Bij mij waarschijnlijk ook wel. Ik vind economie altijd erg makkelijk, gewoon een beetje verbanden zoeken en logisch nadenken, en dan kom je een heel eind.quote:
Ja kloptquote:Op maandag 1 april 2013 19:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
Bij mij waarschijnlijk ook wel. Ik vind economie altijd erg makkelijk, gewoon een beetje verbanden zoeken en logisch nadenken, en dan kom je een heel eind.Ga er ook niet voor leren denk ik.
Hetzelfde verhaal hier, ook havo gedaan, daar niks uitgevoerd, en op het vwo ook niet.quote:Op maandag 1 april 2013 19:02 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ja klopt. Heb op de havo ook al examens gehad, deed op de havo eigenlijk vrijwel niks (nu ook niet echt
) en ging met een 6,2 o.i.d. de examens in. Beetje voor geleerd en had een 8,3 op centraal examen
. Vond centrale examens trouwens veel beter te maken dan schoolexamens.
Sta nu trouwens een 7 ofzo (allemaal zessen en zevens)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben ook wel benieuwd, sta nu boven de 7 en heb eigenlijk de laatste 2 jaar dat ik schoolexamens heb er niet voor geleerd. De toets valt bij ons elke keer tegelijk met Latijn en dat is altijd zoveel dat ik geen zin meer heb om te leren. Maar eco blijft natuurlijk best gemakkelijk als je de redeneringen snapt en wat wiskundig inzicht hebt.Nope
Wat kut! Wat had je uiteindelijk?quote:Op woensdag 3 april 2013 10:28 schreef Paxcon het volgende:
Ik had vorig jaar op het examen twee pagina's tegelijk omgeslagen zonder dat ik het doordatToen ik klaar was had ik nog 5 minuten en dacht ik: hee, waar is die betoogopdracht eigenlijk
. Die heb ik toen in 5 minuten moeten afraffelen
Nou de schade viel wel mee want ik had een 7.8 ofzo.quote:Op woensdag 3 april 2013 13:12 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
[..]
Wat kut! Wat had je uiteindelijk?
Primaaaaquote:Op woensdag 3 april 2013 13:14 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Nou de schade viel wel mee want ik had een 7.8 ofzo.
Nice!quote:Op zaterdag 6 april 2013 22:05 schreef jordyqwerty het volgende:
Heb alle uitwerkingen van de LWEO methode thuis liggen, dus als je een vraag niet snapt kun je het me altijd vragen
quote:Op dinsdag 9 april 2013 14:48 schreef borisz het volgende:
Economie. Eerste wat ik moest vergeten doen ik economie ging studeren was de stof van het vak Economie op de middelbare school
EXA / [ECONOMIE] Samenvatting VWOquote:Op maandag 29 april 2013 13:20 schreef Rezania het volgende:
Iemand die een samenvatting heeft? Of moet ik gewoon alle boeken door gaan lezen?
Oh wow, op dat topic heb ik zelf nog gereageerd vorig jaar.quote:
Vandaar de PIquote:Op maandag 29 april 2013 13:24 schreef Rezania het volgende:
[..]
Oh wow, op dat topic heb ik zelf nog gereageerd vorig jaar.Bedankt.
aber natürlichquote:Op maandag 29 april 2013 14:01 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Kan je die tweede er ook in zetten?
(http://acredactie.files.w(...)-2012-versie-2-0.pdf)
Gemaakt door ex-leerlingen van mijn schoolquote:Op maandag 29 april 2013 14:49 schreef Rezania het volgende:
Die tweede ziet er wel goed uit.* Rezania print uit.
Je moet vooral oude examens oefenen. Loop je vast op dingen die je niet weet, moet je die dingen gaan opzoeken in de boeken. Samenvatten of boeken doorlezen helpt echt niet.quote:Iemand die een samenvatting heeft? Of moet ik gewoon alle boeken door gaan lezen?
Ik kan echt niet leren uit die vreselijke lesbrieven. Ik oefen uit mn examenbundel + samengevat (wat een handig boekje is dat)quote:Op vrijdag 3 mei 2013 23:13 schreef jordyqwerty het volgende:
Als we zoiets krijgen hang ik
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat heb ik al gedaan. Mijn school organiseert in het examenjaar proefexamenweken in plaats van proefwerkweken. Ik heb al vier oude examens gemaakt. Over het algemeen gaat het wel, maar ik ben vooral details vergeten, dus daarom moet ik even die samenvatting lezen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 15:13 schreef R-K het volgende:
[..]
Je moet vooral oude examens oefenen. Loop je vast op dingen die je niet weet, moet je die dingen gaan opzoeken in de boeken. Samenvatten of boeken doorlezen helpt echt niet.
Ik heb samengevat gisteren besteldquote:Op zaterdag 4 mei 2013 11:11 schreef Kloktijd het volgende:
[..]
Ik kan echt niet leren uit die vreselijke lesbrieven. Ik oefen uit mn examenbundel + samengevat (wat een handig boekje is dat)
Heb je al een examen geoefend?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:31 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ik heb samengevat gisteren besteldMaak nu gewoon enkel de opdrachten uit de lesbrieven, theorie stop ik wel in mijn GR
Nee, ik hang bij wisselkoersen en de lopende rekening e.d. dus dat moet ik eerst nog eens nakijkenquote:
Wat had jij ervoor gehaald eigenlijk? Heb de 2011-topics doorgelezenquote:Op zaterdag 4 mei 2013 16:52 schreef Sokz het volgende:
EXAMENS OEFENEN KINDERTJES.
Serieus, doe geen moeite meer om de lesbrieven door te lezen.
9.2 uiteindelijk, net genoeg om met een 9 af te sluiten. Ons jaar was wel makkelijker dan andere jaren geloof ik.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 17:21 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Wat had jij ervoor gehaald eigenlijk? Heb de 2011-topics doorgelezen
Ik ga ook zeker niet alles bekijken, enkel waar ik vast mee loop. Weet niet waarom, maar maak me wel zorgen om economiequote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:26 schreef Sokz het volgende:
[..]
9.2 uiteindelijk, net genoeg om met een 9 af te sluiten. Ons jaar was wel makkelijker dan andere jaren geloof ik.
En ja prima als je er niks van snapt altijd lesbrief etc erbij pakken maar om nu al die 5/6/7 boekjes nog door te lezen is zonde. Vooral oude tentamens, vragen lijken elk jaar zoveel op elkaar.
Mooi cijfer!!!!!!!quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:26 schreef Sokz het volgende:
[..]
9.2 uiteindelijk, net genoeg om met een 9 af te sluiten. Ons jaar was wel makkelijker dan andere jaren geloof ik.
En ja prima als je er niks van snapt altijd lesbrief etc erbij pakken maar om nu al die 5/6/7 boekjes nog door te lezen is zonde. Vooral oude tentamens, vragen lijken elk jaar zoveel op elkaar.
mooi filmpje, thanks!quote:Op maandag 6 mei 2013 23:38 schreef Fox19 het volgende:
Mijn tweede examen Economie.... Vorig jaar ging ik er heel slecht in, examenbundel gekocht via bol.com en alleen daaruit geleerd: 6.5 :-)
Op Youtube zijn er filmpjes over de verschillende domeinen en onderwerpen: http://www.youtube.com/user/FrankEconomie/
quote:Op dinsdag 9 april 2013 13:54 schreef mauritsv het volgende:
In het topic van vorig jaar staat dat iemand een programma had voor economie. heeft iemand die? Want de links zijn verouderd:(
Makkelijker dan andere jaren?quote:Op zaterdag 4 mei 2013 19:26 schreef Sokz het volgende:
[..]
http://normering.eindexam(...)%201/economie/11940/quote:Op dinsdag 7 mei 2013 19:41 schreef Sokz het volgende:
Norm was jaren ervoor altijd 2, vond hem wel representatief en niemand in onze klas had er echt moeite mee.
quote:Op woensdag 8 mei 2013 00:10 schreef Sokz het volgende:
Wauw gefrustreerd? Kut voor je man dat je economie dat jaar niet haalde
quote:Op woensdag 8 mei 2013 20:40 schreef elwoed het volgende:
heeft iemand samenvattingen eco vwo voor GR?
past dat denk je?quote:Op woensdag 8 mei 2013 21:07 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]ik iig niet
Kijk naar de OP, kopieer die samenvatting naar kladblok, sla ze op als .txt en stuur ze naar je GR.
Inderdaad. Die rekenvragen kan ik nog wel. Beredeneren is kut.quote:Op donderdag 9 mei 2013 21:04 schreef Thezeurminator het volgende:
wat schijt ik hem voor economie zeg wat een kut vak. Veel te weinig rekenen veel te veel beredeneren.
Helemaal hetzelfde! Nog helemaal niets gedaan voor economie. Voor toetsen altijd een 6.5+ met 5 uur leren... Moet dan toch nog wel lukken met dinsdag woensdag donderdag elke dag 2 uurtjes FrankEconomie, 2 uur samenvattingboekje doornemen en op woensdag en donderdag de examens van 2011 en 2012 maken? Of is het wel echt een pittig CE?quote:Op maandag 13 mei 2013 19:34 schreef Ensemble het volgende:
Inderdaad. Die rekenvragen kan ik nog wel. Beredeneren is kut.
Had ergens gelezen dat het 85% beredeneer en 15% rekenen is. Kan het fout hebben hoor. Maar met de vorige jaren klopt het wel redelijk.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:33 schreef siedss het volgende:
[..]
Weet iemand ook de verhouding theorie/reken vragen ongeveer (T/R-ratio)
WATT??? Ik dacht zo'n 30% redeneer 70%rekenen??quote:Op maandag 13 mei 2013 21:34 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Had ergens gelezen dat het 85% beredeneer en 15% rekenen is. Kan het fout hebben hoor. Maar met de vorige jaren klopt het wel redelijk.
Helaas niet.quote:Op maandag 13 mei 2013 21:45 schreef siedss het volgende:
[..]
WATT??? Ik dacht zo'n 30% redeneer 70%rekenen??
Bekijk je al die filmpjes van FrankEconomie eens. Kan je écht wat schelen hoorquote:Op maandag 13 mei 2013 19:34 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Inderdaad. Die rekenvragen kan ik nog wel. Beredeneren is kut.
Ah thanks. Ik zal het wel even opzoeken.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:09 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Bekijk je al die filmpjes van FrankEconomie eens. Kan je écht wat schelen hoor
Same herequote:Op maandag 13 mei 2013 23:03 schreef AppleBite het volgende:
Morgen maar eens het eerste oefenexamen maken, aan de hand daarvan bepaal ik nog hoeveel ik er nog aan ga doen en aan welke onderdelen. Streven is een 8,0 dus hoop dat dat (i.t.t. Nederlands) gaat lukken.
Is volgens mij meer op beleggers van valuta en obligaties gericht.quote:Op maandag 13 mei 2013 23:28 schreef Heliosphan het volgende:
Ik dacht dat in de stof stond dat buitenlandse beleggers en investeerders aangetrokken worden om te beleggen en te investeren als de overheid de rente omhoog doet. Het zou dan goedkoper zijn om hier te investeren.
Maar kijken investeerders niet alleen maar naar hoeveel rendement een onderneming maakt, en dus hoeveel de investering opbrengt, in plaats van te kijken naar het rente percentage?
Of herinner ik het me verkeerd en worden alleen beleggers aangetrokken bij een hoge rente?
Vooral niet op een '2nd level' gaan denken nee! Investeren = obligaties dus hogere rente -> meer vraag blablabla. Zo zou je idd kunnen beredeneren dat hogere rente leidt tot duurder lenen / minder investeren / kleinere winstgevendheid en marges / dus minder aantrekkelijk.quote:Op maandag 13 mei 2013 23:28 schreef Heliosphan het volgende:
Ik dacht dat in de stof stond dat buitenlandse beleggers en investeerders aangetrokken worden om te beleggen en te investeren als de overheid de rente omhoog doet. Het zou dan goedkoper zijn om hier te investeren.
Maar kijken investeerders niet alleen maar naar hoeveel rendement een onderneming maakt, en dus hoeveel de investering opbrengt, in plaats van te kijken naar het rente percentage?
Of herinner ik het me verkeerd en worden alleen beleggers aangetrokken bij een hoge rente?
Bedankt voor de tip, erg nuttig om nog wat dingen te herhalen.quote:Op maandag 13 mei 2013 22:09 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Bekijk je al die filmpjes van FrankEconomie eens. Kan je écht wat schelen hoor
Ik snap het begrip loonruimte niet helemaal als je kijkt naar de loonquote. Staat heel vaag beschreven in mijn boek..quote:Op maandag 1 april 2013 23:10 schreef Neerlands_Trots het volgende:
Derdejaars economiestudent meldt zich, mochten er vragen zijn hoor ik het wel
Het is eigenlijk ook echt belachelijk, bijzonder simplistische weergave van de werkelijkheid die we nu leren.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 01:05 schreef Sokz het volgende:
Vooral niet op een '2nd level' gaan denken nee! Investeren = obligaties dus hogere rente -> meer vraag blablabla. Zo zou je idd kunnen beredeneren dat hogere rente leidt tot duurder lenen / minder investeren / kleinere winstgevendheid en marges / dus minder aantrekkelijk.
En ook in de realiteit is vaak een negatief verband te vinden tussen rente en aandelenmarkten omdat het een simpelweg een substituut is voor t andere. Talloze discussies over gehad met mn leraar destijds.
quote:Op maandag 1 april 2013 20:04 schreef MrRiot het volgende:
Mogen hier sites worden gelinkt met zeer handig info? (100 meest gestelde vragen, begrippenlijsten van alles,.., etc)Ik kan het deel '100 meest gestelde vragen' niet vindenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik ben ook wel benieuwd, sta nu boven de 7 en heb eigenlijk de laatste 2 jaar dat ik schoolexamens heb er niet voor geleerd. De toets valt bij ons elke keer tegelijk met Latijn en dat is altijd zoveel dat ik geen zin meer heb om te leren. Maar eco blijft natuurlijk best gemakkelijk als je de redeneringen snapt en wat wiskundig inzicht hebt.![]()
http://economie.dse.nl/V6/diverse/diverse.htmlquote:Op dinsdag 14 mei 2013 10:26 schreef coolekido het volgende:
[..]
Ik kan het deel '100 meest gestelde vragen' niet vinden
De extra ruimte die ontstaat door geinflateerde winsten + arbeidsproductiviteitstijging. Stel je maakt somehow van de een op andere dag niet 10 maar 12 producten in de zelfde periode. Je arbeidsproductiviteit stijgt met 20% maar je loon is hetzelfde gebleven. Nu kan je loon dus 20% stijgen alvorens het de winst van het bedrijf aantast.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 09:34 schreef coolekido het volgende:
[..]
Ik snap het begrip loonruimte niet helemaal als je kijkt naar de loonquote. Staat heel vaag beschreven in mijn boek..
Ik denk dat ze dit wel goed rekenen.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:43 schreef Uvejal het volgende:
Ik weet bij vraag 1 van 2011-I niet of ik mijn antwoord goed moet rekenen. Wat vinden jullie?
De vraag is:
1. Leg de stelling van de minister uit.
"Door het verminderen van de ontslagbescherming, zal de werkgelegenheid uiteindelijk toenemen."
Mijn antwoord:
Doordat werkgevers makkelijker niet goed functionerende werknemers (met een lage arbeidsproductiviteit) kunnen ontslaan, kunnen de loonkosten per product afnemen, waardoor de concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland zich zou verbeteren. Hierdoor zal de vraag en dus de productie toenemen, waardoor de werkgelegenheid zal stijgen.
Het antwoord van het correctievoorschrift:
Een voorbeeld van een juist antwoord is:
Door de vermindering van de ontslagbescherming kunnen bedrijven hun
personeelsbestand meer in overeenstemming brengen met de vraag naar
hun product. Hierdoor kunnen ze efficiënter werken, hetgeen er voor zorgt
dat hun concurrentiepositie sterker wordt, waardoor de productie / afzet
stijgt.
300000 * 50000 / 5quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:50 schreef Donnachii het volgende:
Mijn leraar economie zou denk ik zeggen: Je vergeet erbij te vermelden dat het noodzakelijk is dat de arbeiders met hoge arbeidsproductiviteit achter blijven, wat kan leiden tot daling van de lk/pp.
Maar goed mijn leraar wil álles zo volledig en compleet mogelijk. Jakkes.
Ik zou jouw antwoord wel goedkeuren. Had zelf namelijk ook zoiets.
Kan iemand soms helpen met deze som? [ afbeelding ]
Het antwoord is dus blijkbaar 3 miljard. Ik kom echt niet verder als de conjuncturele ww uitrekenen (300.000) Maar goed, ik ben ook een Modellen-n00b.
Uc = Aia - Avquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:50 schreef Donnachii het volgende:
Mijn leraar economie zou denk ik zeggen: Je vergeet erbij te vermelden dat het noodzakelijk is dat de arbeiders met hoge arbeidsproductiviteit achter blijven, wat kan leiden tot daling van de lk/pp.
Het antwoord is dus blijkbaar 3 miljard. Ik kom echt niet verder als de conjuncturele ww uitrekenen (300.000) Maar goed, ik ben ook een Modellen-n00b.
Ik doe het zoquote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:50 schreef Donnachii het volgende:
netjes, dat examen was een slagveld bij ons.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 13:56 schreef Ac1995 het volgende:
Woahh, hoge N term op 2011 tijdvak 1! Had 36 punten, ik dacht KUT 5.5. dus ik norm op internet kijken, mooizo, norm van 1.7! Dus punt is 7.2. Lekkerrrrr dan![]()
Terwijl ik hem niet supermoeilijk vond ofzo.
quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:05 schreef Donnachii het volgende:
Je hebt zojuist een deel van mijn leven gered. Dankjewel!
Als ik het zo zie is het zo simpel, maar ik heb altijd moeite met het zelf bedenken ervan.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:01 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Uc = Aia - Av
Dus Uc = 6.300.000 - Y / 50.000
Y = W = EV
Uc = 6.300.000 - EV / 50.000
Je wilt dat de conjuncturele werkloosheid weg is, dus Uc gelijkstellen aan 0.
6.300.000 - EV / 50.000 = 0
- EV / 50.000 = -6.300.000
EV = 315 miljard
In het model staat EV als:
EV = C + I
EV = 0,8Y (=0,8EV) + 20 miljard + I
EV moet gelijk zijn aan 315 miljard, dus:
0,8EV + 20 miljard + I = 315 miljard
0,8EV + I = 295 miljard
0,8EV = 252 miljard
252 miljard + I = 295 miljard
I = 43 miljard
In de uitgangssituatie was I 40 miljard. Het verschil is dus 3 miljard.
Antwoord A.
Wordt (bijna) altijd gegeven inderdaad.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:53 schreef othie het volgende:
De multiplier zelf berekenen wordt toch bijna nooit gevraagd?
In 2012-2 werd die wel gevraagd..quote:Op dinsdag 14 mei 2013 14:53 schreef othie het volgende:
De multiplier zelf berekenen wordt toch bijna nooit gevraagd?
Welke vraag was dat?quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:07 schreef HungryHippocrite het volgende:
[..]
In 2012-2 werd die wel gevraagd..
Het was nou niet echt een uitgebreide vraag.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 15:08 schreef Donnachii het volgende:
Weet je nog toevallig welke vraag
[..]
Welke vraag was dat?Kan ik wel als oefening gebruiken..
quote:
quote:Mijn leraar economie zou denk ik zeggen: Je vergeet erbij te vermelden dat het noodzakelijk is dat de arbeiders met hoge arbeidsproductiviteit achter blijven, wat kan leiden tot daling van de lk/pp.
Dankjewel, dan zal ik die punten nog even aan mijn puntentotaal toevoegen.quote:Ik ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |