Ja dit kan ik me ook nog goed herinneren.quote:Op maandag 28 januari 2013 04:23 schreef slangpie het volgende:
Euh de vuurwerkramp denk ik.. Misschien ook wel omdat we toen de rook zagen..
1999. Ik heb het vanaf het dak van mijn toenmalige kantoor gezien met zo'n zonnebrilletje.quote:Op maandag 28 januari 2013 22:38 schreef Afhaalchinees het volgende:
Ik kan me een volledige zonsverduistering herinneren, geen idee welk jaar dat was. Vast ergens terug te vinden
Ik was toen 7 jaar oud. Dat is echt het eerste wat me te binnen schoot. Heeft ook echt indruk gemaakt.quote:
Ik luisterde toen naar De Avondspits weet ik nog. En was breaking nieuws.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:13 schreef Karboenkeltje het volgende:
De space shuttle Challenger die explodeerde. Zelfde jaar als Chernobyl, 1986.
neger dat is echt 5 jaar geleden ofzoquote:Op maandag 28 januari 2013 04:44 schreef DrDentz het volgende:
Dat iemand met een auto op de bus van de koningin inreed
Nou ja schijnt dat de capsule met de astronauten het wel min of meer heeft overleefd, in ieder geval een paar van hen zouden nog leven na de explosie zeg maar, alleen hadden ze er niet aan gedacht voor die capsule iets te bedenken waardoor die te pletter in het water is gestort dus wat dat betreft. Blijft erg, RIP en sterkte voor de nabestaanden, zo heftig.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:04 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik luisterde toen naar De Avondspits weet ik nog. En was breaking nieuws.
Ken je de beelden nog van de ouders ? Die zien dat hun dochter, de arts, explodeert. Het ongeloof in de gezichten.
Valt me nog mee dat je niet mongool post.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 19:12 schreef tarantism het volgende:
[..]
neger dat is echt 5 jaar geleden ofzo
quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:13 schreef Karboenkeltje het volgende:
Hier ook.quote:Op maandag 28 januari 2013 23:36 schreef Hexagon het volgende:
Dat zal vermoedelijk de ramp in Tsjernobyl zjjn geweest.
De demonstraties op de dam is iets wat ik mij ook goed kan herrinneren maar ik bedenk me net dat het ook wel eens de vliegtuigramp van Tenerife kan zijn. Niet dat ik het mij van tv kan herinneren maar ik kan mij wel herrinneren dat er een grote ramp was gebeurd in het land van Sinterklaas.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 19:09 schreef Djeez het volgende:
Dat moet haast wel de kruisraketten zijn geweest. Ik was vier jaar, en woonde in Hoogeveen, een plaats vlakbij de kazerne van Havelte waar die raketten werden gehuisvest. Mijn vader was fel anti-wapens, en dus ook tegen kruisraketten. Mijn vader had daarom ook allemaal posters voor het raam gehangen met die kruisraketten erop
quote:Op donderdag 31 januari 2013 20:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De ramp met de Herald of Free Enterprise in 1987, en de ontvoering van Gerrit-Jan Heijn in datzelfde jaar. Kan me nog de nieuwsuitzending herinneren waarin bekend werd dat de ontvoerders een stuk van zijn pink hadden opgestuurd naar de familie.
Dit idd, zat toen met m'n moeder live de lancering te kijkenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:13 schreef Karboenkeltje het volgende:
hmm, minder lang geleden dan gedacht. Kan me wk98 vrij helder herinneren namelijk.quote:Op maandag 28 januari 2013 22:47 schreef Individual het volgende:
[..]
1999. Ik heb het vanaf het dak van mijn toenmalige kantoor gezien met zo'n zonnebrilletje.
Dat en de hongersnood in Ethiopie, die beelden van die kindjesquote:Op vrijdag 1 februari 2013 00:55 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dit idd, zat toen met m'n moeder live de lancering te kijken
Niet iedereen is 30quote:Op dinsdag 29 januari 2013 19:12 schreef tarantism het volgende:
[..]
neger dat is echt 5 jaar geleden ofzo
Dit kan ik mij trouwens ook nog herinneren. Snapte niet wat de big deal was, het was toch gewoon een muurtje dat ze gingen slopen.quote:Op maandag 28 januari 2013 04:19 schreef timbob het volgende:
Ik kan me vaag iets herinneren van de val van de muur in Berlijn. Vooral omdat ze het uitlegde in een tekenfilm en ik niet echt snapte waarom je een muur in een stad zou plaatsen.
Ik was in het stadion toen Marco scoorde tegen de Duitsers.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 01:20 schreef arjan1212 het volgende:
nederland europees kampioen voetbal 1988
Nu je het zegt. Ik ving vaag iets op over de Israëlische oorlog. Hoorde ik straaljagers en dacht dat het in Nederland ook oorlog was.quote:Op donderdag 31 januari 2013 18:21 schreef zakjapannertje het volgende:
Bij mij was dat ook het geval, was toen zelf zes jaar, ik herinner me er ook bij dat in die tijd grote helikopters over mijn school heen vlogen, op weg misschien naar de plek van de ramp
Hee, ik ook. Ik was toen vijf en ik weet het nog precies. Vreselijk.quote:Op maandag 28 januari 2013 22:36 schreef Deisyy het volgende:
De vlieguigramp op Tenerife in 1977, vooral ook omdat een vriendinnetje diezelfde dag op vakantie naar Tenerife zou gaan, gelukkig had zij een andere vlucht.
Dit is ook de mijne ! Was toen 4. Toen stonden we met van die bruine kapotgeknipte medicijnendoosjes te kijken met z'n allen in de tuin.quote:Op maandag 28 januari 2013 22:38 schreef Afhaalchinees het volgende:
Ik kan me een volledige zonsverduistering herinneren, geen idee welk jaar dat was. Vast ergens terug te vinden
Ik kan me alleen herinneren dat er eentje was in 1999.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 12:58 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Dit is ook de mijne ! Was toen 4. Toen stonden we met van die bruine kapotgeknipte medicijnendoosjes te kijken met z'n allen in de tuin.
Er zijn speciale brilletjes voor te koop. Die zelf te maken oplossingen zijn niet gegarandeerd veilig.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 12:58 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Dit is ook de mijne ! Was toen 4. Toen stonden we met van die bruine kapotgeknipte medicijnendoosjes te kijken met z'n allen in de tuin.
Kan me 2001 ofzo herinneren. Iedereen naar buiten op m'n werk. Kan ook eerder geweest zijn.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 14:36 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Er zijn speciale brilletjes voor te koop. Die zelf te maken oplossingen zijn niet gegarandeerd veilig.
Dat was in 1999. Ik lag toen in het ziekenhuis. Had de verpleging van die röntgenfoto-vellen geregeld om doorheen te kijken.quote:Op zaterdag 2 februari 2013 18:53 schreef tong80 het volgende:
[..]
Kan me 2001 ofzo herinneren. Iedereen naar buiten op m'n werk. Kan ook eerder geweest zijn.
Wat grappig.quote:Op zondag 3 februari 2013 13:05 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dat was in 1999. Ik lag toen in het ziekenhuis. Had de verpleging van die röntgenfoto-vellen geregeld om doorheen te kijken.
Zeggen ze over mijn topics.quote:Op zondag 3 februari 2013 12:33 schreef Karina het volgende:
Ik kan me nog een andere zonsverduistering herinneren, dat moet in de zeventiger jaren zijn geweest. We waren buiten aan het voetballen met gymnastiekles en volgens mij werd het toen donker en de juf zei: niet kijken want dan krijg je last van je ogen (of zoiets).
Wie weet is over een paar jaar het eerste nieuwsfeit wat users zich herinneren: Tong die de 500K posts heeft gehaaldquote:
Was tijdens Studio Sport herinner ik me nog. Kan het fout hebben.quote:Op zondag 3 februari 2013 20:13 schreef HeinrichStacheldraht het volgende:
Dat kon de Bijlmerramp wel eens zijn, al kan het natuurlijk ook zijn dat ik het me enkel meen te herinneren.
Klopt kan ik me ook herinneren.quote:Op zondag 3 februari 2013 20:41 schreef tong80 het volgende:
[..]
Was tijdens Studio Sport herinner ik me nog. Kan het fout hebben.
Ik heb hetzelfde, ik weet het ook niet zeker.quote:Op zondag 3 februari 2013 20:13 schreef HeinrichStacheldraht het volgende:
Dat kon de Bijlmerramp wel eens zijn, al kan het natuurlijk ook zijn dat ik het me enkel meen te herinneren.
Zulke angsten had ik als kind ook. Hoorde je ouders tegen elkaar zeggen bij tv-beelden van 'Het komt steeds dichterbij.' Ging het over de terroristische actie op de Olympische Spelen van 1972.quote:Op maandag 4 februari 2013 11:45 schreef AbXorb het volgende:
De Bijlmerramp van '92. Ik was pas 6 jaar, maar het maakte zoveel indruk op me dat er een vliegtuig in Nederland (of all places!) was neergestort...dat soort dingen gebeurde hier toch nooit...?
Wist ik toen veel.
Jawel ! Ik ben van 1995 ( lol typte eerst 1885.. toch even een verschil ).quote:Op zaterdag 2 februari 2013 14:32 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ik kan me alleen herinneren dat er eentje was in 1999.
Maar die bedoel je dan zeker niet?
Ah je username zette me op het verkeerde been....quote:Op maandag 4 februari 2013 21:02 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Jawel ! Ik ben van 1995 ( lol typte eerst 1885.. toch even een verschil ).
quote:Op maandag 4 februari 2013 22:52 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ah je username zette me op het verkeerde been....
Ik heb toen alles opgenomen met video. De eerste beelden en uitzending van de NOS. Midden in de nacht. Paul Witteman die om 1 uur met verwilderde haren, net uit bed getrommeld, het aankondigt.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 09:08 schreef Mgolovic het volgende:
Overlijden van Freddy Mercury. Kan me nog herinneren dat ik bij mijn ouders in de auto zat toen het op de radio kwam. Het regende en ik weet nog precies waar we reden.
edit: Begin van de Golfoorlog kan ik me ook nog herinneren, iets eerder nog dus. Beelden van nachtelijk afweergeschut en veel tanks op TV. Wist niet hoe snel ik dat met Lego na moest maken.
De zanger van INXS ook.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 10:01 schreef BertV het volgende:
Gek genoeg kan ik me weinig vroeg wereld-nieuws herinneren.
Als je het nieuws kunt noemen, muziek-hits uit 1985-86 zijn wel blijven hangen.
Dat heb ik ook. Weet nog dat ik naar school liep end at iedereen het erover had.quote:Op maandag 4 februari 2013 11:45 schreef AbXorb het volgende:
De Bijlmerramp van '92. Ik was pas 6 jaar, maar het maakte zoveel indruk op me dat er een vliegtuig in Nederland (of all places!) was neergestort...dat soort dingen gebeurde hier toch nooit...?
Ik kan met muziek zelfs terug tot ik een jaar of 3 was, terwijl qua nieuwsfeiten ik niet verder terugkom dan 4,5-5jrquote:Op dinsdag 5 februari 2013 10:01 schreef BertV het volgende:
Gek genoeg kan ik me weinig vroeg wereld-nieuws herinneren.
Als je het nieuws kunt noemen, muziek-hits uit 1985-86 zijn wel blijven hangen.
Museumplein!quote:Op donderdag 31 januari 2013 19:38 schreef Senzune het volgende:
[..]
De demonstraties op de dam is iets wat ik mij ook goed kan herrinneren
Er WAS wel een demonstratie op de Dam, bij de kroning van Beaquote:Op woensdag 6 februari 2013 07:57 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Museumplein!
Als ik goed graaf: de autoloze zondagen ten tijde van de oliecrisi.
Oh, dit weet ik ook nog inderdaad, dat was een beetje in dezelfde tijdquote:Op dinsdag 5 februari 2013 09:08 schreef Mgolovic het volgende:
Overlijden van Freddy Mercury. Kan me nog herinneren dat ik bij mijn ouders in de auto zat toen het op de radio kwam. Het regende en ik weet nog precies waar we reden.
edit: Begin van de Golfoorlog kan ik me ook nog herinneren, iets eerder nog dus. Beelden van nachtelijk afweergeschut en veel tanks op TV. Wist niet hoe snel ik dat met Lego na moest maken.
quote:Op woensdag 6 februari 2013 07:57 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Museumplein!
Als ik goed graaf: de autoloze zondagen ten tijde van de oliecrisi.
Allebij dus.quote:De demonstratie in 1981 was veel omvangrijker: Ruim vierhonderdduizend betogers kwamen bijeen op het Museumplein en liepen daarna een vreedzame tocht door het centrum van Amsterdam.
Rumble in the jungle was later.quote:Op woensdag 6 februari 2013 08:52 schreef JerryLee het volgende:
Ard Schenk en Kees Verkerk
Rumble in the jungle
A small step for man ,one giant leap for mankind
quote:Op donderdag 7 februari 2013 11:16 schreef 2013 het volgende:
Oude mensen hier zeg.. wordt het niet eens tijd voor een grote verjonging op Fok?
Zit hier toevallig net naar te kijken en luisteren.quote:Op donderdag 7 februari 2013 11:43 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ook jongeren worden oudere.
(en dat gaat best hard)
Ik kan me behalve 1988 echt geen van de EK's en WK's herinneren tot die in de VS (1998???)quote:Op donderdag 7 februari 2013 14:06 schreef sararaats het volgende:
Heel vaag het WK in 1990. Ik lag toen met een hersenschudding op de zetel.
quote:Op donderdag 7 februari 2013 20:40 schreef Karina het volgende:
De eerste grote voetbalwedstrijden die ik me echt kan herinneren gezien te hebben is Ajax-Panatinaikos. Finale Europacup 1. De reden dat ik dat nog zo goed weet is dat deze wedstrijd werd gespeeld toen ik op schoolreisje was. We gingen toen met zijn allen die wedstrijd kijken in een zaal van de Jeugdherberg.
Ah dat vond ik zo erg toen. Ik ben zelfs huilend de kamer uitgelopen ik kon het niet meer aanzien, vreselijk.quote:Op donderdag 7 februari 2013 21:48 schreef Uccie het volgende:
[..]Het eerste dat ik mij überhaupt van. voetbal kan herinneren is het Heizeldrama, niet echt een positieve ervaring. Heb geen idee welk jaar dat was trouwens.
Ah 1985, dankzij wiki.
En er is later nog een stadiondrama geweest, waarbij heel veel kinderen bij betrokken waren dacht ik. Alleen zou ik niet meer weten wat dat geweest is.quote:Op donderdag 7 februari 2013 21:49 schreef Karina het volgende:
[..]
Ah dat vond ik zo erg toen. Ik ben zelfs huilend de kamer uitgelopen ik kon het niet meer aanzien, vreselijk.
Ja gevonden, Hillsborough 1989quote:
Oh ja dat was het inderdaad. Gek genoeg kan ik me dat dan weer minder goed herinneren.quote:Op donderdag 7 februari 2013 22:00 schreef Uccie het volgende:
[..]
Ja gevonden, Hillsborough 1989
De reden dat staanplaatsen zijn afgeschaft daar.
Nou ik keek net op de engelstalige wiki en daar staan foto's bij. En ik denk dat dit juist degene is die ik mij nog heel goed herinner. En qua leeftijd zou dat ook beter moeten kloppen, ik was toen 9 en met Heizel 5.quote:Op donderdag 7 februari 2013 22:03 schreef Karina het volgende:
[..]
Oh ja dat was het inderdaad. Gek genoeg kan ik me dat dan weer minder goed herinneren.
Ik denk dat ik Heizel beter kan herinneren omdat ik toen die wedstrijd zat te kijken. Je verwacht een leuke, spannende voetbalwedstrijd en dan gebeurt zoiets.quote:Op donderdag 7 februari 2013 22:05 schreef Uccie het volgende:
[..]
Nou ik keek net op de engelstalige wiki en daar staan foto's bij. En ik denk dat dit juist degene is die ik mij nog heel goed herinner. En qua leeftijd zou dat ook beter moeten kloppen, ik was toen 9 en met Heizel 5.
Het is inderdaad een over het algemeen minder bekende ramp. Gek, want bij de Hillsboroughramp vielen veel meer slachtoffers (96) dan bij het Heizeldrama (39).quote:Op donderdag 7 februari 2013 22:03 schreef Karina het volgende:
[..]
Oh ja dat was het inderdaad. Gek genoeg kan ik me dat dan weer minder goed herinneren.
Daar hebben we net uitspraak over gehad: http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-merseyside-20772416quote:Op vrijdag 8 februari 2013 09:51 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het is inderdaad een over het algemeen minder bekende ramp. Gek, want bij de Hillsboroughramp vielen veel meer slachtoffers (96) dan bij het Heizeldrama (39).
quote:19 December 2012 Last updated at 21:56
Hillsborough inquest verdicts quashed by High Court
Klopt. Justice for the 96.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 10:18 schreef Individual het volgende:
[..]
Daar hebben we net uitspraak over gehad: http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-merseyside-20772416
[..]
Dat was ook een Europacupfinale dus door heel Europa live op TV.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 09:51 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Het is inderdaad een over het algemeen minder bekende ramp. Gek, want bij de Hillsboroughramp vielen veel meer slachtoffers (96) dan bij het Heizeldrama (39).
Twee keer en live in beeldquote:Op vrijdag 8 februari 2013 13:31 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Ook voor mij de bijlmer ramp. Niemand die me toen (7) even heeft uitgelegd dat het niet de normaalste zaak van de wereld is als er een vliegtuig in een flat vliegt. En toen ik na jaren eindelijk begreep dat het niet zo vaak gebeurde was er de aanslag op het WTC
op 11 september was er maar 1 live in beeldquote:
23 jaar om de waarheid boven water te krijgen, het is eigenlijk te schandalig voor woorden.quote:
Serieus, nooit geweten ditquote:Op zaterdag 9 februari 2013 07:15 schreef Hiddendoe het volgende:
Niet iets wat ik op tv had gezien, maar omdat mijn ouders en andere 'grote mensen' het heel vaak er over hadden was dat gedoe met die Exota flessen die spontaan ontploften.
Nu weten we dat alles in scene is gezet door Marcel van Dam en cs. Ik herinner me dat zo goed omdat ik toen met een grote boog om elke fles priklimonade heenliep.
Man, wat was ik bang van die dingen.
Dit dus.quote:Op donderdag 7 februari 2013 07:28 schreef DrDarwin het volgende:
Ik denk dat het de aanslag op J.F. Kennedy moet zijn geweest.
Niet dat het me helder voor de geest staat, maar er werd druk naar de radio geluisterd, en ik herinner me er flarden van. Later toen ik er beelden van had gezien op de televisie heb ik die blijkbaar bij de herinneringen aan die radiotijd geplakt, maar dat kan ik toen nooit gezien hebben want we hadden nog geen tv.
Ik herinner me er wel van dat sommige vrouwen zomaar ineens gingen huilen terwijl ze naar de radio luisterden.
De tweede bedoel je ?quote:
De Bijlmerramp was denk ik ook de eerste grote ramp met zoveel slachtoffers in jaren in Nederland.quote:Op zondag 10 februari 2013 15:30 schreef Miam het volgende:
De bijlmerramp heeft wel indruk gemaakt .. dat was een gebeurtenis die me nog helder voor
de geest staat, ondanks dat ik toen zelf nog vrij jong was.
Net als het overlijden van Lady Di .. al was dat wat recenter.
Ja, de omvang ervan was enorm, ik kan me de televisiebeelden zo voor me halen.quote:Op zondag 10 februari 2013 16:22 schreef Uccie het volgende:
[..]
De Bijlmerramp was denk ik ook de eerste grote ramp met zoveel slachtoffers in jaren in Nederland.
In de jaren 80 is er volgens mij in Nederland niet iets geweest met dusdanige omvang.
Ja, dat rookgordijn zag ik destijds vanaf mijn balkon. Was mooi te zien in Hoogeveenquote:Op zaterdag 9 februari 2013 11:36 schreef Pino112 het volgende:
Ik denk dat de Bonte Wever in Slagharen affikte, kwam van school af fietsen en we zagen de rook.
Was begin 2001.
Uiteraard de vuurwerkramp ook wel maar dit beter omdat het dichterbij was.
SLM-ramp in 1989. In Suriname met de Suriprof-selectie. 2 overlevenden. Sigi Lens en Edu Nandlal.quote:Op zondag 10 februari 2013 16:26 schreef Miam het volgende:
[..]
Ja, de omvang ervan was enorm, ik kan me de televisiebeelden zo voor me halen.
Ook herinner ik me een enorme brand in winkelketen Wibra te Leeuwarden,
dit gebeurde in 1990, toen ik vijf jaar was, ook dit kan ik me helder voor de geest halen.
Dit was in Friesland enorm groot nieuws weet ik nog. hoe tijden kunnen veranderen
Dat kan ik me dus niet herinnerenquote:Op zondag 10 februari 2013 18:33 schreef tong80 het volgende:
[..]
SLM-ramp in 1989. In Suriname met de Suriprof-selectie. 2 overlevenden. Sigi Lens en Edu Nandlal.
Ik nog wel, en dat er een herdenkingsdient o.i.d. was met Ruud Gullit en Fank Rijkaard.quote:
En een paar jaar geleden in Libië met als enige overlevende de toen 9-jarige Ruben (dacht ik)quote:Op maandag 11 februari 2013 21:37 schreef Karina het volgende:
Ik kan me nog twee vliegrampen herinneren met Nederlanders, Tenerife en Faro.
Was dat het jongetje dat beide armen had verloren ?quote:Op maandag 11 februari 2013 22:10 schreef Uccie het volgende:
[..]
En een paar jaar geleden in Libië met als enige overlevende de toen 9-jarige Ruben (dacht ik)
dat weet k eigenlijk niet meer zo, ik weet alleen dat er zo'n ophef was omdat die libische artsen de hele pers aan zijn bed hadden toegelaten en zijn foto prominent op de voorkant van allerlei kranten stond.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:32 schreef tong80 het volgende:
[..]
Was dat het jongetje dat beide armen had verloren ?
Hakte er wel in iddquote:Op woensdag 13 februari 2013 14:12 schreef Miam het volgende:
De moord op Yitzhak Rabin staat mij ook nog vers. was in 1995. ik was toen zelf 10 jaar oud.
Ja hequote:
Wij gingen te vroeg naar de Keukenhof, dus we gingen naar de knoppen.quote:Op woensdag 13 februari 2013 20:25 schreef Karina het volgende:
Jeetje al weer een droeve herinnering. Het is echt zo he? Wat ik al eerder postte, weinig leuke herinneringen.
Ik weet nog wel een leuke, niet echt schokkend of wereldnieuws, maar jaren geleden was de Floriade in Amsterdam en daar ben ik toen met mijn opa en oma geweest.
[ afbeelding ]
Echt gaaf om die beelden te zienquote:Verdubbeling
De dubbele boog van de Van Brienenoordbrug, gezien vanaf het Eiland van Brienenoord, 2004.Al snel bleek de capaciteit van de brug ontoereikend. In 1986 werd dan ook begonnen met een grootschalig project dat voorzag in een verdubbeling van de Van Brienenoordbrug en de toeleidende wegen. Om het scheepvaartverkeer zo min mogelijk te hinderen werd deze tweede boog niet ter plaatse gebouwd, maar in Zwijndrecht. In 1989 is de nieuwe boog, met een overspanning van 287,5 meter, naar zijn definitieve plaats gevaren, op slechts 15 centimeter ten westen (stroomafwaarts) van de oude brug. Deze operatie trok enorm veel publiciteit, onder meer doordat het gevaarte alleen via de Oude Maas en de Nieuwe Waterweg de Nieuwe Maas kon bereiken. Er moest daarnaast de Spijkenisserbrug, Botlekbrug en de Koninginnebrug worden gepasseerd. De overige scheepvaart is voor die gelegenheid stilgelegd. Op 1 mei 1990 is de tweede Van Brienenoordbrug in gebruik genomen.
De tweede (westelijke) boog is iets breder dan de oude. Vol trots meldde men dat het nieuwe wegdek van het beweegbare deel veel dunner was dan dat van de oude brug. In de zomer van 1997 bleek echter het nieuwe wegdek te dun en ontstonden vermoeiingsscheuren, waardoor de val (het bewegende gedeelte) tegen hoge kosten vervangen moest worden. Deze ontdekking vormde de aanleiding voor de oprichting van het meerjarige onderzoeksproject Problematiek Stalen Rijvloeren van Rijkswaterstaat.
quote:Op vrijdag 1 februari 2013 01:20 schreef arjan1212 het volgende:
nederland europees kampioen voetbal 1988
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Tijdens de finale stond jij buiten?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:20 schreef rubbereend het volgende:
ik vond dat destijds fascinerend, zelf was ik met vriendjes buiten aan het voetballen en toen Nederland had gewonnen reden er ineens auto's toeterend door de straten, vlagen uit de auto'sheb ademloos in de voortuin staan kijken.
Ik heb die uitzending ook gehoord. Frits Spits zei toen aan het begin: Nu even geen grapje.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:04 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik luisterde toen naar De Avondspits weet ik nog. En was breaking nieuws.
Ken je de beelden nog van de ouders ? Die zien dat hun dochter, de arts, explodeert. Het ongeloof in de gezichten.
Had wel impact toen. Weet het nog precies.quote:Op maandag 1 april 2013 07:16 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik heb die uitzending ook gehoord. Frits Spits zei toen aan het begin: Nu even geen grapje.
Ik heb per ongeluk een stukje gezien toen, barstte in huilen uit en heb het nooit meer kunnen terugkijken (bij "herdenkingen" op tv)quote:Op donderdag 7 februari 2013 21:49 schreef Karina het volgende:
[..]
Ah dat vond ik zo erg toen. Ik ben zelfs huilend de kamer uitgelopen ik kon het niet meer aanzien, vreselijk.
Ik meen me te herinneren dat ik ook naar buiten ben gegaan. Later door een propvolle auto opgepikt om toeterend door de straten te gaan rijdenquote:
quote:Op maandag 28 januari 2013 03:51 schreef DeParo het volgende:
Het gaat er dus om wat je nu kan herinneren, het eerste nieuwsfeit iets van televisie bijvoorbeeld radio krant, of wat op een andere manier impact op je wist te maken.
Wat mij betreft of de Joegoslavie-Oorlog, kan me vage dingen herinneren maar hij duurde vrij lang dus de volgorde is onduidelijk, of al dat tumult rondom Marc Dutroux. Weet het nog goed, die kisten van die kinderen op de televisie, en dat wanneer we in Belgie waren absoluut niet alleen de straat op mochten, had je ook nog foto's van die vermiste meisjes, ja dat was vrij heftig ben ik ook nog een tijdje bang geweest voor ontvoerders door al die aandacht daarvoor.
Brand los.
ja, we waren zelf aan het voetballenquote:
Respect voor deze oma.quote:Op zondag 7 april 2013 21:03 schreef Ransjih het volgende:
het allereerste was de moord op JFK en als tweede de reis naar de maan
Laatst het boek geschreven door haar vader gelezen. Verschrikkelijk verhaal, vooral omdat de dader in feite een veelpleger wasquote:Op donderdag 23 mei 2013 12:44 schreef Brummetje_ het volgende:
Sybine Jansons, dat ze vermist was en later dood in de sloot werd gevonden. Ik heb toen alles bijgehouden, krantenstukjes uitgeknipt enz.
Reaganquote:Op donderdag 23 mei 2013 16:22 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
De moordaanslag op Reagan. Of op de paus. Welke er eerder was.
30 maart en 13 mei 2 weken?quote:Op donderdag 23 mei 2013 16:29 schreef New_Pope het volgende:
[..]
Reagan. Er zat twee weken tussen.
Met dank aan NGC's 80's week.
quote:Op donderdag 23 mei 2013 16:43 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
30 maart en 13 mei 2 weken?
't Waren écht andere tijden..
Het ongeval van Senna was wel het eerste nieuws item wat echt een serieuze impact op me had...RIP SENNAquote:Op maandag 4 februari 2013 00:27 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde, ik weet het ook niet zeker.
Wat ik me wel kan herinneren is de storm van 25 januari 1990 waarbij in Nederland 19 mensen om het leven kwamen (dit moest ik wel terugzoeken). Ik was toen bijna 4, m'n moeder zat bij het raam, liep even weg en op dat moment viel er een groot stuk hout van het dak van het pand naast ons huis, door het raam, op haar stoel. Raam stuk, moeder heel
Daarna het dodelijke ongeval van Ayrton Senna, in 1994.
quote:Op woensdag 29 mei 2013 20:12 schreef Droopie het volgende:
ik stond klaar om op kamp te gaan en toen stonden er tanks bij het kremlin op tv.
quote:Op dinsdag 4 juni 2013 18:23 schreef Gitank2 het volgende:
De vuurwerkramp is ook maar een schijntje vergeleken met wanneer die twee je woonplaats aandoen
De stickers kan ik me ook nog goed herinneren, je kon ze toen sparen bij de Shell.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 21:11 schreef kenosis het volgende:
Neil Armstrong als eerste mens op de maan. Ik was vier jaar. Ik herinner me nog de NASA-stikkers die waren uitgedeeld en die ik had geplakt op de waterbakken die aan onze radiators hingen.
quote:Op maandag 3 juni 2013 02:27 schreef Cobra4 het volgende:
De gijzeling van kinderen en meesters/juffen van een lagere school in Bovensmilde in '77.
Ik zat toen op de kleuterschool en liep die dag weg van school omdat ik het ergens niet mee eens was. Ik heb me een halve dag verstopt in de opslag van de bakkerij van mijn ouders zodat ik later die dag op de normale tijd thuis kon komen.
Ondertussen waren er echter al veel agenten, familieleden en buren al uren naar mij op zoek omdat ze op de kleuterschool mijn verdwijning hadden doorgegeven aan de politie en dachten dat dat verband kon hebben met de gijzeling.
Na thuiskomst heb ik enorm op mijn kloten gekregen van mijn ouders en de politie. Gevolgd door een uitleg over de gijzeling door een enorm imponerende wachtmeester van de Rijkspolitie.
Ik schaam me nu nog als ik er aan denk.
Same here!quote:Op maandag 28 januari 2013 12:03 schreef Individual het volgende:
1986: Tsjernobyl Kernramp. We mochten geen bladgroente meer eten en m'n moeder (die imker is) moest alle honing van dat jaar weggooien. In 2010 ben ik er zelf gaan kijken.
1988: Holland Europees kampioen. Ik was op karatekamp en we hadden een groot oranje feest.![]()
![]()
1989: De muur valt. Pa riep ons naar beneden omdat er iets heel belangrijks op tv was. Een paar maanden later zijn we er zelf gaan kijken.
Dat waren de grootste dingen in mijn vroege jeugd. De val van de muur was het begin van een geweldig mooie tijd die op 11 september 2001 weer voorbij was. Mijn tienerjaren waren in de jaren 90.
Nu je het zegt, het eerste journaal nieuwsfeit was de oorlog om kosovo, maar het eerste echte nieuwsfeit dat ik me herinner was een krantenartikel over het opbouwen van de kermis bij ons in het dorp, met een grote kleurenfoto erbij, waarop mn broers en ik staan toe te kijkenquote:Op woensdag 17 juli 2013 16:12 schreef Sangroid het volgende:
1e landing op de maan (1969, ik was 6).![]()
Waarom weet ik dat nog zo goed:
Toen kregen we onze eerste tv (zwart-wit, zo'n oranje bolletje) en ik werd uit bed getrommeld om te mogen kijken.
En ik herinner me een hoop van de postings van mensen hier, maar het topic heet:
"Wat is het eerste nieuwsfeit dat je je nog herinnert"
Ik was toen net wat ouder en had wel de ernst van de ramp zelf door alleen niet wat de gevolgen zouden zijn van zoiets. Ik weet nog dat mijn vader zei 'dit gaat nog wel een staartje krijgen de komende jaren' en toen vroeg ik me wel af wat dat dan kon zijn.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 15:46 schreef Mitten het volgende:
Het overlijden van Diana! Ik was toen 8 jaar.
Ook herinner ik mij de vuurwerkramp (maar snapte niet zo goed hoe en wat).
Vier jaar laten 9/11. Ik had geen idee waarom het zo belangrijk was dat er een vliegtuig tegen een gebouw was gevlogen. Er gebeurden toch zo vaak ongelukken?
Scheelt nogal onderling.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 15:00 schreef agenda het volgende:
Gijzeling bij een school in bovensmilde en een trein bij de punt
Tong was duidelijk niet te vroeg wijsquote:
Was 9 in 72. Ben altijd jong gebleven,quote:Op zaterdag 17 januari 2015 15:01 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Tong was duidelijk niet te vroeg wijs
Dan snap ik niet dat 2 gebeurtenissen die op dezelfde dag van hetzelfde jaar op precies dezelfde tijd begonnen onderling nogal schelen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 15:53 schreef tong80 het volgende:
[..]
Was 9 in 72. Ben altijd jong gebleven,
quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:05 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Dan snap ik niet dat 2 gebeurtenissen die op dezelfde dag van hetzelfde jaar op precies dezelfde tijd begonnen onderling nogal schelen.
quote:Op zaterdag 17 januari 2015 16:43 schreef Waarheidsvinder het volgende:
In het jeugdjournaal, dat er maatregelen getroffen moesten worden tegen steeds hoger wordende waterstanden. Er liep een slootje achter het huis dus ik bang voor een grote overstroming.![]()
Dat gebeurde wel vaker.quote:Op maandag 19 januari 2015 19:37 schreef Droopie het volgende:
Ik ging op kamp en toen stonden er op de dag dat ik weg zou gaan allemaal tanks in moskou
Ik was al iets ouder en weet nog dat De Avondspits werd onderbroken door de Challengerramp. Net zoals bij de SLM Studio Sport werd onderbroken. Maar eerste nieuwsfeiten, zijn anders. Barend Biesheuvel herriner ik me nog als president. Vond dat een mooie man.quote:Op maandag 19 januari 2015 17:44 schreef Geralt het volgende:
Een paar in random order:
• de val van de Berlijnse muur.
• ramp in Tsjernobyl.
• ongeluk met spaceshuttle Challenger.
Het ongeluk met de Challenger was het eerst, dus dat wint dan, maar ik herinner me vooral nog dat tijdens de val van de muur mijn ouders ons voor de TV zette en zeiden dat we moesten kijken omdat het heel belangrijk was. Ik was toen 12 ongeveer.
Dat vond ik wel goed. Ik hoor van genoeg leeftijdsgenoten dat ze er niets van mee gekregen hebben destijds.
Ik was 25 toen en wist direct dat de wereld nooit meer hetzelfde zou zijnquote:Op dinsdag 20 januari 2015 15:16 schreef Goedzooi het volgende:
Het eerste nieuwsfeit dat ik me herinner is 9/11.
Als snapte ik toen niet hoe groot de impact was van die dag.
Ik was toen pas net 6 jaar. Ik wist alleen dat er iets heel ergs gebeurd was. Omdat mijn moeder bijna de hele dag (en ook de dagen erna) het nieuws bleef kijken.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 16:42 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik was 25 toen en wist direct dat de wereld nooit meer hetzelfde zou zijn
Ik was 23 en de vliegtuigen die moesten omkeren waren van de radar af..quote:Op dinsdag 20 januari 2015 15:16 schreef Goedzooi het volgende:
Ik had ook géén idee. Voor mij was het gewoon nieuws zoals al het andere nieuws. Met de MH17 had ik de impact ook niet zo gauw door trouwens. Het zal wel aan mij liggen. Ik heb het verschil met ander erg nieuws dan niet door. Nu als twintiger zou ik de impact van 9/11 trouwens wel doorhebben. Ik heb toentertijd ook alles live gezien maar nu zou ik wel op het puntje van mijn stoel zitten; dat tweede vliegtuig, al die mensen uit het raam, maar toen was het dus hetzelfde als ander nieuws voor mij.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 15:16 schreef Goedzooi het volgende:
Dat was niet mijn eerste maar wel een die me echt heel erg bij is gebleven. Op mijn 8e verjaardag hebben ze die trein aan flarden geschoten.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 15:00 schreef agenda het volgende:
Gijzeling bij een school in bovensmilde en een trein bij de punt
Ja, dat ook!quote:Op donderdag 23 mei 2013 13:00 schreef Raiment het volgende:
Als klein jochie keek ik altijd telekids. Op een bepaalde zaterdag was het er niet op want prinses Diana was omgekomen bij een auto ongeluk. Ik was zo verschrikkelijk pissig! Maar dat is wel ongeveer mijn eerste nieuws bericht wat ik me herinner denk ik.
Grappig, het nieuws over de aardbeving kan ik me niet herinneren maar de aardbeving zelf weer wel, was toen 4.quote:Op maandag 4 februari 2013 21:53 schreef thettes het volgende:
Bijlmerramp hier ook. Was toen zes. 'Leuk' is dat ik er later nog eens twee jaar 100 meter vanaf heb gewoond.
correctie:
Het is de aardbeving in Limburg in 1992. Die was een half jaar voor de Bijlmerramp, ik was toen vijf. Herinnering is er nog steeds omdat het diepe indruk maakte, want we waren die zomer daarvoor in Limburg op vakantie geweest.
Dit inderdaad, heeft indruk gemaakt!!quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:52 schreef TLC het volgende:
...het zinken van de Herald of Free Enterprise...
Ik herinner me vooral de moppen op school..quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:52 schreef TLC het volgende:
het zinken van de Herald of Free Enterprise, ik zal toen zo'n jaar of 8 geweest zijn
Vertel er er eens één.quote:Op zondag 25 januari 2015 10:35 schreef Individual het volgende:
[..]
Ik herinner me vooral de moppen op school..
Ken je het Karremans-item en gevoel ?quote:Op zondag 25 januari 2015 16:25 schreef littledrummergirl het volgende:
De oorlog in kosovo, in ons dorpje werden toen n hoop kosovaren opgevangen
geloof het nietquote:Op zondag 25 januari 2015 16:27 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ken je het Karremans-item en gevoel ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thom_Karremansquote:
Die ladderwagen:quote:Op zondag 25 januari 2015 14:58 schreef Kentekenplaat het volgende:
Het neerstorten van de Challenger en Tsjernobyl zijn de eerste grote dingen die ik me kan herinneren.
Lokaal gezien was het de brand in de Prins Bernardhoeve.
Op zondagochtend 16 februari 1986 woedde in de Prins Bern-hardhoeve in Zuidlaren de grootste brand sinds jaren. Nachtwakers ontdekten het vuur in het beurscomplex rond zeven uur. In de door 240 standhouders gevulde hallen zou de volgende dag de Horesca-beurs van start gaan. Meteen werd door het Zuidlaarder korps om assistentie van de omliggende korpsen gevraagd. Al snel stonden de vijf hallen in lichterlaaie en moesten als verloren worden beschouwd. Begeleid door ontploffende gasflessen, springende ramen en doffe dreunen van instortende muren en staalconstructies stegen gitzwarte rookwolken op uit het zalencomplex. De immense rookontwikkeling hulde het dorp in duisternis.
Uit voorzorg werden gasten van het Brinkhotel en de Gouden Leeuw gewekt. Niet veel later waren het hotel en de dancing een prooi der vlammen. Alle vijf hallen van het beurscomplex, het Brinkhotel en bar/dancing De Gouden Leeuw gingen verloren. Tegen tien uur kon de vlammenzee tot staan worden gebracht en om twaalf uur was ze onder controle. Naburige panden en woningen liepen rook- en waterschade op. Door de vrieskou veranderden brandweermensen in ijsmannetjes en zorgde bevroren bluswater voor lange ijspegels. In het heetst van de strijd waren zo'n honderd brandweerlieden met dertien blusvoertuigen in actie, het Asser korps met twee tankautospuiten, de ladderwagen en de mobile persluchtcompressor. 'Zwarte dag voor Zuidlaren' meldden de kranten de volgende dag, 'Het hart is uit het dorp weggerukt.' De commandant van Zuidlaren sprak van een nederlaag voor de brandweer.
http://www.oudzuidlaren.nl/html/body_brand_pbh.html
wat n schatjequote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |