Ik denk dat ze dit wel goed rekenen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:43 schreef Uvejal het volgende:
Ik weet bij vraag 1 van 2011-I niet of ik mijn antwoord goed moet rekenen. Wat vinden jullie?
De vraag is:
1. Leg de stelling van de minister uit.
"Door het verminderen van de ontslagbescherming, zal de werkgelegenheid uiteindelijk toenemen."
Mijn antwoord:
Doordat werkgevers makkelijker niet goed functionerende werknemers (met een lage arbeidsproductiviteit) kunnen ontslaan, kunnen de loonkosten per product afnemen, waardoor de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland zich zou verbeteren. Hierdoor zal de vraag en dus de productie toenemen, waardoor de werkgelegenheid zal stijgen.
Het antwoord van het correctievoorschrift:
Een voorbeeld van een juist antwoord is:
Door de vermindering van de ontslagbescherming kunnen bedrijven hun
personeelsbestand meer in overeenstemming brengen met de vraag naar
hun product. Hierdoor kunnen ze efficiënter werken, hetgeen er voor zorgt
dat hun concurrentiepositie sterker wordt, waardoor de productie / afzet
stijgt.
300000 * 50000 / 5quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:50 schreef Donnachii het volgende:
Mijn leraar economie zou denk ik zeggen: Je vergeet erbij te vermelden dat het noodzakelijk is dat de arbeiders met hoge arbeidsproductiviteit achter blijven, wat kan leiden tot daling van de lk/pp.
Maar goed mijn leraar wil álles zo volledig en compleet mogelijk. Jakkes.
Ik zou jouw antwoord wel goedkeuren. Had zelf namelijk ook zoiets.
Kan iemand soms helpen met deze som? [ afbeelding ]
Het antwoord is dus blijkbaar 3 miljard. Ik kom echt niet verder als de conjuncturele ww uitrekenen (300.000) Maar goed, ik ben ook een Modellen-n00b.
Uc = Aia - Avquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:50 schreef Donnachii het volgende:
Mijn leraar economie zou denk ik zeggen: Je vergeet erbij te vermelden dat het noodzakelijk is dat de arbeiders met hoge arbeidsproductiviteit achter blijven, wat kan leiden tot daling van de lk/pp.
Het antwoord is dus blijkbaar 3 miljard. Ik kom echt niet verder als de conjuncturele ww uitrekenen (300.000) Maar goed, ik ben ook een Modellen-n00b.
Ik doe het zoquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:50 schreef Donnachii het volgende:
netjes, dat examen was een slagveld bij ons.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:56 schreef Ac1995 het volgende:
Woahh, hoge N term op 2011 tijdvak 1! Had 36 punten, ik dacht KUT 5.5. dus ik norm op internet kijken, mooizo, norm van 1.7! Dus punt is 7.2. Lekkerrrrr dan![]()
Terwijl ik hem niet supermoeilijk vond ofzo.
quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:05 schreef Donnachii het volgende:
Je hebt zojuist een deel van mijn leven gered. Dankjewel!
Als ik het zo zie is het zo simpel, maar ik heb altijd moeite met het zelf bedenken ervan.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:01 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Uc = Aia - Av
Dus Uc = 6.300.000 - Y / 50.000
Y = W = EV
Uc = 6.300.000 - EV / 50.000
Je wilt dat de conjuncturele werkloosheid weg is, dus Uc gelijkstellen aan 0.
6.300.000 - EV / 50.000 = 0
- EV / 50.000 = -6.300.000
EV = 315 miljard
In het model staat EV als:
EV = C + I
EV = 0,8Y (=0,8EV) + 20 miljard + I
EV moet gelijk zijn aan 315 miljard, dus:
0,8EV + 20 miljard + I = 315 miljard
0,8EV + I = 295 miljard
0,8EV = 252 miljard
252 miljard + I = 295 miljard
I = 43 miljard
In de uitgangssituatie was I 40 miljard. Het verschil is dus 3 miljard.
Antwoord A.
Wordt (bijna) altijd gegeven inderdaad.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:53 schreef othie het volgende:
De multiplier zelf berekenen wordt toch bijna nooit gevraagd?
In 2012-2 werd die wel gevraagd..quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:53 schreef othie het volgende:
De multiplier zelf berekenen wordt toch bijna nooit gevraagd?
Welke vraag was dat?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:07 schreef HungryHippocrite het volgende:
[..]
In 2012-2 werd die wel gevraagd..
Het was nou niet echt een uitgebreide vraag.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:08 schreef Donnachii het volgende:
Weet je nog toevallig welke vraag
[..]
Welke vraag was dat?Kan ik wel als oefening gebruiken..
quote:
quote:Mijn leraar economie zou denk ik zeggen: Je vergeet erbij te vermelden dat het noodzakelijk is dat de arbeiders met hoge arbeidsproductiviteit achter blijven, wat kan leiden tot daling van de lk/pp.
Dankjewel, dan zal ik die punten nog even aan mijn puntentotaal toevoegen.quote:Ik ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |