abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 9 maart 2013 @ 16:59:46 #101
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_123831071
quote:
2s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 14:49 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

oh zijn dat 2 fases, ik zie dat al een continuüm
Ik zit er een beetje tussenin denk ik. Aan de ene kant een continuum (heb geen umlauts op dit toetsenbord :( ), aan de andere kant is de mindset die je nodig hebt totaal anders. Dus voor mij zijn het meer blokken die elkaar afwisselen, die blokken kunnen weken duren, maar ook slechts een paar uur, maar ze kunnen niet door elkaar heenlopen, dan krijg ik niets gedaan.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_123881874
hey allemaal. Ik ben bijna klaar met mijn onderzoeksmaster en ik heb 4 promotieplekken waar ik op wil solliciteren. Hebben jullie misschien nog tips?
  zondag 10 maart 2013 @ 20:27:54 #103
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_123882028
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:25 schreef depsycholoog het volgende:
hey allemaal. Ik ben bijna klaar met mijn onderzoeksmaster en ik heb 4 promotieplekken waar ik op wil solliciteren. Hebben jullie misschien nog tips?
http://blogs.nature.com/n(...)557_member_216460842
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_123885263
quote:
bedankt, maar ik doelde eigenlijk meer op de sollicitatie zelf.
  zondag 10 maart 2013 @ 21:22:27 #105
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_123885520
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 21:17 schreef depsycholoog het volgende:

[..]

bedankt, maar ik doelde eigenlijk meer op de sollicitatie zelf.
Veel van die punten gaan daar ook over ;) Verder niet anders dan een andere sollicitatie denk ik.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_123885568
Geef een voordracht over je afstudeerwerk op een nationaal seminarium of zo. Zo leren mensen je kennen.
pi_123885783
Doorgaans stellen PhD sollicitaties niet heel veel voor :D Het is vaak belangrijker voor de student zelf om de omgeving waar ze eventueel zouden gaan werken af te scannen, dan dat de prof(s) jouw beoordelen. Belangrijker is je achtergrond en je CV. En soms moet je natuurlijk een presentatie geven of iets dergelijks. Maar vaak ook niet. Meestal is het gewoon een gesprek waarbij je veel informeler dan een sollicitatie ergens anders je CV een beetje moet toelichten :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_123886027
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:25 schreef depsycholoog het volgende:
hey allemaal. Ik ben bijna klaar met mijn onderzoeksmaster en ik heb 4 promotieplekken waar ik op wil solliciteren. Hebben jullie misschien nog tips?
Een soort informeel stappenplan wat ik gebruik:

1. Vacatures lezen
2. Inlezen in organisatie achter de vacature en de mensen die erbij betrokken zijn.
3. Mailen/bellen voor extra informatie (onderzoeksvoorstellen die klaarliggen, onduidelijkheden in de vacature etc.)
4. Besluiten op basis van stap 2 en 3 of je wil solliciteren op die vacature (kan afhankelijk zijn van inhoudelijke en praktische bezwaren).
5. Een nette brief schrijven met je motivatie en wat je denkt toe te kunnen voegen aan het bestaande team/waarom jij geschikt bent om de vacature in te vullen.
6. Hopen op antwoord ;)
7. Gesprek voorbereiden. Lees je in in de mensen met wie je het gesprek hebt (als dat bekend is.) Herlees je sollicitatiebrief en CV om te zien welke thema's, onderwerpen en relevante (werk)ervaring je hebt genoemd. Zij kunnen jou ernaar vragen, dan is het wel prettig als je weet wat erin staat en er iets over kunt vertellen.
8. Genieten van het sollicitatiegesprek. Dit is niet alleen een moment waarop je toekomstige baas kan inschatten wat hij of zij van jou vindt, maar ook een moment voor jou om in te schatten of je jezelf daar ziet werken. Daarnaast praat je met mensen over een onderwerp wat jullie beide interesseert, dus de kans dat het een leuk gesprek wordt is groot. :)
9. Hopen op een positief telefoontje.
10. Aan de slag gaan op je eerste werkdag. :)

Kun je hier iets mee?
pi_123902489
Vraagje.

Mijn vorige baas en ik lagen vaak met elkaar overhoop, omdat we van mening verschilden over de te volgen strategie. Mijn strategie was om goed werk te doen en goede artikelen te schrijven, maar de kwaliteit van het werk af te laten hangen van het review proces. Je wilt je artikelen ten slotte zonder al te veel problemen door het review proces krijgen. Maar meer doen dan dat, is verspilde energie. Zijn strategie was om alles tip-top te doen, waarbij ieder minitieus detail in het artikel uitgelegd werd. Het nadeel van deze strategie is dat artikelen onleesbaar worden, omdat je na een halve bladzijde in slaap valt. Het kost ook nog eens zeeen van tijd om zo'n artikel te schrijven. In een geval kwamen we volgens Word boven de 800 uur aan editting tijd uit. Niet echt de moeite voor een blad met een IF van 3.5. Het gevolg was dat ik maar 2 artikelen in 4 jaar schreef, terwijl ik voorheen een moyenne van boven de 1 had.

Nu heb ik een toppromovendus die van mening is dat ik maar wat aanknoei. Daarover verschillen de meningen, maar ik werk wel intuitiever dan hij. Ik maak graag schattingen voordat ik een beslissing neem over bijvoorbeeld een aankoop of de opzet van een experiment, terwijl hij 100% zeker van zijn zaak wil zijn, voordat hij een stap neemt. In die zin lijkt hij op mijn oude baas. Mijn mening: voor 100% zekerheid moet je ontwikkelwerk gaan doen of boekhouder worden. In onderzoek krijg je pas 100% zekerheid als je je laatste experiment gedaan hebt.

Bij mij staat de (prijs + tijdsinvestering) / kwaliteit-verhouding centraal. Die moet zo laag mogelijk liggen. Hij kijkt alleen naar kwaliteit. Hoe lang het moet duren voordat we kwaliteit van 100% halen, maakt 'm eigenlijk niet uit. Daarnaast interesseert het hem niet dat de kwaliteit die hij nastreeft totaal niet relevant is voor ons onderzoek.

Het is vrij aannemelijk dat de wereld - en dus W&T - vol zit met dit soort types, dus hoe ga ik met deze mensen om? Hoe houd ik ze tevreden?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 11 maart 2013 @ 11:20:46 #110
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_123903440
Mijn vraag zou zijn: hoe meet je kwaliteit?
Op grond waarvan bepaalt de AiO in kwestie dat de kwaliteit beter moet, en op grond waarvan vind jij dat de prijs/kwaliteitsverhouding OK is?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_123903990
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 10:51 schreef Lyrebird het volgende:
Vraagje.

Mijn vorige baas en ik lagen vaak met elkaar overhoop, omdat we van mening verschilden over de te volgen strategie. Mijn strategie was om goed werk te doen en goede artikelen te schrijven, maar de kwaliteit van het werk af te laten hangen van het review proces. Je wilt je artikelen ten slotte zonder al te veel problemen door het review proces krijgen. Maar meer doen dan dat, is verspilde energie. Zijn strategie was om alles tip-top te doen, waarbij ieder minitieus detail in het artikel uitgelegd werd. Het nadeel van deze strategie is dat artikelen onleesbaar worden, omdat je na een halve bladzijde in slaap valt. Het kost ook nog eens zeeen van tijd om zo'n artikel te schrijven. In een geval kwamen we volgens Word boven de 800 uur aan editting tijd uit. Niet echt de moeite voor een blad met een IF van 3.5. Het gevolg was dat ik maar 2 artikelen in 4 jaar schreef, terwijl ik voorheen een moyenne van boven de 1 had.

Nu heb ik een toppromovendus die van mening is dat ik maar wat aanknoei. Daarover verschillen de meningen, maar ik werk wel intuitiever dan hij. Ik maak graag schattingen voordat ik een beslissing neem over bijvoorbeeld een aankoop of de opzet van een experiment, terwijl hij 100% zeker van zijn zaak wil zijn, voordat hij een stap neemt. In die zin lijkt hij op mijn oude baas. Mijn mening: voor 100% zekerheid moet je ontwikkelwerk gaan doen of boekhouder worden. In onderzoek krijg je pas 100% zekerheid als je je laatste experiment gedaan hebt.

Bij mij staat de (prijs + tijdsinvestering) / kwaliteit-verhouding centraal. Die moet zo laag mogelijk liggen. Hij kijkt alleen naar kwaliteit. Hoe lang het moet duren voordat we kwaliteit van 100% halen, maakt 'm eigenlijk niet uit. Daarnaast interesseert het hem niet dat de kwaliteit die hij nastreeft totaal niet relevant is voor ons onderzoek.

Het is vrij aannemelijk dat de wereld - en dus W&T - vol zit met dit soort types, dus hoe ga ik met deze mensen om? Hoe houd ik ze tevreden?
Ik neig waarschijnlijk ook naar de kant van je oude baas / huidige promovendus, maar misschien helpt het perspectief. Ik denk dat je het nooit expliciet over de boeg van kwaliteit moet gooien, maar over de boeg van prioriteiten; er liggen meer ideeen dan het huidig onderzoek, het liefst wil je ze allemaal tot in de details onderzoeken, maar dat gaat gewoon niet. Dus kies je wijselijk waar je je op stort, en kies je een tijdspanne die in rato staat met de verwachte impact.

Dit staat niet direct in tegenspraak met perfectionisme (alhoewel het gevoelsmatig nog steeds vervelend kan zijn als je iets instuurt waarvan je weet dat bepaalde aspecten nog beter kunnen, maar dan moet je gewoon op je strepen gaan staan; deel van het leerproces is erkennen dat je werk eigenlijk nooit af is).
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_123904970
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 11:20 schreef Worteltjestaart het volgende:
Mijn vraag zou zijn: hoe meet je kwaliteit?
Op grond waarvan bepaalt de AiO in kwestie dat de kwaliteit beter moet, en op grond waarvan vind jij dat de prijs/kwaliteitsverhouding OK is?
Om zijn project als voorbeeld te nemen: hij heeft een tracker gebouwd, die automatisch een deeltje volgt (ligt allemaal een stuk complexer, maar ik ben niet zo van de details ;) ). Je kunt zo'n tracker bij een concurrent van ons kopen. Kost je $100k, en dan werkt het nog niet.

Ik heb samen met andere mensen een nieuw concept bedacht dat slechts $10k kost (op termijn moet het voor ~$2k kunnen), en het werkt wel. Niet perfect, want onze tracker ligt altijd net ietsje achter. Als het deeltje naar rechts verschuift, moeten we die verplaatsing eerst meten, voordat we 'm kunnen compenseren. Het gevolg is dat we nooit perfect het deeltje kunnen tracken. Ik heb daar vrede mee, zo lang we weten hoe ver we achter liggen. Dat kun je mooi meten, en in een artikel zetten. Je geeft daarmee wel expliciet aan dat je tracker niet perfect is.

Hij gruwelt van het idee dat deze tracker niet perfect is. Loopt al dagen met een gezicht dat op onweer staat, omdat we een standaard deviatie hebben van meerdere pixels. Hij is pas tevreden als het om minder dan 1 pixel gaat. Dat kan best, maar het kost klauwen met geld en tijd, en we hebben zo'n supertracker helemaal niet nodig. De toleranties in het systeem waarin zo'n deeltjestracker wordt ingebouwd, liggen veel hoger dan 1 pixel. Een standaard deviatie van een aantal pixels is geen enkel probleem, praktisch gezien.

Ik concentreer me op het totaalplaatje, hij is volledig gefocusseerd op het resultaat van zijn deelproject.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lyrebird op 11-03-2013 12:22:46 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_123906611
quote:
2s.gif Op maandag 11 maart 2013 11:36 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Ik neig waarschijnlijk ook naar de kant van je oude baas / huidige promovendus, maar misschien helpt het perspectief. Ik denk dat je het nooit expliciet over de boeg van kwaliteit moet gooien, maar over de boeg van prioriteiten; er liggen meer ideeen dan het huidig onderzoek, het liefst wil je ze allemaal tot in de details onderzoeken, maar dat gaat gewoon niet. Dus kies je wijselijk waar je je op stort, en kies je een tijdspanne die in rato staat met de verwachte impact.

Dit staat niet direct in tegenspraak met perfectionisme (alhoewel het gevoelsmatig nog steeds vervelend kan zijn als je iets instuurt waarvan je weet dat bepaalde aspecten nog beter kunnen, maar dan moet je gewoon op je strepen gaan staan; deel van het leerproces is erkennen dat je werk eigenlijk nooit af is).
Ondanks dat je meer perfectionist bent dan ik, ben je wel realistisch. Bij veel perfectionisme krijg ik de indruk dat ze maar op 1 ding gefocusseerd zijn: perfectie. Het kost tijd om daar uit te groeien, om je te realiseren dat er meer speelt in de echte wereld, en sommige mensen doen dat nooit. Die luisteren ook niet.

Nou moet ik wel zeggen dat de meest succesvolle mensen in mijn vakgebied vaak perfectionisten zijn (op mijn eigen grote voorbeeld na - die bouwt optische opstellingen op keukentafels (ja, dat kan in sommige gevallen)). Dat perfectionisme is me niet gegeven. Daar ben ik te realistisch voor. Ik weiger bijvoorbeeld 24 uur per dag voor mijn vak te leven. De helft van mijn collega's doet niet anders.

Artikelen moeten gemakkelijk leesbaar zijn, met duidelijke grafieken. Maar aan information overflow heeft niemand iets. Als auteur is het jouw taak om het de lezer zo gemakkelijk mogelijk te maken. Kort en bondig. Als ik een artikel in drie paginas kan gieten, dan heeft dat mijn voorkeur, omdat ik weet dat mensen artikelen van 3 paginas nog lezen, en bij meer dan vijf paginas vluchtig de samenvatting lezen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 11 maart 2013 @ 14:18:29 #114
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_123910555
Ik herken dezelfde afweging bij mezelf en mijn begeleiders.

Ik denk dat iedereen een balans moet vinden waarbij diegene prettig werkt.

M.b.t. tot jouw aio, jij als begeleider moet er voor zorgen dat hij de juiste keuzes maakt.
Dus als je denkt dat zijn nauwkeurigheid hem uiteindelijk iets gaat kosten omdat hij niet productief genoeg is, moet je er iets van zeggen.

Voor de rest ga ik er altijd vanuit dat de eerste auteur het project "bezit", als de eerste auteur nauwkeuriger wil werken schik ik me daarnaar en andersom (zolang het niet tegen mn ethische principes in gaat of zoiets).
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_123910938
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 10:51 schreef Lyrebird het volgende:
Vraagje.

Mijn vorige baas en ik lagen vaak met elkaar overhoop, omdat we van mening verschilden over de te volgen strategie. Mijn strategie was om goed werk te doen en goede artikelen te schrijven, maar de kwaliteit van het werk af te laten hangen van het review proces. Je wilt je artikelen ten slotte zonder al te veel problemen door het review proces krijgen. Maar meer doen dan dat, is verspilde energie. Zijn strategie was om alles tip-top te doen, waarbij ieder minitieus detail in het artikel uitgelegd werd. Het nadeel van deze strategie is dat artikelen onleesbaar worden, omdat je na een halve bladzijde in slaap valt. Het kost ook nog eens zeeen van tijd om zo'n artikel te schrijven. In een geval kwamen we volgens Word boven de 800 uur aan editting tijd uit. Niet echt de moeite voor een blad met een IF van 3.5. Het gevolg was dat ik maar 2 artikelen in 4 jaar schreef, terwijl ik voorheen een moyenne van boven de 1 had.

Nu heb ik een toppromovendus die van mening is dat ik maar wat aanknoei. Daarover verschillen de meningen, maar ik werk wel intuitiever dan hij. Ik maak graag schattingen voordat ik een beslissing neem over bijvoorbeeld een aankoop of de opzet van een experiment, terwijl hij 100% zeker van zijn zaak wil zijn, voordat hij een stap neemt. In die zin lijkt hij op mijn oude baas. Mijn mening: voor 100% zekerheid moet je ontwikkelwerk gaan doen of boekhouder worden. In onderzoek krijg je pas 100% zekerheid als je je laatste experiment gedaan hebt.

Bij mij staat de (prijs + tijdsinvestering) / kwaliteit-verhouding centraal. Die moet zo laag mogelijk liggen. Hij kijkt alleen naar kwaliteit. Hoe lang het moet duren voordat we kwaliteit van 100% halen, maakt 'm eigenlijk niet uit. Daarnaast interesseert het hem niet dat de kwaliteit die hij nastreeft totaal niet relevant is voor ons onderzoek.

Het is vrij aannemelijk dat de wereld - en dus W&T - vol zit met dit soort types, dus hoe ga ik met deze mensen om? Hoe houd ik ze tevreden?
De enige relevante vraag: wie betaalt zijn salaris. Als hij een scholarship heeft dan moet hij de vrijheid krijgen om zijn eigen weg te volgen. Als jij hem betaalt dan moet hij jouw weg volgen.
Jesus saves but death prevails.
  maandag 11 maart 2013 @ 14:49:04 #116
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_123911920
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:27 schreef Shivo het volgende:
Als jij hem betaalt dan moet hij jouw weg volgen.
Hmm, in de wetenschap is dat toch iets minder zwart-wit...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_123912073
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:27 schreef Shivo het volgende:

[..]

De enige relevante vraag: wie betaalt zijn salaris. Als hij een scholarship heeft dan moet hij de vrijheid krijgen om zijn eigen weg te volgen. Als jij hem betaalt dan moet hij jouw weg volgen.
Zo had ik er nog niet tegen aangekeken. Hij heeft een scholarship. Maar ik betaal de onderdelen + apparatuur. En ik steek zo nu en dan tijd in begeleiding.

Deze promovendus werkt heel hard, en heeft een goed stel hersens. Tijdens een groot deel van het project heb ik me afzijdig gehouden, omdat je een broedende kip niet moet storen. Een broedende kip die gouden eieren legt. Dat verliep eigenlijk prima, tot zo'n twee maanden voor een belangrijke conferentie.

Hij wilde bepaalde details verbeteren. Ik wilde dat hij eerst de performance van het toenmalige apparaat ging kwantificeren, zodat we wisten waar we onze prioriteiten moesten leggen. Toen is hij eigenwijs een maand lang gaan programmeren, waar uiteindelijk geen kwalitatieve verbetering is uitgerold. Toen was er nog een maand over, en heeft hij als een bezetene aan het apparaat gewerkt, waar uiteindelijk hele mooie resultaten uit zijn gekomen. Dat vind ik dan. Hij is het daar niet mee eens. Dit had effectiever gekund.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 11 maart 2013 @ 14:54:41 #118
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_123912184
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Zo had ik er nog niet tegen aangekeken. Hij heeft een scholarship. Maar ik betaal de onderdelen + apparatuur. En ik steek zo nu en dan tijd in begeleiding.

Deze promovendus werkt heel hard, en heeft een goed stel hersens. Tijdens een groot deel van het project heb ik me afzijdig gehouden, omdat je een broedende kip niet moet storen. Een broedende kip die gouden eieren legt. Dat verliep eigenlijk prima, tot zo'n twee maanden voor een belangrijke conferentie.

Hij wilde bepaalde details verbeteren. Ik wilde dat hij eerst de performance van het toenmalige apparaat ging kwantificeren, zodat we wisten waar we onze prioriteiten moesten leggen. Toen is hij eigenwijs een maand lang gaan programmeren, waar uiteindelijk geen kwalitatieve verbetering is uitgerold. Toen was er nog een maand over, en heeft hij als een bezetene aan het apparaat gewerkt, waar uiteindelijk hele mooie resultaten uit zijn gekomen. Dat vind ik dan. Hij is het daar niet mee eens. Dit had effectiever gekund.
Hoe kijkt hij tegen "dit had effectiever gekund" aan?

Heb je het gevoel dat hij er iets van geleerd heeft?
Een deel van aio zijn is ook aankloten en leren wat wel en wat niet werkt.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_123913259
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:54 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Hoe kijkt hij tegen "dit had effectiever gekund" aan?

Heb je het gevoel dat hij er iets van geleerd heeft?
Hij zag het als noodzakelijk, en zou het de volgende keer net zo doen. Terugkijkend vond hij dat het aan mijn opzet lag, dat het zo ver was gekomen. Als we een ander concept hadden gekozen, dan hadden we alles kunnen plannen, en dan was het onderzoek van een leien dakje gegaan. Hij ergert zich met name aan de manier van keuzes maken.

quote:
Een deel van aio zijn is ook aankloten en leren wat wel en wat niet werkt.
Ik ben het 100% met je eens, maar het frappante is dat hij het daar niet mee eens is. :)

Hij is van mening dat de manier van werken in zijn oude lab de beste manier van werken is, en dat mijn manier van werken onder het kopje "aankloten" valt. Ik ben niet blind, en snap best dat mijn intuitieve manier van werken bij mensen weerstand oproept, maar die manier van werken blijkt voor mij te werken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_123913364
BTW, ben nu met een artikel bezig, samen met mijn oude baas, waar we ondertussen samen al 471 uur in hebben gestoken. Impact factor: 3.6.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 11 maart 2013 @ 15:39:52 #121
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_123914069
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:20 schreef Lyrebird het volgende:
BTW, ben nu met een artikel bezig, samen met mijn oude baas, waar we ondertussen samen al 471 uur in hebben gestoken. Impact factor: 3.6.
Impact factors zijn nogal veld afhankelijk, binnen mijn veld (decisionmaking) is 3.6 enorm hoog volgens mij.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_123914213
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:39 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Impact factors zijn nogal veld afhankelijk, binnen mijn veld (decisionmaking) is 3.6 enorm hoog volgens mij.
3.6 is zeker niet slecht (een van de betere journals in mijn vakgebied), maar 471 uur voor het schrijven van een artikel... Daarbij tel ik nog niet eens het doen van metingen en het analyseren van data. Daar heeft al zeker het dubbele ingezeten. Hup, zo een jaar weg.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 11 maart 2013 @ 15:45:17 #123
8369 speknek
Another day another slay
pi_123914279
Ik geloof niet dat wij uberhaupt journals hebben met 3.6. Of je moet een review journal van generieke psychologie hebben.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 11 maart 2013 @ 15:46:16 #124
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_123914321
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:43 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

3.6 is zeker niet slecht (een van de betere journals in mijn vakgebied), maar 471 uur voor het schrijven van een artikel... Daarbij tel ik nog niet eens het doen van metingen en het analyseren van data. Daar heeft al zeker het dubbele ingezeten. Hup, zo een jaar weg.
Ben nu met mijn 3e revisie bezig van een paper en erg nieuwsgierig hoe veel tijd daarin heeft gezeten, waar zie je dat? En wanneer je het onder een andere naam opslaat, reset de teller dan?

quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:45 schreef speknek het volgende:
Ik geloof niet dat wij uberhaupt journals hebben met 3.6. Of je moet een review journal van generieke psychologie hebben.
De hoogste psy zitten rond de 3.5-4.5

Heb een paper dat uiteindelijk naar een game-iets moet (dat doe jij toch?) en kon iks boven de 2 vinden :/
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_123914455
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:46 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ben nu met mijn 3e revisie bezig van een paper en erg nieuwsgierig hoe veel tijd daarin heeft gezeten, waar zie je dat? En wanneer je het onder een andere naam opslaat, reset de teller dan?
Ik gebruik Word 2003, en daar zit het onder file -> properties -> statistics. Minuten delen door 60.

Kan eigenlijk bijna niet geloven dat het om zo veel uren gaat.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  maandag 11 maart 2013 @ 15:50:35 #126
8369 speknek
Another day another slay
pi_123914474
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:46 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ben nu met mijn 3e revisie bezig van een paper en erg nieuwsgierig hoe veel tijd daarin heeft gezeten, waar zie je dat? En wanneer je het onder een andere naam opslaat, reset de teller dan?

[..]

De hoogste psy zitten rond de 3.5-4.5

Heb een paper dat uiteindelijk naar een game-iets moet (dat doe jij toch?) en kon iks boven de 2 vinden :/
Learning & Instruction is voor mij zo de enige die ik ken met > 3.6 (3.7 eigenlijk)
Vind het al knap dat je boven de 1 kwam :P. DM anders even waar het over gaat, dan kan ik misschien tips geven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 11 maart 2013 @ 15:56:50 #127
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_123914711
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:50 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik gebruik Word 2003, en daar zit het onder file -> properties -> statistics. Minuten delen door 60.

Kan eigenlijk bijna niet geloven dat het om zo veel uren gaat.
Hmm 65 uur, dat kan niet correct zijn. Misschien vanwege andere naam..

470 is wel echt insane.

quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:50 schreef speknek het volgende:

[..]

Learning & Instruction is voor mij zo de enige die ik ken met > 3.6 (3.7 eigenlijk)
Vind het al knap dat je boven de 1 kwam :P. DM anders even waar het over gaat, dan kan ik misschien tips geven.
Ik had er een van 1.15 gevonden, weet zo snel de naam niet meer.

Dm komt er aan, het is wel een beetje een hobbyproject moet ik je waarschuwen :)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_123914928
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:49 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Hmm, in de wetenschap is dat toch iets minder zwart-wit...
In mijn groep niet. Ik heb twee postdocs met een fellowship en die krijgen meer ruimte dan de twee postdocs die op mijn eigen funding zitten.
Jesus saves but death prevails.
pi_123915170
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Zo had ik er nog niet tegen aangekeken. Hij heeft een scholarship. Maar ik betaal de onderdelen + apparatuur. En ik steek zo nu en dan tijd in begeleiding.

Deze promovendus werkt heel hard, en heeft een goed stel hersens. Tijdens een groot deel van het project heb ik me afzijdig gehouden, omdat je een broedende kip niet moet storen. Een broedende kip die gouden eieren legt. Dat verliep eigenlijk prima, tot zo'n twee maanden voor een belangrijke conferentie.

Hij wilde bepaalde details verbeteren. Ik wilde dat hij eerst de performance van het toenmalige apparaat ging kwantificeren, zodat we wisten waar we onze prioriteiten moesten leggen. Toen is hij eigenwijs een maand lang gaan programmeren, waar uiteindelijk geen kwalitatieve verbetering is uitgerold. Toen was er nog een maand over, en heeft hij als een bezetene aan het apparaat gewerkt, waar uiteindelijk hele mooie resultaten uit zijn gekomen. Dat vind ik dan. Hij is het daar niet mee eens. Dit had effectiever gekund.
In mijn optiek moet je mensen (zeker de goede, die hun eigen salaris betalen) de ruimte geven om hun eigen fouten te maken. Als hij daarin een kant opgaat die jouw niet de juiste lijkt kun je hem dat duidelijk maken en de hoeveelheid begeleiding aanpassen/verminderen. Dan kan de promovendus voor zichzelf bekijken wat hem de beste strategie is.

quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:43 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

3.6 is zeker niet slecht (een van de betere journals in mijn vakgebied), maar 471 uur voor het schrijven van een artikel... Daarbij tel ik nog niet eens het doen van metingen en het analyseren van data. Daar heeft al zeker het dubbele ingezeten. Hup, zo een jaar weg.
Daar zou ik me toch heel serieus van gaan afvragen of dat de moeite waard is.
Jesus saves but death prevails.
  maandag 11 maart 2013 @ 18:27:27 #130
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_123921450
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:46 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ben nu met mijn 3e revisie bezig van een paper en erg nieuwsgierig hoe veel tijd daarin heeft gezeten, waar zie je dat? En wanneer je het onder een andere naam opslaat, reset de teller dan?

[..]

De hoogste psy zitten rond de 3.5-4.5

Heb een paper dat uiteindelijk naar een game-iets moet (dat doe jij toch?) en kon iks boven de 2 vinden :/
Ik zit ook wel in de psy, maar met een medische doelgroep, dan zit je toch al snel aan 4-5 gemiddeld. Dus het kan wel bij psy, maar het is vooral je invalshoek die bepalend is.
  maandag 11 maart 2013 @ 22:18:02 #131
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_123936378
Blog over relatie impact factors & methodologie, misschien dat iemand anders het hier ook interessant vindt:
http://deevybee.blogspot.(...)-journals-where.html
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_123938749
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 22:18 schreef oompaloompa het volgende:
Blog over relatie impact factors & methodologie, misschien dat iemand anders het hier ook interessant vindt:
http://deevybee.blogspot.(...)-journals-where.html
Ik geloof dat zo'n beetje elk vakgebied meerdere papers/texten heeft over de onzin van impact factors, en dat sukkelt al zo'n paar jaar door. Zonder verandering. Ik geloof zelfs dat een paar speltheoreten aantoonden dat de theoretisch optimale strategie voor onderzoekers was om resultaten inderdaad zo vroeg mogelijk en herhaaldelijk ter publicatie op te sturen, totdat succes.

We zitten in een redelijk kansloze situatie als je erover nadenkent.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_123939965
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 12:44 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ondanks dat je meer perfectionist bent dan ik, ben je wel realistisch. Bij veel perfectionisme krijg ik de indruk dat ze maar op 1 ding gefocusseerd zijn: perfectie. Het kost tijd om daar uit te groeien, om je te realiseren dat er meer speelt in de echte wereld, en sommige mensen doen dat nooit. Die luisteren ook niet.
Als je het zo formuleert klinkt het alsof onderzoekers zichzelf moeten compromitteren, slecht/onvolledig onderzoek doen omdat `de boze buitenwereld niets om wetenschappelijke integriteit geeft, maar alleen om opervlakkig mooie resultaten', als ik het lichtelijk overdrijf. Terwijl dat niet is wat je bedoelt. Ik denk dat in die miscommunicatie het probleem zit.

quote:
...
Artikelen moeten gemakkelijk leesbaar zijn, met duidelijke grafieken. Maar aan information overflow heeft niemand iets. Als auteur is het jouw taak om het de lezer zo gemakkelijk mogelijk te maken. Kort en bondig. Als ik een artikel in drie paginas kan gieten, dan heeft dat mijn voorkeur, omdat ik weet dat mensen artikelen van 3 paginas nog lezen, en bij meer dan vijf paginas vluchtig de samenvatting lezen.
En ik ben ervan overtuigd dat dit niet haaks staat op perfectionisme; integendeel. Ik streef precies naar wat je zegt, terwijl ik tegelijkertijd zo precies mogelijk ben in formulering en rapportage. Het is niet makkelijk en vertraagt het schrijven, maar ik vind het erg belangrijk de lezer zo pijnloos mogelijk de diepere intuities duidelijk te maken.
Soms staan details en leesbaarheid elkaar duidelijk wel in de weg, en dan moet je keuzes gaan maken. Persoonlijk neig ik dan wel naar begrijpbaarheid.

Ik beschouw het leren van zo'n manier van schrijven (kort en bondig, in jouw woorden) als een essentieel onderdeel van een PhD opleiding. Het is alleen en precies daarom zeker van belang dat je promovendus dit ook door krijgt. In mijn opinie zelfs ongeacht onderstaande overweging.

quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 14:27 schreef Shivo het volgende:

[..]

De enige relevante vraag: wie betaalt zijn salaris. Als hij een scholarship heeft dan moet hij de vrijheid krijgen om zijn eigen weg te volgen. Als jij hem betaalt dan moet hij jouw weg volgen.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_123945191
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 16:10 schreef Shivo het volgende:
Daar zou ik me toch heel serieus van gaan afvragen of dat de moeite waard is.
Is het niet. Dit is het laatste artikel wat we samen schrijven.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_124016386
quote:
2s.gif Op maandag 11 maart 2013 23:18 schreef trancethrust het volgende:

En ik ben ervan overtuigd dat dit niet haaks staat op perfectionisme; integendeel. Ik streef precies naar wat je zegt, terwijl ik tegelijkertijd zo precies mogelijk ben in formulering en rapportage. Het is niet makkelijk en vertraagt het schrijven, maar ik vind het erg belangrijk de lezer zo pijnloos mogelijk de diepere intuities duidelijk te maken.
Soms staan details en leesbaarheid elkaar duidelijk wel in de weg, en dan moet je keuzes gaan maken. Persoonlijk neig ik dan wel naar begrijpbaarheid.

Ik beschouw het leren van zo'n manier van schrijven (kort en bondig, in jouw woorden) als een essentieel onderdeel van een PhD opleiding. Het is alleen en precies daarom zeker van belang dat je promovendus dit ook door krijgt. In mijn opinie zelfs ongeacht onderstaande overweging.

Toevallig lees ik dit net na het lezen van een manuscript waarop ik mede-auteur ben. Ik ben het hier helemaal mee eens. Dit manuscript had ook mooie volzinnen, lange zinnen, misschien literair, en vol met komma's en leestekens. Op zich prima geschreven, maar het maakt de inhoud langdradig en onduidelijk. En daarnaast was de formulering vaak "waffle" (een term die mijn promotor mij geleerd heeft ;) ). Ik zeg niet dat je met mooie taal geen goed manuscript kan schrijven, maar dit was een goed voorbeeld waarbij de details en zinsvorming de begrijpbaarheid duidelijk in de weg stonden. Ik ben zelf meer van het kort en bondig, maar wel zo precies mogelijk.

Ik heb nu twee eigen manuscripten bij co-auteurs liggen en ik heb er dan zo'n hekel aan als zij de bottle-neck zijn... het duurt en duurt...
  Moderator vrijdag 15 maart 2013 @ 14:20:51 #136
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_124091262
Ik zit nu enkele artikelen te lezen die heel makkelijk te lezen zijn, en goed beeld geven van het uiteindelijke bereikte. Maar het zit zo ontzettend vol met zinnetjes die niet definieren hoe ze iets gedaan hebben.. en dat blijkt dan weer veel moeilijker te zijn dan die zin impliceert.

"the three optical components were extracted from the image using simple image arithmatic"

Betekend feitelijk, we hebben een enorm software pakket geschreven barstens vol met zeer ingewikkelde wiskunde waar we nog niet helemaal grip op hebben maar het levert iets op waar we iets verder mee kunnen, maar de daadwerkelijke wiskunde erachter behoeft nog veel aandacht en optimalisatie.

Dan heb ik liever een slecht leesbaar artikel waar ik wel min of meer te weten kom wat ze nou eigenlijk doen :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 15 maart 2013 @ 14:58:18 #137
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_124092684
Hoe zit dat eigenlijk met de ethiek van onderzoek. Voor mijn scriptie moet ik nu een onderzoek doen waarbij mensen een beetje 'misleid' worden om zo onderzoeksresultaten te kunnen krijgen.

Bij de sociale wetenschappen is dat vaak nodig om valide resultaten te krijgen.

Maar in hoeverre is het ethisch om mensen iets voor te schotelen wat ze vervolgens niet krijgen en wat misschien hard op hun dak kan vallen?

Ik heb m'n begeleider hier ook over gemaild overigens.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 15:37:30 #138
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_124094345
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 14:58 schreef Mishu het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met de ethiek van onderzoek. Voor mijn scriptie moet ik nu een onderzoek doen waarbij mensen een beetje 'misleid' worden om zo onderzoeksresultaten te kunnen krijgen.

Bij de sociale wetenschappen is dat vaak nodig om valide resultaten te krijgen.

Maar in hoeverre is het ethisch om mensen iets voor te schotelen wat ze vervolgens niet krijgen en wat misschien hard op hun dak kan vallen?

Ik heb m'n begeleider hier ook over gemaild overigens.
Noem eens een voorbeeld? Misleid? Zoiets als een placebo?

Is iets ethisch, daar komt vaak geen ja of nee antwoord op helaas ;)
  vrijdag 15 maart 2013 @ 15:57:57 #139
8369 speknek
Another day another slay
pi_124095304
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 22:18 schreef oompaloompa het volgende:
Blog over relatie impact factors & methodologie, misschien dat iemand anders het hier ook interessant vindt:
http://deevybee.blogspot.(...)-journals-where.html
Goed artikel. Wat mij betreft legt het twee problemen bloot van de wetenschap (die ook met elkaar te maken hebben):

1) Publication bias door het journal. Voor journals is impact factor het belangrijkste, en papers met verrassende resultaten worden meer geciteerd, dus dat is per definitie belangrijker dan of het methodologisch correct (maar onopvallend) is. Soms lijkt het er daadwerkelijk op dat je je onsignificante resultaten niet aan de straatstenen kwijt kunt. Maar tegelijkertijd kwam Stapel met zijn te mooi om waar te zijn resultaten natuurlijk wel in Science terecht. De commissie had hier meer op mogen focussen, imo, in plaats van het allemaal aan sociale psychologie te wijten.

2) Meer dan twintig dyslectische proefpersonen is moeilijk vindbaar voor een experiment, dus ik vind het niet aan de auteurs te wijten dat ze geen power analyse oid hebben gedaan. Als medicus is het anders, maar als medicus heb je makkelijk praten terwijl je zwemt in het geld en de proefpersonen zich aan je voeten werpen of je ze wil helpen. Zulke false positives moeten eruit gehaald worden door replicatie van experimenten. Maar geen enkele wetenschapper zal iemand anders experiment gaan repliceren als hij afgerekend wordt op high impact publicaties die weer afhankelijk zijn van verrassende resultaten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_124123178
Hoe kijken jullie naar buitenpromovendi bijv uit commerciele instanties? Even 'waardevoll' als normaal?

Ben er niet een maar de mogelijkgeid om dit over een par jaar te doen is me voorgelegd.. Heb alleen wat stage ervaring met normale promovendi op stages. Het gaat trouwens om biomedisch.
pi_124123571
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 14:58 schreef Mishu het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met de ethiek van onderzoek. Voor mijn scriptie moet ik nu een onderzoek doen waarbij mensen een beetje 'misleid' worden om zo onderzoeksresultaten te kunnen krijgen.

Bij de sociale wetenschappen is dat vaak nodig om valide resultaten te krijgen.

Maar in hoeverre is het ethisch om mensen iets voor te schotelen wat ze vervolgens niet krijgen en wat misschien hard op hun dak kan vallen?

Ik heb m'n begeleider hier ook over gemaild overigens.
Ook in de geneeskunde wordt er vaak gebruik gemaakt van het placebo-effect. Of dat het vandaag de dag nog echt nodig is weet ik niet (veel meer kennis dan vroeger dankzij betere technologie) maar dat terzijde. Is er sprake van misleiding wanneer de patiėnt weet dat hij mogelijk een placebo krijgt? Stel dat dit de eenige manier is om het middel voldoende adequaat te testen dat het vervolgens een deel van die middelen op grote schaal gebruikt kunnen worden dan is dat toch best verdedigbaar?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 16 maart 2013 @ 10:55:43 #142
8369 speknek
Another day another slay
pi_124124165
Mijn volledige onderzoek gaat om misleiding en manipulatie.

Gelukkig veracht ik mensen, dus vind ik het niet onethisch.

L'enfer c'es les autres.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:18:42 #143
397906 HRF_Makkum
Look deep into nature and then
pi_124124573
Ik moet maandag stamcellen uit een kip embryo halen, om dat vervolgens te kweken en de bij effecten te bestuderen (op de naam van wetenschap natuurlijk :) ) Toch heb ik van vrienden gehoord dat ik een embryo met rust moet laten. Ze vinden het niet kunnen dat studenten of wetenschappers met proefdieren werken, maar ik negeer ze (op een nette manier).
Ik heb het gevoel dat mensen van tegenwoordig niet door hebben dat wetenschapper een groot bijdrage leveren aan de mensheid. Denken jullie ook hetzelfde?

Student, bachelor Biotechnology
look deep into nature and then you will understand everything better (A. Einstein)
  zaterdag 16 maart 2013 @ 12:35:48 #144
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_124126232
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 10:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ook in de geneeskunde wordt er vaak gebruik gemaakt van het placebo-effect. Of dat het vandaag de dag nog echt nodig is weet ik niet (veel meer kennis dan vroeger dankzij betere technologie) maar dat terzijde. Is er sprake van misleiding wanneer de patiėnt weet dat hij mogelijk een placebo krijgt? Stel dat dit de eenige manier is om het middel voldoende adequaat te testen dat het vervolgens een deel van die middelen op grote schaal gebruikt kunnen worden dan is dat toch best verdedigbaar?
Nou het gaat meer om discourse-analyse. Zogenaamd bestudeer ik het succes van een bepaalde organisatie maar stiekem gaat het over de manier waarop mensen andere mensen proberen te overtuigen dat er een succes is geboekt :)

Dus ze verwachten een lovend rapport maar het gaat over hoe mensen succes bepalen.
pi_124126294
Het lijkt me niet dat daar iets mis mee is zolang mensen hierdoor geen schade oplopen. Veel psychologische onderzoeken zijn onder valse voorwendselen gehouden, dat is vaak noodzakelijk bij psychologische onderzoeken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124149158
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 15:57 schreef speknek het volgende:

[..]

Goed artikel. Wat mij betreft legt het twee problemen bloot van de wetenschap (die ook met elkaar te maken hebben):

1) Publication bias door het journal. Voor journals is impact factor het belangrijkste, en papers met verrassende resultaten worden meer geciteerd, dus dat is per definitie belangrijker dan of het methodologisch correct (maar onopvallend) is. Soms lijkt het er daadwerkelijk op dat je je onsignificante resultaten niet aan de straatstenen kwijt kunt. Maar tegelijkertijd kwam Stapel met zijn te mooi om waar te zijn resultaten natuurlijk wel in Science terecht. De commissie had hier meer op mogen focussen, imo, in plaats van het allemaal aan sociale psychologie te wijten.

2) Meer dan twintig dyslectische proefpersonen is moeilijk vindbaar voor een experiment, dus ik vind het niet aan de auteurs te wijten dat ze geen power analyse oid hebben gedaan. Als medicus is het anders, maar als medicus heb je makkelijk praten terwijl je zwemt in het geld en de proefpersonen zich aan je voeten werpen of je ze wil helpen. Zulke false positives moeten eruit gehaald worden door replicatie van experimenten. Maar geen enkele wetenschapper zal iemand anders experiment gaan repliceren als hij afgerekend wordt op high impact publicaties die weer afhankelijk zijn van verrassende resultaten.
\Dat tweede ben ik niet helemaal met je eens.

Wat als de effectsize zo klein is dat je met n=20 een power van 10% hebt, wat geeft een positieve vinding dan nog aan?

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:35 schreef Mishu het volgende:

[..]

Nou het gaat meer om discourse-analyse. Zogenaamd bestudeer ik het succes van een bepaalde organisatie maar stiekem gaat het over de manier waarop mensen andere mensen proberen te overtuigen dat er een succes is geboekt :)

Dus ze verwachten een lovend rapport maar het gaat over hoe mensen succes bepalen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 12:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het lijkt me niet dat daar iets mis mee is zolang mensen hierdoor geen schade oplopen. Veel psychologische onderzoeken zijn onder valse voorwendselen gehouden, dat is vaak noodzakelijk bij psychologische onderzoeken.
Schade hoeft niet per se lichamelijk te zijn, er zijn heel er veel voorbbeelden van menen die psychische schade oplopen bij psychologisch onderzoek.
@Mishu, ik zou er over nadenken of de opbrengsten genoeg zijn om de kosten te kunnen verantwoorden en er voor zorgen dat je heel erg goed de-brieft.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_124149235
Ik heb daarom bewust geen bijvoegelijk naamwoord gebruikt. ;)
Al is het onderscheid natuurlijk wel grotendeels artificieel. De psyche is een product van de hersenen en die zijn toch echt lichamelijk. Psychisch lijden veroorzaakt lichamelijk lijden en vice versa. Ik zie het liever als een geheel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 17 maart 2013 @ 10:28:33 #148
8369 speknek
Another day another slay
pi_124155997
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 23:53 schreef oompaloompa het volgende:
Dat tweede ben ik niet helemaal met je eens.

Wat als de effectsize zo klein is dat je met n=20 een power van 10% hebt, wat geeft een positieve vinding dan nog aan?
Daarom toch juist meerdere experimenten, zodat je effect sizes kunt poolen in een meta-analyse?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zondag 17 maart 2013 @ 13:38:49 #149
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_124160604
M'n abstract is geaccepteerd om een lezing te komen geven op het ISCOMS congres. :)

Zijn er nog meer mensen van hier aanwezig op ISCOMS?
  zondag 17 maart 2013 @ 14:29:41 #150
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_124162365
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 10:28 schreef speknek het volgende:

[..]

Daarom toch juist meerdere experimenten, zodat je effect sizes kunt poolen in een meta-analyse?
Het gevolg daarvan is dat je enorm overschatte effectsizes krijgt, zeker publicationbias in acht houdend. En als je meerdere experimenten kunt doen betekent dat toch ook dat je een groter experiment in plaats van die meerdere kleinere had kunnen doen met hogere N? :)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zondag 17 maart 2013 @ 15:07:06 #151
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_124164088
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 13:38 schreef NaturalScience het volgende:
M'n abstract is geaccepteerd om een lezing te komen geven op het ISCOMS congres. :)

Zijn er nog meer mensen van hier aanwezig op ISCOMS?
Hoorde toevallig vrijdag van dit congres. Maar het is een studenten-congres toch?
  zondag 17 maart 2013 @ 15:15:26 #152
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_124164472
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:07 schreef Quoi het volgende:

[..]

Hoorde toevallig vrijdag van dit congres. Maar het is een studenten-congres toch?
Klopt, volgens mij is het het grootste of één na grootste (bio)medische studenten congres van europa.

Maar volgens mij mag het congres ook gewoon door niet studenten bezocht worden.
Het is erg internationaal georiėnteerd met veel interessante lezingen en presentaties.

http://iscoms.com/
  zondag 17 maart 2013 @ 15:25:57 #153
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_124164902
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 13:38 schreef NaturalScience het volgende:
M'n abstract is geaccepteerd om een lezing te komen geven op het ISCOMS congres. :)

Zijn er nog meer mensen van hier aanwezig op ISCOMS?
Praatjes geven is leuk :) Afgelopen zomer ook gedaan, en mag deze zomer weer bij human brain mapping *O*
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_124164943
Ik heb deze week ook bericht gekregen dat ik een praatje mag geven bij een (relatief kleine) conferentie. *O*
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_124165427
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:26 schreef Felagund het volgende:
Ik heb deze week ook bericht gekregen dat ik een praatje mag geven bij een (relatief kleine) conferentie. *O*
*O*
Ik ook, Zwitserland dit keer! :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zondag 17 maart 2013 @ 16:04:49 #156
8369 speknek
Another day another slay
pi_124166928
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 14:29 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Het gevolg daarvan is dat je enorm overschatte effectsizes krijgt, zeker publicationbias in acht houdend. En als je meerdere experimenten kunt doen betekent dat toch ook dat je een groter experiment in plaats van die meerdere kleinere had kunnen doen met hogere N? :)
Die heb je door publication bias toch al :P. Maar het punt is natuurlijk dat die andere experimenten niet zo'n toevallige false positive zullen krijgen. En ik zei nou juist dat anderen die experimenten moeten repliceren, zoals dat in de natuurkunde nog wel eens gebeurt. Stel dat je onderzoek doet naar iets dat maar bij 0.5% van de basisschoolleerlingen voorkomt, dan is het moeilijk om meer dan twintig proefpersonen binnen de regio te zoeken. Maar iemand in een ander land zou ook die twintig kunnen halen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 20 maart 2013 @ 11:31:33 #157
8369 speknek
Another day another slay
pi_124286154
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 20 maart 2013 @ 12:10:22 #158
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_124287473
Grom... Reviewers lijken tevreden te zijn met een paper, maar nu heeft de editor besloten dat het werk extra analyses nodig heeft :{ Daar gaat zo veel tijd in zitten dat dat niet gaat gebeuren. Eens kijken of hij voor rede vatbaar is, en anders proberen we het wel ergens anders. Erg zonde van de tijd die wij en de reviewers in het hele proces hebben gestoken...
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_124287850
quote:
7s.gif Op zondag 17 maart 2013 15:37 schreef Norrage het volgende:

[..]

*O*
Ik ook, Zwitserland dit keer! :)
In Davos?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 12:23:29 #160
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_124287912
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:10 schreef ATuin-hek het volgende:
Grom... Reviewers lijken tevreden te zijn met een paper, maar nu heeft de editor besloten dat het werk extra analyses nodig heeft :{ Daar gaat zo veel tijd in zitten dat dat niet gaat gebeuren. Eens kijken of hij voor rede vatbaar is, en anders proberen we het wel ergens anders. Erg zonde van de tijd die wij en de reviewers in het hele proces hebben gestoken...
Wazig dat besluit de editor nadat hij de paper naar reviewers heeft gestuurd?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 20 maart 2013 @ 12:31:36 #161
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_124288213
quote:
2s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wazig dat besluit de editor nadat hij de paper naar reviewers heeft gestuurd?
Idd ja. Met de laatste ronde langs de reviewers hadden ze nog een paar kleine puntjes. Was letterlijk in een half uur gefixed. 1 van de vragen was nog waarom we methode A gebruikt hebben ipv B (ipc voldoen ze beide voor ons doeleinde). Hebben we een antwoord op gegeven, maar nu wil de editor dus dat we ook B uitgebreid behandelen, en sowieso dat deel van de methode en analyse uitbreiden. Vanmiddag eens langs de prof, kijken wat die er van zegt...
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  woensdag 20 maart 2013 @ 13:57:28 #162
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_124291220
Ik heb zo'n leuke baan O+

maar dat maakt me dus ook zo onzeker, kįn ik het wel?
  woensdag 20 maart 2013 @ 14:12:48 #163
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_124291769
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:57 schreef Quoi het volgende:
Ik heb zo'n leuke baan O+

maar dat maakt me dus ook zo onzeker, kįn ik het wel?
Ze hebben je toch aangenomen, of niet dan ;)
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 14:30:42 #164
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_124292414
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:57 schreef Quoi het volgende:
Ik heb zo'n leuke baan O+

maar dat maakt me dus ook zo onzeker, kįn ik het wel?
Het antwoord is of "ja". Of "nee maar iemand anders ook 'nog' niet". Of "ja maar nu nog niet maar dat valt te leren".

Allemaal afhankelijk van wat 'het' precies is.

(en verder heb ik dezelfde twijfels etc.)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 20 maart 2013 @ 14:33:24 #165
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_124292508
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:12 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ze hebben je toch aangenomen, of niet dan ;)
Ja, ik blijf die woorden ook herhalen. Vraag me soms ernstig af of ze het wel goed hebben gezien. Waarschijnlijk maak je soms onbewust een verpletterende indruk :{ Het zal wel even duren voordat een nieuwe functie als comfortabel gaat voelen. Het is vooral de nieuwigheid waardoor ik wat uit het veld geslagen ben.... En ze doen hier alles anders :o

quote:
2s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het antwoord is of "ja". Of "nee maar iemand anders ook 'nog' niet". Of "ja maar nu nog niet maar dat valt te leren".

Allemaal afhankelijk van wat 'het' precies is.

(en verder heb ik dezelfde twijfels etc.)
(ja?)
  Moderator woensdag 20 maart 2013 @ 14:35:31 #166
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_124292581
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:33 schreef Quoi het volgende:

[..]

(ja?)
Vooral ook dat eerste hoor (ik heb zo'n leuke baan) en ik denk dat het goed gaat komen. Maar een beetje twijfelen aan van alles en nog wat hoort ook bij wetenschapper zijn.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_124292670
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 12:21 schreef Felagund het volgende:

[..]

In Davos?
yep :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  woensdag 20 maart 2013 @ 15:36:40 #168
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_124295060
quote:
2s.gif Op woensdag 20 maart 2013 14:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Vooral ook dat eerste hoor (ik heb zo'n leuke baan) en ik denk dat het goed gaat komen. Maar een beetje twijfelen aan van alles en nog wat hoort ook bij wetenschapper zijn.
Yups, I guess so :)
pi_124478650
We hebben een nieuwe postdoc in ons instituut die een inventarisatie heeft gemaakt van alle projecten in zijn vakgebied (optics / holography) die het afgelopen jaar door de Japanse overheid zijn gefinancierd. Op die manier kreeg hij meer inzicht in wat voor een project een goede kans maakt om gefinancierd te worden. Wat blijkt: "nieuwe" ideeen, met veel buzzwords maken een betere kans dan praktisch werk. Het werkt zo voor onderzoeksvoorstellen, maar ook voor publicaties.

Een mooi voorbeeld is dit project: http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)e-nanodraadjes.dhtml

Miljoenen worden er gestoken in het efficienter maken van zonnecellen, maar wat er echt toe doet - zonneenergie economisch rendabel maken - daar lees je nooit iets over.

Wij onderzoekers pissen met z'n allen ieder jaar miljarden weg, maar mijn indruk is dat we er maar bar weinig voor terugkrijgen. Wel heel erg vaak gaat het om projecten die in een laboratoriumfase blijven hangen, omdat de heren en dames onderzoerkers liever aan het volgende nieuwe buzzwordproject gaan werken, dan dat ze daadwerkelijk iets nuttigs met hun tijd doen. Want hoe krijg je dat nuttige werk in Nature? Nieuw zal het niet zijn.

Wordt het niet eens tijd dat de betere vakbladen en grant agencies zich wat minder gaan bekommeren om wat nieuw, sexy en cool is, en meer om wat praktisch nut heeft?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator maandag 25 maart 2013 @ 13:19:29 #170
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_124480797
http://frontpage.fok.nl/s(...)ebravissenbrein.html

Zo maar weer eens zo'n ding gemaakt... maar hier zullen jullie MRIers niet zoveel aan vinden :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 25 maart 2013 @ 13:27:22 #171
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_124481062
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:12 schreef Lyrebird het volgende:
We hebben een nieuwe postdoc in ons instituut die een inventarisatie heeft gemaakt van alle projecten in zijn vakgebied (optics / holography) die het afgelopen jaar door de Japanse overheid zijn gefinancierd. Op die manier kreeg hij meer inzicht in wat voor een project een goede kans maakt om gefinancierd te worden. Wat blijkt: "nieuwe" ideeen, met veel buzzwords maken een betere kans dan praktisch werk. Het werkt zo voor onderzoeksvoorstellen, maar ook voor publicaties.

Een mooi voorbeeld is dit project: http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)e-nanodraadjes.dhtml

Miljoenen worden er gestoken in het efficienter maken van zonnecellen, maar wat er echt toe doet - zonneenergie economisch rendabel maken - daar lees je nooit iets over.

Wij onderzoekers pissen met z'n allen ieder jaar miljarden weg, maar mijn indruk is dat we er maar bar weinig voor terugkrijgen. Wel heel erg vaak gaat het om projecten die in een laboratoriumfase blijven hangen, omdat de heren en dames onderzoerkers liever aan het volgende nieuwe buzzwordproject gaan werken, dan dat ze daadwerkelijk iets nuttigs met hun tijd doen. Want hoe krijg je dat nuttige werk in Nature? Nieuw zal het niet zijn.

Wordt het niet eens tijd dat de betere vakbladen en grant agencies zich wat minder gaan bekommeren om wat nieuw, sexy en cool is, en meer om wat praktisch nut heeft?
zin in een translationeel wetenschappelijk multidisciplinair high content nano project?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 25 maart 2013 @ 13:39:04 #172
8369 speknek
Another day another slay
pi_124481470
Ik ken een professor wiens hele werk volgens mij bestaat uit het roepen van buzzwoorden in grotendeels de goede volgorde en die krijgt elke keer tonnen met geld binnen. Vrij ontnuchterend. Of misschien ben ik te cynisch, maar toch.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator maandag 25 maart 2013 @ 13:40:50 #173
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_124481538
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 13:39 schreef speknek het volgende:
Ik ken een professor wiens hele werk volgens mij bestaat uit het roepen van buzzwoorden in grotendeels de goede volgorde en die krijgt elke keer tonnen met geld binnen. Vrij ontnuchterend. Of misschien ben ik te cynisch, maar toch.
Al die "hoe krijg ik funding" praatjes zijn ook voornamelijk gericht op maak het simpeler en gebruik de goede woorden...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_124482214
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 13:39 schreef speknek het volgende:
Ik ken een professor wiens hele werk volgens mij bestaat uit het roepen van buzzwoorden in grotendeels de goede volgorde en die krijgt elke keer tonnen met geld binnen. Vrij ontnuchterend. Of misschien ben ik te cynisch, maar toch.
In mijn tijd in Boston had ik een collega (postdoc) die z'n eigen funding had, via een Europese Marie Curie fellowship. Dat ging om behoorlijk wat geld. Toen ik hem vroeg hoe hij die gekregen had, zei hij met een brede grijs: "Lyrebird, I am very good at bullshitting". In zijn voorstel had hij alle buzzwords in zijn vakgebied bij elkaar op een hoop gegooid. Daar is uiteindelijk helemaal niets uitgekomen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_124482583
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 13:59 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

In mijn tijd in Boston had ik een collega (postdoc) die z'n eigen funding had, via een Europese Marie Curie fellowship. Dat ging om behoorlijk wat geld. Toen ik hem vroeg hoe hij die gekregen had, zei hij met een brede grijs: "Lyrebird, I am very good at bullshitting". In zijn voorstel had hij alle buzzwords in zijn vakgebied bij elkaar op een hoop gegooid. Daar is uiteindelijk helemaal niets uitgekomen.
Dit soort quotes moeten eigenlijk bij de EU terechtkomen, en bij andere fundingagencies. Iemand die ons voorlichtte over bepaalde grants wist ons ooit te vertellen dat het eigenlijk een grote grabbelton is, dat je het enigszins kon beinvloeden door goed te schrijven, maar dat je voornamelijk geluk moet hebben. Als je dat soort dingen hoort dan is dat toch sterke indicatie dat je financieringsstelsel failliet is?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  Moderator maandag 25 maart 2013 @ 14:18:22 #176
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_124482998
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 14:08 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Dit soort quotes moeten eigenlijk bij de EU terechtkomen, en bij andere fundingagencies. Iemand die ons voorlichtte over bepaalde grants wist ons ooit te vertellen dat het eigenlijk een grote grabbelton is, dat je het enigszins kon beinvloeden door goed te schrijven, maar dat je voornamelijk geluk moet hebben. Als je dat soort dingen hoort dan is dat toch sterke indicatie dat je financieringsstelsel failliet is?
Geluk en vlotte babbel/pen en de juiste vriendjes toch
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 25 maart 2013 @ 14:24:14 #177
45833 crew  Fogel
pi_124483228
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 14:18 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Geluk en vlotte babbel/pen en de juiste vriendjes toch
Ligt eraan op welk niveau. Nationaal krijg je meestal wel een paar miljoen (kroon in mijn geval) bij elkaar geluld, maar voor EU FP7 projecten moet je toch echt wel meer moeite doen.

http://ec.europa.eu/resea(...)m?pg=home&video=none <-- compleet nieuw funding scheme krijgen "binnenkort". Is niet goed voor het bedrijf waar ik werk, dus we zijn nu al bezig met de koers meer richting industrie te zetten.
Ander resultaat kan zijn dat we een hele berg SME spin-offs krijgen hierdoor, maar da's ook niet helemaal de bedoeling.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator maandag 25 maart 2013 @ 14:25:47 #178
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_124483302
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 14:24 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ligt eraan op welk niveau. Nationaal krijg je meestal wel een paar miljoen (kroon in mijn geval) bij elkaar geluld, maar voor EU FP7 projecten moet je toch echt wel meer moeite doen.

http://ec.europa.eu/resea(...)m?pg=home&video=none <-- compleet nieuw funding scheme krijgen "binnenkort". Is niet goed voor het bedrijf waar ik werk, dus we zijn nu al bezig met de koers meer richting industrie te zetten.
Ander resultaat kan zijn dat we een hele berg SME spin-offs krijgen hierdoor, maar da's ook niet helemaal de bedoeling.
ja dat soort grants krijg je niet zomaar idd ERC's worden ook niet 'random' weggegeven.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_124484219
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 14:25 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

ja dat soort grants krijg je niet zomaar idd ERC's worden ook niet 'random' weggegeven.
Nee, maar die staren zich voor een groot deel blind op statistieken als impact factors en varianten. Dit overigens in een later stadium dan het initiele peer-reviewing; i.e., je kan baanbrekend onderzoek voorstellen en worden afgeschoten omdat je niet `slim' genoeg gepubliceerd hebt.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  maandag 25 maart 2013 @ 14:54:34 #180
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_124484517
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 13:19 schreef Bosbeetle het volgende:
http://frontpage.fok.nl/s(...)ebravissenbrein.html

Zo maar weer eens zo'n ding gemaakt... maar hier zullen jullie MRIers niet zoveel aan vinden :D
_O_ MRI _O_
Maar die is ook gaaf :) Heb zoiets ook wel eens gezien met een muis. Hadden ze een raampje in de schedel gemaakt zodat ze de GFP konden zien.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  Moderator maandag 25 maart 2013 @ 14:56:04 #181
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_124484593
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 14:54 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

_O_ MRI _O_
Maar die is ook gaaf :) Heb zoiets ook wel eens gezien met een muis. Hadden ze een raampje in de schedel gemaakt zodat ze de GFP konden zien.
Ja hier op het werk stikt het van de muizen met raampjes maarja dat vertaalt dan weer lastig naar diagnostiek :D

meneer de patient het zit zo eerst maken we een raampje in uw hoofd en dan moet u op de microscoop gaan liggen _O-
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_124492268
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 14:54 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

_O_ MRI _O_

Haha, inderdaad :)

Maar leuk stukje bosbeetle! Interessant!

Wat ik zelf nog steeds erg interessant vind is optogenetics. Op Human Brain Mapping heb ik Karl Deisseroth echt een heel goed praatje daarover horen geven. Die man publiceert standaard in PNAS, Nature, Science etc. heel indrukwekkend.
  Moderator maandag 25 maart 2013 @ 18:33:27 #183
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_124492542
Iedereen hier is nogsteeds welkom om ook een stukje in dezelfde trant in te sturen :) Lijkt me best tof als er van verschillende auteurs wat kijkjes in de keuken van de artikelen die ze lezen terug komt... "wetenschappers op FOK! zeg maar"
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 25 maart 2013 @ 18:50:10 #184
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_124493213
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 18:26 schreef xienix84 het volgende:

[..]

Haha, inderdaad :)

Maar leuk stukje bosbeetle! Interessant!

Wat ik zelf nog steeds erg interessant vind is optogenetics. Op Human Brain Mapping heb ik Karl Deisseroth echt een heel goed praatje daarover horen geven. Die man publiceert standaard in PNAS, Nature, Science etc. heel indrukwekkend.
Jij vond dat een goed praatje? :P Ik was daar ook, en ik vond het vooral indrukwekkend hoe hij zo'n gaaf onderwerp zo saai over kon brengen.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_124494436
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 18:50 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Jij vond dat een goed praatje? :P Ik was daar ook, en ik vond het vooral indrukwekkend hoe hij zo'n gaaf onderwerp zo saai over kon brengen.
Ik moet bekennen dat ik echt niet meer weet of z'n presentatie goed was en wat ik daar toen van vond, maar qua data en techniek was het nieuw voor me en vond ik het heel boeiend. En het is me bijgebleven, in positieve zin, dus zo slecht zal ik het niet gevonden hebben ;)

En ik heb waarschijnlijk veel erger gezien :{ Van de week een praatje bijgewoond van iemand die gewoon echt aan het bullshitten was, constant z'n argumenten veranderen en nogal van de hak op de tak. Hij werd daar ook stevig op aangepakt.
  maandag 25 maart 2013 @ 19:28:19 #186
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_124494748
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:20 schreef xienix84 het volgende:

[..]

Ik moet bekennen dat ik echt niet meer weet of z'n presentatie goed was en wat ik daar toen van vond, maar qua data en techniek was het nieuw voor me en vond ik het heel boeiend. En het is me bijgebleven, in positieve zin, dus zo slecht zal ik het niet gevonden hebben ;)

En ik heb waarschijnlijk veel erger gezien :{ Van de week een praatje bijgewoond van iemand die gewoon echt aan het bullshitten was, constant z'n argumenten veranderen en nogal van de hak op de tak. Hij werd daar ook stevig op aangepakt.
Mag ik hopen ja... Zal ook vast geen keynote speaker zijn geweest?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_124495280
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:28 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Mag ik hopen ja... Zal ook vast geen keynote speaker zijn geweest?
Toch een invited-seminar speaker bij de universiteit, ik was ook verbaasd.
  maandag 25 maart 2013 @ 23:18:44 #188
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124508323
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:12 schreef Lyrebird het volgende:
We hebben een nieuwe postdoc in ons instituut die een inventarisatie heeft gemaakt van alle projecten in zijn vakgebied (optics / holography) die het afgelopen jaar door de Japanse overheid zijn gefinancierd. Op die manier kreeg hij meer inzicht in wat voor een project een goede kans maakt om gefinancierd te worden. Wat blijkt: "nieuwe" ideeen, met veel buzzwords maken een betere kans dan praktisch werk. Het werkt zo voor onderzoeksvoorstellen, maar ook voor publicaties.

Een mooi voorbeeld is dit project: http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)e-nanodraadjes.dhtml

Miljoenen worden er gestoken in het efficienter maken van zonnecellen, maar wat er echt toe doet - zonneenergie economisch rendabel maken - daar lees je nooit iets over.

Wij onderzoekers pissen met z'n allen ieder jaar miljarden weg, maar mijn indruk is dat we er maar bar weinig voor terugkrijgen. Wel heel erg vaak gaat het om projecten die in een laboratoriumfase blijven hangen, omdat de heren en dames onderzoerkers liever aan het volgende nieuwe buzzwordproject gaan werken, dan dat ze daadwerkelijk iets nuttigs met hun tijd doen. Want hoe krijg je dat nuttige werk in Nature? Nieuw zal het niet zijn.

Wordt het niet eens tijd dat de betere vakbladen en grant agencies zich wat minder gaan bekommeren om wat nieuw, sexy en cool is, en meer om wat praktisch nut heeft?
Ben ik te cynisch wanneer ik denk dat dit een belangrijke reden is dat het departement nanotechnologie van de TU Delft de grote winnaar was bij de verdeling van subsidies (die ten koste ging van de structurele investeringen)? Niets tegen de TU Delft of tegen dat departement maar er zijn zoveel goede departementen van zoveel universiteiten. Nanotechnologie is nogal een buzzword.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124513211
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ben ik te cynisch wanneer ik denk dat dit een belangrijke reden is dat het departement nanotechnologie van de TU Delft de grote winnaar was bij de verdeling van subsidies (die ten koste ging van de structurele investeringen)? Niets tegen de TU Delft of tegen dat departement maar er zijn zoveel goede departementen van zoveel universiteiten. Nanotechnologie is nogal een buzzword.
Durf ik niet te zeggen, maar een collega van me die bij Rice University (Houston) werkte, vertelde me dat ze daar aan ieder onderzoeksvoorstel een nano-component probeerden te plakken, om zo hun status te vergroten als universiteit die voorop loopt in de nanotechnologie. Als je het maar vaak en hard genoeg roept, dan gaan mensen het op den duur geloven. Ook (juist?) de mensen die een heleboel titels voor of achter hun naam hebben staan, en die er voor hebben doorgeleerd om de zin van de onzin te kunnen scheiden.

Hehe, ik word oud.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  Moderator dinsdag 26 maart 2013 @ 09:24:52 #190
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_124515017
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ben ik te cynisch wanneer ik denk dat dit een belangrijke reden is dat het departement nanotechnologie van de TU Delft de grote winnaar was bij de verdeling van subsidies (die ten koste ging van de structurele investeringen)? Niets tegen de TU Delft of tegen dat departement maar er zijn zoveel goede departementen van zoveel universiteiten. Nanotechnologie is nogal een buzzword.
Niet meer zo heel erg buzz toch? Toen ik min of meer mijn academische carriere begon in 2000 (mijn eerste stage op een universiteit) toen werd er al gesmeten met nano.... kan iets 13 jaar lang een buzzwoord zijn?

Trouwens voor het meeste onderzoek is nano eigenlijk correct, je zou het ook moleculair kunnen noemen (ook al een woord wat overal voor gehangen wordt) maarja je moet het beestje wel een naam geven.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_124526377
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ben ik te cynisch wanneer ik denk dat dit een belangrijke reden is dat het departement nanotechnologie van de TU Delft de grote winnaar was bij de verdeling van subsidies (die ten koste ging van de structurele investeringen)? Niets tegen de TU Delft of tegen dat departement maar er zijn zoveel goede departementen van zoveel universiteiten. Nanotechnologie is nogal een buzzword.
Nou dat die gasten om de maand in Nature of Science publiceren zal toch ook helpen. En ik denk niet dat er heel veel afdeling van de TU Delft zijn die dat kunnen zeggen.

Buzzwords, scherpe presentatie en 'slimme' manier van je ideeen overbrengen spelen natuurlijk een enorme rol in wetenschap. Een waardeloze wetenschapper die zich goed kan presenteren kan het goed doen. Andersom doen de meeste goede wetenschappers met slechte presentatie skills het juist niet goed. Daaruit zou je ook kunnen concluderen dat dat dan eigenlijk geen goede wetenschappers zijn, en dat je presentatie een essentieel onderdeel is van onderzoek doen.

Amerikanen begrijpen dat veel beter dan Europeanen. Mijn persoonlijke ervaring is dat heel veel jonge Nederlanders een hopeloos romantisch en naief beeld van onderzoek hebben; iets van 'als ik het goed bedoel en hard werk dan komt het vanzelf allemaal wel goed!'. Zo werkt de wereld gewoon niet.
Jesus saves but death prevails.
  Moderator dinsdag 26 maart 2013 @ 15:38:26 #192
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_124526970
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:23 schreef Shivo het volgende:

Amerikanen begrijpen dat veel beter dan Europeanen. Mijn persoonlijke ervaring is dat heel veel jonge Nederlanders een hopeloos romantisch en naief beeld van onderzoek hebben; iets van 'als ik het goed bedoel en hard werk dan komt het vanzelf allemaal wel goed!'. Zo werkt de wereld gewoon niet.
Natuurlijk is het uitdragen van je onderzoek een groot onderdeel van het onderzoek zelf, als je iets hebt ontdekt, bevestigd, uitgedokterd.. dan moet je dat ook kunnen overbregen. Waar de discussie hier over gaat is denk ik de hoeveelheid marketing die je moet toelaten.. (ik denk dat het nog best meevalt in de wetenschap, er zijn nog geen afdelingen die bijvoorbeeld toegelegd zijn op presentaties maken binnen de gemiddelde onderzoeksgroep)

Maar waar ik wel een hekel aan heb is het uitvergroten en aandikken van wat je nou eigenlijk hebt. En daar slaan sommige amerikanen dan weer in door, die kunnen een drol presenteren alsof het goud is en vervolgens alle kritiek opvangen alsof het hulde is... Nou is dat tijdens een conferentie ofzo niet zo heel erg want het publiek kan ook nadenken en zien vaak wel hoe het zit...

Maar waar het dan weer lastiger wordt is als zo iemand voor een funding committee staat te presenteren... daar zijn lang niet altijd de mensen aanwezig die inhoudelijk kunnen toetsen of zo iemand nou lulkoek staat te verkopen of niet... In dat soort comissies (correct me if Im wrong) zitten vaak mensen die al een behoorlijk stuk van het veld verwijderd zijn... en daar zit soms het lastige

En dan krijg je ook nog het gemanouvreer tussen is iets novel en haalbaar... als het haalbaar is is het niet novel genoeg als iets heel novel is is het weer niet haalbaar genoeg....

heb van een prof wel eens gehoord dat er van zijn voorstel gezegd werd dat het niet haalbaar zou zijn, toen is hij aangekomen met eigen data waarin iets soortgelijks als proof of principle gedaan was en toen was het niet meer novel genoeg... wat moet je dan??

Kortom ik denk dat het funding systeem best wel goed is ik zou geen beter systeem kunnen bedenken zo 1 2 3 in ieder geval... maar ik hoop wel dat er niet naast politiek ook nog eens een grote dosis marketing in de wetenschap gaat infliltreren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:00:07 #193
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124532708
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:23 schreef Shivo het volgende:

[..]

Nou dat die gasten om de maand in Nature of Science publiceren zal toch ook helpen. En ik denk niet dat er heel veel afdeling van de TU Delft zijn die dat kunnen zeggen.
Is het niet gemakkelijker om een artikel over nanotechnologie (spreekt erg tot de verbeelding) gepubliceerd te krijgen dan een artikel over een gortdroog onderwerp waarvan de essentie enkel door specialisten wordt begrepen? Als ik even de term mag gebruiken zoals Ruud Gullit die gebruikte, nanotechnologie is sexy wetenschap.

quote:
Amerikanen begrijpen dat veel beter dan Europeanen. Mijn persoonlijke ervaring is dat heel veel jonge Nederlanders een hopeloos romantisch en naief beeld van onderzoek hebben; iets van 'als ik het goed bedoel en hard werk dan komt het vanzelf allemaal wel goed!'. Zo werkt de wereld gewoon niet.
Goed om te weten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124532867
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 18:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Is het niet gemakkelijker om een artikel over nanotechnologie (spreekt erg tot de verbeelding) gepubliceerd te krijgen dan een artikel over een gortdroog onderwerp waarvan de essentie enkel door specialisten wordt begrepen? Als ik even de term mag gebruiken zoals Ruud Gullit die gebruikte, nanotechnologie is sexy wetenschap.

[..]

Goed om te weten.
En nanotechnologie is juist nuttige wetenschap, althans volgens de gewone man. Net als onderzoek naar kanker, dat doet het ook altijd goed. Het lijkt mij juist makkelijker om hier voor funding te krijgen dan voor echt fundamenteel onderzoek, waarvan het nut niet meteen duidelijk is.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:10:46 #195
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124533092
Natuurlijk is nanotechnologie nuttig, dat neemt niet weg dat het ook ongelofelijk tot de verbeelding spreekt. Zelfs bij complete leken. Zoals elk blad streven die bladen naar hoge verkoopcijfers en dit zijn artikelen waarmee je lezers over de streep kan trekken.
Ik wil maar zeggen dat ik er niet van overtuigd ben dat die nanotechnologieafdeling beter is dan de afdelingen die meer fundamenteel onderzoek doen omdat artikelen van deze afdeling meer worden gepubliceerd in Nature en Science. Indien mijn vermoeden klopt dan is het toch een slechte basis om hier het financiėle beleid op te baseren? Als het nu om 1 miljoen Euro zou gaan dan zou ik mijn schouders ophalen maar waar deze afdeling nu zo'n 15 miljoen Euro (geef en neem een paar miljoen Euro) extra krijgt en dankzij die subsidie van de TU zelf ook nog eens ongeveer eenzelfde bedrag extra krijgt (uit mijn hoofd is het totaal bedrag zo'n 35 miljoen Euro) moeten ander afdelingen op een houtje bijten gezien de extreme structurele bezuinigingen (aardgasbaten, lagere fondsen).

[ Bericht 45% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-03-2013 18:15:49 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_124534193
De TU Eindhoven en Twente hebben ook nanotechnologie afdelingen maar publiceren aanmerkelijk minder vaak in de topbladen. Ik denk wel dat nano sexy is en daarmee een voordeel heeft, maar gemakkelijker != gemakkelijk.
Jesus saves but death prevails.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:43:04 #197
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_124534306
De TU/e heeft geen nano-afdeling die vergelijkbaar is met die van de TU Delft: veel eenzijdiger en kleiner. Helaas! Ik vind dat echt een gemis in deze tijd. Een schaalprobleem dus, ik twijfel er niet aan dat de middelen er zijn om een net zo'n goede nanoafdeling op te richten als die investeringen maar gedaan zouden worden. Maar ach, de TU/e blinkt weer op andere vlakken uit in vergelijking met Delft (electro en informatica bijv.). Ik zou overigens graag in dat vakgebied onderzoek gaan doen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bram_van_Loon op 26-03-2013 18:48:33 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:50:14 #198
8369 speknek
Another day another slay
pi_124534580
Volgens mij blinkt de TU/e wel uit in moleculaire dingen hoor. Ik ken een onderzoeker van mijn leeftijd daar die al in science en nature heeft gestaan.

Maar het klopt dat buzz belangrijk is. Volgens mij zitten hier een paar van die onderzoekers dus ik moet voorzichtig zijn (voor mijn doen), maar als je kijkt naar neurowetenschappelijk onderzoek, dan is dat vaak kinderspel vergeleken met cognitieve psychologie, met veertig jaar achter zich is dat heel veel verder. Maar het eerste komt aan de lopende band in science, en het andere niet. Minder toffe plaatjes van hersenen.

Maar goed, daarnaast, daar hebben we het hier al eerder over gehad, het gaat om wetenschappelijke kwaliteit noch om presentatiekwaliteiten, maar vooral om incestueuze kliekjes vormen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 18:50:41 #199
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_124534600
Wetenschappen, met name sociale wetenschappen denk ik wel eens, is vooral het zoeken naar iets nieuws en hips terwijl het eigenlijk iets ouds is in een nieuw jasje of met een kleine perspectief verandering.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 19:48:15 #200
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_124537375
Review terug van een andere paper. Twee reviewers hebben het over dingen als "elegent and well written", 1 zegt niets over de schrijfwijze, en nr 4 schrijft "poorly written and non-comprehensive review", terwijl het geen review is. Fijn... :')
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')