Ga je niet juist studeren om je talenten te ontwikkelen en ze na het afronden goed in te kunnen zetten?quote:'Ruim 10.000 studenten minder door leenstelsel'
Door de invoering van het sociale leenstelsel zullen 10.700 studenten per jaar minder gaan studeren.
Dit blijkt uit een maandag gepubliceerd onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). Het kabinet wil de huidige basisbeurs voor studenten, die een gift is, afschaffen en daar een leenstelsel van maken.
In het hbo zullen daardoor 7700 studenten minder gaan studeren, bij het universitair onderwijs gaat het om 3000 studenten.
Al eerder berekende het CPB de effecten van het leenstelsel, maar deed dat toen op basis van een 3-jarige hbo-studie. Nu het CPB heeft gekeken naar 4-jarige studies valt het effect hoger uit; eerder zou het gaan om 4000 studenten minder in het hbo.
Niet erg
Minister Jet Bussemaker (Onderwijs) stelt in een reactie richting de Tweede Kamer op het rapport dat het niet erg is als minder mensen gaan studeren. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een andere opleiding of opleidingsniveau.
Zo kunnen mbo'ers vaker ervoor gaan kiezen om als vakmensen aan de slag te gaan, in plaats van een hbo-opleiding te gaan volgen, aldus Bussemaker.
"Het wordt pas een probleem als jongeren kansen laten liggen om hun talenten zo goed mogelijk in te zetten. Als de verminderde deelname specifiek studenten uit lagere inkomensgroepen zou treffen, dan zou ik dat zorgelijk vinden", aldus Bussemaker. De minister laat daarom een onderzoek uitvoeren door het Sociaal en Cultureel Planbureau.
Leenangst
Ook stelt Bussemaker richting de Kamer dat het thema schulden niet te groot moet worden gemaakt en dat de leenangst niet onnodig moet worden aangewakkerd.
Daarmee baseert ze zich op een rekenmodel van een leraar met een studieschuld van 22.000 euro, dat is opgebouwd door 4 jaar lang iedere maand 400 euro te lenen.
Als deze docent zijn studieschuld moet terugbetalen komt dit neer op 150 euro per maand. Dit komt bij een loon van 34.000 euro per jaar neer op 8 procent van het netto-inkomen. Als dezelfde docent 2 jaar langer heeft gestudeerd, moet hij volgens dezelfde berekeningen 10 procent van zijn netto-inkomen afdragen.
Kritiek
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en vakbond FNV hebben flinke kritiek gegeven op de invoering van het leenstelsel. Uit een eigen enquête bleek dat bijna de helft van de studenten zal afzien van een studie bij de invoering van het leenstelsel. Ook zal bijna 70 procent meer gaan werken als de basisbeurs wordt afgeschaft.
Volgens Bussemaker kan het verschil in de uitkomst van het CPB en het LSVb onderzoek komen doordat bij het laatste onderzoek mensen er zelf voor kozen deel te nemen.
Thuiswonend
De effecten van het leenstelsel zijn gebaseerd op een prijsverhoging voor thuiswonende studenten, waar is uitgegaan van 4700 euro (4 jaar) of 3525 euro (3 jaar) over de totale studietijd (1175 euro per jaar). Het CPB beaamt tegenover NU.nl dat de kosten voor uitwonende studenten echter hoger zullen uitvallen.
Uit wetenschappelijke literatuur is echter niet bekend wat voor effect de verandering van het leenstelsel zal hebben op het sociale gedrag van studenten.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat studenten ervoor kiezen anders te zullen gaan wonen. "En als mensen ervoor kiezen niet te gaan studeren dan worden ze ook geconfronteerd met woonkosten."
Rente
In de berekeningen van het CPB zijn ook de rente-effecten op een studieschuld niet meegenomen. Door het afschaffen van de basisbeurs zullen studenten in de toekomst een hogere studieschuld oplopen.
Over deze schuld betalen studenten vanaf het moment dat ze afstuderen rente. Het CPB heeft in de berekeningen daar opmerkelijk genoeg geen rekening mee gehouden, omdat de extra schuld die deze rente oplevert klein zou zijn.
Zo raar is dat nog niet eens, als het zo wordt gesteld. Er is/komt toch een nijpend tekort aan vakmensen? Dat komt omdat iedereen maar een pret-studie gaat volgen omdat ze allemaal 'manager' willen worden.quote:Zo kunnen mbo'ers vaker ervoor gaan kiezen om als vakmensen aan de slag te gaan, in plaats van een hbo-opleiding te gaan volgen, aldus Bussemaker.
ja jong goed bedacht, dan ga je gewoon zonder studie als chirurg of rechter aan de gang.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:22 schreef QBay het volgende:
Als je echt talent voor iets hebt, dan heb je geen studie nodig om dat uit te buiten.
Tja zo ging het vroeger ook. Alleen de beste groeide dan door. Maar of je dit nu nog moet doen lijkt me niet verstandig. We leven in een andere tijd en weer gaan we terug naar af waar straks alleen de rijken kunnen studeren.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:31 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Zo raar is dat nog niet eens, als het zo wordt gesteld. Er is/komt toch een nijpend tekort aan vakmensen? Dat komt omdat iedereen maar een pret-studie gaat volgen omdat ze allemaal 'manager' willen worden.
Techniek staat ook nog steeds bekend om het harde werken en slecht betalen. Niet echt een positief imago om jongeren mee aan te trekken.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:50 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja zo ging het vroeger ook. Alleen de beste groeide dan door. Maar of je dit nu nog moet doen lijkt me niet verstandig. We leven in een andere tijd en weer gaan we terug naar af waar straks alleen de rijken kunnen studeren.
En die vakmensen dat roept men al sinds de jaren 80 dat ze zo hard nodig zijn. We leven nu in 2013 en nog steeds roept men dat maar betalen ho maar. Blijkt dus dat ze echt niet zo hard nodig zijn. Normaal zou het een kwestie van vraag en aanbod moeten zijn. Daar komt nog eens bij dat je dit ook moet willen. Als je geen zin hebt in een technische studie word het toch nooit wat. Je moet er ook aanleg voor hebben. Als je mensen gaat dwingen krijg je slecht opgeleide vakmensen waar ook niemand op staat te wachten.
En denk eraan als je tot je 67e in de metaal moet werken kun je je de borst nat maken. Veel technische beroepen vallen ook nog onder de categorie zwaar.
Welke kenniseconomie?quote:Op maandag 25 februari 2013 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Lang leve de kenniseconomie!
Nee, dat is het niet. Je moet iedereen de kans geven te studeren. Ook degene die op een VMBO starten en door stappen MBO,HBO zelfs het WO zouden kunnen afronden.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:53 schreef MichaelScott het volgende:
Goed nieuws voor de mensen die op dit moment studeren of gestudeerd hebben dus.
Niets mis met MBOers. Begrijp me niet verkeerd. Maar je moet iedereen de kans geven om te kunnen studeren.quote:
Hier ben ik het wel mee eens.quote:Op maandag 25 februari 2013 20:10 schreef Hyperdude het volgende:
Krijgen we eindelijk goede loodgieters en cv-monteurs ipv. overbodige en middelmatige psychologen en therapeuten.
Waarom?quote:Op maandag 25 februari 2013 20:19 schreef Cherna het volgende:
[..]
.... Maar je moet iedereen de kans geven om te kunnen studeren. ...
Ah jij vindt het schijnbaar prima dat de zoon van de arts kan studeren. Maar iemand met dezelfde talenten bij kansarme ouders moet het maar uitzoeken(minder geld tot zijn beschikking) die het trouwens al extra zwaar heeft vanwege de omgeving waar hij zich in bevind. Wat is dat toch met jongeren die terug willen gaan naar de jaren 30. Werkverschaffing, pensioenen inhouden, langer door werken etc etc, uitkeringen stoppen. De forums staan er vol van. Maar wel kotsen op de VMBO/MBOer.quote:Op maandag 25 februari 2013 20:29 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Waarom?
Iedereen die wil studeren moet die kans zelf grijpen.
Waar ik werk is minder gebrek aan artsen, dan aan vakkundig personeel om de apparatuur draaiende te houden.
En wie verdienen er meer? De artsen of de monteurs?quote:Op maandag 25 februari 2013 20:29 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Waarom?
Iedereen die wil studeren moet die kans zelf grijpen.
Waar ik werk is minder gebrek aan artsen, dan aan vakkundig personeel om de apparatuur draaiende te houden.
Dat weet ik nog niet zo zeker. Ik ben Techneut. Tja een eigen keuze omdat ik techniek geweldig vind. Als ik de zorg of horeca zou moeten ingaan al was het maar om het perspectief op een baan dan zou ik niet slagen. Daar ben ik van overtuigd.quote:Op maandag 25 februari 2013 20:36 schreef eight het volgende:
Goede ontwikkeling. Studenten zullen meer geneigd zijn om te kiezen voor een studie met baanperspectief ipv een pretstudie.
Zolang die managers nog steeds 2x zoveel betaald krijgen gaat men toch proberen die pretstudie te volgen. Wordt tijd dat een timmerman na zijn 4 jarige vakopleiding ook gewoon 3.5k in de maand vangt net als de willekeurige .Net programmeur.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:31 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Zo raar is dat nog niet eens, als het zo wordt gesteld. Er is/komt toch een nijpend tekort aan vakmensen? Dat komt omdat iedereen maar een pret-studie gaat volgen omdat ze allemaal 'manager' willen worden.
Ik denk dat je hiermee wel de spijker op de kop slaat.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:50 schreef Cherna het volgende:
[..]
En die vakmensen dat roept men al sinds de jaren 80 dat ze zo hard nodig zijn. We leven nu in 2013 en nog steeds roept men dat maar betalen ho maar.
Daar is die lening voor. Kunnen de armen ook studeren. Als arts heb je die 20k zo terugbetaald. Als communicatiepsycholoog niet nee, maar van die pretstudies met bijbehorende pretstudenten wilden we juist af! Kortom, doe een studie voor een beroep waar veel vraag naar is en die 20k is peanuts. Iedere vrijgezelle HBOer zonder tophypotheek kan wel 150E p/m missenquote:Op maandag 25 februari 2013 20:38 schreef Cherna het volgende:
[..]
Ah jij vindt het schijnbaar prima dat de zoon van de arts kan studeren. Maar iemand met dezelfde talenten bij kansarme ouders moet het maar uitzoeken(minder geld tot zijn beschikking) die het trouwens al extra zwaar heeft vanwege de omgeving waar hij zich in bevind. Wat is dat toch met jongeren die terug willen gaan naar de jaren 30. Werkverschaffing, pensioenen inhouden, langer door werken etc etc, uitkeringen stoppen. De forums staan er vol van. Maar wel kotsen op de VMBO/MBOer.
Het is iets anders dat je het niveau moet opkrikken van het onderwijs. Dat bijvoorbeeld de LTS/MTS/HTS weer terug komt in zijn oude vorm. Tja dan heb ik het over techniek. Andere vormen van onderwijs ben ik niet in thuis en kan ik geen oordeel over geven.
Teveel talentenshows gekekenquote:Op maandag 25 februari 2013 19:22 schreef QBay het volgende:
Als je echt talent voor iets hebt, dan heb je geen studie nodig om dat uit te buiten.
Ja maar zonder tophypotheek ben je een smerige scheefwoner. Huurverhoging dus. En een kwestie van tijd dat je op koophuizen dan een extra belasting mag afdragen want je bent tenslotte een crimineel als je niet doorstroomd op de huizenmarkt.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:04 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Daar is die lening voor. Kunnen de armen ook studeren. Als arts heb je die 20k zo terugbetaald. Als communicatiepsycholoog niet nee, maar van die pretstudies met bijbehorende pretstudenten wilden we juist af! Kortom, doe een studie voor een beroep waar veel vraag naar is en die 20k is peanuts. Iedere vrijgezelle HBOer zonder tophypotheek kan wel 150E p/m missen
quote:Ik ben voorstander van dat voor iedere HBO-opleiding en Universitaire studie binnen Nederland een toelatingstest wordt gedaan. Studenten moeten de test voldoende maken om toegelaten te worden. Zo kan er vroegtijdige uitval voor een deel beperkt worden en zo de kosten van deze uitval teruggebracht worden. Ook heeft dit een werend effect op ongemotiveerde studenten.
De willekeurige loting wordt hierdoor afgeschaft en mensen die hun VWO met 8+ slagen moeten ook een test maken (geen directe toelating meer). Bij studies met een lagere capaciteit tov het aantal aanmeldingen kunnen de universiteiten en hogescholen moeilijkere toelatingstesten hanteren zodat er een natuurlijke selectie optreed. Bij sommige studies waarbij er niet te veel schommelingen mogen komen (geneeskunde) om de kosten te handhaven worden bij de toelatingstesten alleen de kandidaten toegelaten die de toets voldoende hebben gemaakt en de toets het beste hebben gemaakt.
Verder worden Hogescholen en Universiteiten niet meer gefinanciert op basis van het aantal diploma's, maar op basis van de geraamde kosten. Zo wordt er getracht dat de Hogescholen en Universiteiten minder commercieel gaan worden. Tevens moet de taal waarin de naamgeving van de studie berust overeenkomen met de taal waarin de studie wordt gegeven. Dus Engelstalige studies een Engelse naam en Nederlandse studies een Nederlandse naam.
Daar heb je juist het voortgezet onderwijs voor. Die moeten opleiden tot een acceptabel niveau. Om dan bij alle opleidingen weer een toelatingstoets in te voeren lijkt me weinig zinvol.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:25 schreef R-K het volgende:
Om het aantal (ongemotiveerde) studenten te verminderen, geen leenstelsel maar onderstaande.
[..]
Het gaat niet alleen om een studie tot arts. Ik heb je laten zien dat je met een HBO in de techniek waar zoveel vraag naar is laten zien dat het loon allerminst hoog is. Als startende HBOer in de techniek mag je blij zijn als je het minimum loon haalt(uitzonderingen heb je altijd). En een HBO WTB is geen pretstudie. Neem dat maar van mij aan.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:04 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Daar is die lening voor. Kunnen de armen ook studeren. Als arts heb je die 20k zo terugbetaald. Als communicatiepsycholoog niet nee, maar van die pretstudies met bijbehorende pretstudenten wilden we juist af! Kortom, doe een studie voor een beroep waar veel vraag naar is en die 20k is peanuts. Iedere vrijgezelle HBOer zonder tophypotheek kan wel 150E p/m missen
quote:Op maandag 25 februari 2013 21:07 schreef TweeGrolsch het volgende:
Woohoo mijn diploma wordt waardevoller
Wat een dooddoener.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:22 schreef QBay het volgende:
Dat werkt misschien bij dingen zoals Marketing of mogelijk bepaalde gedeeltes in I(C)T, maar hoe weet je of iemand talent heeft voor/goed is in: opereren, ziektes diagnosticeren, lesgeven, strafpleiten, straffen overwegen of theroretisch onderzoek doen in zijn/haar vakgebied? Bij sommigen kan je heel weinig zien, bij anderen iets meer, maar nooit, en dan ook nooit, het hele plaatje.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:22 schreef QBay het volgende:
En de mensen die psychologie zouden gaan studeren gaan nu opeens CV-monteurs en loodgieters worden. Echt?quote:Op maandag 25 februari 2013 20:10 schreef Hyperdude het volgende:
Krijgen we eindelijk goede loodgieters en cv-monteurs ipv. overbodige en middelmatige psychologen en therapeuten.
Kortom: studeren voor een baan die je misschien totaal niet ziet zitten. Dát zal lekker motiveren.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:04 schreef Knipoogje het volgende:
Kortom, doe een studie voor een beroep waar veel vraag naar is en die 20k is peanuts. Iedere vrijgezelle HBOer zonder tophypotheek kan wel 150E p/m missen
Lijkt mij ook een prima idee. Toon maar aan dat je het graag wilt, net als bij een sollicitatie. Lijkt me voor de studenten zelf net zo nuttig.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:25 schreef R-K het volgende:
Om het aantal (ongemotiveerde) studenten te verminderen, geen leenstelsel maar onderstaande.
Vraag ik me ook af. Hopelijk kijken mensen wat meer naar baankansen.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 08:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Is bekend waar er 10.000 studenten minder zijn? Zijn het 10.000 kunstacademiestudenten minder? 10.000 homeopatie en gebedsgenezings studenten? Of zijn het 10.000 informatica of Natuurkunde studenten? Kortom, waar zit de teruggang.
Ik heb de afgelopen 5 jaar 4,1% betaaldquote:Op dinsdag 26 februari 2013 00:01 schreef poemojn het volgende:
Die ¤150 per maand was vast bij het huidige rentepercentage van 0,6%? Kan zomaar 5% zijn als je afgestudeerd bent.
De hoogste rente in dit overzicht was 9,49%. http://www.ib-groep.nl/pa(...)ages_na_1_1_1992.asp
Probleem tegenwoordig is dat ze bij gemiste kansen niks minder meer accepteren. Halve trede lager is ze al te min. De staat betaald dan wel hun onderhoud waar ze zich geen seconde druk om maken omdat ze de godgansedag met hun kop in de smartphone zitten te whatsappen of faceboeken.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:50 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja zo ging het vroeger ook. Alleen de beste groeide dan door.
Maar het probleem van die toets is dat het een moment opname is, een student kan zich altijd nog verder in het traject van de opleiding die hij/zij doet opeens vele malen beter erin worden.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:25 schreef R-K het volgende:
[..]
je haalt junior en senior door elkaar.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:06 schreef Cherna het volgende:
http://www.yer.nl/nl-nl/o(...)ineer-Industrie.aspx
30.000 tot 50.000 bruto op jaar basis als project engineer. HBO/TU. Tja en dan je afvragen waarom mensen dit soort zware functies, want project engineer is ontzettend zwaar niet meer voor techniek kiezen. Hoef je niet te vragen als je op de werkvloer als pijpfitter werkt waar een MBO nodig is.
En ja ooit zelf project engineer geweest en kan het weten. Een voordeel heb je dan wel. Je kunt zo switchen naar een beroep als machinist of iets anders dat je leuk vind want je gaat mbt tot het salaris niet eens veel achteruit.
Hoezo een tekort. Tja schiet mij maar lek.
Wat een flauwekul in Nederland heb je zelfs een diploma nodig tegenwoordig om een hamburger om te mogen draaienquote:Op maandag 25 februari 2013 19:22 schreef QBay het volgende:
Dat wordt dus al sinds de jaren 80 geroepen, maar is nog steeds geen werkelijkheid.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 12:43 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik wacht met smart op de dag dat er een ernstig tekort aan uitvoerende beroepen is. Mensen kijken maar neer op loodgieters, bouwvakkrs, electriciens en ga zo maar door. ''Waarom zou ik mijn handen vuil maken als ik ook een studie vrijetijdskunde kan doen![]()
''
Die jongens gaan grof geld verdienen binnen nu en 10 jaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |