abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113269338
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_113269347
Kan iemand anders quoten het lukt me niet
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  zaterdag 23 juni 2012 @ 13:12:11 #3
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113272368
Ooh en ik weet waarom zoonlief wat miemelig is: ik ben ongesteld geworden. Jippie -O-
Niet eerlijk. Huubke is nog niet eens 11 weken oud...
pi_113279637
-O- bah

Ik had gister een soort menstru kramp :{ moest er gelijk aan denken, mag van mij nog wel even wegblijven!
  zaterdag 23 juni 2012 @ 20:02:49 #5
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113284272
Van mij had het ook nog wel even weg mogen blijven...

Nou, flesje is leeg! Meneer belieft het graag warm. Niet lauw, maar warm mama... }:|
pi_113289152
He ba asy, dat mag idd nog wel wegblijven.... :*

Ik heb vandaag twee keer publiekelijk moeten voeden, en ging goed :) met een grotere baby kun je best discreet voeden, vooral omdat hij tegenwoordig de tepel al weet te vinden als hij nog maar amper uit m'n shirt is :) heul hendig :)
pi_113295730
Niet leuk die menstruaties.. Hier issie ook weer aanwezig nu. Pff!

Nirak, wat fijn dat dat goed gaat! Hier niet! Elise drinkt echt alleen nog als ze naast me op bed ligt. Het wordt echt steeds minder.. Als ik haar ergens anders voed dan op bed dan gaat ze over me heen klimmen, draaien, alles is interessanter dan mijn borst! We zitten nog op zo'n 2 voedingen overdag.. Snachts drinkt ze wel goed! Maar soms slaapt ze ook door.
Nog 2 weekjes en ze is jarig, dus dan hebben we een jaar gehaald! Daar ben ik best trots op, had dit nooit verwacht! Veel langer hoeft van mij niet meer, maar zolang ze toch graag drinkt snachts en voor het slapen gaan vind ik het ook wel best.. We zien wel!
pi_113303028
Asy, bah nu alweer ongesteld.

Sanne jammer dat je alleen in de slaapkamer kan voeden.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  zondag 24 juni 2012 @ 09:06:07 #9
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113303137
Nirak, wat fijn zeg! :Y

Sanne, het is de leeftijd. Over een tijdje dan heb je goed kans dat ze weer vaker wil drinken op de meest onhandige plekken...
pi_113304112
Bah, menstruaties! Hier gelukkig nog niet, mag nog wel even wegblijven!

Hier opeens weer onzeker. Overdag drinkt Pietje de laatste dagen vaak maar heel kort, 's avonds en 's nachts drinkt hij wel lang, al is hij dan vaak aan t sabbelen. Hij is wel gewoon vrolijk en alert, en plast volgens mij ook voldoende (hoeveel plasluirs moet een kindje van 5 maanden hebben?), maar toch...
pi_113304409
Sanne, dat zou over een paar weken ook weer beter kunnen gaan hoor :)

Bleie, bij vijf maanden kunnen ze heel efficient drinken. Die van ons was toen binnen 5 min met 2 borsten klaar, en hij volgt mooi zijn lijn. Bij een maand of 8 hebben wij maar 3 volle plasluiers, de rest gaat uit omdat hij ze anders naar mijn zin te lang aan heeft.. Maar let op Bleie, ze plassen ook in bad, dat telt ook.
Maar zolang he beeb tevreden en actief is, zou ik me niet ongerust maken.
D drinkt nu weer goed, maar heeft dat 3 maanden (naar mijn idee) slecht gedaan, en volgde toch zijn lijn..
pi_113304537
Bleie wat Nirak zegt, als alles andere goed is, zou ik me niet teveel zorgen erom maken.

Nirak fijn dat je zoontje nu weer goed drinkt.

Even 2 vraagjes:

hoeveel bv dronken jullie kindjes met 2,5/ 3 maanden (bijv. op het kdv). En hoelang lieten ze dan tussen voedingen? Bij ons zit tussen de ochtendvoeding en de middagvoeding (9-13/10-14 uur) vaak 4 uur alleen weet ik dan nu natuurlijk niet hoeveel hij drinkt.

En nog een vraagje in een GGD rapport over een kdv las ik dat het protocol zegt dat de bv niet buiten de koelkast ontdooid mag worden. Waarschijnlijk geldt dat voor alle kdv's en psz's en ik vroeg me eigenlijk af waarom dat protocol zo is, want je mag bv toch 24 uur buiten de koelkast bewaren. Waarom dan niet buiten de koelkast ontdooien?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113305257
Beetje spuit elf (ik was weg) maar over kv: wij hebben dat nog nooit in huis gehad Ik ben gezegend met een ruime productie dus er hebben vanaf een maand of 3 eigenlijk altijd wel minimaal 10 potjes in de vriezer gestaan.

Wat ik op D&V lees, is dat de meningen verschillen over kv vs. gewone koemelk na 1 jaar. Sommigen zeggen: beter kv want gewone koemelk is te zout. Anderen zeggen: wat een onzin. Misschien maakt het nog uit hoeveel melk je kindje drinkt bij 1 jaar.

Er komt een Europees onderzoek naar het nut van peutermelk, las ik:
Volkskrant
pi_113305660
Tinu.. Die vraag stelde ik ook toen ik op het punt kwam dat Danne naar het kdv zou gaan.. Ik ben uitgekomen op 150 ml per flesje en hij dronk om de 3 uur. Maar bij een fles dronk hij toen tot op de bodem, of er nu 150 of 200 in zat ;)

Misschien kun je het gewoon eens gaan proberen? Als er 4 uur tussen zit zou ik denk ik wel met 150 beginnen, het ergste wat er kan gebeuren is dat je kleine eerder honger heeft. Daar moet je dan wel afspraken over maken. Want wat doe je als jouw melk op is en je kleine weer honger heeft? Wil je dan dat ze jou bellen zodat je evt eerder naar huis kan komen, extra reserveflesje mee in de probeerfase of evt kunstvoeding? Dat laatste hadden wij (nooit nodig gehad) gedaan.

Dat ontdooien in de koelkast heeft te maken met voedselhygiene, dat moeten ze zo. Gebeurt hier ook. Dat is wel de reden waarom ze vragen of we in de avond de bevroren melk al in de koelkast thuis willen zetten. Anders duurt het te lang voordat het ontdooit is (want ze gebruiken een flessenwarmer).
pi_113305922
Hier is op het kdv ook de mogelijkheid om wat melk in de vriezer op te slaan als noodvoorraad. Zeker in het begin is dat handig als.je nog zoekende bent naar hoeveelheden. Misschien bij jullie ook?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_113306013
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 11:40 schreef Nirak het volgende:
Tinu.. Die vraag stelde ik ook toen ik op het punt kwam dat Danne naar het kdv zou gaan.. Ik ben uitgekomen op 150 ml per flesje en hij dronk om de 3 uur. Maar bij een fles dronk hij toen tot op de bodem, of er nu 150 of 200 in zat ;)

Misschien kun je het gewoon eens gaan proberen? Als er 4 uur tussen zit zou ik denk ik wel met 150 beginnen, het ergste wat er kan gebeuren is dat je kleine eerder honger heeft. Daar moet je dan wel afspraken over maken. Want wat doe je als jouw melk op is en je kleine weer honger heeft? Wil je dan dat ze jou bellen zodat je evt eerder naar huis kan komen, extra reserveflesje mee in de probeerfase of evt kunstvoeding? Dat laatste hadden wij (nooit nodig gehad) gedaan.

Dat ontdooien in de koelkast heeft te maken met voedselhygiene, dat moeten ze zo. Gebeurt hier ook. Dat is wel de reden waarom ze vragen of we in de avond de bevroren melk al in de koelkast thuis willen zetten. Anders duurt het te lang voordat het ontdooit is (want ze gebruiken een flessenwarmer).
Bij ons kdv was het zo, dat ze altijd een reserve voeding in de vriezer hadden. Als er nu net niet genoeg in de fles zit, zou het natuurlijk handig zijn om iets van kleine hoeveelheden ook op voorraad te hebben, in ieder geval in het begin. Nu heb ik thuis wel bv ingevroren in ijsklontjes hoeveelheid, alleen weet ik niet zo goed, hoe ik die mee kan nemen. Misschien wat flesjes met elk een ijsklontje vullen maar dan diepgevroren en daar direct weer in de vriezer plaatsen.

Goed om te weten, dat dat ontdooien zo moet gebeuren. Ik ontdooi thuis namelijk ook wel buiten de koelkast. Ik weet nog dat ik bij mijn oudste de bv s'avonds uit de freezer haalde en in de koelkast zette en toch was de volgende ochtend nog nauwelijks ontdooid. Bij mijn weten plaatsten ze de flesjes daarom op ons kdv ook buiten de koelkast, want anders zou de helft nog diepbevroren zijn geweest bij de voeding.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113306082
In een koeltas met koelelement blijft de melk wel bevroren tot het kdv.
pi_113306272
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 11:53 schreef Clubsoda het volgende:
In een koeltas met koelelement blijft de melk wel bevroren tot het kdv.
Clubsoda, dus dat pleit wel voor de ijsklontjes in een flesje doen en dan in de kolftas. Enige is, dat dat me wat flesjes gaat kosten maar ach :)

Goed om te weten met de hoeveelheid. Ik heb nu meestal zo'n 100/110 of 120 maximaal per fles ingevroren. Maar dat komt ook omdat ik nu thuis tussen de 2 ochtendvoedingen in kolf en dat is op het moment meestal zo'n 70-75 ml maximaal. Als ik dan voor een voeding precies het dubbele zou kolven, dan zou het dus mooi uitkomen.

Ik heb ook zo'n gulzigerd denk ik. In ieder geval aan de borst en bij het oefenen met het flesje. Flesje gaat altijd helemaal op en aan de borst drinkt hij weleens te veel heb ik het idee, dat komt er dan bij het boeren weer uit :D
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113306348
Het lijkt nog stijf bevroren, maar dat is het niet meer hoor :) ik gebruik hier een stampertje (die je altijd bij je ice tea krijgt), dan heb je daarna slush puppy ;)
pi_113306557
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 12:02 schreef Nirak het volgende:
Het lijkt nog stijf bevroren, maar dat is het niet meer hoor :) ik gebruik hier een stampertje (die je altijd bij je ice tea krijgt), dan heb je daarna slush puppy ;)
Slush Puppy met smaak borstvoeding :P Zou dat een hit worden?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113306599
Mijn moppie drinkt geen ontdooit bevroren melk, de smaak hiervan is echt anders dan vers of gewoon gekoelde melk, ze weigert het ook pertinent. Dus wij moeten het thuis altijd pasteuriseren en dan lust ze het wel. Normaal heb ik genoeg melk voor het kdv, alleen die ene keer kennelijk niet, maar misschien was het ook geen honger maar was ze er gewoon klaar mee en wou ze opgehaald worden!
pi_113306934
Smaakt inderdaad anders. Mia drinkt het gelukkig wel, maar dan moet het wel goed warm zijn. Lauwe melk mot ze niet :P

Ze gaat donderdags en vrijdags naar het kdv. Ik zet dan woensdagavond de bevroren melk in de koelkast en dan is het 's ochtends redelijk goed ontdooid. Op het kdv gaat het dan gelijk de koelkast in.
De melk die ik op donderdag kolf zet ik direct in de koelkast en die gaat dan de dag erna mee naar het kdv. Maandags krijgt ze dan weer ontdooide melk en dinsdags koelverse melk (als ik dan weg ben, als ik thuis werk dan krijgt ze de borst).

De laatste tijd krijgt ze wat kunstvoeding bij omdat ze niet genoeg heeft aan de gekolfde melk. Maar mijn productie is ook gehalveerd door een buikgriepje vorige week, dus ik ben aan het opkrikken en Mia is aan het regelen.
pi_113306950
Hoe doe je dat Bitterend? En kun je verse melk dan langer bewaren?

Ik heb laatst een keer een flesje gegeven omdat hij eerder thuis kwam (ziek). Toen heb ik geproeft voor de temp, maar gatver wat was dat smerig...
pi_113307082
zo doen we het: http://borstvoeding.aardig.be/tag/pasteuriseren/
ik doe altijd zaterdag avond bijvoorbeeld melk uit de vriezer halen, zondag avond is het goed ontdooit en dan pasteuriseren we het. In een pan met water rustig tot kookpunt laten brengen met regelmatig roeren dan van het vuur af laten afkoelen en snachts terug in de koelkast.
Dat lust ze gelukkig wel, ik kolf 3 ochtenden per week thuis en 3 middagen op werk
pi_113307137
Wij hadden laatst vis (zalm) voor het avondeten. De volgende ochtend heb ik aan de bv geroken en ik kon de vis echt ruiken. Apart is dat. Ik weet wel dat de smaak in de melk terecht komt maar da geur, daar had ik niet bij stil gestaan. En vooral dat dat zoveel later nog het geval was. Als wij oefenen met de fles doen we dat met bevroren melk en dat ging tot nu toe altijd goed. Ik ontdooi het dan buiten de koelkast (15cc) is natuurlijk zo ontdooid en aan het begin verwarmde ik het nog. Nu zorg ik gewoon dat het op kamertemperatuur is en dan drinkt hij het prima.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113317694
Pietje krijgt 4 dagen gekolfde melk (ma, di, do, vr), waarvan de eerste drie op het kdv. Is eigenlijk altijd grotendeels koelvers. Wat ik ma kolf, drinkt hij di, enz. Wat ik vrijdag kolf, red het ook wel in de koelkast tot maandag. Helaas kolf ik vrijwel altijd te weinig (hij drinkt ook nogal veel, als je t m aanbiedt, klokt hij rustig 180 weg, maar meestal doe ik iets van 160 in een flesje), dus ik moet ook altijd wel mijn vriezervoorraad aanspreken. Die bestaat uit zakjes van ca 50 cc. Zo'n zakje zet ik dan 's avonds in de koelkast, en het gaat de volgende dag mee naar het kdv. Ik weet eigenlijk nooit zo goed of je dat nou mag mengen met andere melk die niet bevroren is geweest.

En over het korte drinken van Pietje, ik let er vandaag wat extra op, en volgens mij is de oorzaak voornamelijk afleiding door zijn grote zus... Het is ook lastig drinken met een peuter die aan je hoofd of op je voeten zit, of die gewoon de hele tijd naar je roept en grapjes maakt... Net dus gevoed met een hydrofiel over zijn hoofd (manlief is er niet, dus ik kan niet even naar boven gaan met hem), en gezorgd dat zij van hem afbleef (wat me dan wel weer een boze peuter opleverde), en toen dronk hij echt wat beter. Nu ligt hij lekker te slapen.Oh, en zie opeens dat zij (zittend) op de bank in slaap is gevallen. O+
  zondag 24 juni 2012 @ 18:11:12 #27
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_113322658
je mag prima opbrengsten van verschillende dagen bij elkaar gooien / mengen, mits het dezelfde temperatuur is.

tinu, hoe gaat het met de verblekingen?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_113324130
DaviniaHR bijna geen last meer gelukkig. Dus nu volop genieten. Had gisteren een smeltmomentje. Hij legde elke keer een handje op de borst alsof hij hem vast ging houden en/ of claimen O+
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 24 juni 2012 @ 20:35:52 #29
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_113329121
Heerlijk is dat, zo'n minihandje, zo van 'mijn borst'.... O+
  zondag 24 juni 2012 @ 20:54:13 #30
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_113330345
zo'n handje he?

*smelt*
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_113331555
Och wat lief O+

Hier een dipje vandaag. Ik ben moe en baal dat m'n productie maar zo tergend langzaam toeneemt, ondanks domperidon. Ik raak gefrustreerd door die stomme weegschaal die bij 2 metingen vlak achter elkaar wel 30 gram verschil kan aangeven. Aangezien de kleine waarschijnlijk iets van 20 cc uit de borst haalt (hoop ik), heb ik dus niks aan die weegschaal. Kolfopbrengst lijkt wel iets toe te nemen (ca 20 cc per kant) maar echt opschieten doet t niet. Tel daarbij op dat alles bij elkaar zo veel tijd kost (20-30 min borst, flesje bijvoeding, kolven), zeker 's nachts breekt dat me op. En dan verzorgt m'n lief het flesje nog. Ik zie enorm op tegen dagen dat ik alles alleen moet doen, als m'n lief moet werken... ;(
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113331879
Phaidra -O- :* je beeb haalt veel meer uit je borst dan je doet met een mechanische kolf dat weet je he!
waarom moet je bijvoeden trouwens?
  zondag 24 juni 2012 @ 21:22:25 #33
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_113332285
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:12 schreef Phaidra het volgende:
Och wat lief O+

Hier een dipje vandaag. Ik ben moe en baal dat m'n productie maar zo tergend langzaam toeneemt, ondanks domperidon. Ik raak gefrustreerd door die stomme weegschaal die bij 2 metingen vlak achter elkaar wel 30 gram verschil kan aangeven. Aangezien de kleine waarschijnlijk iets van 20 cc uit de borst haalt (hoop ik), heb ik dus niks aan die weegschaal. Kolfopbrengst lijkt wel iets toe te nemen (ca 20 cc per kant) maar echt opschieten doet t niet. Tel daarbij op dat alles bij elkaar zo veel tijd kost (20-30 min borst, flesje bijvoeding, kolven), zeker 's nachts breekt dat me op. En dan verzorgt m'n lief het flesje nog. Ik zie enorm op tegen dagen dat ik alles alleen moet doen, als m'n lief moet werken... ;(
och meis; ik weet hoe zwaar het is, en ik weet hoe ik die weegschaal gehaat heb... en nou las ik laatst een wetenschappelijk artikel waarin het nut van dat voor en na wegen ter discussie werd gesteld. (maja geen idee meer waar ik dat heb gelezen).
Ik hoop dat het bij jullie snel beter gaat...

(ik weet nog hoe vaak ik er helemaal doorheen zat en elke keer bijna was gestopt...)
pi_113332355
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:17 schreef bitterend het volgende:
Phaidra -O- :* je beeb haalt veel meer uit je borst dan je doet met een mechanische kolf dat weet je he!
waarom moet je bijvoeden trouwens?
Ja, dat is de bedoeling.. Maar de weegschaal zegt steeds 20 of hooguit 30 gram, maar ik vertrouw dat ding dus echt niet meer...

Bijvoeden omdat mijn productie nog niet voldoende is en mijn ukkie nog niet genoeg kracht heeft om alles uit de borst te halen (dysmatuur). Zelfs met afgekolfde melk erbij kom ik nog zo'n 30 cc tekort per voeding.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113332673
Tot wanneer moest je dan bijvoeden Phaidra, zijn geboortegewicht heeft hij nu toch gehaald. Kun je je kind niet gewoon vaker laten drinken, wisselvoeden (dat betekent na de 2e borst weer de eerste geven, dan weer de 2e enz. met minimaal 4 borsten). Daarvan zou hij ook meer aankomen, het is tegelijkertijd goed voor je productie. Waarom houd je trouwens de tijd per borst bij. Ik merkte bij mijn zoon, dat het aankomen echt goed begon te gaan toen ik hem aanlegde zodra ik het idee had dat hij honger had, tijd tussen de voedingen en de tijd die hij per borst dronk compleet los liet (als hij in totaal 45-60 minuten bij me dronk- was vaak wel inclusief tussentijds boeren en verschonen dan was dat gewoon zo) & ging wisselvoeden. Misschien helpen je deze tips.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 24 juni 2012 @ 21:27:39 #36
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_113332674
hier ging het precies zo; Evie moest bijvoorbeeld eerst 8 x 60 ml drinken, als ze niet voldoende live dronk, kreeg ze het resterende deel via de sonde. (wel afgekolft). Hier waren er genoeg rondes, dat ze bijna 45 tot 60 min aan de borst lag en er maar 10/20 ml op de weegschaal bij kwam... enorm frustrerend vond ik het.. En dan dus, na een uur aan de borst, nog een half uur kolven... en uiteindelijk had je dus tussendoor 1,5 uur je borsten 'vrij'.... ik vond de eerste weken vreselijk zwaar/ pijnlijk en frustrerend.
pi_113332825
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:22 schreef Beessie-Jen het volgende:

[..]

och meis; ik weet hoe zwaar het is, en ik weet hoe ik die weegschaal gehaat heb... en nou las ik laatst een wetenschappelijk artikel waarin het nut van dat voor en na wegen ter discussie werd gesteld. (maja geen idee meer waar ik dat heb gelezen).
Ik hoop dat het bij jullie snel beter gaat...

(ik weet nog hoe vaak ik er helemaal doorheen zat en elke keer bijna was gestopt...)
Tnx. Het woord stoppen zingt vandaag akelig vaak door m'n hoofd, maar ik vind dat ik niet zo snel de handdoek in de ring mag gooien. Morgen hebben we een afspraak bij de kinderarts en ga ik bellen voor een afspraak bij de LK (hebben we al in het zkh afgesproken). Dat wil ik sowieso afwachten.

Dat artikel is hier voorbij gekomen ja, het kwam uit het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde uit 2007 (!)
Venus in pocketformaat
© loveli
  zondag 24 juni 2012 @ 21:33:23 #38
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_113333148
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:29 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Tnx. Het woord stoppen zingt vandaag akelig vaak door m'n hoofd, maar ik vind dat ik niet zo snel de handdoek in de ring mag gooien. Morgen hebben we een afspraak bij de kinderarts en ga ik bellen voor een afspraak bij de LK (hebben we al in het zkh afgesproken). Dat wil ik sowieso afwachten.

Dat artikel is hier voorbij gekomen ja, het kwam uit het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde uit 2007 (!)
ik wilde ook niet stoppen, maar ooo wat heb ik er vaak tegenaan gehangen.... ik heb echt meerdere periodes gehad dat ik het echt niet meer leuk vond. Maar ach, dan ging het weer een beetje beter en ging ik weer door.
En wonder boven wonder kreeg ik Evie toen uiteindelijk (na 5 maanden) live aan de borst en toen heb ik pas ervaren hoe makkelijk en gezellig BV kan zijn....

ik wil je in elk geval heel veel suc6 wensen! en een LK zeker doen!
pi_113333273
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:27 schreef Tinuviel het volgende:
Tot wanneer moest je dan bijvoeden Phaidra, zijn geboortegewicht heeft hij nu toch gehaald. Kun je je kind niet gewoon vaker laten drinken, wisselvoeden (dat betekent na de 2e borst weer de eerste geven, dan weer de 2e enz. met minimaal 4 borsten). Daarvan zou hij ook meer aankomen, het is tegelijkertijd goed voor je productie. Waarom houd je trouwens de tijd per borst bij. Ik merkte bij mijn zoon, dat het aankomen echt goed begon te gaan toen ik hem aanlegde zodra ik het idee had dat hij honger had, tijd tussen de voedingen en de tijd die hij per borst dronk compleet los liet (als hij in totaal 45-60 minuten bij me dronk- was vaak wel inclusief tussentijds boeren en verschonen dan was dat gewoon zo) & ging wisselvoeden. Misschien helpen je deze tips.
Tot wanneer, geen idee. Tot mijn productie op peil is, maar ik zou niet meer weten hoe ik dat nog goed kan beoordelen.

De tijden per borst zijn me aangeraden door de kinderarts, omdat hij zoveel energie ver- of gebruikte bij het live drinken. Hij had daardoor geen energie meer om op een andere manier voldoende voeding binnen te krijgen.

Ik hoop morgen van de kinderarts wat meer tips te krijgen, wellicht idd de bijvoeding stoppen omdat hij nu goed op gewicht is en de tijd aan de borst uitbreiden. Dat zou al heel veel schelen :Y
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113333390
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:33 schreef Beessie-Jen het volgende:

[..]

ik wilde ook niet stoppen, maar ooo wat heb ik er vaak tegenaan gehangen.... ik heb echt meerdere periodes gehad dat ik het echt niet meer leuk vond. Maar ach, dan ging het weer een beetje beter en ging ik weer door.
En wonder boven wonder kreeg ik Evie toen uiteindelijk (na 5 maanden) live aan de borst en toen heb ik pas ervaren hoe makkelijk en gezellig BV kan zijn....

5 maanden dat is best lang en kan me voorstellen dat dat een erg heftige periode is geweest. Petje af hoor dan voor jou doorzettingsvermogen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113333399
Het bijvoeden is inderdaad erg vermoeiend! ik hoop dat je ermee mag stoppen en gewoon je kindje aan de borst laten drinken :*
pi_113333655
Ik laat hem de laatste dagen wel clusteren als hij nog wakker is / zoekt naar de borst NA zijn normale voeding. Ik weet dan zeker dat hij al genoeg binnen heeft gehad en dan is het niet erg als hij niet zo effectief drinkt. Op die momenten hangt hij wel zo 30 min te 'drinken' per borst. Dat is dan wel ook na het kolven, dus hoeveel hij er dan nog uit kan halen?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113333748
Phaidra, mijn uk was tussen dag 7 en 12 niet aangekomen. Pas toen liet ik alle tijden echt helemaal los. Na 1,5 week was hij dan echt goed gegroeid en ik dacht toen ook. Misschien heeft hij gewoon wat langer nodig per borst voordat hij goed de achtermelk binnen krijgt. Daarvan komen kindjes goed aan en niemand kan volgens mij goed zeggen wanneer de voormelk stopt en de achtermelk komt?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113333767
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:33 schreef Beessie-Jen het volgende:

[..]

Wauw, 5 maanden! Wat een prestatie!

Dank je, het helpt alweer om hier even mijn hart te luchten :)
Venus in pocketformaat
© loveli
  zondag 24 juni 2012 @ 21:42:12 #45
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_113333840
Je borst blijft constant nieuwe melk aanmaken Phaidra, dus als ie drinkt blijft ie wat binnenkrijgen, hoe meer drinken, hoe meer het gestimuleerd wordt, dus dat is alleen maar goed.

Wat rot voor je dat het zo gaat... :*
pi_113333862
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:39 schreef Phaidra het volgende:
Ik laat hem de laatste dagen wel clusteren als hij nog wakker is / zoekt naar de borst NA zijn normale voeding. Ik weet dan zeker dat hij al genoeg binnen heeft gehad en dan is het niet erg als hij niet zo effectief drinkt. Op die momenten hangt hij wel zo 30 min te 'drinken' per borst. Dat is dan wel ook na het kolven, dus hoeveel hij er dan nog uit kan halen?
Genoeg hoor, de vettere melk ..en je borsten zijn nooit echt leeg dat zei de LLL dame tegen mij :Y

edit: wat juud zegt dus
pi_113334248
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:42 schreef Juud79 het volgende:
Je borst blijft constant nieuwe melk aanmaken Phaidra, dus als ie drinkt blijft ie wat binnenkrijgen, hoe meer drinken, hoe meer het gestimuleerd wordt, dus dat is alleen maar goed.

Wat rot voor je dat het zo gaat... :*
Fijn om te horen ^O^

Wat zo'n klein ventje je onzeker kan maken hè... Ik hou van ieniemini baby'tjes, maar nu kan ik hem wel groter kijken, in de hoop dat het dan allemaal iets makkelijker zal zijn.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113334930
Je doet het echt heel goed Phaidra en ik geloof graag dat het zwaar is. Misschien toch morgen met de kinderarts bespreken of je de tijd aan de borst kunt verlengen. Hebben ze je niet aangegeven hoe lang hij te zwak zou zijn om meer uit de borst te krijgen?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113335256
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 21:55 schreef Tinuviel het volgende:
Je doet het echt heel goed Phaidra en ik geloof graag dat het zwaar is. Misschien toch morgen met de kinderarts bespreken of je de tijd aan de borst kunt verlengen. Hebben ze je niet aangegeven hoe lang hij te zwak zou zijn om meer uit de borst te krijgen?
Tnx O+ en ga ik idd doen.

Nee, dat is niet gezegd, ik denk omdat we toch binnen een week weer op controle zouden komen. Maar bij de meeste voedingen valt hij na 10 min wel in slaap of stopt hij met echt drinken. Dan sabbelt hij alleen nog maar.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113368990
Update!

De kinderarts was tevreden over zijn gewicht (in 1,5 week van 2280 naar 2620 gram) en vindt het goed dat we de fles gaan afbouwen. "Volg vooral jullie gevoel", was het commentaar :). Fijn dus!

Volgende week ga ik nog langs de LK, hopelijk zitten we tegen die tijd al op volledig BV.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113369319
Phaidra, dat is gewoon 340 gram in een week tijd. Dat doet je zo snel niemand na hoor! Je kunt er trots op zijn. Daar heb je het allemaal voor gedaan en voor de volledige bv natuurlijk. *G*
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113370357
Phaidra, wat geweldig!
pi_113371919
Ja echt heel fijn! Tnx ladies O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113372826
Wat fijn Phaidra! Ik hoop dat je snel over kunt op volledig BV :*
Mama van F. (2012) en M. (2016)
  maandag 25 juni 2012 @ 18:06:32 #55
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113374951
Phaidra, super! *O*
Enne je beebje krijgt er altijd weer wat uit. Ook na het kolven.
Ik heb in het verleden wel eens gehad dat Harry zich een half uurtje na het kolven meldde en die dronk dan ook nog gewoon.
Om je productie op te krikken zou je ook een clustermomentje kunnen maken met je kolf.
Hier staat dat duidelijk beschreven. Kun je de methode kiezen die het beste bij jou past.

[ Bericht 68% gewijzigd door Asyniur op 25-06-2012 18:12:44 ]
pi_113382878
Phaidra wat goed!
  maandag 25 juni 2012 @ 21:32:19 #57
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_113385799
phaidra wat fijn! hopelijk ben je snel over op volledige bv en duurt het een paar welen tot je weer hoeft tr kolven. (oefenen met.flesjes en zo ;) )
pi_113386808
Phaidra, wat heerlijk! *O*
Een pak van je hart!

En ik zag dat het bij Marjoleintje ook helemaal goed gaat! *O*
Wat fijn!
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_113387961
Asy, bedankt! Dat is de moeite waard om eens uit te proberen :Y

Iedereen bedankt voor de jompels :)
We gaan nu kijken hoe we het afbouwen aan gaan pakken. Hij drinkt nu ca. 40 cc uit de fles per voeding; is het haalbaar om daar elke 2/3 dagen 10 cc af te halen? Of gaat dat te snel?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113388500
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 22:12 schreef Phaidra het volgende:
Asy, bedankt! Dat is de moeite waard om eens uit te proberen :Y

Iedereen bedankt voor de jompels :)
We gaan nu kijken hoe we het afbouwen aan gaan pakken. Hij drinkt nu ca. 40 cc uit de fles per voeding; is het haalbaar om daar elke 2/3 dagen 10 cc af te halen? Of gaat dat te snel?
Probeer het zou ik zeggen :) wat je kunt doen is na het flesje nog eens aanleggen, of zou dat te vermoeiend zijn (voor jou en/of de kleine)
Als je beeb er nu sterk genoeg voor is zou ze het zelf ook goed kunnen gaan regelen. 10 per 2/3 dagen lijkt me iig niet te snel :)
  maandag 25 juni 2012 @ 23:05:03 #61
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_113391430
ooo Phaidra wat goed voor jullie!!!
en zie je hoe het gaat? als je bijna de handdoek in de ring wilt gooien, dan gaat het ineens weer goed :) ben blij voor jullie!
zet hem op, en vast suc6 met het afbouwen...
  dinsdag 26 juni 2012 @ 07:43:57 #62
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113399335
Phaidra, geef je eerst borst en dan de bijvoeding? Want dan kun je het ook je mannetje zelf laten regelen natuurlijk hoeveel hij nog uit die fles wil drinken. Hoe beter hij drinkt aan de borst, hoe minder hij nodig heeft uit die fles...

Zoë, hoe gaat het nu met jou?
pi_113400317
Wat fijn phaidra!! *O*

Asy
Voeden gaat goed maar mijn borst is nog pijnlijk (nog steeds regelmatig harde bulten) ik kolf na en ik masseer de borst enz en dan gaat het wel weg.
De ontsteking is wel weg voor zover ik dat kan beoordelen (rode plek is weg)

Ik let goed op het aanhappen en leegdrinken/kolven van de borst..ik vind het lastig te bedenken wat ik verder nog moet doen. Hoop dat de lk me daarin kan adviseren.
  dinsdag 26 juni 2012 @ 09:09:55 #64
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113400444
Klinkt mij in de oren als stuwing. Ik heb dan ook allemaal harde bulten in mijn borst. Vooral aan de buitenste zijkant (bij de oksel zal ik maar zeggen).
Maar fijn dat het allemaal goed gaat :*
pi_113400500
Zoë: dat klinkt als stuwing inderdaad. Heb ik ook vaak als er een paar uur niet gedronken is uit een borst. Niet te veel kolven, dan kan de productie zich aanpassen aan de vraag. Dus zorg er wel voor dat je borst soepel is als ze klaar is met drinken, maar hij hoeft niet per se helemaal 'leeg' aan te voelen.
pi_113400897
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 juni 2012 07:43 schreef Asyniur het volgende:
Phaidra, geef je eerst borst en dan de bijvoeding? Want dan kun je het ook je mannetje zelf laten regelen natuurlijk hoeveel hij nog uit die fles wil drinken. Hoe beter hij drinkt aan de borst, hoe minder hij nodig heeft uit die fles...

Zoë, hoe gaat het nu met jou?
Ja, eerst borst en dan fles :Y. Het lijkt er inderdaad op dat hij het zelf al wat regelt, vannacht had hij een keer 30 cc ipv 40, terwijl hij 's nachts meestal veel drinkt. Maar ik dacht, als het niet natuurlijk gaat, dan kan ik zelf afbouwen en zal hij automatisch meer en vaker bij mij willen drinken.

Zoe, dat klinkt al een stuk beter! ^O^ Ook wat kunnen uitrusten?

Vannacht meldde de mini zich alweer een uurtje na de vorige voeding, dus ipv het hele riedeltje, besloot ik tussendoor in bed even de borst te geven. Na een tijdje wilde ik hem weer terug in z'n wiegje leggen omdat hij sliep en de borst had losgelaten, bleek het al bijna 1,5 uur later te zijn! Was ik weer in diepe slaap gevallen _O-. Konden we direct weer aan de slag...
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 26 juni 2012 @ 09:33:47 #67
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113400929
Phaidra, goed bezig! ^O^
  dinsdag 26 juni 2012 @ 09:39:22 #68
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_113401029
Phaidra, wij bouwden zelfs af met 10cc per dag per voeding. Nathan heeft wel flink geregeld toen maar het is hier goed gekomen. Nathan dronk 30cc bijvoeding per keer.
pi_113402931
Phaidra: *O* *O* *O*

Ik zat net met tranen in mijn ogen een mail van mijn collega te lezen. Eerste kindje was prematuur, bv is mislukt wat ze heel jammer vond. Nu is het tweede kindje geboren, allemaal complicaties, couveuse, heel veel onderzoeken en voorlopig nog in het ziekenhuis. Ik vroeg of hij goed dronk, en ze schreef dat het kolven zo goed gaat dat ze voor 3 baby's melk heeft en dat hij vanmorgen voor het eerst aan de borst heeft gedronken, en meteen heel goed. Zo fijn!
pi_113403536
Zoë fijn dat het goed gaat.

Phaidra ook fijn van jouw goede nacht en het lekker drinken en slapen tijdens de borstvoeding

Asy en Bleie dank voor jullie posts. Ik had het laatst ook zo'n onaangenaam gevoel bij het uiteinde van de borst tegen de oksel aan. Waarschijnlijk was het dus bij mij ook stuwing. Ik heb zelf ook het gevoel, dat er wat meer melk is. Mijn kolfopbrengst tussen de 2 ochtendvoedingen is gestegen van 50-60cc per keer naar 75cc en gisteren waren het zelfs 100cc. Het kan deels ook met het tijdstip te maken hebben.

Nog een vraagje aan de liggend in bed voeders: Geven jullie dan een of beide borsten. Als je beide borsten geeft, kun je bij de eerste borst toch nog niet in slaap vallen? En als je na de 1eof 2e borst in slaap valt, laat je je kind dan gewoon naast je liggen en ga je zelf doorslapen met ontblote borst? Ik durf dat niet echt s'nachts. Dat doe ik alleen s'ochtends als manlief al uit bed is en er genoeg ruimte is.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113403879
Ik slaap met ontblote borst naast haar zodat ze zelf kan drinken wanneer ze wil. Meestal word ik wel wakker na een uur of twee en ga andsersom liggen. Op die manier pak ik was slaap in de middag. 's Nachts slaapt ze meestal door, en zo niet dan doe ik precies hetzelfde. In het begin kon ik ook niet slapen op die manier, maar het went wel na een tijdje :)

Edit: manlief ligt 's nachts erbij maar ik maak hem wel even wakker om te zeggen dat ze in bed ligt. Voordat ie gaat maaien met zijn armen :P

[ Bericht 21% gewijzigd door Xanteh op 26-06-2012 11:25:28 (.) ]
pi_113447697
Ik kom me hier eens voorzichtig melden met een paar vragen.
Nu onze 4 de komt wil ik bij deze toch proberen om bv te gaan geven. Bij de andere 3 kon dat niet ivm medicijnen maar nu heb ik die niet meer dus moet lukken dan. Tis ook vooral nu even voor eigen gemak ook want we liggen op zolder met baby de eerste 2 maand denk ik. Mijn lief moet 's nachts vaak werken en ik zie het niet zitten om iedere keer naar beneden te lopen om een flesje klaar te maken.
Maar dat is dus makkelijk voor de nacht. Hoe doen moeders met meerdere kinderen dat als je kinderen naar school enzo moeten? Kun je ook gewoon aanleggen als ie zich nog niet meld omdat dat beter uitkomt met wegbrengen van de andere kinderen? Ik ben zelf gewoon de hele dag thuis maar heb ook een oppaskindje van 3 en dan Leander van 3,5 tegen die tijd en Matthias is tegen die tijd 1,5. Ben ik overdag veel bezig om aan te leggen en te voeden? Of is dat alleen de eerste weken?
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_113447882
De meeste bv-kindjes gaan na een week of wat ook zelf meer tijd tussen voedingen laten. En voeden kan idd ook best op jouw verzoek, er zijn ook moeders die bv op schema geven. Goed voor je productie is dat niet, maar het kan schijnbaar wel.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_113448063
Ik kan de eerste 3 weken gewoon op verzoek voeden omdat mijn lief dan overdag thuis is. Het gaat dus om na die tijd. En dan eigenlijk alleen om de ochtend tussen 08:00 en 09:00 en 's middags tussen 13:30 en 14:30. Rest van de dag mag ie komen wanneer ie wil. Maar tegen de tijd dat ie week of 10 is hoef ik dus niet zo heel vaak aan te leggen overdag?
pi_113448293
MeNicole, ik voed niet strikt op schema maar ik denk dat mijn manier van voeden wel duidelijk anders is dan die van veel bv-moeders en behoorlijk dicht in de buurt komt bij hoe veel fv-moeders te werk gaan. Het is hier een beetje zo gelopen omdat ik de eerste week alleen gekolfd heb en continu kolven is gewoon niet haalbaar. Ik heb eigenlijk nooit op meer dan 8-9 voedingen per etmaal gezeten, ook niet in de eerste weken, hij vroeg ook simpelweg niet om meer. Ook nu nog is het een kind wat geen borst blieft als troost of vermaak, het is echt een functionele drinker. De dag begint hier als meneer zich meldt en reken er op dat hij ongeveer 3-4 uur na een voeding weer honger heeft. Ik laat hem zich zelf melden en anders krijgt hij na 4 uur de borst. Ik schuif er ook wel eens wat in, als ik ongeveer 3,5 uur na een voeding weg moet, krijgt hij wat eerder. Vaak wil hij dan wel, als hij geen honger heeft dan drinkt hij gewoon niet en probeer ik later nog eens. Geen vaste voedingsmomenten dus, maar ook geen volkomen willekeur. Mijn ervaring is dat het prima kan, mijn productie trekt het al vijf maanden uitstekend, ik dip wel bij menstruatie (wie niet?), maar dan meldt hij zich ook eerder en is het binnen twee dagen weer rechtgetrokken.
pi_113448411
Ja ik denk dat ik ook wil voeden zoals jij dat doet. Ik wil en kan ook niet als ie wat ouder is en ik weer oppaskindjes heb hem/haar niet bij elke gil aanleggen. Wil alleen voeden als ie honger heeft. Als ie fv zou krijgen moeten we ook op een andere manier troosten.
Maar dat zeg ik nu, misschien tegen die tijd leg ik hem wel steeds aan :P
pi_113448739
Mijn dame was ook geen 'troost' drinker... in de eerste weken natuurlijk wel bij elke kick aangelegd, maar dat ging vrij snel over naar een soort 'ritme' en vooral om te 'eten'... Ik heb het wat later wel gemerkt aan mijn productie, zo rond de 7-8 maanden... ben toen ook tussendoor wat extra gaan kolven om dat op gang te houden omdat ik zelf graag dat jaar wilde halen. Maar zelfs op mijn verzoek weigerde ze nog wel eens :P heel handig als je de deur uit moet en niet onderweg 'wilt' voeden :') eigenwijs kind (van wie heeft ze dat? O-)) toen ze vlak voor haar verjaardag weigerde en ik stopte met kolven, was het ook in 1 keer gedaan met de hele productie.
pi_113448856
Ik wil het gewoon proberen en als het niet gaat of ik steeds in de knoei kom met de tijden dan ga ik ook niet moeilijk doen met fv hoor. Maar het is dus vooral belangrijk voor de productie als ik de eerste weken veel aanleg?
pi_113448909
Yup, in de eerste weken wordt de 'printdruk' gemaakt in je borsten voor de productie ;) als je zorgt dat die optimaal is, heb je daar later zeker profijt van!
pi_113448975
OK. Zo ben ik alweer iets wijzer. Ben ook al aan het lezen op de site van bv. Dus gaat vast wel goed komen!!
pi_113449014
Zo kun je op termijn ook prima combineren, kv met bv! Maar dat wordt de eerste weken (misschien wel maanden ;) hoeveel precies weet ik niet) 'afgeraden' omdat het dan juist belangrijk is om die productie op een bepaald peil te krijgen :)
pi_113449051
Precies hetzelfde hier Gerbera. Ik probeerde het laatst weer eens; 's avonds na een half uurtje slapen werd hij huilend wakker, ik dacht misschien honger, maar dan lig ik dus met een brullend kind naast m'n borst. Hij is moe en niet hongerig, dus dan blieft meneer het niet }:| Maar wel goed om te horen dat dat rond 7-8 maanden bij jou een dip opleverde, daar ga ik rekening mee houden!

Nicole, gewoon open er in staan is denk heel prima. Vind het sowieso heel stoer dat je na drie kinderen borstvoeding gaat proberen!
pi_113449337
MeNicole, ik voed wel volledig op verzoek, maar heb alleen de eerste dagen iets van 10 voedingen per etmaal gehad, daarna ging hij al vrij snel naar 8, en nu zitten we meestal op 5-6, behalve op regeldagen. Het is echt niet zo dat voeden op verzoek betekent dat je per se 10 keer per dag aan t voeden bent. Voor troost tussendoor heeft mijn ventje de borst niet nodig, maar hij vindt t zeker 's avonds wel fijn om zich aan de borst in slaap te sabbelen.

Ik vind t wel best lastig nu met n peuter die voor nogal wat afleiding zorgt, en tijdens t voeden om aandacht komt vragen.
pi_113449430
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:10 schreef Bleie het volgende:

Ik vind t wel best lastig nu met n peuter die voor nogal wat afleiding zorgt, en tijdens t voeden om aandacht komt vragen.
ja daar ben ik ook bang voor. Want er lopen hier dan wel een peuter en een dreumes rond dan. Ik kan bijvoorbeeld niet bij elke voeding even ergens rustig gaan zitten.
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:14:57 #85
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113449463
MeNIcole, hier wel een kind (of 2 zelfs) dat troost vindt in bv. Ook als ze moe zijn. Ik voed ze op eigen verzoek alsmede ook op mijn verzoek. Zo voed ik Huubke altijd vóórdat ik Harry naar school breng en ook weer voordat ik hem ga ophalen om te voorkomen dat je met een brullend kind zit.
Overigens als je het alleen doet zodat je niet naar beneden hoeft 's nachts: thermoskan met heet water en poeder op je nachtkastje en dan kun je ook flesvoedingen geven zonder naar beneden te moeten ;)

En soms is het wel lastig met een peuter als afleiding in de buurt, maar datzelfde geldt voor de fles.
Sterker nog, als ik de fles even neerzet om Huubke te laten boeren dan gaat Harry er met de fles vandoor en dat lukt hem niet met mijn borsten ;)
pi_113449796
quote:
2s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:14 schreef Asyniur het volgende:

Overigens als je het alleen doet zodat je niet naar beneden hoeft 's nachts: thermoskan met heet water en poeder op je nachtkastje en dan kun je ook flesvoedingen geven zonder naar beneden te moeten ;)

Nee doet het niet alleen voor de nacht. Maar das wel een reden waarom ik erover na ben ga denken. Als mijn lief gewoon 's nachts thuis was was het ook helemaal niet in me opgekomen eerlijk gezegd. Maar hij moet precies rond die tijd een paar maanden 's nachts beginnen met werken. Alleen de eerste week na de bevalling zal ie 's nachts thuis zijn. Maar hoe meer ik erover nadacht hoe meer ik er wel zin in krijg. Bij de anderen kon het niet en nu is de laatste kans dat het wel kan en wil ik het in ieder geval proberen.
pi_113450919
Ik vind t wel echt super van je dat je t gaat proberen. Als t voor jou niet werkt kun je er altijd weer mee stoppen.
  woensdag 27 juni 2012 @ 10:58:42 #88
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_113450993
@MeNicole, ik ging vanaf 7 weken weer werken bij mijn oppaskinders. Dan kwam Lientje veelal voor een voeding tussen 06.30 en 07.00, dan dronk ze 1 borst en kon ik daarna mezelf aankleden en naar mijn werk, 07.40 weg en was ik om 08.40 weer thuis. Zodra ik dan thuis was gaf ik haar nog de andere borst en daarna ging ze slapen.

Om uiterlijk 11.00 maakte ik haar wakker en ging ik haar voeden en dan 11.45 in de auto, kindjes ophalen en lunchen met ze en weer naar school brengen.
Dan had ik tussen 13.15 en 14.45 weer ergens de tijd om te voeden en dan na schooltijd weer.
Voeden op verzoek betekend ook, voeden op jouw verzoek, dus iets eerder aan de borst leggen omdat het jou uitkomt, vaak willen ze na een flinke slaap gerust weer even drinken en dan kunnen ze met een volle buik mee op pad.

Ow en wij gebruiken een speen, zodat als ik eens op het schoolplein stond en mevr kreeg opeens honger, dan kon ik het even rekken tot thuis met haar speen.
pi_113454563
@MeNicole: volgens mij verschilt het erg per kindje en per periode hoe makkelijk het is om op jouw verzoek te voeden. Mijn zoontje heeft als kleine baby vooral 'functioneel gedronken', kreeg de eerste 3 maanden ongeveer om de 2,5 uur honger, behoorlijk regelmatig. Toen ik weer ging werken, ging hij meer 'troostdrinken' (als ik thuis kwam meteen aanvallen ook al had ie net 160 cc op).
Als we weg moeten leg ik hem altijd daarvoor nog even aan. Maar er zijn periodes dat hij daar echt geen zin in heeft en begint te protesteren. Het is dus een kwestie van uitproberen.

Succes!!
pi_113454772
MeNicole wat Juud zegt is helemaal correct. Voeden op verzoek betekent ook soms op jouw verzoek als het niet anders kan. En geloof me elke borstvoedende moeder doet dat af en toe. Zij het omdat ze zelf nog andere kinderen heeft die ze moet brengen/ halen naar/van kdv of school, zij het vanwege afspraken (bij de doktor, het cb of anderszins), zij het omdat het de moeder even beter uitkomt (omdat ze wil gaan koken/eten/slapen etc). Dus daar zou je echt niet alleen mee zijn. En wat betreft het afgeleid zijn door andere kindjes/ broer/ zus etc, dat komt echt pas met 4-5 maanden bij mijn weten.Je moet er wel rekening mee houden, dat kinderen een situatie waarin je aan het voeden bent, kunnen gaan misbruiken, maar zoals iemand al zei, kan dat ook bij flesvoeding gebeuren. Je wordt er ook snel handig in om te voeden en in te grijpen volgens mij. ;)
Carpe Diem- Pluk de Dag
  woensdag 27 juni 2012 @ 13:05:58 #91
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113455756
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 10:25 schreef MeNicole2 het volgende:

[..]

Nee doet het niet alleen voor de nacht. Maar das wel een reden waarom ik erover na ben ga denken. Als mijn lief gewoon 's nachts thuis was was het ook helemaal niet in me opgekomen eerlijk gezegd. Maar hij moet precies rond die tijd een paar maanden 's nachts beginnen met werken. Alleen de eerste week na de bevalling zal ie 's nachts thuis zijn. Maar hoe meer ik erover nadacht hoe meer ik er wel zin in krijg. Bij de anderen kon het niet en nu is de laatste kans dat het wel kan en wil ik het in ieder geval proberen.
Leuk! O+
Maar het kan in elk geval ook op jouw verzoek. Of je kindje het daar mee eens is, is een tweede ;)
Maar goed, ook dat geldt weer voor kv/fv...
pi_113456124
Ik heb met de anderen fv op verzoek gedaan. Maar niet zo dat ze om het uur iets kregen zeg maar. Maar dat was ook helemaal niet nodig. Ze regelden dat allemaal vanaf het begin zelf al. Dus hoop dat deze dat ook doet!
Ik wil straks ook overdag de kleine gewoon in zijn eigen Ik heb het steeds over zijn maar kan net zo goed der zijn :P bed laten slapen en als wij naar bed gaan hem meenemen naar de co-sleeper.
Ik ga me de komende tijd goed inlezen en via de vlos kijken naar een info avond!
pi_113461906
Mocht je citroen in de pan geven bij het uitkoken van flesjes en kolfspullen om kalkaanslag tegen te gaan of wat moest je ook alweer gebruiken?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 27 juni 2012 @ 15:34:24 #94
147316 crew  DJMO
#trut
pi_113462765
azijn, maar pas als je de spenen eruit hebt gehaald.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_113463904
Leuk dat je bv wilt geven menicole!
Fijn dat je het nu kunt proberen

M'n rechterborst is nog steeds wat pijnlijk.
Heb niet meer nagekolft (ivm die stuwing)

Door het gebruik van de tepelhoedjes heb ik S niet goed leren aanleggen, links gaat wel goed maar rechts niet. Dat ben ik nu zelf aan het oefenen. Dat gaat al een stuk beter. Mocht het aanhouden kan de lk meekijken maar voor nu heb ik genoeg aan tips om houdingen te oefenen en het aanleggen.

Vind bv geven zo fijn :@ ondanks de pijn enz merk ik dat het me goed doet om haar zelf te kunnen voeden. Hoop dat ik dat kan blijven doen
pi_113464441
quote:
12s.gif Op woensdag 27 juni 2012 15:34 schreef DJMO het volgende:
azijn, maar pas als je de spenen eruit hebt gehaald.
Dank DJMO. Lang niet op fok gezien. Alles goed?

Zoë fijn dat het nu al beter gaat. Had de lk nog tips over bv en niet teveel afvallen en ook je herstel?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  woensdag 27 juni 2012 @ 16:17:43 #97
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_113464878
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juni 2012 15:57 schreef Zoë23 het volgende:
Leuk dat je bv wilt geven menicole!
Fijn dat je het nu kunt proberen

M'n rechterborst is nog steeds wat pijnlijk.
Heb niet meer nagekolft (ivm die stuwing)

Door het gebruik van de tepelhoedjes heb ik S niet goed leren aanleggen, links gaat wel goed maar rechts niet. Dat ben ik nu zelf aan het oefenen. Dat gaat al een stuk beter. Mocht het aanhouden kan de lk meekijken maar voor nu heb ik genoeg aan tips om houdingen te oefenen en het aanleggen.

Vind bv geven zo fijn :@ ondanks de pijn enz merk ik dat het me goed doet om haar zelf te kunnen voeden. Hoop dat ik dat kan blijven doen
O+
hoef jd geen :@ voor te doen hoor! het is ook heel fijn om te weten dat je kindje op jouw melk groeit.

fijn dat het aanleggen beter gaat!
pi_113466177
Zoe, is heel herkenbaar hoor! BV doet hier soms best nog wel ff flink zeer als ze net begint met drinken, maar het is zo fijn om te doen ja!
  woensdag 27 juni 2012 @ 17:14:05 #99
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113467744
Zoë :*

ik heb altijd alles gewoon uitgekookt met een scheutje azijn erbij. ook de spenen. als ik dat niet doe, zit er meteen aanslag op.
pi_113468107
:)

tinu
eten gaat ook beter, moet echt de momenten pakken & ik heb haar vandaag eventjes laten huilen. Vind ik wel lastig maar op dagen dat ze bijna alleen maar wakker is & veel wil drinken moet ik ook goed om mezelf denken.

Ik at de laatste tijd wel te weinig (4 broodjes, een appel oid,avondeten en als het lukte iets tussendoor)
toen ik nog werkte & later tijdens de zwangerschap at ik veel meer, ik verbrand wel snel dus ik moet ook veel eten. Maar door de moeheid & het zoeken naar een ritme heb ik dat dus helaas verwaarloosd

Herstel moet wel weer goedkomen als ik rust neem & goed eet. Ik denk ook wel dat het een combi van factoren is. Een zware zw.schap, bevalling, slechte kraamweek, mn vriend die geopereerd moest worden enz.
pi_113468263
Oh ja, dat eten de eerste weken idd.. Ik overleefde overdag voornamelijk op kokosmakronen, boterkoek ed.. Veel calorieën, weinig moeite. :9 :@
Denk om jezelf he Zoë ;)
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_113469448
haha ik heb smarties & chocolollies (nog van pasen, heel veel ingeslagen, zo lekker O+ )

boterkoek & kokosmakronen zijn ook lekker, goed idee ;)

zal ik doen :)
pi_113500571
Leuk, al die jonge kindjes hier!!

Joris (nu ruim 9 maanden) is ineens veel meer gaan eten. At vanmorgen bij het ontbijt al een hele boterham (was voorheen een halve rijstwafel) en gisteren een hele stapel groente. Superleuk natuurlijk maar ik blijf met melk zitten. Ik wil niet extra kolven omdat ik snel last heb van overproductie en wil juist dat mijn productie zich aanpast op de nieuwe situatie. Maar ik stond daarstraks op knappen en Joris wilde niet drinken dus toch even de handkolf gepakt. In 2 minuten 100cc bij elkaar (niet overdreven, de melk gulpte erin grote plenzen uit). Ik weet het, het is een luxeprobleem maar soms wel lastig (lekkende borst tijdens een vergadering bijvoorbeeld).

Komt bij dat mijn borsten niet meer zo zindelijk zijn. Voed ik rechts, doet links enthousiast mee en loop ik weer met vlekken in mijn shirt. Nu prop ik er een spuugdoek in, had ik al maanden niet gedaan. Joris drinkt bovendien erg slordig (2 slokken, rondkijken, 2 slokken, op mij klimmen, 2 slokken op de kop, etc) dus ik moet ook nog eens een hydrofiel onder de borst die ik voed leggen...
  donderdag 28 juni 2012 @ 11:27:31 #104
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_113502478
sverbern is idd een luxeprobleem :D
blijft wel irritant, ja!
kan je de gekolfde melk in de vriezer mikken voor later gebruik? Of wil je er meteen pannenkoeken van maken? (Hij eet immers zo goed, dan gaat dat wel op?)

ik had net even overleg, kreeg ik zo een tsr! :o
kind is 2,5 en ik heb nog losgaande tsr's! :o :D
Gister ook al, maar toen hadden we de kdv-voeding overgeslagen.
pi_113503643
Sverbern, irritant is het zeker. Ik heb geen overproductie of lekkende borsten gehad, dus zou niet weten, wat je eraan kunt doen.

Davinia, oh je tsr tijdens een vergadering. Ik hoop dat niemand iets heeft gemerkt, behalve jij zelf :P

Bij welke etenswaren merken jullie trouwens dat kinderen last van krampjes krijgen daarna en tot wanneer kunnen zij nog krampjes hebben? Je herkent ze het beste aan huilen zonder dat ze honger hebben en aantrekken van de beentjes toch? Gisteren prei gehad en ik dacht, wie weet maar volgens mij had hij geen last.

Ik ga maar eens mijn kind wakker maken denk, bij al dit geklets over lekken en tsr krijgen mijn borsten last van een kind dat al 4 uur niet meer heeft gedronken. :P
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113509912
Hier nog een bv gevende mama. Heel leuk om mee te lezen hier, zeker wel handig om te lezen hoe iedereen het aanpakt. Wij voeden vanaf het begin op verzoek. Soms wel een beetje vermoeiend want mijn meisje is zeker wel een recreatieve drinker, niets is fijner dan lekker een uurtje bij mama aan de borst hangen (want echt veel drinken doet ze dan niet). Ze groeit er wel heel goed op want met drie weken zat ze al ruim een halve kilo boven geboortegewicht.
Binnenkort beginnen met kolven en volgende week als ze vier weken is kijken of ze ook een flesje van papa wil. Ben heel benieuwd hoe dat gaat.
pi_113511369
Welkom Thistleweed!
pi_113513034
Wat fijn TW!
pi_113524540
Fijn TW en welkom!
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113524687
Davinia :o Wat irritant!

Tinuviel: ik eet eigenlijk alles; nou ja, we passen ons menu toch een beetje aan aan de peuter. Heel scherpe curry's staat er bijna nooit meer op tafel. De eerste paar weken ben ik wel voorzichtig geweest met uien en knoflook, maar volgens borstvoeding.com worden krampjes eigenlijk niet veroorzaakt door voeding.

Thistleweed: welkom, en wat fijn dat het zo goed gaat!

Op het kdv denken ze dat Pietje niet meer genoeg heeft aan de melk die hij meekrijgt. Hij heeft zijn flesjes heel snel leeg, en is daarna niet tevreden. Hun voorstel is om fruit te gaan geven, maar dat wil ik eigenlijk nog niet (hij is 5 maanden en 2 dagen). Maar ik kolf nu al te weinig, dus meer meegeven is ook niet echt een optie. -O-
  donderdag 28 juni 2012 @ 19:59:35 #111
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_113525243
Ik ben nu een week full-time (tijdelijk) aan het werk, vanaf volgende week gelukkig maar 4 dagen per week.
Aangezien Rayen geen fles wil dacht ik dat ik een groot probleem zou hebben met ontploffende borsten tijdens mijn werkweek.
Ook omdat het een uitzendbaan betreft en ik eigenlijk geen tijd heb om te kolven als ik zou willen, dat zou dan in de pauzes moeten.
Op het KDV krijgt hij kv met pap en olvarit potje, 's ochtends en 's avonds krijgt hij nog de borst.
Ok na zo'n hele dag zijn mijn borsten wel vol maar tot nu toe gaat het nog goed zonder te kolven.
Ik ben eigenlijk verbaasd maar er wel heel blij mee.
Rayen 2½ jaar!
pi_113525935
Fijn dat je er zo weinig last van hebt TJ. Geen pijn ook aan het eind van de dag?

Bleie, vervelend... Hier gaan de flesjes bijvoeding er ook razendsnel in zonder dat hij er vol van lijkt te raken (het is dan ook nog maar 30 cc per keer). Misschien is het dan meer zuigbehoefte? Lastig wel.

Hier gaat het op en af, maar er lijkt wel een stijgende lijn te zijn. Het zou wel fijn zijn als meneer gewoon in 1x drinkt zoveel hij wil, want nu is het borst-in slaap-bijvoeding-weer wakker- nog een keer de borst. En dan zijn we zo een uur verder en moet ik nog kolven :')
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 28 juni 2012 @ 20:16:13 #113
259886 pessie
pi_113526058
Nathan kreeg als baby flinke krampen als ik roomijs had gegeten. Pas na een half jaar oid ging dat beter. Hij is nu trouwens dol op roomijs :')

Gisteren weer een mijlpaal: 23 maanden voeden! Ik weet niet of we de 24 gaan halen dus nu maar even flink jompelen *O* *O* *O*
Door de hele situatie rond mn schoonvader is de avondproductie zover teruggelopen dat we die sinds dit weekend zijn gestopt, in plaats daarvan krijgt Nathan wat melk (ik ben liever om half 7 wakker dan om 5 uur). De ochtendvoeding doet het nog wel, maar ik heb niet het idee dat dat heel lang zal zijn.
Ach, bijna de WHO-norm gehaald, dat had ik 23 maanden geleden absoluut niet gedacht!

Phaidra, je ventje is door dat hele schema ook ontzettend moe, Nathan viel ook in slaap tijdens het voeden, hoeveel ik wel niet over handjes en onder kinnetjes gestreeld heb tijdens het voeden... Werde beter toen we allemaal wat minder moe waren.
pi_113527625
Wow, 23 maanden _O_ goed zeg!

Even een fotootje O+
*weg*

[ Bericht 53% gewijzigd door Phaidra op 28-06-2012 23:21:55 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 28 juni 2012 @ 20:57:13 #115
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_113528323
Phaidra O+ O+
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_113530666
Ooooh Phaidra O+
pi_113530712
Phaidra, heerlijke foto O+

Iemand nog tips tegen krampjes? Infacol krijgt ze al. Afgelopen nacht wakker geweest tussen 01:00 en 04:30, drinken, krampjes, alleen maar bij mama willen slapen en zodra ik haar weg legde, huilen en krampjes. En vandaag ook al de hele dag. En ik vrees echt voor de nacht nu ;(
pi_113530831
Heb je toevallig een Cozy Bag? Dat wilde hier nog wel wat verlichting geven... verder was het hier helaas echt even doorbijten, weinig hielp en ineens was het over (rond de 3/ 3,5e maand....)
pi_113531111
Nee, heb ik niet. Had wel ooit ergens een kersenpittenkussen, maar die is nu uiteraard nergens te vinden. Morgen hopelijk eentje kopen (leuk, midden in de zomer :') )
  donderdag 28 juni 2012 @ 21:35:48 #120
259886 pessie
pi_113531140
Phaidra wat ontzettend lief!

Marjolijntje, ik begreep dat krampjes juist langer duren als je op dat moment drinken geeft :? . Hier niet heel veel ervaring met krampjes.
pi_113531265
Mja, als ik haar niet voedt als ze krampjes heeft, dan krijgt ze de hele dag niks, dat gaat hem ook niet worden.
Het gaat momenteel echt de hele dag door. Vannacht was het drama, vanochtend ging het goed, maar sinds 2 uur is het raak, tot nu dus. Ze valt in slaap bij mij of mijn vriend, maar zodra we haar weg leggen is het huilen (krampjes). En ik kan echt niet slapen met een baby op mn borst, helaas.
pi_113531487
Wat soms nog wel eens wil helpen, is haar met haar ruggetje tegen jouw buik houden, en je handen in haar knieholtes en dan langzaam en voorzichtig naar je toe halen, dat je als het ware haar buikje masseert...

Wel weer even een reminder, dat we die periode straks hier ook weer doormoeten... zoooo ontzettend zielig vond ik het ;( maar het is helaas onderdeel van het rijpen van de darmpjes...
pi_113531587
Het enige wat ik nog onthouden heb is dat je als moeder het beste de 1e ..wk geen chocolade kan eten i.v.m. darmkrampjes van je baby.
  donderdag 28 juni 2012 @ 21:42:08 #124
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_113531643
Marjolijntje, ik legde Lientje dan op mijn schoot, op haar rug, en dan met haar benen naar me toe, hoofdje op mijn knieen, dan beentje buigen en knietjes naar haar buik toe bewegen en dan een beetje heen en weer wiebelen, vrij spartaans :P , maar dan gingen er windjes uit, niet te zuinig......
En heel goed laten boeren, als ze al eens kramp had, dan was het echt voornamelijk teveel lucht.
Badje hielp ook goed, maar dat is een tijdelijke verlichting, de lucht moet er gewoon uit.
  donderdag 28 juni 2012 @ 21:48:38 #125
259886 pessie
pi_113532176
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 21:37 schreef Marjolijntje het volgende:
Mja, als ik haar niet voedt als ze krampjes heeft, dan krijgt ze de hele dag niks, dat gaat hem ook niet worden.
Het gaat momenteel echt de hele dag door. Vannacht was het drama, vanochtend ging het goed, maar sinds 2 uur is het raak, tot nu dus. Ze valt in slaap bij mij of mijn vriend, maar zodra we haar weg leggen is het huilen (krampjes). En ik kan echt niet slapen met een baby op mn borst, helaas.
Hoe oud is ze nu?
pi_113532387
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 21:41 schreef ferrari_rood het volgende:
Het enige wat ik nog onthouden heb is dat je als moeder het beste de 1e ..wk geen chocolade kan eten i.v.m. darmkrampjes van je baby.
Maakt uiteindelijk geen drol uit wat je eet, of wat niet... (tenzij allergie)... krampjes krijgen ze helaas allemaal, is onderdeel van het rijpings proces van de darmpjes...
pi_113532444
I know maar sommige dingen kunnen het wel meer triggeren volgens mij
Maar goed ik ben een leek erin
  donderdag 28 juni 2012 @ 21:58:50 #128
259886 pessie
pi_113532923
FR, dat kan heel erg per baby verschillen. Nathan had echt heel weinig last van krampjes in vergelijking met andere baby's, maar nadat ik roomijs had gegeten was het standaard raak. Een ander kindje heeft misschien meer last van chocola of ui of helemaal niets specifieks. Trial and Error.
  donderdag 28 juni 2012 @ 21:59:57 #129
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_113533000
dat verschilt zo per kind... ik zou niet onnodig dingen weglaten en krampjes door allergie zin echt heel anders dan gewone krampjes, die horen er echt bij :) en sowieso misschien eens met iemand LK of vbn of LLL bellen over je voedingen, ik had hier stiekem een sluimerende ondervoeding door overproductie en krampjes daardoor... maar hun hebben zoveel meer kennis en kunde..
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_113533251
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 21:48 schreef pessie het volgende:

[..]

Hoe oud is ze nu?
Ze is nu 2,5e week.
Thanks voor alle tips verder, we gaan bewegen met haar :)

Evenstar: ze geeft tussendoor geen hongersignalen af. Heb haar ook geprobeerd vaker aan te leggen en dan drinkt ze soms, maar dan ook eigenlijk altijd gevolgd door spugen. Als ze om de drie uur drinkt (of vaker op haar verzoek) dan houdt ze wel alles binnen.
pi_113546285
Wat bij ons ook wel hielp met krampjes, was fietsen met zijn benen, en op de arm leggen (hoofdje met gezicht naar beneden in je elleboog, hand bij z'n kruis. En n draagdoek! Gelukkig ging het hier vrij snel over, en was het ook niet heel erg.
pi_113547075
Idd 'fietsen' met de beentjes

Vervelend marjolijntje :( niet leuk om je mini zo te zien

Heb een vraagje mbt stuwing
Mijn rechterborst is nogsteeds veel voller en ook snel hard. Ik kolf niet meer na (eerst wel ivm ontsteking)
Verder weet ik niet wat ik er aan kan doen -O- iemand tips?
pi_113547801
Sterkte met de krampjes Marjolijntje! Zo zielig hè...

Zoe, ik heb helaas geen tips voor je, maar het klinkt niet fijn.

Het afbouwen van de bijvoeding gaat nog niet zo goed. We zaten gister op 30 cc per voeding. Maar het ukje was heel onrustig steeds na een voeding, als ik m aanlegde dronk hij wel even, viel weer in slaap maar werd dan 10-15 min later weer huilend wakker. Aan het eind van de dag was ik gesloopt en had mijn lief het even overgenomen zodat ik alvast naar bed kon. M'n lief probeerde nog even een flesje: hoppa, zo 60 cc naar binnen en toen was hij wel rustig. Het arme jochie heeft gewoon de hele dag honger gehad... ;(

Vanochtend na de borstvoeding ook wat meer gegeven en ik heb een heel ander jongetje dan gister. Ik voel me wel een beetje schuldig, blijkbaar is hij echt nog niet aan afbouwen toe... Ik heb hem zeker 10-12 keer aangelegd gister, dus je zou zeggen dat het daar niet aan kon liggen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113548173
Drinken aan de borst is ook vermoeiend. Wij verschoonden S tussendoor en dan weer aan de borst (ivm in slaap vallen) ik weet niet of je dat ook geprobeerd hebt?
Dan kan hij misschien wat meer uit de borst drinken
pi_113548642
Phaidra, zou het helpen als je de melk wat naar voren kolft voor de voeding? Dan hoeft hij zelf de tsr niet op te wekken. Of borstcompressie?
pi_113552660
Ik verschoon meestal voor de voeding, maar heb het net eens halverwege gedaan. Het hielp wel iets, maar nog steeds snel in slaap weer.

Borstcompressie, check. Ook dat helpt heel even. Kolven heb ik nog niet geprobeerd, maar volgens mij is mijn tsr wel in orde. Er verschijnt wel direct melk in zijn mondhoeken als hij aanhapt. Maar ik kan het eens proberen natuurlijk :).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113553658
Zoë: ik denk dat je het even tijd moet geven. Door het afkolven is die borst wellicht wat meer gestimuleerd, dus nu maakt hij even meer melk aan. Als dat niet wordt opgedronken, zou het vanzelf weer goed moeten komen. Hou wel in de gaten dat je geen harde plekken krijgt.

Phaidra: geef het tijd. Veel aanleggen zodat je productie verhoogd wordt, en als hij nog honger heeft, dan zou ik toch maar bijvoeden. Je wilt inderdaad niet dat je kind honger heeft. Als hij wat ouder is, leert hij heus wel om beter aan de borst te drinken. Mijn ventje viel de eerste weken ook vaak in slaap tijdens een voeding. Tussendoor verschonen en borstcompressie hielpen wel iets, maar gewoon wat ouder worden hielp nog het meest.
pi_113554450
Bleie, heb nogsteeds harde plekken. Masseer ze eruit onder de douche enz. Vind het heel akelig voelen die plekken, daarom wil ik ook van die stuwing af.. Nog even geduld hebben dus.. :(

Phaidra
S viel dus ook vaak in slaap en verschonen hielp vaak maar niet altijd. Nu blijft ze langer wakker tijdens het drinken. Wat bleie zegt is idd waar, maar voor nu lastig
pi_113555342
Ik hoop echt dat ik het vol kan houden tot hij zover is dat hij goed zelf kan drinken. De vermoeidheid begint nu toch wel toe te slaan. Mijn lief werkt ook weer gewoon en ik vind het stiekem best zwaar om overdag alles in m'n eentje voor elkaar te krijgen :@. Ik word er niet heel gezellig van, zeg maar.

Maar genoeg geventileerd, we houden gewoon hoop :).
*kolf aanslingert*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113556287
Het is ook zwaar phaidra :* !
pi_113556489
Zoe: oh, niet goed gelezen. Nog een keertje met een lk bellen?

Phaidra: :* Het is ook best zwaar af en toe. Zeker in het begin voor zo'n ukkie zorgen. Wat bij mij hielp, was duidelijke prioriteiten stellen. Eten en drinken (zowel voor je kindje, als voor jezelf!) is belangrijk. Zelf douchen vond ik ook belangrijk, omdat ik daar altijd enorm van opknap na een verrotte nacht. Baby in bad hoeft lang niet elke dag. Huishouden hoeft ook niet zo heel hoog op het prioriteitenlijstje. Als je moet kiezen tussen stofzuigen of een dutje meedoen met de baby, zou ik altijd voor het laatste kiezen. Dan ben je uitgeruster, en word je ook weer gezelliger. Het komt goed, echt!
pi_113558433
Phaidra wat rottig dat het je zo zwaar valt. Wat Bleie zegt, zo doe ik het ook. Eten en drinken voor mezelf komt op de eerste plaats, als je regelmatig en gezond eet krijg je daar al meer energie van. Dutjes doen knap ik zelf niet zo van op dus dat doe ik niet, ik ga liever vroeg naar bed en blijf wat langer liggen in de ochtend maar dat is ieder voor zich natuurlijk. En daarna komt mijn kleine meid eten geven, knuffelen en kusjes geven. Pas daarna komt het huishouden e.d..

Vervelend Zoë!

Hier gekolfd, 60 ml, vond ik nog best een aardige opbrengt. Verder is mevrouw zwaar aan het clusteren, daar word ik ook wel een beetje simpel van, nu al een week constant aan de borst, wel gezellig hoor maar ook wel vermoeiend. Ze laat ook niet meer los, het is non stop lurken, haha. Vooral s'avonds is het wel erg. Maargoed, ik ga even de kamer dweilen en fruit eten voordat mijn aandacht weer naar mijn kleine meid gaat. O+
pi_113561465
@Bleie en TW: zo probeer ik het ook te doen idd. Huishouden was toch al niet mijn grootste hobby :+. Zelf eten schiet er wel eens bij in (of het wordt een stuk later dan ik zou willen), ik probeer nu gewoon grote hoeveelheden naar binnen te schuiven áls ik tijd heb om te eten.

TW, 60 ml _O_. Mijn record staat op 45 en dan slik ik nog domperidon!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113561962
En dan besef ik maar weer dat ik echt in mn handen mag klappen dat mijn productie gewoon goed is en dat ik zelfs met kolven zat eruit krijg. :* Phaidra!

Krampjes hebben gisteren tot 01:00 geduurd, daarna hebben we alle drie kunnen slapen gelukkig. Momenteel gaat het weer beter, maar we hebben alleen vanochtend nog maar een poepluier gehad (die was een beetje grauw, niet zo fel geel). Wel hele volle plasluiers. Dus ik ben bang dat straks alles weer opnieuw begint.
We gaan zo nog even lopen met haar, in de draagdoek. Misschien helpt dat ook om de boel los te krijgen.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 19:36:16 #145
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113569170
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 21:51 schreef Gerberaatje het volgende:

[..]

Maakt uiteindelijk geen drol uit wat je eet, of wat niet... (tenzij allergie)... krampjes krijgen ze helaas allemaal, is onderdeel van het rijpings proces van de darmpjes...
Mijn kinderen hebben allebei geen krampjes gehad. En ik let helemaal nergens op met eten...

Phaidra, wel goed drinken en goed eten! Dat is ook een essentieel deel voor het slagen van bv :Y

Zoë, wat zei de lk? Of heb je die niet meer gebeld?
Je zou evt je borst 1x helemaal leeg kunnen kolven en dan de voeding erna je andere borst geven. Hoe vaak drinkt S per dag? Wissel je dan steeds van borst of geef je 2 borsten per voeding?
pi_113570689
Hier gelukkig geen last van krampjes. Ze is wel kampioen ruften laten (heeft ze natuuuurlijk van papa).

Hoe is het met het kloofje Zoë?
pi_113572136
Zoë warm washandje op de borst leggen. Als je dat voor de voeding doet, wil dat misschien ook nog helpen en idd de borst van tevoren eventjes masseren, helpt misschien ook verstoppingen los te maken en de melk te laten stromen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113572783
Ik denk dat het dragen hier geholpen heeft! We zijn bijna 3 uur weggeweest, een enorm volle luier en een zeer tevreden meisje tot nu toe, zonder krampjes. Ik klop het enorm hard af nu, maar ik hoop dat de nacht ook zo blijft gaan.
pi_113573450
Marjolijntje als je het kersenpitkussen nog niet hebt gekocht, zou ik je toch liever een cosy bag aanraden. De vulling daarin is kleiner en daardoor vind ik kunje hem veel beter op/ om de buik van je kindje heen leggen. Hij is ook langer en dunner en past daardoor echt optimaal over de buik heen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113621684
Gewoon even, omdat het kan. En omdat ik zo blij ben dat ze goed bij me drinkt!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 1 juli 2012 @ 10:40:08 #151
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113623249
Lief!!
pi_113623461
Wat lief!
pi_113623537
Lief marjolijntje! Genieten! :)

-O- had vanmorgen een heel bericht getypt, viel de wifi weg..
Dus nu maar minder uitgebreid :9

Asy
Ja maar heb het toen niet over de stuwing gehad omdat ik dacht dat dit kwam omdat ik mijn borst leegkolfte ivm de ontsteking. Nu doen ik dat al een paar dagen niet meer maar mijn borst wordt nogsteeds snel vol&hard

Per voeding wissel ik van borst, deze drinkt ze ook goed leeg (dat het gewoon weer zacht is)

Bedankt tinu
Ik masseer idd de borst

Xanteh
Gebruik lanoline zalf van avent. Werkt goed! ^O^
  zondag 1 juli 2012 @ 12:44:31 #155
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113624651
Is je volle borst dan helemaal leeg en zonder bulten na een voeding?
pi_113625265
Ja, bijv laatste voeding 22-23u dan is de borst goed leeg en soepel en toen ik wakker werd om 2uur was de borst hard en met bulten.. dan twijfel ik of ik moet kolven omdat S dan niet wakker is.. maar ik wil de stuwing ook niet stimuleren
  zondag 1 juli 2012 @ 14:30:06 #157
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113628211
maar dan moet je om 5 uur toch een zeer pijnlijke stuwing hebben gehad of niet?
Welke borst heb je toen gegeven? Die heel volle of de andere kant?

Als je er wakker van wordt, zou je ervoor kunnen kiezen om een klein beetje af te kolven
Maar als je gewoon kunt (door)slapen, dan zou ik ervoor kiezen om inderdaad niks te doen en afwachten. dan moet het binnenkort toch echt minder worden...
pi_113628713
Ja t voelde akelig, borst heeft ook gelekt zegmaar.
De volle kant heb ik toen gegeven.

Even de druk eraf halen zou eventueel ook kunnen
Hoop dat het ma of di over is, anders bel ik weer even met de lk.
  zondag 1 juli 2012 @ 14:51:12 #159
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113628927
Mja, heel logisch maar zo wordt de verhouding natuurlijk ook een beetje scheef. Als je om 23 uur de 'volle' borst geeft en dan om 5 uur weer dan blijft die natuurlijk altijd meer produceren dan die andere.

Wat ik zelf zou doen, is om 5 uur de 'lege' borst geven en dan de volle borst helemaal leegkolven (eenmalig) en dan bij de volgende voeding de volle borst en dan weer gewoon afwisselen.
Ook 's nachts gewoon doorgaan met afwisselen. Ook als je borst heel vol voelt. Evt kun je een heel klein beetje afkolven (tot het iets beter voelt en je kan slapen), maar probeer dat zoveel mogelijk te vermijden inderdaad.

De tijden zijn overigens fictief hè?
pi_113629597
Ik zal er op letten want idd wat je zegt, dan blijft rechts meer produceren.
:Y goede tip
  zondag 1 juli 2012 @ 17:25:13 #161
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_113634912
Marjolijntje O+ wat een lieve foto zeg.

Hier bijt Rayen sinds vandaag flink op mijn tepel :'( met zijn 2 tandjes die hij heeft.
Nu heeft hij die tandjes al wat langer maar nooit gebeten.
Zou hij er last van hebben? of dat er nog andere doorkomen of zoiets.
Of is dat gewoon willekeur. :?
Pffff die zijn scherp zeg,
Rayen 2½ jaar!
pi_113641071
Marjolijntje O+

TJ, pijnlijk :X
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113643232
Marjolijntje wat een lieve foto!

Zoe hoopdat de tips helpen.

TJ weet niet waardoor het zou komen. Je zou kunnen proberen om wat pijnstillends op zijn kaakje te doen. Mijn oudste begon op een gegeven moment ook te bijten, maar toen hadzji denk ik al meer tandjes en was hij volgens mij wat ouder dan jouw kindje. Schrikt hij ervan als je luid aug roept en bijt hij dan niet meer?

Heeft iemand hier toevallig een moboleez borstvoedings hoed? Is dat wat?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 1 juli 2012 @ 21:23:30 #164
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113645133
Tinuviel, ik moest googlen maar ik vind het er niet uitzien :N
Verder geen ervaring ermee...

TJ, auw! Geen tips. Misschien was het gewoon per ongeluk?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 1 juli 2012 @ 21:29:54 #165
147316 crew  DJMO
#trut
pi_113645548
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 10:37 schreef Marjolijntje het volgende:
Gewoon even, omdat het kan. En omdat ik zo blij ben dat ze goed bij me drinkt!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nu wil ik ook weer ;( O+
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 1 juli 2012 @ 21:31:48 #166
147316 crew  DJMO
#trut
pi_113645676
TJ: als je denkt dat het komt omdat er meer tandjes doorkomen kun je evt een beetje dentinox smeren op z'n tandvlees. dat vermindert de bijtneigingen om z'n pijn te stillen. Ik weet niet of je al ongesteld bent (geweest), maar als je voor het eerst ongesteld moet worden, kan dat voor een mindere productie zorgen, waardoor het ook nog kan dat rayen uit boosheid bijt omdat er minder melk is.

pi_113645865
TJ :X

-O- vind het jammer dat in mijn omgeving eigenlijk niemand echt "voor"-borstvoeding is. Er word zo makkelijk over FV gedacht..
"misschien moet je binnenkort ook maar over op FV" ivm einde verlof of lichamelijke klachten (vermoeidheid).

Door die opmerkingen heb ik juist meer zin om bv te blijven geven, omdat ik merk dat ik die bv momenten echt niet wil missen.
  zondag 1 juli 2012 @ 21:50:14 #168
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_113646905
^O^ Top Zoe, laat je niet van de wijs brengen... ;)
Wel naar hoor, is je partner wel een goede steun en pro bv?
  zondag 1 juli 2012 @ 21:56:31 #169
259886 pessie
pi_113647317
Vermoeidheid komt door gebroken nachten, die heb je ook met fv.
pi_113648102
Wat DJMO zegt TJ, maar het kan ook betekenen: genoeg gehad (hadden we hier een poosje)

Zoe :*
pi_113652276
Asy ik vond het er wel genig uitzien. Hoewel misschien passender bij een meisje dan een jongen. Maar voordat ik er ¤25 voor uitgeef dacht ik ik vraaghet maar even hier.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113664028
Kijk eens wie er de borstvoedingsbaby vandaag is? O+

Tis alleen jammer dat er lange wachtrij is, want Jelte was hier 6.5 maanden oud. Overmorgen is hij al 8 maanden!

[ Bericht 14% gewijzigd door Vlinder op 02-07-2012 22:41:08 ]
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_113664538
Zoë: laat je niet van de wijs brengen, je doet het super!

Tinu: ze zien er wel grappig uit, maar ik zou er geen 25 euro voor uitgeven. Dan gooi ik wel een (draag)doek die ik toch al heb over me heen, als ik het wil afschermen.

Vlindur: O+
pi_113664670
Zo doe ik het ook inderdaad. En desnoods (als hij niet rustig wil drinken) ga ik apart zitten en dan kan hij drinken op zijn manier, (slokje, kijken, slokje, kijken enz)
  maandag 2 juli 2012 @ 11:44:45 #175
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113665438
Vlindur O+

Tinuviel, ik vind het zo opvallen...

Zoë, hoe ging het vannacht/vanmorgen?

Ow en als er nog mensen op zoek zijn naar een mooie voedingsbh:
lingerievoortwee.nl Fantastische service O+

[ Bericht 42% gewijzigd door Asyniur op 02-07-2012 12:06:26 ]
pi_113669069
Ohh, mag ik hier even heel trots zijn op onze kleine?
Ze gooide net het tepelhoedje van mn borst af, 3x achter elkaar. En toen heb ik haar zonder aangelegd, en ze hapte in 1x helemaal goed, zat vast, dronk en liet pas los toen ze klaar was, met een hele grote lach! O+ :D
pi_113669538
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 21:50 schreef Juud79 het volgende:
^O^ Top Zoe, laat je niet van de wijs brengen... ;)
Wel naar hoor, is je partner wel een goede steun en pro bv?
Ja hij geeft ook aan van als je wilt stoppen begrijp ik het (toen ik heel veel last had) maar ik wilde doorgaan, dan steunt hij me erin en steunt me ook als anderen zeggen dat ik bijv een flesje moet geven omdat S dan meer verzadigd zou zijn (wat niet zo is)

Asy
Goed!
Alleen om half5 gevoed met de zere borst zegmaar, en om half9 wel weer hard, terwijl hij de hele nacht niet zo aanvoelde. En dan in die paar uur wel weer. Wel eerst met links gevoed en pas rond 10uur de zere borst. Nu voelt hij weer goed.

Vlindur
O+ oh!
pi_113669560
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 13:27 schreef Marjolijntje het volgende:
Ohh, mag ik hier even heel trots zijn op onze kleine?
Ze gooide net het tepelhoedje van mn borst af, 3x achter elkaar. En toen heb ik haar zonder aangelegd, en ze hapte in 1x helemaal goed, zat vast, dronk en liet pas los toen ze klaar was, met een hele grote lach! O+ :D
Wat goed! :)
  maandag 2 juli 2012 @ 14:01:07 #179
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113670448
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2012 13:39 schreef Zoë23 het volgende:

[..]

Ja hij geeft ook aan van als je wilt stoppen begrijp ik het (toen ik heel veel last had) maar ik wilde doorgaan, dan steunt hij me erin en steunt me ook als anderen zeggen dat ik bijv een flesje moet geven omdat S dan meer verzadigd zou zijn (wat niet zo is)

Asy
Goed!
Alleen om half5 gevoed met de zere borst zegmaar, en om half9 wel weer hard, terwijl hij de hele nacht niet zo aanvoelde. En dan in die paar uur wel weer. Wel eerst met links gevoed en pas rond 10uur de zere borst. Nu voelt hij weer goed.

Vlindur
O+ oh!
Fijn! En heel herkenbaar hoor!
Kijk je borst blijft natuurlijk even doorproduceren terwijl S heb niet helemaal leeg had de eerste keer (omdat ie zo vol zat zeg maar). De tweede keer heeft ze hem waarschijnlijk wel helemaal leeg gekregen omdat er minder in zat.
Tenminste zo ging het hier dan ook vaker, maar innmiddels niet meer dus.
Ik zou zeggen: ga zo door en dan moet het met een paar dagen minder worden...

Marjolijntje, hoe tof! O+
pi_113670516
Ga ik doen, dankjewel!
pi_113670864
Zoë: wat fijn dat je man je zo steunt!

Marjolijntje: wat goed zeg!
  maandag 2 juli 2012 @ 16:14:44 #182
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113676132
Hai ik wals ff binnen met een vraag. Vandaag naar t cb geweest en M is niet gegroeid. Wel in de lengte en qua hoofdomtrek maar dus niet in gewicht. Hij is nu 5 maanden. Bij 4 maanden dipten alle lijnen, de andere 2 zijn dus goed bijgetrokken maar gewicht gaat hij nu van net onder het midden naar de -1 lijn. Het cb adviseerde bij te voeden met fv, maar ik wil eigenlijk zo graag die 6 maanden exclusief halen. Ik ga zo een lk bellen maar mss hebben jullie nog tips?
pi_113676649
Klavertje, heb je zijn lengte en gewicht ook ingevuld op de WHO-groeicurve?
http://www.borstvoeding.com/groeicurve/
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  maandag 2 juli 2012 @ 16:31:02 #184
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113676858
Ga ik ff doen, die zal ik zo proberen te posten
  maandag 2 juli 2012 @ 16:35:28 #185
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113677048
Wat zijn de stats?

Hoe zijn de plasluiers? Hoe verloopt een voeding? Hoevaak voed je? Ben je alweer aan het werk? Hoe gaat het kolven / flesjes op de opvang?

Is hij tevreden na een voeding?

Waar je altijd mee kunt beginnen, als je toch twijfelt, na een voeding kolven en dat nog met een flesje geven. Dat is ook bijvoeden.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 2 juli 2012 @ 16:41:20 #186
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113677305
hmm ik krijg t niet voor elkaar, moet ik een plaatje van de curves maken en dat elders uploaden of kan ik een linkje posten?
  maandag 2 juli 2012 @ 16:44:29 #187
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113677456
Je kan het plaatje naar je facebook / hyves doen... En dan linken.
  maandag 2 juli 2012 @ 16:47:51 #188
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113677617
tico hij weegt 6260 bij 65 cm. Een voeding duurt ongeveer een half uur, hij drinkt dan aan beide kanten. Hij poept en plast goed en is een hele levendige baby. Hij krijgt nu 6 voedingen en soms 7. Net hoe vaak hij vraagt.

Ik werk weer sinds eind april. Kolven gaat, maar niet fantastisch. Ik kolf niet wat hij drinkt. Hij krijgt nu 3x 150 ml als ik werk. Dat zou ik denk ik kunnen ophogen want hij wil altijd wel meer.

Nakolven heb ik wel eerder gedaan toen kwam er vrijwel niets maar dat kan ik natuurlijk wel weer gaan doen.

thnx alvast voor t meedenken.
  maandag 2 juli 2012 @ 16:52:55 #189
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113677834
Ook als het lijkt alsof er niets uitkomt, op dat moment ben je bezig met je productie op te krikken. Namelijk, je vraagt meer dan er uit komt. Hoe leger je borst, hoe harder er gewerkt gaat worden om melk aan te maken. Je kunt eens proberen om dat een tijdje vol te houden.

Kolven op je werk? Doe je dat vaak? Let daarbij goed op, dat je niet te lang tussen die kolf beurten laat zitten, stuwing zorgt juist voor een remming van melk aanmaak, en hoe voller je borst hoe meer de rem erop gaat.

Geef je nog nachtvoedingen? In de nacht zijn je hormoonlevels het hoogste, nachtvoeding is dus goed voor je eigen productie.
  maandag 2 juli 2012 @ 16:53:08 #190
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113677845

pi_113677869
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:41 schreef klavertje-4 het volgende:
hmm ik krijg t niet voor elkaar, moet ik een plaatje van de curves maken en dat elders uploaden of kan ik een linkje posten?
Ja, klopt. Opslaan met rechtermuisknop en dan uploaden op bijvoorbeeld Photobucket, Picasa webalbums of hier http://nl.tinypic.com/
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_113677875
Oh haha, al gelukt :)
  maandag 2 juli 2012 @ 16:55:19 #193
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113677930
ik kolf 4x op t werk. om 9.00 uur, 12.15, ,14.15 en 16.15 uur.

nachtvoedingen vraagt hij al sinds week 6 niet meer
pi_113677956
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:54 schreef Twinkly het volgende:
Oh haha, al gelukt :)
Hoe ist met jou jullie O+ ??
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
  maandag 2 juli 2012 @ 16:56:43 #195
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113677999
Eerlijk? Ik denk dat het CB wel gelijk heeft met dat hij niet genoeg is aangekomen.

Zou je op jouw verzoek een keer extra kunnen aanleggen? Plus nakolven en dat erbij geven.

Misschien als je dat eens een week of 2 doet en nog eens gaat wegen om te kijken of het verbetering geeft?
  maandag 2 juli 2012 @ 16:59:06 #196
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_113678121
ik denk ook dat je toch vaker moet aanbieden dan... :Y
  maandag 2 juli 2012 @ 16:59:13 #197
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113678127
ja ik denk ook dat ze gelijk hebben. Ik dacht om op mijn vrije dagen (ik werk er maar 3) extra aan te leggen en op werkdagen vollere flesjes meegeven. Zou 180 een goed idee zijn?
  maandag 2 juli 2012 @ 17:00:05 #198
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_113678155
gaan de flesjes op klavertje? dan sowieso meer meegeven?
(ik zou elke keer 20 ml meer doen, tot je het punt bereikt waarop er wel iets blijft staan...)
  maandag 2 juli 2012 @ 17:00:13 #199
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113678166
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:59 schreef klavertje-4 het volgende:
ja ik denk ook dat ze gelijk hebben. Ik dacht om op mijn vrije dagen (ik werk er maar 3) extra aan te leggen en op werkdagen vollere flesjes meegeven. Zou 180 een goed idee zijn?
Ja? Als hij ze niet opdrinkt kun je altijd terug, maar borstvoeding kun je in principe niet teveel geven. Als hij het allemaal opdrinkt, dan zal hij er vast behoefte aan hebben.
pi_113678206
Wat Ticootje zegt: vaker aanleggen, nakolven en borstcompressie kan ook helpen. Eventueel 's nachts de wekker zetten en kolven, dat is heel goed voor je productie. En heel vaak kleine beetjes kolven ook (ipv lang kolven).
Wel "gek" dat hij zo enorm de lengte in geschoten is, alsof hij daar al zijn energie in heeft gestopt.
  maandag 2 juli 2012 @ 17:01:24 #201
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113678211
Maar verstandig is om dus niet de volgende afspraak te gaan afwachten, maar om even tussendoor te gaan wegen. Want wegen is weten.
  maandag 2 juli 2012 @ 17:01:39 #202
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113678221
oke dan ga ik dat iig doen. Hij drinkt ze nu altijd leeg dus krijgt mss al veel te lang te weinig :'(
  maandag 2 juli 2012 @ 17:02:52 #203
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113678261
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 17:01 schreef Twinkly het volgende:
Wat Ticootje zegt: vaker aanleggen, nakolven en borstcompressie kan ook helpen. Eventueel 's nachts de wekker zetten en kolven, dat is heel goed voor je productie. En heel vaak kleine beetjes kolven ook (ipv lang kolven).
Wel "gek" dat hij zo enorm in de lengte geschoten is, alsof hij daar al zijn energie in heeft gestopt.
Ja, maar het afbuigen is al langer, het is niet van de laatste tijd. En een beetje afbuigen, of een keertje bij het wegen niet genoeg aankomen, dat kan... Maar 3 metingen op rij afbuigen, dan kun je misschien beter ingrijpen.
  maandag 2 juli 2012 @ 17:03:32 #204
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113678283
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 17:01 schreef klavertje-4 het volgende:
oke dan ga ik dat iig doen. Hij drinkt ze nu altijd leeg dus krijgt mss al veel te lang te weinig :'(
Zo moet je niet denken. Misschien ook niet. Hij is wel enorm in de lengte gegroeid..
  maandag 2 juli 2012 @ 17:04:24 #205
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113678322
ja ik heb afgesproken om een paar keer tussendoor te komen wegen. Twinkly ik dacht zelf 62 cm te zien, maar ze deed het heel snel en riep toen 65,5 cm. Nu baal ik dat ik niet zei dat ik 62 cm dacht maar ik was een beetje te overrompeld door het slechte gewicht.
  maandag 2 juli 2012 @ 17:05:20 #206
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113678369
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 17:03 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Zo moet je niet denken. Misschien ook niet. Hij is wel enorm in de lengte gegroeid..
dat weet ik nu dus ook niet zeker...
  maandag 2 juli 2012 @ 19:25:19 #207
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_113684187
klavertje :*
Ik gooi nog even de link erin voor clusterkolven om je productie op te krikken...
  maandag 2 juli 2012 @ 19:27:10 #208
259886 pessie
pi_113684273
Klavertje, ik heb dit gehad met Nathan. Hier werkte nakolven en 's nachts kolven goed. Ook moest ik 's nachts Nathan wakker maken en voeden, daar kwam hij al met al wel weer op aan.
  maandag 2 juli 2012 @ 19:39:26 #209
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113684784
Thnx meiden, ik ga met jullie tips aan de slag
pi_113695339
Succes klavertje! Het gaat jullie vast lukken :Y
pi_113697611
Nare situatie Klavertje. Succes met het toepassen van die tips. Wel apart dat het cb gelijk fv als oplossing aandroeg.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113704877
Succes Klavertje!

Hier heb ik nu 1 voeding eruit gehaald. In plaats daarvan krijgt ze een boterham en wat roosvicee. Dit lijkt goed te gaan! En ik hoef nu nog maar 1x per dag te kolven en dat vind ik wel heel erg fijn.
Maar ik moet er nog niet aan denken om te stoppen met borstvoeding hoor, ik vind het leuker en leuker, het is gewoon zo lief, fijn, knus en gezellig O+
Tralalalaaa
pi_113704883
Sterkte klavertje, hopelijk lukt het om je productie te verhogen. :*

Zojuist een nieuw kolfrecord: 75 ml!
Verder is de situatie niet veranderd. De kleine heeft steeds meer melk nodig en kan dat nog niet volledig bij mij halen. Na de borst gaat er gemiddeld nog 60 ml via een flesje naar binnen. Ik had toch gehoopt dat hij sneller zou kunnen afbouwen. Hij groeit nog steeds heel goed, hij zit nu rond de 3 kg! Soms groeit hij wel 100 gram per dag, eigenlijk idioot veel :o

Straks heb ik een afspraak bij de LK, maar ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten. Productie neemt duidelijk nog steeds toe, dat gaat redelijk. Maar het hele gedoe begint me echt op te breken. Als ik alleen ben, duurt de 'voeding' zo 1,5 uur van begin tot eind (incl kolven en alles weer schoonmaken) en aan het eind van de dag ben ik afgedraaid, huilerig, niet te genieten en een stomme mama. Daar wordt niemand blij van, maar zou niet weten wat een LK daaraan kan veranderen...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113706814
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 23:20 schreef Tinuviel het volgende:
Nare situatie Klavertje. Succes met het toepassen van die tips. Wel apart dat het cb gelijk fv als oplossing aandroeg.
Ja vind ik ook :{
Succes klavertje!

TAP
Klinkt goed :)

Phaidra
In verhouding is dat ook veel! :D
Fijn dat hij zo goed groeit van jou melk!

In het begin duurde het voeden hier ook lang, tussendoor ook kolven enz enz. Zwaar vermoeiend, ook met de korte nachten enzo.
Nu na de spruw en borstontsteking gaat het voeden makkelijker. Dat kolven kost enorm veel tijd.

Hoop dat de lk nog wat tips&adviezen kan geven waar je iets aan hebt
  dinsdag 3 juli 2012 @ 10:32:10 #215
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113706913
Fijn dat het beter gaat Zoe!

Ik vond het eerst ook vreemd het fv advies, maar 20 gram in een maand is wel heel slecht natuurlijk...

Ik ben er na een nachtje slapen wel weer wat rustiger onder. We gaan t met de tips van hier en de lk proberen aan te pakken en mocht dat niet het gewenste effect hebben dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan. Vrijdag is hij precies 5 maanden, dat hebben we dan in ieder geval met exclusief bv bereikt.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 10:42:18 #216
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113707155
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 10:32 schreef klavertje-4 het volgende:
Fijn dat het beter gaat Zoe!

Ik vond het eerst ook vreemd het fv advies, maar 20 gram in een maand is wel heel slecht natuurlijk...

Ik ben er na een nachtje slapen wel weer wat rustiger onder. We gaan t met de tips van hier en de lk proberen aan te pakken en mocht dat niet het gewenste effect hebben dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan. Vrijdag is hij precies 5 maanden, dat hebben we dan in ieder geval met exclusief bv bereikt.
Nou, dat is toch super... Ik vond het ook een onwijze domper toen Leyla opeens afboog.. En alle trucjes, niets hielp.. Dat ook de kinderarts begon met dat er flessen in moesten... Dan heeft Leyla nog het "geluk" dat ze nummer 2 is, en dat ik gewoon echt wist dat het niet aan de melk lag. Er was er immers toch echt al 1 groot van geworden.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 11:02:30 #217
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113707755
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 10:42 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nou, dat is toch super... Ik vond het ook een onwijze domper toen Leyla opeens afboog.. En alle trucjes, niets hielp.. Dat ook de kinderarts begon met dat er flessen in moesten... Dan heeft Leyla nog het "geluk" dat ze nummer 2 is, en dat ik gewoon echt wist dat het niet aan de melk lag. Er was er immers toch echt al 1 groot van geworden.
Ja zo kan ik er nu gelukkig ook over denken. Gisteren zag ik het allemaal wel heel zwart en voelde het ook echt als falen. Echt fijn dat jullie dan meteen zo meedenken.

Ben jij toen trouwens ook fv gaan bijgeven Tico?
  dinsdag 3 juli 2012 @ 11:03:02 #218
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_113707773
blegh quote ipv edit
  dinsdag 3 juli 2012 @ 11:42:52 #219
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_113709040
Vraag uit nieuwsgierigheid: stel, je geeft je kind een jaar of langer bv. Hoe drinkt jullie kind dan uiteindelijk andere vloeistoffen? Begin je dan na een jaar alsnog aan flesjes of ga je meteen over op bekers?
  dinsdag 3 juli 2012 @ 11:44:06 #220
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113709073
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 11:02 schreef klavertje-4 het volgende:

[..]

Ja zo kan ik er nu gelukkig ook over denken. Gisteren zag ik het allemaal wel heel zwart en voelde het ook echt als falen. Echt fijn dat jullie dan meteen zo meedenken.

Ben jij toen trouwens ook fv gaan bijgeven Tico?
Nee, maar leyla heeft een hartafwijking. Daardoor had ze simpelweg meer energie nodig.. Dus ik kreeg fortifier die ik mocht gaan mixen met de borstvoeding.
pi_113710445
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 11:42 schreef Aventura het volgende:
Vraag uit nieuwsgierigheid: stel, je geeft je kind een jaar of langer bv. Hoe drinkt jullie kind dan uiteindelijk andere vloeistoffen? Begin je dan na een jaar alsnog aan flesjes of ga je meteen over op bekers?
Als je weer werkt zullen er toch sowieso al flesjes worden aangeboden bij oppas, kdv of gastouder, denk ik? Als dat niet nodig zou zijn, zou ik denk ik direct overgaan op bekers, mits dat goed gaat :P
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113710620
De LK heeft me weer wat moed ingepraat. Ze is wel realistisch, snapt dat ik er af en toe doorheen zit, maar verwacht echt dat het binnen nu en twee weken beter zal gaan. Vaak is dat zo als kindjes de 'voldragen' leeftijd bereikt hebben en/of boven de 3 kilo komen.

Ook heb ik tips gekregen om de flesjes af te bouwen. Ze gaf ook het advies om sneller te voeden. Valt hij in slaap? Hup, losmaken en doorgaan. Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb...

Ik kijk het dus nog twee weekjes aan (lijkt wel een eeuwigheid nu :+).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113711006
Even dubbelpost:

Oh hemel, ik ben even aan het thuismeten geweest :D

Zn gewicht is netjes

Maar hij is zo groot! :D

Phaidra, succes joh! Komt heus goed :Y
pi_113711914
Phaidra, fijn dat de lk nog goede tips had. Misschien nog een tip die jou zou kunnen ontlasten. Weet jij iemand die af en toe zou kunnen helpen? Misschien kan die dan weleens een uur of 2 komen als jij kolft de kleine bezig houden, hem voeden en kolfspullen opruimen, afwassen/ uitkoken, zodat jij even wat rust kunt nemn tot de volgende voeding. Misschien kan je lief dat bv s' avonds of s' nachts doen? Ik denk dat dat misschien goed is tegen je vermoeidheid enzo.

Vlindur wat een nette gewichtscurve van Jelte. En wat schiet hij in de lengte zeg.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113712182
Fijn phaidra!
En hulp is idd een goede, sinds m'n moeder me thuis helpt, voel ik me een stuk beter. S drinkt sindsdien beter (effectiever lijkt het wel) en slaapt ook beter.
Dus rust voor de moeder is in ons geval ook meer rust voor de baby.
Lig je tussen de middag ook op bed? S ligt naast me, als ze dorst heeft kan ze drinken, en ik slaap niet maar rust toch.
(eerder nam ik de kolf+flesje mee, we hebben ook een flessenwarmer boven)

Een paar uurtjes boven verblijven geeft me vaak veel rust
pi_113712202
Mooie stats van jelte!
pi_113719095
Jelte, nice! Langerd :o

Mijn lief helpt heel veel als hij thuis is, dan neemt hij I. over als dat mogelijk is, maakt en geeft flesjes, verschonen. Ook kookt hij en doet boodschappen enzo. Ik ben van het opruimen, maar ik probeer de boel wat meer de boel te laten. Mijn schoonmoeder komt ook geregeld langs en wil helpen, maar dat zijn vaak meer huishoudelijke dingen.

Rust nemen... Ik vind het best moeilijk. Lichamelijk ben ik goed hersteld, het weer zit eindelijk wat mee. Ik wil zo graag lekker naar buiten, beetje wandelen met de kleine, enz. Maar jullie hebben gelijk, dus ik ben na de vorige voeding weer op bed gaan liggen. Best fijn toch :@.

En ik heb mijn eerste clusterkolfsessie gedaan ondertussen, kijk toch eens:

In een uurtje! :o
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 3 juli 2012 @ 16:22:18 #228
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113719225
Ja vaker kolven en aanleggen werkt echt, alleen het duurt even voordat je resultaat hebt.
pi_113719323
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 11:42 schreef Aventura het volgende:
Hier vanaf een jaar water in een rietjesbeker.

Phaidra :o wat een opbrengst!
pi_113719362
Netjes phaidra! ^O^

Ik ben ook van het opruimen enz en vind/vond op bed liggen met mooi weer ook lastig. Maar ik voel me echt veel beter als ik het doe. En fijn dat anderen je helpen :) scheelt ook!

Een *O* voor eindelijk een pijn-vrije borst! Na de spruw en borstontsteking voelt ie eindelijk goed. Ook geen stuwing oid meer! Nu zo houden :9
pi_113719739
phaidra *O* *O* *O* *O*
zoe jij ook pijn vrij *O* *O* *O*
:* voor klavertje!!
pi_113719843
Zoe wat fijn! Eindelijk pijnvrij *O*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113720821
Zoe pijnvrij, yeah

En heel veel jompels voor Phaidra's opbrengst. Hoe vaak en lang heb je daarvoor gekolfd?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113721139
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 16:55 schreef Tinuviel het volgende:
Zoe pijnvrij, yeah

En heel veel jompels voor Phaidra's opbrengst. Hoe vaak en lang heb je daarvoor gekolfd?
Ik heb de tweede methode uit Asy's link http://www.moedermelknetw(...)0power%20pumping.php gebruikt:

15 min kolven - 10 min rust - 10 min kolven - 10 min rust - 10 min kolven. Dan is er ongeveer een uurtje om.

Ik vind het wel lastig om een goed tijdstip tussen 2 voedingen te vinden. Ik ben nu even aan het rekken omdat I. natuurlijk wakker werd toen ik net klaar was met kolven. Even rust vinden mijn tepels wel fijn ;)
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113721665
Wat voor kolf heb je phaidra?

:D rust voor je tepels is ook belangrijk haha
pi_113722070
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 17:12 schreef Zoë23 het volgende:
Wat voor kolf heb je phaidra?

:D rust voor je tepels is ook belangrijk haha
Ik heb de medela symphony gehuurd bij de thuiszorgwinkel. Als de borstvoeding goed blijft lopen, neem ik van Poppedein de Ardo Calypso-to-go over :).

Edit: vanuit de kraamzorg heb ik de eerste week de Ameda lactaline gebruikt. Dat vond ik geen fijne kolf. Zuigkracht rechts en links verschilden en instellen ging lastig. Mijn productie kwam er ook niet goed door op gang, met de medela kolfde ik de eerste keer direct het dubbele...

[ Bericht 15% gewijzigd door Phaidra op 03-07-2012 17:25:30 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113722800
Verschilt nogal per kolf dus!
Ik had ook een electrische kolf van de thuiszorg (had de kraamhulp meegenomen) maar die maakte een irritant geluid :@ ze vond een handkolf niet zo handig (ze vond wel meer) maar ik heb er geen problemen mee.
Heb zelf een avent handkolf
pi_113723039
Ik heb die Medela in het ziekenhuis gebruikt, vond het ook een fijn ding! En wat een opbrengst Phaidra, super! *O*

En pijnvrij voor Zoe, fijn!!
pi_113723831
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 17:20 schreef Phaidra het volgende:

Edit: vanuit de kraamzorg heb ik de eerste week de Ameda lactaline gebruikt. Dat vond ik geen fijne kolf. Zuigkracht rechts en links verschilden en instellen ging lastig. Mijn productie kwam er ook niet goed door op gang, met de medela kolfde ik de eerste keer direct het dubbele...
Je hebt er nu niksmeer aan, maar dat is echt niet goed en moet gemaakt worden. Ik heb zelf ook.altijd gekolfd.met de lactaline.
pi_113724848
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 18:00 schreef WupWup het volgende:

[..]

Je hebt er nu niksmeer aan, maar dat is echt niet goed en moet gemaakt worden. Ik heb zelf ook.altijd gekolfd.met de lactaline.
Ze zouden 'm ook laten nakijken idd. Maar ik merkte pas echt dat de kolf niet goed was toen ik een andere had uitgeprobeerd. Ben dus eigenlijk wel blij dat ik in het ziekenhuis de symphony kon gebruiken!
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 3 juli 2012 @ 21:12:59 #241
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_113732726
Meld *)
Na wat opstartprobleempjes gaat het hier nu best lekker met de borstvoeding!
Seth is vorige week donderdagmiddag geboren en de dag daarop is zijn tongriempje gekliefd waardoor het aanleggen al gauw beter ging.
Drinken doet hij graag en goed, al valt hij nog wel veel in slaap tijdens het voeden. Wat dat betreft is het best een verschil tussen een kind geboren met 42 weken en een met net geen 38 weken aan de borst te hebben :D
Vandaag heeft hij een bijtankdag, wilde zo ongeveer elk uur wel drinken. Stuwing wordt gelukkig al minder, ik kan nu gewoon lopen zonder voorover te kukelen :P
.... met gevoel voor drama....
pi_113732910
Welkom kersjes. Fijn dat de bv nu beter gaat en dat de stuwing verdwijnt, ook heel fijn. Nu ben je dus niet meer topzwaar ;)
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113733104
Kers O+ wat fijn om te lezen!
pi_113734025
Welkom kersjes! Fijn dat het nu goed gaat :)
Wie doet dat eigenlijk, tongriempje knippen?
  dinsdag 3 juli 2012 @ 21:38:09 #245
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113734136
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 21:36 schreef Nirak het volgende:
Welkom kersjes! Fijn dat het nu goed gaat :)
Wie doet dat eigenlijk, tongriempje knippen?
Kno arts.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 21:53:50 #246
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_113734975
Kno arts inderdaad :Y
Het is dat Seth sowieso was opgenomen in het ziekenhuis en we dus ergens tussendoor terecht konden bij de kno, anders hadden we misschien wel een hele tijd moeten wachten. De vk vertelde dat de wachttijd kan oplopen tot 6 weken :o Daarom doen steeds meer vk's het tegenwoordig zelf.
pi_113735263
Jeetje... 6 weken!? Dat is echt belachelijk lang.. Zoiets zou voorrang moeten krijgen.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 22:05:15 #248
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_113735555
Vind ik ook. Het is een klusje van niks en als het niet tijdig gedaan wordt dan kan het een vroegtijdig einde van de bv betekenen.
pi_113735750
Wow, wist niet dat je zo lang moet wachten. Worden baby's tegenwoordig niet standaard nagekeken op een tekort tongriempje?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  dinsdag 3 juli 2012 @ 22:09:39 #250
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_113735793
Ja, of gewoon helemaal geen goede start van de bv periode at all, fijn dat het zo snel kon.

Hoi Kersjes, welkom en gefeliciteerd met Seth!
Heb je bij je vorige kids ook bv gegeven?
En hoe gaat het met jezelf, van je rotte zwangerschap ben ik op de hoogte, hoe is het nu lichamelijk met je?
pi_113735984
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 21:38 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Kno arts.
Of verloskundige, of kinderarts... Ligt maar net aan de lokale afspraken. En wie zich bekwaam voelt enzo.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 22:14:15 #252
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113736041
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 22:13 schreef WupWup het volgende:

[..]

Of verloskundige, of kinderarts... Ligt maar net aan de lokale afspraken. En wie zich bekwaam voelt enzo.
Stelt ook niets voor.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 22:14:30 #253
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_113736052
Het gaat goed met me!
Nou ja, ben natuurlijk wel net bevallen dus nog niet helemaal gaaf her en der :') , maar alle sporen van de ellendige zwangerschap zijn gelukkig voorbij.
Laatst ging het elders over het al dan niet uitblijven van de melkproductie na hg. Hier gelukkig wederom geen last van, Seth kan gewoon prima bij me drinken.
Dit is mijn 3e kindje aan de borst :)
pi_113736229
Fijn Kersjes, dat het goed met jullie gaat! Hoe lang blijf je dit keer hier hangen? ;)
  dinsdag 3 juli 2012 @ 22:22:24 #255
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_113736497
Wup, de vorige keren moest ik stoppen met de bv omdat ik weer zwanger was. Ik blijf hier dus hangen tot hij gaat studeren geloof ik :D
pi_113737252
:D
pi_113737384
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 22:22 schreef Kersjes het volgende:
Wup, de vorige keren moest ik stoppen met de bv omdat ik weer zwanger was. Ik blijf hier dus hangen tot hij gaat studeren geloof ik :D
:-) welkom!
pi_113756947
Wij zijn goedgekeurd bij het cb. Mag ik even een vreugdedansje *G*: hij is gewoon al 4570 gram. Met 4kg waren wij ook tevreden geweest :P. En hij is 56,6cm lang. Curves komen er nog aan, moet ik even op de gewone computer doen.

Hier is die dan:

Grappig is wel, dat op de cb curve zit hij nu veel dichter bij de 0 lijn. Daar is hij gewoon eventjes een lijntje omhoog gesprongen bijna.

[ Bericht 24% gewijzigd door Tinuviel op 04-07-2012 14:00:00 ]
Carpe Diem- Pluk de Dag
  woensdag 4 juli 2012 @ 13:21:06 #259
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_113757545
Wat fijn Tinuviel! *O*
  woensdag 4 juli 2012 @ 13:22:14 #260
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_113757583
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 13:05 schreef Tinuviel het volgende:
Wij zijn goedgekeurd bij het cb. Mag ik even een vreugdedansje *G*: hij is gewoon al 4570 gram. Met 4kg waren wij ook tevreden geweest :P. En hij is 56,6cm lang. Curves komen er nog aan, moet ik even op de gewone computer doen.
*O* *O*
  woensdag 4 juli 2012 @ 13:24:07 #261
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_113757650
Jompelt ook mee voor Tinuviel!!
pi_113758236
Kersjes welkom! Hopelijk weer een mooie, lange bv-periode voor jou!

Tinu *O* *O* goed hoor!

Ik ben vandaag tussen de voedingen door extra aan het kolven omdat ik vanavond weg ben. Pff, dat schiet echt niet op. Logisch ook wel, maar het is wel irritant. Kreeg ook het idee dat Pietje net wel wat moeite had om genoeg te drinken. Nou ja, nog 1 keer kolven, en dan heb ik denk ik wel een hele voeding bij elkaar.
pi_113760889
Bleie succes met de laatste kolfbeurt.
En veel plezier vanavond.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113761155
Oh wat fijn Tinu! *O* *O*

Weet iemand hoe het zt met de verdovingen bij de tandarts? Ik moet binnenkort en ik ben bang dat ik wel een prik wil. Maar ik denk ook dat ze meteen wil drinken als ik thuiskom.
We hebben nu trouwens 1 keer een flesje geprobeerd. Ze moest er niks van weten. Net als van de speen niet.
  woensdag 4 juli 2012 @ 14:51:04 #265
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113761245
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 14:48 schreef oeke het volgende:
Oh wat fijn Tinu! *O* *O*

Weet iemand hoe het zt met de verdovingen bij de tandarts? Ik moet binnenkort en ik ben bang dat ik wel een prik wil. Maar ik denk ook dat ze meteen wil drinken als ik thuiskom.
We hebben nu trouwens 1 keer een flesje geprobeerd. Ze moest er niks van weten. Net als van de speen niet.
http://www.borstvoedingna(...)d=288330&pid=0&mid=0

Plaatselijke verdoving kan geen kwaad.
pi_113762078
Dankjewel Tico, ik was al aan het zoeken maar kon het niet vinden in die lijst van Hall.
pi_113765579
Mag idd gewoon. Is hetzelfde middel als voor verdoving bij het hechten na de bevalling. Laat je ook niet gek maken door verhalen of twijfels van de tandarts.
pi_113766353
Hier gaat het helaas niet allemaal geweldig met de borstvoeding. Na 2 dagen flinke kloven op mijn tepels door het slechte happen van M. Nu dus aan het kolven om de productie op gang te brengen. Overdag om de 2 uur en in de nacht om de 3 uur. Linker borst komt een druppeltje en rechts de laatste keer 5 ml. Inmiddels al extra bijvoeding aan het geven. Het gaat eigenlijk precies hetzelfde als bij F. Maar deze keer ben ik er gelukkig wat relaxter onder. We zien wel hoe het gaat lopen.. Morgen komt waarschijnlijk de lactatiedeskundige en gaan we het aanleggen weer proberen..
pi_113767302
Hoop dat het snel beter gaat mereltje :*
Heb je bij F uiteindelijk bv kunnen geven of niet?
pi_113768244
Mereltje, ik wens je succes en dat het snel beter gaat. Fijn dat de lk morgen komt. Is het voeden zo pijnlijk dat je niet live kunt voeden? Wellicht dat dat de bv sneller op gang brengt? Ik hoop dat de lk kan helpen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113774503
Tinu wat goed!!! *O* *O*

Mereltje succes! :* jij ook Oeke met de tandarts! :*
pi_113775980
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 17:08 schreef Zoë23 het volgende:
Hoop dat het snel beter gaat mereltje :*
Heb je bij F uiteindelijk bv kunnen geven of niet?
Ja 3 maanden, helft bv en helft kv, wel erg pittig hoor.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 17:31 schreef Tinuviel het volgende:
Mereltje, ik wens je succes en dat het snel beter gaat. Fijn dat de lk morgen komt. Is het voeden zo pijnlijk dat je niet live kunt voeden? Wellicht dat dat de bv sneller op gang brengt? Ik hoop dat de lk kan helpen.
Nee helaas te pijnlijk, het is wel druk aan het genezen, met korstjes, doe er ook veel drupjes bv op en lanoline.
pi_113776393
Mereltje, als je eraan kunt komen: Mothermates!! Echt die dingen hebben mijn kloven in no time doen genezen en de boel wel gered zeg maar ;) dat zijn deze dingen

Misschien bij de thuiszorg winkel? Of via de LK :Y die hebben ze ook vaak wel....
  woensdag 4 juli 2012 @ 20:51:11 #274
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_113777081
Hallu!
De eerste tranen na de bevalling zijn gevloeid. En vele daarna ook, mijn kleintje groeit niet goed genoeg :'(
Zijn geboortegewicht was 3140 gram. Vandaag, 6 dagen later, zit hij op 2930.
Begin van de avond viel hij weer steeds in slaap aan de borst en zoals vanmiddag afgesproken met de verloskundige ben ik daarna gaan kolven om hem te kunnen bijvoeden.
Hij heeft 60 ml. uit de fles gedronken en ik heb terwijl ik het gaf zijn hele gezichtje natgehuild :{
Mijn tepels zijn stuk (dank voor de Mothermates-tip Gerbera, ik ga ze morgen laten halen!) en terwijl ik het idee had dat hij prima dronk blijkt het vele aan de borst zijn dus lang niet zo effectief.
Zijn poep is nog groen, dat moet ook rap gaan veranderen.
Alles bij elkaar hebben we dus nog wat werk te verzetten om het allemaal goed te laten verlopen. We doen ons best!
pi_113777351
Oh kersjes :* hoop dat het snel beter gaat
En :X :( van je tepels.. Hoop dat de mothermates helpen! Ik gebruik lanoline zalf van avent, erg verzachtend!
  woensdag 4 juli 2012 @ 21:04:29 #276
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_113777741
Mereltje en Kersjes, wat balen allemaal zeg! Hopelijk komt het allemaal goed!!

Enne... Gerberaatje, ik ga jouw tip opschrijven voor het geval dat iemand me met een plank voor m'n hersens slaat zodat ik aan een tweede ga denken (want dat is echt nog een ver-van-me-bed-show). Ik had alleen Bepanthen en druppelde bv...
pi_113779064
Oh Kersjes en Mereltje -O- :( Ik voel met jullie mee. Had ook kloven problemen, gelukkig maar heel erg aan een borst en een kleintje, wat tussen dag 7 en 12 niet aan was gekomen.
De mothermaids zijn echt goud waard. Ik heb ze bij de thuiszorgwinkel in Amstelveen gehaald, dus daar hebben zij ze zeker.

Kersjes is dat gewicht van vandaag het laagste gewicht of zit hij op hetzelfde gewicht als op dag 4 of is hij zwaarder dan op dag 4?

Heel veel succes en sterke in ieder geval voor jullie!

Mijn kleintje heeft toch koorts gekregen. Zal vaker voeden helpen?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  woensdag 4 juli 2012 @ 21:42:15 #278
259886 pessie
pi_113779700
Tinuviel lekker aanleggen als hij er behoefte aan heeft. Aangezien ik van de jongere kindjes nooit weet hoe oud ze zijn, onder de 3 maanden moet je met een ha bellen met koorts he? Kindjes onder de 3 maanden zouden in principe geen koorts mogen krijgen.

Mereltje, rottig zeg! Lekker doorgaan, morgen even een flink plan van aanpak maken met je LK (heb je die van het cb of een andere? Ik had destijds die van mn kraamzorg bureau, geweldig mens met een enorme dosis kennis, heeft me zo'n 6 maanden bijgestaan.) Gaat het lukken met F erbij?

Kersjes, wat naar dat je kleine mannetje nog niet terug op geboorte gewicht is. Geniet van het feit dat je kunt bijvoeden met je bv, ondanks dat je hem liever gewoon rechtstreeks voedt! Hij is gewoon nog wat klein en heeft de slag misschien nog niet helemaal te pakken, ik denk echt dat et wel komt! Zet em op!
  woensdag 4 juli 2012 @ 21:58:36 #279
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_113780786
Tinu, op 1 juli woog hij 2900, vandaag slechts 30 gram meer.
M. heeft hem net weer een flesje gegeven nadat hij aan de borst in slaap is gevallen. Van de gekolfde 70 cc heeft hij er 40 opgedronken. Nu ligt hij weer in coma :Z
Hij is dan ook echt niet te wekken.
Behalve als je hem neerlegt in bed of box, dan is hij direct wakker. maar als je hem dan wil aanleggen dan kost dat veel moeite, drinkt hij uiteindelijk toch even en tukt weer door.
pi_113780880
Pessie, hij is 8 weken. Ik dacht wel dat koorts normaal is na de vaccinaties die hij vandaag heeft gehad. Aangezien deze uit levende, afgezwakte organismen bestaan. Het lichaam van mijn kind vecht daartegen en maakt antistoffen aan en daar komt bij mijn weten de koorts vandaan. Dat is heel normaal. Ik vroeg me wel af of borstvoeding een extra positief effect kon hebben en helpen de koorts te verlagen?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113781005
Kersjes, dikke :* Je doet het echt geweldig. Ik weet zelf nog hoe moeilijk ik het vond aan het begin, want de mijne sliep ook coma slaapjes en was moeilijk te voeden. :{
Carpe Diem- Pluk de Dag
  woensdag 4 juli 2012 @ 22:02:40 #282
259886 pessie
pi_113781037
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:00 schreef Tinuviel het volgende:
Pessie, hij is 8 weken. Ik dacht wel dat koorts normaal is na de vaccinaties die hij vandaag heeft gehad. Aangezien deze uit levende, afgezwakte organismen bestaan. Het lichaam van mijn kind vecht daartegen en maakt antistoffen aan en daar komt bij mijn weten de koorts vandaan. Dat is heel normaal. Ik vroeg me wel af of borstvoeding een extra positief effect kon hebben en helpen de koorts te verlagen?
Oh ja dan is een beetje koorts wel normaal. Borstvoeding kan ook als troost aangeboden worden dus dan is ie waarschijnlijk wat gelukkiger. Of het helpt de koorts te verlagen weet ik niet, ik gebruikte preventief pcm, dan lag Nathan gewoon een dag wat meer te slapen.
pi_113782029
Pessie, bij mij zeiden ze op het cb ook bij de 1e prikjes dat je pas vanaf 39,5 paracetamol mocht geven omdat dat anders de werking van de vaccinaties zou remmen. Kan me alleen niet herinneren dat ze dat bij de oudere ook hadden gezegd.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  woensdag 4 juli 2012 @ 22:36:42 #284
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_113783178
Lientje heeft alleen de eerste en de laatste keer last van inentingen gehad . Ik heb de eerste keer Viburcol gegeven tegen het ongemak en idd meer gevoed, weinig prikkels en zorgen dat ze het niet te warm zou krijgen.
pi_113784721
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 21:58 schreef Kersjes het volgende:
M. heeft hem net weer een flesje gegeven nadat hij aan de borst in slaap is gevallen. Van de gekolfde 70 cc heeft hij er 40 opgedronken. Nu ligt hij weer in coma :Z
Behalve als je hem neerlegt in bed of box, dan is hij direct wakker. maar als je hem dan wil aanleggen dan kost dat veel moeite, drinkt hij uiteindelijk toch even en tukt weer door.
Ik kan me je tranen helemaal voorstellen ;( MAAR!! Hoewel weinig, er zit enige groei in. Het is niet zo dat hij helemaal uitgehongerd is, want hij krijgt voldoende om 'het te blijven doen' plus nog een beetje om te groeien. Ik ben het er wel mee eens dat je nu minimaal overgangsontlasting, liefst gele poep moet gaan krijgen, maar het is nog niet megadramatisch zeg maar.
Slaap samen, pas veel huid op huid toe (denk bijv ook aan in de doek zonder kleren en jij zonder top) en las zoveel mogelijk drinkmomenten in. Elke slok is er één bij. Nakolven en bijgeven is prima en dan heb je morgen of overmorgen vette stuwing en vervloek je die kolf die daarvoor gezorgd heeft ;)
pi_113784918
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:36 schreef Juud79 het volgende:
Lientje heeft alleen de eerste en de laatste keer last van inentingen gehad . Ik heb de eerste keer Viburcol gegeven tegen het ongemak en idd meer gevoed, weinig prikkels en zorgen dat ze het niet te warm zou krijgen.
Wat is Viburcol dan? Ik dacht dat ik juist niets koorts verlagends mocht geven.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_113785073
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 22:19 schreef Tinuviel het volgende:
Pessie, bij mij zeiden ze op het cb ook bij de 1e prikjes dat je pas vanaf 39,5 paracetamol mocht geven omdat dat anders de werking van de vaccinaties zou remmen. Kan me alleen niet herinneren dat ze dat bij de oudere ook hadden gezegd.
Nooit eerder van gehoord. Onder de 12 weken moet je vanaf 38 graden overleggen met de huisarts. Op dit tijdstip dus HAP. Best kans dat je hetzelfde verhaal krijgt over de vaccinaties, maar better safe than sorry.
  woensdag 4 juli 2012 @ 23:29:37 #288
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_113786671
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juli 2012 23:00 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Wat is Viburcol dan? Ik dacht dat ik juist niets koorts verlagends mocht geven.
Dat is homeopatisch, werkt bij pijn en koorts en is rustgevend en mag vanaf de geboorte al gegeven worden.
pi_113786819
Koorts is in ieder geval wat afgezakt. In de vroege avond was het 38,5 en nu net terug naar 38,0/ 38,1. Maar bellen kan vast geen kwaad en zal de hap ook niet erg vinden.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  woensdag 4 juli 2012 @ 23:51:12 #290
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_113787761
Mijn grietje van 14 maanden heeft geen interesse meer in de borst, als ik het aanbied dan hapt ze een keer maar laat direct weer los en draait zich weg. Zou ze er gewoon klaar mee zijn of kunnen jullie nog een andere reden bedenken. Verder ging het altijd probleemloos, ze kreeg nog maar wel 1 of 2 keer per dag de borst en daarnaast nog brinta met geitenmelk en soms een flesje geitenmelk als ik vond dat ze weinig melk gedronken had. Ik vind het verder zelf niet echt een probleem, maar had het niet verwacht omdat het altijd probleemloos ging en haar broer zelfs ruim 2 jaar borstvoeding heeft gehad.
pi_113793645
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 21:58 schreef Kersjes het volgende:
Och Kersjes, dit klinkt me erg bekend in de oren. Goed opletten dat hij alert blijft, bij ons werd dat steeds minder namelijk. Als je hem de fles geeft, leg hem dan niet te comfortabel neer, dan valt hij sneller in slaap (wij doen het met hand onder het hoofdje op de knie). Vinger onder de kin om het happen te helpen.

Fijn dat je al wel genoeg kolft, dat scheelt alweer een zorg. Het komt vast goed, het heeft alleen wat tijd nodig. Het combineren van borst en fles gaat hier erg goed, hij hapt nog steeds prima aan (maar dat huilen bij het eerste flesje is ook erg herkenbaar). Sterkte!! :*

Mereltje, wat rot dat het bij jullie ook nog niet soepel gaat. Sterkte met de kloven! :*

Tinu, mooie stats en beterschap voor de kleine L.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113794630
Kersjes, wat een vervelende start zo :*
Opdat alles goed gaat komen :)
  donderdag 5 juli 2012 @ 09:21:26 #293
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_113795132
Kersjes, je moet je beseffen dat je kleintje te vroeg is geboren... en juist die babietjes die net geen prematuur zijn, maar ook niet voldragen... Die hebben vaak moeite met borstvoeding.. Niet goed happen, snel in slaap vallen... Dat soort.

Het is enorm fijn dat je ervaren bent, want je gaat het wel redden met je jongste.
pi_113795603
Kersjes en Mereltje :* Hopelijk gaat het snel beter!

Ik begin langzaam na te denken over wat ik ga doen als Pietje 6 maanden is (nog 3 weken...). Ga ik helemaal afbouwen? Ga ik alleen overdag afbouwen? Pfff. Het enige wat ik zeker weet is dat ik na de zomervakantie (20 augustus) niet meer op mn werk wil kolven. Dus dan moet ik overdag een uur of 10 zonder kolven kunnen. Zou het haalbaar zijn om hem op de dagen dat ik niet werk (woensdag en het weekend) wel live te laten drinken, en dat hij op mijn werkdagen overdag kv krijgt? En hoe bouw ik dat dan af? Ik snap dat ik het risico neem dat mijn productie dan volledig keldert, en daar zou ik ook wel vrede mee hebben. Mijn doel was 6 maanden, dat ga ik sowieso redden, maar ik weet gewoon nog niet zo goed of ik nog langer wil voeden of niet.
pi_113797237
Krijtlijk, op die leeftijd spreek je eigenlijk nog van borstweigeren. Tijdelijk dus. Het is aan jou de vraag hoe daar mee om te gaan. Laat je het zo of ga je je productie op gang houden door te kolven totdat ze weer wil.

Kersjes, hoe gaat het?
  donderdag 5 juli 2012 @ 11:14:17 #296
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_113798185
Kersjes; zijn de leverfuncties bepaald? dat in slaap vallen en slecht wakker worden deed Evie ook, bleek te hoge leveruitslagen te hebben, een dag onder de blauwe lamp en ik had weer een wakkere baby.
Niet leuk, bloed afnemen bij een baby, maar mocht dit de oorzaak zijn, dan moet er wel iets aan gebeuren?
  donderdag 5 juli 2012 @ 12:10:38 #297
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_113800371
Hij is sinds gister 10 gram aangekomen. Heeft gisteravond 3x een flesje na gehad en vannacht ging het aanleggen en drinken weer zo beroerd...
Vanmorgen met de kraam erbij ging het drinken weer beter. ik zit nu met angst en beven te wachten tot hij wakker wordt om te drinken.
Ik zie nu al op tegen de pijn en daar baal ik zo van!
Heb wel al een flesje klaar staan.

BJ, leverwaardes zijn niet bepaald, maar hij ziet niet geel of wat dan ook. Kan het dan toch?
pi_113801216
Kersjes, toch 10 gram. Alles is meegenomen :*.

Ik heb een verstopt melkkanaaltje op rechts -O-. Baal er echt van, mijn kleintje heeft al zoveel moeite met drinken en nu ook nog een extra hindernis. Ben maar direct met warm washandje gaan clusterkolven, maar opbrengst rechts is maar 1/3 van links... ;(
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_113801270
Bel even een lactatiekundige om met je mee te kijken. Met een beetje mazzel kan zij vandaag nog komen en heb je voor het weekend een goed plan met vertrouwen.
Echt hoor, je zult er geen spijt van hebben. En het maakt niks uit wat de kraam of verloskundige daarvan vindt. Het is jullie borstvoeding en jouw pijn en daar mag je best expertise voor inschakelen.
pi_113801314
Heb je een blaar phaidra?
pi_113801517
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 12:37 schreef WupWup het volgende:
Heb je een blaar phaidra?
Nee, geen blaar. Aanleggen is ook niet pijnlijk (de harde plek wel :X)
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')