In de vierde was alles nog boemchille hè! Gewoon alles opzoeken in Binas, hoppa 9,8. Maar nu faal ik ook echt, ik begrijp de inleiding bij de vragen niet eens en de begrippen in de opgaven ook niet hahaquote:Op maandag 1 april 2013 20:37 schreef OudeBok het volgende:
Dit wordt toch wel het examen waar ik het meest tegen op zie, samen met Grieks.
Begon in de vierde met negens voor Scheikunde, ging toen lui doen en sta nu een 6,3. Ik ga voor een 7 als CE-cijfer, zodat ik op m'n eindlijst ook een 7 kan staan :].
Ja.quote:Op donderdag 4 april 2013 20:20 schreef ulq het volgende:
Moet je ook analyse technieken enz leren? Zoals gaschromotogafie enzo?
http://www.examenblad.nl/(...)526z0/f=/bestand.pdfquote:Subdomein F3: Stoffen aantonen
De kandidaat kan een aantal methoden noemen om stoffen aan te tonen en de resultaten die daarbij worden verkregen, interpreteren.
Specificatie
De kandidaat kan:
139 papier- en dunnelaagchromatogrammen interpreteren ten behoeve van het herkennen van stoffen.
140 gaschromatogrammen interpreteren ten behoeve van het herkennen van stoffen.
141 aangeven dat in spectrogrammen van stoffen kenmerkende patronen kunnen voorkomen en deze patronen interpreteren om die stoffen of soorten stoffen te herkennen:
• absorptiespectra (visueel, UV, IR);
• massaspectra.
Subdomein F4: Analysetechnieken
De kandidaat kan een aantal technieken noemen om de hoeveelheid van een stof te bepalen en de daarbij behorende berekeningen uitvoeren.
Specificatie
De kandidaat kan:
142 het principe van een titratie beschrijven:
• bij zuur-base titraties: titratiecurve, indicatorkeuze.
143 gaschromatogrammen gebruiken ter bepaling van een hoeveelheid van een stof.
144 aangeven op welke wijze een hoeveelheid van een stof colorimetrisch kan worden bepaald.
145 hoeveelheden van een stof bepalen gebruik makend van gegevens uit experimenten en van de wet van Lambert-Beer.
aha, ok. thanks.quote:Op donderdag 4 april 2013 22:16 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ja.
[..]
http://www.examenblad.nl/(...)526z0/f=/bestand.pdf
Redox CO:quote:Op woensdag 8 mei 2013 13:08 schreef ShortyGirl het volgende:
In de syllables staat onder het onderwerp redoxreacties het volgende:
de naam en de formule noemen van enkele bekende reductoren:
• koolstofmono-oxide;
• koolstof;
Kan iemand mij vertellen wat hun halfreacties zijn? Ik heb dit namelijk nooit gehad.
En ook dit kan ik nergens vinden
202 aangeven op welke wijze de vermoedelijke aanwezigheid kan worden nagegaan van:
• chloor;
• jood;
• sulfiet;
• zwaveldioxide;
• waterstof.
Bedankt alvast
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een polaire binding, een waterstofbrug en een dipool-dipoolbinding? Ik zou zeggen dat ze alle 3 hetzelfde zijn?quote:-Aangeven hoe de volgende typen bindingen tot stand komen en aangeven welk(e) van die
bindingstypen aanwezig is/zijn bij een zout, moleculaire stof (zowel polair als apolair), stof met
een atoomrooster, respectievelijk een metaal:
•atoombinding of covalente binding;
•polaire binding;
•waterstofbrug;
•vanderwaalsbinding;
•ionbinding;
•metaalbinding;
•dipool-dipoolbinding.
Polaire binding is een binding tussen atomen waarbij er een verschil in de lading ontstaat op de verschillende atomen in een molecuul, bijvoorbeeld H2O:quote:Op vrijdag 10 mei 2013 03:07 schreef Nafi het volgende:
Ik heb ook even het syllabus erbij gepakt. Dit staat erin:
[..]
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een polaire binding, een waterstofbrug en een dipool-dipoolbinding? Ik zou zeggen dat ze alle 3 hetzelfde zijn?
Oké, een waterstofbrug wordt dus gevormd vanwege het polaire karakter van water. Zonder polariteit is er dus ook geen vorming van waterstofbruggen? Wat zijn dan voorbeelden van polaire moleculen zonder waterstofatomen, stoffen die dus polair zijn maar geen waterstofbruggen vormen?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 04:08 schreef yosander het volgende:
[..]
Polaire binding is een binding tussen atomen waarbij er een verschil in de lading ontstaat op de verschillende atomen in een molecuul, bijvoorbeeld H2O:
[ afbeelding ]
Het zuurstofatoom heeft immers een grotere elektronegativiteit dan de twee waterstofatomen: daarom het verschil in lading: het molecuul heeft een dipoolmoment (di: twee; oftewel twee polen).
Een waterstofbrug is een binding tussen moleculen. Deze binding wordt veroorzaakt doordat het ene molecuul een negatief geladen zuurstof- of stikstofatoom bezit en het andere molecuul een positief geladen waterstofatoom bezit (dit is ook weergeven in bovenstaande afbeelding).
Een dipool-dipoolbinding is dus een binding tussen twee moleculen die een dipoolmoment bezitten. In principe hetzelfde als een waterstofbrug. Echter wordt zo'n binding tussen een zuurstof- of stikstofatoom en een waterstofatoom een waterstofbrug genoemd en geen dipool-dipoolbinding. Een waterstofbrug is tevens ook een vele sterkere binding dan een een dipool-dipoolbinding!
Misschien heb ik 't een beetje verkeerd verwoord, maar polaire verbindingen (moleculen) kunnen weldegelijk waterstofbruggen vormen, bijvoorbeeld trichloormethaan (chloroform). Zonder polariteit is er inderdaad geen vorming van waterstofbruggen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 04:18 schreef Nafi het volgende:
[..]
Oké, een waterstofbrug wordt dus gevormd vanwege het polaire karakter van water. Zonder polariteit is er dus ook geen vorming van waterstofbruggen? Wat zijn dan voorbeelden van polaire moleculen zonder waterstofatomen, stoffen die dus polair zijn maar geen waterstofbruggen vormen?
Oké, ik snap hem denk ik, thanks!quote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:28 schreef yosander het volgende:
[..]
Misschien heb ik 't een beetje verkeerd verwoord, maar polaire verbindingen (moleculen) kunnen weldegelijk waterstofbruggen vormen, bijvoorbeeld trichloormethaan (chloroform). Zonder polariteit is er inderdaad geen vorming van waterstofbruggen.
Succesquote:
Oud idee:quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:54 schreef Tiezol het volgende:
Ook al hebben we een Binas bij ons examen, toch is het leuk om te delen omdat het vandaag geüpload is:
Je weet dat FeS2 als reductor optreedt, die gaat dus elektronen afgeven, dus sowieso:quote:Op zaterdag 18 mei 2013 11:13 schreef Ascarona het volgende:
Kan iemand mij helpen met CE2011 II vraag 13? Gaat over Redox reacties, zelfs na 2 jaar havo en 2 jaar vwo is mijn scheikunde kennis nog steeds niet genoeg om dat te begrijpen.
http://www.examenblad.nl/(...)pparent=vg41h1h4i9qe
Oke ik denk dat ik het nu begrijp, gewoon maar wat klooien met het gegeven dus. Ik de hele tijd zitten kutten met de tabel in de binas van al die half reactiesquote:Op zaterdag 18 mei 2013 14:09 schreef Rezania het volgende:
[..]
Je weet dat FeS2 als reductor optreedt, die gaat dus elektronen afgeven, dus sowieso:
FeS2 -> e- + Fe2+ + SO42-
In beide reacties komen H2O en H+ voor, en pyriet reageert alleen met water en zuurstof, dus O2 moet wel de oxidator zijn. Dus:
O2 + e- ->
Nu moet je nog kijken waar je H2O en H+ gaat plaatsen bij beide halfreacties, hou daarbij rekening dat de lading aan beide kanten van de reacties gelijk moet zijn als je ze uiteindelijk kloppend hebt gemaakt. Dus:
FeS2 + H2O -> e- + Fe2+ + SO42- + H+
O2 + e- + H+ -> H2O
Dan moet je ze nog kloppend maken en combineren tot één reactie. Dan krijg je:
[ afbeelding ]
Je kan er bijna goud op zetten dat de reacties uit Binas niet worden behandeld op het examen. Ze kiezen altijd reacties uit die je zelf moet opstellen en niet in Binas staan.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 14:26 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Oke ik denk dat ik het nu begrijp, gewoon maar wat klooien met het gegeven dus. Ik de hele tijd zitten kutten met de tabel in de binas van al die half reacties.
Ik denk dat dat stappenplan maar eens in m'n rekenmachine gaat chillen. Bedankt.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 14:31 schreef belkiss944 het volgende:
Misschien hebben jullie hier niets aan maar bij deze een stappenplan;
Zelf halfreactie maken:
Wanneer:
- er komt e- voor in de reactievergelijking
- begin + eindstof gegeven
* stappenplan
1. Schrijf de stoffen voor en na de pijl
2. Maak alle atoomsoorten kloppend BEHALVE (O en H)
3. Maak O kloppend met H2O
4. Maak H kloppend met H+
5. Maak lading kloppend met e-
6. Vraag je af; is dit een zuur of basis milieu?
--> corrigeer H+ door aan beide kanten OH toe te voegen
(Ps; bij neutraal milieu komen geen OH, H+ VOOR de pijl)
7. Controleer je antwoord, lading coeff. etc.
Een voorbeeld:
In een neutraal milieu NO3- tot NH3. Behalve NO3- en NH3 komen in de reactievergelijking ook voor: e- H20, OH-
--->Geef de reactievergelijking
1. NO3- ---> NH3
2. NO3- ---> NH3
3. NO3- --> NH3 + 3H2O
4. NO3- + 9H+. --> NH3 + 3H2O
5. 8e- + NO3- + 9H+. --> NH3 + 3H2O
6. 8e- + NO3- + 9H+ + 9OH- ---> NH3 + 3H2O + 9OH-
(Ps: 9H+ + 9OH- ---> 9H2O)
7. 8e- + NO3- + 6H2O ---> NH3 + 9OH-
Ga ik ook maar eens doen denk ik :3.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 14:39 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Ik denk dat dat stappenplan maar eens in m'n rekenmachine gaat chillen. Bedankt.
Omdat jij dat topic nog niet hebt aangemaakt.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 16:25 schreef domynsy het volgende:
Waarom is er geen centraal topic voor havo?
• Je schrijft als eerste de reactievergelijking op:quote:Op zaterdag 18 mei 2013 14:54 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Ga ik ook maar eens doen denk ik :3.
Van datzelfde examen vraag 15, hoe komen zij op dat antwoord. Ik krijg op de manier van de antwoorden steeds maar 1 uit.
Overigens zou ik niet op die methode zijn gekomen, ik kwam alleen tot het uitrekenen van de H3O+ concentratie en het erbij pakken van pKz van HSO4-
En een vraag over 23, al weet ik zoiezo niet veel over massaspectrometrie omdat onze docent daar echt bar weinig over heeft verteld. Hoe begin je met zo'n vraag?
Ja precies, bij de laatste stap raak ik het verhaal dus ook kwijt. Waarom zetten ze daar dan de concentratie in de noemer? Klopt echt geen zak van het correctiemodel volgens mij hoorquote:Op zaterdag 18 mei 2013 20:05 schreef Kloothoofd het volgende:
[..]
• Je schrijft als eerste de reactievergelijking op:
SO42- + H+ (of H3O+) -> HSO4-
• Uit de reactievergelijking kan je de volgende evenwichtsvergelijking afleiden.
[ afbeelding ]
• De pH = 0,70, dus
[H+] = 10-(-0,70) = 5,011
• De Kz kan je aflezen uit BiNaS tabel 49:
Kz = 1,0 . 10-2
• Dan bereken je de verhouding
[ afbeelding ], door [H+] te delen door Kz.
Je krijgt 501,187. De verhouding HSO4- : SO42- is dus 501 : 1. Dit betekent dat 1 mol/L SO42- 501 mol/L HSO4- geeft.
• Ten slotte bereken je hoeveel procent van het SO42- is omgezet in HSO4-, door te berekenen hoeveel H+'tjes er procentueel in het geheel zitten:
[ afbeelding ]
Ofzo. Ik ben in de war geraakt.
Hoezo niet? Gewoon een duidelijke vraag hoor.quote:
Kijk eens in tabel 39D.quote:Op zondag 19 mei 2013 01:20 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Aan de binas had ik iniedergeval vrij weinig
Ni is een vaste stof, de concentratie daarvan is altijd hetzelfde dus wordt die ook niet meegenomen in de evenwichtsconstantequote:Op zondag 19 mei 2013 13:13 schreef ShortyGirl het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom Ni niet in de evenwichtsconstante voorkomt van vraag 3 ?
http://static.examenblad.nl/9336110/d/ex2010/vw-1028-a-10-1-o.pdf
Is dat zo? Leg mij dan is uit waarom ze de concentratie in de noemer zetten (laatste stap)quote:Op zondag 19 mei 2013 13:23 schreef Rezania het volgende:
[..]
Hoezo niet? Gewoon een duidelijke vraag hoor.
[..]
Kijk eens in tabel 39D.
Noemer? Wacht, over welk examen hebben we het nou?quote:Op zondag 19 mei 2013 14:02 schreef belkiss944 het volgende:
[..]
Is dat zo? Leg mij dan is uit waarom ze de concentratie in de noemer zetten (laatste stap)
2011-IIquote:Op zondag 19 mei 2013 14:03 schreef Rezania het volgende:
[..]
Noemer? Wacht, over welk examen hebben we het nou?
Ja dat is dus de tabel waar ik het over had, maar het verhaal werd er niet duidelijker op helaas.quote:Op zondag 19 mei 2013 13:23 schreef Rezania het volgende:
[..]
Hoezo niet? Gewoon een duidelijke vraag hoor.
[..]
Kijk eens in tabel 39D.
Ik zou een gat in de lucht springen voor dat.quote:Op zondag 19 mei 2013 14:11 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Ja dat is dus de tabel waar ik het over had, maar het verhaal werd er niet duidelijker op helaas.
Scheikunde gaat rond de 6 worden vrees ik
Opzich is het gewoon een kwestie van logisch redeneren. Kijken wat de oxidator is en wat de reductor en zo steeds verder kijken hoe en waar alles moet staan. Meestal staat er ook bij gegeven dat er H2O en H+ in de reactie voorkomt. Je weet dat de oxidator elektronen opneemt en de reductor elektronen afstaat, maar soms is het idd wel een beetje gepuzzel.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 14:14 schreef Tiezol het volgende:
Scheikunde sowieso slecht in, net als Natuurkunde. Nooit een echte voldoende voor gehaald.
Het moeilijkste vind ik nog zelf die half reacties verzinnen. Snap echt niet hoe je zo veel fantasie kan hebben dat zomaar goed te gokken.
Dit heb ik net iets anders gedaan, was volgens het correctievoorschrift ook goedquote:Op zaterdag 18 mei 2013 20:05 schreef Kloothoofd het volgende:
• Je schrijft als eerste de reactievergelijking op:
SO42- + H+ (of H3O+) -> HSO4-
• Uit de reactievergelijking kan je de volgende evenwichtsvergelijking afleiden.
• De pH = 0,70, dus
[H+] = 10-(-0,70) = 5,011
• De Kz kan je aflezen uit BiNaS tabel 49:
Kz = 1,0 . 10-2
Dat is een netwerkstructuurquote:Op zondag 19 mei 2013 15:28 schreef Nachojongen het volgende:
Wat is zelf niet snap is bij opgave 8 van 2011-2. De polymeereenheid die ontstaat is volgens het correctievoorschrift dit:
[ afbeelding ]
Maar waarom staan er in totaal 4 kringeltjes? Zijn er 4 uiteinden die doorlopen in een keten? Is het niet gewoon deel van één keten, dus moeten er neit gewoon twee kringeltjes staan? Heb nog nooit zoiets gezien met 4 kringeltjes
Dat logisch redeneren klinkt zo gemakkelijk. Blijkbaar heb ik geen scheikunde-feeling.quote:Op zondag 19 mei 2013 15:25 schreef Vandateon het volgende:
[..]
Opzich is het gewoon een kwestie van logisch redeneren. Kijken wat de oxidator is en wat de reductor en zo steeds verder kijken hoe en waar alles moet staan. Meestal staat er ook bij gegeven dat er H2O en H+ in de reactie voorkomt. Je weet dat de oxidator elektronen opneemt en de reductor elektronen afstaat, maar soms is het idd wel een beetje gepuzzel.
En hoe moet ik dat weten? Of wanneer is iets een netwerkstructuur?quote:
Bij mij staat het gewoon in me boek.. Hoofdstuk koolstofchemie 2quote:Op zondag 19 mei 2013 15:31 schreef Nachojongen het volgende:
En hoe moet ik dat weten? Of wanneer is iets een netwerkstructuur?
Hier weet ik dus bijna niks van
Oke, toch nog maar even die polymeerchemie goed leren danquote:Op zondag 19 mei 2013 15:32 schreef ShortyGirl het volgende:
Ki
[..]
Bij mij staat het gewoon in me boek.. Hoofdstuk koolstofchemie 2
Volgens mij is dat omdat de atomen waar de kringeltjes aan zitten, oorspronkelijk 'vol' zaten bij het monomeer. Een C heeft een covalentie van 4 en in het monomeer was hij ook gebonden aan 4 atomen. In het polymeer breekt de binding tussen die C en één van die 4 atomen waar hij aan gebonden zat waardoor hij in het polymeer maar aan 3 andere atomen is gebonden. Hij houdt dus als het ware een plekje over, waar dan dus een kringeltje komt.quote:Op zondag 19 mei 2013 15:28 schreef Nachojongen het volgende:
Wat is zelf niet snap is bij opgave 8 van 2011-2. De polymeereenheid die ontstaat is volgens het correctievoorschrift dit:
[ afbeelding ]
Maar waarom staan er in totaal 4 kringeltjes? Zijn er 4 uiteinden die doorlopen in een keten? Is het niet gewoon deel van één keten, dus moeten er neit gewoon twee kringeltjes staan? Heb nog nooit zoiets gezien met 4 kringeltjes
de vergelijking is: 3 CH4 + 4 H2O = 2 CO + 1 CO2 + 10 H2quote:Op zondag 19 mei 2013 15:07 schreef ShortyGirl het volgende:
Heeft iemand examen 2010-1 gemaakt?
http://static.examenblad.nl/9336110/d/ex2010/vw-1028-a-10-1-o.pdf
Ik heb een vraag over vraag 5, want er staat dat je van 3 mol CH4
10 mol H2 kan maken. En dat je daarom 10mol Ni kan maken.
Maar, je heb toch ook 4 mol CO nodig? Om het te zuiveren?
Dus dan zou je toch meer nodig hebben aangezien de verhouding CH4 : CO
niet gelijk is aan 3:4, maar 3:2. Er komt dus maar 2 mol CO vrij per 10 mol H2
Terwijl er eigenlijk 4 mol CO vrij zou moeten komen per 10 H2
Of ben ik nou gek?
O, oke, ik snap het nu, best logisch zo. Dankje!quote:Op zondag 19 mei 2013 15:43 schreef Porpoise het volgende:
Ik heb even naar de vraag gekeken en bij de polymerisatie springt dus de dubbele binding open waardoor de C die deze binding in het monomeer had, nu een binding overhoudt in het polymeer waardoor er daar dus een kringeltje komt.
Laat me raden. Jij gaat meedoen met toelatingsexamen geneeskunde in Belgie? :pquote:Op zondag 19 mei 2013 22:46 schreef Nutkicker22 het volgende:
Misschien een handige samenvatting voor jullie: http://www.schoolsamenvat(...)examen-stof-2011.pdf en http://www.chem.kuleuven.(...)2h3h4h5h6sedesv2.pdf Ik vind de 2de samenvatting persoonlijk fijner![]()
LEUVEN HEUJJJ, ik wil daar ook heen volgend jaarquote:Op zondag 19 mei 2013 22:46 schreef Nutkicker22 het volgende:
Misschien een handige samenvatting voor jullie: http://www.schoolsamenvat(...)examen-stof-2011.pdf en http://www.chem.kuleuven.(...)2h3h4h5h6sedesv2.pdf Ik vind de 2de samenvatting persoonlijk fijner![]()
Nee, geen geneeskunde voor mij, maar Moleculaire levenswetenschappen in Nijmegen.quote:Op zondag 19 mei 2013 22:56 schreef belkiss944 het volgende:
[..]
Laat me raden. Jij gaat meedoen met toelatingsexamen geneeskunde in Belgie? :p
Hehe, ik ga helaas niet naar belgië. Ik wil liever in Nederland blijven ondanks dat je in belgië goedkoper kan studeren en daarnaast doe ik geen lotingstudie.quote:Op zondag 19 mei 2013 23:00 schreef Ascarona het volgende:
[..]
LEUVEN HEUJJJ, ik wil daar ook heen volgend jaar.
Het is vooral dat loting gedeelte dat mij naar België trektquote:Op zondag 19 mei 2013 23:16 schreef Nutkicker22 het volgende:
[..]
Hehe, ik ga helaas niet naar belgië. Ik wil liever in Nederland blijven ondanks dat je in belgië goedkoper kan studeren en daarnaast doe ik geen lotingstudie.
Wat heb je allemaal al gedaan ter voorbereiding? Ik heb bundel van Uhasselt daar doe ik elke dag 2/3 opgaves.quote:Op zondag 19 mei 2013 23:18 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Het is vooral dat loting gedeelte dat mij naar België trekt. Dat gezeik allemaal in Nederland blegh en daarnaast heb ik nog familie zitten in Leuven waar ik kan blijven.
Ja, het klopt wel dat er meer gezeik is in Nederland. Binnenkort willen ze misschien BSA gaan invoeren voor het 2de en 3de jaar dus ze willen het nog strenger gaan maken. Dan kan je beter naar België gaan, inderdaad. Alleen vind ik in Nederland studeren toch fijner, lekker dicht bij huis en qua studentenleven is het in België toch even anders. Wel fijn dat je familie in Leuven hebt, dan voel je je sneller thuis natuurlijk. Veel succes gewenstquote:Op zondag 19 mei 2013 23:18 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Het is vooral dat loting gedeelte dat mij naar België trekt. Dat gezeik allemaal in Nederland blegh en daarnaast heb ik nog familie zitten in Leuven waar ik kan blijven.
Nog helemaal niks haha, ben er sinds vandaag pas eigenlijk echt uit dat ik naar Leuven wil. Ik sta al sinds December ingeschreven voor de studie bij Erasmus maar mijn gemiddelde gaat gewoon niet hoog genoeg worden mede dankzij Duits en Natuurkunde.quote:Op zondag 19 mei 2013 23:24 schreef belkiss944 het volgende:
[..]
Wat heb je allemaal al gedaan ter voorbereiding? Ik heb bundel van Uhasselt daar doe ik elke dag 2/3 opgaves.
Het valt me op dat je alles heeeel goed uit je hoofd moet weten....
Voor die toelatingstoets moet je héél goed voorbereid zijn. Ze vragen vooral naar specifieke dingen die je moet weten om de vragen op te lossen. Daarnaast is het zo dat niet alle onderwerpen op het vwo behandeld worden, dus je moet zelf ook nog extra leren en oefenen.quote:Op zondag 19 mei 2013 23:27 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Nog helemaal niks haha, ben er sinds vandaag pas eigenlijk echt uit dat ik naar Leuven wil. Ik sta al sinds December ingeschreven voor de studie bij Erasmus maar mijn gemiddelde gaat gewoon niet hoog genoeg worden mede dankzij Duits en Natuurkunde.
Ik ga binnenkort maar eens op bundeltjes jagen, in me vrije tijd alleen maar studeren ervoor en me kennis bijspijkeren. Als ik die samenvatting alleen al zie dan blijkt het al wel dat ik nog het een en ander onder de knie moet krijgen voor een studie in België.
Ik zie dat ze ook voor wiskunde hebben, ja. Erg handig voor Wiskunde B. Bedankt voor de tip: http://faber.kuleuven.be/toekomstigestudenten/Deel_wiskunde.pdfquote:Op zondag 19 mei 2013 23:52 schreef Nafi het volgende:
Wow die scheikunde samenvatting van KU Leuven is wel erg handig voor dat toelatingsexamen ja! Hebben ze die ook voor wiskunde en eventueel natuurkunde?
Ik ga ook meedoen met het toelatingsexamen, maar het is meer 'proberen' in mijn geval. Biologie is heel goed te doen, natuur- en scheikunde ook wel maar voor wiskunde moet je wel echt wat voorbereiden.
Is er ook een deel 2?quote:Op zondag 19 mei 2013 23:58 schreef Nutkicker22 het volgende:
[..]
Ik zie dat ze ook voor wiskunde hebben, ja. Erg handig voor Wiskunde B. Bedankt voor de tip: http://faber.kuleuven.be/toekomstigestudenten/Deel_wiskunde.pdf
Volgens mij niet.quote:
Ok.quote:
Wat snap je niet?quote:Op maandag 20 mei 2013 01:11 schreef belkiss944 het volgende:
[..]
Ok.
Heeft iemand trouwens 2012 - 2e tijdvak scheikunde vwo al gemaakt?
Ik snap vraag 5 niet helemaal.
Nou dit;quote:
Sorry, beetje late reactie.quote:Op maandag 20 mei 2013 01:55 schreef belkiss944 het volgende:
[..]
Nou dit;
1. Een oplossing met daarin Q4+, waarin koolstofdioxide uit de lucht is gebonden.
*Je zou toch verwachten dat na elektrolyse de volumeprocent in lucht juist meer is dan 0,55 procent. Omdat koolstofdioxide dan 'vrij komt' zo heb ik het geïnterpreteerd
2. "omrekening van het aantal mol Li2C2O4 naar het aantal mol CO2 dat
heeft gereageerd: het aantal mol Li2C2O4 vermenigvuldigen met 2 en vermenigvuldigen met 102 en delen door 95"
* waarom doen ze hier keer twee? En waarom delen ze dit door 95?.
3. "berekening van het volumepercentage CO2 in de behandelde lucht: het gevonden aantal mL CO2 dat heeft gereageerd, aftrekken van het
aantal mL CO2 dat in de onbehandelde lucht zat en de uitkomst daarvan delen door 5,0·103 (mL) en vermenigvuldigen met 102"
* waarom kun je niet de mol CO2 dat gereargeerd heeft, aftrekken van het aantal mol CO2 in de onbehandelde lucht? En dat vervolgens omrekenen naar volume (maal 24,5) en dat delen door 5 maal 100. Maar dan krijg je een andere uitkomst.
Hmm oke bedankt duidelijker geworden. Het is best wel een lastige vraag.quote:Op maandag 20 mei 2013 16:49 schreef Nafi het volgende:
[..]
Sorry, beetje late reactie.
Belangrijk bij deze opgave zijn de twee reactievergelijkingen. Namelijk:
Q(4+) + 4e- -> 2P(2+) + 2C2O4(2-)
En de neerslagreactie: 2Li+ + C2O4(2-) -> Li2C2O4 (s)
1. De Q4+ met de CO2-moleculen erin wordt omgezet in oxalaat (C2O4). CO2 uit de lucht wordt dus in die Q4+ opgenomen en vervolgens omgezet in oxalaat. Hierbij neemt de CO2 in de lucht juist af, niet toe.
2. Kijk goed naar de reactievergelijking, de CO2 zit dus in die Q(4+).
Kom je nu wel verder?
Rica ederimquote:Op maandag 20 mei 2013 17:27 schreef belkiss944 het volgende:
[..]
Hmm oke bedankt duidelijker geworden. Het is best wel een lastige vraag.
Ik had dezelfde vraag op wetenschapsforum gesteld, misschien dat je daar wat aan hebt: http://www.wetenschapsfor(...)-acid-mine-drainage/quote:Op maandag 20 mei 2013 21:18 schreef FreshLife het volgende:
wie kan mij vraag 15 van examen 2011-II uitleggen?
Ik snap de vraag, ik weet wat ze willen weten, maar in het antwoordmodel staat iets waar ik niet uitkom:
(ik heb examenbundel van Noordhoff trouwens)-
stap1. bereken de [H3O+]. Maak gebruik v/d formule [H30+]= 10^-pH
De uitkomst is 5,01187 mol/L.
stap 2. Stel de evenwichtsvoorwaarde op.(teveel om te typen)
stap 3. Vul deze in(teveel om te typen)
stap 4. Bereken het percentage SO42- dat is omgezet. [HSO-]:[SO42-= 501,187:1
Nu komt de stap die ik dus niet snap:
(501,187:502,187)x100%=99,8%
Waar halen ze die 502,187 vandaan?
quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:21 schreef Luc2000 het volgende:
Hierbij:
Lees ook dit even
Gebaseerd op aantekeningen, Chemie Overal en Scheikunde Samengevat±
http://www.2shared.com/document/gcaEQD3z/Analyse.html
http://www.2shared.com/document/2pX59zUE/Biochemie.html
http://www.2shared.com/document/wWib2pW8/Koolstofchemie.html
http://www.2shared.com/document/nVJULMRO/Milieu.html
http://www.2shared.com/document/eTcmv-IK/Reacties.html
http://www.2shared.com/document/Xa9g6OXn/Redox.html
http://www.2shared.com/document/4-FOPbQz/Stoffen.html
http://www.2shared.com/document/p9-nzzJv/Zuurbase.html
En:
http://www.2shared.com/document/_oBLDqPg/Lastige_Stoffen.html
http://www.2shared.com/document/Ar-lo5Ys/Molschema.html
quote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:21 schreef Luc2000 het volgende:
Hierbij:
Lees ook dit even
Gebaseerd op aantekeningen, Chemie Overal en Scheikunde Samengevat±
http://www.2shared.com/document/gcaEQD3z/Analyse.html
http://www.2shared.com/document/2pX59zUE/Biochemie.html
http://www.2shared.com/document/wWib2pW8/Koolstofchemie.html
http://www.2shared.com/document/nVJULMRO/Milieu.html
http://www.2shared.com/document/eTcmv-IK/Reacties.html
http://www.2shared.com/document/Xa9g6OXn/Redox.html
http://www.2shared.com/document/4-FOPbQz/Stoffen.html
http://www.2shared.com/document/p9-nzzJv/Zuurbase.html
En:
http://www.2shared.com/document/_oBLDqPg/Lastige_Stoffen.html
http://www.2shared.com/document/Ar-lo5Ys/Molschema.html
Quote van Flitskikker.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:05 schreef Flitskikker het volgende:
Bij dezen:
Goniotabel Wiskunde (Afb 1-4)
[ afbeelding ]
http://www.flitskikker.com/troep/fok/GONIOTBL.rar
Rekentabel Scheikunde (Afb 5)
[ afbeelding ]
http://www.flitskikker.com/troep/fok/SKRKNTBL.rar
Samenvattingen Wiskunde B VWO (Notefolio)
http://www.flitskikker.com/troep/fok/WISKUNDE.rar
Samenvattingen Scheikunde VWO (Notefolio)
http://www.flitskikker.com/troep/fok/SCHEIKUNDE.rar
Samenvattingen Natuurkunde VWO (Notefolio)
http://www.flitskikker.com/troep/fok/NATUURKUNDE.rar
En verder:
Verzameling random meuk
http://www.flitskikker.com/troep/fok/AanvullendCE.rar
CALPRGM
http://www.flitskikker.com/troep/fok/CALPRGM.8xp
---
Succes!
Ik geloof dat je het wel moet begrijpen en er mee moet kunnen werken, maar dat je er niet een hoeft te tekenen oid. Maar pin me er niet op vast, ik weet het niet helemaal zeker. Moet je anders even in de syllabus nagaan.quote:Op woensdag 22 mei 2013 21:21 schreef pietpietpiet101 het volgende:
Klopt het dat de elektrochemische cel geen deel uitmaakt van de eindexamenstof?
Ik krijg die shit niet goed in mn GR. Ze staan er wel op kan ik zien maar als ik in mijn GR kijk bij 'APPS' staat er alleen 'Finance..' en voor de rest niksquote:Op dinsdag 21 mei 2013 18:21 schreef Luc2000 het volgende:
Hierbij:
Lees ook dit even
Gebaseerd op aantekeningen, Chemie Overal en Scheikunde Samengevat±
http://www.2shared.com/document/gcaEQD3z/Analyse.html
http://www.2shared.com/document/2pX59zUE/Biochemie.html
http://www.2shared.com/document/wWib2pW8/Koolstofchemie.html
http://www.2shared.com/document/nVJULMRO/Milieu.html
http://www.2shared.com/document/eTcmv-IK/Reacties.html
http://www.2shared.com/document/Xa9g6OXn/Redox.html
http://www.2shared.com/document/4-FOPbQz/Stoffen.html
http://www.2shared.com/document/p9-nzzJv/Zuurbase.html
En:
http://www.2shared.com/document/_oBLDqPg/Lastige_Stoffen.html
http://www.2shared.com/document/Ar-lo5Ys/Molschema.html
Moet je eerst het programma Notefolio op je grafische rekenmachine zetten als ik het goed begrijp.quote:Op woensdag 22 mei 2013 21:45 schreef ulq het volgende:
[..]
Ik krijg die shit niet goed in mn GR. Ze staan er wel op kan ik zien maar als ik in mijn GR kijk bij 'APPS' staat er alleen 'Finance..' en voor de rest niksTerwijl als ik op mijn PC kijk wat er in mijn GR zit dan zie ik ze wel staan bij Applications
Iemand tips?
Is 'ie niet juist standaard aflopend?quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:43 schreef Porpoise het volgende:
Weten jullie toevallig of de reactie tussen een alcohol en een zuur waarbij er een ester wordt gevormd, altijd een evenwichtsreactie is?
Nee, dat klopt. 1 is makkelijker, 1,2 moeilijker, de huidige examens zitten er ergens tussenin.quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:59 schreef mincemeat het volgende:
Zijn de examens van scheikunde 1,2 nou moeilijker dan de scheikunde examens of ligt dat aan mij?
Ik heb hier een samenvatting op internet gevonden van een site en daarin staat dat ze altijd evenwichtsreacties zijn... Vond het zelf ook een beetje raar iddquote:Op donderdag 23 mei 2013 11:48 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Is 'ie niet juist standaard aflopend?
Hm.quote:Op donderdag 23 mei 2013 12:01 schreef Porpoise het volgende:
[..]
Ik heb hier een samenvatting op internet gevonden van een site en daarin staat dat ze altijd evenwichtsreacties zijn... Vond het zelf ook een beetje raar idd
Wij hoeven dat nooit uit te schrijven. Dus ik neem aan dat dat ook niet in het examen hoeft. Alleen herschrijven to ax2 + bx + c = 0 En daaronder gewoon het antwoord x = dquote:Op donderdag 23 mei 2013 13:22 schreef Nachojongen het volgende:
Moet je bij het gebruik van de abc-formule bij het berekenen aan zwakke zuren, die hele abc formule uitschrijven? Ik heb namelijk op m'n GR een programma die dat voor mij doet ^^
Kun je gewoon zeggen: ABC formule geeft x = .. ?
Waarom zou het een extra proton moeten hebben? Een isotoop heeft dezelfde aantal protonen maar een verschillend aantal neutronen. Protonen maken het verschil tussen de verschillende atomen. Dus aangezien jij denkt dat het een extra proton nodigt heeft heb je gelijk een heel ander atoom gebruikt.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:55 schreef Tiezol het volgende:
http://www.ticalc.org/pub(...)ratic/abcformule.zip
Deze heb ik op mijn TI-84+. Deze geeft ook de volledige uitwerking:)
Vraag over examen vwo 2012-2 (ben best noob in scheikunde)
Vraag 3 snap ik niet waarom ik het fout deed, ik dacht dat ik wel iets slims had bedacht. (vraag 2 is wel even van belang te bekijken om vraag 3 te snappen)
Ik had dus wel bedacht dat de massa van CO2 niet 44 maar nu 45 zou zijn. Dit ook keer 4.
Maar aangezien het isotoop C-13 nu gebruikt werd, had ik bedacht dat deze dus ook een extra proton zou hebben, dus 4 keer een extra proton in dat Q deeltje, dus werd die lading Q8+. Dus ik heb die m/z waarde door 8 gedeeld. Maar blijkbaar blijft het gewoon 4. Waarom?
Isotoop heeft altijd hetzelfde aantal protonen, alleen meer neutronen zoals mincemeat hierboven zegt. Je moet de 2 x 670 van P2+ gebruiken om Q4+ te krijgen. Vervolgens i.p.v. C-12 met de molmassa 44 C-13 met de molmassa 45 gebruiken. Deze CO2 zit ook 2 keer in P2+ en dus 4 keer in het Q4+ deeltje dus wordt het 1520/4 (m/z: massa/elektronen) krijg je dus 380 m/z als antwoord.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:55 schreef Tiezol het volgende:
http://www.ticalc.org/pub(...)ratic/abcformule.zip
Deze heb ik op mijn TI-84+. Deze geeft ook de volledige uitwerking:)
Vraag over examen vwo 2012-2 (ben best noob in scheikunde)
Vraag 3 snap ik niet waarom ik het fout deed, ik dacht dat ik wel iets slims had bedacht. (vraag 2 is wel even van belang te bekijken om vraag 3 te snappen)
Ik had dus wel bedacht dat de massa van CO2 niet 44 maar nu 45 zou zijn. Dit ook keer 4.
Maar aangezien het isotoop C-13 nu gebruikt werd, had ik bedacht dat deze dus ook een extra proton zou hebben, dus 4 keer een extra proton in dat Q deeltje, dus werd die lading Q8+. Dus ik heb die m/z waarde door 8 gedeeld. Maar blijkbaar blijft het gewoon 4. Waarom?
Ja, wij hoefden dat ook nooit. Maar ik weet niet of dat ook garantie geeft dat het op het examen ook niet hoeft..quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:42 schreef Miousana het volgende:
[..]
Wij hoeven dat nooit uit te schrijven. Dus ik neem aan dat dat ook niet in het examen hoeft. Alleen herschrijven to ax2 + bx + c = 0 En daaronder gewoon het antwoord x = d
Wat je moet doen is eerst de evenwichtsreactie uitschrijvenquote:Op donderdag 23 mei 2013 16:53 schreef Ascarona het volgende:
Kan iemand alsjeblieft concentratie evenwichten van zuren enzo uitleggen? Ik snap er echt nog steeds geen hout van.
2012-II vraag 7 bijvoorbeeld, in binas is de Kz van propaanzuur 1,4x10^-5 maar in het antwoordmodel wordt die ineens gebruikt als de Kb van propaanoaat, like, wth?
En wat is die 4x10^2 dan? Volgens mij mis ik echt iets hier hoor. Wat moet je daarna doen want daarmee heb je alsnog de concentratie niet.
Antwoorden: http://static.examenblad.nl/9336110/d/ex2010/vw-1028-a-10-2-c.pdf
Vragen: http://static.examenblad.nl/9336110/d/ex2010/vw-1028-a-10-2-o.pdf
Alvast bedankt!
Okee, ik begin het te begrijpen dus bedankt daarvoorquote:Op donderdag 23 mei 2013 19:20 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Wat je moet doen is eerst de evenwichtsreactie uitschrijven
dus CH3CH2COOH is in evenwicht met CH3CH2COOH en H+
De evenwichtsvoorwaarde is dan [CH3CH2COOH][H+]/[CH3CH2COOH], en de waarde daarvan is de Kz.
Je gaat uit van een pH van 7,5, dus de [H+] vul je in. En de Kz vul je in. Dan breng je de 10^-7,5 naar de andere kant, daar komt de 1,4*10^-5/10^-7,5 vandaan.
Je hebt dan een verhouding tussen het propaanzuur en het propanooat, en die is dus 4,0*10^2 : 1.
Sorry voor het ontbreken van sub/superscript, ik ben even lui..
Antwoord 1: Ja, foutje van mijn kant...quote:Op donderdag 23 mei 2013 19:33 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Okee, ik begin het te begrijpen dus bedankt daarvoor.
Maar ik heb nu 2 vragen:
1. Waarom [CH3CH2COOH][H+]/[CH3CH2COOH] en niet [CH3CH2COO-][H+]/[CH3CH2COOH]? In het tweede geval is dat de geconjugeerde base (het propanoaat) en het zure deel wat eraf gaat, of is dit een typfout? Waar blijft de CH3CH2COO- anders, of doe je daar verder niks mee?
2. Kennelijk doe ik dus iets fout met het invullen van de getallen, want zoals ik het nu doe krijg ik:
Kz = [CH3CH2COOH][H+]/[CH3CH2COOH] =>1,4×10-5 = 3,16×10-8/[CH3CH2COOH] => [CH3CH2COOH] = 3,16×10-8/1,4×10-5 = 2,3×10-3
en dat klopt dus niet, op de een of andere manier heb ik de noemer en de teller omgedraaid maar hoe snap ik niet want zo heb ik dat wel geleerd met het truukje van 2 = 6/3 => 3 = 6/2
Reactievergelijking start je met een neutraal ding die z'n H+ afstaat.quote:Op donderdag 23 mei 2013 19:33 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Okee, ik begin het te begrijpen dus bedankt daarvoor.
Maar ik heb nu 2 vragen:
1. Waarom [CH3CH2COOH][H+]/[CH3CH2COOH] en niet [CH3CH2COO-][H+]/[CH3CH2COOH]? In het tweede geval is dat de geconjugeerde base (het propanoaat) en het zure deel wat eraf gaat, of is dit een typfout? Waar blijft de CH3CH2COO- anders, of doe je daar verder niks mee?
2. Kennelijk doe ik dus iets fout met het invullen van de getallen, want zoals ik het nu doe krijg ik:
Kz = [CH3CH2COOH][H+]/[CH3CH2COOH] =>1,4×10-5 = 3,16×10-8/[CH3CH2COOH] => [CH3CH2COOH] = 3,16×10-8/1,4×10-5 = 2,3×10-3
en dat klopt dus niet, op de een of andere manier heb ik de noemer en de teller omgedraaid maar hoe snap ik niet want zo heb ik dat wel geleerd met het truukje van 2 = 6/3 => 3 = 6/2
OOOOOOOOH! Nou snap ik hem! Gruwelijk domquote:Op donderdag 23 mei 2013 19:39 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Antwoord 1: Ja, foutje van mijn kant...
Antwoord 2:
je hebt [CH3CH2COO- ][3,16x10-8]/[CH3CH2COOH] = 1,4x10-5
De 3,16x10-8 staat in de teller, en die wil je wegwerken aan die kant. Je deelt hem aan die kant door zichzelf, dus door 3,16x10-8 . Dat doe je aan de andere kant dus ook.
graag gedaan.quote:Op donderdag 23 mei 2013 19:42 schreef Ascarona het volgende:
[..]
OOOOOOOOH! Nou snap ik hem! Gruwelijk dom, dankje echt!
heb je ook niet nodig, gewoon geen abc formule gebruken maar gewoon plotten die handel en dan x_cal - Y = 0quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:22 schreef Nachojongen het volgende:
Moet je bij het gebruik van de abc-formule bij het berekenen aan zwakke zuren, die hele abc formule uitschrijven? Ik heb namelijk op m'n GR een programma die dat voor mij doet ^^
Kun je gewoon zeggen: ABC formule geeft x = .. ?
Tja, kan er niet echt een tip voor geven, je moet er maar net op komen. Maar denk gewoon heel logisch na, en vooral heel simpel. Meestal zijn de antwoorden heel logisch en niet zo ver gezocht. Dus vooral niet in de stress schieten bij zo'n vraagquote:Op donderdag 23 mei 2013 20:19 schreef De-Haas het volgende:
Hoe pakken jullie die vragen aan met "Bedenk een proef om aan te tonen dat..."
Dat zijn de enige vragen waar ik eigenlijk nooit op kom.
Vind ik ook echt kanarie rare vragen.quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:19 schreef De-Haas het volgende:
Hoe pakken jullie die vragen aan met "Bedenk een proef om aan te tonen dat..."
Dat zijn de enige vragen waar ik eigenlijk nooit op kom.
Ja, dat heeft echt totaal niets meer met de stof te maken. 1 of ander verplicht duurzaamheidsaspect, of onderzoeksaspect.quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:30 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Vind ik ook echt kanarie rare vragen.
Vooral in 2012-2: bedenk 2 vragen die de leerlingen in de email kunnen zetten die ze versturen naar het onderzoekscentrum. (iets in die richting)
Echt waar de neuq slaat dat op!?
Heb nog nooit mol gesnapt, maar eerst de reactievergelijking maken scheelt enorm voor mij.quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:31 schreef JOCUL het volgende:
Ik heb die liever dan rekenvragen... Nog tips daarvoor... Waar beginnen? Ik weet eerst opschrijven wat je weet maar dan?
dit zijn anders wel de vragen waaruit blijkt of je de stof begrijptquote:Op donderdag 23 mei 2013 20:30 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Vind ik ook echt kanarie rare vragen.
Vooral in 2012-2: bedenk 2 vragen die de leerlingen in de email kunnen zetten die ze versturen naar het onderzoekscentrum. (iets in die richting)
Echt waar de neuq slaat dat op!?
doe eens een voorbeeldquote:Op donderdag 23 mei 2013 20:19 schreef De-Haas het volgende:
Hoe pakken jullie die vragen aan met "Bedenk een proef om aan te tonen dat..."
Dat zijn de enige vragen waar ik eigenlijk nooit op kom.
http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1028-a-12-2-o.pdf vraag 12, ik denk vaak niet in de goede richting.quote:
Waarom? Omdat ik een vraag kan stellen of het giftig is ofzo begrijp ik de stof? Heeft volgens mij vrij weinig te maken met Redox-reacties opstellen en dat soort gein waar de voorafgaande vragen over gingen.quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:37 schreef Keith_Bakker het volgende:
[..]
dit zijn anders wel de vragen waaruit blijkt of je de stof begrijpt
Uit het aantal mg lithiumoxalaat kan je berekenen hoeveel mol dat is.quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:34 schreef JOCUL het volgende:
Okévraag 5 2012 tijdvlak 2...
Als ik zo'n vraag zie schiet ik meteen in de stress... Kom maar op met de tips
edit: Ik zie dat deze som iets wat moeilijk is omdat ie midden in een opgave staat... Ik zal kijken of ik een andere kan vinden
Deze snap ik niet, CO2 staat toch alleen in de eerste reactievergelijking... (van P naar Q) daar hebben die oxalaat ionen toch niks mee te maken?quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:44 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Als je de hoeveelheid oxalaat hebt, dan kun je daaruit de hoeveelheid CO2 bepalen(in mol).
In de tekst staat dat complex Q4+ ontstaat door de reactie van 2 P2+ met 4 CO2quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:52 schreef JOCUL het volgende:
[..]
Deze snap ik niet, CO2 staat toch alleen in de eerste reactievergelijking... (van P naar Q) daar hebben die oxalaat ionen toch niks mee te maken?
Hier een sv met reacties.quote:Op donderdag 23 mei 2013 12:06 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Hm.
Inderdaad. Blijkens het bestand op deze link http://clzvaklokalen.nl/V(...)lijkingen%200708.pdf is het een evenwicht. Het wordt dus pas aflopend als water wordt afgevoerd.
Moet je niet zo soggen.quote:Op donderdag 23 mei 2013 21:02 schreef Sogger het volgende:
Wat een drama wordt dit zeg, ik bak er helemaal niks van..
http://www.schoolsamenvat(...)examen-stof-2011.pdfquote:Op donderdag 23 mei 2013 20:55 schreef Neraice het volgende:
Staat er ergens eigenlijk een samenvatting online om alles nog ff op te frissen?
Thanks!quote:Op donderdag 23 mei 2013 21:06 schreef MrRiot het volgende:
[..]
http://www.schoolsamenvat(...)examen-stof-2011.pdf
Heb ik net nog ff doorgekeken
Ja, ik heb hier toch wel enigszins een tip voor kunnen bedenken.quote:Op donderdag 23 mei 2013 20:19 schreef De-Haas het volgende:
Hoe pakken jullie die vragen aan met "Bedenk een proef om aan te tonen dat..."
Dat zijn de enige vragen waar ik eigenlijk nooit op kom.
Ja bedankt. Ik had zelf die vragen ook allebei al gemaakt en dan achteraf denk ik van ja best logisch. Maar best een goede tip inderdaad. 1 monster zo laten als het is, bij het andere monster datgene verwijderen waarvan je de werking wil onderzoeken.quote:Op donderdag 23 mei 2013 21:10 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Ja, ik heb hier toch wel enigszins een tip voor kunnen bedenken.
Deze vragen zijn meestal maar 2 punten waard, en dus niet erg moeilijk.
Ik ben zo'n vraag nu in 2 examens tegengekomen, en bij allebei kwam het antwoord hier op neer:
"2 Proefmonsters nemen van het stukje waar die bepaalde reactie plaatsvindt, en bij het ene proefmonster bepaalde stoffen eruit halen (zoals die bacteriën van jou voorbeeld), bij het andere proefmonster alles gewoon laten, en dan kijken of bij het eerder genoemde proefmonster de reactie niet meer plaatsvindt."
Vat je 'm een beetje?
In 2011-2 staat ook zo'n vraag over hoofdhaar tegen grijs-kleuring, ze dacht dat je het haar donker kon maken door een reactie met Pb2+ waarbij zwavelbruggen ontstonden, wat weer kon komen door bepaalde oliën uit het hoofd. Was het antwoord om dit te onderzoeken dus ook om 2 proefmonsters te nemen en bij die ene alle oliën weghalen van het proefmonster.
Me 2quote:Op donderdag 23 mei 2013 22:54 schreef belkiss944 het volgende:
Ik hoop dat ik een negen haal voor scheikunde <3
Hahaha heb ik net m'n hoofd een kwartier over gebroken... Kijk eens naar CH3COO-quote:Op donderdag 23 mei 2013 23:26 schreef koningjim het volgende:
Ligt het nou aan mij of klopt in deze reactievergelijking (2012-I, vraag 1) in het correctievoorschrift de C-balans gewoon niet?
Ik tel links 6 C-tjes, en rechts 4...
Wat gaat hier mis?
C6H12O6 + 4 H2O → 4 H2 + 2 CH3COO– + 2 HCO3– + 4 H+
Haha, ik zat hier laatst ook zó lang naar te kijken en ik zag het echt niet.quote:Op donderdag 23 mei 2013 23:26 schreef koningjim het volgende:
Ligt het nou aan mij of klopt in deze reactievergelijking (2012-I, vraag 1) in het correctievoorschrift de C-balans gewoon niet?
Ik tel links 6 C-tjes, en rechts 4...
Wat gaat hier mis?
C6H12O6 + 4 H2O → 4 H2 + 2 CH3COO– + 2 HCO3– + 4 H+
Wajo nu zie ik het ineens. Wow zieke mindfuck haha.quote:Op donderdag 23 mei 2013 23:30 schreef Miousana het volgende:
[..]
Haha, ik zat hier laatst ook zó lang naar te kijken en ik zag het echt niet.
2 CH3COO– -> 2 x 2C-atomen
Trol je de hele boel hier nou?quote:Op donderdag 23 mei 2013 23:48 schreef kimm2013 het volgende:
scheikunde is het vak waar je hoog mee kan scoren voor degenen die niet aan een 5,5 komen gemiddeld.
hoezo?quote:Op donderdag 23 mei 2013 23:49 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Trol je de hele boel hier nou?
Beste grap van de dag sowieso
"scheikunde is het vak waar je hoog mee kan scoren voor degenen die niet aan een 5,5 komen gemiddeld."quote:
nee je kan daar makkelijk een zeven of zelfs acht mee scoren.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 00:04 schreef Tiezol het volgende:
[..]
"scheikunde is het vak waar je hoog mee kan scoren voor degenen die niet aan een 5,5 komen gemiddeld."
Scheikunde is eerder het vak om volledig op te zakken.
Een buffer is een mengsel van een zuur (CO2, ook wel H2CO3 genoemd) en de geconjugeerde base (HCO3-)quote:
En toch ligt de normering nagenoeg nooit onder de 0,5... Jij bent een van die mensen die die normering laag houdt haha...quote:Op vrijdag 24 mei 2013 00:32 schreef kimm2013 het volgende:
[..]
nee je kan daar makkelijk een zeven of zelfs acht mee scoren.
de vraag heel goed lezen, schrijf se essentiele info op je blaadje over. kijk naar wat ze vragen, betreft het een redox? een zuur/base? je moet echt systematisch te werk gaan.
en koolstofchemie en biochemie is puur kwestie van thuis oefenen hoe je moet tekenen.
en dit is het? er is geen vak waar je minder voor moet doen dan sk (m.u.v. talen)
Of reactie in structuurformules!quote:Op vrijdag 24 mei 2013 09:48 schreef remcoP het volgende:
Ik zie dat scheikunde dit jaar een uitwerkbijlage heeft. We moeten dus waarschijnlijk iets van een fabrieksproces tekenen. Ben ik wel blij mee, vind het altijd wel makkelijk punten scoren.
Nee, maar als je het wel doet, wordt het volgens mij niet aangerekendquote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:07 schreef ShortyGirl het volgende:
Weet iemand hoe het zit met tussentijds afronden? Moet dat nou wel of niet?
Thanks! Hoe weet je waar je de Kz van moet hebben?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 09:32 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Een buffer is een mengsel van een zuur (CO2, ook wel H2CO3 genoemd) en de geconjugeerde base (HCO3-)
Reactievergelijking: 2 H2O+CO2 -> HCO3- + H3O+
-------------------------------------------- <-
Opschrijven: de evenwichtsvoorwaarde:
[HCO3-]*[H3O+]
_____________
[CO2] ------------------- = Kz (van CO2, opzoeken in binas)
HCO3 : H3O+ = 1:1 dus:
10^-7 * 10^-7 (want pH is 7)
___________
[CO2] ----------------------- = 4,5*10^-7
Hieruit leidt: Concentratie CO2 = 2,2*10^-8 mol per liter
Dus [HCO3-]:[CO2] = 10^-7 : 2,2*10^-8 = 1,0 : 0,22
Dat is altijd van het zuur en staat in de noemer van de evenwichtsvoorwaarde.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:10 schreef Neraice het volgende:
[..]
Thanks! Hoe weet je waar je de Kz van moet hebben?
-enyn (staat in binas)quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:17 schreef De-Haas het volgende:
Hoe moet je naamgeven aan een organische stof met zowel een dubbele als drievoudige binding?
Kijk eens in BINAS 67A3... per glucosemolecuul heb je 3 OH-groepen. Maar dit is ook wel een erg moeilijke vraag die 5 punten waard is. Wij krijgen geen 5-puntsvragen, max 4.quote:Op donderdag 23 mei 2013 23:55 schreef Frambozenpudding het volgende:
g over opgave 17 van het examen 2012-I.
Ik heb de berekening goed, op 1 ding na; volgens het correctiemodel moet ik, bij de derde stap, vermenigvuldigen met 3 (aantal Mmol cellulose-eenheden naar het aantal Mmol vrije OH-groepen). Ik zie echter
Bron?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:23 schreef koningjim het volgende:
[..]
Wij krijgen geen 5-puntsvragen, max 4.
Bedankt, wist niet dat er voor het examen al zo'n overzicht beschikbaar was!quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:28 schreef De-Haas het volgende:
[..]
http://www2.cito.nl/vo/ex2013/VW-1028-a-13-1-s.pdf
Ja is er inderdaad, niet dat je er heel veel aan hebt maar is wel leuk om even te kijken. Dit jaar gewoon veel vragen, weinig punten per vraag.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:29 schreef RicoM95 het volgende:
[..]
Bedankt, wist niet dat er voor het examen al zo'n overzicht beschikbaar was!
Hmm dat geeft mij toch een goed gevoel. Aangezien ik vragen nooit helemaal goed doe, ik ga altijd ergens de fout in. Dus kan ik overal mooi puntjes snoepenquote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:23 schreef koningjim het volgende:
[..]
Kijk eens in BINAS 67A3... per glucosemolecuul heb je 3 OH-groepen. Maar dit is ook wel een erg moeilijke vraag die 5 punten waard is. Wij krijgen geen 5-puntsvragen, max 4.
Heb je een voorbeeld?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:25 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Bedankt, ik zie het nu staan, vroeg me gewoon even af. Iedereen er klaar voor?
C=O- is delta min en kan geloof ik H-bruggen ontvangen van N-H- en O-H- (beiden delta+).quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:41 schreef ShortyGirl het volgende:
Is er nou ook sprake van waterstofbruggen bij een C=O groep? nee toch..
Het enige wat een beetje lastig isquote:
De ketens van een thermoharder zijn verbonden met atoombindingen, die van een thermoplast met v.d waalsbindingen.quote:Hoe herken je de structuur van een thermoharder en thermoplast?
Thermoharders zijn een netwerkpolymeren. Dus verschillende polymeren zijn met elkaar verbonden. Thermoplasten bestaan uit losse polymeerketens die door vanderwaalskrachten bij elkaar gehouden worden.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:43 schreef Mipe95 het volgende:
Hoe herken je de structuur van een thermoharder en thermoplast?
Een thermoharder heeft een netwerkstructuur. Hierdoor is hij sterker. Dit houdt in dat er meerdere ketens zijn, voorbeeld daarvan is van een vraag die ik hier in dit forum eerder stelde:quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:43 schreef Mipe95 het volgende:
Hoe herken je de structuur van een thermoharder en thermoplast?
Toch komt er bijna altijd wel een vraag waarbij je kennis over elektrolyse danwel elektrochemische cel moet toepassen.quote:
In samengevat staat dat je het niet hoeft te weten. :Squote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:49 schreef RicoM95 het volgende:
[..]
Toch komt er bijna altijd wel een vraag waarbij je kennis over elektrolyse danwel elektrochemische cel moet toepassen.
Ik heb het uitgeschreven 2 pagina's terug, misschien is het dan duidelijker?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:47 schreef Neraice het volgende:
Ik snap 17 van 2012-2 niet. Hoezo tellen ze die dingen bij elkaar op?
Veel duidelijker, top!quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:52 schreef Statiegeld het volgende:
[..]
Ik heb het uitgeschreven 2 pagina's terug, misschien is het dan duidelijker?
Dat zou dan veranderd kunnen zijn t.o.v. vorig jaar, maar in de examens die ik gedurende het jaar in de les en thuis heb geoefend, kwam bij de redoxopgave vaak een vraag met betrekking tot bijvoorbeeld de bewegingsrichting van de stroom of vrije ionen voor.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:50 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
In samengevat staat dat je het niet hoeft te weten. :S
thermoplasten zijn losse ketens en thermoharders zijn ketens die door middel van atoombindingen met elkaar zijn verbondenquote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:43 schreef Mipe95 het volgende:
Hoe herken je de structuur van een thermoharder en thermoplast?
Lekker overslaan en op het laatst gokken!quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:13 schreef Neraice het volgende:
Waarom worden er nergens dingen over cis-trans, asymmetrisch C-atoom enzo gevraagd? Hoeven die niet?
Ik ken het alquote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:16 schreef JOCUL het volgende:
[..]
Lekker overslaan en op het laatst gokken!
Asymmetrische C-atomen ben ik nog wel tegengekomen, maar cis-trans alleen in een opgave waar stond dat je er geen rekening mee moet houden.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:13 schreef Neraice het volgende:
Waarom worden er nergens dingen over cis-trans, asymmetrisch C-atoom enzo gevraagd? Hoeven die niet?
quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:13 schreef Neraice het volgende:
Waarom worden er nergens dingen over cis-trans, asymmetrisch C-atoom enzo gevraagd? Hoeven die niet?
Ik ben wel een vraag tegengekomen in de zin van: welke drie stoffen ontstaan als de inhoud van 2 vaten van stof X en Y reageren. 2 van de stoffen waren de cis en trans vorm van de stof.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:17 schreef Miousana het volgende:
[..]
Asymmetrische C-atomen ben ik nog wel tegengekomen, maar cis-trans alleen in een opgave waar stond dat je er geen rekening mee moet houden.
Ja, polycondensatie.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:22 schreef JOCUL het volgende:
Hoe binden monosachariden ook al weer? Met een condensatie reactie?
Dat is juist net iets wat ik goed begrijp hahaquote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:13 schreef Neraice het volgende:
Waarom worden er nergens dingen over cis-trans, asymmetrisch C-atoom enzo gevraagd? Hoeven die niet?
Ik snap het allemaal wel denk ik. Gewoon logisch nadenken, opschrijven wat je hebt en bedenken waar je naartoe wilt. Ga meestal de mist in met theorievragen.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:24 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Dat is juist net iets wat ik goed begrijp haha
Ja, ik heb er een beetje te weinig aan gedaan. Jammer wel, want had potentie.quote:
Ok, had je geen zin of geen tijd?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:37 schreef SiIk het volgende:
[..]
Ja, ik heb er een beetje te weinig aan gedaan. Jammer wel, want had potentie.
Áls ik er een ga herkansen wordt het deze.
Beide een beetje denk ik.quote:
Ok dan. De rest van je examens wel goed gegaan?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:41 schreef SiIk het volgende:
[..]
Beide een beetje denk ik.
Nouja, een 6 en ik zal niet klagen. Hoewel ik beter zou moeten kunnen. Maar je kan niet alles hebben.
Hangt van de opgave afquote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:42 schreef JOCUL het volgende:
Wanneer gebruik je bij Kz die x... (dus begin, reactie, eind) en wanneer gebruik je het aantal als exponent in Kz formule.. Als je begrijpt wat ik bedoel... (ik kan het niet beter uitleggen)
Ik snap niet wat je met dat 2e bedoelt. In principe gebruik je die x om de evenwichtconcentratie uit te rekenen als je de beginconcentraties weet.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:42 schreef JOCUL het volgende:
Wanneer gebruik je bij Kz die x... (dus begin, reactie, eind) en wanneer gebruik je het aantal als exponent in Kz formule.. Als je begrijpt wat ik bedoel... (ik kan het niet beter uitleggen)
Ja, prima. Sta nu denk ik een 7,2 gemiddeld voor met CE's. En alleen nog Frans hierna, en daarbij heeft herkansen toch geen zin. Ja, misschien voor 2 tiende ofzo. Daarom, als ik iets herkans wordt het dezequote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:42 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Ok dan. De rest van je examens wel goed gegaan?
Laat maar ik snap het alquote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:43 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je met dat 2e bedoelt. In principe gebruik je die x om de evenwichtconcentratie uit te rekenen als je de beginconcentraties weet.
Nee je moet gewoon x12 doen en daarna het rendement van 15% erbij betrekken.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:50 schreef Nafi het volgende:
Iemand die 2012-1 opgave 2 kan uitleggen? Waarom vermenigvuldigen ze het aantal mol glucose met 12? Uit de reacties blijkt toch dat er per glucose 5 mol waterstofgas ontstaat? Er staat nog dat die 12 alleen theoretisch is, beetje raar om dan te vermenigvuldigen met 12 toch?
Nee je moet met beide stappen rekening houden, daarnaast staat er ook dat rendement 15% is, daarom is het theoretisch 12quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:50 schreef Nafi het volgende:
Iemand die 2012-1 opgave 2 kan uitleggen? Waarom vermenigvuldigen ze het aantal mol glucose met 12? Uit de reacties blijkt toch dat er per glucose 5 mol waterstofgas ontstaat? Er staat nog dat die 12 alleen theoretisch is, beetje raar om dan te vermenigvuldigen met 12 toch?
Oh ja je hebt helemaal gelijk, stom van me. Het is dus niet altijd de reactie die belangrijk is.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:52 schreef Neraice het volgende:
[..]
Nee je moet gewoon x12 doen en daarna het rendement van 15% erbij betrekken.
Komt van H2CO3 (wat uiteengevallen is in CO2 en H2O).quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:54 schreef Nafi het volgende:
[..]
Oh ja je hebt helemaal gelijk, stom van me. Het is dus niet altijd de reactie die belangrijk is.
En opgave 4? De algemene formule voor Kz is toch Kz = [Z-][H3O+]/[HZ]? Dus de zuur in de noemer? Waarom is het hier andersom?
Is de molaire massa van zo'n cysteïne, kan je uitrekenen met behulp van de structuurformule van het aminozuur (staat ergens in bio-gedeelte).quote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:04 schreef Neraice het volgende:
2011-2, vraag 2. Hoe komen ze aan die 102,1?
Nee die is groter. Moet je misschien de H en OH weglaten omdat die weggevallen zijn door de verbinding?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:13 schreef Nafi het volgende:
[..]
Is de molaire massa van zo'n cysteïne, kan je uitrekenen met behulp van de structuurformule van het aminozuur (staat ergens in bio-gedeelte).
De eenheden zitten vast aan elkaar dus inderdaad 1 OH en H aftrekken. Daarnaast splits die H die aan de SH zit ook af dus die ook aftrekken.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:15 schreef Neraice het volgende:
[..]
Nee die is groter. Moet je misschien de H en OH weglaten omdat die weggevallen zijn door de verbinding?
Ohja duidelijk, thanks!quote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:18 schreef Nafi het volgende:
[..]
De eenheden zitten vast aan elkaar dus inderdaad 1 OH en H aftrekken. Daarnaast splits die H die aan de SH zit ook af dus die ook aftrekken.
Daar faal ik ook altijd opquote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:22 schreef _-_ het volgende:
[..]
Zo min mogelijk kennisvragen zou ik ook blij mee zijn.
Van die rekenvragen zijn juist veel punten waard (in de orde van 5), maar die hebben wij juist niet. Ik denk dat we wel een portie kennisvragen krijgen...quote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:22 schreef _-_ het volgende:
[..]
Zo min mogelijk kennisvragen zou ik ook blij mee zijn.
ja anders ga je ff in een hoekje zitten huilen met je 7,5quote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:41 schreef RicoM95 het volgende:
Ging wel redelijk. Ik ga rond de 7-7.5 uitkomen denk ik zo. Heb wel redelijk wat puntjes laten liggen en heb 1 rekenvraag helemaal fout
Vanwaar die vijandelijkheidquote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:53 schreef TanteSidonia het volgende:
[..]
ja anders ga je ff in een hoekje zitten huilen met je 7,5
Is altijd bij scheikunde examen toch? Hele lappen tekst, waar je uiteindelijk maar 2 zinnetjes van nodig hebt.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:56 schreef rubensanti het volgende:
Ging wel redelijk denk ik, maar wat een boel leeswerk
Molverhouding met 1,3 en 3,5 ml (uit die diagram). Kwam uit op iets van 45% uiteindelijk.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:59 schreef Nachojongen het volgende:
Vond hem wel aardig te doen, heb niet bijster hoog maar zeker een voldoende.
Hoe hebben jullie dat percentage Cu berekend in die legering?
Ja dat had ik ook!quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:00 schreef Neraice het volgende:
[..]
Molverhouding met 1,3 en 3,5 ml (uit die diagram). Kwam uit op iets van 45% uiteindelijk.
Klopt had ik ook, snapte echt niet wat ik moest doenquote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:00 schreef Nachojongen het volgende:
[..]
Ja dat had ik ook!
Ik heb echt een kwartier naar die vraag gekeken, totdat het me ineens te binnen schoot.
Ik vond deze eigenlijk wel meevallen qua leeswerk. In voorgaande jaren was het veel meer.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:56 schreef rubensanti het volgende:
Ging wel redelijk denk ik, maar wat een boel leeswerk
Dit.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:00 schreef Nachojongen het volgende:
[..]
Ja dat had ik ook!
Ik heb echt een kwartier naar die vraag gekeken, totdat het me ineens te binnen schoot.
Had ik bij alle berekenvragen, was erg trots dat ik ze uiteindelijk op had gelost. Wel bijna alles goedquote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:04 schreef Nachojongen het volgende:
[..]
Was uiteindelijk erg trots op mezelf dat ik hem nog goed had
Dat vond ik de makkelijkste vraag! Gewoon in je binas naast dat andere aminozuur.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:07 schreef Nachojongen het volgende:
Bij vraag 10 moest het antwoord zijn 'tyrosine'
What the fuck is tyrosine
Dit ja, was ook maar 1 puntquote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:08 schreef Miousana het volgende:
[..]
Dat vond ik de makkelijkste vraag! Gewoon in je binas naast dat andere aminozuur.
Ik had fenolalaninequote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:07 schreef Nachojongen het volgende:
Bij vraag 10 moest het antwoord zijn 'tyrosine'
What the fuck is tyrosine
O op die manier, was ik nooit op gekomenquote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:08 schreef Miousana het volgende:
[..]
Dat vond ik de makkelijkste vraag! Gewoon in je binas naast dat andere aminozuur.
Oh, ik had 2-amine-3-fenylpropaandiolquote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:12 schreef Nachojongen het volgende:
[..]
O op die manier, was ik nooit op gekomen
Ik had de structurele naam van fenylaline met hydroxy erbij
Dus iets van 2-amine-3-fenyl-hydroxypropaanzuur
Achja, 1 puntje misgelopenquote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:12 schreef SiIk het volgende:
[..]
Oh, ik had 2-amine-3-fenylpropaandiol
Had echt geen idee waar die H er nou aan zou komen.
Wat is je klacht dan? Ik vond hem ook moeilijker maar dat zal dan wel weer terug zien in de n-term.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:18 schreef rubensanti het volgende:
Lekker klagen bij LaksWat denken jullie van de N-norm? Vond hem moeilijker dan vorig jaar.
Godverdommequote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:00 schreef Nachojongen het volgende:
[..]
Ja dat had ik ook!
Ik heb echt een kwartier naar die vraag gekeken, totdat het me ineens te binnen schoot.
Jij vindt een 7 kut?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:21 schreef _-_ het volgende:
[..]
Godverdomme![]()
Ik heb het echt kut gemaakt haha. Nja, heb hopelijk wel een 7.
Verschilt per persoon hequote:
Ik was er heilig van overtuigd dat het Serine (oid) was.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:07 schreef Nachojongen het volgende:
Bij vraag 10 moest het antwoord zijn 'tyrosine'
What the fuck is tyrosine
Dat die te lang wasquote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:20 schreef Miousana het volgende:
[..]
Wat is je klacht dan? Ik vond hem ook moeilijker maar dat zal dan wel weer terug zien in de n-term.
quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:23 schreef Neraice het volgende:
[..]
Verschilt per persoon he. Als je normaal alleen achten haalt.
Tja, oke. Bij mij op school hebben best veel hem geloof ik slecht gemaakt, dan ben je wel tevreden als je een 5 haalt en zou je voor een 7 een moord doenquote:
Ik sta zelf een 6.4 en heb sowieso hoger dan een 6.6 dus ik ben tevreden. Heel misschien een 8,6 maar dan moet de norm erg meevallen.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:25 schreef Nachojongen het volgende:
[..]
[..]
Tja, oke. Bij mij op school hebben best veel hem geloof ik slecht gemaakt, dan ben je wel tevreden als je een 5 haalt en zou je voor een 7 een moord doen
Niet zeuren jij. Zo lang was die niet.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:24 schreef rubensanti het volgende:
[..]
Dat die te lang wasBen niet zo'n snelle lezer
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |