Vraag en aanbod, het aantal kopers wordt voorlopig kleiner.quote:Op zondag 27 januari 2013 01:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waarom zou een starter zonder vaste baan en eigen geld überhaupt een woning moeten kunnen kopen dan? Dat is toch totaal zinloos?
Onzin. Een starter zonder vaste baan heeft simpelweg niks te zoeken op de koopmarkt. Eerst sparen...quote:Op zondag 27 januari 2013 01:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
Vraag en aanbod, het aantal kopers wordt voorlopig kleiner.
En zelf kon je wel mooie woning kopen?quote:Op zondag 27 januari 2013 01:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Onzin. Een starter zonder vaste baan heeft simpelweg niks te zoeken op de koopmarkt. Eerst sparen...
Ja. Maar ik was dan ook geen 'starter' zonder spaargeld die verwachtte dat alles wel vanzelf kwam aanwaaien...quote:Op zondag 27 januari 2013 01:51 schreef Piet_Piraat het volgende:
En zelf kon je wel mooie woning kopen?
Ik wel in 1987, had geen dubbeltje alleen goede vaste baan.quote:Op zondag 27 januari 2013 01:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja. Maar ik was dan ook geen 'starter' zonder spaargeld die verwachtte dat alles wel vanzelf kwam aanwaaien...
En?quote:Op zondag 27 januari 2013 01:54 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik wel in 1987, had geen dubbeltje alleen goede vaste baan.
Ik betaalde mijn hypotheek op 1 salaris zonder HRAquote:Op zondag 27 januari 2013 01:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En?
Mij lijkt het niet verkeerd als 'starters' eindelijk eens eigen geld gaan leren meenemen. Scheelt HRA ook.
Bij mij huidige woning heb ik ook de KK cash betaald, want ik heb een broertje dood aan vaste lasten.
Je hebt vrijwillig je HRA laten schieten? Really?quote:Op zondag 27 januari 2013 02:01 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik betaalde mijn hypotheek op 1 salaris zonder HRA
Dus de HRA die je niet kreeg, gebruikte je desondanks toch voor onderhoudquote:Die gebruikte ik voor onderhoud van de jaren 30 2 onder 1 kap woning.
1x per jaar met belasting aangifte kwam die en daarmee deed ik dan wat nuttigs in het kader van onderhoud.quote:Op zondag 27 januari 2013 02:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Je hebt vrijwillig je HRA laten schieten? Really?
[..]
Dus de HRA die je niet kreeg, gebruikte je desondanks toch voor onderhoud
ff aangepastquote:Op zondag 27 januari 2013 01:46 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Vraag en aanbod, het aantal kredietwaardige kopers wordt voorlopig kleiner.
Klopt die kant gaan we ook op. Die prijzen zullen dus nog wel ff dalen.quote:Op zondag 27 januari 2013 01:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En?
Mij lijkt het niet verkeerd als 'starters' eindelijk eens eigen geld gaan leren meenemen. Scheelt HRA ook.
Bij mij huidige woning heb ik ook de KK cash betaald, want ik heb een broertje dood aan vaste lasten.
Dan blijf je zitten he. En dat steekt je. Iedereen moet maar mee met die daling van de gemiddelde besteding aan woonruimte.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:02 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Natuurlijk wil iedere huizenbezitter de oude prijs voor zn huis wat er ooit voor betaald is, maar is dat realistisch? Gezien de jaarlijkse daling van 7% wordt dat steeds lastiger.
Volgens Piet spaar je zo in twee jaar 40k bij elkaar, op een huur van 700 a 800 euro per maand. Poef, weg die mythe van onbetaalbaar.quote:Op zondag 27 januari 2013 10:22 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Er zal steeds meer eigen geld meegenomen moeten worden voor een eigen woning. Aangezien veel starters dat niet hebben zullen de huizenprijzen omlaag gaan.
Er is geen waardevermindering dat maak jij ervan. De gemiddelde besteding aan een huis gaat omlaag. Maw alleen goedkopere woningen worden verkocht.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:11 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
In jouw geval misschien niet maar blijkbaar genoeg andere gevallen die wel willen zakken met de prijs, anders is er geen jaarlijkse waardevermindering van 7%.
Woningen worden niet goedkoper? Zal dan wel.quote:Op zondag 27 januari 2013 11:16 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Er is geen waardevermindering dat maak jij ervan. De gemiddelde besteding aan een huis gaat omlaag. Maw alleen goedkopere woningen worden verkocht.
ja tweeverdieners die samen bruto 85000 verdienen die kunnen toch geen financiering krijgen vaak.quote:Op zondag 27 januari 2013 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens Piet spaar je zo in twee jaar 40k bij elkaar, op een huur van 700 a 800 euro per maand. Poef, weg die mythe van onbetaalbaar.
beetje boel onzin.quote:Op zondag 27 januari 2013 12:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja tweeverdieners die samen bruto 85000 verdienen die kunnen toch geen financiering krijgen vaak.
een ZZP of tijd dienstverband en de ander een klein baantje
die zoeken vaak grotere woning en hebben ook al een restschuld tegenwoordig
Ja maar dan kunnen we die tweede auto, derde vakantie en vierde flatscreen niet meer betalen!quote:Op zondag 27 januari 2013 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens Piet spaar je zo in twee jaar 40k bij elkaar, op een huur van 700 a 800 euro per maand. Poef, weg die mythe van onbetaalbaar.
40 k In 2 jaar, dat is meer 1600 euro per maand overhouden welke stellen voldoen daaraan, dat zal niet meer dan 1% zijn zegt mijn dikke duim me.quote:Op zondag 27 januari 2013 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
zeker als min of meer starters op de woningmarkt. Dan is het salaris ook niet denderend vaak en komen kinderen in beeld. Het is erg optimistisch.quote:Op zondag 27 januari 2013 12:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
40 k In 2 jaar, dat is meer 1600 euro per maand overhouden welke stellen voldoen daaraan, dat zal niet meer dan 1% zijn zegt mijn dikke duim me.
Voor een stel is dat best te doen hoor, als je een redelijke baan hebt.quote:Op zondag 27 januari 2013 12:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
40 k In 2 jaar, dat is meer 1600 euro per maand overhouden welke stellen voldoen daaraan, dat zal niet meer dan 1% zijn zegt mijn dikke duim me.
Sommige wel uiteraard. Maar die percentage waar je mee smijt is een daling van het bedrag dat besteed wordt aan een woningaankoop.quote:Op zondag 27 januari 2013 12:00 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Woningen worden niet goedkoper? Zal dan wel.
Velen hebben alleen vaak geen redelijke baan.quote:Op zondag 27 januari 2013 12:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Voor een stel is dat best te doen hoor, als je een redelijke baan hebt.
In mijn eentje met een 1.5* modaal salaris, geen auto en met heel lage netto hypotheekkosten, weinig vakanties lukt me dat soms net. Maar beweren dat vele stellen 20.000 per jaar zouden kunnen sparen is natuurlijk niet echt realistisch.quote:Op zondag 27 januari 2013 13:02 schreef Sloggi het volgende:
8000 euro per jaar, dat is 333 euro per persoon per maand. Dat moet echt wel beter kunnen met zo'n dik salaris, dan geef je gewoon te veel uit.
Dat is het punt ook: als je met z'n tweeën bent kun je bijna dubbel zoveel sparen.quote:Op zondag 27 januari 2013 13:10 schreef Basp1 het volgende:
In mijn eentje met een 1.5* modaal salaris, geen auto en met heel lage netto hypotheekkosten, weinig vakanties lukt me dat soms net. Maar beweren dat vele stellen 20.000 per jaar zouden kunnen sparen is natuurlijk niet echt realistisch.
http://www.nu.nl/geldzake(...)d-eerst-gedaald.htmlquote:Hypotheekschuld voor het eerst gedaald
AMSTERDAM - De totale hypotheekschuld van huizenbezitters is in november met 160 miljoen euro afgenomen.
De Nederlandsche Bank (DNB) stelt dat het voor het eerst is dat zij in een maand tijd een daling waarneemt in de hypotheekschuld die huishoudens bij banken hebben. In december groeide de schuld wel weer, meldt de centrale bank maandag. De hypotheekschuld groeide in december met negenhonderd miljoen euro, onder meer omdat huizenkopers wilden profiteren van de oude hypotheekregels.
Per 1 januari gelden strengere regels. In totaal groeide de hypotheekschuld vorig jaar met acht miljard euro. Daarmee nam de totale hypotheekschuld met anderhalf procent toe. De groei is flink lager dan de 3,5 procent stijging in 2011.
DNB houdt de hypotheekstatistieken sinds 2003 bij.
Goede zaak op zich. Steeds meer mensen besteden geld wat ze 'over' hebben aan het aflossen van (hypotheek)schulden.quote:Op maandag 28 januari 2013 10:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wat moeten we hiervan denken?
[..]
http://www.nu.nl/geldzake(...)d-eerst-gedaald.html
Dat zelfs de vakbonden zich al met hypotheekregels willen bemoeienquote:'Kabinet geeft sociaal overleg geen kans'
DEN HAAG - Het kabinet houdt zich niet aan de afspraken met de sociale partners, vindt vakcentrale FNV.
Ingrepen in de AOW en op de woningmarkt worden eenzijdig doorgezet, terwijl overleg met werkgevers en de vakbeweging was toegezegd, zegt voorzitter Ton Heerts maandag in de Volkskrant.
Als voorbeeld van geschonden afspraken noemt Heerts de weigering van minister Stef Blok (Wonen) om de hypotheekregels te versoepelen, ''terwijl in het Midwinteroverleg is afgesproken dat we daarover konden praten''.
..........
quote:AMSTERDAM (Dow Jones)--De groei van de hypotheekportefeuille van banken wordt steeds kleiner en in november nam de omvang zelfs af doordat meer werd afgelost dan geleend, blijkt uit maandag vrijgegeven statistieken van De Nederlandsche Bank (DNB).
Nederlandse huishoudens hebben in november per saldo voor ruim EUR160 miljoen aan hypotheekschuld afgelost. Niet eerder was sinds de start van de statistiek in 2003 een netto aflossing van hypotheekschuld zichtbaar, aldus de centrale bank in een toelichting.
In december was weer sprake van een netto toename van de hypotheekportefeuille, met EUR900 miljoen. Banken verklaarden tegenover DNB dat dit kwam doordat huishoudens met de opname van hypothecaire leningen anticipeerden op strengere regelgeving die in januari inging.
Sinds begin dit jaar mogen hypotheken niet meer aflosingsvrij verstrekt worden. Nieuwe hypotheeknemers moeten nu hun lening gedurende de looptijd aflossen.
Op jaarbasis groeide de hypotheekportefeuille in 2012 met EUR8 miljard. De groei van ongeveer 1,5% was een halvering ten opzichte van het jaar ervoor.
Het gaat niet zozeer om de vakbonden maar om de sociale partners. Dat daarmee gesproken wordt over maatregelen die de koopkracht sterk beïnvloeden vind ik niet zo vreemd.quote:Op maandag 28 januari 2013 11:23 schreef MrBadGuy het volgende:
Hier horen de vakbonden zich inderdaad helemaal niet mee te bemoeien, het kabinet hoort ook niet afspraken of beloftes te doen richting vakbonden op dit gebied.
Jep staat erbij. De bron: (Dow Jones) staat voor: Dow Jones Newswires. Kon er niet na linken.quote:Op maandag 28 januari 2013 13:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Denk je aan de bronvermelding bij nieuwsberichten?
We worden allemaal vertegenwoordigd door de dames en heren politici. De vakbonden en andere 'sociale partners' hoeven zich niet met dit beleid bezig te houden. Waarom zou iemand die lid is van de FNV twee keer inspraak moeten hebben, namelijk 1 keer via zijn/haar volksvertegenwoordiger en een keer via de FNV? Laat de FNV zich gewoon bezig houden met CAO-onderhandelingen en andere zaken over werknemer-wergever relaties, maar niet met dit soort politieke discussies.quote:Op maandag 28 januari 2013 13:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om de vakbonden maar om de sociale partners. Dat daarmee gesproken wordt over maatregelen die de koopkracht sterk beïnvloeden vind ik niet zo vreemd.
De politiek moet zich helemaal niet onder druk laten zetten door dit soort belangenclubjes. Daarmee geef je ze alleen maar meer macht, macht die volledig valt buiten hun beleidsterein. De politiek laat zich gewoon geizelen door dit soort groeperingen met dezelfde soort argumenten die jij nu gebruikt, met als gevolg dat ze de volgende keer nog een grotere vinger in de pap hebben.quote:Wanneer je die partijen mee hebt maakt dat het uitvoeren van beleid al een stuk eenvoudiger.
Net zoals werkgevers dubbele invloed hebben als je het zo bekijkt. ik vind het helemaal niet gek dat het kabinet met de sociale partners praat over de sociaal-economische ontwikkeling van ons land. Zou het eerder vreemd vinden wanneer ze dat niet doen.quote:Op maandag 28 januari 2013 13:41 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
We worden allemaal vertegenwoordigd door de dames en heren politici. De vakbonden en andere 'sociale partners' hoeven zich niet met dit beleid bezig te houden. Waarom zou iemand die lid is van de FNV twee keer inspraak moeten hebben, namelijk 1 keer via zijn/haar volksvertegenwoordiger en een keer via de FNV? Laat de FNV zich gewoon bezig houden met CAO-onderhandelingen en andere zaken over werknemer-wergever relaties, maar niet met dit soort politieke discussies.
Tja, dat is het poldermodel. Alles extreem op de spits drijven in de hoop dat je dan wel wat voor elkaar krijgt is de andere optie. Die werkt in elk geval niet.quote:De politiek moet zich helemaal niet onder druk laten zetten door dit soort belangenclubjes. Daarmee geef je ze alleen maar meer macht, macht die volledig valt buiten hun beleidsterein. De politiek laat zich gewoon geizelen door dit soort groeperingen met dezelfde soort argumenten die jij nu gebruikt, met als gevolg dat ze de volgende keer nog een grotere vinger in de pap hebben.
Werkgevers hoeven in dit soort debatten ook geen rol te spelen wat mij betreft. Het zijn politieke discussies, iedereen heeft daar een gelijke invloed in via de volksvertegenwoordiging, dat hoef je voor bepaalde groepen niet te vergroten.quote:Op maandag 28 januari 2013 13:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Net zoals werkgevers dubbele invloed hebben als je het zo bekijkt. ik vind het helemaal niet gek dat het kabinet met de sociale partners praat over de sociaal-economische ontwikkeling van ons land. Zou het eerder vreemd vinden wanneer ze dat niet doen.
In de politiek moet er al genoeg onderhandeld worden met allemaal politieke partijen die voor diverse groepen in de samenleving opkomen (en waar de sociale partners direct of indirect ook al invloed in hebben). De extreme kantjes gaan er zo al vanzelf uit en er wordt niks extreem op de spits gedreven. Je geeft nu alleen maar sommige groepen een zwaardere stem omdat ze door verschillende partijen vertegenwoordigd worden. Het mooie van ons politieke model is dat iedereen zijn/haar stem even zwaar meetelt, bij het poldermodel is dat absoluut niet het geval en leg je macht in handen van instanties die daar helemaal geen recht op hebben.quote:[..]
Tja, dat is het poldermodel. Alles extreem op de spits drijven in de hoop dat je dan wel wat voor elkaar krijgt is de andere optie. Die werkt in elk geval niet.
Dt was nooit verdwenen. Het gebrek eraan zorgde er vooral voor dat bepaalde kabinetten helemaal niets voor elkaar kregen.quote:Op maandag 28 januari 2013 14:03 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]Ik was blij dat het ondemocritische, bureaucratische 'vlees-noch-vis' poldermodel zo goed als verdwenen was, laten we dat aub ook onder Rutte 2 zo houden.
Maar om als vakbond het nu over de woningmarkt te willen gaan hebben terwijl de relatie vakbond<>overheid door voorgaande kabinetten al vertroebeld was geeft mijns inziens aan dat ook vakbonden de weg naar het oude poldermodel nog totaal kwijt zijn. Het poldermodel ging voornamelijk over loonmatiging en in alle redelijkheid CAO verhogingen/ adv dagen enz....quote:Op maandag 28 januari 2013 14:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dt was nooit verdwenen. Het gebrek eraan zorgde er vooral voor dat bepaalde kabinetten helemaal niets voor elkaar kregen.
Zeg, hoe doe je dat een link naar een youtube video van huizenmarkt-zeepbel censuur123 meneertje, terwijl die nog door niemand bekeken is?quote:
JIj gaat er nog diep op in. Na 50 x 'ehm' gehoord te hebben, heb ik van ellende maar op een kruisje geklikt...quote:Op maandag 28 januari 2013 21:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Zeg, hoe doe je dat een link naar een youtube video van huizenmarkt-zeepbel censuur123 meneertje, terwijl die nog door niemand bekeken is?Telepatische gaven?
Staat al n tijdje op zn twitter-account.quote:Op maandag 28 januari 2013 21:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Zeg, hoe doe je dat een link naar een youtube video van huizenmarkt-zeepbel censuur123 meneertje, terwijl die nog door niemand bekeken is?Telepatische gaven?
ja, vastquote:Op maandag 28 januari 2013 21:35 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Staat al n tijdje op zn twitter-account.
Twitter...quote:Op maandag 28 januari 2013 21:35 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Staat al n tijdje op zn twitter-account.
Als eelco 10% een flinke verlaging vind hebben sommige huizen bezitters al dramatische verlagingen achter de kiezen.quote:'Gemeenten moeten grondprijzen bouwkavels flink verlagen'
DEN HAAG - Gemeenten zouden hun grondprijzen voor bouwkavels flink moeten verlagen om zo een impuls te geven aan de woningmarkt. "Dat kan wel tien procent goedkoper........
Laat ze er maar 30% afdoenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 08:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als eelco 10% een flinke verlaging vind hebben sommige huizen bezitters al dramatische verlagingen achter de kiezen.![]()
Maar goed eelco roept wat dan hoeft dat nog niet te gaan gebeuren.
quote:Grondprijzen gemeenten moeten lager
Algemeen | Laatst gewijzigd:03-10-2012 12:23 | Ferry Heijbrock |
DELFT - Gemeenten zullen hun grondprijzen moeten laten zakken. Anders verkopen ze helemaal geen grond meer, schrijft hoogleraar gebiedsontwikkeling Friso de Zeeuw.
In de goede tijden, toen de prijzen van woningen en ander vastgoed nog stegen, gingen de grondprijzen nog harder omhoog als die tenminste werden berekend op basis van de residuele grondwaarde. Nu er sprake is van prijsdalingen zullen de grondprijzen harder moeten dalen. Bij een gemiddelde daling van de huizenprijzen van 15 procent, moeten de grondprijzen minstens 30 procent omlaag, vindt De Zeeuw in zijn publicatie Grondbedrijven in zwaar weer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |