Hadith over het vasten:quote:O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die vóór u waren was
voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn. [al-Baqarah 2:183]
- Enquote:"Allah (c.c.) zegt: alle daden van de zoon van Adam (dus de mens) zijn voor hem zelf, behalve het vasten, dit is voor Mij en Ik zal hem ervoor belonen. Het vasten is een schild. Wanneer een van jullie een dag aan het vasten is, behoort hij alle zinloze gepraat te vermijden en geen rumoer te maken. Mocht iemand hem beschimpen of met hem willen vechten, dan moet hij zeggen: ik ben aan het vasten. Bij God is de adem van een vastende beter dan de geur van muskus"
Nee, geen idee. Ik ga ook niet wachten tot 04:00. Ik ga straks even wat een boterham smeren denk ik. Nog tips om straks niet duizelig neer te vallen op werk?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Goeie vraag, nog geen idee, jij wel?
Dat is lang dit jaar zegquote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tussen Fajr en Magreb mag men niet eten http://www.islamicfinder.(...)?country=netherlands
Wat voor werk doe je, intensief?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:21 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Nee, geen idee. Ik ga ook niet wachten tot 04:00. Ik ga straks even wat een boterham smeren denk ik. Nog tips om straks niet duizelig neer te vallen op werk?
Ik moet morgen 4 voortgangsgesprekken voeren, verder zit ik heel de dag op mijn kont (verder wel hard aan het werk bovenin).quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat voor werk doe je, intensief?
Vooral veeeeeel water en fruit erbij nemen!
Persoonlijk zou ik voor wat zwaarders gaan dan enkel boterhammen, variatie van soep, vlees, fruit en idd veel water / sappen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:26 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ik moet morgen 4 voortgangsgesprekken voeren, verder zit ik heel de dag op mijn kont (verder wel hard aan het werk bovenin).
Niet op voorbereid, helaas. Vlees wordt 'm niet. Fruit weet ik niet of we het nog hebben, straks even checken. Water genoegquote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik voor wat zwaarders gaan dan enkel boterhammen, variatie van soep, vlees, fruit en idd veel water / sappen.
Misschien is het ook goed om de eerste dag niet voorbereid te zijn, is het meteen een les voor de tweede dag, wat je te wachten staat en om van alles in te slaan.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:29 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Niet op voorbereid, helaas. Vlees wordt 'm niet. Fruit weet ik niet of we het nog hebben, straks even checken. Water genoegEn soep, mwa misschien een cup a soup champignon.
Ik kom morgen pas rond 23:50 thuis, dus niet echt tijd om inkopen te doenquote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Misschien is het ook goed om de eerste dag niet voorbereid te zijn, is het meteen een les voor de tweede dag, wat je te wachten staat en om van alles in te slaan.
Oef, dat wordt voor jou wel een hele lange dag dan. Ik denk dat ik ga voor wat ik hierboven allemaal opnoemde.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:32 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ik kom morgen pas rond 23:50 thuis, dus niet echt tijd om inkopen te doenZaterdag pas weer. Weet je al wat jij gaat eten?
En waarom adviseer je fruit te eten?
Lekker uitgebreid dus. Krijg je vlees zo vroeg in de ochtend wel binnen?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Oef, dat wordt voor jou wel een hele lange dag dan. Ik denk dat ik ga voor wat ik hierboven allemaal opnoemde.
Fruit, goed voor je weerstand, stofwisseling en vitaminen.
Jup, misselijk en volvreten en dan om 7 uur ochtend al psychologisch hongerlijden.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:36 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Lekker uitgebreid dus. Krijg je vlees zo vroeg in de ochtend wel binnen?
Onzin, je wilde zelfquote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:37 schreef NanKing het volgende:
Hoi ik moest hier posten van die terrorist hierboven.
Ok goed puntquote:
Moet je niet werken/studeren?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jup, misselijk en volvreten en dan om 7 uur ochtend al psychologisch hongerlijden.
Ik ga niet slapen, dus denk dat dat me wel lukt, ook in mate natuurlijk.
Op een werkdag niet echt, dan wordt het meer dagrust, na het werken.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:39 schreef yvonne het volgende:
Kom je wel aan je nachtrust in deze periode?
Kijk, er één bijna te pakken dit jaarquote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:40 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ok goed punt.
Maar serieus ik zou geen moeite hebben met het niet eten maar niet roken. Ik wil helemaal gestopt zijn met roken en dan doe ik zeker mee.
Eerste helft van de Ramadan vrijgenomen wegens opgebouwde vakantiedagen, 2e helft werken, maar dan zijn de dagen al korterquote:
Slaap lekker babequote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:42 schreef NanKing het volgende:
Maar heel veel succes weer dit jaar Trigger, ik zal aan je denken
Niet eerlijk. Mag niet he. Je moet doorgaan met je dagelijkse leven, niet?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Eerste helft van de Ramadan vrijgenomen wegens opgebouwde vakantiedagen, 2e helft werken, maar dan zijn de dagen al korter
Vroeg of laat moest ik ze toch opnemen, dus waarom niet nu? Je moet je dagen nuttig doorbrengen, dat is waar.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:45 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Niet eerlijk. Mag niet he. Je moet doorgaan met je dagelijkse leven, niet?
Is dit een gelegenheid moslim?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Feestdagen en speciale dagen is anders!
Gast, laat je obsessie met mij los.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 01:14 schreef De_Ilias het volgende:
Triggershot je doet mee met de ramadan, je komt bij mij echt over als een moslim, ik wil je graag als een moslimbroeder zien en ook noemen, hoedan ook Allaaho huwa aladie ya3lamo maf fie l qoloob.
Ja, alleen hoeft dat niet in iedere topic besproken te worden, goed?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 01:17 schreef De_Ilias het volgende:
Triggershot het doet mij gewoon pijn. En ik ben serieus.
Ben je nog op werk?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 01:19 schreef Baghdaddy het volgende:
Veel Marrokkanen en Turken zeg hier op Schiphol, iedereen aan het vluchten.
Volgende lading is onderweg.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 01:21 schreef De_Ilias het volgende:
Veel Nederlandse en Duits Marokkanen in Marokko zijn deze dagen weer terug gegaan naar Europa.
Qwayiz hamdulilah!quote:
Alleen heb je dit keer hongerige moslimsquote:Op vrijdag 20 juli 2012 01:24 schreef De_Ilias het volgende:
Het lijken net Joden van de ww2 zo te horen.
Geen vakantie dit jaar?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 01:26 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Qwayiz hamdulilah!
[..]
Alleen heb je dit keer hongerige moslims
Ha Ha .quote:Op vrijdag 20 juli 2012 01:24 schreef De_Ilias het volgende:
Het lijken net Joden van de ww2 zo te horen.
Jawel, dat wel. Als het maar 1 slokje is.quote:
Ik ben geen Anti Semiet en ik bedoel hier niets verkeerds mee, integendeel wij Marokkanen staan bekend om onze vriendelijke houding jegens onze Joodse medemens. (Marokkanen in Marokko en geen rifstraathangjongeren in Nederland)quote:
Ben kort naar Turkije en Irak geweest en als het een beetje mee zit, vier ik het suikerfeest in Tunesie! Jij?quote:
Na de ramadan hopelijk cyprus / istanbulquote:Op vrijdag 20 juli 2012 01:33 schreef Baghdaddy het volgende:
[..]
Ben kort naar Turkije en Irak geweest en als het een beetje mee zit, vier ik het suikerfeest in Tunesie! Jij?
quote:Op vrijdag 20 juli 2012 01:27 schreef Oceanview het volgende:
Ik zat als klein kind ziek op school tijdens de ramadan en die afdelingsleider van zal ik je ouders bellen of je een slokje water mag drinken? ja daar gaan zij niet over.
Je hebt nog genoeg tijd, maar slaapze.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 02:13 schreef xaban06 het volgende:
Zo, water gedronken, banaan en paar boterhampjes gegeten. Nu slapen
Stoppen jullie trouwens met eten als het fajr is? Wij stoppen ongeveer zo'n 20 minuten daarvoor.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tussen Fajr en Magreb mag men niet eten http://www.islamicfinder.(...)?country=netherlands
Gewoon proberenquote:Op vrijdag 20 juli 2012 00:40 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ok goed punt.
Maar serieus ik zou geen moeite hebben met het niet eten maar niet roken. Ik wil helemaal gestopt zijn met roken en dan doe ik zeker mee.
quote:
Iets er voor idd.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 02:29 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
[..]
Stoppen jullie trouwens met eten als het fajr is? Wij stoppen ongeveer zo'n 20 minuten daarvoor.
Gewoon een voorbeeld van de temperaturen in Marokko tijdens de zomer. In het zuiden is het dan 40 a 50 graden en in het noorden ligt het kwik tussen de 20 a 30 graden.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 01:22 schreef De_Ilias het volgende:
Siyaam met 40 a 50 graden is geen grapje.
Larache is warmer dan Fes?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:11 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Gewoon een voorbeeld van de temperaturen in Marokko tijdens de zomer. In het zuiden is het dan 40 a 50 graden en in het noorden ligt het kwik tussen de 20 a 30 graden.
[ afbeelding ]
Even serieus, je kan toch niet leven met 49°c? Zitten die gasten van 8u tot 22u binnen ofzo?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:11 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Gewoon een voorbeeld van de temperaturen in Marokko tijdens de zomer. In het zuiden is het dan 40 a 50 graden en in het noorden ligt het kwik tussen de 20 a 30 graden.
[ afbeelding ]
Binnen met de airco aan natuurlijk. Niet naar buiten gaan als het echt niet nodig is.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:20 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Even serieus, je kan toch niet leven met 49°c? Zitten die gasten van 8u tot 22u binnen ofzo?
Maar de jeugd moet zich daar toch vervelen. Hele dag binne zitten.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:21 schreef o.us het volgende:
[..]
Binnen met de airco aan natuurlijk. Niet naar buiten gaan als het echt niet nodig is.
Marokko heeft dit jaar al aantal keren last gehad van een paar hittegolven.
Het verschilt, he o.us. Je kunt volgens mij het best naar Nador gaan om te vasten. Zuiden is heel warm.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:19 schreef o.us het volgende:
[..]
Larache is warmer dan Fes?Ik ben daar wel even stil van.
In Marokko? met 45°c? en niet drinken?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:26 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Het verschilt, he o.us. Je kunt volgens mij het best naar Nador gaan om te vasten. Zuiden is heel warm.![]()
Moet vandaag werken (vakantiewerk). Vrachtwagens lossen zonder drinken. Wordt aardig wennen vandaag. Altijd gewend om veel te drinken.
Valt reuze mee. Je eet wel wat meer dan normaal, en je leeft voornamelijk 's nachts. Dat geldt als je niet moet werken, maar dat gaat hem voor mij niet worden. Werk veel zomers.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:28 schreef smitjew het volgende:
Maar als het donker is prop je je vol toch ?
Nee, ook geen water.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:28 schreef capuchon_jongen het volgende:
Mag je dan ook geen water drinken voor je geloof? tijdens de vasten?
maar je hoeft er niet persè aan me te doen toch ?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:29 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Valt reuze mee. Je eet wel wat meer dan normaal, en je leeft voornamelijk 's nachts. Dat geldt als je niet moet werken, maar dat gaat hem voor mij niet worden. Werk veel zomers.
Jawel, is een van de 5 zuilen. Afijn, als je een goede reden hebt, kun je het later inhalen. Bijvoorbeeld zwangere vrouwen of mensen die ziek zijn en die echt niet zonder eten kunnen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:30 schreef smitjew het volgende:
[..]
maar je hoeft er niet persè aan me te doen toch ?
idd ik vind de koran ook beter geschreven als de bijbel, dieper over nagedacht.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:32 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Jawel, is een van de 5 zuilen. Afijn, als je een goede reden hebt, kun je het later inhalen. Bijvoorbeeld zwangere vrouwen of mensen die ziek zijn en die echt niet zonder eten kunnen.
Ja de interpunctie is werkelijk vele malen beter...quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:33 schreef smitjew het volgende:
[..]
idd ik vind de koran ook beter geschreven als de bijble , dieper over nagedacht.
Binnenkort effe goed lezen
ook wetenschapelijk gezien.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:34 schreef Arcadia het volgende:
[..]
Ja de interpunctie is werkelijk vele malen beter...
Larache ligt in het noordwesten aan zee, vlakbij Tanger en Asilah terwijl Fes een van de warmste plekken is van Marokko. Vandaar de verbazing.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:26 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Het verschilt, he o.us. Je kunt volgens mij het best naar Nador gaan om te vasten. Zuiden is heel warm.![]()
Moet vandaag werken (vakantiewerk). Vrachtwagens lossen zonder drinken. Wordt aardig wennen vandaag. Altijd gewend om veel te drinken.
Of je blijft wakker 's nachts en slaapt overdag. Hoef je nog maar een paar uur mee te doen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:22 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Maar de jeugd moet zich daar toch vervelen. Hele dag binne zitten.
Je kan altijd een dagje mee vastenquote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:33 schreef smitjew het volgende:
[..]
idd ik vind de koran ook beter geschreven als de bijbel, dieper over nagedacht.
Binnenkort effe goed lezen
Ja, ik weet het.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:38 schreef o.us het volgende:
[..]
Larache ligt in het noordwesten aan zee, vlakbij Tanger en Asilah terwijl Fes een van de meest warme plekken is van Marokko. Vandaar de verbazing.
En al die Olympiers van de islamitische landen. Ben benieuwd naar de prestaties deze zomer.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:40 schreef o.us het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd hoe dit gecombineerd gaat worden met kickboksen.
Alleen nog gewichtheffen thuis, dat gaat al zwaar worden vermoed ik.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:40 schreef o.us het volgende:
O ja, je deed intensief aan fitness, haha.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:40 schreef o.us het volgende:
De wedstrijden zijn in die landen daar snachtsquote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:41 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
En al die Olympiers van de islamitische landen. Ben benieuwd naar de prestaties deze zomer.
Nee, OS worden in London gehouden. Uurtje verschil met Nederland.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:43 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
De wedstrijden zijn in die landen daar snachts
Ik had gehoord dat er een fatwa voor werd uitgeroepen, maar geen idee of daar iets van waar is.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:41 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
En al die Olympiers van de islamitische landen. Ben benieuwd naar de prestaties deze zomer.
Vlak voor iftar doen, en dan tijdens/na de iftar veel vocht en eitwitten consumeren.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:42 schreef Arcadia het volgende:
[..]
Alleen nog gewichtheffen thuis, dat gaat al zwaar worden vermoed ik.
ja want samen gaat nietquote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:44 schreef Triggershot het volgende:
Morgen krijgen jullie spijt dat jullie je tijd niet hebben benut om meer te eten ipv te fokken!
Ja heerlijk, van 11 tot 7 werken. 8 uur thuis, tot 4 uur slapen ( lees tot 6 uur in bed )quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:44 schreef smitjew het volgende:
Maar zullen veel moslims de nacht ploeg willen , lekker eten onder het werk en dan in de middag slapen
Bodybuilden en kickboksen, al denk ik dat ik het erg moeilijk ga trainen tijdens mijn kickbokstraining morgen. Ben gewend om veel te drinken en agressief uit te halen tijdens het sparrenquote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:43 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
O ja, je deed intensief aan fitness, haha.
Mogen we ook geen water drinken?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:47 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
En nu is het echt voorbij. Geen eten en geen drinken. Ik wil nog een glaasje water, maar het kan niet
"quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:44 schreef o.us het volgende:
[..]
Ik had gehoord dat er een fatwa voor werd uitgeroepen, maar geen idee of daar iets van waar is.
Aangezien Marokko uitkomt in het atletiek en voetbal deze Spelen.
Wat is de bedoeling hiervan?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:48 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
[..]
Misschien nog een heel klein beetje
Ach, niet gezien = nooit gebeurd.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:48 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
[..]
Je mag ook niet meer liegen hé.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:48 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
[..]
Ach, al die kalenders laten allemaal verschillende tijden zienquote:
O k.. O wacht ik mag niet meer vloeken!quote:
Nou, jongens. Ik ga. Even 2 uurtjes slapen en dan opstaan om te gaan werken.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:52 schreef smitjew het volgende:
Tegen jezelf liegen moet je nooit doen , komt nooit iets goeds van.
Als je ergens aan begint ook aan houden , niet afzwakken.
Tisba7 al khair.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:53 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Nou, jongens. Ik ga. Even 2 uurtjes slapen en dan opstaan om te gaan werken.
Toch vraag ik mij af of het bij dat meisje in scene is gezet of niet, gezien iedereen zo stellig weigertquote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:52 schreef smitjew het volgende:
Tegen jezelf liegen moet je nooit doen , komt nooit iets goeds van.
Als je ergens aan begint ook aan houden , niet afzwakken.
Kan je niet beter wakker blijven? Ik ben juist brak na 2 uurtjes.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:53 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
ik ga ook slapenquote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:53 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Godzijdank mag je wel FOK!kenquote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:53 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
[..]
Ach, al die kalenders laten allemaal verschillende tijden zien
[..]
O k.. O wacht ik mag niet meer vloeken!
Nah, een beetje dutten. Geen diepe slaap.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:54 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
[..]
Kan je niet beter wakker blijven? Ik ben juist brak na 2 uurtjes.
Komt door de tmar johquote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:54 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Bedankt o.us. Krijg er nu al meer energie van.
Slaap lekker danquote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:55 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Nah, een beetje dutten. Geen diepe slaap.
Nah, begin liever 's ochtends. Dan heb je nog wat op de maag. 'S middags begint ie aardig leeg te geraken, dan hoef je maar een paar uur.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:54 schreef smitjew het volgende:
[..]
ik ga ook slapenhoef pas om 2 uur te werken maar wel hele dag.
moet van 14.00 tot 22.00quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:56 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Nah, begin liever 's ochtends. Dan heb je nog wat op de maag. 'S middags begint ie aardig leeg te geraken, dan hoef je maar een paar uur.
Misschien is ze ongesteld? Of denkt ze, geef hier dat geld ik ga wel inhalen in decemberquote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Toch vraag ik mij af of het bij dat meisje in scene is gezet of niet, gezien iedereen zo stellig weigert
Misschien idd, anders is het echt wel een zwaar trieste iets wat ik niet mag zeggen nu.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:59 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
[..]
Misschien is ze ongesteld? Of denkt ze, geef hier dat geld ik ga wel inhalen in december
Ik mis daarvoor net het stukje motivatie omdat ik het vrijwillig zou doen en niet vanuit het geloof, snap je?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 02:29 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
Gewoon proberenDe eerste paar dagen zijn altijd rot, maar na een tijdje wen je er toch wel aan. Vorig jaar rookte ik de laatste twee weken van Ramadan ook niet meer na zonsondergang.
Niet aan denken en gewoon doorgaan met het leven. Werk, studie. wat je ook bezighoudt en dan is de dag zo voorbijquote:
Het was uit pure gewenning.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 10:16 schreef TheClown1 het volgende:
[..]
Niet aan denken en gewoon doorgaan met het leven. Werk, studie. wat je ook bezighoudt en dan is de dag zo voorbij
geen enkel probleem. ik post een beetje, werk een beetje en de dag is zo voorbijquote:Op vrijdag 20 juli 2012 10:19 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
Het was uit pure gewenning.
Wij kunnen dit.
En ik bevind me deze zomer dus in Safi, heb ik lekker pech.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 03:11 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ja, al uren.quote:
Nou vooruit!quote:Op vrijdag 20 juli 2012 14:28 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
[..]
Ik zeg toch: uit gewenning.
Lief doen Trigg.
Zijn ze welquote:Op vrijdag 20 juli 2012 16:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Die zien er niet eens lekker uit.
Raar maar waar maar dit doet mij helemaal nietsquote:
Overdag slapen is geen optie?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 16:25 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Het enige vervelende is dat het zo laat is. Je moet gaan eten en dan een uur later weer gaan slapen. Was veel beter geweest als het tot 20:00 ofzo was dan heb je nog wat tijd over.
Vandaag ging het nog wel (hebt tot 12 uur geslapen) maar morgen gewoon werken dan zit overdag slapen er niet echt in of ik moet in de middag gaan slapen wat me waarschijnlijk niet gaat lukken.quote:
Hoelaat moet ik er zijn?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 21:12 schreef xaban06 het volgende:
Vanochtend inkopen gedaan:
Fruit: Appel, perzik en druiven.
Brood: Zachte witte bolletjes en ontbijtkoek.
Moet wel voldoende zijn voor sahur
En morgenavond ga ik manti eten![]()
En straks kipfiletstukjes met rijst
Neem je wel baklava mee? Geen tijd gehad om te kopen. En laatst toen ik het zelf gemaakt had, was het niet echt geluktquote:
Gulluoglu?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 21:16 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Neem je wel baklava mee? Geen tijd gehad om te kopen. En laatst toen ik het zelf gemaakt had, was het niet echt gelukt
http://www.gulluoglu.nl/nl/bestellen.htmlquote:Op vrijdag 20 juli 2012 21:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vrienden verkochten ze een tijdje
Het is wel heerlijk, verschil met Turkije zal er vast wel zijn, maar is beter dan al die namaakquote:Op vrijdag 20 juli 2012 21:22 schreef xaban06 het volgende:
[..]
http://www.gulluoglu.nl/nl/bestellen.html
Ik vraag me alleen wel af of het 'de Gulluoglu' is.
Misschien eens een keer bestellen dan. Zal wel prijzig zijn, maar is het wel waard.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 21:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is wel heerlijk, verschil met Turkije zal er vast wel zijn, maar is beter dan al die namaak
Als je in Amsterdam bent kan je ook kleine porties meteen eten in de centrum.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 21:24 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Misschien eens een keer bestellen dan. Zal wel prijzig zijn, maar is het wel waard.
Gaat lastig met vasten abi.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 21:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als je in Amsterdam bent kan je ook kleine porties meteen eten in de centrum.
Ik vind baklava speciaal met Ramazan, bayram enzo. Als ik het dagelijks ga eten ben ik binnen no-time 10kg bijgekomen. Alhoewel Nadir Gullu beweerd van niet (hij beweerd dat het zelfs gezond is).quote:
Daar twijfel ik wel heel erg aan, dat het gezond is om dagelijks te eten.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 21:28 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Ik vind baklava speciaal met Ramazan, bayram enzo. Als ik het dagelijks ga eten ben ik binnen no-time 10kg bijgekomen. Alhoewel Nadir Gullu beweerd van niet (hij beweerd dat het zelfs gezond is).
Pizza. Ik hoop nog wat kilo's kwijt te raken, maar dat gaat zo natuurlijk niet gebeurenquote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:07 schreef waaromniet1988 het volgende:
Wat hebben we gegeten vandaag?
Ik een soepje, visje en een sausje
op dat tijdstip niemand waarschijnlijkquote:
Ga baklava maken, ben je 4 uur zoet.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 23:49 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
[..]
Pizza. Ik hoop nog wat kilo's kwijt te raken, maar dat gaat zo natuurlijk niet gebeuren![]()
Zit nog te denken wat ik voor shor zal eten. Heb eigenlijk niet zoveel thuis, behalve wat oud brood en bona. Ik wilde vandaag boodschappen doen, maar het was zo druk dat ik gewoon weer terug naar huis ging. Al die moslims met hun karretjes vol met eten, alsof ze voor een langere tijd moeten onderduiken![]()
Ik vind de weekenden en vrije dagen altijd het moeilijkst. Heb dan niet zoveel te doen en er is geen afleiding. Dan zit ik de hele dag maar naar die kookprogramma's en recepten online te kijken
Nog steeds wakker. Als ik van de moskee thuis kom is het 01:00 uur. Dan heeft het niet veel zin om nog te gaan slapen tot 03:00 uur.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 01:51 schreef xaban06 het volgende:
Iedereen al wakker voor sahur? Of gewoon nog steeds wakker
Dit dus.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 02:00 schreef waaromniet1988 het volgende:
Ik kom altijd niet verder dan een paar boterhammen en heel veel water
het laatste, vandaag tot 1330 geslapen en daarna nog eens van 2000 tot 2140, dat wordt dus pas na het ochtend gebed pittenquote:Op zaterdag 21 juli 2012 01:51 schreef xaban06 het volgende:
Iedereen al wakker voor sahur? Of gewoon nog steeds wakker
Ja dat mag, nee is niet aangeraden.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 02:32 schreef MarokkaanseKip het volgende:
Het is toch ook toegestaan om tawareeh even voor fajr te bidden? Of niet?
Slaap lekkerquote:Op zaterdag 21 juli 2012 02:49 schreef xaban06 het volgende:
Zo. Ontbijtkoekjes, brood, fruit en water binnengewerkt,
Ik ga slapen
Beetje te veel informatie misschien.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 02:51 schreef Dibble het volgende:
Nog ff snel paar keer rukken voor de zon opkomtteringzooi, moet ook nog eten klaarmaken!
Het is toch het beste om in het laatste deel van de nacht te bidden of heb ik dat misquote:Op zaterdag 21 juli 2012 02:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja dat mag, nee is niet aangeraden.
Taraweeh?quote:Op zaterdag 21 juli 2012 03:02 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
Het is toch het beste om in het laatste deel van de nacht te bidden of heb ik dat mis
Ik raak in de war van al die verschillende gebeden.quote:
Meer antwoorden met Ahadith dan je lief isquote:Op zaterdag 21 juli 2012 03:09 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
Ik raak in de war van al die verschillende gebeden.(
Dus als je taraweeh niet hebt gebeden is het beste om de intentie te hebben gewoon nachtgebed te doen ipv taraweeh als t bijna fajr is?
Thank youuu =Dquote:Op zaterdag 21 juli 2012 03:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Meer antwoorden met Ahadith dan je lief is![]()
http://www.protectedpearls.com/taraweehprayer.htm
Waarom vandaag pas? Serieus dat slaat echt helemaal nergens op.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 19:30 schreef De_Ilias het volgende:
Wij zijn gister begonnen met de tarawee7 gebeden in de moskee, vandaag is het onze eerste vastendag in Marokko met een 40 graden, het is goed te doen alleen krijgt men hier toch zon ontzettende dorst.
Waarom zijn jullie vrijdag begonnen?quote:Op zaterdag 21 juli 2012 19:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarom vandaag pas? Serieus dat slaat echt helemaal nergens op.
Omdat SA.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 19:44 schreef Peunage het volgende:
[..]
Waarom zijn jullie vrijdag begonnen?
Ik begrijp niet waarom mensen tijdens het vasten naar Marokko gaan.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 19:30 schreef De_Ilias het volgende:
Wij zijn gister begonnen met de tarawee7 gebeden in de moskee, vandaag is het onze eerste vastendag in Marokko met een 40 graden, het is goed te doen alleen krijgt men hier toch zon ontzettende dorst.
In mijn geval is het geen vakantie omdat ik in Marokko woon, en de meeste vakantiegangers zijn alweer terug naar Europa gegaan.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 19:54 schreef waaromniet1988 het volgende:
[..]
Ik begrijp niet waarom mensen tijdens het vasten naar Marokko gaan.
Je hebt geen vakantie en zit hele dag thuis met honger en dorst.
Dat is toch geen reden on te vasten? Vrijdag was 28 Sha3ban. Het is in Nederland onmogelijk on de Hilal te zien. Dus aan welke voorwaarde heb je voldaan om aan de maand Ramadan te beginnen?quote:
Tis gezellig met familie, de sfeer enzeuuu.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 19:54 schreef waaromniet1988 het volgende:
[..]
Ik begrijp niet waarom mensen tijdens het vasten naar Marokko gaan.
Je hebt geen vakantie en zit hele dag thuis met honger en dorst.
Ja als er eindelijk gegeten kan worden. En de rest van de tijd dan?quote:Op zaterdag 21 juli 2012 21:01 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
Tis gezellig met familie, de sfeer enzeuuu.
Anders help je haar een handje.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 22:06 schreef Dibble het volgende:
Ook zo leuk, mijn moeder maakt zoveel gerechten tegelijk dat ze nog steeds in de keuken staat met 4/5 kokende pannen en de eettafel staat gewoon leeg op 3 borden na die ik er even voor de gemak gezet heb.
Dan maar een slokje water en een sigaretje.
De Islamitische bronnen die tot vasten oproepen zijn voor meerderlei uitleg vatbaar. Onder geleerden ontbreekt consensus over de juiste interpretatie.Volgens de ene lezing dient iedere moslim(gemeenschap) afzonderlijk de opkomst van de halve maan te zien, terwijl de andere lezing de mensheid als geheel gebonden acht aan de eerste de beste persoon die de halve maan ziet.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 20:12 schreef Peunage het volgende:
[..]
Dat is toch geen reden on te vasten? Vrijdag was 28 Sha3ban. Het is in Nederland onmogelijk on de Hilal te zien. Dus aan welke voorwaarde heb je voldaan om aan de maand Ramadan te beginnen?
Dat wist ik ook al ja.. Gelukkig..quote:Op zaterdag 21 juli 2012 22:23 schreef Che_ het volgende:
Onbewust is niet verbroken, maar als je nog zit te kauwen en dan kom je erachter, mag je niet doorslikken..
Net zo smerig als die Ebru Umar.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 23:02 schreef Bilge het volgende:
In de volkskrant van donderdag betichtte ene Celal Altuntas (een afvallige Koerdische schrijver) vastende moslims van hypocrisie omdat zij zich in de schulden steken om uitgebreide iftartafels te kunnen bekostigen (terwijl ze juist aan de armen zouden moeten denken). Ik zie het al voor me: je zoekt in alle hoeken en gaten om iets negatiefs over het vasten te vinden, en als je dan niets kunt vinden verzin je maar wat want die Nederlanders geloven het toch wel.![]()
![]()
Het artikel ging over de sociale druk op (meestal afvallige) niet-moslims om tijdens de Ramadan niet in het openbaar te eten. Op zich een valide punt, maar wat dacht je van de externe pullfactors om van je geloof af te vallen? Elke randdebiel die zijn geloof afzweert komt uitgebreid in de media, wordt beladen met complimentjes, mag lekker belangrijk doen op allerlei conferenties en ziet zijn carrière omhoog schieten, ongehinderd door futiliteiten als competentie.
quote:Op zaterdag 21 juli 2012 23:31 schreef waaromniet1988 het volgende:
[..]
Net zo smerig als die Ebru Umar.
Verkopen hun geloof om aardig gevonden te worden door de niet-moslims. Bah bah bah
Ja, wanneer ik altijd haar stukjes las in de metro, moest het altijd een kern hebben die beweerde dat islam door en door slecht is, werkelijk misselijkmakend.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 23:31 schreef waaromniet1988 het volgende:
[..]
Net zo smerig als die Ebru Umar.
Verkopen hun geloof om aardig gevonden te worden door de niet-moslims. Bah bah bah
Ga lekker de tijd doden op FOK! .quote:Op zondag 22 juli 2012 00:30 schreef xaban06 het volgende:
*verveel*
Ik heb slaap, maar het is nog te vroeg, want ik sta niet op voor sahur. Ik moet nog anderhalf uur even door kunnen brengen. Geen koffie thuis, geen redbull.
Pff
Alsof er zoveel op fok te doen is.quote:Op zondag 22 juli 2012 00:32 schreef Klinkerbotsing het volgende:
[..]
Ga lekker de tijd doden op FOK! .
Nou ja, het heeft 0.0 te maken met ramadanquote:Op zondag 22 juli 2012 00:39 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Ramadanstruggles, is dat een optie?
Daarom mag ze nu ook wekelijks een column schrijven voor Geenstijl.quote:Op zondag 22 juli 2012 00:09 schreef Arcadia het volgende:
[..]
Ja, wanneer ik altijd haar stukjes las in de metro, moest het altijd een kern hebben die beweerde dat islam door en door slecht is, werkelijk misselijkmakend.
Hij wordt dan zo bang van je dat hij weer vrijwillig in de gevangenis van Vught gaat wonenquote:Op zondag 22 juli 2012 02:14 schreef Turquaz52 het volgende:
Zal ik ook qua woorden mijn geloof afzweren om uber veel cash en carrière op te bouwen en dan vervolgens wanneer ik aan de top ben iedereen aanwijzen en zeggen van: Ha-Ha ik ben nog steeds (Elhamdulillah) Moslim, geript!..
Of dan denkt Wilders vanL Hey! Een afgezworen Moslim, met hem moet een gesprek aan gaan en wanneer ik hem een hand geef zeggen van: Selamun Aleykum, hoe is het Wilders? Elhamdullilah met mij ook goed..
Mijn advies zou dan zijn om bij de Universiteit van Leiden te solliciteren. Daar zetelt een rechts, zionistisch bolwerk. Afsian Ellian, die zonder fatsoenlijk Nederlands te beheersen columnist werd voor NRC en Elsevier, heeft het bij de UvL tot professor rechtsfilosofie geschopt. Op FOK! loopt een topic over hem waarin hij door vrijwel iedereen wordt uitgelachen. Als zelfs hij professor kan worden, lukt het jou met twee vingers in de neus.quote:Op zondag 22 juli 2012 02:14 schreef Turquaz52 het volgende:
Zal ik ook qua woorden mijn geloof afzweren om uber veel cash en carrière op te bouwen en dan vervolgens wanneer ik aan de top ben iedereen aanwijzen en zeggen van: Ha-Ha ik ben nog steeds (Elhamdulillah) Moslim, geript!..
Of dan denkt Wilders vanL Hey! Een afgezworen Moslim, met hem moet een gesprek aan gaan en wanneer ik hem een hand geef zeggen van: Selamun Aleykum, hoe is het Wilders? Elhamdullilah met mij ook goed..
Ik zat ook met een open mond te kijken naar Efhsn Ellian toen die tijdens de dood van Theo van Gogh vaak TV aandacht kreeg, die gast kon niet eens een normale Nederlandse zin formuleren.quote:Op zondag 22 juli 2012 23:11 schreef Bilge het volgende:
[..]
Mijn advies zou dan zijn om bij de Universiteit van Leiden te solliciteren. Daar zetelt een rechts, zionistisch bolwerk. Afsian Ellian, die zonder fatsoenlijk Nederlands te beheersen columnist werd voor NRC en Elsevier, heeft het bij de UvL tot professor rechtsfilosofie geschopt. Op FOK! loopt een topic over hem waarin hij door vrijwel iedereen wordt uitgelachen. Als zelfs hij professor kan worden, lukt het jou met twee vingers in de neus.
wat is een ramadan gevoel? en wat maakt dit gevoel echt?quote:Op maandag 23 juli 2012 02:32 schreef Triggershot het volgende:
Heeft er iemand eik een echt Ramadan gevoel nou?
Ik spreek uiteraard voor mijzelf, geen idee hoe anders te uiten dan 'vroeger' was het voor mij wat spiritueler, nu lijkt het meer een taak pur sang?quote:Op maandag 23 juli 2012 02:33 schreef Slayage het volgende:
[..]
wat is een ramadan gevoel? en wat maakt dit gevoel echt?
Heb hetzelfde. Maar dat heb ik bij alles eigenlijk laatste tijd. Ik had geen ek gevoel en heb nu geen vakantie gevoel. Ben gevoelloos nu.quote:Op maandag 23 juli 2012 02:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik spreek uiteraard voor mijzelf, geen idee hoe anders te uiten dan 'vroeger' was het voor mij wat spiritueler, nu lijkt het meer een taak pur sang?
hmm kweet niet, ik denk niet dat ramadan veranderd, maar denk dat jijzelf bent veranderd en dat geldt uiteraard voor iedereen, vooral in je tiener jaren (dan spreek ik uiteraard ook voor mijzelf) dan begin je eigenlijk pas echt te beseffen wat islam is, wat moslim zijn betekent, wat ramazan is en misschien voelden die "ontdekkingen" voor jou "spiritueel" of in in ieder geval heeft het bij jou kennelijk aardig wat indruk gemaakt aangezien je zegt dat ramazan nu voor jou minder spiritueel lijktquote:Op maandag 23 juli 2012 02:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik spreek uiteraard voor mijzelf, geen idee hoe anders te uiten dan 'vroeger' was het voor mij wat spiritueler, nu lijkt het meer een taak pur sang?
geen ek gevoel omdat het een bagger tournooi was en geen vakantie gevoel omdat het een bagger zomer isquote:Op maandag 23 juli 2012 02:42 schreef mrstylo het volgende:
Ik had geen ek gevoel en heb nu geen vakantie gevoel. Ben gevoelloos nu.![]()
je zou het niet meer persoonlijk maken weet je nog?quote:Op maandag 23 juli 2012 02:44 schreef De_Ilias het volgende:
Triggershot, Als men ramadan beleeft met aanbidding en Imaan in Allaah en het veelvuldig reciteren van de Qoraan en het leren ervan, het bidden met de Djamaa3a in de Moskee, de Salaat tarawi7 bijwoont reken er dan op dat je een echt ramadangevoel krijgt. Maar als je niet gelooft in Allaah en de Koran en de boodschap van Islam, maar gewoon meedoet omdat je het als een Cultuur/traditie aspect ziet, tja dan is het een ander verhaal en loop jejezelf alleen voor de gek te houden.
Ik heb in de middag geslapenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 03:33 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Jij sliep niet, je was al wakker, telt niet
Lacmacun ne lan? Soek ne? Chineesquote:Op dinsdag 24 juli 2012 03:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Lacmacun, kippensoek, en rijst, u?
Lahmacun, krijg je daar straks geen dorst van? Zelf gemaakt?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 03:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Tis laat! En spelfouten! en soep dus.
Jup zelfquote:Op dinsdag 24 juli 2012 03:37 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Lahmacun, krijg je daar straks geen dorst van? Zelf gemaakt?
Zout houd vocht vast.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 03:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jup zelf
Jawel, maar ik drink genoeg, niet zo veel zout in.
Ayipsin broer, beni alan kiz yasadi.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 03:39 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Zout houd vocht vast.
Hamurunu kendin actin felan? Yooooooooooooook yaw
Qua gezondheid niet echt, maar als het werkt voor jou.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 03:47 schreef waaromniet1988 het volgende:
Is zout nu goed of slecht?
Ik eet namelijk chips in de nacht en drink 1 liter water
Je lichaam bevat zout, het is goed. Je moet alleen niet overdrijven.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 03:47 schreef waaromniet1988 het volgende:
Is zout nu goed of slecht?
Ik eet namelijk chips in de nacht en drink 1 liter water
't Zal wel een broodje kaas worden, als je nu nog niet weet wat je wil.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:39 schreef Peunage het volgende:
Ik weet het niet. Maar ik wil weer eten bij restaurant Meram in A'dam. Al hun eten is lekker
Ik hoef niet te kokenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:41 schreef Bilge het volgende:
[..]
't Zal wel een broodje kaas worden, als je nu nog niet weet wat je wil.
Meram, mwah. Interieur enzo is ok, maar eten zelf valt wel mee, zo goed is het ook weer niet. Ik heb het dan over Meram in R'dam.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:39 schreef Peunage het volgende:
Ik weet het niet. Maar ik wil weer eten bij restaurant Meram in A'dam. Al hun eten is lekker
Je kan nog altijd wat bestellenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:41 schreef Bilge het volgende:
[..]
't Zal wel een broodje kaas worden, als je nu nog niet weet wat je wil.
Nee ik heb het over A'dam Zuid Oost.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 21:45 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Meram, mwah. Interieur enzo is ok, maar eten zelf valt wel mee, zo goed is het ook weer niet. Ik heb het dan over Meram in R'dam.
La, ik sta al dagen alleen op en eet al dagen alleen. Wat samenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:40 schreef Bilge het volgende:
Over het ramadangevoel: ik denk dat ook niet-moslims dit kunnen ervaren, netzoals veel ongelovige Nederlanders het kerstgevoel kennen. Het gaat vooral om samen zijn: samen vroeg opstaan (of verslapen), samen honger lijden, samen de tafel dekken en samen eten, in plaats van dat iedereen zijn eigen gangetje gaat. Diegenen die het ramadangevoel missen voelen zich misschien eenzaam?
Och arme. * Bilge aait Xabanquote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:43 schreef xaban06 het volgende:
[..]
La, ik sta al dagen alleen op en eet al dagen alleen. Wat samen
Ik ben getrouwd ja. Vrouw is al paar dagen in het ziekenhuis met kleine.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 22:49 schreef Bilge het volgende:
[..]
Och arme. * Bilge aait XabanJij was toch getrouwd. Vast vrouwlief niet?
Mooie column over het ramadangevoel van een zuster:
http://www.wijblijvenhier.nl/1651/mijn-ramadangevoel/
Samenvatting in gewone mensentaal please?quote:Op woensdag 25 juli 2012 13:55 schreef Arcadia het volgende:
http://www.alanaragon.com(...)mittent-fasting.html
Dat ramadan goed kan zijn voor fitnessers en sporters, alhoewel je slechter presteert tijdens de ramadan en 2 weken erna. Voor vele mensen heeft het een heel erg sterk positief effect op de vetverbranding en gewichtstoename qua spiermassa. Dit is de enige onafhankelijke onderzoek dat niet in het begin uitgaat van een oordeel, wat betreft ramadan en zijn effecten op de lichaam van een sporter.quote:Op woensdag 25 juli 2012 21:42 schreef Bilge het volgende:
[..]
Samenvatting in gewone mensentaal please?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |