abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 maart 2013 @ 10:32:31 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124123797

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 maart 2013 @ 10:34:03 #2
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124123819
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 10:18 schreef miro86 het volgende:

[..]

3 dingen. Ten eerste lijkt het me wet-technisch veel moeilijker om hypotheken te verhogen. Spaarrekeningen verlagen is gewoon een vermogensheffing. Een hypotheek is een contract tussen 2 private partijen. Daar kun je minder mee als staat.

Ten tweede, je moet bedenken waarom je zoiets toepast en beredeneren waarom je iemand wil pakken. In het geval Cyprus is het heel simpel. Je wilt dat de Russen meebetalen. Qua hypotheken en lokale leningen is er niet veel mis mee.

Spaarders, boven de 100k hebben ervoor gekozen om bepaalde risico's te lopen namelijk dat ze alles boven de 100k kwijt kunnen raken. Ik was verbaasd dat ook spaarders onder 100k mee betalen. Leners hebben een geheel andere risico analyse gemaakt, waar een verhoging van het terug te betalen bedrag geen onderdeel van was. (Tevens voor veel mensen was de grens niet 100k maar 10k of 25k toen ze hun beslissing maakten; dit is sinds 2008 omhoog-/gelijkgetrokken. )
Dat het juridisch moeilijk te doen is daar ben ik het helemaal mee eens - maar ik heb het erover wat eerlijker zou zijn.

Spaarders zijn een gevangen gevangen groep. Zij moeten tegen hun wil in hypotheken subsidiëren. Dat is het gevolg van een centrale bank die rentes continue onder hun "markt" niveau houdt. Immers, als er veel vraag naar krediet is dan verruimt zij de geldhoeveelheid zodat de rente laag blijft. Hierdoor worden spaarders nooit voldoende gecompenseerd voor het risico dat ze lopen.

Aan de andere kant heb je mensen die geld lenen die continue profiteren van het feit dat ze veel goedkoper kunnen lenen dan ze zouden kunnen in een markt zonder interventies.

Het is daarom oneerlijk om de schade op alleen spaarders af te schuiven als de boel onvermijdelijk een keer opblaast want zij hebben hier nooit voor gekozen en kunnen in feite nergens heen. Alles loopt via banken. Je salaris kun je niet cash ontvangen, de meeste betalingen moeten via banken. Zelfs belasting kun je niet cash betalen!
Mijn reisverslagen
pi_124124055
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 10:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Die russen hebben volgende week al hun geld naar rusland gehaald , en komen niet meer terug daar , dan zijn die banken helemaal failiet
Ze kunnen hun geld niet meer weghalen.
quote:
Run op banken Cyprus na besluit reddingsplan

In Cyprus is een run op bankrekeningen ontstaan na het akkoord dat de eurogroep heeft bereikt over een reddingsplan. Honderden mensen probeerden hun rekening leeg te halen.

Banken hadden de actie voorzien en hebben hun systemen voor internetbankieren tijdelijk stilgelegd. Ook hebben de weinige bankfilialen die open waren, hun deuren gesloten en is er een beperking aan het bedrag dat spaarders kunnen opnemen.

De rekeninghouders maken zich zorgen over een bepaling in het akkoord dat spaarders bij Cypriotische banken aan de redding gaan meebetalen. Ze krijgen een heffing van 9,9 procent voor hun kiezen. Voor lagere banksaldi geldt een heffing van 6,75 procent. De heffingen moeten Cyprus 5,8 miljard euro opleveren.

Het land dreigde te bezwijken onder problemen in zijn relatief grote financiële sector, onder meer door de verwevenheid met de problematische Griekse bankensector. De ministers van Financiën van de 17 eurolanden zijn daarom in de nacht van vrijdag op zaterdag een leningenpakket van 10 miljard euro overeengekomen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 16 maart 2013 @ 10:57:02 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124124186
Als je daar nu nog geld had is dat best wel een fail. Hier wordt al maanden lang over gepraat, inclusief de mogelijkheid dat spaarders zouden moeten gaan meebetalen.

Het meest triest is het natuurlijk weer voor de gewone burgers die niet zo op de hoogte zijn van het economische nieuws en ook geen mogelijkheden hebben om een buitenlandse rekening te openen.
Mijn reisverslagen
pi_124124331
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 10:57 schreef SeLang het volgende:
Als je daar nu nog geld had is dat best wel een fail. Hier wordt al maanden lang over gepraat, inclusief de mogelijkheid dat spaarders zouden moeten gaan meebetalen.

Het meest triest is het natuurlijk weer voor de gewone burgers die niet zo op de hoogte zijn van het economische nieuws en ook geen mogelijkheden hebben om een buitenlandse rekening te openen.
Ach ja, zo gaat het toch altijd. De politici die dit mede hebben bedacht zullen ongetwijfeld ook al hun geld in het buitenland hebben gestald. Net oorlog; de zonen van de leiders zie je ook nooit aan het front.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-03-2013 11:05:19 ]
pi_124125629
quote:
2s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 10:57 schreef SeLang het volgende:

En wie mogen die onwetenden precies zijn? Wel ¤100.000 of meer op je spaarrekening maar volledig verrast worden door de gebeurtenissen? Ik denk eerder dat het gaat om mensen die liever 9.5% verlies op hun zwarte geld nemen dan dat ze het ergens voor de belasting moeten declareren.

Iedereen weet ook precies waarom dat op Cyprus moest gebeuren. Niemand wilde het zwarte vermogen van Russen gaan garanderen ten koste van EU burgers.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 12:39:57 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124126358
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:08 schreef HiZ het volgende:

[..]

En wie mogen die onwetenden precies zijn? Wel ¤100.000 of meer op je spaarrekening maar volledig verrast worden door de gebeurtenissen? Ik denk eerder dat het gaat om mensen die liever 9.5% verlies op hun zwarte geld nemen dan dat ze het ergens voor de belasting moeten declareren.

Iedereen weet ook precies waarom dat op Cyprus moest gebeuren. Niemand wilde het zwarte vermogen van Russen gaan garanderen ten koste van EU burgers.
Er bestaat ook nog zoiets als gewone burgers hoor. Een bouwvakker of een taxichauffeur die wat geld heeft gespaard als aanvulling van het karige staatspensioen. Die hebben waarschijnlijk geen flauw idee van wat er zich afspeelt.

Als je zelf wel goed op de hoogte bent dan vergeet je gemakkelijk dat een hele grote groep mensen geen flauw idee heeft op welke manieren ze allemaal worden genaaid. Een kerel die ik hier (UK) ken was vroeger metselaar en heeft nu een (karig) staatspensioentje en als aanvulling ongeveer £100k aan spaargeld (en geen eigen huis). Voor mij is het zo klaar als een klontje dat hij het niet gaat redden, maar zelf had hij nieteens de skills om uit te rekenen hoeveel 3% rente op £100k spaargeld is. En het concept inflatie kent hij natuurlijk wel, maar hij heeft domweg niet het rekenkundig inzicht om te begrijpen wat dat betekent over een langere termijn. Het geheel overziet hij niet, laat staan dat hij weet hoe hij zich moet indekken tegen wat hem te wachten staat.

Dit lijkt een extreem voorbeeld, maar het valt me bijvoorbeeld ook altijd op hoeveel er hier geklaagd wordt door niet al te domme Britten die naar hun geliefde Spanje op vakantie gaan en schrikken hoe duur alles is geworden. Als in: externe oorzaak. De meesten hebben gewoon niet in de gaten dat de overheid een bewust beleid voert om de £ te laten dalen en dat het feit dat ze worden uitgerookt bewust overheidsbeleid is.

Ik walg van dit soort overheids beleid :r
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 maart 2013 @ 12:43:48 #8
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_124126451
quote:
9s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:39 schreef SeLang het volgende:

Dit lijkt een extreem voorbeeld, maar het valt me bijvoorbeeld ook altijd op hoeveel er hier geklaagd wordt door niet al te domme Britten die naar hun geliefde Spanje op vakantie gaan en schrikken hoe duur alles is geworden.
gaan ze toch lekker voortaan naar Brighton -O- O-)
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_124126526
Ja er bestaat ook zoiets als een 'gewone burger', maar die 'gewone burger' heeft de Cypriotische bankensector niet opgeblazen tot een formaat dat 8 keer groter is dan het hele BNP.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 12:47:06 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124126548
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

gaan ze toch lekker voortaan naar Brighton -O- O-)
[ afbeelding ]
Er is momenteel inderdaad een flinke boom in toerisme in eigen land. Campings doen ook goede zaken want mensen hebben geen geld meer voor duurdere accommodatie. Dus ja, er is ook een silver lining. Maar goed, dat was mijn punt natuurlijk niet.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 maart 2013 @ 12:47:58 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124126568
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:46 schreef HiZ het volgende:
Ja er bestaat ook zoiets als een 'gewone burger', maar die 'gewone burger' heeft de Cypriotische bankensector niet opgeblazen tot een formaat dat 8 keer groter is dan het hele BNP.
Ja precies en dat is juist mijn punt: die gewone burger betaalt nu wel voor de schade.
Mijn reisverslagen
pi_124127036
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja precies en dat is juist mijn punt: die gewone burger betaalt nu wel voor de schade.
Voorzover het gewone Cyprioten betreft gaat het om een eenmalige heffing op hun spaargeld. Het alternatief is het land in een onhoudbare schuldpositie te duwen. Met buitenlanders die hun spaargeld in Cyprus op een rekening hebben gezet heb ik niet zoveel medelijden. Die zijn duidelijk van een ander kaliber dan jouw niet rekenvaardige voorbeeld. Het lijkt met zelfs nog beter omdat deze oplossing waarschijnlijk betekent, dat de gewone belastingbetaler buiten Cyprus in ieder geval voorlopig buiten schot blijft.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 13:13:20 #13
323876 michaelmoore
pi_124127253
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er is momenteel inderdaad een flinke boom in toerisme in eigen land. Campings doen ook goede zaken want mensen hebben geen geld meer voor duurdere accommodatie.
Toerisme en de bouw dat zijn de grote moneymakers voor het MKB, en die hebben we hier in Nederland allebei de nek omgedraaid met die dure Euro , loop maar eens een super in Frankrijk of Spanje in
Voor ons is alles in Griekenland en Spanje ook enorm duur hoor, de netto bestedingen lopen hier ook fors terug
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 16 maart 2013 @ 13:24:50 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124127571
Eigenlijk had ik zo'n maatregel als op Cyprus ook in Spanje verwacht, maar misschien komt dat nog.
Mijn reisverslagen
pi_124131369
Worden de spaarders nu eigenaar van de banken of niet?

Meen ergens iets gezien te hebben van 'de spaarders die de heffing betalen, worden gecompenseerd met aandelen in hun bank' ?
pi_124131789
Van alle alternatieven die op tafel lagen, was een belasting op de spaartegoeden de minst slechte, meent de Cypriotische minister van Financiën, Michaelis Sarris. Maar is dat wel zo? Waarom moeten de senior obligatiehouders van de Cypriotische banken niet bloeden (op dit ogenblik is er enkel sprake van een knipbeurt op de schuldeis van de junior bond holders)? Die banken zijn niet alleen in diepe problemen gekomen door hun relatief grote portefeuilles van Grieks staatspapier (waarop in februari vorig jaar een schuldherschikking gebeurde), maar ze hebben ook voor liefst 23 miljard euro bar slechte leningen op de boeken staan.

Nu zouden de uitstaande bankobligaties naar verluidt niet zo omvangrijk zijn, maar dat neemt niet weg dat - na de aandeelhouders - alle obligatiehouders vooraan in de rij zouden moeten staan als er koppen moeten rollen. Dus niet enkel de junior, maar ook de senior bondholders. Pas als dat niet volstaat, mag het de beurt zijn aan de belastingbetaler.

http://blogs.tijd.be/bbb/(...)g.html#ixzz2NiQ5tCZh
  zaterdag 16 maart 2013 @ 16:12:41 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124132024
Wat ik zelf het meest significant vind is dat het Europese Deposito Garantiestelsel kennelijk is afgeschaft. Banktegoeden waren binnen de hele eurozone tot ¤100.000 gegarandeerd, terwijl de staat nu 6,75% van die tegoeden heeft geconfisqueerd.
Mijn reisverslagen
pi_124132287
ik vraag me af of er in cyprus zoiets als 'vermogenswinstbelasting' bestaat. in nederland betaal je ieder jaar 1,2% dat is na 6 jaar al evenveel, voor de kleine spaarders dan.. voor de grote spaarders na 9 jaar

hm...
pi_124132345
Moet ik nu een huis gaan kopen en wat zilver en goud , en aandelen. Voordat ze ook in nederland 10% of meer gaan stelen?
  zaterdag 16 maart 2013 @ 16:43:28 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124133010
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:21 schreef arjan1212 het volgende:
Moet ik nu een huis gaan kopen en wat zilver en goud , en aandelen. Voordat ze ook in nederland 10% of meer gaan stelen?
Huizen en goud zijn ook makkelijk te confisqueren. Een overheid die z'n poten niet thuis kan houden daar kun je je bijna niet tegen beschermen. Nog los van de vraag in hoeverre die dingen hun (bubble) waarde blijven behouden.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 maart 2013 @ 16:47:52 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124133138

Bankrun in Cyprus. Jongen staat op het punt om een meisje haar kont aan te raken terwijl het meisje wanhopig haar spaarcentjes probeert te redden

Wat een fail trouwens. Er hangt een bordje boven die ATM dat dieven met CCTV in de gaten worden gehouden. En dan wordt je geld gejat door de staat....
Mijn reisverslagen
pi_124133434
Senior bonds blijven weer buiten schot, terwijl spaartegoeden, junior bonds (mogelijk) en de belastingbetaler de rekening betaalt. Dat vind ik het zorgwekkende aan dit gebeuren.

Feitelijk heeft deze bailout/bail-in de ongeschreven spelregels veranderd.
pi_124133468
In the coastal city of Limassol, where the EPP meeting was held, a man drove a bulldozer into a bank branch in protest at today’s decision, according to images broadcast on state-run CYBC.

http://www.bloomberg.com/(...)sses.html?cmpid=yhoo

zaterdag 16 maart 2013 @ 17:06:58 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124133663
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:59 schreef piepeloi55 het volgende:
Senior bonds blijven weer buiten schot, terwijl spaartegoeden, junior bonds (mogelijk) en de belastingbetaler de rekening betaalt. Dat vind ik het zorgwekkende aan dit gebeuren.

Volgens de nieuwe wetgeving in Nederland (en heel Europa dacht ik) zouden spaartegoeden preferent worden. Wat komt daar nog van terecht?

Ik ga denk ik maar weer eens een mailtje naar wat kamerleden sturen zodat ze kamervragen kunnen stellen aan Dijsselbloem om dit op te helderen.
Mijn reisverslagen
pi_124133939
wat ? kamerleden reageren op jou mails?? echt? Vraag dan ook gelijk of ze willen ophouden met het verhogen van de tabaksaccijns
pi_124134952
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:59 schreef piepeloi55 het volgende:

Het is overduidelijk een calculerende maatregel die NIETS aan de grondregels verandert. Gewoon omdat Cyprus echt een uitzonderingsgeval is. Het meeste geld waar we het over hebben is zwartgeld uit Rusland en Groot-Brittannie. En voor de eigenaars van dat geld is deze plotselinge belasting een heel stuk minder erg dan dat ze hun geld nu ergens anders moeten onderbrengen.

Je kunt het zelfs zien aan die zogenaamde 'bankrun'. Het zijn vooral gewone Cypriotische burgers die proberen om hun geld veilig te stellen.
pi_124135069
quote:
4s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:12 schreef SeLang het volgende:
Wat ik zelf het meest significant vind is dat het Europese Deposito Garantiestelsel kennelijk is afgeschaft. Banktegoeden waren binnen de hele eurozone tot ¤100.000 gegarandeerd, terwijl de staat nu 6,75% van die tegoeden heeft geconfisqueerd.
Er is een belasting ingevoerd. Iedereen krijgt gewoon zijn tegoed, exclusief de bronbelasting. En alweer, het gaat vooral over geld van mensen die helemaal nergens anders heenkunnen met hun geld (of in ieder geval niet zonder nog veel grotere verliezen te nemen).
pi_124135144
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 17:06 schreef SeLang het volgende:
Volgens de nieuwe wetgeving in Nederland (en heel Europa dacht ik) zouden spaartegoeden preferent worden. Wat komt daar nog van terecht?
Als de overheid bepaalde vermogensverschaffers buiten spel kan zetten en banken nationaliseerd heb je eigenlijk geen preferente status van tegoeden die onder het DGS vallen nodig. Ik heb eerlijk gezegd altijd geloofd dat ook zonder preferente status er 'overnacht' wetgeving word aangenomen die spaargoeden ontziet als de shit de fan zou raken.

Het laten meebetalen van spaargelden en het buiten schot houden van senior bonds is denk ik een unieke maatregel die de overheid niet snel zal toepassen bij haar eigen bevolking.

Toch blijft het een grote verandering van de spelregels (buiten de wassen neus van het Cyprische DGS), met name voor landen die aan het infuus hangen. Als je nu spaargelden hebt in een van die landen wil je het risico niet lopen dat een soortgelijk bail-in onder druk van de EU tot stand komt als het bankwezen een bailout nodig heeft. Dan ga je je spaartegoeden onderbrengen bij banken in solvabele landen en/of cash aanhouden (veel rente krijg je toch niet).
pi_124135280
Hebben jullie echt niets gelezen over waarom Duitsland Cyprus niet wilde helpen? Dat had alles te maken met het garanderen van Russische zwartgeld door Duitse belastingbetalers. Die Russische rekeninghouders wisten allang dat ze geknipt en geschoren zouden gaan worden. Toch hebben ze geen cent uit Cyprus teruggetrokken. Om de simpele reden dat het witwassen van hun geld makkelijk 30 tot 40% van het tegoed kan gaan kosten. Daar steekt een 10% belasting gunstig bij af.
pi_124135412
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 17:54 schreef HiZ het volgende:
Hebben jullie echt niets gelezen over waarom Duitsland Cyprus niet wilde helpen? Dat had alles te maken met het garanderen van Russische zwartgeld door Duitse belastingbetalers. Die Russische rekeninghouders wisten allang dat ze geknipt en geschoren zouden gaan worden. Toch hebben ze geen cent uit Cyprus teruggetrokken. Om de simpele reden dat het witwassen van hun geld makkelijk 30 tot 40% van het tegoed kan gaan kosten. Daar steekt een 10% belasting gunstig bij af.
Een bailout van de grootte van de totale economie is onverkoopbaar en autoriteiten durven niet aan de senior bonds. Dan kom je automatisch uit bij de junior bonds en spaartegoeden. Men had dit liever niet gedaan, ook hier kunnen grote ongewenste consequenties aan vasthangen immers. Tenminste, als je redeneerd in hun gedachtegang.

Het heeft niet zoveel met het Russisch zwarte geld te maken denk ik, al maakt het deze bailout wel beter verkoopbaar.
pi_124135702
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 17:58 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Een bailout van de grootte van de totale economie is onverkoopbaar en autoriteiten durven niet aan de senior bonds. Dan kom je automatisch uit bij de junior bonds en spaartegoeden. Men had dit liever niet gedaan, ook hier kunnen grote ongewenste consequenties aan vasthangen immers. Tenminste, als je redeneerd in hun gedachtegang.

Het heeft niet zoveel met het Russisch zwarte geld te maken denk ik, al maakt het deze bailout wel beter verkoopbaar.
Als jij denkt dat dit niks te maken heeft met Russisch zwartgeld dan heb je gewoon niet opgelet.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 18:19:33 #32
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124136056
Zojuist een mail naar minister Dijsselbloem gestuurd met een CC naar alle fractievoorzitters
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 maart 2013 @ 18:32:33 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124136459
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 17:51 schreef piepeloi55 het volgende:

Het laten meebetalen van spaargelden en het buiten schot houden van senior bonds is denk ik een unieke maatregel die de overheid niet snel zal toepassen bij haar eigen bevolking.

Iedereen weet dat die banken problemen hebben. De reden dat mensen hun geld daar niet weghaalden is nu juist die garantie. Als senior bondholders zonder kleerscheuren wegkomen terwijl spaarders een hoge prijs betalen dan is dat garantiestelsel dus gewoon niets waard!

Vandaar mijn mailtje naar de minister + fractievoorzitters
Mijn reisverslagen
pi_124137738
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 18:32 schreef SeLang het volgende:

[..]

Iedereen weet dat die banken problemen hebben. De reden dat mensen hun geld daar niet weghaalden is nu juist die garantie. Als senior bondholders zonder kleerscheuren wegkomen terwijl spaarders een hoge prijs betalen dan is dat garantiestelsel dus gewoon niets waard!

Vandaar mijn mailtje naar de minister + fractievoorzitters
En dan krijg je het antwoord dat er in Cyprus een belasting is ingevoerd zodat er geen gevolgen zijn voor het garantiestelsel.
pi_124137802
waar zou jeroen dijsselbloem zijn eigen spaargeld en pensioen hebben ondergebracht?
  zaterdag 16 maart 2013 @ 19:22:26 #36
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124138087
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 19:12 schreef HiZ het volgende:

[..]

En dan krijg je het antwoord dat er in Cyprus een belasting is ingevoerd zodat er geen gevolgen zijn voor het garantiestelsel.
Dan is het Depositogarantiestelsel dus niets meer waard want er wordt niets meer gegarandeerd. Elke haircut wordt simpelweg een "eenmalige bronbelasting" genoemd.
Mijn reisverslagen
pi_124138529
"Told you so.."

Ik heb hier al vaker beargumenteerd waarom depositogarantiestelsels niet heilig zijn (o.a. in AEX / Waar kan je NLse staatsobligaties kopen?). Ik had alleen niet verwacht dat er ook van de allerkleinste spaarders een offer zou worden geeist.

Ik vraag me verder af of de europese FinMins ook overwogen hebben, om wel de tegoeden van EU-burgers volledig te garanderen, maar niet die van vreemde rekeninghouders. Dat zou zeker in het geval van Cyprus geen gekke handelswijze zijn geweest.

quote:
4s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:12 schreef SeLang het volgende:
In mjn herinnering was de Europese DGS-limiet 50.000 euro en zijn sommige landen, zoals NL, vrijwillig op 100.000 gaan zitten.

quote:
3s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 13:24 schreef SeLang het volgende:
Eigenlijk had ik zo'n maatregel als op Cyprus ook in Spanje verwacht, maar misschien komt dat nog.
Was het in Spanje niet zo, dat spaarders (deels) vergoed werden met aandelen in hun eigen bank in plaats van cash?

Enfin, zie Cyprus maar als een voorbode van wat er gebeurt als ook overheden niet meer in staat zijn om de spaartegoeden te redden. Spanje, Italië en Frankrijk (en enkele minder goden) zullen ons allicht nog voorgaan, maar de kans is groot dat we binnen een paar jaar in NL met hetzelfde probleem komen te zitten. En de grote ironie zal dan zijn, dat de Cyprioten en diverse anderen er nog een stuk beter vanaf zijn gekomen dan dadelijk wij, die immers zo stom zijn geweest om eerst nog al die anderen te redden vanuit de gedachte van Grooteuropese Broederschap. Terwijl er voor onszelf geen reddende engel is. Over een jaar of vijf zullen we concluderen dat we in 2008 uit de euro hadden moeten stappen, daar heb ik geen enkele twijfel aan.
pi_124138664
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 19:35 schreef dvr het volgende:
"Told you so.."

Ik heb hier al vaker beargumenteerd waarom depositogarantiestelsels niet heilig zijn (o.a. in AEX / Waar kan je NLse staatsobligaties kopen?). Ik had alleen niet verwacht dat er ook van de allerkleinste spaarders een offer zou worden geeist.

Ik vraag me verder af of de europese FinMins ook overwogen hebben, om wel de tegoeden van EU-burgers volledig te garanderen, maar niet die van vreemde rekeninghouders. Dat zou zeker in het geval van Cyprus geen gekke handelswijze zijn geweest.

[..]

In mjn herinnering was de Europese DGS-limiet 50.000 euro en zijn sommige landen, zoals NL, vrijwillig op 100.000 gaan zitten.

[..]

Was het in Spanje niet zo, dat spaarders (deels) vergoed werden met aandelen in hun eigen bank in plaats van cash?

Enfin, zie Cyprus maar als een voorbode van wat er gebeurt als ook overheden niet meer in staat zijn om de spaartegoeden te redden. Spanje, Italië en Frankrijk (en enkele minder goden) zullen ons allicht nog voorgaan, maar de kans is groot dat we binnen een paar jaar in NL met hetzelfde probleem komen te zitten. En de grote ironie zal dan zijn, dat de Cyprioten en diverse anderen er nog een stuk beter vanaf zijn gekomen dan dadelijk wij, die immers zo stom zijn geweest om eerst nog al die anderen te redden vanuit de gedachte van Grooteuropese Broederschap. Terwijl er voor onszelf geen reddende engel is. Over een jaar of vijf zullen we concluderen dat we in 2008 uit de euro hadden moeten stappen, daar heb ik geen enkele twijfel aan.
Volgens mij kan ik beter gelijk zelfmoord plegen.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 19:48:09 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124139008
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 19:35 schreef dvr het volgende:

Voor zover ik weet is heel Europa 100.000 en Cyprus heb ik zelf daarnet voor de zekerheid nog even nagekeken en dat is in elk geval 100.000

quote:
Ik las wat betreft Cyprus ook iets over equity. Maar dat is het punt helemaal niet. Een spaarder wil geen equity maar spaargeld.

quote:
Het punt is natuurlijk dat het hier helemaal geen kwestie was van "niet meer te redden". (in dat geval: all bets are off....). Senior bondholders ontspringen nu de dans volledig terwijl ze bij een faillisement niet preferent zijn aan spaargeld. Er is dus gewoon een keuze gemaakt om deze expliciete DSG garantie niet na te komen en spaarders uit te kleden ten gunste van de senior bondholders die bewust een risico namen.

Het is wel even een precedent dat hier is geschapen!
Mijn reisverslagen
pi_124140415
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 19:48 schreef SeLang het volgende:

Voor zover ik weet is heel Europa 100.000 en Cyprus heb ik zelf daarnet voor de zekerheid nog even nagekeken en dat is in elk geval 100.000
De europees vastgelegde minimumgarantie is relevant omdat landen hun interne wetgeving practisch overnight kunnen aanpassen, zoals nu ook in Cyprus. Maar zolang ze in de EU zitten, kunnen ze niet onder de EU-norm gaan zitten, dus dat is een bodem waar je als spaarder op kunt rekenen. Toen die norm in 2008 speelde, was het zo dat de FinMins overeenkwamen dat minimaal 90% van 50.000 gegarandeerd moest worden, en dat dat bedrag in 2009 tot 100.000 opgetrokken zou worden. Maar wat de huidige staat van de EU-wetgeving nu daadwerkelijk is, weet ik niet.

quote:
Ik las wat betreft Cyprus ook iets over equity. Maar dat is het punt helemaal niet. Een spaarder wil geen equity maar spaargeld.
Mijn punt was juist dat die Spanjaarden dus nog harder genaaid waren dan de Cyprioten, want die aandelen zijn waarschijnlijk maar een fractie waard van het verloren spaargeld. Maar dat zal wel een bepaald type spaarbank betroffen hebben dat niet onder het reguliere DGS viel.

quote:
Het punt is natuurlijk dat het hier helemaal geen kwestie was van "niet meer te redden". (in dat geval: all bets are off....). Senior bondholders ontspringen nu de dans volledig terwijl ze bij een faillisement niet preferent zijn aan spaargeld. Er is dus gewoon een keuze gemaakt om deze expliciete DSG garantie niet na te komen en spaarders uit te kleden ten gunste van de senior bondholders die bewust een risico namen.
Tja, in deze fase zijn de politici nou eenmaal panisch over systeemrisico. Want als die bonds toevallig in handen zijn van, zeg, een Franse grootbank die door dit faillissement zijn eigen vermogen tot 0 gereduceerd ziet, zijn de rapen gaar. De boze burger/spaarder komt pas als systeemrisico in beeld wanneer we een guillotine het Binnenhof oprollen.

(anderzijds vraag ik me af of dat 'systeemrisico' feitelijk geen smoesje is [dat had immers allang in kaart gebracht kunnen worden door alle banken/verzekeraars de samenstelling van hun assets dagelijks bij de toezichthouders te laten melden] en dat hun werkelijke angst is, dat ze de grote spelers op de kapitaalmarkten niet tegen de haren in durven te strijken. Want als die besluiten om bijvoorbeeld eens een keertje niet in te schrijven op een staatslening van Land X, dan zijn de rapen pas ECHT gaar).
  zaterdag 16 maart 2013 @ 20:35:29 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124141063
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 20:19 schreef dvr het volgende:

De europees vastgelegde minimumgarantie is relevant omdat landen hun interne wetgeving practisch overnight kunnen aanpassen, zoals nu ook in Cyprus. Maar zolang ze in de EU zitten, kunnen ze niet onder de EU-norm gaan zitten, dus dat is een bodem waar je als spaarder op kunt rekenen.

Kennelijk kun je daar als spaarder dus niet meer op rekenen.

quote:
Tja, in deze fase zijn de politici nou eenmaal panisch over systeemrisico. Want als die bonds toevallig in handen zijn van, zeg, een Franse grootbank die door dit faillissement zijn eigen vermogen tot 0 gereduceerd ziet, zijn de rapen gaar. De boze burger/spaarder komt pas als systeemrisico in beeld wanneer we een guillotine het Binnenhof oprollen.

(anderzijds vraag ik me af of dat 'systeemrisico' feitelijk geen smoesje is [dat had immers allang in kaart gebracht kunnen worden door alle banken/verzekeraars de samenstelling van hun assets dagelijks bij de toezichthouders te laten melden] en dat hun werkelijke angst is, dat ze de grote spelers op de kapitaalmarkten niet tegen de haren in durven te strijken. Want als die besluiten om bijvoorbeeld eens een keertje niet in te schrijven op een staatslening van Land X, dan zijn de rapen pas ECHT gaar).
Dat 'systeemrisico' bij banken zou inderdaad allang weg moeten zijn. We zijn inmiddels alweer bijna 5 jaar verder sinds Lehman. Ondertussen wordt Basel-III steeds meer verdund en op de lange baan geschoven. Ik vind het echt schandalig.

Maar goed, het grootste gevaar is de overheid zelf. Je kunt je nauwelijks verweren tegen confiscaties.
Mijn reisverslagen
pi_124141406
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 20:35 schreef SeLang het volgende:

De eerste Cypriotische spaarder zal zich binnenkort wel bij het Europees Hof melden.. dus dan weten we over een jaar of 3 méér. :P
pi_124143818
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 20:43 schreef dvr het volgende:

[..]

De eerste Cypriotische spaarder zal zich binnenkort wel bij het Europees Hof melden.. dus dan weten we over een jaar of 3 méér. :P
Die maakt dus geen schijn van kans. Het EGH heeft geen jurisdictie over belastingheffing.

Het scenario is heel simpel; er is een paar weken gemopper op Cyprus van wat spaarders die een bedrag van een paar honderd euro tot maximaal ¤6.600 hebben verloren. De meerderheid van de Cyprioten vindt het wel best want die hoeven nu niet door 'Griekse' bezuinigingen onder het juk door.

En de buitenlanders (lees Russen) die het echt betalen, die zeggen niets, want die hebben gewoon nog 90% van hun zwarte vermogen. Wat al met al geen slecht percentage is in dat deel van de markt. Wat ook reden is dat de Russische regering niet alleen niet in beweging komt om zijn burgers te 'redden' maar zelfs nog wel eens bereid zou kunnen zijn om het restant te financieren.

Jullie scenario's gaan er gewoon aan voorbij dat de schade terechtkomt bij een groep die zich niet kan of wil verweren. En die er eigenlijk ook niet zoveel last van heeft.

[ Bericht 37% gewijzigd door HiZ op 16-03-2013 21:45:59 ]
  zaterdag 16 maart 2013 @ 22:07:33 #44
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124144842
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 16:43 schreef SeLang het volgende:

[..]

Huizen en goud zijn ook makkelijk te confisqueren. Een overheid die z'n poten niet thuis kan houden daar kun je je bijna niet tegen beschermen. Nog los van de vraag in hoeverre die dingen hun (bubble) waarde blijven behouden.
Alles is theoretisch te confisqueren, maar Cyprioten die goud hebben gekozen hebben hun koopkracht weten te behouden, en betalen geen heffing aan de staat.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 22:08:28 #45
371032 GoedeVraag
pi_124144888
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 20:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wellicht niet. Dat betekent dus dat je beter niet teveel geld op spaarrekeningen kunt laten slingeren.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 22:10:35 #46
371032 GoedeVraag
pi_124144977
quote:
Huis = bubble, zilver = btw betalen.
Kiezen tussen aandelen en goud dus.
pi_124145802
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 22:08 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Wellicht niet. Dat betekent dus dat je beter niet teveel geld op spaarrekeningen kunt laten slingeren.
Oh je bedoelt er zwart geld op na houden? Dat is nog leuker voor de overheid, want dan kunnen ze je pas echt goed naaien als ze er toch achter komen :D

Overigens; zo erg is het niet als al die spaarders eindelijk eens hun geld gaan uitgeven.
  zondag 17 maart 2013 @ 01:22:33 #48
323876 michaelmoore
pi_124151555
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 22:10 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Huis = bubble, zilver = btw betalen.
Kiezen tussen aandelen en goud dus.
goud dus of aandelen
pi_124151705
aandelen en goud zijn ook een bubble... wheheh

blijft niets meer over
  zondag 17 maart 2013 @ 01:36:37 #50
323876 michaelmoore
pi_124151930
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 01:27 schreef arjan1212 het volgende:
aandelen en goud zijn ook een bubble... wheheh

blijft niets meer over
aandelen niet hoor
  zondag 17 maart 2013 @ 01:56:59 #51
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124152397
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 01:27 schreef arjan1212 het volgende:

blijft niets meer over
AEX / Wat zijn de lekkerste smaken soepblikken?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_124153701
Wet van 25 mei 1978, houdende regelen inzake voorzieningen op het gebied van het financiële verkeer in buitengewone omstandigheden

Wij Juliana, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is regelen te stellen inzake voorzieningen op het gebied van het financiële verkeer in geval van oorlog, oorlogsgevaar of andere buitengewone omstandigheden;

Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0003173/geldigheidsdatum_16-03-2013

we zijn allemaal zwaar de lul...
pi_124154542
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 21:40 schreef HiZ het volgende:

[..]

Die maakt dus geen schijn van kans. Het EGH heeft geen jurisdictie over belastingheffing.

Het scenario is heel simpel; er is een paar weken gemopper op Cyprus van wat spaarders die een bedrag van een paar honderd euro tot maximaal ¤6.600 hebben verloren. De meerderheid van de Cyprioten vindt het wel best want die hoeven nu niet door 'Griekse' bezuinigingen onder het juk door.

En de buitenlanders (lees Russen) die het echt betalen, die zeggen niets, want die hebben gewoon nog 90% van hun zwarte vermogen. Wat al met al geen slecht percentage is in dat deel van de markt. Wat ook reden is dat de Russische regering niet alleen niet in beweging komt om zijn burgers te 'redden' maar zelfs nog wel eens bereid zou kunnen zijn om het restant te financieren.

Jullie scenario's gaan er gewoon aan voorbij dat de schade terechtkomt bij een groep die zich niet kan of wil verweren. En die er eigenlijk ook niet zoveel last van heeft.
Heel leuk jou verhaaltje, maar hoeveel geld zou er uitgekeerd moeten zijn als de banken in cyprus wel failliet gegaan zouden zijn. Want je hebt het steeds over dat de rekening voornamelijk bij de rijke russen terecht komt nu. Als die rijke russen stuk voor stuk meer dan 100.000 op hun rekeningen had, dan zou door het DGS nooit meer dan 100.000 uitbetaald worden en dus hun haircut stukken meer geweest kunnen zijn.

Wij worden bedonderd door de EU en onze regeringen die eerder gemaakte regels met voeten treden, dit alles ten faveure van de financiele sector.
pi_124154592
Het hele DSG stelsel is trouwens zou frauduleus als de pest.

quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Depositogarantiestelsel
Dekking

Sinds het in werking treden van de Wet op het financieel toezicht (1 januari 2007) is de bescherming als volgt geregeld:
Tot oktober 2008:
De eerste ¤ 20.000 was voor 100% gegarandeerd,
de volgende ¤ 20.000 voor 90%;
effectief betekent dit bij een tegoed boven ¤ 40.000 dat ¤ 38.000 was gegarandeerd.
Met ingang van oktober 2008 (tijdelijk):
De eerste ¤ 100.000 is voor 100% gegarandeerd.
Deze regeling was in beginsel tijdelijk[10] maar werd – in afwachting van een Europees garantiestelsel – verlengd tot 31 december 2010.[11]

Deze bedragen gelden per (rechts)persoon, voor alle bankrekeningen tezamen die iemand bij de betreffende bank heeft. Als men zijn spaargeld spreidt over meerdere banken om per bank niet boven het gegarandeerde maximum uit te komen kan men bij fusie van banken hier toch boven komen. Dit knelt vooral als het geld niet vrij opneembaar is.
Wat gebeurde er in october 2008, jawel het failliet van icesave, maar omdat er daar dus veel semi rijke noordeuropeane spaarde is toen plotsklaps het DGS bedrag van 20.000 (tijdelijk) naar 100.000 gebracht. Regels worden maar te pas en onpas aangepast om soms burgers een beetje te helpen maar hiermee ook weer nog meer problemen op langere termijn te creeren.

Ze moeten snel het DGS bedrag weer naar 20.000 euro terug brengen en hiermee hopen we dan dat genoeg klanten hun tegoeden gaan spreiden en er zodoende veel minder megalomane banken onstaan waardoor de risico' voor een systeem crisis voorkomen wordt.
pi_124154842
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 07:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Heel leuk jou verhaaltje, maar hoeveel geld zou er uitgekeerd moeten zijn als de banken in cyprus wel failliet gegaan zouden zijn. Want je hebt het steeds over dat de rekening voornamelijk bij de rijke russen terecht komt nu. Als die rijke russen stuk voor stuk meer dan 100.000 op hun rekeningen had, dan zou door het DGS nooit meer dan 100.000 uitbetaald worden en dus hun haircut stukken meer geweest kunnen zijn.

Wij worden bedonderd door de EU en onze regeringen die eerder gemaakte regels met voeten treden, dit alles ten faveure van de financiele sector.
Wat was het alternatief geweest? De hele financiële sector in Cyprus failliet laten gaan en dan met noodsteun uit het ESM ervoor zorgen dat de Cypriotische overheid de eerste 100.000 euro van elke rekeninghouder kan uitkeren - zoiets?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-03-2013 08:37:39 ]
pi_124154891
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2013 08:36 schreef Igen het volgende:

[..]

Wat was het alternatief geweest? De hele financiële sector in Cyprus failliet laten gaan en dan met noodsteun uit het ESM ervoor zorgen dat de Cypriotische overheid de eerste 100.000 euro van elke rekeninghouder kan uitkeren - zoiets?
Ja idd zoiets net zoals normale bedrijven bij bosjes failliet gaan en deze allemaal niet gered worden. Laat de financiele sector maar zien dat ook hun niet heilig zijn. Zoals selang ook al schreef het steeds meer afzwakken van basel3 kan gewoon niet.
  zondag 17 maart 2013 @ 08:45:54 #57
323876 michaelmoore
pi_124154914
quote:

[..]

J natuurlijk waarom zijn bankeigenaren heilig voor hun wandaden en mismanagement ??
Er komt vanzelf wel weer een nieuwe bank die beter oppast

Gewoon verkopen voor 0 euro aan een andere bank
  zondag 17 maart 2013 @ 09:14:34 #58
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124155128
quote:

[..]

Cyprus is gewoon failliet dus er gaan altijd ergens klappen vallen, dat is duidelijk. Maar met het omzeilen van het Depositogarantiestelsel - wat een expliciete garantie is die bankruns op zwakke banken voorkwam - gooi je echt het kind met het badwater weg!

Ik verwacht dat het gevolg is dat de vlucht van spaargeld uit de PIIGS landen nu weer op gang komt, net nu deze tot staan was gebracht. Want als Spaanse spaarder weet je nu natuurlijk dat je de volgende bent.

Ik heb eerder al eens uitgelegd hoe kapitaalvlucht uit PIIGS banken naar (o.a.) Nederlandse banken de risico's op Nederlands spaargeld verhoogt doordat het de blootstelling van het Nederlandse bankenstelsel aan het eurosysteem verhoogt (een groter deel van de assets gaat bestaan uit claims op de ECB die mogelijk in rook opgaan bij een ontrafeling van de eurozone).
Mijn reisverslagen
pi_124156139
quote:

[..]

Dat is niet nodig. Indien Cyprus geen steun krijgt en hard default is er voor Cyprus sprake van een systeemcrisis. Het precedent Ijsland toont aan dat in zo´n casus deze garantie vervalt. Oftwel de Cypriotische regering kan, zal en hoeft deze garantie niet na te komen in geval van een keiharde default.

quote:
LUXEMBURG - IJsland heeft niets illegaals gedaan door compensatie te weigeren voor Britse en Nederlandse spaarders bij de IJslandse internetspaarbank Icesave.

Dat heeft een Europese rechtbank maandag bepaald in een definitief vonnis. IJsland was, in tegenstelling tot Nederland en Groot-Brittannië, van mening dat volgens Europese wetgeving juridisch niet vaststaat dat een staat verantwoordelijk is voor de betaling van garanties aan spaarklanten. Het land is nu in het gelijk gesteld, mede vanwege de ''omvang van de systeemcrisis in IJsland''.
ijsland-wint-icesave-zaak

quote:
The European Free Trade Association (EFTA) court on Monday ruled that Iceland did not break European free trade laws on deposit guarantee schemes by refusing to compensate foreign depositors after Icesave’s owner, Lansbanki, collapsed in 2008.

The judgment obliterates any hopes the UK government had of pursuing Reykjavik for interest on the £2.35bn bail-out. It also raises grave questions about Europe’s cross-border banking arrangements, which allow overseas lenders to “passport” into a country without being subjected to local financial regulation.

In a key ruling that will set a precedent for future cross-border depositor guarantees, the EFTA court dismissed all three claims brought against Iceland and said the compensation rules did not mean the government had to fund the scheme.
Telegraph

[ Bericht 25% gewijzigd door Digi2 op 17-03-2013 10:44:14 ]
pi_124156310
Overigens; er is een rapport in de maak (voorzover ik weet is het al bijna af) waaruit blijkt hoeveel burgers in de diverse EU landen eigenlijk netto bezitten. De 'rijke' landen komen daar nogal laag uit vergeleken bij zuidelijke landen. Ook dat zal ongetwijfeld hebben meegespeeld in het onderhandelen. Het idee van 'ze hebben het geld wel, alleen willen ze het niet inzetten'. Dat gaat niet zo populair worden in Duitsland, vlak voor de verkiezingen vertellen dat relatief arme Duitsers garant moeten staan voor relatief rijke Cyprioten.

Wat iedereen ook lijkt te vergeten is dat als je Cyprus laat ondergaan de Grieken er ook aan gaan.
  zondag 17 maart 2013 @ 11:06:14 #61
323876 michaelmoore
pi_124156831
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:45 schreef HiZ het volgende:
.

Wat iedereen ook lijkt te vergeten is dat als je Cyprus laat ondergaan de Grieken er ook aan gaan.
O wat zielig voor de familie Niarchos en Onassis
pi_124156859
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:45 schreef HiZ het volgende:
Overigens; er is een rapport in de maak (voorzover ik weet is het al bijna af) waaruit blijkt hoeveel burgers in de diverse EU landen eigenlijk netto bezitten. De 'rijke' landen komen daar nogal laag uit vergeleken bij zuidelijke landen. Ook dat zal ongetwijfeld hebben meegespeeld in het onderhandelen. Het idee van 'ze hebben het geld wel, alleen willen ze het niet inzetten'. Dat gaat niet zo populair worden in Duitsland, vlak voor de verkiezingen vertellen dat relatief arme Duitsers garant moeten staan voor relatief rijke Cyprioten.

Lijkt me stug, Die paar griekse banken die insolvent zullen raken zijn met enkele miljarden weer gestut. De onderhandelingspositie van Cyprus is niet zo sterk. Ik denk dat kleine spaarders in Cyprus <25.000 euro nog gespaard gaan worden van de eenmalige belasting. Als Cyprus ervoor kiest te defaulten ondanks dit voorstel is dat meteen een waarschuwing. De FDP (Duitsland) is trouwens nog niet akkoord, zij wenst keiharde afspraken/doelstellingen mbt de witwaspraktijken op Cyprus en of er ook niet systeemrelevante banken gered worden. Deze zouden beter omvallen zodat aandeel en obligatiehouders de pijn leiden ipv de spaarders.

[ Bericht 2% gewijzigd door Digi2 op 17-03-2013 11:17:45 ]
  zondag 17 maart 2013 @ 11:13:39 #63
323876 michaelmoore
pi_124156998
http://www.telegraaf.nl/b(...)r_voedselbank__.html

wij ook volgend jaar
quote:
zo 17 mrt 2013, 09:26 | 6 reacties
Belgen massaal naar de voedselbank
BRUSSEL - Als gevolg van de crisis gaan de Belgen massaal naar de voedselbanken.

Vorig jaar klopten meer dan 121.000 mensen bij de voedselbanken aan voor hulp.
Dat waren er 4500 meer dan het jaar daarvoor. Nog nooit eerder moesten zoveel Belgen voedselhulp vragen, aldus de Belgische media op zondag.

Het zijn niet alleen kansarmen die aankloppen. Maar ook mensen uit de middenklasse en kleine zelfstandigen die failliet gingen, vinden steeds vaker hun weg naar de voedselbanken. Ook gepensioneerden die moeten rondkomen van een klein pensioentje zoeken steeds vaker voedselhulp, omdat alles duurder wordt en hun pensioen niet snel genoeg mee stijgt.
pi_124157458
De FDP schreeuwt wel heel hard steeds, maar echte invloed hebben ze ook niet zolang de SPD gewoon meestemt.
pi_124157630
De eu heeft met deze actie een ongekend precedent geschept. In feite is de oorlog verklaard aan spaarders. Het hele bankwezen is insolvent. De europes banken weigeren om hun verliezen op slechte leningen te nemen. Zolang dat niet gebeurt zal de economie in recessie blijven. Zou het niet beter zijn om als burgers zelf de touwtjes in handen te nemen? Ik bedoel daarmee door middel van het stoppen met betalen van kredieten, het bankwezen te laten imploderen. Om daarna een nieuw systeem op te bouwen, waarin banken niet het vermogen hebben om krediet uit de lucht te scheppen. Hoe dan ook als we op deze weg blijven zal de uitkomst hetzelfde zijn. Zij het langzamer.
-
pi_124157751
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:34 schreef HiZ het volgende:
De FDP schreeuwt wel heel hard steeds, maar echte invloed hebben ze ook niet zolang de SPD gewoon meestemt.
Probleem is wel dat de SPD en groenen dezelfde bezwaren hebben als de FDP. Het is dus nog lang geen gelopen race. EU parlements president Schulz wil dat de kleine spaarder < 25.000 euro ontzien wordt. De huidige overeenkomst zal dus nog wel gewijzigd worden. De hoofdlijn zal zijn dat de baillout max 10 miljard blijft. Een total whipeout van de aandeelhouders van banken die een baillout nodig hebben is ook belangrijk vooraleer je begint spaarrekeningen te korten. Dit principe verlaten duidt op sterke politieke willekeur.
pi_124158014
Als je IJsland vergelijkt met Cyprus en Ierland dan zie je duidelijk dat de afkorting ECB voor European Cartel of Bondholders staat.

Wat een shitzooi.
pi_124158119
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Probleem is wel dat de SPD en groenen dezelfde bezwaren hebben als de FDP. Het is dus nog lang geen gelopen race. EU parlements president Schulz wil dat de kleine spaarder < 25.000 euro ontzien wordt. De huidige overeenkomst zal dus nog wel gewijzigd worden. De hoofdlijn zal zijn dat de baillout max 10 miljard blijft. Een total whipeout van de aandeelhouders van banken die een baillout nodig hebben is ook belangrijk vooraleer je begint spaarrekeningen te korten. Dit principe verlaten duidt op sterke politieke willekeur.
Schulz heeft niks te vertellen over de deal. En om die vrijstelling te regelen is er een compleet nieuwe overlegsronde nodig.
  zondag 17 maart 2013 @ 12:06:48 #69
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124158132
quote:
After Cyprus, eurozone risks transmission failure and running out of road

By Nick Malkoutzis

The Eurogroup’s decision on Friday to impose a one-off tax on depositors in Cyprus may mark a turning point in the euro crisis. Only, the single currency’s decision makers might soon realize that in taking this particular turn, they also ran out of road.

Under pressure from several members of the eurozone – Germany in particular, if reports are accurate – the new Nicosia government agreed that deposits above 100,000 euros would be taxed 9.9 percent and those under 100,000 at a rate of 6.75 percent.

This is an unprecedented decision for a eurozone country. It is also one whose potential consequences reach much further than an island in the eastern Mediterranean. It threatens to cause the transmission system between the economic and financial sectors on one side and the political and social on the other to seize up. Without this, the euro cannot be propelled forward. It cannot function.

The choice to tax depositors has prompted an intense economic debate about whether it was the correct policy or not. Both sides have put forward points worth considering. Those arguing against the decision have pointed, for instance, to the risk of contagion in other eurozone countries that are facing economic problems. Those who defend the Eurogroup’s stance say depositors in Cyprus earned high interest, which gave them profits over the last few years and carried a bigger risk.

Setting these arguments aside, the eurozone ignores at its peril the fact that these decisions do not happen in an economic or financial vacuum. They have political and social consequences that cannot be ignored if the single currency is to have a future. One need only look at the political changes that have taken place in Greece, Ireland, Portugal, Spain, Italy and elsewhere to realize that the euro area is running out of leaders who have the backing needed to implement the decisions being taken.

Cypriot President Nicos Anastasiades, elected just last month, has to clarify to his people why he is adopting a bank deposit tax when he told voters a few weeks ago that he was absolutely opposed to it. Even before Anastasiades had returned from Brussels, his political opponents were demanding a referendum on the deposit tax. Some were even calling for new elections or an exit from the euro.

Anastasiades also has to explain to Cypriots why small-time depositors have to pay a similar levy to the one some eurozone countries supposedly demanded so alleged Russian oligarchs would be forced to pay for bailing out the island’s banking system. Furthermore, he has to inform them why the Cypriot government’s pledge to guarantee deposits up to 100,000 euros - supposedly even in the most extreme circumstances - is not even worth the paper it was written on.

The implications for people’s trust in their government and financial system are obvious. It would be remiss to think that this wariness will be contained just to Cyprus. While many will be watching next week for signs of financial contagion from the Cypriot decision in other parts of the eurozone, with Spaniards or Italians possibly withdrawing savings from their banks, there is a more insidious infection that could spread.

Cypriots will be given equity in their banks in return for the tax but what value will this have when they no longer have faith in the banking system? Cypriots will be told that the deposit tax will stave off further measures but they only have to look to Greece or Portugal to see that promises of no more taxes or cuts have little value. They will be told that there was no alternative but then they will hear about pressure from other single currency members and concerns about the upcoming German elections.

And, all the time, citizens in other troubled eurozone countries will watch and grow warier. They will interpret the policies advocated by the stronger members as punitive for the weaker. They will consider the hypocrisy of leaders who cry foul about money laundering in Cyprus but turn a blind eye if it is happening in Lichtenstein, Switzerland, Luxembourg, the City of London or anywhere else in Europe. They will realize that their government’s promises carry no value when measured against the ideas, motives or obsessions of the single currency’s big players.

This is the point at which the political and social sectors will experience a complete disconnect from the economic and financial. Restoring the connection will be an immense task.

Then, these same citizens will begin to ask themselves where their interests lie, what’s in the euro for them and whether other options would be better. And, as they are mulling over these thoughts, they will look to other parts of Europe and see people like them but also analysts and policy makers wondering what all the fuss is about. They will hear others who have not had to suffer any hardship or financial losses wonder why there is such a negative reaction to wages being slashed, taxes being hiked or deposits being taxed.

This is the point at which the links within the eurozone will begin to pop apart, when citizens will turn to Beppe Grillo-style solutions, to nationalists, extremists or to anyone who promises a different path.

This is the point at which the vehicle stops functioning and the road ends.

http://www.ekathimerini.c(...)_1_16/03/2013_488221
Dit vat het wel mooi samen
Mijn reisverslagen
pi_124158258
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 11:42 schreef gaussie het volgende:
De eu heeft met deze actie een ongekend precedent geschept. In feite is de oorlog verklaard aan spaarders. Het hele bankwezen is insolvent. De europes banken weigeren om hun verliezen op slechte leningen te nemen. Zolang dat niet gebeurt zal de economie in recessie blijven. Zou het niet beter zijn om als burgers zelf de touwtjes in handen te nemen? Ik bedoel daarmee door middel van het stoppen met betalen van kredieten, het bankwezen te laten imploderen. Om daarna een nieuw systeem op te bouwen, waarin banken niet het vermogen hebben om krediet uit de lucht te scheppen. Hoe dan ook als we op deze weg blijven zal de uitkomst hetzelfde zijn. Zij het langzamer.
Een wereldwijde reële rente dwz dat de rentevergoedingen lager zijn dan de inflatie toont al langer aan dat de spaarder de oorlog is verklaart. Europese banken hebben tav van de grieke haircut wel degelijk verliezen genomen maar de hoge leverage van de europese banken maakt dat ze dat maar zeer beperkt kunnen dragen. Banken kunnen worden gedwongen minder krediet te verstrekken door meer kapitaalbuffer te eisen (Basel III). De hoge leverage toont aan dat de ECB en de landelijke centrale banken hebben liggen slapen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 17-03-2013 12:21:16 ]
pi_124158267
Tja, wat leer je hiervan als belegger spaarder? De garanties die je krijgt zijn nooit beter dan de entiteit die ze geeft. Iedereen had al jaren kunnen bedenken dat Cyprus nooit echt alle tegoeden kon garanderen.

Overigens blijf ik erbij dat het simpele feit dat al dat Russische geld nog steeds op Cyprus zat vooral betekent dat die rekeninghouders liever 10% verlies nemen dan dat ze een veel groter percentage kwijtraken door de noodzaak het geld te gaan wassen.
  zondag 17 maart 2013 @ 12:23:04 #72
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124158442
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:13 schreef HiZ het volgende:
Tja, wat leer je hiervan als belegger spaarder? De garanties die je krijgt zijn nooit beter dan de entiteit die ze geeft. Iedereen had al jaren kunnen bedenken dat Cyprus nooit echt alle tegoeden kon garanderen.
Ik ben het hiermee eens, maar wat er nu is gebeurd toont juist aan dat Cyprus wel de door de garantie gedekte tegoeden had kunnen garanderen. Alleen hadden de senior bondholders dan verliezen moeten slikken en waren de tegoeden boven de ¤100.000 harder gekort.

quote:
Overigens blijf ik erbij dat het simpele feit dat al dat Russische geld nog steeds op Cyprus zat vooral betekent dat die rekeninghouders liever 10% verlies nemen dan dat ze een veel groter percentage kwijtraken door de noodzaak het geld te gaan wassen.
Die Russen zijn niet interessant. Dat is een "red herring", een afleidingsmanoeuvre.
Mijn reisverslagen
pi_124158792
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:00 schreef de_ier het volgende:
Als je IJsland vergelijkt met Cyprus en Ierland dan zie je duidelijk dat de afkorting ECB voor European Cartel of Bondholders staat.

Wat een shitzooi.
De grote financieringstekorten en staatsschulden binnen de eurozone maken de bondholders oppermachtig want zij financieren die tekorten en staatschulden. De macht verschuift steeds meer richting bondholders en de politieke realiteit volgt. De bankbaillouts versterken dit effect nog want als bondholders weigeren banken te financieren stijgen direct de staatschulden en tekorten. Zie bijvoorbeeld de SNS baillout.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 17-03-2013 13:04:12 ]
  zondag 17 maart 2013 @ 13:27:38 #74
371032 GoedeVraag
pi_124160189
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:23 schreef SeLang het volgende:

Die Russen zijn niet interessant. Dat is een "red herring", een afleidingsmanoeuvre.
Dat is een jouw aanname, maar je hebt waarschijnlijk geen idee wie die Russen zijn.

Ik ook niet, maar aangezien Cyprus in het verleden een nest voor zeer kapitaalkrachtige Russen was durf ik te gokken dat het om vrinden van Putin gaat.

Misschien zit er achter deze actie meer politiek dan het lijkt.
  zondag 17 maart 2013 @ 13:45:59 #75
323876 michaelmoore
pi_124160851
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 13:27 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Dat is een jouw aanname, maar je hebt waarschijnlijk geen idee wie die Russen zijn.

Ik ook niet, maar aangezien Cyprus in het verleden een nest voor zeer kapitaalkrachtige Russen was durf ik te gokken dat het om vrinden van Putin gaat.

Misschien zit er achter deze actie meer politiek dan het lijkt.
zullen ongetwijfeld een paar oligarchen zijn
De gemiddelde rus kan niet eens een auto kopen en leeft van maand naar maand met zijn salaris van 1200 dollar voor een gezin.

Putin heeft er een knappe hekel aan dat al die miljarden het land uit gaan, dus die staat in zijn vuistje te lachen
pi_124161262
quote:
Londen wil Britten op Cyprus helpen

De Britse regering wil alle Britten die op Cyprus wonen financieel bijstaan als ze worden getroffen door het Europese reddingsplan voor Cyprus.

Het EU-land krijgt 10 miljard euro uit het Europese noodfonds en moet zelf ruim 5 miljard bijdragen via een eenmalige heffing op spaartegoeden. Mensen die maximaal 100.000 euro aan spaargeld op de bank hebben staan, moeten daarover 6,75 procent belasting gaan betalen. Boven de 100.000 euro wordt dat bijna 10 procent.

Er wonen op Cyprus, dat tot 1960 een Britse kolonie was, veel Britten. Er zijn alleen al 3500 Britse militairen op het eiland gelegerd. De Britse regering zal de extra kosten voor haar rekening nemen, heeft minister Osborne van Financiën toegezegd.
De britten op Cyprus krijgen dus een baillout vanwege de baillout :{
  zondag 17 maart 2013 @ 14:08:48 #77
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124161624
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 13:58 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De britten op Cyprus krijgen dus een baillout vanwege de baillout :{
Het moet niet gekker worden _O-
Maar het past wel goed in de Britse anti-EU campagne :Y

Btw: de Britse expats die hun geld in Cyprus op de bank hebben staan zijn nog steeds beter af dan Britten die hun geld in de UK hebben gehouden... Zo zie je weer hoe de regering haar eigen volk voor de gek houdt.

[ Bericht 7% gewijzigd door SeLang op 17-03-2013 14:40:49 ]
Mijn reisverslagen
pi_124162120
quote:
Fysiek goud kan. Maar dan wel zelf bewaren. De banken in Cyprus zijn dicht. Bank holiday's die zomaar ingevoerd kunnen worden.
pi_124162334
Er zijn zat oplossingen, goud is overpriced op het moment net als aandelen.

Cash in je matras stoppen, een bankrekening nemen in een niet EU land, een oud kunstwerk kopen.
  zondag 17 maart 2013 @ 14:29:34 #80
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124162359
Het wordt nog spannend: er is mogelijk geen meerderheid voor het "reddingsplan" in het Cypriotische parlement. Stemming is uitgesteld naar morgen 16:00 locale tijd...

Ow, en er is alweer gedreigd met oorlog als de wet er niet doorkomt....

“If tomorrow Cyprus’s Parliament rejects the bill, Cyprus opens the road to chaos,” said Afxentis Afxentiou, who was governor of the Central Bank of Cyprus from 1982 until 2002, said on CYBC. If the bill is rejected, “Cyprus will turn into Libya.

http://www.zerohedge.com/(...)-pressure-pre-trade-
Mijn reisverslagen
pi_124162810
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 14:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het moet niet gekker worden _O-
Maar het past wel goed in de Britse anti-EU campagne :Y

Btw: de Britse expats die hun geld in Cyprus op de bank hebben staan zijn nog steeds beter af dan Britten die hun geld in de UK hebben gehouden... Zo zie je weer hoe de regering haar eigen volk voor de gek houdt.

[ afbeelding ]
Dus in feite gaat de Britse overheid geld van de gewone man afpakken om een groepje mensen op Cyprus, die in feite toch al beter af zijn, te helpen? En dat om op anti-EU-sentimenten in te spelen en zo de indruk te wekken juist voor diezelfde gewone man op te komen? Het moet inderdaad niet gekker worden nee :D
pi_124164698
Duitsers in paniek!

Sparer unter Schock

Die Bankautomaten werden bestürmt, Überweisungen und Online-Banking sind nicht mehr möglich: Nach der Brüsseler Entscheidung, die zyprischen Bankkunden für die Rettung vor der Pleite zur Kasse zu bitten, reagieren die Bürger empört. Zyperns Präsident Anastasiades muss um die Zustimmung des Parlaments bangen - und verschiebt die Abstimmung auf Montag.

http://www.sueddeutsche.d(...)ter-schock-1.1626609
  zondag 17 maart 2013 @ 15:24:58 #83
323876 michaelmoore
pi_124164876
Laat de Europese Unie hier maar eens naar kijken en zichzelf flink amputeren, daar is iedereen mee gebaat
http://www.telegraaf.nl/d(...)procent_nodig__.html

quote:
zo 17 mrt 2013, 14:03
China heeft groeitempo van 7,5 procent nodig
PEKING (AFN) - De kersverse premier van China, Li Keqiang, mikt tot en met 2020 op een jaarlijkse economische groei van 7,5 procent.
Die expansie heeft China nodig om aan de doelstellingen, waaronder een verdubbeling van het inkomen per hoofd van de bevolking te voldoen.
Dat zei de premier zondag. Vorig jaar groeide de Chinese economie met 7,8 procent, de geringste groei in 13 jaar.

Li Keqiang wil om de groei van 7,5 procent te bewerkstelligen de economische rol van de Chinese overheid indammen en meer aan de markt overlaten.
Dat zal volgens de premier flink wennen zijn. ,,

Het is een pijnlijk proces dat aanvoelt als een amputatie.''
  zondag 17 maart 2013 @ 15:28:01 #84
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124164985
Bankholiday alweer verlengd tot dinsdag

quote:
The Cypriot cabinet has declared Tuesday a bank holiday, for fear of capital flight, and this may even be stretched to Wednesday, as depositors are certain to withdraw huge sums from the Cypriot banks after the haircut imposed.

Nicosia postponed from Sunday to Monday the tabling in Parliament of the bill including the measures for the Cypriot bailout – including a bank account haircut and a tax hike on interest and corporate earnings – but the European Central Bank insists on a rapid voting because there are already signs a domino effect will follow across European lenders and markets from Monday.

There is genuine fear of market unrest on Monday morning when stocks may crumble in the eurozone and bank accounts in other southern European bank may suffer.

Skai radio reported on Sunday that the Bank of Greece has sent between 4 and 5 billion euros to Cyprus in order to help Cypriot banks respond to cash requirements by their clients.
Mijn reisverslagen
pi_124165600
"The new Dutch president of the Eurogroup Dijsselbloem declined to rule out further depositors haircuts in other Eurozone countries such as Greece, Spain or Italy."

Dat word een uitvlucht van spaargelden naar solvabele landen/cash denk ik. Er is een enorme precedent geschept.
pi_124165887
Word druk in Zwitserland denk ik piepeloi
pi_124166026
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:40 schreef piepeloi55 het volgende:
"The new Dutch president of the Eurogroup Dijsselbloem declined to rule out further depositors haircuts in other Eurozone countries such as Greece, Spain or Italy."

Dat word een uitvlucht van spaargelden naar solvabele landen/cash denk ik. Er is een enorme precedent geschapen.
Ik denk eerder aan een uitvlucht van euros op de rekening naar cash onder´t matras in veel zuideuropese landen. Veel bedrijven daar zullen hun cash in de kluis gooien ipv het op een bankrekening te zetten.
  zondag 17 maart 2013 @ 15:48:14 #88
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_124166058
Die 'doelstellingen' van China... We weten al hoe dat gaat aflopen.

Waarom zou je als doelstelling hebben een verdubbeling van het inkomen van de bevolking?
  zondag 17 maart 2013 @ 15:48:20 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124166063
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:40 schreef piepeloi55 het volgende:

Dat word een uitvlucht van spaargelden naar solvabele landen/cash denk ik. Er is een enorme precedent geschept.
Ik verwacht morgen een gigantische uitstroom van spaargeld uit Griekenland, Spanje, Portugal en Italië. Alleen krijg je de officiële cijfers daarvan pas in mei te zien.

Om te beseffen hoe groot dit is: bedenk dat zelfs Griekenland tot nu het Depositogarantiestelsel heeft gerespecteerd, ondanks een meervoudige default op haar eigen sovereign bonds! En nu is die garantie opeens niet heilig meer....
Mijn reisverslagen
  zondag 17 maart 2013 @ 15:52:02 #90
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124166279
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:48 schreef Lemans24 het volgende:
Die 'doelstellingen' van China... We weten al hoe dat gaat aflopen.
China is inderdaad de grootste bubble van allemaal. Dat gaat heel erg hard crashen.

Overigens zal dan blijken waarom Duitsland momenteel zoveel beter gaat dan de meeste andere eurozone landen. Dat heeft weinig met de euro te maken en vermeend concurrentievoordeel met de PIIGS maar voor een groot deel met het geld dat Duitsland verdient aan die Chinese bubble. De meeste commentatoren missen dat punt volledig...
Mijn reisverslagen
pi_124166395
Eerlijk gezegd vind ik het best eng dat de 'oplossing' voor de crisis tot nu toe zo fragiel is, dat één moment van aandachtsverslapping rond een eigenlijk onbeduidend landje als Cyprus zo'n enorm gevaarlijke precedentwerking kan hebben.

Dat geldt natuurlijk ook voor als we Cyprus niet hadden geholpen en ze failliet waren gegaan: zou daarvan niet ook een precedent uitgaan wat de rente op de obligaties van de PIGS-landen weer als een raket had laten stijgen?
pi_124166726
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:54 schreef Igen het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het best eng dat de 'oplossing' voor de crisis tot nu toe zo fragiel is, dat één moment van aandachtsverslapping rond een eigenlijk onbeduidend landje als Cyprus zo'n enorm gevaarlijke precedentwerking kan hebben.

Dat geldt natuurlijk ook voor als we Cyprus niet hadden geholpen en ze failliet waren gegaan: zou daarvan niet ook een precedent uitgaan wat de rente op de obligaties van de PIGS-landen weer als een raket had laten stijgen?
Na alle onduidelijkheid rond de koers van Italie is dit olie op het vuur. Ik vermoed dat er morgen stevige rentestijgingen zullen zijn binnen de PIGS muv Ierland (de I staat voor Italie).
pi_124166755
"The Eurogroup further welcomes the Cypriot authorities' commitment to take further measures mobilising internal resources"

http://famagusta-gazette.(...)eement-p18552-69.htm

Let vooral op 'internal resources'. Dat is dus spaargeld. Overigens zijn pensioenen ook ' internal resources'...
pi_124166858
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 16:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Na alle onduidelijkheid rond de koers van Italie is dit olie op het vuur. Ik vermoed dat er morgen stevige rentestijgingen zullen zijn binnen de PIGS muv Ierland (de I staat voor Italie).
Het is toch vooral Spanje wat een probleem met hun banken heeft? Bij Italië en Portugal valt dat wel mee dacht ik.
  zondag 17 maart 2013 @ 16:11:25 #95
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124167256
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:54 schreef Igen het volgende:

Ik heb van het begin af aan gezegd dat ze de bestaande regels van het oorspronkelijke verdrag waar iedereen voor heeft getekend hadden moeten handhaven. Dus:

- GEEN bailouts
- GEEN monetaire financiering

Het gevolg was geweest een default van Cyprus en Griekenland al in 2010. Dat had een paar centen gekost maar waarschijnlijk slechts een fractie van wat het nu kost. Het belangrijkste is echter dat het zelf-corrigerend is. Landen worden gedwongen om hun eigen troep op te ruimen. En dat geldt niet alleen voor de PIIGS maar ook voor NL en Duitsland. Die hadden veel geld moeten afschrijven op PIIGS bonds e.d. en waren gedwongen geweest om hun banken te herkapitaliseren. Dan had je nu weer een gezonde bankensector gehad en gebalanceerde begrotingen, in plaats van het steeds hoger wordende kaartenhuis dat elke maand weer met een paar nieuwe dure pleisters tijdelijk moet worden gefixt.

Maar goed dat is nu gebeurd en we zitten nu in een situatie die steeds moeilijker wordt om op te lossen. Het omzeilen van het Depositogarantiestelsel is denk ik rampzalig voor NL en Duitsland want ik verwacht dat door het vluchtkapitaal de target2 balans die net wat aan het verbeteren was weer gaat exploderen. En dat betekent dat bij de ontrafeling dat de schade voor ons nog sneller oploopt.
Mijn reisverslagen
  zondag 17 maart 2013 @ 16:15:35 #96
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124167448
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 16:03 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is toch vooral Spanje wat een probleem met hun banken heeft? Bij Italië en Portugal valt dat wel mee dacht ik.
Maar zou jij als Italiaan of Portugees na gisteren dat risico nog nemen? Mijn spaarcenten zou ik nu toch echt direct weghalen hoor!
Mijn reisverslagen
pi_124167621
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 16:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar zou jij als Italiaan of Portugees na gisteren dat risico nog nemen? Mijn spaarcenten zou ik nu toch echt direct weghalen hoor!
Wat is het alternatief?
pi_124167806
quote:
7s.gif Op zondag 17 maart 2013 16:18 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wat is het alternatief?
Fysiek goud, rekening openen in Zwitserland, kunst aan de muur, etc. Zolang het voor de overheid niet te traceren is.
pi_124167827
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 16:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik verwacht dat er morgen een ENORME hoeveelheid spaargeld opgenomen gaat worden, zowel in de PIGS-landen als andere Europese landen (zoals Nederland, Duitsland, etc.). Een soort nieuwe Europese bankrun (en terecht ook!). Ik zit er sterk over te denken om ook een (gedeelte?) van mijn spaargeld op te nemen en te bewaren op een veilige fysieke locatie.
pi_124167910
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 16:22 schreef KneeDeep het volgende:

[..]

Fysiek goud, rekening openen in Zwitserland, kunst aan de muur, etc. Zolang het voor de overheid niet te traceren is.
Het enige reële alternatief dat je noemt is de Zwitserse bankrekening. De rest is stukken onveiliger dan je spaarcentjes bij de ING laten staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')