quote:'President Assad is de duivel die we kennen'
Uit beduchtheid voor 'the devil you don't know' ontziet de wereld andermaal een Syrische president Assad.
Wie nog dacht dat de Syrische president Bashar al-Assad een minder hardvochtig heerser is dan zijn vader Hafez, die weet nu beter. Zondagochtend liet hij het leger de stad Hama binnentrekken, waarbij de tanks voluit vuurden. Het resultaat: minstens vijftig doden, honderden gewonden.
Er schuilt een tragische symboliek in het feit dat juist in Hama alle geweldsregisters werden opengetrokken. De naam van deze stad is voor altijd verbonden met de massaslachting die Assad senior er in 1982 liet aanrichten om een soennitische opstand de kop in te drukken. Berichten over wat er was gebeurd, drongen destijds pas geleidelijk door tot de buitenwereld, die er nauwelijks consequenties aan verbond: Assad was een belangrijke speler in het Midden-Oosten, hij was 'the devil you know'.
Dankzij de moderne communicatiemiddelen kunnen de gebeurtenissen in Syrië niet meer zo vergaand aan het oog worden onttrokken als vroeger. Maar de geslotenheid van het land maakt het nog steeds moeilijk precies te achterhalen wat er gaande is. En tot op zekere hoogte is Assad jr. net als zijn vader 'the devil you know': er is gebrekkig zicht op wat er allemaal gist onder de etnische en religieuze lappendeken die Syrië is.
Vandaar dat ook nu het internationale protest tegen het gewelddadig optreden van het bewind-Assad aan de behoedzame kant is gebleven. Maar Syrië is nu vier maanden in de greep van het geweld, het dodental ligt al boven de 1.500, niets wijst erop dat de oppositie zich het zwijgen laat opleggen, noch dat het bewind een ander antwoord heeft dan brute repressie. Het wordt steeds onzinniger om Assad nog te ontzien uit angst voor 'the devil you don't know'.
quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:54 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Er lijkt nu echt iets in het conflict te veranderen. Het lijk erop dat de rebellen in Zuid-Syrië sinds mid-januari dit jaar worden bevoorraad met wapens uit voormalig Joegoslavië. Voorheen haalden de rebellen hun wapens vooral van veroverde wapens van het Syrische leger van Assad, maar zij hebben deze wapens helemaal niet, dus ze moeten uit het buitenland komen. Een paar weken later doken de wapens ook op in het noorden van Syrië en worden verspreidt naar de provincies in Hama en Damascus. En toevallig zijn de rebellen nu een nieuw en succesvol offensief begonnen in Damascus. Nou winnen de rebellen al sinds eind december terrein in Aleppo, Daraa(z-Syrië), Oost Syrië en Damascus. Dus is er een verband? Waarschijnlijk wel. Maar er zijn meer dingen die opvallen, zoals in de gelinkte artikelen ook wordt beschreven. Het zijn alleen maar de gematigde en seculiere rebellen van de FSA die worden bewapend. Radicalere milities van de FSA, zoals Ahrar al-Sham lijken geen wapens te krijgen en Jabhat al-Nusra ook niet. Nu is dus de grote vraag: Wie bewapent ze? Niemand weet het. Ik heb verschillende ideeën, maar niets weet ik zeker. In ieder geval vind ik dit een fantastische ontwikkeling
hoe oud ben jij?quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:02 schreef miera het volgende:
whahaha in your face Europa! ff de rebellen wapens opsturen en dan worden je eigen mensen gegijzeld
heb 't altijd gezegd, de enige die Europa moest steunen is Assad
In your face
De VN is wel iets groter dan enkel Europa natuurlijk. Bovendien komen de nu gegijzelde VN-blauwhelmen uit de Filipijnen en dat ligt zeker niet in Europa maar in Azië.quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:02 schreef miera het volgende:
whahaha in your face Europa! ff de rebellen wapens opsturen en dan worden je eigen mensen gegijzeld
heb 't altijd gezegd, de enige die Europa moest steunen is Assad
In your face
Dat bepaal ik zelf welquote:Op woensdag 6 maart 2013 20:47 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Je stelt je eigen achterlijke politieke belangen boven humaniteit.
Bangmakerij en de grootste onzin ooit.quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:06 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Dat bepaal ik zelf wel![]()
Probeer je nu echt te suggereren dat "de humaniteit" de internationale Jihadi's zou steunen? Man, als de rebellen winnen blijft er geen Christen, Koerd, Sjiiet en wsl ook geen Druze over in Syrie. Hell, de rebellen vallen zelfs Sjiieten in Libanon aan. Dat heeft niets met mijn politieke belangen te maken. Dat heeft er mee te maken dat ik denk dat het slecht is als Syrie verandert in een Al Qaida safehaven zoals voormalig Noord Mali en Afghanistan.
Ik denk en hoop dat de gijzeling van die blauwhelmen wel meevalt, volgens mij willen ze meer een statement maken, ze zullen echt niet zo dom zijn om VN-personeel iets aan te doen.quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:06 schreef De_Guidance het volgende:
En wij moeten zomaar even "aannemen" dat dit "de rebellen" zijn of de FSA?
Vertel mij eens. Hoe is het met de Christenen in Irak en Egypte gegaan recentelijk? Vertel mij eens, hoe gaat het momenteel met de Shia in Pakistan? En ik neem aan dat je op de hoogte bent van hoe bepaalde elementen van de FSA omgaan met Christenen en Shia in Syrie.quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:07 schreef De_Guidance het volgende:
Bangmakerij en de grootste onzin ooit.
De leider van de FSA is een Christen.
In hoeverre was dat anders onder Mubarak? En heeft in Pakistan een revolutie plaatsgevonden recentelijk?quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:12 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Vertel mij eens. Hoe is het met de Christenen in Irak en Egypte gegaan recentelijk? Vertel mij eens, hoe gaat het momenteel met de Shia in Pakistan? En ik neem aan dat je op de hoogte bent van hoe bepaalde elementen van de FSA omgaan met Christenen en Shia in Syrie.
Een klein deel van de bevolking dat actief Shia en Christenen aanvalt is genoeg. Van de rest is alleen maar stilzwijgende goedkeuring nodig zoals Egypte en Pakistan demonstreren.
Gelul, hell de leider van de druzen steunt niet alleen de gewone oppositie maar ook de jihadisten. Geeft wel aan hoe ernstig Assad's terreurbewind is. En dat weet je wel, het interesseert je gewoon niet.quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:06 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Dat bepaal ik zelf wel![]()
Probeer je nu echt te suggereren dat "de humaniteit" de internationale Jihadi's zou steunen? Man, als de rebellen winnen blijft er geen Christen, Koerd, Sjiiet en wsl ook geen Druze over in Syrie.
Nee, andersom. Die van Irak en Iran ook.quote:Hell, de rebellen vallen zelfs Sjiieten in Libanon aan.
Maak dat de kat wijs. Die gladgeschoren Assad is verantwoordelijk voor het platleggen van woonwijken en het doodmartelen van kinderen. Maar het enige waar jij zogenaamd aan denkt zijn een paar enge baardjes. Owja en de minderheden natuurlijkquote:Dat heeft niets met mijn politieke belangen te maken.
Bangmakerij.quote:Dat heeft er mee te maken dat ik denk dat het slecht is als Syrie verandert in een Al Qaida safehaven zoals voormalig Noord Mali en Afghanistan.
Ik noem Pakistan om te demonstreren dat bepaalde landen gewoon een sterke dictator nodig hebben omdat anders een klein deel Soenni Moslims alles dat niet Soenni Moslim is afmaakt.quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:14 schreef De_Guidance het volgende:
In hoeverre was dat anders onder Mubarak? En heeft in Pakistan een revolutie plaatsgevonden recentelijk?
Kleine stapjes. Maar democratie en een beter opgeleide bevolking zal uiteindelijk leiden tot betere omstandigheden voor minderheden.
quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:19 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Maar het enige waar jij zogenaamd aan denkt zijn een paar enge baardjes. Owja en de minderheden natuurlijk
Wat is het nu dan? Waar gaat het mij om? Kan je mij dat vertellen?quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:19 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Als het je echt om extremisme te doen was had je dat wel kenbaar gemaakt.
Alweer? Waar komt dat nu weer vandaan. Doodgemartelde kindjes. Dude, wat een fucking propaganda. Daar zou Assad echt voordeel bij hebben. Of misschien doet hij het omdat hij graag kindertjes pijn doetquote:Op woensdag 6 maart 2013 21:23 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Ga je nu alweer doen alsof je daar niks vanaf weet?![]()
modern westers wapentuig is nogal ingewikkeldquote:Op woensdag 6 maart 2013 21:18 schreef Jellereppe het volgende:
Met wat modern wapentuig van het Westen kunnen de rebellen het Syrische leger heel snel een enorm klap toe brengen.
En als dat moderne wapentuig nou in verkeerde handen valt? Het is alleen maar de oorlog voeden, beide partijen wapens toestoppen waarvan je de consequenties nu niet kunt inschatten. We hebben gezien wat er in Mali gebeurde toen in Libië de controle over de wapens weg was. Een wapenembargo afdwingen is ook onbegonnen werk, want hoe ga je dat controleren in dergelijke uitgestrekte instabiele regio's.quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:18 schreef Jellereppe het volgende:
Met wat modern wapentuig van het Westen kunnen de rebellen het Syrische leger heel snel een enorm klap toe brengen.
quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:23 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
[..]
Wat is het nu dan? Waar gaat het mij om? Kan je mij dat vertellen?
quote:Je stelt je eigen achterlijke politieke belangen boven humaniteit.
Oh, dus je doet nu toch alsof je nergens vanaf weet? Ik heb de rapporten van HRW, Amnesty, Avaaz, de VN en Save the Children veelvuldig in de topicreeks gepost, dus die heb je wel gezienquote:Op woensdag 6 maart 2013 21:24 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Alweer? Waar komt dat nu weer vandaan. Doodgemartelde kindjes. Dude, wat een fucking propaganda. Daar zou Assad echt voordeel bij hebben. Of misschien doet hij het omdat hij graag kindertjes pijn doet![]()
Het hoeft volgens mij niet heel ingewikkeld te zijn. We hebben het niet over het modernste wat er voorhanden is. Je kunt ze volgens mij al helpen met betere aanvalsgeweren.quote:Op woensdag 6 maart 2013 21:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
modern westers wapentuig is nogal ingewikkeld
lastig aan te leren en het vereist nogal wat onderhoud ... dit soort rebellenlegertjes hebben meer aan oude Russische wapens
bovendien heb je geen idee wat ermee gebeurt als het straks 'afgelopen' is
imo stuur je militairen mee om dat wapentuig te bedienen en weer mee naar huis te nemen aan het einde of doen we gewoon of onze neus bloed en gaan we met de winnaar rond de tafel zitten als er weer olie verkocht moet woden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |