Rezania | maandag 1 april 2013 @ 18:49 |
Examen is op vrijdag 17 mei om 13:30 tot 16:30. Materiaal: • Pen • Gum • Tekenpotlood • Blauw kleurpotlood • Rood kleurpotlood • Geometrische driehoek • Grafische rekenmachine Eventueel een woordenboek. Onderwerpen: • Arbeidsmarkt. • Internationale arbeidsverdeling. • Wisselkoersen. • Inkomensvorming. • Inkomensverdeling. • Economische kringloop. • Markt, overheid en economische orde. • Sociale zekerheid. Veel succes allemaal. ![]() ![]() http://www.schoolsamenvat(...)tting-eindexamen.pdf http://acredactie.files.w(...)-2012-versie-2-0.pdf [ Bericht 13% gewijzigd door Maisnon op 29-04-2013 14:02:03 ] | |
jordyqwerty | maandag 1 april 2013 @ 18:57 |
Deze komt helemaal in orde ![]() | |
Rezania | maandag 1 april 2013 @ 19:00 |
Bij mij waarschijnlijk ook wel. Ik vind economie altijd erg makkelijk, gewoon een beetje verbanden zoeken en logisch nadenken, en dan kom je een heel eind. ![]() ![]() | |
jordyqwerty | maandag 1 april 2013 @ 19:02 |
Ja klopt ![]() ![]() ![]() Sta nu trouwens een 7 ofzo (allemaal zessen en zevens ![]() | |
Rezania | maandag 1 april 2013 @ 19:05 |
Hetzelfde verhaal hier, ook havo gedaan, daar niks uitgevoerd, en op het vwo ook niet. ![]() ![]() | |
MrRiot | maandag 1 april 2013 @ 20:04 |
Mogen hier sites worden gelinkt met zeer handig info? (100 meest gestelde vragen, begrippenlijsten van alles,.., etc)Ik ben ook wel benieuwd, sta nu boven de 7 en heb eigenlijk de laatste 2 jaar dat ik schoolexamens heb er niet voor geleerd. De toets valt bij ons elke keer tegelijk met Latijn en dat is altijd zoveel dat ik geen zin meer heb om te leren. Maar eco blijft natuurlijk best gemakkelijk als je de redeneringen snapt en wat wiskundig inzicht hebt. | |
Neerlands_Trots | maandag 1 april 2013 @ 23:10 |
Derdejaars economiestudent meldt zich, mochten er vragen zijn hoor ik het wel ![]() | |
JoelBaka | dinsdag 2 april 2013 @ 18:36 |
[ Bericht 54% gewijzigd door JoelBaka op 02-04-2013 18:51:34 ] | |
GezwelOpTeenMan | dinsdag 2 april 2013 @ 18:37 |
Vond economie altijd erg lastig, vooral in de 4e en 5e met veel rekenwerk, Nu is het meer verbanden zoeken, beredeneren etc, en gaat het me redelijk af. Dit jaar een 5,7, 7,4 en 6,0 (hele examenstof, vandaag cijfer teruggekregen) gehaald op de toetsen. Nog een paar examens oefenen en het moet goedkomen. | |
OllieWilliams | woensdag 3 april 2013 @ 03:00 |
Mensen, zorg ervoor dat je zeker twee keer zo'n betoog hebt geoefend, dan weet je precies waar je op moet letten op je examen. De rest moet je makkelijk kunnen als je schoolexamens een beetje goed gingen ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2013 @ 10:28 |
Ik had vorig jaar op het examen twee pagina's tegelijk omgeslagen zonder dat ik het doordat ![]() ![]() ![]() | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 3 april 2013 @ 13:12 |
Wat kut! Wat had je uiteindelijk? | |
#ANONIEM | woensdag 3 april 2013 @ 13:14 |
Nou de schade viel wel mee want ik had een 7.8 ofzo. | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 3 april 2013 @ 13:20 |
Primaaaa | |
jordyqwerty | zaterdag 6 april 2013 @ 22:05 |
Heb alle uitwerkingen van de LWEO methode thuis liggen, dus als je een vraag niet snapt kun je het me altijd vragen ![]() | |
mauritsv | dinsdag 9 april 2013 @ 13:54 |
In het topic van vorig jaar staat dat iemand een programma had voor economie. heeft iemand die? Want de links zijn verouderd:( | |
acalaca | dinsdag 9 april 2013 @ 14:43 |
Nice! | |
borisz | dinsdag 9 april 2013 @ 14:48 |
Economie. Eerste wat ik moest vergeten doen ik economie ging studeren was de stof van het vak Economie op de middelbare school ![]() | |
BaasD | donderdag 18 april 2013 @ 21:32 |
| |
Rezania | maandag 29 april 2013 @ 13:20 |
Iemand die een samenvatting heeft? Of moet ik gewoon alle boeken door gaan lezen? | |
jordyqwerty | maandag 29 april 2013 @ 13:23 |
EXA / [ECONOMIE] Samenvatting VWO http://www.schoolsamenvat(...)tting-eindexamen.pdf http://acredactie.files.w(...)-2012-versie-2-0.pdf | |
Rezania | maandag 29 april 2013 @ 13:24 |
Oh wow, op dat topic heb ik zelf nog gereageerd vorig jaar. ![]() | |
jordyqwerty | maandag 29 april 2013 @ 13:25 |
Vandaar de PI | |
Maisnon | maandag 29 april 2013 @ 13:55 |
Heb de samenvatting in de OP gezet ![]() | |
jordyqwerty | maandag 29 april 2013 @ 14:01 |
Kan je die tweede er ook in zetten? (http://acredactie.files.w(...)-2012-versie-2-0.pdf) | |
Maisnon | maandag 29 april 2013 @ 14:02 |
aber natürlich ![]() | |
Rezania | maandag 29 april 2013 @ 14:49 |
Die tweede ziet er wel goed uit. ![]() | |
jordyqwerty | maandag 29 april 2013 @ 14:52 |
Gemaakt door ex-leerlingen van mijn school ![]() | |
R-K | dinsdag 30 april 2013 @ 15:13 |
Je moet vooral oude examens oefenen. Loop je vast op dingen die je niet weet, moet je die dingen gaan opzoeken in de boeken. Samenvatten of boeken doorlezen helpt echt niet. | |
jordyqwerty | vrijdag 3 mei 2013 @ 23:13 |
Als we zoiets krijgen hang ik ![]() ![]() ![]() | |
Kloktijd | zaterdag 4 mei 2013 @ 11:11 |
Ik kan echt niet leren uit die vreselijke lesbrieven. Ik oefen uit mn examenbundel + samengevat (wat een handig boekje is dat) | |
Rezania | zaterdag 4 mei 2013 @ 12:59 |
Dat heb ik al gedaan. Mijn school organiseert in het examenjaar proefexamenweken in plaats van proefwerkweken. Ik heb al vier oude examens gemaakt. Over het algemeen gaat het wel, maar ik ben vooral details vergeten, dus daarom moet ik even die samenvatting lezen. | |
jordyqwerty | zaterdag 4 mei 2013 @ 14:31 |
Ik heb samengevat gisteren besteld ![]() | |
Kloktijd | zaterdag 4 mei 2013 @ 15:07 |
Heb je al een examen geoefend? | |
jordyqwerty | zaterdag 4 mei 2013 @ 15:32 |
Nee, ik hang bij wisselkoersen en de lopende rekening e.d. dus dat moet ik eerst nog eens nakijken | |
Sokz | zaterdag 4 mei 2013 @ 16:52 |
EXAMENS OEFENEN KINDERTJES. Serieus, doe geen moeite meer om de lesbrieven door te lezen. ![]() | |
jordyqwerty | zaterdag 4 mei 2013 @ 17:21 |
Wat had jij ervoor gehaald eigenlijk? Heb de 2011-topics doorgelezen ![]() Overigens ga ik het verhaal van wisselkoersen, en die rekening wel doorlezen hoor, totaal niet onder de knie. | |
Sokz | zaterdag 4 mei 2013 @ 19:26 |
9.2 uiteindelijk, net genoeg om met een 9 af te sluiten. Ons jaar was wel makkelijker dan andere jaren geloof ik. En ja prima als je er niks van snapt altijd lesbrief etc erbij pakken maar om nu al die 5/6/7 boekjes nog door te lezen is zonde. Vooral oude tentamens, vragen lijken elk jaar zoveel op elkaar. | |
jordyqwerty | zaterdag 4 mei 2013 @ 19:47 |
Ik ga ook zeker niet alles bekijken, enkel waar ik vast mee loop. Weet niet waarom, maar maak me wel zorgen om economie ![]() | |
jordyqwerty | maandag 6 mei 2013 @ 15:23 |
Op KhanAcademy vind je heel veel interessante, leerzame en handige filmpjes. Als je Engels een beetje onder de knie hebt kan je er veel aan hebben. Een voorbeeld is deze, van de Chinese wisselkoers en de staatsschuld van Amerika: Dit is wat mij betreft écht een hot topic, kijk maar eens naar de vragen erover in de afgelopen jaren.. | |
Fox19 | maandag 6 mei 2013 @ 23:38 |
Mijn tweede examen Economie.... Vorig jaar ging ik er heel slecht in, examenbundel gekocht via bol.com en alleen daaruit geleerd: 6.5 :-) Op Youtube zijn er filmpjes over de verschillende domeinen en onderwerpen: http://www.youtube.com/user/FrankEconomie/ | |
acalaca | maandag 6 mei 2013 @ 23:39 |
Mooi cijfer!!!!!!! | |
MrGreen95 | dinsdag 7 mei 2013 @ 13:16 |
mooi filmpje, thanks! | |
Rave_NL | dinsdag 7 mei 2013 @ 15:20 |
| |
jordyqwerty | dinsdag 7 mei 2013 @ 15:28 |
Stuur diegene, of mensen waarvan je weet dat ze het hebben een pm/dm ? | |
#ANONIEM | dinsdag 7 mei 2013 @ 17:33 |
Makkelijker dan andere jaren? ![]() | |
Sokz | dinsdag 7 mei 2013 @ 19:41 |
Norm was jaren ervoor altijd 2, vond hem wel representatief en niemand in onze klas had er echt moeite mee. | |
acalaca | dinsdag 7 mei 2013 @ 23:48 |
Snap niks van examen 2008 opgave 2, met die tabellen... | |
#ANONIEM | dinsdag 7 mei 2013 @ 23:59 |
http://normering.eindexam(...)%201/economie/11940/ Ik weet niet wat je allemaal loopt te lullen. Het is maar 1x voorgekomen dat de normering 2,0 was. En wat jouw klas vond, wil niks zeggen over het gemiddelde: http://www.cito.nl/nl/Ond(...)/oude_verslagen.aspx (bij vwo cse algemene vakken). Gemiddelde was 6,3 mét normering. Vergeleken met de andere vakken was het examen over het algemeen gezien dus wél moeilijk. Daar gaat het topic ook niet over, maar even voor duidelijkheid. Als mensen hier toch 2011 willen oefenen, mag dat natuurlijk maar niet hoop verliezen als het slecht uitpakt. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2013 00:02:54 ] | |
Sokz | woensdag 8 mei 2013 @ 00:10 |
Wauw gefrustreerd? Kut voor je man dat je economie dat jaar niet haalde | |
#ANONIEM | woensdag 8 mei 2013 @ 00:33 |
![]() Je moet gewoon geen onzin uitkramen, dat is wat ik duidelijk wilde maken. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2013 00:33:26 ] | |
elwoed | woensdag 8 mei 2013 @ 20:40 |
heeft iemand samenvattingen eco vwo voor GR? | |
jordyqwerty | woensdag 8 mei 2013 @ 21:07 |
![]() Kijk naar de OP, kopieer die samenvatting naar kladblok, sla ze op als .txt en stuur ze naar je GR. | |
Thezeurminator | donderdag 9 mei 2013 @ 21:04 |
wat schijt ik hem voor economie zeg wat een kut vak. Veel te weinig rekenen veel te veel beredeneren. | |
elwoed | zaterdag 11 mei 2013 @ 19:58 |
past dat denk je? | |
Ensemble | maandag 13 mei 2013 @ 19:34 |
Mijn volgende examen. Gelukkig nog een paar dagen om te leren. ![]() | |
Ensemble | maandag 13 mei 2013 @ 19:34 |
Inderdaad. Die rekenvragen kan ik nog wel. Beredeneren is kut. ![]() | |
siedss | maandag 13 mei 2013 @ 21:33 |
Helemaal hetzelfde! Nog helemaal niets gedaan voor economie. Voor toetsen altijd een 6.5+ met 5 uur leren... Moet dan toch nog wel lukken met dinsdag woensdag donderdag elke dag 2 uurtjes FrankEconomie, 2 uur samenvattingboekje doornemen en op woensdag en donderdag de examens van 2011 en 2012 maken? Of is het wel echt een pittig CE? Weet iemand ook de verhouding theorie/reken vragen ongeveer (T/R-ratio ![]() | |
Ensemble | maandag 13 mei 2013 @ 21:34 |
Had ergens gelezen dat het 85% beredeneer en 15% rekenen is. Kan het fout hebben hoor. Maar met de vorige jaren klopt het wel redelijk. | |
siedss | maandag 13 mei 2013 @ 21:45 |
WATT??? Ik dacht zo'n 30% redeneer 70%rekenen?? | |
Ensemble | maandag 13 mei 2013 @ 22:08 |
Helaas niet. ![]() | |
jordyqwerty | maandag 13 mei 2013 @ 22:09 |
Bekijk je al die filmpjes van FrankEconomie eens. Kan je écht wat schelen hoor ![]() | |
Ensemble | maandag 13 mei 2013 @ 22:12 |
Ah thanks. Ik zal het wel even opzoeken. ![]() | |
AppleBite | maandag 13 mei 2013 @ 23:03 |
Morgen maar eens het eerste oefenexamen maken, aan de hand daarvan bepaal ik nog hoeveel ik er nog aan ga doen en aan welke onderdelen. Streven is een 8,0 dus hoop dat dat (i.t.t. Nederlands) gaat lukken. ![]() | |
MrGreen95 | maandag 13 mei 2013 @ 23:16 |
Same here | |
Heliosphan | maandag 13 mei 2013 @ 23:28 |
Ik dacht dat in de stof stond dat buitenlandse beleggers en investeerders aangetrokken worden om te beleggen en te investeren als de overheid de rente omhoog doet. Het zou dan goedkoper zijn om hier te investeren. Maar kijken investeerders niet alleen maar naar hoeveel rendement een onderneming maakt, en dus hoeveel de investering opbrengt, in plaats van te kijken naar het rente percentage? Of herinner ik het me verkeerd en worden alleen beleggers aangetrokken bij een hoge rente? | |
AppleBite | maandag 13 mei 2013 @ 23:34 |
Is volgens mij meer op beleggers van valuta en obligaties gericht. Beleggers in bedrijven worden niet meegenomen. | |
Rave_NL | maandag 13 mei 2013 @ 23:40 |
Als de overheid de rente omlaag doen gaan bedrijven meer investeren omdat ze goedkoper geld kunnen lenen voor kapitaal. Als de rente omhoog gaat gaan buitenlandse investeerders hun geld hier vastzetten voor een hogere winst. | |
Sokz | dinsdag 14 mei 2013 @ 01:05 |
Vooral niet op een '2nd level' gaan denken nee! Investeren = obligaties dus hogere rente -> meer vraag blablabla. Zo zou je idd kunnen beredeneren dat hogere rente leidt tot duurder lenen / minder investeren / kleinere winstgevendheid en marges / dus minder aantrekkelijk. En ook in de realiteit is vaak een negatief verband te vinden tussen rente en aandelenmarkten omdat het een simpelweg een substituut is voor t andere. Talloze discussies over gehad met mn leraar destijds. | |
Reemi | dinsdag 14 mei 2013 @ 09:31 |
Bedankt voor de tip, erg nuttig om nog wat dingen te herhalen. ![]() | |
coolekido | dinsdag 14 mei 2013 @ 09:34 |
Ik snap het begrip loonruimte niet helemaal als je kijkt naar de loonquote. Staat heel vaag beschreven in mijn boek.. | |
AppleBite | dinsdag 14 mei 2013 @ 09:36 |
Het is eigenlijk ook echt belachelijk, bijzonder simplistische weergave van de werkelijkheid die we nu leren. | |
coolekido | dinsdag 14 mei 2013 @ 10:26 |
Ik kan het deel '100 meest gestelde vragen' niet vinden ![]() | |
MrRiot | dinsdag 14 mei 2013 @ 11:06 |
http://economie.dse.nl/V6/diverse/diverse.html Hier staan ze ![]() | |
Sokz | dinsdag 14 mei 2013 @ 11:28 |
De extra ruimte die ontstaat door geinflateerde winsten + arbeidsproductiviteitstijging. Stel je maakt somehow van de een op andere dag niet 10 maar 12 producten in de zelfde periode. Je arbeidsproductiviteit stijgt met 20% maar je loon is hetzelfde gebleven. Nu kan je loon dus 20% stijgen alvorens het de winst van het bedrijf aantast. | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 12:32 |
Zijn er nog meer handige filmpjes à la FrankEconomie? | |
Heliosphan | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:03 |
Deze vent legt wel goed uit: http://www.youtube.com/user/docenteco Op twenteacademy.nl staat per onderwerp uitleg. Best handig vond ik. Moet je even een account maken en in de online leeromgeving kijken. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:06 |
Bovenstaande, en KhanAcademy heeft ook veel informatieve filmpjes | |
siedss | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:09 |
Ik vind frank wel een beetje te langzaam.. Net alsof hij tegen een kind van 7 uitlegt | |
Uvejal | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:43 |
Ik weet bij vraag 1 van 2011-I niet of ik mijn antwoord goed moet rekenen. Wat vinden jullie? De vraag is: 1. Leg de stelling van de minister uit. "Door het verminderen van de ontslagbescherming, zal de werkgelegenheid uiteindelijk toenemen." Mijn antwoord: Doordat werkgevers makkelijker niet goed functionerende werknemers (met een lage arbeidsproductiviteit) kunnen ontslaan, kunnen de loonkosten per product afnemen, waardoor de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland zich zou verbeteren. Hierdoor zal de vraag en dus de productie toenemen, waardoor de werkgelegenheid zal stijgen. Het antwoord van het correctievoorschrift: Een voorbeeld van een juist antwoord is: Door de vermindering van de ontslagbescherming kunnen bedrijven hun personeelsbestand meer in overeenstemming brengen met de vraag naar hun product. Hierdoor kunnen ze efficiënter werken, hetgeen er voor zorgt dat hun concurrentiepositie sterker wordt, waardoor de productie / afzet stijgt. | |
Donnachii | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:50 |
Mijn leraar economie zou denk ik zeggen: Je vergeet erbij te vermelden dat het noodzakelijk is dat de arbeiders met hoge arbeidsproductiviteit achter blijven, wat kan leiden tot daling van de lk/pp. Maar goed mijn leraar wil álles zo volledig en compleet mogelijk. Jakkes. Ik zou jouw antwoord wel goedkeuren. Had zelf namelijk ook zoiets ![]() Kan iemand soms helpen met deze som? ![]() Het antwoord is dus blijkbaar 3 miljard. Ik kom echt niet verder als de conjuncturele ww uitrekenen (300.000) Maar goed, ik ben ook een Modellen-n00b. | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:51 |
Ik denk dat ze dit wel goed rekenen. ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:55 |
Ik ook. | |
Ac1995 | dinsdag 14 mei 2013 @ 13:56 |
Woahh, hoge N term op 2011 tijdvak 1! Had 36 punten, ik dacht KUT 5.5. dus ik norm op internet kijken, mooizo, norm van 1.7! Dus punt is 7.2. Lekkerrrrr dan ![]() Terwijl ik hem niet supermoeilijk vond ofzo. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:00 |
300000 * 50000 / 5 | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:01 |
Uc = Aia - Av Dus Uc = 6.300.000 - Y / 50.000 Y = W = EV Uc = 6.300.000 - EV / 50.000 Je wilt dat de conjuncturele werkloosheid weg is, dus Uc gelijkstellen aan 0. 6.300.000 - EV / 50.000 = 0 - EV / 50.000 = -6.300.000 EV = 315 miljard In het model staat EV als: EV = C + I EV = 0,8Y (=0,8EV) + 20 miljard + I EV moet gelijk zijn aan 315 miljard, dus: 0,8EV + 20 miljard + I = 315 miljard 0,8EV + I = 295 miljard 0,8EV = 252 miljard 252 miljard + I = 295 miljard I = 43 miljard In de uitgangssituatie was I 40 miljard. Het verschil is dus 3 miljard. Antwoord A. | |
Donnachii | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:05 |
Je hebt zojuist een deel van mijn leven gered. Dankjewel! ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:09 |
Ik doe het zo 6300000 - 600000 (300 mlrd / 50000) = 300000 Om de werkloosheid weg te werken moet je dus in totaal 300000 * 50000 = 15 mlrd investeren. Omdat je te maken hebt met een multiplier effect hoef je echter veel minder te investeren, dus eerst moeten we de multiplier berekenen. In de uitgangssituatie hebben we: Y = 0.8Y + 20 + 40 0.2Y = 60 Y = 300 Nu moeten we een ander getal voor I invullen, bijvoorbeeld 50. Dan krijg je: Y = 0.8Y + 20 + 50 0.2Y = 70 Y = 350 Je ziet dus dat als je 10 miljard investeert je er 50 miljard voor terugkrijgt. De multiplier is dus 50/10 = 5. Dus moet je 15 mlrd / 5 = 3 mlrd investeren. Trouwens de tweede vraag: 315 = C * 315 + 20 + 40 255 = C * 315 C = 255/315 = 17/21 | |
#ANONIEM | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:10 |
netjes, dat examen was een slagveld bij ons. | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:18 |
![]() Als je nog meer vragen hebt, zet ze dan ook hier neer. Goede oefening voor ons. ![]() | |
Ac1995 | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:19 |
Wat doen jullie verder nog aan economie? Ik heb examen gemaakt van 2011 tijdvak 1 en 2, ga deze week nog 2012 tijdvak 1 maken en tijdvak 2 heb ik tijdje geleden gemaakt. Ging wel goed allemaal, steeds rond de 6/7. Misschien nog wat theorie doornemen? Maar er komt altijd ongeveer zo dezelfde theorie in en die ken ik naderhand wel geloof ik.. Iemand nog een goed examen om mee te oefenen voor economie van vóór 2009? (ik weet niet wat voor examenprogramma ze toen hadden). Anyway, ik hoop op een mooie dikke 7.0 vrijdag en lekker compenseren voor nederlands die handel! | |
Heliosphan | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:42 |
Als ik het zo zie is het zo simpel, maar ik heb altijd moeite met het zelf bedenken ervan. | |
Donnachii | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:42 |
Ik heb al heel veel examens geoefend in de les, thuis en in het vrijwillig uur. Die voldoende zit er hopelijk wel in! Ik sta nou een 5,4 voor economie maar men zegt altijd dat de centrale examens bij economie makkelijker zijn dan de schoolexamens. Dit was overigens ook het geval op HAVO. Daar stond ik een 5,6 en ik haalde een dikke 7,8 op het centraal ![]() Ik ga denk ik nog per onderwerp oefenen. Vooral de Wisselkoers en Modellen (mijn docent schreeuwt steeds dat daar de nadruk op ligt de laatste jaren). Ohja en een paar betogen oefenen! Vergt zoveel tijd helaas. Nederlands was een groot fiasco bij mij! ![]() | |
othie | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:53 |
De multiplier zelf berekenen wordt toch bijna nooit gevraagd? | |
Reemi | dinsdag 14 mei 2013 @ 14:54 |
Wordt (bijna) altijd gegeven inderdaad. | |
HungryHippocrite | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:07 |
In 2012-2 werd die wel gevraagd.. | |
Donnachii | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:08 |
Welke vraag was dat? ![]() | |
HungryHippocrite | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:11 |
Het was nou niet echt een uitgebreide vraag. Vraag 17 | |
sebastiensansoni | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:38 |
Moet een 5,4 halen voor Economie om mijn VWO-diploma binnen te halen, zou geweldig zijn. Verbanden leggen en stellingen uitleggen zijn de punten waar ik goed op kan scoren. Daarentegen vind ik de Modellen lastig en hoop ik dat ik punten kan scoren op een of twee eenvoudige model-vragen. Daarnaast natuurlijk goed scoren op de betoogvraag! | |
Uvejal | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:54 |
Dankjewel, dan zal ik die punten nog even aan mijn puntentotaal toevoegen. | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 15:55 |
Moet wel lukken toch? ![]() Anders kan je nog wat model-vragen maken, en als je echt vastloopt gewoon hier neerzetten. | |
AppleBite | dinsdag 14 mei 2013 @ 16:05 |
Ik hoop economie zo te oefenen dat ik alle vragen m.b.t. modellen goed heb. Modellen ![]() | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 16:07 |
Dit ja. ![]() | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 16:20 |
Hoe groot is de kans dat er vragen komen over wisselkoersen? | |
Heliosphan | dinsdag 14 mei 2013 @ 16:21 |
Modellen ![]() | |
sebastiensansoni | dinsdag 14 mei 2013 @ 16:21 |
Ja zou moeten lukken. Ben vorig jaar gezakt voor m'n vwo-examen, had twee 5'en en had maar één 7 helaas. Dit jaar VAVO gedaan voor Wiskunde en Economie, en Wiskunde uiteindelijk laten vallen. Betekent dat mijn oude eindcijfer (een 5) blijft staan. Dit jaar voor het schoolexamen Economie een 6.9 gemiddeld gehaald, maar ik moet een 5.4 halen om mijn gemiddelde CE-cijfers op een 5,5 uit te laten komen. Modellen SE-toets had ik dit jaar een 5.8... Ik verwacht gewoon dat ik die 5,4 ga halen! Mijn broer heeft Economie afgesloten met een 9, dus als ik problemen heb, kan ik het altijd aan hem vragen. Toch bedankt! | |
Sokz | dinsdag 14 mei 2013 @ 16:44 |
Is aanwezig. Wij hadden geloof ik hele vraag erover. 2012 weet ik niet maar vaak slaat men kwa onderwerpen een jaar over. | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 16:49 |
Dat onderwerp vind ik altijd vrij lastig, wat is beste manier om dat onder de knie te krijgen ( en weet je nog welke vraag dat was? ) | |
Sokz | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:05 |
Geen idee 2011-1 iig iets met chinese yuan tov dollar [ Bericht 2% gewijzigd door Sokz op 14-05-2013 17:14:58 ] | |
Sokz | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:06 |
En wat vind je moeilijk het redeneren via wisselkoersen of berekenen met die koersen? | |
Ac1995 | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:10 |
Modellen is echt mijn favo lesbrief, examensommen zijn ook best tof trouwens. Wisselkoersen daarentegen :| Nee dankje. Mijn hersens zijn al vrij snel de weg kwijt als ze de ene munt in de andere munt gaan uitdrukken en daar doordenkvragen over gaan stellen. | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:18 |
Ik had op een gegeven moment een vraag over investeerders die geld leenden in het ene land en spaarden in het andere land, vijf jaar lang en dan moest je kijken of ze winst hadden gemaakt. Ik word gek van het constant omrekenen van een naar ander. Bovendien was de koers niet gegeven als getal, maar moest je deze aflezen in een grafiek. Die grafiek aflezen en het voortdurend omrekenen zijn mijn pijnpunten. | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:21 |
En dan was er nog dat verband tussen lopende rekening en wisselkoers. Als export stijgt, wat gebeurt er dan met koers. Dat vind ik ook niet bepaald plezant. | |
Thezeurminator | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:26 |
Als de export stijgt stijgt de valutakoers! Dat weet ik zelfs! | |
De_Nater | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:33 |
Zeker weten? Want met export stijgt de vraag naar valuta van het andere land, dus die valuta stijgt, dan daalt jouw valutawaarde toch en daarmee daalt toch de koers van jouw munt? | |
Thezeurminator | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:38 |
Alles wat jij net zegt klopt vrij weinig van. Ik zal het even uitleggen. Als de export stijgt dan stijgt de vraag naar producten uit jou land(het exporterende land) De vraag naar producten stijgt dus wordt er ook meer gehandeld in de munt van het exporterende land. En dus stijgt de valuta van het exporterende land. Dus: export stijging -> valuta stijgt export daling -> valuta daalt import stijging -> valuta daalt import daling -> valuta stijgt Hopelijk heb je hier iets aan. | |
crentist | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:48 |
ik ben op dit bezig met het maken van oude examens voor economie, weet iemand van jullie tot welk jaar ik terug kan gaan zonder dat ik zometeen dingen oefen die niet bij ons examenprogramma horen??? | |
siedss | dinsdag 14 mei 2013 @ 17:54 |
2009 en eerder is bijna hetzelfde maar niet helemaal. Ik zou gewoon 2012 2011 2010 tijdvak I doen en als het nodig is nog van 1 van die tijdvak II [ Bericht 0% gewijzigd door siedss op 14-05-2013 17:55:04 (later -> eerder) ] | |
Heliosphan | dinsdag 14 mei 2013 @ 18:07 |
Ik ben nu tijdvak 1 van 2010 aan het doen. Daar staat al op dat het een oud programma is. Deze gaat ook echt duizend keer beter dan tijdvak 1 van 2012. Is die van 2010 wel representatief voor de stof die we voor het examen moeten beheersen? | |
Thezeurminator | dinsdag 14 mei 2013 @ 18:13 |
Ja vanaf 2009/2010 is het dacht ik hetzelfde. Elasticiteit komt toch niet op je CE? | |
MrRiot | dinsdag 14 mei 2013 @ 18:26 |
Nee, En tip #1 voor dit examen, 100% kans dat er een macro-economie vraag in zit. Dit is het laatste jaar dat die in de examenstof zit en dan zullen ze wel nog iets leuks hebben liggen. | |
Tiezol | dinsdag 14 mei 2013 @ 18:27 |
En wat is dat dan haha | |
crentist | dinsdag 14 mei 2013 @ 18:28 |
Elasticiteit is idd geen examenstof, ik zag trouwens bij 2012 tijdvak 1 opgaven over comperatieve kostenvoordelen en ruilverhoudingen:O hoop dat we die dit jaar niet krijgen.. | |
Sokz | dinsdag 14 mei 2013 @ 18:59 |
Dat is een van de weinige dingen dat in vervolgstudies ook nog terug komt. ![]() | |
Rezania | dinsdag 14 mei 2013 @ 19:13 |
Ik kan niet wachten, sta te springen van enthousiasme, echt. ![]() | |
Reemi | dinsdag 14 mei 2013 @ 19:16 |
Keynes volgens mij. Maar dat dat erin zit, is totaal geen verrassing natuurlijk. ![]() | |
Jirdo | dinsdag 14 mei 2013 @ 19:16 |
Ik heb heel erg slecht les gekregen bij economie. Ik vrees echt voor dit examen. | |
Rezania | dinsdag 14 mei 2013 @ 19:19 |
Dit. Leraar las gewoon voor, kan nou niet zeggen dat ik veel van hem heb geleerd. | |
Tiezol | dinsdag 14 mei 2013 @ 19:23 |
Wow vet heftig die man heeft een krijtjesbord ![]() Ik wist amper nog dat dat bestond. | |
Thezeurminator | dinsdag 14 mei 2013 @ 19:33 |
Soms denk ik wow ik ben goed in economie en maak ik een examen en haal ik een 7,2. Dan doe ik een ander examen en haal ik een 4,8.. Ik heb echt geen flauw idee wat ik ga halen. | |
crentist | dinsdag 14 mei 2013 @ 20:15 |
precies wat ik ook heb.. vooral door die modellen opgaven.. soms gaan ze heel goed maar heb t ook soms dat ik er gewoon geen enkele punt voor scoor:S | |
Thezeurminator | dinsdag 14 mei 2013 @ 20:26 |
Ik ben heel slecht in van die bronvragen en tabellen. Maar als je mij gewoon verbanden vraagt los van de bronnen lukt het meestal wel. | |
othie | dinsdag 14 mei 2013 @ 20:30 |
Same here, ik ga niet teveel tijd verkwisten aan modellen, dan maar scoren op betoog of iets anders.. | |
Tiezol | dinsdag 14 mei 2013 @ 20:46 |
Wat is de tactiek voor een goede betoog? Hebben jullie een bepaald stappenplan en zijn er dingen die eigenlijk altijd wel punten opleveren? Veel punten te halen, lijkt me strak om hier tips&tricks over uit te wisselen. [ Bericht 0% gewijzigd door Tiezol op 14-05-2013 21:06:01 (EEN TYPFOUT ECHT JAMMER) ] | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 20:54 |
Dit vraag ik me ook af. Hopelijk zijn er mensen met goede tips. | |
Ac1995 | dinsdag 14 mei 2013 @ 20:54 |
^ Vind die betoog nooit zo indrukwekkend. Lees gewoon de opgave en bedenk me dan hoe ik de stelling het beste kan verdedigen en begin met die dingen opschrijven. Ik vind het meer gewoon een super uitgebreide redeneer vraag dan een "schrijf een betoog" vraag. Het is niet echt een betoog vind ik. Zal wel. | |
Ac1995 | dinsdag 14 mei 2013 @ 20:56 |
Ik hoop ook niet dat we dat met die comperatieve dingen erin krijgen. Stomme shit.. wat boeit het mij wat of een land worst of kaas gaat ruilen. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 21:03 |
Mijn docent zei dat het je het gewoon moet zien als losse vragen en tussen elke 'vraag' een witregel open moet laten. Vervolgens schrijf je daar gewoon een zinnetje op om de boel aan elkaar te lullen. | |
MBGFC | dinsdag 14 mei 2013 @ 21:13 |
Zou iemand mij kunnen helpen? Vanwaar die 0,75x bij vraag 1.4? Ik heb geen flauw idee hoe ze aan dat getal komen.. dit hele model vind ik trouwens een beetje vaag. Economie is dan ook niet mijn sterkste vak ![]() http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1022-a-12-1-o.pdf http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1022-a-12-1-c.pdf | |
siedss | dinsdag 14 mei 2013 @ 21:38 |
5 maximumscore 8 Te beoordelen onderdeel: a De beperking van het proces van vrije marktwerking door het instellen van een wml is correct uitgewerkt. Te denken valt aan een antwoord waaruit blijkt dat de instelling van een minimale prijs voor arbeid die boven de marktprijs ligt, zal leiden tot een vraagtekort / aanbodoverschot. b Indien gekozen voor afschaffing van het wml: drie van de gegeven acht aspecten. Te denken valt aan een antwoord waaruit blijkt: 1 dat de personele inkomensverdeling in Nederland schever wordt doordat de werknemers die nu het wml ontvangen een lager inkomen zullen ontvangen, terwijl de relatief krappe arbeidsmarkt voor hoogopgeleiden kan leiden tot (verdere) stijging van de hogere (primaire) inkomens. 2 dat de structurele werkloosheid van laaggeschoolden zal dalen doordat de daling van het loonniveau van laagopgeleiden kan leiden tot een toename van de vraag naar ongeschoolde arbeid / substitutie van kapitaal door arbeid. 4 dat de internationale concurrentiepositie van Nederland zal verbeteren doordat de loonkosten per eenheid product kunnen dalen door afschaffing van het relatief hoge wml. 5 dat de deelname aan betaalde arbeid toeneemt, doordat (meer) tweeverdieners / parttimers meer uren gaan werken om daling van het inkomen door een lager uurloon op te vangen met meer uren werken, of dat een daling van de hoogte van sociale uitkeringen (gekoppeld aan de hoogte van het wml) voor uitkeringsgerechtigden een prikkel kan zijn tot versnelde terugkeer naar / intrede in het arbeidsproces. 6 dat, doordat de loonkosten van geregistreerde arbeid dalen als gevolg van de afschaffing van het wml, werkgevers minder vlug geneigd zijn mensen niet-geregistreerde arbeid te laten verrichten / zwart te laten werken. 8 dat de gemiddelde scholingsgraad van de beroepsbevolking hoger wordt, doordat de grotere primaire inkomensverschillen tussen laaggeschoold en hooggeschoold werk een prikkel zou kunnen zijn tot meer / betere scholing.Vraag Antwoord Scores VW-1022-a-10-1-c 7 lees verder ►►► b Indien gekozen voor handhaving van het wml: drie van de gegeven acht aspecten. Te denken valt aan een antwoord waaruit blijkt: 1 dat de personele inkomensverdeling in Nederland niet (nog) schever mag worden. Het wml kan voorkomen dat werknemers in de laagste loonschalen en uitkeringsontvangers hun inkomen zien dalen, terwijl de krappe arbeidsmarkt voor hoger opgeleiden kan leiden tot (verdere) stijging van de hogere inkomens. 3 dat het risico op conjuncturele werkloosheid kleiner wordt, doordat het wml (en de koppeling aan enkele sociale uitkeringen) zorgt voor een zeker bestaansminimum dat de koopkracht en daarmee de effectieve vraag op peil houdt. 4 dat de nadelige gevolgen van het hoge Nederlandse niveau van het wml voor de internationale concurrentiepositie beperkt zijn, doordat dit loon vooral betaald wordt in dienstverlenende sectoren die doorgaans minder exporteren dan andere sectoren. 6 dat de handhaving van het wml kan voorkomen dat werkzoekenden eerder kiezen voor niet-geregistreerde betaalde arbeid / zwart werken, omdat deze bij afschaffing van het wml netto meer zouden kunnen opleveren. 7 dat de handhaving van het wml gunstig kan zijn voor de mate van innovatie omdat bedrijven / werkgevers eerder zullen kiezen voor diepte-investeringen. Opmerking Noteer voor elk onderdeel 0, 1 of 2 punten: 0 → (vrijwel) geheel fout 1 → bij twijfel 2 → (vrijwel) geheel goed Indien er geen sprake is van consistentie in de argumenten of het gebruikte aantal woorden te veel afwijkt van de eis −1 Ik snap het niet, hoe kan ik nou 8 punten halen als je maar 3 dingen hoeft te pakken en je maar 2 punten max per ding kan krijgen | |
Tiezol | dinsdag 14 mei 2013 @ 21:39 |
Ik zie het zo 123 niet. Berekeningen & modellen is dan ook wel het enige waar ik ooit een onvoldoende op heb gescoord voor economie. AppleBite is wel een modellenfreak dacht ik, hij zou je wel kunnen helpen gok ik. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 21:49 |
Vraag 1.1, 1.2 en 1.3 zijn peanuts. 1.4 kwam ik ook niet meteen uit; Het gaat om het inkomen ná belastingheffing. Gegeven is dat zowel b1 als b2 0,25 is. Oftewel van het inkomen zijn beide groepen 25% aan belasting kwijt en houden dus 75% over voor consumptie/sparen/whatever. Wat ze ná belastingaftrek overhouden is dus: 0,75 * 265 / (0,158 + 0,464 * 0,25 + 0,378 * 0,25) = 539. Gegeven is dat 40% van de huishoudens van categorie 1 beschikken over 56,3 % van het inkomen. We moeten nu dus vaststellen of dat percentage groter (denivellering) of kleiner (nivellering is geworden). We hebben nu dus het totale inkomen na belastingaftrek, nu gaan we enkel het inkomen van categorie 1 na belastingaftrek uitrekenen. Er staat gegeven hoe je Y1 berekend. dus: 0,75 * (0,4 * 0,7 * 719,131 + 0,3 * 719,13) = 312,8. 312,8 / 539 * 100 = 58%, er is dus sprake van denivellering. 1 Dit is het totale inkomen zonder belastingaftrek, wat je al berekend hebt bij 1.3 [ 265 / (0,158 + 0,464 * 0,25 + 0,378 * 0,25) ] Kortom, best complex. | |
MBGFC | dinsdag 14 mei 2013 @ 21:56 |
Held! ![]() ![]() | |
Tiezol | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:02 |
Achteraf gezien toch vrij logisch. MBGFC, als je morgen en overmorgen weinig te doen hebt, raad ik je toch even aan om rustig deze afspeellijst op YouTube door te gaan: http://www.youtube.com/pl(...)JlBbtlGpzvGpn-DLu_D9 Lekker rustig de tijd voor nemen, kan wel verhelderend werken, ben er nu ook mee bezig. | |
Heliosphan | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:05 |
Is dat het betoog van 2010 tijdvak 1? Daar krijg je 2 punten voor je uitleg over hoe het minimum loon het marktmechanisme van arbeidsmarkt beïnvloed en per argument (je moet 3 argumenten geven) 2 punten. Totaal 8 punten. | |
Heliosphan | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:07 |
Best jammer trouwens, ik dacht dat oefenexamen heel goed ging, maar had maar een 5,6. Leg de hele tijd nét verkeerde verbanden. | |
siedss | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:08 |
Ja die ja, dankje! maar dat leg je toch gewoon uit tijdens het uitleggen wrm het goed is voor werkloosheid, concurrentie positie enzovoort. Krijg je ook die 2 punten als je het zegmaar onderweg uitlegt of moet het in de inleiding staan? | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:13 |
Oefen een beetje met die vragen ![]() 1.1 Kan je aflezen, denk er ook aan dat 'quote' zowat altijd iets is dat uitgedrukt wordt in het nationaal inkomen. Je ziet YA = 0,7Y, dus is de arbeidsinkomenquote 70% van het nationaal inkomen. 1.2 Beetje een standaard economie vraag ![]() 1.3 Er is gegeven O - B mag maximaal 3% van het nationaal inkomen zijn. Je ziet dat O 200 is. Ook weet je dat B nu 0,25Y is. Optioneel kan je dat nog uitrekenen (als je twijfelt): B is dus afhankelijk van Y dus moet je Y ook uitrekenen met de gegevens die je hebt. 265 / (0,158 + 0,464 * 0,25 + 0,378 * 0,25) = 719,13. B is dus 0,25 * 719,13 = 179,78 O - B: 200 - 179,78 is dus een tekort van 20,22. Er mag maximaal een tekort zijn van 3% van het nationaal inkomen. Dus 20,22 / 719,13 * 100 = 2,8 % | |
chapel24 | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:15 |
Is wel heel leuk die syllabus van welke onderwerpen we moeten leren, maar ik heb dus werkelijk geen idee welke boekjes, hoofdstukken en bladzijden dat allemaal zijn... Ik heb de methode INDEX economie. | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:19 |
Goed bezig! ![]() | |
Heliosphan | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:19 |
In de vraag staat duidelijk dat je twee onderdelen moet behandelen, punt A (hoe de vrijemarktwerking beïnvloed wordt door het minimumloon) en punt B (kiezen voor afschaffing of handhaving met 3 argumenten) Wat ik dan zou doen is het echt per onderdeel beantwoorden, dus eerst punt A en vervolgens punt B. Uiteindelijk zal het misschien deels met elkaar overeenkomen, maar als je het per onderdeel beantwoord (wel proberen op elkaar te laten aansluiten) zit er wat meer duidelijkheid en structuur in. Dan is het verhaal duidelijk voor degenen die nakijken en kost het je in ieder geval geen punten omdat punt A ergens halverwege in je betoog verstopt zit en ze het niet duidelijk vinden. | |
siedss | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:21 |
oo dom gwn overheen gelezen, ik dacht dat A gewoon het kiezen was van de punten en afschaffing of herbehouding | |
Heliosphan | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:23 |
Index is ook echt een kutboek. Heel onoverzichtelijk en enorm slechte opgaven bij de gevraagde stof, vaak zonder uitleg. Als je de stof nog wilt herhalen zou ik naar www.twenteacademy.nl gaan. Daar kan je een account maken en in de online leeromgeving, via het vak economie, allemaal uitleg lezen. Moet je wel even naast de syllabus houden om te kijken wat wel en niet moet, er staat volgens mij ook SE stof op. Ik vond deze site erg fijn om even alles te herhalen! | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:24 |
Ik zou eerst even die tweede samenvatting uit de OP lezen. Is niet zo heel lang en leest makkelijk. Dan weet je beter wat je moet kennen, en dan kan je het altijd nog in je boek opzoeken. Als het dan nog nodig is dan tenminste. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:27 |
Ik weet trouwens ook echt niet alles hoor ![]() Kwam niet echt op de verklaring bij vraag 7 ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:28 |
Gemaakt door voormalig leerlingen van mijn school ![]() | |
Heliosphan | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:29 |
Ik vind het trouwens heel frustrerend dat alles zo logisch is, maar dat ik het zelf niet bedenk | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:34 |
Helden. ![]() Zeker ook met goede cijfers voor economie geslaagd? | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:34 |
Heb ik ook wel last van Van het examen van 2012 vind ik bijvoorbeeld opgave 4 echt kut ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:36 |
Een van ze had een 10 voor het centraal examen, geen grap. Ook als eindcijfer een 10 trouwens. | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:39 |
![]() Hij is toch hopelijk wel iets van economie gaan studeren? Zou zonde zijn anders. ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:41 |
Geloof het wel, hij zit iig nu in Cambridge ![]() | |
Tiezol | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:42 |
Oke toch maar die samenvatting leren dan ![]() | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:51 |
In de syllabus staat dat je alle werknemers- en volksverzekeringen moet weten. Ik ga maar hopen dat daar weinig vragen over zijn. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:51 |
Opgave 4 deels en opgave 5 uit het examen van 2012 zijn toch wel struikelblokken voor mij.. Hoe hard gaan jullie er nog voor leren? | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:51 |
Dat soort informatie moet je gewoon in je GR zetten ![]() | |
Thezeurminator | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:55 |
Je moet ze kunnen herkennen. Ze gaan echt niet vragen noem alle werknemers verzekeringen op. En als je er al 1 moet herkennen is het maximaal 1 punt. | |
Tiezol | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:55 |
Ik wacht nog steeds met smart op die samenvatting van Jopiede... Zag er zo prachtig uit. Meerdere mensen al PM/DM gestuurd maar nog geen reactie van die knul ![]() Tja hoeveel ik er voor ga doen.. Nooit veel geleerd voor dit vak, nooit hele slechte cijfers voor gehaald. Heb verder nu geen examens dus ga lekker rustig aan alles doornemen en paar examens maken. | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:57 |
Nee, klopt. Maar je moet wel weten wat ze allemaal inhouden. Ik stop ze inderdaad gewoon in de GR. Verwacht eigenlijk niet dat ze er iets over vragen, maar toch. | |
Thezeurminator | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:59 |
Mijn ervaring met informatie in de GR is : nutteloos je gebruikt het op het examen zelf niet. En ik heb al 2 MO examens gemaakt, 2 economie , 2 wiskunde examens. (ben van Mavo/Havo/Vwo) | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 22:59 |
Ik had er wel wat aan op mijn havo examens hoor, ligt aan de persoon. | |
Thezeurminator | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:01 |
Havo examen was zo makkelijk daar had je in principe geeneens economie voor nodig. Was vooral logisch nadenken. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:01 |
Dacht eerst dat ik er een 5 voor had ![]() | |
Thezeurminator | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:02 |
Ik had een 8,8 ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:03 |
Op de havo was ik wel een bad boy die niks voor school deed ![]() 5 voor Geschiedenis, joost moge weten hoe ik dat geflikt heb ![]() | |
Thezeurminator | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:05 |
Ik deed op Havo ook niets. Ik moest een 7 gemiddeld voor al mijn vakken staan om door te stromen naar vwo. Ik ging mijn examens met gemiddeld een 6,1 in en kwam eruit met gemiddeld een 6,9. Uiteindelijk mocht ik toch vwo doen. Omdat ik voor mijn examens gemiddeld een 7,8 had. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:07 |
Ik heb twee maanden hbo gedaan, keihard op m'n bek gegaan en toen ingestroomd op vwo ![]() Mijn gemiddelde was een 6,8 meen ik, maar ze zagen mijn 'capaciteiten' wel ![]() | |
Thezeurminator | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:08 |
Tja ik ben ook wel bang voor de universiteit. Ik doe nog steeds helemaal niets. Maar met mijn bovengemiddelde intelligentie is vwo eigenlijk alsnog een eitje. Dit is trouwens niet arrogant bedoeld. | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:11 |
Ik doe ook nog lang niet genoeg. Dagjes van tevoren leren en al mijn schoolexamencijfers tussen de 6 en 7. Ben wel nu al bang dat ik voor twee centrale examens al een vijf of zelfs lager heb gescoord ![]() ![]() | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:16 |
Dit is de eerste keer in 6 jaar dat ik er langer dan één dag over doe om te leren. ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:31 |
Een van jullie geaggregeerde vraag gehad? Zie het nu voor het eerst ![]() | |
Ensemble | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:33 |
Is dat niet hetzelfde als de EV? ![]() | |
_-_ | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:34 |
Same. Iedereen is helemaal verbaast hoe bruin ik ben, komt gewoon omdat ik de hele meivakantie in de tuin heb liggen zonnen niks te doen. Komt iedereen daar met wallen op school ![]() | |
jordyqwerty | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:35 |
Was ik ook al aan het denken maar ik word er niet wijs uit ![]() | |
Push. | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:47 |
Iedereen al zenuwachtig? Ben aan het twijfelen of ik überhaupt ga leren. Een 6 haal ik met m'n ogen dicht, en moet een 9,0 halen voor een 9 afgerond. Meer rendement om dan geschiedenis maar vast te gaan leren denk ik. | |
siedss | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:49 |
Ik vind leren voor economie sws niet echt veel rendement hebben, zeker niet tov geschiedenis... Geschiedenis doen dus. Of je moet economie gewoon leuk vinden en geschiedenis vreselijk vinden zoals ik | |
Push. | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:51 |
Had meer de insteek voor het gemiddelde op de eindlijst. Sta voor geschiedenis een 7,4 dacht ik, dus daar moet ik boven m'n SE gemiddelde halen. Sta voor economie een 8,0, maar denk wel dat ik een 9,0 kan halen met veel oefenen/leren. Maar kans dat je er dan net onder blijft steken is een stuk groter dan bij geschiedenis. | |
Sokz | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:54 |
Gewoon 2 tentamentjes maken om te wennen aan de vragen, dan zal het wel moeten lukken | |
Sokz | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:55 |
Dan ga je - net als ik - keihard op je bek ![]() | |
Push. | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:56 |
Ja opzich. Heb er al eentje gemaakt. Was niet moeilijk. Wel opletten af en toe. Had m'n laatste schoolexamen verneukt. Had anders 'maar' een 8,5 hoeven halen ![]() | |
nuckythompson | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:56 |
Voor een 9.0 mag je maar iets van 7 punten missen over het hele examen, knap als je dat lukt! | |
Push. | dinsdag 14 mei 2013 @ 23:58 |
Ja, klopt. Ben bang dat ik alsnog nat ga op wat stomme weet vraagjes ![]() | |
siedss | woensdag 15 mei 2013 @ 00:01 |
Ik heb pfeiffer gehad dit jaar waardoor ik micro(wat dus niet eens examen is) helemaal vertyft hebt (2.8) ofzo. Daardoor sta ik nu een 6.3 wat totaal niet representatief is aan mijn kwaliteiten. Een 8.7 gaat hem waarschijnlijk net niet worden, dus dan sta je maar een 7 ![]() | |
Sokz | woensdag 15 mei 2013 @ 00:03 |
ja is het zelfde maar dan de vernederlandste engelse term (aggregate demand) | |
MrGreen95 | woensdag 15 mei 2013 @ 00:16 |
Ik oefen denk ik nog even met economische kringloop opgaven, en maak een paar bestanden voor mij GR. Dan moet dit examen wel lukken. | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 00:19 |
Ik sta nu 8.4, hoop dus een 8.6 te halen. Morgen maar even wat ouwe examens gaan maken en samengevat doornemen. Met alle info in mn GR moet het wel goed komen ![]() | |
Ac1995 | woensdag 15 mei 2013 @ 10:02 |
Die vragen over economische kringloop in het examen (modellen), die rekenvragen, ik reken die echt altijd heeelemaal uit door het hele model enzo opnieuw in te vullen. Ik kom altijd op hetzelfde antwoord uit als in correctie model alleen in correctiemodel staat het véél simpeler door (vaak) de werking van multipliers en in 1 berekening terwijl ik echt wel half a4tje heb. Zou ik dan wel volle punten krijgen voor mijn antwoord? | |
Heliosphan | woensdag 15 mei 2013 @ 10:27 |
Ik neem aan dat je gewoon alle punten krijgt als je het goede antwoord geeft, mét een goede berekening van dat antwoord. Ookal is het een andere berekening dan in het correctievoorschrift staat. Uiteindelijk heb je dan met een goede berekening het goede antwoord gevonden. | |
nuckythompson | woensdag 15 mei 2013 @ 10:49 |
Dat doe ik ook, die hele berekening uitvoeren. Zo staat het ook in ons boek uitgelegd en dan gaan ze op het examen ineens kortere berekeningen maken... | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 11:18 |
Ik zie het nu ook voor t eerst haha | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 11:23 |
Ik was dat aan het bekijken inderdaad ![]() | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 11:29 |
Als ik het goed begrijp is Geaggregeerde Vraag gewoon een interessante term voor Effectieve Vraag. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 11:31 |
Klopt ![]() | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 12:32 |
Ik snap de modellen eindelijk! Net een vraag van modellen van de 12 punten die je kon halen had ik er 10 ![]() | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 12:44 |
Je krijgt wel de volle punten maar je leraar had je moeten laten inzien dat je door handige trucjes bijna nooit Y hoeft te berekenen via C+I+O+E-M . Als je een half A4tje schrijft weet je zeker dat je het niet om de snelle manier doet. Ik zou het gewoon op jou manier doen omdat het nu zo kort dag is. Maar als je inzicht hebt in die modellen kan het veel makkelijker. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 12:50 |
Welke vraag? | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 12:52 |
2009 tijdvak 1 opgave 3. Ik had trouwens 8/10 punten maar ik ben alsnog trots op mezelf. ![]() | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 12:54 |
Ik ga hem ook doen | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 12:56 |
Iemand nog tips voor de betoogvraag? | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 12:58 |
Kies makkelijke uitgangspunten. Verder moet je het gewoon zien als losse vragen waar je een verhaal van moet vormen. | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 12:58 |
Comperatieve kostenvoordelen, dat vind ik echt het vaagste wat er is. Snap het opzich wel redelijk, vind t soms lastig om het zelf even te bedenken. Maar ik vind het gewoon nergens op slaan. Dat wou ik even kwijt ![]() | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 13:02 |
Lucht je hart maar, zelf vind ik sommige tabellen redelijk lastig. En comparatieve kostenvoordelen is een moeilijk punt inderdaad. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 13:08 |
Kwam alleen niet uit 12, bij 10 en 13 kon je gewoon hetzelfde zeggen ![]() | |
Quaresma7 | woensdag 15 mei 2013 @ 13:18 |
laat maar verkeerd gelezen | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 13:38 |
Ik heb nog een vraagje over het gevolg van een begrotingstekort en begrotingsoverschot mbt de valuta. Wanneer stijgt de valuta en wanneer daalt hij. Ik heb het ergens gelezen maar kan het niet meer vinden. | |
crentist | woensdag 15 mei 2013 @ 13:58 |
Volgens mij leidt een begrotingstekort ertoe dat de overheid meer geld moet lenen-> vraag naar kapitaal(geldleningen in dit geval) stijgt waardoor de prijs van geld(rente) toeneemt. Door die stijging van rente in dat land, zullen buitenlandse investeerders hun geld daar in spaarrekeningen willen stoppen, waardoor de vraag naar de munt van dat land toeneemt, en hiermee ook de koers van de munt in dat land stijgt. klopt dit??? weet niet 100% zeker | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 14:07 |
Moet je elasticiteiten weten voor het CSE? | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 14:07 |
nee | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 14:07 |
Oke chill, bedankt. | |
siedss | woensdag 15 mei 2013 @ 14:12 |
Hoeveel moet je ongeveer weten over sociale zekerheid? Wwb, anw, awbz en nog zon 9 dingen? Moet je precies weten wat het doet en wanneer je er in aanmerking voor komt? | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 14:19 |
Balans en resultatenrekening hoeft ook niet toch? | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 14:20 |
nop Je moet het een beetje herkennen . Je hoeft niet te weten wat de awbz inhoud. | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 14:44 |
Zal wel een opdracht over de eurocrisis in komen neem ik aan. Wat denken jullie? | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 14:50 |
Niet uit te sluiten. Maar het lijkt mij sterk want dat is een redelijk uitgekauwd onderwerp geworden. | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 14:52 |
Volgens mij haal jij hier 2 dingen door elkaar: de spaarrente en de rente op obligaties. Ik weet ook niet alles, maar dit is mijn gevoel erover. | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 14:53 |
Die zijn met elkaar verbonden, als de één stijgt, stijgt de ander ook. | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 14:53 |
Ik kijk inderdaad toevallig net t filmpje, zegt die dat net inderdaad haha. We weten natuurlijk niet of crentist (ofziets) zich hier ook van bewust was ![]() | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 14:55 |
Hahaha oke dan. Ben je er al beetje klaar voor? | |
Heliosphan | woensdag 15 mei 2013 @ 14:55 |
Weten jullie in hoeverre je antwoorden af mogen wijken van het antwoordmodel? Vaak staat er iets in de trant van; 'een juist antwoord kan zijn' Ik heb namelijk best vaak iets anders dan in het antwoordmodel staat, maar wat naar mijn idee wel goed is. | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 14:56 |
Zolang de uitleg die jij geeft economisch klopt is het goed volgens mij maar leraren willen nog wel eens alleen hun eigen theorieën goedkeuren. | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 14:57 |
Meer afhankelijk van je eerste en tweede corrector denk ik. Beetje mazzel hebben dat ze soepel zijn en dat ze jou gedachtegang begrijpen. @De-Haas, ach ik heb nooit moeite gehad met economie, nooit een echte onvoldoende gehaald, heb ook nog nooit keihard voor dit vak zitten leren, het meeste is gewoon logische verbanden leggen en dat kan ik wel redelijk. Dus heb dr wel vertrouwen in, nu rustig een beetje alles aan het herhalen:) | |
crentist | woensdag 15 mei 2013 @ 15:06 |
Nja zat niet eens aan obligaties te denken, onze leraar zei altijd maar dat als overheid geld moet lenen om schulden te betalen , gewoon de vraag naar geldleningen stijgt waardoor ook rente stijgt, dus die rente stijgt via de grotere hoeveelheid staatobligaties, is dat het? | |
Miss_Lioness | woensdag 15 mei 2013 @ 15:11 |
Ik had gehoord dat micro geen CE onderwerp is, klopt dit? | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 15:13 |
Even een vraagje. Ik maak nu alle Keynes opgaven van 2010-2012 en kom bij 2011-I op het volgende struikelpunt. Vraag 16. Ik snap daar alles behalve bolletje 1 : het berekenen van de Y (voor de maatregel O verhogen met 6) 16 maximumscore 3 Voorbeelden van een juiste berekening zijn: • G = 90 → E = 153 E = M → 153 = 0,5Y + 18 Y = 270 U = 4 −(270:75)= 0,4 • ΔOo = 6 → ΔY = 6 ×(100:96)= 6,25 ΔAv =6,25:75 =0,083 • % verandering werkloosheid = (0,083:0.4) x 100% =21% − of • E = M → Y = C + I + O Y = 0,8(Y − 0,2 Y + 5) + 12 + 29,2 + 52 Y = 270 U = 4 −(270:75) =0,4 • ΔOo = 6 → ΔY = 6 ×(100:96) = 6,25 ΔAv =(6,25:75) = 0,083 • % verandering werkloosheid = (0,083:0.4) x 100% =21% Hoe komen ze bij manier 1 op G=90? Ja, door (270:300) x 100 = 90 maar die 270 zoek je nou juist. En bij manier 2 : E=M --> Y= C+I+O ...? Waarom? | |
Miss_Lioness | woensdag 15 mei 2013 @ 15:18 |
Stel dat E is gelijk aan 50 dan is M ook gelijk aan 50. Dan krijg je C+I+O+50-50 of C+I+O+nul en dat kun je dan weglaten waardoor je C+I+O ziet. | |
Rave_NL | woensdag 15 mei 2013 @ 15:20 |
Ik ben me trouwens rot aan het zoeken voor de antwoorden van niet-uitgewerkte examens van de examenbundel. Heeft iemand misschien de juiste link? | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 15:22 |
Thx! ![]() | |
Kartmans | woensdag 15 mei 2013 @ 15:27 |
Ik ben even gaan rekenen om manier 1 aan je uit te leggen. Dus hierbij mijn uitleg, ik hoop dat je het snapt! Voor manier 1 hoe ze aan G=90 komen moet je kijken naar het zinnetje onder het model: "In de uitgangssituatie is sprake van evenwicht op de lopende rekening van de betalingsbalans. ". Dus: E=M. Dit moet je dus gaan gebruiken om aan die 270 te komen. Dit doe je op de volgende manier. Eerst bereken je Y*. Y* = 4 x 75 = 300. Hierna vul je G in. G= Y/300 * 100 = 1/3Y Hierna kun je ook E invullen. E = -0,3 x 1/3Y + 180 = 0,1Y + 180. Hierna kun je E=M gebruiken, hieruit volgt. -0,1Y + 180 = 0,5Y + 180 0,6Y = 162 Y = 270 Heeeeuj! En je hebt je antwoord, en zo kun je dus G berekenen! | |
siedss | woensdag 15 mei 2013 @ 15:39 |
Kan iemand precies uitleggen wat het begrotingstekort is Het financieringstekort is het begrotingstekort-aflossing aan de staatschuld Maar ik snap de definitie die ze geven als begrotingstekort niet helemaal | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 15:40 |
Hier wordt t wel duidelijker van denk ik | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 15:41 |
Voor jou geef ik dit filmpje als tip (lijkt bijna alsof ik reclame voor die knul maak) | |
Kartmans | woensdag 15 mei 2013 @ 15:49 |
Kort gezegd: Een negatief begrotingssaldo. Dus een begrotingstekort betekent dat de uitgaven van de overheid meer zullen zijn dan de inkomsten van de overheid. (B-O) is dus negatief. Voor zoiets is toch geen filmpje nodig? Haha | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 15:56 |
Tja dan heeft hij wel alles in 1 keer duidelijk denk ik. | |
Kartmans | woensdag 15 mei 2013 @ 15:57 |
Ja oke, als hij de rest nog niet zo goed begrijpt kan het idd handig zijn! | |
siedss | woensdag 15 mei 2013 @ 16:15 |
Mag je eigenlijk calc intersect gebruiken, ik zou dat namelijk graag doen bij opg 17 examen 2010 tv I ... | |
siedss | woensdag 15 mei 2013 @ 16:16 |
Het filmpje was erg handig dankje! vooral met voorbeelden helpt altijd, BS en FS doe ik niet meer fout! | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 16:18 |
Jij ook bedankt! De dikgedrukte stap, die redelijk simpel is, was ik niet opgekomen tijdens het maken ^^. | |
Uvejal | woensdag 15 mei 2013 @ 16:33 |
Ik denk het niet. | |
Kartmans | woensdag 15 mei 2013 @ 16:42 |
Kan gebeuren haha. Als ik het even niet zie ga ik gewoon alles invullen, en kijk ik of ik dan verder kom. | |
Push. | woensdag 15 mei 2013 @ 16:48 |
Even een vraag: als je je eigen valuta verkoopt, waarom wordt je valutareserve dan groter? | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 16:50 |
Je valutareserves bestaat uit andere valuta, die koop je immers op of verkoop je als je de koers wil beïnvloeden. | |
Push. | woensdag 15 mei 2013 @ 16:52 |
Oh hehe logisch. Dacht dat de reserve in eigen valuta ook bij de valutareserve hoorde. Leek me dus ook dat de reserve ongewijzigd moest blijven ![]() | |
siedss | woensdag 15 mei 2013 @ 16:52 |
Weet iemand het zeker? Want het is wel iets wat ik vaak gebruik ![]() | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 16:53 |
Sorry waar gaat het over? | |
Push. | woensdag 15 mei 2013 @ 16:57 |
9.6 voor eerste oefenexamen ![]() | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 16:58 |
dasdfsfsdfdfasfsafasf | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 16:59 |
Zo lekker hoor, welke heb je gedaan? | |
Heliosphan | woensdag 15 mei 2013 @ 16:59 |
Hoe dan? Ik een 5,6 en een 5,8. Terwijl ik dacht dat ik ze echt faacking goed gemaakt had | |
Kartmans | woensdag 15 mei 2013 @ 16:59 |
Je valutareserve is niet je eigen valuta, maar het aantal buitenlandse valuta dat je opgeslagen hebt. Als je je eigen valuta verkoopt, krijg je daarvoor in ruil buitenlandse valuta, waardoor je valutareserve dus groter wordt. Edit: Ohhh, was al beantwoord ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Kartmans op 15-05-2013 17:05:09 ] | |
siedss | woensdag 15 mei 2013 @ 17:01 |
Of je calc intersect mag gebruiken? | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 17:01 |
Wat staan jullie op je SE en gaan jullie voor op CE? Ik sta 6.4 dus gaaaaan voor die 6.6 dacht ik zo, af dat lukt is een 2e. | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 17:03 |
Is toch niet nodig, die vergelijkingen zijn doodsimpel, maar het mag wel denk ik. | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 17:04 |
Ik sta 8.4, dus ga voor 8.6 ![]() | |
nuckythompson | woensdag 15 mei 2013 @ 17:06 |
Bij 2011-I opdr.5 en dan vraag 16 ronden ze het eindantwoord af op 21%, ik kom op 20,8%, neem aan dat dit ook goed is toch? Ook berekenen ze de oude Y dmv. het evenwicht op de betalingsbalans, maar ik heb gewoon gedaan dat G = 90 (want er staat dat de bezettingsgraad is gedaald naar 90%), en dan Y* invullen, dan krijg je G = Y / Y* x 100 = 90 Y / 300 x 100 = 90 Y = 270 Zo heb ik dus heelvaak dat ik een andere berekening gebruik dan het antwoordmodel, krijg ik zo wel alle punten?? | |
Kartmans | woensdag 15 mei 2013 @ 17:06 |
8,3. Examen 2012 net een 8,7 voor gehaald, dus dat zou lekker zijn! Maar ik vind alles wel prima. Eindcijfers kijkt toch nooit iemand meer naar joh! | |
siedss | woensdag 15 mei 2013 @ 17:06 |
Ik ben niet zo goed in algebra maar hiervoor gebruik ik in ieder geval calc intersect: 19*17000+41*14000+35*21000+52X / X+52000 = 37.31 | |
Push. | woensdag 15 mei 2013 @ 17:06 |
Thanks. ![]() Ehm, tja. Goede antwoorden invullen helpt ![]() Stond een 8,4. Na m'n laatste SE teruggezakt naar een 8,0 ![]() | |
Kartmans | woensdag 15 mei 2013 @ 17:08 |
20,8% is uiteraard ook goed. En jou berekening is ook gewoon keurig, dus daar krijg je echt wel alle punten voor! Je moet naar een antwoord toewerken, maar welke weg jij kiest maakt de corrector echt niet uit, als je berekening economisch gewoon klopt! | |
nuckythompson | woensdag 15 mei 2013 @ 17:13 |
Dankje:) | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 17:27 |
Omdat je je jouw valuta verkoopt en daar buitenlandse valuta (valutareserve) voor terugkrijgt | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 17:29 |
Is inmiddels 3x gezegd ![]() | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 17:32 |
Oh snap ![]() | |
siedss | woensdag 15 mei 2013 @ 17:42 |
Wat is het verschil tussen appreciatie en revaluati precies... Zelfde depriciatie en devaluatie dus | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 17:49 |
Appreciatie is een stijging van een (zwevende) wisselkoers. Depreciatie is een daling van een (zwevende) wisselkoers. Revaluatie is een stijging van de spilkoers, devaluatie is juist een daling van de spilkoers. En dus: Appreciatie en depreciatie gebeurt gewoon door het marktmechanisme. Revaluatie en devaluatie gebeurt doordat bijvoorbeeld de ECB of een andere centrale bank de spilkoers wil veranderen. | |
Miss_Lioness | woensdag 15 mei 2013 @ 18:30 |
ik heb nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag. Hoort Micro nu wel bij het CSE? Mijn docent vorig jaar zei van niet =/ | |
Jirdo | woensdag 15 mei 2013 @ 18:34 |
Nee, hoef je niet te kennen. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 18:34 |
Nee | |
Miss_Lioness | woensdag 15 mei 2013 @ 18:39 |
Godsamme jullie zijn wel erg happig vandaag met het beantwoorden van vragen ![]() En bedankt ;D | |
SennaWales | woensdag 15 mei 2013 @ 18:48 |
Heeft iemand goede tips voor het Betoog schrijven? Ik ben niet goed in Economie, sta nu afgerond een 5 gemiddeld. Moet om een 6 te komen staan minstens een 6.3 halen, dus wil vooral het Betoog goed schrijven aangezien dat veel punten oplevert. Zijn de ''standpunten'' die je moet geven allemaal te vinden in de bron die je krijgt? En klopt het dat je enkel alleen aan moet geven waarom jouw argumenten kloppen, of moet je ook aantonen waarom het andere standpunt NIET klopt? Alvast bedankt! ![]() | |
siedss | woensdag 15 mei 2013 @ 18:54 |
Ik ga eerst gewoon even goed kijken welk standpunt het makkelijkst is, en dan kijken welke argumenten het makkelijkst te verwoorden zijn... Je schrijft die argumenten zo duidelijk mogelijk op en probeert als dat er is nog extra gevolgen te benoemen, teveel maakt nooit uit en je hebt naar mijn mening altijd genoeg woorden. Ik haal altijd minimaal 6 puntjes Probeer de dingen uit de bron vooral als versterking te gebruiken, het zijn vaak geen redenen opzich [ Bericht 3% gewijzigd door siedss op 15-05-2013 18:55:18 (Bijvoeging) ] | |
SennaWales | woensdag 15 mei 2013 @ 19:02 |
Oké, je moet dus buiten de bron om ook nog argumenten verzinnen/opschrijven? En wat bedoel je met ''extra gevolgen'' opschrijven? Verder trouwens nog tips voor de rest van het examen? Wat wordt er vaak gevraagd/is het belangrijkste? De stof is namelijk erg veel moet ik eerlijk zeggen. | |
Quaresma7 | woensdag 15 mei 2013 @ 19:04 |
De meeste vragen zijn redeneervragen, dan kun je dus het antwoord afleiden uit gegevens of het antwoord is (meestal) vrij makkelijk te beredeneren met de kennis die je zou moeten hebben. Dus als je niet kan rekenen is er niets aan de hand, het gaat puur om logisch en rustig nadenken. En goed lezen natuurlijk, dat is waar ik altijd punten op verlies. Qua onderwerpen... modellen komt er sowieso altijd in voor, de rest zou ik niet met zekerheid durven zeggen. Wel een grote kans op koersen overigens, maar dat zat er vorig jaar niet in geloof ik. [ Bericht 22% gewijzigd door Quaresma7 op 15-05-2013 19:11:41 ] | |
SennaWales | woensdag 15 mei 2013 @ 19:10 |
Oké. Ik vind het namelijk erg lastig om al die berekeningen uit m'n hoofd te leren en formules die in het boek staan. Denk dat ik gewoon zoveel mogelijk (basis)kennis probeer op te doen en inderdaad goed ga lezen. Thanks! | |
Miss_Lioness | woensdag 15 mei 2013 @ 19:11 |
Probeer het gros anders in je GR te zetten? | |
SennaWales | woensdag 15 mei 2013 @ 19:15 |
Heb geen kabel of iets waarmee je dat aan de computer kan linken, maar heb wel een goeie online-samenvatting gevonden, die ik ook al in een ander topic heb gevonden, namelijk deze:Klopt het dat deze nog up-to-date is? Aangezien hij van '12 afkomstig is... ? | |
Kartmans | woensdag 15 mei 2013 @ 19:19 |
Yes, is een prima samenvatting! Heb hem zelf ook gebruikt en daar wordt zeker wel het alles goed in behandeld. | |
SennaWales | woensdag 15 mei 2013 @ 19:23 |
Oké, superfijn! Van mijn boeken (In Balans) word ik namelijk ook niet erg blij - honderden pagina's waarvan geloof ik maar het gros echt belangrijk is. Ik weet niet welke boeken jullie gebruiken? | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 19:25 |
Leren uit je boek heeft nu geen zin meer, gewoon oude examens gaan maken. Heb al maanden mn boeken voor eco niet opengedaan. | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 19:26 |
Alleen sociale zekerheid wordt niet behandelt. Die moet je dan nog zelf doen. Voor de rest is het een hele goede samenvatting. ![]() Hebben we het een paar pagina's terug nog over gehad. | |
SennaWales | woensdag 15 mei 2013 @ 19:28 |
Hmm, het nadeel aan oude Examens van Economie vind ik dat ik heel vaak/snel vastloop en dan eigenlijk een beetje wordt afgeschikt door hoe slecht in er in ben ![]() | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 19:33 |
Je kan ook nog wat van die filmpjes op youtube kijken voor wat extra uitleg. Werkt ook erg goed. ![]() | |
chapel24 | woensdag 15 mei 2013 @ 19:51 |
Wat was die site met alle stof die handig is, waar je moest inloggen? Het was iets met academy ofzo. Iemand heeft het nog gezegd hier maar ik ben zo blind dat ik het na 2x zoeken nog steeds niet heb gevonden... Edit: 3 maal is scheepsrecht. Twente academy was het ![]() Ik vind overigens wisselkoersen en rente ook wel lastig. Ze hebben het de hele tijd over rente verhogen = meer beleggers maar bij een hogere rente lenen ze toch weer minder geld dus schrikt juist weer af? | |
AppleBite | woensdag 15 mei 2013 @ 19:54 |
afgezien van het feit dat het niet moeilijk is, maar behoren elasticiteiten ook tot de examenstof? | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 19:55 |
nee. | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 19:55 |
Nee. | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 19:56 |
Bij een lage rente zijn er juist meer beleggers of heb ik het nou verkeerd begrepen? | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 19:56 |
Hogere rente -> obligaties zijn nog meer rendabel -> meer beleggers. | |
SennaWales | woensdag 15 mei 2013 @ 20:00 |
Klopt het dat bij de conjucturele werkloosheid voornamelijk de werknemers de oorzaak zijn van deze werkloosheid, en bij structurele werkloosheid de werkgevers de oorzaak zijn? Zo niet, kan iemand dan wellicht mij dat verschil nog één keer uitleggen tussen die twee? | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 20:00 |
Ook al kan het eigenlijk twee kanten op. Hogere rente -> spaarrekening wordt meer rendabel -> minder beleggers | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:00 |
Lage rente: Meer lenen, minder sparen. Schrikt beleggers af die bieden de valuta van ons land weer aan voor de valuta van hun land waardoor onze wisselkoers zal dalen t.o.v. die andere valuta. Hoge rente: Meer sparen, minder lenen. Beleggers komen dan ook als het ware 'sparen' in ons land. Ze oefenen vraag uit naar onze valuta en bieden daar hun eigen valuta voor aan, waardoor de wisselkoers van ons land zal stijgen t.o.v. het andere land. | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 20:00 |
Deze zou ik kiezen. |