quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:52 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En met welke voet wil je dan gas geven? Benzine en zeker LPG slaat een stuk makkelijker af.
[..]
Zeker bij LPG moet je met normaal wegrijden al gas bijgeven (tenminste, met de LPG wagens waar ik in rijd).
quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:53 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Koppeling op laten komen tot aangrijping
Voetrem los (benzine blijft nu stil staan, maar rolt niet achteruit, diesel rijd misschien al vooruit)
Gas erbij.
Zo moeilijk is het toch niet?
Tja, dan moet je wel de "normale" hellingproef doen idd. Maar zo erg is dat toch niet..quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
De LPG wagens waar ik in rijd/heb gereden slaan af als je dat geintje uit haalt.
Dan gebruik je de koppeling niet goed.quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
De LPG wagens waar ik in rijd/heb gereden slaan af als je dat geintje uit haalt.
Even een kwartiertje oefenen op een leeg parkeerterrein om het gevoel voor de koppeling goed te krijgen wil wel eens helpen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
De LPG wagens waar ik in rijd/heb gereden slaan af als je dat geintje uit haalt.
Wel de koppeling op laten komen tot het aangrijpingspunt voordat je je voetrem los laat natuurlijk. En dan gas bij.quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
Nouja, eigenlijk wel, aangezien je zodra de voetrem losgelaten wordt en je niets doet, achteruit rolt en dit met de handrem niet zo is.
Kan wel, maar niet verstandig, want duurt te lang. Koppeling laat je langzamer opkomen en langer slippen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:02 schreef delano.888 het volgende:
Dus bij LPG kan je nooit langzaam wegrijden zonder gas bij te geven? Filerijden is dan zeker uberkut met LPG.. (dat doe ik nu alleen met koppel zonder gas)
Sorry, maar onzin.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:45 schreef rycemasta het volgende:
[..]
Kan wel, maar niet verstandig, want duurt te lang. Koppeling laat je langzamer opkomen en langer slippen.
Tip van een ex-instructeur: Luister naar je instructeur en vergeet wat er hier gezegd wordt.quote:Op woensdag 18 juli 2012 19:05 schreef -Dries- het volgende:
Hehe, grappig om al die verschillende meningen te lezen. Morgen ga ik in ieder geval de hellingproef (dus met handrem) oefenen
???quote:Op woensdag 18 juli 2012 18:50 schreef vannelle het volgende:
[..]
Sorry, maar onzin.
Gebruik van de koppeling maakt niet uit, in beide gevallen wil je'm niet af laten slaan.
In beide gevallen gaat het om het aangrijpingspunt van de koppeling.
Enige verschil is dat de ene motor eerder afslaat dan de andere maar bij allebei moet je gewoon gevoel voor de koppeling hebben.
Dat is niet wat je eerder typte, je typte dat het onverstandig zou zijn en daar reageerde ik op.quote:Op woensdag 18 juli 2012 19:45 schreef rycemasta het volgende:
[..]
???
Als een motor eerder de neiging heeft tot afslaan, moet je dus de koppeling langer en lichter op het aangrijpingspunt houden. Wat is daar onzin aan?
kee, snap ik. Maar het kįn wel en daar ging het over.quote:Op woensdag 18 juli 2012 19:54 schreef rycemasta het volgende:
Ik bedoelde onverstandig in de zin van dat het te lang duurt en je niet bijster vlot van je plaats komt.
Een soort klaslokaal waar je met zn allen naar 2 schermen kijkt (in Groningen tenminste)quote:Op woensdag 18 juli 2012 19:53 schreef tomaat52 het volgende:
Hoe ziet het theorielokaal eruit? Heb je je eigen scherm of kijk je gezamenlijk naar 1 of meerdere schermen?
quote:Op woensdag 18 juli 2012 20:01 schreef princess-a het volgende:
[..]
Een soort klaslokaal waar je met zn allen naar 2 schermen kijkt (in Groningen tenminste)
Thanks.quote:
dtquote:Op woensdag 18 juli 2012 20:46 schreef delano.888 het volgende:
In Arnhem 6 schermen. (wie bied meer?)
Niet, in Arnhem waren maar twee schermenquote:Op woensdag 18 juli 2012 20:46 schreef delano.888 het volgende:
In Arnhem 6 schermen. (wie bied meer?)
Weet niet waar jij zat maar in het theorielokaal van Arnhem hadden ze toch echt wel 6 schermen, ik zat dan ook op stoel 42 en t ging volgens mij tot 60 dus weet niet hoe je dat met 2 schermen wil doen..quote:Op woensdag 18 juli 2012 22:16 schreef tuut-chips het volgende:
[..]
Niet, in Arnhem waren maar twee schermenleugenaar!
Oh dan zat ik in een andere, zat in die meteen naast de balie. Ging ook maar tot 41 ofzo.quote:Op woensdag 18 juli 2012 22:28 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Weet niet waar jij zat maar in het theorielokaal van Arnhem hadden ze toch echt wel 6 schermen, ik zat dan ook op stoel 42 en t ging volgens mij tot 60 dus weet niet hoe je dat met 2 schermen wil doen..
Met een zware combinatie of steile helling kom je hier niet meer weg en is het gebruik van de handrem onvermijdelijk.quote:Op woensdag 18 juli 2012 18:50 schreef vannelle het volgende:
[..]
Sorry, maar onzin.
Gebruik van de koppeling maakt niet uit, in beide gevallen wil je'm niet af laten slaan.
In beide gevallen gaat het om het aangrijpingspunt van de koppeling.
Enige verschil is dat de ene motor eerder afslaat dan de andere maar bij allebei moet je gewoon gevoel voor de koppeling hebben.
Die overgang lijkt me best kut.quote:Op donderdag 19 juli 2012 11:52 schreef Oceanview het volgende:
Gisteren weer met mijn rij-instructeur gereden in zijn auto, in deze week was ik eindelijk gewend aan benzine moest ik weer diesel rijden.
Mwah, de auto schokte wel weer een beetje omdat het aangrijpingspunt veel anders ligt, deze ligt veel dieper dus het was eventjes weer zoeken voor de rest ging het wel goed alleen wilde ik een keer terug naar zijn 1 maar hij zei dat het mogelijk was in zijn 2 was ie toch afgeslagen.quote:Op donderdag 19 juli 2012 12:03 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Die overgang lijkt me best kut.
Al moet ik zeggen dat een 3 cilinder diesel sneller afslaat dan een 4 cilinder diesel.![]()
Snelweg is helemaal niet eng als de snelheid tussen jou en de rest miniem is.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:13 schreef -Dries- het volgende:
Eerste keer snelweg vandaag. Spannend, maar niet zo eng als gedacht
Een 2 baans 80 weg vond ik al goed te doen, dus ik denk dat de snelweg wel mee zal vallen.quote:Op donderdag 19 juli 2012 13:29 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Snelweg is helemaal niet eng als de snelheid tussen jou en de rest miniem is.
Ik woon aan de A10, tijdens mijn rijlessen gold daar het 80 traject maar de dag dat ik examen aflegde was het limiet opgeheven en mocht je 100 en daar ging je gewenning.quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:13 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Een 2 baans 80 weg vond ik al goed te doen, dus ik denk dat de snelweg wel mee zal vallen.
quote:Op donderdag 19 juli 2012 14:17 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Ik woon aan de A10, tijdens mijn rijlessen gold daar het 80 traject maar de dag dat ik examen aflegde was het limiet opgeheven en mocht je 100 en daar ging je gewenning.
Tijdens mijn eerste les moest ik al 80 rijden.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 11:55 schreef pietkanarie het volgende:
Woensdag mijn eerste rijles gehad. Vond het wel leuk. Maar ik ben geen snelheidsheld geloof ik. Ik vond 30 km per uur al hard. Volgende week twee uurtjes.
Op de weg waar ik reed mocht je sowieso maar 50.... De weg was vrij smal en de bochten redelijk scherp. Instructeur zei dat ik op een bredere weg met meer verkeer waarschijnlijk automatisch harder zou gaan. Maar meteen 80 km per uur? Kon je al zo ongeveer schakelen toen je begon?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 11:57 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Tijdens mijn eerste les moest ik al 80 rijden.
Ik hoefde toen 'm alleen in de versnelling te zetten. Instructrice trok op en gaf gas en eenmaal op snelheid kon ik het gas vasthouden.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:12 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Op de weg waar ik reed mocht je sowieso maar 50.... De weg was vrij smal en de bochten redelijk scherp. Instructeur zei dat ik op een bredere weg met meer verkeer waarschijnlijk automatisch harder zou gaan. Maar meteen 80 km per uur? Kon je al zo ongeveer schaken toen je begon?
Dat scheelt! Dan zou ik ook wel wat harder durven denk ik. Hoe harder je rijdt, hoe vaker je moet schakelen. En omdat ik dat schakelen nog erg ingewikkeld vind, ging ik nog niet zo hard. Eigenlijk onzin, want de instructeur kan alles corrigeren. Volgende week maar proberen om minstens 50 te rijden.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:13 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ik hoefde toen 'm alleen in de versnelling te zetten. Instructrice trok op en gaf gas en eenmaal op snelheid kon ik het gas vasthouden.
Mocht tijdens m'n eerste les ook meteen op een 80km weg, maar toen alleen nog zelf gas geven en remmen. Heel raar gevoel om op zulk een snelheid nog niet helemaal zelf controle over het voertuig te hebben wanneer je instructeur voor je schakelt.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:13 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ik hoefde toen 'm alleen in de versnelling te zetten. Instructrice trok op en gaf gas en eenmaal op snelheid kon ik het gas vasthouden.
Eigenlijk is het gewoon leuk om 80 te rijden.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:22 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Dat scheelt! Dan zou ik ook wel wat harder durven denk ik. Hoe harder je rijdt, hoe vaker je moet schakelen. En omdat ik dat schakelen nog erg ingewikkeld vind, ging ik nog net zo hard. Eigenlijk onzin, want de instructeur kan alles corrigeren. Volgende week maar proberen om minstens 50 te rijden.
Dat vond ik dus juist zo'n eng gevoel.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:23 schreef dakpan90 het volgende:
[..]
Mocht tijdens m'n eerste les ook meteen op een 80km weg, maar toen alleen nog zelf gas geven en remmen. Heel raar gevoel om op zulk een snelheid nog niet helemaal zelf controle over het voertuig te hebben wanneer je instructeur voor je schakelt.
Ja precies, als je alles zelf mag doen dan gaat het veel natuurlijker. Op een gegeven moment is 120 ook gewoon saai en ga je af en toe maar wat harder als je toch aan het inhalen bent op de snelweg. Bij 140 begon m'n instructeur wel te hinten of ik nog wel op m'n snelheid lette.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:25 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Eigenlijk is het gewoon leuk om 80 te rijden.
[..]
Dat vond ik dus juist zo'n eng gevoel.Nu ik de wagen zelf onder controle heb ben ik ook gewoon wat relaxeder.
Zoiets had ik ook. Maar ik reed dus leuk 30 km/u te hard. Dacht dat het een 80 weg was.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 12:27 schreef dakpan90 het volgende:
[..]
Ja precies, als je alles zelf mag doen dan gaat het veel natuurlijker. Op een gegeven moment is 120 ook gewoon saai en ga je af en toe maar wat harder als je toch aan het inhalen bent op de snelweg. Bij 140 begon m'n instructeur wel te hinten of ik nog wel op m'n snelheid lette.
Maak je daar maar niet druk over, de makkelijkste bijzondere verrichting zonder twijfel.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 17:05 schreef LDS het volgende:
Morgen weer rijles, m'n 6e. Hellingproef stond op het programma voor morgen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |