16e les en dan pas volledig zelf rijden? Volgens mij is dat best laat.. beetje vreemd dat hij je dat al die tijd verkeerd (met hulp) geleerd heeft..quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 10:56 schreef -Dries- het volgende:
Zo, net even een reality check gehad zeg. Vandaag begon ik aan mijn zestiende les. De instructeur zei dat ik vanaf nu geen assistentie meer krijg met schakelen en koppelen. Nou, dat heb ik geweten ook De auto is aardig vaak afgeslagen, terwijl dat ervoor (met assistentie ) vrijwel nooit gebeurde. Pfff.. zoo irritant. Ik heb nu het gevoel dat ik vanuit stilstand wegrijden totaal niet beheers
Ja, ik vind het ook wel jammer. Een voordeel is wel dat mijn stuur en kijkgedrag daardoor wel in orde is.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:12 schreef delano.888 het volgende:
[..]
16e les en dan pas volledig zelf rijden? Volgens mij is dat best laat.. beetje vreemd dat hij je dat al die tijd verkeerd (met hulp) geleerd heeft..
Verschilt inderdaad per instructeur/instructrice. Ik ging bij mijn eerste les naar een industrieterrein en heb daar rondjes gereden met alles erbij. Daarna de weg op gegaan en een stukje snelweg meegenomen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 15:31 schreef BobW het volgende:
Morgen eerste (intake)rijles van 100 minuten. Heb er wel zin in, maar ben ook erg benieuwd.
Ik heb nog nooit 'stiekem' gereden dus ik kan er waarschijnlijk niet veel van. Wat is gebruikelijk bij zo'n eerste les? Wat moet je allemaal zelf doen en wat doet de instructeur? En ga je gelijk de weg op?
Duidelijk. Mijn probleem is denk ik dat ik te weinig tegendruk geef aan het koppelingspedaal zodra ik deze omhoog laat komen. In andere woorden: ik haal mijn voet te snel van het pedaal af. Ik moet echt leren oefenen tegendruk te geven op het pedaal bij het aangrijpingspunt.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:01 schreef mitchelll0181 het volgende:
Nee.
Zolang de wielen draaien kan de motor onmogelijk afslaan.
Dit. Ik heb het probleem dat ik onder de 50 km/u een beetje schok met schakelen. Boven die snelheid gaat alles vloeiend.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:31 schreef mitchelll0181 het volgende:
Je moet vanaf het aangrijpingspunt exht concentreren op wat de motor doet, evt op de toerenteller letten..
Ff kwestie van gevoel krijgen
Klopt, onder de 50 km/u ben ik te gespannen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 13:48 schreef mitchelll0181 het volgende:
Dan rijd je te geforceerd/gehaast.
Probeer als je optrekt relaxed te rijden.. Dus gewoon normaal optrekken, koppeling in rustig in zn 2 en langzaam! de koppeling omhoog ..
Dit mag rustig 5 seconden duren ofzo .. Zoveel snelheid verlies je niet met uitrollen ..
Had ik laatst met een chinees, mens liep gewoon door terwijl ze geen voorrang had.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:20 schreef LDS het volgende:
Godverdomme wat zijn bumperklevers toch ook teringirritant. Net als bejaarden op de fiets. Die hebben ook echt lak aan alle voorrangsregels
Ik remde natuurlijk wel.quote:
Rij zo op je examen en je zakt!quote:
Afdwingen.quote:
En anders zit er gelukkig ook nog een instructeur naast . En ik zag het gelukkig zelf ook, maar valt me op dat veel bejaarden (niet alleen als ik zelf moet rijden, maar ook als ik op de fiets zit ofzo) op de fiets erg irritant zijnquote:
Waarom ben je juist dan gespannen dan?quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 14:24 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Klopt, onder de 50 km/u ben ik te gespannen.
[..]
Had ik laatst met een chinees, mens liep gewoon door terwijl ze geen voorrang had.
Geen idee eigenlijk.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 15:22 schreef H-D het volgende:
[..]
Waarom ben je juist dan gespannen dan?
Zou het zijn omdat je dan waarschijnlijk in de stad rijdt en dan 'bang' bent dat er opeens iets kan gebeuren ofzo? Fietser/voetganger oid die opeens oversteekt ofzo?quote:
Ik wil goed met het verkeer mee komen. Soms iets te goed waardoor ik in de stress schiet.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 15:36 schreef H-D het volgende:
[..]
Zou het zijn omdat je dan waarschijnlijk in de stad rijdt en dan 'bang' bent dat er opeens iets kan gebeuren ofzo? Fietser/voetganger oid die opeens oversteekt ofzo?
Je hoeft je voet er niet vanaf te halen, daarvoor is de eerste meestal te kort. De eerste versnelling moet wel ten volle worden benut. Dus in ieder geval tussen 2500 en 3000 rpm voor je doorschakelt. De tweede versnelling pakt dan ook beter, want hoger toerental en sneller wegrijden. Uiteindelijk ook beter voor de doorstroming van het overige verkeer.quote:Op dinsdag 7 augustus 2012 15:58 schreef -Dries- het volgende:
Nog een koppelings vraagje: Wie haalt zijn voet van de koppeling als je vanuit zijn 1 naar 2 schakelt? Kan je ook in zijn 1 naar het aangrijpingspunt toe en dat even vasthouden > gassen > koppeling indrukken en dan naar 2 schakelen? Het lijkt me niet nodig dat je de koppeling helemaal omhoog laat komen als je van 1 naar 2 gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |