Ik ben 44 en wil helemaal geen studie beginnen. Geef me nu maar even antwoord. Wat beschouw jij als pretstudie?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 12:42 schreef Chahna het volgende:
[..]
als je dat niet weet adviseer ik je om geen studie te beginnen.
Vet van mij. En dit gaat niet alleen voor het onderwijs op, maar ook bijv. voor de zorg. Ben je rijk, dan wordt er goed voor je lichaam en toekomst gezorgd, ben je arm, dan ben je de pineut.quote:Op donderdag 28 februari 2013 12:31 schreef EdvandeBerg het volgende:
Grote probleem in het onderwijs is mijns inziens het veel te grote aantal werknemers wat niet actief met het onderwijs zelf bezig is. Een opleidingsinstituut is tegenwoordig steeds meer 'prestatiegericht' wat alleen inhoudt dat de cijfertjes die ze moeten overleggen, er goed uitzien. Of die ingeschreven studenten/scholieren nu werkelijk daar studeren, zal ze worst wezen zolang ze het budget maar kunnen incasseren. Onderwijsinstellingen die bij elkaar een godsvermogen in kas hebben om mee op de beurs te speculeren, wat dus blijkbaar niet wordt aangewend om hun kerntaak -onderwijs- mee te financieren.
En dan denkt zo'n minister er goed aan te doen om de kosten steeds meer af te wentelen op de studenten en het onderwijsgevend personeel (salarisbevriezing).
Wat er al eerder door anderen gezegd is; studeren moet blijkbaar weer elitair worden. Die zoon van de bouwvakker gaat maar naar het VMBO, de zoon van de manager naar de HBO/Universiteit. 'Arbeiders' die nog PvdA stemmen hebben echt een metersdikke plaat voor de kop
Ik leg zelf in ieder geval al een sloot geld opzij zodat mijn kinderen later kunnen studeren, maar ik weet ook dat die bouwvakker dat waarschijnlijk niet kan.
vrijetijdskunde aan de universiteit Tilburg dacht ik.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 12:51 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ik ben 44 en wil helemaal geen studie beginnen. Geef me nu maar even antwoord. Wat beschouw jij als pretstudie?
Intelligentie komt ook onder andere voort uit je genen. Als je zelf dr of drs bent dan is de kans groot dat je kinderen (mits je vrouw ook intelligent is) ook intelligent zijn.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 12:56 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Vet van mij. En dit gaat niet alleen voor het onderwijs op, maar ook bijv. voor de zorg. Ben je rijk, dan wordt er goed voor je lichaam en toekomst gezorgd, ben je arm, dan ben je de pineut.
En dat allemaal omdat er een paar puissant rijke banksters "gered" moesten worden..... Hoe kān dat nou, zou Sander de Heer zeggen...
En daar kun je geen fysiotherapeut oid mee worden?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
vrijetijdskunde aan de universiteit Tilburg dacht ik.
Om fysiotherapeut te worden doe je de HBO studie fysiotherapie.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:21 schreef stopnaald het volgende:
[..]
En daar kun je geen fysiotherapeut oid mee worden?
Een studiekeuze is toch de schuld van degene die de keuze maakt?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:21 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Overigens ben ik het wel eens met diegenen die stellen dat het aantal soorten studies kan (moet?) worden beperkt. Maar dat moet dan wel met gezond verstand worden gedaan en NIET op de manier die nu wordt voorgesteld. Het probleem zit 'm in de beloning/vergoeding van de scholen en NIET in de hoeveelheid studenten. Ik vind het dan ook een hele smerige streek om het falen van schoolbestuurders en politici af te wentelen op de studenten en hun ouders.
Prima.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Intelligentie komt ook onder andere voort uit je genen. Als je zelf dr of drs bent dan is de kans groot dat je kinderen (mits je vrouw ook intelligent is) ook intelligent zijn.
Kan je zelf amper normaal nederlands en zuip je de hele dag samen met je vrouw, dan is de kans groot dat je kinderen ook geen heldere lichten zijn.
Daarnaast is het feit dat de plaats van je wieg je toekomst is al zo oud sinds er mensen bestaan en daar is een reden voor.... namelijk survival of the fittest.... Helaas kunnen wij mensen dit veranderen dmv sociale vangnetten etc.
Somehow moet ik nu aan de term "Ubermensch" denkenquote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Intelligentie komt ook onder andere voort uit je genen. Als je zelf dr of drs bent dan is de kans groot dat je kinderen (mits je vrouw ook intelligent is) ook intelligent zijn.
Kan je zelf amper normaal nederlands en zuip je de hele dag samen met je vrouw, dan is de kans groot dat je kinderen ook geen heldere lichten zijn.
Daarnaast is het feit dat de plaats van je wieg je toekomst is al zo oud sinds er mensen bestaan en daar is een reden voor.... namelijk survival of the fittest.... Helaas kunnen wij mensen dit veranderen dmv sociale vangnetten etc.
Ik snap best dat de ene studie meer kansen bieden op werk, dan de andere. Maar dat is voor mij geen reden om DUS maar met de botte bijl allerlei studies op te heffen. Ook al zijn er minder archeologen, filosofen en journalisten nodig dan vroeger, ook zij zijn en blijven nodig en nuttig, hoewel wellicht op een kleinere schaal.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
vrijetijdskunde aan de universiteit Tilburg dacht ik.
Met sociale antropologie liggen de banen ook neit voor het oprapen, net zoals met archeologie, filosofie en journalistiek (omdat de kranten langzaam verdwijnen).
Daarnaast beschouw ik de pabo ook zo, omdat je maar voor 1 beroep wordt opgeleid, dus weinig andere mogelijkjheden hebt op de arbeidsmarkt.
Doe je bv psychologie, rechten, iets technisch, dan kan je veel meer kanten op en meer kansen op een baan.
Vet van mij. Dit is dus een onjuiste voorstelling van zaken. Het doorslaggevende criterium is namelijk niet intelligentie, maar kapitaal (hetzij van jezelf via lenen, hetzij van je ouders). Daarmee neem jij genoegen met de verspilling van het talent dat zich onder de minder kapitaalkrachtige burgers bevind. Dat ben ik dus niet met je eens.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En het een sluit het ander uit?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Om fysiotherapeut te worden doe je de HBO studie fysiotherapie.
Ook als dat op basis van onjuiste/onvolledige/ontoereikende informatie geschied?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een studiekeuze is toch de schuld van degene die de keuze maakt?
En toch constateren dat het onderwijs qua niveau gezakt is... M.i. kan enkel een docent die voor verscheidene opleidingen vakken verzorgt - en dit tenminste over een periode van 30jaar - hier een relevant oordeel over vellen.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:42 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ik heb niet gestudeerd (wel getrouwd met een jurist), maar heb een jarenlange ervaring mbt wanbetaling, procedures en comparities. Ik ben absoluut niet onder de indruk van de gemiddelde [...]
Eens. Ik zeg ook niet dat de kwaliteit van een restaurant verminderd is terwijl ik er nooit heb gegeten.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:51 schreef Rzr101 het volgende:
[..]
En toch constateren dat het onderwijs qua niveau gezakt is... M.i. kan enkel een docent die voor verscheidene opleidingen vakken verzorgt - en dit tenminste over een periode van 30jaar - hier een relevant oordeel over vellen.
Wat je uiteindelijk meeneemt van je opleiding is iets anders dan de kwaliteit hiervan.
Tja, die survival of the fittest klinkt natuurlijk erg stoer, maar dat (burger)oorlog in feite de ultieme consequentie daarvan is, da's niet voor iedereen zo duidelijk. Je KUNT natuurlijk besluiten om alle uitkeringen af te schaffen, maar ik vermoed zomaar dat het aantal berovingen met (grof) geweld dan enorm gaat pieken. Anderszijds ben je wel in rap tempo een zooitje zieken, gehandicapten en andere zwakke leden van onze samenleving kwijt. Nadeel is dan wel dat het dan meestal ook gaat over JOUW zieke, gehandicapte, bejaarde familielid (als je het zelf niet bent).quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:29 schreef k3vil het volgende:
[..]
Prima.
Als we als maatschappij volledig overgaan tot survival of te fittest, dan zullen we als maatschappij ook steeds harder worden. Tot het punt dat de beschaving ineenstort en mensen elkaar, a la afrika, om niets omleggen.
Ik kan uitstekend de vergelijking met MAVO destijds en MAVO/VMBO-tl nu maken hoor. Puur op basis van wat er aan leerstof behandeld wordt.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:51 schreef Rzr101 het volgende:
[..]
En toch constateren dat het onderwijs qua niveau gezakt is... M.i. kan enkel een docent die voor verscheidene opleidingen vakken verzorgt - en dit tenminste over een periode van 30jaar - hier een relevant oordeel over vellen.
Wat je uiteindelijk meeneemt van je opleiding is iets anders dan de kwaliteit hiervan.
Maar je vergelijkt 'meester in de rechten' van toen met de master en bachelor van nu. Hoe doe je dat dan?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:57 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Ik kan uitstekend de vergelijking met MAVO destijds en MAVO/VMBO-tl nu maken hoor. Puur op basis van wat er aan leerstof behandeld wordt.
Wat een bullshit verhaal en kortzichtig denken. Eigenlijk zeg je: Denken dat mensen arm zijn, dus "dom" en "kansloos"quote:Op vrijdag 1 maart 2013 12:56 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Vet van mij. En dit gaat niet alleen voor het onderwijs op, maar ook bijv. voor de zorg. Ben je rijk, dan wordt er goed voor je lichaam en toekomst gezorgd, ben je arm, dan ben je de pineut.
En dat allemaal omdat er een paar puissant rijke banksters "gered" moesten worden..... Hoe kān dat nou, zou Sander de Heer zeggen...
Jij denkt dat mijn man (meester in de rechten) en ik het daar nooit over hebben? Zijn ervaring met HBO-klantjes en mijn ervaringen met kandidaat-deurwaarders? Ik lul niet zomaar wat hoor.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 13:59 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Maar je vergelijkt 'meester in de rechten' van toen met de master en bachelor van nu. Hoe doe je dat dan?
Zo kwam het niet over. Het komt meer over alsof je een van die tig ouderen bent die klaagt dat het vroeger allemaal beter was.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:01 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Jij denkt dat mijn man (meester in de rechten) en ik het daar nooit over hebben? Zijn ervaring met HBO-klantjes en mijn ervaringen met kandidaat-deurwaarders? Ik lul niet zomaar wat hoor.
Je lult met veel overtuiging. En natuurlijk kun jij een vergelijking maken. Dat die hoogst twijfelachtig en ongefundeerd is -- tja..quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:01 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Jij denkt dat mijn man (meester in de rechten) en ik het daar nooit over hebben? Zijn ervaring met HBO-klantjes en mijn ervaringen met kandidaat-deurwaarders? Ik lul niet zomaar wat hoor.
Dat is juist het probleem. Ongeacht of je slim of dom bent, als je niet van de elite afstamt zul je in de toekomst sowieso niets kunnen met je intelligentie.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:00 schreef Killaht het volgende:
[..]
Wat een bullshit verhaal en kortzichtig denken. Eigenlijk zeg je: Denken dat mensen arm zijn, dus "dom" en "kansloos"
Ik ken zat mensen die "bouwvakker" zijn en hun zoon of dochter op de uni zitten. Gelukkig is het Nederlands onderwijs vooralsnog zo dat iedereen deze gelijke kans krijgt, dus ook voor de nazaten van de "bouwvakker".
Echter, als we zo doorgaan, komen we inderdaad in het "amerikaanse systeem". Onderwijs voor elite alleen.
Dat zeggen ook mijn ex-collega's. Maar dat heeft er ook mee te maken dat velen niet onder aan de ladder beginnen zoals dat vroeger het geval was maar gelijk op een positie terecht komen waar eigenlijk jaren ervaring vereist is. Men heeft het geduld niet meer.quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:01 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor onzin? Waar baseer je dat op?quote:Op vrijdag 1 maart 2013 14:04 schreef k3vil het volgende:
[..]
Dat is juist het probleem. Ongeacht of je slim of dom bent, als je niet van de elite afstamt zul je in de toekomst sowieso niets kunnen met je intelligentie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |