Dat zegt niet alles..quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:19 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Hier ben ik het mee eens, vooral dat stukje over gym op school. Wat sommige leerlingen eraan doen soms om een les gym te missen.
Ligt ook aan het selectiebeleid toch? Maar ik weet niet hoeveel de verhouding is?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:21 schreef TLC het volgende:
Ik heb het al eerder gezegd en ik blijf het raar vinden, Nederland heeft 4 keer zoveel inwoners dan Nieuw-Zeeland, maar toch hebben die echt meer deelnemers aan de O.S.
Dat is op zich wel een sportland. Ze zijn in de meeste sporten net niet goed genoeg om veel medailles te winnen, maar ze zijn met name op het vlak van watersporten wel bedreven.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:21 schreef TLC het volgende:
Ik heb het al eerder gezegd en ik blijf het raar vinden, Nederland heeft 4 keer zoveel inwoners dan Nieuw-Zeeland, maar toch hebben die echt meer deelnemers aan de O.S.
Nee. Onderbuikgevoel.quote:
Is het draagvlak voor topsport niet de breedtesport?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 15:22 schreef Caland het volgende:
[..]
Belastingcenten kunnen dan ook beter naar de breedtesport gaan.
Zeg toch ook niet dat dat alles zegt.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:22 schreef Godshand het volgende:
[..]
Dat zegt niet alles..
Zo zullen wij niet gauw groot worden in schietsport, met zo'n Triggerhappy land als de USA...
(nu 2 gouden medailles ervoor).
Hoewel, als ze Tristan loslaten richting de Spelen
Australië is zo'n beetje het grootste sportland verhoudingsgewijs. Ik heb zo het vermoeden dat Nieuw-Zeeland daar ook ietwat op leunt.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:21 schreef TLC het volgende:
Het is een echt land voor outdoorsporten. Ze hebben een heel sterke cultuur in het zeilen (Auckland noemen ze niet voor niets city of sails) en andere watersporten liggen ook voor de hand. Het klimaat leent zich er ook wel voor om lekker buiten te sporten.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:26 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Australië is zo'n beetje het grootste sportland verhoudingsgewijs. Ik heb zo het vermoeden dat Nieuw-Zeeland daar ook ietwat op leunt.
Dat lijkt mij ook.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:26 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Australië is zo'n beetje het grootste sportland verhoudingsgewijs. Ik heb zo het vermoeden dat Nieuw-Zeeland daar ook ietwat op leunt.
In Australië gaat er ook een bom duiten om in de topsportfacilitering. Daarnaast is hun sportinfrastructuur echt fantastisch. Haast geen land waar het beter geregeld is als daar.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:28 schreef knep het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook.
Australië heeft slechts een paar miljoen meer inwoners maar tig meer medailles.
Tot nu toe is Australië nog niet echt losgekomen, maar hun beste onderdelen moeten misschien nog komen.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:28 schreef knep het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook.
Heb je voorbeeld van die sportinfrastructuur? Je bedoelt daarmee de bekende stadions in Melbourne en Sydney, of ook elders in het land?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:30 schreef TheArt het volgende:
[..]
In Australië gaat er ook een bom duiten om in de topsportfacilitering. Daarnaast is hun sportinfrastructuur echt fantastisch. Haast geen land waar het beter geregeld is als daar.
Maar volgens mij zakt Australië nu toch lichtelijk terug. Ik denk dat het Barcelona-effect voor de Spanjaarden ook wel uitgewerkt is, zo onderhand (alhoewel de voetballers natuurlijk blijven domineren).quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:31 schreef marcodej het volgende:
Die zijn ook pas sinds de jaren 90 op komen zetten, met hun eigen Spelen in 2000 als hoogtepunt. Dat gaf ze een enorme boost (mooiste Spelen die ik heb meegemaakt overigens) en daar teren ze nog steeds op.
Hun topsportmentaliteit spreekt mij wel aan.
Ik bedoel trainingsfaciliteiten, hoe centraal alles geregeld wordt. En vooral ook hoe professioneel alles wordt aangepakt. Die professionaliteit druipt er vanaf (net als bij de Britten bijv.) en dat mis ik hier, al heeft dat natuurlijk ook voor een groot deel met geld te maken.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:31 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Heb je voorbeeld van die sportinfrastructuur? Je bedoelt daarmee de bekende stadions in Melbourne en Sydney, of ook elders in het land?
In 1956 (Melbourne) hadden ze ook een prima piek, om daarna weer weg te zakken inderdaad.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:33 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Maar volgens mij zakt Australië nu toch lichtelijk terug. Ik denk dat het Barcelona-effect voor de Spanjaarden ook wel uitgewerkt is, zo onderhand (alhoewel de voetballers natuurlijk blijven domineren).
De Grieken hebben nooit van hun Spelen geprofiteerd, maar daar hebben ze de economie dan ook niet naar.
Mja, ze doen bijvoorbeeld mee aan mannen en vrouwenvoetbal (36 atleten!), hoewel ze daar echt geen reet van kunnen. Ook met zwemmen deden ze aan alle estafette onderdelen mee....en faalde keihard (nooit bij de eerste 10). Verder bij de individuele sporters zie ik verdacht vaak eindklasseringen buiten de top 10 staan. Ik vermoed dat hun selectiecriteria gewoon minder strikt zijn als hier.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:21 schreef TLC het volgende:
Wij zijn ook sukkels want bij ons is sportzwemmen niet erg populair terwijl daar wel heel veel medailles te halen zijn. We kunnen beter met wielrennen de wegwedstrijd over 10, 20, 50 80 en 100 kilometer gaan organiseren. Hockeywedstrijden per gewichtsklasse en weet ik wat.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:28 schreef knep het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook.
Zuid-Korea is dan weer wel een constante topper sinds de Spelen van 1988. Sindsdien eindigen ze steevast rond de tien keer goud.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:34 schreef marcodej het volgende:
[..]
In 1956 (Melbourne) hadden ze ook een prima piek, om daarna weer weg te zakken inderdaad.
Nu moeten ze nog even loskomen ja.
Okay, maar zo'n Zuid-Korea is op de Zomer én Winterspelen een top 10-land. Hoewel ze op de Winterspelen hun medailles alleen maar in schaatssporten halen, nooit in sneeuwsporten.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:47 schreef Bayswater het volgende:
Winterspelen zou je erbij op moeten tellen om landen te vergelijken aangezien de inwoners van het land met hoge temperaturen en weinig bergen niet voor de wintersporten kiezen. Oostenrijkers gaan met de zomerspelen ook nooit zo best.
Komt omdat Nieuw-Zeeland heel snel continentale plekken pakt omdat er gewoon amper concurrentie is daar in de buurt. Daarom hebben ze altijd een grote equipe, ook al heeft best een groot deel daar niets te zoeken.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:38 schreef Fides het volgende:
[..]
Mja, ze doen bijvoorbeeld mee aan mannen en vrouwenvoetbal (36 atleten!), hoewel ze daar echt geen reet van kunnen. Ook met zwemmen deden ze aan alle estafette onderdelen mee....en faalde keihard (nooit bij de eerste 10). Verder bij de individuele sporters zie ik verdacht vaak eindklasseringen buiten de top 10 staan. Ik vermoed dat hun selectiecriteria gewoon minder strikt zijn als hier.
De top is wel breder geworden, mede ook door de toenemende welvaart in Azië en het uiteenvallen van landen als de Sovjet-Unie en Joegoslavië. Vanuit het niets kreeg je er landen als Kazachstan, Oekraïne en Wit-Rusland bij die samen misschien wel 40 medailles winnenquote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:00 schreef Jovatov het volgende:
Is de conclusie niet ook dat de Olympische Spelen steeds breder worden? Steeds meer landen waar topsportfaciliteiten mogelijk zijn, of atleten die in andere landen topsportfaciliteiten op kunnen zoeken.
Hoe breder de spreiding van medailles, hoe minder medailles voor de subtop (China en de USA blijven domineren).
Het draait inderdaad om geld. De Britten eindigden in Atlanta met 1x goud op de 36e plek in het medailleklassement en hebben er toen een bak geld tegenaan gegooid met als resultaat dat ze weer lekker meedoen. Voor zulke investeringen is in Nederland geen draagvlak.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:34 schreef TheArt het volgende:
[..]
Ik bedoel trainingsfaciliteiten, hoe centraal alles geregeld wordt. En vooral ook hoe professioneel alles wordt aangepakt. Die professionaliteit druipt er vanaf (net als bij de Britten bijv.) en dat mis ik hier, al heeft dat natuurlijk ook voor een groot deel met geld te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |