0,6% zelfs.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus ik zeg doe maar. Inmiddels is de langstudeerboete vervallen, en de nieuwe rente voor de komende 5 jaar vastgesteld op 0,65% (kan ook 0,68% zijn, weet ik niet zeker).
Yup, je hebt gelijk. Ik heb de brief er even bijgezocht en er staat:quote:
Ohoh, studie bubble!quote:Op vrijdag 25 januari 2013 19:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup, je hebt gelijk. Ik heb de brief er even bijgezocht en er staat:
Percentage 0,60%
Geldig t/m 31-12-2017
zat bij mijn afstuderen op 4,19 geloof ikquote:Op vrijdag 25 januari 2013 19:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup, je hebt gelijk. Ik heb de brief er even bijgezocht en er staat:
Percentage 0,60%
Geldig t/m 31-12-2017
Zou fijn zijn als de rest van mijn hypotheek daar ook ondergebracht kan worden
http://www.nvm.nl/columns(...)mn_rudy_stroink.aspxquote:De woningmarkt is een politiek probleem
Het laatste kwartaal van 2012 is positief verlopen voor de woningmarkt. Er was een piek in de verkopen en elke verkoop is toch maar weer een verdienmomentje. Goed nieuws was eigenlijk ook dat de prijzen eindelijk structureel aan het dalen zijn. Als je van je huis af wilt, moet je nu gemiddeld 16% toegeven op de prijs van voor de crisis. Niet leuk natuurlijk, maar een prijsdaling helpt om de markt weer op gang te brengen. Eens moet het toch gebeuren en liever maar zo snel mogelijk. Acceptatie is een keerpunt in elk rouwproces.
Wat ik echter vrees is dat de opleving nog geeneens een magere zwaluw is en dat we een lange periode met een vastgevroren woningmarkt ingaan. De recente opleving heeft te maken met de nieuwe fiscale regels die van kracht zullen zijn na dit eerste kwartaal. Kopers willen nog even zaken doen. Die druk valt binnenkort dus weg. Mijn pessimisme komt omdat er steeds zuiniger geleend wordt door de banken. Ze kunnen ook niet anders, want de politiek is bezig om de speelruimte steeds kleiner te maken door een barrage van regels. Aan wie de banken mogen lenen, hoeveel, en tegen welke condities. Banken kunnen nu alleen nog maar leningen afsluiten die in 30 jaar worden afgelost, anders is er geen renteaftrek voor de huiseigenaar. Dat slaat helemaal nergens op, want met een aflossing naar 50% van de waarde van je huis zit je ook wel goed. Gevalletje van overreactie, het gaat helemaal niet zo slecht met de hypotheken. Er is bijna geen ander land met zo weinig gedwongen huizenverkopen.
quote:
Wat dacht je van de tulpenbollenbubble...quote:Op vrijdag 25 januari 2013 19:37 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Ik voel een topicreeks aankomen...
De huizenprijzen dalen met gemiddeld 7% per jaar, over een paar jaarquote:Op vrijdag 25 januari 2013 22:47 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De huizenprijzen zakken nog harder?
Of blijven ze stabiel omdat er niets meer verkocht wordt?
Huizenprijzen zijn niet in gemiddelden te pakken, wanneer er weinig verkocht wordt dan vertroebelt dat cijfer al erg snel.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 23:52 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
De huizenprijzen dalen met gemiddeld 7% per jaar, over een paar jaar
kan je je droomhuis kopen.
Als er niks verkocht wordt neemt de voorraad woningen toe dus daalt automatischquote:Op vrijdag 25 januari 2013 22:47 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Of blijven ze stabiel omdat er niets meer verkocht wordt?
Zo werkt dat dus niet, huizen staan voor bepaalde prijs te koop, niemand koopt ze dus prijs blijft hetzelfde omdat er niet onderhandeld gaat worden, daarnaast kunnen veel verkopers niet veel zakken met hun prijs en blijven ze noodgedwongen maar zitten.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 23:56 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Als er niks verkocht wordt neemt de voorraad woningen toe dus daalt automatisch
de prijs, de prijzen blijven dan niet stabiel.
Die mensen bepalen ook de prijs, de rest van de woningen in die straat dalen mee. Plus de leencapaciteit daalt dus de oude prijzen kunnen niet meer betaald worden.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 00:02 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Alleen de mensen die wel moeten verkopen moeten zakken omdat het anders openbare verkoop wordt.
De rest van de woningen in de straat weet niet voor welke prijs zo'n huis weggaat en de handelaar die het opkoopt gaat net onder de andere zitten in de buurt met een grotere marge om te onderhandelen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 00:05 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Die mensen bepalen ook de prijs, de rest van de woningen in die straat dalen mee. Plus de leencapaciteit daalt dus de oude prijzen kunnen niet meer betaald worden.
Ik val bijna van mijn kruk af...quote:Op zaterdag 26 januari 2013 00:02 schreef Piet_Piraat het volgende:
Zo werkt dat dus niet, huizen staan voor bepaalde prijs te koop, niemand koopt ze dus prijs blijft hetzelfde omdat er niet onderhandeld gaat worden, daarnaast kunnen veel verkopers niet veel zakken met hun prijs en blijven ze noodgedwongen maar zitten.
Alleen de mensen die wel moeten verkopen moeten zakken omdat het anders openbare verkoop wordt.
Wellicht juist wel, en ben ik daarom zo onder de indruk van je plotselinge realiteitsbesef.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 00:15 schreef Piet_Piraat het volgende:
Je hebt waarschijnlijk mijn andere posts niet zo goed gelezen.
Dat heb ik nog uit begin jaren 80 meegekregen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 00:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wellicht juist wel, en ben ik daarom zo onder de indruk van je plotselinge realiteitsbesef.
toch kocht ik een appartement 30.000 onder de vraagprijs, deze weekquote:Op zaterdag 26 januari 2013 00:02 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Zo werkt dat dus niet, huizen staan voor bepaalde prijs te koop, niemand koopt ze dus prijs blijft hetzelfde omdat er niet onderhandeld gaat worden, daarnaast kunnen veel verkopers niet veel zakken met hun prijs en blijven ze noodgedwongen maar zitten.
Appartementen huur je , die ga je toch niet kopen?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 00:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
toch kocht ik een appartement 30.000 onder de vraagprijs, deze week
Hoe je eraan komt is van ondergeschikt belang,quote:Op zaterdag 26 januari 2013 00:29 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat heb ik nog uit begin jaren 80 meegekregen.
Appartementen in Frankrijk tellen niet mee....quote:Op zaterdag 26 januari 2013 00:52 schreef michaelmoore het volgende:
toch kocht ik een appartement 30.000 onder de vraagprijs, deze week
ja kennelijk welquote:Op zaterdag 26 januari 2013 00:54 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Appartementen huur je , die ga je toch niet kopen?
midden nederlandquote:Op zaterdag 26 januari 2013 00:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Appartementen in Frankrijk tellen niet mee....
Wat koop je dan?quote:
Tja ik weet nog niet wat ik ermee moet, misschien als hokje als ik, gepensioneerd benquote:Op zaterdag 26 januari 2013 01:05 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wat koop je dan?
De grond is niet van jou, de muren moet je delen, alleen de lucht binnen heb je zelf.
Je koopt het gebruiksrecht.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 01:05 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Wat koop je dan?
De grond is niet van jou, de muren moet je delen, alleen de lucht binnen heb je zelf.
maar dan is er toch geen probleem?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 00:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik val bijna van mijn kruk af...
Toch nog een realistische opmerking in deze topicreeks.
Ik heb het gezien, het klopt wat hij zegt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:05 schreef Scorpie het volgende:
Ik wacht nog steeds op de details van dat appartement en het ingescande koopcontract samen met je ID michealmoore.
quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:21 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Ik heb het gezien, het klopt wat hij zegt.
gewoon doorverhuren.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 00:54 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Appartementen huur je , die ga je toch niet kopen?
neen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]ja kloon, we weten dat jij en michael dezelfde persoon zijn.
ik gebruik nog weleens leestekens, hij nietquote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]ja kloon, we weten dat jij en michael dezelfde persoon zijn.
risicovol?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Vaak financieel nauwelijks interessant en vrij risicovol.
Stuur zijn pm/dm dan maar door, kleine moeitequote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:25 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
ik gebruik nog weleens leestekens, hij niet
Hij wilde dat ik het niet verder stuurde, dan moet je het aan hem zelf vragen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Stuur zijn pm/dm dan maar door, kleine moeite
Log dan ff in met je andere account en geef ff toestemming.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:30 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Hij wilde dat ik het niet verder stuurde, dan moet je het aan hem zelf vragen.
Ja goede huurders in dat segment zijn beperkt beschikbaar en huurbescherming kan heel lastig uitpakken.quote:
als ik een kloon was had ik dat idd kunnen doen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Log dan ff in met je andere account en geef ff toestemming.
Een kloon ben je in elk geval.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:34 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
als ik een kloon was had ik dat idd kunnen doen.
En wat is er zo raar aan dat iemand nu een huis koopt voor een prikkie?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Log dan ff in met je andere account en geef ff toestemming.
Laat ik mijn huisbaas eens citeren, nadat ik hem een vraag stelde over de borg: "Ik heb jullie gezien, en hoef die borg niet te hebben."... De borg bleek bij de makelaar te zijn "verdwenen": "Ik denk niet dat ik de borg heb, maar dat zou ik moeten nakijken...", aldus de makelaar.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:33 schreef 99.999 het volgende:
Ja goede huurders in dat segment zijn beperkt beschikbaar en huurbescherming kan heel lastig uitpakken.
Het prikkie wordt zeer waarschijnlijk kleiner. Als je het huis dan niet direct nodig hebt, is dat niet verstandig.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:36 schreef NeeOfTochJA het volgende:
En wat is er zo raar aan dat iemand nu een huis koopt voor een prikkie?
Ja waarschijnlijk wel, maar dat huis van m.m was al vrij goedkoop maar dat wordt niet gelooft.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Laat ik mijn huisbaas eens citeren, nadat ik hem een vraag stelde over de borg: "Ik heb jullie gezien, en hoef die borg niet te hebben."... De borg bleek bij de makelaar te zijn "verdwenen": "Ik denk niet dat ik de borg heb, maar dat zou ik moeten nakijken...", aldus de makelaar.
En huurbescherming? Waarom zou dat een probleem zijn voor iemand die iets wil verhuren? Je moet het natuurlijk niet verhuren om er elk moment iets anders mee te kunnen gaan doen, dan moet je het leeg laten staan, maar krijg je ook geen huurpenningen.
En ja, onze huisbaas kan ons er (gelukkig!) niet uitknikkeren als-ie daar zin in heeft, maar daar heeft-ie ook helemaal geen behoefte aan, want dan zou-ie nieuwe huurders moeten zoeken, en dat kost hem weer een maand huur aan makelaarskosten.
[..]
Het prikkie wordt zeer waarschijnlijk kleiner. Als je het huis dan niet direct nodig hebt, is dat niet verstandig.
Maak je nou expres d/t fouten?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:04 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Ja waarschijnlijk wel, maar dat huis van m.m was al vrij goedkoop maar dat wordt niet gelooft.
kofschip?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Maak je nou expres d/t fouten?
nee dat mag niet van mij, afspraakquote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Stuur zijn pm/dm dan maar door, kleine moeite
niet iedere huurder is reuzebraaf. Genoeg gevallen bekend waarbij de verhuurder zich achteraf voor het hoofd slaat...quote:Op zaterdag 26 januari 2013 09:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Laat ik mijn huisbaas eens citeren, nadat ik hem een vraag stelde over de borg: "Ik heb jullie gezien, en hoef die borg niet te hebben."... De borg bleek bij de makelaar te zijn "verdwenen": "Ik denk niet dat ik de borg heb, maar dat zou ik moeten nakijken...", aldus de makelaar.
En huurbescherming? Waarom zou dat een probleem zijn voor iemand die iets wil verhuren? Je moet het natuurlijk niet verhuren om er elk moment iets anders mee te kunnen gaan doen, dan moet je het leeg laten staan, maar krijg je ook geen huurpenningen.
En ja, onze huisbaas kan ons er (gelukkig!) niet uitknikkeren als-ie daar zin in heeft, maar daar heeft-ie ook helemaal geen behoefte aan, want dan zou-ie nieuwe huurders moeten zoeken, en dat kost hem weer een maand huur aan makelaarskosten.
[..]
leugenaartjequote:Op zaterdag 26 januari 2013 13:21 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Ik heb ook een PM gehad, en zoals gebruikelijk liegt mijn kloon weer dat het gedrukt staat. Niks van bekend bij huidige eigenaar, verkopend makelaar of kadaster.
quote:Reportage van Jessica van Spengen (NOS verslaggeefster in Madrid) voor het NOS Radio 1 Journaal. Over de vele Nederlanders en Belgen die ervoor kiezen om een Spaanse woning te kopen en waarom dat juist nú aantrekkelijk is
Grappig, die gebruiken helemaal geen bekisting, pleuren het beton er zo in.quote:
Ja, is een geweldig plan met die droge grond, en het warme klimaat.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Grappig, die gebruiken helemaal geen bekisting, pleuren het beton er zo in.
ja dat kan op de klei nietquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Grappig, die gebruiken helemaal geen bekisting, pleuren het beton er zo in.
geen last van betonrot daar , dat scheeltquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ja, is een geweldig plan met die droge grond, en het warme klimaat.Ach who cares, mag zo weer in elkaar flikkeren, het is toch maar voor buitenlanders.
Pay shit, get shit.
alleen een goeie airco en een pool, dat is wel nuttigquote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Het beton gaat op gravel. Hoewel even natspuiten vooraf wellicht geen overbodige luxe zou zijn.
Verder gewoon een goedkope bouwmethode, prima toch? Geen heipalen nodig, een bekisting zou alleen maar voor ruimte tussen grond en beton zorgen.
Vloerisolatie voor warme voeten is daar niet nodig. En je hebt heel veel huis voor je geld.
Haha, een huis heeft gelukkig geen houdbaarheidsdatum...quote:Op vrijdag 25 januari 2013 23:56 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Als er niks verkocht wordt neemt de voorraad woningen toe dus daalt automatisch
de prijs, de prijzen blijven niet stabiel.
Bij een huis geldt ook gewoon vraag en aanbod. Als mensen graag hun huis willen verkopen zullen ze dat uiteindelijk ook voor een lagere prijs doen als ze het niet kwijt raken.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:53 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Haha, een huis heeft gelukkig geen houdbaarheidsdatum...
En het mooie is dat dat mutatis mutandis ook geldt voor kopers, al vele eeuwen lang.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:00 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Bij een huis geldt ook gewoon vraag en aanbod. Als mensen graag hun huis willen verkopen zullen ze dat uiteindelijk ook voor een lagere prijs doen als ze het niet kwijt raken.
Klopt. Alleen nu neemt de voorraad toe.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
En het mooie is dat dat mutatis mutandis ook geldt voor kopers, al vele eeuwen lang.
Da's mooi, helaas koop je daar niks voor. Letterlijk.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:24 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Klopt. Alleen nu neemt de voorraad toe.
Er moet een nieuwe balans gevonden worden voordat het weer betaalbaar is.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Da's mooi, helaas koop je daar niks voor. Letterlijk.
voorlopig wordt het vooral minder betaalbaar.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:40 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Er moet een nieuwe balans gevonden worden voordat het weer betaalbaar is.
Heeft geen jota met betaalbaarheid te maken, maar vooral met speculanten die denken op het laagste punt te kunnen kopen. Nou, daar ligt het kerkhof mee bezaaidquote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:40 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Graag voor een bepaalde prijs. die hebben nogal te maken met elkaar.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:00 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Bij een huis geldt ook gewoon vraag en aanbod. Als mensen graag hun huis willen verkopen zullen ze dat uiteindelijk ook voor een lagere prijs doen als ze het niet kwijt raken.
De starters moeten weer gaan sparen over vier jaar mag je nog "maar" 100 % financieren, persoonlijk ben ik voor hooguit 90% en zelfs dat is erg veelquote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:40 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Onzin. Iedereen weet dat je minimaal 30% onder de vraagprijs moet bieden. Succes gegarandeerd.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:13 schreef Sjabba het volgende:
Graag voor een bepaalde prijs. die hebben nogal te maken met elkaar.
Eerlijk gezegd you can't blame a guy for trying..quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. Iedereen weet dat je minimaal 30% onder de vraagprijs moet bieden. Succes gegarandeerd.
Of ben ik de enige die zo dagelijks zijn boodschappen doet, onderhandelt met de gemeente over de kosten voor het vuil ophalen, afdingt bij de Eneco, een auto koopt, en zelfs bij de benzinepomp aan het pingelen slaat?
Goed plan. Gewoon weer eerst sparen. Dus als een huis 250K kost, en je max hypo is 200K, dan zelf 50K meenemen. Niks mis mee. Zo was het vroeger ook. De tijd dat je wel 250K kon lenen, intrek kon nemen in je nieuwe huis en ondertussen op je gemak kon sparen is nu wel voorbij. Voortaan is het eerst sparen, dan bijleggen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De starters moeten weer gaan sparen over vier jaar mag je nog "maar" 100 % financieren, persoonlijk ben ik voor hooguit 90% en zelfs dat is erg veel
Wie houd je tegen om het zo voor jezelf te regelen?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De starters moeten weer gaan sparen over vier jaar mag je nog "maar" 100 % financieren, persoonlijk ben ik voor hooguit 90% en zelfs dat is erg veel
Ik financier net 60%quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:33 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wie houd je tegen om het zo voor jezelf te regelen?
Duh, wat is je probleem toch...quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik financier net 60%
Dat is het voordeligst
Tja, ik geloof niet dat ik een probleem heb, ieder jaar drie keer met vakantie, nieuwe auto, goede baan, goede pensioenvooruitzichten, gezond, nee gaat welquote:
Als je ieder jaar 3 x met vakantie wilt heb je m.i. wel een probleem. Kennelijk bevalt de tijd tussen de vakanties dan niet zo goed.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:48 schreef michaelmoore het volgende:
Tja, ik geloof niet dat ik een probleem heb, ieder jaar drie keer met vakantie,
hoeren?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
*confused* welke van de vele user-ids die bij dit account hoeren heb je het over?
heb met oud en nieuw in Afrika gezeten en ben sinds een dikke week terug, ik ben geboren voor het strand, skiën kan ik niet meerquote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je ieder jaar 3 x met vakantie wilt heb je m.i. wel een probleem. Kennelijk bevalt de tijd tussen de vakanties dan niet zo goed.
Natuurlijk wil iedere huizenbezitter de oude prijs voor zn huis wat er ooit voor betaald is, maar is dat realistisch? Gezien de jaarlijkse daling van 7% wordt dat steeds lastiger.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:13 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Graag voor een bepaalde prijs. die hebben nogal te maken met elkaar.
Natuurlijk moet je nu ver onder de vraagprijs bieden, waarom zou je het niet doen? Niet geschoten is altijd mis. Jij ben zo iemand die uit beleefdheid 2% onder de vraagprijs biedt?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 19:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. Iedereen weet dat je minimaal 30% onder de vraagprijs moet bieden. Succes gegarandeerd.
Denkfout. Als ik mijn woning wil verkopen hang ik er een tegenwaarde aan waarmee ik mezelf niet tekort doe. Ik moet immers op een andere plek gaan wonen, en dat kost ook geld. Als ik er op achteruit ga, dan kan ik dus beter niet verkopen..quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:02 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Natuurlijk wil iedere huizenbezitter de oude prijs voor zn huis wat er ooit voor betaald is
Ik heb godzijdank geen last van dat soort vraagstukken. Ik heb al gekocht.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:05 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Natuurlijk moet je nu ver onder de vraagprijs bieden, waarom zou je het niet doen? Niet geschoten is altijd mis. Jij ben zo iemand die uit beleefdheid 2% onder de vraagprijs biedt?
In jouw geval misschien niet maar blijkbaar genoeg andere gevallen die wel willen zakken met de prijs, anders is er geen jaarlijkse waardevermindering van 7%.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Denkfout. Als ik mijn woning wil verkopen hang ik er een tegenwaarde aan waarmee ik mezelf niet tekort doe. Ik moet immers op een andere plek gaan wonen, en dat kost ook geld. Als ik er op achteruit ga, dan kan ik dus beter niet verkopen..
Er zijn er voldoende die blij zijn met een bod, die makelaar zei tot mijn verbazing, ok, dan gaan we daarmee aan het werk, die vroeg de verkoper helemaal nietsquote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik heb godzijdank geen last van dat soort vraagstukken. Ik heb al gekocht.
Feit is wel dat als je 30% (of <10%...) onder mijn vraagprijs bied als eerste bod, je het niet eens meer MAG kopen. Van mij. Gewoon omdat het kan.
Genoeg gevallen in deze tijd waar het wel bij is gelukt om 30% af te dingen, dus daarom altijd doen. Anders betaal je teveel.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:09 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik heb godzijdank geen last van dat soort vraagstukken. Ik heb al gekocht.
Feit is wel dat als je 30% (of <10%...) onder mijn vraagprijs bied als eerste bod, je het niet eens meer MAG kopen. Van mij. Gewoon omdat het kan.
Dat verwacht ik niet dat gaat gebeuren, maar dan zal ik zeker negatief meebiedenquote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik kreeg gisteren nog geld bij toen ik een huis kocht. Ik heb Bvz net een PM gestuurd
Dat is nogal afhankelijk van het eigen geld wat je gespaard hebt.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
voorlopig wordt het vooral minder betaalbaar.
Tja. Ik moet kennelijk mijn beeld van de huizenmarkt bijstellen. De linkjes naar de documenten die Dino me net stuurde liegen er niet om...quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik kreeg gisteren nog geld bij toen ik een huis kocht. Ik heb Bvz net een PM gestuurd
kan ie nog eens 30 linjes sturen danquote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:21 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tja. Ik moet kennelijk mijn beeld van de huizenmarkt bijstellen. De linkjes naar de documenten die Dino me net stuurde liegen er niet om...![]()
Ongelooflijk, wat een mazzel. Nou Dino, het is je van harte gegund.
Geen idee. Vraag het hem eens?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:23 schreef michaelmoore het volgende:
kan ie nog eens 30 linjes sturen dan
Klopt. Een gemiddeld huis wordt elk jaar +/- 15k goedkoper.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat is nogal afhankelijk van het eigen geld wat je gespaard hebt.
er zijn altijd uitzonderingen. Over de gehele linie daalt de betaalbaarheid al een aardige tijd.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat is nogal afhankelijk van het eigen geld wat je gespaard hebt.
Steeds meer 2 verdieners zijn flink aan het sparen in hun vrije sector huurwoning.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
er zijn altijd uitzonderingen. Over de gehele linie daalt de betaalbaarheid al een aardige tijd.
Duurt wat langer dan in een koopwoning, maar is wel te doen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:42 schreef Piet_Piraat het volgende:
Steeds meer 2 verdieners zijn flink aan het sparen in hun vrije sector huurwoning.
Dat is ook precies de bedoeling. Zelf wat geld inleggen, in plaats van dat bedrag ook nog lenen.quote:Met wat discipline kun je in een paar jaar een leuke bedrag meenemen bij aankoop van een huis.
Er staan hier in de buurt genoeg vrije sector huizen te huur voor 700-800 Euro per maand.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Duurt wat langer dan in een koopwoning, maar is wel te doen.
[..]
Dat is ook precies de bedoeling. Zelf wat geld inleggen, in plaats van dat bedrag ook nog lenen.
jajaja, komt u maar met de linkjes, of doe je en michealmooretje?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Er staan hier in de buurt genoeg vrije sector huizen te huur voor 700-800 Euro per maand.
Een vergelijkbare koopwoning is rond de 180.000 Euro, qua lasten ben je dan niet veel goedkoper uit.
Grote kans dat die woningen over 2 jaar rond de 150 a 160.000 zitten.
In de tussentijd zo'n 40.000 eigen geld en de woning is ineens erg betaalbaar, lach je om de HRA en kunt lineair aflossen.
Dat zijn toch reeele bedragen die Piet noemt?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
jajaja, komt u maar met de linkjes, of doe je en michealmooretje?
Dan moet het geen enkel probleem zijn om met concrete voorbeelden te komen, tot zover hou ik het voor een gemiddelde post van Piet in dit topic: trash.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zijn toch reeele bedragen die Piet noemt?
Wat vind je dan zo raar aan die bedragen? Ik vind ze helemaal niet zo bijzonder, alleen die 40K sparen in twee jaar zal niet zoveel mensen lukken.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dan moet het geen enkel probleem zijn om met concrete voorbeelden te komen, tot zover hou ik het voor een gemiddelde post van Piet in dit topic: trash.
Welke bedragen vind jij bijzonder dan?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
jajaja, komt u maar met de linkjes, of doe je en michealmooretje?
Feit is dat als vrij sector huur bij de wannabee kopers aan bod komt in verband met op je gemak afwachten er plotseling legio woningen te vinden zijn voor 700 a 800,- per maand, en als dezelfde kopers klagen over de vrije sector huur, kosten ze ineens 1100 a 1200,- per maand,.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:07 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Welke bedragen vind jij bijzonder dan?
ik denk dat de betaalbaarheid van de tegenwoordig ingeprijsde woningen wel goed is,quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Er staan hier in de buurt genoeg vrije sector huizen te huur voor 700-800 Euro per maand.
Een vergelijkbare koopwoning is rond de 180.000 Euro, qua lasten ben je dan niet veel goedkoper uit.
Grote kans dat die woningen over 2 jaar rond de 150 a 160.000 zitten.
In de tussentijd zo'n 40.000 eigen geld en de woning is ineens erg betaalbaar, lach je om de HRA en kunt lineair aflossen.
In 80% van Nederland heb je een vrije sector woning huur met voor- en achtertuin in een nette buurt met ca 130 m2 woonoppervlakte voor onder de 600 euro.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Feit is dat als vrij sector huur bij de wannabee kopers aan bod komt in verband met op je gemak afwachten er plotseling legio woningen te vinden zijn voor 700 a 800,- per maand, en als dezelfde kopers klagen over de vrije sector huur, kosten ze ineens 1100 a 1200,- per maand,.
Generaliseer je nu niet een beetje?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Feit is dat als vrij sector huur bij de wannabee kopers aan bod komt in verband met op je gemak afwachten er plotseling legio woningen te vinden zijn voor 700 a 800,- per maand, en als dezelfde kopers klagen over de vrije sector huur, kosten ze ineens 1100 a 1200,- per maand,.
Dat is volgens mij sociaal, dus niet marktconform. Dat kan iedere willekeurige prijs zijn.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:14 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Generaliseer je nu niet een beetje?
Hier een linkje voor Amsterdam:
http://eigenhaard.woningnetregioamsterdam.nl/
Als er al in Amsterdam woningen voor die prijs te vinden zijn dan zijn er buiten Amsterdam helemaal genoeg betaalbare woningen.
Sociaal is naar mijn weten max 680E.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is volgens mij sociaal, dus niet marktconform. Dat kan iedere willekeurige prijs zijn.
Is dat niet de huursubsidiegrens? Maar dit is toch van een niet-commerciele instelling?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:17 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Sociaal is naar mijn weten max 680E.
Zij zitten volgens mij in de sociale en de vrije sector woningen. Rechtsboven staat ieder geval dat het vrije sector woningen zijn.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Is dat niet de huursubsidiegrens? Maar dit is toch van een niet-commerciele instelling?
In 60% van NL zijn de koopwoningen erg goedkoop. Je punt is?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:13 schreef LXIV het volgende:
In 80% van Nederland heb je een vrije sector woning huur met voor- en achtertuin in een nette buurt met ca 130 m2 woonoppervlakte voor onder de 600 euro.
Dat de genoemde getallen correct zijn.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
In 60% van NL zijn de koopwoningen erg goedkoop. Je punt is?
Meest concrete voorbeeld is mijn dochter, die doet het namelijk op die manier.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dan moet het geen enkel probleem zijn om met concrete voorbeelden te komen, tot zover hou ik het voor een gemiddelde post van Piet in dit topic: trash.
Niet dus. Je kunt niet een vrije sector woning achter in Drenthe vergelijken met een vrije sector woning waar mensen wel willen wonen.quote:
Dat is zeker slim. Huizen worden goedkoper en het spaargeld wordt meer, zo sla je 2 vliegen in 1 klap.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:26 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Meest concrete voorbeeld is mijn dochter, die doet het namelijk op die manier.
Na 2 jaar in appartement van 550 Euro en 20k spaargeld is ze met haar vriend nu in jaren 80 woning gaan wonen voor 700 in de maand.
Komende 2 jaar komt er nog zeker 20k spaargeld bij en lijkt me een slimme aanpak in deze tijd.
Ik praat nu over midden Nederland op de rand Utrecht/ Gelderland.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet dus. Je kunt niet een vrije sector woning achter in Drenthe vergelijken met een vrije sector woning waar mensen wel willen wonen.
Zeker teveel geluisterd naar de doemdenkers hier? 700 in de maand voor een jaren 80 woning geeft bij mij nou niet echt aanleiding om een vreugdesprong te maken.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:26 schreef Piet_Piraat het volgende:
en 20k spaargeld is ze met haar vriend nu in jaren 80 woning gaan wonen voor 700 in de maand.
Muv sommige delen van de Randstad (want in Rotterdam is het ook niet duur), is overal toch wel iets te vinden voor een redelijke huur?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Niet dus. Je kunt niet een vrije sector woning achter in Drenthe vergelijken met een vrije sector woning waar mensen wel willen wonen.
Ah, dat verklaard een hoop.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:30 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik praat nu over midden Nederland op de rand Utrecht/ Gelderland.
Doe de linkjes dan maar.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:30 schreef LXIV het volgende:
Muv sommige delen van de Randstad (want in Rotterdam is het ook niet duur), is overal toch wel iets te vinden voor een redelijke huur?
Wel als koopwoningen met +/- 15k p/j dalen en zij er naast kan sparen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zeker teveel geluisterd naar de doemdenkers hier? 700 in de maand voor een jaren 80 woning geeft bij mij nou niet echt aanleiding om een vreugdesprong te maken.
er staan hier sinds kort VS huurwoningen leeg, sommigen al een halfjaar, dat kost toch ook een vermogen, afgezien van de schimmel en vocht, voordeel is dat in de winter het onkruid kapot gaatquote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zeker teveel geluisterd naar de doemdenkers hier? 700 in de maand voor een jaren 80 woning geeft bij mij nou niet echt aanleiding om een vreugdesprong te maken.
Ehmmm.. Ze heeft al gekocht begreep ik...quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:32 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Wel als koopwoningen met +/- 15k p/j dalen en zij er naast kan sparen.
Dan had ik het niet goed begrepen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ehmmm.. Ze heeft al gekocht begreep ik...
Degene in de straat die dezelfde woning voor 220k gekocht hebben in 2007 zeker niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:38 schreef NeeOfTochJA het volgende:
http://www.pararius.nl/hu(...)pe-1/prijs-aflopend/
Ligt even aan de rente van toen, maar kan me voorstellen dat die minder betalen dan je dochter.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
Degene in de straat die dezelfde woning voor 220k gekocht hebben in 2007 zeker niet.
Die staan er ook gewoon tussen hoor, je moet het wel willen zien.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
Ik heb het over een woning... Niet over appartementen, met 3 kamers voor 750,-
Gewoon een woning. Je weet wel.
En wie zegt dat die er 220k hypotheek voor genomen hebben. Ik woon ook in een huis van vorig jaar 275k maar heb maar een hypotheekje van 150k.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:41 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Degene in de straat die dezelfde woning voor 220k gekocht hebben in 2007 zeker niet.
Gelukkig hebben ze nog wel zo'n voordelige spaarhypotheek.
Yup, dit bedoel je? Uit 1920? Met 2 slaapkamers? http://www.pararius.nl/Hu(...)Zwaluwstraat/823202/quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:44 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Die staan er ook gewoon tussen hoor, je moet het wel willen zien.
Rente zal rond de 4,5 a 5% liggen afhankelijk van de looptijd.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ligt even aan de rente van toen, maar kan me voorstellen dat die minder betalen dan je dochter.
Hmmm. wie weet. Ik sloot in 2005 een hypotheek af voor 3,65% (6 jaar vast)quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
Rente zal rond de 4,5 a 5% liggen afhankelijk van de looptijd.
In Amsterdam zal je geen bijzondere woning vinden nee, daarbuiten zijn er welquote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup, dit bedoel je? Uit 1920? Met 2 slaapkamers? http://www.pararius.nl/Hu(...)Zwaluwstraat/823202/
Heb er even de grafiek bijgepakt en in 2005 stond de rente inderdaad wat lager, in 2007 was de 4,5- 5% gangbaar voor 7- 20 jaar vast.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hmmm. wie weet. Ik sloot in 2005 een hypotheek af voor 3,65% (6 jaar vast)
Daarna voor 20 jaar verlengd voor 4,35%.
Tja, en wellicht hebben die mensen wel variabel gekozen. Dan zijn ze nog goedkoper uit. Vragen, vragen, vragen... Je weet het simpelweg niet he?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:55 schreef Piet_Piraat het volgende:
Heb er even de grafiek bijgepakt en in 2005 stond de rente inderdaad wat lager, in 2007 was de 4,5- 5% gangbaar voor 7- 20 jaar vast.
Again, a load of bull.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:50 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Rente zal rond de 4,5 a 5% liggen afhankelijk van de looptijd.
Op 220k is dat 5500 per jaar 42% HRA terug maakt 3200 per jaar.
Waardevermindering woning is 40.000 maakt 8000 per jaar.
Ik een Ferrari, gewoon van de makelaar gehad, zo hop, zonder te vragen deed hij dat. Heb je even een pm gestuurd, kanje zien dat het waar is.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het is helemaal waar, ik heb het gezienquote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik een Ferrari, gewoon van de makelaar gehad, zo hop, zonder te vragen deed hij dat. Heb je even een pm gestuurd, kanje zien dat het waar is.
Niet doorvertellen hoor, niemand anders mag het zien !quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het is helemaal waar, ik heb het gezien
En dan ook nog even de inkomsten en uitgaven en hypotheek info van die mensen in dat huis van 220k.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Again, a load of bull.
Teveel gezever (een ouderwetse term voor getrol), te weinig feiten.
Kom maar met de huizen. Niet virtueel, maar in het echie. Ik check ze met plezier tegen het kadaster etc.
Vergelijk de prijzen in 2007 met die van nu in Veenendaal en Ede maar voor een gemiddeld jaren 80 rijtjeshuis.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Again, a load of bull.
Teveel gezever (een ouderwetse term voor getrol), te weinig feiten.
Kom maar met de huizen. Niet virtueel, maar in het echie. Ik check ze met plezier tegen het kadaster etc.
Rentekosten heb ik al in eerdere post gezet, in een stabiele markt ben je beter af met koophuis.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:15 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
En dan ook nog even de inkomsten en uitgaven en hypotheek info van die mensen in dat huis van 220k.
Wat een onzin weer. Ik heb een koophuis, en ben sowieso beter af. Stabiele markt of niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:51 schreef Piet_Piraat het volgende:
in een stabiele markt ben je beter af met koophuis.
Daar is op het moment geen sprake van.
Dat waren jou gegokte ideeen van wat die mensen in dat 220k huis wel niet zouden betalen. Wat ik ook al eerder zij "wie zegt dat zei een hypo hebben van 220k" of oh nee 233k want kosten koper. Dat jij zo'n berekeningetje kunt neerzetten is mooi. Maar zegt gewoon 3 keer niks.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:51 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Rentekosten heb ik al in eerdere post gezet, in een stabiele markt ben je beter af met koophuis.
Daar is op het moment geen sprake van.
Ook jij bent ooit starter geweest toch? Wat zou je doen in deze tijd?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat een onzin weer. Ik heb een koophuis, en ben sowieso beter af. Stabiele markt of niet.
De rente is niet eens zo belangrijk, de waardevermindering tikt veel harder aan.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:54 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat waren jou gegokte ideeen van wat die mensen in dat 220k huis wel niet zouden betalen. Wat ik ook al eerder zij "wie zegt dat zei een hypo hebben van 220k" of oh nee 233k want kosten koper. Dat jij zo'n berekeningetje kunt neerzetten is mooi. Maar zegt gewoon 3 keer niks.
Dat vroeg/zei men ook al in 2000 en toen waren de huizenprijzen stijgende. Met het idee erachter dat zeggende "niet kopen ze gaan vanzelf weer dalen" nu dalen ze en is het weer niet goed voor de starter. Je moet gewoon ergens instappen of het nou daalt of stijgt of gelijk blijft. Gewoon zo vroeg mogelijk kopen en dan na 30 jaar weet je of je geluk hebt gehad of niet. In ieder geval ben je dan wel hypotheek vrij (theoretisch) en heb je verder geen maandelijkse vaste kosten meer om een dak boven je hoofd te hebben. Of het dan warm in huis is is een ander natuurlijk.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:56 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ook jij bent ooit starter geweest toch? Wat zou je doen in deze tijd?
Het grote verschil was de betaalbaarheid omdat de bankspaar constructie inmiddels was uitgevonden en 2e inkomen volledig ging meetellen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:02 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat vroeg/zei men ook al in 2000 en toen waren de huizenprijzen stijgende.
In die tijd werd volgens mij verteld dat je juist wel moest kopen omdat prijzen alleen maar konden stijgen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:02 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat vroeg/zei men ook al in 2000 en toen waren de huizenprijzen stijgende. Met het idee erachter dat zeggende "niet kopen ze gaan vanzelf weer dalen" nu dalen ze en is het weer niet goed voor de starter.
Nu? Sparen. Zal wel moeten. Met de regels van 2013 ben je sowieso te laat met kopen. Kost je zo 30K a 40K aan gemiste HRA dankzij de verplichte annuïteitenhypotheek .quote:Op zaterdag 26 januari 2013 22:56 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ook jij bent ooit starter geweest toch? Wat zou je doen in deze tijd?
Er gaat niets boven een lineaire hypotheek qua kosten en die HRA zie ik op den duur steeds sneller verdwijnen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nu? Sparen. Zal wel moeten. Met de regels van 2013 ben je sowieso te laat met kopen. Kost je zo 30K a 40K aan gemiste HRA dankzij de verplichte annuïteitenhypotheek .
Maar goed, dat is dan jammer. Het is immers niet alsof er hier al niet 6 jaar gewaarschuwd wordt voor dat neveneffect...
Wie niet horen wil, moet maar voelen.
Mijn 1e huis in 1987 gekocht deed 100% in 10 jaar, mijn 2e in 1997 gekocht deed 120% in 10 jaar.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:05 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
In die tijd werd volgens mij verteld dat je juist wel moest kopen omdat prijzen alleen maar konden stijgen.
Dat is zeker waar maar 2e inkomen laten meetellen was niet echt realistisch voornamelijk vanwege het feit dat een jong beginnend stel met 2 inkomens vanzelf het effect gaat voelen van het baren van een kind en dat dat 2e inkomen dan aardig veranderd.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:05 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het grote verschil was de betaalbaarheid omdat de bankspaar constructie inmiddels was uitgevonden en 2e inkomen volledig ging meetellen.
Door de een wel de ander niet. Maar dat was natuurlijk geen realistische gedacht van "kan alleen maar stijgen". Laat ik wel wezen voor mij kopen toen was een goed iets maar heeft mij op een andere manier ook al veel geld gekost wat de totale hypotheek aftrek overstijgt. Had ik maar niet moeten trouwens in gemeenschap van goederen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:05 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
In die tijd werd volgens mij verteld dat je juist wel moest kopen omdat prijzen alleen maar konden stijgen.
Daardoor zijn de prijzen wel onrealistisch snel de hoogte in gegaan en wat we nu zien is een correctie naar een betaalbaar niveau voor starters met eigen geld.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:16 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Dat is zeker waar maar 2e inkomen laten meetellen was niet echt realistisch voornamelijk vanwege het feit dat een jong beginnend stel met 2 inkomens vanzelf het effect gaat voelen van het baren van een kind en dat dat 2e inkomen dan aardig veranderd.
Mja, het is maar welke bril je opzet he...quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:18 schreef Piet_Piraat het volgende:
Daardoor zijn de prijzen wel onrealistisch snel de hoogte in gegaan en wat we nu zien is een correctie naar een betaalbaar niveau voor starters met eigen geld.
Net op tijd verkocht dus.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:15 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Mijn 1e huis in 1987 gekocht deed 100% in 10 jaar, mijn 2e in 1997 gekocht deed 120% in 10 jaar.
En nu huur ik.
lekker.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:26 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ja, max rendement en kan nu rentenieren.
Is dat zo goedkoop daar dan?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:33 schreef Piet_Piraat het volgende:
20k per jaar netto pensioen op mijn 62e een bungalow op 20 hectare in Reichshof.
Heb er 80 hectare gekocht voor leuke prijs met chalet erop, paardenstallen en bouwvergunning.quote:
Zo zouden we er meer moeten hebben. Scheelt enorm in de zorgkosten.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:40 schreef Piet_Piraat het volgende:
Heb er 80 hectare gekocht voor leuke prijs met chalet erop, paardenstallen en bouwvergunning.
Heb 60 hectare verkocht en van dat geld een nieuwe bungalow laten bouwen ipv chalet.
Ik heb ziekenhuisfobie en weet de naam van huisarts niet.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zo zouden we er meer moeten hebben. Scheelt enorm in de zorgkosten.
Ik dacht dat je huurde. Nu heb je het weer over koop. Wel mooi geregeld trouwens.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:40 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Heb er 80 hectare gekocht voor leuke prijs met chalet erop, paardenstallen en bouwvergunning.
Heb 60 hectare verkocht en van dat geld een nieuwe bungalow laten bouwen ipv chalet.
Kloonsyndroom.. Soms weet je niet meer wat de een en de ander zegt...quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:48 schreef Tikbalang het volgende:
Ik dacht dat je huurde. Nu heb je het weer over koop. Wel mooi geregeld trouwens.
Ik huur een appartement in NL en dat is mijn 2e huis nu en in de toekomst zeer waarschijnlijk de plek waar ik tot het einde zal blijven.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:48 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ik dacht dat je huurde. Nu heb je het weer over koop. Wel mooi geregeld trouwens.
Ik ben wel een kloon maar mijn orgineel die post niet zo vaak.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kloonsyndroom.. Soms weet je niet meer wat de een en de ander zegt...
Jij noemt iedereen een kloon geloof ik? Je hebt t nu bij t rechte eind zie ikquote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kloonsyndroom.. Soms weet je niet meer wat de een en de ander zegt...
Nee hoor.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:53 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Jij noemt iedereen een kloon geloof ik?
quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:56 schreef sig000 het volgende:
Hallo, hier het orginele account van Piet.
Goed gevonden wel, deze uitweg.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:51 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik huur een appartement in NL en dat is mijn 2e huis nu en in de toekomst zeer waarschijnlijk de plek waar ik tot het einde zal blijven.
Ik niet, ik zie wel heel veel koopjes nuquote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:51 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik huur een appartement in NL en dat is mijn 2e huis nu en in de toekomst zeer waarschijnlijk de plek waar ik tot het einde zal blijven.
Goede huizen worden nooit koopjes ze dalen alleen in prijs.quote:Op zondag 27 januari 2013 00:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik niet, ik zie wel heel veel koopjes nu
er komt voor mij wel een omslagpuntquote:Op zondag 27 januari 2013 00:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Goede huizen worden nooit koopjes ze dalen alleen in prijs.
Dat duurt nog wel een tijdje, voorlopig is de trend dalend.quote:Op zondag 27 januari 2013 00:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er komt voor mij wel een omslagpunt
Ik zie mogelijkhedenquote:Op zondag 27 januari 2013 00:55 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat duurt nog wel een tijdje, voorlopig is de trend dalend.
Waarom zouden goede huizen dalen in prijsquote:Op zondag 27 januari 2013 00:53 schreef Piet_Piraat het volgende:
Goede huizen worden nooit koopjes ze dalen alleen in prijs.
Wanneer je niet hoeft te verkopen heb je geen last van dalende prijzen.quote:Op zondag 27 januari 2013 00:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waarom zouden goede huizen dalen in prijs
En sinds wanneer is de kwaliteit van een huis ook al weer afhankelijk van het wel of niet moeten verkopenquote:Op zondag 27 januari 2013 01:00 schreef Piet_Piraat het volgende:
Wanneer je niet hoeft te verkopen heb je geen last van dalende prijzen.
Alles mooi opgeknapt en dan een scheiding bijvoorbeeld.quote:Op zondag 27 januari 2013 01:01 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En sinds wanneer is de kwaliteit van een huis ook al weer afhankelijk van het wel of niet moeten verkopen
Herhaling:...quote:Op zondag 27 januari 2013 01:03 schreef Piet_Piraat het volgende:
Alles mooi opgeknapt en dan een scheiding bijvoorbeeld.
Je wilt het niet snappen , ik geef 't op.quote:Op zondag 27 januari 2013 01:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Herhaling:...
En sinds wanneer is de kwaliteit van een huis ook al weer afhankelijk van het wel of niet moeten verkopen
Als jij niet begrijpt dat een woning een woning is, en de kwaliteit daarvan niet afhankelijk is van de noodzaak om wel of niet te moeten verkopen, (je kunt er cosmetisch wat aan doen bij wens tot verkoop, maar een caravan blijft een caravan, een villa een villa) dan lijkt me dat inderdaad voor jou het beste.quote:Op zondag 27 januari 2013 01:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
Je wilt het niet snappen , ik geef 't op.
Geen probleem, jij hebt het goed voor elkaar, ik ook.quote:Op zondag 27 januari 2013 01:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als jij niet begrijpt dat een woning een woning is, en de kwaliteit daarvan niet afhankelijk is van de noodzaak om wel of niet te moeten verkopen, (je kunt er cosmetisch wat aan doen bij wens tot verkoop, maar een caravan blijft een caravan, een villa een villa) dan lijkt me dat inderdaad voor jou het beste.
Die kan toch gewoon sparen? Niks mis mee. Alle wannabe kopers hier prediken al jaaaren dat sparen voor een eigen inleg beter is. Dus zeg 80% hypo en 25% eigen inleg.quote:Op zondag 27 januari 2013 01:20 schreef Piet_Piraat het volgende:
Kijk nu beetje voor mijn dochter mee die nog starter is.
Ik kocht mijn 1e huis in 1987 met max hypotheek en kk erbij op 1 salaris omdat ik goede vaste baan had.quote:Op zondag 27 januari 2013 01:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die kan toch gewoon sparen? Niks mis mee. Alle wannabe kopers hier prediken al jaaaren dat sparen voor een eigen inleg beter is. Dus zeg 80% hypo en 25% eigen inleg.
Kun je zelfs als een woning boven je budget ligt, die toch nog kopen.
Gewoon terug naar vroeger, toen was het ook niet 'normaal' om op je 24e een woning te kopen. Eerst sparen dus.
Ja, en ik kocht mijn eerste huis toen ik 27 was, en betaalde ruim de helft cash.... (Kon niet anders, zelfstandig ondernemer, dus men wou mij niet meer dan de helft lenen... En dat terwijl de koopsom lager was dan mijn bruto inkomen...)quote:Op zondag 27 januari 2013 01:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik kocht mijn 1e huis in 1987 met max hypotheek en kk erbij op 1 salaris omdat ik goede vaste baan had.
De starter zonder vaste baan en eigen geld kan het voorlopig vergeten om een huis te kopen.quote:Op zondag 27 januari 2013 01:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, en ik kocht mijn eerste huis toen ik 27 was, en betaalde ruim de helft cash.... (Kon niet anders, zelfstandig ondernemer, dus men wou mij niet meer lenen...)
Maar aan de uitzonderingen hebben we zo weinig he..
Waarom zou een starter zonder vaste baan en eigen geld überhaupt een woning moeten kunnen kopen dan? Dat is toch totaal zinloos?quote:Op zondag 27 januari 2013 01:43 schreef Piet_Piraat het volgende:
De starter zonder vaste baan en eigen geld kan het voorlopig vergeten om een huis te kopen.
Vraag en aanbod, het aantal kopers wordt voorlopig kleiner.quote:Op zondag 27 januari 2013 01:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waarom zou een starter zonder vaste baan en eigen geld überhaupt een woning moeten kunnen kopen dan? Dat is toch totaal zinloos?
Onzin. Een starter zonder vaste baan heeft simpelweg niks te zoeken op de koopmarkt. Eerst sparen...quote:Op zondag 27 januari 2013 01:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
Vraag en aanbod, het aantal kopers wordt voorlopig kleiner.
En zelf kon je wel mooie woning kopen?quote:Op zondag 27 januari 2013 01:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. Een starter zonder vaste baan heeft simpelweg niks te zoeken op de koopmarkt. Eerst sparen...
Ja. Maar ik was dan ook geen 'starter' zonder spaargeld die verwachtte dat alles wel vanzelf kwam aanwaaien...quote:Op zondag 27 januari 2013 01:51 schreef Piet_Piraat het volgende:
En zelf kon je wel mooie woning kopen?
Ik wel in 1987, had geen dubbeltje alleen goede vaste baan.quote:Op zondag 27 januari 2013 01:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Maar ik was dan ook geen 'starter' zonder spaargeld die verwachtte dat alles wel vanzelf kwam aanwaaien...
En?quote:Op zondag 27 januari 2013 01:54 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik wel in 1987, had geen dubbeltje alleen goede vaste baan.
Ik betaalde mijn hypotheek op 1 salaris zonder HRAquote:Op zondag 27 januari 2013 01:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En?
Mij lijkt het niet verkeerd als 'starters' eindelijk eens eigen geld gaan leren meenemen. Scheelt HRA ook.
Bij mij huidige woning heb ik ook de KK cash betaald, want ik heb een broertje dood aan vaste lasten.
Je hebt vrijwillig je HRA laten schieten? Really?quote:Op zondag 27 januari 2013 02:01 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik betaalde mijn hypotheek op 1 salaris zonder HRA
Dus de HRA die je niet kreeg, gebruikte je desondanks toch voor onderhoudquote:Die gebruikte ik voor onderhoud van de jaren 30 2 onder 1 kap woning.
1x per jaar met belasting aangifte kwam die en daarmee deed ik dan wat nuttigs in het kader van onderhoud.quote:Op zondag 27 januari 2013 02:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je hebt vrijwillig je HRA laten schieten? Really?
[..]
Dus de HRA die je niet kreeg, gebruikte je desondanks toch voor onderhoud
ff aangepastquote:Op zondag 27 januari 2013 01:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Vraag en aanbod, het aantal kredietwaardige kopers wordt voorlopig kleiner.
Klopt die kant gaan we ook op. Die prijzen zullen dus nog wel ff dalen.quote:Op zondag 27 januari 2013 01:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En?
Mij lijkt het niet verkeerd als 'starters' eindelijk eens eigen geld gaan leren meenemen. Scheelt HRA ook.
Bij mij huidige woning heb ik ook de KK cash betaald, want ik heb een broertje dood aan vaste lasten.
Dan blijf je zitten he. En dat steekt je. Iedereen moet maar mee met die daling van de gemiddelde besteding aan woonruimte.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:02 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Natuurlijk wil iedere huizenbezitter de oude prijs voor zn huis wat er ooit voor betaald is, maar is dat realistisch? Gezien de jaarlijkse daling van 7% wordt dat steeds lastiger.
Volgens Piet spaar je zo in twee jaar 40k bij elkaar, op een huur van 700 a 800 euro per maand. Poef, weg die mythe van onbetaalbaar.quote:Op zondag 27 januari 2013 10:22 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Er zal steeds meer eigen geld meegenomen moeten worden voor een eigen woning. Aangezien veel starters dat niet hebben zullen de huizenprijzen omlaag gaan.
Er is geen waardevermindering dat maak jij ervan. De gemiddelde besteding aan een huis gaat omlaag. Maw alleen goedkopere woningen worden verkocht.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:11 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
In jouw geval misschien niet maar blijkbaar genoeg andere gevallen die wel willen zakken met de prijs, anders is er geen jaarlijkse waardevermindering van 7%.
Woningen worden niet goedkoper? Zal dan wel.quote:Op zondag 27 januari 2013 11:16 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Er is geen waardevermindering dat maak jij ervan. De gemiddelde besteding aan een huis gaat omlaag. Maw alleen goedkopere woningen worden verkocht.
ja tweeverdieners die samen bruto 85000 verdienen die kunnen toch geen financiering krijgen vaak.quote:Op zondag 27 januari 2013 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens Piet spaar je zo in twee jaar 40k bij elkaar, op een huur van 700 a 800 euro per maand. Poef, weg die mythe van onbetaalbaar.
beetje boel onzin.quote:Op zondag 27 januari 2013 12:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja tweeverdieners die samen bruto 85000 verdienen die kunnen toch geen financiering krijgen vaak.
een ZZP of tijd dienstverband en de ander een klein baantje
die zoeken vaak grotere woning en hebben ook al een restschuld tegenwoordig
Ja maar dan kunnen we die tweede auto, derde vakantie en vierde flatscreen niet meer betalen!quote:Op zondag 27 januari 2013 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens Piet spaar je zo in twee jaar 40k bij elkaar, op een huur van 700 a 800 euro per maand. Poef, weg die mythe van onbetaalbaar.
40 k In 2 jaar, dat is meer 1600 euro per maand overhouden welke stellen voldoen daaraan, dat zal niet meer dan 1% zijn zegt mijn dikke duim me.quote:Op zondag 27 januari 2013 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
zeker als min of meer starters op de woningmarkt. Dan is het salaris ook niet denderend vaak en komen kinderen in beeld. Het is erg optimistisch.quote:Op zondag 27 januari 2013 12:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
40 k In 2 jaar, dat is meer 1600 euro per maand overhouden welke stellen voldoen daaraan, dat zal niet meer dan 1% zijn zegt mijn dikke duim me.
Voor een stel is dat best te doen hoor, als je een redelijke baan hebt.quote:Op zondag 27 januari 2013 12:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
40 k In 2 jaar, dat is meer 1600 euro per maand overhouden welke stellen voldoen daaraan, dat zal niet meer dan 1% zijn zegt mijn dikke duim me.
Sommige wel uiteraard. Maar die percentage waar je mee smijt is een daling van het bedrag dat besteed wordt aan een woningaankoop.quote:Op zondag 27 januari 2013 12:00 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Woningen worden niet goedkoper? Zal dan wel.
Velen hebben alleen vaak geen redelijke baan.quote:Op zondag 27 januari 2013 12:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Voor een stel is dat best te doen hoor, als je een redelijke baan hebt.
In mijn eentje met een 1.5* modaal salaris, geen auto en met heel lage netto hypotheekkosten, weinig vakanties lukt me dat soms net. Maar beweren dat vele stellen 20.000 per jaar zouden kunnen sparen is natuurlijk niet echt realistisch.quote:Op zondag 27 januari 2013 13:02 schreef Sloggi het volgende:
8000 euro per jaar, dat is 333 euro per persoon per maand. Dat moet echt wel beter kunnen met zo'n dik salaris, dan geef je gewoon te veel uit.
Dat is het punt ook: als je met z'n tweeën bent kun je bijna dubbel zoveel sparen.quote:Op zondag 27 januari 2013 13:10 schreef Basp1 het volgende:
In mijn eentje met een 1.5* modaal salaris, geen auto en met heel lage netto hypotheekkosten, weinig vakanties lukt me dat soms net. Maar beweren dat vele stellen 20.000 per jaar zouden kunnen sparen is natuurlijk niet echt realistisch.
http://www.nu.nl/geldzake(...)d-eerst-gedaald.htmlquote:Hypotheekschuld voor het eerst gedaald
AMSTERDAM - De totale hypotheekschuld van huizenbezitters is in november met 160 miljoen euro afgenomen.
De Nederlandsche Bank (DNB) stelt dat het voor het eerst is dat zij in een maand tijd een daling waarneemt in de hypotheekschuld die huishoudens bij banken hebben. In december groeide de schuld wel weer, meldt de centrale bank maandag. De hypotheekschuld groeide in december met negenhonderd miljoen euro, onder meer omdat huizenkopers wilden profiteren van de oude hypotheekregels.
Per 1 januari gelden strengere regels. In totaal groeide de hypotheekschuld vorig jaar met acht miljard euro. Daarmee nam de totale hypotheekschuld met anderhalf procent toe. De groei is flink lager dan de 3,5 procent stijging in 2011.
DNB houdt de hypotheekstatistieken sinds 2003 bij.
Goede zaak op zich. Steeds meer mensen besteden geld wat ze 'over' hebben aan het aflossen van (hypotheek)schulden.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat moeten we hiervan denken?
[..]
http://www.nu.nl/geldzake(...)d-eerst-gedaald.html
Dat zelfs de vakbonden zich al met hypotheekregels willen bemoeienquote:'Kabinet geeft sociaal overleg geen kans'
DEN HAAG - Het kabinet houdt zich niet aan de afspraken met de sociale partners, vindt vakcentrale FNV.
Ingrepen in de AOW en op de woningmarkt worden eenzijdig doorgezet, terwijl overleg met werkgevers en de vakbeweging was toegezegd, zegt voorzitter Ton Heerts maandag in de Volkskrant.
Als voorbeeld van geschonden afspraken noemt Heerts de weigering van minister Stef Blok (Wonen) om de hypotheekregels te versoepelen, ''terwijl in het Midwinteroverleg is afgesproken dat we daarover konden praten''.
..........
quote:AMSTERDAM (Dow Jones)--De groei van de hypotheekportefeuille van banken wordt steeds kleiner en in november nam de omvang zelfs af doordat meer werd afgelost dan geleend, blijkt uit maandag vrijgegeven statistieken van De Nederlandsche Bank (DNB).
Nederlandse huishoudens hebben in november per saldo voor ruim EUR160 miljoen aan hypotheekschuld afgelost. Niet eerder was sinds de start van de statistiek in 2003 een netto aflossing van hypotheekschuld zichtbaar, aldus de centrale bank in een toelichting.
In december was weer sprake van een netto toename van de hypotheekportefeuille, met EUR900 miljoen. Banken verklaarden tegenover DNB dat dit kwam doordat huishoudens met de opname van hypothecaire leningen anticipeerden op strengere regelgeving die in januari inging.
Sinds begin dit jaar mogen hypotheken niet meer aflosingsvrij verstrekt worden. Nieuwe hypotheeknemers moeten nu hun lening gedurende de looptijd aflossen.
Op jaarbasis groeide de hypotheekportefeuille in 2012 met EUR8 miljard. De groei van ongeveer 1,5% was een halvering ten opzichte van het jaar ervoor.
Het gaat niet zozeer om de vakbonden maar om de sociale partners. Dat daarmee gesproken wordt over maatregelen die de koopkracht sterk beïnvloeden vind ik niet zo vreemd.quote:Op maandag 28 januari 2013 11:23 schreef MrBadGuy het volgende:
Hier horen de vakbonden zich inderdaad helemaal niet mee te bemoeien, het kabinet hoort ook niet afspraken of beloftes te doen richting vakbonden op dit gebied.
Jep staat erbij. De bron: (Dow Jones) staat voor: Dow Jones Newswires. Kon er niet na linken.quote:Op maandag 28 januari 2013 13:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Denk je aan de bronvermelding bij nieuwsberichten?
We worden allemaal vertegenwoordigd door de dames en heren politici. De vakbonden en andere 'sociale partners' hoeven zich niet met dit beleid bezig te houden. Waarom zou iemand die lid is van de FNV twee keer inspraak moeten hebben, namelijk 1 keer via zijn/haar volksvertegenwoordiger en een keer via de FNV? Laat de FNV zich gewoon bezig houden met CAO-onderhandelingen en andere zaken over werknemer-wergever relaties, maar niet met dit soort politieke discussies.quote:Op maandag 28 januari 2013 13:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om de vakbonden maar om de sociale partners. Dat daarmee gesproken wordt over maatregelen die de koopkracht sterk beïnvloeden vind ik niet zo vreemd.
De politiek moet zich helemaal niet onder druk laten zetten door dit soort belangenclubjes. Daarmee geef je ze alleen maar meer macht, macht die volledig valt buiten hun beleidsterein. De politiek laat zich gewoon geizelen door dit soort groeperingen met dezelfde soort argumenten die jij nu gebruikt, met als gevolg dat ze de volgende keer nog een grotere vinger in de pap hebben.quote:Wanneer je die partijen mee hebt maakt dat het uitvoeren van beleid al een stuk eenvoudiger.
Net zoals werkgevers dubbele invloed hebben als je het zo bekijkt. ik vind het helemaal niet gek dat het kabinet met de sociale partners praat over de sociaal-economische ontwikkeling van ons land. Zou het eerder vreemd vinden wanneer ze dat niet doen.quote:Op maandag 28 januari 2013 13:41 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
We worden allemaal vertegenwoordigd door de dames en heren politici. De vakbonden en andere 'sociale partners' hoeven zich niet met dit beleid bezig te houden. Waarom zou iemand die lid is van de FNV twee keer inspraak moeten hebben, namelijk 1 keer via zijn/haar volksvertegenwoordiger en een keer via de FNV? Laat de FNV zich gewoon bezig houden met CAO-onderhandelingen en andere zaken over werknemer-wergever relaties, maar niet met dit soort politieke discussies.
Tja, dat is het poldermodel. Alles extreem op de spits drijven in de hoop dat je dan wel wat voor elkaar krijgt is de andere optie. Die werkt in elk geval niet.quote:De politiek moet zich helemaal niet onder druk laten zetten door dit soort belangenclubjes. Daarmee geef je ze alleen maar meer macht, macht die volledig valt buiten hun beleidsterein. De politiek laat zich gewoon geizelen door dit soort groeperingen met dezelfde soort argumenten die jij nu gebruikt, met als gevolg dat ze de volgende keer nog een grotere vinger in de pap hebben.
Werkgevers hoeven in dit soort debatten ook geen rol te spelen wat mij betreft. Het zijn politieke discussies, iedereen heeft daar een gelijke invloed in via de volksvertegenwoordiging, dat hoef je voor bepaalde groepen niet te vergroten.quote:Op maandag 28 januari 2013 13:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Net zoals werkgevers dubbele invloed hebben als je het zo bekijkt. ik vind het helemaal niet gek dat het kabinet met de sociale partners praat over de sociaal-economische ontwikkeling van ons land. Zou het eerder vreemd vinden wanneer ze dat niet doen.
In de politiek moet er al genoeg onderhandeld worden met allemaal politieke partijen die voor diverse groepen in de samenleving opkomen (en waar de sociale partners direct of indirect ook al invloed in hebben). De extreme kantjes gaan er zo al vanzelf uit en er wordt niks extreem op de spits gedreven. Je geeft nu alleen maar sommige groepen een zwaardere stem omdat ze door verschillende partijen vertegenwoordigd worden. Het mooie van ons politieke model is dat iedereen zijn/haar stem even zwaar meetelt, bij het poldermodel is dat absoluut niet het geval en leg je macht in handen van instanties die daar helemaal geen recht op hebben.quote:[..]
Tja, dat is het poldermodel. Alles extreem op de spits drijven in de hoop dat je dan wel wat voor elkaar krijgt is de andere optie. Die werkt in elk geval niet.
Dt was nooit verdwenen. Het gebrek eraan zorgde er vooral voor dat bepaalde kabinetten helemaal niets voor elkaar kregen.quote:Op maandag 28 januari 2013 14:03 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]Ik was blij dat het ondemocritische, bureaucratische 'vlees-noch-vis' poldermodel zo goed als verdwenen was, laten we dat aub ook onder Rutte 2 zo houden.
Maar om als vakbond het nu over de woningmarkt te willen gaan hebben terwijl de relatie vakbond<>overheid door voorgaande kabinetten al vertroebeld was geeft mijns inziens aan dat ook vakbonden de weg naar het oude poldermodel nog totaal kwijt zijn. Het poldermodel ging voornamelijk over loonmatiging en in alle redelijkheid CAO verhogingen/ adv dagen enz....quote:Op maandag 28 januari 2013 14:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dt was nooit verdwenen. Het gebrek eraan zorgde er vooral voor dat bepaalde kabinetten helemaal niets voor elkaar kregen.
Zeg, hoe doe je dat een link naar een youtube video van huizenmarkt-zeepbel censuur123 meneertje, terwijl die nog door niemand bekeken is?quote:
JIj gaat er nog diep op in. Na 50 x 'ehm' gehoord te hebben, heb ik van ellende maar op een kruisje geklikt...quote:Op maandag 28 januari 2013 21:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Zeg, hoe doe je dat een link naar een youtube video van huizenmarkt-zeepbel censuur123 meneertje, terwijl die nog door niemand bekeken is?Telepatische gaven?
Staat al n tijdje op zn twitter-account.quote:Op maandag 28 januari 2013 21:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zeg, hoe doe je dat een link naar een youtube video van huizenmarkt-zeepbel censuur123 meneertje, terwijl die nog door niemand bekeken is?Telepatische gaven?
ja, vastquote:Op maandag 28 januari 2013 21:35 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Staat al n tijdje op zn twitter-account.
Twitter...quote:Op maandag 28 januari 2013 21:35 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Staat al n tijdje op zn twitter-account.
Als eelco 10% een flinke verlaging vind hebben sommige huizen bezitters al dramatische verlagingen achter de kiezen.quote:'Gemeenten moeten grondprijzen bouwkavels flink verlagen'
DEN HAAG - Gemeenten zouden hun grondprijzen voor bouwkavels flink moeten verlagen om zo een impuls te geven aan de woningmarkt. "Dat kan wel tien procent goedkoper........
Laat ze er maar 30% afdoenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 08:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als eelco 10% een flinke verlaging vind hebben sommige huizen bezitters al dramatische verlagingen achter de kiezen.![]()
Maar goed eelco roept wat dan hoeft dat nog niet te gaan gebeuren.
quote:Grondprijzen gemeenten moeten lager
Algemeen | Laatst gewijzigd:03-10-2012 12:23 | Ferry Heijbrock |
DELFT - Gemeenten zullen hun grondprijzen moeten laten zakken. Anders verkopen ze helemaal geen grond meer, schrijft hoogleraar gebiedsontwikkeling Friso de Zeeuw.
In de goede tijden, toen de prijzen van woningen en ander vastgoed nog stegen, gingen de grondprijzen nog harder omhoog als die tenminste werden berekend op basis van de residuele grondwaarde. Nu er sprake is van prijsdalingen zullen de grondprijzen harder moeten dalen. Bij een gemiddelde daling van de huizenprijzen van 15 procent, moeten de grondprijzen minstens 30 procent omlaag, vindt De Zeeuw in zijn publicatie Grondbedrijven in zwaar weer.
Waar zit die ruimte dan? De winsten op die exorbitante grondprijzen zijn allang in de zakken van gemeentes en projectontwikkelaars verdwenen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 08:52 schreef LXIV het volgende:
Uiteindelijk is het hele bouwprobleem een grondprobleem. Er zit genoeg ruimte in die grondprijzen om gewoon rendabel te kunnen bouwen.
Hangt wel erg af van de situatie.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 08:52 schreef LXIV het volgende:
Uiteindelijk is het hele bouwprobleem een grondprobleem. Er zit genoeg ruimte in die grondprijzen om gewoon rendabel te kunnen bouwen.
Dan moeten die dus verlies nemen op hun posities. Die winsten zijn natuurlijk alleen op papier en niet gerealiseerd. BAM heeft ook gewoon 30% afgeschreven op zijn gronposities.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 08:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waar zit die ruimte dan? De winsten op die exorbitante grondprijzen zijn allang in de zakken van gemeentes en projectontwikkelaars verdwenen.
25% volgens hun halfjaar verslag.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 09:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan moeten die dus verlies nemen op hun posities. Die winsten zijn natuurlijk alleen op papier en niet gerealiseerd. BAM heeft ook gewoon 30% afgeschreven op zijn gronposities.
Ja, ze gooien hun bagger in AMwonen meen ik. Kunnen die eventueel zonder al te grote problemen failliet gaan.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 09:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
25% volgens hun halfjaar verslag.![]()
Maar als ik het zo goed intrepeteer in het halfjaarverslag komt een gedeelte hiervan niet voort uit de afschrijving van de grond maar eerder omdat men de grondpositie naar een andere tak heeft overgeheveld omdat de eerder voorgenomen bouwplannen in de ijskast gezet zijn.
zolang er niets verkocht is dan is er dus geen winst, veel potentiele bouwgrond is gewoon nog landbouwgrond waar koeien op lopenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 08:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waar zit die ruimte dan? De winsten op die exorbitante grondprijzen zijn allang in de zakken van gemeentes en projectontwikkelaars verdwenen.
Tot zover dus de mythe dat bouwgrond zo goedkoop te realiseren is.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 09:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan moeten die dus verlies nemen op hun posities. Die winsten zijn natuurlijk alleen op papier en niet gerealiseerd. BAM heeft ook gewoon 30% afgeschreven op zijn gronposities.
No shit Elcoquote:'Gemeenten moeten grondprijzen bouwkavels flink verlagen'
DEN HAAG - Gemeenten zouden hun grondprijzen voor bouwkavels flink moeten verlagen om zo een impuls te geven aan de woningmarkt. "Dat kan wel tien procent goedkoper."
Dit stelt Elco Brinkman, voorman van Bouwend Nederland, dinsdag tegenover NU.nl.
Hij wijst er op dat de verlaging van de overdrachtsbelasting vorig jaar van 6 naar 2 procent een permanente impuls aan de woningmarkt heeft gegeven.
"Als gemeenten hun grondprijzen verlagen kan dit eenzelfde effect opleveren", aldus Brinkman. "Gemeenten krijgen toch niet meer de prijs die ze voor de kavels wilden halen."
Volgens de voorman van Bouwend Nederland kan een woning van 200.000 euro daardoor 192.000 euro gaan kosten.
Stijging
Brinkman stelt dat de grondprijzen in Nederland in de tien jaar voor de crisis (tussen 1997 en 2007) tot wel 250 procent zijn gestegen, waarbij hij wijst op cijfers van De Nederlandsche Bank.
"De cao-lonen en materiaalkosten zijn in de afgelopen jaren met 50 procent gestegen, maar de grondprijzen met 250 procent. De grondprijs is daardoor een heel groot deel geworden van de totale prijs van een huizenkoper. Dat is niet proportioneel."
bron: nu.nl
Ik vind het een beetje zielig worden.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 09:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zo... zo... Don Elco van de vastgoedmaffia heeft ook wat te zeggen:
[..]
No shit Elco![]()
Kijk... Elco heeft net als makelvoorman Hukker ontdekt dat als een piramidespel hapert zij die afhankelijk zijn van nieuwe transacties direct de lul zijn![]()
Tja... geen productie... geen doekoes![]()
En dan ga je ineens hele andere dingen denken en zeggen dan voorheen, opportunisme heet dat.
Zal de banksters aan hun reet roesten want die hebben nog steeds inkomen uit het fictieve product genaamd: "schuld". Die willen vooral de waarde kunstmatig hoog houden om hun boekhouding op orde te houden. Tegenstrijdige belangen dus, kan nog interessant worden.
Gemeenten kunnen wel afboeken op de bouwgronden maar dan moeten ze de gemeentelijke belastingen voor iedereen verhogen, dus ook voor de mensen die al teveel voor hun grond betaald hebben, ach wat maakt het uit.... veel van deze mensen mogen nog steeds maximaal profiteren van de fiscale ontwijking. Dus... bouwgrond oplaag een gemeentelijke belastingen omhoog
Volgens mij moet BAM zoveel afschrijven omdat ze die grond gewoon te duur van de gemeenten gekocht hebben. Niet omdat ze de grond al ontwikkeld hebben.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 09:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Tot zover dus de mythe dat bouwgrond zo goedkoop te realiseren is.
Haal 50% van die grondprijs af en het huis kun je voor 150K in de markt zetten. Een tijdelijke BTW-verlaging zou ook goed helpen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 09:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
Zo... zo... Don Elco van de vastgoedmaffia heeft ook wat te zeggen:
[..]
No shit Elco![]()
Kijk... Elco heeft net als makelvoorman Hukker ontdekt dat als een piramidespel hapert zij die afhankelijk zijn van nieuwe transacties direct de lul zijn![]()
Tja... geen productie... geen doekoes![]()
En dan ga je ineens hele andere dingen denken en zeggen dan voorheen, opportunisme heet dat.
Zal de banksters aan hun reet roesten want die hebben nog steeds inkomen uit het fictieve product genaamd: "schuld". Die willen vooral de waarde kunstmatig hoog houden om hun boekhouding op orde te houden. Tegenstrijdige belangen dus, kan nog interessant worden.
Gemeenten kunnen wel afboeken op de bouwgronden maar dan moeten ze de gemeentelijke belastingen voor iedereen verhogen, dus ook voor de mensen die al teveel voor hun grond betaald hebben, ach wat maakt het uit.... veel van deze mensen mogen nog steeds maximaal profiteren van de fiscale ontwijking. Dus... bouwgrond oplaag een gemeentelijke belastingen omhoog
De grap is juist dat projectontwikkelaars die grond aan gemeenten verkopen, niet omgekeerd. In ruil voor bouwquotum.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Volgens mij moet BAM zoveel afschrijven omdat ze die grond gewoon te duur van de gemeenten gekocht hebben. Niet omdat ze de grond al ontwikkeld hebben.
Heb je het halfjaarverslag gelezen?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Volgens mij moet BAM zoveel afschrijven omdat ze die grond gewoon te duur van de gemeenten gekocht hebben. Niet omdat ze de grond al ontwikkeld hebben.
quote:Op grond hiervan en met inbreng van onafhankelijke taxateurs heeft BAM een diepgaande analyse verricht van de Nederlandse vastgoedportefeuille. Dit heeft geleid tot herclassificatie van grondposities ter hoogte van ¤ 315 miljoen. Deze posities worden niet langer gerangschikt onder ‘vastgoedontwikkeling’, maar gaan terug naar ‘grond en bouwrechten’, omdat de ontwikkelingen later (in termen van tijd) zullen plaatsvinden. Het leidt tevens tot een ‘non cash’ bijzondere waardevermindering van ¤ 247 miljoen in het tweede kwartaal, omdat de ontwikkelingen minder (in termen van woningen) per ontwikkeling en lager (in termen van gemiddelde verkoopprijs) zullen zijn
Geef bouwers een verkapte subsidie, dat is wat je voorstelt. Bouw gewoon kleiner, dan kun je ze ook goedkoper in de markt zetten.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Haal 50% van die grondprijs af en het huis kun je voor 150K in de markt zetten. Een tijdelijke BTW-verlaging zou ook goed helpen.
als ze de gronprijs niet verlagen verkopen ze helmaal niets meer en voor hoeveel jaar??quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:22 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje zielig worden.
Sta je nu gewoon te juigen omdat de belastingen omhoog gaan terwijl je een jaar geleden riep dat de belastingen voor iedereen omlaag moesten?
Verder is die Eelco echt een dodo, logisch als je niets verkoopt, geld nodig hebt je dan moet zakken met de prijs, dikke duh.
En zoals je zelf altijd graag opmerkt preekt ook Eelco voor eigen parochie. De bouwgrond moet omlaag zegt de voorman van de bouwers...
50? 100% Gratis weggeven die handelquote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Haal 50% van die grondprijs af en het huis kun je voor 150K in de markt zetten. Een tijdelijke BTW-verlaging zou ook goed helpen.
die worden dan niet verkocht, de ervaring leert dat men in moeilijke jaren groter en beter gaat bouwen, in dure jaren gaat men winstmaximaliserenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Geef bouwers een verkapte subsidie, dat is wat je voorstelt. Bouw gewoon kleiner, dan kun je ze ook goedkoper in de markt zetten.
Zo'n BAM koopt amper van gemeenten. Die proberen zelf te ontwikkelen en kopen dus van boeren en participeren in grotere wijken omdat ze eigen grond in kunnen brengen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:28 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een 50% korting zou overeenkomen met het volgen van het inflatieniveau voor de grondprijzen op langere termijn. Zo extreem vind ik dat niet, als voorafgaand die prijzen met 250% gestegen zijn.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
50? 100% Gratis weggeven die handel
Ik heb een andere ervaring. Ik zie ook niet zo veel kastelen uit de grond schieten thans, wel kleinere huizen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:39 schreef HD9 het volgende:
[..]
die worden dan niet verkocht, de ervaring leert dat men in moeilijke jaren groter en beter gaat bouwen, in dure jaren gaat men winstmaximaliseren
Mag ook wel, in het verleden was grond van de gemeente extreem onderprijsd. Voordat de gemeente hier een niet-doorverkoop beding voor een aantal jaar invoerde, werd die grond regelmatig voor het dubbele doorverkocht door degene die uitgeloot werd.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een 50% korting zou overeenkomen met het volgen van het inflatieniveau voor de grondprijzen op langere termijn. Zo extreem vind ik dat niet, als voorafgaand die prijzen met 250% gestegen zijn.
De lucht is er ook pas amper uit.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik heb een andere ervaring. Ik zie ook niet zo veel kastelen uit de grond schieten thans, wel kleinere huizen.
Afgezien daarvan is er meer tijd en mankracht om beter en aantrekkelijker te bouwen , dus op de verkoop gericht zeg maarquote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:43 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De lucht is er ook pas amper uit.
Als je inkomen ongewijzigd blijft en je kunt voor dezelfde prijs 1/3 of 1/2 groter zitten dan doe je dat toch? Zo raar is het niet dat op de bodem groter gebouwd gaat worden. Alles is dan goedkoper en er zijn genoeg mensen die qua koopkracht niets merken van de crisis.
Jij betaalt graag extra belasting?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat was toen dus ook niet marktconform. Maar nu zijn de huidige prijzen dat niet.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Mag ook wel, in het verleden was grond van de gemeente extreem onderprijsd. Voordat de gemeente hier een niet-doorverkoop beding voor een aantal jaar invoerde, werd die grond regelmatig voor het dubbele doorverkocht door degene die uitgeloot werd.
Punt is dat je nu met hetzelfde inkomen minder kan kopen. De betaalbaarheid neemt harder af dan de prijzen. De markt komt heel hard tot stilstand.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:43 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Als je inkomen ongewijzigd blijft en je kunt voor dezelfde prijs 1/3 of 1/2 groter zitten dan doe je dat toch? Zo raar is het niet dat op de bodem groter gebouwd gaat worden. Alles is dan goedkoper en er zijn genoeg mensen die qua koopkracht niets merken van de crisis.
heel erg link , denk aan de Acht. Oblies van DSBquote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat was toen dus ook niet marktconform. Maar nu zijn de huidige prijzen dat niet.
Wat vind je trouwens van achtergestelde obligaties van SNS? Die renderen nu 25%. Als ze renderen. Wat zou de haircut worden, als ze er komt? Meer dan 50%?
Dat kwam achteraf juist wel goed! En de korting is nu natuurlijk enorm. 51% betalen voor een 11,25%'s obligatie! Maar wel achtergesteld als de neten natuurlijk.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:48 schreef HD9 het volgende:
[..]
heel erg link , denk aan de Acht. Oblies van DSB
Dat laatste wordt hier trouwens telkens als argument aangehaald waarom huizenprijzen moeten dalen ad infinidum. Want de koopkracht van mensen daalt toch als een baksteen? Dus kunnen ze minder betalen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:43 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Wat is marktconform? De prijs per land en gebied is niet met elkaar te vergelijken vanwege de vele factoren die een rol in die prijsvorming spelen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat was toen dus ook niet marktconform. Maar nu zijn de huidige prijzen dat niet.
Dan heb je het over de financierbaarheid. De lucht is er ook nog lang niet uit, van de gedachte is enkel sprake op de bodem of een tijdje nadat deze is gezet en de markt normaliseerd.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:47 schreef 99.999 het volgende:
Punt is dat je nu met hetzelfde inkomen minder kan kopen. De betaalbaarheid neemt harder af dan de prijzen. De markt komt heel hard tot stilstand.
Hoezo dat dan "meer tijd". Tijd voor wachten als koper tot bouwer besluit huis af te maken. Wachten op een eventuele bouwverbetering. Verkoop gericht betekend meestal niet wachten dus geen tijd. De consument wil en wil wel NU. Daarentegen wat langer wachten en goedkoper ziet een beetje slimme consument wel zitten natuurlijk.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:46 schreef HD9 het volgende:
[..]
Afgezien daarvan is er meer tijd en mankracht om beter en aantrekkelijker te bouwen , dus op de verkoop gericht zeg maar
kopers staan niet meer in de rij dus je moet aantrekkelijk bouwen, simpelquote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:55 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Hoezo dat dan "meer tijd". Tijd voor wachten als koper tot bouwer besluit huis af te maken. Wachten op een eventuele bouwverbetering. Verkoop gericht betekend meestal niet wachten dus geen tijd. De consument wil en wil wel NU. Daarentegen wat langer wachten en goedkoper ziet een beetje slimme consument wel zitten natuurlijk.
Niemand gaat met verlies bouwen, dus wordt er niet gebouwd. Simpel.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:59 schreef HD9 het volgende:
[..]
kopers staan niet meer in de rij dus je moet aantrekkelijk bouwen, simpel
Anders verkoop je het niet, de koper is nu weer belangrijker dan de stadsarchitect
Iets grotere kavel, of een garage erbij
Ik zie de oorzaak eerder een sentimentskwestie met raakvlakken op de financierbaarheid dan de koopkracht. Al zal koopkracht voor een selecte groep inderdaad meetellen, de hoofzakelijke oorzaak is echter een perceptiewijziging. Vergelijk het met een andere bubble, zoals een aandelenbubble, die barst. Op het moment dat die barst zijn er bijna nog evenveel middelen (al zal de leverage lastiger gaan door marginverhogingen e.d.) als voorheen beschikbaar, toch wil vrijwel niemand in vergelijking tot het opblazen van de bubble er geld instoppen. Reden? Gewijzigde perceptie. En ook hier zorgen de marginverhogingen (financierbaarheid) voor een versterkend effect. Leverage in reverse.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat laatste wordt hier trouwens telkens als argument aangehaald waarom huizenprijzen moeten dalen ad infinidum. Want de koopkracht van mensen daalt toch als een baksteen? Dus kunnen ze minder betalen.
Wat is het nou? Confused.
Gemiste (hogere) inkomsten zijn geen verliezen, margedruk en lagere grondprijzen (grote kostenpost).quote:In welke illusie kun je voor hetzelfde geld 1/3 of 1/2 groter bouwen voor dezelfde kosten? Ergo: wie gaat met verlies bouwen?
quote:di 29 jan 2013, 10:46
Duitsland bouwt meer dan nodig is
BERLIJN - In Duitsland zijn het afgelopen jaar meer woningen gebouwd dan nodig is. Het aantal bouwvergunningen steeg in 2012 ten opzichte van het voorgaande jaar met 7,4 procent tot 245.000, terwijl de vraag naar nieuwbouw slechts 193.000 woningen bedroeg. Dat meldden Duitse media dinsdag.
Minister Peter Ramsauer (Volkshuisvesting) ziet in de cijfers desondanks een goed signaal aan huurders, eigenaren en de vastgoedsector.
Omdat in de grote steden de huren stijgen, is het volgens hem zaak dat er meer wordt gebouwd in stedelijk centra. Dat vergroot de keuze en heeft een dempend effect op de huren.
nee hoor bouwers passen zich aan, naar boven en naar beneden, als er maar grond isquote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Projectontwikkelaars en bouwers hebben het allemaal al een keer gezien en meegemaakt. Die wachten gewoon af, varkensjaren horen erbij, en schudt fijn de concurrenten uit de markt.
Daarom heeft het ook niks te maken met kosten.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:06 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ik zie de oorzaak eerder een sentimentskwestie met raakvlakken op de financierbaarheid dan de koopkracht. Al zal koopkracht voor een selecte groep inderdaad meetellen, de hoofzakelijke oorzaak is echter een perceptiewijziging. Vergelijk het met een andere bubble, zoals een aandelenbubble, die barst. Op het moment dat die barst zijn er bijna nog evenveel middelen (al zal de leverage lastiger gaan door marginverhogingen e.d.) als voorheen beschikbaar, toch wil vrijwel niemand in vergelijking tot het opblazen van de bubble er geld instoppen. Reden? Gewijzigde perceptie. En ook hier zorgen de marginverhogingen (financierbaarheid) voor een versterkend effect. Leverage in reverse.
Qua koopkracht merken de meeste mensen de crisis amper, zelfs als deze gaat verergeren. Goed voorbeeld; zelfs ten tijden van de grote depressie steeg de gemiddelde koopkracht van 75% van de mensen die hun baan behielden.
Ja, doe mij ook maar zo'n gratis lap, dan bouw ik welquote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:08 schreef HD9 het volgende:
[..]
nee hoor bouwers passen zich aan, naar boven en naar beneden, als er maar grond is
met een bedrijf kun je niet stopzetten, je moet doordraaien, of liquideren
Het lijkt er eerder op dat de markt gewoon tot stilstand komt. Enkel mensen die gedwongen worden verkopen dan nog.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:55 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dan heb je het over de financierbaarheid. De lucht is er ook nog lang niet uit, van de gedachte is enkel sprake op de bodem of een tijdje nadat deze is gezet en de markt normaliseerd.
Het deel mensen dat echt fors kan sparen is veel te klein om de markt weer echt op gang te helpen.quote:En dan heb je nog altijd de mensen met een grote potentiele cash-inleg. Die zien hun koopkracht qua woon-grootte/eisen fors stijgen en die trend is nog lang niet gedaan.
Zelf ben ik waarschijnlijk van plan een huis te kopen of zelfs te laten bouwen, maar dan moet er eerst fors meer lucht uit en dat zal nog wel even duren.
Inderdaad die doen liever niets dan dat ze met verlies gaan bouwen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Niemand gaat met verlies bouwen, dus wordt er niet gebouwd. Simpel.
En ook niks nieuws hoor, begin jaren '80 dejavu
Projectontwikkelaars en bouwers hebben het allemaal al een keer gezien en meegemaakt. Die wachten gewoon af, varkensjaren horen erbij, en schudt fijn de concurrenten uit de markt.
Als je mijn vele voorgaande post wat beter gelezen had dan had je ook begrepen dat ik altijd geroepen heb dat gemeenten hun megalomane projecten konden financieren uit de grondverkoop. Doordat de gemeentelijke belastingen laag bleven voelde men de tucht van de kiezer niet, immers de grondopbrengsten uit de zeepbel maskeerden de werkelijke kosten. Er is al heel wat gezegd ook door o.a. Remco dat deze manier van financieren gewoon niet deugd. Juist daarom zouden de gemeentelijke belastingen gewoon omhoog moeten, dan weet de kiezer de bestuurders weer eens te vinden met de vraag: "waar heeft u al dat geld voor nodig?". Nu konden ze gewoon maar wat door prutsen omdat iedereen dacht rijk te worden van de huizenboom. Ger Hukker omschreef het nog als volgt: "In het casino zaten alleen maar winnaars". Mooi tochquote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:22 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje zielig worden.
Sta je nu gewoon te juigen omdat de belastingen omhoog gaan terwijl je een jaar geleden riep dat de belastingen voor iedereen omlaag moesten?
Uiteraard... ik zeg toch ook dat het opportunisme isquote:Verder is die Eelco echt een dodo, logisch als je niets verkoopt, geld nodig hebt je dan moet zakken met de prijs, dikke duh.
En zoals je zelf altijd graag opmerkt preekt ook Eelco voor eigen parochie. De bouwgrond moet omlaag zegt de voorman van de bouwers...
Zo'n BTW verlaging enkel voor de bouw is natuurlijk niet te verkopen, gewoon afboeken op speculatieve lucht. Ik was ook geen voorstander voor de verlaging van de OB, dat was wat mij betreft goed geweest i.c.m. afschaf HRA/EFW/OZB en een algehele verlaging van de IB.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kleiner bouwen en de lucht in de zeepbel laten? Waarom? Dan verander je nog steeds niet aan prijs/kwaliteitverhouding. Juist daar zit de zeepbel Dino. Jouw zeepbel is nog steeds een zeepbel, alleen is hij kleiner van omvangquote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Geef bouwers een verkapte subsidie, dat is wat je voorstelt. Bouw gewoon kleiner, dan kun je ze ook goedkoper in de markt zetten.
Het hangt er natuurlijk maar vanaf wat je tegen redelijke kosten bedoeld en dan kan je prima een vergelijking maken met de aandelenmarkt al is dat natuurlijk andere kost en voor andere doeleinde. Het prijs/kwaliteit-vraagstuk is echter hetzelfde.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Daarom heeft het ook niks te maken met kosten.
Kijk maar naar de deelnemers in dit topic. Zullen die een huis kopen als het tegen redelijke kosten beschikbaar is? Neen, zij zullen een huis kopen als de markt op het dal is.
Daarom heeft het ook geen nut om er een bak rijkssubsidie tegenaan te gooien, waar nu voor gepleit wordt. Dat maakt niks uit voor de perceptie, zoals jij dat noemt. Kenmerkend genoeg dat je een huis met aandelen vergelijkt, niet dan?
Ik weet weinig van de wereld als projectontwikkelaar af, maar moet niet ook deze bepaalde waarderingen handhaven en voldoen aan kengetallen? Is decennia niet een beetje erg lang voor deze?quote:Het heeft niks met onbetaalbaarheid of duur te maken. Het is puur speculatie, en nu een keer naar onderen ipv naar boven, zoals eind jaren '90 met name het geval was. Een beetje bouwer of projectontiwkkelaar laat dat van zich af glijden, het is van alle tijden, en hij weet dat uiteindelijk dat ook weer omslaat. Veel van die grond ligt al meer dan een decenium te wachten, zo'n projectontwikkelaar laat die ook nog wel een tijdje langer liggen hoor, it's all in the game.
Je beseft dat het ten koste zal gaan van jouw uitkering?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Zo'n BTW verlaging enkel voor de bouw is natuurlijk niet te verkopen, gewoon afboeken op speculatieve lucht. Ik was ook geen voorstander voor de verlaging van de OB, dat was wat mij betreft goed geweest i.c.m. afschaf HRA/EFW/OZB en een algehele verlaging van de IB.
Lekker inhoudelijk weer, sta ik op het schoolplein?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 11:28 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Kleiner bouwen en de lucht in de zeepbel laten? Waarom? Dan verander je nog steeds niet aan prijs/kwaliteitverhouding. Juist daar zit de zeepbel Dino. Jouw zeepbel is nog steeds een zeepbel, alleen is hij kleiner van omvang
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |