Mits je ze uitgelegd worden ja. Fileparkeren? Oh ja laten we dat ook maar eens proberen. In de laatste les. Nadat IK er op om vroeg. Pffffquote:Op woensdag 6 februari 2013 19:08 schreef tuut-chips het volgende:
Oh en over je speciale verrichtingen hoef je je geen zorgen te maken; die zijn echt belachelijk simpel. Echt letterlijk iedereen haalt ze.
Ik ben op 3 september 2012 geslaagd maar sta er niet tussenquote:Op woensdag 6 februari 2013 19:23 schreef delano.888 het volgende:
Zal ik dan maar de vorige topics gaan doorspitten opzoek naar geslaagden 2013 aangezien niemand anders dat doet
Kom je lekker op tijd meequote:Op woensdag 6 februari 2013 19:23 schreef tuut-chips het volgende:
[..]
Ik ben op 3 september 2012 geslaagd maar sta er niet tussen
Op de snelweg heb ik net de meeste problemen in het donker, om er maar niet over te spreken als het onverlicht is.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:39 schreef pietkanarie het volgende:
Dat rijden in het donker was behoorlijk lastig. Van de spits had ik niet heel veel last maar dat donker... de snelweg in het donker viel me dan weer erg mee. Maar dat is dan grotendeels rechtdoor.
Succes man! Ik moet ook voor de tweede keer op dezelfde tijd maar dan aanstaande zaterdag.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:22 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
Morgenochtend om 10:45 praktijkexamen voor de tweede keer. Ben benieuwd.
Jammer, waar ben je op gezakt?quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:36 schreef Jiang153 het volgende:
ben vandaag gezakt vraag me af wanneer ik weer herexamen kan doen hopelijk geen 2 maanden...
Ik wou opschuiven en er kwam net een auto aan. Zag hem wel, maar dacht kon er nog voor examinator gelijk tegenhouden toen wist ik al dat ik was gezakt. Richting snelweg kwam ik een matrixbord tegen met rood kruis wist gelijk dat ik moest opschuiven kwamen er weer 3 auto's aan dus kon niet...en op snelweg 3 vrachtwagens tegelijk ingehaald ging wel 120 rijden waar je maar 100 mocht alleen om ze in te halenquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:01 schreef Nafi het volgende:
[..]
Succes man! Ik moet ook voor de tweede keer op dezelfde tijd maar dan aanstaande zaterdag.
Wat ging er bij de vorige mis?
[..]
Jammer, waar ben je op gezakt?
Mijn eerste examen was op 1 december heb tot nu toe moeten wachten. Ik hoop ook niet dat als ik zak ik weer zo lang moet wachten
Ah die fout kan ik ook wel eens maken. Ik heb vaak de neiging gas los te laten bij invoegen en rijstrook wisselen, wat hartstikke fout is natuurlijk. Jammer man.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:03 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Ik wou opschuiven en er kwam net een auto aan. Zag hem wel, maar dacht kon er nog voor examinator gelijk tegenhouden toen wist ik al dat ik was gezakt. Richting snelweg kwam ik een matrixbord tegen met rood kruis wist gelijk dat ik moest opschuiven kwamen er weer 3 auto's aan dus kon niet...en op snelweg 3 vrachtwagens tegelijk ingehaald ging wel 120 rijden waar je maar 100 mocht alleen om ze in te halen. voorderest ging wel goed. Kreeg net bericht herexamen is 22 Maart
Heb eigenlijk geen flauw idee rijschool boekt het voor jouw toch? Ik rijd af in regio Spijkenissequote:Op woensdag 6 februari 2013 22:07 schreef Nafi het volgende:
[..]
Ah die fout kan ik ook wel eens maken. Ik heb vaak de neiging gas los te laten bij invoegen en rijstrook wisselen, wat hartstikke fout is natuurlijk. Jammer man.
En 22 maart is wel heel erg laat :\
Mag ik vragen bij welk CBR dat is?
CBR Spijkenisse dus. Ik rijd af in Rotterdam dus dat zal dan ook wel zo lang wordenquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:08 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Heb eigenlijk geen flauw idee rijschool boekt het voor jouw toch? Ik rijd af in regio Spijkenisse
Wat ik echt kut vond toen ik moest voorrijden serieus 20 min voor het echte examen was er helemaal niks op snelweg en matrixbord was niet eens aan, maar natuurlijk als mijn examen begint wordt het stervensdruk en matrixbord gaat aan hoor....quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:10 schreef Nafi het volgende:
[..]
CBR Spijkenisse dus. Ik rijd af in Rotterdam dus dat zal dan ook wel zo lang worden
Op de snelweg moest ik de afslag rechts nemen, maar ik reed op de linker rijbaan. Toen ik wilde opschuiven liet de persoon naast mij er niet tussen, waarschijnlijk omdat hij mij niet zag. Ik had wat gas geminderd en de persoon naast mij ook, er ontstond dus een kleine invoeg ruimte, maar de examinator vond dat te krap en dus kreeg ik een ingreep.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:01 schreef Nafi het volgende:
[..]
Succes man! Ik moet ook voor de tweede keer op dezelfde tijd maar dan aanstaande zaterdag.
Wat ging er bij de vorige mis?
[..]
Jammer, waar ben je op gezakt?
Mijn eerste examen was op 1 december heb tot nu toe moeten wachten. Ik hoop ook niet dat als ik zak ik weer zo lang moet wachten
Ah altijd van die kutdingetjes die je normaal nooit zouden overkomenquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:21 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Op de snelweg moest ik de afslag rechts nemen, maar ik reed op de linker rijbaan. Toen ik wilde opschuiven liet de persoon naast mij er niet tussen, waarschijnlijk omdat hij mij niet zag. Ik had wat gas geminderd en de persoon naast mij ook, er ontstond dus een kleine invoeg ruimte, maar de examinator vond dat te krap en dus kreeg ik een ingreep.
Ik hoop dat alles morgen mee zit.
Dat is ook wat de examinator mij aan het einde aanraadde, ik had gewoon rechtdoor moeten blijven rijden.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:30 schreef Nafi het volgende:
[..]
Ah altijd van die kutdingetjes die je normaal nooit zouden overkomen![]()
Volgende keer als er zo iets gebeurt zou ik gewoon zeggen: het kan op deze manier niet veilig, ik neem graag de volgende afrit ofzo..
hoe moet je nou van rijstrook verwisselen als diegene dichtbij is?quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:30 schreef Nafi het volgende:
[..]
Ah altijd van die kutdingetjes die je normaal nooit zouden overkomen![]()
Volgende keer als er zo iets gebeurt zou ik gewoon zeggen: het kan op deze manier niet veilig, ik neem graag de volgende afrit ofzo..
well ons updaten hequote:Op woensdag 6 februari 2013 22:21 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Op de snelweg moest ik de afslag rechts nemen, maar ik reed op de linker rijbaan. Toen ik wilde opschuiven liet de persoon naast mij er niet tussen, waarschijnlijk omdat hij mij niet zag. Ik had wat gas geminderd en de persoon naast mij ook, er ontstond dus een kleine invoeg ruimte, maar de examinator vond dat te krap en dus kreeg ik een ingreep.
Natuurlijk, ik hoop dat ik positief nieuws kan brengen.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:34 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
hoe moet je nou van rijstrook verwisselen als diegene dichtbij is?
[..]
well ons updaten he.
Niet dus, eerst voorbij laten gaan.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:34 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
ja maar als je nou moet verschuiven ivm gesloten weg?quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:36 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Niet dus, eerst voorbij laten gaan.
Hmm... Hangt echt van de situatie af. Wil je wisselen van rijstrook naar links of naar rechts? Als het naar rechts is zou ik als er ruimte voor me is wat snelheid maken en dan naar rechts gaan. Naar linkerrijstrook is weer anders, dan rijden ze sneller dan jij.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:34 schreef Jiang153 het volgende:
ja ik had dat dus vandaag. reed gwn die gesloten weg in, want er kwamen 3 auto's dus kon niet schuiven naar linksquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:40 schreef Nafi het volgende:
[..]
Hmm... Hangt echt van de situatie af. Wil je wisselen van rijstrook naar links of naar rechts? Als het naar rechts is zou ik als er ruimte voor me is wat snelheid maken en dan naar rechts gaan. Naar linkerrijstrook is weer anders, dan rijden ze sneller dan jij.
Moet je toch maar even wachten, het is heus geen ramp als je even langs het eerste matrixbord met een rood kruis rijdt en dan pas invoegt. Pas als je écht niet meer op die rijbaan kunt blijven zul je echt moeten gaan invoegen.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:38 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
ja maar als je nou moet verschuiven ivm gesloten weg?
Dat inderdaad! ik moest afgelopen nacht zon 250 km rijden en heb flink wat stukken onverlichte snelweg meegekregen. Ben niet heel angstig aangelegd maar als je bedenkt dat je zon 300-400meter vooruit kunt zien en 130 rijdt, dan heb ik toch liever daglicht zodat je eventuele (flauwe) bochten eerder ziet aankomenquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:54 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Op de snelweg heb ik net de meeste problemen in het donker, om er maar niet over te spreken als het onverlicht is.
Ik kan me zo voorstellen dat tips over waar je nog aan moet werken voor je volgende examen wel handig zijnquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:04 schreef Jiang153 het volgende:
snap eigenlijk ook niet waarom ze je door laten blijven rijden om dan helemaal aan het eind te zeggen: helaas je hebt het niet gehaald....
Tipje: Ik heb altijd geleerd om 600meter voor de afslag die je moet hebben niet meer in te halen, dus rechts te blijven rijden. Juist om dit soort momenten, waarbij je niet goed uitkomt omdat er net even geen ruimte is, te voorkomen..quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:21 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
In dat geval doe ik alles goed dan behalve dat verschuiven en snelheid op snelweg...ik dacht ik kan wel ff 3 vrachtwagens inhalen met 120quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:54 schreef princess-a het volgende:
[..]
Ik kan me zo voorstellen dat tips over waar je nog aan moet werken voor je volgende examen wel handig zijn
Ik zal er morgen aan denken, bedankt!quote:Op woensdag 6 februari 2013 23:02 schreef princess-a het volgende:
[..]
Tipje: Ik heb altijd geleerd om 600meter voor de afslag die je moet hebben niet meer in te halen, dus rechts te blijven rijden. Juist om dit soort momenten, waarbij je niet goed uitkomt omdat er net even geen ruimte is, te voorkomen..
Een onverlicht stuk snelweg heb ik nog niet gehad, kan me voorstellen dat dat wel vervelend is ja. Maar ik vond de bochten en de kleine zijweggetjes het lastigst.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:54 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Op de snelweg heb ik net de meeste problemen in het donker, om er maar niet over te spreken als het onverlicht is.
De hectometerpaaltjes en de paaltjes daartussenin zie je toch wel iets ruimer dan 300 meter van tevoren? Niet dat je ze direct kunt lezen, maar aan de hand van die bordjes zie je toch wel hoe de weg loopt?quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:51 schreef princess-a het volgende:
[..]
Dat inderdaad! ik moest afgelopen nacht zon 250 km rijden en heb flink wat stukken onverlichte snelweg meegekregen. Ben niet heel angstig aangelegd maar als je bedenkt dat je zon 300-400meter vooruit kunt zien en 130 rijdt, dan heb ik toch liever daglicht zodat je eventuele (flauwe) bochten eerder ziet aankomen
Boeiend, je bent geslaagd, gefeliciteerd.quote:Op donderdag 7 februari 2013 12:52 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
Vandaag examen gehad, geslaagd, maar vraag me niet hoe. Volgens mij ging alles fout wat fout kan gaan.
Bedankt, ik ben her héél erg blij mee!quote:Op donderdag 7 februari 2013 12:59 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Boeiend, je bent geslaagd, gefeliciteerd.
En die vraag krijg je toch wel.
Wat ging er fout dan? Ik mag over 2 weken op dus misschien kan jouw verhaal mij een hart onder de riem steken (A)quote:Op donderdag 7 februari 2013 12:52 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
Vandaag examen gehad, geslaagd, maar vraag me niet hoe. Volgens mij ging alles fout wat fout kan gaan.
We reden weg en mijn portier was nog open. Vlak daarna kreeg ik al een ingreep, omdat ik een brug over wilde steken, maar ik eigenlijk voorrang had moeten verlenen. (De tegenligger was nog ruim ver weg.)quote:Op donderdag 7 februari 2013 14:20 schreef Kletters het volgende:
[..]
Wat ging er fout dan? Ik mag over 2 weken op dus misschien kan jouw verhaal mij een hart onder de riem steken (A)
Wil je snelheid maken om stoer te doen dan? Ga gewoon alleen, riskeer je ook andermans leven niet imo.quote:Op donderdag 7 februari 2013 18:00 schreef delano.888 het volgende:
Ik wil zo graag een keer naar duitsland kijken of mijn auto echt 215 kan. Maar ik wil niet alleen en niemand boeit het wat verder
Nee tuurlijk niet, uitproberen. Maar ik heb gewoon geen zin om alleen "helemaal" naar duitsland te gaan.quote:Op donderdag 7 februari 2013 18:03 schreef Nafi het volgende:
[..]
Wil je snelheid maken om stoer te doen dan? Ga gewoon alleen, riskeer je ook andermans leven niet imo.
Kan misschien wel, maar 120 rijden waar je 100 mag is niet zo'n heel goed idee tijdens je examenquote:Op woensdag 6 februari 2013 23:05 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
In dat geval doe ik alles goed dan behalve dat verschuiven en snelheid op snelweg...ik dacht ik kan wel ff 3 vrachtwagens inhalen met 120
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 7 februari 2013 12:52 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
Nee..al moet ik eerlijk zeggen dat ik het gevoel had dat de verlichting van deze auto minder ver scheen dan die van mijn lesauto. Ik zag vooral goed hoe de weg liep aan eventuele auto's in de vertequote:Op donderdag 7 februari 2013 12:58 schreef Ferdo het volgende:
[..]
De hectometerpaaltjes en de paaltjes daartussenin zie je toch wel iets ruimer dan 300 meter van tevoren? Niet dat je ze direct kunt lezen, maar aan de hand van die bordjes zie je toch wel hoe de weg loopt?
Wat je vertelde over de vorige keer, dus dat je de afslag moest hebben en niet uit kwam, is misschien best een big deal omdat daaruit kan blijken dat je inzicht niet helemaal top is.. je had al eerder moeten opschuiven omdat je, door goed vooruit te kijken, al wist dat je de afslag moest hebben. Wat je omschrijft van vandaag zijn meer foutjes die je kan maken door zenuwen, behalve dan het voorrang verlenen maar goed. Waarschijnlijk gewoon een iets meer relaxte examinator die zag dat je inzicht oké was en die het je wel gunde. Lekker toch!quote:Op donderdag 7 februari 2013 14:29 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
We reden weg en mijn portier was nog open. Vlak daarna kreeg ik al een ingreep, omdat ik een brug over wilde steken, maar ik eigenlijk voorrang had moeten verlenen. (De tegenligger was nog ruim ver weg.)
Op de snelweg wilde ik van zijn 4 naar 5 schakelen, maar ik zette hem in zijn 3. Het parkeren ging niet echt lekker.
En er zijn vast nog wel meer dingen, kortom ging het dus vrij slecht. Vorige keer had ik echt veel beter gereden en toen was ik gezakt.
Gefeliciteerd! Kan me nog wel herinneren dat je gezakt was, gelukkig de tweede keer wel goedgekomen!quote:Op donderdag 7 februari 2013 14:29 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
We reden weg en mijn portier was nog open. Vlak daarna kreeg ik al een ingreep, omdat ik een brug over wilde steken, maar ik eigenlijk voorrang had moeten verlenen. (De tegenligger was nog ruim ver weg.)
Op de snelweg wilde ik van zijn 4 naar 5 schakelen, maar ik zette hem in zijn 3. Het parkeren ging niet echt lekker.
En er zijn vast nog wel meer dingen, kortom ging het dus vrij slecht. Vorige keer had ik echt veel beter gereden en toen was ik gezakt.
Klopt, toen de examinator zei dat we naar rechts gingen, dacht ik al te weten hoe de rijbaan liep. Ik dacht dat er 1 rijbaan voor rechtdoor was, dus schoof ik een rijbaan op. De borden had ik dus nog niet gezien.quote:Op donderdag 7 februari 2013 18:12 schreef princess-a het volgende:
[..]
Wat je vertelde over de vorige keer, dus dat je de afslag moest hebben en niet uit kwam, is misschien best een big deal omdat daaruit kan blijken dat je inzicht niet helemaal top is.. je had al eerder moeten opschuiven omdat je, door goed vooruit te kijken, al wist dat je de afslag moest hebben. Wat je omschrijft van vandaag zijn meer foutjes die je kan maken door zenuwen, behalve dan het voorrang verlenen maar goed. Waarschijnlijk gewoon een iets meer relaxte examinator die zag dat je inzicht oké was en die het je wel gunde. Lekker toch!
Bedankt!quote:Op donderdag 7 februari 2013 19:48 schreef tuut-chips het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Kan me nog wel herinneren dat je gezakt was, gelukkig de tweede keer wel goedgekomen!
Hehe, dat zou inderdaad niet als een geslaagde rit hebben aangevoeld XD Ik zou ook de bui al hebben zien hangen. Super relaxed dat je het dan toch gehaald hebt! Nu ook nog een auto tot je beschikking zodat je echt vrij de weg op kan?quote:Op donderdag 7 februari 2013 14:29 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Ja, de auto van mijn moeder, een Volvo V50.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 11:17 schreef Kletters het volgende:
[..]
Hehe, dat zou inderdaad niet als een geslaagde rit hebben aangevoeld XD Ik zou ook de bui al hebben zien hangen. Super relaxed dat je het dan toch gehaald hebt! Nu ook nog een auto tot je beschikking zodat je echt vrij de weg op kan?
Ik zou hem gewoon meenemen. Ik had het ook en zo kon ik achteraf nog even doorspreken wat de examinator had gezegd. Ook had ik het fijn gevonden, als ik niet geslaagd was, dat we konden gaan werken aan wat er dan fout gegaan zou zijn. Maar ik was gelukkig wel geslaagdquote:Op vrijdag 8 februari 2013 18:01 schreef Nafi het volgende:
Morgen is het zo ver![]()
Ik twijfel of ik mijn instructeur moet meenemen tijdens de rit. Aan de ene kant praten ze met de examinator maar ik heb het idee dat examinatoren foutjes eerder door de vingers zien als er geen instructeur bij zit.
Ik vond het zelf zeer prettig met de instructeur erbij. Gaf sowieso een wat comfortabeler gevoel om hem erbij te hebben en hij heeft in mijn geval de hele rit wat zitten auwehoeren met de examinator, wat de sfeer toch een stuk ontspanner maakte.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 18:01 schreef Nafi het volgende:
Morgen is het zo ver![]()
Ik twijfel of ik mijn instructeur moet meenemen tijdens de rit. Aan de ene kant praten ze met de examinator maar ik heb het idee dat examinatoren foutjes eerder door de vingers zien als er geen instructeur bij zit.
De examinator bespreekt achteraf sowieso samen met de instructeur wat er fout ging toch? Daarnaast hebben we sinds mijn eerste examen weinig gedaan aan wat fout ging, dat soort dingen zijn namelijk echt dingen die op dat moment gebeuren zoals geen voorrang verleend hebben of wat dan ook. Als het dingen als kijkgedrag zijn wordt dat achteraf ook gewoon vermeld. Tenminste dit is wat ik denk.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 18:04 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik zou hem gewoon meenemen. Ik had het ook en zo kon ik achteraf nog even doorspreken wat de examinator had gezegd. Ook had ik het fijn gevonden, als ik niet geslaagd was, dat we konden gaan werken aan wat er dan fout gegaan zou zijn. Maar ik was gelukkig wel geslaagd
Dat ook inderdaad!quote:Op vrijdag 8 februari 2013 18:14 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Ik vond het zelf zeer prettig met de instructeur erbij. Gaf sowieso een wat comfortabeler gevoel om hem erbij te hebben en hij heeft in mijn geval de hele rit wat zitten auwehoeren met de instructeur, wat de sfeer toch een stuk ontspanner maakte.
4 ogen zien meer dan 2quote:Op vrijdag 8 februari 2013 18:14 schreef Nafi het volgende:
[..]
De examinator bespreekt achteraf sowieso samen met de instructeur wat er fout ging toch? Daarnaast hebben we sinds mijn eerste examen weinig gedaan aan wat fout ging, dat soort dingen zijn namelijk echt dingen die op dat moment gebeuren zoals geen voorrang verleend hebben of wat dan ook. Als het dingen als kijkgedrag zijn wordt dat achteraf ook gewoon vermeld. Tenminste dit is wat ik denk.
Als je dat wil moet je het ook ff iets eerder overleggenquote:Op vrijdag 8 februari 2013 18:58 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
Mijn instructeur zei op 10 minuten voor het examen dat hij niet mee ging. Bleek achteraf niet erg.
Ik had al een aantal lessen van te voren aangegeven dat ik graag had dat hij mee reed.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 19:05 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Als je dat wil moet je het ook ff iets eerder overleggen
Wat een eikel dan.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 19:06 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Ik had al een aantal lessen van te voren aangegeven dat ik graag had dat hij mee reed.
Ik vond het niet heel erg, als je examen gaat doen moet je toch op een niveau zitten dat je zelfstandig kan rijden, toch?quote:
Tuurlijk. Maar stel nou dat je examen door de zenuwen niet helemaal top gaat, en je examinator, die je persoonlijk niet kent, kan lastig beschrijven wat het probleem was (omdat jullie elkaar niet kennen).quote:Op vrijdag 8 februari 2013 19:09 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Ik vond het niet heel erg, als je examen gaat doen moet je toch op een niveau zitten dat je zelfstandig kan rijden, toch?
Ik denk dat ik het achteraf ook wel fijner had gevonden dat mijn instructeur mee was gegaan.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 19:12 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Tuurlijk. Maar stel nou dat je examen door de zenuwen niet helemaal top gaat, en je examinator, die je persoonlijk niet kent, kan lastig beschrijven wat het probleem was (omdat jullie elkaar niet kennen).
Een instructeur kan dan achteraf beter, en ook met meer tijd (tijdens een rijles bijvoorbeeld) uitleggen wat er mis ging, en dat samen aanpakken.
Ik denk dat ik zonder de instructeur achterin echt nog veel zenuwachtiger was geweest, en ook was gezakt.
Precies, ik vind het niet netjes van hem dat hij niet mee ging, als hij eerder zei van wel. Als hij vanaf het begin had gezegd nee dat doe ik niet, ok..quote:Op vrijdag 8 februari 2013 19:13 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het achteraf ook wel fijner had gevonden dat mijn instructeur mee was gegaan.
Ja ik vond het ook wel vreemd, maar hij zei wel dat als ik graag had gewild dat hij mee ging, dan had hij dat gedaan. Hij zei dat het beter zou zijn dat ik alleen zou gaan.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 19:14 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Precies, ik vind het niet netjes van hem dat hij niet mee ging, als hij eerder zei van wel. Als hij vanaf het begin had gezegd nee dat doe ik niet, ok..
Gefeliciteerd! Je staat in de op!quote:Op zaterdag 9 februari 2013 13:01 schreef Nafi het volgende:
En jawel, geslaagd!
Enkele foutjes zoals af en toe een verkeerde rijstrook pakken maar corrigeerde dat wel telkens. Verder ergens de doorstroming belemmerd, liet een fietser erlangs terwijl ik voorrang had maar toen koos hij die handeling als situatiebevraging. Ik zei maar, het was een oude mevrouw en ik zag dat ze al wilde passeren ofzo. Het gaat dus inderdaad echt om het totaalplaatje. Yay
Dankjewel!quote:Op zaterdag 9 februari 2013 13:02 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Je staat in de op!
Sorry zat ff niet op te lettenquote:Op zaterdag 9 februari 2013 13:04 schreef Nafi het volgende:
[..]
Dankjewel!
Het is trouwens Nafi, verwar me niet met die blauwe wezens in Avatar haha
Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 9 februari 2013 13:01 schreef Nafi het volgende:
En jawel, geslaagd!
Enkele foutjes zoals af en toe een verkeerde rijstrook pakken maar corrigeerde dat wel telkens. Verder ergens de doorstroming belemmerd, liet een fietser erlangs terwijl ik voorrang had maar toen koos hij die handeling als situatiebevraging. Ik zei maar, het was een oude mevrouw en ik zag dat ze al wilde passeren ofzo. Het gaat dus inderdaad echt om het totaalplaatje. Yay
Dat kan ik in mijn benzine ook. MAAR het is veeel minder sterk. Als ik probeer in te parkeren op een 2% graden heuvel oid (geen idee hoeveel % het echt is) dan moet ik echt gas bijgeven anders gaat hij moeilijk doen.quote:Op zondag 10 februari 2013 22:31 schreef Jiang153 het volgende:
Is het optrekken en schakelen met een benzine auto anders? Ik heb nou les in een diesel auto en ik kan gewoon wegrijden zonder gas geven gewoon rustig de koppeling omhoog en hij gaat al
In onze benzineauto krijg je hem heel lichtjes aan de loop met enkel koppeling maar met hele grote kans dat de motor afslaat. Diesel kan je behoorlijk wegrijden met alleen koppeling maar benzine moet je wel licht gas geven.quote:Op zondag 10 februari 2013 22:31 schreef Jiang153 het volgende:
Is het optrekken en schakelen met een benzine auto anders? Ik heb nou les in een diesel auto en ik kan gewoon wegrijden zonder gas geven gewoon rustig de koppeling omhoog en hij gaat al
Je moet wel heel voorzichtig zijn met je voet en dus absoluut geen helling in de weg hebben anders lukt het dus niet.quote:Op zondag 10 februari 2013 22:37 schreef Jiang153 het volgende:
naja bij mijn pa's auto sloeg die telkens af, dus volgens mij doe ik toch iets verkeerd
Het moet volgens mij wel kunnen hoor.quote:Op zondag 10 februari 2013 22:40 schreef Jiang153 het volgende:
het was gewoon op een parkeerplaats haha...kreeg hem niet eens vooruit sloeg alleen maar af. Hoe moet het? koppeling voor de helft omhoog en dan gas bij geven?
Ja pfff je hebt toch rijles? Dan weet je toch wel wat een aangrijpingspunt is en hoe dat voeltquote:Op zondag 10 februari 2013 22:49 schreef Jiang153 het volgende:
maar is dat het enige verschil? het optrekken? hoe voel je het aangrijpingspunt?
Dat is dus het aangrijpingspunt. En serieus, heeft je instructeur het nog nooit met je daar over gehad? Hoe lang les je al? En doet hij de koppeling nog ofzo?quote:Op zondag 10 februari 2013 22:55 schreef Jiang153 het volgende:
ik laat hem serieus zonder gevoel omhoog knallen ja. Alhoewel dat op hellingen anders is dan houd ik hem net op het punt dat die niet naar achteren rolt, maar weet niet of die dan bij een benzine afslaat als ik dat doe
Doe alles zelf, maar vroeg me alleen af hoezo het in me pa's auto niet luktequote:Op zondag 10 februari 2013 22:56 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Dat is dus het aangrijpingspunt. En serieus, heeft je instructeur het nog nooit met je daar over gehad? Hoe lang les je al? En doet hij de koppeling nog ofzo?
Omdat je instructeur jou het erg slecht leert volgens mij. Hoe lang heb je al les?quote:Op zondag 10 februari 2013 23:04 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Doe alles zelf, maar vroeg me alleen af hoezo het in me pa's auto niet lukte
Wacht even ik snap hier niets van.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:04 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Doe alles zelf, maar vroeg me alleen af hoezo het in me pa's auto niet lukte
Tuurlijk moet je die niet vergeten in een benzine auto.. Dat is het punt waarop je gas geeft. Als je eerst gas geeft en daarna de koppeling doet slip je veeel te veel en kan je 10x zo snel nieuwe koppelingsplaten kopen. Beetje zonde van de portemonnee..quote:Op zondag 10 februari 2013 23:07 schreef Nafi het volgende:
Aangrijpingspunt moet je vergeten bij benzineauto's. Wat je moet doen is gewoon de koppeling op laten komen en tegelijkertijd (!) het gas in trappen. Het principe van zo'n steptrainer als het ware:
[ afbeelding ]
Ik zeg niet dat je plankgas moet geven. Heel licht het gas aantikken en tegelijkertijd koppeling omhoog laten komen. Je kan het gas geven iets uitstellen maar als je echt op zoek gaat naar het aangrijpingspunt ben je veels te veel tijd kwijt.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:11 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Tuurlijk moet je die niet vergeten in een benzine auto.. Dat is het punt waarop je gas geeft. Als je eerst gas geeft en daarna de koppeling doet slip je veeel te veel en kan je 10x zo snel nieuwe koppelingsplaten kopen. Beetje zonde van de portemonnee..
De gedachte dat jij dus gewoon gas geeft en daarna de koppeling laat slippen en opkomen doet me gewoon bijna pijn in MIJN portemonnee..
Haha, dat denk je nu. Als je eenmaal je eigen auto een tijdje hebt kan je het aangrijpingspunt dromen. Ik in ieder geval wel. Mijn voet gaat echt binnen super korte tijd naar het goede punt, veeeel makkelijker dan in mijn lesauto was.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:18 schreef Nafi het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je plankgas moet geven. Heel licht het gas aantikken en tegelijkertijd koppeling omhoog laten komen. Je kan het gas geven iets uitstellen maar als je echt op zoek gaat naar het aangrijpingspunt ben je veels te veel tijd kwijt.
Moet je voor de gein eens een zware auto op LPG gaan rijden.quote:Op zondag 10 februari 2013 23:11 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Tuurlijk moet je die niet vergeten in een benzine auto.. Dat is het punt waarop je gas geeft. Als je eerst gas geeft en daarna de koppeling doet slip je veeel te veel en kan je 10x zo snel nieuwe koppelingsplaten kopen. Beetje zonde van de portemonnee..
De gedachte dat jij dus gewoon gas geeft en daarna de koppeling laat slippen en opkomen doet me gewoon bijna pijn in MIJN portemonnee..
Heb je al niet bij je eerste rijles een ogentest gehad?quote:Op maandag 11 februari 2013 13:07 schreef DrDentz het volgende:
Als je af gaat rijden hè.. dan moet je van een afstandje een kenteken lezen toch? Ik heb wel het gevoel dat ik aardig kan rijden alleen worden kentekens van een afstandje een beetje troebel in mijn ogen.. als ik dat nou niet kan lezen, ben ik dan m'n 192 euro kwijt?
25 meter is dichterbij dan je denkt, maar inderdaad raar dat ze dat nog niet met je hebben getest ofzo. Bij mij worden ze op een gegeven moment ook wel vaag, maar dat is bij ruim meer dan 25 meter. Het gaat erom of je verkeersborden enz goed kan lezen, heb je daar problemen mee? Zo niet dan zou ik je geen zorgen makenquote:Op maandag 11 februari 2013 13:07 schreef DrDentz het volgende:
Als je af gaat rijden hè.. dan moet je van een afstandje een kenteken lezen toch? Ik heb wel het gevoel dat ik aardig kan rijden alleen worden kentekens van een afstandje een beetje troebel in mijn ogen.. als ik dat nou niet kan lezen, ben ik dan m'n 192 euro kwijt?
Je rijsinstructrice zou het echt wel gemerkt hebben wanneer je niet goed genoeg kon kijken om veilig auto te rijden. Je zou haar nog eens voor het blok kunnen zetten, laat haar maar eens een ogentest bij je afnemen. Die van mij deed het meestal wanneer we op het parkeerterrein van het CBR stonden, gewoon een auto aanwijzen uit de achterste rij en daarvan het kentekenbewijs op laten lezen. Tot nog toe nooit problemen mee gehad, zelfs niet hoeven turen.quote:Op maandag 11 februari 2013 13:35 schreef DrDentz het volgende:
Nee ze hebben nooit een oogtest gedaan, maak ik las hierover en vroeg gisteren aan mijn rijinstructrice: 'Hoe goed moet je kunnen kijken bij je rijexamen?' en toen zei ze 'Je moet gewoon de borden kunnen lezen, maar die lees je vroeg genoeg hoor.' Maar ik vraag me af hoe ver 25 meter is, soms lees ik dat het geen big deal is als je het niet kunt lezen en anderen zeggen weer dat ze helemaal niet meer af mochten rijden.
En wat ik daarmee natuurlijk bedoel is dat je je geld kwijt bent XDquote:Op maandag 11 februari 2013 14:23 schreef Kletters het volgende:
Overigens zou ik het wel logisch vinden dat je geen examen mag doen als je de ogentest niet haalt. Met die beperking kun je niet veilig deelnemen aan het verkeer en het examen dus ook nooit halen...
Tenzij je een bril opzet natuurlijk
Haha yeah that's gonna fix itquote:Op maandag 11 februari 2013 14:27 schreef DrDentz het volgende:
Als dat zo is geef ik die rijinstructrice een bitchslap.
Ik heb én een bril (die ik ook bij mijn afrijden droeg), én een rijbewijs zonder aantekening.quote:Op maandag 11 februari 2013 14:24 schreef DrDentz het volgende:
Inderdaad maar het nadeel is dat er dan in mijn rijbewijs komt te staan dat ik alleen met bril op mag rijden terwijl ik nooit een bril nodig gehad heb.
Afstand valt reuze mee zeg maar ca. 4 VW poloquote:Op maandag 11 februari 2013 13:07 schreef DrDentz het volgende:
Het gaat ook meer om de borden. Mocht je nog steeds twijfelen over je ogen, zou ik even langs de opticien gaan. Een bril/lenzen dragen is geen schande, hoor.quote:Op maandag 11 februari 2013 15:41 schreef DrDentz het volgende:
Waarom zou ik al die nummerplaten moeten lezen dan.. je maakt toch geen ongelukken als je dat niet doet..
Ik heb ook geen aantekening op mijn rijbewijs terwijl ik ook een bril droeg. Misschien doen ze dat niet meer?quote:Op maandag 11 februari 2013 14:44 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ik heb én een bril (die ik ook bij mijn afrijden droeg), én een rijbewijs zonder aantekening.
Dat is om te testen of je wel genoeg ziet. Net zoals een dokter dat doet met zo'n kaart met kleiner wordende lettertjesquote:Op maandag 11 februari 2013 15:41 schreef DrDentz het volgende:
Waarom zou ik al die nummerplaten moeten lezen dan.. je maakt toch geen ongelukken als je dat niet doet..
Lijkt me sterk, aangezien mijn examinator er natuurlijk geen idee van had dat ik lenzen droeg en zonder geen klap kan zienquote:Op maandag 11 februari 2013 18:31 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Ik heb ook geen aantekening op mijn rijbewijs terwijl ik ook een bril droeg. Misschien doen ze dat niet meer?
Pfff dat is balen! Moet er niet aan denken dat het zo lang gaat duren, heb je 'm eindelijk gehaald moet je nog 2 weken wachten XDquote:Op dinsdag 12 februari 2013 01:56 schreef Nafi het volgende:
Volgende week woensdag pas afspraak om hem aan te vragen. Zo lang moeten wachten om een pasfoto af te geven en mezelf te identificeren
Serieusquote:Op dinsdag 12 februari 2013 01:56 schreef Nafi het volgende:
Volgende week woensdag pas afspraak om hem aan te vragen. Zo lang moeten wachten om een pasfoto af te geven en mezelf te identificeren
En dan moet je nóg een week wachten voor je hem daadwerkelijk hebt. Geweldig, die ambtenarij.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 01:56 schreef Nafi het volgende:
Ik heb destijds na mijn examen via internet op m'n mobiel een afspraak gemaakt voor twee uur laterquote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:30 schreef themole het volgende:
[..]
Serieus
In Delft kon ik de volgende dag al terecht, afspraakje maken via internet en klaar ben je.
Duurde volgens examinator dus 24 uur voordat het werd doorgevoerd, anders had ik het ook sneller gedaan.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:38 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ik heb destijds na mijn examen via internet op m'n mobiel een afspraak gemaakt voor twee uur later. Ook in Delft.
Ik kon m'n rijbewijs dus twee uur na het examen aanvragenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:51 schreef themole het volgende:
[..]
Duurde volgens examinator dus 24 uur voordat het werd doorgevoerd, anders had ik het ook sneller gedaan.
Zo heb ik het ook ongeveer gedaan. Woensdag geslaagd en aangevraagd. Vrijdag heel onschuldig langsgelopen om te kijken of hij er al was, wat het geval bleek te zijn. In het weekend in de auto van m'n moeder rond gereden langs autohandelaars. Uiteindelijk maandag een auto gekocht en vrijdag heb ik die opgehaald. Had dus precies een week m'n pasje in handen toen ik m'n eigen auto hadquote:Op dinsdag 12 februari 2013 12:58 schreef Kletters het volgende:
Dat heb ik ook gehoord ja, terwijl sommigen zeggen dat het direct geregistreerd wordt omdat het tegenwoordig digitaal gaat... Zou het wel mooi vinden als ik diezelfde dag nog langs kan gaan, hoe sneller hoe beter XD Als ik m voor het weekend dan kan ophalen, wordt het zaterdag auto shoppen
Ik ga ook zeker proberen om (als ik het haal) diezelfde dag nog een afspraak te plannen en dat pasje aan te vragen. Woon in Rijswijk dus hoop dat ze daar net zo vlug zijn als bij de burenquote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:11 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ik kon m'n rijbewijs dus twee uur na het examen aanvragen
[..]
Zo heb ik het ook ongeveer gedaan. Woensdag geslaagd en aangevraagd. Vrijdag heel onschuldig langsgelopen om te kijken of hij er al was, wat het geval bleek te zijn. In het weekend in de auto van m'n moeder rond gereden langs autohandelaars. Uiteindelijk maandag een auto gekocht en vrijdag heb ik die opgehaald. Had dus precies een week m'n pasje in handen toen ik m'n eigen auto had
Gefeliciteerd.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 15:34 schreef Nutkicker22 het volgende:
Geslaagd !Rijbewijs is eindelijk binnen. Ik had een hele fijne vrouwelijke examinator die me erg op me gemak stelde. Ik kreeg een redelijk fijne route bijvoorbeeld naar mijn eigen huis toe rijden en 2x snelweg. Wel kreeg ik tijdens de rit met 2 asociale weggebruikers te maken. Eentje stak met hoge snelheid zomaar de kruispunt over terwijl wij op de voorrangsweg zaten en de ander sneed me gewoon af van rechts. Volgens de examinator heb ik goed de fouten van de anderen opgevangen.
Ik denk dat er hier erg weinig brommerrijders zitten, misschien heb je meer aan dit topic:quote:Op dinsdag 12 februari 2013 17:28 schreef Mr.Trololo het volgende:
ik ga maandag a.s 2,5 uur lessen, en dan de volgende dag ( dinsdag ) heb ik nog 1,5 uur les, en daarna m'n praktijkexamen, waar moet ik op letten ?
( brommer rbw trouwens )
Denk dat dat veel te weinig animo krijgt. Er is ook geen rijles topic voor motoren, en kan me voorstellen dat er nog minder brommers lessen (omdat het tegenwoordig te duur is voor de meeste jongeren).quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:21 schreef Mr.Trololo het volgende:
zit ik ook al, maar het leek me beter om mn vraag hier te stellen, is een rijbewijstopic voor brommers en brommobielen geen idee ?
de routes die je tijdens je lessen heb zijn vaak ook de examenroutes, goed naar borden kijken dat is het eigenlijkquote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:21 schreef Mr.Trololo het volgende:
zit ik ook al, maar het leek me beter om mn vraag hier te stellen, is een rijbewijstopic voor brommers en brommobielen geen idee ?
Dankjewelquote:
dat is dus het punt, ik ga lessen in hilversum, maar ik doe examen in eemnes..quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:33 schreef Jiang153 het volgende:
Ook leer je tijdens het oefenen wel de routes, dus kan je bijna nooit falen
oke...dat is wel wat moeilijker ja. Dan moet je goed kijken naar die borden en dat spiegelen met alles. In het algemeen valt het ook wel mee als je moet afrijden in een andere plaats, want vaak moet je op de hoofdweg rijden en af een toe stukje fietspad maar dat wordt dan aangegeven met een bordquote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:40 schreef Mr.Trololo het volgende:
[..]
dat is dus het punt, ik ga lessen in hilversum, maar ik doe examen in eemnes..
quote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:17 schreef Kletters het volgende:
[..]
Pfff dat is balen! Moet er niet aan denken dat het zo lang gaat duren, heb je 'm eindelijk gehaald moet je nog 2 weken wachten XD
Heb vanmiddag mijn laatste rijles, zat vanmorgen ook al op de site van de gemeente te kijken of ik al een afspraak zou maken omdat het bij jou zo lang duurt... Maar ik durf het toch nog niet aan om een afspraak te maken, haha
quote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:30 schreef themole het volgende:
[..]
Serieus
In Delft kon ik de volgende dag al terecht, afspraakje maken via internet en klaar ben je.
Op de site van de gemeente Rotterdam staat:quote:Op dinsdag 12 februari 2013 10:32 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En dan moet je nóg een week wachten voor je hem daadwerkelijk hebt. Geweldig, die ambtenarij.
Nu heb ik vandaag gebeld naar mijn deelgemeente en het blijkt dat ik gewoon langs kan gaan om hem meteen aan te vragen! Lekker misleidend dusquote:Stap 1:
Voor het aanvragen van een rijbewijs moet u een afspraak maken bij een van de stadswinkels of deelgemeentekantoren. U kunt heel eenvoudig een afspraak maken die aansluit op uw eigen agenda.
En jij bent geslaagd zonder bril?quote:Op dinsdag 12 februari 2013 18:31 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Denk dat dat veel te weinig animo krijgt. Er is ook geen rijles topic voor motoren, en kan me voorstellen dat er nog minder brommers lessen (omdat het tegenwoordig te duur is voor de meeste jongeren).
Dat is juist het hele punt aan je rijbewijs halen. Een auto bedienen en een rondje rijden kan iedere klapjosti, maar de fouten van anderen opvangen en zelf ook nog netjes blijven rijden is wat het deelnemen aan het verkeer zo "moeilijk" maakt.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 15:34 schreef Nutkicker22 het volgende:
Volgens de examinator heb ik goed de fouten van de anderen opgevangen.![]()
Mi scuzi.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 23:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En jij bent geslaagd zonder bril?
PTA / Motorrijles #62 - Sneeuw. Fucking veel sneeuw.
oogtest deden ze bij mij ook niet, maar dat stelt echt niks voor. TTT is tussentijdse toets of je er wat aan heb is weer wat anders, want je krijgt volgens mij alleen vrijstelling op de bijzonder verrichtingen voor de eerste keer examen en als je zakt telt die niet meer. Die bijzondere verrichtingen waren best simpel dus weet niet of het het waard is, maar bij mijn rijschool was het verschil tussen echte examen niet zo groot dus betaal liever beetje meer en kans dat ik in 1x slaag als dat ik TTT doe en haal maar geen rijbewijs krijgquote:Op dinsdag 12 februari 2013 23:56 schreef DrDentz het volgende:
Iedereen heeft het hier over een TTT maar ik wist zonder googlen niet eens wat dat was en mijn rijschool heeft het daar ook niet over gehad. Volgens mij heb ik echt een kut rijschool want die oogtest deden ze ook niet.
Hoe laat moet je? Of ben je al geweest? Ben benieuwd hoe je het ervanaf brengt in een andere auto, echt dik balen dat je rijschool het zo geregeld heeft! Wel mooi dat je redelijk weer hebt, vanaf morgen schijnt het weer te gaan sneeuwen en dan is het weer een heel ander verhaal :S succes iig!quote:Op dinsdag 12 februari 2013 20:38 schreef BobW het volgende:
Morgen examen voor mij.
Vandaag de laatste echte les gehad en dat was de eerste in de auto waar ik mee ga afrijden. Had namelijk al eerder hier verteld dat 'mijn' auto ingeleverd moest worden waar ik al mijn lessen + TTT in had gereden. Het is wel dezelfde auto, maar de koppeling zit stuk hoger en daar moet ik wel even aan wennen. Het is dus te hopen dat ik er niet teveel aan denk tijdens het rijden want dat leidt weer af.
Ach, we zien wel, hoef geen bijzondere verrichtingen meer te doen dus gewoon lekker rondje rijden.
Twijfel alleen nog of ik de instructeur mee neem of niet. Tijdens TTT had ik dat niet gedaan en dat beviel wel, maar het is inderdaad wel handig als hij een beetje kan kletsen met de examinator.
Niet gehaaldquote:Op woensdag 13 februari 2013 11:47 schreef Kletters het volgende:
[..]
Hoe laat moet je? Of ben je al geweest? Ben benieuwd hoe je het ervanaf brengt in een andere auto, echt dik balen dat je rijschool het zo geregeld heeft! Wel mooi dat je redelijk weer hebt, vanaf morgen schijnt het weer te gaan sneeuwen en dan is het weer een heel ander verhaal :S succes iig!
Tjezus, is eigenlijk wel lullig. Sommige mensen maken een slechtere rit en slagen toch... Gewoon echt pech denk ik. Natuurlijk wel domme foutjes, maar foutJES die ook nog wel door zenuwen veroorzaakt kunnen zijn en niets te maken hebben met verkeersinzicht/veilig handelen. Reed je instructeur nog mee?quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:44 schreef BobW het volgende:
[..]
Niet gehaald
Zonde want de omstandigheden waren goed, niet te druk op de weg en normaal weer. Alles met de auto ging wel goed gelukkig, maar gezakt door te veel foutjes.
Al heel snel wilde ik een straat in waar je niet in mocht. Je kon links, rechtdoor en rechts waarbij je alleen naar rechts mocht. De examinatrice had niks gezegd ik ben dan gewend om rechtdoor te gaan, maar was er niet helemaal blij want ik had rechts gemoeten. Daarna op de snelweg vond ze dat ik er te kort achter zat en soms wat meer op de rechtse baan moest rijden. Ik heb geen waarschuwing gehad, maar eigen stomme fout natuurlijk.
Tja, ik vind het wel zuur omdat ik niet het idee had dat ik gezakt was toen ik klaar was. TTT vervalt nu dus bijzondere verrichtingen moeten ook weer gedaan worden. Hopelijk kan ik snel weer examen doen.
Bedankt nog iig
Nee mijn instructeur reed niet mee, ik had toch liever van niet. Lullig inderdaad, want nu weet ik het wel goed voor de volgende keer, het rijden zelf ging allemaal wel prima. Daarom wilde ik zo snel mogelijk weer, maar kan pas 28 maartquote:Op woensdag 13 februari 2013 13:16 schreef Kletters het volgende:
[..]
Tjezus, is eigenlijk wel lullig. Sommige mensen maken een slechtere rit en slagen toch... Gewoon echt pech denk ik. Natuurlijk wel domme foutjes, maar foutJES die ook nog wel door zenuwen veroorzaakt kunnen zijn en niets te maken hebben met verkeersinzicht/veilig handelen. Reed je instructeur nog mee?
Was het je eerste poging? Bij mij ging mijn instructeur toen ook niet mee, maar moet maandag voor de tweede keer op en dit keer komt ie maar lekker achterin zitten. Kan hij toch ontspannen babbelen met de examinator, en soms kunnen ze later dan nog overleggen over het al dan niet slagen (je instructeur kan immers beter beoordelen of die ene fout nou door de zenuwen kwam of door een gebrek aan inzicht). Wel superzonde van je TTT zo...quote:Op woensdag 13 februari 2013 13:53 schreef BobW het volgende:
[..]
Nee mijn instructeur reed niet mee, ik had toch liever van niet. Lullig inderdaad, want nu weet ik het wel goed voor de volgende keer, het rijden zelf ging allemaal wel prima. Daarom wilde ik zo snel mogelijk weer, maar kan pas 28 maart
Ja eerste poging, geen ramp dusquote:Op woensdag 13 februari 2013 14:10 schreef Kletters het volgende:
[..]
Was het je eerste poging? Bij mij ging mijn instructeur toen ook niet mee, maar moet maandag voor de tweede keer op en dit keer komt ie maar lekker achterin zitten. Kan hij toch ontspannen babbelen met de examinator, en soms kunnen ze later dan nog overleggen over het al dan niet slagen (je instructeur kan immers beter beoordelen of die ene fout nou door de zenuwen kwam of door een gebrek aan inzicht). Wel superzonde van je TTT zo...
28 maart??? Tjezus, kun je lekker tot die tijd nog lessen blijven kopen ook zeker :S f-ing sucks... Ben je ruim 6 weken verder gek. Waar rij je af dan?
Niet heel lullig bedoelt maar dat je rechtdoor rijdt daar waar je alleen naar rechts mag is natuurlijk wel een grote fout, je moet goed uit je doppen kijken en niet zeggen dat de examinatrice niks gezegd had..quote:Op woensdag 13 februari 2013 12:44 schreef BobW het volgende:
[..]
Niet gehaald
Zonde want de omstandigheden waren goed, niet te druk op de weg en normaal weer. Alles met de auto ging wel goed gelukkig, maar gezakt door te veel foutjes.
Al heel snel wilde ik een straat in waar je niet in mocht. Je kon links, rechtdoor en rechts waarbij je alleen naar rechts mocht. De examinatrice had niks gezegd ik ben dan gewend om rechtdoor te gaan, maar was er niet helemaal blij want ik had rechts gemoeten. Daarna op de snelweg vond ze dat ik er te kort achter zat en soms wat meer op de rechtse baan moest rijden. Ik heb geen waarschuwing gehad, maar eigen stomme fout natuurlijk.
Tja, ik vind het wel zuur omdat ik niet het idee had dat ik gezakt was toen ik klaar was. TTT vervalt nu dus bijzondere verrichtingen moeten ook weer gedaan worden. Hopelijk kan ik snel weer examen doen.
Bedankt nog iig
Geen ramp, wel zonde van je centen. Ik had precies hetzelfde gevoel, dat hij teleurgesteld in me zou zijn als ik een foutje zou maken en dat ik me dan alleen maar kutter zou voelen. Mijn huidige instructeur is veel chiller en niet zo'n negatieve zeikerd, dus heb ik hem er maandag wel graag bij. Weet niet of je een beetje op kan schieten met je instructeur?quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:18 schreef BobW het volgende:
[..]
Ja eerste poging, geen ramp dus
Misschien neem ik de volgende keer de instructeur wel mee, maar ik was bang dat als ik een foutje zou maken, dat ik dan zou denken aan wat de instructeur zou denken
Ik rij af in Breda, er waren nog een paar gaatjes om 8 uur in de ochtend, maar dat werd me erg afgeraden. En inderdaad blijven lessen in de tussentijd maar ik doe deze maand nog rustig aan denk ik.
Succes jij maandag! Heb je er vertrouwen in na de eerste keer?
Een 2e keer is al teveel joh, haha. Wel een beetje dommig van ze. Kleine rijschool of grote?quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:48 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
Ik heb nog steeds geen rekening binnen van mijn laatste examen en de lessen die ik nog moet betalen, heb hem 2 x gevraagd om de rekening en ga dat geen derde keer doen
Hij is zelfstandige maar rijd onder naam van een andere of iets dergelijks.quote:Op woensdag 13 februari 2013 15:20 schreef Kletters het volgende:
[..]
Een 2e keer is al teveel joh, haha. Wel een beetje dommig van ze. Kleine rijschool of grote?
Er zijn zat mensen die hun rijbewijs al hebben die die fout nog maken wanneer ze spanning hebben, ff niet opletten of in een onbekende buurt rijden. Hell, laatst zat ik zelfs in een taxi die via de afrit de snelweg op wilde spookrijden. 'Sorry, ik ben hier nog nooit geweest, rare verkeerssituatie', maar wel duidelijke borden...quote:Op woensdag 13 februari 2013 14:55 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Niet heel lullig bedoelt maar dat je rechtdoor rijdt daar waar je alleen naar rechts mag is natuurlijk wel een grote fout, je moet goed uit je doppen kijken en niet zeggen dat de examinatrice niks gezegd had..
Pfff dan zou je toch zeggen dat hij dat geld nodig heeft of niet?quote:Op woensdag 13 februari 2013 15:24 schreef Sneeuwvlok_2 het volgende:
[..]
Hij is zelfstandige maar rijd onder naam van een andere of iets dergelijks.
Nou we zien het vanzelf wel verschijnen, en anders maar nietquote:Op woensdag 13 februari 2013 15:27 schreef Kletters het volgende:
[..]
Pfff dan zou je toch zeggen dat hij dat geld nodig heeft of niet?
Maar als het overkoepelend bedrijf hem al heeft uitbetaald doet het er voor hem niet zoveel meer toe natuurlijk... Klopt alleen de administratie van het bedrijf niet meer. Krijg je aan het eind van het jaar na het opmaken van de kasbalans de rekening op de mat XD
Het zal inderdaad niet z'n enige fout zijn geweestquote:Op woensdag 13 februari 2013 15:25 schreef Kletters het volgende:
[..]
Om dit aan te horen wanneer ze je laten zakken moet het wel een druppel zijn geweest die de doorslag uiteindelijk heeft gegeven.
En wat als je tijdens het wachten al de eindpunt (stoplich of whtvr) nadert en niet meer van rijstrook kan wisselen ?quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:36 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Niet dus, eerst voorbij laten gaan.
Dan zul je op de rijstrook die gesloten is moeten wachten voor de afzetting tot er een gaatje is... Maar als je überhaupt in deze situatie komt heb je óf enorm veel pech of kijk je echt niet goed genoeg vooruit.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 18:48 schreef Krac5 het volgende:
[..]
En wat als je tijdens het wachten al de eindpunt (stoplich of whtvr) nadert en niet meer van rijstrook kan wisselen ?
Als de pasfoto voldeed voor je ID, istie qua eisen sowieso in orde. Vraag is of de foto ook recent is, wanneer heb je de pasfoto's laten maken?quote:Op zaterdag 16 februari 2013 20:39 schreef Nutkicker22 het volgende:
Ik ga maandag mijn rbw aanvragen. Ik gebruik dan de pasfoto die al voor mijn paspoort en ID is gebruikt. Mag ik dan met dezelfde pasfoto het rijbewijs aanvragen ? Lijkt me eerlijk gezegd geen probleem
Enige kans is dan nog om te 'vragen', richting aanwijzer aan en kijken of iemand je er tussen laat... Als het echt druk is en echt niet anders kan, is dat een acceptabele methode om toch op de juiste rijstrook te komen.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 19:24 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Dan zul je op de rijstrook die gesloten is moeten wachten voor de afzetting tot er een gaatje is... Maar als je überhaupt in deze situatie komt heb je óf enorm veel pech of kijk je echt niet goed genoeg vooruit.
Ik heb van de week mijn tweede, maar hoeveel tips ik ook lees, het helpt toch allemaal niet veel. Mijn rijinstructeur zei dat ik gewoon moest doen alsof ik mijn rijbewijs al heb, en nog even moet laten zien hoe goed ik kan rijden XD 'Doe gewoon alsof de instructeur een vriend van mij is, die toevallig even meerijd, niks aan de hand'... Yay.quote:Op zaterdag 16 februari 2013 18:38 schreef Krac5 het volgende:
Ik heb mijn 3e praktijkexamen volgende week. any tips ?
Pasfoto heb ik vorig jaar laten maken. En afgelopen januari nog een nieuwe paspoort gekregen. Dus de pasfoto is nog redelijk recentquote:Op zaterdag 16 februari 2013 20:52 schreef Kletters het volgende:
[..]
Als de pasfoto voldeed voor je ID, istie qua eisen sowieso in orde. Vraag is of de foto ook recent is, wanneer heb je de pasfoto's laten maken?
Als je in de tussentijd niet veel veranderd bent kan je die pasfoto ook gewoon gebruiken voor je rijbewijs, lijkt mij dan ook geen probleemquote:Op zaterdag 16 februari 2013 21:20 schreef Nutkicker22 het volgende:
[..]
Pasfoto heb ik vorig jaar laten maken. En afgelopen januari nog een nieuwe paspoort gekregen
Hier kan je alleen 's ochtends binnenlopen zonder afspraak, 's middags moet je een afspraak maken. Dat is gewoon per gemeente verschillendquote:Op maandag 18 februari 2013 10:20 schreef Paxcon het volgende:
Hoezo moeten jullie allemaal een afspraak maken bij de gemeente om dat aan te vragen? In mijn gemeente kan je gewoon binnenlopen, je krijgt een nummertje en als je aan de beurt bent kun je hem aanvragen.
Ooh oke, zal wel komen doordat dit niet een hele grote gemeente is dan.quote:Op maandag 18 februari 2013 10:31 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Hier kan je alleen 's ochtends binnenlopen zonder afspraak, 's middags moet je een afspraak maken. Dat is gewoon per gemeente verschillend
Het is wel veel fijnerquote:Op maandag 18 februari 2013 10:50 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ooh oke, zal wel komen doordat dit niet een hele grote gemeente is dan.
Ja kloptquote:Op maandag 18 februari 2013 10:54 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Het is wel veel fijnerheel vaak 's ochtends geen tijd en dan kan je niet 's middags even handig binnenlopen
Ideaalquote:Op maandag 18 februari 2013 10:56 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ja kloptHet ligt gewoon aan de grootte van de gemeente denk ik. Ik ging dat 's middags doen en er waren twee wachtenden voor me met één medewerker. Het is dus gewoon niet zo druk hier.
Volgens mij niet, heb niet zoveel geslaagd-berichten gelezen.quote:Op maandag 18 februari 2013 12:14 schreef delano.888 het volgende:
Heb ik nog geslaagden gemist in de op?
Ja, nadat de auto is overgeschreven, is het jouw eigendom.quote:Op maandag 18 februari 2013 15:04 schreef Kletters het volgende:
[..]
Volgens mij niet, heb niet zoveel geslaagd-berichten gelezen.
Hoe zit dat trouwens wanneer je een tweedehands auto bij een garage koopt, krijg je de auto dan direct mee na overschrijven enzo?
Ik ook zaterdag hahaquote:Op maandag 18 februari 2013 15:50 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Ja, nadat de auto is overgeschreven, is het jouw eigendom.
Zaterdag toevallig mijn eerste auto gekocht.
2010 Mini Cooper Squote:Op maandag 18 februari 2013 16:41 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Oh mooi, wat voor een auto?
Ziet er goed uit!quote:Op maandag 18 februari 2013 17:01 schreef IrCute het volgende:
[..]
2010 Mini Cooper S
[ afbeelding ]
Jij?
Goede keuze! Daar heb ik ook nog weleens naar gekeken trouwensquote:Op maandag 18 februari 2013 17:07 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Ziet er goed uit!
[ afbeelding ]
Een Seat Ibiza uit 2001. (Niet mijn foto, maar vergelijkbaar.)
Je zult er geen boete voor krijgen, maar sommige mensen vinden het misschien wel onbeleefd.quote:Op maandag 18 februari 2013 20:16 schreef Jirdo het volgende:
Mag je de oprit van een huis gebruiken om te keren?
Dit ja, en met rijles mocht ik het nooit, weet niet of ze er met een examen echt een probleem van maken maar volgensmij willen ze het eigenlijk niet.quote:Op maandag 18 februari 2013 20:40 schreef tuut-chips het volgende:
[..]
Je zult er geen boete voor krijgen, maar sommige mensen vinden het misschien wel onbeleefd.
Thx!quote:
Pff dat is ook nog even lekker balen... blij dat het toch nog gelukt is XD ik ben gister maar wat eerder van mijn werk weggegaan om nog pasfoto's te laten maken, wat heb ik daar toch een bloedhekel aan haha. Gelukkig werd mijn foto wel goedgekeurd, ik heb alleen weer een ander probleem..quote:Op dinsdag 19 februari 2013 10:15 schreef Nutkicker22 het volgende:
Ik had hem gisteren pas aangevraagd. Mijn pasfoto was beschadigd en werd dus afgekeurd. Ik moest daarna snel opnieuw een pasfoto laten maken. Uiteindelijk voor sluitingstijd mijn rijbewijs kunnen aanvragen. Ik hoop dat ik hem vrijdag kan ophalen of anders volgende week maandag.
Oh, dat is zeker klote.. Het is inderdaad erg lastig om jezelf te herpakken nadat je een fout maakt, vind ik. Balen, maar volgende keer beter. Nu heb je al een examen meegemaakt en hoop ik dat de spanningen volgende keer een stuk minder zijn!quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:28 schreef erythropoeet het volgende:
Nou... net gezakt.
Ik was zó gespannen en na één klein foutje (bij een navigatiesysteem-route rijden ging ik uit gewoonte linksaf, omdat ik de route ken, en zag daarna dat de TomTom rechtdoor wilde dus moest ik van baan wisselen) raakte ik zo van mijn à propos dat ik na 5 minuten al een verloren koers reed en fout op fout stapelde. Zelfs voor het eerst sinds een hele poos een ingreep gehad.
Al deed de examinatrice nog zó haar best om me weer terug in het zadel te werpen. Aan haar lag het niet, lag gewoon aan mezelf.
Over een maandje mag ik het opnieuw proberen.
He kak... Ik had dat ook hoor bij mijn eerste examen, nadat de clusteropdracht goed was gegaan dacht ik al snel 'kat in het bakkie', tot ik die ene auto van rechts niet zag, die auto van rechts kort daarna geen voorrang verleende, en ook nog verkeerd voorsorteerde bij de snelweg... Examinator gaf me zelfs nog een tweede kans voor het voorsorteren, die ik ook weer verknalde! Hij was echt heel toeschietelijk en relaxed, maar je gaat gewoon zo aan jezelf twijfelen en (in mijn geval) zitten peinzen dat er niks meer van terecht komt... Zeker na een ingreep is het moeilijk om door te zetten alsof er niks aan de hand is.quote:Op dinsdag 19 februari 2013 20:28 schreef erythropoeet het volgende:
Nou... net gezakt.
Ik was zó gespannen en na één klein foutje (bij een navigatiesysteem-route rijden ging ik uit gewoonte linksaf, omdat ik de route ken, en zag daarna dat de TomTom rechtdoor wilde dus moest ik van baan wisselen) raakte ik zo van mijn à propos dat ik na 5 minuten al een verloren koers reed en fout op fout stapelde. Zelfs voor het eerst sinds een hele poos een ingreep gehad.
Al deed de examinatrice nog zó haar best om me weer terug in het zadel te werpen. Aan haar lag het niet, lag gewoon aan mezelf.
Over een maandje mag ik het opnieuw proberen.
Kan me voorstellen dat je met autisme inderdaad beter af bent in een automaat, ik vind het knap dat je je waagt aan rijlessen want het is niet niks wat er allemaal op je afkomt.quote:Op woensdag 20 februari 2013 11:17 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
Zo ook maar even mezelf melden hier. Twee weken geleden begonnen met lessen (heb er nu 3 gehad). Eerste les mocht ik meteen alles doen, en hoewel hij niet hoefde in te grijpen reed ik alsof ik zweefde (dat bedoel ik als angstig en het gevoel weinig controle te hebben, handen krachtig aan het stuur enz.).
Tweede les een stuk meer ontspannen, meer naar buiten kijken ook, maar de derde les ging dan weer ruk. Ik kijk te weinig vooruit. komt ook omdat ik uiteraard de fiets en benenwagen gewend ben, waar je meer voor je snuffert kijkt dan ver vooruit, want weinig snelheid.
Geen grote ingrepen, wel af en toe even een stuurcorrectie. Ik rem ook teveel (komt door weinig vooruit kijken dus zie alles te laat en moet daarom remmen) Ik moet gaan leren verder vooruit te kijken en meer gebruik maken van gas los en het rollende vermogen van de auto.
Ik les overigens in Den Bosch in een automaat (want autisme spectrum stoornis, kan meer mijn aandacht leggen op zaken buiten de auto). Wel een prettige rijleraar overigens.
Zo, dat heb je snel geregeldquote:Op woensdag 20 februari 2013 12:34 schreef Jiang153 het volgende:
Oke volgende week maandag weer examen. Kon gelukkig een afgezegde datum opkopen. Nog tips kwa snelweg?
Ik heb geen autisme, wel ad(h)d, wat bij het autisme spectrum hoort. Had ik beter kunnen aangevenquote:Op woensdag 20 februari 2013 11:39 schreef Kletters het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat je met autisme inderdaad beter af bent in een automaat, ik vind het knap dat je je waagt aan rijlessen want het is niet niks wat er allemaal op je afkomt.
Dat kijken van de benenwagen en fiets ken ik ook maar al te goed, duurde bij mij echt superlang voor ik echt vooruit leerde kijken vanuit de auto. Gelukkig is het iets dat bijna automatisch groeit naarmate je meer lessen krijgt. Je vindt het zelf ook niet prettig als je plotseling moet remmen omdat je iets gemist hebt, dus je conditioneert jezelf om verder vooruit te leren kijken. Wat voor mij heeft geholpen is gewoon een bepaald ritme in kijken; rechterbuitenspiegel, vooruit tussen neus en horizon, binnenspiegel, vooruit tussen neus en horizon, linkerbuitenspiegel. Gewoon zo om de paar seconden herhalen. Zo ben je je constant bewust wat zich rond je voertuig afspeelt, en kan je bijna niks missen.
Belangrijkste is de triggers die je van je waarnemingen moet krijgen; in een keer zien of iets er toe doet voor jou of niet. Zo kan je bijna geen enkel verkeersbord missen en toch juist handelen, maar doet die fietser op het fietspad er weinig toe. Tenzij er een oversteekplaats aankomt natuurlijk...
Dat angstige 'zweefgevoel' is logisch, ik denk dat iedereen dat wel even heeft. Feeling voor de auto komt ook vanzelf, na een les of acht zit je er alweer heel anders in
AD(H)D moet je ook niet onderschatten met autorijden... In de auto kan je het je niet permiteren om afgeleid te raken, en kan soms veel moeite kosten om dat te voorkomen. Maar klinkt inderdaad beter dan een stoornis uit het autisme spectrum, ook al is dat wat het is, haha.quote:Op woensdag 20 februari 2013 13:16 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
[..]
Ik heb geen autisme, wel ad(h)d, wat bij het autisme spectrum hoort. Had ik beter kunnen aangeven
Bedankt voor je tips. morgen heb ik les 4, kan ik ze meteen gaan toepassen.
denk ook wel dat zodra ik de auto onder controle heb, ik ook wat eerder alleen gas durf los te laten ipv meteen remmen (komt niet alleen door te weinig vooruit kijken ook vanuit een stukje angst).
14:50 tijd is wat minder volgens mij, want drukker. Ja me instructrice ging even wachten met aanvragen en er was net die dag nog vrij anders werd het aprilquote:Op woensdag 20 februari 2013 12:41 schreef Kletters het volgende:
[..]
Zo, dat heb je snel geregeldHoe laat moet je?
Snelweg is een kwestie van op tijd kijken, en vooral: GAS. Je mag niet te dicht voor een andere auto invoegen, maar iets te dicht op een auto voor je is een minder groot probleem. Zodra je een plekje op de juiste strook heb laat je je gas dan gewoon los om meer afstand te creeëren en rijd je daarna op gelijke snelheid weer mee.
Beetje offtopic misschien, maar waar heb je deze informatie vandaan?quote:Op woensdag 20 februari 2013 13:16 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
[..]
Ik heb geen autisme, wel ad(h)d, wat bij het autisme spectrum hoort. Had ik beter kunnen aangeven
Bedankt voor je tips. morgen heb ik les 4, kan ik ze meteen gaan toepassen.
denk ook wel dat zodra ik de auto onder controle heb, ik ook wat eerder alleen gas durf los te laten ipv meteen remmen (komt niet alleen door te weinig vooruit kijken ook vanuit een stukje angst).
Van het GGZ en van;quote:Op woensdag 20 februari 2013 18:11 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Beetje offtopic misschien, maar waar heb je deze informatie vandaan?![]()
Het is trouwens een kwestie van wennen. Op den duur ga je de auto als een veilige omhulling voelen die het juist overzichtelijker maakt om de informatie aan de buitenkant te zien. En dan kan je beter onderscheiden welke informatie relevant is en er acties aan koppelen. Zo ging het bij mij in ieder geval
Ah, niet erkend door de DSM, dat verklaart het. Heb er namelijk nog nooit van gehoord in mijn studie en mijn werk, terwijl ik toch best veel met autisten te maken heb. Begrijp de redenering ook niet helemaal. Maargoed, zoals ik al zei: offtopic.quote:Op woensdag 20 februari 2013 18:31 schreef The_Big_Lebowski het volgende:
[..]
Van het GGZ en van;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autismespectrum
Ja inderdaad, soms komt er gewoon teveel info op me af. Waarvan 90% voor mij niet belangrijk is.
Nope, maar ad(h)d wordt er wel vaak toe gerekend. Ik weet ook niet waarom, heb geschiedenis gestudeerd, geen psychologie haha.quote:Op woensdag 20 februari 2013 18:58 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Ah, niet erkend door de DSM, dat verklaart het. Heb er namelijk nog nooit van gehoord in mijn studie en mijn werk, terwijl ik toch best veel met autisten te maken heb. Begrijp de redenering ook niet helemaal. Maargoed, zoals ik al zei: offtopic.
Het went allemaal. Wat bij mij heel erg hielp was dat alles in fases ging. Eerst verkeer zien en alleen sturen. Daarna gas en rem erbij, daarna koppeling en daarna schakelen. Zo kreeg ik niet teveel info in 1 keer binnen. Mijn instructeur had mijn leerstijl snel door gelukkig.
Lijkt me inderdaad een rottijd, net grens tussen boodschappenmoeders en spitsrijders. Niet echt fijne omstandigheden... Maar ja, als je zelfstandig de weg op mag zal het ook weleens om die tijd zijn en dan moet je het toch ook kunnenquote:Op woensdag 20 februari 2013 16:52 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
14:50 tijd is wat minder volgens mij, want drukker. Ja me instructrice ging even wachten met aanvragen en er was net die dag nog vrij anders werd het april
Heb wel vaker rond deze tijd gereden vind het reuze meevallen eigenlijk. Mensen die boodschappen doen zijn idd wel vervelend, maar maak me nog wel het meest zorgen om de drukte op de snelweg en evt inhalenquote:Op donderdag 21 februari 2013 08:01 schreef Kletters het volgende:
[..]
Lijkt me inderdaad een rottijd, net grens tussen boodschappenmoeders en spitsrijders. Niet echt fijne omstandigheden... Maar ja, als je zelfstandig de weg op mag zal het ook weleens om die tijd zijn en dan moet je het toch ook kunnen
Pfff lijkt overal wel zo druk joh, zou ook echt niet willen wachten tot april :S Ergens fijn dat ze nog een plekje hadden, alleen jammer dat het zo kortdag is
Volgens mij valt op dat tijdstip de drukte op de snelweg wel mee, ligt er natuurlijk aan waar je erop komt en in welke richting je gaat... Als het even kan kiest een examinator meestal de rustigere kant, ze willen ook niet in de file terechtkomen. Dat werkt op dat tijdstip dan wel weer in je voordeel, omdat de kant waar geen file staat meestal een heeeel stuk rustiger is dan de andere kant waardoor je meer tijd en kans hebt om netjes in te voegen.quote:Op donderdag 21 februari 2013 08:33 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Heb wel vaker rond deze tijd gereden vind het reuze meevallen eigenlijk. Mensen die boodschappen doen zijn idd wel vervelend, maar maak me nog wel het meest zorgen om de drukte op de snelweg en evt inhalen
Ik zet je vanavond in de op, via mobiel is niet handig.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 14:12 schreef DevilsAndDust het volgende:
Mag ik ook in de OP? Afgelopen woensdag moest ik voor de eerste keer afrijden en ik ben geslaagd.. Wel 41 lessen gehad, maar liever zo dan te vroeg proberen om af te rijden en een paar keer zakken. Had een geweldige instructrice, ik ga de uurtjes met haar nog wel missen.
.
Heb tijdens m'n hele examen met trillende benen gereden, maar het klikte zo goed met m'n examinatrice en het was gewoon zo gezellig in de auto dat ik me wel aardig op m'n gemak voelde.. Wel dwars door het centrum gestuurd, maar het ging allemaal gewoon lekker! Moest als bijzondere verrichtingen een omkeeropdracht doen en fileparkeren. Natuurlijk voor het eerst ooit op de stoep terecht gekomen met het parkeren (
), maar dat maakte blijkbaar helemaal niet uit.
Gister rijbewijs aangevraagd, woensdag ophalen..
Dan sta je in de op van de vorig jaar topics, als je je toen hebt gemeldquote:Op vrijdag 22 februari 2013 15:59 schreef Gezicht het volgende:
Ik sta trouwens ook nog niet eens in de OP.
September vorig jaar ben ik geslaagd.
Dank je!quote:Op vrijdag 22 februari 2013 15:32 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik zet je vanavond in de op, via mobiel is niet handig.
Gefeliciteerd!
41 is echt niet belachelijk veel hoor
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb er +/- 65 gehad.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 16:11 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dank je!
41 lessen voelt wel als veel, maar als ik zo wat google lijkt dat inderdaad best wel gemiddeld te zijn. En het maakt lekker ook helemaal niet meer uit, want ik heb m'n rijbewijs gewoon..
Wel alles gewoon in een keer gehaald.
Flesje bier
Tja voor je 18e mag je niet alleen rijden hè...quote:Op vrijdag 22 februari 2013 17:46 schreef Jiang153 het volgende:
Ik kreeg net te horen dat als ik aanstaande maandag slaag ik mijn rijbewijs niet kan ophalen omdat ik nog geen 18 ben en geen begeleiderspas heb?
Klopt. Je begeleiderspas had je al aan moeten vragen. Zo snel mogelijk doen dus.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 17:46 schreef Jiang153 het volgende:
Ik kreeg net te horen dat als ik aanstaande maandag slaag ik mijn rijbewijs niet kan ophalen omdat ik nog geen 18 ben en geen begeleiderspas heb?
Je moet je begeleiderspas tonen alvorens je je rijbewijs aanvraagt. Geen begeleiderspas betekent dus geen rijbewijsaanvraag kunnen doen.quote:Op vrijdag 22 februari 2013 17:46 schreef Jiang153 het volgende:
Ben nu wel nieuwsgierig gewordenquote:Op vrijdag 22 februari 2013 16:11 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dank je!
41 lessen voelt wel als veel, maar als ik zo wat google lijkt dat inderdaad best wel gemiddeld te zijn. En het maakt lekker ook helemaal niet meer uit, want ik heb m'n rijbewijs gewoon..
1 les = 1 uur. Ik reed wel meestal twee uur achter elkaar, dat vond ik wel heel prettig! En dank je!quote:Op vrijdag 22 februari 2013 23:59 schreef Nafi het volgende:
[..]
Ben nu wel nieuwsgierig geworden41 lessen van een uur of van twee uur?
En nog gefeliciteerd natuurlijk!
Nog niet, maar dat ga ik wel doen. Deze week stond mijn hoofd er even niet naar, vanaf volgende week gaan we gewoon weer aan de slag.quote:Op woensdag 20 februari 2013 07:39 schreef Kletters het volgende:
[..]
He kak... Ik had dat ook hoor bij mijn eerste examen, nadat de clusteropdracht goed was gegaan dacht ik al snel 'kat in het bakkie', tot ik die ene auto van rechts niet zag, die auto van rechts kort daarna geen voorrang verleende, en ook nog verkeerd voorsorteerde bij de snelweg... Examinator gaf me zelfs nog een tweede kans voor het voorsorteren, die ik ook weer verknalde! Hij was echt heel toeschietelijk en relaxed, maar je gaat gewoon zo aan jezelf twijfelen en (in mijn geval) zitten peinzen dat er niks meer van terecht komt... Zeker na een ingreep is het moeilijk om door te zetten alsof er niks aan de hand is.
Over een maandje is gelukkig wel redelijk snel. Nog extra rijlessen gepland tussen nu en dan?
Toevallig, ik had ook 63 uur, en na het 38e uur een nieuwe lesauto + instructeurquote:Op zaterdag 23 februari 2013 09:15 schreef delano.888 het volgende:
Nou ik had 63 uur dus ik vind alles wat minder is al erg knap
Al had ik wel bij 20 uur een nieuwe instructeur + auto dus dat hielp natuurlijk niet
Vanaf welke les had jij de auto volledig onder controle dan?quote:Op zaterdag 23 februari 2013 09:15 schreef delano.888 het volgende:
Nou ik had 63 uur dus ik vind alles wat minder is al erg knap
Al had ik wel bij 20 uur een nieuwe instructeur + auto dus dat hielp natuurlijk niet
Geen ideequote:Op zondag 24 februari 2013 19:34 schreef Keukendrol het volgende:
[..]
Vanaf welke les had jij de auto volledig onder controle dan?
Hoe gaan je rijlessen nu dan? Nog ingrepen of opmerkingen van je instructeur?quote:Op zondag 24 februari 2013 21:56 schreef Koelkastman het volgende:
Meld me hier ook maar even.
Vorig jaar oktober begonnen met rijlessen. Heb nu zo'n 22 lessen van 1,5 uur gereden.
Aanstaande dinsdag mag ik examen doen en begin nu toch wel een beetje zenuwachtig te worden.
Doel je op het gevoel dat je de auto onder controle hebt of dat je de auto daadwerkelijk onder controle hebt?quote:Op zondag 24 februari 2013 19:34 schreef Keukendrol het volgende:
[..]
Vanaf welke les had jij de auto volledig onder controle dan?
Dat twijfelachtige verdwijnt wel wanneer je eenmaal wat vaker in de auto zit en wat zekerder bent van je eigen handelenquote:Op maandag 25 februari 2013 10:32 schreef JR-Style-93 het volgende:
Vandaag een tussentijdse toets gedaan. Vrijstelling voor bijzondere verrichtingen gehaald. Ik ben niet helemaal constant in mijn lessen. Ik ben erg twijfelachtig in het verkeer
Morgen ga ik lessen, en dan ga ik ook een datum afspreken. Met die toets ging het wel goed, mijn instructrice en examinatrice waren de hele tijd aan het ouwehoeren. Dan kan je wel ontspannen rijdenquote:Op maandag 25 februari 2013 10:53 schreef Kletters het volgende:
[..]
Dat twijfelachtige verdwijnt wel wanneer je eenmaal wat vaker in de auto zit en wat zekerder bent van je eigen handelenHeb je al een datum voor je praktijkexamen?
Ook dat verdwijnt gewoon na een tijdjequote:Op maandag 25 februari 2013 11:13 schreef delano.888 het volgende:
Joh, ik heb nu 2 maanden een rijbewijs & auto, maar ik schiet nog steeds ontzettend in de stress als ik wil fileparkeren terwijl er mensen op me wachten bijvoorbeeld..
Haha zo herkenbaarquote:Op maandag 25 februari 2013 11:19 schreef delano.888 het volgende:
Of mijn gewoonte om zoveel mogelijk achteruit in te parkeren, dat vind ik gewoon fijner, werkte me gisteren tegen, ik was al vrijwel helemaal in de plek, maar wilde hem nog even perfect recht zetten enz, gaat er een auto op me staan wachten omdat die denkt dat ik de plek uit ga rijden. Dat is ook lekker stressgevend. Ik maar gebaren dat ze door moest rijden maar neehoor.. Uiteindelijk maar mijn lampen uit gedaan toen begrijp mevrouw het pas.
Ik heb in dat geval altijd veel gehad aan de tip van mijn eerste instructeur.quote:Op maandag 25 februari 2013 12:01 schreef Kletters het volgende:
[..]
Haha zo herkenbaarIk zet hem ook liever achteruit weg, tot nog toe 3x gedaan en 3x steken tot je een ons weegt. Stoepje hier, stoepje daar, toch weer scheef.. he sjit. Zie er nog een beetje tegenop om ergens naartoe te gaan met een grote parkeerplaats zoals Ikea ofzo, denk dat ik m dan gewoon vooruit wegzet...
Gewoon ontspannen, doe je iets fout, is er niets aan de hand. Zorg dat je goed zit en natuurlijk goed om je heen kijken.quote:Op maandag 25 februari 2013 12:26 schreef Jiang153 het volgende:
Oke, dalijk om 14:55 dus examen
nog tips
google maps routes leren?
Dit doe ik ook. Met mijn rijles moest je altijd in een haaks staan en dan 3 vakken verder en dan pas insturen. Dit werkt veel beter, sneller en je hebt meer overzicht.quote:Op maandag 25 februari 2013 12:12 schreef delano.888 het volgende:
Ikea parkeerplaats:
[ afbeelding ]
Hopelijk snap je hem. Dit werkt perfect, in tegenstelling tot wat ik eerst deed, gewoon recht op de rijbaan blijven staan en dan proberen in 90 graden achteruit te gaan, dat is veeel moeilijker.
Dit werkt makkelijker ja, maar mag met de examens niet volgens mij, meer kans dat je het andere verkeer hindert.quote:Op maandag 25 februari 2013 12:12 schreef delano.888 het volgende:
Ikea parkeerplaats:
[ afbeelding ]
Hopelijk snap je hem. Dit werkt perfect, in tegenstelling tot wat ik eerst deed, gewoon recht op de rijbaan blijven staan en dan proberen in 90 graden achteruit te gaan, dat is veeel moeilijker.
Ik snap wat je bedoelt inderdaad, zo heb ik hem met rijles ook geoefend op het CBR terrein. Probleem was dat ik de auto kwijt moest op een parkeerterreintje in een woonwijk, en dus maar net de ruimte had voor de 90 graden bocht, neus aan neus met een grijze peugeot. Bij mij voor de deur heb ik wel de ruimte voor wat jij geschetst heb (nicely done trouwens) en daar ben ik dan ook in 1 - 2 keer klaar. Maar het is inderdaad een kwestie van oefenen, en inderdaad ook meer op mijn spiegels letten..quote:Op maandag 25 februari 2013 12:12 schreef delano.888 het volgende:
Ikea parkeerplaats:
[ afbeelding ]
Maakt dat normaal veel verschil dan met die brandstof, of je op die koppeling kan rijden?quote:Op maandag 25 februari 2013 14:41 schreef Kletters het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt inderdaad, zo heb ik hem met rijles ook geoefend op het CBR terrein. Probleem was dat ik de auto kwijt moest op een parkeerterreintje in een woonwijk, en dus maar net de ruimte had voor de 90 graden bocht, neus aan neus met een grijze peugeot. Bij mij voor de deur heb ik wel de ruimte voor wat jij geschetst heb (nicely done trouwens) en daar ben ik dan ook in 1 - 2 keer klaar. Maar het is inderdaad een kwestie van oefenen, en inderdaad ook meer op mijn spiegels letten..
Moet wel zeggen dat ik verbaasd ben hoe goed deze benzinemotor nog op de koppeling rijdt met inparkeren; ik hoef geen gas bij te geven en er komt toch al beweging in
Benzine slaat veel eerder af dan diesel, als je optrekt moet je bij een benzine eigenlijk gas bij geven, en bij een diesel kan je zo op de koppeling wegrijden en dan pas gas bij geven. Had niet verwacht dat ik zonder gas dan wel op mijn koppeling zou kunnen rijdenquote:Op maandag 25 februari 2013 14:43 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Maakt dat normaal veel verschil dan met die brandstof, of je op die koppeling kan rijden?
Pff dat word echt dramatisch als ik dan ooit in een benzine moet rijdenquote:Op maandag 25 februari 2013 14:47 schreef Kletters het volgende:
[..]
Benzine slaat veel eerder af dan diesel, als je optrekt moet je bij een benzine eigenlijk gas bij geven, en bij een diesel kan je zo op de koppeling wegrijden en dan pas gas bij geven. Had niet verwacht dat ik zonder gas dan wel op mijn koppeling zou kunnen rijdenBen er wel blij mee, want het scheelt wel met inparkeren enz
In het begin heel even, misschien, maar dat went echt wel.quote:Op maandag 25 februari 2013 14:58 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Pff dat word echt dramatisch als ik dan ooit in een benzine moet rijden
Dat dacht ik nou ook, maar ik heb hem zaterdag gekocht en natuurlijk was de testrit ff prak, maar op de reis naar huis heb ik m niet 1x af laten slaan. Stond zelfs vooraan bij het stoplicht voor de oprit naar de snelweg, en ben netjes weggereden, geen getoeter enzoquote:Op maandag 25 februari 2013 14:58 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
En een auto die op gas rijdt? Hoe gaat die met koppeling? Zal nog wel even duren trouwens voor ik mijn rijbewijs haalquote:Op maandag 25 februari 2013 15:02 schreef Kletters het volgende:
[..]
Dat dacht ik nou ook, maar ik heb hem zaterdag gekocht en natuurlijk was de testrit ff prak, maar op de reis naar huis heb ik m niet 1x af laten slaan. Stond zelfs vooraan bij het stoplicht voor de oprit naar de snelweg, en ben netjes weggereden, geen getoeter enzo
Het is gewoon even een kwestie van wennen... just keep in mind dat de het koppelingspedaal veel langzamer omhoog moet komen en dat je er meer gas bij moet geven (zonder vvvvrrroooeeeemmmm geluiden, dat wel) en dan kom je er wel!
Diesel is makkelijker, vrijwel elke diesel kan wegrijden zonder gas bij te geven, maar lang niet alle benzine auto's (zeker de zwaardere niet) voor zover ik weet.quote:Op maandag 25 februari 2013 14:43 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Maakt dat normaal veel verschil dan met die brandstof, of je op die koppeling kan rijden?
Gas rijdt geloof ik nog weer zwaarder, maar dat weet ik niet 100% zeker... Rijdt in ieder geval weer heel anders dan diesel of benzine, bereid je daar maar op voor.quote:Op maandag 25 februari 2013 15:04 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
En een auto die op gas rijdt? Hoe gaat die met koppeling? Zal nog wel even duren trouwens voor ik mijn rijbewijs haal
Goed bezig!quote:Op maandag 25 februari 2013 15:08 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Diesel is makkelijker, vrijwel elke diesel kan wegrijden zonder gas bij te geven, maar lang niet alle benzine auto's (zeker de zwaardere niet) voor zover ik weet.
-edit: spuit 11, ik zat nog op de vorige pagina![]()
Kwestie van aanwennen om bij het optrekken meer gas te geven. Toen ik m'n rijbewijs had en voor het eerst benzine ging rijden is de auto me in de eerste week een stuk of 10 keer afgeslagen, maar daarna ben je gewoon aangewend meer gas te geven.quote:Op maandag 25 februari 2013 14:58 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Omdat mijn instructrice zegt dat ik mijn examen pas over anderhalve maand moet plannenquote:Op maandag 25 februari 2013 15:12 schreef Kletters het volgende:
[..]
Gas rijdt geloof ik nog weer zwaarder, maar dat weet ik niet 100% zeker... Rijdt in ieder geval weer heel anders dan diesel of benzine, bereid je daar maar op voor.
Hoezo nog lang wachten op je rijbewijs?
Theorie is iets heel anders dan de praktijk he... Ik had geen moeite met theorie, maar wel met de praktijk. Ik heb 63 lessen gehad voor ik mijn rbw haalde. Het is maar net wat je beter ligt. De praktijk kan van het ene op het andere moment veel beter gaan, bij mij kwam het ook ineens, maar pas bij de 45e les ofzo. Voor hetzelfde geld heb jij dat moment veel eerder. Je instructrice kan van alles beweren maar die weten ook niet alles... Ze verdienen lekker aan iemand die onzeker blijft en maar blijft lessen.quote:Op maandag 25 februari 2013 15:13 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Omdat mijn instructrice zegt dat ik mijn examen pas over anderhalve maand moet plannen. En dan moet ik het ook nog gaan halen. Ik deed al 3x over mijn theorie
![]()
![]()
Normaal gesproken ligt theorie me altijd beter als praktijkquote:Op maandag 25 februari 2013 15:22 schreef Kletters het volgende:
[..]
Theorie is iets heel anders dan de praktijk he... Ik had geen moeite met theorie, maar wel met de praktijk. Ik heb 63 lessen gehad voor ik mijn rbw haalde. Het is maar net wat je beter ligt. De praktijk kan van het ene op het andere moment veel beter gaan, bij mij kwam het ook ineens, maar pas bij de 45e les ofzo. Voor hetzelfde geld heb jij dat moment veel eerder. Je instructrice kan van alles beweren maar die weten ook niet alles... Ze verdienen lekker aan iemand die onzeker blijft en maar blijft lessen.
Hahaha ja dat kijkwerk he... Ik had dat ook hoor. Sommige kijkacties lijken zoooo overbodig, en als je het nut er niet van inziet ben je ook niet direct geneigd om wel te kijken. Merkte op een gegeven momen wel dat als ik in de rondte keek als een uil, dus voor me gevoel zeer overdreven, ik eens geen gezeik kreeg uit de stoel naast me. Heb mezelf toen gewoon een kijkritme aangewend, rechterbuiten, voorruit (tussen neus en horizon), binnenspiegel, voorruit, linkerbuiten, voorruit, binnenspiegel... regelmatig rouleren. Kreeg op het eind zowaar een compliment van mijn examinator over mijn kijkgedragquote:Op maandag 25 februari 2013 15:24 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Normaal gesproken ligt theorie me altijd beter als praktijk. Hopen dat het beter gaat. Ik ben altijd een beetje gemakzuchtig wat kijkwerk betreft. Maar misschien komt dat nog
Ik denk dat dat veel zal schelen. Want met iemand naast je die toch op de rem douwt bij gevaar, ben je toch wat gemakzuchtiger. Ik doe meestal ook binnenspiegel, voorruit, buitenspiegel, dode hoek. Maar soms doe ik het gewoon haastig omdat het moet, maar zie ik nauwelijks ietsquote:Op maandag 25 februari 2013 15:44 schreef Kletters het volgende:
[..]
Hahaha ja dat kijkwerk he... Ik had dat ook hoor. Sommige kijkacties lijken zoooo overbodig, en als je het nut er niet van inziet ben je ook niet direct geneigd om wel te kijken. Merkte op een gegeven momen wel dat als ik in de rondte keek als een uil, dus voor me gevoel zeer overdreven, ik eens geen gezeik kreeg uit de stoel naast me. Heb mezelf toen gewoon een kijkritme aangewend, rechterbuiten, voorruit (tussen neus en horizon), binnenspiegel, voorruit, linkerbuiten, voorruit, binnenspiegel... regelmatig rouleren. Kreeg op het eind zowaar een compliment van mijn examinator over mijn kijkgedrag
En nu ik alleen rijd kijk ik alleen maar meer, want nu zit er niemand naast me die mijn klootjes kan redden als ik even een keer niet heb gekeken en er toch verkeer aankomt XD
Nee de eerste jaren blijft het een kwestie van pure focus ben ik bang.. Mijn 1 na laatste rijles was ik er ook even niet helemaal bij en toen zaten we ook zowat op een busquote:Op maandag 25 februari 2013 15:50 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat veel zal schelen. Want met iemand naast je die toch op de rem douwt bij gevaar, ben je toch wat gemakzuchtiger. Ik doe meestal ook binnenspiegel, voorruit, buitenspiegel, dode hoek. Maar soms doe ik het gewoon haastig omdat het moet, maar zie ik nauwelijks iets. Maar ik zit soms ook een beetje op de automatische piloot proberen en dat gaat nog niet
.
Geen ingreep gehad. Dit keer reed ik zonder instructeur erbij was minder zenuwachtig, maar had wel kijkfouten volgens mij soms draaide ik mijn hoofd en keek maar ergens naartoequote:Op maandag 25 februari 2013 15:46 schreef Kletters het volgende:
[..]
JEEEEJJ Gefeliciteerd!!
Hoe ging het?
Ja nou ja als dat alles is joh, lekker toch! Als de examinator verder geen opmerkingen had heb je het netjes gedaanquote:Op maandag 25 februari 2013 16:02 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Geen ingreep gehad. Dit keer reed ik zonder instructeur erbij was minder zenuwachtig, maar had wel kijkfouten volgens mij soms draaide ik mijn hoofd en keek maar ergens naartoe
Nog geen begeleiderspasquote:Op maandag 25 februari 2013 16:04 schreef Kletters het volgende:
[..]
Ja nou ja als dat alles is joh, lekker toch! Als de examinator verder geen opmerkingen had heb je het netjes gedaan
Morgen rijbewijs aanvragen dus?
Ik bedoel meer op het gevoel, wat dus gebaseerd is op: zelden af laten slaan, zonder schokken schakelen etc.quote:Op maandag 25 februari 2013 09:39 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Doel je op het gevoel dat je de auto onder controle hebt of dat je de auto daadwerkelijk onder controle hebt?
Want het gevoel dat ik hem onder controle had kwam bij mij pas na m'n examen
Ach ik hoop maar dat het goedkomt met die rijlessen. Je betaalt je er scheel aan, dus het moet wel wat opleveren natuurlijkquote:Op maandag 25 februari 2013 15:59 schreef Kletters het volgende:
[..]
Nee de eerste jaren blijft het een kwestie van pure focus ben ik bang.. Mijn 1 na laatste rijles was ik er ook even niet helemaal bij en toen zaten we ook zowat op een busbeter vóór je examen dat soort geintjes dan tijdens, maar was toch even jammer haha. Instructeur zei toen ook dat het jaren duurt voordat je, in gedachten, veilig deel kan nemen aan het verkeer.
Is inderdaad zo dat je makkelijker bent met iemand naast je. Hielp voor mij om te wisselen van instructeur, toen wist ik niet in hoeverre in hem kon vertrouwen met op tijd ingrijpen e.d. en zover is het dus ook nooit gekomen
Rijlessen zelf gaan prima. Laatst 1 klein ingreepje, maar niets bijzonders verder. De laatste paar lessen rij ik ook gewoon heel ontspannen het enige wat de instructeur zegt is links, rechts enz.quote:Op maandag 25 februari 2013 08:24 schreef Kletters het volgende:
[..]
Hoe gaan je rijlessen nu dan? Nog ingrepen of opmerkingen van je instructeur?
Je moet het zo zien, als ze je opgeven voor het examen hebben ze er vertrouwen in dat je het kunt halen. En het examen is ook altijd een beetje een kwestie van geluk natuurlijk, zowel je examinator als de verkeerssituaties die je tegenkomt moeten een beetje meezitten. Hoe laat moet je afrijden?
Als ik wegrij in een benzine geef ik gas en laat ik tegelijkertijd de koppeling rustig opkomen. Als hij dan schokt geef je te weinig gas en als de motor teveel lawaai maakt geef je teveel gas. Geen toerental onthouden waarop je de koppeling laat opkomen, gewoon op gevoel doen. Als het fout gaat, dan volgende keer of minder of meer gas geven. Na twee weken rij je dan overal soepel weg.quote:Op maandag 25 februari 2013 19:34 schreef Nutkicker22 het volgende:
Ik heb sinds 1,5 week mijn rijbewijs en heb tot nu toe 2x mijn motor laten afslaan voor een stoplicht.Vandaag op een parkeerplaats met de koppeling zitten oefenen. Ik moet inderdaad steeds bij het optrekken een beetje gas geven en vervolgens dan de koppeling rustig laten opkomen. Nu gaat het beter, alleen weet ik nog niet bij hoeveel toeren ik de koppeling rustig moet laten opkomen. Ik doe nu tussen 2000 - 2500 toeren. In de 1ste week liet ik eerst de koppeling rustig opkomen alvorens ik gas begon te geven zoals in mijn lesauto (diesel). Ik merkte dat af en toe de auto erg begon te trillen/schudden als ik het zo deed.
Een beetje de zenuwen is idd niet meer dan normaal. Als ik het zo lees moet het zeker goedkomen, mijn laatste rijlessen waren ook zo... Moest er op een gegeven moment zelfs op gaan letten dat ik me handen wel aan het stuur hield, was zo relaxed dat ze al snel op schoot lagen oid XDquote:Op maandag 25 februari 2013 20:08 schreef Koelkastman het volgende:
[..]
Rijlessen zelf gaan prima. Laatst 1 klein ingreepje, maar niets bijzonders verder. De laatste paar lessen rij ik ook gewoon heel ontspannen het enige wat de instructeur zegt is links, rechts enz.
Alsof ik gewoon een rondje rij met iemand.
Heb er zelf ook wel vertrouwen in. Zijn gewoon gezonde zenuwen om het zo maar te noemen.
Moet rijden om 5 over 1.
Je hoort het idd niet veel dat er gelest wordt in een benzineauto. Diesel is voor de rijschool veel rendabeler, maar ik zou ook liever (al is het maar af en toe) gelest hebben in een benzine, het is toch wel weer even anders...quote:Op maandag 25 februari 2013 18:55 schreef Nagelschaartje het volgende:
Ben ik nou de enige die lessen heeft gehad in een benzine-auto? Heb eigenlijk nog nooit iemand anders gehoord
Haha ow f*** dat zit even tegen dan... Maar ja, je hebt 'm welquote:Op maandag 25 februari 2013 16:14 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Nog geen begeleiderspasof ik wacht tot april wordt ik 18
Lijkt me niet echt economisch voor de rijschoolhouder, eigenlijk.quote:Op maandag 25 februari 2013 18:55 schreef Nagelschaartje het volgende:
Ben ik nou de enige die lessen heeft gehad in een benzine-auto? Heb eigenlijk nog nooit iemand anders gehoord
Ja daarom. Had je je examen ook gehaald dan? Dat je ook zo relaxed reed met je lessen.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 09:26 schreef Kletters het volgende:
[..]
Een beetje de zenuwen is idd niet meer dan normaal. Als ik het zo lees moet het zeker goedkomen, mijn laatste rijlessen waren ook zo... Moest er op een gegeven moment zelfs op gaan letten dat ik me handen wel aan het stuur hield, was zo relaxed dat ze al snel op schoot lagen oid XD
5 over 1 is een mooie tijd, zijn de scholen net weer begonnen en lekker geen spits. Of hebben de kids vakantie nu? Hoe dan ook zal het lekker rustig zijn
Gas rijdt vrijwel hetzelfde als benzine hoor. Een gastank wordt namelijk in een auto met benzinemotor geplaatst. Als je de auto start dan loopt deze eerst op benzine en na een meter of 500 schakelt hij automatisch over op gas (vroeger moest dat handmatig). Qua rijgedrag zul je geen verschil merken met een benzine auto. Het is alleen wel zo dat je iets minder vermogen hebt als je op gas rijdt, dus als je bijvoorbeeld in bergen rijdt kun je beter op benzine overschakelen.quote:Op maandag 25 februari 2013 15:12 schreef Kletters het volgende:
[..]
Gas rijdt geloof ik nog weer zwaarder, maar dat weet ik niet 100% zeker... Rijdt in ieder geval weer heel anders dan diesel of benzine, bereid je daar maar op voor.
Ik heb mijn rbw vorige week maandag gehaaldquote:Op dinsdag 26 februari 2013 10:59 schreef Koelkastman het volgende:
[..]
Ja daarom. Had je je examen ook gehaald dan? Dat je ook zo relaxed reed met je lessen.
Nog een uurtje dan word ik opgehaald
Thanks for the infoquote:Op dinsdag 26 februari 2013 11:02 schreef Fyodor het volgende:
[..]
Gas rijdt vrijwel hetzelfde als benzine hoor. Een gastank wordt namelijk in een auto met benzinemotor geplaatst. Als je de auto start dan loopt deze eerst op benzine en na een meter of 500 schakelt hij automatisch over op gas (vroeger moest dat handmatig). Qua rijgedrag zul je geen verschil merken met een benzine auto. Het is alleen wel zo dat je iets minder vermogen hebt als je op gas rijdt, dus als je bijvoorbeeld in bergen rijdt kun je beter op benzine overschakelen.
Graag gedaan hoor. Tja de techniek staat niet stil, het is gelukkig niet meer wat het vroeger geweest is. Al wordt het tegenwoordig steeds moeilijker, omdat auto's technisch veel complexer in elkaar zitten dan vroeger. Net als stinkende diesels van vroeger, dat maak je tegenwoordig ook niet meer mee.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 11:16 schreef Kletters het volgende:
[..]
Thanks for the infoheb me nooit zo verdiept in op gas rijden, her en der wat opgepikt. Weet alleen nog dat gasauto's 'vroegah' verschrikkelijk stonken en dat ik toen al heb besloten om nooit zo'n auto te kopen haha
Nee dat is waar.. was ook niet te harden, die diesellucht. Maar is gas dan nog zuiniger/of goedkoper ofzo? Wat zijn de redenen om op gas te gaan rijden?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 11:43 schreef Fyodor het volgende:
[..]
Graag gedaan hoor. Tja de techniek staat niet stil, het is gelukkig niet meer wat het vroeger geweest is. Al wordt het tegenwoordig steeds moeilijker, omdat auto's technisch veel complexer in elkaar zitten dan vroeger. Net als stinkende diesels van vroeger, dat maak je tegenwoordig ook niet meer mee.
En, hoe is het gegaan?quote:Op dinsdag 26 februari 2013 10:59 schreef Koelkastman het volgende:
[..]
Ja daarom. Had je je examen ook gehaald dan? Dat je ook zo relaxed reed met je lessen.
Nog een uurtje dan word ik opgehaald
Gas is aanzienlijk goedkoper per liter aan de pomp. Nadelen zijn dat de wegenbelasting stukken hoger is dan een benzine auto, de tankinhoud is kleiner waardoor de actieradius vanzelfsprekend ook kleiner is, de inbouw kost natuurlijk wat en goed onderhoud is belangrijk, anders kan het behoorlijk in de papieren lopen. Mijn vader heeft een tijdje een auto op LPG gehad en die was op gas ietsje zuiniger dan op benzine (volgens mij 1 op 14 vs 1:12).quote:Op dinsdag 26 februari 2013 13:29 schreef Kletters het volgende:
[..]
Nee dat is waar.. was ook niet te harden, die diesellucht. Maar is gas dan nog zuiniger/of goedkoper ofzo? Wat zijn de redenen om op gas te gaan rijden?
Tankinhoud ligt puur aan de tank die je laat plaatsen.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 14:37 schreef Fyodor het volgende:
[..]
Gas is aanzienlijk goedkoper per liter aan de pomp. Nadelen zijn dat de wegenbelasting stukken hoger is dan een benzine auto, de tankinhoud is kleiner waardoor de actieradius vanzelfsprekend ook kleiner is, de inbouw kost natuurlijk wat en goed onderhoud is belangrijk, anders kan het behoorlijk in de papieren lopen. Mijn vader heeft een tijdje een auto op LPG gehad en die was op gas ietsje zuiniger dan op benzine (volgens mij 1 op 14 vs 1:12).
Gezaktquote:Op dinsdag 26 februari 2013 11:15 schreef Kletters het volgende:
[..]
Ik heb mijn rbw vorige week maandag gehaaldexamenrit was ook heel relaxed, inderdaad gewoon een rondje rijden met iemand... 'je moet jezelf niet gaan zitten beoordelen, je hebt iemand betaald om dat voor je te doen, dus doe dat zelf dan niet ook' is een goede mentaliteit
Succes alvast!
Over het algemeen kom je niet ver op een volle tank gas. Zeker niet met een ringtank in de kofferbak (ipv je reservewiel). Uitzonderingen heb je alleen bij die pick-ups, daar heb je ruimte zat om een hele grote tank te plaatsen.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 14:44 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Tankinhoud ligt puur aan de tank die je laat plaatsen.
Ik had van de week getankt, 34 liter op 285 km. Zit nu een 44 liter tank onder, vorige tank was een slag groter, dus kon nog wel wat verder rijden. Is, zeker voor Nederlandse afstanden, meer dan zat.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:32 schreef Ridocar het volgende:
Over het algemeen kom je niet ver op een volle tank gas. Zeker niet met een ringtank in de kofferbak (ipv je reservewiel). Uitzonderingen heb je alleen bij die pick-ups, daar heb je ruimte zat om een hele grote tank te plaatsen.
Eigenlijk is het ook idioot om iemand met een leswagen een stadscentrum in te sturen. Tuurlijk, je moet weten waar je op moet letten, maar die L op je dak maakt al dat mensen eerder voorrang nemen (onder het mom van: remt toch wel) en als je dan zeker met je examen daar moet rijden, rijd je voorzichtig. Natuurlijk, je moet in een centrum ook kunnen rijden, maar die L alleen al geeft je 3 plaatsen achterstand.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:29 schreef Koelkastman het volgende:
Moest ook echt allemaal mensen ontwijken daar. Was stervens druk en iedereen neemt voorrang.
He getver, gevalletje pech dus... Raar dat hij je het centrum in liet rijden, en dan nog wel rond het middaguurquote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:29 schreef Koelkastman het volgende:
[..]
Gezakt
Was ergens ingereden waar ik niet in mocht. Geen heel groot probleem, maar mij oplossing was (volgens die examinator) fout.
Ik schakelde naar zn achteruit om recht achteruit te rijden. Dacht hij dat in vooruit een terras op wilde rijden:s. Was niet eens mogelijk zoals ik stond met de auto maargoed.
Ik reed ook midden in het centrum. Ben daar nooit geweest met lessen. Mn instructeur had het ook nog nooit meegemaakt dat iemand met het examende stad in moest zei hij.
Moest ook echt allemaal mensen ontwijken daar. Was stervens druk en iedereen neemt voorrang.
Dat wel, voor die kleine prutstukjes is gas prima. Als je tenminste een beetje weet waar je je LPG kunt kopen.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:35 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik had van de week getankt, 34 liter op 285 km. Zit nu een 44 liter tank onder, vorige tank was een slag groter, dus kon nog wel wat verder rijden. Is, zeker voor Nederlandse afstanden, meer dan zat.
I know.quote:En je weet wat een pick up verbruikt hè
Die L op je dak heeft zeker na-, maar ook voordelen... vooral als je eens een foutje maakt. Toen ik voor het eerst alleen reed wilde de auto niet wegrijden voor het stoplicht (bleek later dat de pook niet helemaal in de eerste versnelling geschoven was, maar goed) dacht ik nog: Nou ja, ze vergeven me vast wel... Om later te bedenken dat ik nu dus geen L'tje op mijn dak had, en er daarom ook flink getoeterd werdquote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:38 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Eigenlijk is het ook idioot om iemand met een leswagen een stadscentrum in te sturen. Tuurlijk, je moet weten waar je op moet letten, maar die L op je dak maakt al dat mensen eerder voorrang nemen (onder het mom van: remt toch wel) en als je dan zeker met je examen daar moet rijden, rijd je voorzichtig. Natuurlijk, je moet in een centrum ook kunnen rijden, maar die L alleen al geeft je 3 plaatsen achterstand.
Jep wel zwaar klote ja. Vanavond belt mij instructeur me op om een nieuwe afspraak voor herexamen te maken.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:42 schreef Kletters het volgende:
[..]
He getver, gevalletje pech dus... Raar dat hij je het centrum in liet rijden, en dan nog wel rond het middaguurBeetje jammer weer.
Ga je gelijk aanvragen voor een her?
Wel om en nabij, maar niet echt hartje centrum. Had ik nu dus wel.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 18:30 schreef DevilsAndDust het volgende:
Nooit het centrum in geweest met lessen? Is dat sowieso niet een beetje raar?
Ruikt altijd lekker. Een benzinestationquote:Op dinsdag 26 februari 2013 13:29 schreef Kletters het volgende:
[..]
Nee dat is waar.. was ook niet te harden, die diesellucht. Maar is gas dan nog zuiniger/of goedkoper ofzo? Wat zijn de redenen om op gas te gaan rijden?
In Frankrijk ook.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 15:46 schreef Kletters het volgende:
[..]
Die L op je dak heeft zeker na-, maar ook voordelen... vooral als je eens een foutje maakt. Toen ik voor het eerst alleen reed wilde de auto niet wegrijden voor het stoplicht (bleek later dat de pook niet helemaal in de eerste versnelling geschoven was, maar goed) dacht ik nog: Nou ja, ze vergeven me vast wel... Om later te bedenken dat ik nu dus geen L'tje op mijn dak had, en er daarom ook flink getoeterd werd
In Australië hebben ze zo'n mooi systeem, het eerste jaar dat je je rijbewijs hebt krijg je nog een grote A op je auto zodat iedereen kan zien dat je beginnend bestuurder bent en daar rekening mee kan houden. Had ik ook wel fijn gevonden...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |