Dat het juridisch moeilijk te doen is daar ben ik het helemaal mee eens - maar ik heb het erover wat eerlijker zou zijn.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 10:18 schreef miro86 het volgende:
[..]
3 dingen. Ten eerste lijkt het me wet-technisch veel moeilijker om hypotheken te verhogen. Spaarrekeningen verlagen is gewoon een vermogensheffing. Een hypotheek is een contract tussen 2 private partijen. Daar kun je minder mee als staat.
Ten tweede, je moet bedenken waarom je zoiets toepast en beredeneren waarom je iemand wil pakken. In het geval Cyprus is het heel simpel. Je wilt dat de Russen meebetalen. Qua hypotheken en lokale leningen is er niet veel mis mee.
Spaarders, boven de 100k hebben ervoor gekozen om bepaalde risico's te lopen namelijk dat ze alles boven de 100k kwijt kunnen raken. Ik was verbaasd dat ook spaarders onder 100k mee betalen. Leners hebben een geheel andere risico analyse gemaakt, waar een verhoging van het terug te betalen bedrag geen onderdeel van was. (Tevens voor veel mensen was de grens niet 100k maar 10k of 25k toen ze hun beslissing maakten; dit is sinds 2008 omhoog-/gelijkgetrokken. )
Ze kunnen hun geld niet meer weghalen.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 10:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die russen hebben volgende week al hun geld naar rusland gehaald , en komen niet meer terug daar , dan zijn die banken helemaal failiet
quote:Run op banken Cyprus na besluit reddingsplan
In Cyprus is een run op bankrekeningen ontstaan na het akkoord dat de eurogroep heeft bereikt over een reddingsplan. Honderden mensen probeerden hun rekening leeg te halen.
Banken hadden de actie voorzien en hebben hun systemen voor internetbankieren tijdelijk stilgelegd. Ook hebben de weinige bankfilialen die open waren, hun deuren gesloten en is er een beperking aan het bedrag dat spaarders kunnen opnemen.
De rekeninghouders maken zich zorgen over een bepaling in het akkoord dat spaarders bij Cypriotische banken aan de redding gaan meebetalen. Ze krijgen een heffing van 9,9 procent voor hun kiezen. Voor lagere banksaldi geldt een heffing van 6,75 procent. De heffingen moeten Cyprus 5,8 miljard euro opleveren.
Het land dreigde te bezwijken onder problemen in zijn relatief grote financiële sector, onder meer door de verwevenheid met de problematische Griekse bankensector. De ministers van Financiën van de 17 eurolanden zijn daarom in de nacht van vrijdag op zaterdag een leningenpakket van 10 miljard euro overeengekomen.
Ach ja, zo gaat het toch altijd. De politici die dit mede hebben bedacht zullen ongetwijfeld ook al hun geld in het buitenland hebben gestald. Net oorlog; de zonen van de leiders zie je ook nooit aan het front.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 10:57 schreef SeLang het volgende:
Als je daar nu nog geld had is dat best wel een fail. Hier wordt al maanden lang over gepraat, inclusief de mogelijkheid dat spaarders zouden moeten gaan meebetalen.
Het meest triest is het natuurlijk weer voor de gewone burgers die niet zo op de hoogte zijn van het economische nieuws en ook geen mogelijkheden hebben om een buitenlandse rekening te openen.
En wie mogen die onwetenden precies zijn? Wel ¤100.000 of meer op je spaarrekening maar volledig verrast worden door de gebeurtenissen? Ik denk eerder dat het gaat om mensen die liever 9.5% verlies op hun zwarte geld nemen dan dat ze het ergens voor de belasting moeten declareren.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 10:57 schreef SeLang het volgende:
Als je daar nu nog geld had is dat best wel een fail. Hier wordt al maanden lang over gepraat, inclusief de mogelijkheid dat spaarders zouden moeten gaan meebetalen.
Het meest triest is het natuurlijk weer voor de gewone burgers die niet zo op de hoogte zijn van het economische nieuws en ook geen mogelijkheden hebben om een buitenlandse rekening te openen.
Er bestaat ook nog zoiets als gewone burgers hoor. Een bouwvakker of een taxichauffeur die wat geld heeft gespaard als aanvulling van het karige staatspensioen. Die hebben waarschijnlijk geen flauw idee van wat er zich afspeelt.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 12:08 schreef HiZ het volgende:
[..]
En wie mogen die onwetenden precies zijn? Wel ¤100.000 of meer op je spaarrekening maar volledig verrast worden door de gebeurtenissen? Ik denk eerder dat het gaat om mensen die liever 9.5% verlies op hun zwarte geld nemen dan dat ze het ergens voor de belasting moeten declareren.
Iedereen weet ook precies waarom dat op Cyprus moest gebeuren. Niemand wilde het zwarte vermogen van Russen gaan garanderen ten koste van EU burgers.
gaan ze toch lekker voortaan naar Brightonquote:Op zaterdag 16 maart 2013 12:39 schreef SeLang het volgende:
Dit lijkt een extreem voorbeeld, maar het valt me bijvoorbeeld ook altijd op hoeveel er hier geklaagd wordt door niet al te domme Britten die naar hun geliefde Spanje op vakantie gaan en schrikken hoe duur alles is geworden.
Er is momenteel inderdaad een flinke boom in toerisme in eigen land. Campings doen ook goede zaken want mensen hebben geen geld meer voor duurdere accommodatie. Dus ja, er is ook een silver lining. Maar goed, dat was mijn punt natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
gaan ze toch lekker voortaan naar Brighton![]()
![]()
[ afbeelding ]
Ja precies en dat is juist mijn punt: die gewone burger betaalt nu wel voor de schade.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 12:46 schreef HiZ het volgende:
Ja er bestaat ook zoiets als een 'gewone burger', maar die 'gewone burger' heeft de Cypriotische bankensector niet opgeblazen tot een formaat dat 8 keer groter is dan het hele BNP.
Voorzover het gewone Cyprioten betreft gaat het om een eenmalige heffing op hun spaargeld. Het alternatief is het land in een onhoudbare schuldpositie te duwen. Met buitenlanders die hun spaargeld in Cyprus op een rekening hebben gezet heb ik niet zoveel medelijden. Die zijn duidelijk van een ander kaliber dan jouw niet rekenvaardige voorbeeld. Het lijkt met zelfs nog beter omdat deze oplossing waarschijnlijk betekent, dat de gewone belastingbetaler buiten Cyprus in ieder geval voorlopig buiten schot blijft.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 12:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja precies en dat is juist mijn punt: die gewone burger betaalt nu wel voor de schade.
Toerisme en de bouw dat zijn de grote moneymakers voor het MKB, en die hebben we hier in Nederland allebei de nek omgedraaid met die dure Euro , loop maar eens een super in Frankrijk of Spanje inquote:Op zaterdag 16 maart 2013 12:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Er is momenteel inderdaad een flinke boom in toerisme in eigen land. Campings doen ook goede zaken want mensen hebben geen geld meer voor duurdere accommodatie.
Huizen en goud zijn ook makkelijk te confisqueren. Een overheid die z'n poten niet thuis kan houden daar kun je je bijna niet tegen beschermen. Nog los van de vraag in hoeverre die dingen hun (bubble) waarde blijven behouden.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 16:21 schreef arjan1212 het volgende:
Moet ik nu een huis gaan kopen en wat zilver en goud , en aandelen. Voordat ze ook in nederland 10% of meer gaan stelen?
Volgens de nieuwe wetgeving in Nederland (en heel Europa dacht ik) zouden spaartegoeden preferent worden. Wat komt daar nog van terecht?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 16:59 schreef piepeloi55 het volgende:
Senior bonds blijven weer buiten schot, terwijl spaartegoeden, junior bonds (mogelijk) en de belastingbetaler de rekening betaalt. Dat vind ik het zorgwekkende aan dit gebeuren.
Feitelijk heeft deze bailout/bail-in de ongeschreven spelregels veranderd.
Het is overduidelijk een calculerende maatregel die NIETS aan de grondregels verandert. Gewoon omdat Cyprus echt een uitzonderingsgeval is. Het meeste geld waar we het over hebben is zwartgeld uit Rusland en Groot-Brittannie. En voor de eigenaars van dat geld is deze plotselinge belasting een heel stuk minder erg dan dat ze hun geld nu ergens anders moeten onderbrengen.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 16:59 schreef piepeloi55 het volgende:
Senior bonds blijven weer buiten schot, terwijl spaartegoeden, junior bonds (mogelijk) en de belastingbetaler de rekening betaalt. Dat vind ik het zorgwekkende aan dit gebeuren.
Feitelijk heeft deze bailout/bail-in de ongeschreven spelregels veranderd.
Er is een belasting ingevoerd. Iedereen krijgt gewoon zijn tegoed, exclusief de bronbelasting. En alweer, het gaat vooral over geld van mensen die helemaal nergens anders heenkunnen met hun geld (of in ieder geval niet zonder nog veel grotere verliezen te nemen).quote:Op zaterdag 16 maart 2013 16:12 schreef SeLang het volgende:
Wat ik zelf het meest significant vind is dat het Europese Deposito Garantiestelsel kennelijk is afgeschaft. Banktegoeden waren binnen de hele eurozone tot ¤100.000 gegarandeerd, terwijl de staat nu 6,75% van die tegoeden heeft geconfisqueerd.
Als de overheid bepaalde vermogensverschaffers buiten spel kan zetten en banken nationaliseerd heb je eigenlijk geen preferente status van tegoeden die onder het DGS vallen nodig. Ik heb eerlijk gezegd altijd geloofd dat ook zonder preferente status er 'overnacht' wetgeving word aangenomen die spaargoeden ontziet als de shit de fan zou raken.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 17:06 schreef SeLang het volgende:
Volgens de nieuwe wetgeving in Nederland (en heel Europa dacht ik) zouden spaartegoeden preferent worden. Wat komt daar nog van terecht?
Een bailout van de grootte van de totale economie is onverkoopbaar en autoriteiten durven niet aan de senior bonds. Dan kom je automatisch uit bij de junior bonds en spaartegoeden. Men had dit liever niet gedaan, ook hier kunnen grote ongewenste consequenties aan vasthangen immers. Tenminste, als je redeneerd in hun gedachtegang.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 17:54 schreef HiZ het volgende:
Hebben jullie echt niets gelezen over waarom Duitsland Cyprus niet wilde helpen? Dat had alles te maken met het garanderen van Russische zwartgeld door Duitse belastingbetalers. Die Russische rekeninghouders wisten allang dat ze geknipt en geschoren zouden gaan worden. Toch hebben ze geen cent uit Cyprus teruggetrokken. Om de simpele reden dat het witwassen van hun geld makkelijk 30 tot 40% van het tegoed kan gaan kosten. Daar steekt een 10% belasting gunstig bij af.
Als jij denkt dat dit niks te maken heeft met Russisch zwartgeld dan heb je gewoon niet opgelet.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 17:58 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Een bailout van de grootte van de totale economie is onverkoopbaar en autoriteiten durven niet aan de senior bonds. Dan kom je automatisch uit bij de junior bonds en spaartegoeden. Men had dit liever niet gedaan, ook hier kunnen grote ongewenste consequenties aan vasthangen immers. Tenminste, als je redeneerd in hun gedachtegang.
Het heeft niet zoveel met het Russisch zwarte geld te maken denk ik, al maakt het deze bailout wel beter verkoopbaar.
Iedereen weet dat die banken problemen hebben. De reden dat mensen hun geld daar niet weghaalden is nu juist die garantie. Als senior bondholders zonder kleerscheuren wegkomen terwijl spaarders een hoge prijs betalen dan is dat garantiestelsel dus gewoon niets waard!quote:Op zaterdag 16 maart 2013 17:51 schreef piepeloi55 het volgende:
Het laten meebetalen van spaargelden en het buiten schot houden van senior bonds is denk ik een unieke maatregel die de overheid niet snel zal toepassen bij haar eigen bevolking.
En dan krijg je het antwoord dat er in Cyprus een belasting is ingevoerd zodat er geen gevolgen zijn voor het garantiestelsel.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 18:32 schreef SeLang het volgende:
[..]
Iedereen weet dat die banken problemen hebben. De reden dat mensen hun geld daar niet weghaalden is nu juist die garantie. Als senior bondholders zonder kleerscheuren wegkomen terwijl spaarders een hoge prijs betalen dan is dat garantiestelsel dus gewoon niets waard!
Vandaar mijn mailtje naar de minister + fractievoorzitters
Dan is het Depositogarantiestelsel dus niets meer waard want er wordt niets meer gegarandeerd. Elke haircut wordt simpelweg een "eenmalige bronbelasting" genoemd.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
En dan krijg je het antwoord dat er in Cyprus een belasting is ingevoerd zodat er geen gevolgen zijn voor het garantiestelsel.
In mjn herinnering was de Europese DGS-limiet 50.000 euro en zijn sommige landen, zoals NL, vrijwillig op 100.000 gaan zitten.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 16:12 schreef SeLang het volgende:
Wat ik zelf het meest significant vind is dat het Europese Deposito Garantiestelsel kennelijk is afgeschaft. Banktegoeden waren binnen de hele eurozone tot ¤100.000 gegarandeerd, terwijl de staat nu 6,75% van die tegoeden heeft geconfisqueerd.
Was het in Spanje niet zo, dat spaarders (deels) vergoed werden met aandelen in hun eigen bank in plaats van cash?quote:Op zaterdag 16 maart 2013 13:24 schreef SeLang het volgende:
Eigenlijk had ik zo'n maatregel als op Cyprus ook in Spanje verwacht, maar misschien komt dat nog.
Volgens mij kan ik beter gelijk zelfmoord plegen.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:35 schreef dvr het volgende:
"Told you so.."
Ik heb hier al vaker beargumenteerd waarom depositogarantiestelsels niet heilig zijn (o.a. in AEX / Waar kan je NLse staatsobligaties kopen?). Ik had alleen niet verwacht dat er ook van de allerkleinste spaarders een offer zou worden geeist.
Ik vraag me verder af of de europese FinMins ook overwogen hebben, om wel de tegoeden van EU-burgers volledig te garanderen, maar niet die van vreemde rekeninghouders. Dat zou zeker in het geval van Cyprus geen gekke handelswijze zijn geweest.
[..]
In mjn herinnering was de Europese DGS-limiet 50.000 euro en zijn sommige landen, zoals NL, vrijwillig op 100.000 gaan zitten.
[..]
Was het in Spanje niet zo, dat spaarders (deels) vergoed werden met aandelen in hun eigen bank in plaats van cash?
Enfin, zie Cyprus maar als een voorbode van wat er gebeurt als ook overheden niet meer in staat zijn om de spaartegoeden te redden. Spanje, Italië en Frankrijk (en enkele minder goden) zullen ons allicht nog voorgaan, maar de kans is groot dat we binnen een paar jaar in NL met hetzelfde probleem komen te zitten. En de grote ironie zal dan zijn, dat de Cyprioten en diverse anderen er nog een stuk beter vanaf zijn gekomen dan dadelijk wij, die immers zo stom zijn geweest om eerst nog al die anderen te redden vanuit de gedachte van Grooteuropese Broederschap. Terwijl er voor onszelf geen reddende engel is. Over een jaar of vijf zullen we concluderen dat we in 2008 uit de euro hadden moeten stappen, daar heb ik geen enkele twijfel aan.
Voor zover ik weet is heel Europa 100.000 en Cyprus heb ik zelf daarnet voor de zekerheid nog even nagekeken en dat is in elk geval 100.000quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:35 schreef dvr het volgende:
In mjn herinnering was de Europese DGS-limiet 50.000 euro en zijn sommige landen, zoals NL, vrijwillig op 100.000 gaan zitten.
Ik las wat betreft Cyprus ook iets over equity. Maar dat is het punt helemaal niet. Een spaarder wil geen equity maar spaargeld.quote:Was het in Spanje niet zo, dat spaarders (deels) vergoed werden met aandelen in hun eigen bank in plaats van cash?
Het punt is natuurlijk dat het hier helemaal geen kwestie was van "niet meer te redden". (in dat geval: all bets are off....). Senior bondholders ontspringen nu de dans volledig terwijl ze bij een faillisement niet preferent zijn aan spaargeld. Er is dus gewoon een keuze gemaakt om deze expliciete DSG garantie niet na te komen en spaarders uit te kleden ten gunste van de senior bondholders die bewust een risico namen.quote:Enfin, zie Cyprus maar als een voorbode van wat er gebeurt als ook overheden niet meer in staat zijn om de spaartegoeden te redden. Spanje, Italië en Frankrijk (en enkele minder goden) zullen ons allicht nog voorgaan, maar de kans is groot dat we binnen een paar jaar in NL met hetzelfde probleem komen te zitten. En de grote ironie zal dan zijn, dat de Cyprioten en diverse anderen er nog een stuk beter vanaf zijn gekomen dan dadelijk wij, die immers zo stom zijn geweest om eerst nog al die anderen te redden vanuit de gedachte van Grooteuropese Broederschap. Terwijl er voor onszelf geen reddende engel is. Over een jaar of vijf zullen we concluderen dat we in 2008 uit de euro hadden moeten stappen, daar heb ik geen enkele twijfel aan.
De europees vastgelegde minimumgarantie is relevant omdat landen hun interne wetgeving practisch overnight kunnen aanpassen, zoals nu ook in Cyprus. Maar zolang ze in de EU zitten, kunnen ze niet onder de EU-norm gaan zitten, dus dat is een bodem waar je als spaarder op kunt rekenen. Toen die norm in 2008 speelde, was het zo dat de FinMins overeenkwamen dat minimaal 90% van 50.000 gegarandeerd moest worden, en dat dat bedrag in 2009 tot 100.000 opgetrokken zou worden. Maar wat de huidige staat van de EU-wetgeving nu daadwerkelijk is, weet ik niet.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 19:48 schreef SeLang het volgende:
Voor zover ik weet is heel Europa 100.000 en Cyprus heb ik zelf daarnet voor de zekerheid nog even nagekeken en dat is in elk geval 100.000
Mijn punt was juist dat die Spanjaarden dus nog harder genaaid waren dan de Cyprioten, want die aandelen zijn waarschijnlijk maar een fractie waard van het verloren spaargeld. Maar dat zal wel een bepaald type spaarbank betroffen hebben dat niet onder het reguliere DGS viel.quote:Ik las wat betreft Cyprus ook iets over equity. Maar dat is het punt helemaal niet. Een spaarder wil geen equity maar spaargeld.
Tja, in deze fase zijn de politici nou eenmaal panisch over systeemrisico. Want als die bonds toevallig in handen zijn van, zeg, een Franse grootbank die door dit faillissement zijn eigen vermogen tot 0 gereduceerd ziet, zijn de rapen gaar. De boze burger/spaarder komt pas als systeemrisico in beeld wanneer we een guillotine het Binnenhof oprollen.quote:Het punt is natuurlijk dat het hier helemaal geen kwestie was van "niet meer te redden". (in dat geval: all bets are off....). Senior bondholders ontspringen nu de dans volledig terwijl ze bij een faillisement niet preferent zijn aan spaargeld. Er is dus gewoon een keuze gemaakt om deze expliciete DSG garantie niet na te komen en spaarders uit te kleden ten gunste van de senior bondholders die bewust een risico namen.
Kennelijk kun je daar als spaarder dus niet meer op rekenen.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 20:19 schreef dvr het volgende:
De europees vastgelegde minimumgarantie is relevant omdat landen hun interne wetgeving practisch overnight kunnen aanpassen, zoals nu ook in Cyprus. Maar zolang ze in de EU zitten, kunnen ze niet onder de EU-norm gaan zitten, dus dat is een bodem waar je als spaarder op kunt rekenen.
Dat 'systeemrisico' bij banken zou inderdaad allang weg moeten zijn. We zijn inmiddels alweer bijna 5 jaar verder sinds Lehman. Ondertussen wordt Basel-III steeds meer verdund en op de lange baan geschoven. Ik vind het echt schandalig.quote:Tja, in deze fase zijn de politici nou eenmaal panisch over systeemrisico. Want als die bonds toevallig in handen zijn van, zeg, een Franse grootbank die door dit faillissement zijn eigen vermogen tot 0 gereduceerd ziet, zijn de rapen gaar. De boze burger/spaarder komt pas als systeemrisico in beeld wanneer we een guillotine het Binnenhof oprollen.
(anderzijds vraag ik me af of dat 'systeemrisico' feitelijk geen smoesje is [dat had immers allang in kaart gebracht kunnen worden door alle banken/verzekeraars de samenstelling van hun assets dagelijks bij de toezichthouders te laten melden] en dat hun werkelijke angst is, dat ze de grote spelers op de kapitaalmarkten niet tegen de haren in durven te strijken. Want als die besluiten om bijvoorbeeld eens een keertje niet in te schrijven op een staatslening van Land X, dan zijn de rapen pas ECHT gaar).
De eerste Cypriotische spaarder zal zich binnenkort wel bij het Europees Hof melden.. dus dan weten we over een jaar of 3 méér.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 20:35 schreef SeLang het volgende:
Kennelijk kun je daar als spaarder dus niet meer op rekenen.
Die maakt dus geen schijn van kans. Het EGH heeft geen jurisdictie over belastingheffing.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 20:43 schreef dvr het volgende:
[..]
De eerste Cypriotische spaarder zal zich binnenkort wel bij het Europees Hof melden.. dus dan weten we over een jaar of 3 méér.
Alles is theoretisch te confisqueren, maar Cyprioten die goud hebben gekozen hebben hun koopkracht weten te behouden, en betalen geen heffing aan de staat.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 16:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Huizen en goud zijn ook makkelijk te confisqueren. Een overheid die z'n poten niet thuis kan houden daar kun je je bijna niet tegen beschermen. Nog los van de vraag in hoeverre die dingen hun (bubble) waarde blijven behouden.
Wellicht niet. Dat betekent dus dat je beter niet teveel geld op spaarrekeningen kunt laten slingeren.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 20:35 schreef SeLang het volgende:
[..]
Kennelijk kun je daar als spaarder dus niet meer op rekenen.
Huis = bubble, zilver = btw betalen.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 16:21 schreef arjan1212 het volgende:
Moet ik nu een huis gaan kopen en wat zilver en goud , en aandelen. Voordat ze ook in nederland 10% of meer gaan stelen?
Oh je bedoelt er zwart geld op na houden? Dat is nog leuker voor de overheid, want dan kunnen ze je pas echt goed naaien als ze er toch achter komenquote:Op zaterdag 16 maart 2013 22:08 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Wellicht niet. Dat betekent dus dat je beter niet teveel geld op spaarrekeningen kunt laten slingeren.
goud dus of aandelenquote:Op zaterdag 16 maart 2013 22:10 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Huis = bubble, zilver = btw betalen.
Kiezen tussen aandelen en goud dus.
aandelen niet hoorquote:Op zondag 17 maart 2013 01:27 schreef arjan1212 het volgende:
aandelen en goud zijn ook een bubble... wheheh
blijft niets meer over
Heel leuk jou verhaaltje, maar hoeveel geld zou er uitgekeerd moeten zijn als de banken in cyprus wel failliet gegaan zouden zijn. Want je hebt het steeds over dat de rekening voornamelijk bij de rijke russen terecht komt nu. Als die rijke russen stuk voor stuk meer dan 100.000 op hun rekeningen had, dan zou door het DGS nooit meer dan 100.000 uitbetaald worden en dus hun haircut stukken meer geweest kunnen zijn.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 21:40 schreef HiZ het volgende:
[..]
Die maakt dus geen schijn van kans. Het EGH heeft geen jurisdictie over belastingheffing.
Het scenario is heel simpel; er is een paar weken gemopper op Cyprus van wat spaarders die een bedrag van een paar honderd euro tot maximaal ¤6.600 hebben verloren. De meerderheid van de Cyprioten vindt het wel best want die hoeven nu niet door 'Griekse' bezuinigingen onder het juk door.
En de buitenlanders (lees Russen) die het echt betalen, die zeggen niets, want die hebben gewoon nog 90% van hun zwarte vermogen. Wat al met al geen slecht percentage is in dat deel van de markt. Wat ook reden is dat de Russische regering niet alleen niet in beweging komt om zijn burgers te 'redden' maar zelfs nog wel eens bereid zou kunnen zijn om het restant te financieren.
Jullie scenario's gaan er gewoon aan voorbij dat de schade terechtkomt bij een groep die zich niet kan of wil verweren. En die er eigenlijk ook niet zoveel last van heeft.
Wat gebeurde er in october 2008, jawel het failliet van icesave, maar omdat er daar dus veel semi rijke noordeuropeane spaarde is toen plotsklaps het DGS bedrag van 20.000 (tijdelijk) naar 100.000 gebracht. Regels worden maar te pas en onpas aangepast om soms burgers een beetje te helpen maar hiermee ook weer nog meer problemen op langere termijn te creeren.quote:http://nl.wikipedia.org/wiki/Depositogarantiestelsel
Dekking
Sinds het in werking treden van de Wet op het financieel toezicht (1 januari 2007) is de bescherming als volgt geregeld:
Tot oktober 2008:
De eerste ¤ 20.000 was voor 100% gegarandeerd,
de volgende ¤ 20.000 voor 90%;
effectief betekent dit bij een tegoed boven ¤ 40.000 dat ¤ 38.000 was gegarandeerd.
Met ingang van oktober 2008 (tijdelijk):
De eerste ¤ 100.000 is voor 100% gegarandeerd.
Deze regeling was in beginsel tijdelijk[10] maar werd – in afwachting van een Europees garantiestelsel – verlengd tot 31 december 2010.[11]
Deze bedragen gelden per (rechts)persoon, voor alle bankrekeningen tezamen die iemand bij de betreffende bank heeft. Als men zijn spaargeld spreidt over meerdere banken om per bank niet boven het gegarandeerde maximum uit te komen kan men bij fusie van banken hier toch boven komen. Dit knelt vooral als het geld niet vrij opneembaar is.
Wat was het alternatief geweest? De hele financiële sector in Cyprus failliet laten gaan en dan met noodsteun uit het ESM ervoor zorgen dat de Cypriotische overheid de eerste 100.000 euro van elke rekeninghouder kan uitkeren - zoiets?quote:Op zondag 17 maart 2013 07:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heel leuk jou verhaaltje, maar hoeveel geld zou er uitgekeerd moeten zijn als de banken in cyprus wel failliet gegaan zouden zijn. Want je hebt het steeds over dat de rekening voornamelijk bij de rijke russen terecht komt nu. Als die rijke russen stuk voor stuk meer dan 100.000 op hun rekeningen had, dan zou door het DGS nooit meer dan 100.000 uitbetaald worden en dus hun haircut stukken meer geweest kunnen zijn.
Wij worden bedonderd door de EU en onze regeringen die eerder gemaakte regels met voeten treden, dit alles ten faveure van de financiele sector.
Ja idd zoiets net zoals normale bedrijven bij bosjes failliet gaan en deze allemaal niet gered worden. Laat de financiele sector maar zien dat ook hun niet heilig zijn. Zoals selang ook al schreef het steeds meer afzwakken van basel3 kan gewoon niet.quote:Op zondag 17 maart 2013 08:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat was het alternatief geweest? De hele financiële sector in Cyprus failliet laten gaan en dan met noodsteun uit het ESM ervoor zorgen dat de Cypriotische overheid de eerste 100.000 euro van elke rekeninghouder kan uitkeren - zoiets?
J natuurlijk waarom zijn bankeigenaren heilig voor hun wandaden en mismanagement ??quote:Op zondag 17 maart 2013 08:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat was het alternatief geweest? De hele financiële sector in Cyprus failliet laten gaan en dan met noodsteun uit het ESM ervoor zorgen dat de Cypriotische overheid de eerste 100.000 euro van elke rekeninghouder kan uitkeren - zoiets?
Cyprus is gewoon failliet dus er gaan altijd ergens klappen vallen, dat is duidelijk. Maar met het omzeilen van het Depositogarantiestelsel - wat een expliciete garantie is die bankruns op zwakke banken voorkwam - gooi je echt het kind met het badwater weg!quote:Op zondag 17 maart 2013 08:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is niet nodig. Indien Cyprus geen steun krijgt en hard default is er voor Cyprus sprake van een systeemcrisis. Het precedent Ijsland toont aan dat in zo´n casus deze garantie vervalt. Oftwel de Cypriotische regering kan, zal en hoeft deze garantie niet na te komen in geval van een keiharde default.quote:Op zondag 17 maart 2013 08:36 schreef Igen het volgende:
[..]
ijsland-wint-icesave-zaakquote:LUXEMBURG - IJsland heeft niets illegaals gedaan door compensatie te weigeren voor Britse en Nederlandse spaarders bij de IJslandse internetspaarbank Icesave.
Dat heeft een Europese rechtbank maandag bepaald in een definitief vonnis. IJsland was, in tegenstelling tot Nederland en Groot-Brittannië, van mening dat volgens Europese wetgeving juridisch niet vaststaat dat een staat verantwoordelijk is voor de betaling van garanties aan spaarklanten. Het land is nu in het gelijk gesteld, mede vanwege de ''omvang van de systeemcrisis in IJsland''.
Telegraphquote:The European Free Trade Association (EFTA) court on Monday ruled that Iceland did not break European free trade laws on deposit guarantee schemes by refusing to compensate foreign depositors after Icesave’s owner, Lansbanki, collapsed in 2008.
The judgment obliterates any hopes the UK government had of pursuing Reykjavik for interest on the £2.35bn bail-out. It also raises grave questions about Europe’s cross-border banking arrangements, which allow overseas lenders to “passport” into a country without being subjected to local financial regulation.
In a key ruling that will set a precedent for future cross-border depositor guarantees, the EFTA court dismissed all three claims brought against Iceland and said the compensation rules did not mean the government had to fund the scheme.
O wat zielig voor de familie Niarchos en Onassisquote:Op zondag 17 maart 2013 10:45 schreef HiZ het volgende:
.
Wat iedereen ook lijkt te vergeten is dat als je Cyprus laat ondergaan de Grieken er ook aan gaan.
Lijkt me stug, Die paar griekse banken die insolvent zullen raken zijn met enkele miljarden weer gestut. De onderhandelingspositie van Cyprus is niet zo sterk. Ik denk dat kleine spaarders in Cyprus <25.000 euro nog gespaard gaan worden van de eenmalige belasting. Als Cyprus ervoor kiest te defaulten ondanks dit voorstel is dat meteen een waarschuwing. De FDP (Duitsland) is trouwens nog niet akkoord, zij wenst keiharde afspraken/doelstellingen mbt de witwaspraktijken op Cyprus en of er ook niet systeemrelevante banken gered worden. Deze zouden beter omvallen zodat aandeel en obligatiehouders de pijn leiden ipv de spaarders.quote:Op zondag 17 maart 2013 10:45 schreef HiZ het volgende:
Overigens; er is een rapport in de maak (voorzover ik weet is het al bijna af) waaruit blijkt hoeveel burgers in de diverse EU landen eigenlijk netto bezitten. De 'rijke' landen komen daar nogal laag uit vergeleken bij zuidelijke landen. Ook dat zal ongetwijfeld hebben meegespeeld in het onderhandelen. Het idee van 'ze hebben het geld wel, alleen willen ze het niet inzetten'. Dat gaat niet zo populair worden in Duitsland, vlak voor de verkiezingen vertellen dat relatief arme Duitsers garant moeten staan voor relatief rijke Cyprioten.
Wat iedereen ook lijkt te vergeten is dat als je Cyprus laat ondergaan de Grieken er ook aan gaan.
quote:zo 17 mrt 2013, 09:26 | 6 reacties
Belgen massaal naar de voedselbank
BRUSSEL - Als gevolg van de crisis gaan de Belgen massaal naar de voedselbanken.
Vorig jaar klopten meer dan 121.000 mensen bij de voedselbanken aan voor hulp.
Dat waren er 4500 meer dan het jaar daarvoor. Nog nooit eerder moesten zoveel Belgen voedselhulp vragen, aldus de Belgische media op zondag.
Het zijn niet alleen kansarmen die aankloppen. Maar ook mensen uit de middenklasse en kleine zelfstandigen die failliet gingen, vinden steeds vaker hun weg naar de voedselbanken. Ook gepensioneerden die moeten rondkomen van een klein pensioentje zoeken steeds vaker voedselhulp, omdat alles duurder wordt en hun pensioen niet snel genoeg mee stijgt.
Probleem is wel dat de SPD en groenen dezelfde bezwaren hebben als de FDP. Het is dus nog lang geen gelopen race. EU parlements president Schulz wil dat de kleine spaarder < 25.000 euro ontzien wordt. De huidige overeenkomst zal dus nog wel gewijzigd worden. De hoofdlijn zal zijn dat de baillout max 10 miljard blijft. Een total whipeout van de aandeelhouders van banken die een baillout nodig hebben is ook belangrijk vooraleer je begint spaarrekeningen te korten. Dit principe verlaten duidt op sterke politieke willekeur.quote:Op zondag 17 maart 2013 11:34 schreef HiZ het volgende:
De FDP schreeuwt wel heel hard steeds, maar echte invloed hebben ze ook niet zolang de SPD gewoon meestemt.
Schulz heeft niks te vertellen over de deal. En om die vrijstelling te regelen is er een compleet nieuwe overlegsronde nodig.quote:Op zondag 17 maart 2013 11:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Probleem is wel dat de SPD en groenen dezelfde bezwaren hebben als de FDP. Het is dus nog lang geen gelopen race. EU parlements president Schulz wil dat de kleine spaarder < 25.000 euro ontzien wordt. De huidige overeenkomst zal dus nog wel gewijzigd worden. De hoofdlijn zal zijn dat de baillout max 10 miljard blijft. Een total whipeout van de aandeelhouders van banken die een baillout nodig hebben is ook belangrijk vooraleer je begint spaarrekeningen te korten. Dit principe verlaten duidt op sterke politieke willekeur.
Dit vat het wel mooi samenquote:After Cyprus, eurozone risks transmission failure and running out of road
By Nick Malkoutzis
The Eurogroup’s decision on Friday to impose a one-off tax on depositors in Cyprus may mark a turning point in the euro crisis. Only, the single currency’s decision makers might soon realize that in taking this particular turn, they also ran out of road.
Under pressure from several members of the eurozone – Germany in particular, if reports are accurate – the new Nicosia government agreed that deposits above 100,000 euros would be taxed 9.9 percent and those under 100,000 at a rate of 6.75 percent.
This is an unprecedented decision for a eurozone country. It is also one whose potential consequences reach much further than an island in the eastern Mediterranean. It threatens to cause the transmission system between the economic and financial sectors on one side and the political and social on the other to seize up. Without this, the euro cannot be propelled forward. It cannot function.
The choice to tax depositors has prompted an intense economic debate about whether it was the correct policy or not. Both sides have put forward points worth considering. Those arguing against the decision have pointed, for instance, to the risk of contagion in other eurozone countries that are facing economic problems. Those who defend the Eurogroup’s stance say depositors in Cyprus earned high interest, which gave them profits over the last few years and carried a bigger risk.
Setting these arguments aside, the eurozone ignores at its peril the fact that these decisions do not happen in an economic or financial vacuum. They have political and social consequences that cannot be ignored if the single currency is to have a future. One need only look at the political changes that have taken place in Greece, Ireland, Portugal, Spain, Italy and elsewhere to realize that the euro area is running out of leaders who have the backing needed to implement the decisions being taken.
Cypriot President Nicos Anastasiades, elected just last month, has to clarify to his people why he is adopting a bank deposit tax when he told voters a few weeks ago that he was absolutely opposed to it. Even before Anastasiades had returned from Brussels, his political opponents were demanding a referendum on the deposit tax. Some were even calling for new elections or an exit from the euro.
Anastasiades also has to explain to Cypriots why small-time depositors have to pay a similar levy to the one some eurozone countries supposedly demanded so alleged Russian oligarchs would be forced to pay for bailing out the island’s banking system. Furthermore, he has to inform them why the Cypriot government’s pledge to guarantee deposits up to 100,000 euros - supposedly even in the most extreme circumstances - is not even worth the paper it was written on.
The implications for people’s trust in their government and financial system are obvious. It would be remiss to think that this wariness will be contained just to Cyprus. While many will be watching next week for signs of financial contagion from the Cypriot decision in other parts of the eurozone, with Spaniards or Italians possibly withdrawing savings from their banks, there is a more insidious infection that could spread.
Cypriots will be given equity in their banks in return for the tax but what value will this have when they no longer have faith in the banking system? Cypriots will be told that the deposit tax will stave off further measures but they only have to look to Greece or Portugal to see that promises of no more taxes or cuts have little value. They will be told that there was no alternative but then they will hear about pressure from other single currency members and concerns about the upcoming German elections.
And, all the time, citizens in other troubled eurozone countries will watch and grow warier. They will interpret the policies advocated by the stronger members as punitive for the weaker. They will consider the hypocrisy of leaders who cry foul about money laundering in Cyprus but turn a blind eye if it is happening in Lichtenstein, Switzerland, Luxembourg, the City of London or anywhere else in Europe. They will realize that their government’s promises carry no value when measured against the ideas, motives or obsessions of the single currency’s big players.
This is the point at which the political and social sectors will experience a complete disconnect from the economic and financial. Restoring the connection will be an immense task.
Then, these same citizens will begin to ask themselves where their interests lie, what’s in the euro for them and whether other options would be better. And, as they are mulling over these thoughts, they will look to other parts of Europe and see people like them but also analysts and policy makers wondering what all the fuss is about. They will hear others who have not had to suffer any hardship or financial losses wonder why there is such a negative reaction to wages being slashed, taxes being hiked or deposits being taxed.
This is the point at which the links within the eurozone will begin to pop apart, when citizens will turn to Beppe Grillo-style solutions, to nationalists, extremists or to anyone who promises a different path.
This is the point at which the vehicle stops functioning and the road ends.
http://www.ekathimerini.c(...)_1_16/03/2013_488221
Een wereldwijde reële rente dwz dat de rentevergoedingen lager zijn dan de inflatie toont al langer aan dat de spaarder de oorlog is verklaart. Europese banken hebben tav van de grieke haircut wel degelijk verliezen genomen maar de hoge leverage van de europese banken maakt dat ze dat maar zeer beperkt kunnen dragen. Banken kunnen worden gedwongen minder krediet te verstrekken door meer kapitaalbuffer te eisen (Basel III). De hoge leverage toont aan dat de ECB en de landelijke centrale banken hebben liggen slapen.quote:Op zondag 17 maart 2013 11:42 schreef gaussie het volgende:
De eu heeft met deze actie een ongekend precedent geschept. In feite is de oorlog verklaard aan spaarders. Het hele bankwezen is insolvent. De europes banken weigeren om hun verliezen op slechte leningen te nemen. Zolang dat niet gebeurt zal de economie in recessie blijven. Zou het niet beter zijn om als burgers zelf de touwtjes in handen te nemen? Ik bedoel daarmee door middel van het stoppen met betalen van kredieten, het bankwezen te laten imploderen. Om daarna een nieuw systeem op te bouwen, waarin banken niet het vermogen hebben om krediet uit de lucht te scheppen. Hoe dan ook als we op deze weg blijven zal de uitkomst hetzelfde zijn. Zij het langzamer.
Ik ben het hiermee eens, maar wat er nu is gebeurd toont juist aan dat Cyprus wel de door de garantie gedekte tegoeden had kunnen garanderen. Alleen hadden de senior bondholders dan verliezen moeten slikken en waren de tegoeden boven de ¤100.000 harder gekort.quote:Op zondag 17 maart 2013 12:13 schreef HiZ het volgende:
Tja, wat leer je hiervan als belegger spaarder? De garanties die je krijgt zijn nooit beter dan de entiteit die ze geeft. Iedereen had al jaren kunnen bedenken dat Cyprus nooit echt alle tegoeden kon garanderen.
Die Russen zijn niet interessant. Dat is een "red herring", een afleidingsmanoeuvre.quote:Overigens blijf ik erbij dat het simpele feit dat al dat Russische geld nog steeds op Cyprus zat vooral betekent dat die rekeninghouders liever 10% verlies nemen dan dat ze een veel groter percentage kwijtraken door de noodzaak het geld te gaan wassen.
De grote financieringstekorten en staatsschulden binnen de eurozone maken de bondholders oppermachtig want zij financieren die tekorten en staatschulden. De macht verschuift steeds meer richting bondholders en de politieke realiteit volgt. De bankbaillouts versterken dit effect nog want als bondholders weigeren banken te financieren stijgen direct de staatschulden en tekorten. Zie bijvoorbeeld de SNS baillout.quote:Op zondag 17 maart 2013 12:00 schreef de_ier het volgende:
Als je IJsland vergelijkt met Cyprus en Ierland dan zie je duidelijk dat de afkorting ECB voor European Cartel of Bondholders staat.
Wat een shitzooi.
Dat is een jouw aanname, maar je hebt waarschijnlijk geen idee wie die Russen zijn.quote:Op zondag 17 maart 2013 12:23 schreef SeLang het volgende:
Die Russen zijn niet interessant. Dat is een "red herring", een afleidingsmanoeuvre.
zullen ongetwijfeld een paar oligarchen zijnquote:Op zondag 17 maart 2013 13:27 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dat is een jouw aanname, maar je hebt waarschijnlijk geen idee wie die Russen zijn.
Ik ook niet, maar aangezien Cyprus in het verleden een nest voor zeer kapitaalkrachtige Russen was durf ik te gokken dat het om vrinden van Putin gaat.
Misschien zit er achter deze actie meer politiek dan het lijkt.
De britten op Cyprus krijgen dus een baillout vanwege de bailloutquote:Londen wil Britten op Cyprus helpen
De Britse regering wil alle Britten die op Cyprus wonen financieel bijstaan als ze worden getroffen door het Europese reddingsplan voor Cyprus.
Het EU-land krijgt 10 miljard euro uit het Europese noodfonds en moet zelf ruim 5 miljard bijdragen via een eenmalige heffing op spaartegoeden. Mensen die maximaal 100.000 euro aan spaargeld op de bank hebben staan, moeten daarover 6,75 procent belasting gaan betalen. Boven de 100.000 euro wordt dat bijna 10 procent.
Er wonen op Cyprus, dat tot 1960 een Britse kolonie was, veel Britten. Er zijn alleen al 3500 Britse militairen op het eiland gelegerd. De Britse regering zal de extra kosten voor haar rekening nemen, heeft minister Osborne van Financiën toegezegd.
Het moet niet gekker wordenquote:Op zondag 17 maart 2013 13:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De britten op Cyprus krijgen dus een baillout vanwege de baillout
Fysiek goud kan. Maar dan wel zelf bewaren. De banken in Cyprus zijn dicht. Bank holiday's die zomaar ingevoerd kunnen worden.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 16:21 schreef arjan1212 het volgende:
Dus in feite gaat de Britse overheid geld van de gewone man afpakken om een groepje mensen op Cyprus, die in feite toch al beter af zijn, te helpen? En dat om op anti-EU-sentimenten in te spelen en zo de indruk te wekken juist voor diezelfde gewone man op te komen? Het moet inderdaad niet gekker worden neequote:Op zondag 17 maart 2013 14:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het moet niet gekker worden
Maar het past wel goed in de Britse anti-EU campagne
Btw: de Britse expats die hun geld in Cyprus op de bank hebben staan zijn nog steeds beter af dan Britten die hun geld in de UK hebben gehouden... Zo zie je weer hoe de regering haar eigen volk voor de gek houdt.
[ afbeelding ]
quote:zo 17 mrt 2013, 14:03
China heeft groeitempo van 7,5 procent nodig
PEKING (AFN) - De kersverse premier van China, Li Keqiang, mikt tot en met 2020 op een jaarlijkse economische groei van 7,5 procent.
Die expansie heeft China nodig om aan de doelstellingen, waaronder een verdubbeling van het inkomen per hoofd van de bevolking te voldoen.
Dat zei de premier zondag. Vorig jaar groeide de Chinese economie met 7,8 procent, de geringste groei in 13 jaar.
Li Keqiang wil om de groei van 7,5 procent te bewerkstelligen de economische rol van de Chinese overheid indammen en meer aan de markt overlaten.
Dat zal volgens de premier flink wennen zijn. ,,
Het is een pijnlijk proces dat aanvoelt als een amputatie.''
quote:The Cypriot cabinet has declared Tuesday a bank holiday, for fear of capital flight, and this may even be stretched to Wednesday, as depositors are certain to withdraw huge sums from the Cypriot banks after the haircut imposed.
Nicosia postponed from Sunday to Monday the tabling in Parliament of the bill including the measures for the Cypriot bailout – including a bank account haircut and a tax hike on interest and corporate earnings – but the European Central Bank insists on a rapid voting because there are already signs a domino effect will follow across European lenders and markets from Monday.
There is genuine fear of market unrest on Monday morning when stocks may crumble in the eurozone and bank accounts in other southern European bank may suffer.
Skai radio reported on Sunday that the Bank of Greece has sent between 4 and 5 billion euros to Cyprus in order to help Cypriot banks respond to cash requirements by their clients.
Ik denk eerder aan een uitvlucht van euros op de rekening naar cash onder´t matras in veel zuideuropese landen. Veel bedrijven daar zullen hun cash in de kluis gooien ipv het op een bankrekening te zetten.quote:Op zondag 17 maart 2013 15:40 schreef piepeloi55 het volgende:
"The new Dutch president of the Eurogroup Dijsselbloem declined to rule out further depositors haircuts in other Eurozone countries such as Greece, Spain or Italy."
Dat word een uitvlucht van spaargelden naar solvabele landen/cash denk ik. Er is een enorme precedent geschapen.
Ik verwacht morgen een gigantische uitstroom van spaargeld uit Griekenland, Spanje, Portugal en Italië. Alleen krijg je de officiële cijfers daarvan pas in mei te zien.quote:Op zondag 17 maart 2013 15:40 schreef piepeloi55 het volgende:
"The new Dutch president of the Eurogroup Dijsselbloem declined to rule out further depositors haircuts in other Eurozone countries such as Greece, Spain or Italy."
Dat word een uitvlucht van spaargelden naar solvabele landen/cash denk ik. Er is een enorme precedent geschept.
China is inderdaad de grootste bubble van allemaal. Dat gaat heel erg hard crashen.quote:Op zondag 17 maart 2013 15:48 schreef Lemans24 het volgende:
Die 'doelstellingen' van China... We weten al hoe dat gaat aflopen.
Na alle onduidelijkheid rond de koers van Italie is dit olie op het vuur. Ik vermoed dat er morgen stevige rentestijgingen zullen zijn binnen de PIGS muv Ierland (de I staat voor Italie).quote:Op zondag 17 maart 2013 15:54 schreef Igen het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het best eng dat de 'oplossing' voor de crisis tot nu toe zo fragiel is, dat één moment van aandachtsverslapping rond een eigenlijk onbeduidend landje als Cyprus zo'n enorm gevaarlijke precedentwerking kan hebben.
Dat geldt natuurlijk ook voor als we Cyprus niet hadden geholpen en ze failliet waren gegaan: zou daarvan niet ook een precedent uitgaan wat de rente op de obligaties van de PIGS-landen weer als een raket had laten stijgen?
Het is toch vooral Spanje wat een probleem met hun banken heeft? Bij Italië en Portugal valt dat wel mee dacht ik.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Na alle onduidelijkheid rond de koers van Italie is dit olie op het vuur. Ik vermoed dat er morgen stevige rentestijgingen zullen zijn binnen de PIGS muv Ierland (de I staat voor Italie).
Ik heb van het begin af aan gezegd dat ze de bestaande regels van het oorspronkelijke verdrag waar iedereen voor heeft getekend hadden moeten handhaven. Dus:quote:Op zondag 17 maart 2013 15:54 schreef Igen het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het best eng dat de 'oplossing' voor de crisis tot nu toe zo fragiel is, dat één moment van aandachtsverslapping rond een eigenlijk onbeduidend landje als Cyprus zo'n enorm gevaarlijke precedentwerking kan hebben.
Dat geldt natuurlijk ook voor als we Cyprus niet hadden geholpen en ze failliet waren gegaan: zou daarvan niet ook een precedent uitgaan wat de rente op de obligaties van de PIGS-landen weer als een raket had laten stijgen?
Maar zou jij als Italiaan of Portugees na gisteren dat risico nog nemen? Mijn spaarcenten zou ik nu toch echt direct weghalen hoor!quote:Op zondag 17 maart 2013 16:03 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is toch vooral Spanje wat een probleem met hun banken heeft? Bij Italië en Portugal valt dat wel mee dacht ik.
Wat is het alternatief?quote:Op zondag 17 maart 2013 16:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar zou jij als Italiaan of Portugees na gisteren dat risico nog nemen? Mijn spaarcenten zou ik nu toch echt direct weghalen hoor!
Fysiek goud, rekening openen in Zwitserland, kunst aan de muur, etc. Zolang het voor de overheid niet te traceren is.quote:
Ik verwacht dat er morgen een ENORME hoeveelheid spaargeld opgenomen gaat worden, zowel in de PIGS-landen als andere Europese landen (zoals Nederland, Duitsland, etc.). Een soort nieuwe Europese bankrun (en terecht ook!). Ik zit er sterk over te denken om ook een (gedeelte?) van mijn spaargeld op te nemen en te bewaren op een veilige fysieke locatie.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:15 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar zou jij als Italiaan of Portugees na gisteren dat risico nog nemen? Mijn spaarcenten zou ik nu toch echt direct weghalen hoor!
Het enige reële alternatief dat je noemt is de Zwitserse bankrekening. De rest is stukken onveiliger dan je spaarcentjes bij de ING laten staan.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:22 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Fysiek goud, rekening openen in Zwitserland, kunst aan de muur, etc. Zolang het voor de overheid niet te traceren is.
Je zegt dus eigenlijk dat het bankrun virus overslaat naar de door jou genoemde landen zodat die banken daar weer & dieper in de problemen komen?quote:Op zondag 17 maart 2013 15:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik verwacht morgen een gigantische uitstroom van spaargeld uit Griekenland, Spanje, Portugal en Italië. Alleen krijg je de officiële cijfers daarvan pas in mei te zien.
Nee joh. De meeste mensen weten helemaal niet dat er geld naar Cyprus gaat, laat staan dat het DGS met voeten wordt getreden.quote:Op zondag 17 maart 2013 16:22 schreef QBay het volgende:
[..]
Ik verwacht dat er morgen een ENORME hoeveelheid spaargeld opgenomen gaat worden, zowel in de PIGS-landen als andere Europese landen (zoals Nederland, Duitsland, etc.). Een soort nieuwe Europese bankrun (en terecht ook!). Ik zit er sterk over te denken om ook een (gedeelte?) van mijn spaargeld op te nemen en te bewaren op een veilige fysieke locatie.
Dus ze hadden het Depositogarantiestelsel niet hoeven op te offeren als ze van de onverzekerde tegoeden 15,4% hadden geconfisqueerd in plaats van 10%. Gezien de gevolgen van die beslissing lijkt het me een zeer onverstandige afweging. Het is niet uitgesloten dat dit sneuvelt in het parlement.quote:In agreeing to a levy on small depositors, as opposed to simply those with deposits above the guarantee threshold, the Cypriot Government also appears to have bowed to additional political pressure from those constituencies with large Cypriot deposits (including Russia). The total quantum of insured deposits in Cyprus is around ¤30bn, while uninsured deposits (i.e. deposits above ¤100,000) total ¤38.4bn. It would therefore have been possible to raise the total required (around ¤5.8bn) with a levy of 15.4% on the uninsured deposits
quote:longer-term we think there is a possibility of legal challenge to the package, under both Article 23 of the Cypriot Constitution, and under the European Convention of Human Rights (ECHR) given the requirements of both in respect of property rights.
en aandeelhouders, moeten die over de waarde in deposito ook 10% dokken?/quote:Op zondag 17 maart 2013 16:34 schreef beantherio het volgende:
Wordt het al tijd om m'n spaargeld in een sok te gaan bewaren? Ik heb dit weekend weer een van de weinig overgebleven voordelen van het hebben van een spaarrekening kunnen schrappen. Het wordt zo langzamerhand wel heel dun.
quote:r 15 mrt 2013, 17:03 | 19 reacties
Euro voodoo- munt
Alexander Sassen van Elsloo
AMSTERDAM -
In een recent rapport van de Christen Unie over de euro worden 6 voorwaarden besproken waaraan een muntunie moet voldoen.
Aan deze 6 voorwaarden wordt niet of nauwelijks voldaan in de eurozone. Kijkende naar de toekomst, zal de score op deze 6 punten alleen maar slechter worden.
De euro is dood, maar de politiek en centrale bankiers willen het niet toegeven.
Eurozone voldoet niet
De 6 criteria waar een muntunie in voldoende mate aan moet voldoen om goed te functioneren zijn:
1) arbeidsmobiliteit: Als mensen gemakkelijk bewegen tussen landen van de unie (verhuizen voor werk)
2) product differentiatie: Als landen een gediversifieerde productiestructuur hebben die vergelijkbaar is met die van de andere landen binnen de unie
3) open economie: Als landen veel met elkaar verhandelen
4) budgettaire transfers: Als landen elkaar compenseren voor nadelige schokken
5) homogene preferenties: Als er een hoge mate van consensus bestaat over hoe te reageren op schokken
6) solidariteit: Als landen kosten accepteren met het oog op het gezamenlijke belang en toekomst
Het eerste criterium is gewoon niet of nauwelijks aanwezig.
In Nederland is de mobiliteit al laag te noemen, maar op eurozone schaal is deze helemaal niet aanwezig.
Verschillen in taal, cultuur, wetgeving, educatiesysteem en zo verder zijn gewoonweg te verschillend voor veel mensen.
Het tweede punt is ook niet aanwezig; de productiestructuur binnen de eurozone (EZ) is juist verschillend (heterogeen).
Het is eigenlijk alleen punt 4 wat de dode euro op de been houdt. De EU/EZ politici en de centrale bankiers zetten alles op alles om de euro te ondersteunen. Of dit nu te maken heeft met ego, angst, cognitieve dissonantie, reputatie, eer, carrière, onwetendheid, kortzichtigheid, en/of onkunde laat ik nu in het midden. Maar hun stelling dat er geen alternatief is maakt hen juist tot de extremisten (en niet de eurocriticasters zoals ik!).
Horror
Er zijn altijd alternatieven en iemand die zegt dat er maar één weg is heeft veel weg van een fundamentalistisch religieus persoon die niet voor rede vatbaar is. Tijd om mensen wakker te schudden ( www.burgerforum-EU.nl ). De euro is een dode munt die als een zombie in stand wordt gehouden met monetaire en politieke voodoo.
Ik heb ze alleen op de cc gezet van een mail naar de minister. Afhankelijk van het antwoord (dat ik eigenlijk al ken) gaat er dan een rechtstreeks mailtje naar de kamerleden voor follow-up. Of ze daar dan wat mee doen dat moet je afwachten maar vooral bij de SP maakt dat wel kans.quote:Op zondag 17 maart 2013 18:52 schreef fedsingularity het volgende:
@Selang: wat had je de kamerleden eigenlijk gemaild? Denk je dat ze die vragen echt gaan stellen?
Hoe kom je er bij dat spaargeld bij een bank eigendom van de spaarder is?quote:Op zondag 17 maart 2013 17:41 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Deze fundamentele inbreuk op de eigendomsrechten van een burger.
quote:Russian Navy to send permanent fleet to Mediterranean
Published time: March 17, 2013 14:28
Russia will dispatch a permanent group of five to six combat ships to the Mediterranean Sea, Russian Navy chief Admiral Viktor Chirkov said. Frigates and cruisers will make up the core of the fleet.
http://rt.com/news/fleet-mediterranean-russia-ships-390/
quote:Op zondag 17 maart 2013 19:13 schreef SeLang het volgende:
Het Russische Depositogarantiestelsel wordt geactiveerd
[..]
Dan is het toch nog wel eigendom van de spaarder? alleen niet meer het bezit.quote:Hoe kom je er bij dat spaargeld bij een bank eigendom van de spaarder is?
Geld op een spaarrekening is (niet meer dan) een lening aan de bank, dat is ook duidelijk te zien aan de woorden credit/debit op de afschriften.
Wist je echt niet dat het zo zat?
quote:Op zondag 17 maart 2013 19:10 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Hoe kom je er bij dat spaargeld bij een bank eigendom van de spaarder is?
Geld op een spaarrekening is (niet meer dan) een lening aan de bank, dat is ook duidelijk te zien aan de woorden credit/debit op de afschriften.
Wist je echt niet dat het zo zat?
Ashton, godverdomme wat een dodo is dat zegquote:Op zondag 17 maart 2013 18:33 schreef michaelmoore het volgende:
Die twee fotomodellen houden er mee op, die heeft Barosso er mooi weer uitgewerkt, zullen ze nu wel een Poolse Eurofiel vragen ,
http://www.telegraaf.nl/b(...)shton_stoppen__.html
[ afbeelding ]
Niet die wordt het niet. Denemarken zit niet in de eurozone. Daarnaast zal het wel iemand worden met het charisma van een dooie mus.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:26 schreef karton2 het volgende:
[..]
Ashton, godverdomme wat een dodo is dat zeg
Heb een tijd terug ergens gelezen dat Rasmussen (ex MP van Denemarken) kanshebber is voor EU president.
Hij is sinds 2009 bij de Navo maar dat is volgens mij maar een baantje voor 5 jaar.
2009 +5 = 2014.
1+1=2
Zou lid zijn van de Eurozone werkelijk zo'n harde eis zijn om president te worden?quote:Op zondag 17 maart 2013 20:38 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Niet die wordt het niet. Denemarken zit niet in de eurozone.
En dat inderdaad. Rasmussen heeft wel een krachtige uitstraling, zal wel niet mogen van Berlijn en Parijs.quote:Daarnaast zal het wel iemand worden met het charisma van een dooie mus.
in feite geeft het zwart gedrukte zinnetje weer waar het complete failliet ligt van de EU. Erg treurig maar geen verrassing. Nog treuriger overigens dat wij er middenin zitten.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:46 schreef karton2 het volgende:
[..]
Zou lid zijn van de Eurozone werkelijk zo'n harde eis zijn om president te worden?
Het zou ook als zoethoudertje kunnen worden gegeven aan een niet EU land om de cohesie te bewaren. Het grote EUfeest is nogal Eurocentrisch aan het worden
[..]
En dat inderdaad. Rasmussen heeft wel een krachtige uitstraling, zal wel niet mogen van Berlijn en Parijs.
Misschien is een willekeurige Fin wel een mogelijkheid.
- Euroland
- Eén van de sterkhouders
- Klein land
- Niet Duitstalig (Oostenrijkers buiten de deur houden omdat Frankrijk dat niet wil).
- Niet weer de zoveelste correcte Belg / Luxemburger
- maar Finland heeft Ollie Rehn al. Twee Finnen om een dergelijke positie is weer te veel van het goede.
..we laten ons ver.assen!
Er is een monster gecreerd, dit gaat gegarandeerd leiden tot onzekerheid en kapitaalvluchten. Zoals in het artikel is af te lezen hebben ook andere naties te vrezen voor een mogelijke 'wealth tax'. Of het gevaar er werkelijk is of niet doet er trouwens niet meer toe nu de geest uit de fles is.quote:German Commerzbank Suggests Wealth Tax In Italy Next
While some argue that Cyprus was "one of the biggest money-washing machines for Russian criminals," and others that Cyprus ex-Pat community and energy resources brough deposits (not to say their high deposit interest rates), it seems the European Union (IMF et al.) have decided that the route to crisis stabilization, just as we outlined here over a year ago and updated here, is through a wealth tax.
However, as Handelsblatt reports, the gross distortions of wealth distribution among both core and peripheral nations (evident in the chasm between 'mean' and 'median' net assets - or wealth) makes some nations more 'capable' of 'giving' and as Commerzbank's chief economist notes, median wealth in Italy is EUR164,000 (as opposed to Austria's median of around EUR76,000 and mean of around EUR265,000) meaning that in theory Italy has no debt crisis (with net assets at 173% of GDP) - significantly more than the Germans at 124% - "so it would make sense, in Italy a one-time property tax levy," he suggested.
"A tax rate of 15% on financial assets would probably be enough to push the Italian government debt to below the critical level of 100% of gross domestic product." So there you have it, the 'new deal' in Europe, as we warned, is 'wealth taxes' and testing the "capacity of Cypriots" appears to be the strawman on what the public will take before social unrest becomes intolerable.
Het lid worden van de eurozone terwijl de bevolking niet wil is een belangrijke voorwaarde,quote:Op zondag 17 maart 2013 20:46 schreef karton2 het volgende:
[..]
Zou lid zijn van de Eurozone werkelijk zo'n harde eis zijn om president te worden?
Nee, je bent niet meer eigenaar van het geld, maar eigenaar van een vordering t.o.v. de bank.quote:Op zondag 17 maart 2013 19:20 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
[..]
Dan is het toch nog wel eigendom van de spaarder? alleen niet meer het bezit.
dit idd, je leent je geld aand de bank, alleen hebben de meesten dat niet door....quote:Op zondag 17 maart 2013 21:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, je bent niet meer eigenaar van het geld, maar eigenaar van een vordering t.o.v. de bank.
Wat is het verschil met vermogensrendementsheffing zoals in Nederland? Ieder jaar wordt 1,2% van het vermogen afgesnoept, in Cyprus is het nu één jaar 9 %, maar dat is slechts een nuance in mijn ogen. Het principe is gewoon hetzelfde. Ik ben het overigens met je eens dat belastingheffing een fundamentele inbreuk is op de eigendomsrechten van een burger, maar om dat nu pas naar aanleiding van de heffing in Griekenland te roepen is wel een beetje vreemd.quote:Op zondag 17 maart 2013 17:41 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Deze fundamentele inbreuk op de eigendomsrechten van een burger zal nog een flink staartje krijgen...
De vordering op de bank wordt wel lager.quote:Op zondag 17 maart 2013 19:10 schreef GoedeVraag het volgende:
Hoe kom je er bij dat spaargeld bij een bank eigendom van de spaarder is?
Het is overigens een vordering die de bank onmogelijk na kan komen vanwege de directe opeisbaarheid van de vordering. Als alle rekeninghouders hun geld ineens opvragen kan de bank die directe opeisbaarheid niet na komen. Banken schenden dus eigenlijk per definitie de overeenkomst die zij zelf zijn aangegaan. Mijns inziens een grote fout in het huidige bancaire systeem.quote:Op zondag 17 maart 2013 21:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, je bent niet meer eigenaar van het geld, maar eigenaar van een vordering t.o.v. de bank.
Het is spijtig dat niet gewoon wordt gekeken naar wie het meest capabel is voor de functie. De EU in zijn huidige vorm is gedoemd om op den duur uit de rails te lopen door gebrek aan draagkracht bij de bevolking, juist vanwege dit soort achterkamertjes-verkiezingen.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:46 schreef karton2 het volgende:
[..]
Het zou ook als zoethoudertje kunnen worden gegeven aan een niet EU land om de cohesie te bewaren. Het grote EUfeest is nogal Eurocentrisch aan het worden
[..]
En dat inderdaad. Rasmussen heeft wel een krachtige uitstraling, zal wel niet mogen van Berlijn en Parijs.
Misschien is een willekeurige Fin wel een mogelijkheid.
- Euroland
- Eén van de sterkhouders
- Klein land
- Niet Duitstalig (Oostenrijkers buiten de deur houden omdat Frankrijk dat niet wil).
- Niet weer de zoveelste correcte Belg / Luxemburger
- maar Finland heeft Ollie Rehn al. Twee Finnen om een dergelijke positie is weer te veel van het goede.
..we laten ons ver.assen!
Er komt een nieuwe Commissie in 2014, dan zijn de Finnen waarschijnlijk Ecfin kwijt.quote:Op zondag 17 maart 2013 20:46 schreef karton2 het volgende:
[..]
- maar Finland heeft Ollie Rehn al. Twee Finnen om een dergelijke positie is weer te veel van het goede
Een 'red herring' die wel tegen de ¤4 miljard gaat bijdragen aan de bail out. Het is maar hoe je de zaken definieert.quote:Op zondag 17 maart 2013 12:23 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik ben het hiermee eens, maar wat er nu is gebeurd toont juist aan dat Cyprus wel de door de garantie gedekte tegoeden had kunnen garanderen. Alleen hadden de senior bondholders dan verliezen moeten slikken en waren de tegoeden boven de ¤100.000 harder gekort.
[..]
Die Russen zijn niet interessant. Dat is een "red herring", een afleidingsmanoeuvre.
Dalende euro is goed voor de export. Het heeft ook zo zijn voordelen.quote:
de eerste koers was pariteit dollar, de euro is veel te duur nuquote:Op zondag 17 maart 2013 23:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dalende euro is goed voor de export. Het heeft ook zo zijn voordelen.
Ik denk eerder dat ze een vrijstelling tot ¤25.000 doen en boven de ¤100.000 een beetje meer. Dat maakt hysterische paupers in Cyprus rustiger en de buitenlanders zitten toch met hun nek in de strop. Daar hoor je niks meer van.quote:Op zondag 17 maart 2013 23:33 schreef arjan1212 het volgende:
ze zijn nu aan het onderhandelen die heffing onder de 100.000 gaat omlaag en die boven 100.000 omhoog.
nrc.
Dit is heel erg fout, men had beter die bankjes failliet kunnen laten gaan, dat zijn helemaal geen systeembankenquote:Op zondag 17 maart 2013 23:32 schreef wbeco het volgende:
Die heffing van 6,75% voor het vermogen onder de 100.000 euro is wel echt schokkend, aangezien dit gegarandeerd zou moeten zijn. Deze heffing gaat mogelijk voor nog ergere gevolgen zorgen dan een faillisement van Cyprus zelf, puur uit angst dat het in andere landen ook gaat gebeuren.
Okee, dus als je 10% confisqueert dan mag je het een "belasting" noemen en bij 15,6% niet meer?quote:Cypriot officials insisted no levy on smaller depositors was impossible. One senior Cypriot official involved in the talks said that because about 35 per cent of all deposits are below the threshold, exempting them would mean a rate so high for the rest that it would no longer be viewed as a tax.
Iemand die Chrysostomos heet (quote:Archbishop Chrysostomos, the island’s influential spiritual leader, called for Cyprus to leave deposits intact, leave the eurozone and readopt its former currency, the Cyprus pound.
Ja man, zou leuk zijn. Heel Europa werkeloos, alles naar de teringquote:
Zal z'n kapitaal wel aan de Russen te danken hebben en iets terug willen doenquote:Op maandag 18 maart 2013 08:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Iemand die Chrysostomos heet (!) roept op om de euro te verlaten. Daar moet je toch gewoon naar luisteren?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |