abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114948169
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:41 schreef Ericr het volgende:
1992, toen van Langen won haalden 'we' overigens maar 2x goud en toch waren dat best leuke spelen om te volgen qua Nederlandse prestaties. Verwachtingspatroon lag ook een stuk lager na Seoul 1988, iedere medaille was welkom.

Ambitie van Nederland is wel veranderd in de laatste 12 jaar maar dan moet je wel meer talent kweken dan nu het geval is en niet alleen maar eeuwige talenten afleveren die het daarna niet meer waar maken. Dat er buiten hockey geen teamsporten afvaardigingen zijn is al tekenend genoeg, daar had al lang een inhaalslag of aanhaakslag gemaakt moeten zijn.
Dat laatste is gewoon haast onmogelijk. Er is gewoon geen geld. Ze krijgen amper geld van NOC*NSF.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:44:21 #202
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_114948242
sjoerdmossou twitterde op woensdag 01-08-2012 om 14:35:40 Bij voetballers zouden we moord en brand schreeuwen, maar dit zijn olympiërs. Dan noem je het 'jammer'. #OS2012 reageer retweet
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_114948258
quote:
14s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:44 schreef Caland het volgende:
sjoerdmossou twitterde op woensdag 01-08-2012 om 14:35:40 Bij voetballers zouden we moord en brand schreeuwen, maar dit zijn olympiërs. Dan noem je het 'jammer'. #OS2012 reageer retweet
eens met sjoerd
pi_114948259
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:33 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Kazachstan,
Nou ja, ze hebben goede gewichtheffers, maar verder is dat niet zo'n allround sportland. Vino is een toevalstreffer.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:45:29 #205
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_114948290
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:44 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Nou ja, ze hebben goede gewichtheffers, maar verder is dat niet zo'n allround sportland. Vino is een toevalstreffer.
Dat miljoen op de rekening van Uran kan je toch nauwelijks toeval noemen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Redactie Sport woensdag 1 augustus 2012 @ 14:45:48 #206
274204 crew  Mexicanobakker
pi_114948309
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:44 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Die kunnen wel flink wat plakken halen met gewichtheffen, en volgens mij hebben ze nog wel meer :P
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_114948324
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:45 schreef Caland het volgende:

[..]

Wel dat Vino in de positie kwam om het Uran te bieden.
pi_114948340
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:45 schreef Caland het volgende:

[..]

Stel dat dat waar is, wat bij lange na niet bewezen is. Dan moet je nog steeds in de positie komen om te kunnen winnen om een dergelijke streek uit te halen. En als de ander zeker weet dat hij gaat winnen, dan neemt hij een dergelijke deal ook nooit aan.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:46:42 #209
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_114948341
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:46 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Wel dat Vino in de positie kwam om het Uran te bieden.
Dat voorspelde hij een jaar geleden al. En hij maakt het waar _O_
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_114948358
quote:
Is dat dan het probleem van de olympische wereld of van de voetbalwereld?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:47:32 #211
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_114948373
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:47 schreef marcodej het volgende:

[..]

Is dat dan het probleem van de olympische wereld of van de voetbalwereld?
Beiden.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_114948387
Oneens met Sjoerd. Volgens mij heeft geen van de potentiële medaillekandidaten zo te
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:44 schreef Ajacied422 het volgende:

[..]

eens met sjoerd
Oneens. Geen van de potentiële medaillekandidaten heeft zo teleurgesteld als de vice-wereldkampioen die op het EK niet verder komt dan 3 nederlagen. Verder zal het divagedrag er ook een rol bij spelen.
pi_114948441
quote:
eens, god, duizendmaal eens.
Op donderdag 9 mei 2013 16:42 schreef tong80 het volgende:
Je bent de grootste kut-user van FOK! realiseer je je dat ?
pi_114948461
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:42 schreef TheArt het volgende:

[..]

Dat laatste is gewoon haast onmogelijk. Er is gewoon geen geld. Ze krijgen amper geld van NOC*NSF.
Dan moet je ook niet de ambitie om in 2028 de OS te willen organiseren. Je moet nu een echte kweekschool voor talent hebben anders kan je maar beter die plannen voor het organiseren van een OS in de ijskast zetten. De kampioenen van 2028 zijn al geboren.
pi_114948508
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:49 schreef Ericr het volgende:

[..]

Dan moet je ook niet de ambitie om in 2028 de OS te willen organiseren. Je moet nu een echte kweekschool voor talent hebben anders kan je maar beter die plannen voor het organiseren van een OS in de ijskast zetten. De kampioenen van 2028 zijn al geboren.
Dat moet je ook niet. Ik heb het al 100x gezegd, maar ze hadden dat geld voor 2028 moeten investeren in de huidige topsport. Ik vind het zo onnodig verspild geld.
pi_114948510
Ondanks dat ik een groot voetbalfan ben, daardoor is juist in het voetbal geen normaal beleid te vormen. Wanneer het schot van Bakkal niet heel licht tegen een been van een AZ-verdediger was gekomen en daardoor binnenkant paal binnen hadden wij als Feyenoord-fans er ook anders gezeten.
pi_114948529
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:39 schreef TheArt het volgende:

[..]

Het topsportklimaat zal sowieso niet beter worden als er zo tegen sporters en prestaties aangekeken blijft worden. Dat bedoel ik serieus. Jij hakt ook het hoofd van de ene na de andere af. Dan moet je niet hypocriet zeggen van dat het topsportklimaat wel even beter kan. Dit soort dingen maken juist dat het topsportklimaat er gewoon niet is.
Verdiep je eens in andere landen, kijk hoe het er daar aan toe gaat, en reageer dan pas. Want dit is natuurlijk onzin.
★★★
pi_114948541
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:32 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Verwijlen was inderdaad een outsider en heeft zichzelf groter gemaakt dan hij is, maar Bosch is echt wel de nummer 2 van de wereld en heeft niet tegen haar grote concurrent gejudoed (degene waar ze tegen stond had ze 4x van gewonnen en 1x van verloren)
Het lijkt mij dat je dan moet verwachten dat dat weer kan gebeuren, je kunt zelfs voor het eerst van iemand verliezen, andere sporters ontwikkelen zich ook.
pi_114948607
Iedere vier jaar is op eens iedereen weer geïnteresseerd in sporten naast voetbal, wielrennen en schaatsen en moeten de Nederlanders het even doen terwijl er in de tussenliggende jaren niet naar omgekeken wordt. Verwachtingen worden te hoog opgeklopt, vooral door de media. Soms door de sporters zelf. Zo'n Verwijlen mag van mij dan ook harder afgerekend worden dan iemand die in de media door anderen omhoog geschreven wordt. Net zoals de voetballers die zelf allemaal liepen te roepen dat ze voor de titel kwamen (van Bommel :'). Als je er dan roemloos als 4e in de poule uit vliegt, tja. De 'medaillekandidaten' eindigen ook wel eens als vijfde ja, aan de top zit het dicht bij elkaar.
pi_114948610
quote:
10s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:50 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

Verdiep je eens in andere landen, kijk hoe het er daar aan toe gaat, en reageer dan pas. Want dit is natuurlijk onzin.
Ik ken genoeg landen waar men ook met tegenslagen achter een sporter blijft staat. Dat de pers iets anders doet, want ophemelen/afmaken doet de pers altijd, doet daar weinig aan af.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:51 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat je dan moet verwachten dat dat weer kan gebeuren, je kunt zelfs voor het eerst van iemand verliezen, andere sporters ontwikkelen zich ook.
Ze was ook van tevoren al niet blij met Thiele als mogelijke tegenstandster, dat zegt genoeg.
  Redactie Sport woensdag 1 augustus 2012 @ 14:54:21 #221
274204 crew  Mexicanobakker
pi_114948656
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:51 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ze was inderdaad niet blij met haar tegenstandster (die enigszins verrassend won)
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_114948672
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:53 schreef TheArt het volgende:

[..]

Ik ken genoeg landen waar men ook met tegenslagen achter een sporter blijft staat. Dat de pers iets anders doet, want ophemelen/afmaken doet de pers altijd, doet daar weinig aan af.

[..]

Ze was ook van tevoren al niet blij met Thiele als mogelijke tegenstandster, dat zegt genoeg.
In Nederland blijven we niet achter de sporter staan? :')
★★★
pi_114948695
Net alsof voetballers hard worden aangepakt... :') Nou nou, voor het eerst in 10 jaar harde kritiek na wat gefaal op een toernooi.

En Sjoerd gaat ook makkelijk voorbij aan het feit dat de helft van de sporters hier amateurs zijn qua (financiele) ondersteuning bijvoorbeeld. Judoka's krijgen niet bij voorbaat een miljoen per jaar overgemaakt en dat ze dan lekker hun gang kunnen gaan.

En échte toppers die fulltime met hun sport bezig zijn en niet presteren die krijgen net zulke kritiek te verwerken op de Spelen. Alleen is dat te makkelijk om bij iedereen te doen...
Jack does it in real time...
pi_114948710
quote:
10s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:54 schreef ajacied4lf het volgende:

[..]

In Nederland blijven we niet achter de sporter staan? :')
Als je dat afkraken door veel mensen ziet, kan ik me niet anders dan aan de indruk onttrekken dat dat niet zo is.
pi_114948776
Het gaat me ook wat ver om het toe te schrijven aan het topsportklimaar o.i.d. Dan overschat je de invloed daarvan denk ik. In Nederland worden niet vanuit staatswege kinderen gepusht om een of andere kutsport te gaan doen waar veel medailles in te halen zijn, maar als je zelf wil en je hebt talent dan zijn alle middelen in principe beschikbaar.

Je bent dus gewoon afhankelijk van het talent wat er is. Er kan nooit sprake zijn van collectief falen want er is geen collectief. Als ze allemaal falen is dat gewoon toeval.
pi_114948780
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:55 schreef TheArt het volgende:

[..]

Als je dat afkraken door veel mensen ziet, kan ik me niet anders dan aan de indruk onttrekken dat dat niet zo is.
:')

we zijn kritisch, zeggen dat hij keihard heeft gefaald, maar staan weer voor 100% achter hem bij zijn volgende wedstrijd.
★★★
pi_114948821
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:55 schreef DeeBee het volgende:
Net alsof voetballers hard worden aangepakt... :') Nou nou, voor het eerst in 10 jaar harde kritiek na wat gefaal op een toernooi.

En Sjoerd gaat ook makkelijk voorbij aan het feit dat de helft van de sporters hier amateurs zijn qua (financiele) ondersteuning bijvoorbeeld. Judoka's krijgen niet bij voorbaat een miljoen per jaar overgemaakt en dat ze dan lekker hun gang kunnen gaan.

En échte toppers die fulltime met hun sport bezig zijn en niet presteren die krijgen net zulke kritiek te verwerken op de Spelen. Alleen is dat te makkelijk om bij iedereen te doen...
praat ff met je mond dicht er komen teveel lullen uit je mond
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:58:17 #228
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_114948835
Denk dat de reacties nog een beetje uitloop van het EK zijn vooral. De hoop op een goed OS was daarom groter.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_114948910
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:57 schreef Saysem het volgende:
Het gaat me ook wat ver om het toe te schrijven aan het topsportklimaar o.i.d. Dan overschat je de invloed daarvan denk ik. In Nederland worden niet vanuit staatswege kinderen gepusht om een of andere kutsport te gaan doen waar veel medailles in te halen zijn, maar als je zelf wil en je hebt talent dan zijn alle middelen in principe beschikbaar.

Je bent dus gewoon afhankelijk van het talent wat er is. Er kan nooit sprake zijn van collectief falen want er is geen collectief. Als ze allemaal falen is dat gewoon toeval.
Ik zeg ook niet dat de topsportcultuur daar debet aan is. Maar iemand had het over dat de topsportcultuur beter kan en ik vind dat je dan kan beginnen met de sporters wat meer te waarderen dan ze constant de helemaal de grond in de boren, tenzij ze winnen.

quote:
19s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:58 schreef kingmob het volgende:
Denk dat de reacties nog een beetje uitloop van het EK zijn vooral. De hoop op een goed OS was daarom groter.
Heeft het voor een groot deel mee te maken ja. Als het EK goed ging, denk ik dat het voor een flink aantal mensen hier geen reet boeide hoe goed of slecht ze het deden.
pi_114948914
quote:
19s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:58 schreef kingmob het volgende:
dat nationalistische gedrag zeker. EK was een uitmuntend mooi toernooi afgezien van het falende koninkrijk van bert
pi_114948982
Veel Nederlanders willen gewoon iets te juichen hebben, maakt niet uit welke 'kut'sport het is. Is hetzelfde in veel andere landen natuurlijk. Hoe zat het ook alweer met die Duitsers die na de eerste paar dagen nog geen goud hadden? (en die door sommigen hier 'uitgelachen' werden, alsof ze niet alsnog bovenin de medaillespiegel zouden eindigen).
  woensdag 1 augustus 2012 @ 15:05:48 #232
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_114949126
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:01 schreef CPS2000 het volgende:
Veel Nederlanders willen gewoon iets te juichen hebben, maakt niet uit welke 'kut'sport het is. Is hetzelfde in veel andere landen natuurlijk. Hoe zat het ook alweer met die Duitsers die na de eerste paar dagen nog geen goud hadden? (en die door sommigen hier 'uitgelachen' werden, alsof ze niet alsnog bovenin de medaillespiegel zouden eindigen).
Nederland hoort zich te spiegelen aan landen als Australie, dan is de kans toch wel groot dat we dat 'verliezen' momenteel. Wat Duitsland doet, met een ploeg van ongeveer 5 miljoen sporters lijkt het wel is niet erg relevant voor ons oO<
pi_114949146
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:39 schreef TheArt het volgende:

[..]

Het topsportklimaat zal sowieso niet beter worden als er zo tegen sporters en prestaties aangekeken blijft worden. Dat bedoel ik serieus. Jij hakt ook het hoofd van de ene na de andere af. Dan moet je niet hypocriet zeggen van dat het topsportklimaat wel even beter kan. Dit soort dingen maken juist dat het topsportklimaat er gewoon niet is.
Nederland en topsportklimaat ligt sowieso moeilijk. Die Williboordse is boven de 30 en is niet geduldig genoeg en wil graag judo-en, en dan vinden we dat allemaal een leuke benadering. Maar in een topsportklimaat moet je nou eenmaal accepteren dat het gaat om winnen en als je daarbij dan je tegenstander straffen moet laten krijgen dan is dat misschien jammer voor de sport maar je moet dat spel dan wel zo goed mogelijk spelen. Die romantiek van het echte judo-en heeft helemaal niets in een topsportklimaat te zoeken.

VdHoogenband presteerde vorige keer niet goed op de 200m (?), maar dat gaf niks want hij was zo euforisch na de 100 dat hij zich niet meer kon opladen. Hij was nou eenmaal de held en we vinden hem allemaal aardig, dus dan is dat veel belangrijker dan een medaille erbij. Onze voetbalbondscoach krijgt alweer kritiek omdat hij spelers wil overtuigen dat ze hun slaap in de gaten moeten houden. Ze moeten er alles voor over hebben om op het WK te presteren, maar dat gaat dan weer te ver...
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_114949149
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:00 schreef Ajacied422 het volgende:

[..]

dat nationalistische gedrag zeker. EK was een uitmuntend mooi toernooi afgezien van het falende koninkrijk van bert
wtf zeg je nou allemaal man. :')
pi_114949183
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:00 schreef Ajacied422 het volgende:

[..]

Waar heb je het over? :')
"It's like my swag just rubbed off on everybody. It was unbelievable."
pi_114949242
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nederland en topsportklimaat ligt sowieso moeilijk. Die Williboordse is boven de 30 en is niet geduldig genoeg en wil graag judo-en, en dan vinden we dat allemaal een leuke benadering. Maar in een topsportklimaat moet je nou eenmaal accepteren dat het gaat om winnen en als je daarbij dan je tegenstander straffen moet laten krijgen dan is dat misschien jammer voor de sport maar je moet dat spel dan wel zo goed mogelijk spelen. Die romantiek van het echte judo-en heeft helemaal niets in een topsportklimaat te zoeken.

VdHoogenband presteerde vorige keer niet goed op de 200m (?), maar dat gaf niks want hij was zo euforisch na de 100 dat hij zich niet meer kon opladen. Hij was nou eenmaal de held en we vinden hem allemaal aardig, dus dan is dat veel belangrijker dan een medaille erbij. Onze voetbalbondscoach krijgt alweer kritiek omdat hij spelers wil overtuigen dat ze hun slaap in de gaten moeten houden. Ze moeten er alles voor over hebben om op het WK te presteren, maar dat gaat dan weer te ver...
50m. Daar is in de series concentratieverslapping dodelijk. En concurrentie gewoon groot.
pi_114949325
quote:
19s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:05 schreef kingmob het volgende:

[..]

Nederland hoort zich te spiegelen aan landen als Australie, dan is de kans toch wel groot dat we dat 'verliezen' momenteel. Wat Duitsland doet, met een ploeg van ongeveer 5 miljoen sporters lijkt het wel is niet erg relevant voor ons oO<
Daarom zeg ik het ook, puur opportunisme beide kanten op. En Australie gaan we ook niet benaderen tijdens deze of de volgende vier spelen :s)
pi_114949371
Gaat Bosch onze eer vandaar redden na de overige huilwedstrijden? :D
pi_114949477
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:11 schreef Tchock het volgende:
Gaat Bosch onze eer vandaar redden na de overige huilwedstrijden? :D
Van Rijsselberge heeft het goed gedaan vandaag hoor.
pi_114949501
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:14 schreef CPS2000 het volgende:

[..]

Van Rijsselberge heeft het goed gedaan vandaag hoor.
Zeker waar. Maar zijn gloriemoment moet hopelijk nog komen.
pi_114949539
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:08 schreef Steven184 het volgende:

[..]

50m. Daar is in de series concentratieverslapping dodelijk. En concurrentie gewoon groot.
Maar hij liet het min of meer lopen in een feestroes en dat vond Nederland prima. In een topsportklimaat daarentegen waait er een best guur windje rond hoge bomen.
pi_114949543
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:58 schreef Cara het volgende:

[..]

praat ff met je mond dicht er komen teveel lullen uit je mond
Goed argument! ^O^

En de voetbalwereld roept dat toch ook over zichzelf af, door de (gecreeërde) sponsorbelangen en het geld wat erin omgaat. Als er dan op zo'n opzichtige manier niet gepresteerd wordt (er was amper pech bij, hoogstens tegen Denemarken iets...), dan is het logisch dat er veel kritiek volgt. Want niet alleen de coach was daar debet aan, ook sommige spelers speelden een verre van professioneel toernooi. En ja, het feit dat ze fulltime sporters zijn die miljoenen betaald krijgen draagt dus bij aan het feit dat ze ook meer kritiek mogen krijgen. Ik vind het logischer om kritiek te hebben op een Van der Vaart die een halve pens meezeult op het veld, dan te gaan roeptoeteren op de OS dat Dex Elmont 'helemaal geen conditie heeft', terwijl hij een super afgetraind lichaam heeft en al de hele dag super intensieve partijen draait...

Dat nu niet alle gemiste kansen voor Nederland evenveel kritiek krijgen dat is dan ook logisch. Want niet alle kansen waren heel realistisch en vooral van tevoren opgeklopt enigszins en de echte tegenvallers krijgen genoeg kritiek te verwerken (zoals een Bosch vandaag). Maar sporters zoals de schutter van de week die zelfs nog z'n geweer van 2000 euro zelf moet betalen, die ga je toch niet op dezelfde kritiek trakteren als voetbalprofs die je miljoenen betaalt?! Dat is gewoon een onzin vergelijking van Mossou.

Verder ben ik het wel met TheArt eens dat er niet een topsportcultuur heerst in Nederland. Er heerst vooral een juich-cultuur, want dat vindt iedereen leuk, maar opoffering voor sport zit niet echt bij ons in de cultuur. Zoveel mensen vinden een uurtje gym per week al horror op de middelbare school, nou dat zegt genoeg over het gemiddelde ambitieniveau.

Verder zijn de goudenmedailles de laatste jaren vooral het gevolg van unieke talenten en zelden een gevolg van gerichte programma's. Ook laat de financiele ondersteuning op een hoop vlakken echt te wensen over, wat echt gevolgen heeft voor de lange termijn planning. Het is echter lastig kiezen waar geld naar toe moet of welke sporten je op moet focussen, want zwemmen is makkelijker oogsten met 'een uniek talent' dan 10 jaar werken aan een volleyballteam. Maar het is exemplarisch dat er nu Nederlandse boten meeroeien die sinds begin van het jaar samen zijn, terwijl de andere landen al 2/3/4/5 jaar dezelfde samenstelling laten trainen. Het niveau en talent is er zeker voor de Nederlanders, maar het gebrek aan structurele ondersteuning maakt dat je niet consequent top bent in het roeien...

Top-10 van de medaillespiegel is dus ook een utopie zolang de brede basis in Nederland zo zwak blijft, de komende jaren zal het vooral van individuen moeten komen.
pi_114949646
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar hij liet het min of meer lopen in een feestroes en dat vond Nederland prima. In een topsportklimaat daarentegen waait er een best guur windje rond hoge bomen.
Dat is niet helemaal waar.

Hij ging ervoor, maar de ontlading na zijn 100m was ongelooflijk groot. Maar uiteindelijk vond hij het niet erg, nee. Die 100m ging voor alles.

Uiteindelijk scheelde het maar 1 plekje en 5 honderdste. Het is niet de eerste favoriet die dat overkomt. Popov was toen zelfs nog langzamer.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 15:18:02 #244
11102 knep
Mountainfreak
pi_114949656
Dezelfde figuren die nu de sporters neersabelen ageren ook tegen het uitgeven van meer belastingcenten aan topsport. Iets met een ronde cirkel.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 15:21:15 #245
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_114949803
quote:
10s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:18 schreef knep het volgende:
Dezelfde figuren die nu de sporters neersabelen ageren ook tegen het uitgeven van meer belastingcenten aan topsport. Iets met een ronde cirkel.
Ja, je hebt dat bewezen?
  woensdag 1 augustus 2012 @ 15:22:09 #246
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_114949833
quote:
10s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:18 schreef knep het volgende:
Belastingcenten kunnen dan ook beter naar de breedtesport gaan.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_114949876
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:15 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Goed argument! ^O^

En de voetbalwereld roept dat toch ook over zichzelf af, door de (gecreeërde) sponsorbelangen en het geld wat erin omgaat. Als er dan op zo'n opzichtige manier niet gepresteerd wordt (er was amper pech bij, hoogstens tegen Denemarken iets...), dan is het logisch dat er veel kritiek volgt. Want niet alleen de coach was daar debet aan, ook sommige spelers speelden een verre van professioneel toernooi. En ja, het feit dat ze fulltime sporters zijn die miljoenen betaald krijgen draagt dus bij aan het feit dat ze ook meer kritiek mogen krijgen. Ik vind het logischer om kritiek te hebben op een Van der Vaart die een halve pens meezeult op het veld, dan te gaan roeptoeteren op de OS dat Dex Elmont 'helemaal geen conditie heeft', terwijl hij een super afgetraind lichaam heeft en al de hele dag super intensieve partijen draait...

Dat nu niet alle gemiste kansen voor Nederland evenveel kritiek krijgen dat is dan ook logisch. Want niet alle kansen waren heel realistisch en vooral van tevoren opgeklopt enigszins en de echte tegenvallers krijgen genoeg kritiek te verwerken (zoals een Bosch vandaag). Maar sporters zoals de schutter van de week die zelfs nog z'n geweer van 2000 euro zelf moet betalen, die ga je toch niet op dezelfde kritiek trakteren als voetbalprofs die je miljoenen betaalt?! Dat is gewoon een onzin vergelijking van Mossou.

Verder ben ik het wel met TheArt eens dat er niet een topsportcultuur heerst in Nederland. Er heerst vooral een juich-cultuur, want dat vindt iedereen leuk, maar opoffering voor sport zit niet echt bij ons in de cultuur. Zoveel mensen vinden een uurtje gym per week al horror op de middelbare school, nou dat zegt genoeg over het gemiddelde ambitieniveau.

Verder zijn de goudenmedailles de laatste jaren vooral het gevolg van unieke talenten en zelden een gevolg van gerichte programma's. Ook laat de financiele ondersteuning op een hoop vlakken echt te wensen over, wat echt gevolgen heeft voor de lange termijn planning. Het is echter lastig kiezen waar geld naar toe moet of welke sporten je op moet focussen, want zwemmen is makkelijker oogsten met 'een uniek talent' dan 10 jaar werken aan een volleyballteam. Maar het is exemplarisch dat er nu Nederlandse boten meeroeien die sinds begin van het jaar samen zijn, terwijl de andere landen al 2/3/4/5 jaar dezelfde samenstelling laten trainen. Het niveau en talent is er zeker voor de Nederlanders, maar het gebrek aan structurele ondersteuning maakt dat je niet consequent top bent in het roeien...

Top-10 van de medaillespiegel is dus ook een utopie zolang de brede basis in Nederland zo zwak blijft, de komende jaren zal het vooral van individuen moeten komen.
je praat een hoop maar er komt louter onzin uit, helaas.
pi_114949900
quote:

[..]

Goed argument! ^O^

Ik kan het echt niet meer eens zijn met een post als nu _O_
pi_114950014
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:17 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar.

Hij ging ervoor, maar de ontlading na zijn 100m was ongelooflijk groot. Maar uiteindelijk vond hij het niet erg, nee. Die 100m ging voor alles.

Uiteindelijk scheelde het maar 1 plekje en 5 honderdste. Het is niet de eerste favoriet die dat overkomt. Popov was toen zelfs nog langzamer.
Het gaat er niet om dat hij niet mag falen, het gaat erom dat er niet gezegd mocht worden dat hij teleurstelde op dat nummer, dat zou immers het feestje van de 100m bederven.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 15:26:52 #250
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_114950054
Nederland faalt dit jaar bij grote sportevenementen wel heel erg ja.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_114950273
Vraag is vooral waarom je sport kijkt. Als je OS kijkt om je eigen verwachtingen bevestigd te zien en dus alleen tevreden bent als een landgenoot wint, ben je vooral voor jezelf bezig.

Als een sporter er alles aan gedaan heeft, maar de vorm is er niet of ze zijn gewoon niet beter (ondanks wat jij denkt), is het niet anders. Nu zal ik wel het verwijt hebben geen topsportmentaliteit te hebben, daarom ben ik ook niet op de OS of EK voetbal of Tour ofzo. De sporters moeten die mentaliteit hebben, maar achteraf als "goudhoper" roepen dat ze niet tegen druk kunnen en geen mentaliteit hebben is zo makkelijk als het er gewoon niet inzit.

En serieus, wat boeit het nu helemaal of een Nederlander wint of een Braziliaan of een Maleisiër zolang je die lui toch niet persoonlijk kent. Geniet van de sport zou ik zeggen.
pi_114950471
Als je kijkt welke sporten er veel beoefend worden in Nederland dat is dat met oog op de OS ook niet bepaald een garantie voor succes. Er is natuurlijk een bepaalde poel van sportief talent waar alle sporten uit vissen. Het meeste wordt al opgeslokt door voetbal, waar we dan ook (ondanks dit EK) zwaar bovengemiddeld presteren in de wereld. Daarnaast hockey, waarin we absolute wereldtop zijn, maar waar je verder niet veel mee opschiet, wielrennen waar we in de breedte nog steeds één van de grote landen zijn maar waar de kans op een medaille gewoon klein is, etc...
pi_114950618
quote:

[..]

Goed argument! ^O^

Deze redenering is ook weer een symptoom van het probleem. Het was Sneijder die niet fit en met overgewicht op het EK verscheen, maar we hadden met zijn allen al besloten dat hij de held met de winnaarsmentaliteit was en Van der Vaart de luie vetzak want hij 10 jaar geleden te veel vet immers. Nederland beoordeelt zijn sporters niet op prestaties maar of we ze aardig vinden of niet, op die manier moet je ook niet al te veel prestaties verwachten.
pi_114950633
Slechtste OS voor Nederlandse tv kijkers inderdaad. We worden continue genept door de NOS, de NOS is daarnaast te gierig om bij de internetstreams een commentator te zetten.
pi_114950674
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:42 schreef byah het volgende:
Slechtste OS voor Nederlandse tv kijkers inderdaad. We worden continue genept door de NOS, de NOS is daarnaast te gierig om bij de internetstreams een commentator te zetten.
Lijkt me aardig prijzig. 12 mensen 16 uur betalen.
pi_114951037
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Deze redenering is ook weer een symptoom van het probleem. Het was Sneijder die niet fit en met overgewicht op het EK verscheen, maar we hadden met zijn allen al besloten dat hij de held met de winnaarsmentaliteit was en Van der Vaart de luie vetzak want hij 10 jaar geleden te veel vet immers. Nederland beoordeelt zijn sporters niet op prestaties maar of we ze aardig vinden of niet, op die manier moet je ook niet al te veel prestaties verwachten.
Sneijder was het seizoen door ook niet in topvorm. Ik noemde relatief willekeurig een speler, want er waren er meerderen inderdaad. Maar o.a. VdV straalde niet een topvorm uit. Als je het verschil ziet met de fitheid van een C. Ronaldo zijn er aardige verschillen, ook qua 'dedication' van sommige Nederlanders ja.

En de gun-factor is er zeker wel in de opinie, dat klopt ook weer. Als iemand guitig is, maar een loser is het ok. Maar als iemand gewoon wat saaie persoonlijkheid heeft en verliest, dan wordt diegene maar lekker afgemaakt. Ach, het is misschien wel exemplarisch dat we niet echt weten hoe met (top)sporters om te gaan ja... :)
pi_114951043
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:42 schreef byah het volgende:
Nederlandse tv-kijkers hebben (als ze niet te gierig zijn voor het afsluiten van een basisabonnement) bij het kijken van de Olympische Spelen de keuze uit Nederland 1, Eurosport, Sporza, BBC1 (+ wellicht BBC 3) en ARD. Dat lijkt me een vrij riant aanbod.
pi_114951141
quote:
14s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:09 schreef Ajacied422 het volgende:
95% van de mensen die onze sporters zitten te verdedigen hier, kijkt alleen sport als de OS op TV komen.
Draai het maar om, het mongolenbashersvolk zijn degenen die amper sport kijken maar nu als een dolle hun postcount willen opkrikken met allerlei leeghoofdige bijdragen.

Degenen die de nuance kunnen leggen zijn degenen die regelmatig sport kijken en weten hoe moeilijk het is om op dit niveau te kunnen oogsten.

Natuurlijk mag er kritisch gekeken worden naar prestaties maar het is wat onzinnig om gelijk maar legio sporters volledig de grond in te boren.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 16:19:00 #259
175900 Lann555
Spider Jerusalem
pi_114952208
Prima toch. Kan mij het wat schelen of er iemand wint met hetzelfde vlaggetje achter zijn naam? Er is de hele dag topsport op tv en het maakt me echt weinig uit wie wint. Kan net zo goed genieten van een Japanner of Braziliaan als van een Nederlander.

Dit soort sportevenementen is een stuk prettiger kijken als je dat hele nationalistische gebeuren achter je laat. Lekker chillen, laptopje in de tuin, drankje erbij en genieten van topsport.
I hate it here
pi_114953129
Dat Nederland bij teamsporten als hockey met de top mee kan doen is wonderbaarlijk en een teken van een goede sportmentaliteit. Bij individuele sporten is de kans dat Nederland een topper heeft ook klein maar ook daar is duidelijk dat we profiteren van de paar top sporters die we hebben. Hoe meer mensen nodig zijn om een goed team te vormen hoe kleiner de kansen worden voor een klein land, dat kun je deels opvangen als die sport in jouw land extra populair is. Effect is dan ook dat een aantal toppers van kleine landen eerder te maken krijgen met overbelasting, het land vraagt van hun meer prestaties omdat anderen het gat niet kunnen opvullen en dat onze toppers minder kansen krijgen als de sport ook team onderdelen of aspecten kent. Een topsporter die namens Nederland niet presteert valt ook meer op dan een niet presterende sporter uit een groot land waar een ander dan wel een medaille wint.

Volgens mij vallen de prestaties niet tegen maar willen we gewoon niet zien dat we maar een klein landje zijn. In veel andere landen neemt de welvaart toe en dus zullen sporters daar ook meer kansen krijgen, de realiteit is dat Nederland het moeilijk heeft en krijgt om medailles te winnen.
pi_114953248
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:22 schreef Cara het volgende:

[..]

je praat een hoop maar er komt louter onzin uit, helaas.
Helemaal niet. Wat hij schrijft is spot on.

Het gaat ook wel om het maken van keuzes. Als je een topsportland wilt worden, moet je er in investeren. Anders blijf je teren op uitschieters van toevallige toptalenten.
pi_114954047
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:51 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Sneijder was het seizoen door ook niet in topvorm. Ik noemde relatief willekeurig een speler, want er waren er meerderen inderdaad. Maar o.a. VdV straalde niet een topvorm uit. Als je het verschil ziet met de fitheid van een C. Ronaldo zijn er aardige verschillen, ook qua 'dedication' van sommige Nederlanders ja.
Wat iemand uitstraalt kunnen we ook zo lekker belangrijk maken in Nederland, als we maar niet hoeven kijken naar wat iemand presteert...

quote:
En de gun-factor is er zeker wel in de opinie, dat klopt ook weer. Als iemand guitig is, maar een loser is het ok. Maar als iemand gewoon wat saaie persoonlijkheid heeft en verliest, dan wordt diegene maar lekker afgemaakt. Ach, het is misschien wel exemplarisch dat we niet echt weten hoe met (top)sporters om te gaan ja... :)
Je moet ze beoordelen op prestaties, altijd en consequent, dan heb je een prestatiecultuur. Niet op wat ze uitstralen, wat ze zeggen, hoe ze overkomen, hoe leuk ze zijn. Dat is allemaal decor, bijzaken waar in Nederland hoofdzaken van worden gemaakt en dat moet wel doorwerken.
pi_114954128
Donkere woensdag. Als je het relativeert kun je gewoon zeggen dat de tijdrijders en Verwijlen het niet goed hebben gedaan.
pi_114954258
Alle 3 medailles hebben de vrouwen gehaald.
De mannen hebben gefaald
pi_114954316
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:58 schreef qwerty-nl het volgende:
Alle 3 medailles hebben de vrouwen gehaald.
De mannen hebben gefaald
Zo had ik het nog niet bekeken, maar idd.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 17:10:03 #266
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_114954811
We zijn nog geen halve week bezig :')

Bovendien hebben we wél mooi drie medailles te pakken *O*

En genoeg kansen op meer :Y met onder meer de zeilers, hockey(dames) en Ranomi.
pi_114955027
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:10 schreef Jovatov het volgende:
We zijn nog geen halve week bezig :')

Bovendien hebben we wél mooi drie medailles te pakken *O*

En genoeg kansen op meer :Y met onder meer de zeilers, hockey(dames) en Ranomi.
2 medailles volgens de nos..

maar misschien is het overzicht nog niet bijgewerkt. denk 3 inclusief het brons van de judoka
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_114955080
Volgens mij stonden we in Peking na vijf dagen op een vergelijkbaar aantal, volgens mij een of twee bronzen meer. Toen kwamen we ook laat op gang en krikten vooral relatieve verrassingen van VDW en waterpolo het aanzien verder op.

Morgen iig weer minimaal een dikke kans met Grol (eventueel vanavond nog een verrassinkje met Verschuren). Overigens hadden de zeilster Bouwmeester en de surfer Van Rijsselberghe vandaag een prima dag, die zijn echt op medaillekoers als ze constant blijven zeilen. Buiten beschouwing gelaten door de NOS btw.
pi_114955112
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:16 schreef marcodej het volgende:
Volgens mij stonden we in Peking na vijf dagen op een vergelijkbaar aantal, volgens mij een of twee bronzen meer. Toen kwamen we ook laat op gang en krikten vooral relatieve verrassingen van VDW en waterpolo het aanzien verder op.

De eerste week was inderdaad vrij karig in Peking, maar in de tweede week won NL veel medailles.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 17:17:52 #270
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_114955122
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:15 schreef Godshand het volgende:

[..]

2 medailles volgens de nos..

maar misschien is het overzicht nog niet bijgewerkt. denk 3 inclusief het brons van de judoka
Goud voor Vos, zilver voor de dames-zwemmers en brons voor Bosch maakt drie medailles die nu al binnen zijn.
pi_114955146
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:17 schreef Leatherface het volgende:

[..]

De eerste week was inderdaad vrij karig in Peking, maar in de tweede week won NL veel medailles.
Inderdaad, toen hadden we ineens een goede zondag met twee roeimedailles en toen ging het lopen.
pi_114955153
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:17 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Goud voor Vos, zilver voor de dames-zwemmers en brons voor Bosch maakt drie medailles die nu al binnen zijn.
Of pas binnen :P
pi_114955169
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:18 schreef marcodej het volgende:

[..]

Inderdaad, toen hadden we ineens een goede zondag met twee roeimedailles en toen ging het lopen.
Die laatste donderdag, met Van der Weijden en het waterpolo. O+
  Redactie Sport woensdag 1 augustus 2012 @ 17:19:20 #274
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_114955171
quote:

[..]

Goed argument! ^O^

Hier ben ik het mee eens, vooral dat stukje over gym op school. Wat sommige leerlingen eraan doen soms om een les gym te missen. :')
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_114955252
Ik heb het al eerder gezegd en ik blijf het raar vinden, Nederland heeft 4 keer zoveel inwoners dan Nieuw-Zeeland, maar toch hebben die echt meer deelnemers aan de O.S.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_114955272
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:19 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Hier ben ik het mee eens, vooral dat stukje over gym op school. Wat sommige leerlingen eraan doen soms om een les gym te missen. :')
Dat zegt niet alles..

Zo zullen wij niet gauw groot worden in schietsport, met zo'n Triggerhappy land als de USA...
(nu 2 gouden medailles ervoor).

Hoewel, als ze Tristan loslaten richting de Spelen :')
pi_114955277
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:21 schreef TLC het volgende:
Ik heb het al eerder gezegd en ik blijf het raar vinden, Nederland heeft 4 keer zoveel inwoners dan Nieuw-Zeeland, maar toch hebben die echt meer deelnemers aan de O.S.
Ligt ook aan het selectiebeleid toch? Maar ik weet niet hoeveel de verhouding is?
pi_114955287
quote:
Dat is op zich wel een sportland. Ze zijn in de meeste sporten net niet goed genoeg om veel medailles te winnen, maar ze zijn met name op het vlak van watersporten wel bedreven.

En rugby natuurlijk, maar dat is nog niet olympisch.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 17:23:48 #279
11102 knep
Mountainfreak
pi_114955317
quote:
19s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:21 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ja, je hebt dat bewezen?
Nee. Onderbuikgevoel.
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 15:22 schreef Caland het volgende:

[..]

Belastingcenten kunnen dan ook beter naar de breedtesport gaan.
Is het draagvlak voor topsport niet de breedtesport?
  Redactie Sport woensdag 1 augustus 2012 @ 17:24:09 #280
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_114955327
quote:
4s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:22 schreef Godshand het volgende:

[..]

Dat zegt niet alles..

Zo zullen wij niet gauw groot worden in schietsport, met zo'n Triggerhappy land als de USA...
(nu 2 gouden medailles ervoor).

Hoewel, als ze Tristan loslaten richting de Spelen :')
Zeg toch ook niet dat dat alles zegt. :D Maar het speelt wel mee.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  woensdag 1 augustus 2012 @ 17:26:10 #281
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_114955389
quote:
Australië is zo'n beetje het grootste sportland verhoudingsgewijs. Ik heb zo het vermoeden dat Nieuw-Zeeland daar ook ietwat op leunt.
pi_114955432
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:26 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Australië is zo'n beetje het grootste sportland verhoudingsgewijs. Ik heb zo het vermoeden dat Nieuw-Zeeland daar ook ietwat op leunt.
Het is een echt land voor outdoorsporten. Ze hebben een heel sterke cultuur in het zeilen (Auckland noemen ze niet voor niets city of sails) en andere watersporten liggen ook voor de hand. Het klimaat leent zich er ook wel voor om lekker buiten te sporten.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 17:28:55 #283
11102 knep
Mountainfreak
pi_114955477
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:26 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook.
Australië heeft slechts een paar miljoen meer inwoners maar tig meer medailles :P.
pi_114955538
quote:
14s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:28 schreef knep het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook.
Australië heeft slechts een paar miljoen meer inwoners maar tig meer medailles :P.
In Australië gaat er ook een bom duiten om in de topsportfacilitering. Daarnaast is hun sportinfrastructuur echt fantastisch. Haast geen land waar het beter geregeld is als daar.
pi_114955541
quote:

[..]

Dat lijkt mij ook.
Tot nu toe is Australië nog niet echt losgekomen, maar hun beste onderdelen moeten misschien nog komen.
pi_114955559
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:30 schreef TheArt het volgende:

[..]

In Australië gaat er ook een bom duiten om in de topsportfacilitering. Daarnaast is hun sportinfrastructuur echt fantastisch. Haast geen land waar het beter geregeld is als daar.
Heb je voorbeeld van die sportinfrastructuur? Je bedoelt daarmee de bekende stadions in Melbourne en Sydney, of ook elders in het land?
pi_114955569
Het belangrijkste is gewoon goeie dope hebben en een goeie dictatuur: als je ziet hoeveel plakken de Chinezen hebben..
:D
pi_114955581
Die zijn ook pas sinds de jaren 90 op komen zetten, met hun eigen Spelen in 2000 als hoogtepunt. Dat gaf ze een enorme boost (mooiste Spelen die ik heb meegemaakt overigens O+ ). Ze teren daar nog steeds op de infrastructuur die daarvoor neergelegd is.

Hun topsportmentaliteit spreekt mij wel aan.
pi_114955631
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:31 schreef marcodej het volgende:
Die zijn ook pas sinds de jaren 90 op komen zetten, met hun eigen Spelen in 2000 als hoogtepunt. Dat gaf ze een enorme boost (mooiste Spelen die ik heb meegemaakt overigens O+ ) en daar teren ze nog steeds op.

Hun topsportmentaliteit spreekt mij wel aan.
Maar volgens mij zakt Australië nu toch lichtelijk terug. Ik denk dat het Barcelona-effect voor de Spanjaarden ook wel uitgewerkt is, zo onderhand (alhoewel de voetballers natuurlijk blijven domineren).

De Grieken hebben nooit van hun Spelen geprofiteerd, maar daar hebben ze de economie dan ook niet naar.
pi_114955674
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:31 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Heb je voorbeeld van die sportinfrastructuur? Je bedoelt daarmee de bekende stadions in Melbourne en Sydney, of ook elders in het land?
Ik bedoel trainingsfaciliteiten, hoe centraal alles geregeld wordt. En vooral ook hoe professioneel alles wordt aangepakt. Die professionaliteit druipt er vanaf (net als bij de Britten bijv.) en dat mis ik hier, al heeft dat natuurlijk ook voor een groot deel met geld te maken.
pi_114955691
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:33 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Maar volgens mij zakt Australië nu toch lichtelijk terug. Ik denk dat het Barcelona-effect voor de Spanjaarden ook wel uitgewerkt is, zo onderhand (alhoewel de voetballers natuurlijk blijven domineren).

De Grieken hebben nooit van hun Spelen geprofiteerd, maar daar hebben ze de economie dan ook niet naar.
In 1956 (Melbourne) hadden ze ook een prima piek, om daarna weer weg te zakken inderdaad.

Nu moeten ze nog even loskomen ja.
pi_114955826
quote:
Mja, ze doen bijvoorbeeld mee aan mannen en vrouwenvoetbal (36 atleten!), hoewel ze daar echt geen reet van kunnen. Ook met zwemmen deden ze aan alle estafette onderdelen mee....en faalde keihard (nooit bij de eerste 10). Verder bij de individuele sporters zie ik verdacht vaak eindklasseringen buiten de top 10 staan. Ik vermoed dat hun selectiecriteria gewoon minder strikt zijn als hier.
pi_114955970
quote:

[..]

Dat lijkt mij ook.
Wij zijn ook sukkels want bij ons is sportzwemmen niet erg populair terwijl daar wel heel veel medailles te halen zijn. We kunnen beter met wielrennen de wegwedstrijd over 10, 20, 50 80 en 100 kilometer gaan organiseren. Hockeywedstrijden per gewichtsklasse en weet ik wat.
pi_114956017
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:34 schreef marcodej het volgende:

[..]

In 1956 (Melbourne) hadden ze ook een prima piek, om daarna weer weg te zakken inderdaad.

Nu moeten ze nog even loskomen ja.
Zuid-Korea is dan weer wel een constante topper sinds de Spelen van 1988. Sindsdien eindigen ze steevast rond de tien keer goud.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 17:47:58 #295
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_114956142
Winterspelen zou je erbij op moeten tellen om landen te vergelijken aangezien de inwoners van het land met hoge temperaturen en weinig bergen niet voor de wintersporten kiezen. Oostenrijkers gaan met de zomerspelen ook nooit zo best.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_114956242
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:47 schreef Bayswater het volgende:
Winterspelen zou je erbij op moeten tellen om landen te vergelijken aangezien de inwoners van het land met hoge temperaturen en weinig bergen niet voor de wintersporten kiezen. Oostenrijkers gaan met de zomerspelen ook nooit zo best.
Okay, maar zo'n Zuid-Korea is op de Zomer én Winterspelen een top 10-land. Hoewel ze op de Winterspelen hun medailles alleen maar in schaatssporten halen, nooit in sneeuwsporten.

De Scandinavische landen vallen nu ook tegen. Zweden en Finland waren tot vroeger toch altijd wel goed voor aardig wat medailles.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 18:00:10 #297
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_114956625
Is de conclusie niet ook dat de Olympische Spelen steeds breder worden? Steeds meer landen waar topsportfaciliteiten mogelijk zijn, of atleten die in andere landen topsportfaciliteiten op kunnen zoeken.

Hoe breder de spreiding van medailles, hoe minder medailles voor de subtop (China en de USA blijven domineren).
pi_114956739
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:38 schreef Fides het volgende:

[..]

Mja, ze doen bijvoorbeeld mee aan mannen en vrouwenvoetbal (36 atleten!), hoewel ze daar echt geen reet van kunnen. Ook met zwemmen deden ze aan alle estafette onderdelen mee....en faalde keihard (nooit bij de eerste 10). Verder bij de individuele sporters zie ik verdacht vaak eindklasseringen buiten de top 10 staan. Ik vermoed dat hun selectiecriteria gewoon minder strikt zijn als hier.
Komt omdat Nieuw-Zeeland heel snel continentale plekken pakt omdat er gewoon amper concurrentie is daar in de buurt. Daarom hebben ze altijd een grote equipe, ook al heeft best een groot deel daar niets te zoeken.
pi_114956757
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 18:00 schreef Jovatov het volgende:
Is de conclusie niet ook dat de Olympische Spelen steeds breder worden? Steeds meer landen waar topsportfaciliteiten mogelijk zijn, of atleten die in andere landen topsportfaciliteiten op kunnen zoeken.

Hoe breder de spreiding van medailles, hoe minder medailles voor de subtop (China en de USA blijven domineren).
De top is wel breder geworden, mede ook door de toenemende welvaart in Azië en het uiteenvallen van landen als de Sovjet-Unie en Joegoslavië. Vanuit het niets kreeg je er landen als Kazachstan, Oekraïne en Wit-Rusland bij die samen misschien wel 40 medailles winnen

Maar toch heb je nog steeds de hegemonie van twee landen. Vroeger was het de machtsstrijd tussen de VS en de USSR, nu heeft China de plaats van die laatste ingenomen.
pi_114958490
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:34 schreef TheArt het volgende:

[..]

Ik bedoel trainingsfaciliteiten, hoe centraal alles geregeld wordt. En vooral ook hoe professioneel alles wordt aangepakt. Die professionaliteit druipt er vanaf (net als bij de Britten bijv.) en dat mis ik hier, al heeft dat natuurlijk ook voor een groot deel met geld te maken.
Het draait inderdaad om geld. De Britten eindigden in Atlanta met 1x goud op de 36e plek in het medailleklassement en hebben er toen een bak geld tegenaan gegooid met als resultaat dat ze weer lekker meedoen. Voor zulke investeringen is in Nederland geen draagvlak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')