Inderdaad...een motor is sowieso al goedkoper (toch?), wat maakt dan de APK uit?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:08 schreef kievit19 het volgende:
even een knuppel in het kippenhok gooien, maar waarom is het voor een motor belachelijk en voor een auto niet?
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:08 schreef kievit19 het volgende:
even een knuppel in het kippenhok gooien, maar waarom is het voor een motor belachelijk en voor een auto niet?
Maar wat is het doel van die APK dan? Zoals gezegd, technische mankementen van motoren zijn zelden een oorzaak van een ongeval.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef Servicemonster het volgende:
[..]
Inderdaad...een motor is sowieso al goedkoper (toch?), wat maakt dan de APK uit?
Ik was ook al bezig moest alleen de youtube filmpjes er nog bij zoekenquote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:09 schreef Fatty het volgende:
* oorlog start:
Vind dat ze dit direct moeten invoeren, auto's dienen gecontroleerd te worden, dus motoren ook, ze maken tenslotte uit van hetzelfde verkeer, dus ik wil dat ook hun veilig zijn.
Daarbij, elke motor minder = beter. tering dingen.
Wat een bullshit, ik zorg er ook voor dat mijn auto in top conditie is, echter blijven er stukken van het apparaat ontoegankelijk voor mij, en sommige dingen dienen door een professional gedaan te worden.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
+ 1quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef marcb1974 het volgende:
Ik ben voor een APK voor motoren. Waar kan ik nu tekenen?
Dan breng je hem op eigen initiatief weg voor een beurt? Daarvoor moet je mensen niet dwingen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef Fatty het volgende:
[..]
Wat een bullshit, ik zorg er ook voor dat mijn auto in top conditie is, echter blijven er stukken van het apparaat ontoegankelijk voor mij, en sommige dingen dienen door een professional gedaan te worden.
en waarom zou een autorijder dit niet doen ? ik heb ook een auto staan puur voor de hobby dus die zou eigenlijk ook geen apk hoeven , en er zijn ook genoeg mensen die een motor gewoon gebruiken voor woon-werk verkeer.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
maar hoe weet men dat iedere motorrijder dit doenquote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
Dit. Alsof elke motorrijder het type is wat zijn harley elke winter tot op het laatste schroefje uit elkaar haalt.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef Fatty het volgende:
[..]
Wat een bullshit, ik zorg er ook voor dat mijn auto in top conditie is, echter blijven er stukken van het apparaat ontoegankelijk voor mij, en sommige dingen dienen door een professional gedaan te worden.
quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef marcb1974 het volgende:
Ik ben voor een APK voor motoren. Waar kan ik nu tekenen?
Overduidelijk dat dat niet werkt, sommige mensen geven er geen kut om, dus die zouden er niks aan doen en dus potentieel een gevaar zijn. Dus verplichten = slim.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:12 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Dan breng je hem op eigen initiatief weg voor een beurt? Daarvoor moet je mensen niet dwingen.
Ja maar bij een motor kun je alles gewoon zelf doen in je schuur.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef Fatty het volgende:
[..]
Wat een bullshit, ik zorg er ook voor dat mijn auto in top conditie is, echter blijven er stukken van het apparaat ontoegankelijk voor mij, en sommige dingen dienen door een professional gedaan te worden.
[..]
+ 1
als ik een schuur heb waar mijn auto in past hoef ik dan ook geen APK meer te laten uitvoeren?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:13 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Ja maar bij een motor kun je alles gewoon zelf doen in je schuur.
Tenzij je dus een of andere amateur heb ( en die zijn er veel... ) die de boel verkeerd doet... Dan zit je dus met een gevaar.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:13 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Ja maar bij een motor kun je alles gewoon zelf doen in je schuur.
Dat geldt lang niet voor alle motorrijders.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
Heb je daar statistieken van?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Maar wat is het doel van die APK dan? Zoals gezegd, technische mankementen van motoren zijn zelden een oorzaak van een ongeval.
Wat een gek wijfquote:Op zaterdag 28 juli 2012 12:52 schreef BlackRhino het volgende:
"Dit is niets minder dan een belasting op armoede voor hen die zich niet iedere drie jaar kunnen veroorloven een nieuw voertuig te kopen", zegt FEMA's secretaris-generaal Aline Delhaye. "In termen van tijd en geld, zullen de kosten voor de burger astronomisch zijn, zonder dat er ook maar een voordeelen tegenover staat. Dit is niet aanvaardbaar."
http://www.mosac.eu/veili(...)tkomsten-uitgebreid/quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:20 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dat geldt lang niet voor alle motorrijders.
Het lijkt me juist een prima idee.
[..]
Heb je daar statistieken van?
Hehehe, mooi,quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:21 schreef OEM het volgende:
[..]
Wat een gek wijf. En dat is dan voorzitster van jullie belangenclubje.
Das toevallig, dat is nu net waar ze op controleren bij APK's, banden ,remmen etc.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:22 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
http://www.mosac.eu/veili(...)tkomsten-uitgebreid/
In slechts 1,6% van de gevallen was een technisch mankement aan de tweewieler een factor. In bijna driekwart van die gevallen ging het om feilen van een band en, minder, de remmen.
Ja, maar dat is slechts 1,6% van alle ongevallen. Dat is zeer weinig. Dus zo'n APK is alleen maar geldklopperij.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:23 schreef Fatty het volgende:
[..]
Hehehe, mooi,
Wat moet een apktje kosten ? Bedoel als het voor de auto voor 2 tientjes kan bij de Sprint, dan hoeft dat voor een motor echt niet duurder te zijn.
[..]
Das toevallig, dat is nu net waar ze op controleren bij APK's, banden ,remmen etc.
Je heb gelijk, het is een buitengewoon klein percentage, maar het feit blijft dat het een motorvoertuig is, en het is natuurlijk de omgekeerde wereld dat auto's wel gecontroleerd moeten worden, en motoren niet, wat ik al eerder zei, ze maken deel uit van hetzelfde verkeer, ze rijden op dezelfde wegen, en ze zijn net zo gevaarlijk zo niet gevaarlijker dan auto's.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:25 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ja, maar dat is slechts 1,6% van alle ongevallen. Dat is zeer weinig. Dus zo'n APK is alleen maar geldklopperij.
Hoezo zijn motoren gevaarlijker dan auto's?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:27 schreef Fatty het volgende:
[..]
Je heb gelijk, het is een buitengewoon klein percentage, maar het feit blijft dat het een motorvoertuig is, en het is natuurlijk de omgekeerde wereld dat auto's wel gecontroleerd moeten worden, en motoren niet, wat ik al eerder zei, ze maken deel uit van hetzelfde verkeer, ze rijden op dezelfde wegen, en ze zijn net zo gevaarlijk zo niet gevaarlijker dan auto's.
Om bovenstaande reden dient er gewoon een controle op plaatst te vinden.
Auto's en motoren zijn net zo gevaarlijk, het ligt alleen aan de bestuurder of andere daar last van gaan krijgenquote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:29 schreef Beach het volgende:
[..]
Hoezo zijn motoren gevaarlijker dan auto's?
Het grootste gevaar voor motoren lijkt mij altijd nog koekblikkers die niet kijken.
Ondanks dat het een andere discussie is, heb ik vaker bijnaongelukken met motoren dan met auto's, nu moet ik er wel bij zeggen dat het vaak zomerrijders zijn.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:29 schreef Beach het volgende:
[..]
Hoezo zijn motoren gevaarlijker dan auto's?
Het grootste gevaar voor motoren lijkt mij altijd nog koekblikkers die niet kijken.
Uhuh, en dat doet elke bezitter ook? Denk dat je het hobby gehalte wat overschat...quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
Is dat wel het geval bij auto's? In 2010 volgens een verzekeringsmaatschappij iig niet:quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Maar wat is het doel van die APK dan? Zoals gezegd, technische mankementen van motoren zijn zelden een oorzaak van een ongeval.
Jij gaat wel voorbij aan de uitlaat freaks.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:48 schreef Sounddragon het volgende:
Ik ben een motorrijder en ik rijd VEEL en zo goed als altijd op de motor als ik alleen ergens heen ga.. ik vind het op zich geen slecht plan, mits het een serieuze veiligheidskeuring is, en geen regeltjesgeneuk over allerlei opties en accessoires op gaat leveren.. dus idd, banden, remmen, lagers en goedkeuren..
Motorrijders doen vanzelf al heel veel aan hun machine; domweg omdat je het vrij snel merkt als er iets mis is, en dat in de meeste gevallen gewoon helemaal qud rijdt. Bij een auto maakt een defect wiellager een beroerd geluid, en bij een motor resulteert dat in een ongelofelijk beroerd weggedrag met een riante kans op aardbolkussen, en dus zit die motorrijder 's avonds meteen in de schuur om dat effe te vervangen, terwijl de koekblikker hoopt dat 'ie het haalt tot de volgende beurt/APK.
Ik ben er niet zo bang voor; ik vind het prima als ik voor 3 tientjes mijn motor compleet kan laten checken. Neem ik hem daarna weer mee, fiks ik de eventuele punten, en dan herkeuren voor het stempeltje/brieffie, en klaar.. Ik zie het hele drama niet zo.
Wat is er met de uitlaat freaks? Ik rijd ook een open uitlaat, mét E-keur..quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:53 schreef IBAZ het volgende:
[..]
Jij gaat wel voorbij aan de uitlaat freaks.
doe ik met mijn auto's ook dus?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
Wordt wel eens tijd, gewoon een decibel meting verplichten, al is dat met wat knutselen na de APK ook wel te omzeilen natuurlijk...quote:Op zaterdag 28 juli 2012 14:19 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Er is overigens nog nooit een auto afgekeurd op een open uitlaatsysteem, of een sportpijp, demper of sportkat..
Dat geldt voor Nederland. Helaas leven we in de EU, waar wij weer eens de klos zijn omdat het in Zuid of Oost Europa niet op orde is (zie rijbewijzen).quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:25 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ja, maar dat is slechts 1,6% van alle ongevallen. Dat is zeer weinig. Dus zo'n APK is alleen maar geldklopperij.
Inderdaad een illusie, herrie van een open uitlaat is helemaal geen APK punt.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 14:51 schreef CafeRoker het volgende:
Begint dat gedonder nu weer
Grote aanjagers voor dit voorstel zijn niet de politici, maar een stevige lobby van de fabrikanten. Die overigens ook al vaker hebben laten weten het helemaal niets te vinden dat er door de eigenaars zelf onderhoud gepleegd wordt omdat dat naar hun mening in een echte garage hoort te gebeuren. Heerlijk natuurlijk, als er nog een wettelijke bepaling bijkomt die je klanten verplicht jaarlijks je kant uitstuurt.
Dat gecombineerd met het feit dat er maar zo ontzettend weinig ongelukken door technische mankementen veroorzaakt worden maakt dit bij voorbaat al een belachelijk voorstel. De voorstanders 'want voor auto's geldt het ook' moeten zich maar eens goed achter de oren krabben of ze zich kunnen vinden in een wetsvoorstel dat voornamelijk de industrie steunt.
Ik heb zelf een hekel aan open uitlaten en bijbehorende herrie, maar het is absoluut een illusie om te denken dat een APK daar iets voor oplost. Helaas, want ik zag die steigerpijpen graag van de weg verdwijnen.
Dat laatste is niet helemaal waar. Voor auto's inderdaad niet. Daar hoeft het uitlaatsysteem alleen van voor tot achter gasdicht te zijn. Maar motoren moeten volgens de permanente eisen een E-keur op de uitlaat hebben en reken maar dat daarop gekeurd wordt. Voor open uitlaten is die E-keur alleen geldig met bijbehorende plug. Dat betekent db-killer er in voor de keuring, en weer eruit erna.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:00 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Inderdaad een illusie, herrie van een open uitlaat is helemaal geen APK punt.
De APK is daar helemaal niet voor. Waarom maak je er een probleem van als je zelf eigenlijk ook al aangeeft dat het geen probleem is.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:08 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat laatste is niet helemaal waar. Voor auto's inderdaad niet. Daar hoeft het uitlaatsysteem alleen van voor tot achter gasdicht te zijn. Maar motoren moeten volgens de permanente eisen een E-keur op de uitlaat hebben en reken maar dat daarop gekeurd wordt. Voor open uitlaten is die E-keur alleen geldig met bijbehorende plug. Dat betekent db-killer er in voor de keuring, en weer eruit erna.
Nee, dat zal helpen om daar jaarlijks op te checken. Ambtenarenoplossing
quote:
Dat dacht je maar. De brokkenpiloten zorgen er wel voor dat ze maken dat ze wegkomen. Vaak omdat ze ook onverzekerd zijn. Het is dan ook niet zo vreemd dat die figuren niet terug zijn te vinden in de statistieken.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 12:52 schreef BlackRhino het volgende:
Technisch mankement zeer zelden oorzaak ongeval
Ik denk dat we langs elkaar heenpraten, welk probleem maak ik?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:15 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
De APK is daar helemaal niet voor. Waarom maak je er een probleem van als je zelf eigenlijk ook al aangeeft dat het geen probleem is.
Als uit de statistieken blijkt dat dit nauwelijks meespeelt bij ongevallen zie ik geen reden om dit preventief te controleren. Met name banden is verder wel heel erg een momentopname. Bij motoren nog veel meer dan bij auto's.quote:Hoofdzaak is de staat van je remmen, schokdempers, banden en andere slijtagedelen en als ik zie hoe laks sommige mensen daar mee omgaan vind ik het geen slecht idee om een jaarlijkse verplichting in te stellen zoals dat bij auto's al heel lang vanzelfsprekend is.
Als er een keuring komt worden er ook keuringseisen opgesteld. Het blijft koffiedik kijken wat die zullen zijn, maar naar mijn idee zal dit er zonder meer inkomen. Maar, toegegeven; dit blijft koffiedik kijken.quote:Daarbij is E-keur een eis voor de typegoedkeur van je voertuig en geen APK-eis. Dat wil zeggen dat het geen afkeurpunt is maar de politie kan je wel een bekeuring er voor geven. Dit is bij auto's ook gewoon zo trouwens.
Ik zie ze al met een koets de kwikfit binnen rijdenquote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:31 schreef Resistor het volgende:
Gewoon alles keuren wat op de openbare weg komt en waarbij je voeten niet de grond raken.
want zie genoeg barrels zonder remmen en licht....quote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]![]()
Alle tweewielers keuren, ook al is het eens in het 5 jaar. En bij fietsen zo'n lelijke keuringssticker bij gebrek aan een kenteken:
[ afbeelding ]
Kan ik straks m'n 72cc cilinder er onderuit gaan slopen...quote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Hee een APK voor scooters. Dat was van een jaar of wat ongehoord. En voor motoren vind ik het net zo belachelijk.
als ik me druk maak zit binnen 10 minuten de OEM auspuff er weer op.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 14:43 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Wordt wel eens tijd, gewoon een decibel meting verplichten, al is dat met wat knutselen na de APK ook wel te omzeilen natuurlijk...
Ook. Al heb ik (nog) geen motorfiets.quote:
Dat dus. Met een motorfiets lig je veel eerder op je bek als er iets kapotgaat; in een auto blijf je wat gemakkelijker zitten.quote:Ik ken nogal wat mensen die motor rijden, er zit er geen één tussen die gaat rijden met een technisch mankement aan zijn/haar machine.
Geloof me maar: Ambtenaren kunnen onverwachts heel erg creatief worden. En als het niet wordt verboden, bedenken ze wel iets zoals in België... "Tuning-keuring". Duur uitziende uitdrukking voor iets wat niets toevoegt. Voor elk dingetje wat zogezegd niet origineel is betaal je ¤ 2,50 extra, men kijkt er even vluchtig naar en het is goed. Maar kost wel ¤ 2,50 per keer, per onderdeel.quote:Motoren worden vaak gecustomized. Waar gaat zo'n keuring de grens leggen wat wel en niet mag?
Dat zeg ik dus (helaas)..quote:Op zaterdag 28 juli 2012 16:26 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
als ik me druk maak zit binnen 10 minuten de OEM auspuff er weer op.
Geef daar dan ook een bron voorquote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat dacht je maar. De brokkenpiloten zorgen er wel voor dat ze maken dat ze wegkomen. Vaak omdat ze ook onverzekerd zijn. Het is dan ook niet zo vreemd dat die figuren niet terug zijn te vinden in de statistieken.
\quote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat dacht je maar. De brokkenpiloten zorgen er wel voor dat ze maken dat ze wegkomen. Vaak omdat ze ook onverzekerd zijn. Het is dan ook niet zo vreemd dat die figuren niet terug zijn te vinden in de statistieken.
ik heb ook gewoon een e-keur op de open uitlaat, dus ik ga dan gewoon voor het monteren van mijn db-killer; ding erin proppen en een inbusboutje.quote:
Dat is leuk, maar dat zegt nog steeds niks over de technische staat van de motor...quote:Op zaterdag 28 juli 2012 17:05 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Geef daar dan ook een bron voor![]()
Wat mij betreft zegt het al genoeg dat het onderwerp op de laatste dag voor de vakantie is ingebracht. Ik ben tegen dus.
In plaats van die apk mogen ze van mij een rijtest invoeren die iedereen om de paar jaar moet volgen. Niet behaald? Een paar rijlessen volgen tot het voldoende is en je kunt weer de weg op.
Wat een kul. Ik heb een youngtimer voor de deur staan die ik ook uit hobby heb en waar ik ook voor zorg. Maar die moet ook elk jaar gewoon naar de APK, hoor. En de keurmeester boeit het geen ruk of het een hobby-auto is of niet als de homokineten aan vervanging toe zijn.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
ken je die 3wieler die altijd bij mr bean rond rijdt (een robin)quote:Op zaterdag 28 juli 2012 16:53 schreef Pap89 het volgende:
Is het niet aan de pk's gebonden of gewicht?
Quad van 700cc is op auto kenteken, maar door het zeer lage gewicht geen apk nodig
ow heeft een belgische vriend van mij nooit last van gehad in zijn BX...quote:Op zaterdag 28 juli 2012 16:43 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Ook. Al heb ik (nog) geen motorfiets.
[..]
Dat dus. Met een motorfiets lig je veel eerder op je bek als er iets kapotgaat; in een auto blijf je wat gemakkelijker zitten.
[..]
Geloof me maar: Ambtenaren kunnen onverwachts heel erg creatief worden. En als het niet wordt verboden, bedenken ze wel iets zoals in België... "Tuning-keuring". Duur uitziende uitdrukking voor iets wat niets toevoegt. Voor elk dingetje wat zogezegd niet origineel is betaal je ¤ 2,50 extra, men kijkt er even vluchtig naar en het is goed. Maar kost wel ¤ 2,50 per keer, per onderdeel.
En onder "tuning" verstaat men in België bijvoorbeeld ook al een dikkere kabel naar een versterkertje achterin de kofferbak... Toppunt was echter dat men een groot aantal BX-eigenaren die ¤ 2,50 tuning-boete aanrekende terwijl men met een volledig originele auto aankwam. Volgens de regeltjes was een motorkap van kunststof namelijk tuning...
quote:Op zaterdag 28 juli 2012 17:57 schreef BlackRhino het volgende:
Begrijp al sowieso vaak niet, waarom burgers het eens kunnen zijn met dit soort regeltjes van bovenaf opgelegd. Onze regering heeft het wel erg makkelijk met al deze meelopers
Sorry hoor, ik ben niet op mijn mondje gevallen, ik lees gewoon niet elk topic weer om de minuut om te kijken of iemand mij om een reactie vraagt.quote:
Trouwens. Beetje zielig om gewoon een tekst te pikken van het motor-forum, vind je niet?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 17:57 schreef BlackRhino het volgende:
Begrijp al sowieso vaak niet, waarom burgers het eens kunnen zijn met dit soort regeltjes van bovenaf opgelegd. Onze regering heeft het wel erg makkelijk met al deze meelopers
quote:NR34 schreef op 28 juli 2012 @ 13:40:
[...]
Ik wil het niet eens lezen. Begrijp al sowieso vaak niet, waarom burgers het sowieso eens kunnen zijn met dit soort regeltjes van bovenaf opgelegd. Onze regering heeft het wel erg makkelijk met al deze meelopers
Misschien is ie dezelfde persoonquote:Op zaterdag 28 juli 2012 22:40 schreef Anne het volgende:
[..]
Trouwens. Beetje zielig om gewoon een tekst te pikken van het motor-forum, vind je niet?
[..]
Dat heb ik natuurlijk al gecheckt en dat is niet zoquote:
ik heb nog nooit motorwrakken gezien. denk dat een motorrijder wat voorzichtiger is omdat ie maar 2 wieltjes heeft.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef Daniel1976 het volgende:
Lijkt me een goed iets die APK.
Sinds de APK voor auto's is de kwaliteit van het nederlandse wagenpark best verbeterd.
De politie houdt minder van die totaal controles zo als vroeger. Dus ik ben daar voor motoren ook wel voor net als voor brommers eigenlijk.
Zonder remmen? Waar?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 16:02 schreef T42 het volgende:
[..]
want zie genoeg barrels zonder remmen en licht....
En iedereen verplicht 20 uur per dag thuis houden, als ze naar buiten moeten onder politiebegeleidng met veiligheidskleren en airbag om hun middelquote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:31 schreef Resistor het volgende:
Gewoon alles keuren wat op de openbare weg komt en waarbij je voeten niet de grond raken.
Auto's, motoren, (vooral) bromfietsen en snorfietsen. Fietsen, steps, scootmobielen, elektrische rolstoelen en Segways.
Auto's zijn de meest voorkomende oorzaak, niet banden.quote:Op zondag 29 juli 2012 00:35 schreef densmee het volgende:
in de ongevalsstatistieken wordt banden als meest voorkomend genoemd, is dit op basis van geen profiel is oorzaak of wat anders?
want bij veel banden zit er een profiel ingesneden omdat het verplicht is om profiel te hebben. maar deze banden zouden zonder profiel net zo goed presteren onder natte en droge omstandigheden
ja met een platte band mag hij wel afgekeurd worden inderdaad.quote:Op zondag 29 juli 2012 00:38 schreef Sounddragon het volgende:
Ben je er wel eens in een bocht achtergekomen dat je een lekke band had? Da's ook een 'banden gerelateerd euvel' heAls je dan toevallig net plat in een snelweg op- of afrit duikt, lig je gewoon op je plaat.
Overigens wederom niet iets wat een APK gaat voorkomen
er zijn toch genoeg supersport banden waar dat toch zeker wel zo is. ik zal eens kijken of ik nog iets gevonden kan krijgenquote:Op zondag 29 juli 2012 00:40 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Auto's zijn de meest voorkomende oorzaak, niet banden.
Als eenzijdig onderschatten situatie, daar gaan je banden niet aan helpen, maar zonder profiel hetzelfde presteren, wil je het testen want dat klopt toch echt niet!
Met een halve bar verschil denk ik bij de eerste bocht al van heuj er klopt iets niet maar dat zijn dan gewoon de koude bandenquote:Op zondag 29 juli 2012 00:38 schreef Sounddragon het volgende:
Ben je er wel eens in een bocht achtergekomen dat je een lekke band had? Da's ook een 'banden gerelateerd euvel' heAls je dan toevallig net plat in een snelweg op- of afrit duikt, lig je gewoon op je plaat.
Overigens wederom niet iets wat een APK gaat voorkomen
Ga dat eens roepen op de paddock van de motoGP?quote:Op zondag 29 juli 2012 00:40 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Auto's zijn de meest voorkomende oorzaak, niet banden.
Als eenzijdig onderschatten situatie, daar gaan je banden niet aan helpen, maar zonder profiel hetzelfde presteren, wil je het testen want dat klopt toch echt niet!
met echte ss banden moet je als een mietje rijden in de regen, ze warmen niet op en voeren geen water afquote:Op zondag 29 juli 2012 00:41 schreef densmee het volgende:
[..]
er zijn toch genoeg supersport banden waar dat toch zeker wel zo is. ik zal eens kijken of ik nog iets gevonden kan krijgen
Die rijden met een net ander type bandquote:Op zondag 29 juli 2012 00:41 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ga dat eens roepen op de paddock van de motoGP?
Psies, dus als je een lekkie hebt, lig je meteen op je bek als je hem op één oor gooit. Dan is dat weer goed voor de statistieken om een APK te rechtvaardigen, maar die APK gaat dat niet voorkomen.quote:Op zondag 29 juli 2012 00:41 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Met een halve bar verschil denk ik bij de eerste bocht al van heuj er klopt iets niet maar dat zijn dan gewoon de koude banden
Waar kan ik tekenen?quote:Op zondag 29 juli 2012 00:45 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wat wél zou helpen, is het afschaffen van auto's; maja, melkkoeien he
Ik weet niet of het bij nieuwe modellen beter is maar dat kon je laatste ritje wordenquote:Op zondag 29 juli 2012 00:46 schreef densmee het volgende:
en ik heb op mijn cbr bt 016 banden liggen en ben maar niet bang dat ik rustig aan doe in de regen
Dat was not the issuequote:Op zondag 29 juli 2012 00:41 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
met echte ss banden moet je als een mietje rijden in de regen, ze warmen niet op en voeren geen water af
Open een online petitie, ik weet zeker dat heel MF tekentquote:Op zondag 29 juli 2012 00:47 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Waar kan ik tekenen?
Alle airbags, gordels, abs en kreukelzones verwijderen lijkt mij ook prima
motoren zonder remmen dus? hoe kwam je daar achter en welke verklaring heb je heirvoor?quote:Op zondag 29 juli 2012 00:53 schreef T42 het volgende:
[..]
helmond, veghel, uden, den bosch, schijndel, gemert, enz enz.
Gewoon weer iedereen in een eendquote:Op zondag 29 juli 2012 00:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat was not the issue
[..]
Open een online petitie, ik weet zeker dat heel MF tekent
ah bedoelde fietsen.... dat die ook aan een 5jaarlijse apk mogen.....quote:Op zondag 29 juli 2012 00:53 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
motoren zonder remmen dus? hoe kwam je daar achter en welke verklaring heb je heirvoor?
quote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]![]()
Alle tweewielers keuren, ook al is het eens in het 5 jaar. En bij fietsen zo'n lelijke keuringssticker bij gebrek aan een kenteken:
[ afbeelding ]
Kan kloppen.quote:Op zondag 29 juli 2012 00:57 schreef T42 het volgende:
[..]
ah bedoelde fietsen.... dat die ook aan een 5jaarlijse apk mogen.....
[..]
helmond doen ze nu met fietsen buiten de stallingen op laden en tegen vergoedding terug kopen. (in centrum)quote:Op zondag 29 juli 2012 00:59 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Kan kloppen.
Als het elke 5 jaar is, welk nut gaat het hebben (zonder mee te nemen hoe veel mankracht en moeite dit gaat kosten)?
Oude banden misschien. Als een motor lang stil staat en je gaat met oud rubber rijden, dan gaat dat niet helemaal goed lijkt me.quote:Op zondag 29 juli 2012 00:35 schreef densmee het volgende:
in de ongevalsstatistieken wordt banden als meest voorkomend genoemd, is dit op basis van geen profiel is oorzaak of wat anders?
want bij veel banden zit er een profiel ingesneden omdat het verplicht is om profiel te hebben. maar deze banden zouden zonder profiel net zo goed presteren onder natte en droge omstandigheden
We hebben tenslotte ook genoeg agenten om een caviapolitie in te voeren, dus ik zie niet in waarom niet.quote:Op zondag 29 juli 2012 01:44 schreef Life2.0 het volgende:
Dat is diefstal hoor
Maar we hebben natuurlij genoeg agent over om iedere fietser aan een controle te onderwerpen
stalling is gratis en bewaakt maar mensen willen geen 20 meter meer lopen dus die fietsen en die te lang op station staan worden inbeslag genomen.quote:Op zondag 29 juli 2012 01:44 schreef Life2.0 het volgende:
Dat is diefstal hoor
Maar we hebben natuurlij genoeg agent over om iedere fietser aan een controle te onderwerpen
Hoe vaak heb jij een fietser aangereden? Je rijd toch ook niet zomaar wat voetgangers aan?quote:Op zondag 29 juli 2012 14:57 schreef T42 het volgende:
[..]
stalling is gratis en bewaakt maar mensen willen geen 20 meter meer lopen dus die fietsen en die te lang op station staan worden inbeslag genomen.
te weinig mensen tjah je kunt nu hier in helmond zonder helm op je brommer, zonder licht, scheldend enz enz langs oom agent rijden zonder dat die iets doen![]()
en ik zou maar eens een fiets zonder licht aan rijden..... ben ik de schuldige!
sinds 2002 een 12 stuks 13 expres nee maar vaak genoeg bijna als ze aan de verkeerde kant van de weg fietsen zomaar uit een gang komen en zonder te kijken recht de weg oversteken enz enzquote:Op zondag 29 juli 2012 14:59 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Hoe vaak heb jij een fietser aangereden? Je rijd toch ook niet zomaar wat voetgangers aan?
toch maar een auto met fatsoenlijke remmen en koplampen kopen dan..quote:Op zondag 29 juli 2012 16:50 schreef T42 het volgende:
[..]
sinds 2002 een 12 stuks 13 expres nee maar vaak genoeg bijna als ze aan de verkeerde kant van de weg fietsen zomaar uit een gang komen en zonder te kijken recht de weg oversteken enz enz
zou ze bijna met een knuppel willen helpen oversteken...
ow dat is het!quote:Op zondag 29 juli 2012 16:51 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
toch maar een auto met fatsoenlijke remmen en koplampen kopen dan..
ze zouden oude vrakken op de zelfde eisen moeten keuren als moderne auto's zou goed opruimen danquote:
owww je weet niet eens wat ik krijg of win....quote:Op zondag 29 juli 2012 16:53 schreef densmee het volgende:
[..]
ze zouden oude vrakken op de zelfde eisen moeten keuren als moderne auto's zou goed opruimen dan
met al die aanrijdingen hebben we daar niet eens oren naarquote:Op zondag 29 juli 2012 16:54 schreef T42 het volgende:
[..]
owww je weet niet eens wat ik krijg of win....(tis niet eens een vw)
natuurlijk wat zou je ook aan je oren hebben tochquote:Op zondag 29 juli 2012 16:59 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
met al die aanrijdingen hebben we daar niet eens oren naar
geen tering dingenquote:Op zondag 29 juli 2012 17:01 schreef dribbel79 het volgende:
Iedere motorrijder die ik ken onderhoudt z'n fiets keurig, als je dat niet doet kan je echt zware problemen krijgen omdat je erg kwetsbaar bent...automobilisten kijken hier i.m.o. anders tegenaan...
Dus geen APK
Ps: de mensen die de petitie onzin vinden en als reden "ik vind motoren teringdingen" opgeven zijn sneu
Harley Davidson Liberator uit 1932 bijv.? Ga ik binnenkort op rijden....suicide clutch, geen idee wat dat isquote:Op zondag 29 juli 2012 17:03 schreef T42 het volgende:
[..]
geen tering dingenzou wel willen rijden op een pre ww2 motor (vallen dan toch buiten de apk regels
)
klinkt iig goedquote:Op zondag 29 juli 2012 18:43 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
Harley Davidson Liberator uit 1932 bijv.? Ga ik binnenkort op rijden....suicide clutch, geen idee wat dat is
Als ze toch netjes onderhouden zijn is voor de meeste motorrijders die apk een formaliteit, snap de weerstand dan ook niet. Als het 1 mensen leven redt, is het het al waard.quote:Op zondag 29 juli 2012 17:01 schreef dribbel79 het volgende:
Iedere motorrijder die ik ken onderhoudt z'n fiets keurig, als je dat niet doet kan je echt zware problemen krijgen omdat je erg kwetsbaar bent...automobilisten kijken hier i.m.o. anders tegenaan...
Dus geen APK
Ps: de mensen die de petitie onzin vinden en als reden "ik vind motoren teringdingen" opgeven zijn sneu
wat zijn de kosten dan in tijd registratie alles?quote:Op zondag 29 juli 2012 20:19 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als ze toch netjes onderhouden zijn is voor de meeste motorrijders die apk een formaliteit, snap de weerstand dan ook niet. Als het 1 mensen leven redt, is het net al waard.
's ochtends brengen 's avonds halen net als met een auto.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:20 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wat zijn de kosten dan in tijd registratie alles?
ja maar we hadden wrakken op de weg. dat is bij motoren niet / nauwelijks zo dus de winst is veel kleiner.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:23 schreef DroogDok het volgende:
[..]
's ochtends brengen 's avonds halen net als met een auto.
quote:Op zondag 29 juli 2012 20:10 schreef FalleNk810i het volgende:
Terecht, laat maar snel komen die apk voor de motoren.
Irritante herrie krengen.
Maar het gaat geen levens redden, mensen die hun motor verweerlozen zijn al suicidaal genoeg..quote:Op zondag 29 juli 2012 20:19 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als ze toch netjes onderhouden zijn is voor de meeste motorrijders die apk een formaliteit, snap de weerstand dan ook niet. Als het 1 mensen leven redt, is het het al waard.
Voor auto's is het ook alleen maar ingevoerd om de bovag te plezieren.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:08 schreef kievit19 het volgende:
even een knuppel in het kippenhok gooien, maar waarom is het voor een motor belachelijk en voor een auto niet?
schakelen als bij een auto, succes!quote:Op zondag 29 juli 2012 18:43 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
Harley Davidson Liberator uit 1932 bijv.? Ga ik binnenkort op rijden....suicide clutch, geen idee wat dat is
sprak de jaloerse audi-rijder vanuit de file...quote:Op zondag 29 juli 2012 20:10 schreef FalleNk810i het volgende:
Terecht, laat maar snel komen die apk voor de motoren.
Irritante herrie krengen.
quote:
Oh nee, dat is het totaal niet. Maar ik woon langs een dijk. En die eikels vinden het leuk om in het weekend als jij rustig in je tuin aan t genieten bent van het weer even langs te toeren vol gas. En dan niet 1 motor maar gelijk 10+ achter elkaar. Ga maar naar Assen als je wilt racen. Net zo associaal als sjonnies die in hun auto de rust en veiligheid verstoren.quote:Op zondag 29 juli 2012 21:25 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
sprak de jaloerse audi-rijder vanuit de file...
En in hoeverre ben jij geholpen als iedereen met een open pijp netjes voor de apk met een schroefje z'n dbkiller erin draait, en na de keuring weer eruit?quote:Op zondag 29 juli 2012 21:39 schreef FalleNk810i het volgende:
[..]
[..]
Oh nee, dat is het totaal niet. Maar ik woon langs een dijk. En die eikels vinden het leuk om in het weekend als jij rustig in je tuin aan t genieten bent van het weer even langs te toeren vol gas. En dan niet 1 motor maar gelijk 10+ achter elkaar. Ga maar naar Assen als je wilt racen. Net zo associaal als sjonnies die in hun auto de rust en veiligheid verstoren.
Je neemt ook deel in het verkeer en dus moet je ook maar aan de apk eisen voldoen met je motor.
Ik heb ook last van herriemakers, gaan we nu maar alles verbieden? Heb je als je naast een dijkje woont..quote:Op zondag 29 juli 2012 21:39 schreef FalleNk810i het volgende:
[..]
[..]
Oh nee, dat is het totaal niet. Maar ik woon langs een dijk. En die eikels vinden het leuk om in het weekend als jij rustig in je tuin aan t genieten bent van het weer even langs te toeren vol gas. En dan niet 1 motor maar gelijk 10+ achter elkaar. Ga maar naar Assen als je wilt racen. Net zo associaal als sjonnies die in hun auto de rust en veiligheid verstoren.
Je neemt ook deel in het verkeer en dus moet je ook maar aan de apk eisen voldoen met je motor.
Onderbouw je post dan fatsoenlijk, dan krijg je ook niety zulke reaktiesquote:Op zondag 29 juli 2012 21:39 schreef FalleNk810i het volgende:
Oh nee, dat is het totaal niet. Maar ik woon langs een dijk. En die eikels vinden het leuk om in het weekend als jij rustig in je tuin aan t genieten bent van het weer even langs te toeren vol gas. En dan niet 1 motor maar gelijk 10+ achter elkaar. Ga maar naar Assen als je wilt racen. Net zo associaal als sjonnies die in hun auto de rust en veiligheid verstoren.
Je neemt ook deel in het verkeer en dus moet je ook maar aan de apk eisen voldoen met je motor.
zelfa als het de cerkeersveiligheid niet of nauwelijkst helpt?quote:Op zondag 29 juli 2012 21:58 schreef FalleNk810i het volgende:
Ja, ik onderbouw nu alleen mijn mening waarom ik motorrijders irritant vind.
Dat ze in de file overal langs kunnen vind ik heel fijn voor ze en ik hou altijd ruimte voor ze over om te passeren!
Daarbij ben ik nog wel steeds van mening dat APK voor alle motorvoertuigen verplicht moet worden.
Sorry voor de in eerste instantie nogal afgezaagde opmerkingen zonder onderbouwing!
Maar waarom dan? Onveilige motoren bestaan niet, er is geen computer, airbag, gordel of kreukelzone die je enigzins veilig houdt. De enige veiligheid die je hebt om niet elke dag van je motor gereden te worden (ik houd het wel eens bij voor de grap, hoe vaak ik een ongeluk zou hebben gehad als ik NIETS had gedaan, meestal stop ik bij 3 met tellen, en dat is een dagelijkse routine!) is 1) je motor in topconditie houden! welke autorijden zie jij elke dag banden nalopen op stukje metaal, glas, scheurtje of andere dingen die er niet horen?quote:Op zondag 29 juli 2012 21:58 schreef FalleNk810i het volgende:
Ja, ik onderbouw nu alleen mijn mening waarom ik motorrijders irritant vind.
Dat ze in de file overal langs kunnen vind ik heel fijn voor ze en ik hou altijd ruimte voor ze over om te passeren!
Daarbij ben ik nog wel steeds van mening dat APK voor alle motorvoertuigen verplicht moet worden.
Sorry voor de in eerste instantie nogal afgezaagde opmerkingen zonder onderbouwing!
Speling op onderdelen leidt op een motor direkt tot een heel naar weggedrag, staat ook al eerder in dit topic, lekkage van vloeistoffen ga je niet mee rijden, want veel zit er niet in, en een motor duwen in je pak is niet tof. En remmentesten worden met grote regelmaat georganiseerd door blikkers die je 'niet zien'quote:Op zondag 29 juli 2012 22:18 schreef FalleNk810i het volgende:
En speling op onderdelen? Lekkage van vloeistoffen? Remmen test? Lijkt me op zijn minst zo eerlijk om dit ook voor motoren in te voeren?
quote:Op zondag 29 juli 2012 22:25 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
En remmentesten worden met grote regelmaat georganiseerd door blikkers die je 'niet zien'
Uiteraard heb je daar gelijk in. En mensen zoals jij zouden zeker niet op een motor gaan rijden als er 1 van die zaken mankeert aan de motor. Maar je hebt altijd mensen die er niks om geven of te lui / gemakzuchtig zijn. Daarom lijkt mij een APK voor de motor niet zo heel raar, je hebt immers niks te vrezen als je weet dat jouw motor veilig is en je jezelf en anderen in het verkeer niet in gevaar wilt brengen.quote:Op zondag 29 juli 2012 22:25 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Speling op onderdelen leidt op een motor direkt tot een heel naar weggedrag, staat ook al eerder in dit topic, lekkage van vloeistoffen ga je niet mee rijden, want veel zit er niet in, en een motor duwen in je pak is niet tof. En remmentesten worden met grote regelmaat georganiseerd door blikkers die je 'niet zien'
Ho ho ho, eerst denken dan roepen..quote:Op zondag 29 juli 2012 22:18 schreef FalleNk810i het volgende:
En speling op onderdelen? Lekkage van vloeistoffen? Remmen test? Lijkt me op zijn minst zo eerlijk om dit ook voor motoren in te voeren?
Nee, die bestaan niet (meer)!quote:Op zondag 29 juli 2012 22:29 schreef FalleNk810i het volgende:
[..]
Maar je hebt altijd mensen die er niks om geven of te lui / gemakzuchtig zijn.
Oh jawel hoor, ik heb ook wel eens met een olielekkage op de motor gereden, ik ben niet heilig, nobody is, maar waar het eigenlijk om gaat, is dat je manco's aan een motor heel direkt ondervindt, waar het bij een auto heel lang ongemerkt blijft. Jouw auto kan makkelijk al maandenlang lekken zonder dat je het in de gaten hebt. Bij een motor kom je aanlopen, en dan ligt het meteen voor je neus. kan niet missen. En de meeste motorrijders doen er dan ook wat aan, want zoals Life al zegt; olie op je achterband is niet zo fijnquote:Op zondag 29 juli 2012 22:29 schreef FalleNk810i het volgende:
[..]
Uiteraard heb je daar gelijk in. En mensen zoals jij zouden zeker niet op een motor gaan rijden als er 1 van die zaken mankeert aan de motor. Maar je hebt altijd mensen die er niks om geven of te lui / gemakzuchtig zijn. Daarom lijkt mij een APK voor de motor niet zo heel raar, je hebt immers niks te vrezen als je weet dat jouw motor veilig is en je jezelf en anderen in het verkeer niet in gevaar wilt brengen.
zoiets maar dan eerder iets europeesquote:Op zondag 29 juli 2012 18:43 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
Harley Davidson Liberator uit 1932 bijv.? Ga ik binnenkort op rijden....suicide clutch, geen idee wat dat is
quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef marcb1974 het volgende:
Ik ben voor een APK voor motoren. Waar kan ik nu tekenen?
Wat een onzin. Ik ken genoeg motorrijders die nog geen bougie aan kunnen wijzen, laat staan dat ze de staat van de remmen kunnen controleren.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
En waarom ziet de gemiddelde automobilist de gemiddelde motorrijder niet of te laat? Juist, omdat die motormuizen idiote dingen uitspoken en denken dat de hele weg van hun is. Nog net even ergens tussendoor glippen op het laatste moment, of als een idioot ineens uit de dode hoek komen.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:15 schreef Rappetor het volgende:
Ik lees weer een hoop bullshit.
Lees de feiten mensen!
- bijna een verwaarloosbare hoeveelheid van de ongelukken komt door een technisch gebrek bij de motor. Waarbij ook nog eens een groot deel met de banden te maken heeft (iets wat NIET bij de APK opgelost gaat worden, want een band die net aan goed is bij de keuring is dat over 3 maanden echt niet meer).
- In andere landen waar al een APK voor motoren is is het niet beter dan in landen waar geen APK is.
Iedereen die zegt:"Het moet voor de auto, dus ook voor motoren" heeft ook een bord voor z'n kop. Ga maar eens onderzoeken waarom de APK voor auto's ooit is ingevoerd. Dat had écht zin en kon statistisch wel goed onderbouwd worden. En heeft ook significante verbeteringen opgeleverd. Iets wat bij de APK van motoren niet gaat gebeuren.
Dus een beetje jaloers geblaat daar heeft niemand wat aan. Ik ben dus bang dat al op dit soort basaal geneuzel een hoop politici om zijn. Als een soort 'gelijkheid' moeten motoren dan ook maar een APK. Ook al is het nergens op gebaseerd.
APK gaat gewoon een mooi hulpmiddel worden om bepaalde (nieuwe) regels door onze strot te douwen. Denk aan de eventuele zgn 'non tampering' wet. Dan mag je de motor niet meer opvoeren (ECU tuning o.i.d.). Of gaat men controleren of je knipperlichten wel het correcte e-nummer hebben. Allerlei zaken die dan al niks meer met veiligheid te maken hebben, en laat staan enig effect zullen hebben.
Ik ben helemaal voor de veiligheid en dingen waardoor deze veiligheid vergroot kan worden. Maar dit soort regelgeving is echt onzin, en daar kan ik me ook kwaad over maken.
Als je kijkt hoeveel dit alles zomaar gaat kosten, dat is niet normaal. Als ze die hoeveelheid geld uitgeven aan iets anders: bv reclame campagnes om mensen (voornamelijk automobilisten) iets meer bewust te maken van motorrijders. Je weet wel, daar waar de meeste dodelijke ongelukken door gebeuren "Oh.. ik heb je helemaal niet gezien!". In Engeland hebben ze daar al een term voor, een SMIDSY, Sorry Mate I Didn't See You. *BAM* Met 80 op een linksafslaande slapende automobilist.
Dat gaat op zeker al meer doden schelen dan een verplichte APK.
Of desnoods het geld steken in betere hygiëne bij ziekenhuizen. Dat scheelt ook al meer doden per jaar dan de APK. En ga zo maar door..
Daar heeft APK dus totaal geen zin volgens mij.quote:Op maandag 30 juli 2012 12:54 schreef TheSalesman het volgende:
...
Overigens hoop ik dat de controle ook streng wordt op het gebied van decibelproductie: het geluid wat ze nu vaak produceren slaat echt totaal nergens op.
Dat is met gele koplampen en veel andere tuningsartikelen voor de auto ook zo. Dat zal verder ook nooit veranderen.quote:Op maandag 30 juli 2012 12:56 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Daar heeft APK dus totaal geen zin volgens mij.
E-keur uitlaat er op - keuring - E-keur uitlaat er weer af.
Met of zonder APK blijven die mongolen er wel. Is met de auto net zo.quote:Op maandag 30 juli 2012 12:09 schreef Hyperdude het volgende:
APK voor motoren vind ik onzin. Ik heb er twee; een nwe. en een oude en ze zijn beide in redelijk originele en goede staat.En dan moet je weer een vrijdagochtend opofferen om iemand te betalen om te constateren dat ik gelijk heb.
Ik zie wel een paar problemen.
-teringherrie
-debiele motorrijders met teveel testosteron/nog geen normaal ontwikkeld sexleven.
Puntenrijbewijs en goede (technische-)controles ter plaatse lijken mij nuttiger. Ook voor vierwielers trouwens.
1x per jaar even de spiegels en originele uitlaat erop plakken en na de APK er weer af.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:02 schreef noutie het volgende:
Ik zie genoeg motoren die de APK niet halen, dus het is prima om dat eens in te voeren.
Veel voorkomende mankementen:
• ontbrekende of minuscule richtingaanwijzers
• overmatig uitlaatgeluid
• foutieve montage kentekenplaat (naast het achterwiel)
• ontbrekende of veel te kleine spiegels
Dat is volgens mij de kern van het probleem:quote:Op maandag 30 juli 2012 13:06 schreef mstx het volgende:
[..]
1x per jaar even de spiegels en originele uitlaat erop plakken en na de APK er weer af.
Een soort manier om ze "terug te pakken"?quote:Op maandag 30 juli 2012 13:08 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dat is volgens mij de kern van het probleem:
-APK heeft weinig nut.
...-Veel motorrijders zorgen door hun gedrag dat niet-motorrijders de APK voor motoren, en andere motor pesterijtjes, een goed idee vinden.
Ik denk dat het meestal komt dat motoren simpelweg geen auto's zijn.quote:
Ik denk dat het heel erg meevalt. Motorrijders zien zichzelf graag als slachtoffer, maar vaak zijn ze de dader.quote:Ben het er mee eens dat mensen de motorrijders gewoon willen terugpakken met iets.
Terugpakken voor wat? Omdat motorrijders ook nagenoeg altijd automobilist zijn. En dus sowieso ook al gewoon APK kosten hebben voor de auto. En aangezien ze twee voertuigen hebben ook dubbel wegenbelasting betalen (terwijl je maar met één tegelijkertijd kunt rijden)?quote:Op maandag 30 juli 2012 13:15 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ben het er mee eens dat mensen de motorrijders gewoon willen terugpakken met iets.
Mooie claim maar zonder bijgeleverde statistieken kan ik net zo goed beweren dat de APK levens redt.quote:Technisch mankement zeer zelden oorzaak ongeval
De Commissie motiveert haar voorstel met bezorgdheid over de veiligheid, maar negeert dat slechts in zeer zeldzame gevallen technische mankementen de oorzaak zijn geweest van een ongeval. Voor motorongevallen spelen technische gebreken een nog minder belangrijke rol. Tegelijkertijd kan worden geconstateerd dat, met betrekking tot de motorongevallen met fatale afloop, Europese landen mét periodieke controles voor motorfietsen niet beter presteren dan de landen waar de periodieke inspecties niet verplicht zijn voor motorfietsen.
Dan zou ik mij even hééél snel in de cijfers verdiepen. Je schrikt echt van het aantal dodelijke ongelukken waarbij de auto gewoon de motor over het hoofd heeft gezien (terwijl motorrijder zich gewoon aan de regels hield, feit). Dat is namelijk het meest voorkomende dodelijke ongeluk.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:23 schreef noutie het volgende:
[..]
Ik denk dat het heel erg meevalt. Motorrijders zien zichzelf graag als slachtoffer, maar vaak zijn ze de dader.
Dat is ook bij veel verkeersongelukken zo. Voorbeeld: Als je te snel uit een straat van rechts komt, dan kan het zijn dat je niet tijdig gezien wordt. Als je te hard tussen een file doorrijdt, dan wordt je soms ook niet opgemerkt. Dan doe je het als motorrijder dus ook fout.
ps. ik heb een A-rijbewijs.
Een auto op 11kW.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:28 schreef Bozz187 het volgende:
Ik zeg apk invoeren voor motors, en als we toch alles en iedereen gelijk maken, ook maar ff de auto rijbewijzen gelijktrekken met de motor, het liefst de 2013 regeling, eens zien hoe hard dat golfjes tuig loopt te boe roepen
Klopt, maar dat probleem wordt niet opgelost met het invoeren van APK voor motoren.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:23 schreef noutie het volgende:
[..]
Ik denk dat het heel erg meevalt. Motorrijders zien zichzelf graag als slachtoffer, maar vaak zijn ze de dader.
Dat is ook bij veel verkeersongelukken zo. Voorbeeld: Als je te snel uit een straat van rechts komt, dan kan het zijn dat je niet tijdig gezien wordt. Als je te hard tussen een file doorrijdt, dan wordt je soms ook niet opgemerkt. Dan doe je het als motorrijder dus ook fout.
ps. ik heb een A-rijbewijs.
Een max van 100pk de eerste drie jaar zou niet slecht zijn.quote:
knippers zijn niet verplicht als de motor voor 1997 in gebruik is genomen, en een rechter spiegel is ook niet verplicht als voor een bepaald jaar in gebruik is genomen, en een sidemounted plate is volgens mij ook niet verboden, er zijn ook auto's die hun kentekenplaten niet in het midden hebbenquote:Op maandag 30 juli 2012 13:02 schreef noutie het volgende:
Ik zie genoeg motoren die de APK niet halen, dus het is prima om dat eens in te voeren.
Veel voorkomende mankementen:
• ontbrekende of minuscule richtingaanwijzers
• overmatig uitlaatgeluid
• foutieve montage kentekenplaat (naast het achterwiel)
• ontbrekende of veel te kleine spiegels
Daarnaast, tussen de file doorrijden betekent niet met 120 km/u tussen verkeer dat 70 km/u rijdt doorjakkeren.
maak daar eens 25pk van, want de nieuwe rijbewijzen voor de motor zijn nu echt om te huilen, 15kw en niet meer dan 250cc (iets in die richting) voor de eerste 2 jaar en wil je daarna zwaarder dan moet je verplicht een nieuw examen doen.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:37 schreef Beach het volgende:
[..]
Een max van 100pk de eerste drie jaar zou niet slecht zijn.
Ja! Net als bij autos! Als je net je B rijbewijs hebt dan mag je ook maximaal .. pk...oh wachtquote:Op maandag 30 juli 2012 13:45 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
maak daar eens 25pk van, want de nieuwe rijbewijzen voor de motor zijn nu echt om te huilen, 15kw en niet meer dan 250cc (iets in die richting) voor de eerste 2 jaar en wil je daarna zwaarder dan moet je verplicht een nieuw examen doen.
Amen, op het tweede stukje na dan...quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:09 schreef Fatty het volgende:
* oorlog start:
Vind dat ze dit direct moeten invoeren, auto's dienen gecontroleerd te worden, dus motoren ook, ze maken tenslotte uit van hetzelfde verkeer, dus ik wil dat ook hun veilig zijn.
Daarbij, elke motor minder = beter. tering dingen.
Voor autos he.quote:Op maandag 30 juli 2012 13:45 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
maak daar eens 25pk van, want de nieuwe rijbewijzen voor de motor zijn nu echt om te huilen, 15kw en niet meer dan 250cc (iets in die richting) voor de eerste 2 jaar en wil je daarna zwaarder dan moet je verplicht een nieuw examen doen.
en dat is dus helaas wel de gedachtegang, want die rijbewijzen al, de apk, en daar komt wss ook nog wel de reflector stukken op de jas en helm bij, en wat gebeurt er bij de andere (lees. Auto) nauwelijks iets, hooguit een belastingsvoordeel als je een hybride kooptquote:Op maandag 30 juli 2012 13:58 schreef Rappetor het volgende:
Nee.. ho ho.. gelijkheid werkt maar één kant op: auto -> motor
Andersom kan écht niet
En duizenden petjes in Golf of Civic vinden dat vast ook van hun Mediamarkt boomboxquote:...wel zo veilig
Niet waar, rijdend in een auto hoor je een motor pas als hij náást je rijdt. Als je hoorbaar bent terwijl je nog áchter hem rijdt, produceer je wel héél overdreven veel herriequote:Op maandag 30 juli 2012 14:54 schreef Bozz187 het volgende:
Ohw en ik vind wel dat motoren verplicht een open uitlaat moeten hebben, dan kunnen die blikken de motorrijders horen voordat ze opzij komen, is wel zo veilig
daarom wordt mijn volgende fiets ook een HDquote:Op maandag 30 juli 2012 15:08 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Niet waar, rijdend in een auto hoor je een motor pas als hij náást je rijdt. Als je hoorbaar bent terwijl je nog áchter hem rijdt, produceer je wel héél overdreven veel herrie![]()
Blikkers moeten gewoon de stront uit hun oogjes vegen voor ze kijken (áls ze al kijken), dat zou al een hoop schelen.
Nog geen zinnig argument gezien hier idd.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:10 schreef rival het volgende:
ik zeg ja!
Waarom zou een motor niet veilig moeten zijn?
de beste die ik heb gezien is deze.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:14 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nog geen zinnig argument gezien hier idd.
quote:Op maandag 30 juli 2012 15:14 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nog geen zinnig argument gezien hier idd.
quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
Die komt na een week al niet meer door de APK met al die losgerammelde onderdelenquote:Op maandag 30 juli 2012 15:13 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
daarom wordt mijn volgende fiets ook een HD, om zoveel mogelijk herrie te maken
ik ben ook niet tegen hoor , maar het is natuurlijk fijner voor mij als ie er niet is, en ik ben sowieso niet een voorstander van de EUquote:Op maandag 30 juli 2012 15:14 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nog geen zinnig argument gezien hier idd.
is toch logisch dat dingen een keurmerk moeten krijgen? misschien zijn jouw knipperlichtjes wel hartstikke brandgevaarlijk....quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:15 schreef Rappetor het volgende:
Of gaat men controleren of je knipperlichten wel het correcte e-nummer hebben. Allerlei zaken die dan al niks meer met veiligheid te maken hebben, en laat staan enig effect zullen hebben.
En wat is daar mis mee? gaat die ouwe BMW van jou voor elk wissewasje naar de dealer?quote:Op maandag 30 juli 2012 15:15 schreef rival het volgende:
[..]
de beste die ik heb gezien is deze.
Ja de motor is mijn hobby en ik kan hem onderhouden in de schuur!
euhm
zodra je er na kijkt al niet meerquote:Op maandag 30 juli 2012 15:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Die komt na een week al niet meer door de APK met al die losgerammelde onderdelen
kunnen led lampjes in de fik vliegen?quote:Op maandag 30 juli 2012 15:18 schreef rival het volgende:
[..]
is toch logisch dat dingen een keurmerk moeten krijgen? misschien zijn jouw knipperlichtjes wel hartstikke brandgevaarlijk....
ik doe alles zelf! behalve de jaarlijkse apk keuring, dat mag ik niet.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:18 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
En wat is daar mis mee? gaat die ouwe BMW van jou voor elk wissewasje naar de dealer?
Dat bedoel ik dus; er is helemaal niks mis met zelf je onderhoud doen. En aan een motorfiets is 90% van het werk nog supersimpel ook, vandaar dat heel veel motorrijders dat gewoon lekker thuis in de schuur doen.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:20 schreef rival het volgende:
[..]
ik doe alles zelf! behalve de jaarlijkse apk keuring, dat mag ik niet.
ik heb dus een loods, daar kan hij in en ik doe alles. het is mijn hobby.
Waar kan ik nu APK vrijwaring regelen?
Helemaal goed. En laat dan 1 iemand per jaar even inspecteren of het allemaal naar behoren gedaan is en het cirkeltje is rond.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:23 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus; er is helemaal niks mis met zelf je onderhoud doen. En aan een motorfiets is 90% van het werk nog supersimpel ook, vandaar dat heel veel motorrijders dat gewoon lekker thuis in de schuur doen.
APK vrijwaring krijg je vanzelf als je hok oud genoeg is.
OK, dan heb ik waarschijnlijk iets niet goed gelezen. Wat is dan het probleem van een verplichte APK? Als je je onderhoud zelf goed doet komt ie daar toch gewoon doorheen lijkt me?quote:Op maandag 30 juli 2012 15:23 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus; er is helemaal niks mis met zelf je onderhoud doen. En aan een motorfiets is 90% van het werk nog supersimpel ook, vandaar dat heel veel motorrijders dat gewoon lekker thuis in de schuur doen.
APK vrijwaring krijg je vanzelf als je hok oud genoeg is.
Dat is dus mijn redenering ook, vandaar dat ik de petitie ook niet teken. Tis minder dat we het door onze strot gedouwd krijgen, maar er zijn ook wel pluspuntjes aan de APK zelf.. iedereen schreeuwt moord en brand, maar ik zie het probleem niet zo. Wordt 'ie afgekeurd, neem je hem weer mee naar je geliefde schuurtje, je fikst de 'waslijst' en je laat hem afmelden.. klááár.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:28 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Helemaal goed. En laat dan 1 iemand per jaar even inspecteren of het allemaal naar behoren gedaan is en het cirkeltje is rond.
psies.. storm -> glas waterquote:Op maandag 30 juli 2012 15:29 schreef HeatWave het volgende:
[..]
OK, dan heb ik waarschijnlijk iets niet goed gelezen. Wat is dan het probleem van een verplichte APK? Als je je onderhoud zelf goed doet komt ie daar toch gewoon doorheen lijkt me?
Probleem is dat garages hier niet op staan te wachten. Het is net als het brengen van je eigen eten naar een restaurant.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:31 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat is dus mijn redenering ook, vandaar dat ik de petitie ook niet teken. Tis minder dat we het door onze strot gedouwd krijgen, maar er zijn ook wel pluspuntjes aan de APK zelf.. iedereen schreeuwt moord en brand, maar ik zie het probleem niet zo. Wordt 'ie afgekeurd, neem je hem weer mee naar je geliefde schuurtje, je fikst de 'waslijst' en je laat hem afmelden.. klááár.
Hoezo, een garage biedt toch APK aan, dan moeten ze gewoon keuren... Als ze een beurt willen verkopen moeten ze maar een combipakket aanbieden tegen een leuk tarief...quote:Op maandag 30 juli 2012 15:33 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Probleem is dat garages hier niet op staan te wachten. Het is net als het brengen van je eigen eten naar een restaurant.
Ik rijd zelf geen motor, hoor, maar het lijkt me juist in dat geval een onnodig geldverspillend project. Het is een handig opstapje om verdere, vervelendere regels in te voeren. Denk inderdaad aan andere knipperlichten, modificaties die in principe weinig met het werking van het voertuig te maken hebben, maar die dan wel gemakkelijk verboden kunnen worden.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:29 schreef HeatWave het volgende:
[..]
OK, dan heb ik waarschijnlijk iets niet goed gelezen. Wat is dan het probleem van een verplichte APK? Als je je onderhoud zelf goed doet komt ie daar toch gewoon doorheen lijkt me?
Niks mooiers dan een apk keuringkje uitvoeren. Ff een kwartiertje om zo'n apparaat heen lopen en de rekening schrijven.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:33 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Probleem is dat garages hier niet op staan te wachten. Het is net als het brengen van je eigen eten naar een restaurant.
Hebben ze pech.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:33 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Probleem is dat garages hier niet op staan te wachten. Het is net als het brengen van je eigen eten naar een restaurant.
Je hebt gelijk, hoor. Je bent je er echter wel van bewust hoe dat soort toko's vaak werken?quote:Op maandag 30 juli 2012 15:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hebben ze pech.
Overal waar ik lees zijn het toch écht de motorrijders die aan het klagen en janken zijn, en niet de bedrijven die het spul moeten gaan keuren. Er zijn nu ook al plenty toko's die alleen maar keuren en niet repareren; ik zie wederom het probleem niet.
De meeste van die aftermarket knipperlichten, en dan met name die LED rommel, zijn ook gewoon een dikke achteruitgang t.o.v de originele knippers. slecht zichtbaar overdag, en degenen die ze erop knutselen doen dit meestal vanuit een esthetisch oogpunt (lees: hoe kleiner en onopvallender, hoe mooier), en als het zou mógen, lieten ze ze het liefst gewoon weg, net als spiegels, en daar mag wmb best op gekeurd gaan worden.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik rijd zelf geen motor, hoor, maar het lijkt me juist in dat geval een onnodig geldverspillend project. Het is een handig opstapje om verdere, vervelendere regels in te voeren. Denk inderdaad aan andere knipperlichten, modificaties die in principe weinig met het werking van het voertuig te maken hebben, maar die dan wel gemakkelijk verboden kunnen worden.
Bovendien gaat het dan enkel een last zijn voor een gemiddelde motorgarage, zij hoeven ze slechts te keuren, de reparaties doet men zelf wel.
Ik zou zeggen, maak het vrijwillig. Doe je het wel, krijg je korting op je mrb of verzekering, zo niet, even goede vrienden, betaal je de normale mep.
Klopt, maar zorgt dit voor meer ongelukken?quote:Op maandag 30 juli 2012 15:41 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
De meeste van die aftermarket knipperlichten, en dan met name die LED rommel, zijn ook gewoon een dikke achteruitgang t.o.v de originele knippers. slecht zichtbaar overdag, en degenen die ze erop knutselen doen dit meestal vanuit een esthetisch oogpunt (lees: hoe kleiner en onopvallender, hoe mooier), en als het zou mógen, lieten ze ze het liefst gewoon weg, net als spiegels, en daar mag wmb best op gekeurd gaan worden.
Ook de zogenaamde 3-in-één achterlichten zijn in principe niet toegestaan, zit ook geen E-keur op, omdat de knippers te dicht op elkaar zitten, en vanaf de zijkant bijna niet zichtbaar knipperen. Als je nou een serieuze motorrijdert bent die een beetje geeft om je eigen veiligheid, dan wíl je die meuk niet eens op je motor hebben, maar toch zijn er hele volksstammen die ermee rondrijden, en iets wat jeukt in mijn linker grote teen zegt mij dat dat nou precies de figuren zijn die nu om het harst lopen te blaten dat het allemaal zo kut is.
[/2ct].
Je verhaal gelezen te hebben : You're right.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:41 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
De meeste van die aftermarket knipperlichten, en dan met name die LED rommel, zijn ook gewoon een dikke achteruitgang t.o.v de originele knippers. slecht zichtbaar overdag, en degenen die ze erop knutselen doen dit meestal vanuit een esthetisch oogpunt (lees: hoe kleiner en onopvallender, hoe mooier), en als het zou mógen, lieten ze ze het liefst gewoon weg, net als spiegels, en daar mag wmb best op gekeurd gaan worden.
Ook de zogenaamde 3-in-één achterlichten zijn in principe niet toegestaan, zit ook geen E-keur op, omdat de knippers te dicht op elkaar zitten, en vanaf de zijkant bijna niet zichtbaar knipperen. Als je nou een serieuze motorrijdert bent die een beetje geeft om je eigen veiligheid, dan wíl je die meuk niet eens op je motor hebben, maar toch zijn er hele volksstammen die ermee rondrijden, en iets wat jeukt in mijn linker grote teen zegt mij dat dat nou precies de figuren zijn die nu om het harst lopen te blaten dat het allemaal zo kut is.
[/2ct].
Het probleem waar motorrijders en bepaalde organisaties over vallen is de reden voor het invoeren van de APK. Statistisch gezien voegt het niks toe aan de veiligheid. Het aantal ongelukken door een gebrek aan de motor is verwaarloosbaar. De APK lost niks op, de APK gaat alleen maar geld kosten. Dát is het probleem.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hebben ze pech.
Overal waar ik lees zijn het toch écht de motorrijders die aan het klagen en janken zijn, en niet de bedrijven die het spul moeten gaan keuren. Er zijn nu ook al plenty toko's die alleen maar keuren en niet repareren; ik zie wederom het probleem niet.
Het komt de veiligheid in ieder geval niet ten goede als je 2 knipperlichten op 2 cm afstand van elkaar hebt en je achterligger niet eens kan zien of je nou linksaf of rechtsaf gaat.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:45 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Klopt, maar zorgt dit voor meer ongelukken?
Ik ken ook wel bedrijven die wél reparaties uitvoeren, en die ook als een natte dweil keuren.. vroeger werd je auto nog heel serieus gecheckt; deurscharnieren, sloten, remmen allemaal visueel checken, remvloeistof controleren, álles.. tegenwoordig is heel die APK verlept tot een rondje hard om de auto lopen en wat ruk- en trekwerk aan de wielen en dat was het.. Komt imho door de concurrentie; iedereen wilde die APK's doen, want er viel geld te halen, elke maand werd het goedkoper en goedkoper, en ja, dan moet je op een gegeven moment concessies gaan doen aan de kwaliteit.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, hoor. Je bent je er echter wel van bewust hoe dat soort toko's vaak werken?
Mjah, als een auto niet fatsoenlijk kan zien dat je van rijstrook gaat veranderen lijkt me dat een verhoogde kans om voor je flikker gereden te worden.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:45 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Klopt, maar zorgt dit voor meer ongelukken?
Ik heb al diverse keren aangegeven dat de meeste weerstand in dit verhaal, bij mij wordt opgewekt door de lamme manier waarop ze die APK proberen te rechtvaardigen, en dan doel ik dus inderdaad op die stomme statistiekjes die nergens op slaan.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:47 schreef Rappetor het volgende:
[..]
Het probleem waar motorrijders en bepaalde organisaties over vallen is de reden voor het invoeren van de APK. Statistisch gezien voegt het niks toe aan de veiligheid. Het aantal ongelukken door een gebrek aan de motor is verwaarloosbaar. De APK lost niks op, de APK gaat alleen maar geld kosten. Dát is het probleem.
Als het nou nog echt zou helpen, laten we zeggen 5% en hoger van de dodelijke ongelukken zou oplossen, dan was ik helemaal voor. Maar de APK gaat niks oplossen. Kennelijk lost het, misschien, 0,4% van het totaal aantal ongelukken op.
4 promille, dat is niks!
Zoals ik al zei, maak het vrijwillig. Blijkbaar lost het (statistisch gezien)heel weinig op. Het is wél bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Korting op je verzekering oid en voila.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:52 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik heb al diverse keren aangegeven dat de meeste weerstand in dit verhaal, bij mij wordt opgewekt door de lamme manier waarop ze die APK proberen te rechtvaardigen, en dan doel ik dus inderdaad op die stomme statistiekjes die nergens op slaan.
Overigens nog steeds geen reden om tegen te gaan stemmen, want met het idee voor die APK am sich, is helemaal niks mis
Het idee is goed maar bekijk het eens zo. Al die jaren ging het goed en nu moet wordt het opeens ingevoerd. Met auto's was het een ander verhaal. Toen reden er te veel wrakken op de weg.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:52 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik heb al diverse keren aangegeven dat de meeste weerstand in dit verhaal, bij mij wordt opgewekt door de lamme manier waarop ze die APK proberen te rechtvaardigen, en dan doel ik dus inderdaad op die stomme statistiekjes die nergens op slaan.
Overigens nog steeds geen reden om tegen te gaan stemmen, want met het idee voor die APK am sich, is helemaal niks mis
Dat zóu een oplossing kunnen zijn, maar dan moet je die bende in Den Haag effe overtuigen dat ze ein Befehl vanuit de EU moeten negeren, want daar komt die ongein dus vandaanquote:Op maandag 30 juli 2012 15:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, maak het vrijwillig. Blijkbaar lost het (statistisch gezien)heel weinig op. Het is wél bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Korting op je verzekering oid en voila.
Ik snapput helemaal, maar nogmaals; dit wordt opgelegd vanuit de EU, en hier kan het allemaal wel redelijk tot goed in orde zijn, maar aan de zuidelijke kant van Europa kan het allemaal wel qud met peren zijn, en daarom willen ze ws gewoon één lijn trekken. Da's het nadeel van lid zijn van iets als de EU, zo hebben we ook die verplichte 55 urige werkweek in de transportsector door onze strot geprakt gekregen, en zo zijn er ws. nog wel 20 irritante kloteregeltjes te verzinnen, waaronder onder andere, het strengere softdrugs beleid.quote:Op maandag 30 juli 2012 16:01 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Het idee is goed maar bekijk het eens zo. Al die jaren ging het goed en nu moet wordt het opeens ingevoerd. Met auto's was het een ander verhaal. Toen reden er te veel wrakken op de weg.
nou zit ik as we speak in griekeland, en ook hier zijn de motoren in betere staat dan de auto'squote:Op maandag 30 juli 2012 16:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat zóu een oplossing kunnen zijn, maar dan moet je die bende in Den Haag effe overtuigen dat ze ein Befehl vanuit de EU moeten negeren, want daar komt die ongein dus vandaan
[..]
Ik snapput helemaal, maar nogmaals; dit wordt opgelegd vanuit de EU, en hier kan het allemaal wel redelijk tot goed in orde zijn, maar aan de zuidelijke kant van Europa kan het allemaal wel qud met peren zijn, en daarom willen ze ws gewoon één lijn trekken. Da's het nadeel van lid zijn van iets als de EU, zo hebben we ook die verplichte 55 urige werkweek in de transportsector door onze strot geprakt gekregen, en zo zijn er ws. nog wel 20 irritante kloteregeltjes te verzinnen, waaronder onder andere, het strengere softdrugs beleid.
Die EU is kut, vonden we al vóórdat we er lid van werden gezien de referendums toendertijd, maar daarna werd het gewoon geaccepteerd zonder referendum, en nu zijn we de lul..
Da's niet zo heel moeilijk in zo'n landquote:Op maandag 30 juli 2012 16:16 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
nou zit ik as we speak in griekeland, en ook hier zijn de motoren in betere staat dan de auto's
maar goed onderhouden motor is gewoon wereldwijd, en tegenstelling tot auto'squote:Op maandag 30 juli 2012 16:18 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Da's niet zo heel moeilijk in zo'n land
helaas wel, nog meer geld naar de bodemloze put waar ik nu benquote:Op maandag 30 juli 2012 16:31 schreef Sounddragon het volgende:
En tóch krijgen we een APK, gewoon, omdat het kan
quote:Op maandag 30 juli 2012 16:31 schreef Sounddragon het volgende:
En tóch krijgen we een APK, gewoon, omdat het kan
Uiteindelijk komt het hier dus op neerquote:Op maandag 30 juli 2012 16:32 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
helaas wel, nog meer geld naar de bodemloze put waar ik nu ben
Ze gaan daar ook meehelpen met vullenquote:Op maandag 30 juli 2012 16:32 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
helaas wel, nog meer geld naar de bodemloze put waar ik nu ben
pro actief!quote:Op maandag 30 juli 2012 16:01 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Het idee is goed maar bekijk het eens zo. Al die jaren ging het goed en nu moet wordt het opeens ingevoerd. Met auto's was het een ander verhaal. Toen reden er te veel wrakken op de weg.
het enigste wat hun vullen is mijn maag met gyros pittaquote:Op maandag 30 juli 2012 16:33 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ze gaan daar ook meehelpen met vullen
pics voor de beeldvorming?quote:Op maandag 30 juli 2012 15:48 schreef fathank het volgende:
[..]
Het komt de veiligheid in ieder geval niet ten goede als je 2 knipperlichten op 2 cm afstand van elkaar hebt en je achterligger niet eens kan zien of je nou linksaf of rechtsaf gaat.
Laatst nog een bak geld neer moeten tellen om een originele knipper te krijgen uit japan, maar dan is ie teminste uiterlijk 100% origineel nogquote:Op maandag 30 juli 2012 15:41 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
De meeste van die aftermarket knipperlichten, en dan met name die LED rommel, zijn ook gewoon een dikke achteruitgang t.o.v de originele knippers. slecht zichtbaar overdag, en degenen die ze erop knutselen doen dit meestal vanuit een esthetisch oogpunt (lees: hoe kleiner en onopvallender, hoe mooier), en als het zou mógen, lieten ze ze het liefst gewoon weg, net als spiegels, en daar mag wmb best op gekeurd gaan worden.
Ook de zogenaamde 3-in-één achterlichten zijn in principe niet toegestaan, zit ook geen E-keur op, omdat de knippers te dicht op elkaar zitten, en vanaf de zijkant bijna niet zichtbaar knipperen. Als je nou een serieuze motorrijdert bent die een beetje geeft om je eigen veiligheid, dan wíl je die meuk niet eens op je motor hebben, maar toch zijn er hele volksstammen die ermee rondrijden, en iets wat jeukt in mijn linker grote teen zegt mij dat dat nou precies de figuren zijn die nu om het harst lopen te blaten dat het allemaal zo kut is.
[/2ct].
quote:Op maandag 30 juli 2012 18:57 schreef tomaat52 het volgende:
APK voor motoren is een goed plan, alleen voor motoren die meer dan x- aantal km per jaar rijden.
die motoren zien in de regel vaker een dealer of werkplaats als die van de zondagsrijder die 1500 - 2500 km per jaar rijdt. Waar zit je dan met je criterium?quote:Op maandag 30 juli 2012 18:57 schreef tomaat52 het volgende:
APK voor motoren is een goed plan, alleen voor motoren die meer dan x- aantal km per jaar rijden.
Iemand die recreatief rijd met de motor heeft meer tijd om dingetjes te inspecteren dan iemand die 'm dagelijks gebruikt om naar het werkt etc te gaan. Lijkt mij.quote:Op maandag 30 juli 2012 19:28 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
die motoren zien in de regel vaker een dealer of werkplaats als die van de zondagsrijder die 1500 - 2500 km per jaar rijdt. Waar zit je dan met je criterium?
Mijn ex-buurman wordt gek, die heeft al jaren een bakker-framed pimpding in de schuur staan zonder er ook maar een km op te rijden
De start van het recreatieve motorrijden heet niet voor niets orgaandonatieweek bij de hulpdiensten. De die hard motorrijder is zeket niet het probleem, die kent zijn motor door en door en gaat niet met gladde bandjes het vetkeer in gemiddeld genomen.quote:Op maandag 30 juli 2012 19:33 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Iemand die recreatief rijd met de motor heeft meer tijd om dingetjes te inspecteren dan iemand die 'm dagelijks gebruikt om naar het werkt etc te gaan. Lijkt mij.
Iemand die de motor voor recreatief gebruik heeft kan ook een keer zeggen; hmm, dat ding is stuk en de winkel zit dicht, dat doe ik maandag wel.
Jij hebt heul geen rijbewijsquote:Op maandag 30 juli 2012 18:57 schreef tomaat52 het volgende:
APK voor motoren is een goed plan, alleen voor motoren die meer dan x- aantal km per jaar rijden.
je liegt een goudvleugel heeft ook cruisecontrol, autopilot, slaapkamer, badkamer, keuken, studieruimte en een garage voor het koekblik.quote:Op maandag 30 juli 2012 19:40 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Jij hebt heul geen rijbewijs
De grap zit hem in 'dat stukke ding dat morgen ook wel vervangen kan worden'.. Die opties zitten niet op motoren, alles wat op een motor zit (en dus werkt) heb je nodig om te rijden (of stoppen)
Je hebt een motorblok + wielen/remmen + belichting + berijder.
Als een van die dingen uitvalt kun je niet rijden, period. En juist iemand die elke dag rijd kan het zich niet veroorloven met een halfgare motor te rijden
das een auto op 2 wielenquote:Op maandag 30 juli 2012 20:57 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
je liegt een goudvleugel heeft ook cruisecontrol, autopilot, slaapkamer, badkamer, keuken, studieruimte en een garage voor het koekblik.
gewoon nee, net als die motorscootersquote:Op maandag 30 juli 2012 21:05 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
motoren met een achteruit. ergens wel vet
zolang ze niet op motor evenementen komen mag het van mij, die dingen zijn alleen maar acceptabel om te rijden als je 90 bent en je je been niet meer over het zadel kan tillen.quote:
voor woon werk verkeer zou het een goede aanvulling zijn voor veel mensen. moet je er wel met je b op kunnen.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:12 schreef Bozz187 het volgende:
[..]
zolang ze niet op motor evenementen komen mag het van mij, die dingen zijn alleen maar acceptabel om te rijden als je 90 bent en je je been niet meer over het zadel kan tillen.
europa gaat hier nu over.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:28 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
in nederland niet, die laten echt geen 125cc besturen met een autorbw
alsof we wat te zeggen hebben in the long run.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:30 schreef Life2.0 het volgende:
Die regel bestaat maar nederland voert hem gewoon niet in, net zoals dat brommers een kinderklasse blijft en niet een -leer rijden voor je op een echte motor stapt-klasse wordt, zoals van de eu moet
50 cc is juist zo'n categorie waar je ongelukken van krijgt imo. in nederland zijn we fucking frigide geworden over van alles en nog wat. tijd dat dat weer wat genormaliseerd wordt.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:32 schreef leeell het volgende:
inderdaad, EU beukt er weer een regeltje doorheen wat in nederland absoluut niet werkt.
en dan mag 125cc zo hard als ze willen
en 50cc moet dan 45 blijven maar wel een trainingsvoertuig worden ???
dan moet je gewoon de actieve controle op de 50cc's stoppen (snelheid, rollerbanken enzo)
vergeet niet, dat veel sjonnies op 50cc brommertjes ook gewoon een autorijbewijs hebbenquote:Op maandag 30 juli 2012 21:35 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
50 cc is juist zo'n categorie waar je ongelukken van krijgt imo. in nederland zijn we fucking frigide geworden over van alles en nog wat. tijd dat dat weer wat genormaliseerd wordt.
niet erg, zitten ze op de 80 km weg. paar goede ongelukken, zodra ze het begrijpen gaan ze vanzelf normaler rijden en heb je een nieuwe cultuur. een betere dan die opgefokte 50 cc cultuur.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:36 schreef leeell het volgende:
[..]
vergeet niet, dat veel sjonnies op 50cc brommertjes ook gewoon een autorijbewijs hebben
en die denken dan, he een 125cc mag ik nu ook gewoon op, kan ik nog harder
krijg je nog meer ongelukken
nee, dat vind ik te optimistisch gedachtquote:Op maandag 30 juli 2012 21:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
niet erg, zitten ze op de 80 km weg. paar goede ongelukken, zodra ze het begrijpen gaan ze vanzelf normaler rijden en heb je een nieuwe cultuur. een betere dan die opgefokte 50 cc cultuur.
toezicht en afstraffen zijn ondergewaardeerd in nederland. bonnen schrijven met flitspalen over.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:38 schreef leeell het volgende:
[..]
nee, dat vind ik te optimistisch gedacht
krijg je beetje zo'n kanaleneiland cultuur, lekker je 180cc op snorfiets laten keuren, en dan als een idioot op die dingen scheuren.
dus 50cc moet zwaar gecontroleerd worden, brommers door de crusher, megaboetes, rijbewijs invordering als het dingetje de 60 aantiktquote:Op maandag 30 juli 2012 21:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
toezicht en afstraffen zijn ondergewaardeerd in nederland. bonnen schrijven met flitspalen over.
je moet controleren op regels. brommers moet je afschaffen. levensgevaarlijk op het fietspad, en ook wel gevaarlijk tussen echt motor verkeer.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:40 schreef leeell het volgende:
[..]
dus 50cc moet zwaar gecontroleerd worden, brommers door de crusher, megaboetes, rijbewijs invordering als het dingetje de 60 aantikt
en dan haal je je autorijbewijs
en dan mag je 160 op een motorscooter zonder enige restrictie ???
brommers komen niet op het fietspad, enkel bromfietspaden.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
je moet controleren op regels. brommers moet je afschaffen. levensgevaarlijk op het fietspad, en ook wel gevaarlijk tussen echt motor verkeer.
bromfiets pad is gewoon een omgetoverd fietspad. fietspaden moet je niet vervuilen met iets dat harder kan / wil dan 25.quote:Op maandag 30 juli 2012 21:42 schreef leeell het volgende:
[..]
brommers komen niet op het fietspad, enkel bromfietspaden.
en vroeger was dat niet zo, toen reed je gewoon op de weg, maarja, niemand die meer kan rijden met het verkeer omdat het dingetje geen 60 mag ?
eens, zie editquote:Op maandag 30 juli 2012 21:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
bromfiets pad is gewoon een omgetoverd fietspad. fietspaden moet je niet vervuilen met iets dat harder kan / wil dan 25.
Waar dan? Als ik met de fiets op de 50km wegen ga rijden duwen ze mij van de weg af, letterlijk..quote:Op maandag 30 juli 2012 21:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
bromfiets pad is gewoon een omgetoverd fietspad. fietspaden moet je niet vervuilen met iets dat harder kan / wil dan 25.
Maar dan is ie datzelfde rbw ook zo kwijtquote:Op maandag 30 juli 2012 21:36 schreef leeell het volgende:
[..]
vergeet niet, dat veel sjonnies op 50cc brommertjes ook gewoon een autorijbewijs hebben
en die denken dan, he een 125cc mag ik nu ook gewoon op, kan ik nog harder
krijg je nog meer ongelukken
dan houdt ze op brommertjes niet tegen, waarom nu wel ?quote:Op maandag 30 juli 2012 22:27 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Maar dan is ie datzelfde rbw ook zo kwijt
Precies. Het kleineren van de brommerklasse is juist wat het gevaarlijk maakt; geen enkele brommer voldoet aan de wettelijke eisen dus bij elke controle rijden ze weg; dat is immers voordeliger dan je laten controleren. En als je toch al "zonder verzekering" en zonder legale brommer rijd, ja dan kan ie net zo goed 100 lopen, maakt toch allemaal neit meer uit..quote:Op maandag 30 juli 2012 21:35 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
50 cc is juist zo'n categorie waar je ongelukken van krijgt imo. in nederland zijn we fucking frigide geworden over van alles en nog wat. tijd dat dat weer wat genormaliseerd wordt.
Die heb je alleen in nederland, in geen enkel land ter wereld bestaat dat.. Nederland creeert die situatiesquote:Op maandag 30 juli 2012 21:38 schreef leeell het volgende:
[..]
nee, dat vind ik te optimistisch gedacht
krijg je beetje zo'n kanaleneiland cultuur, lekker je 180cc op snorfiets laten keuren, en dan als een idioot op die dingen scheuren.
kan het niet beter verwoorden, misselijkmakend , vooraal dat bromcertificaat, tyfus camiel.quote:Op maandag 30 juli 2012 22:31 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Precies. Het kleineren van de brommerklasse is juist wat het gevaarlijk maakt; geen enkele brommer voldoet aan de wettelijke eisen dus bij elke controle rijden ze weg; dat is immers voordeliger dan je laten controleren. En als je toch al "zonder verzekering" en zonder legale brommer rijd, ja dan kan ie net zo goed 100 lopen, maakt toch allemaal neit meer uit..
Toen kwamen ze weer met een halve maatregel; het brommerrijbewijs; wel de kosten en overige eisen maar niet de rechten van een normale verkeersdeelnemer; sterker nog, de snelheid werd NOG meer beperkt..
Maar er verdomme gewoon een serieuze klasse van met een 50cc voor de 14-16 en de rest op 80/125 om te oefenen, echte rijvaardigheden met een echt rijbewijs en geen kinderachtige pestcontroles bij scholen maar problemen aanpakken en mensen gaan zich ook serieus gedragen. Binnen 3 jaar ben ik uit de eu weg, weg van dit land gebaseerd op angst en regeltjes
inderdaad, makkelijke boetes graag, beetje controleren op ècht kwalijke dingen, neuhquote:Op maandag 30 juli 2012 22:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Die heb je alleen in nederland, in geen enkel land ter wereld bestaat dat.. Nederland creeert die situaties
EN waarom houdt dat niemand tegen? Omdat je met een "legale" (een normale, die gewoon 55-60 loopt) OOK je brommer kwijt bent, DUS is er geen enkele stimulans om normaal te doen (want wat de staat ziet als normaal is levensgevaarlijk (45 rechts rijden).quote:Op maandag 30 juli 2012 22:28 schreef leeell het volgende:
[..]
dan houdt ze op brommertjes niet tegen, waarom nu wel ?
en dan zal die toch nog staande gehouden moeten worden
quote:Op maandag 30 juli 2012 22:31 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Precies. Het kleineren van de brommerklasse is juist wat het gevaarlijk maakt; geen enkele brommer voldoet aan de wettelijke eisen dus bij elke controle rijden ze weg; dat is immers voordeliger dan je laten controleren. En als je toch al "zonder verzekering" en zonder legale brommer rijd, ja dan kan ie net zo goed 100 lopen, maakt toch allemaal neit meer uit..
Toen kwamen ze weer met een halve maatregel; het brommerrijbewijs; wel de kosten en overige eisen maar niet de rechten van een normale verkeersdeelnemer; sterker nog, de snelheid werd NOG meer beperkt..
Maar er verdomme gewoon een serieuze klasse van met een 50cc voor de 14-16 en de rest op 80/125 om te oefenen, echte rijvaardigheden met een echt rijbewijs en geen kinderachtige pestcontroles bij scholen maar problemen aanpakken en mensen gaan zich ook serieus gedragen.
vooral ook de discussie van 125cc motoren op autorijbewijs, het bestaan van brommers, en de haakse en vreemde regelingen ervoor.quote:Op maandag 30 juli 2012 22:45 schreef LangeJan het volgende:
De discussie is van APK voor motoren naar gedrag van automobilisten jegens brommers omgeslagen?
ALs de eu apk voor alles op 2 wielen eist vallen brommers daar ook onder, met de huidige anti-brommer regering is dat nog kanslozer dan een motorapk, past prima in het topic.quote:Op maandag 30 juli 2012 22:45 schreef LangeJan het volgende:
De discussie is van APK voor motoren naar gedrag van automobilisten jegens brommers omgeslagen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Alle bewoners net zo lang sarren tot iedereen gaat emigrerenquote:Op maandag 30 juli 2012 23:14 schreef Life2.0 het volgende:
Ik vraag mij eerder af waar nederland/de eu heen wilt
quote:Op maandag 30 juli 2012 23:06 schreef Sounddragon het volgende:
Hehe, speaking of motorpakken; die APK was toch om het aantal slachtoffers onder motorrijders terug te brengen? Iemand een vermoeden waar ik heen wil?
Breng ze nou niet op ideeen. Zelfs een motorpak beschermt je niet tegen een paal of een auto achter je. Alleen tegen schaafwonden en meer niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zeker niet op het fietspad dat is iig zeker.quote:Op maandag 30 juli 2012 22:26 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Waar dan? Als ik met de fiets op de 50km wegen ga rijden duwen ze mij van de weg af, letterlijk..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |