Nee, dat klopt. 1 is makkelijker, 1,2 moeilijker, de huidige examens zitten er ergens tussenin.quote:Op donderdag 23 mei 2013 11:59 schreef mincemeat het volgende:
Zijn de examens van scheikunde 1,2 nou moeilijker dan de scheikunde examens of ligt dat aan mij?
Ik heb hier een samenvatting op internet gevonden van een site en daarin staat dat ze altijd evenwichtsreacties zijn... Vond het zelf ook een beetje raar iddquote:Op donderdag 23 mei 2013 11:48 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Is 'ie niet juist standaard aflopend?
Hm.quote:Op donderdag 23 mei 2013 12:01 schreef Porpoise het volgende:
[..]
Ik heb hier een samenvatting op internet gevonden van een site en daarin staat dat ze altijd evenwichtsreacties zijn... Vond het zelf ook een beetje raar idd
Wij hoeven dat nooit uit te schrijven. Dus ik neem aan dat dat ook niet in het examen hoeft. Alleen herschrijven to ax2 + bx + c = 0 En daaronder gewoon het antwoord x = dquote:Op donderdag 23 mei 2013 13:22 schreef Nachojongen het volgende:
Moet je bij het gebruik van de abc-formule bij het berekenen aan zwakke zuren, die hele abc formule uitschrijven? Ik heb namelijk op m'n GR een programma die dat voor mij doet ^^
Kun je gewoon zeggen: ABC formule geeft x = .. ?
Waarom zou het een extra proton moeten hebben? Een isotoop heeft dezelfde aantal protonen maar een verschillend aantal neutronen. Protonen maken het verschil tussen de verschillende atomen. Dus aangezien jij denkt dat het een extra proton nodigt heeft heb je gelijk een heel ander atoom gebruikt.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:55 schreef Tiezol het volgende:
http://www.ticalc.org/pub(...)ratic/abcformule.zip
Deze heb ik op mijn TI-84+. Deze geeft ook de volledige uitwerking:)
Vraag over examen vwo 2012-2 (ben best noob in scheikunde)
Vraag 3 snap ik niet waarom ik het fout deed, ik dacht dat ik wel iets slims had bedacht. (vraag 2 is wel even van belang te bekijken om vraag 3 te snappen)
Ik had dus wel bedacht dat de massa van CO2 niet 44 maar nu 45 zou zijn. Dit ook keer 4.
Maar aangezien het isotoop C-13 nu gebruikt werd, had ik bedacht dat deze dus ook een extra proton zou hebben, dus 4 keer een extra proton in dat Q deeltje, dus werd die lading Q8+. Dus ik heb die m/z waarde door 8 gedeeld. Maar blijkbaar blijft het gewoon 4. Waarom?
Isotoop heeft altijd hetzelfde aantal protonen, alleen meer neutronen zoals mincemeat hierboven zegt. Je moet de 2 x 670 van P2+ gebruiken om Q4+ te krijgen. Vervolgens i.p.v. C-12 met de molmassa 44 C-13 met de molmassa 45 gebruiken. Deze CO2 zit ook 2 keer in P2+ en dus 4 keer in het Q4+ deeltje dus wordt het 1520/4 (m/z: massa/elektronen) krijg je dus 380 m/z als antwoord.quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:55 schreef Tiezol het volgende:
http://www.ticalc.org/pub(...)ratic/abcformule.zip
Deze heb ik op mijn TI-84+. Deze geeft ook de volledige uitwerking:)
Vraag over examen vwo 2012-2 (ben best noob in scheikunde)
Vraag 3 snap ik niet waarom ik het fout deed, ik dacht dat ik wel iets slims had bedacht. (vraag 2 is wel even van belang te bekijken om vraag 3 te snappen)
Ik had dus wel bedacht dat de massa van CO2 niet 44 maar nu 45 zou zijn. Dit ook keer 4.
Maar aangezien het isotoop C-13 nu gebruikt werd, had ik bedacht dat deze dus ook een extra proton zou hebben, dus 4 keer een extra proton in dat Q deeltje, dus werd die lading Q8+. Dus ik heb die m/z waarde door 8 gedeeld. Maar blijkbaar blijft het gewoon 4. Waarom?
Ja, wij hoefden dat ook nooit. Maar ik weet niet of dat ook garantie geeft dat het op het examen ook niet hoeft..quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:42 schreef Miousana het volgende:
[..]
Wij hoeven dat nooit uit te schrijven. Dus ik neem aan dat dat ook niet in het examen hoeft. Alleen herschrijven to ax2 + bx + c = 0 En daaronder gewoon het antwoord x = d
Wat je moet doen is eerst de evenwichtsreactie uitschrijvenquote:Op donderdag 23 mei 2013 16:53 schreef Ascarona het volgende:
Kan iemand alsjeblieft concentratie evenwichten van zuren enzo uitleggen? Ik snap er echt nog steeds geen hout van.
2012-II vraag 7 bijvoorbeeld, in binas is de Kz van propaanzuur 1,4x10^-5 maar in het antwoordmodel wordt die ineens gebruikt als de Kb van propaanoaat, like, wth?
En wat is die 4x10^2 dan? Volgens mij mis ik echt iets hier hoor. Wat moet je daarna doen want daarmee heb je alsnog de concentratie niet.
Antwoorden: http://static.examenblad.nl/9336110/d/ex2010/vw-1028-a-10-2-c.pdf
Vragen: http://static.examenblad.nl/9336110/d/ex2010/vw-1028-a-10-2-o.pdf
Alvast bedankt!
Okee, ik begin het te begrijpen dus bedankt daarvoorquote:Op donderdag 23 mei 2013 19:20 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Wat je moet doen is eerst de evenwichtsreactie uitschrijven
dus CH3CH2COOH is in evenwicht met CH3CH2COOH en H+
De evenwichtsvoorwaarde is dan [CH3CH2COOH][H+]/[CH3CH2COOH], en de waarde daarvan is de Kz.
Je gaat uit van een pH van 7,5, dus de [H+] vul je in. En de Kz vul je in. Dan breng je de 10^-7,5 naar de andere kant, daar komt de 1,4*10^-5/10^-7,5 vandaan.
Je hebt dan een verhouding tussen het propaanzuur en het propanooat, en die is dus 4,0*10^2 : 1.
Sorry voor het ontbreken van sub/superscript, ik ben even lui..
Antwoord 1: Ja, foutje van mijn kant...quote:Op donderdag 23 mei 2013 19:33 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Okee, ik begin het te begrijpen dus bedankt daarvoor.
Maar ik heb nu 2 vragen:
1. Waarom [CH3CH2COOH][H+]/[CH3CH2COOH] en niet [CH3CH2COO-][H+]/[CH3CH2COOH]? In het tweede geval is dat de geconjugeerde base (het propanoaat) en het zure deel wat eraf gaat, of is dit een typfout? Waar blijft de CH3CH2COO- anders, of doe je daar verder niks mee?
2. Kennelijk doe ik dus iets fout met het invullen van de getallen, want zoals ik het nu doe krijg ik:
Kz = [CH3CH2COOH][H+]/[CH3CH2COOH] =>1,4×10-5 = 3,16×10-8/[CH3CH2COOH] => [CH3CH2COOH] = 3,16×10-8/1,4×10-5 = 2,3×10-3
en dat klopt dus niet, op de een of andere manier heb ik de noemer en de teller omgedraaid maar hoe snap ik niet want zo heb ik dat wel geleerd met het truukje van 2 = 6/3 => 3 = 6/2
Reactievergelijking start je met een neutraal ding die z'n H+ afstaat.quote:Op donderdag 23 mei 2013 19:33 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Okee, ik begin het te begrijpen dus bedankt daarvoor.
Maar ik heb nu 2 vragen:
1. Waarom [CH3CH2COOH][H+]/[CH3CH2COOH] en niet [CH3CH2COO-][H+]/[CH3CH2COOH]? In het tweede geval is dat de geconjugeerde base (het propanoaat) en het zure deel wat eraf gaat, of is dit een typfout? Waar blijft de CH3CH2COO- anders, of doe je daar verder niks mee?
2. Kennelijk doe ik dus iets fout met het invullen van de getallen, want zoals ik het nu doe krijg ik:
Kz = [CH3CH2COOH][H+]/[CH3CH2COOH] =>1,4×10-5 = 3,16×10-8/[CH3CH2COOH] => [CH3CH2COOH] = 3,16×10-8/1,4×10-5 = 2,3×10-3
en dat klopt dus niet, op de een of andere manier heb ik de noemer en de teller omgedraaid maar hoe snap ik niet want zo heb ik dat wel geleerd met het truukje van 2 = 6/3 => 3 = 6/2
OOOOOOOOH! Nou snap ik hem! Gruwelijk domquote:Op donderdag 23 mei 2013 19:39 schreef laiveneertiekje het volgende:
[..]
Antwoord 1: Ja, foutje van mijn kant...
Antwoord 2:
je hebt [CH3CH2COO- ][3,16x10-8]/[CH3CH2COOH] = 1,4x10-5
De 3,16x10-8 staat in de teller, en die wil je wegwerken aan die kant. Je deelt hem aan die kant door zichzelf, dus door 3,16x10-8 . Dat doe je aan de andere kant dus ook.
graag gedaan.quote:Op donderdag 23 mei 2013 19:42 schreef Ascarona het volgende:
[..]
OOOOOOOOH! Nou snap ik hem! Gruwelijk dom, dankje echt!
heb je ook niet nodig, gewoon geen abc formule gebruken maar gewoon plotten die handel en dan x_cal - Y = 0quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:22 schreef Nachojongen het volgende:
Moet je bij het gebruik van de abc-formule bij het berekenen aan zwakke zuren, die hele abc formule uitschrijven? Ik heb namelijk op m'n GR een programma die dat voor mij doet ^^
Kun je gewoon zeggen: ABC formule geeft x = .. ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |