Deze discussie ga ik niet met jou aan. Je hebt geen idee wat project engineering inhoud. Maar dat schetst ook gelijk het probleem. Tja het rolt er allemaal wel uit en stelt niets voor. Eigenlijk zijn het de techneuten zelf schuld. En daar doe jij vrolijk aan mee.Ga maar eens bij een ingenieursbureau aan de slag als Project Engineer. Dan mag je blij zijn als je de 50.000 euro bruto haalt met de nodige jaren ervaring.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 12:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je haalt junior en senior door elkaar.
Ik geloof niet da je als junior machinist de 30k haalt....
Ik ben bv ingenieur en als ik mijn salaris vergelijk met iemand met gelijke aantal werkjaren en met een mbo diploma zit ik meestal een faktor 2 hoger, en die faktor groeit met mijn werkervaring alleen maar meer.
Een beetje fatsoenlijke senior ingenieur verdient al gauw 80k en dat is toch niet echt slecht te vinden lijkt me.
btw: project ingenieur is helemaal geen zwaar beroep![]()
dit is echt een goed plan.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb er ook geen problemen mee als studenten de lening kwijtgescholden krijgen als ze summa cum laude afstuderen.
Mwah, de meeste jongeren beseffen wel dat ze dat nooit gaan halen. De echte slimmerikken halen uit zichzelf al zulke cijfers.quote:Op woensdag 27 februari 2013 13:54 schreef Chahna het volgende:
[..]
dit is echt een goed plan.
dan gaan studenten wellicht studeren in plaats van tevreden te zijn met een zesje.
Dit dus.quote:Op woensdag 27 februari 2013 14:28 schreef Killaht het volgende:
Ze hadden gewoon moeten houden zoals het was.
Studeer je af wordt de schuld kwijtgescholden, doe je dat niet betaal je terug.
Ja, maar misschien is dit ook wel positief omdat d'r dus minder mensen gaan studeren. En ik denk op zich dat d'r op dit moment best veel mensen niet op het juiste niveau zitten (te hoog omdat er zoveel doorstroommogelijkheden zijn). Hoewel ik ook denk dat er tussen mbo en hbo niet zoveel verschil zit bij de meeste opleidingen.quote:Op woensdag 27 februari 2013 14:28 schreef Killaht het volgende:
Ze hadden gewoon moeten houden zoals het was.
Studeer je af wordt de schuld kwijtgescholden, doe je dat niet betaal je terug.
Mijn idee: ik doe een 'pretstudie' (en dát beroep is toch wel mijn 'droom'quote:Op dinsdag 26 februari 2013 10:56 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Kortom: studeren voor een baan die je misschien totaal niet ziet zitten. Dát zal lekker motiveren.
Je bent vergeten de studie die je doet te noemenquote:Op woensdag 27 februari 2013 17:05 schreef Ziba het volgende:
[..]
Mijn idee: ik doe een 'pretstudie' (en dát beroep is toch wel mijn 'droom') gecombineerd met een 'relevante' studie waar veel vraag naar is en die studie is ook redelijk interessant/leuk. Misschien rooskleurig gedacht, geen idee? Maar op zich is het wel te realiseren als je maar genoeg motivatie hebt.
Misschien moeten meer studenten zo denken als het financieel kan?
Ik praat over de toekomst. Ik ben dus van plan om twee studies te combineren: pret en relevant. Pretstudies zijn niet per definitie pretstudies, denk ik, zit soms wel toekomst in.quote:Op woensdag 27 februari 2013 17:14 schreef Rzr101 het volgende:
[..]
Je bent vergeten de studie die je doet te noemen
Jaaaa, journalistiek in het pret-gedeelte. Hoe raad je het.quote:Op woensdag 27 februari 2013 17:20 schreef Rzr101 het volgende:
Aha. Welke studies wil je combineren (journalistiek/reisleider in het pret-gedeelte?)
Over het verschil tussen MBO/HBO, laatstgenoemde ligt in verhouding dichter bij het WO dan bij het MBO.
Ik zie het niet als een positief iets. Er is steeds meer vraag naar hoogopgeleid personeel en HBO is hiervoor de standaard geworden. Om even 10.000 minder afstudeerders te zien verdwijnen, dat heeft invloed op de markt uiteindelijk.quote:Op woensdag 27 februari 2013 16:59 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ja, maar misschien is dit ook wel positief omdat d'r dus minder mensen gaan studeren. En ik denk op zich dat d'r op dit moment best veel mensen niet op het juiste niveau zitten (te hoog omdat er zoveel doorstroommogelijkheden zijn). Hoewel ik ook denk dat er tussen mbo en hbo niet zoveel verschil zit bij de meeste opleidingen.
Het sociale leenstelsel gaat gelukkig pas vanaf 2014 in, zodra je in 2013 begint heb je d'r geen last van. Mij persoonlijk kan de studiefinanciering niet zoveel interesseren, als ik mijn OV maar kan behouden in de toekomst.
Studenten die niet met plezier studeren halen over het algemeen mindere resultaten dan studenten die wel plezier hebben in het studeren. Dat sommige studenten plezier halen uit bier drinken na het college maakt weinig uit, als mensen maar hun plezier behouden. Het gemekker op feestende studenten heb ik altijd wat kortzichtig gevonden.quote:Op donderdag 28 februari 2013 11:50 schreef Killaht het volgende:
[..]
Ik zie het niet als een positief iets. Er is steeds meer vraag naar hoogopgeleid personeel en HBO is hiervoor de standaard geworden. Om even 10.000 minder afstudeerders te zien verdwijnen, dat heeft invloed op de markt uiteindelijk.
Als we een kennis economie willen blijven, zullen we dus meer hogeropgeleid personeel nodig hebben.
Ik merk eveneens dat er veel negatieve gedachten zijn over studenten hier, dat het feesten is en men voor de lol studies doen. Maar in praktijk is dat niet zo, althans die worden er snel uitgefilterd.
Het 1e jaar (orientatie jaar) letten leraren erg goed op de geschiktheid en motivatie van studenten. Na het 1e jaar zijn dan ook de meeste studenten die niet geschikt zijn eruit gewerkt.
kwantiteit boven kwaliteit dan maar... denk niet dat dat onze economie ten goed gaat komen... als je een goed stel hersens hebt weet je dat er iets van je gevraagd wordt, en dat dat geld kost wat je later gewoon op een meest gunstige manier hoeft terug te betalen over een termijn waarbij je al bejaard bent... dus nah, slimme mensen blijven, kaf/koren... primaquote:Op donderdag 28 februari 2013 11:50 schreef Killaht het volgende:
[..]
Ik zie het niet als een positief iets. Er is steeds meer vraag naar hoogopgeleid personeel en HBO is hiervoor de standaard geworden. Om even 10.000 minder afstudeerders te zien verdwijnen, dat heeft invloed op de markt uiteindelijk.
Als we een kennis economie willen blijven, zullen we dus meer hogeropgeleid personeel nodig hebben.
Ik merk eveneens dat er veel negatieve gedachten zijn over studenten hier, dat het feesten is en men voor de lol studies doen. Maar in praktijk is dat niet zo, althans die worden er snel uitgefilterd.
Het 1e jaar (orientatie jaar) letten leraren erg goed op de geschiktheid en motivatie van studenten. Na het 1e jaar zijn dan ook de meeste studenten die niet geschikt zijn eruit gewerkt.
Waarom kwantiteit? Alle opleidingen worden streng geaccrediteerd en Nederland heeft een van de betere kwaliteit opleidingen.quote:Op donderdag 28 februari 2013 12:33 schreef Re het volgende:
[..]
kwantiteit boven kwaliteit dan maar... denk niet dat dat onze economie ten goed gaat komen... als je een goed stel hersens hebt weet je dat er iets van je gevraagd wordt, en dat dat geld kost wat je later gewoon op een meest gunstige manier hoeft terug te betalen over een termijn waarbij je al bejaard bent... dus nah, slimme mensen blijven, kaf/koren... prima
Als een student dat kennelijk ruimschoots terugverdient is het toch geen probleem om je studiekosten in eerste instantie te lenen als zijnde investeringskosten?quote:Op donderdag 28 februari 2013 13:42 schreef Killaht het volgende:
Ik ben van mening dat de studie een investering en afspraak is tussen overheid en student en de student beloond wordt als hij deze studie afrond. Komt hij de afspraak niet na moet hij/zij terug betalen. De kosten bij het afronden worden kwijtgescholden, maar ruim terugverdient op lange termijn door de student d.m.v. een goede bijdrage aan de maatschappij.
ik kan me niet voorstellen dat iemand zich tegen zou houden om een opleiding te volgens hiervoor.. en waarom zou men? Ik vind het echt huillie gedrag van de verontwaardigdenquote:Op donderdag 28 februari 2013 13:42 schreef Killaht het volgende:
[..]
Waarom kwantiteit? Alle opleidingen worden streng geaccrediteerd en Nederland heeft een van de betere kwaliteit opleidingen.
Jij stelt dat als dit onderwijs voor iedereen toereikend is ten koste zal gaan van de kwaliteit? Mensen die geen hbo of wo kunnen, zullen hierin ook niet slagen, dus kaf/koren. Je bent van mening dat mensen geen gelijke kansen geboden mogen worden?
Wat je dan krijgt is op termijn een tekort en gemiste talenten die zich niet optimaal hebben kunnen ontwikkelen. Tenzij je geilt op jezelf superieur vinden en dat niet van andere mensen verlangt.
Ik ben van mening dat de studie een investering en afspraak is tussen overheid en student en de student beloond wordt als hij deze studie afrond. Komt hij de afspraak niet na moet hij/zij terug betalen. De kosten bij het afronden worden kwijtgescholden, maar ruim terugverdient op lange termijn door de student d.m.v. een goede bijdrage aan de maatschappij.
Wat bedoel je precies?quote:Op donderdag 28 februari 2013 15:18 schreef Re het volgende:
[..]
ik kan me niet voorstellen dat iemand zich tegen zou houden om een opleiding te volgens hiervoor.. en waarom zou men? Ik vind het echt huillie gedrag van de verontwaardigden
waarom zou je als je gemotiveerd bent om de rest van je toekomstige leven te willen profiteren van een benodigde opleiding jezelf die opleiding onthouden omdat je een lening moet aangaan...quote:
Het is niet dat je dat terugverdient omdat je een diploma haalt (en dan opeens 40.000 euro per jaar gestort krijgt als beloning) maar omdat je daarna over de minimale kennis en vaardigheden beschikt om te kunnen werken en produceren in relatief complexe en zware banen.quote:Op donderdag 28 februari 2013 14:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als een student dat kennelijk ruimschoots terugverdient is het toch geen probleem om je studiekosten in eerste instantie te lenen als zijnde investeringskosten?
Op die manier voorkom je dat je als samenleving investeert in duizenden psychologen en kunsthistorici die we niet nodig hebben en aan vrouwelijke academici die nadat ze kinderen hebben stoppen met het maken van een carrière. Dat laatste is op zich natuurlijk prima, maar om dat nu als samenleving te faciliteren gaat ook wat ver.
Omdat we (dacht ik althans) ergens rond 2008 met zijn allen er wel uit waren dat het een nogal onverstandig idee is om geld te lenen als er geen garantie is dat je het terug kunt betalen. Het feit dat dit ook nog eens een lening is waar je van te voren de voorwaarden niet van weet (je weet niet hoe veel je moet lenen en tegen welke rente je later terug moet betalen) maakt het nog eens 10x zo onverstandig.quote:Op donderdag 28 februari 2013 15:23 schreef Re het volgende:
[..]
waarom zou je als je gemotiveerd bent om de rest van je toekomstige leven te willen profiteren van een benodigde opleiding jezelf die opleiding onthouden omdat je een lening moet aangaan...
Omdat niemand zit te wachten dat als hij eindelijk op de arbeidsmarkt komt en een structurele bijdrage kan leveren aan de maatschappij een lening van enkele 10.000de euro's aan zijn been heeft hangen. De mogelijkheden tegenwoordig om als starter te jezelf verder te ontplooien zijn al beperkt. Dan kijk ik alleen al naar de huizenmarkt, die het onmogelijk maakt voor starters.quote:Op donderdag 28 februari 2013 14:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als een student dat kennelijk ruimschoots terugverdient is het toch geen probleem om je studiekosten in eerste instantie te lenen als zijnde investeringskosten?
Op die manier voorkom je dat je als samenleving investeert in duizenden psychologen en kunsthistorici die we niet nodig hebben en aan vrouwelijke academici die nadat ze kinderen hebben stoppen met het maken van een carrière. Dat laatste is op zich natuurlijk prima, maar om dat nu als samenleving te faciliteren gaat ook wat ver.
die schuld wordt toch niet meegerekend met je hypoteheekberekening oid... en gustiger lenen dan een studielening is niet mogelijk... en wees eens inventief, laat je sponsoren, laat je beurs met een scholarship bekostigen, wet ik veel maar ga niet janken van dat het een blok aan je been is... idd ga dan niet studeren en werk je zo op in de maatschappij... of nietquote:Op donderdag 28 februari 2013 15:55 schreef Killaht het volgende:
[..]
Omdat niemand zit te wachten dat als hij eindelijk op de arbeidsmarkt komt en een structurele bijdrage kan leveren aan de maatschappij een lening van enkele 10.000de euro's aan zijn been heeft hangen. De mogelijkheden tegenwoordig om als starter te jezelf verder te ontplooien zijn al beperkt. Dan kijk ik alleen al naar de huizenmarkt, die het onmogelijk maakt voor starters.
Dat is een ander verhaal, investeren en opleiden moet anders, maar niet op deze manier. Zoals ik al eerder aangaf moet er meer gekeken worden naar de vraag aan personeel in alle sectoren en dit over een langere termijn. Daarop anticiperen en bepaalde opleidingen aantrekkelijker maken. Zowel bedrijven als overheid dienen dus beter samen te werken.
http://www.nu.nl/geldzaken/2976450/bkr-wil-grip-studieschuld.htmlquote:Op donderdag 28 februari 2013 15:59 schreef Re het volgende:
[..]
die schuld wordt toch niet meegerekend met je hypoteheekberekening oid... en gustiger lenen dan een studielening is niet mogelijk... en wees eens inventief, laat je sponsoren, laat je beurs met een scholarship bekostigen, wet ik veel maar ga niet janken van dat het een blok aan je been is... idd ga dan niet studeren en werk je zo op in de maatschappij... of niet
Niet mee eens. Kennis hoeft niet altijd in dienst te staan van de economie.quote:Op donderdag 28 februari 2013 15:56 schreef Janneke141 het volgende:
We moeten sowieso eens stoppen met het financieren van studies die je opleiden voor de bijstand.
maar opleiden voor de bijstand moet je gewoon niet doen.quote:Op donderdag 28 februari 2013 16:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niet mee eens. Kennis hoeft niet altijd in dienst te staan van de economie.
Die kennis die jij bedoeld is vrij beschikbaar op internet.quote:Op donderdag 28 februari 2013 16:01 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niet mee eens. Kennis hoeft niet altijd in dienst te staan van de economie.
mooi, je eigen bron zegt dus van nietquote:Op donderdag 28 februari 2013 16:01 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/geldzaken/2976450/bkr-wil-grip-studieschuld.html
In boeken, bedoel je.quote:Op donderdag 28 februari 2013 16:51 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Die kennis die jij bedoeld is vrij beschikbaar op internet.
Nee, internet. Lees maar terug.quote:
Jij bent natuurlijk zo'n type dat Wikipedia gebruikt als spoedcursus voor van alles en nogwat.quote:
Nouja, je kunt over alles en nog wat complete cursussen vinden. Zelfs antwoorden van examens.quote:Op donderdag 28 februari 2013 17:00 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij bent natuurlijk zo'n type dat Wikipedia gebruikt als spoedcursus voor van alles en nogwat.
Je wordt geen antropoloog door wat websites af te struinen.quote:Op donderdag 28 februari 2013 17:01 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Nouja, je kunt over alles en nog wat complete cursussen vinden. Zelfs antwoorden van examens.
Geen grotere encyclopedie dan het internet.
Ik heb een paar gerelateerde wiki pagina's bezocht en dat brengt mij toch wel op het niveau van iemand die tientallen dikke boeken en vele wetenschappelijke artikelen heeft moeten verwerken hoor.quote:Op donderdag 28 februari 2013 17:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je wordt geen antropoloog door wat websites af te struinen.
Inderdaad.quote:Op donderdag 28 februari 2013 17:15 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik heb een paar gerelateerde wiki pagina's bezocht en dat brengt mij toch wel op het niveau van iemand die tientallen dikke boeken en vele wetenschappelijke artikelen heeft moeten verwerken hoor.
Klopt. Online studieboeken, copien van echte boeken, zijn ook minder omdat online. Dus.quote:Op donderdag 28 februari 2013 17:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Inderdaad.
Internet is leuk voor een cursus cocktails maken en domme weetjes. Meer niet.
Dit dus, je leert als overheid zijnde nu de nieuwe generatie dat lenen prima kan, terwijl we op dit moment nog de gevolgen ondervinden van de problemen die het geeft. Sterker nog, dit leengedrag wordt aangemoedigd omdat er bezuinigd moet worden omdat er teveel geleend is. Zo komen we er nooit natuurlijk.quote:Op donderdag 28 februari 2013 15:49 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Omdat we (dacht ik althans) ergens rond 2008 met zijn allen er wel uit waren dat het een nogal onverstandig idee is om geld te lenen als er geen garantie is dat je het terug kunt betalen. Het feit dat dit ook nog eens een lening is waar je van te voren de voorwaarden niet van weet (je weet niet hoe veel je moet lenen en tegen welke rente je later terug moet betalen) maakt het nog eens 10x zo onverstandig.
Hm ja oke, je hebt een punt. Zelf geef ik de voorkeur aan een boek, maar je hebt gelijk.quote:Op donderdag 28 februari 2013 20:15 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Klopt. Online studieboeken, copien van echte boeken, zijn ook minder omdat online. Dus.
In 2007 begonnen ze er al mee. Zinloos eigenlijk: http://www.nu.nl/internet(...)tis-beschikbaar.html
van jouw geld?quote:Op maandag 25 februari 2013 19:22 schreef QBay het volgende:
Als je echt talent voor iets hebt, dan heb je geen studie nodig om dat uit te buiten.
Welke zijn de onzinstudies, gewoon dat we weten waar we het over hebben?quote:Op donderdag 28 februari 2013 16:44 schreef Chahna het volgende:
[..]
maar opleiden voor de bijstand moet je gewoon niet doen.
kappen dus met onzinstudies etc. als mensen deze willen volgen financieren ze het ook zelf maar.
Het vrijwel onmogelijk maken om van een recht gebruik te maken is vrijwel hetzelfde als iemand het recht ontnemen laten we dat even voorop stellen, dit is geen semantische discussie, dit is een discussie van normen en waarden die voorop dienen te staan, een principiële discussie, dat is zo belangrijk.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:20 schreef k3vil het volgende:
[..]
Het recht wordt niet ontnomen, maar het wordt zo onmogelijk gemaakt gebruik te maken van het recht.
Men heeft recht op onderwijs, ongeacht of alle ramen en deuren van de scholen in Nederland zijn dicht gemetseld.
Ik tr0ll maar zelden.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dacht dat jij het trollen moe was?
Mee eens.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 00:23 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het vrijwel onmogelijk maken om van een recht gebruik te maken is vrijwel hetzelfde als iemand het recht ontnemen laten we dat even voorop stellen, dit is geen semantische discussie, dit is een discussie van normen en waarden die voorop dienen te staan, een principiële discussie, dat is zo belangrijk.
[..]
Ik tr0ll maar zelden.
als je dat niet weet adviseer ik je om geen studie te beginnen.quote:Op donderdag 28 februari 2013 22:38 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Welke zijn de onzinstudies, gewoon dat we weten waar we het over hebben?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |