quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:52 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En met welke voet wil je dan gas geven? Benzine en zeker LPG slaat een stuk makkelijker af.
[..]
Zeker bij LPG moet je met normaal wegrijden al gas bijgeven (tenminste, met de LPG wagens waar ik in rijd).
quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:53 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Koppeling op laten komen tot aangrijping
Voetrem los (benzine blijft nu stil staan, maar rolt niet achteruit, diesel rijd misschien al vooruit)
Gas erbij.
Zo moeilijk is het toch niet?
Tja, dan moet je wel de "normale" hellingproef doen idd. Maar zo erg is dat toch niet..quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
De LPG wagens waar ik in rijd/heb gereden slaan af als je dat geintje uit haalt.
Dan gebruik je de koppeling niet goed.quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
De LPG wagens waar ik in rijd/heb gereden slaan af als je dat geintje uit haalt.
Even een kwartiertje oefenen op een leeg parkeerterrein om het gevoel voor de koppeling goed te krijgen wil wel eens helpen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
De LPG wagens waar ik in rijd/heb gereden slaan af als je dat geintje uit haalt.
Wel de koppeling op laten komen tot het aangrijpingspunt voordat je je voetrem los laat natuurlijk. En dan gas bij.quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
Nouja, eigenlijk wel, aangezien je zodra de voetrem losgelaten wordt en je niets doet, achteruit rolt en dit met de handrem niet zo is.
Kan wel, maar niet verstandig, want duurt te lang. Koppeling laat je langzamer opkomen en langer slippen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:02 schreef delano.888 het volgende:
Dus bij LPG kan je nooit langzaam wegrijden zonder gas bij te geven? Filerijden is dan zeker uberkut met LPG.. (dat doe ik nu alleen met koppel zonder gas)
Sorry, maar onzin.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:45 schreef rycemasta het volgende:
[..]
Kan wel, maar niet verstandig, want duurt te lang. Koppeling laat je langzamer opkomen en langer slippen.
Tip van een ex-instructeur: Luister naar je instructeur en vergeet wat er hier gezegd wordt.quote:Op woensdag 18 juli 2012 19:05 schreef -Dries- het volgende:
Hehe, grappig om al die verschillende meningen te lezen. Morgen ga ik in ieder geval de hellingproef (dus met handrem) oefenen
???quote:Op woensdag 18 juli 2012 18:50 schreef vannelle het volgende:
[..]
Sorry, maar onzin.
Gebruik van de koppeling maakt niet uit, in beide gevallen wil je'm niet af laten slaan.
In beide gevallen gaat het om het aangrijpingspunt van de koppeling.
Enige verschil is dat de ene motor eerder afslaat dan de andere maar bij allebei moet je gewoon gevoel voor de koppeling hebben.
Dat is niet wat je eerder typte, je typte dat het onverstandig zou zijn en daar reageerde ik op.quote:Op woensdag 18 juli 2012 19:45 schreef rycemasta het volgende:
[..]
???
Als een motor eerder de neiging heeft tot afslaan, moet je dus de koppeling langer en lichter op het aangrijpingspunt houden. Wat is daar onzin aan?
kee, snap ik. Maar het kán wel en daar ging het over.quote:Op woensdag 18 juli 2012 19:54 schreef rycemasta het volgende:
Ik bedoelde onverstandig in de zin van dat het te lang duurt en je niet bijster vlot van je plaats komt.
Een soort klaslokaal waar je met zn allen naar 2 schermen kijkt (in Groningen tenminste)quote:Op woensdag 18 juli 2012 19:53 schreef tomaat52 het volgende:
Hoe ziet het theorielokaal eruit? Heb je je eigen scherm of kijk je gezamenlijk naar 1 of meerdere schermen?
quote:Op woensdag 18 juli 2012 20:01 schreef princess-a het volgende:
[..]
Een soort klaslokaal waar je met zn allen naar 2 schermen kijkt (in Groningen tenminste)
Thanks.quote:
dtquote:Op woensdag 18 juli 2012 20:46 schreef delano.888 het volgende:
In Arnhem 6 schermen. (wie bied meer?)
Niet, in Arnhem waren maar twee schermen leugenaar!quote:Op woensdag 18 juli 2012 20:46 schreef delano.888 het volgende:
In Arnhem 6 schermen. (wie bied meer?)
Weet niet waar jij zat maar in het theorielokaal van Arnhem hadden ze toch echt wel 6 schermen, ik zat dan ook op stoel 42 en t ging volgens mij tot 60 dus weet niet hoe je dat met 2 schermen wil doen..quote:Op woensdag 18 juli 2012 22:16 schreef tuut-chips het volgende:
[..]
Niet, in Arnhem waren maar twee schermen leugenaar!
Oh dan zat ik in een andere, zat in die meteen naast de balie. Ging ook maar tot 41 ofzo.quote:Op woensdag 18 juli 2012 22:28 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Weet niet waar jij zat maar in het theorielokaal van Arnhem hadden ze toch echt wel 6 schermen, ik zat dan ook op stoel 42 en t ging volgens mij tot 60 dus weet niet hoe je dat met 2 schermen wil doen..
Met een zware combinatie of steile helling kom je hier niet meer weg en is het gebruik van de handrem onvermijdelijk.quote:Op woensdag 18 juli 2012 18:50 schreef vannelle het volgende:
[..]
Sorry, maar onzin.
Gebruik van de koppeling maakt niet uit, in beide gevallen wil je'm niet af laten slaan.
In beide gevallen gaat het om het aangrijpingspunt van de koppeling.
Enige verschil is dat de ene motor eerder afslaat dan de andere maar bij allebei moet je gewoon gevoel voor de koppeling hebben.
Die overgang lijkt me best kut.quote:Op donderdag 19 juli 2012 11:52 schreef Oceanview het volgende:
Gisteren weer met mijn rij-instructeur gereden in zijn auto, in deze week was ik eindelijk gewend aan benzine moest ik weer diesel rijden.
Mwah, de auto schokte wel weer een beetje omdat het aangrijpingspunt veel anders ligt, deze ligt veel dieper dus het was eventjes weer zoeken voor de rest ging het wel goed alleen wilde ik een keer terug naar zijn 1 maar hij zei dat het mogelijk was in zijn 2 was ie toch afgeslagen.quote:Op donderdag 19 juli 2012 12:03 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Die overgang lijkt me best kut.
Al moet ik zeggen dat een 3 cilinder diesel sneller afslaat dan een 4 cilinder diesel.
Snelweg is helemaal niet eng als de snelheid tussen jou en de rest miniem is.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:13 schreef -Dries- het volgende:
Eerste keer snelweg vandaag. Spannend, maar niet zo eng als gedacht
Een 2 baans 80 weg vond ik al goed te doen, dus ik denk dat de snelweg wel mee zal vallen.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:29 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Snelweg is helemaal niet eng als de snelheid tussen jou en de rest miniem is.
Ik woon aan de A10, tijdens mijn rijlessen gold daar het 80 traject maar de dag dat ik examen aflegde was het limiet opgeheven en mocht je 100 en daar ging je gewenning.quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:13 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Een 2 baans 80 weg vond ik al goed te doen, dus ik denk dat de snelweg wel mee zal vallen.
quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:17 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Ik woon aan de A10, tijdens mijn rijlessen gold daar het 80 traject maar de dag dat ik examen aflegde was het limiet opgeheven en mocht je 100 en daar ging je gewenning.
Tijdens mijn eerste les moest ik al 80 rijden.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 11:55 schreef pietkanarie het volgende:
Woensdag mijn eerste rijles gehad. Vond het wel leuk. Maar ik ben geen snelheidsheld geloof ik. Ik vond 30 km per uur al hard . Volgende week twee uurtjes.
Op de weg waar ik reed mocht je sowieso maar 50.... De weg was vrij smal en de bochten redelijk scherp. Instructeur zei dat ik op een bredere weg met meer verkeer waarschijnlijk automatisch harder zou gaan. Maar meteen 80 km per uur? Kon je al zo ongeveer schakelen toen je begon?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 11:57 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Tijdens mijn eerste les moest ik al 80 rijden.
Ik hoefde toen 'm alleen in de versnelling te zetten. Instructrice trok op en gaf gas en eenmaal op snelheid kon ik het gas vasthouden.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:12 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Op de weg waar ik reed mocht je sowieso maar 50.... De weg was vrij smal en de bochten redelijk scherp. Instructeur zei dat ik op een bredere weg met meer verkeer waarschijnlijk automatisch harder zou gaan. Maar meteen 80 km per uur? Kon je al zo ongeveer schaken toen je begon?
Dat scheelt! Dan zou ik ook wel wat harder durven denk ik. Hoe harder je rijdt, hoe vaker je moet schakelen. En omdat ik dat schakelen nog erg ingewikkeld vind, ging ik nog niet zo hard. Eigenlijk onzin, want de instructeur kan alles corrigeren. Volgende week maar proberen om minstens 50 te rijden.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:13 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ik hoefde toen 'm alleen in de versnelling te zetten. Instructrice trok op en gaf gas en eenmaal op snelheid kon ik het gas vasthouden.
Mocht tijdens m'n eerste les ook meteen op een 80km weg, maar toen alleen nog zelf gas geven en remmen. Heel raar gevoel om op zulk een snelheid nog niet helemaal zelf controle over het voertuig te hebben wanneer je instructeur voor je schakelt.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:13 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ik hoefde toen 'm alleen in de versnelling te zetten. Instructrice trok op en gaf gas en eenmaal op snelheid kon ik het gas vasthouden.
Eigenlijk is het gewoon leuk om 80 te rijden.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:22 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Dat scheelt! Dan zou ik ook wel wat harder durven denk ik. Hoe harder je rijdt, hoe vaker je moet schakelen. En omdat ik dat schakelen nog erg ingewikkeld vind, ging ik nog net zo hard. Eigenlijk onzin, want de instructeur kan alles corrigeren. Volgende week maar proberen om minstens 50 te rijden.
Dat vond ik dus juist zo'n eng gevoel. Nu ik de wagen zelf onder controle heb ben ik ook gewoon wat relaxeder.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:23 schreef dakpan90 het volgende:
[..]
Mocht tijdens m'n eerste les ook meteen op een 80km weg, maar toen alleen nog zelf gas geven en remmen. Heel raar gevoel om op zulk een snelheid nog niet helemaal zelf controle over het voertuig te hebben wanneer je instructeur voor je schakelt.
Ja precies, als je alles zelf mag doen dan gaat het veel natuurlijker. Op een gegeven moment is 120 ook gewoon saai en ga je af en toe maar wat harder als je toch aan het inhalen bent op de snelweg. Bij 140 begon m'n instructeur wel te hinten of ik nog wel op m'n snelheid lette.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:25 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Eigenlijk is het gewoon leuk om 80 te rijden.
[..]
Dat vond ik dus juist zo'n eng gevoel. Nu ik de wagen zelf onder controle heb ben ik ook gewoon wat relaxeder.
Zoiets had ik ook. Maar ik reed dus leuk 30 km/u te hard. Dacht dat het een 80 weg was.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:27 schreef dakpan90 het volgende:
[..]
Ja precies, als je alles zelf mag doen dan gaat het veel natuurlijker. Op een gegeven moment is 120 ook gewoon saai en ga je af en toe maar wat harder als je toch aan het inhalen bent op de snelweg. Bij 140 begon m'n instructeur wel te hinten of ik nog wel op m'n snelheid lette.
Maak je daar maar niet druk over, de makkelijkste bijzondere verrichting zonder twijfel.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 17:05 schreef LDS het volgende:
Morgen weer rijles, m'n 6e. Hellingproef stond op het programma voor morgen
Nee maak me er ook niet zo'n druk om haha!quote:Op vrijdag 20 juli 2012 17:15 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Maak je daar maar niet druk over, de makkelijkste bijzondere verrichting zonder twijfel.
Als er iets is waar je geen drol van leert zijn het wel snelwegkilometers. Snelweg rijden kan iedereen, juist stadsverkeer leer je veel meer van, telkens stoppen, optrekken, afslaan, fietser hier, oma daar, kamikazepiloot op zijn brommer die je rechts nog voorbij komt.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 17:24 schreef LDS het volgende:
Hoop wel dat ik nu eens een keer op de snelweg mag rijden haha
Ben ik het niet mee eens, de eerste keer dat ik de snelweg op ging leerde ikquote:Op zaterdag 21 juli 2012 02:01 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Als er iets is waar je geen drol van leert zijn het wel snelwegkilometers. Snelweg rijden kan iedereen, juist stadsverkeer leer je veel meer van, telkens stoppen, optrekken, afslaan, fietser hier, oma daar, kamikazepiloot op zijn brommer die je rechts nog voorbij komt.
Succes man! Is echt wel lachenquote:Op zondag 22 juli 2012 17:23 schreef Toto69 het volgende:
Dinsdag om 17.10 een proefrijles en daarna z.s.m. beginnen! Zin in
Ben 17 jaar (25-04), ben benieuwd!
Spannend! Dat 'eerlijk gezegd' niet aan den examinator toegeven hequote:Op zondag 22 juli 2012 19:38 schreef coastguard_1557 het volgende:
[..]
Succes man! Is echt wel lachen
Heb morgen nog twee uurtjes en dan dinsdag examen.. Ben benieuwd, heb eerlijk gezegd niet echt het gevoel dat ik er 100% klaar voor ben.. Meer iets van 80-85. Maarja, we gaan het zien.
Succes.quote:Op zondag 22 juli 2012 17:23 schreef Toto69 het volgende:
Dinsdag om 17.10 een proefrijles en daarna z.s.m. beginnen! Zin in
Ben 17 jaar (25-04), ben benieuwd!
Nee, laten we dat inderdaad maar niet doen hé haha.quote:Op zondag 22 juli 2012 19:41 schreef princess-a het volgende:
[..]
Spannend! Dat 'eerlijk gezegd' niet aan den examinator toegeven he
Optrekken vanuit stilstand op een helling zonder achteruit te rollen.quote:Op zondag 22 juli 2012 20:15 schreef Paxcon het volgende:
Wat is eigenlijk de bedoeling van de hellingproef? Dat je de koppeling laat opkomen en dat wanneer je handrem naar beneden doet je op dat punt zit dat de auto niet voor- en achteruit rolt?
quote:Op zondag 22 juli 2012 19:38 schreef coastguard_1557 het volgende:
[..]
Succes man! Is echt wel lachen
Heb morgen nog twee uurtjes en dan dinsdag examen.. Ben benieuwd, heb eerlijk gezegd niet echt het gevoel dat ik er 100% klaar voor ben.. Meer iets van 80-85. Maarja, we gaan het zien.
Thanks herenquote:
Stoplicht oranje: gas geven.quote:
, m'n vader helpt me gelukkig ook een beetje.quote:Op zondag 22 juli 2012 20:50 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Stoplicht oranje: gas geven.
Trage omaatjes: bonuspunten.
Oh ja okequote:Op zondag 22 juli 2012 20:23 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Optrekken vanuit stilstand op een helling zonder achteruit te rollen.
Is je vader rij-instructeur?quote:Op zondag 22 juli 2012 20:53 schreef Toto69 het volgende:
[..]
, m'n vader helpt me gelukkig ook een beetje.
Aanstaande vrijdag Dus ik mag jou eerst heel veel succes wensen!quote:Op zondag 22 juli 2012 19:44 schreef coastguard_1557 het volgende:
[..]
Nee, laten we dat inderdaad maar niet doen hé haha.
Had jij nou ook niet je examen laatst?
Nope, maar met een rij ervaring van 33 jaar, weet ik zeker dat hij me wel wat tips kan geven.quote:Op zondag 22 juli 2012 21:02 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Oh ja oke
[..]
Is je vader rij-instructeur?
Niet te vergelijken.quote:Op zondag 22 juli 2012 21:07 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Nope, maar met een rij ervaring van 33 jaar, weet ik zeker dat hij me wel wat tips kan geven.
Leren schakelen is dus precies wat hij me kan leren inderdaad (Reeds gedaan), en dat is wat ik bedoelde. Alle beetjes helpen, toch?quote:Op zondag 22 juli 2012 21:12 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Niet te vergelijken.
Hij kan je leren schakelen, optrekken.. meer niet
Zou ik wel doen, ik ben er uiteindelijk veel te laat mee begonnen en had veel lessen kunnen besparen als ik mijn theorie wel al had. En je leert er ook veel dingen van die bruikbaar zijn in de lessen zelf.quote:Op zondag 22 juli 2012 21:17 schreef Toto69 het volgende:
[..]
Leren schakelen is dus precies wat hij me kan leren inderdaad (Reeds gedaan), en dat is wat ik bedoelde. Alle beetjes helpen, toch?
Wat raden jullie mij trouwens aan?
Ik heb tot September vakantie, zit nu in 5 Havo dus examenjaar.
Zou ik mijn theorie gewoon zo snel mogelijk gaan halen? Mijn instructeur raadde mij aan van wel.
Oké thanks, ik ga denk ik eerst een paar lesjes doen en dan z.s.m. theorie halen!quote:Op zondag 22 juli 2012 21:20 schreef IrCute het volgende:
[..]
Zou ik wel doen, ik ben er uiteindelijk veel te laat mee begonnen en had veel lessen kunnen besparen als ik mijn theorie wel al had. En je leert er ook veel dingen van die bruikbaar zijn in de lessen zelf.
Nee, jouw vader heeft het des tijds anders geleerd dan jij het nu geleerd krijgt en slecht gedrag is heel moeilijk af te leren.quote:Op zondag 22 juli 2012 21:17 schreef Toto69 het volgende:
Leren schakelen is dus precies wat hij me kan leren inderdaad (Reeds gedaan), en dat is wat ik bedoelde. Alle beetjes helpen, toch?
Dat is waar, maar schakelen kan toch niet zoveel kwaad?quote:Op zondag 22 juli 2012 21:21 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Nee, jouw vader heeft het des tijds anders geleerd dan jij het nu geleerd krijgt en slecht gedrag is heel moeilijk af te leren.
En wat bedoel je precies met die volgorde als ik vragen mag?quote:Op zondag 22 juli 2012 21:23 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ook voor schakelen heb je een bepaalde volgorde. En het CBR is zo'n rotorganisatie die je daar rustig op laat zakken.
Met aanhanger heb je ook van die dingen, normaal nooit zou doen, maar zij willen het, dus die ene keer doe je het dan maar.
Dat is precies hoe mijn vader het me uitlegt gelukkigquote:Op zondag 22 juli 2012 21:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
Eerst koppeling intrappen of eerst hand naar de pook, eerst koppeling op laten komen of gelijktijdig al gas bijgeven. Verder weet ik niet, dit is wat ik zo snel kan bedenken, ik denk er nooit bij na.
Haha thx, ook spannend voor jou dus. Succes!quote:Op zondag 22 juli 2012 21:06 schreef princess-a het volgende:
[..]
Aanstaande vrijdag Dus ik mag jou eerst heel veel succes wensen!
Thanks! Merk dat ik het wel echt heel spannend vind, zo stom. Heb onwijs hoofdpijn steeds, tot overgeven en migraine aan toe.. denk aan bijna niets anders en dat terwijl er niets aan de hand is als ik zak. Ik heb genoeg geld opzij gezet voor een her en vervolglessen etc, dit examen zat 'gratis' in een erg goedkope dagdeal, maar ik wil er gewoon van af en zelf lekker gaan rijden. Hoop dus dat het loslaten deze week nog wat luktquote:Op zondag 22 juli 2012 22:43 schreef coastguard_1557 het volgende:
[..]
Haha thx, ook spannend voor jou dus. Succes!
Oh das wel zuur ja! Ik heb het niet zo erg, wel in zekere mate dat als ik ´s nachts naar bed ga ik er steeds over loop te denken en dan loop ik de hele tijd te draaien. Wat als.. wat als.. waar moet ik op letten.. ben ik er wel klaar voor.. ga ik het halen.. enz enz.quote:Op zondag 22 juli 2012 23:11 schreef princess-a het volgende:
[..]
Thanks! Merk dat ik het wel echt heel spannend vind, zo stom. Heb onwijs hoofdpijn steeds, tot overgeven en migraine aan toe.. denk aan bijna niets anders en dat terwijl er niets aan de hand is als ik zak. Ik heb genoeg geld opzij gezet voor een her en vervolglessen etc, dit examen zat 'gratis' in een erg goedkope dagdeal, maar ik wil er gewoon van af en zelf lekker gaan rijden. Hoop dus dat het loslaten deze week nog wat lukt
Ik was ook echt supernerveus, nog nooit zoiets meegemaakt, was 4 dagen voor mijn examen al rusteloos, iedere nacht heel slecht geslapen en met hartkloppingen thuiszitten Eerste 5minuten van het examen nerveus en daarna ging het lekker en uiteindelijk geslaagd!quote:Op zondag 22 juli 2012 23:11 schreef princess-a het volgende:
[..]
Thanks! Merk dat ik het wel echt heel spannend vind, zo stom. Heb onwijs hoofdpijn steeds, tot overgeven en migraine aan toe.. denk aan bijna niets anders en dat terwijl er niets aan de hand is als ik zak. Ik heb genoeg geld opzij gezet voor een her en vervolglessen etc, dit examen zat 'gratis' in een erg goedkope dagdeal, maar ik wil er gewoon van af en zelf lekker gaan rijden. Hoop dus dat het loslaten deze week nog wat lukt
Alleen bij de eerste een beetje.quote:Op maandag 23 juli 2012 00:31 schreef Paxcon het volgende:
Was je ook (wel eens) zenuwachtig voor de reguliere lessen?
Met deze week en voorrijden erbij 40quote:Op maandag 23 juli 2012 00:02 schreef coastguard_1557 het volgende:
[..]
Oh das wel zuur ja! Ik heb het niet zo erg, wel in zekere mate dat als ik ´s nachts naar bed ga ik er steeds over loop te denken en dan loop ik de hele tijd te draaien. Wat als.. wat als.. waar moet ik op letten.. ben ik er wel klaar voor.. ga ik het halen.. enz enz.
Maar gaat ons wel lukken toch Hoeveel lessen heb je gehad?
Oke, heb er ook 40 gehad.quote:Op maandag 23 juli 2012 21:25 schreef princess-a het volgende:
[..]
Met deze week en voorrijden erbij 40
Nog 1 nachtje wachten voor jou! Hoe gaat het met de zenuwen? Wel fijn om te lezen hier dat iedereen zenuwachtig is/was.. het zou ook wat gek zijn als ik het niet was, maar ken het niet zo van mezelf. Ben redelijk kalm altijd onder dit soort dingen
Wanneer ga jij aan je praktijk-examen?quote:Op maandag 23 juli 2012 22:43 schreef tomaat52 het volgende:
Morgen weer een uurtje les en daarna opgeven voor het theorie-examen.
Dunno. Als het goed is binnen de 25 lessen. Zit nu op e 9e of 10e les.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:46 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Wanneer ga jij aan je praktijk-examen?
Oh je hebt nog helemaal niet veel lessen gehad dus, ik dacht dat je er wel een aantal op had zitten.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:47 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Dunno. Als het goed is binnen de 25 lessen. Zit nu op e 9e of 10e les.
Hoezo dacht je dat dan?quote:Op maandag 23 juli 2012 22:48 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Oh je hebt nog helemaal niet veel lessen gehad dus, ik dacht dat je er wel een aantal op had zitten.
Weet niet, naar gevoel ben je actief hier en weet je wel over alles iets, gewoon het gevoel dus.quote:
Jij bent ook van 95.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:50 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Weet niet, naar gevoel ben je actief hier en weet je wel over alles iets, gewoon het gevoel dus.
Ik ben ook van 95 ja.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:52 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Jij bent ook van 95.
En ach, het rijden zelf gaat goed, loop alleen nog te kloten met optrekken.
Toeteren naar lesauto's is enorm triest .quote:Op maandag 23 juli 2012 22:54 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Ik ben ook van 95 ja.
Dat aangrijpingspunt ging bij mij ook pas na 10 lessen en een hoop geclaxon achter mij.
Amsterdam he, iedereen heeft haast.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:56 schreef Keselo het volgende:
[..]
Toeteren naar lesauto's is enorm triest .
Daar heb ik geen last van. Ik probeer het ook goed te maken door bij de 2e poging sneller op te trekken.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:54 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Ik ben ook van 95 ja.
en een hoop geclaxon achter mij.
Ja heus niet altijd, maar alleen koppeling is gewoon traag als je vooraan staat en ik mag ook niet geschakeld staan dus groen -> naar 1 > koppeling rustig omhoog en dan pas gassen.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:57 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Daar heb ik geen last van. Ik probeer het ook goed te maken door bij de 2e poging sneller op te trekken.
Bij mij was het af en toe net een hoerenkast. Hoop geschud en gestuiter en gebeuk.quote:Op maandag 23 juli 2012 22:59 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Ja heus niet altijd, maar alleen koppeling is gewoon traag als je vooraan staat en ik mag ook niet geschakeld staan dus groen -> naar 1 > koppeling rustig omhoog en dan pas gassen.
En ja dat 2e poging will ik ook altijd doen maar dan ben je haastig en niet normaal en dat resulteert weer in getril enzo.
Ja dat getril geschud en alles dan hoor je ook nog van Ocean wat hoorde ik?quote:Op maandag 23 juli 2012 23:01 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Bij mij was het af en toe net een hoerenkast. Hoop geschud en gestuiter en gebeuk.
En ik mag 'm gewoon in de 1 houden bij het stoplicht, en bij stoplichten waarvan ik weet dat het lang duurt voordat ie groen is zet ik 'm in de vrij. (start stop systeem )
Het enige wat mijn instructrice dan zegt is balanceren en schijt hebben aan de rest qua snelheid. Neem de tijd.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:05 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Ja dat getril geschud en alles dan hoor je ook nog van Ocean wat hoorde ik?
Met mijn vader moet ik hem ook in zijn 1 houden als je 1e of 2e bent in de rij.
Ja je moet je sowieso niks aantrekken van je medebestuurder (in de zin van bij een stoplicht want bij de rest wel ) en gewoon op eigen houtje gaan anders raak je ook alleen maar gestrest en paniekerig.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:07 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Het enige wat mijn instructrice dan zegt is balanceren en schijt hebben aan de rest qua snelheid. Neem de tijd.
Hoe herkenbaar. En juist DAN gaat het inderdaad mis.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:10 schreef Paxcon het volgende:
Bij mij gaat het optrekken ook geregeld mis als er auto's achter me rijden. Ik wil die mensen niet laten wachten en dan laat ik dus die koppeling te snel opkomen.
Zoals ik al hierboven zei niets van aantrekken je bent niets voor niets aan het leren.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:10 schreef Paxcon het volgende:
Bij mij gaat het optrekken ook geregeld mis als er auto's achter me rijden. Ik wil die mensen niet laten wachten en dan laat ik dus die koppeling te snel opkomen.
Had vandaag toch wat vervelends Reed een wagen van de gemeente zowat in me achterbumper de hele tijd. En dan bij het stoplicht zat 'ie zeg maar gas te geven in stilstand. Hoe triest kan je zijnquote:Op maandag 23 juli 2012 23:09 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Ja je moet je sowieso niks aantrekken van je medebestuurder (in de zin van bij een stoplicht want bij de rest wel ) en gewoon op eigen houtje gaan anders raak je ook alleen maar gestrest en paniekerig.
gemeente altijd haast.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:13 schreef coastguard_1557 het volgende:
Je moet als je de koppeling laat opkomen tegelijkertijd een klein beetje gas geven. In het begin gaat het altijd langzaam, maar na een tijdje gaat het wel wat sneller. En zoals gezegd, niks van die anderen aantrekken, je hebt (hopelijk) niet voor niets een L op je dak!
[..]
Had vandaag toch wat vervelends Reed een wagen van de gemeente zowat in me achterbumper de hele tijd. En dan bij het stoplicht zat 'ie zeg maar gas te geven in stilstand. Hoe triest kan je zijn
Maar wanneer moet je gas geven. Precies op het aangrijpingspunt? Wat later? Wat eerder?quote:Op maandag 23 juli 2012 23:13 schreef coastguard_1557 het volgende:
Je moet als je de koppeling laat opkomen tegelijkertijd een klein beetje gas geven. In het begin gaat het altijd langzaam, maar na een tijdje gaat het wel wat sneller. En zoals gezegd, niks van die anderen aantrekken, je hebt (hopelijk) niet voor niets een L op je dak!
[..]
Had vandaag toch wat vervelends Reed een wagen van de gemeente zowat in me achterbumper de hele tijd. En dan bij het stoplicht zat 'ie zeg maar gas te geven in stilstand. Hoe triest kan je zijn
Je hebt 2 manieren,quote:Op maandag 23 juli 2012 23:15 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Maar wanneer moet je gas geven. Precies op het aangrijpingspunt? Wat later? Wat eerder?
Als jij de koppeling omhoog doet doe je tegelijkertijd een beetje gas, op dezelfde wijze als dat je je koppeling laat opkomen, alleen doe je je gas dus omlaag. Wel rustig en niet plankgasquote:Op maandag 23 juli 2012 23:15 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Maar wanneer moet je gas geven. Precies op het aangrijpingspunt? Wat later? Wat eerder?
Mijn ouders doen het op de eerste manier en ik leer het nu op de tweede manier.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:19 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Je hebt 2 manieren,
Gas en koppeling omhoog tot het aangrijpingspunt
of
Koppeling tot aangrijpingspunt en dan bijgassen.
Zekers, of de hele tijd een beetje remmen, werkte ook welquote:Op maandag 23 juli 2012 23:15 schreef Oceanview het volgende:
[..]
gemeente altijd haast.
Dan moet je gewoon alle tijd nemen voor het optrekken.
Ik doe de 1e manier omdat de kans op uitvallen wat kleiner is dan de 2e en omdat ik nu benzine rijd.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:21 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Mijn ouders doen het op de eerste manier en ik leer het nu op de tweede manier.
Ik zal het eens navragen.
Je moet de motor draaiend houden, dat snap ik. Anders knijp je 'm af.quote:Op maandag 23 juli 2012 23:22 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Ik doe de 1e manier omdat de kans op uitvallen wat kleiner is dan de 2e en omdat ik nu benzine rijd.
quote:
Gefeliciteerd.quote:
Zie ongeveer 50 posts hoger, blijkbaar moeten sommige bij het lessen in de vrij staan bij een stoplicht.. Ik vind t ook een beetje vreemd..quote:Op dinsdag 24 juli 2012 11:59 schreef coastguard_1557 het volgende:
In welke versnelling wil je hem anders zetten bij een stoplicht?
[..]
[..]
Bedankt
Misschien dat je voet van de koppeling af schiet en je een stukje naar voren beukt.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 11:47 schreef delano.888 het volgende:
Ik lees hierboven dat blijkbaar niet iedereen in de 1 mag staan bij t stoplicht. Wat is de gedachte daar achter? Je kan toch gewoon de koppeling inhouden?
(ik hou hem ALTIJD in de 1, ook als ik achteraan de rij sta)
Dit bijvoorbeeld, eerst moeten schakelen als hij op groen springt. Ontzettend onlogisch als je het mij vraagt..quote:Op maandag 23 juli 2012 22:59 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Ja heus niet altijd, maar alleen koppeling is gewoon traag als je vooraan staat en ik mag ook niet geschakeld staan dus groen -> naar 1 > koppeling rustig omhoog en dan pas gassen.
En ja dat 2e poging will ik ook altijd doen maar dan ben je haastig en niet normaal en dat resulteert weer in getril enzo.
Je belast de koppeling overbodig, als het je eigen auto is kan het nog maar een rijlesauto wordt intensief gebruikt en altijd voor het stoplicht enz.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 12:01 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Zie ongeveer 50 posts hoger, blijkbaar moeten sommige bij het lessen in de vrij staan bij een stoplicht.. Ik vind t ook een beetje vreemd..
Ik ook, maar blijkbaar is het slecht.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 13:39 schreef -Dries- het volgende:
Huh, ik houd altijd de koppeling in voor een stoplicht. In zijn één uiteraard.
Dat lijkt mij inderdaad ook vreemd. Maar aan de andere kant je hebt dan toch ook je rijbewijs gehaald?quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:28 schreef -Dries- het volgende:
Weet je wat me raar lijkt? De eerste keer zonder instructeur rijden..
Jaaaa gefeliciteerdquote:
Dat is heel raar ja, maar ook heel fijn. Ik had echt het idee dat ik een stuk beter ging rijden omdat hij niet naast mij zat.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:28 schreef -Dries- het volgende:
Weet je wat me raar lijkt? De eerste keer zonder instructeur rijden..
De koppeling wordt niet belast, hooguit je drukgroep/lagerquote:Op dinsdag 24 juli 2012 12:48 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Je belast de koppeling overbodig, als het je eigen auto is kan het nog maar een rijlesauto wordt intensief gebruikt en altijd voor het stoplicht enz.
Dat zou niet heel onlogisch zijn toch? Ik kan me best voorstellen dat je,zolang de instructeur er nog is, onbewust van uit gaat dat hij kan ingrijpen. Als je dan zonder instructeur rijdt weet je dat je het zelf moet doen en daardoor kan het best beter gaan (hoop ik stiekem )quote:Op dinsdag 24 juli 2012 18:33 schreef IrCute het volgende:
[..]
Dat is heel raar ja, maar ook heel fijn. Ik had echt het idee dat ik een stuk beter ging rijden omdat hij niet naast mij zat.
Toevallig net terug van mn eerste autoritje met rijbewijs. Eerst even geoefend met wegrijden etc. op een industrieterrein, samen met een vriendin van mijn moeder in haar autootje. Echt heel raar omdat ik benzine gewend ben. Ging nogal met horten en stoten. Toen het een beetje lukte rondje buiten de stad gemaakt, smalle 60-zones, ben ik dol op Vervolgens haar thuis afgezet (mag de auto een weekje lenen) en toen moest ik dus helemaal alleen naar huis rijden.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 15:28 schreef -Dries- het volgende:
Weet je wat me raar lijkt? De eerste keer zonder instructeur rijden..
Wat voor auto was dat dan? Ik heb in 4 verschillende autos gereden sinds ik mijn rijbewijs heb (3 juni) en niet 1x afgeslagenquote:Op dinsdag 24 juli 2012 20:26 schreef JochemP het volgende:
[..]
Toevallig net terug van mn eerste autoritje met rijbewijs. Eerst even geoefend met wegrijden etc. op een industrieterrein, samen met een vriendin van mijn moeder in haar autootje. Echt heel raar omdat ik benzine gewend ben. Ging nogal met horten en stoten. Toen het een beetje lukte rondje buiten de stad gemaakt, smalle 60-zones, ben ik dol op Vervolgens haar thuis afgezet (mag de auto een weekje lenen) en toen moest ik dus helemaal alleen naar huis rijden.
Ging best goed, tot ik bij het 4e stoplicht kwam richting huis. En er een auto achter me zat. En ik afsloeg. En de vrouw achter me boos keek en een handgebaar maakte. En ik nog een keer afsloeg. En nog eens. En na de 4e keer kwam ik dus half schokkend vooruit. Toen vond ik het niet meer leuk
Citroen C1. Het ging ook best goed maar als je eenmaal afslaat en er iemand achter je zit ga je haasten, raak je in paniek en word je onzeker. Dan gaat het al helemaal misquote:Op dinsdag 24 juli 2012 20:27 schreef IrCute het volgende:
[..]
Wat voor auto was dat dan? Ik heb in 4 verschillende autos gereden sinds ik mijn rijbewijs heb (3 juni) en niet 1x afgeslagen
Haha ja, ik heb het weleens met rijles gehadquote:Op dinsdag 24 juli 2012 20:28 schreef JochemP het volgende:
[..]
Citroen C1. Het ging ook best goed maar als je eenmaal afslaat en er iemand achter je zit ga je haasten, raak je in paniek en word je onzeker. Dan gaat het al helemaal mis
Met een L op het dak zijn mensen soms (lang niet altijd helaas) nog wat vergevensgezind, maar nu lijk ik gewoon een kneusquote:Op dinsdag 24 juli 2012 20:29 schreef IrCute het volgende:
[..]
Haha ja, ik heb het weleens met rijles gehad
Grappig, toen ik nog aan het lessen was had ik hem voor het stoplicht of:quote:Op dinsdag 24 juli 2012 11:47 schreef delano.888 het volgende:
Ik lees hierboven dat blijkbaar niet iedereen in de 1 mag staan bij t stoplicht. Wat is de gedachte daar achter? Je kan toch gewoon de koppeling inhouden?
(ik hou hem ALTIJD in de 1, ook als ik achteraan de rij sta)
De belasting op je koppeling is verwaarloosbaar daar waar onnodig schakelen naar vrij en weer naar 1 ook belastend is. Voor het stoplicht gewoon in zijn 1 met de koppeling in zodat je meteen kan wegrijden.quote:Op dinsdag 24 juli 2012 12:48 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Je belast de koppeling overbodig, als het je eigen auto is kan het nog maar een rijlesauto wordt intensief gebruikt en altijd voor het stoplicht enz.
Onderdeel gevaarherkenning bedoel je? Ik had daar ook problemen mee tijdens het oefenen van de examens, telkens kantje boord.quote:Op woensdag 25 juli 2012 17:38 schreef padlarf het volgende:
Ik ben ook maar eens begonnen aan het leren van de theorie. Inzicht en kennis is een eitje, maar die gevaarlijke verkeerssituaties
De antwoorden die ik bij het boekje en bij de software krijg zijn nogal tegenstrijdig, en soms staan er zelfs fouten in.
Ja gevaarherkenning idd. Een van die boekjes heet Inzicht in 150 gevaarlijke verkeerssituaties, vandaar de verwarring.quote:Op woensdag 25 juli 2012 18:06 schreef -Erick- het volgende:
[..]
Onderdeel gevaarherkenning bedoel je? Ik had daar ook problemen mee tijdens het oefenen van de examens, telkens kantje boord.
Wat je moet weten is dat gas los langzaam snelheid minderen is (dus je zou nog bij kunnen remmen). Remmen is snelheid flink verminderen.
Remmen doe je eigenlijk alleen als er direct gevaar is (bal op de straat, oude mensen die al half willen oversteken of bijvoorbeeld iemand die een houten plaat aan het tillen is die wil oversteken.)
Niets doen is meestal op voorrangswegen.
Je moet voor jezelf even een paar keer oefenen zodat jij weet wat ze bedoelen met de drie keuzes. Ook goed kijken naar de snelheid die op het dashboard staat, als jij bijvoorbeeld 50 in een 30km/u zone aan het rijden bent is dat gas los als er geen direct gevaar is.
En terecht!quote:Op woensdag 25 juli 2012 19:41 schreef tuut-chips het volgende:
Morgen een rijles, vrijdag TTT. Ik ben bang
Weet ik, en ik weet ook wel dat ik het kan, maar dan nogquote:Op woensdag 25 juli 2012 19:46 schreef dakpan90 het volgende:
[..]
En terecht!
Nee hoor, je hebt niets te verliezen.
17 uur? Dan heeft je instructeur er iig vertrouwen in. Bij mij duurde het zo lang eer ik klaar zou zijn voor een TTT, dat we maar meteen voor het echie gingen.quote:Op woensdag 25 juli 2012 19:47 schreef tuut-chips het volgende:
[..]
Weet ik, en ik weet ook wel dat ik het kan, maar dan nog
Heb nog maar 17 lessen gehad dus heb het idee dat ik best vroeg ben.
Yep, en mijn examen staat ook al voor 3 september. Denk dat het wel goed komt, afgelopen lessen gingen in ieder geval super en mijn instructeur heeft eigenlijk niet veel meer aan te merken, behalve waar we heen moetenquote:Op woensdag 25 juli 2012 19:49 schreef dakpan90 het volgende:
[..]
17 uur? Dan heeft je instructeur er iig vertrouwen in. Bij mij duurde het zo lang eer ik klaar zou zijn voor een TTT, dat we maar meteen voor het echie gingen.
Bij TTT is het alleen parkeren en keren, dus sowieso niet te vroeg. Je mag de rest van de rit zat fouten maken, krijg je meteen tips van de examinator daarover..quote:Op woensdag 25 juli 2012 19:47 schreef tuut-chips het volgende:
[..]
Weet ik, en ik weet ook wel dat ik het kan, maar dan nog
Heb nog maar 17 lessen gehad dus heb het idee dat ik best vroeg ben.
TTT was ik ook bang voor maar uiteindelijk ging het wel. Ik vond dat de examinator heel goed kon benoemen waar mijn zwakke punten lagen. Zo had ik zijstraten die ik voor mijn gevoel te snel naderde en waarna ik blij was dat er niks van rechts kwam, hij gaf dat ook exact aan. Heb trouwens vrijstellingen behaald, ondanks dat parkeren achteruit totaal misging (mocht in de herkansing vooruit) . Het is ook heel apart om zonder je instructeur te rijden en alles zelf te moeten oplossen. Ik kwam in situaties waarbij ik merkte dat als ik zelf goed nadacht ik het ook zelf kon oplossen (gelukkig bedenktijd door het rode licht )quote:Op woensdag 25 juli 2012 19:50 schreef tuut-chips het volgende:
[..]
Yep, en mijn examen staat ook al voor 3 september. Denk dat het wel goed komt, afgelopen lessen gingen in ierouder geval super en mijn instructeur heeft eigenlijk niet veel meer aan te merken, behalve waar we heen moeten
Haha, ik herken het. Wat ik deed bij kleine onoverzichtelijke kruispunten was terugschakelen naar zijn 1, koppeling in en dan heel rustig er doorheen. Dan waar het kan, dus geen zijstraatjes gasgeven richting 30 en weer loslaten, desnoods bijremmen, bij het volgende kruispunt/zijweggetje.quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:13 schreef das_phantom het volgende:
[..]
Heb over een paar weken nu examen maar heb echt een 50-50 gevoel en dan vooral met bebouwde kom. Liefst rijd ik daar met 10 km/h en de koppeling ingedrukt . Iemand nog tips daarvoor rijden met die irritant kleine kruispunten.
Hehe ik ben ook gezakt vandaag. Had een auto totaal over het hoofd gezien, dus een ingreep. Wat moet ik er van zeggen? Het was niet nodig geweest. Ik baal wel ontzettend, de volgende keer beter.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:22 schreef princess-a het volgende:
Gezakt te voorzichtig. Geen fouten gemaakt, geen ingrepen gehad, kijkgedrag perfect, bijzondere verrichtingen perfect maar het mocht wel wat sneller. En daar moet je het dan maar mee doen
Lijkt idd heel lullig en vind het ook sneu voor je, echt waar!quote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:22 schreef princess-a het volgende:
Gezakt te voorzichtig. Geen fouten gemaakt, geen ingrepen gehad, kijkgedrag perfect, bijzondere verrichtingen perfect maar het mocht wel wat sneller. En daar moet je het dan maar mee doen
Er lag een heel stuk weg open waar allemaal mensen langsliepen omdat de stoep dus even weg was, heb ik met 30 gepasseerd. En 1 kruispunt had ik haaientanden, dus ik liet auto voorgaan maar had ik misschien net mezelf er wel voor moeten gooien ofzoquote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:36 schreef -Erick- het volgende:
[..]
Hehe ik ben ook gezakt vandaag. Had een auto totaal over het hoofd gezien, dus een ingreep. Wat moet ik er van zeggen? Het was niet nodig geweest. Ik baal wel ontzettend, de volgende keer beter.
In mijn situatie ging ik hier en daar te hard vond de examinator, moest er wat meer rust in brengen.
Ik snap het niet zo goed hoe jij dan te zacht kan rijden, wat is zacht?
Suc6 alvast voor de volgende keer :-)
Bij mij was dat juist fout, als ik een bordje 60 of een 80km/u weg op ga trap ik het gas stevig in en schakel door naar zn 4-5. Kwamen een paar tegenliggers aan op een 60km/u weg dus ik laat de snelheid iets afzakken en hou mijn voet bij de rem. Ik kan de breedte van de auto goed inschatten dus dat gaat wel goed.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:43 schreef vannelle het volgende:
[..]
Lijkt idd heel lullig en vind het ook sneu voor je, echt waar!
Maar wat ze tijdens een examen willen zien is dat je je VLOT, veilig en zelfstandig aan het verkeer kan deelnemen.
Vlot is belangrijk voor de doorstroming namelijk. Blijkbaar reed je dus niet vlot genoeg deze keer.
Kijk wel uit dat je de volgende keer niet éxtra vlot gaat rijden, probeer te rijden zoals je instructeur je geleerd heeft.
Met dát rijgedrag vind hij je namelijk examenmateriaal.
Succes de volgende keer!
Zonde zeg! En dat zonder fouten gemaakt te hebben. Zo te lezen zou je het prima doen in het verkeer. Reed je voorzichtiger dan tijdens je lessen? Had je na afloop het idee dat je geslaagd was? Dat zou het nog extra zuur maken.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:22 schreef princess-a het volgende:
Gezakt te voorzichtig. Geen fouten gemaakt, geen ingrepen gehad, kijkgedrag perfect, bijzondere verrichtingen perfect maar het mocht wel wat sneller. En daar moet je het dan maar mee doen
Grapjas, ik had haaientanden en dus geen voorrang. Normaliter zou je dan misschien er nog wel snel voor langs gaan, maar op mn examen houd ik me maar even aan de regel die bij haaientanden hoort: anderen voorrang geven en ongehinderd hun route laten vervolgenquote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:48 schreef mitchelll0181 het volgende:
Yepp, dat zijn van die dingen.
JIJ hebt voorrang dus dat moet je nemen. dat willen ze zien
Aw echt kut! Jammer zeg.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:22 schreef princess-a het volgende:
Gezakt te voorzichtig. Geen fouten gemaakt, geen ingrepen gehad, kijkgedrag perfect, bijzondere verrichtingen perfect maar het mocht wel wat sneller. En daar moet je het dan maar mee doen
Balen! Dat suckt echt als je op 1 klein foutje (met grote gevolgen) zakt. Succes met je her!quote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:36 schreef -Erick- het volgende:
[..]
Hehe ik ben ook gezakt vandaag. Had een auto totaal over het hoofd gezien, dus een ingreep. Wat moet ik er van zeggen? Het was niet nodig geweest. Ik baal wel ontzettend, de volgende keer beter.
In mijn situatie ging ik hier en daar te hard vond de examinator, moest er wat meer rust in brengen.
Ik snap het niet zo goed hoe jij dan te zacht kan rijden, wat is zacht?
Suc6 alvast voor de volgende keer :-)
Dank wel lastig nu om de volgende lessen in te vullen, valt gewoon niets meer te leren. Alleen wat pittiger rijden dusquote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:08 schreef coastguard_1557 het volgende:
[..]
Aw echt kut! Jammer zeg.
Dat had ik tijdens het lessen ook, alles ging goed alleen de doorstroming niet. Probeer echt de maximumsnelheid te rijden waar het kan, meer tips heb ik eigenlijk niet.
Succes met je her!
Ik denk dat ze een middenweg willen zien.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:47 schreef -Erick- het volgende:
[..]
Bij mij was dat juist fout, als ik een bordje 60 of een 80km/u weg op ga trap ik het gas stevig in en schakel door naar zn 4-5. Kwamen een paar tegenliggers aan op een 60km/u weg dus ik laat de snelheid iets afzakken en hou mijn voet bij de rem. Ik kan de breedte van de auto goed inschatten dus dat gaat wel goed.
Maar ik ga mijn examinator zeker geen ongelijk geven, je zit dan wel wat gespannen in de auto haha.
Dat dus.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:09 schreef princess-a het volgende:
[..]
Dank wel lastig nu om de volgende lessen in te vullen, valt gewoon niets meer te leren. Alleen wat pittiger rijden dus
Ik verwacht alleen dat dat met ervaringen komt en niet met lessenquote:
Even de doorstroming in je hoofd proppen Onderweg ff een paar keer herhalen in je hoofd..quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:09 schreef princess-a het volgende:
[..]
Dank wel lastig nu om de volgende lessen in te vullen, valt gewoon niets meer te leren. Alleen wat pittiger rijden dus
Het is aan te leren én ze willen het tijdens een examen zien, tijdens het lessen leren ontkom je dus niet aan.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:17 schreef princess-a het volgende:
[..]
Ik verwacht alleen dat dat met ervaringen komt en niet met lessen
Bedankt.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:15 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik denk dat ze een middenweg willen zien.
60 km/h wegen zijn meestal niet overdreven breed en daarbij is 60 km/h de MAX snelheid die je moet (doorstroming) als je kunt.
In geval van een tegenligger op een smalle weg is het dus veiliger om beneden de max de rijden.
Ik was er niet bij maar ik denk dat het zoiets geweest is.
Ook jij succes de volgende keer!
Als je echt niet kan invoegen moet je gebruik maken van de vluchtstrook.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:04 schreef -Dries- het volgende:
Wat moet je eigenlijk doen als je op de snelweg wilt invoegen, maar er is steeds geen mogelijkheid en de invoegstrook houdt bijna op?
om te beginnen heb je dan van tevoren niet goed gekeken en geanticipeerd anders zou je dit probleem niet hebben.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:04 schreef -Dries- het volgende:
Wat moet je eigenlijk doen als je op de snelweg wilt invoegen, maar er is steeds geen mogelijkheid en de invoegstrook houdt bijna op?
Vind ik inderdaad ook een achterlijke regel (en mijn instructeur ook). Als je stopt moet je straks met ongeveer 50km/h invoegen terwijl de rest van het verkeer 100 rijdt. Levensgevaarlijk natuurlijk.quote:Op maandag 30 juli 2012 15:24 schreef vannelle het volgende:
[..]
om te beginnen heb je dan van tevoren niet goed gekeken en geanticipeerd anders zou je dit probleem niet hebben.
Officieel moet je aan het begin van de invoegstrook stoppen als je niet in kunt voegen maar dat vind ik 1 van de stomste regels die ik ken.
Maar dat MOET je dus doen volgens het CBR, persoonlijk zou ik een stukje doorrijden als ik zeker weet dat de strook vrij is.
Kan ook een voordeel zijn dat het wat drukker is op de weg, je zult hier en daar wat langer stilstaanquote:Op maandag 30 juli 2012 15:58 schreef Gezicht het volgende:
6 September dan eindelijk examen. Helaas wel om 8 uur 's morgens.
Klopt. Ik hoorde ook al dat ze je dan waarschijnlijk niet de snelweg opsturen i.v.m. de drukte.quote:Op maandag 30 juli 2012 16:01 schreef -Erick- het volgende:
[..]
Kan ook een voordeel zijn dat het wat drukker is op de weg, je zult hier en daar wat langer stilstaan
Snelweg is juist makkelijk.quote:Op maandag 30 juli 2012 16:05 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Klopt. Ik hoorde ook al dat ze je dan waarschijnlijk niet de snelweg opsturen i.v.m. de drukte.
Ik kan het ook wel maar vind het gewoon vervelend, dus liever ook niet op het examen.quote:
Ja die zijn nogal onvoorspelbaar. Bal die op straat aan het rollen is en zomaar de weg oprennen zonder te kijken.quote:Op maandag 30 juli 2012 16:34 schreef tomaat52 het volgende:
Ik heb juist een bloedhekel aan kinderen.
Al helemaal als ik in de auto zit.
Zoeen had ik laatst ook. Rijd met een beladen aanhanger achter mijn gat door het dorp, komt een vrouw bij de Hema vandaan, rijdt zo steppend de weg op om door te stappen. Ik vol in de remmen...quote:Op maandag 30 juli 2012 16:42 schreef -Erick- het volgende:
[..]
Ja die zijn nogal onvoorspelbaar. Bal die op straat aan het rollen is en zomaar de weg oprennen zonder te kijken.
Zat laatst bij mijn vader in de auto en stak een oma uit het niets de weg over zonder te kijken, mijn vader zat vol op de rem.. oma fietst rustig door alsof er niets was gebeurt.
Heel vervelend ja. Mij werd vroeger altijd geleerd om links en rechts te kijken voordat ik ging oversteken. En natuurlijk te wachten tot het echt veilig is.quote:Op maandag 30 juli 2012 16:42 schreef -Erick- het volgende:
[..]
Ja die zijn nogal onvoorspelbaar. Bal die op straat aan het rollen is en zomaar de weg oprennen zonder te kijken.
Zat laatst bij mijn vader in de auto en stak een oma uit het niets de weg over zonder te kijken, mijn vader zat vol op de rem.. oma fietst rustig door alsof er niets was gebeurt.
Feliciteerd.quote:[b]Op maandag 30 juli 2012 20:54 schreef Reakon
Oh, en ik heb hem!
Helaas kan ik nu 1,5maand niet autorijden, mag niet samen met mijn pa in zijn auto.. dus helaas
Ja, duur grapje dat huren, leuk om misschien even te kijken naar snappcar.nl in dat geval.quote:Op maandag 30 juli 2012 23:22 schreef coastguard_1557 het volgende:
[..]
Feliciteerd.
Haha heb hetzelfde probleem. Ik moet alleen zeven maanden wachten voordat ik alleen de weg op mag. Maar hij wil misschien wel af en toe auto huren
Je hand moet ontspannen op de pook zijn, in het midden vasthouden zodat je hem niet perongeluk naar rechts of links trekt, ik hield hem altijd aan de rechterkant vast en dan gaat van 3 naar 4 fout vandaag toevallig ook weer, snel weg optrekken reed in zn 3 opschakelen perongeluk in zijn 2.quote:Op maandag 30 juli 2012 23:48 schreef pietkanarie het volgende:
Waar ik de eerste rijles niet harde durfde dan 30 ( ) reed ik tijdens de tweede les toch als vanzelf 80 km per uur. We waren op een wat drukkere weg en je rijdt als vanzelf met de rest van het verkeer mee. Het schakelen wordt ook wat minder vreemd. Al ben ik er nog niet zo fijngevoelig in. Hij gaat regelmatig van 2 naar 5 als ik 'm eigenlijk van twee naar drie wil zetten.
Ik had dit gelukkig niet zo vaak, maar schrikken doe je dan welquote:Op maandag 30 juli 2012 23:52 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Je hand moet ontspannen op de pook zijn, in het midden vasthouden zodat je hem niet perongeluk naar rechts of links trekt, ik hield hem altijd aan de rechterkant vast en dan gaat van 3 naar 4 fout vandaag toevallig ook weer, snel weg optrekken reed in zn 3 opschakelen perongeluk in zijn 2.
En owja, 1-2 zit links 3-4 midden 5 rechts dus van 2 naar 3 is gewoon losklikken en naar bovenklikken.
In zijn 2 kun je makkelijk wegrijden, koppeling moet je dan iets langer vasthouden.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 00:01 schreef Reakon het volgende:
[..]
Ik had dit gelukkig niet zo vaak, maar schrikken doe je dan wel
Wat ik dus wel regelmatig had is hem perongeluk in zijn 2 te hebben staan bij een stoplicht. Ik kan dus ook best makkelijk wegrijden in zijn 2 nu
Had wel zijn voordelen dat ik de koppeling verders ook nooit meer liet schietenquote:Op dinsdag 31 juli 2012 00:02 schreef Oceanview het volgende:
[..]
In zijn 2 kun je makkelijk wegrijden, koppeling moet je dan iets langer vasthouden.
Oke, helemaal ontspannen heb ik mijn hand volgens mij (nog) niet op de versnellingspook liggen. Dus misschien heeft het daar wel mee te maken inderdaad.quote:Op maandag 30 juli 2012 23:52 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Je hand moet ontspannen op de pook zijn, in het midden vasthouden zodat je hem niet perongeluk naar rechts of links trekt, ik hield hem altijd aan de rechterkant vast en dan gaat van 3 naar 4 fout vandaag toevallig ook weer, snel weg optrekken reed in zn 3 opschakelen perongeluk in zijn 2.
En owja, 1-2 zit links 3-4 midden 5 rechts dus van 2 naar 3 is gewoon losklikken en naar bovenklikken.
Als je hem dus vanuit de 2 los duwt dan komt hij in het midden terecht, en dan duw je hem in zijn 3.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 00:11 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Oke, helemaal ontspannen heb ik mijn hand volgens mij (nog) niet op de versnellingspook liggen. Dus misschien heeft het daar wel mee te maken inderdaad.
Maar dat laatste... als ik vanuit 2 losklik komt ie dus in de vrij terecht waardoor je 'm alleen nog maar naar boven hoeft te doen om hem in drie te zetten?
Oke, dan had ik dat dus goed begrepen Daarmee vergis ik me dus soms. Ik doe hem dan een stukje omhoog, dan naar rechts (met het idee dat ie dan pas in de vrij staat) en dan omhoog. Maar dan staat hij al in vijf.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 00:12 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Als je hem dus vanuit de 2 los duwt dan komt hij in het midden terecht, en dan duw je hem in zijn 3.
Hoeveel uur per week ga je de komende tijd nemen dan?? Na 6 uur les wordt je examendatum al vastgesteld? Doe je een versnelde rijopleiding ofzo?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 00:37 schreef Paxcon het volgende:
4 oktober afrijden. Ik beheers het totaal niet voldoende, maar heb nog maar 6 uur gehad
Ik heb 20 augustus weer les en dan 4 uur per weekquote:Op dinsdag 31 juli 2012 01:17 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Hoeveel uur per week ga je de komende tijd nemen dan?? Na 6 uur les wordt je examendatum al vastgesteld? Doe je een versnelde rijopleiding ofzo?
Oh, op die manier. Dan klinkt het wel weer haalbaar. Als je het een beetje een makkelijk oppakt... zelf ga ik wel meer lessen nodig hebben dan 32. Maar ja, ieder z'n tempo . Hopen dat het geleerde over drie weken niet helemaal is weggezakt. Bij mij duurt de volgende rijles nu ook weer 3,5 week. Vakantieperiode...quote:Op dinsdag 31 juli 2012 01:36 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ik heb 20 augustus weer les en dan 4 uur per week
Dus dan 6 weken x 4 uur = 24 uur + 6 uur die ik al gehad heb = 30. Ik heb een pakket van 32 uur genomen dus die twee uur moet er nog ergens bijgepropt worden.
Ja misschien zak ik ook wel gewoon keihard omdat het te weinig is. Ik weet het niet echt.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 02:02 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Oh, op die manier. Dan klinkt het wel weer haalbaar. Als je het een beetje een makkelijk oppakt... zelf ga ik wel meer lessen nodig hebben dan 32. Maar ja, ieder z'n tempo . Hopen dat het geleerde over drie weken niet helemaal is weggezakt. Bij mij duurt de volgende rijles nu ook weer 3,5 week. Vakantieperiode...
Ik heb er ongeveer ook 32 lessen over gedaan, het is goed te doen als je echt luistert naar de instructeur. Bij mij was het zo dat ik de laatste lessen nét voor het examen regelmatig dingen vergat (binnenspiegel bij opschakelen, na-controle, etc)quote:Op dinsdag 31 juli 2012 02:05 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ja misschien zak ik ook wel gewoon keihard omdat het te weinig is. Ik weet het niet echt.
Dat zal wel meevallen. Luister goed naar je instructeur met bepaalde dingen. Handelingen in de auto zijn voor je instructeur moeilijker af te leren dan te bij te leren.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 02:05 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ja misschien zak ik ook wel gewoon keihard omdat het te weinig is. Ik weet het niet echt.
Andere rijschool zoeken. WTF?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 20:28 schreef tomaat52 het volgende:
Ook leuk, bij je rij-instructrice thuis tussen de rijles door een piña colada drinken.
Ik ken haar en er zat geen alcohol in. En ja, ik krijg de tijd vergoed.quote:
Meen je niet!quote:Op dinsdag 31 juli 2012 20:28 schreef tomaat52 het volgende:
Ook leuk, bij je rij-instructrice thuis tussen de rijles door een piña colada drinken.
Alcoholvrije piña colada?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 22:07 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ik ken haar en er zat geen alcohol in. En ja, ik krijg de tijd vergoed.
quote:
Ja.quote:
Gefeli.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 17:35 schreef Klatjeblei het volgende:
ik ben vorige week dinsdag geslaagd (zie mijn topic) hiep hiep hoera.
Ik mag hem morgen om 1 uur ophalen op gemeentehuis.
3 jaar geleden: 30 lessen gehad
Dit jaar: 15 lessen gehad.
#1 examen 1: GEZAKT
#2 examen 2: GESLAAGD!
Gr
Ik woonde vroeger als kind in Oosterhout en had heel veel vrienden uit Slijk-Ewijkquote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:32 schreef tomaat52 het volgende:
Volgende les van Westervoort naar Slijk-Ewijk en weer terug naar Arnhem. Een keertje wat verder weg. Over de snelweg knallen.
Fietsen kreng.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:34 schreef tuut-chips het volgende:
[..]
Ik woonde vroeger als kind in Oosterhout en had heel veel vrienden uit Slijk-Ewijk
Ah. Gewoon doorzetten en dan komt het echt wel goed! Je moet maar zo denken: de grootste josti's hebben een rijbewijs.quote:Op maandag 30 juli 2012 20:24 schreef princess-a het volgende:
Grappig eigenlijk, hoe gedesillusioneerd je kunt zijn na het zakken voor een examen. Ik heb echt het gevoel dat het hem nevernooit gaat worden en dat ik gewoon niet kan rijden
Het ligt er ook aan hoe je overkomt, zorg dat je zeker overkomt, zodra ze spotten dat je niet zeker van je zaak bent pakken ze je er op.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 03:53 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ah. Gewoon doorzetten en dan komt het echt wel goed! Je moet maar zo denken: de grootste josti's hebben een rijbewijs.
Met afrijden moet je trouwens ook maar de juiste examinator treffen. Ik hoor soms verhalen waar kandidaten echt nauwelijks fouten hebben gemaakt en om de kleinste punten zakken. Ikzelf ben in een keer geslaagd en dat terwijl eigenlijk heel veel fout ging. Ik kan nu nog steeds voor geen meter rijden trouwens.
Ik blijf er bij dat indien mannelijke examinator + vrouwelijke kandidaat er flink wat meer fout mag gaan voordat je zakt dan andere combinaties.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 03:53 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ikzelf ben in een keer geslaagd en dat terwijl eigenlijk heel veel fout ging.
Dank voor de bemoedigende woorden Heb de laatste dagen nagedacht over waarom ik misschien wat voorzichtig rijd en denk dat het op zich wel logisch is. Mijn instructeur vergist zich vaak in rechts en links, ook zegt ie echt heel laat dat ik bijvoorbeeld moet afslaan of gaan parkeren, en met laat bedoel ik ook laat. Eigenlijk ben ik dus tijdens het rijden de hele tijd er op bedacht dat hij ieder moment iets kan bedenken wat ik dan direct moet doen, ook tijdens mn examen dacht ik misschien zegt ie wel ineens wat. Kan best zijn dat de examinator dat heeft aangevoeld want het zit er nogal in gebakkenquote:Op donderdag 2 augustus 2012 03:53 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ah. Gewoon doorzetten en dan komt het echt wel goed! Je moet maar zo denken: de grootste josti's hebben een rijbewijs.
Met afrijden moet je trouwens ook maar de juiste examinator treffen. Ik hoor soms verhalen waar kandidaten echt nauwelijks fouten hebben gemaakt en om de kleinste punten zakken. Ikzelf ben in een keer geslaagd en dat terwijl eigenlijk heel veel fout ging. Ik kan nu nog steeds voor geen meter rijden trouwens.
Was je daarom gezakt? Dan ligt het inderdaad aan je examinator.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 18:25 schreef princess-a het volgende:
[..]
Dank voor de bemoedigende woorden Heb de laatste dagen nagedacht over waarom ik misschien wat voorzichtig rijd en denk dat het op zich wel logisch is. Mijn instructeur vergist zich vaak in rechts en links, ook zegt ie echt heel laat dat ik bijvoorbeeld moet afslaan of gaan parkeren, en met laat bedoel ik ook laat. Eigenlijk ben ik dus tijdens het rijden de hele tijd er op bedacht dat hij ieder moment iets kan bedenken wat ik dan direct moet doen, ook tijdens mn examen dacht ik misschien zegt ie wel ineens wat. Kan best zijn dat de examinator dat heeft aangevoeld want het zit er nogal in gebakken
Een voorbeeld: vlak voor mn examen reden we op een weg binnen de bebouwde kom, waar ik 50 mocht rijden. Terwijl ik 50 reed en een parkeerplaats passeerde, riep mn rijinstructeur dat ik hier moest parkeren. Toen ik remmend een stukje doorreed om het volgende parkeerplekje te nemen (om niet in 1 keer keihard te remmen, want gevaarlijk) kreeg ik een preek omdat ik dus te snel reed om nog te parkeren. Terwijl ik netjes de maximumsnelheid reed.
Ergens in mn achterhoofd denk ik dus "hij kan ieder moment iets roepen, laat ik alvast voorzichtig zijn" en iedere keer dat ie niets roept denk ik "hier dan? nee, hier?"
Of juist niet. Vrouwen staan er (zeker bij mannen) om bekend dat ze niet kunnen rijden. Het kleinste foutje wordt dan gezien als bewijs.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 13:18 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ik blijf er bij dat indien mannelijke examinator + vrouwelijke kandidaat er flink wat meer fout mag gaan voordat je zakt dan andere combinaties.
Hangt van de instructeur/instructrice af. Ik hoefde tijdens mijn proefles alleen te sturen en gelijk de weg op.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:31 schreef BobW het volgende:
Morgen eerste (intake)rijles van 100 minuten. Heb er wel zin in, maar ben ook erg benieuwd.
Ik heb nog nooit 'stiekem' gereden dus ik kan er waarschijnlijk niet veel van. Wat is gebruikelijk bij zo'n eerste les? Wat moet je allemaal zelf doen en wat doet de instructeur? En ga je gelijk de weg op?
16e les en dan pas volledig zelf rijden? Volgens mij is dat best laat.. beetje vreemd dat hij je dat al die tijd verkeerd (met hulp) geleerd heeft..quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 10:56 schreef -Dries- het volgende:
Zo, net even een reality check gehad zeg. Vandaag begon ik aan mijn zestiende les. De instructeur zei dat ik vanaf nu geen assistentie meer krijg met schakelen en koppelen. Nou, dat heb ik geweten ook De auto is aardig vaak afgeslagen, terwijl dat ervoor (met assistentie ) vrijwel nooit gebeurde. Pfff.. zoo irritant. Ik heb nu het gevoel dat ik vanuit stilstand wegrijden totaal niet beheers
Ja, ik vind het ook wel jammer. Een voordeel is wel dat mijn stuur en kijkgedrag daardoor wel in orde is.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:12 schreef delano.888 het volgende:
[..]
16e les en dan pas volledig zelf rijden? Volgens mij is dat best laat.. beetje vreemd dat hij je dat al die tijd verkeerd (met hulp) geleerd heeft..
Verschilt inderdaad per instructeur/instructrice. Ik ging bij mijn eerste les naar een industrieterrein en heb daar rondjes gereden met alles erbij. Daarna de weg op gegaan en een stukje snelweg meegenomen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:31 schreef BobW het volgende:
Morgen eerste (intake)rijles van 100 minuten. Heb er wel zin in, maar ben ook erg benieuwd.
Ik heb nog nooit 'stiekem' gereden dus ik kan er waarschijnlijk niet veel van. Wat is gebruikelijk bij zo'n eerste les? Wat moet je allemaal zelf doen en wat doet de instructeur? En ga je gelijk de weg op?
Duidelijk. Mijn probleem is denk ik dat ik te weinig tegendruk geef aan het koppelingspedaal zodra ik deze omhoog laat komen. In andere woorden: ik haal mijn voet te snel van het pedaal af. Ik moet echt leren oefenen tegendruk te geven op het pedaal bij het aangrijpingspunt.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:01 schreef mitchelll0181 het volgende:
Nee.
Zolang de wielen draaien kan de motor onmogelijk afslaan.
Dit. Ik heb het probleem dat ik onder de 50 km/u een beetje schok met schakelen. Boven die snelheid gaat alles vloeiend.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:31 schreef mitchelll0181 het volgende:
Je moet vanaf het aangrijpingspunt exht concentreren op wat de motor doet, evt op de toerenteller letten..
Ff kwestie van gevoel krijgen
Klopt, onder de 50 km/u ben ik te gespannen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:48 schreef mitchelll0181 het volgende:
Dan rijd je te geforceerd/gehaast.
Probeer als je optrekt relaxed te rijden.. Dus gewoon normaal optrekken, koppeling in rustig in zn 2 en langzaam! de koppeling omhoog ..
Dit mag rustig 5 seconden duren ofzo .. Zoveel snelheid verlies je niet met uitrollen ..
Had ik laatst met een chinees, mens liep gewoon door terwijl ze geen voorrang had.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:20 schreef LDS het volgende:
Godverdomme wat zijn bumperklevers toch ook teringirritant. Net als bejaarden op de fiets. Die hebben ook echt lak aan alle voorrangsregels
Ik remde natuurlijk wel.quote:
Rij zo op je examen en je zakt!quote:
Afdwingen.quote:
En anders zit er gelukkig ook nog een instructeur naast . En ik zag het gelukkig zelf ook, maar valt me op dat veel bejaarden (niet alleen als ik zelf moet rijden, maar ook als ik op de fiets zit ofzo) op de fiets erg irritant zijnquote:
Waarom ben je juist dan gespannen dan?quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:24 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Klopt, onder de 50 km/u ben ik te gespannen.
[..]
Had ik laatst met een chinees, mens liep gewoon door terwijl ze geen voorrang had.
Geen idee eigenlijk.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 15:22 schreef H-D het volgende:
[..]
Waarom ben je juist dan gespannen dan?
Zou het zijn omdat je dan waarschijnlijk in de stad rijdt en dan 'bang' bent dat er opeens iets kan gebeuren ofzo? Fietser/voetganger oid die opeens oversteekt ofzo?quote:
Ik wil goed met het verkeer mee komen. Soms iets te goed waardoor ik in de stress schiet.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 15:36 schreef H-D het volgende:
[..]
Zou het zijn omdat je dan waarschijnlijk in de stad rijdt en dan 'bang' bent dat er opeens iets kan gebeuren ofzo? Fietser/voetganger oid die opeens oversteekt ofzo?
Je hoeft je voet er niet vanaf te halen, daarvoor is de eerste meestal te kort. De eerste versnelling moet wel ten volle worden benut. Dus in ieder geval tussen 2500 en 3000 rpm voor je doorschakelt. De tweede versnelling pakt dan ook beter, want hoger toerental en sneller wegrijden. Uiteindelijk ook beter voor de doorstroming van het overige verkeer.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 15:58 schreef -Dries- het volgende:
Nog een koppelings vraagje: Wie haalt zijn voet van de koppeling als je vanuit zijn 1 naar 2 schakelt? Kan je ook in zijn 1 naar het aangrijpingspunt toe en dat even vasthouden > gassen > koppeling indrukken en dan naar 2 schakelen? Het lijkt me niet nodig dat je de koppeling helemaal omhoog laat komen als je van 1 naar 2 gaat.
Nee, je hoeft de koppeling niet helemaal los te laten voor je doorschakelt naar zijn 2, al doe ik dat wel. Je zult vanzelf merken dat je (naarmate je meer gewend raakt aan het doorschakelen en het balans vindt tussen de koppeling en het gaspedaal) zo snel je koppeling kunt loslaten wanneer je weg rijdt dat je dit automatisch gaat doen. Ik weet nog goed dat ik tijdens mijn eerste les verbaast was hoe snel mijn instructeur zijn koppeling kon laten opkomen bij het wegrijden, nu (lees: 25 lessen later) doe ik dit ook, na een les of 10 denk je daar niet meer over na.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 15:58 schreef -Dries- het volgende:
Nog een koppelings vraagje: Wie haalt zijn voet van de koppeling als je vanuit zijn 1 naar 2 schakelt? Kan je ook in zijn 1 naar het aangrijpingspunt toe en dat even vasthouden > gassen > koppeling indrukken en dan naar 2 schakelen? Het lijkt me niet nodig dat je de koppeling helemaal omhoog laat komen als je van 1 naar 2 gaat.
Hoeveel lessen heb je nu? Na een tijdje krijg je vanzelf rust.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 15:40 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ik wil goed met het verkeer mee komen. Soms iets te goed waardoor ik in de stress schiet.
11.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 20:44 schreef H-D het volgende:
[..]
Hoeveel lessen heb je nu? Na een tijdje krijg je vanzelf rust.
Waarschijnlijk hoef je er na een paar lessen meer niet zo hard meer op te lettenquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 20:49 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
11.
En als ik er goed op let en er veel aandacht aan besteed gaat het wel vloeiend.
Lees dit bericht over een les of tien nog maar eens terug, dan zul je beseffen dat je jezelf gruwelijk hebt vergist.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 21:49 schreef msigamer12 het volgende:
Later op een dood stuk zelf leren koppelen auto sloeg 2x af daarna kon ik het al zelf
Het aangrijp punt van koppelen en gas geven had ik snel gevonden
Nicequote:Op woensdag 8 augustus 2012 20:29 schreef Clemenza het volgende:
Best goed eigenlijk. Paar foutjes, maar niks bijzonders (gas nog kort ingehouden, dat soort dingen)
Neehoor. Rijd veilig en als je ziet dat een ander zijn voorrang neemt, ook al heeft hij het niet, stop je. Je moet gewoon normaal aan het verkeer mee kunnen doen. Als jij natuurlijk gaat staan wachten terwijl je voorrang hebt op wat een ander gaat doen, is het niet goed, maar zie jij dat iemand anders loeihard doorrijdt (of jou niet gezien heeft), dan stop je. Als het mogelijk is kijk je vooruit en als je diegene ziet dan laat je alvast je gas los. Het deelnemen in het verkeer bestaat voor een groot deel uit het oplossen van fouten van een ander.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:39 schreef mitchelll0181 het volgende:
[..]
Rij zo op je examen en je zakt!
als je voorrang hebt moet je et nemen
Het gaat er niet om wat er fout gaat, maar om hoe je het oplost. Je kan prima een inschattingsfout maken, bijv. doordat je links gaat bij het stoplicht wanneer het gaat rijden, maar niet vlot genoeg doorrijdt en dus onnodig links zit. Los je dit dan correct op, dan is er niets aan de hand. Rijdt er bijv. een auto in je dode hoek, dan druk je hem dus niet naar rechts. Is het leeg, dan ga je natuurlijk wel naar rechts.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 13:18 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Ik blijf er bij dat indien mannelijke examinator + vrouwelijke kandidaat er flink wat meer fout mag gaan voordat je zakt dan andere combinaties.
Tiptronic automaat kan je ook zelf schakelenquote:Op woensdag 8 augustus 2012 20:55 schreef mitchelll0181 het volgende:
Automaat :p
Haha kon t niet laten
Tja, is het gewoon een rothok? Of kan je er gewoon lekker in rijden?quote:Op woensdag 8 augustus 2012 23:42 schreef Clemenza het volgende:
[..]
Geen idee Nog nooit in een andere auto gereden
Dat kan. Een tweede rem- en koppelingspedaal is verplicht in een lesauto, een gaspedaal is de beslissing van de rijschool. Wanneer een lesauto wél beschikt over een extra gaspedaal mag deze tijdens de examens en TTT's niet worden aangesloten (allen het rem- en koppelingspedaal).quote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:07 schreef tuut-chips het volgende:
Mijn instructeur heeft helemaal geen gaspedaal volgens mij...
Ah oke, dat laatste is ook wel handig iddquote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:06 schreef Clemenza het volgende:
Het is beslist geen rothok, best leuk geluid ook en van binnen nog vrij ruim
Heb in de tussen tijd nog eens stiekem gereden en ook daar ging dat goedquote:Op woensdag 8 augustus 2012 16:51 schreef Crowned het volgende:
[..]
Lees dit bericht over een les of tien nog maar eens terug, dan zul je beseffen dat je jezelf gruwelijk hebt vergist.
Morgen mijn examen, ik ben ontzettend zenuwachig. Ik heb Valdispert Stress Moments tabletten gehaald, hopelijk geeft het wat rust.
Oei oei, stiekem rijden!quote:Op donderdag 9 augustus 2012 09:36 schreef msigamer12 het volgende:
[..]
Heb in de tussen tijd nog eens stiekem gereden en ook daar ging dat goed
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |