abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114760606
Allemaal tekenen.

https://petities.nl/petitie/geen-apk-voor-motorfietsen

Ik ben tegen de APK voor motoren.

De Europese Commissie stelt voor om alle gemotoriseerde tweewielers op te nemen in een verordening voor periodieke technische controle. Er moet een jaarlijkse inspectie komen voor alle voertuigen ouder dan zes jaar. Dat meldt de MAG.

Het nieuwe voorstel zal naar verwachting op vrijdag 13 juli officieel worden gepubliceerd door de Europese Commissie. Pas in het najaar wordt er door het Europees Parlement beslist. Deze maatregel zal motorrijders meer dan 1,2 miljard euro extra per jaar gaan kosten. MAG en FEMA hebben kritiek op het voorstel en noemen het overbodig en nutteloos. De motorrijdersorganisaties roepen op tot intrekking van de plannen.

APK voor alle motorvoertuigen op twee of drie wielen
Tot nu toe werden alleen "motorvoertuigen op ten minste vier wielen" gedekt door de EU-richtlijn 2009/40/EG die voorziet in periodieke technische controle (lees: APK). Daarin is voor auto's vastgesteld dat ze voor het eerst na vier jaar en vervolgens om de twee jaar moeten worden gekeurd. Het voorstel van de Commissie vermeldt uitdrukkelijk dat het niet alleen gaat over motoren, maar dat alle motorvoertuigen op twee of drie wielen aan regime moeten worden onderworpen van periodieke controles. Daaraan zullen ook de negen lidstaten van de Europese Unie (EU) moeten voldoen die nog geen periodieke keuring voor motoren kennen, zoals Nederland. Ook Noorwegen wordt beïnvloed door deze nieuwe regelgeving. Voor de meeste andere landen is het waarschijnlijk dat de frequentie van de keuringen zal worden opgevoerd. Voor nieuwe auto's stelt de Commissie voor de eerste controle na vier jaar te laten plaatsvinden, gevolgd door een tweede inspectie twee jaar later en daarna jaarlijks. De voorgestelde 4-2-1-1-1 regeling zal van toepassing zijn op alle auto's, motorfietsen, bromfietsen, scooters en quads.

Technisch mankement zeer zelden oorzaak ongeval
De Commissie motiveert haar voorstel met bezorgdheid over de veiligheid, maar negeert dat slechts in zeer zeldzame gevallen technische mankementen de oorzaak zijn geweest van een ongeval. Voor motorongevallen spelen technische gebreken een nog minder belangrijke rol. Tegelijkertijd kan worden geconstateerd dat, met betrekking tot de motorongevallen met fatale afloop, Europese landen mét periodieke controles voor motorfietsen niet beter presteren dan de landen waar de periodieke inspecties niet verplicht zijn voor motorfietsen.

Het enige echte voordeel voor de Europese burgers zou zijn geweest de harmonisatie en wederzijdse erkenning van nationale keuringen, waardoor elke voertuigeigenaar zijn of haar auto kan laten keuren in iedere lidstaat van de Europese Unie. Helaas is dit niet het geval en wij Europeanen worden gewoon gevraagd om hogere kosten te betalen voor een keuringssysteem dat niets toevoegt.

Hoge kosten
Met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid in Europa, moeten de juiste maatregelen worden genomen. Voor motorfietsen hebben verplichte periodieke inspecties geen enkel bewezen verkeersveiligheidseffect, terwijl tegelijkertijd de kosten volledig voor rekening van de consument komen.

In dit geval zullen de kosten naar verwachting escaleren voor mensen die zich niet kunnen veroorloven iedere drie jaar een nieuw voertuig aan te schaffen. Zo'n 35 miljoen gemotoriseerde tweewielers zijn geregistreerd in de Europese Unie. Als de prijs voor een inspectie wordt vastgesteld op 50 euro, zou motorrijders 1,7 miljard euro op tweejaarlijkse basis betalen voor hun voertuigkeuring. Op basis van een geschatte voorraad van 70 procent van motor- en bromfietsen ouder dan zes jaar, zou de voorgestelde jaarlijkse keuring voor die oudere motoren per jaar leiden tot een extra 1,2 miljard euro aan uitgaven! En deze cijfers vermelden nog niet eens de sociale kosten die voortvloeien uit het feit dat de voertuigeigenaar normaliter minstens een halve dag vrij moet nemen om zijn of haar voertuig naar een erkende keuringsinstantie te brengen.

De grote winnaars van dit voorstel zijn de keuringssinstanties, omdat ze op zijn minst een 50 procent toename van de omzet verwachten. Voertuigfabrikanten zullen naar verwachting ook profiteren, omdat de jaarlijkse keuringen een stimulans zijn voor eigenaren van oudere voertuigen om een nieuwe motor of auto te kopen.

Onaanvaardbaar
"Dit is niets minder dan een belasting op armoede voor hen die zich niet iedere drie jaar kunnen veroorloven een nieuw voertuig te kopen", zegt FEMA's secretaris-generaal Aline Delhaye. "In termen van tijd en geld, zullen de kosten voor de burger astronomisch zijn, zonder dat er ook maar een voordeelen tegenover staat. Dit is niet aanvaardbaar."

Nu moet het voorstel worden besproken en goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad. Deze vrijdag is de laatste officiële werkdag voor de leden van het Europees Parlement in Brussel voor het zomerreces. De Commissie heeft er duidelijk met een vooropgezet doel voor gekozen het voorstel die dag te publiceren; zo vlak voor de zomervakantie neemt men de critici de wind uit de zeilen.

Bron: MAG

ANWB vindt APK voor motoren zinloos

[ Bericht 0% gewijzigd door BlackRhino op 28-07-2012 12:58:01 ]
  zaterdag 28 juli 2012 @ 12:55:56 #2
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_114760698
Getekend. :)

Goed initiatief.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  Moderator / Redactie FP zaterdag 28 juli 2012 @ 12:58:39 #3
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_114760777
Ook ondertekend :Y
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_114760848
Done!
pi_114760871
Inderdaad echt belachelijk.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:04:35 #6
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_114760933
Done.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:08:24 #7
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_114761032
even een knuppel in het kippenhok gooien, maar waarom is het voor een motor belachelijk en voor een auto niet?
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
pi_114761068
* oorlog start:

Vind dat ze dit direct moeten invoeren, auto's dienen gecontroleerd te worden, dus motoren ook, ze maken tenslotte uit van hetzelfde verkeer, dus ik wil dat ook hun veilig zijn.

Daarbij, elke motor minder = beter. tering dingen.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
pi_114761091
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:08 schreef kievit19 het volgende:
even een knuppel in het kippenhok gooien, maar waarom is het voor een motor belachelijk en voor een auto niet?
Inderdaad...een motor is sowieso al goedkoper (toch?), wat maakt dan de APK uit?
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:10:39 #10
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_114761101
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:08 schreef kievit19 het volgende:
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:10:58 #11
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_114761112
Lijkt me een goed iets die APK.

Sinds de APK voor auto's is de kwaliteit van het nederlandse wagenpark best verbeterd.
De politie houdt minder van die totaal controles zo als vroeger. Dus ik ben daar voor motoren ook wel voor net als voor brommers eigenlijk.

pi_114761117
Ik ben voor een APK voor motoren. Waar kan ik nu tekenen?
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:11:27 #13
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_114761125
quote:
4s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef Servicemonster het volgende:

[..]

Inderdaad...een motor is sowieso al goedkoper (toch?), wat maakt dan de APK uit?
Maar wat is het doel van die APK dan? Zoals gezegd, technische mankementen van motoren zijn zelden een oorzaak van een ongeval.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:11:28 #14
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_114761127
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:09 schreef Fatty het volgende:
* oorlog start:

Vind dat ze dit direct moeten invoeren, auto's dienen gecontroleerd te worden, dus motoren ook, ze maken tenslotte uit van hetzelfde verkeer, dus ik wil dat ook hun veilig zijn.

Daarbij, elke motor minder = beter. tering dingen.
Ik was ook al bezig moest alleen de youtube filmpjes er nog bij zoeken :D
pi_114761140
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
Wat een bullshit, ik zorg er ook voor dat mijn auto in top conditie is, echter blijven er stukken van het apparaat ontoegankelijk voor mij, en sommige dingen dienen door een professional gedaan te worden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef marcb1974 het volgende:
+ 1
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:12:56 #16
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_114761178
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef Fatty het volgende:

[..]

Wat een bullshit, ik zorg er ook voor dat mijn auto in top conditie is, echter blijven er stukken van het apparaat ontoegankelijk voor mij, en sommige dingen dienen door een professional gedaan te worden.
Dan breng je hem op eigen initiatief weg voor een beurt? Daarvoor moet je mensen niet dwingen.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:13:29 #17
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_114761188
quote:

[..]

en waarom zou een autorijder dit niet doen ? ik heb ook een auto staan puur voor de hobby dus die zou eigenlijk ook geen apk hoeven , en er zijn ook genoeg mensen die een motor gewoon gebruiken voor woon-werk verkeer.

edit: begrijp me niet verkeerd ik heb niks tegen motoren (zou er zelf ook 1 willen ) maar ik vraag me af waarom het zo raar is dat op een motor geen apk zou moeten en op een auto dan wel, dan zou ik zeggen schaf de hele APK maar af, gezien ieder zijn eigen veiligheid wil waarborgen lijkt me daarom onderhoud ik mijn auto's ook gewoon goed.
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
pi_114761196
quote:

[..]

maar hoe weet men dat iedere motorrijder dit doen :?

Ik ben ook zuinig op mijn auto.

Beetje een non argument dus
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:13:51 #19
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_114761197
quote:

[..]

Dit. Alsof elke motorrijder het type is wat zijn harley elke winter tot op het laatste schroefje uit elkaar haalt.
Ja ze zijn er, maar dat is een minderheid.

Bovendien vind ik die motorrijders die verwarmingsbuizen etc als uitlaat zonder demping gebruiken ook maar kut. Mijn ouders wonen aan een dijk, een toeristische dagtoer voor motoren en wielrenners, nou wat een lol.
pi_114761205
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef marcb1974 het volgende:
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:12 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Dan breng je hem op eigen initiatief weg voor een beurt? Daarvoor moet je mensen niet dwingen.
Overduidelijk dat dat niet werkt, sommige mensen geven er geen kut om, dus die zouden er niks aan doen en dus potentieel een gevaar zijn. Dus verplichten = slim.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:13:58 #21
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_114761207
quote:

[..]

[..]

+ 1
Ja maar bij een motor kun je alles gewoon zelf doen in je schuur.
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_114761230
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:13 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

als ik een schuur heb waar mijn auto in past hoef ik dan ook geen APK meer te laten uitvoeren?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_114761240
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:13 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Tenzij je dus een of andere amateur heb ( en die zijn er veel... ) die de boel verkeerd doet... Dan zit je dus met een gevaar.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:18:37 #24
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_114761354
Gewoon invoeren die APK voor motoren
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_114761410
quote:

[..]

Dat geldt lang niet voor alle motorrijders.
Het lijkt me juist een prima idee.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Maar wat is het doel van die APK dan? Zoals gezegd, technische mankementen van motoren zijn zelden een oorzaak van een ongeval.
Heb je daar statistieken van?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')