En wat hadden ze dan moeten doen ? Een beetje onder ede een verklaring bij mekaar liegen om hem te beschermen ? En dan riskeren dat ééntje wél praat en ze zoals Marion Jones de cel in vliegen ?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:07 schreef Pino112 het volgende:
Ik vind het allemaal maar laf.
Het seizoen is afgelopen en nu zijn ze maar een half jaar geschorst..
Beetje je (ex-)ploegmakker erbij naaien![]()
Ben benieuwd of dat nog een staartje krijgt.quote:False Statements Under Oath in SCA Arbitration
In arbitration proceedings in the case of Lance Armstrong and Tailwind Sports, Inc. v.SCA Promotions, Inc., an arbitration over whether Mr. Armstrong used performance enhancing drugs to win one or more of his Tour de France victories, Mr. Armstrong stated words to the following effect, under oath and subject to penalties of per jury:
1. That Dr. Ferrari never prescribed, administered or suggested any kind of a drug or doping program for Lance Armstrong.
2.That there was nothing in Lance Armstrong’s dealings with Dr. Ferrari that would suggest that Dr. Ferrari was encouraging other athletes to use performance enhancing drugs.
3. That Lance Armstrong had not had any professional relationship with Dr. Ferrari since October 1, 2004.
4. That Lance Armstrong never violated the rules of the UCI or the Tour de France in connection with the Tour de France in 2001, 2002, 2003 or 2004.
5. That Lance Armstrong had never taken any performance enhancing drug in connection with his cycling career.
6. That Lance Armstrong never had any knowledge of Tyler Hamilton using illegal substances when he was Armstrong’s teammate.
7. That Tyler Hamilton did not dope while he was on Lance Armstrong’s team.
As demonstrated by the testimony of numerous witnesses in this case, each of the above statements made under oath and subject to the penalties of perjury were materially false and misleading when made.
En terecht. Willen we een echte schone wielersport dan moet eerst de hele beerput open.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:07 schreef Pino112 het volgende:
Ik vind het allemaal maar laf.
Het seizoen is afgelopen en nu zijn ze maar een half jaar geschorst..
Beetje je (ex-)ploegmakker erbij naaien![]()
Dat bedoel ik ja. Die verhouding slaat echt nergens op.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:23 schreef larry91 het volgende:
[..]
En terecht. Willen we een echte schone wielersport dan moet eerst de hele beerput open.
Wel vind ik de verhouding tussen 7 tourtitels kwijt en voor altijd uitgesloten voor USADA (en straks ook UCI) wedstrijden en 6 maanden schorsing vrij krom. Zo een deal zou ik als prof ook wel willen maken.
Feit is wel dat eigenlijk weinig 'grote namen' uit het verleden het zo glashard ontkent hebben als Lance blijft doen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:23 schreef larry91 het volgende:
[..]
En terecht. Willen we een echte schone wielersport dan moet eerst de hele beerput open.
Wel vind ik de verhouding tussen 7 tourtitels kwijt en voor altijd uitgesloten voor USADA (en straks ook UCI) wedstrijden en 6 maanden schorsing vrij krom. Zo een deal zou ik als prof ook wel willen maken.
Desalniettemin is dit wel een hele zwarte dag voor de sport..
We weten al dat de grote Merx, Hinault en Indurain doping niet afwijzen maar dat nu weer één van de grootheden van de sport definitief het haasje is (ook al zat het eraan te komen), is toch wel vrij pijnlijk
Maakt mij niet echt uit, ontkennen of niet, het blijven dopingzondaars en dat doet voor mij toch afbreuk aan hun prestaties. Ik weet dat je met doping geen tour zult winnen maar zonder kun je er wel een verliezen (om maar een cliché uit het vat te trekken). Daarom snap ik ook nooit dat men Merx zo adoreert, het is gewoon een zondaar van de eerste categorie...quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Feit is wel dat eigenlijk weinig 'grote namen' uit het verleden het zo glashard ontkent hebben als Lance blijft doen.
Overigens, als we even de laatste jaren buiten beschouwing laten (wie weet wat er nog allemaal van Wiggins op tafel komt binnen n paar jaar) dan is de laatste Tourwinnaar die nooit op gelijk welke manier in verband met doping werd gebracht zelfs al Lucien Van Impe in 1976 ...
(Overigens volgens een verklaring van het toenmalige hoofd van de dopingcontroles in de Tour de France in een documentaire van Belga Sport een paar jaar terug was Van Impe de enige van die generatie die nooit positief getest heeft , zelfs niet op controles die weggemoffeld werden zoals bij Thevenet in '77 bv)
Het grote verschil is natuurlijk wel dat in de tijd van Merckx doping toch wel gekloot in de marge was. Daarna konden werkpaarden ineens renpaarden worden, dat bewees Riis wel.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:37 schreef larry91 het volgende:
[..]
Maakt mij niet echt uit, ontkennen of niet, het blijven dopingzondaars en dat doet voor mij toch afbreuk aan hun prestaties. Ik weet dat je met doping geen tour zult winnen maar zonder kun je er wel een verliezen (om maar een cliché uit het vat te trekken). Daarom snap ik ook nooit dat men Merx zo adoreert, het is gewoon een zondaar van de eerste categorie...
quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:31 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Overigens, als we even de laatste jaren buiten beschouwing laten (wie weet wat er nog allemaal van Wiggins op tafel komt binnen n paar jaar) dan is de laatste Tourwinnaar die nooit op gelijk welke manier in verband met doping werd gebracht zelfs al Lucien Van Impe in 1976 ...
Schone (wieler)sport is een utopie. Clean testen is al ontzettend lang onderdeel van het spelletje. Onder de atleten is gebruik geen issue. Iedereen weet wat ervoor nodig is om een bepaald niveau te bereiken. Toch blijven veel liefhebbers geloven in bovennatuurlijke prestaties zonder PED's. Bizar gewoon.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 00:23 schreef larry91 het volgende:
[..]
Desalniettemin is dit wel een hele zwarte dag voor de sport..
We weten al dat de grote Merx, Hinault en Indurain doping niet afwijzen maar dat nu weer één van de grootheden van de sport definitief het haasje is (ook al zat het eraan te komen), is toch wel vrij pijnlijk
Als dit een strijd is tegen doping en niet tegen Armstrong, waarom dan die weggepoetste namen? Ik blijf het een hypocriete zaak vinden.quote:Leipheimer aan doping tijdens Raboperiode
HOOFDDORP - Ook Levi Leipheimer erkende woensdag het gebruik van verboden prestatiebevorderende middelen, onder meer tijdens zijn periode voor Rabobank (2002-2004).
De 38-jarige renner van Omega Pharma-QuickStep is een van de nog actieve renners die heeft getuigd tegen Lance Armstrong voor het rapport dat het Amerikaanse antidopingagentschap USADA heeft opgesteld over de dopingpraktijken bij US Postal.
Vanwege zijn bekentenis is Leipheimer, die in 2000 en 2001 uitkwam voor de oud-ploeg van 'The Boss', voor zes maanden geschorst, van 1 september 2012 tot 1 maart 2013. Ook worden al zijn resultaten tussen 1 juni 1999 en 30 juni 2006 alsmede zijn derde plek in de Tour de France van 2007 geschrapt.
In het rapport van de USADA (pdf) geeft de Amerikaan toe jarenlang EPO te hebben gebruikt, ook tussen 2002 en 2004, toen hij in dienst was van de Nederlandse Raboploeg.
Die doping kocht Leipheimer vanaf 2003 van de voormalig dokter van US Postal José Marti. In zijn bekentenis (pdf) zegt de renner ook dat hij door een teamdokter van Rabo (de naam is weggestreept in het rapport) werd geassisteerd in het toebrengen en kopen van EPO.
Armstrong
Volgens Leipheimer was een andere renner in de ploeg ook aan de epo. Diens naam is in het rapport eveneens zwart gemaakt. ''We hebben zijn gebruik van epo verscheidene keren besproken'', gaf Leipheimer te kennen.
Leipheimer maakte tegenover het USADA onder ede ook melding van een training in 2003 met Armstrong. ''Lance vroeg mij wie de training bij Rabobank deed. Ik vertelde het hem.'' In het verslag zijn dan twee namen onleesbaar gemaakt.
''Toen zei Lance, wat gebeurt er op het andere vlak? Ik geloof dat we beide wel begrepen dat hij vroeg wie het dopingprogramma beheerde. Ik antwoordde: dezelfde.''
Nu schoon
“Ik accepteer de straf van het USADA. De afgelopen vijf jaar ben ik schoon, zoals de hele sport schoner is geworden. Hopelijk blijft dat zo door mijn bekentenis en die van andere coureurs”, laat de Amerikaan woensdag weten in een verklaring in The Wall Street Journal.
“Als mensen aan doping denken, dan stellen ze zich een individu voor die middelen gebruikt om beter te worden. Mensen realiseren zich niet dat er sprake was van georganiseerd dopinggebruik in het peloton. Doping was niet de uitzondering, maar de norm.”
Betreuren
“Ik betreur de noodzakelijke beslissingen die ik moest nemen", vervolgt Leipheimer. "Het was ook geen 'goed of fout’-keuze? Het was eerder ‘doe het’ of ‘ga maar naar huis’. Ik zal er niet over liegen en neem nu mijn verantwoordelijkheid.”
“Toen het USADA naar me toe stapte, zei ik dat ik mee wilde werken. Ik wil niet dat ouders hun kinderen, die dromen van deelname aan de Tour, ontmoedigen.”
“Ik had eerder naar buiten kunnen komen, maar zou dat iets hebben bewerkstelligd - behalve het beëindigen van mijn carrière? Een individu die ervoor kiest de stilte te doorbreken, kan nooit een institutioneel probleem oplossen.”
net als met fuentes, waar bijna alleen wielrenners zijn genoemd, terwijl er ook tal van andere sporters daarbij betrokken warenquote:Op donderdag 11 oktober 2012 07:45 schreef Zorro het volgende:
nu.nl:
[..]
Als dit een strijd is tegen doping en niet tegen Armstrong, waarom dan die weggepoetste namen? Ik blijf het een hypocriete zaak vinden.
ja, maar Real Madrid, Barcelona enquote:Op donderdag 11 oktober 2012 07:48 schreef franklop het volgende:
[..]
net als met fuentes, waar bijna alleen wielrenners zijn genoemd, terwijl er ook tal van andere sporters daarbij betrokken waren
Want iedereen haalt exact even veel winst uit doping?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 07:51 schreef matthijst het volgende:
En als iedereen het deed was het speelveld toch gelijk en Armstrong nog steeds de 'beste' renner?
Dat was nogal moeilijk als je 't onderzoek moet geloven. Er werd mooi uitgedokterd dat ze in gevaarlijke periodes netjes onder de 50 bleven met hun hematocriet. Was er toch een probleem, dan lieten ze gewoon de dokters een half uur of een uur wachten terwijl ze 't allemaal nog even rechttrokken met zoutoplossingen (waarover de UCI totaal geen problemen maakte) en uiteraard kwam baas Johan ook geregeld vertellen dat de renners zich de dag erna mochten verwachten aan een onverwachte controle.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 07:47 schreef matthijst het volgende:
Is er nou eigenlijk echt bewijs tegen Armstrongs in de vorm van een positieve test?
Dat vond ik ook zo typischquote:Op donderdag 11 oktober 2012 08:06 schreef Tommeke het volgende:
En waarom zijn ze in 2006 allemaal ineens gestopt met doping?
Armstrong dreigde niet meer met de dood van hun hond na 2005. Arme Tugboatquote:Op donderdag 11 oktober 2012 08:06 schreef Tommeke het volgende:
Leipheimer in het bijzonder.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 08:06 schreef Tommeke het volgende:
Als je in die tijd kon meekomen in de top 10 en zelfs top 20 was je gewoon zelf ook zwaar aan de dope. De mindere goden reden ook nog steeds omhoog als brommers.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 23:40 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je van al die top 10's in de jaren dat Armstrong slechts een handjevol renners overhoudt die nooit concreet in opspraak zijn geraakt.
Die namen zijn nog niet op de hoogte gesteld door USADA, zijn ook geen Amerikanen en dus vanwege privacy gefingeerd.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 07:45 schreef Zorro het volgende:
nu.nl:
[..]
Als dit een strijd is tegen doping en niet tegen Armstrong, waarom dan die weggepoetste namen? Ik blijf het een hypocriete zaak vinden.
Zoals ik al zei in een andere post: het blijft waarschijnlijk ijdele hoop. Ik durf zelfs te stellen dat iedere (ronde)renner op dit moment met enig prestatiebevorderend middel bezig is. Dat hoeft dan natuurlijk niet meteen CERA of EPO te zijn. Maar wel "iets".quote:Op donderdag 11 oktober 2012 04:30 schreef psychosomatic het volgende:
[..]
Schone (wieler)sport is een utopie. Clean testen is al ontzettend lang onderdeel van het spelletje. Onder de atleten is gebruik geen issue. Iedereen weet wat ervoor nodig is om een bepaald niveau te bereiken. Toch blijven veel liefhebbers geloven in bovennatuurlijke prestaties zonder PED's. Bizar gewoon.
Dat komt door de UCI en de lakse houding van de meeste wielerbonden en dopingautoriteiten. USADA kan daar niks aan veranderen, die kunnen alleen hun deel doen en hebben dat voortreffelijk gedaan.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 09:08 schreef Ericr het volgende:
Maar goed dat het wielrennen tegenwoordig clean is. Daar zorgen mannen als Lelangue, Andersen, Riis, Lefevere, Dr Ibarguren, zwemcoaches etc wel voor. De renners pakken misschien minder maar de wielerwereld blijft verziekt als zeer discutabele figuren de scepter mogen zwaaien bij ploegen.
Deze mosterd na de maaltijd-actie besmeurt hooguit de sport nog wat meer, de betrokken renners zijn bijna allemaal net gestopt of anders aan het einde van hun carrière. Maar misschien kunnen ze altijd nog als ploegleider aan de slag om renners te leren hoe ze zonder doping uit de klauwen van de autoriteiten kunnen blijven.
Wetenschappelijk gezien wel, maar Armstrong is een übernetwerker en manupilator waardoor ie overal wel mannetjes heeft zitten die vragen: "Hoe hoog?" als ie zegt "SPRING!". Hierdoor zijn er positieve resultaten, stalen, ... weggemoffeld tijdens zijn carriere of juridisch afgeblokt. Ook had hij de timing van zijn dopinggebruik als het ware tot op de seconde uitgekiend waardoor ie in 99,9% van de gevallen negatief testte. Hij wist bijvoorbeeld ook op voorhand wanneer de controleurs random controles kwamen afnemen bij hem.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 07:47 schreef matthijst het volgende:
Is er nou eigenlijk echt bewijs tegen Armstrongs in de vorm van een positieve test?
Maar waarom dan? Maakt het de wedstrijden die jij blijkbaar mooi vond minder spannend? Zijn concurrenten waren echt niet heiliger in die tijd, maar minder succesvol.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 09:29 schreef larry91 het volgende:
Ik vind het wel zonde dat de legende die mij ooit aan het fietsen heeft gekregen nu ontroond is..
Leipheimer leverde zijn beste prestaties eigenlijk pas na 2006.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 08:42 schreef JohnDDD het volgende:
Zegt leipo dat hij in 2006 gestopt is? Want ook in 2007 reed hij bij bruyneel en dat was zijn beste tour ooit. Hij met ook geweten hebben van het gebruik van contador
Je hoeft de schoonheid van hun prestatie toch niet weg te gooien. Doping of niet, ze hebben toen gewoon bovenmenselijk gepresteerd en dat was erg leuk om naar te kijken.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 09:29 schreef larry91 het volgende:
[..]
Ik vind het wel zonde dat de legende die mij ooit aan het fietsen heeft gekregen nu ontroond is..
Tuurlijk was het bovenmenselijk en krachtig. Daar gaat doping toch om, Jezusquote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:10 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Je hoeft de schoonheid van hun prestatie toch niet weg te gooien. Doping of niet, ze hebben toen gewoon bovenmenselijk gepresteerd en dat was erg leuk om naar te kijken.
Ik vind bijvoorbeeld de 100 m. race van Ben Johnson in Seoul 1988 nog altijd erg krachtig en erg mooi om naar te kijken.
Yep. Iemand als Wombcat kijkt er tegenwoordig cynisch naar. Maar dope of niet, sport kan dan nog wel esthetisch mooi zijn.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:10 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Je hoeft de schoonheid van hun prestatie toch niet weg te gooien. Doping of niet, ze hebben toen gewoon bovenmenselijk gepresteerd en dat was erg leuk om naar te kijken.
Ik vind bijvoorbeeld de 100 m. race van Ben Johnson in Seoul 1988 nog altijd erg krachtig en erg mooi om naar te kijken.
Floyd vertelt in een van z'n E-mails (pagina 19) nog even vrolijk hoe hij in 2006 bij z'n overgang naar Phonak Andy Rihs even uitlegde dat hij wel financiele middelen nodig zou hebben om z'n programma van de voorgaande jaren te kunnen voorzetten. Rihs overlegde even met John Lelangue en Jim Ochowicz en toen was het prima in orde en werd alles geregeld!quote:Op donderdag 11 oktober 2012 09:08 schreef Ericr het volgende:
Maar goed dat het wielrennen tegenwoordig clean is. Daar zorgen mannen als Lelangue, Andersen, Riis, Lefevere, Dr Ibarguren, zwemcoaches etc wel voor. De renners pakken misschien minder maar de wielerwereld blijft verziekt als zeer discutabele figuren de scepter mogen zwaaien bij ploegen.
Deze mosterd na de maaltijd-actie besmeurt hooguit de sport nog wat meer, de betrokken renners zijn bijna allemaal net gestopt of anders aan het einde van hun carrière. Maar misschien kunnen ze altijd nog als ploegleider aan de slag om renners te leren hoe ze zonder doping uit de klauwen van de autoriteiten kunnen blijven.
Laat het wat bezinken, zelfs bij de eerste Olympische Spelen bij de oude Grieken probeerden ze alles al uit om hun prestaties te verbeteren. En dat is niet meer veranderd sindsdien, het zit blijkbaar een beetje ingebakken bij ons.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:15 schreef larry91 het volgende:
Nee dat weet ik ook. Ik win ook geen tour, zelfs niet als ik me helemaal volspuit met die rotzooi.
Armstrong heeft op talent gewonnen, zeker. Maar wanneer je te boek komt staan als zondaar verliest zo een prestatie toch wel wat van zijn glans. Zelfse gevoel heb ik bij Ullrich, de Zoetemelk van die tijd. Prestatie wordt toch wel wat minder. Ik kan bijvoorbeeld ook niet genieten van die bizarre etappe van Llandis in 2006(?) nu ik weet dat ie toen krom liep van al die shit.
Leipheimer beweert dat hij al 'meer dan 5 jaar' geen doping gebruikt.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 08:42 schreef JohnDDD het volgende:
Zegt leipo dat hij in 2006 gestopt is? Want ook in 2007 reed hij bij bruyneel en dat was zijn beste tour ooit. Hij met ook geweten hebben van het gebruik van contador
En het is waarschijnlijk enkel 'doping' als het daadwerkelijk op de verboden lijst staat. Die bedenking maak ik me dan wel.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:22 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Leipheimer beweert dat hij al 'meer dan 5 jaar' geen doping gebruikt.
http://online.wsj.com/art(...)e_hpp_LEFTTopStories
2008 was trouwens ook straf met vooral een ijzersterke Vuelta.
Heb je hier een bron voor, of iets waar dat terug te vinden is?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 09:55 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Wetenschappelijk gezien wel, maar Armstrong is een übernetwerker en manupilator waardoor ie overal wel mannetjes heeft zitten die vragen: "Hoe hoog?" als ie zegt "SPRING!". Hierdoor zijn er positieve resultaten, stalen, ... weggemoffeld tijdens zijn carriere of juridisch afgeblokt. Ook had hij de timing van zijn dopinggebruik als het ware tot op de seconde uitgekiend waardoor ie in 99,9% van de gevallen negatief testte. Hij wist bijvoorbeeld ook op voorhand wanneer de controleurs random controles kwamen afnemen bij hem.
Ik heb het boek van Tyler Hamilton gelezen, daar vind je bijna heel de uitleg van hoe het er bij US Postal aan toe ging en Lance de plak zwaaide. Uit het hoofd:quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:45 schreef matthijst het volgende:
[..]
Heb je hier een bron voor, of iets waar dat terug te vinden is?
Geloof het wel hoor, maar lijkt me interessant om te lezen. Is d'r een boek over die praktijken bijvoorbeeld, of komt dit terug in dat 200 pagina document van usada (nog geen tijd gehad om die te lezen).
Lees a.u.b. even (een deel van) die stukken en de vorige topics hierover, want dat het 'nep' is slaat dus helemaal nergens op. Voordat er weer een hele discussie herhaald wordt met allerlei non-argumenten...quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:54 schreef matthijst het volgende:
OK, stukken 's ff lezen dan
't is wel een beetje 'nep' vind ik hoe ze het nu doen: negatief testen maar toch schorsen en titels afpakken.
Een beetje alsof je met 200 over de snelweg rijdt, niet geflitst wordt, maar later toch een boete in de bus krijgt omdat je gezien bent bij begin en eind en aan de hand daarvan wel te hard moet hebben gereden.
Omdat je passagiers filmpjes daarvan op YouTube zetten beter.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:54 schreef matthijst het volgende:
OK, stukken 's ff lezen dan
't is wel een beetje 'nep' vind ik hoe ze het nu doen: negatief testen maar toch schorsen en titels afpakken.
Een beetje alsof je met 200 over de snelweg rijdt, niet geflitst wordt, maar later toch een boete in de bus krijgt omdat je gezien bent bij begin en eind en aan de hand daarvan wel te hard moet hebben gereden.
Maar dan met een korte ei. Ik denk dat er in navolging van deze publicaties door USADA nog wel een flinke staart aan dit verhaal komt voor Rabo. Ik kan het me niet anders voorstellen.quote:Op donderdag 11 oktober 2012 10:53 schreef ThePlaneteer het volgende:
Die doorgestreepte naam bij Rabobank als dokter, dat is toch gewoon Lijnders? Of?
er voor het gemak maar even van uitgaan dat deze jongens volledig braaf zijn...quote:Op donderdag 11 oktober 2012 11:13 schreef Evertjan het volgende:
vind het zielig voor de huidige generatie renners zoals Sagan Boom en Degenkolb die zullen altijd worden geconfronteerd worden met dopingverhalen van hun voorgangers
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |