abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117390280
quote:
Zalm met salmonella uit schappen

De Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt consumenten voor een partij gerookte zalm die de salmonellabacterie kan bevatten. Bij controles blijkt een partij van visfabrikant Foppen uit Harderwijk niet veilig voor consumptie.
http://nos.nl/artikel/423811-zalm-met-salmonella-uit-schappen.html

Ik ben dus de laatste 8 dagen flink ziek geweest. Het begon met koorts en misselijkheid en later in de week begon ik 2 of 3 keer dag over te geven. Ik ben naar de dokter geweest op donderdag omdat het maar bleef aanhouden en ik meestal maar 2 of 3 dagen ziek ben.

Hij heeft verschillende checks gedaan maar niets gevonden. De dokter vroeg nog of ik iets raars gegeten heb oid maar ik antwoordde met 'nee niet echt'. Hij dacht zelf aan een virusje ofzo.

Toen las mijn vriendin gister dat er dus zalm met salmonella bacterie is aangetroffen van de AH, en je raadt het al; we hebben precies zulke zalm met overeenkomstig code in de koelkast liggen die ik laatst heb gegeten.

Nu ben ik geen haatdragend persoon maar ik zou wel graag hebben dat het bedrijf een tik op de vingers krijgt oid, en dat er in de toekomst maatregelen worden getroffen zodat dit niet bij andere mensen gebeurd.

Weet iemand waar ik zo'n klacht indienen of melden?
pi_117390342
Je hebt volgens mij een overheidsorganisatie/inspectie van de overheid die toeziet op de volksgezondheid/etenswaren. Zal het even voor je opzoeken.
pi_117390374
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:30 schreef Jellereppe het volgende:
Heeft u een klacht over een product of een voedingsmiddel, dan kunt u dit melden bij de Warenklachtenlijn van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De NVWA houdt toezicht op de veiligheid van voedsel en producten en het welzijn van dieren.

Bron: http://www.rijksoverheid.(...)cten-en-voeding.html
Je kunt je klacht indienen bij de Voedsel- en Warenautoriteit. Tevens misschien ook handig om je klacht in te dienen bij de AH, alvorens je je wendt tot deze overheidsorganisatie. Succes.
pi_117390377
Als je dit soort zaken wilt claimen, moet je wel over de brug komen met een doktersverklaring.

Dus laat je bloed testen voor sporen van salmonella.
pi_117390426
Daarom nooit iets "vers" kopen bij de AH, elke keer dit soort shit
pi_117390463
Ik dus ook, precies dezelfde klachten. Nu liggen er nog drie pakken in de
vriezer met dezelfde code, denk dat er weinig aan te doen is.
De pakken zalm die ik nog heb, krijgen ze maandag mooi terug.
pi_117390496
Als dit Amerika was, dan was je nu miljonair geweest.
pi_117390543
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:34 schreef Devv het volgende:
Als dit Amerika was, dan was je nu miljonair geweest.
Whehe, oh yeah baby. :7
pi_117391148
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:32 schreef Life2.0 het volgende:
Daarom nooit iets "vers" kopen bij de AH, elke keer dit soort shit
Ah, de onderbuikgevoelens hebben het topic ook gevonden.

OT: de VWA heeft het bedrijf al op de vingers getikt.
http://www.vwa.nl/actueel(...)besmetting-niet-eten
En daarnaast: een bedrijf dat besmette producten verkoopt, krijgt direct een slechte naam. Dat is voor het bedrijf misschien nog wel erger dan een tik op de vingers krijgen.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_117391343
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:55 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ah, de onderbuikgevoelens hebben het topic ook gevonden.

OT: de VWA heeft het bedrijf al op de vingers getikt.
http://www.vwa.nl/actueel(...)besmetting-niet-eten
En daarnaast: een bedrijf dat besmette producten verkoopt, krijgt direct een slechte naam. Dat is voor het bedrijf misschien nog wel erger dan een tik op de vingers krijgen.
Niets onderbuik, ik eet namelijk geen zalm, hahahihihoho

De ah is gewoon koning onder oplichting, afpersingen en uitbuiten van klanten, iedereen weet dit.
  zaterdag 29 september 2012 @ 16:03:20 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_117391410
quote:
15s.gif Op zaterdag 29 september 2012 16:01 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

De ah is gewoon koning onder oplichting, afpersingen en uitbuiten van klanten, iedereen weet dit.
Dat de zalm ook bij zeven andere ketens in het schap gelegen heeft negeren we voor het gemak maar even.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_117391502
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 16:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat de zalm ook bij zeven andere ketens in het schap gelegen heeft negeren we voor het gemak maar even.
Voor het gemak ja.

De ah is bijna elke week in het nieuws omdat ze weer iets vergelijkbaars hebben, je waren testen? nee joh als het zo slecht is klagen de klanten wel joh
pi_117391643
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 16:06 schreef Life2.0 het volgende:
De ah is bijna elke week in het nieuws omdat ze weer iets vergelijkbaars hebben, je waren testen? nee joh als het zo slecht is klagen de klanten wel joh
Bron?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_117391692
Koop er eens naar binnen en kijk bij de afdeling van het rottend fruit
pi_117391744
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 september 2012 16:12 schreef Life2.0 het volgende:
Koop er eens naar binnen en kijk bij de afdeling van het rottend fruit
Je zei dat ze bijna elke week in het nieuws zijn. Daar dus graag bronnen van. Even van de afgelopen 2 maanden graag. Dus 7-8 bronnen.
pi_117391772
Moet ik ook bewezen dat je lucht in kunt ademen?
pi_117391805
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 16:15 schreef Life2.0 het volgende:
Moet ik ook bewezen dat je lucht in kunt ademen?
Nee hoor, dat heb je immers niet beweerd.
Je beweert wel dat de AH bijna elke week in het nieuws is. Laatste keer: bronnen graag.
pi_117391871
Voor werk ontvang ik loon
pi_117391878
quote:

[..]

:')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_117391924
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 september 2012 16:18 schreef Life2.0 het volgende:
Voor werk ontvang ik loon
:')
Dus je wilt kunt je eigen beweringen niet onderbouwen.
Sterkte met je onderbuikgevoelens dan maar :W
pi_117391940
Ik ga toch geen algemene kennis voor je bewijzen :')
  zaterdag 29 september 2012 @ 16:27:00 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_117392109
Schadeclaim indienen bij het bedrijf. Jammer dat het in NL niet toegestaan is no cure no pay advocatuur te bedrijven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_117392169
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 16:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Schadeclaim indienen bij het bedrijf. Jammer dat het in NL niet toegestaan is no cure no pay advocatuur te bedrijven.
Dan krijg je hooguit de zorgkosten vergoed. En zelfs daar ben ik nog niet zeker van.
  zaterdag 29 september 2012 @ 16:31:36 #24
45206 Pietverdriet
pi_117392258
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 16:28 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dan krijg je hooguit de zorgkosten vergoed. En zelfs daar ben ik nog niet zeker van.
Kortom, de gemeenschap betaald voor de fouten van het bedrijf. Immers, ziekengeld, niet verkregen omzet, arbeidsuitval, allemaal niets waar het bedrijf voor moet dokken terwijl ze wel deze schade aangericht hebben.
pi_117393232
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:30 schreef LangeJan het volgende:
Als je dit soort zaken wilt claimen, moet je wel over de brug komen met een doktersverklaring.

Dus laat je bloed testen voor sporen van salmonella.
Dit dus, anders heb je geen poot om op te staan.
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
  zaterdag 29 september 2012 @ 17:04:52 #26
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_117393394
Tegen zulke machtige bedrijven die vanuit Den Haag worden gesteund door hun politieke vrienden van de VVD, PVDA, D66 enz ben je als gewone jan lul burger kansloos.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_117394001
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:04 schreef Megumi het volgende:
Tegen zulke machtige bedrijven die vanuit Den Haag worden gesteund door hun politieke vrienden van de VVD, PVDA, D66 enz ben je als gewone jan lul burger kansloos.
Oei, is visboer Foppen zo'n megabedrijf dan?
Je hebt gelijk!
Machtigste bedrijven ter wereld:
1. JPMorgan Chase
2. HSBC
3. General Electric
4. Visboer Foppen
5. Exxon
6. Shell
pi_117394022
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:04 schreef Megumi het volgende:
Foppen is een machtig bedrijf met steun van diverse politieke partijen? Leg uit...
pi_117394024
quote:
De NVWA raadt klanten aan verpakkingen met de code EL-41A82EC of NL-6115EG niet te gebruiken. Supermarkten is gevraagd de vis uit de schappen te halen.
WTF. :( :X

Ik zit op dit moment broodjes kruidenkaas met gerookt zalm, met exact die code op te eten, terwijl ik op dit topic klik.

Ga ik nu dood? :')
pi_117394072
quote:
Shit zeg, ik doe wel eens boodschappen bij de AH. Godzijdank ben ik tot nu toe niet afgeperst door de cassière daar, maar ik ga het vanaf nu scherp in de gaten houden. Dank voor de tip! ^O^
pi_117394126
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:24 schreef k_man het volgende:
Shit zeg, ik doe wel eens boodschappen bij de AH. Godzijdank ben ik tot nu toe niet afgeperst door de cassière daar, maar ik ga het vanaf nu scherp in de gaten houden. Dank voor de tip! ^O^
OMG nog nooit afgeperst?!
Hier staat de AH-knokploeg bij de uitgang met een pinmachientje. Je moet 10 euro pinnen, anders halen ze een apparaatje langs je boodschappen. En in elk versproduct zit een chip. Als dat apparaatje erlangs gaat, zorgt die chip ervoor dat er salmonella in het product komt.
pi_117394146
quote:
15s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:23 schreef Ludd het volgende:

Ik zit op dit moment broodjes kruidenkaas met gerookt zalm, met exact die code op te eten, terwijl ik op dit topic klik.

Ligt eraan.. als je binnen 24 uur niet post, gaan we ervan uit dat je dood bent.
pi_117394241
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:27 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ligt eraan.. als je binnen 24 uur niet post, gaan we ervan uit dat je dood bent.
Haha, het heeft gelukkig geen lange incubatietijd. Ik hoef dus niet lang in onzekerheid te zitten. :')

Ik hoop in ieder geval dat ik niet ziek wordt, want dat zou nu erg slecht uitkomen op het werk
pi_117394281
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:30 schreef Ludd het volgende:
Haha, het heeft gelukkig geen lange incubatietijd. Ik hoef dus niet lang in onzekerheid te zitten. :')

Ik hoop in ieder geval dat ik niet ziek wordt, want dat zou nu erg slecht uitkomen op het werk
Je werkt bij Foppen? :+
pi_117394361
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:31 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Je werkt bij Foppen? :+
Gelukkig niet.

Ik zit nu in dubio. Ik heb ongeveer drie kwart van de verpakking opgegeten. Vind het zonde om de rest weg te gooien. Als ik ik er ziek van zou worden, is het kwaad toch al geschied toch? Of is het theoretisch mogelijk dat alleen de de onderste plakjes besmet zijn? :D
  zaterdag 29 september 2012 @ 17:38:03 #36
45206 Pietverdriet
pi_117394467
quote:
15s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:23 schreef Ludd het volgende:

[..]

Alleen als je verminderde weerstand hebt. Waarschijnlijk blijft het bij spetterpoep en projectielkotsen
pi_117394471
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:34 schreef Ludd het volgende:
Ik zit nu in dubio. Ik heb ongeveer drie kwart van de verpakking opgegeten. Vind het zonde om de rest weg te gooien. Als ik ik er ziek van zou worden, is het kwaad toch al geschied toch? Of is het theoretisch mogelijk dat alleen de de onderste plakjes besmet zijn? :D
Ja dat kan.
Het is ook niet gezegd dat alle pakken met die code salmonella bevatten, maar ze nemen altijd het zekere voor het onzekere en adviseren om gewoon niks van die series te eten.
Eten voor eigen risico, zeg maar ;)
pi_117394602
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:38 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ja dat kan.
Het is ook niet gezegd dat alle pakken met die code salmonella bevatten, maar ze nemen altijd het zekere voor het onzekere en adviseren om gewoon niks van die series te eten.
Eten voor eigen risico, zeg maar ;)

Hell, ik eet het gewoon op. Living on the edge. :7

quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alleen als je verminderde weerstand hebt. Waarschijnlijk blijft het bij spetterpoep en projectielkotsen
Dat is nog te overzien. Als dat het ergste is vind ik deze terugroepactie ook wel wat overdreven eigenlijk.
  zaterdag 29 september 2012 @ 17:46:06 #39
45206 Pietverdriet
pi_117394714
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:42 schreef Ludd het volgende:

[..]

Hell, ik eet het gewoon op. Living on the edge. :7

[..]

Dat is nog te overzien. Als dat het ergste is vind ik deze terugroepactie ook wel wat overdreven eigenlijk.
Bejaarden, kinderen en mensen die een ziekte hebben kunnen echt gevaar lopen bij Salmonella, en er zijn vaak genoeg mensen aan dood gegaan.
Hier in Duitsland loopt een norovirus schandaal aan, er is verdenking dan schoolmaaltijden er besmet mee waren, 7000 kinder doodziek.
pi_117394727
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:42 schreef Ludd het volgende:
Nou ja, salmonella kan dodelijk zijn. Gezonde mensen krijgen idd vaak racekak ofzo en voelen zich een tijdje zwaar klote, maar ook minder gezonde mensen eten zalm (ouderen, kinderen, zieken).
Net als jij en ik wel tegen een hittegolf kunnen, kunnen verschillende ouderen daaraan doodgaan.

En doden wil je niet. En een bedrijf wil zeker geen doden op haar geweten hebben ;)
pi_117394762
quote:
Gelukkig niet.

Hoezo weggooien? Terugbrengen naar de winkel en je geld terughalen. Kun je een nieuwe kopen. *O*
pi_117394805
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:47 schreef k_man het volgende:
Hoezo weggooien? Terugbrengen naar de winkel en je geld terughalen. Kun je een nieuwe kopen. *O*
Tip: wel even de codes opschrijven en meenemen naar de winkel ;)
pi_117394832
De codes staan op de verpakking, toch? :?
pi_117394847
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:47 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik heb hem inmiddels op. :Y)

Geld terug zal wel alleen gelden voor onaangebroken verpakkingen neem ik aan.
pi_117394860
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:49 schreef k_man het volgende:
Ja, op de achterzijde.
pi_117394878
Waarom moet je ze dan opschrijven? :?

Ik denk trouwens dat je in dit geval ook voor een aangebroken verpakking je geld nog wel teruggekregen had.

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2012 17:51:24 ]
pi_117394891
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:49 schreef k_man het volgende:
Ik bedoel dus dat je de opgeschreven codes in de winkel kunt vergelijken met de codes op de verpakking en dus een verpakking met een andere code kunt pakken ;)
pi_117394920
Je denkt dat ze de besmette verpakkingen gewoon blijven verkopen?
pi_117395000
quote:
11s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:52 schreef k_man het volgende:
Je denkt dat ze de besmette verpakkingen gewoon blijven verkopen?
AH he? Oplichters! ;)
Het kan zijn dat ze 't nog niet hebben weggehaald toch? Of dat er per ongeluk eentje is blijven liggen.
  zaterdag 29 september 2012 @ 21:53:48 #50
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_117405041
quote:

[..]

Ik wist het niet; enlighten me please O+
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_117408236
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 21:53 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ik wist het niet; enlighten me please O+
Lees je geen kranten dan? Het is wekelijks in het nieuws. Zaterdagbijlage, pagina 4, rechtsbovenaan.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_117408280
quote:
Ik zit nu in dubio. Ik heb ongeveer drie kwart van de verpakking opgegeten.
In de verpakking zit gelukkig geen salmonella maar die smaakt wel wat droog.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_117408727
En wat heb jij gegeten? Bijdehandjes? :P
  zaterdag 29 september 2012 @ 23:22:54 #54
33954 ElisaB
pi_117408949
quote:
12s.gif Op zaterdag 29 september 2012 23:04 schreef r_one het volgende:

[..]

Lees je geen kranten dan? Het is wekelijks in het nieuws. Zaterdagbijlage, pagina 4, rechtsbovenaan.
Ow, vandaar. Ik lees altijd alleen de oneven pagina's :@
pi_117409014
quote:
11s.gif Op zaterdag 29 september 2012 23:22 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ow, vandaar. Ik lees altijd alleen de oneven pagina's :@
Dan draai je de krant even om, is het pagina 3, linksonderaan 8-)
.
  zaterdag 29 september 2012 @ 23:27:36 #56
33954 ElisaB
pi_117409114
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 23:24 schreef r_one het volgende:

[..]

Dan draai je de krant even om, is het pagina 3, linksonderaan 8-)
Damn jij bent slim O+

Thnx; ga het morgen proberen ^O^
pi_117409186
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 september 2012 23:16 schreef k_man het volgende:
En wat heb jij gegeten? Bijdehandjes? :P
Neu, kinderen van Fok!kers hebben niks van mij te vrezen :')
.
pi_117409207
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 23:27 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Damn jij bent slim O+

Thnx; ga het morgen proberen ^O^
Met de zondagskrant?
.
  zaterdag 29 september 2012 @ 23:31:23 #59
33954 ElisaB
pi_117409263
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 23:29 schreef r_one het volgende:

[..]

Met de zondagskrant?
Ik neem die van zaterdag. Zou dat uitmaken :o
pi_117409289
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 23:31 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ik neem die van zaterdag. Zou dat uitmaken :o
Als je de zaterdagbijlage wilt lezen wel :Y
.
  Licht Ontvlambaar zondag 30 september 2012 @ 00:15:12 #61
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_117410760
Klaar?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 30 september 2012 @ 12:18:14 #62
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_117419135
Zalmonella lijkt me :Y)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_117419675
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 12:18 schreef Rewimo het volgende:
Zalmonella lijkt me :Y)
pi_117419926
Alle Gerookte zalm (alle houdbaarheidsdatums) is vrijdagavond na het bekend worden in de winkels uit de schappen gehaald, alle winkels zijn zelfs "gebeld" en er is een "kassablokade" zelfs als er een verdwaalde verpakking in de winkel is blijven liggen zal je het niet kunnen kopen omdat de kassa blokeert.

Alle producten die er in een supermarkt verkocht worden worden gemaakt door leveranciers. In dit geval i.d.d. Foppen. Mocht je een claim indien zal die uiteraard uiteindelijk daar terecht komen, maar dat ter zeide.

Het aantal recall's op deze schaal is op 1 hand te tellen dit jaar (de eerste voor mij dit jaar waar er echt klanten terug kwamen (begrijpelijk overigens)). Dus dat er iedere week zoiets in ik lees graag de bronnen.
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_117420860
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 16:21 schreef Life2.0 het volgende:
Ik ga toch geen algemene kennis voor je bewijzen :')
Aaaah, ga maar uithuilen bij je mammie.
pi_117420885
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 12:52 schreef ikbenschipper het volgende:
Het aantal recall's op deze schaal is op 1 hand te tellen dit jaar (de eerste voor mij dit jaar waar er echt klanten terug kwamen (begrijpelijk overigens)). Dus dat er iedere week zoiets in ik lees graag de bronnen.
quote:
12s.gif Op zaterdag 29 september 2012 23:04 schreef r_one het volgende:
pi_117421007
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 13:26 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

[..]

En dat zijn alleen recall's voor de AH?, of in het algemeen, zit namelijk nogal een verschil in.
pi_117421149
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 13:31 schreef klipper het volgende:
En dat zijn alleen recall's voor de AH?, of in het algemeen, zit namelijk nogal een verschil in.
Alleen voor de AH, volgens Life2.0
pi_117426183
quote:

[..]

Gelukkig niet.

Met bacteriën kan het soms wel uitmaken of je veel of weinig binnenkrijgt omdat je maag door het zuur een groot deel doden kan. Maar of dat bij salmonella ook geldt? Ik ben een leek, maar ik kan me zo voorstellen dat op 100 graad salmonella doodgaat. Koken en door de pasta?

http://www.flandersfood.c(...)n-lage-wateractivite

quote:
Bij de productie van melkpoeder blijkt het vochtgehalte een significante invloed te hebben op de hitteresistentie van Salmonella. Bij een vochtgehalte van 25% volstond 30 minuten verwarmen bij 85°C voor een voldoende inactivatie van Salmonella. Bij een vochtgehalte van 4% of 7% was zelfs 2 uur verhitten bij 85°C onvoldoende.
pi_117438668
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 13:36 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Alleen voor de AH, volgens Life2.0
Veel recalls betreffen producten van A-merk leveranciers dat betekend dat ieder bedrijf hier last van heeft. Dit is een eigen merk product deze keer alsnog geproduceerd door een derde partij, iedereen kan goed toezien op de voedselveiligheid en toch kan het mis gaan... Erg vervelend uiteraard

[ Bericht 1% gewijzigd door ikbenschipper op 30-09-2012 21:04:47 ]
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_117452859
Was AH niet dat bedrijf dat zijn leveranciers voor 2 % ging afknijpen?
Tja, als je niet wilt betalen voor goede waar, krijg je rotzooi.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_117452870
Denken al die mensen nu niet heel erg van "had ik maar in Amerika gewoond?"

Oh nee, natuurlijk niet, daar hebben ze heul geen Albert Heijn :')
pi_117452946
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 01:26 schreef Kees22 het volgende:
Was AH niet dat bedrijf dat zijn leveranciers voor 2 % ging afknijpen?
Tja, als je niet wilt betalen voor goede waar, krijg je rotzooi.
Procentpunt.
If not now, then when.
pi_117453053
quote:
12s.gif Op maandag 1 oktober 2012 01:37 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Procentpunt.
Ah, jij bedoelt dat AH zijn leveranciers niet meer 30 % van de verkoopprijs gaat betalen, maar slechts 28 %. Wat een vermindering is van bijna 7 % van de inkoopprijs. (Even uitgaande van een normale detailhandel.)
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_117453079
quote:
12s.gif Op maandag 1 oktober 2012 01:37 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Procentpunt.
Zo stond het niet in de media die ik gezien heb. Is dat valsheid in geschrifte?
pi_117453163
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 01:57 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zo stond het niet in de media die ik gezien heb. Is dat valsheid in geschrifte?
De media is dan ook geen betrouwbare bron meer. Echter was het wel zo aangegeven in de Telegraaf. Daarnaast verwart de media die twee vaker.
If not now, then when.
pi_117453214
quote:
1s.gif Op maandag 1 oktober 2012 02:09 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

De media is dan ook geen betrouwbare bron meer. Echter was het wel zo aangegeven in de Telegraaf. Daarnaast verwart de media die twee vaker.
Ook in de media die ik gezien heb, stond 2 %. Dus waar jij je 2 procentpunt vandaan haalt, is nog niet duidelijk.

Media is meervoud.
Van medium = middel tot overdragen van informatie.
Media: middelen tot overdragen van nieuws uit deze wereld: kranten, radio, tv, internet.
Mediums: mensen die boodschappen doorgeven van een andere wereld.

En wie de Telegrof als betrouwbaar medium ziet, moet zich eens laten nakijken.
pi_117453859
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 02:20 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ook in de media die ik gezien heb, stond 2 %. Dus waar jij je 2 procentpunt vandaan haalt, is nog niet duidelijk.

Media is meervoud.
Van medium = middel tot overdragen van informatie.
Media: middelen tot overdragen van nieuws uit deze wereld: kranten, radio, tv, internet.
Mediums: mensen die boodschappen doorgeven van een andere wereld.

En wie de Telegrof als betrouwbaar medium ziet, moet zich eens laten nakijken.
Het nieuws rondom dat spektakel is in een les marketing behandeld. Ik zal het vanmiddag nog eens nachecken.

Ik bedoel ook media hoor.

Ik geef nergens aan dat de Telegraaf betrouwbaar is.
If not now, then when.
pi_117462365
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 17:50 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ik heb hem inmiddels op. :Y)

Geld terug zal wel alleen gelden voor onaangebroken verpakkingen neem ik aan.
Nee hoor, AH neemt al deze zalm terug, ook als ze bijvoorbeeld half opgegeten zijn.

Ga nou geen risico nemen voor een paar plakjes vis, zo'n recall op deze schaal (de schaal dat medewerkers van de voedsel en warenauthoriteit vrijdag de supermarkten langsgingen om de winkels te controleren of de zalm al uit de schappen was) gebeurd niet vaak en heeft meestal een goede reden.
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
  maandag 1 oktober 2012 @ 21:31:33 #80
45206 Pietverdriet
pi_117483447
quote:
Al 200 zieken door salmonella-zalm
AMSTERDAM - Van tot nu toe 200 mensen is bekend dat zij ziek zijn geworden door de met salmonella besmette gerookte zalm van visfabrikant Foppen uit Harderwijk. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid (RIVM) maandagavond. Het werkelijke aantal besmettingen ligt volgens het RIVM vermoedelijk hoger. In de gerookte zalm is dezelfde soort salmonella gevonden als bij zieke patiënten, Salmonella Thompson.

De besmetting werd afgelopen vrijdag ontdekt. De salmonella-zalm was toen al verkocht bij Albert Heijn, Aldi en supermarkten die inkopen via organisatie SuperUnie. De vis is mogelijk besmet geraakt door een fout in de productie, zo liet een woordvoerder van Foppen maandag weten, „Ons onderzoek richt zich nu op een specifieke productielijn in een van onze twee productievestigingen.”

De zalm is vrijdag direct uit de schappen gehaald. Behalve naar winkels binnen Nederland, waren de producten toen ook naar de VS gedistribueerd. Voor zover nu bekend zijn daar honderd mensen ziek geworden.

Een infectie met Salmonella Thompson kan leiden tot koorts, diaree, misselijkheid, braken, buikkrampen en hoofdpijn. De eerste ziekteverschijnselen beginnen gemiddeld 24 tot 48 uur na het eten van besmet voedsel, aldus het RIVM. Bij de meeste mensen houden de verschijnselen 3 tot 7 dagen aan
http://www.telegraaf.nl/b(...)ken_door_zalm__.html

Oplettende lezertjes zien dat dezelfde zalm bij AH, Aldi en Super de boer Unie verkocht wordt...
pi_117483732
There's salmon in salmonella...
pi_117483788
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oplettende lezertjes zien dat dezelfde zalm bij AH, Aldi en Super de boer Unie verkocht wordt...

En bij Hema, Makro, Coop, Plus, en veel meer

http://www.foppenpalingenzalm.nl/recall/

Alleen pakt de media AH als specifieke (grootste?) eruit.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 1 oktober 2012 @ 21:44:45 #83
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_117484265

quote:
Al 200 zieken door salmonella-zalm

Van tot nu toe 200 mensen is bekend dat zij ziek zijn geworden door de met salmonella besmette gerookte zalm van visfabrikant Foppen uit Harderwijk. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid (RIVM) maandagavond. Het werkelijke aantal besmettingen ligt volgens het RIVM vermoedelijk hoger. In de gerookte zalm is dezelfde soort salmonella gevonden als bij zieke patiënten, Salmonella Thompson.

De besmetting werd afgelopen vrijdag ontdekt. De salmonella-zalm was toen al verkocht bij Albert Heijn, Aldi en supermarkten die inkopen via organisatie SuperUnie. De vis is mogelijk besmet geraakt door een fout in de productie, zo liet een woordvoerder van Foppen maandag weten, „Ons onderzoek richt zich nu op een specifieke productielijn in een van onze twee productievestigingen.”
De zalm is vrijdag direct uit de schappen gehaald. Behalve naar winkels binnen Nederland, waren de producten toen ook naar de VS gedistribueerd. Voor zover nu bekend zijn daar honderd mensen ziek geworden.

Een infectie met Salmonella Thompson kan leiden tot koorts, diaree, misselijkheid, braken, buikkrampen en hoofdpijn. De eerste ziekteverschijnselen beginnen gemiddeld 24 tot 48 uur na het eten van besmet voedsel, aldus het RIVM. Bij de meeste mensen houden de verschijnselen 3 tot 7 dagen aan.
Hier staat de Aldi ook gewoon bij dus...
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  maandag 1 oktober 2012 @ 22:28:51 #84
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_117487065
quote:
Ben jij een advocaat dan dat je het zo jammer vindt?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_117492886
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 21:37 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

En bij Hema, Makro, Coop, Plus, en veel meer

http://www.foppenpalingenzalm.nl/recall/

Alleen paktken de media AH als specifieke (grootste?) eruit.
Over welke media heb je het nou?
Of lees jij maar een medium?
pi_117493086
Lege verpakking terugbrengen en een keer goed over de klantenbalie heenkotsen dat zal ze leren. :r
pi_117493982
Zeg, al een tijdje niets van ludd gehoord. Zou 'ie ziek zijn?
Find your prince, before you start kissing frogs
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 06:35:57 #88
45206 Pietverdriet
pi_117494127
quote:
10s.gif Op maandag 1 oktober 2012 22:28 schreef Staal het volgende:

[..]

Ben jij een advocaat dan dat je het zo jammer vindt?
Nee, en dat weet jij staal.
Tijd niet gezien trouwens, hoe ist met je ondernemingsplannen?
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 12:23:22 #89
385796 MagicMaik
I am full of magic ;)
pi_117500162
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alleen is het niet de super de boer unie, Super unie is een cooperatiëf inkoop unie voor bedrijven zoals PLUS, COOP en SPAR en andere kleinere winkel ketens.Die als ze zelf zouden inkopen veel meer betalen dan als ze dat samen zouden doen omdat ze dan kortingen kunnen krijgen omdat ze meer afnemen met z"n alle.

Maar Nu even on-topic, ik werk zelf bij de PLUS, en wij kregen een memo van het hoofdkantoor, dat inderdaad de zalm werdt terug geroepen omdat het niet voldeed aan kwalitieits eisen van de plus, maar nu beschuldigen meerdere deelnems aan dit topic, de supermarkten ervan de schuldigen te zijn. Even om te duidelijk te wezen, de Firma Foppe uit Harderwijk is hier de aangewezen schuldige dit is een gerenomeerd bedrijf in de verwerking van zalm en paling. Zij hebben hun partij zalm niet van te voren gecontroleerd op ziektes en virussen. Waar dit wel verplict wordt door de NVWA, dus ik vind dat de supermarkten hier totaal geen schuld aan hebben. Zij kopen deze zalm bij een vertrouwde producent en weten dit soort dingen niet van tevoren. Natuurlijk begrijp ik als je ziek bent dat je dan hier wat tegen wilt doen. Maak daneen melding bij de NVWA over de Firma Foppe en niet over de supermarktketens zelf

Ze zouden die firma moeten aanpakken zij waren degene die in feite met mensen hun gezondheid spelen.

Groet

Maik
.
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 12:57:51 #90
384674 Nate-Diaz
Stockton 209
pi_117500985
Ik was bijna dood door die salmonella :{
Wat een gemis zou dat geweest zijn voor jullie fokkertjes
In times of danger, dont freeze, time to be a G, follow my lead
pi_117511782
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 04:31 schreef Kings het volgende:
Zeg, al een tijdje niets van ludd gehoord. Zou 'ie ziek zijn?
Nee, ik heb er gelukkig niets aan overgehouden. :)

Wanneer het besmet was, had ik het inmiddels wel gemerkt neem ik aan.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 09:56:01 #92
45206 Pietverdriet
pi_117619038
De Salmonella is over de grens gegaan
http://www.n-tv.de/panora(...)-article7392906.html
Grappig is wel dat je er zo achter komt dat de slaatjes van de Aldi dus door Johma gemaakt worden.
pi_117639490
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig is wel dat je er zo achter komt dat de slaatjes van de Aldi dus door Johma gemaakt worden.
Bij de discounters zijn veel producten verrassend goed. Haal ze uit het bakje en niemand merkt het verschil. Het nadeel is dat het irritatie-gehalte van het shoppen bij een discounter hoger ligt.
pi_117643321
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 20:20 schreef Sessy het volgende:

[..]

Bij de discounters zijn veel producten verrassend goed. Haal ze uit het bakje en niemand merkt het verschil. Het nadeel is dat het irritatie-gehalte van het shoppen bij een discounter hoger ligt.
Ik moet zeggen dat de 120-kilo kassakalveren bij de Aldi mij een stuk minder irriteren dan een AH vol met puberende marrokaantjes die voor elk product dat je moet hebben een vakkenvul-kar neerplempen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 22:03:02 #95
379064 Dumpafval
Gooi jezelf weg
pi_117644169
Ik werk in een AH op de groente-afdeling en heb alle zalmverpakkingen uit de schappen gehaald zien worden. Ook de medewerkers waren er niet blij mee: het is een van de meest gewilde producten onder medewerkers voor tijdens de pauze.
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 21:43 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat de 120-kilo kassakalveren bij de Aldi mij een stuk minder irriteren dan een AH vol met puberende marrokaantjes die voor elk product dat je moet hebben een vakkenvul-kar neerplempen.
Ben je mensenschuw? Je kan gerust vragen of de vakkenvuller het even weghaalt, als er niet gevuld wordt kan jij je boodschapjes niet doen.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 23:17:58 #96
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_117646898
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 09:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor de Duitse ja, maar ook voor de Nederlandse?
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 12:14:33 #98
45206 Pietverdriet
pi_117655051
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 20:20 schreef Sessy het volgende:

[..]

Bij mij niet hoor, ik erger me meer bij bep AH filialen.
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 12:16:41 #99
45206 Pietverdriet
pi_117655097
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 23:17 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Voor de Duitse ja, maar ook voor de Nederlandse?
Moet je het fabrikantnummer controleren wat in dat ovaaltje staat
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 13:32:53 #100
298937 phusician
wees wijs dan doe je goed
pi_117657110
dus ook Aldi, Vomar, Deka, maar niet de Ikea
pi_117824087
Hmm, ben nu net halverwege mijn AH-zalmsalade die met 35% korting in de schappen lag (tot vandaag houdbaar) :'). Zal wel veilig zijn, aangezien hij nog gewoon wordt verkocht?

Of tart ik nu het noodlot?
Cool story, Hansel.
  donderdag 11 oktober 2012 @ 15:55:17 #102
45206 Pietverdriet
pi_117856890
quote:
And the beat goes on
'Zalmonella' slaat keihard toe
Auteur: door Anne Boer

Foto: ANP
BILTHOVEN/UTRECHT/HARDERWIJK - Het aantal slachtoffers van de salmonella-uitbraak via gerookte zalm loopt nog steeds op. Bijna 600 mensen zijn volgens het Rijks instituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in Bilthoven ernstig ziek geworden na het eten van besmette zalmproducten van de firma Foppen in Harderwijk.

Van hen zijn er rond de 200 in een ziekenhuis beland. Het RIVM verwacht dat er nog zeker 100 bij komen als alle gegevens binnen zijn. Het aantal slachtoffers van de uitbraak is veel groter. Dat ligt volgens deskundigen van het RIVM rond de 10.000 in Nederland. "Maar wij hebben alleen informatie over de ergste gevallen."

Dat er zoveel mensen ziek zijn geworden en ook zo ernstig komt volgens het RIVM doordat de uitbraak is veroorzaakt door een onbekende variant van de salmonellabacterie: de thompson. "We hebben een zekere mate van immuniteit opgebouwd tegen salmonella. Maar dit type is hier nieuw. Daardoor vallen er meer slachtoffers en zijn de patiënten ook zieker. Normaal belandt 24 procent van de patiënten in een ziekenhuis. Nu zien we dat dit rond de 33 procent ligt", zegt RIVM-onderzoeker Wilfrid van Pelt.

Het RIVM ziet de thompsonvariant meestal twee tot drie keer per jaar en vaak gaat het dan om 'import'. Mensen komen ziek thuis van vakantie in een ver land.

De opzienbarende uitbraak is nu onder controle doordat de bron is gevonden in de Griekse vestiging van Foppen. De oorzaak van de besmetting is nog niet bekend.

Als 200 ziekenhuisopnames, en er zouden nog 100 bijkomen, het wachten is op de eerste doden.
http://www.destentor.nl/r(...)laat-keihard-toe.ece
pi_117863776
quote:
11s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 19:05 schreef wikwakka2 het volgende:
Hmm, ben nu net halverwege mijn AH-zalmsalade die met 35% korting in de schappen lag (tot vandaag houdbaar) :'). Zal wel veilig zijn, aangezien hij nog gewoon wordt verkocht?

RIP aan de nabestaande ;(
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  donderdag 11 oktober 2012 @ 19:03:07 #104
45206 Pietverdriet
pi_117863857
quote:
11s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 19:05 schreef wikwakka2 het volgende:

Was het productienummer eentje van de foute partij?
pi_117864114
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als 200 ziekenhuisopnames, en er zouden nog 100 bijkomen, het wachten is op de eerste doden.
Ik vind dit een beetje vreemd. Ik begreep dat er voor mensen met een normale weerstand niet zo veel aan de hand is.

Waarom beland dan 200 van de 600 mensen in het ziekenhuizen? Hebben 1 op de 3 mensen een verminderde weerstand, of eten mensen met een verminderde weerstand bovengemiddeld vaak gerookte zalm? :Y)
  donderdag 11 oktober 2012 @ 19:12:03 #106
45206 Pietverdriet
pi_117864220
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 19:09 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ik vind dit een beetje vreemd. Ik begreep dat er voor mensen met een normale weerstand niet zo veel aan de hand is.

Waarom beland dan 200 van de 600 mensen in het ziekenhuizen? Hebben 1 op de 3 mensen een verminderde weerstand, of eten mensen met een verminderde weerstand bovengemiddeld vaak gerookte zalm? :Y)
Er zijn geschat een 10.000 gevallen, 600 ernstig ziek en 200 opgenomen.
Kortom, 10.000 hebben scheiterij en over gegeven, 600 hebben er echt zwaar last van en 200 daarvan zijn opgenomen.
pi_117865104
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er zijn geschat een 10.000 gevallen, 600 ernstig ziek en 200 opgenomen.
Kortom, 10.000 hebben scheiterij en over gegeven, 600 hebben er echt zwaar last van en 200 daarvan zijn opgenomen.
Ik had het artikel dus maar half gelezen. :@
pi_117881802
Vandaag stukje in de krant gelezen: de teruggehaalde zalm was van werkelijk alle grootwinkelbedrijven, van AH tot en met de LIDL, en binnen AH vanaf de duurste elitezalm tot de Euroshopper. En daarbovenop ook de eerlijke, biologisch zalm.
De verslaggever belde Foppe om te weten te komen hoe dat nou kon. Maar kreeg geen antwoord.

Op zich kan het natuurlijk wel: Salmonella is erg besmettelijk en het bedrijf zal voor de zekerheid royaal hebben teruggeroepen. Maar vreemd is het wel.
pi_117884524
quote:
Van hen zijn er rond de 200 in een ziekenhuis beland. Het RIVM verwacht dat er nog zeker 100 bij komen als alle gegevens binnen zijn.

Het aantal slachtoffers van de uitbraak is veel groter. Dat ligt volgens deskundigen van het RIVM rond de 10.000 in Nederland. "Maar wij hebben alleen informatie over de ergste gevallen."

Normaal belandt 24 procent van de patiënten in een ziekenhuis. Nu zien we dat dit rond de 33 procent ligt", zegt RIVM-onderzoeker Wilfrid van Pelt.
300 opnames max op 10.000 besmettingen, dit is gewoon Salmonella-light... Hoe kan je als journalist nou zo'n stukje schrijven en dan zo'n tegenspraak in cijfers houden zonder verduidelijking.
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 09:38:03 #110
45206 Pietverdriet
pi_117884734
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 00:56 schreef Kees22 het volgende:
Vandaag stukje in de krant gelezen: de teruggehaalde zalm was van werkelijk alle grootwinkelbedrijven, van AH tot en met de LIDL, en binnen AH vanaf de duurste elitezalm tot de Euroshopper. En daarbovenop ook de eerlijke, biologisch zalm.
De verslaggever belde Foppe om te weten te komen hoe dat nou kon. Maar kreeg geen antwoord.

Op zich kan het natuurlijk wel: Salmonella is erg besmettelijk en het bedrijf zal voor de zekerheid royaal hebben teruggeroepen. Maar vreemd is het wel.
Tja, ik weet wel waarom ik geen kweekzalm eet.
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 09:46:43 #111
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_117884896
In de krant van vandaag stond dat het lag aan de snijmachines, niet aan de zalm zelf.
The love you take is equal to the love you make.
pi_117890383
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 09:27 schreef Deshain het volgende:

[..]

300 opnames max op 10.000 besmettingen, dit is gewoon Salmonella-light... Hoe kan je als journalist nou zo'n stukje schrijven en dan zo'n tegenspraak in cijfers houden zonder verduidelijking.
Ja of niet he, je hebt dus ook landen waar 100% van de eieren met salmonella besmet zijn en de lokale bevolking gewoon eierpunch drinkt. Omdat ze resistent zijn.
pi_117916346
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 09:46 schreef Lienekien het volgende:
In de krant van vandaag stond dat het lag aan de snijmachines, niet aan de zalm zelf.
Dat verklaart dus de brede verspreiding, van Lidl tot biologische zalm.

Vooropgesteld dat dit bericht waar is.
pi_117916551
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 12:43 schreef Sessy het volgende:

[..]

Ja of niet he, je hebt dus ook landen waar 100% van de eieren met salmonella besmet zijn en de lokale bevolking gewoon eierpunch drinkt. Omdat ze resistent zijn.
Dat bedoelt Deshain niet.
Er zouden 200 + 100 mensen in het ziekenhuis zijn beland, terwijl er minstens 10.000 mensen besmet zijn geraakt.
Normaal belandt 24 % van de mensen in een ziekenhuis, nu is dat rond 33 %.

300 in het ziekenhuis van 10.000 besmetten is ???? %?

Juist! Die journalist moet bijgeschoold worden. Of de RIVM-onderzoeker, wat nog erger is.

Oh, en een besmetting van salmonella zit op de buitenkant van de eieren. De binnenkant is steriel!
pi_117920536
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 15:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgens Nu.nl zijn er inmiddels 2 mensen overleden aan de gevolgen van deze besmetting.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 08:17:14 #116
45206 Pietverdriet
pi_117920549
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 09:46 schreef Lienekien het volgende:
het ligt vooral aan de bacteriën, een zalm zwemt gewoon, en wordt ergens in het proces naar het bord besmet. Maar snijmachines betekend dus dat er niet goed werd schoongemaakt.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 08:18:21 #117
45206 Pietverdriet
pi_117920554
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 08:13 schreef Ludd het volgende:

[..]

Volgens Nu.nl zijn er inmiddels 2 mensen overleden aan de gevolgen van deze besmetting.
Edit
En men verwacht er nog 15...
Dit is ernstig
pi_117920560
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 08:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In Nederland of totaal?
http://www.destentor.nl/i(...)st-eerste-levens.ece
pi_117920582
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 23:37 schreef Kees22 het volgende:

Oh, en een besmetting van salmonella zit op de buitenkant van de eieren. De binnenkant is steriel!
Dus als je een ei goed schoonmaakt dan is het in principe veilig?
pi_117920608
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 08:18 schreef Pietverdriet het volgende:

Dit is ernstig
Inderdaad. Ik zie net dat ik in mijn vriezer ook nog pak gerookte zalm heb, was ik al vergeten. Ik denk dat ik deze toch maar weg gooi. :)
pi_117920616
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 08:22 schreef nowkia het volgende:

[..]

Je eet de schaal toch sowieso niet op? Of kan de inhoud besmet raken doordat het theoretisch gezien in aanraking kan komen met de schaal wanneer je eitje tikt?
pi_117920627
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 08:28 schreef Ludd het volgende:

[..]

Of kan de inhoud besmet raken doordat het theoretisch gezien in aanraking kan komen met de schaal wanneer je eitje tikt?
Dit moet je mij niet vragen, want ik wil het ook weten. ;)
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 08:42:01 #123
45206 Pietverdriet
pi_117920679
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 08:47:17 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117920707
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 23:33 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat verklaart dus de brede verspreiding, van Lidl tot biologische zalm.

Vooropgesteld dat dit bericht waar is.
De Biologische zalm was de enige die hier nog wel in de AH lag vanmorgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:00:14 #125
45206 Pietverdriet
pi_117920794
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 08:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

De Biologische zalm was de enige die hier nog wel in de AH lag vanmorgen.
Denk dat Zalm een tijdje uit de mode zal zijn. Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Ben nieuwsgierig wat de menukaarten nu gaat terroriseren.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:10:46 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117920870
Toevallig was ik een paar weken geleden verbaasd dat de kipsalade duurder was dan de zalmsalade (kip: 2,69 zalm: 1,79), dat verschil zal ook wel snel weg zijn.

M'n lief heeft die biologische zalm vanmorgen wel gekocht trouwens.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:16:56 #127
45206 Pietverdriet
pi_117920912
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 09:10 schreef Leandra het volgende:
Toevallig was ik een paar weken geleden verbaasd dat de kipsalade duurder was dan de zalmsalade (kip: 2,69 zalm: 1,79), dat verschil zal ook wel snel weg zijn.

M'n lief heeft die biologische zalm vanmorgen wel gekocht trouwens.
Zal waarschijnlijk niets mee mis zijn, even afgezien dat het gewoon kweekzalm is
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:20:10 #128
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_117920930
Daar ga ik ook niet vanuit, dat alle schappen leeg zijn met een briefje dat er geen zalm is ivm de salmonellauitbraak en dat de biologische zalm die er dan als enige wel ligt toch van Foppen zou zijn.

Ik hoor net dat onze zalm uit Oostende komt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:23:56 #129
45206 Pietverdriet
pi_117920967
Op producten van dierlijke oorsprong staat altijd een ovaaltje met een nummer er op

http://nl.wikipedia.org/wiki/EG-erkenningsnummer
Je kan aan de hand daarvan zien wie de fabrikant van de producten is.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:31:27 #130
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_117921027
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 08:26 schreef Ludd het volgende:

[..]

Inderdaad. Ik zie net dat ik in mijn vriezer ook nog pak gerookte zalm heb, was ik al vergeten. Ik denk dat ik deze toch maar weg gooi. :)
Is niet nodig als het niet bij foppen uit het besmette tijdperk vandaan komt. In principe zou je zelfs de besmette zalm kunnen eten zolang je die maar goed gaar maakt.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:32:44 #131
45206 Pietverdriet
pi_117921039
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 09:31 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Is niet nodig als het niet bij foppen uit het besmette tijdperk vandaan komt. In principe zou je zelfs de besmette zalm kunnen eten zolang je die maar goed gaar maakt.
Neen, verhitten dood wel de bacterie, maar de gifstoffen (waar je ziek van wordt) niet
pi_117921043
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 09:31 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Het komt wel van foppen, met het nummer wat besmet zou kunnen zijn. Had vorige keer 2 pakjes gekocht, en een in de vriezer gestopt. Van de vorige ben ik ook niet ziek geworden.
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:34:07 #133
45206 Pietverdriet
pi_117921055
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 09:33 schreef Ludd het volgende:

[..]

Het komt wel van foppen, met het nummer wat besmet zou kunnen zijn. Had vorige keer 2 pakjes gekocht, en een in de vriezer gestopt. Van de vorige ben ik ook niet ziek geworden.
Wil je voor die paar euro het risico lopen?
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:35:46 #134
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_117921069
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 09:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neen, verhitten dood wel de bacterie, maar de gifstoffen (waar je ziek van wordt) niet
Is dat voldoende om ziek van te worden dan? Ik had altijd begrepen dat het pas gevaarlijk wordt als de bacterie ongehinderd kan voortplanten in je lichaam....
  zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:36:34 #135
45206 Pietverdriet
pi_117921078
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 09:35 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Is dat voldoende om ziek van te worden dan? Ik had altijd begrepen dat het pas gevaarlijk wordt als de bacterie ongehinderd kan voortplanten in je lichaam....
Ligt er aan hoever de bacterie zich heeft kunnen vermenigvuldigen.
pi_117924374
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wil je voor die paar euro het risico lopen?
Het gaat niet eens om euro's. Je kunt gewoon je geld terugkrijgen.
pi_117924827
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 08:22 schreef nowkia het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 23:37 schreef Kees22 het volgende:
Niet dat Wiki nu een bron is, maar onder de link van Pietverdriet lees ik dus dat dit absoluut niet veilig zou zijn:

"Eieren kunnen zowel binnen als buiten de schaal de Salmonella bacterie meedragen. Binnen de schaal bevindt de Salmonella bacterie zich vooral in het eigeel. Het gaat dan meestal om een specifieke stam Salmonella enteritidis, die in staat is om te overleven in de eierstokken (ovaria) of eileiders (oviducten) van de kip en zich in het eigeel kan vestigen voordat het ei wordt gevormd."

Een iets meer betrouwbare bron, centrum for disease control: http://www.cdc.gov/nczved(...)monella_enteritidis/

"However, unlike Salmonella infections from eggs in past decades, the epidemic that started in the 1980s and continues to cause illnesses today is due to SE being inside of intact grade A eggs with clean shells. The reason is that SE can silently infect the ovaries of healthy appearing hens and contaminate the inside of eggs before the shells are formed."
pi_117944645
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 08:26 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ik zou eerst naar de datum kijken. Als die van vóór de uitbraak is, gewoon eten. Of eventueel goed verhitten.
pi_117944875
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 12:54 schreef Sessy het volgende:

[..]

[..]

Niet dat Wiki nu een bron is, maar onder de link van Pietverdriet lees ik dus dat dit absoluut niet veilig zou zijn:

"Eieren kunnen zowel binnen als buiten de schaal de Salmonella bacterie meedragen. Binnen de schaal bevindt de Salmonella bacterie zich vooral in het eigeel. Het gaat dan meestal om een specifieke stam Salmonella enteritidis, die in staat is om te overleven in de eierstokken (ovaria) of eileiders (oviducten) van de kip en zich in het eigeel kan vestigen voordat het ei wordt gevormd."

Een iets meer betrouwbare bron, centrum for disease control: http://www.cdc.gov/nczved(...)monella_enteritidis/

"However, unlike Salmonella infections from eggs in past decades, the epidemic that started in the 1980s and continues to cause illnesses today is due to SE being inside of intact grade A eggs with clean shells. The reason is that SE can silently infect the ovaries of healthy appearing hens and contaminate the inside of eggs before the shells are formed."
OK. Ik trek mijn stelling in!
pi_117945025
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 09:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Correctie: het doden van de bacteriën door verhitting boven 70 graden voorkomt besmetting.
  zondag 14 oktober 2012 @ 12:57:16 #141
45206 Pietverdriet
pi_117952709
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 00:34 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Correctie: het doden van de bacteriën door verhitting boven 70 graden voorkomt besmetting.
Maar niet het ziek worden. Besmetting is het verspreiden en verder uitbreiden van de bacterie
pi_117954104
quote:
Wel in het geval van letselschade zoals voedselvergiftiging. Maar de schade is minimaal.
  zondag 14 oktober 2012 @ 13:47:12 #143
45206 Pietverdriet
pi_117954154
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2012 13:45 schreef nikk het volgende:

[..]

Wel in het geval van letselschade zoals voedselvergiftiging. Maar de schade is minimaal.
Niet als je vrouw dood gaan als gevolg van haar maaltijdsalade.
pi_117983531
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2012 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar niet het ziek worden. Besmetting is het verspreiden en verder uitbreiden van de bacterie
Ja, maar jij stelde dat mensen ziek worden van het toxine, dat ook aanwezig blijft na doden van de bacterie.
Volgens mij geldt dat voor salmonella niet. Voor een aantal andere organismen wel.
En als ik de wikipedia goed begrijp, geeft die mij gelijk. Gewoon goed gaar maken, dan is er niks aan de hand.
pi_117983597
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2012 13:45 schreef nikk het volgende:

[..]

Of verlies van omzet als gevolg van ziekte.

Anderzijds: moet je dan ook betalen als je schoonmoeder de pijp uitgaat. :9
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')