abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114760606
Allemaal tekenen.



https://petities.nl/petitie/geen-apk-voor-motorfietsen

Ik ben tegen de APK voor motoren.

De Europese Commissie stelt voor om alle gemotoriseerde tweewielers op te nemen in een verordening voor periodieke technische controle. Er moet een jaarlijkse inspectie komen voor alle voertuigen ouder dan zes jaar. Dat meldt de MAG.

Het nieuwe voorstel zal naar verwachting op vrijdag 13 juli officieel worden gepubliceerd door de Europese Commissie. Pas in het najaar wordt er door het Europees Parlement beslist. Deze maatregel zal motorrijders meer dan 1,2 miljard euro extra per jaar gaan kosten. MAG en FEMA hebben kritiek op het voorstel en noemen het overbodig en nutteloos. De motorrijdersorganisaties roepen op tot intrekking van de plannen.

APK voor alle motorvoertuigen op twee of drie wielen
Tot nu toe werden alleen "motorvoertuigen op ten minste vier wielen" gedekt door de EU-richtlijn 2009/40/EG die voorziet in periodieke technische controle (lees: APK). Daarin is voor auto's vastgesteld dat ze voor het eerst na vier jaar en vervolgens om de twee jaar moeten worden gekeurd. Het voorstel van de Commissie vermeldt uitdrukkelijk dat het niet alleen gaat over motoren, maar dat alle motorvoertuigen op twee of drie wielen aan regime moeten worden onderworpen van periodieke controles. Daaraan zullen ook de negen lidstaten van de Europese Unie (EU) moeten voldoen die nog geen periodieke keuring voor motoren kennen, zoals Nederland. Ook Noorwegen wordt beïnvloed door deze nieuwe regelgeving. Voor de meeste andere landen is het waarschijnlijk dat de frequentie van de keuringen zal worden opgevoerd. Voor nieuwe auto's stelt de Commissie voor de eerste controle na vier jaar te laten plaatsvinden, gevolgd door een tweede inspectie twee jaar later en daarna jaarlijks. De voorgestelde 4-2-1-1-1 regeling zal van toepassing zijn op alle auto's, motorfietsen, bromfietsen, scooters en quads.

Technisch mankement zeer zelden oorzaak ongeval
De Commissie motiveert haar voorstel met bezorgdheid over de veiligheid, maar negeert dat slechts in zeer zeldzame gevallen technische mankementen de oorzaak zijn geweest van een ongeval. Voor motorongevallen spelen technische gebreken een nog minder belangrijke rol. Tegelijkertijd kan worden geconstateerd dat, met betrekking tot de motorongevallen met fatale afloop, Europese landen mét periodieke controles voor motorfietsen niet beter presteren dan de landen waar de periodieke inspecties niet verplicht zijn voor motorfietsen.

Het enige echte voordeel voor de Europese burgers zou zijn geweest de harmonisatie en wederzijdse erkenning van nationale keuringen, waardoor elke voertuigeigenaar zijn of haar auto kan laten keuren in iedere lidstaat van de Europese Unie. Helaas is dit niet het geval en wij Europeanen worden gewoon gevraagd om hogere kosten te betalen voor een keuringssysteem dat niets toevoegt.

Hoge kosten
Met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid in Europa, moeten de juiste maatregelen worden genomen. Voor motorfietsen hebben verplichte periodieke inspecties geen enkel bewezen verkeersveiligheidseffect, terwijl tegelijkertijd de kosten volledig voor rekening van de consument komen.

In dit geval zullen de kosten naar verwachting escaleren voor mensen die zich niet kunnen veroorloven iedere drie jaar een nieuw voertuig aan te schaffen. Zo'n 35 miljoen gemotoriseerde tweewielers zijn geregistreerd in de Europese Unie. Als de prijs voor een inspectie wordt vastgesteld op 50 euro, zou motorrijders 1,7 miljard euro op tweejaarlijkse basis betalen voor hun voertuigkeuring. Op basis van een geschatte voorraad van 70 procent van motor- en bromfietsen ouder dan zes jaar, zou de voorgestelde jaarlijkse keuring voor die oudere motoren per jaar leiden tot een extra 1,2 miljard euro aan uitgaven! En deze cijfers vermelden nog niet eens de sociale kosten die voortvloeien uit het feit dat de voertuigeigenaar normaliter minstens een halve dag vrij moet nemen om zijn of haar voertuig naar een erkende keuringsinstantie te brengen.

De grote winnaars van dit voorstel zijn de keuringssinstanties, omdat ze op zijn minst een 50 procent toename van de omzet verwachten. Voertuigfabrikanten zullen naar verwachting ook profiteren, omdat de jaarlijkse keuringen een stimulans zijn voor eigenaren van oudere voertuigen om een nieuwe motor of auto te kopen.

Onaanvaardbaar
"Dit is niets minder dan een belasting op armoede voor hen die zich niet iedere drie jaar kunnen veroorloven een nieuw voertuig te kopen", zegt FEMA's secretaris-generaal Aline Delhaye. "In termen van tijd en geld, zullen de kosten voor de burger astronomisch zijn, zonder dat er ook maar een voordeelen tegenover staat. Dit is niet aanvaardbaar."

Nu moet het voorstel worden besproken en goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad. Deze vrijdag is de laatste officiële werkdag voor de leden van het Europees Parlement in Brussel voor het zomerreces. De Commissie heeft er duidelijk met een vooropgezet doel voor gekozen het voorstel die dag te publiceren; zo vlak voor de zomervakantie neemt men de critici de wind uit de zeilen.

Bron: MAG

ANWB vindt APK voor motoren zinloos

[ Bericht 0% gewijzigd door BlackRhino op 28-07-2012 12:58:01 ]
  zaterdag 28 juli 2012 @ 12:55:56 #2
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_114760698
Getekend. :)

Goed initiatief.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  Moderator / Redactie FP zaterdag 28 juli 2012 @ 12:58:39 #3
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_114760777
Ook ondertekend :Y
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_114760848
Done!
pi_114760871
Inderdaad echt belachelijk.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:04:35 #6
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_114760933
Done.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:08:24 #7
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_114761032
even een knuppel in het kippenhok gooien, maar waarom is het voor een motor belachelijk en voor een auto niet?
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
pi_114761068
* oorlog start:

Vind dat ze dit direct moeten invoeren, auto's dienen gecontroleerd te worden, dus motoren ook, ze maken tenslotte uit van hetzelfde verkeer, dus ik wil dat ook hun veilig zijn.

Daarbij, elke motor minder = beter. tering dingen.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
pi_114761091
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:08 schreef kievit19 het volgende:
even een knuppel in het kippenhok gooien, maar waarom is het voor een motor belachelijk en voor een auto niet?
Inderdaad...een motor is sowieso al goedkoper (toch?), wat maakt dan de APK uit?
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:10:39 #10
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_114761101
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:08 schreef kievit19 het volgende:
even een knuppel in het kippenhok gooien, maar waarom is het voor een motor belachelijk en voor een auto niet?
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:10:58 #11
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_114761112
Lijkt me een goed iets die APK.

Sinds de APK voor auto's is de kwaliteit van het nederlandse wagenpark best verbeterd.
De politie houdt minder van die totaal controles zo als vroeger. Dus ik ben daar voor motoren ook wel voor net als voor brommers eigenlijk.


pi_114761117
Ik ben voor een APK voor motoren. Waar kan ik nu tekenen?
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:11:27 #13
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_114761125
quote:
4s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef Servicemonster het volgende:

[..]

Inderdaad...een motor is sowieso al goedkoper (toch?), wat maakt dan de APK uit?
Maar wat is het doel van die APK dan? Zoals gezegd, technische mankementen van motoren zijn zelden een oorzaak van een ongeval.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:11:28 #14
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_114761127
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:09 schreef Fatty het volgende:
* oorlog start:

Vind dat ze dit direct moeten invoeren, auto's dienen gecontroleerd te worden, dus motoren ook, ze maken tenslotte uit van hetzelfde verkeer, dus ik wil dat ook hun veilig zijn.

Daarbij, elke motor minder = beter. tering dingen.
Ik was ook al bezig moest alleen de youtube filmpjes er nog bij zoeken :D
pi_114761140
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
Wat een bullshit, ik zorg er ook voor dat mijn auto in top conditie is, echter blijven er stukken van het apparaat ontoegankelijk voor mij, en sommige dingen dienen door een professional gedaan te worden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef marcb1974 het volgende:
Ik ben voor een APK voor motoren. Waar kan ik nu tekenen?
+ 1
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:12:56 #16
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_114761178
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef Fatty het volgende:

[..]

Wat een bullshit, ik zorg er ook voor dat mijn auto in top conditie is, echter blijven er stukken van het apparaat ontoegankelijk voor mij, en sommige dingen dienen door een professional gedaan te worden.
Dan breng je hem op eigen initiatief weg voor een beurt? Daarvoor moet je mensen niet dwingen.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:13:29 #17
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_114761188
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
en waarom zou een autorijder dit niet doen ? ik heb ook een auto staan puur voor de hobby dus die zou eigenlijk ook geen apk hoeven , en er zijn ook genoeg mensen die een motor gewoon gebruiken voor woon-werk verkeer.

edit: begrijp me niet verkeerd ik heb niks tegen motoren (zou er zelf ook 1 willen ) maar ik vraag me af waarom het zo raar is dat op een motor geen apk zou moeten en op een auto dan wel, dan zou ik zeggen schaf de hele APK maar af, gezien ieder zijn eigen veiligheid wil waarborgen lijkt me daarom onderhoud ik mijn auto's ook gewoon goed.
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
pi_114761196
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
maar hoe weet men dat iedere motorrijder dit doen :?

Ik ben ook zuinig op mijn auto.

Beetje een non argument dus
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:13:51 #19
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_114761197
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef Fatty het volgende:

[..]

Wat een bullshit, ik zorg er ook voor dat mijn auto in top conditie is, echter blijven er stukken van het apparaat ontoegankelijk voor mij, en sommige dingen dienen door een professional gedaan te worden.
Dit. Alsof elke motorrijder het type is wat zijn harley elke winter tot op het laatste schroefje uit elkaar haalt.
Ja ze zijn er, maar dat is een minderheid.

Bovendien vind ik die motorrijders die verwarmingsbuizen etc als uitlaat zonder demping gebruiken ook maar kut. Mijn ouders wonen aan een dijk, een toeristische dagtoer voor motoren en wielrenners, nou wat een lol.
pi_114761205
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef marcb1974 het volgende:
Ik ben voor een APK voor motoren. Waar kan ik nu tekenen?
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:12 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Dan breng je hem op eigen initiatief weg voor een beurt? Daarvoor moet je mensen niet dwingen.
Overduidelijk dat dat niet werkt, sommige mensen geven er geen kut om, dus die zouden er niks aan doen en dus potentieel een gevaar zijn. Dus verplichten = slim.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:13:58 #21
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_114761207
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef Fatty het volgende:

[..]

Wat een bullshit, ik zorg er ook voor dat mijn auto in top conditie is, echter blijven er stukken van het apparaat ontoegankelijk voor mij, en sommige dingen dienen door een professional gedaan te worden.

[..]

+ 1
Ja maar bij een motor kun je alles gewoon zelf doen in je schuur.
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
pi_114761230
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:13 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Ja maar bij een motor kun je alles gewoon zelf doen in je schuur.
als ik een schuur heb waar mijn auto in past hoef ik dan ook geen APK meer te laten uitvoeren?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_114761240
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:13 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Ja maar bij een motor kun je alles gewoon zelf doen in je schuur.
Tenzij je dus een of andere amateur heb ( en die zijn er veel... ) die de boel verkeerd doet... Dan zit je dus met een gevaar.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:18:37 #24
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_114761354
Gewoon invoeren die APK voor motoren
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_114761410
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
Dat geldt lang niet voor alle motorrijders.
Het lijkt me juist een prima idee.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Maar wat is het doel van die APK dan? Zoals gezegd, technische mankementen van motoren zijn zelden een oorzaak van een ongeval.
Heb je daar statistieken van?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:21:16 #26
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_114761455
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 12:52 schreef BlackRhino het volgende:
"Dit is niets minder dan een belasting op armoede voor hen die zich niet iedere drie jaar kunnen veroorloven een nieuw voertuig te kopen", zegt FEMA's secretaris-generaal Aline Delhaye. "In termen van tijd en geld, zullen de kosten voor de burger astronomisch zijn, zonder dat er ook maar een voordeelen tegenover staat. Dit is niet aanvaardbaar."
Wat een gek wijf 8)7. En dat is dan voorzitster van jullie belangenclubje.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:22:45 #27
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_114761510
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:20 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dat geldt lang niet voor alle motorrijders.
Het lijkt me juist een prima idee.

[..]

Heb je daar statistieken van?
http://www.mosac.eu/veili(...)tkomsten-uitgebreid/

In slechts 1,6% van de gevallen was een technisch mankement aan de tweewieler een factor. In bijna driekwart van die gevallen ging het om feilen van een band en, minder, de remmen.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_114761536
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:21 schreef OEM het volgende:

[..]

Wat een gek wijf 8)7. En dat is dan voorzitster van jullie belangenclubje.
Hehehe, mooi,

Wat moet een apktje kosten ? Bedoel als het voor de auto voor 2 tientjes kan bij de Sprint, dan hoeft dat voor een motor echt niet duurder te zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:22 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

http://www.mosac.eu/veili(...)tkomsten-uitgebreid/

In slechts 1,6% van de gevallen was een technisch mankement aan de tweewieler een factor. In bijna driekwart van die gevallen ging het om feilen van een band en, minder, de remmen.
Das toevallig, dat is nu net waar ze op controleren bij APK's, banden ,remmen etc.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:25:11 #29
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_114761616
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:23 schreef Fatty het volgende:

[..]

Hehehe, mooi,

Wat moet een apktje kosten ? Bedoel als het voor de auto voor 2 tientjes kan bij de Sprint, dan hoeft dat voor een motor echt niet duurder te zijn.

[..]

Das toevallig, dat is nu net waar ze op controleren bij APK's, banden ,remmen etc.
Ja, maar dat is slechts 1,6% van alle ongevallen. Dat is zeer weinig. Dus zo'n APK is alleen maar geldklopperij.
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_114761694
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:25 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Ja, maar dat is slechts 1,6% van alle ongevallen. Dat is zeer weinig. Dus zo'n APK is alleen maar geldklopperij.
Je heb gelijk, het is een buitengewoon klein percentage, maar het feit blijft dat het een motorvoertuig is, en het is natuurlijk de omgekeerde wereld dat auto's wel gecontroleerd moeten worden, en motoren niet, wat ik al eerder zei, ze maken deel uit van hetzelfde verkeer, ze rijden op dezelfde wegen, en ze zijn net zo gevaarlijk zo niet gevaarlijker dan auto's.

Om bovenstaande reden dient er gewoon een controle op plaatst te vinden.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
pi_114761769
Ik vind het eigenlijk niet erg, zo'n APK en dus zo'n check eens in de zoveel tijd voor m'n brommert.

En ja, dat zou ik natuurlijk ook uit mijzelf kunnen doen, maar ik ben vaak laks en vergeetachtig en dus is zo'n APK wel een mooie stok achter de deur.

Ik teken 'm dus niet en zie de uitkomst vanzelf wel.

Edit; tenzij ze gaan lopen kutkammer over bijvoorbeeld mijn uitlaat of iets dergelijks, dan ben ik kei hard tegen natuurlijk B-) !
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:29:18 #32
180174 Diemux
People vs Me
pi_114761770
Laat maar komen die APK, je ziet genoeg motoren voorbij komen waar je toch gaat twijfelen of die het nog een km of wat volhouden. Daarnaast zijn goede banden, verlichting en normen qua kentekenplaatsing vaak ver te zoeken.
pi_114761780
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:27 schreef Fatty het volgende:

[..]

Je heb gelijk, het is een buitengewoon klein percentage, maar het feit blijft dat het een motorvoertuig is, en het is natuurlijk de omgekeerde wereld dat auto's wel gecontroleerd moeten worden, en motoren niet, wat ik al eerder zei, ze maken deel uit van hetzelfde verkeer, ze rijden op dezelfde wegen, en ze zijn net zo gevaarlijk zo niet gevaarlijker dan auto's.

Om bovenstaande reden dient er gewoon een controle op plaatst te vinden.
Hoezo zijn motoren gevaarlijker dan auto's?
Het grootste gevaar voor motoren lijkt mij altijd nog koekblikkers die niet kijken.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:30:39 #34
180174 Diemux
People vs Me
pi_114761813
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:29 schreef Beach het volgende:

[..]

Hoezo zijn motoren gevaarlijker dan auto's?
Het grootste gevaar voor motoren lijkt mij altijd nog koekblikkers die niet kijken.
Auto's en motoren zijn net zo gevaarlijk, het ligt alleen aan de bestuurder of andere daar last van gaan krijgen ;)
pi_114761822
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:29 schreef Beach het volgende:

[..]

Hoezo zijn motoren gevaarlijker dan auto's?
Het grootste gevaar voor motoren lijkt mij altijd nog koekblikkers die niet kijken.
Ondanks dat het een andere discussie is, heb ik vaker bijnaongelukken met motoren dan met auto's, nu moet ik er wel bij zeggen dat het vaak zomerrijders zijn.

Is verder ook niet relevant voor de apk discussie.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
pi_114761831
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
Uhuh, en dat doet elke bezitter ook? Denk dat je het hobby gehalte wat overschat...

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:11 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Maar wat is het doel van die APK dan? Zoals gezegd, technische mankementen van motoren zijn zelden een oorzaak van een ongeval.
Is dat wel het geval bij auto's? In 2010 volgens een verzekeringsmaatschappij iig niet:
http://www.autoblog.nl/ar(...)-van-auto-ongelukken

[ Bericht 0% gewijzigd door The_stranger op 28-07-2012 13:39:22 ]
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:38:08 #37
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_114762075
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef Daniel1976 het volgende:
Lijkt me een goed iets die APK.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:47:09 #38
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_114762357
Niet getekend. Laat die APK er maar komen, niets mis mee. Ik onderhoud mijn auto ook zelf en dus is de APK voor mij een beetje overbodig, maar genoeg mensen kunnen/willen/doen dat niet en dan is een jaarlijkse check helemaal geen verkeerd iets.

Trouwens, astronomische bedragen? Als je motor inderdaad in orde is zoals hier beweerd wordt dat vaak het geval is kost een apk 2~3 tientjes per jaar...
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:48:29 #39
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_114762401
Ik ben een motorrijder en ik rijd VEEL en zo goed als altijd op de motor als ik alleen ergens heen ga.. ik vind het op zich geen slecht plan, mits het een serieuze veiligheidskeuring is, en geen regeltjesgeneuk over allerlei opties en accessoires op gaat leveren.. dus idd, banden, remmen, lagers en goedkeuren..

Motorrijders doen vanzelf al heel veel aan hun machine; domweg omdat je het vrij snel merkt als er iets mis is, en dat in de meeste gevallen gewoon helemaal qud rijdt. Bij een auto maakt een defect wiellager een beroerd geluid, en bij een motor resulteert dat in een ongelofelijk beroerd weggedrag met een riante kans op aardbolkussen, en dus zit die motorrijder 's avonds meteen in de schuur om dat effe te vervangen, terwijl de koekblikker hoopt dat 'ie het haalt tot de volgende beurt/APK.

Ik ben er niet zo bang voor; ik vind het prima als ik voor 3 tientjes mijn motor compleet kan laten checken. Neem ik hem daarna weer mee, fiks ik de eventuele punten, en dan herkeuren voor het stempeltje/brieffie, en klaar.. Ik zie het hele drama niet zo.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 28 juli 2012 @ 13:53:08 #40
65918 IBAZ
broeinest
pi_114762568
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:48 schreef Sounddragon het volgende:
Ik ben een motorrijder en ik rijd VEEL en zo goed als altijd op de motor als ik alleen ergens heen ga.. ik vind het op zich geen slecht plan, mits het een serieuze veiligheidskeuring is, en geen regeltjesgeneuk over allerlei opties en accessoires op gaat leveren.. dus idd, banden, remmen, lagers en goedkeuren..

Motorrijders doen vanzelf al heel veel aan hun machine; domweg omdat je het vrij snel merkt als er iets mis is, en dat in de meeste gevallen gewoon helemaal qud rijdt. Bij een auto maakt een defect wiellager een beroerd geluid, en bij een motor resulteert dat in een ongelofelijk beroerd weggedrag met een riante kans op aardbolkussen, en dus zit die motorrijder 's avonds meteen in de schuur om dat effe te vervangen, terwijl de koekblikker hoopt dat 'ie het haalt tot de volgende beurt/APK.

Ik ben er niet zo bang voor; ik vind het prima als ik voor 3 tientjes mijn motor compleet kan laten checken. Neem ik hem daarna weer mee, fiks ik de eventuele punten, en dan herkeuren voor het stempeltje/brieffie, en klaar.. Ik zie het hele drama niet zo.
Jij gaat wel voorbij aan de uitlaat freaks.
pi_114762615
Wat denk je dat ie zelf is? Je hoort 'm van een km ver al aankomen.
pi_114762881
Ik ben ook een motorrijder. Ik geef een boel uit aan deze hobby dus een tientje of twee voor een apk zal ik niet echt missen maar..

Ik ben, op welk gebied dan ook, tegen regels waarbij het doel niet duidelijk is. Nu wordt de redenering gevolgt: Auto;s moeten ook, dus motoren ook.

Er kan niet hard gemaakt worden dat het de veiligheid op de weg ten goede komt. Dat lijkt aannemelijk maar beschikbare cijfers laten zien dat het aantal ongelukken door technisch mankement enorm klein zijn (en wat voor apk ook, een lekke band rijden kan altijd).

Het is dus alleen een middel om geld binnen te halen. Dit ten koste van de motorrijder (die het over het algemeen best kan missen) maar ook ten koste van de garages die allemaal gekeurd moeten worden, meetinstrumenten geijkt, personeel getraind...

En waarvoor? Omdat auto's het ook moeten?
Dan ook een apk voor fietsen want hier in Groningen rijden er nogal wat zonder remmen en verlichting en die nemen ook deel aan het verkeer.
pi_114763002
Gewoon invoeren!
Sterker nog, elk gemotoriseerd voertuig moet wat mij betreft een verplichte periodieke controle krijgen.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 14:18:57 #44
36098 kievit19
vlaai squad is no more
pi_114763494
en hoe vaak is een punt wat bij de apk word opgemerkt bij een auto de oorzaak van een ongeval ? is ook wel een toevoeging aan deze regel lijkt me, gezien een uitvallende computer op een auto bij de apk niet word opgemerkt (tenzij op dat moment uit valt )
The sand is pouring through the hourglass
To remind me of how precious time is
Cause all I ever do
Is dream, dream, dream, what am I supposed to do
  zaterdag 28 juli 2012 @ 14:19:21 #45
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_114763508
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:53 schreef IBAZ het volgende:

[..]

Jij gaat wel voorbij aan de uitlaat freaks.
Wat is er met de uitlaat freaks? Ik rijd ook een open uitlaat, mét E-keur..

Er is overigens nog nooit een auto afgekeurd op een open uitlaatsysteem, of een sportpijp, demper of sportkat.. dus ik zie niet helemaal waar je heen wilt met die opmerking.. APK heeft geen reet te doen met je uitlaat, zolang hij luchtdicht is tussen cilinder en einddemper; dat is bij de veel motoren dus maar één deelstuk, soms 2, terwijl dat bij auto's er soms wel 5, 6 of meer zijn..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 28 juli 2012 @ 14:35:35 #46
53151 T42
Pinball Wizard
pi_114764116
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
doe ik met mijn auto's ook dus?

ken genoeg rijders die niks van hun motor afweten...
  zaterdag 28 juli 2012 @ 14:39:38 #47
53151 T42
Pinball Wizard
pi_114764237
ben ook voor apk voor fietsen
pi_114764350
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 14:19 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Er is overigens nog nooit een auto afgekeurd op een open uitlaatsysteem, of een sportpijp, demper of sportkat..
Wordt wel eens tijd, gewoon een decibel meting verplichten, al is dat met wat knutselen na de APK ook wel te omzeilen natuurlijk...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_114764633
Begint dat gedonder nu weer :(

Grote aanjagers voor dit voorstel zijn niet de politici, maar een stevige lobby van de fabrikanten. Die overigens ook al vaker hebben laten weten het helemaal niets te vinden dat er door de eigenaars zelf onderhoud gepleegd wordt omdat dat naar hun mening in een echte garage hoort te gebeuren. Heerlijk natuurlijk, als er nog een wettelijke bepaling bijkomt die je klanten verplicht jaarlijks je kant uitstuurt.

Dat gecombineerd met het feit dat er maar zo ontzettend weinig ongelukken door technische mankementen veroorzaakt worden maakt dit bij voorbaat al een belachelijk voorstel. De voorstanders 'want voor auto's geldt het ook' moeten zich maar eens goed achter de oren krabben of ze zich kunnen vinden in een wetsvoorstel dat voornamelijk de industrie steunt.

Ik heb zelf een hekel aan open uitlaten en bijbehorende herrie, maar het is absoluut een illusie om te denken dat een APK daar iets voor oplost. Helaas, want ik zag die steigerpijpen graag van de weg verdwijnen.
  FOK!fotograaf zaterdag 28 juli 2012 @ 14:57:11 #50
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_114764813
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:25 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Ja, maar dat is slechts 1,6% van alle ongevallen. Dat is zeer weinig. Dus zo'n APK is alleen maar geldklopperij.
Dat geldt voor Nederland. Helaas leven we in de EU, waar wij weer eens de klos zijn omdat het in Zuid of Oost Europa niet op orde is (zie rijbewijzen).
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  zaterdag 28 juli 2012 @ 15:00:03 #51
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_114764895
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 14:51 schreef CafeRoker het volgende:
Begint dat gedonder nu weer :(

Grote aanjagers voor dit voorstel zijn niet de politici, maar een stevige lobby van de fabrikanten. Die overigens ook al vaker hebben laten weten het helemaal niets te vinden dat er door de eigenaars zelf onderhoud gepleegd wordt omdat dat naar hun mening in een echte garage hoort te gebeuren. Heerlijk natuurlijk, als er nog een wettelijke bepaling bijkomt die je klanten verplicht jaarlijks je kant uitstuurt.

Dat gecombineerd met het feit dat er maar zo ontzettend weinig ongelukken door technische mankementen veroorzaakt worden maakt dit bij voorbaat al een belachelijk voorstel. De voorstanders 'want voor auto's geldt het ook' moeten zich maar eens goed achter de oren krabben of ze zich kunnen vinden in een wetsvoorstel dat voornamelijk de industrie steunt.

Ik heb zelf een hekel aan open uitlaten en bijbehorende herrie, maar het is absoluut een illusie om te denken dat een APK daar iets voor oplost. Helaas, want ik zag die steigerpijpen graag van de weg verdwijnen.
Inderdaad een illusie, herrie van een open uitlaat is helemaal geen APK punt.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_114765153
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:00 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Inderdaad een illusie, herrie van een open uitlaat is helemaal geen APK punt.
Dat laatste is niet helemaal waar. Voor auto's inderdaad niet. Daar hoeft het uitlaatsysteem alleen van voor tot achter gasdicht te zijn. Maar motoren moeten volgens de permanente eisen een E-keur op de uitlaat hebben en reken maar dat daarop gekeurd wordt. Voor open uitlaten is die E-keur alleen geldig met bijbehorende plug. Dat betekent db-killer er in voor de keuring, en weer eruit erna.

Nee, dat zal helpen om daar jaarlijks op te checken. Ambtenarenoplossing :{
  zaterdag 28 juli 2012 @ 15:15:48 #53
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_114765371
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:08 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Dat laatste is niet helemaal waar. Voor auto's inderdaad niet. Daar hoeft het uitlaatsysteem alleen van voor tot achter gasdicht te zijn. Maar motoren moeten volgens de permanente eisen een E-keur op de uitlaat hebben en reken maar dat daarop gekeurd wordt. Voor open uitlaten is die E-keur alleen geldig met bijbehorende plug. Dat betekent db-killer er in voor de keuring, en weer eruit erna.

Nee, dat zal helpen om daar jaarlijks op te checken. Ambtenarenoplossing :{
De APK is daar helemaal niet voor. Waarom maak je er een probleem van als je zelf eigenlijk ook al aangeeft dat het geen probleem is.
Hoofdzaak is de staat van je remmen, schokdempers, banden en andere slijtagedelen en als ik zie hoe laks sommige mensen daar mee omgaan vind ik het geen slecht idee om een jaarlijkse verplichting in te stellen zoals dat bij auto's al heel lang vanzelfsprekend is.

Daarbij is E-keur een eis voor de typegoedkeur van je voertuig en geen APK-eis. Dat wil zeggen dat het geen afkeurpunt is maar de politie kan je wel een bekeuring er voor geven. Dit is bij auto's ook gewoon zo trouwens.

[ Bericht 3% gewijzigd door Barcaconia op 28-07-2012 15:21:43 ]
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_114765424
petitie getekend.

Ik ken nogal wat mensen die motor rijden, er zit er geen één tussen die gaat rijden met een technisch mankement aan zijn/haar machine.

Motoren worden vaak gecustomized. Waar gaat zo'n keuring de grens leggen wat wel en niet mag?
  zaterdag 28 juli 2012 @ 15:27:54 #55
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_114765772
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 14:39 schreef T42 het volgende:
ben ook voor apk voor fietsen
_O_

Alle tweewielers keuren, ook al is het eens in het 5 jaar. En bij fietsen zo'n lelijke keuringssticker bij gebrek aan een kenteken:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_114765862
Ik ben voor een APK, er zijn genoeg mensen die totaal geen kaas gegeten hebben van hun motoren.
Tevens zie ik ook wel van die "Tuners" die hun motoren zo verneuken... levens gevaarlijk...

Nou zijn er ook genoeg die wel lief voor hun motor zijn hoor, maar ik heb geen bezwaar tegen een APK voor motoren.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 15:30:57 #57
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_114765867
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 12:52 schreef BlackRhino het volgende:

Technisch mankement zeer zelden oorzaak ongeval
Dat dacht je maar. De brokkenpiloten zorgen er wel voor dat ze maken dat ze wegkomen. Vaak omdat ze ook onverzekerd zijn. Het is dan ook niet zo vreemd dat die figuren niet terug zijn te vinden in de statistieken.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_114765889
Gewoon alles keuren wat op de openbare weg komt en waarbij je voeten niet de grond raken.

Auto's, motoren, (vooral) bromfietsen en snorfietsen. Fietsen, steps, scootmobielen, elektrische rolstoelen en Segways.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_114766356
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:15 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

De APK is daar helemaal niet voor. Waarom maak je er een probleem van als je zelf eigenlijk ook al aangeeft dat het geen probleem is.
Ik denk dat we langs elkaar heenpraten, welk probleem maak ik?
quote:
Hoofdzaak is de staat van je remmen, schokdempers, banden en andere slijtagedelen en als ik zie hoe laks sommige mensen daar mee omgaan vind ik het geen slecht idee om een jaarlijkse verplichting in te stellen zoals dat bij auto's al heel lang vanzelfsprekend is.
Als uit de statistieken blijkt dat dit nauwelijks meespeelt bij ongevallen zie ik geen reden om dit preventief te controleren. Met name banden is verder wel heel erg een momentopname. Bij motoren nog veel meer dan bij auto's.
quote:
Daarbij is E-keur een eis voor de typegoedkeur van je voertuig en geen APK-eis. Dat wil zeggen dat het geen afkeurpunt is maar de politie kan je wel een bekeuring er voor geven. Dit is bij auto's ook gewoon zo trouwens.
Als er een keuring komt worden er ook keuringseisen opgesteld. Het blijft koffiedik kijken wat die zullen zijn, maar naar mijn idee zal dit er zonder meer inkomen. Maar, toegegeven; dit blijft koffiedik kijken.
  Forum Admin zaterdag 28 juli 2012 @ 15:53:52 #60
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_114766580
Hee een APK voor scooters. Dat was van een jaar of wat ongehoord. En voor motoren vind ik het net zo belachelijk.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_114766856
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:31 schreef Resistor het volgende:
Gewoon alles keuren wat op de openbare weg komt en waarbij je voeten niet de grond raken.

Ik zie ze al met een koets de kwikfit binnen rijden :)
  zaterdag 28 juli 2012 @ 16:02:53 #62
53151 T42
Pinball Wizard
pi_114766921
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:27 schreef ACT-F het volgende:

[..]

_O_

Alle tweewielers keuren, ook al is het eens in het 5 jaar. En bij fietsen zo'n lelijke keuringssticker bij gebrek aan een kenteken:

[ afbeelding ]
want zie genoeg barrels zonder remmen en licht....
  zaterdag 28 juli 2012 @ 16:04:05 #63
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_114766964
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Hee een APK voor scooters. Dat was van een jaar of wat ongehoord. En voor motoren vind ik het net zo belachelijk.
Kan ik straks m'n 72cc cilinder er onderuit gaan slopen... :')
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 16:07:49 #64
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_114767110
Als het er voor motoren komt moet het ook verplicht worden voor (snor)fietsen, scooters, skateboards, skates, rolstoelen en segways want daar kun je ook een aardige val mee maken en anderen verwonden als er een wiel af valt door gebrekkig onderhoud.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  zaterdag 28 juli 2012 @ 16:26:20 #65
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_114767882
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 14:43 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Wordt wel eens tijd, gewoon een decibel meting verplichten, al is dat met wat knutselen na de APK ook wel te omzeilen natuurlijk...
als ik me druk maak zit binnen 10 minuten de OEM auspuff er weer op. :Y)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_114768454
Ja ik ben voor die APK
My Saxo Goes Bwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhp.
automaat, dan krijg je dat :)
  zaterdag 28 juli 2012 @ 16:43:34 #67
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_114768782
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:17 schreef Nemephis het volgende:
petitie getekend.
Ook. Al heb ik (nog) geen motorfiets.
quote:
Ik ken nogal wat mensen die motor rijden, er zit er geen één tussen die gaat rijden met een technisch mankement aan zijn/haar machine.
Dat dus. Met een motorfiets lig je veel eerder op je bek als er iets kapotgaat; in een auto blijf je wat gemakkelijker zitten.
quote:
Motoren worden vaak gecustomized. Waar gaat zo'n keuring de grens leggen wat wel en niet mag?
Geloof me maar: Ambtenaren kunnen onverwachts heel erg creatief worden. En als het niet wordt verboden, bedenken ze wel iets zoals in België... "Tuning-keuring". Duur uitziende uitdrukking voor iets wat niets toevoegt. Voor elk dingetje wat zogezegd niet origineel is betaal je ¤ 2,50 extra, men kijkt er even vluchtig naar en het is goed. Maar kost wel ¤ 2,50 per keer, per onderdeel.
En onder "tuning" verstaat men in België bijvoorbeeld ook al een dikkere kabel naar een versterkertje achterin de kofferbak... Toppunt was echter dat men een groot aantal BX-eigenaren die ¤ 2,50 tuning-boete aanrekende terwijl men met een volledig originele auto aankwam. Volgens de regeltjes was een motorkap van kunststof namelijk tuning...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_114768810
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 16:26 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

als ik me druk maak zit binnen 10 minuten de OEM auspuff er weer op. :Y)
Dat zeg ik dus (helaas)..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_114769322
Is het niet aan de pk's gebonden of gewicht?
Quad van 700cc is op auto kenteken, maar door het zeer lage gewicht geen apk nodig :D
pi_114769816
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat dacht je maar. De brokkenpiloten zorgen er wel voor dat ze maken dat ze wegkomen. Vaak omdat ze ook onverzekerd zijn. Het is dan ook niet zo vreemd dat die figuren niet terug zijn te vinden in de statistieken.
Geef daar dan ook een bron voor :')

Wat mij betreft zegt het al genoeg dat het onderwerp op de laatste dag voor de vakantie is ingebracht. Ik ben tegen dus.

In plaats van die apk mogen ze van mij een rijtest invoeren die iedereen om de paar jaar moet volgen. Niet behaald? Een paar rijlessen volgen tot het voldoende is en je kunt weer de weg op.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 17:09:10 #71
268070 DeKleineBaas
De Kleine Baas Is Hier !!
pi_114769953
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Dat dacht je maar. De brokkenpiloten zorgen er wel voor dat ze maken dat ze wegkomen. Vaak omdat ze ook onverzekerd zijn. Het is dan ook niet zo vreemd dat die figuren niet terug zijn te vinden in de statistieken.
\

Iemand die onverzekerd rond rijd die zal zeker zijn motor laten keuren !
Groot Geworden Door Klein Te Blijven !!!
  zaterdag 28 juli 2012 @ 17:09:35 #72
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_114769968
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 16:44 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat zeg ik dus (helaas)..
ik heb ook gewoon een e-keur op de open uitlaat, dus ik ga dan gewoon voor het monteren van mijn db-killer; ding erin proppen en een inbusboutje. :7
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_114769989
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 17:05 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Geef daar dan ook een bron voor :')

Wat mij betreft zegt het al genoeg dat het onderwerp op de laatste dag voor de vakantie is ingebracht. Ik ben tegen dus.

In plaats van die apk mogen ze van mij een rijtest invoeren die iedereen om de paar jaar moet volgen. Niet behaald? Een paar rijlessen volgen tot het voldoende is en je kunt weer de weg op.
Dat is leuk, maar dat zegt nog steeds niks over de technische staat van de motor...
  zaterdag 28 juli 2012 @ 17:14:13 #74
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_114770156
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
Wat een kul. Ik heb een youngtimer voor de deur staan die ik ook uit hobby heb en waar ik ook voor zorg. Maar die moet ook elk jaar gewoon naar de APK, hoor. En de keurmeester boeit het geen ruk of het een hobby-auto is of niet als de homokineten aan vervanging toe zijn.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 28 juli 2012 @ 17:19:12 #75
53151 T42
Pinball Wizard
pi_114770376
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 16:53 schreef Pap89 het volgende:
Is het niet aan de pk's gebonden of gewicht?
Quad van 700cc is op auto kenteken, maar door het zeer lage gewicht geen apk nodig :D
ken je die 3wieler die altijd bij mr bean rond rijdt (een robin)
die zijn nu ook apk vrijgesteld door het gewicht maar je hebt wel 70pk
  zaterdag 28 juli 2012 @ 17:20:48 #76
53151 T42
Pinball Wizard
pi_114770438
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 16:43 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Ook. Al heb ik (nog) geen motorfiets.

[..]

Dat dus. Met een motorfiets lig je veel eerder op je bek als er iets kapotgaat; in een auto blijf je wat gemakkelijker zitten.

[..]

Geloof me maar: Ambtenaren kunnen onverwachts heel erg creatief worden. En als het niet wordt verboden, bedenken ze wel iets zoals in België... "Tuning-keuring". Duur uitziende uitdrukking voor iets wat niets toevoegt. Voor elk dingetje wat zogezegd niet origineel is betaal je ¤ 2,50 extra, men kijkt er even vluchtig naar en het is goed. Maar kost wel ¤ 2,50 per keer, per onderdeel.
En onder "tuning" verstaat men in België bijvoorbeeld ook al een dikkere kabel naar een versterkertje achterin de kofferbak... Toppunt was echter dat men een groot aantal BX-eigenaren die ¤ 2,50 tuning-boete aanrekende terwijl men met een volledig originele auto aankwam. Volgens de regeltjes was een motorkap van kunststof namelijk tuning...
ow heeft een belgische vriend van mij nooit last van gehad in zijn BX...
en die dikkere kabel is vaak ook alleen voor de sier :')
pi_114771890
Begrijp al sowieso vaak niet, waarom burgers het eens kunnen zijn met dit soort regeltjes van bovenaf opgelegd. Onze regering heeft het wel erg makkelijk met al deze meelopers :r
pi_114772158
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 17:57 schreef BlackRhino het volgende:
Begrijp al sowieso vaak niet, waarom burgers het eens kunnen zijn met dit soort regeltjes van bovenaf opgelegd. Onze regering heeft het wel erg makkelijk met al deze meelopers :r
:').
pi_114772338
Had je iets te zeggen? Mag gewoon hoor.
pi_114775081
Dacht ik al.
pi_114775111
Het geld voor Spanje moet ergens vandaan komen.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_114775841
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 19:49 schreef BlackRhino het volgende:
Dacht ik al.
Sorry hoor, ik ben niet op mijn mondje gevallen, ik lees gewoon niet elk topic weer om de minuut om te kijken of iemand mij om een reactie vraagt.

Maar ik heb eigenlijk niks op je te zeggen nee; ik vind je nogal kort door de bocht. Omdat men het dus niet eens is met jouw standpunt zijn ze meelopers. Ik vind al die mensen die de petitie ondertekenen met als reden om de overheid enkel en alleen dwars te zitten (zo interpreteer ik jouw post nu even) behoorlijke meelopers.
pi_114775843
Ik lees weer een hoop bullshit.

Lees de feiten mensen!
- bijna een verwaarloosbare hoeveelheid van de ongelukken komt door een technisch gebrek bij de motor. Waarbij ook nog eens een groot deel met de banden te maken heeft (iets wat NIET bij de APK opgelost gaat worden, want een band die net aan goed is bij de keuring is dat over 3 maanden echt niet meer).
- In andere landen waar al een APK voor motoren is is het niet beter dan in landen waar geen APK is.

Iedereen die zegt:"Het moet voor de auto, dus ook voor motoren" heeft ook een bord voor z'n kop. Ga maar eens onderzoeken waarom de APK voor auto's ooit is ingevoerd. Dat had écht zin en kon statistisch wel goed onderbouwd worden. En heeft ook significante verbeteringen opgeleverd. Iets wat bij de APK van motoren niet gaat gebeuren.
Dus een beetje jaloers geblaat daar heeft niemand wat aan. Ik ben dus bang dat al op dit soort basaal geneuzel een hoop politici om zijn. Als een soort 'gelijkheid' moeten motoren dan ook maar een APK. Ook al is het nergens op gebaseerd.

APK gaat gewoon een mooi hulpmiddel worden om bepaalde (nieuwe) regels door onze strot te douwen. Denk aan de eventuele zgn 'non tampering' wet. Dan mag je de motor niet meer opvoeren (ECU tuning o.i.d.). Of gaat men controleren of je knipperlichten wel het correcte e-nummer hebben. Allerlei zaken die dan al niks meer met veiligheid te maken hebben, en laat staan enig effect zullen hebben.

Ik ben helemaal voor de veiligheid en dingen waardoor deze veiligheid vergroot kan worden. Maar dit soort regelgeving is echt onzin, en daar kan ik me ook kwaad over maken.
Als je kijkt hoeveel dit alles zomaar gaat kosten, dat is niet normaal. Als ze die hoeveelheid geld uitgeven aan iets anders: bv reclame campagnes om mensen (voornamelijk automobilisten) iets meer bewust te maken van motorrijders. Je weet wel, daar waar de meeste dodelijke ongelukken door gebeuren "Oh.. ik heb je helemaal niet gezien!". In Engeland hebben ze daar al een term voor, een SMIDSY, Sorry Mate I Didn't See You. *BAM* Met 80 op een linksafslaande slapende automobilist.
Dat gaat op zeker al meer doden schelen dan een verplichte APK.

Of desnoods het geld steken in betere hygiëne bij ziekenhuizen. Dat scheelt ook al meer doden per jaar dan de APK. En ga zo maar door..
pi_114781911
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 17:57 schreef BlackRhino het volgende:
Begrijp al sowieso vaak niet, waarom burgers het eens kunnen zijn met dit soort regeltjes van bovenaf opgelegd. Onze regering heeft het wel erg makkelijk met al deze meelopers :r
Trouwens. Beetje zielig om gewoon een tekst te pikken van het motor-forum, vind je niet?

quote:
NR34 schreef op 28 juli 2012 @ 13:40:

[...]

Ik wil het niet eens lezen. Begrijp al sowieso vaak niet, waarom burgers het sowieso eens kunnen zijn met dit soort regeltjes van bovenaf opgelegd. Onze regering heeft het wel erg makkelijk met al deze meelopers :r
pi_114783429
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 22:40 schreef Anne het volgende:

[..]

Trouwens. Beetje zielig om gewoon een tekst te pikken van het motor-forum, vind je niet?

[..]

Misschien is ie dezelfde persoon
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_114783457
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 23:12 schreef Beach het volgende:

[..]

Misschien is ie dezelfde persoon
Dat heb ik natuurlijk al gecheckt en dat is niet zo :').

NR34 schreef op 28 juli 2012 @ 22:55:
Haha, ik ben gewoon op FOK gequote vandaag, verneem ik net uit betrouwbare bron :Y
Dit nadat iemand anders mijn tekst gejat heeft _O-
  zaterdag 28 juli 2012 @ 23:24:47 #87
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_114784075
Hij wordt nog beroemd zo :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_114784196
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef Daniel1976 het volgende:
Lijkt me een goed iets die APK.

Sinds de APK voor auto's is de kwaliteit van het nederlandse wagenpark best verbeterd.
De politie houdt minder van die totaal controles zo als vroeger. Dus ik ben daar voor motoren ook wel voor net als voor brommers eigenlijk.


ik heb nog nooit motorwrakken gezien. denk dat een motorrijder wat voorzichtiger is omdat ie maar 2 wieltjes heeft.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 23:35:54 #89
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_114784563
Gaan ze dit nou elk jaar proberen, en dan brommers en trapfietsen ook nog _O- :')
  zaterdag 28 juli 2012 @ 23:40:16 #90
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_114784707
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 16:02 schreef T42 het volgende:

[..]

want zie genoeg barrels zonder remmen en licht....
Zonder remmen? Waar?
  zaterdag 28 juli 2012 @ 23:41:25 #91
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_114784744
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 15:31 schreef Resistor het volgende:
Gewoon alles keuren wat op de openbare weg komt en waarbij je voeten niet de grond raken.

Auto's, motoren, (vooral) bromfietsen en snorfietsen. Fietsen, steps, scootmobielen, elektrische rolstoelen en Segways.
En iedereen verplicht 20 uur per dag thuis houden, als ze naar buiten moeten onder politiebegeleidng met veiligheidskleren en airbag om hun middel :Y :')
pi_114784862
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 23:40 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Zonder remmen? Waar?
Daar gooi je ¤0,50 in.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 23:53:53 #93
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_114785233
Ik heb één keer op een fiets gereden zonder remmen, moest opeens naar het station (was maar 2 min fietsen) en geen goede fiets maar godver dat doe je niet voor je lol zeg..
pi_114787062
in de ongevalsstatistieken wordt banden als meest voorkomend genoemd, is dit op basis van geen profiel is oorzaak of wat anders?

want bij veel banden zit er een profiel ingesneden omdat het verplicht is om profiel te hebben. maar deze banden zouden zonder profiel net zo goed presteren onder natte en droge omstandigheden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 29 juli 2012 @ 00:38:26 #95
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_114787216
Ben je er wel eens in een bocht achtergekomen dat je een lekke band had? Da's ook een 'banden gerelateerd euvel' he ;) Als je dan toevallig net plat in een snelweg op- of afrit duikt, lig je gewoon op je plaat.
Overigens wederom niet iets wat een APK gaat voorkomen :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 29 juli 2012 @ 00:40:14 #96
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_114787298
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 00:35 schreef densmee het volgende:
in de ongevalsstatistieken wordt banden als meest voorkomend genoemd, is dit op basis van geen profiel is oorzaak of wat anders?

want bij veel banden zit er een profiel ingesneden omdat het verplicht is om profiel te hebben. maar deze banden zouden zonder profiel net zo goed presteren onder natte en droge omstandigheden
Auto's zijn de meest voorkomende oorzaak, niet banden.

Als eenzijdig onderschatten situatie, daar gaan je banden niet aan helpen, maar zonder profiel hetzelfde presteren, wil je het testen want dat klopt toch echt niet!
pi_114787303
quote:
3s.gif Op zondag 29 juli 2012 00:38 schreef Sounddragon het volgende:
Ben je er wel eens in een bocht achtergekomen dat je een lekke band had? Da's ook een 'banden gerelateerd euvel' he ;) Als je dan toevallig net plat in een snelweg op- of afrit duikt, lig je gewoon op je plaat.
Overigens wederom niet iets wat een APK gaat voorkomen :')
ja met een platte band mag hij wel afgekeurd worden inderdaad.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_114787337
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 00:40 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Auto's zijn de meest voorkomende oorzaak, niet banden.

Als eenzijdig onderschatten situatie, daar gaan je banden niet aan helpen, maar zonder profiel hetzelfde presteren, wil je het testen want dat klopt toch echt niet!
er zijn toch genoeg supersport banden waar dat toch zeker wel zo is. ik zal eens kijken of ik nog iets gevonden kan krijgen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 29 juli 2012 @ 00:41:15 #99
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_114787349
quote:
3s.gif Op zondag 29 juli 2012 00:38 schreef Sounddragon het volgende:
Ben je er wel eens in een bocht achtergekomen dat je een lekke band had? Da's ook een 'banden gerelateerd euvel' he ;) Als je dan toevallig net plat in een snelweg op- of afrit duikt, lig je gewoon op je plaat.
Overigens wederom niet iets wat een APK gaat voorkomen :')
Met een halve bar verschil denk ik bij de eerste bocht al van heuj er klopt iets niet maar dat zijn dan gewoon de koude banden :')
  zondag 29 juli 2012 @ 00:41:18 #100
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_114787351
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 00:40 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Auto's zijn de meest voorkomende oorzaak, niet banden.

Als eenzijdig onderschatten situatie, daar gaan je banden niet aan helpen, maar zonder profiel hetzelfde presteren, wil je het testen want dat klopt toch echt niet!
Ga dat eens roepen op de paddock van de motoGP? 8-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')