Dat is dom, wat weet een makelaar daar nou van?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:21 schreef rongen het volgende:
Hij had de makelaar meegenomen om het appartement technisch te beoordelen.
Hij heeft de onderhandeling aan de makelaar over gelaten..quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:37 schreef Hydrogeny het volgende:
Kun je niet rechtstreeks contact opnemen met die knul? Hou de prijs op 146 en geef aan dat je bereidt bent de KK met hem te delen...
Ach joh, ik heb vorig jaar in een soortgelijke situatie 25K ingeslikt, toen er na 2 jaar eindelijk een serieuze koper was. Betaal ik overigens nu nog steeds af, maar soms moet je, als je überhaupt een keer verder wilt.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:52 schreef rongen het volgende:
De markt is ook slecht, daarom heb ik bewust 10.000 euro lager ingezet als vergelijkbare appartementen. Daarom heb ik waarschijnlijk ook een geïnteresseerde.
Uiteraard begrijp ik dat ik niet de vraagprijs vang, daarom ben ik ook al 3000 gezakt. Ben ook wel bereid verder te zakken, maar heb weinig zin om 9000 euro in te leveren zonder echte onderhandeling.
Dit! In deze tijd in anderhalve maand een appartementje (ik neem aan categorie starterswoning) verkopen voor 140.000 klinkt bijna te mooi om waar te zijnquote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
slechts 6% onder de vraagprijs bieden vind ik erg veel.
Ik neig ertoe om het hiermee volledig eens te zijn.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:59 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Dit! In deze tijd in anderhalve maand een appartementje (ik neem aan categorie starterswoning) verkopen voor 140.000 klinkt bijna te mooi om waar te zijn
En dit....quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:01 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Hmmm. De vraag is niet of de geinteresseerde wellicht meer kan betalen of niet, maar in hoeverre jij van je appartement 'af moet'. Je appartement staat nog maar heel erg kort te koop (geloof me, er zijn op dit moment verkopers die in anderhalf JAAR nog maar een of twee geinteresseerden over de vloer hebben gehad!) dus wellicht kun je inderdaad wachten op een beter bod. Je loopt echter wel het risico dat het voorlopig bij deze geinteresseerde koper blijft en dat je nog een hele tijd met je appartement blijft zitten... het is een kopersmarkt op dit moment, en de prijzen zakken alleen nog maar verder met de huidige economische situatie. Het kan dus best zo zijn dat als je dit bod niet accepteert, je over een maand of zes stevig baalt omdat je dan niet meer kan vangen dan pak 'em beet 130K. Het is uiteraard allemaal speculatie, maar ik zie de huizenmarkt voorlopig nog niet beter worden - eerder nog slechter.
Het komt er dus voor een groot deel op neer op de vraag, hoe snel moet/wil je je appartement kwijt?
Even een persoonlijke ervaring: een maand of zes geleden heb ik een bod op mijn pandje geaccepteerd maar liefst 30.000 euro onder de vraagprijs/WOZ waarde (initiele vraagprijs 200K, bod geaccpeteerd van 170K - stond al een jaar te koop, wel geinteresseerden gehad maar nog geen biedingen). Ik was allang blij dat er iemand een bod uitbracht op mijn toch wel moeilijk verkoopbare hutje (onderhoud matig, grote renovatie nodig e.d.). En het klinkt heel gek, maar ik ben uitermate blij dat ik dat destijds heb geaccepteerd - ik weet zeker dat dat in de huidige huizenmarkt een heel redelijk bod was. Ik moet er natuurlijk wel bijvertellen dat ik geen problemen had als restschuld (de hut was grotendeels ouderwetsch afbetaald) en dergelijke. Dus... zoals gezegd, hangt ook helemaal van je persoonlijke situatie af.
Ik hoop voor jou dat je spoedig nog andere geinteresseerden over de vloer krijgt!
Die makelaar is een kennis..quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:10 schreef Leandra het volgende:
Hij kan maar 140.000 uitgeven, gaat naar een appartement van 149.000 kijken wat al een stuk goedkoper is dan vergelijkbare appartementen, er kan geen cent boven die 140k op, maar hij kan wel een aankoopmakelaar betalen, die zogenaamd ook nog eens de technische keuring tijdens een bezichtiging doet
Zelfs al makelaar ook taxateur is, wil dat nog niet zeggen dat hij technische keuringen doet
Alles onder de 145k is voor mij restschuld.. In principe was mijn échte bodemprijs wat ik vooraf in gedachte had al 140k, echter heb ik weinig zin om zonder onderhandeling klakkeloos 9k in te leveren en met een restschuld te zitten.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dit....
Bedenk je wel wat je appartement je per maand kost als je het niet verkoopt en neem dat mee in je overweging een bod af te wijzen.
Als je appartement over een jaar nog te koop staat heeft het je waarschijnlijk al zo'n ¤ 7.000 gekost en is het sowieso geen 140k meer waard.
Maar goed, wij (en de koper) weten niet wat voor schuld je op je appartement hebt, als je nog 145.000 hypotheek hebt dan is een restschuld ook geen feest, aan de andere kant vraag ik me af wat voor prijs je in gedachten had als persoonlijke bodemprijs als je appartement voor 149k te koop staat.
Ik betaal geen dubbele lasten, ga pas weg als dit verkocht is. Heb het appartement nu 4 jaar, woon ruim 1 jaar samen, we willen samen iets groters kopen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:24 schreef OxygeneFRL het volgende:
Het is maar net hoe graag je weg wil. Heb je inmiddels al wat anders? Betaal je dubbele lasten? Of ga je pas weg als dit verkocht is?
Dan is het dus gewoon een gok: nu accepteren en met een restschuld(je) van 5000 euro blijven zitten, of het risico lopen dat je over een aantal maanden met een grotere restschuld blijft zitten.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:29 schreef rongen het volgende:
Alles onder de 145k is voor mij restschuld.. In principe was mijn échte bodemprijs wat ik vooraf in gedachte had al 140k, echter heb ik weinig zin om zonder onderhandeling klakkeloos 9k in te leveren en met een restschuld te zitten.
Dit dus.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:31 schreef rhubarbje het volgende:
Kerel als dat het bedrag is dat voor jou oke is zou ik zeggen doen!
ik gok dat als je het niet doet (maar dat is een gok want ik ken jou stad etc niet) dat je er dan nog heeel lang mee zult zitten en meer in moet leveren
het is geen markt om moeilijk te doen dat het spelletje niet optimaal gespeeld is
En die 5.000 kun je op een andere manier dekken?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:29 schreef rongen het volgende:
Alles onder de 145k is voor mij restschuld.. In principe was mijn échte bodemprijs wat ik vooraf in gedachte had al 140k, echter heb ik weinig zin om zonder onderhandeling klakkeloos 9k in te leveren en met een restschuld te zitten.
^^ Waarschijnlijk.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:34 schreef Leandra het volgende:
Je hebt het alleen afgewezen omdat je het niet zonder onderhandeling voor die prijs wil verkopen? Dus als de potentiële koper met 130k begonnen was dan was je blij geweest op diezelfde 140k uit te komen?
Daar komt het eigenlijk wel op neer ja..quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
En die 5.000 kun je op een andere manier dekken?
Je hebt het alleen afgewezen omdat je het niet zonder onderhandeling voor die prijs wil verkopen? Dus als de potentiële koper met 130k begonnen was dan was je blij geweest op diezelfde 140k uit te komen?
Dat zal ik zeker doen!quote:Op donderdag 4 oktober 2012 14:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan zou ik nog eens heel goed gaan nadenken...
Als hij al wat anders heeft wel ja.........quote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dit....
Bedenk je wel wat je appartement je per maand kost als je het niet verkoopt en neem dat mee in je overweging een bod af te wijzen.
Als je appartement over een jaar nog te koop staat heeft het je waarschijnlijk al zo'n ¤ 7.000 gekost en is het sowieso geen 140k meer waard.
Ik heb aangegeven dat er te onderhandelen valt! Uiteraard geef je altijd de uiterste prijs aan, ook als je nog bereid bent te zakken! Anders is het toch geen onderhandelen meer??quote:Op donderdag 4 oktober 2012 16:36 schreef klipper het volgende:
En dat ts vijf minuten later een telefoontje krijgt dat het niets word is ook niet bijzonder, hij gaf immers zelf zijn uiterste prijs aan, beter had hij kunnen zeggen dat er te onderhandelen viel, dan had hij weliswaar geen 146.000 gekregen maar wie weet meer dan 140.000
Ja, zo is het wel gegaan.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 18:46 schreef Scorpie het volgende:
'wat is je uiterste prijs?'
'146'
'no deal'
'Ja maar dat is niet mijn uiterste prijs !!!! '
Logisch.
Dat kan ja. Je kan ook te doen hebben met een ervaren DHZ-er of bouwvakker, die prima kan inschatten wat er zoal aan mankeert. Hoewel ik me bij een appartment afvraag wat er bouwkundig mis kan zijn plus het feit dat de VvE daar voor op moet draaien.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 15:04 schreef boem-dikkie het volgende:
Een aankoopmakelaar kan bij zo'n onderhandelingen punten onderbouwen door expertise en ervaring, waar iemand zonder een aankoopmakelaar niet verder komt dan "Ja, maar de keuken is niet heel netjes afgewerkt."
Zou je een verkoopmakelaar hebben, zou ie gezegd hebben: "doe u maar een bod". Dan ligt de onwetendheid en het risico op een te hoog bod, bij de bieder. Nu heb je al een troef uit handen gegeven: je bodemprijs. Bel terug en zeg dat 143.000 je uiterste tegenbod is.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:21 schreef rongen het volgende:
Hij gaf aan dat de geïnteresseerde maximaal 140.000 te besteden had en hij vroeg wat mijn uiterste prijs was. Ik heb aangegeven dat mijn uiterste prijs 146.000 is.
Tja of terugbellen slim is, is ook weer zowat.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 19:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Zou je een verkoopmakelaar hebben, zou ie gezegd hebben: "doe u maar een bod". Dan ligt de onwetendheid en het risico op een te hoog bod, bij de bieder. Nu heb je al een troef uit handen gegeven: je bodemprijs. Bel terug en zeg dat 143.000 je uiterste tegenbod is.
Bij dit soort krankzinnig hoge bedragen die aan de orde zijn bij de (ver-)koop van een huis, zou ik niet gaan besparen op een verkoopmakelaar onder het motto: "die kost mij/ons alleen maar geld hahaha, dat doen we wel zelluf." Hoe vaak ik dat hier niet voorbij zie komen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 19:05 schreef blomke het volgende:
[..]
Zou je een verkoopmakelaar hebben, zou ie gezegd hebben: "doe u maar een bod". Dan ligt de onwetendheid en het risico op een te hoog bod, bij de bieder. Nu heb je al een troef uit handen gegeven: je bodemprijs. Bel terug en zeg dat 143.000 je uiterste tegenbod is.
Nee heb je, ja kun je krijgen. Dan maar even door het stof en kijken hoe ver je komt. En je goed voorbereiden op het gesprek.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 19:40 schreef klipper het volgende:
[..]
Tja of terugbellen slim is, is ook weer zowat.
De "koper" kan in dat geval denken van he hij moet ervan af en vervolgens zijn poot stijf houden op ¤140.000 of erger er nog iets onder gaan zitten
Daar lijkt 't op. Kan ook een vooreel zijn; verkopers hoeven dan niet met zo'n sujet "met uitgestreken smoelwerk, pak en pooierwagen en louter op winstbejag uit" te praten. Maar met de verkoper zelluf.quote:
Mwah, de makelaar doet nog wel wat meer dan met z'n leasebak de getapte jongen uithangen...quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar lijkt 't op. Kan ook een vooreel zijn; verkopers hoeven dan niet met zo'n sujet "met uitgestreken smoelwerk, pak en pooierwagen en louter op winstbejag uit" te praten. Maar met de verkoper zelluf.
Ik vind het jammer dat jij zo'n sujet getroffen hebt, maar ze zijn toch echt niet allemaal zo. Ik heb ook wel eens een slecht-knippende kapper getroffen maar ik denk er niet over om dan helemáál maar uit kapsalons weg te blijven.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar lijkt 't op. Kan ook een vooreel zijn; verkopers hoeven dan niet met zo'n sujet "met uitgestreken smoelwerk, pak en pooierwagen en louter op winstbejag uit" te praten. Maar met de verkoper zelluf.
Neem jij er lekker een mee dan. Huis bekijken kun je zelf opbellen en zeggen wat je wilt betalen kun je ook zelf. Voor niets. Wij hebben ons huis zo voor ruim 30.000 onder de vraagprijs gekregen zes jaar terug in de verkopersmarkt zelfs nog.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 15:04 schreef boem-dikkie het volgende:
Waarom kraken jullie hier allemaal die makelaar af?
Een aankoopmakelaar is er om het huis te bekijken op punten waar mensen zelf minder verstand van hebben, om vervolgens die punten wanneer nodig te gebruiken bij de onderhandelingen. Een aankoopmakelaar kan bij zo'n onderhandelingen punten onderbouwen door expertise en ervaring, waar iemand zonder een aankoopmakelaar niet verder komt dan "Ja, maar de keuken is niet heel netjes afgewerkt."
Een technische keuring lijkt me een wat overdreven woord voor wat een aankoopmakelaar doet, maar zo iemand meenemen is zéker wel verstandig, en scheelt een hoop kopzorgen.
Wie weet had je dat huis wel voor 50.000 onder de vraagprijs gekregen mét een aankoopmakelaar.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:48 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Neem jij er lekker een mee dan. Huis bekijken kun je zelf opbellen en zeggen wat je wilt betalen kun je ook zelf. Voor niets. Wij hebben ons huis zo voor ruim 30.000 onder de vraagprijs gekregen zes jaar terug in de verkopersmarkt zelfs nog.
Of je nu wel of niet een makelaar in de arm neemt, het is en blijft een persoonlijke keuze. Voel je jezelf stevig genoeg in de schoenen staan om de onderhandelingen ter hand te nemen en/of je redeneert dat je wellicht niet 'het onderste uit de kan' krijgt maar dat weer bespaart op de kosten van de makelaar en/of je hebt er zelf voldoende ervaring mee... persoonlijke keuze.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:46 schreef rongen het volgende:
Er is inderdaad geen verkoop makelaar. Heb er voor gekozen om zelf te verkopen. Woon in een winkelstraat waar een verkoop bord wel opvalt, daarnaast sta ik op funda/jaap enz.
Echter of dat zo slim is geweest vraag ik me nu af. Ik had inderdaad om een concreet bod moeten vragen! Als ik nu terug ga bellen weet hij ook dat ik water bij de wijn wil doen, in dat geval zal hij z'n poot stijf houden en op 140k blijven zitten. Ik ga morgen maar eens bellen denk ik!
Waarom heb jij Static z'n usericon??quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:54 schreef tiho1 het volgende:
Ik hoop ook met je mee dat de prijs nog staat dan. Maar houdt dan wel je poot stijf eerder kon het ook.
Zoals gezegt kan je best eens spijt krijgen. Straks evengoed. Omdat je volgende huis waardeloos wordt net als de onze maar dat is voor later.
Afhankelijk van wanneer je gekocht hebt en of (en hoeveel) je afgelost hebt kan dat soms idd het geval zijn.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 22:10 schreef cvboer het volgende:
Als ik dit topic zo doorlees, is het net of je met huren beter uit bent.
Ik huur dus, vandaar mijn opmerking ook.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 22:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Afhankelijk van wanneer je gekocht hebt en of (en hoeveel) je afgelost hebt kan dat soms idd het geval zijn.
Als je in de afgelopen 7 jaar gekocht hebt en niet of nauwelijks afgelost hebt dan had je waarschijnlijk beter kunnen huren.
Absoluut waar. Vooral dat element van 'niet of nauwelijks afgelost'.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 22:15 schreef Leandra het volgende:
Als je in de afgelopen 7 jaar gekocht hebt en niet of nauwelijks afgelost hebt dan had je waarschijnlijk beter kunnen huren.
In 2005 heb ik mijn appartement verkocht met een bescheiden winst, sindsdien alleen maar gehuurd.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 22:30 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Absoluut waar. Vooral dat element van 'niet of nauwelijks afgelost'.
Bedenk wel dat als je destijds inderdaad afloste en je daar ook voor uit kwam, je door je 'matties' werd gezien als een sukkel (), en niet iedereen had voldoende weerstand om zich niks van die 'feestjes'-redenering aan te trekken...
Een vriend van mij heeft 10 jaar geleden zijn dikke jaren-30 gezinswoning (hij was alleenstand en was het onderhoud meer dan zat) voor 'een schijntje' (onder de marktprijs van die tijd maar dus nog steeds met dikke winst) verkocht en heeft van de opbrengst een eigen -goedlopend- IT-bedrijfje opgestart. Hij besloot gewoon een 3-kamer flatje te huren met een heel acceptabele huur. 'Iedereen' verklaarde hem voor gek.
Eens raden wie er het laatst lacht... juist.
Ik denk dat je er sowieso goed aan doet om nog eventjes te wachten met kopenquote:Op donderdag 4 oktober 2012 22:55 schreef cvboer het volgende:
[..]
In 2005 heb ik mijn appartement verkocht met een bescheiden winst, sindsdien alleen maar gehuurd.
Het is dat de bank niet mee werkt, anders had ik allang een woning weer gekocht.
Ik blijf ook eerst zitten waar ik zit.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 22:58 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik denk dat je er sowieso goed aan doet om nog eventjes te wachten met kopen.
Tsja, die banken... daar past maar een smiley bij -
Ik vind het echt onbegrijpelijk wat er met het 'bankwezen' aan de hand is - een jaar of 10 geleden kreeg iedere oetlul-en-zijn-demente-grootmoeder fluitend een hypotheek aangeboden gebaseerd op 5-6-7 x diens jaarinkomen en ook nog dat van z'n echtgenoot (m/v), en nu zitten ze te miepen over het feit dat ze te weinig in kas hebben. Stelletje graaiende klapjosti's, nu het even niet meer zo lekker loopt, naaien ze de komplete huizenmarkt. Maar wel lekker die bonussen blijven uitbetalen aan falende 'managers', natuurlijk.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:01 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik blijf ook eerst zitten waar ik zit.
Tja banken, meer dan 125.000 willen ze niet geven. Ben wel benieuwd of ik meer kan krijgen
als ik aantoonbaar meerdere jaren vrije sector heb gehuurd zonder betalingsachterstanden.
Ik weet heel goed waar de banken 'last van hebben'.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:25 schreef tiho1 het volgende:
@Kluskonijn lees de krant eens. Weet niet waar de banken last van hebben duh.
staticquote:Op donderdag 4 oktober 2012 23:23 schreef tiho1 het volgende:
@ Leandra. Geen idee is die van static wie dat ook is. Heb hem ooit opgeslagen en.kwam hem tegen.met zoeken naar iets.
Als.hij.persoonlijk is zoek ik wel een ander. Als.
Laat me raden: je bent zelf makelaar en ziet je klanten opdrogen?quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:54 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wie weet had je dat huis wel voor 50.000 onder de vraagprijs gekregen mét een aankoopmakelaar.![]()
Je weet 't niet!
Zeker nu-ie een andere optie heeft (of zegt te hebben). Verkopers tegen elkaar uitspelen en zoquote:Op donderdag 4 oktober 2012 13:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de koper nog wel wat gaat zakken met z'n bod. Als 140k z'n max is, gaan daar ongetwijfeld de kosten koper nog vanaf. En de koper weet ook dat huizen maandelijks minder waard worden.
Klasse! Spannend! Even afwachten nu dusquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 09:28 schreef rongen het volgende:
Mensen, even ontopic aub.
Heb zojuist de geïnteresseerde gebeld. Hij gaf aan inmiddels een bod gedaan te hebben op een ander appartement, waarmee ze akkoord zijn gegaan. Hij moet voor vanavond laten weten of dit definitief akkoord is omdat er ook weer anderen geïnteresserden voor dat appartement zijn.
Ik heb aangegeven dat er nog mogelijkheden zijn om eruit te komen. Waarop hij zei dat er maar één mogelijkheid was en dat is 140k anders heeft het geen zin, meer wil/kan hij niet uitgeven.
Heb even later weer gebeld dat 140k akkoord is. Het kwam hem redelijk onverwacht, dus hij moest nog ff z'n ouders bellen enzo, en dan krijg ik zometeen een telefoontje of hij definitief akkoord gaat.
Even spannend dus!
Een andere optie is er niet hé...?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 08:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een makelaar kost koper en verkoper samen gegarandeerd geld!
Klasse. Ik hoop dat het lukt, ben je er vanaf tegen een goeie prijs denk ik!quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 09:28 schreef rongen het volgende:
Heb zojuist de geïnteresseerde gebeld. Hij gaf aan inmiddels een bod gedaan te hebben op een ander appartement, waarmee ze akkoord zijn gegaan. Hij moet voor vanavond laten weten of dit definitief akkoord is omdat er ook weer anderen geïnteresserden voor dat appartement zijn.
Ik heb aangegeven dat er nog mogelijkheden zijn om eruit te komen. Waarop hij zei dat er maar één mogelijkheid was en dat is 140k anders heeft het geen zin, meer wil/kan hij niet uitgeven.
Heb even later weer gebeld dat 140k akkoord is. Het kwam hem redelijk onverwacht, dus hij moest nog ff z'n ouders bellen enzo, en dan krijg ik zometeen een telefoontje of hij definitief akkoord gaat.
Even spannend dus!
Spannend!quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 09:28 schreef rongen het volgende:
Even spannend dus!
Leg mij eens uit hoe zowel koper als verkoper geld verdienen aan hun makelaar? En kom nu niet aan met het blazen van bubbels...quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 11:03 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Een andere optie is er niet hé...?
^^ En dat is de reden dat zowel prijsstijgingen als prijsdalingen zichzelf versterken.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 11:09 schreef Stiemie het volgende:
Geen slechte keuze want er is in de tussentijd van zo'n 4 maanden niks anders meer verkocht en de vraagprijzen van een aantal appartementen zijn al gezakt naar minder dan onze verkoopprijs dus het is een goede keus geweest.
Als koper beheers je doorgaans geen onderhandelingstechnieken en kun je de waarde van het huis te hoog inschatten. Waardoor het je geld kan kosten zonder de expertise van een aankoopmakelaar omdat je akkoord gaat met misschien wel een te hoge prijs.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 11:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hoe zowel koper als verkoper geld verdienen aan hun makelaar? En kom nu niet aan met het blazen van bubbels...
Oftewel: koper geeft 2000 euro aan de makelaar, verkoper geeft 2000 euro aan de makelaar. Onafhankelijk van wat de uiteindelijke verkoopprijs is, zijn ze samen 4000 euro kwijt. En zowel koper als verkoper denken beiden beter te worden, terwijl dat in de praktijk hooguit voor 1 van de 2 geldt. Gemiddeld daarentegen zijn ze beiden slechter af.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:00 schreef Boca_Raton het volgende:
Als koper beheers je doorgaans geen onderhandelingstechnieken en kun je de waarde van het huis te hoog inschatten. Waardoor het je geld kan kosten zonder de expertise van een aankoopmakelaar omdat je akkoord gaat met misschien wel een te hoge prijs.
Als verkoper beheers je doorgaans ook geen onderhandelingstechnieken (zie voorbeeld uit de OP) waardoor het je óók geld kan kosten. Want: koop ketst bijvoorbeeld af. En als er geen ander bod komt, zit je met je huis (zie programma Uitstel van Executie in rubriek TV).
Ja leuk. 265-350 euro voor een keuring zonder garanties! En daarna kunnen er nog steeds lijken uit de kast komen... En dat kan je nog steeds tienduizenden euro's extra kosten... En die mag je volledig zelf betalen. Bovenop de 265-350 euro natuurlijk.quote:Hetzelfde geldt voor een bouwtechnische keuring. Kost geen hout (iets van 265 euro of zo) op zo'n gigantisch bedrag als de aankoop van een huis, maar toch zijn er nog mensen die dat onmiddellijk terzijde schuiven als zijnde 'niet nodig'. Daarmee een risico nemend dat er alsnog lijken uit de kast kunnen vallen die je toch echt méér dan 265 euro gaan kosten.
Ik ben wel duidelijk geweest denk ik.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 12:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Oftewel: koper geeft 2000 euro aan de makelaar, verkoper geeft 2000 euro aan de makelaar. Onafhankelijk van wat de uiteindelijke verkoopprijs is, zijn ze samen 4000 euro kwijt. En zowel koper als verkoper denken beiden beter te worden, terwijl dat in de praktijk hooguit voor 1 van de 2 geldt. Gemiddeld daarentegen zijn ze beiden slechter af.
[..]
Ja leuk. 265-350 euro voor een keuring zonder garanties! En daarna kunnen er nog steeds lijken uit de kast komen... En dat kan je nog steeds tienduizenden euro's extra kosten... En die mag je volledig zelf betalen. Bovenop de 265-350 euro natuurlijk.
Als er bij die keuring de garantie zou komen dat het volledig is, is het het geld natuurlijk dubbel en dwars waard!
En wat heb je er nu van geleerd?quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:07 schreef rongen het volgende:
We hebben een mondelinge overeenkomst voor 140k![]()
Verkocht dus. Yes! Ik kom er zonder schulden vanaf nu. Kost mij wel wat spaarcenten maar dat neem ik voor lief.
Bedankt voor de reacties!
Zo'n sujet heb ik als verkoopmakelaar genomen en dat s me uitermate goed bevallen. Hij wist door afwisselend vriendelijk en hufterig op te treden, een prima prijs eruit te slepen; meer dan ik had durven dromen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 21:36 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik vind het jammer dat jij zo'n sujet getroffen hebt, maar ze zijn toch echt niet allemaal zo. Ik heb ook wel eens een slecht-knippende kapper getroffen maar ik denk er niet over om dan helemáál maar uit kapsalons weg te blijven.
Een mondelinge overeenkomst zegt niets bij de verkoop van een woning.quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:07 schreef rongen het volgende:
Verkocht dus.
Nice! Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 16:07 schreef rongen het volgende:
Verkocht dus. Yes! Ik kom er zonder schulden vanaf nu. Kost mij wel wat spaarcenten maar dat neem ik voor lief.
Bedankt voor de reacties!
ik zou de volgende keer even lezenquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 18:32 schreef trancethrust het volgende:
Voor 6000 euro laat die knul dit echt niet aan zn neus voorbij gaan, als hij echt geinteresseerd is. Stil blijven dus.
het klinkt mij als de huidige marktquote:Op vrijdag 5 oktober 2012 19:20 schreef trancethrust het volgende:
Ik zag het nadat ik postte. Klinkt mij nogal als een truc eigenlijk, maar goed; done is done.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2012 09:28 schreef rongen het volgende:
Even spannend dus!
Ach als de huizenprijs met 50% daalt, heb ik nog winst.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 22:17 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik huur dus, vandaar mijn opmerking ook.
Uiteindelijk heb je dus toch ¤9000 ingeleverd zonder echte onderhandeling.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:52 schreef rongen het volgende:
De markt is ook slecht, daarom heb ik bewust 10.000 euro lager ingezet als vergelijkbare appartementen. Daarom heb ik waarschijnlijk ook een geïnteresseerde.
Uiteraard begrijp ik dat ik niet de vraagprijs vang, daarom ben ik ook al 3000 gezakt. Ben ook wel bereid verder te zakken, maar heb weinig zin om 9000 euro in te leveren zonder echte onderhandeling.
Sorry, natuurlijk heeft niet iedereen spaargeld, daar heb je wel een punt.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:24 schreef Leandra het volgende:
Die restschuld geeft niet alleen geen aftrek meer, je kunt hem ook niet meer meefinancieren, dus als je met een restschuld verkoopt, dan moet je toch ergens het ontbrekende deel vandaan kunnen halen, want dat ga je niet uit de nieuwe hypotheek halen, ongeacht hoe ruim je dat zou kunnen betalen.
Dat zijn dan ook de mensen die in de problemen komen, Of degene die al een andere woning hebben en hun oude niet kwijt kunnen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:24 schreef Leandra het volgende:
Die restschuld geeft niet alleen geen aftrek meer, je kunt hem ook niet meer meefinancieren, dus als je met een restschuld verkoopt, dan moet je toch ergens het ontbrekende deel vandaan kunnen halen, want dat ga je niet uit de nieuwe hypotheek halen, ongeacht hoe ruim je dat zou kunnen betalen.
Ik maak mij ook nergens druk om, ja, het is elke maand een hoop geld ( ¤ 790 aan kale huur ) en je bouwt geen vermogen op, dat klopt. Anderzijds kan ik er wel makkelijk vanaf als ik besluit een woning te kopen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:21 schreef klipper het volgende:
[..]
Ach als de huizenprijs met 50% daalt, heb ik nog winst.
Overigens woon ik hier prima en hoef ik hier de komende jaren echt niet weg.
Het zijn vooral verkopers die onder de hypotheekwaarde moeten verkopen die in de problemen komen, er zijn natuurlijk ook genoeg verkopers die nog steeds ruim winst maken, of mensen die er nu geen last van hebben omdat ze niet hoeven te verhuizen.
En zelfs mensen die moeten verhuizen hebben er echt niet allemaal last van, want ondanks dat je je huis met eventueel wat verlies verkoopt, koop je het andere huis ook goedkoper, het probleem is dan alleen de restschuld die geen aftrek meer heeft voor sommige mensen, maar ook dat kun je in calculeren.
Huren heeft echt ook zo z'n voordelen, en zeker het feit dat je op ieder moment kan zeggen 'tabee maar weer' - je zit in ieder geval nooit vast aan blok stenen dat je aan de straatstenen niet kwijt kunt...quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:41 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik maak mij ook nergens druk om, ja, het is elke maand een hoop geld ( ¤ 790 aan kale huur ) en je bouwt geen vermogen op, dat klopt. Anderzijds kan ik er wel makkelijk vanaf als ik besluit een woning te kopen.
Klinkt als een win-win situatiequote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:52 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Huren heeft echt ook zo z'n voordelen, en zeker het feit dat je op ieder moment kan zeggen 'tabee maar weer' - je zit in ieder geval nooit vast aan blok stenen dat je aan de straatstenen niet kwijt kunt...
Een vriend van mij heeft een jaartje of tien geleden zijn huis verkocht en is verkast naar een huurflatje in een 'mindere' (dus goedkopere) buurt. 'Iedereen' verklaarde hem voor gek. Nou hij zit daar prima en lacht nu als laatste, want heeft nog een fikse overwaarde gescoord waarvan hij een eigen bedrijf heeft opgezet, dat prima loopt.
Je moet mij over 30 jaar horen lachen. Die zogenaamde nog slechtere markt van je gaat straks 4 keer over de kop (zie alle grafieken uit het verleden). Mijn hut van nu 250k gaat straks lekker minimaal een miljoen opleveren. Huurders kunnen dan lekker tabee zeggen, en niks hebben.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:52 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Huren heeft echt ook zo z'n voordelen, en zeker het feit dat je op ieder moment kan zeggen 'tabee maar weer' - je zit in ieder geval nooit vast aan blok stenen dat je aan de straatstenen niet kwijt kunt...
Een vriend van mij heeft een jaartje of tien geleden zijn huis verkocht en is verkast naar een huurflatje in een 'mindere' (dus goedkopere) buurt. 'Iedereen' verklaarde hem voor gek. Nou hij zit daar prima en lacht nu als laatste, want heeft nog een fikse overwaarde gescoord waarvan hij een eigen bedrijf heeft opgezet, dat prima loopt.
Ja, waarschijnlijk wel, zeker als je blijft zitten waar je zit en ook aflost.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:03 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Je moet mij over 30 jaar horen lachen. Die zogenaamde nog slechtere markt van je gaat straks 4 keer over de kop (zie alle grafieken uit het verleden). Mijn hut van nu 250k gaat straks lekker minimaal een miljoen opleveren. Huurders kunnen dan lekker tabee zeggen, en niks hebben.
Je zit dus gewoon prima!quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:56 schreef cvboer het volgende:
[..]
Klinkt als een win-win situatieIk woon in het centrum van een dorp met 5000 inwoners, alles dichtbij, geen privé auto, wel een leasebak van de baas, nee, ik zit prima hier. Tegenover mij staat een woning al 3 jaar te koop, nog geen kopers...
@TS, gefeliciteerd, goed bezig![]()
Als ik dan weer leest dat iemand ¤790 aan kale huur betaalt, dan ben ik blij dat ik een koophuis heb.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:41 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik maak mij ook nergens druk om, ja, het is elke maand een hoop geld ( ¤ 790 aan kale huur ) en je bouwt geen vermogen op, dat klopt. Anderzijds kan ik er wel makkelijk vanaf als ik besluit een woning te kopen.
DIT DUS!quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, waarschijnlijk wel, zeker als je blijft zitten waar je zit en ook aflost.
Maar als je niet aflost, over 5 jaar ergens anders woont en over 10 jaar waarschijnlijk weer ergens anders, dan zou een koophuis voorlopig wel eens nadeliger kunnen zijn dan huren, helemaal als je aflossingsvrij zit en alleen maar rente betaalt.
Het wordt altijd gezegd dat huren voordelen heeft tov kopen, echter als je huurders om je heen hoort hoe vaak ze naast de pot pissen bij het gewenste huis, of dat anderen voorrang krijgen, dan gaat dit alleen op voor vrije sector huur, en dan zelfs vaak niet.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:52 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Als je niet weg moet - dus niet te maken krijgt met een echtscheiding, ziekte of werkloosheid - en je lost ook netjes af, dan is er uiteraard helemaal niks mis met een koopwoning, zeker als je de bovengenoemde risico's ook hebt ingecalculeerd en dus niet aan je 'top' bent gaan zitten.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:08 schreef klipper het volgende:
[..]
Als ik dan weer leest dat iemand ¤790 aan kale huur betaalt, dan ben ik blij dat ik een koophuis heb.
Al zou mijn vrouwtje wegrennen, dan komen we er beiden nog steeds met winst vanaf.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:11 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Als je niet weg moet - dus niet te maken krijgt met een echtscheiding, ziekte of werkloosheid - en je lost ook netjes af, dan is er uiteraard helemaal niks mis met een koopwoning, zeker als je de bovengenoemde risico's ook hebt ingecalculeerd en dus niet aan je 'top' bent gaan zitten.
quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:13 schreef klipper het volgende:
[..]
Al zou mijn vrouwtje wegrennen, dan komen we er beiden nog steeds met winst vanaf.
Mijn voordeel is tevens mijn nadeel, ik hou van vastgestelde zekerheden.
quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:08 schreef klipper het volgende:
[..]
Als ik dan weer leest dat iemand ¤790 aan kale huur betaalt, dan ben ik blij dat ik een koophuis heb.
Ik huur in de vrije sector, ik ben alleen, dus een gezinswoning sociale huur kom ik niet in aanmerking of je moet 7 jaar willen wachten. Jongerenwoning wordt hem niet, want: te oud. Kopen kan niet, de bank wil niet. Dan rest alleen vrije sector.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:11 schreef klipper het volgende:
[..]
Het wordt altijd gezegd dat huren voordelen heeft tov kopen, echter als je huurders om je heen hoort hoe vaak ze naast de pot pissen bij het gewenste huis, of dat anderen voorrang krijgen, dan gaat dit alleen op voor vrije sector huur, en dan zelfs vaak niet.
Nou scheelt het natuurlijk wel in welke periode iemand iets gekocht heeft en hoe goed of slecht iemand kan klussen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:18 schreef cvboer het volgende:
[..]Ik ben oprecht jaloers op je situatie.
Maar zonder zonder gekheid, als je koopt zoals jij destijds gedaan hebt is natuurlijk beter dan huren.
Bedoel je geen kunststof?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:23 schreef klipper het volgende:
[..]
Nou scheelt het natuurlijk wel in welke periode iemand iets gekocht heeft en hoe goed of slecht iemand kan klussen.
Mijn huis staat nog steeds strak in de verf, maar een paar huizenblokken verder moeten ze binnenkort toch echt beginnen met het vervangen van de raamkozijnen, en dat vergt toch ook wel een flinke investering.
Tegen de tijd dat ik het niet meer kan, verhuis ik wel of neem ik aluminium kozijnen.
Ja, shit is dat...quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:19 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik huur in de vrije sector, ik ben alleen, dus een gezinswoning sociale huur kom ik niet in aanmerking of je moet 7 jaar willen wachten. Jongerenwoning wordt hem niet, want: te oud. Kopen kan niet, de bank wil niet. Dan rest alleen vrije sector.
Daar zijn ze in Den Haag goed in, in graaien.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:34 schreef blomke het volgende:
Ach, alle woonvormen hebben hun voor- en nadelen. Ik vind het heerlijk om aan m'n eigen huis te klussen en zou qua huisonderhoud voor geen goud afhankelijk willen zijn van een woningstichting die financiëel onder druk kan komen te staan.
Blijft het punt dat ons huis sterk in waarde is gedaald, dat gaat met 10-duizenden ¤'s/jaar tegelijk. Anderszijds hebben we ook nooit voordeel gehad van de prijsstijging; toen we verhuisden moesten we ook duur kopen én de k.k. lappen. Plus het hogere EWF en OZB. Wat dat betreft heeft die overheid die zich zo druk maakt om (afschaffing van) de HRA, ook volop geprofiteerd van de prijsstijging.
Zeg dat wel. Niet alleen wat betreft inkomsten OZB en dergelijke, wat te denken van de belachelijk torenhoge prijzen die gemeenten nog steeds vragen voor bouwgrond voor nieuwbouw?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:34 schreef blomke het volgende:
Wat dat betreft heeft die overheid die zich zo druk maakt om (afschaffing van) de HRA, ook volop geprofiteerd van de prijsstijging.
Nee aluminium.quote:
Wie afhankelijk is van sociale huur, en soms het gewenste huis niet krijgt, heeft natuurlijk sowieso al geen keuzemenu qua wel of niet kopen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:11 schreef klipper het volgende:
[..]
Het wordt altijd gezegd dat huren voordelen heeft tov kopen, echter als je huurders om je heen hoort hoe vaak ze naast de pot pissen bij het gewenste huis, of dat anderen voorrang krijgen, dan gaat dit alleen op voor vrije sector huur, en dan zelfs vaak niet.
Ik heb mij verder niet verdiept in de materie, maar het lijkt mij dat je ten opzichte van kunststof juist een koudebrug creëert, uluminium geleid immers beter dan kunststof.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:22 schreef klipper het volgende:
[..]
Nee aluminium.
Een vriend van mij heeft een huis waar al meer dan 30 jaar aluminium en het ziet er nog steeds als nieuw uit, ook nergens iets wat niet meer functioneert.
Overigens het bedrijf bestaat nog steeds.
Tegenwoordig zit er dan ook een koudebrug onderbreking in, overigens zit die bij kunststof ook.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:26 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik heb mij verder niet verdiept in de materie, maar het lijkt mij dat je ten opzichte van kunststof juist een koudebrug creëert, uluminium geleid immers beter dan kunststof.
Tenzij je een koudebrugonderbreking erin hebt.
Al zou het 10.000 jaar geen onderhoud nodig hebben.. Wat afgrijselijk lelijk is aluminumquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:22 schreef klipper het volgende:
[..]
Nee aluminium.
Een vriend van mij heeft een huis waar al meer dan 30 jaar aluminium en het ziet er nog steeds als nieuw uit, ook nergens iets wat niet meer functioneert.
Overigens het bedrijf bestaat nog steeds.
Klopt, en dat ga ik ook doen. 75% aflossing en komende 27 jaar zit ik hier meer dan prima.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, waarschijnlijk wel, zeker als je blijft zitten waar je zit en ook aflost.
Maar als je niet aflost, over 5 jaar ergens anders woont en over 10 jaar waarschijnlijk weer ergens anders, dan zou een koophuis voorlopig wel eens nadeliger kunnen zijn dan huren, helemaal als je aflossingsvrij zit en alleen maar rente betaalt.
Maar hoe jong? 22 en een inkomen van ¤ 18.000 bruto per jaar? Wat ga je daarvoor kopen? Een garage?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:55 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Klopt, en dat ga ik ook doen. 75% aflossing en komende 27 jaar zit ik hier meer dan prima.
Huren is altijd nadelig als je jong bent, kost een hoop geld en je bouwt niks op. En het argument van goedkoper gaat ook niet op, die 100 of 200 dat het goedkoper is zou je apart moeten zetten en de vraag is of dat net zoveel oplevert. En kosten voor alles in huis heb je nog steeds, of je moet gelukkig worden van een vaatwasser van 20 jaar oud en woningbouwbehang.
Nee bedankt.
In de woning heb je dezelfde kosten, das waar. Alleen de kosten voor groot onderhoud, zowel binnen als buiten is voor de verhuurder.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:55 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Klopt, en dat ga ik ook doen. 75% aflossing en komende 27 jaar zit ik hier meer dan prima.
Huren is altijd nadelig als je jong bent, kost een hoop geld en je bouwt niks op. En het argument van goedkoper gaat ook niet op, die 100 of 200 dat het goedkoper is zou je apart moeten zetten en de vraag is of dat net zoveel oplevert. En kosten voor alles in huis heb je nog steeds, of je moet gelukkig worden van een vaatwasser van 20 jaar oud en woningbouwbehang.
Nee bedankt.
Je zou een punt hebben als de huizenprijzen niet zo inzakten.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:55 schreef Tha_Duck het volgende:
Nee bedankt.
Mijn rente stijgt of daalt niet. Staat gewoon vast voor de hele looptijd. Kostte me toen wel een procent of 2 meer, maar straks 6 minder.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:22 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Je zou een punt hebben als de huizenprijzen niet zo inzakten.
Als straks de rente dan ook nog eens gaat stijgen ben je helemaal de sjaak.
Kopen is leuk maar dan moet je wel geld hebben.
Nee, jong vind ik tussen de 28 en 35. Als je dan 30 jaar neemt dan ga je ongeveer met pensioen als je klaar bent met betalen. Een prima timing.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar hoe jong? 22 en een inkomen van ¤ 18.000 bruto per jaar? Wat ga je daarvoor kopen? Een garage?
Tegen die tijd is de pensioenleeftijd inmiddels wat hoger geworden.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:52 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee, jong vind ik tussen de 28 en 35. Als je dan 30 jaar neemt dan ga je ongeveer met pensioen als je klaar bent met betalen. Een prima timing.
Tja dat zegt dus wel dat jij de echte producten niet kent.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:53 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Al zou het 10.000 jaar geen onderhoud nodig hebben.. Wat afgrijselijk lelijk is aluminum
Moet je wel snel zijn, anders is het geeneens aftrekbaar meer en kost het je opeens meer geld dan je dacht.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:55 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee bedankt.
Een behoorlijk stuk zelfs.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:55 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Tegen die tijd is de pensioenleeftijd inmiddels wat hoger geworden.
Als de rente stijgt dalen de huizenprijzen nog harder.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:51 schreef Tha_Duck het volgende:
Mijn rente stijgt of daalt niet. Staat gewoon vast voor de hele looptijd. Kostte me toen wel een procent of 2 meer, maar straks 6 minder.
Pensioenleeftijd is niet gelijk aan de leeftijd van pensioen. Gemiddeld ga je op dit moment rond je 60e met pensioen, tegen die tijd kan dat wel eens 65 zijn.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:55 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Tegen die tijd is de pensioenleeftijd inmiddels wat hoger geworden.
Wat heeft aftrekbaar zijn hiermee te maken?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 16:07 schreef klipper het volgende:
[..]
Moet je wel snel zijn, anders is het geeneens aftrekbaar meer en kost het je opeens meer geld dan je dacht.
En daarna daalt de rente weer, en stijgen de huizenprijzen nog harder.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 16:18 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Als de rente stijgt dalen de huizenprijzen nog harder.
Kortom, dat opbouwen is gebakken lucht als je geen geld hebt.
En daar gaat het maar om, als je maar tevreden over je woning bent. Verder is het allemaal koffiedik kijken; de rente, de huizenprijzen, de politiek. Heb in het verleden zoveel voorspellingen gezien, waar na 10 jaar werkelijk geen bal van klopte. Blijft grotendeels een gok.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:07 schreef cvboer het volgende:
Ach, ondanks dat het niet van mij is ben ik erg tevreden met mijn (huur)woning uit 2009.
Als je nu al een huis hebt waarschijnlijk niets, maar je weet nooit met het kabinet.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 16:49 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Wat heeft aftrekbaar zijn hiermee te maken?
Na 1 januari is het allemaal nog aftrekbaar hoor, als je maar de juiste hypotheekvorm kiest.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:24 schreef klipper het volgende:
[..]
Als je nu al een huis hebt waarschijnlijk niets, maar je weet nooit met het kabinet.
Moet je nog een huis kopen, dan is in de meeste gevallen de hypotheek niet meer aftrekbaar na 1 januari, en betaal je op de looptijd voor een huis van zeg 200.000 zo'n 40.000 meer.
Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:20 schreef rongen het volgende:
Inderdaad, hoe je het ook bekijkt, mijn koper heeft het inderdaad beter gespeeld als ikMaarja, ik heb ook geen makelaarskosten daarmee bespaar ik weer. Ben gewoon heel blij dat het in deze tijd zo snel verkocht is. Zeker als de hypotheken volgend jaar weer gaan wijzigen en het voor starters alleen maar lastiger wordt.
Op naar de volgende plannen, nieuw huis bouwen op een kavel
Een appartement snel verkopen met gering verlies heb je het gewoon goed gedaan.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:20 schreef rongen het volgende:
Inderdaad, hoe je het ook bekijkt, mijn koper heeft het inderdaad beter gespeeld als ikMaarja, ik heb ook geen makelaarskosten daarmee bespaar ik weer. Ben gewoon heel blij dat het in deze tijd zo snel verkocht is. Zeker als de hypotheken volgend jaar weer gaan wijzigen en het voor starters alleen maar lastiger wordt.
Dit dus.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een appartement snel verkopen met gering verlies heb je het gewoon goed gedaan.
Dat zeg ik, alleen is die hypotheekvorm voor velen niet mogelijk.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 21:14 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Na 1 januari is het allemaal nog aftrekbaar hoor, als je maar de juiste hypotheekvorm kiest.
Ik zou zeggen: gefeliciteerd! Ook met de volgende stap. Dit houdt de economie draaiende. Ik volg je graag in de "rongen-nieuwbouw-project"- topicquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:20 schreef rongen het volgende:
Dan kunnen ze geen enkele vorm nemen, en dat heeft niks met de aftrek te maken. Loos argument dus.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:50 schreef klipper het volgende:
[..]
Dat zeg ik, alleen is die hypotheekvorm voor velen niet mogelijk.
Klopt niet: als je straks onder de nieuwe regels 2 ton kunt lenen (volledig aftrekbaar), dan kun je, als je kiest voor een niet-aftrekbare vorm, veel minder lenen. Het is dus niet dat je zonder meer zelf alles kunt invullen.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:08 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dan kunnen ze geen enkele vorm nemen, en dat heeft niks met de aftrek te maken. Loos argument dus.
Als je nu 2 ton kunt lenen volledig aftrekbaar kun je dat volgens jaar nog steeds. Het is wat anders als banken je minder willen lenen, maar dat heeft in dit geval niks met de HRA te maken.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Klopt niet: als je straks onder de nieuwe regels 2 ton kunt lenen (volledig aftrekbaar), dan kun je, als je kiest voor een niet-aftrekbare vorm, veel minder lenen. Het is dus niet dat je zonder meer zelf alles kunt invullen.
Geen loos argument, dus....
Het is nu ook zo dat je in box 3 minder kunt lenen dan in box 1. Dat heeft dus wel degelijk met aftrekbaarheid te maken. Als je 2 ton kunt lenen, heeft dat te namen met de netto lasten. Die zijn veel hoger als je kiest voor een niet-aftrekbare vorm.quote:Op zondag 14 oktober 2012 13:25 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Als je nu 2 ton kunt lenen volledig aftrekbaar kun je dat volgens jaar nog steeds. Het is wat anders als banken je minder willen lenen, maar dat heeft in dit geval niks met de HRA te maken.
WAKKER WORDEN......het is al verkocht.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:14 schreef chyan85 het volgende:
Ik zou zelf contact opnemen, vooral in deze crisis periode. Weet jij veel hoe lang je huis nog te koop zal blijven staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |