Sorry, natuurlijk heeft niet iedereen spaargeld, daar heb je wel een punt.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:24 schreef Leandra het volgende:
Die restschuld geeft niet alleen geen aftrek meer, je kunt hem ook niet meer meefinancieren, dus als je met een restschuld verkoopt, dan moet je toch ergens het ontbrekende deel vandaan kunnen halen, want dat ga je niet uit de nieuwe hypotheek halen, ongeacht hoe ruim je dat zou kunnen betalen.
Dat zijn dan ook de mensen die in de problemen komen, Of degene die al een andere woning hebben en hun oude niet kwijt kunnen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:24 schreef Leandra het volgende:
Die restschuld geeft niet alleen geen aftrek meer, je kunt hem ook niet meer meefinancieren, dus als je met een restschuld verkoopt, dan moet je toch ergens het ontbrekende deel vandaan kunnen halen, want dat ga je niet uit de nieuwe hypotheek halen, ongeacht hoe ruim je dat zou kunnen betalen.
Ik maak mij ook nergens druk om, ja, het is elke maand een hoop geld ( ¤ 790 aan kale huur ) en je bouwt geen vermogen op, dat klopt. Anderzijds kan ik er wel makkelijk vanaf als ik besluit een woning te kopen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:21 schreef klipper het volgende:
[..]
Ach als de huizenprijs met 50% daalt, heb ik nog winst.
Overigens woon ik hier prima en hoef ik hier de komende jaren echt niet weg.
Het zijn vooral verkopers die onder de hypotheekwaarde moeten verkopen die in de problemen komen, er zijn natuurlijk ook genoeg verkopers die nog steeds ruim winst maken, of mensen die er nu geen last van hebben omdat ze niet hoeven te verhuizen.
En zelfs mensen die moeten verhuizen hebben er echt niet allemaal last van, want ondanks dat je je huis met eventueel wat verlies verkoopt, koop je het andere huis ook goedkoper, het probleem is dan alleen de restschuld die geen aftrek meer heeft voor sommige mensen, maar ook dat kun je in calculeren.
Huren heeft echt ook zo z'n voordelen, en zeker het feit dat je op ieder moment kan zeggen 'tabee maar weer' - je zit in ieder geval nooit vast aan blok stenen dat je aan de straatstenen niet kwijt kunt...quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:41 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik maak mij ook nergens druk om, ja, het is elke maand een hoop geld ( ¤ 790 aan kale huur ) en je bouwt geen vermogen op, dat klopt. Anderzijds kan ik er wel makkelijk vanaf als ik besluit een woning te kopen.
Klinkt als een win-win situatiequote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:52 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Huren heeft echt ook zo z'n voordelen, en zeker het feit dat je op ieder moment kan zeggen 'tabee maar weer' - je zit in ieder geval nooit vast aan blok stenen dat je aan de straatstenen niet kwijt kunt...
Een vriend van mij heeft een jaartje of tien geleden zijn huis verkocht en is verkast naar een huurflatje in een 'mindere' (dus goedkopere) buurt. 'Iedereen' verklaarde hem voor gek. Nou hij zit daar prima en lacht nu als laatste, want heeft nog een fikse overwaarde gescoord waarvan hij een eigen bedrijf heeft opgezet, dat prima loopt.
Je moet mij over 30 jaar horen lachen. Die zogenaamde nog slechtere markt van je gaat straks 4 keer over de kop (zie alle grafieken uit het verleden). Mijn hut van nu 250k gaat straks lekker minimaal een miljoen opleveren. Huurders kunnen dan lekker tabee zeggen, en niks hebben.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:52 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Huren heeft echt ook zo z'n voordelen, en zeker het feit dat je op ieder moment kan zeggen 'tabee maar weer' - je zit in ieder geval nooit vast aan blok stenen dat je aan de straatstenen niet kwijt kunt...
Een vriend van mij heeft een jaartje of tien geleden zijn huis verkocht en is verkast naar een huurflatje in een 'mindere' (dus goedkopere) buurt. 'Iedereen' verklaarde hem voor gek. Nou hij zit daar prima en lacht nu als laatste, want heeft nog een fikse overwaarde gescoord waarvan hij een eigen bedrijf heeft opgezet, dat prima loopt.
Ja, waarschijnlijk wel, zeker als je blijft zitten waar je zit en ook aflost.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:03 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Je moet mij over 30 jaar horen lachen. Die zogenaamde nog slechtere markt van je gaat straks 4 keer over de kop (zie alle grafieken uit het verleden). Mijn hut van nu 250k gaat straks lekker minimaal een miljoen opleveren. Huurders kunnen dan lekker tabee zeggen, en niks hebben.
Je zit dus gewoon prima!quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:56 schreef cvboer het volgende:
[..]
Klinkt als een win-win situatieIk woon in het centrum van een dorp met 5000 inwoners, alles dichtbij, geen privé auto, wel een leasebak van de baas, nee, ik zit prima hier. Tegenover mij staat een woning al 3 jaar te koop, nog geen kopers...
@TS, gefeliciteerd, goed bezig![]()
Als ik dan weer leest dat iemand ¤790 aan kale huur betaalt, dan ben ik blij dat ik een koophuis heb.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:41 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik maak mij ook nergens druk om, ja, het is elke maand een hoop geld ( ¤ 790 aan kale huur ) en je bouwt geen vermogen op, dat klopt. Anderzijds kan ik er wel makkelijk vanaf als ik besluit een woning te kopen.
DIT DUS!quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, waarschijnlijk wel, zeker als je blijft zitten waar je zit en ook aflost.
Maar als je niet aflost, over 5 jaar ergens anders woont en over 10 jaar waarschijnlijk weer ergens anders, dan zou een koophuis voorlopig wel eens nadeliger kunnen zijn dan huren, helemaal als je aflossingsvrij zit en alleen maar rente betaalt.
Het wordt altijd gezegd dat huren voordelen heeft tov kopen, echter als je huurders om je heen hoort hoe vaak ze naast de pot pissen bij het gewenste huis, of dat anderen voorrang krijgen, dan gaat dit alleen op voor vrije sector huur, en dan zelfs vaak niet.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 12:52 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Als je niet weg moet - dus niet te maken krijgt met een echtscheiding, ziekte of werkloosheid - en je lost ook netjes af, dan is er uiteraard helemaal niks mis met een koopwoning, zeker als je de bovengenoemde risico's ook hebt ingecalculeerd en dus niet aan je 'top' bent gaan zitten.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:08 schreef klipper het volgende:
[..]
Als ik dan weer leest dat iemand ¤790 aan kale huur betaalt, dan ben ik blij dat ik een koophuis heb.
Al zou mijn vrouwtje wegrennen, dan komen we er beiden nog steeds met winst vanaf.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:11 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Als je niet weg moet - dus niet te maken krijgt met een echtscheiding, ziekte of werkloosheid - en je lost ook netjes af, dan is er uiteraard helemaal niks mis met een koopwoning, zeker als je de bovengenoemde risico's ook hebt ingecalculeerd en dus niet aan je 'top' bent gaan zitten.
quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:13 schreef klipper het volgende:
[..]
Al zou mijn vrouwtje wegrennen, dan komen we er beiden nog steeds met winst vanaf.
Mijn voordeel is tevens mijn nadeel, ik hou van vastgestelde zekerheden.
quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:08 schreef klipper het volgende:
[..]
Als ik dan weer leest dat iemand ¤790 aan kale huur betaalt, dan ben ik blij dat ik een koophuis heb.
Ik huur in de vrije sector, ik ben alleen, dus een gezinswoning sociale huur kom ik niet in aanmerking of je moet 7 jaar willen wachten. Jongerenwoning wordt hem niet, want: te oud. Kopen kan niet, de bank wil niet. Dan rest alleen vrije sector.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:11 schreef klipper het volgende:
[..]
Het wordt altijd gezegd dat huren voordelen heeft tov kopen, echter als je huurders om je heen hoort hoe vaak ze naast de pot pissen bij het gewenste huis, of dat anderen voorrang krijgen, dan gaat dit alleen op voor vrije sector huur, en dan zelfs vaak niet.
Nou scheelt het natuurlijk wel in welke periode iemand iets gekocht heeft en hoe goed of slecht iemand kan klussen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:18 schreef cvboer het volgende:
[..]Ik ben oprecht jaloers op je situatie.
Maar zonder zonder gekheid, als je koopt zoals jij destijds gedaan hebt is natuurlijk beter dan huren.
Bedoel je geen kunststof?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:23 schreef klipper het volgende:
[..]
Nou scheelt het natuurlijk wel in welke periode iemand iets gekocht heeft en hoe goed of slecht iemand kan klussen.
Mijn huis staat nog steeds strak in de verf, maar een paar huizenblokken verder moeten ze binnenkort toch echt beginnen met het vervangen van de raamkozijnen, en dat vergt toch ook wel een flinke investering.
Tegen de tijd dat ik het niet meer kan, verhuis ik wel of neem ik aluminium kozijnen.
Ja, shit is dat...quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:19 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik huur in de vrije sector, ik ben alleen, dus een gezinswoning sociale huur kom ik niet in aanmerking of je moet 7 jaar willen wachten. Jongerenwoning wordt hem niet, want: te oud. Kopen kan niet, de bank wil niet. Dan rest alleen vrije sector.
Daar zijn ze in Den Haag goed in, in graaien.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:34 schreef blomke het volgende:
Ach, alle woonvormen hebben hun voor- en nadelen. Ik vind het heerlijk om aan m'n eigen huis te klussen en zou qua huisonderhoud voor geen goud afhankelijk willen zijn van een woningstichting die financiëel onder druk kan komen te staan.
Blijft het punt dat ons huis sterk in waarde is gedaald, dat gaat met 10-duizenden ¤'s/jaar tegelijk. Anderszijds hebben we ook nooit voordeel gehad van de prijsstijging; toen we verhuisden moesten we ook duur kopen én de k.k. lappen. Plus het hogere EWF en OZB. Wat dat betreft heeft die overheid die zich zo druk maakt om (afschaffing van) de HRA, ook volop geprofiteerd van de prijsstijging.
Zeg dat wel. Niet alleen wat betreft inkomsten OZB en dergelijke, wat te denken van de belachelijk torenhoge prijzen die gemeenten nog steeds vragen voor bouwgrond voor nieuwbouw?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:34 schreef blomke het volgende:
Wat dat betreft heeft die overheid die zich zo druk maakt om (afschaffing van) de HRA, ook volop geprofiteerd van de prijsstijging.
Nee aluminium.quote:
Wie afhankelijk is van sociale huur, en soms het gewenste huis niet krijgt, heeft natuurlijk sowieso al geen keuzemenu qua wel of niet kopen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:11 schreef klipper het volgende:
[..]
Het wordt altijd gezegd dat huren voordelen heeft tov kopen, echter als je huurders om je heen hoort hoe vaak ze naast de pot pissen bij het gewenste huis, of dat anderen voorrang krijgen, dan gaat dit alleen op voor vrije sector huur, en dan zelfs vaak niet.
Ik heb mij verder niet verdiept in de materie, maar het lijkt mij dat je ten opzichte van kunststof juist een koudebrug creëert, uluminium geleid immers beter dan kunststof.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:22 schreef klipper het volgende:
[..]
Nee aluminium.
Een vriend van mij heeft een huis waar al meer dan 30 jaar aluminium en het ziet er nog steeds als nieuw uit, ook nergens iets wat niet meer functioneert.
Overigens het bedrijf bestaat nog steeds.
Tegenwoordig zit er dan ook een koudebrug onderbreking in, overigens zit die bij kunststof ook.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:26 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik heb mij verder niet verdiept in de materie, maar het lijkt mij dat je ten opzichte van kunststof juist een koudebrug creëert, uluminium geleid immers beter dan kunststof.
Tenzij je een koudebrugonderbreking erin hebt.
Al zou het 10.000 jaar geen onderhoud nodig hebben.. Wat afgrijselijk lelijk is aluminumquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:22 schreef klipper het volgende:
[..]
Nee aluminium.
Een vriend van mij heeft een huis waar al meer dan 30 jaar aluminium en het ziet er nog steeds als nieuw uit, ook nergens iets wat niet meer functioneert.
Overigens het bedrijf bestaat nog steeds.
Klopt, en dat ga ik ook doen. 75% aflossing en komende 27 jaar zit ik hier meer dan prima.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 13:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, waarschijnlijk wel, zeker als je blijft zitten waar je zit en ook aflost.
Maar als je niet aflost, over 5 jaar ergens anders woont en over 10 jaar waarschijnlijk weer ergens anders, dan zou een koophuis voorlopig wel eens nadeliger kunnen zijn dan huren, helemaal als je aflossingsvrij zit en alleen maar rente betaalt.
Maar hoe jong? 22 en een inkomen van ¤ 18.000 bruto per jaar? Wat ga je daarvoor kopen? Een garage?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:55 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Klopt, en dat ga ik ook doen. 75% aflossing en komende 27 jaar zit ik hier meer dan prima.
Huren is altijd nadelig als je jong bent, kost een hoop geld en je bouwt niks op. En het argument van goedkoper gaat ook niet op, die 100 of 200 dat het goedkoper is zou je apart moeten zetten en de vraag is of dat net zoveel oplevert. En kosten voor alles in huis heb je nog steeds, of je moet gelukkig worden van een vaatwasser van 20 jaar oud en woningbouwbehang.
Nee bedankt.
In de woning heb je dezelfde kosten, das waar. Alleen de kosten voor groot onderhoud, zowel binnen als buiten is voor de verhuurder.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:55 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Klopt, en dat ga ik ook doen. 75% aflossing en komende 27 jaar zit ik hier meer dan prima.
Huren is altijd nadelig als je jong bent, kost een hoop geld en je bouwt niks op. En het argument van goedkoper gaat ook niet op, die 100 of 200 dat het goedkoper is zou je apart moeten zetten en de vraag is of dat net zoveel oplevert. En kosten voor alles in huis heb je nog steeds, of je moet gelukkig worden van een vaatwasser van 20 jaar oud en woningbouwbehang.
Nee bedankt.
Je zou een punt hebben als de huizenprijzen niet zo inzakten.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:55 schreef Tha_Duck het volgende:
Nee bedankt.
Mijn rente stijgt of daalt niet. Staat gewoon vast voor de hele looptijd. Kostte me toen wel een procent of 2 meer, maar straks 6 minder.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:22 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Je zou een punt hebben als de huizenprijzen niet zo inzakten.
Als straks de rente dan ook nog eens gaat stijgen ben je helemaal de sjaak.
Kopen is leuk maar dan moet je wel geld hebben.
Nee, jong vind ik tussen de 28 en 35. Als je dan 30 jaar neemt dan ga je ongeveer met pensioen als je klaar bent met betalen. Een prima timing.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar hoe jong? 22 en een inkomen van ¤ 18.000 bruto per jaar? Wat ga je daarvoor kopen? Een garage?
Tegen die tijd is de pensioenleeftijd inmiddels wat hoger geworden.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:52 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee, jong vind ik tussen de 28 en 35. Als je dan 30 jaar neemt dan ga je ongeveer met pensioen als je klaar bent met betalen. Een prima timing.
Tja dat zegt dus wel dat jij de echte producten niet kent.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:53 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Al zou het 10.000 jaar geen onderhoud nodig hebben.. Wat afgrijselijk lelijk is aluminum
Moet je wel snel zijn, anders is het geeneens aftrekbaar meer en kost het je opeens meer geld dan je dacht.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 14:55 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nee bedankt.
Een behoorlijk stuk zelfs.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:55 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Tegen die tijd is de pensioenleeftijd inmiddels wat hoger geworden.
Als de rente stijgt dalen de huizenprijzen nog harder.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:51 schreef Tha_Duck het volgende:
Mijn rente stijgt of daalt niet. Staat gewoon vast voor de hele looptijd. Kostte me toen wel een procent of 2 meer, maar straks 6 minder.
Pensioenleeftijd is niet gelijk aan de leeftijd van pensioen. Gemiddeld ga je op dit moment rond je 60e met pensioen, tegen die tijd kan dat wel eens 65 zijn.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:55 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Tegen die tijd is de pensioenleeftijd inmiddels wat hoger geworden.
Wat heeft aftrekbaar zijn hiermee te maken?quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 16:07 schreef klipper het volgende:
[..]
Moet je wel snel zijn, anders is het geeneens aftrekbaar meer en kost het je opeens meer geld dan je dacht.
En daarna daalt de rente weer, en stijgen de huizenprijzen nog harder.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 16:18 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Als de rente stijgt dalen de huizenprijzen nog harder.
Kortom, dat opbouwen is gebakken lucht als je geen geld hebt.
En daar gaat het maar om, als je maar tevreden over je woning bent. Verder is het allemaal koffiedik kijken; de rente, de huizenprijzen, de politiek. Heb in het verleden zoveel voorspellingen gezien, waar na 10 jaar werkelijk geen bal van klopte. Blijft grotendeels een gok.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 15:07 schreef cvboer het volgende:
Ach, ondanks dat het niet van mij is ben ik erg tevreden met mijn (huur)woning uit 2009.
Als je nu al een huis hebt waarschijnlijk niets, maar je weet nooit met het kabinet.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 16:49 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Wat heeft aftrekbaar zijn hiermee te maken?
Na 1 januari is het allemaal nog aftrekbaar hoor, als je maar de juiste hypotheekvorm kiest.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 20:24 schreef klipper het volgende:
[..]
Als je nu al een huis hebt waarschijnlijk niets, maar je weet nooit met het kabinet.
Moet je nog een huis kopen, dan is in de meeste gevallen de hypotheek niet meer aftrekbaar na 1 januari, en betaal je op de looptijd voor een huis van zeg 200.000 zo'n 40.000 meer.
Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:20 schreef rongen het volgende:
Inderdaad, hoe je het ook bekijkt, mijn koper heeft het inderdaad beter gespeeld als ikMaarja, ik heb ook geen makelaarskosten daarmee bespaar ik weer. Ben gewoon heel blij dat het in deze tijd zo snel verkocht is. Zeker als de hypotheken volgend jaar weer gaan wijzigen en het voor starters alleen maar lastiger wordt.
Op naar de volgende plannen, nieuw huis bouwen op een kavel
Een appartement snel verkopen met gering verlies heb je het gewoon goed gedaan.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:20 schreef rongen het volgende:
Inderdaad, hoe je het ook bekijkt, mijn koper heeft het inderdaad beter gespeeld als ikMaarja, ik heb ook geen makelaarskosten daarmee bespaar ik weer. Ben gewoon heel blij dat het in deze tijd zo snel verkocht is. Zeker als de hypotheken volgend jaar weer gaan wijzigen en het voor starters alleen maar lastiger wordt.
Op naar de volgende plannen, nieuw huis bouwen op een kavel
Dit dus.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 23:32 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een appartement snel verkopen met gering verlies heb je het gewoon goed gedaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |