abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126481010
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 15:38 schreef sebastiensansoni het volgende:
Moet een 5,4 halen voor Economie om mijn VWO-diploma binnen te halen, zou geweldig zijn. Verbanden leggen en stellingen uitleggen zijn de punten waar ik goed op kan scoren. Daarentegen vind ik de Modellen lastig en hoop ik dat ik punten kan scoren op een of twee eenvoudige model-vragen. Daarnaast natuurlijk goed scoren op de betoogvraag!
Moet wel lukken toch? ^O^

Anders kan je nog wat model-vragen maken, en als je echt vastloopt gewoon hier neerzetten.
pi_126481475
Ik hoop economie zo te oefenen dat ik alle vragen m.b.t. modellen goed heb.
Modellen _O_
Time was so long ago
And things come back you see
To where they don't belong
And every drop of sea is the whole ocean
pi_126481590
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 16:05 schreef AppleBite het volgende:
Ik hoop economie zo te oefenen dat ik alle vragen m.b.t. modellen goed heb.
Modellen _O_
Dit ja. _O_
pi_126482162
Hoe groot is de kans dat er vragen komen over wisselkoersen?
Een zinnig woord is nimmer zinnig zonder woorden eromheen.
Een zinnige zin is dus ook nooit helemaal alleen.
pi_126482224
Modellen -O-
pi_126482231
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 15:55 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Moet wel lukken toch? ^O^

Anders kan je nog wat model-vragen maken, en als je echt vastloopt gewoon hier neerzetten.
Ja zou moeten lukken. Ben vorig jaar gezakt voor m'n vwo-examen, had twee 5'en en had maar één 7 helaas. Dit jaar VAVO gedaan voor Wiskunde en Economie, en Wiskunde uiteindelijk laten vallen. Betekent dat mijn oude eindcijfer (een 5) blijft staan. Dit jaar voor het schoolexamen Economie een 6.9 gemiddeld gehaald, maar ik moet een 5.4 halen om mijn gemiddelde CE-cijfers op een 5,5 uit te laten komen. Modellen SE-toets had ik dit jaar een 5.8... Ik verwacht gewoon dat ik die 5,4 ga halen! Mijn broer heeft Economie afgesloten met een 9, dus als ik problemen heb, kan ik het altijd aan hem vragen. Toch bedankt!
  dinsdag 14 mei 2013 @ 16:44:19 #107
256829 Sokz
Livin' the life
pi_126483369
quote:
5s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 16:20 schreef De_Nater het volgende:
Hoe groot is de kans dat er vragen komen over wisselkoersen?
Is aanwezig. Wij hadden geloof ik hele vraag erover. 2012 weet ik niet maar vaak slaat men kwa onderwerpen een jaar over.
pi_126483606
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 16:44 schreef Sokz het volgende:

[..]

Is aanwezig. Wij hadden geloof ik hele vraag erover. 2012 weet ik niet maar vaak slaat men kwa onderwerpen een jaar over.
Dat onderwerp vind ik altijd vrij lastig, wat is beste manier om dat onder de knie te krijgen ( en weet je nog welke vraag dat was? )
Een zinnig woord is nimmer zinnig zonder woorden eromheen.
Een zinnige zin is dus ook nooit helemaal alleen.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 17:05:41 #109
256829 Sokz
Livin' the life
pi_126484466
Geen idee 2011-1 iig iets met chinese yuan tov dollar

[ Bericht 2% gewijzigd door Sokz op 14-05-2013 17:14:58 ]
  dinsdag 14 mei 2013 @ 17:06:24 #110
256829 Sokz
Livin' the life
pi_126484515
En wat vind je moeilijk het redeneren via wisselkoersen of berekenen met die koersen?
pi_126484711
Modellen is echt mijn favo lesbrief, examensommen zijn ook best tof trouwens.

Wisselkoersen daarentegen :| Nee dankje. Mijn hersens zijn al vrij snel de weg kwijt als ze de ene munt in de andere munt gaan uitdrukken en daar doordenkvragen over gaan stellen.
pi_126485182
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 17:06 schreef Sokz het volgende:
En wat vind je moeilijk het redeneren via wisselkoersen of berekenen met die koersen?
Ik had op een gegeven moment een vraag over investeerders die geld leenden in het ene land en spaarden in het andere land, vijf jaar lang en dan moest je kijken of ze winst hadden gemaakt. Ik word gek van het constant omrekenen van een naar ander. Bovendien was de koers niet gegeven als getal, maar moest je deze aflezen in een grafiek. Die grafiek aflezen en het voortdurend omrekenen zijn mijn pijnpunten.
Een zinnig woord is nimmer zinnig zonder woorden eromheen.
Een zinnige zin is dus ook nooit helemaal alleen.
pi_126485330
En dan was er nog dat verband tussen lopende rekening en wisselkoers. Als export stijgt, wat gebeurt er dan met koers. Dat vind ik ook niet bepaald plezant.
Een zinnig woord is nimmer zinnig zonder woorden eromheen.
Een zinnige zin is dus ook nooit helemaal alleen.
pi_126485615
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 17:21 schreef De_Nater het volgende:
En dan was er nog dat verband tussen lopende rekening en wisselkoers. Als export stijgt, wat gebeurt er dan met koers. Dat vind ik ook niet bepaald plezant.
Als de export stijgt stijgt de valutakoers! Dat weet ik zelfs!
pi_126485893
quote:
10s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 17:26 schreef Thezeurminator het volgende:

[..]

Als de export stijgt stijgt de valutakoers! Dat weet ik zelfs!
Zeker weten? Want met export stijgt de vraag naar valuta van het andere land, dus die valuta stijgt, dan daalt jouw valutawaarde toch en daarmee daalt toch de koers van jouw munt?
Een zinnig woord is nimmer zinnig zonder woorden eromheen.
Een zinnige zin is dus ook nooit helemaal alleen.
pi_126486080
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 17:33 schreef De_Nater het volgende:

[..]

Zeker weten? Want met export stijgt de vraag naar valuta van het andere land, dus die valuta stijgt, dan daalt jouw valutawaarde toch en daarmee daalt toch de koers van jouw munt?
Alles wat jij net zegt klopt vrij weinig van. Ik zal het even uitleggen.

Als de export stijgt dan stijgt de vraag naar producten uit jou land(het exporterende land)
De vraag naar producten stijgt dus wordt er ook meer gehandeld in de munt van het exporterende land. En dus stijgt de valuta van het exporterende land.

Dus:

export stijging -> valuta stijgt

export daling -> valuta daalt

import stijging -> valuta daalt

import daling -> valuta stijgt

Hopelijk heb je hier iets aan.
pi_126486494
ik ben op dit bezig met het maken van oude examens voor economie, weet iemand van jullie tot welk jaar ik terug kan gaan zonder dat ik zometeen dingen oefen die niet bij ons examenprogramma horen???
pi_126486746
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 17:48 schreef crentist het volgende:
ik ben op dit bezig met het maken van oude examens voor economie, weet iemand van jullie tot welk jaar ik terug kan gaan zonder dat ik zometeen dingen oefen die niet bij ons examenprogramma horen???
2009 en eerder is bijna hetzelfde maar niet helemaal. Ik zou gewoon 2012 2011 2010 tijdvak I doen en als het nodig is nog van 1 van die tijdvak II

[ Bericht 0% gewijzigd door siedss op 14-05-2013 17:55:04 (later -> eerder) ]
pi_126487264
Ik ben nu tijdvak 1 van 2010 aan het doen. Daar staat al op dat het een oud programma is. Deze gaat ook echt duizend keer beter dan tijdvak 1 van 2012. Is die van 2010 wel representatief voor de stof die we voor het examen moeten beheersen?
pi_126487497
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 18:07 schreef Heliosphan het volgende:
Ik ben nu tijdvak 1 van 2010 aan het doen. Daar staat al op dat het een oud programma is. Deze gaat ook echt duizend keer beter dan tijdvak 1 van 2012. Is die van 2010 wel representatief voor de stof die we voor het examen moeten beheersen?
Ja vanaf 2009/2010 is het dacht ik hetzelfde.

Elasticiteit komt toch niet op je CE?
pi_126488027
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 18:13 schreef Thezeurminator het volgende:

[..]

Ja vanaf 2009/2010 is het dacht ik hetzelfde.

Elasticiteit komt toch niet op je CE?
Nee,

En tip #1 voor dit examen, 100% kans dat er een macro-economie vraag in zit. Dit is het laatste jaar dat die in de examenstof zit en dan zullen ze wel nog iets leuks hebben liggen.
Nope
pi_126488062
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 18:26 schreef MrRiot het volgende:

[..]

Nee,

En tip #1 voor dit examen, 100% kans dat er een macro-economie vraag in zit. Dit is het laatste jaar dat die in de examenstof zit en dan zullen ze wel nog iets leuks hebben liggen.
En wat is dat dan haha
Doei
pi_126488096
Elasticiteit is idd geen examenstof, ik zag trouwens bij 2012 tijdvak 1 opgaven over comperatieve kostenvoordelen en ruilverhoudingen:O hoop dat we die dit jaar niet krijgen..
  dinsdag 14 mei 2013 @ 18:59:03 #124
256829 Sokz
Livin' the life
pi_126489357
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 18:28 schreef crentist het volgende:
Elasticiteit is idd geen examenstof, ik zag trouwens bij 2012 tijdvak 1 opgaven over comperatieve kostenvoordelen en ruilverhoudingen:O hoop dat we die dit jaar niet krijgen..
Dat is een van de weinige dingen dat in vervolgstudies ook nog terug komt. :P
pi_126490043
Ik kan niet wachten, sta te springen van enthousiasme, echt. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  dinsdag 14 mei 2013 @ 19:16:12 #126
363995 Reemi
Zeg maar Remi.
pi_126490148
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 18:27 schreef Tiezol het volgende:

[..]

En wat is dat dan haha
Keynes volgens mij.

Maar dat dat erin zit, is totaal geen verrassing natuurlijk. :P
Smile like you mean it
www.wefut.com
  dinsdag 14 mei 2013 @ 19:16:48 #127
309102 Jirdo
Eindbaas
pi_126490177
Ik heb heel erg slecht les gekregen bij economie. Ik vrees echt voor dit examen.
pi_126490341
quote:
15s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 19:16 schreef Jirdo het volgende:
Ik heb heel erg slecht les gekregen bij economie. Ik vrees echt voor dit examen.
Dit. Leraar las gewoon voor, kan nou niet zeggen dat ik veel van hem heb geleerd.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_126490547
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 13:03 schreef Heliosphan het volgende:
Deze vent legt wel goed uit: http://www.youtube.com/user/docenteco

Op twenteacademy.nl staat per onderwerp uitleg. Best handig vond ik. Moet je even een account maken en in de online leeromgeving kijken.
Wow vet heftig die man heeft een krijtjesbord *O*
Ik wist amper nog dat dat bestond.
Doei
pi_126491062
Soms denk ik wow ik ben goed in economie en maak ik een examen en haal ik een 7,2. Dan doe ik een ander examen en haal ik een 4,8.. Ik heb echt geen flauw idee wat ik ga halen.
pi_126493891
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 19:33 schreef Thezeurminator het volgende:
Soms denk ik wow ik ben goed in economie en maak ik een examen en haal ik een 7,2. Dan doe ik een ander examen en haal ik een 4,8.. Ik heb echt geen flauw idee wat ik ga halen.
precies wat ik ook heb.. vooral door die modellen opgaven.. soms gaan ze heel goed maar heb t ook soms dat ik er gewoon geen enkele punt voor scoor:S
pi_126494595
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 20:15 schreef crentist het volgende:

[..]

precies wat ik ook heb.. vooral door die modellen opgaven.. soms gaan ze heel goed maar heb t ook soms dat ik er gewoon geen enkele punt voor scoor:S
Ik ben heel slecht in van die bronvragen en tabellen. Maar als je mij gewoon verbanden vraagt los van de bronnen lukt het meestal wel.
pi_126494916
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 20:15 schreef crentist het volgende:

[..]

precies wat ik ook heb.. vooral door die modellen opgaven.. soms gaan ze heel goed maar heb t ook soms dat ik er gewoon geen enkele punt voor scoor:S
Same here, ik ga niet teveel tijd verkwisten aan modellen, dan maar scoren op betoog of iets anders..
pi_126496212
Wat is de tactiek voor een goede betoog?
Hebben jullie een bepaald stappenplan en zijn er dingen die eigenlijk altijd wel punten opleveren?
Veel punten te halen, lijkt me strak om hier tips&tricks over uit te wisselen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tiezol op 14-05-2013 21:06:01 (EEN TYPFOUT ECHT JAMMER) ]
Doei
pi_126496783
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 20:46 schreef Tiezol het volgende:
Wat is de tactiek voor een goede betoog?
Hebben jullie een bepaald stappenplan en zijn er dingen die eigenlijk altijd wel punten opleveren?
Veel punten te halen, lijkt me straks om hier tips&tricks over uit te wisselen.
Dit vraag ik me ook af. Hopelijk zijn er mensen met goede tips.
pi_126496841
^ Vind die betoog nooit zo indrukwekkend. Lees gewoon de opgave en bedenk me dan hoe ik de stelling het beste kan verdedigen en begin met die dingen opschrijven. Ik vind het meer gewoon een super uitgebreide redeneer vraag dan een "schrijf een betoog" vraag. Het is niet echt een betoog vind ik. Zal wel.
pi_126496941
Ik hoop ook niet dat we dat met die comperatieve dingen erin krijgen. Stomme shit.. wat boeit het mij wat of een land worst of kaas gaat ruilen.
pi_126497504
Mijn docent zei dat het je het gewoon moet zien als losse vragen en tussen elke 'vraag' een witregel open moet laten. Vervolgens schrijf je daar gewoon een zinnetje op om de boel aan elkaar te lullen.
pi_126498495
Zou iemand mij kunnen helpen? Vanwaar die 0,75x bij vraag 1.4? Ik heb geen flauw idee hoe ze aan dat getal komen.. dit hele model vind ik trouwens een beetje vaag. Economie is dan ook niet mijn sterkste vak :N
http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1022-a-12-1-o.pdf
http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1022-a-12-1-c.pdf
hoi
pi_126501535
5 maximumscore 8
Te beoordelen onderdeel:
a De beperking van het proces van vrije marktwerking door het instellen
van een wml is correct uitgewerkt.
Te denken valt aan een antwoord waaruit blijkt dat de instelling van
een minimale prijs voor arbeid die boven de marktprijs ligt, zal leiden
tot een vraagtekort / aanbodoverschot.
b Indien gekozen voor afschaffing van het wml: drie van de gegeven
acht aspecten.
Te denken valt aan een antwoord waaruit blijkt:
1 dat de personele inkomensverdeling in Nederland schever wordt
doordat de werknemers die nu het wml ontvangen een lager
inkomen zullen ontvangen, terwijl de relatief krappe arbeidsmarkt
voor hoogopgeleiden kan leiden tot (verdere) stijging van de
hogere (primaire) inkomens.
2 dat de structurele werkloosheid van laaggeschoolden zal dalen
doordat de daling van het loonniveau van laagopgeleiden kan
leiden tot een toename van de vraag naar ongeschoolde arbeid /
substitutie van kapitaal door arbeid.
4 dat de internationale concurrentiepositie van Nederland zal
verbeteren doordat de loonkosten per eenheid product kunnen
dalen door afschaffing van het relatief hoge wml.
5 dat de deelname aan betaalde arbeid toeneemt, doordat (meer)
tweeverdieners / parttimers meer uren gaan werken om daling van
het inkomen door een lager uurloon op te vangen met meer uren
werken,
of
dat een daling van de hoogte van sociale uitkeringen (gekoppeld
aan de hoogte van het wml) voor uitkeringsgerechtigden een
prikkel kan zijn tot versnelde terugkeer naar / intrede in het
arbeidsproces.
6 dat, doordat de loonkosten van geregistreerde arbeid dalen als
gevolg van de afschaffing van het wml, werkgevers minder vlug
geneigd zijn mensen niet-geregistreerde arbeid te laten verrichten /
zwart te laten werken.
8 dat de gemiddelde scholingsgraad van de beroepsbevolking hoger
wordt, doordat de grotere primaire inkomensverschillen tussen
laaggeschoold en hooggeschoold werk een prikkel zou kunnen zijn
tot meer / betere scholing.Vraag Antwoord Scores
VW-1022-a-10-1-c 7 lees verder ►►►
b Indien gekozen voor handhaving van het wml: drie van de gegeven
acht aspecten.
Te denken valt aan een antwoord waaruit blijkt:
1 dat de personele inkomensverdeling in Nederland niet (nog)
schever mag worden. Het wml kan voorkomen dat werknemers in
de laagste loonschalen en uitkeringsontvangers hun inkomen zien
dalen, terwijl de krappe arbeidsmarkt voor hoger opgeleiden kan
leiden tot (verdere) stijging van de hogere inkomens.
3 dat het risico op conjuncturele werkloosheid kleiner wordt, doordat
het wml (en de koppeling aan enkele sociale uitkeringen) zorgt
voor een zeker bestaansminimum dat de koopkracht en daarmee
de effectieve vraag op peil houdt.
4 dat de nadelige gevolgen van het hoge Nederlandse niveau van
het wml voor de internationale concurrentiepositie beperkt zijn,
doordat dit loon vooral betaald wordt in dienstverlenende sectoren
die doorgaans minder exporteren dan andere sectoren.
6 dat de handhaving van het wml kan voorkomen dat werkzoekenden
eerder kiezen voor niet-geregistreerde betaalde arbeid / zwart
werken, omdat deze bij afschaffing van het wml netto meer zouden
kunnen opleveren.
7 dat de handhaving van het wml gunstig kan zijn voor de mate van
innovatie omdat bedrijven / werkgevers eerder zullen kiezen voor
diepte-investeringen.
Opmerking
Noteer voor elk onderdeel 0, 1 of 2 punten:
0 → (vrijwel) geheel fout
1 → bij twijfel
2 → (vrijwel) geheel goed
Indien er geen sprake is van consistentie in de argumenten of het
gebruikte aantal woorden te veel afwijkt van de eis −1

Ik snap het niet, hoe kan ik nou 8 punten halen als je maar 3 dingen hoeft te pakken en je maar 2 punten max per ding kan krijgen
pi_126501649
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 21:13 schreef MBGFC het volgende:
Zou iemand mij kunnen helpen? Vanwaar die 0,75x bij vraag 1.4? Ik heb geen flauw idee hoe ze aan dat getal komen.. dit hele model vind ik trouwens een beetje vaag. Economie is dan ook niet mijn sterkste vak :N
http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1022-a-12-1-o.pdf
http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1022-a-12-1-c.pdf
Ik zie het zo 123 niet. Berekeningen & modellen is dan ook wel het enige waar ik ooit een onvoldoende op heb gescoord voor economie.
AppleBite is wel een modellenfreak dacht ik, hij zou je wel kunnen helpen gok ik.
Doei
pi_126503211
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 21:13 schreef MBGFC het volgende:
Zou iemand mij kunnen helpen? Vanwaar die 0,75x bij vraag 1.4? Ik heb geen flauw idee hoe ze aan dat getal komen.. dit hele model vind ik trouwens een beetje vaag. Economie is dan ook niet mijn sterkste vak :N
http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1022-a-12-1-o.pdf
http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1022-a-12-1-c.pdf
Vraag 1.1, 1.2 en 1.3 zijn peanuts.

1.4 kwam ik ook niet meteen uit;

Het gaat om het inkomen ná belastingheffing.
Gegeven is dat zowel b1 als b2 0,25 is.
Oftewel van het inkomen zijn beide groepen 25% aan belasting kwijt en houden dus 75% over voor consumptie/sparen/whatever.

Wat ze ná belastingaftrek overhouden is dus:
0,75 * 265 / (0,158 + 0,464 * 0,25 + 0,378 * 0,25) = 539.

Gegeven is dat 40% van de huishoudens van categorie 1 beschikken over 56,3 % van het inkomen. We moeten nu dus vaststellen of dat percentage groter (denivellering) of kleiner (nivellering is geworden).

We hebben nu dus het totale inkomen na belastingaftrek, nu gaan we enkel het inkomen van categorie 1 na belastingaftrek uitrekenen. Er staat gegeven hoe je Y1 berekend. dus:
0,75 * (0,4 * 0,7 * 719,131 + 0,3 * 719,13) = 312,8.

312,8 / 539 * 100 = 58%, er is dus sprake van denivellering.

1 Dit is het totale inkomen zonder belastingaftrek, wat je al berekend hebt bij 1.3 [ 265 / (0,158 + 0,464 * 0,25 + 0,378 * 0,25) ]

Kortom, best complex.
pi_126504016
Held! _O_ Zie het trouwens nog steeds erg somber voor me in, als ik zelfs al moeite heb met vraag 1.1 t/m 1.3 :')
hoi
pi_126504787
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 21:49 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Vraag 1.1, 1.2 en 1.3 zijn peanuts.

1.4 kwam ik ook niet meteen uit;

Het gaat om het inkomen ná belastingheffing.
Gegeven is dat zowel b1 als b2 0,25 is.
Oftewel van het inkomen zijn beide groepen 25% aan belasting kwijt en houden dus 75% over voor consumptie/sparen/whatever.

Wat ze ná belastingaftrek overhouden is dus:
0,75 * 265 / (0,158 + 0,464 * 0,25 + 0,378 * 0,25) = 539.

Gegeven is dat 40% van de huishoudens van categorie 1 beschikken over 56,3 % van het inkomen. We moeten nu dus vaststellen of dat percentage groter (denivellering) of kleiner (nivellering is geworden).

We hebben nu dus het totale inkomen na belastingaftrek, nu gaan we enkel het inkomen van categorie 1 na belastingaftrek uitrekenen. Er staat gegeven hoe je Y1 berekend. dus:
0,75 * (0,4 * 0,7 * 719,131 + 0,3 * 719,13) = 312,8.

312,8 / 539 * 100 = 58%, er is dus sprake van denivellering.

1 Dit is het totale inkomen zonder belastingaftrek, wat je al berekend hebt bij 1.3 [ 265 / (0,158 + 0,464 * 0,25 + 0,378 * 0,25) ]

Kortom, best complex.
Achteraf gezien toch vrij logisch.

MBGFC, als je morgen en overmorgen weinig te doen hebt, raad ik je toch even aan om rustig deze afspeellijst op YouTube door te gaan: http://www.youtube.com/pl(...)JlBbtlGpzvGpn-DLu_D9
Lekker rustig de tijd voor nemen, kan wel verhelderend werken, ben er nu ook mee bezig.
Doei
pi_126505278
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 21:38 schreef siedss het volgende:

-heel veel tekst-

Ik snap het niet, hoe kan ik nou 8 punten halen als je maar 3 dingen hoeft te pakken en je maar 2 punten max per ding kan krijgen
Is dat het betoog van 2010 tijdvak 1? Daar krijg je 2 punten voor je uitleg over hoe het minimum loon het marktmechanisme van arbeidsmarkt beïnvloed en per argument (je moet 3 argumenten geven) 2 punten. Totaal 8 punten.
pi_126505488
Best jammer trouwens, ik dacht dat oefenexamen heel goed ging, maar had maar een 5,6. Leg de hele tijd nét verkeerde verbanden.
pi_126505639
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 22:05 schreef Heliosphan het volgende:

[..]

Is dat het betoog van 2010 tijdvak 1? Daar krijg je 2 punten voor je uitleg over hoe het minimum loon het marktmechanisme van arbeidsmarkt beïnvloed en per argument (je moet 3 argumenten geven) 2 punten. Totaal 8 punten.
Ja die ja, dankje! maar dat leg je toch gewoon uit tijdens het uitleggen wrm het goed is voor werkloosheid, concurrentie positie enzovoort. Krijg je ook die 2 punten als je het zegmaar onderweg uitlegt of moet het in de inleiding staan?
pi_126506312
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 21:56 schreef MBGFC het volgende:
Held! _O_ Zie het trouwens nog steeds erg somber voor me in, als ik zelfs al moeite heb met vraag 1.1 t/m 1.3 :')
Oefen een beetje met die vragen :P

1.1 Kan je aflezen, denk er ook aan dat 'quote' zowat altijd iets is dat uitgedrukt wordt in het nationaal inkomen. Je ziet YA = 0,7Y, dus is de arbeidsinkomenquote 70% van het nationaal inkomen.

1.2 Beetje een standaard economie vraag :P Als belastingen worden verlaagd, gaan mensen meer consumeren en dus meer vraag naar goederen uitoefenen. In het model staat effectieve vraag gelijk aan Y, het nationaal inkomen. Dus meer vraag zal leiden tot een hoger nationaal inkomen. Ook kan je zien dat de arbeidsvraag bepaald wordt door het nationaal inkomen (Y / 100). Je weet dat het nationaal inkomen toeneemt, dus zal ook de arbeidsvraag toenemen waardoor er meer werkgelegenheid en minder werkloosheid ontstaat.

1.3 Er is gegeven O - B mag maximaal 3% van het nationaal inkomen zijn. Je ziet dat O 200 is. Ook weet je dat B nu 0,25Y is. Optioneel kan je dat nog uitrekenen (als je twijfelt):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
B is dus afhankelijk van Y dus moet je Y ook uitrekenen met de gegevens die je hebt.
265 / (0,158 + 0,464 * 0,25 + 0,378 * 0,25) = 719,13.

B is dus 0,25 * 719,13 = 179,78
O - B: 200 - 179,78 is dus een tekort van 20,22.

Er mag maximaal een tekort zijn van 3% van het nationaal inkomen.
Dus 20,22 / 719,13 * 100 = 2,8 %
pi_126506515
Is wel heel leuk die syllabus van welke onderwerpen we moeten leren, maar ik heb dus werkelijk geen idee welke boekjes, hoofdstukken en bladzijden dat allemaal zijn... Ik heb de methode INDEX economie.
pi_126506968
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 22:13 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Oefen een beetje met die vragen :P

...

Goed bezig! ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')