De 7 dagen creatie volgt God's plan voor zijn schepping. Vele cyclussen in de natuur volgen een 7 dagen cyclus. God heeft de wereld in 7 dagen geschapen en tot het heden zien we deze cyclus terug in vele processen, zoals de biologische klok van het leven en in de seizoenen.quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Stel dat God een aarde wil scheppen, heeft hij daar dan zes dagen voor nodig?
correctie: De big bang theorie sluit zichzelf uitquote:Op woensdag 9 mei 2012 20:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Subtiele nuance hier: we hebben het hier niet noodzakelijk over "alles", maar slechts over het voor ons zichtbare deel van het universum.
De big bang theorie sluit een oneindig universum helemaal niet uit namelijk.

Ja, dat zei ik: hij had er zes dagen voor nodig.quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
De 7 dagen creatie volgt God's plan voor zijn schepping. Vele cyclussen in de natuur volgen een 7 dagen cyclus. God heeft de wereld in 7 dagen geschapen en tot het heden zien we deze cyclus terug in vele processen, zoals de biologische klok van het leven en in de seizoenen.

Dan ga je dus uit van een hyperbolisch universum?quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is in elk geval niet iets dat direct voortvloeit uit de big bang theorie. Het beeld dat van een puntvormige explosie dat hier altijd bij wordt geschetst is zeer misleidend.
Overigens kan het universum nog steeds zowel oneindig in ruimtelijke omvang zijn als 13,72 miljard jaar geleden zijn ontstaan. Die twee sluiten elkaar niet uit.

het wordt niet uitgesloten door de bb theoriequote:Op woensdag 9 mei 2012 20:41 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Dan ga je dus uit van een hyperbolisch universum?

Ik durf het bijna niet te vragen, maar heb je hier een bron voor?quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:39 schreef man1986 het volgende:
[..]
De 7 dagen creatie volgt God's plan voor zijn schepping. Vele cyclussen in de natuur volgen een 7 dagen cyclus. God heeft de wereld in 7 dagen geschapen en tot het heden zien we deze cyclus terug in vele processen, zoals de biologische klok van het leven en in de seizoenen.
Leuke uitspraak, die kan je vast onderbouwen, graag ook met een bron vermelding als ik je daar niet te veel mee belast.quote:correctie: De big bang theorie sluit zichzelf uit

Nee, dan ga ik uit van een plat universum. En uit recente metingen blijkt dat het universum vrijwel perfect geometrisch plat is. Als er kromming bestaat dan is die op de schaal van het voor ons zichtbare universum onmeetbaar klein.quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:41 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Dan ga je dus uit van een hyperbolisch universum?

zoek een patroon van een willekeurig aantal dagen in de wereld en je zal die vindenquote:Op woensdag 9 mei 2012 20:43 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik durf het bijna niet te vragen, maar heb je hier een bron voor?
En wat bedoel je met de biologische klok van het leven? Welke biologische klok van welk leven en hoe houd deze een 7 dagen cyclus aan?
Nou ja vast dat je met een bron op de proppen komt die dit verklaard, want je bent daar zo lekker consequent in namelijk.
[..]
Leuke uitspraak, die kan je vast onderbouwen, graag ook met een bron vermelding als ik je daar niet te veel mee belast.

Vast daar twijfel ik ook niet aan, maar het zou leuk zijn als man1986 meer doet dan enkel wat uitspraken neer plempen.quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:44 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
zoek een patroon van een willekeurig aantal dagen in de wereld en je zal die vinden

Nee maar het komt niet mooi overeen met de bevonden waarden van energie dat nodig is om een oerknal te creëren.quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:42 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
het wordt niet uitgesloten door de bb theorie![]()

zie een paar posts hierboven de huidige metingen suggereren iig een plat universumquote:Op woensdag 9 mei 2012 20:45 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Nee maar het komt niet mooi overeen met de bevonden waarden van energie dat nodig is om een oerknal te creëren.

Integendeel... het komt eerder perfect overeen met wat we waarnemen.quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:45 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Nee maar het komt niet mooi overeen met de bevonden waarden van energie dat nodig is om een oerknal te creëren.

Tja, als je het blijft herhalen wordt het vanzelf een keer waar inderdaad ....quote:Op woensdag 9 mei 2012 14:52 schreef man1986 het volgende:
Natuurlijke selectie leidt niet tot evolutie, maar tot diversificatie.
Ik vind DNA niet een "ontwerpfout". Ik vind DNA gewoon een molecuul.quote:Dus DNA is een chaotische wirwar van genetische informatie? Het feit dat de informatie letterlijk codes bevat voor al de aspecten van het leven vind jij geen ontwerp, maar een ontwerpfout? En jij vergeet daarbij voor het gemak ook dat informatie een ontwerp vereist?
Nee, jouw idee is aannemelijk. DNA repair wordt door God gestuurd, behalve met kanker, dan let hij even niet op.quote:Evolutionair gunstig, oftewel Darwin´s rubber ruler. Met Darwin´s rubber ruler wordt alles verklaart omdat het evolutionair gunstig was. Zo ontwijk je juist de evolutie problematiek.

Wanneer je het filmpje bekijkt wordt een heelal uit het niets heel aanemelijk. Zie: Kwantumfluctuatiequote:Op woensdag 9 mei 2012 20:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Integendeel... het komt eerder perfect overeen met wat we waarnemen.
Het relevante fragment uit de eerder geposte lezing:
Enjoy!

Nee. De BB-theorie is gebaseerd op de algemene rel.theorie (ART). Deze theorie is een effectieve veldentheorie, zoals vrijwel elke theorie in de fysica (thermodynamica, kwantummechanica, klassieke mechanica, standaardmodel, etc.etc.). En zal dus voorbij bepaalde energieschalen (=inverse lengteschalen) niet meer geldig zijn. Normaliter manifesteert dit feit zich in oneindigheden in je berekeningen, en in de ART zijn dit precies je singulariteiten. Een voorbeeld daarvan is de BB, een ander voorbeeld is een zwart gat.quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:39 schreef man1986 het volgende:
correctie: De big bang theorie sluit zichzelf uit
Met andere woorden: met jouw redenatie zou vrijwel elke theorie in de fysica zichzelf uitsluiten.quote:If anyone tries to sell you a field theory claiming that it holds up to arbitrary high energies, you should check to see if he sold used cars for a living.

Niet bepaald.quote:Op woensdag 9 mei 2012 21:27 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Wanneer je het filmpje bekijkt wordt een heelal uit het niets heel aanemelijk. Zie: Kwantumfluctuatie

Dat je geen groot fan bent van dit idee was mij al bekend. Je moet echter wel in de gaten houden dat Krauss' niet beweert hiermee te bewijzen dat het universum uit niets *is* ontstaan. Hij stelt slechts dat het uit niets ontstaan zou kunnen zijn.quote:

Ligt er maar net aan hoe je the big bang definieert. Volgens de snaartheorie was er sprake van 10 dimensies waarbij onze 4 huidige begonnen met uitzetten.quote:

Dat weet ik. Dat laatste punt bekritiseer ik ook, niet dat hij het als feit zou presenteren.quote:Op woensdag 9 mei 2012 21:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat je geen groot fan bent van dit idee was mij al bekend. Je moet echter wel in de gaten houden dat Krauss' niet beweert hiermee te bewijzen dat het universum uit niets *is* ontstaan. Hij stelt slechts dat het uit niets ontstaan zou kunnen zijn.
Nee, maar quantumfluctuaties zijn het gevolg van perturbatietheorie in een bepaald vacuum. Je moet dus specifieren wat je vacuum is, en dan veronderstel je al een aanwezige ruimtetijdstructuur, lijkt me. Terwijl we daar bar weinig over kunnen zeggen.quote:Uit jouw terechte opmerking dat ruimte-tijd niet bestond 'voor' de big bang volgt niet dat quantumfluctuaties ruimte-tijd vereisen.
Mijn kritiek is dat het nogal wazig gedefinieerd wordt. Terwijl het fijne aan fysica nou juist is dat je heel concreet kunt zijn. Die concrete onderbouwing voor dit soort ideeën heb ik tot nu toe nog niet gezien.quote:Bij gebrek aan enige kennis van dergelijke omstandigheden kan helemaal niets worden uitgesloten lijkt me. Wat je daar invult is dan vooral een kwestie van smaak... een universum dat uit niets ontstaat, een multiversum, een combinatie van beide, etc.

Alleen jammer dat het in snaartheorie zo verdraaid lastig is om tijdsafhankelijke achtergronden te beschrijven en moduli te stabiliserenquote:Op woensdag 9 mei 2012 21:49 schreef dustbrain het volgende:
Ligt er maar net aan hoe je the big bang definieert. Volgens de snaartheorie was er sprake van 10 dimensies waarbij onze 4 huidige begonnen met uitzetten.

Snaartheorie is ook erg makkelijk te conformeren aan andere theorie, de ware intentie van die theorie.quote:Op woensdag 9 mei 2012 21:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Alleen jammer dat het in snaartheorie zo verdraaid lastig is om tijdsafhankelijke achtergronden te beschrijven en moduli te stabiliseren
Snaarkosmologie is weer een vak an sich, maar daar vind je dit soort ideeën over "universa die als quantumfluctuatie ontstaan" ook niet zo snel terug. Een belangrijke claim in (snaar)kosmologie is dat inflatie quantumfluctuaties uit heeft laten groeien tot de vrijwel homogene en isotrope structuur die we nu zien. Hoe we precies inflatie met snaartheorie moeten beschrijven is nog een redelijk open vraagstuk.

Krauss weerspreekt theistische claims over de oorzaak van de BB helemaal niet. "Science doesn't make it impossible to believe in a god, it just makes it possible to not believe in a god." is een uitspraak die hij volledig onderschrijft.quote:Op woensdag 9 mei 2012 21:51 schreef Haushofer het volgende:
Ik krijg ook het idee dat het wel erg makkelijk naar voren wordt geschoven om theïstische claims over "de oorzaak van de BB" te weerspreken. Deze ideeën over de BB als quantumfluctuatie gaan allemaal terug op een artikel van Hartle en Hawking; ik hoop het volgende week es te lezen, en misschien kom ik er op terug. Zal ook es kijken wat Krauss hierover op arXiv heeft gezet, misschien word ik daar wat wijzer van.

Het gaat in mijn voorbeeld van het vliegtuig om twee verschillende ideeën: een het idee van een vliegtuig en anderzijds het begrip van het verschijnsel evolutie.quote:Op woensdag 9 mei 2012 02:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar er zat wel een motief/reden achter het oorspronkeljike idee/ontwerp, zowel bij een constructie als bij het ontwerp van het leven op aarde.

Ja, kutkabouters. Alle rommel die ze bij anderen opruimen storten ze wel mooi bij mij neer.quote:Op woensdag 9 mei 2012 07:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik weet dat je vreselijk graag anders wil geloven, maar evolutie bestaat. Het is voor de volle honderd procent bewezen. Het is je goed recht om daar niet in te geloven, maar dan wordt deze discussie er wel een op kaboutertjesniveau. Een beetje in de trant van:
"'s Nachts breken de boze kabouters alle huizen af en daarna bouwen lieve kaboutertjes ze weer op. Echt waar en dat kan je niet zien omdat ze het heel erg snel doen. En hier is ook bewijs voor. Kijk maar naar de samenstelling van mortel. Dat is zo fijn, dat kunnen alleen kaboutertjes gemaakt hebben.
De lieve kaboutertjes geven 's nachts ook alle plantjes water. Kijk maar naar alle druppeltjes die je altijd op bladeren en gras ziet. En in Nederland is zoveel gras en er zijn zoveel bladeren, er moeten dus wel kaboutertjes zijn, want er zijn nooit genoeg mensen in Nederland om al die plantjes 's nachts water te geven en ook nog alle huizen af te breken en weer volledig weer op te bouwen.
En ken je dat, dat je ineens iets kwijt bent en het ligt niet meer waar je het had neergelegd? Kaboutertjes, zeggen ze dan met een glimlach. Ja inderdaad, kaboutertjes, zeg ik dan met een serieuze blik."

Luiheid is een zonde. Je gaat zelf maar googelen. Het is je hier al zo verschrikkelijk vaak uitgelegd, maar jij wilt het niet begrijpen, want God.quote:Op woensdag 9 mei 2012 14:52 schreef man1986 het volgende:
Lees ik dat nou goed? Jij beweert dat evolutie voor de volle honderd procent bewezen is, terwijl zoiets in de wetenschap een onmogelijkheid is om iets voor de volle honderd procent te bewijzen! Of is evolutie de enige uitzondering op deze wetenschappelijke aanname? Verheldering graag.

Nee, dat snap ik, maar ik zie mensen als Hawking en Krauss dat idee van een "universum uit een quantumfluctuatie" en het idee dat dat fysisch geen enkel probleem oplevert naar voren schuiven om min of meer te zeggen dat je "dus geen God nodig hebt om het ontstaan van het universum te verklaren". Dat laatste lijkt me nogal evident.quote:Op woensdag 9 mei 2012 22:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Krauss weerspreekt theistische claims over de oorzaak van de BB helemaal niet. "Science doesn't make it impossible to believe in a god, it just makes it possible to not believe in a god." is een uitspraak die hij volledig onderschrijft.
Ik hoop deze binnenkort te bekijken, ga nu op werkbezoek naar het verre Belgiëquote:Edit, dit geeft de mening van Krauss op dit punt wel aardig weer (in het bijzonder 6:20 van de eerste):

Zijn naïviteit neemt echter zulke grote vormen aan dat hij toch niet met een juiste theorie zal komen.quote:Op donderdag 10 mei 2012 08:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie man1986's verdere onderbouwing over waarom de BB-theorie zichzelf uitsluit graag tegemoet

Ik ben bang dat je lang kan wachten op een antwoord, man1986 heeft de neiging om op dit soort specifieke verzoeken niet in te gaan. Er staan namelijk nog wel wat meer van dit soort verzoekjes open.quote:Op donderdag 10 mei 2012 08:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie man1986's verdere onderbouwing over waarom de BB-theorie zichzelf uitsluit graag tegemoet

Ok, wat volgt er precies een 7 dagen cyclus? Heb jij hier voorbeelden van?quote:Op woensdag 9 mei 2012 20:39 schreef man1986 het volgende:

ermmmm.....eens in de 7 dagen luiden de klokken.quote:Op donderdag 10 mei 2012 13:44 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ok, wat volgt er precies een 7 dagen cyclus? Heb jij hier voorbeelden van?
Die 7 dagen is naar mijn mening compleet arbitrair en is eerder cultureel-historisch zo gegroeid.
Ik ben daar nog geen aanwijzingen in de natuur voor tegengekomen.
Maar verras me!

Je snapt er werkelijk niks van hè? Ontwetendheid is niet erg, maar vraag gewoon in plaats van dat je roept.quote:Op woensdag 9 mei 2012 18:38 schreef man1986 het volgende:
[..]
Hoe snel of langzaam een object van een ander object in afstand toeneemt staat volkomen los van de daadwerkelijke leeftijd van het object in kwestie.
[..]
Voor jou ook hetzelfde:
Hoe snel of langzaam een object van een ander object in afstand toeneemt staat volkomen los van de daadwerkelijke leeftijd van het object in kwestie.
Stel dat persoon A 30 jaar oud is.
Hij verplaatst zich met een zeer hoge snelheid van persoon B.
Het enige wat persoon B weet over persoon A is:
1) De snelheid van persoon A en
2) de sneheid van het licht.
Met deze 2 gegevens kan persoon B niet terug herleiden hoe oud persoon A daadwerkelijk is.
Maar dit is precies waar onze huidige modellen van de leeftijd van het universum op gebaseerd zijn. Foutieve aannames dus en dat probeer ik weer te geven.

Prima Haushofer.quote:Op donderdag 10 mei 2012 08:49 schreef Haushofer het volgende:
quote:Op donderdag 10 mei 2012 08:51 schreef TBakkert het volgende:
[..]
Zijn naïviteit neemt echter zulke grote vormen aan dat hij toch niet met een juiste theorie zal komen.
Hij zal het wel weer een foute aanname vinden en de BB naar het land der fabelen verwijzen.
wat jullie tweetjes betreft:quote:Op donderdag 10 mei 2012 12:04 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik ben bang dat je lang kan wachten op een antwoord, man1986 heeft de neiging om op dit soort specifieke verzoeken niet in te gaan. Er staan namelijk nog wel wat meer van dit soort verzoekjes open.
Geen verrassing opzich, omdat dat te verwachten is bij de gemiddelde creationist.
Iemand verklaarde dat er 6 creatiedagen waren, maar de rustdag hoort daar er dus ook bij, dus uiteindelijk toch wel 7 creatiedagen. De rustdag kun je daar niet van scheiden. Sterker nog, de laatste dag is de meest gezegende en de meest speciale dag, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 10 mei 2012 13:44 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ok, wat volgt er precies een 7 dagen cyclus? Heb jij hier voorbeelden van?
Die 7 dagen is naar mijn mening compleet arbitrair en is eerder cultureel-historisch zo gegroeid.
Ik ben daar nog geen aanwijzingen in de natuur voor tegengekomen.
Maar verras me!
Helaas bega je dus de fout die ik heb proberen aan te geven in mijn eerdere voorbeeld, namelijk dat de leeftijd van een object an sich onmogelijk terug te herleiden is met behulp van hun afstand en lichtsnelheid. Dat is dus een van de grote foutieve aanname(s) die momenteel gemaakt wordt bij het berekenen (wat sowieso niet mogelijk is) van de leeftijd van welk object dan ook. De leeftijd van een object is niet terug te herleiden via de factoren afstand en snelheid C (een constante).quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:12 schreef dustbrain het volgende:
Hij moet hier ook nog op reageren:
[..]
Je snapt er werkelijk niks van hè? Ontwetendheid is niet erg, maar vraag gewoon in plaats van dat je roept.
Stel dat wij punt A zijn. Overal om ons heen zie je persoon B want overal om ons heen zijn sterrenstelsels.
Dus: B1 --------------S----A------B2
We zien roodverschuiving bij alle Bs maar bij de één(B1) intenser dan bij de ander(B2).
- Wat is de verklaring hiervoor?
- Expansie van de ruimte! De ruimte zelf dijt dus uit! (tussen grotere ruimtes is natuurlijk meer uitdijing)
- Wat als we met de snelheid van het uitdijen kijken hoelang het geleden was dat alles op één punt lag?
- 13.4 miljard jaar geleden lagen ze op één punt!(punt S is de singulariteit)
Op die manier kun je aan roodverschuiving zien hoe ver en hoe oud bepaalde sterrenstelsels zijn.
De leeftijd wordt eigenlijk op verscheidene manier geconstateerd, bijvoorbeeld de huidige toestand van een sterrenstelsel. Helaas weet ik hier weinig over.

Ik val je niet stiekem aan hoor, ik "beschuldig" je vrij openlijk er van dat je reageerd op de manier die ik vaak zie bij creationisten. Dat heb ik al een paar keer over je gezegd en met reden, je reageerd heel selectief, negeerd specifieke vragen en opmerkingen. Beargumenteerd je claims nauwelijks en als je al argumentatie geeft komt daar nooit een bronvermelding bij kijken.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:06 schreef man1986 het volgende:
wat jullie tweetjes betreft:
Probeer je aan de discussie te houden en niet indirect mij of anderen stiekem aan te vallen op ongegronde redenen (gemiddelde creationist etc).
Je zal het inderdaad druk hebben, maar dat heeft voornamelijk te maken dat je behoorlijk controversiele claims maakt, die je niet tot nauwelijks ondersteund en praktisch nooit onderbouwd met (goede) bronnen.quote:De reden dat ik er niet aan toe kom om op alle posts te reageren heeft te maken met niet alleen tijd, maar ook de omvang van de topic reeksen. Binnen een paar dagen is de reeks topics met 5 reeksen toegenomen (evolutiereeks en scheppingsreeks bij elkaar). Samen zijn dat honderden posts die voorbij zijn gekomen en dat vraagt toch om snelle ogen en vingers van mijn kant om dat allemaal te kunnen volgen. Ook heb ik ook andere dingen te doen en als ik even niets van me laat horen hoef je niet te veronderstellen dat ik me teruggetrokken heb, maar betekent het gewoon dat ik me met andere zaken bezig houd en dus voor deze topic dan op dat moment even geen energie/tijd/mogelijkheid heb.

Niemand kan het antwoord claimen op de laatste vragen. Jij lost het op door de bijbel aan te nemen. Maar er zijn ook mensen die de wereld onderzoeken (in de kern is dat een doorborduren op de alledaagse wijze waarop mensen de wereld leren kennen). Dat aftasten begint dicht bij huis en vragen naar is eerste en laatste dingen kan niemand onderbouwen. Wel neemt het inzicht over de dingen dicht bij huis toe en daarmee verdwijnt God uit het wereldbeeld.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:06 schreef man1986 het volgende:
[..]
Prima Haushofer.
De BB theorie is geen verklaring over de oorzaak van het universum, maar juist een (ontoereikende) verklaring voor het gevolg van het universum. Hierdoor hebben we dus nog steeds geen eenduidig inzicht over het hele vraagstuk. En om daar met acrobatische manoeuvres er proberen uit te ontsnappen door met multi-universes en eeuwige universum aan te komen is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van het probleem maar steeds verder weg te schuiven naar onbereikbare en semiwetenschappelijke hoeken.
Meermaals heb ik in de topic reeksen om een redelijke uiteenzetting gevraagd van zowel de BB als de evolutie theorie, allen die een poging waagden hebben tot mijn grote teleurstelling gefaald.
Dat is je al meerdere malen uitgelegd. Neem jou voorbeeld van de zon en de aarde. Stel dat de afstand 8 lichtminuten is. Als je de zon op aarde ziet, dan kijk je 8 minuten terug in de tijd. Als het heelal 7000 jaar oud is dan kun je slechts 7000 lichtjaar terugkijken. Daarachter is niets. Maar we kijken veel verder terug. Al die tijd is verstreken. Onafhankelijk daarvan is er kennis over de veranderingssnelheid van processen. Daaruit kun je afleiden dat de ouderdom van de aarde ook veel ouder is dan 7000 jaar.quote:Helaas bega je dus de fout die ik heb proberen aan te geven in mijn eerdere voorbeeld, namelijk dat de leeftijd van een object an sich onmogelijk terug te herleiden is met behulp van hun afstand en lichtsnelheid. Dat is dus een van de grote foutieve aanname(s) die momenteel gemaakt wordt bij het berekenen (wat sowieso niet mogelijk is) van de leeftijd van welk object dan ook. De leeftijd van een object is niet terug te herleiden via de factoren afstand en snelheid C (een constante).
Bega deze fout niet weer, want dit is dus wat ik op doel wanneer ik spreek over de foutieve aannames en conclusies in het huidige model van het heelal.

Hij wilt liever geloven dat god eerst het licht geschapen heeft(waarmee we constant gebombardeerd worden) en vervolgens pas de lichtbron. Een volkomen inconsequente maar vooral nutteloze aanname.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:40 schreef deelnemer het volgende:
Dat is je al meerdere malen uitgelegd. Neem jou voorbeeld van de zon en de aarde. Stel dat de afstand 8 lichtminuten is. Als je de zon op aarde ziet, dan kijk je 8 minuten terug in de tijd. Als het heelal 7000 jaar oud is dan kun je slechts 7000 lichtjaar terugkijken. Daarachter is niets. Maar we kijken veel verder terug. Al die tijd is verstreken. Onafhankelijk daarvan is er kennis over de veranderingssnelheid van processen. Daaruit kun je afleiden dat de ouderdom van de aarde ook veel ouder is dan 7000 jaar.

Laten we het dan daarbij houdenquote:Op donderdag 10 mei 2012 16:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niemand kan het antwoord claimen op de laatste vragen.
Je aannames met betrekking tot onze observaties kloppen niet. Het feit dat we terug kijken betekent niet dat de zon of de sterrenstelsels aan de hemel een bepaalde leeftijd hebben, want zulke gedachtegang is op foutieve concludering gebaseerd.quote:Dat is je al meerdere malen uitgelegd. Neem jou voorbeeld van de zon en de aarde. Stel dat de afstand 8 lichtminuten is. Als je de zon op aarde ziet, dan kijk je 8 minuten terug in de tijd. Als het heelal 7000 jaar oud is dan kun je slechts 7000 lichtjaar terugkijken. Daarachter is niets. Maar we kijken veel verder terug. Als de ouderdom van het heelal veel ouder is dan die van de aarde, dan wordt de aarde een uitzonderingsgeval.

Ons standpunt is gebaseerd op de FEITELIJK bepaalde leeftijd van sterrenstelsels. We weten dus 100% zeker hoe oud sterren worden! We observeren supernova's! Supernova's zijn ontploffende sterren, een ster wordt miljarden jaren oud! Het licht doet miljarden jaren over de reis naar ons oog! Het sterrenstelsel van de ster is dus X miljard jaar oud!quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:05 schreef man1986 het volgende:
Je aannames met betrekking tot onze observaties kloppen niet. Het feit dat we terug kijken betekent niet dat de zon of de sterrenstelsels aan de hemel een bepaalde leeftijd hebben, want zulke gedachtegang is op foutieve concludering gebaseerd.
Mijn standpunt is juist dat eerst het licht gecreëerd was (genesis). Hierdoor was het licht overal al aanwezig in het begin van het heelal. Hierdoor is het licht dus niet miljarden jaren onderweg! Je aanname dat het licht dat we zien (soms) miljarden jaren oud is is meteen ongegrond verklaard.
Maar natuurlijk legt het licht sinds de creatie grote afstanden af (C constante). Dat betekent dus dat het licht niet miljarden jaren onderweg is, maar alleen een bepaalde tijd van de creatie tot het huidig moment (hoogstens duizenden jaren).
Ook kunnen we met geen enkele van onze huidige metingen niet terug herleiden hoe oud het heelal nu werkelijk is (noch miljarden, noch duizenden jaren). De reden hiervoor is de foutieve beginselen van onze aannames wat de metingen betreft.
In het kort:
Het terug berekenen van de leeftijd van welk object dan ook is zinloos en gebaseerd op foutieve aannames. De reden dat we sterrenstelsels kunnen observeren aan de hemel (die onvoorstelbaar ver weg van ons verwijderd zijn) is niet omdat het licht er miljarden jaren er over heeft gedaan, maar omdat God eerst het licht heeft gecreëerd van de hemellichamen zonder dat ze eerst de onvoorstelbare afstanden hoefden af te leggen.
Dus eerst licht, dan de objecten in het heelal. Met zulke correcte begrip kun je inzien dat er dus toch geen tegenstrijd is in de bijbel met de wetenschap.
Sinds de creatie van het heelal is het licht altijd onderweg geweest, maar hoefde de onvoorstelbare grote afstanden niet per se af te leggen, omdat God het licht overal in het heelal als eerste creëerde.

Jawel, want het licht draagt infomatie over het object met zich mee (daarom zien we dat object). Het licht heeft dus de route van ster naar aarde moeten afleggen, en de reistijd van het licht kan veel langer zijn dan 7000 jaar.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:05 schreef man1986 het volgende:
[..]
Laten we het dan daarbij houden
[..]
Je aannames met betrekking tot onze observaties kloppen niet. Het feit dat we terug kijken betekent niet dat de zon of de sterrenstelsels aan de hemel een bepaalde leeftijd hebben, want zulke gedachtegang is op foutieve concludering gebaseerd.
Mijn standpunt is juist dat eerst het licht gecreëerd was (genesis). Hierdoor was het licht overal al aanwezig in het begin van het heelal. Hierdoor is het licht dus niet miljarden jaren onderweg! Je aanname dat het licht dat we zien (soms) miljarden jaren oud is is meteen ongegrond verklaard.
Maar natuurlijk legt het licht sinds de creatie grote afstanden af (C constante). Dat betekent dus dat het licht niet miljarden jaren onderweg is, maar alleen een bepaalde tijd van de creatie tot het huidig moment (hoogstens duizenden jaren).
Ook kunnen we met geen enkele van onze huidige metingen terug herleiden hoe oud het heelal nu werkelijk is (noch miljarden, noch duizenden jaren). De reden hiervoor is de foutieve beginselen van onze aannames wat de metingen betreft.
In het kort:
Het terug berekenen van de leeftijd van welk object dan ook is zinloos en gebaseerd op foutieve aannames. De reden dat we sterrenstelsels kunnen observeren aan de hemel (die onvoorstelbaar ver weg van ons verwijderd zijn) is niet omdat het licht er miljarden jaren er over heeft gedaan, maar omdat God eerst het licht heeft gecreëerd van de hemellichamen zonder dat ze eerst de onvoorstelbare afstanden hoefden af te leggen.
Dus eerst licht, dan de objecten in het heelal. Met zulke correcte begrip kun je inzien dat er dus toch geen tegenstrijd is in de bijbel met de wetenschap.
Sinds de creatie van het heelal is het licht altijd onderweg geweest, maar hoefde de onvoorstelbare grote afstanden niet per se af te leggen, omdat God het licht overal in het heelal als eerste creëerde.

quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:07 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Ons standpunt is gebaseerd op de FEITELIJK bepaalde leeftijd van sterrenstelsels. We weten dus 100% zeker hoe oud sterren worden! We observeren supernova's! Supernova's zijn ontploffende sterren, een ster wordt miljarden jaren oud! Het licht doet miljarden jaren over de reis naar ons oog! Het sterrenstelsel van de ster is dus X miljard jaar oud!
Bijna alle sterrenstelsels hebben een zwart gat! De zwarte gaten zijn uitgeblust en dat gebeurt na X miljard jaar!
We observeren relatief nieuwe stelsels en zien hoe nieuwe sterren gevormd worden, aan de hand van die gegevens kunnen we uitrekenen hoe oud ons sterrenstelsel is!
Deze aannames zijn NIET foutief puur omdat god het zou KUNNEN hebben gedaan, snap dat dan.
Jouw standpunt slaat op een boek, dus als we de redenering omkeren ben jij degene die foutieve aannames doet.
Het is duidelijk dat we verschillende visies erop nahouden wat onze aannames betreft over de leeftijd van de universum en de metingen die we daarop toepassen.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jawel, want het licht draagt infomatie over het object met zich mee (daarom zien we dat object). Het licht heeft dus de route van ster naar aarde moeten afleggen, en de reistijd van het licht kan veel langer zijn dan 7000 jaar.

Ik heb geen foutieve aannames van wetenschappelijke kant gezien?quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:35 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Het is duidelijk dat we verschillende visies erop nahouden wat onze aannames betreft over de leeftijd van de universum en de metingen die we daarop toepassen.
Ik heb mijn positie uiteengezet en iedereen kan mijn posts terug lezen en begrijpen waar de huidige foutieve aannames van het model van het heelal op gebaseerd is. Leeftijd kan niet bepaalt worden, omdat deze gebaseerd is op de eerdere foutieve aannames.
Het is niet mogelijk, zelfs met al onze huidige meettechnieken om de leeftijd van welk object dan ook in het heelal te achterhalen. Wie dat claimt, ziet zijn eigen aannames over het hoofd. Via de metingen kunnen we niet bepalen of het heelal duizenden of miljarden jaren oud is.
We weten zelfs niet hoe oud de zon is, omdat die meting op dezelfde aannames berusten. We kunnen wel berekenen hoe lang de zonlicht er over doet om ons te bereiken, maar dit meetresultaat staat volkomen los en is geheel onafhankelijk van de werkelijke leeftijd van de zon of enig ander object.
En de reistijd van de sterren hoeft niet miljarden jaren te bedragen als het licht als de eerste factor gecreëerd was zoals het scheppingsverhaal dat ons aangeeft.
God creëerde eerst het licht om overal tegelijk in het heelal aanwezig te zijn en sindsdien is het licht uiteraard wel onderweg vanuit alle kanten op.
Daarom wil ik het hierbij laten, omdat ik van mening ben dat de foutieve aannames onderhand al duidelijk zijn geworden.

Het niet-correct zijn van solipsisme is ook een aanname. Zo kun je elke wetenschappelijke claim wel ontkennen.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:35 schreef man1986 het volgende:
Daarom wil ik het hierbij laten, omdat ik van mening ben dat de foutieve aannames onderhand al duidelijk zijn geworden.

De ouderdom, oftewel de leeftijd van welk objecten dan ook is een ONMOGELIJKHEID om te bepalen met alle meettechnieken die we hebben.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:40 schreef TBakkert het volgende:
[..]
Ik heb geen foutieve aannames van wetenschappelijke kant gezien?
lees dit eens door en vertel me wat er niet klopt...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Aarde
Ik heb het niet hier over wetenschappelijke feiten en observaties, maar over foutieve aannames en conclusietrekking over de ouderdom/leeftijd. De leeftijd van hemellichamen kan niet geextrapoleert worden uit metingen, omdat de metingen op de verkeerde aannames berusten.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het niet-correct zijn van solipsisme is ook een aanname. Zo kun je elke wetenschappelijke claim wel ontkennen.

nu neem ik je gewoon niet serieus meer.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:08 schreef man1986 het volgende:
[..]
De ouderdom, oftewel de leeftijd van welk objecten dan ook is een ONMOGELIJKHEID om te bepalen met alle meettechnieken die we hebben.
[..]
Ik heb het niet hier over wetenschappelijke feiten en observaties, maar over foutieve aannames en conclusietrekking over de ouderdom/leeftijd. De leeftijd van hemellichamen kan niet geextrapoleert worden uit metingen, omdat de metingen op de verkeerde aannames berusten.

Omdat radioactief verval volkomen losstaat van de oorspronkelijke leeftijd/ouderdom van het heelal/hemellichamen an sich.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:14 schreef TBakkert het volgende:
[..]
nu neem ik je gewoon niet serieus meer.
Waarom is dit volgens jou een foutieve aanname?
Waarom kan je niet via radioactiviteit en het wegvallen van isotopen de ouderdom bepalen?

Heel goed. En weet je ook waarom wetenschappers desondanks denken waarom ze met behulp van verval leeftijden kunnen bepalen ? Tipje: dit staat in ieder middelbare schoolboek over natuurkunde uitgelegd.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:33 schreef man1986 het volgende:
[..]
Omdat radioactief verval volkomen losstaat van de oorspronkelijke leeftijd/ouderdom van het heelal/hemellichamen an sich.
Radioactief verval is een meting wat alleen de vervalsnelheid weergeeft en staat los van de oorspronkelijke leeftijd/ouderdom van het heelal. Het is onmogelijk om daarbij de leeftijd van objecten terug te herleiden. Verval (zoals het woord duidelijk aangeeft) geeft alleen verval aan en dus geen leeftijd!

Wat ik bedoel is dat het feitelijk bestaan van wat jij feiten en observaties noemt ook slechts een aanname is.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:08 schreef man1986 het volgende:
[..]
De ouderdom, oftewel de leeftijd van welk objecten dan ook is een ONMOGELIJKHEID om te bepalen met alle meettechnieken die we hebben.
[..]
Ik heb het niet hier over wetenschappelijke feiten en observaties, maar over foutieve aannames en conclusietrekking over de ouderdom/leeftijd. De leeftijd van hemellichamen kan niet geextrapoleert worden uit metingen, omdat de metingen op de verkeerde aannames berusten.

Radioactief verval loopt tegen het dilemma van de brandende kaars aan:quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:36 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Heel goed. En weet je ook waarom wetenschappers desondanks denken waarom ze met behulp van verval leeftijden kunnen bepalen ? Tipje: dit staat in ieder middelbare schoolboek over natuurkunde uitgelegd.
Je kan het met die redenering overigens best oneens zijn - maar het zou je sieren als je dat dan meteen aangeeft, in plaats van net te doen alsof niemand daar nog nooit over heeft nagedacht.

Vergelijk het eerder met een zandloper... Het gaat om de verhouding tussen moeder- en dochterelement.quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
Radioactief verval loopt tegen het dilemma van de brandende kaars aan:
Men ziet een kaars branden (radioacief verval).
De onbekende factoren hierbij zijn: de oorspronkelijke lengte/vorm van de kaars, de variabele/constante brandsnelheid van de kaars door de tijd heen etc.
Met andere woorden, we kunnen niet concluderen wanneer de kaars was aangebrand in het verleden (leeftijd/ouderdom kan dus onmogelijk bepaald worden).
Dit probleem komt ook voor bij radioactieve metingen. We weten simpelweg niet wanneer materie oorspronkelijk ontstaan is. En om materie te gebruiken om de leeftijd van materie te bepalen is nou eenmaal niet geheel aannamevrij.

Maar wat als je weet alle kaarsen van dat soort oorspronkelijk 30 cm zijn?quote:Op donderdag 10 mei 2012 18:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
Radioactief verval loopt tegen het dilemma van de brandende kaars aan:
Men ziet een kaars branden (radioacief verval).
De onbekende factoren hierbij zijn: de oorspronkelijke lengte/vorm van de kaars, de variabele/constante brandsnelheid van de kaars door de tijd heen etc.
Met andere woorden, we kunnen niet concluderen [ie]wanneer [/i]de kaars was aangebrand in het verleden (leeftijd/ouderdom kan dus onmogelijk bepaald worden).
Dit probleem komt ook voor bij radioactieve metingen. We weten simpelweg niet wanneer materie oorspronkelijk ontstaan is. En om materie te gebruiken om de leeftijd van materie te bepalen is nou eenmaal niet geheel aannamevrij.

Dat is nou precies de hele punt van het dilemma, die factor is juist een onbekende.quote:Op donderdag 10 mei 2012 19:07 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Maar wat als je weet alle kaarsen van dat soort oorspronkelijk 30 cm zijn?

Vrouwen hebben een penis want dat vrouwen geen penis hebben is een foute aanname. Met me eens?quote:Op donderdag 10 mei 2012 19:13 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat is nou precies de hele punt van het dilemma, die factor is juist een onbekende.
Zo kunnen we dus niet achterhalen wat de begintijd van de universum is geweest, zelfs niet met radioactief verval. Het kaars dilemma maakt dit duidelijk.

Verklaar jij dan eens hoe je sterren ziet als het licht er niet van afkomstig is?quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:35 schreef man1986 het volgende:
Het is duidelijk dat we verschillende visies erop nahouden wat onze aannames betreft over de leeftijd van de universum en de metingen die we daarop toepassen.
Ik heb mijn positie uiteengezet en iedereen kan mijn posts terug lezen en begrijpen waar de huidige foutieve aannames van het model van het heelal op gebaseerd is. Leeftijd kan niet bepaalt worden, omdat deze gebaseerd is op de eerdere foutieve aannames.
Het is niet mogelijk, zelfs met al onze huidige meettechnieken om de leeftijd van welk object dan ook in het heelal te achterhalen. Wie dat claimt, ziet zijn eigen aannames over het hoofd. Via de metingen kunnen we niet bepalen of het heelal duizenden of miljarden jaren oud is.
We weten zelfs niet hoe oud de zon is, omdat die meting op dezelfde aannames berusten. We kunnen wel berekenen hoe lang de zonlicht er over doet om ons te bereiken, maar dit meetresultaat staat volkomen los en is geheel onafhankelijk van de werkelijke leeftijd van de zon of enig ander object.
En de reistijd van de sterren hoeft niet miljarden jaren te bedragen als het licht als de eerste factor gecreëerd was zoals het scheppingsverhaal dat ons aangeeft.
God creëerde eerst het licht om overal tegelijk in het heelal aanwezig te zijn en sindsdien is het licht uiteraard wel onderweg vanuit alle kanten op.

Er zitten aannamen in over de beginsituatie, maar die zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen. Het valt alleen tegen als je gewend bent om de absolute waarheid zo in een boekje te kunnen nalezen.quote:Op donderdag 10 mei 2012 19:13 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat is nou precies de hele punt van het dilemma, die factor is juist een onbekende.
Zo kunnen we dus niet achterhalen wat de begintijd van de universum is geweest, zelfs niet met radioactief verval. Het kaars dilemma maakt dit duidelijk.

Denk je echt dat ze zomaar een factor aannemen? Het is niet de bijbel hoor.quote:Op donderdag 10 mei 2012 19:13 schreef man1986 het volgende:
[..]

De "light-in-transit-creation" hypothese lost dat probleem op. Maja, als je bereid bent om zulke dingen te geloven dan kun je net zo makkelijk veronderstellen dat het universum 2 minuten oud is.quote:Op donderdag 10 mei 2012 19:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Verklaar jij dan eens hoe je sterren ziet als het licht er niet van afkomstig is?

Dat is net zoiets als zeggen dat fossielen onderdeel van de schepping zijn.quote:Op donderdag 10 mei 2012 19:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
De "light-in-transit-creation" hypothese lost dat probleem op. Maja, als je bereid bent om zulke dingen te geloven dan kun je net zo makkelijk veronderstellen dat het universum 2 minuten oud is.
Je gelooft dan effectief in een misleidende god.
--> http://en.wikipedia.org/wiki/Omphalos_hypothesis

Dit is dus het standaard antwoord wat je krijgt als je de speculaties van man86 volkomen logisch weerlegt.quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:35 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Ik heb mijn positie uiteengezet en iedereen kan mijn posts terug lezen en begrijpen waar de huidige foutieve aannames van het model van het heelal op gebaseerd is.

Iets met een bord en een kop. Of een kop en een heleboel zand.quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:04 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Dit is dus het standaard antwoord wat je krijgt als je de speculaties van man86 volkomen logisch weerlegt.
een discussie met man86 is belachelijk, zinloos.
Immers, de wereld is in 7 dagen geschapen 6/7000 jaar geleden...
het maakt helemaal niet uit wat je argumenten zijn!!!
Er komt gewoon een nieuwe weerlegging gebaseerd op weer nieuwe speculaties, waar je het vervolgens niet mee eens hoeft te zijn![]()
![]()

Mijn antwoord was:quote:Ik: Op onderstaande de volgende reactie;
U schrijft:
"Het vers dat u aanhaalt heeft hier niet echt betrekking op:
8 Mijn plannen zijn niet jullie plannen,
en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER.
9 Want zo hoog als de hemel is boven de aarde,
zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven,
en mijn plannen jullie plannen.
Dit heeft helemaal niets te maken met denken. dit heeft te maken met het laten gebeuren van dingen, als hier gesproken wordt over plannen en wegen van de HEER, wordt daarmee bedoeld de manier waarop Hij dingen laat gebeuren, deze site maakt dit ook duidelijk: http://www.christiananswers.net/dutch/q-dml/dml-y002-dut.html Als een mens daar een eigen interpretatie op gaat plakken en er iets heel anders in gaat lezen, dan is dat niet echt hoe de bijbel dat bedoeld heeft. "
Hij: Echter in de Statenvertaling staat het volgende in Jes. 55 : 8 en 9:
"8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten."
In dit Bijbelgedeelte gaat het dus weldegelijk over de gedachten van God! Zoals u op de site kunt lezen zijn de nieuwe vertalingen een aanval op het Woord van God omdat de wetenschap het Woord van God op allerlei manieren verzwakt en wil vermengen met filosofie! Dit is nota bene te vinden in gewone encyclopedieën, dus geen verzinsel van mij. De Statenvertaling en de King James 1611 zijn gezaghebbend, de Reformatie-tekst is Gods Woord. En daarin staat: "gedachten". Ik heb niets in de tekst gelegd!
En verder: Nee, ik heb niets van Kierkegaard gelezen. En dat hoeft ook niet. Kierkegaard is een mens, en heeft, wanneer hij dingen aan Gods Woord toegevoegd heeft, minder zeggingskracht dan het Woord van God! U zegt dat o.a. Kierkegaard "de christelijke theologie in de filosofie hebben geprobeerd te rechtvaardigen". Maar Gods Boodschap hoeft in de filosofie niet gerechtvaardigd te worden! Wist u overigens dat de meeste Theologieën een interpretatie zijn van Gods Woord? In de Theologie wordt de inhoud van de Bijbel over het algemeen "vergeestelijkt" of symbolisch uitgelegd. Echter wanneer we de Bijbel letterlijk lezen hebben we die symbolische "vergeestelijking" van Gods Woord niet nodig! God heeft de mensen een brief geschreven, lees deze a.u.b. zoals God Deze Brief aan ons gegeven heeft! Daar waar Kierkegaard met de filosofie bezig is, is het voor mij een waarschuwing om me er niet in te verdiepen. De Bijbel waarschuwt weldegelijk tegen filosofie. In Kol. 2 : 8 staan duidelijke woorden: "Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus;". En inderdaad, omdat de wetenschappers/filosofen dit vers liever niet lezen, zien we de "wetenschappelijke" invloed in de nieuwe vertalingen, want het woord filosofie komt in de nieuwe vertalingen in Kol. 2 : 8 niet meer voor. Op de site komt u vele dingen tegen waarin ik mij op grond van Gods Woord distantieer van bepaalde Protestantse leringen. Het is dan ook niet voor niets dat ik niet in een Protestantse kerk kom... (ondanks dat ik een duidelijk getuigenis geef voor de Reformatie-Bijbel!).
Ik heb niks meer van hem teruggekregen. Ik stuurde later nog deze mail:quote:U heeft er duidelijk niks van begrepen. U leest hierin wat u erin wilt lezen, en niet wat er staat. Kierkegaard probeert mensen juist te leiden naar Christus via de filosofie, maar omdat u niet snapt wat filosofie is doet u zulke onwetende uitspraken over de filosofie. De Bijbel verbiedt u om te liegen, probeer u dan ook eerst te verdiepen in de filosofie voordat u zulke onwaarheden vertelt. Dit is zeer kwalijk vind ik. De reden dat het woord filosofie in de nieuwe vertaling is aangepast, is waarschijnlijk juist om dit soort misverstanden te voorkomen.
Leest u nog een paar keer deze verzen over, lees dan iets over Kierkegaard, en leg mij dan uit wat er strijdig is tussen de filosofie van Kierkegaard en wat hier staat.
Hij heeft echter na 2 weken het antwoorden voor gezien gehouden geloof ik.quote:U volgt dit Bijbelvers niet na:
1 Tessalonicenzen 5
21 Onderzoek alles, behoud het goede
U wilt de filosofie niet onderzoeken, u absoluut niet in Kierkegaard verdiepen. Een duidelijk teken dat u dit bijbelvers overtreedt.

Nee, daarvoor weet hij teveel. Wat hij telkens doet is iets zeggen waar hij - vrijwel zeker met opzet - een klein essentieel stukje weglaat. Of zaken die ooit daadwerkelijk als mogelijke verklaring werden gezien, maar al decennia geleden uitgebreid zijn onderzocht en onjuist zijn bevonden.quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:30 schreef Klauz het volgende:
[..]
Iets met een bord en een kop. Of een kop en een heleboel zand.

Hoe verklaar je dan dat we doormiddel van verschillende meettechnieken en observaties, die (dubbel)blind en onafhankelijk van elkaar gedaan worden, we telkens weer tot ongeveer dezelfde conclusie komen (daarmee bedoel ik dat elke techniek natuurlijk een bepaalde foutmarge heeft).quote:Op donderdag 10 mei 2012 17:35 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]

U probeert hier uit te leggen hoe je tot een logische conclusie komt?quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:49 schreef CoiLive het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat we doormiddel van verschillende meettechnieken en observaties, die (dubbel)blind en onafhankelijk van elkaar gedaan worden, we telkens weer tot ongeveer dezelfde conclusie komen (daarmee bedoel ik dat elke techniek natuurlijk een bepaalde foutmarge heeft).
Om een voorbeeld te geven:
Aan de hand van boomringen kun je aardig goed inschatten hoe oud een boom is. Die ringen kun je weer met elkaar vergelijken en aan elkaar koppelen en op die manier kunnen we aan de hand van die methode ongeveer 10.000 jaar terug rekenen (het gaat even om het voorbeeld en niet omdat in vergelijking met andere claims over het universum dit voorbeeld toevallig dicht bij de geliefde 6000 jaar komt).
Dat is natuurlijk heel erg mooi. Nu stuur je stukken van elke boom op en doormidden van carbon dating komen dezelfde jaartallen uit de testen als bij de eerste. Mooi. Nu hebben we al twee methoden die zeggen dat de bomen ongeveer 10.000 jaar oud zijn.
Dan gaan we natuurlijk ook even analyseren in welke aardlagen deze bomen terecht zijn gekomen. En wederom blijkt dat die 10.000 jaar zijn kop op steekt.
Het komt allemaal wel erg precies overeen (en zo zijn er nog meer methoden). Het belangrijkste hier is dat de mensen die de verschillende onderzoeken doen niet weten wat ze aan het onderzoeken zijn, dus ze kunnen niet stiekem hun data aanpassen. Zelfs als ze dat wel gedaan zouden hebben, dan zouden ze erop gewezen worden door andere wetenschappers die dezelfde onderzoeken uitvoeren. Sterker nog, je zou dit zelf kunnen proberen. Kost wel wat centen en tijd.
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor boomstammen. Dit proberen ze zoveel mogelijk te doen

Ik wilde toch graag even een poging wagenquote:Op donderdag 10 mei 2012 22:01 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
U probeert hier uit te leggen hoe je tot een logische conclusie komt?
Voor man1986 is er maar 1 logica... Gods woord is waar.
Als iets de bijbel tegenspreekt, dan moet er wel een denkfout gemaakt worden.
dat is de enige logica die geldig is.
Hoe moet je in "Godsnaam" met zo iemand een discussie voeren![]()
...
zo ik ben me ei ook weer kwijt

quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:47 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Nee, daarvoor weet hij teveel. Wat hij telkens doet is iets zeggen waar hij - vrijwel zeker met opzet - een klein essentieel stukje weglaat. Of zaken die ooit daadwerkelijk als mogelijke verklaring werden gezien, maar al decennia geleden uitgebreid zijn onderzocht en onjuist zijn bevonden.
Dit suggereert sterk dat hij helemaal niet gelooft wat hij zegt, maar mensen wil aanzetten tot nadenken en daadwerkelijk verdiepen in wetenschap in plaats van theorieën net zo hersenloos na te wauwelen als creationisten met de Bijbel doen.
Waarvoor kudos
(nouja, dat - of hij gelooft oprecht dat de werkelijkheid uit allemaal kleine eilandjes bestaat die totaal niets met elkaar te maken hebben, noch elkaar beïnvloeden, noch dat iemand zijn ideeen ooit daadwerkelijk getest heeft. Maar dat is deprimerend, dus kies ik ervoor de leuke verklaring te geloven. Noem het een religie)

Deze man heeft deels gelijk. De aangehaalde versen stellen dat God ons overstijgt. Of daarmee ook wordt bedoeld dat we overgelevert zijn het boek (het maar voor zoete koek moeten slikken en net als man1986 als uitgangspunt gebruiken) moet je aan de auteur vragen.quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:40 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Dezelfde christen beweerde ook dat filosofie iets is waar je je niet mee mag bezighouden omdat het je afkeert van Jezus. Nou, ik stuurde een mail waarin ik het over filosofie had en antwoord terugkreeg:
[..]
Mijn antwoord was:
[..]
Ik heb niks meer van hem teruggekregen. Ik stuurde later nog deze mail:
[..]
Hij heeft echter na 2 weken het antwoorden voor gezien gehouden geloof ik.

Nee, hij maakt de fout dat hij beweert dat Kierkegaard een dwaalleer zou verkondigen, terwijl Kierkegaard in zijn filosofie wijst op hoe je God kunt bereiken etc. Aangezien hij binnen de filosofische traditie hoort, zou je dus tegen het bereiken van God en Jezus zijn als je Kierkegaard afdoet als iemand die aan ongoddelijke filosofie doet die niet tot christus leidt.quote:Op donderdag 10 mei 2012 22:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Deze man het deels gelijk. De aangehaalde versen stellen dat God ons overstijgt. Of daarmee ook wordt bedoeld dat we overgelevert zijn het boek (het maar voor zoete koek slikken en net als man1986 als uitgangspunt gebruiken) moet je aan de auteur vragen.

Kierkegaard leid je misschien het verkeerde pad op en dan kom je mogelijk ook verkeerd uit. Een irrationele sprong in het geloof kan overal landen.quote:Op donderdag 10 mei 2012 22:23 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nee, hij maakt de fout dat hij beweert dat Kierkegaard een dwaalleer zou verkondigen, terwijl Kierkegaard in zijn filosofie wijst op hoe je God kunt bereiken etc. Aangezien hij binnen de filosofische traditie hoort, zou je dus tegen het bereiken van God en Jezus zijn als je Kierkegaard afdoet als iemand die aan ongoddelijke filosofie doet die niet tot christus leidt.

Dat is júist wat Kierkegaard propageert, een irrationeel geloof!quote:Op donderdag 10 mei 2012 22:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Kierkegaard leid je misschien het verkeerde pad op en dan kom je mogelijk ook verkeerd uit. Een irrationele sprong in het geloof kan overal landen.

klopt, maar de teksten zijn echte posts op internetfora ... sommige lijken wel heel erg op man1987 ...quote:

Mwa je beroepen op een site voor bijbeluitleg vind ik ook wel zwak.quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:40 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Dezelfde christen beweerde ook dat filosofie iets is waar je je niet mee mag bezighouden omdat het je afkeert van Jezus. Nou, ik stuurde een mail waarin ik het over filosofie had en antwoord terugkreeg:
[..]
Mijn antwoord was:
[..]
Ik heb niks meer van hem teruggekregen. Ik stuurde later nog deze mail:
[..]
Hij heeft echter na 2 weken het antwoorden voor gezien gehouden geloof ik.

Onzin.quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:47 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Nee, daarvoor weet hij teveel. Wat hij telkens doet is iets zeggen waar hij - vrijwel zeker met opzet - een klein essentieel stukje weglaat. Of zaken die ooit daadwerkelijk als mogelijke verklaring werden gezien, maar al decennia geleden uitgebreid zijn onderzocht en onjuist zijn bevonden.
Dit suggereert sterk dat hij helemaal niet gelooft wat hij zegt, maar mensen wil aanzetten tot nadenken en daadwerkelijk verdiepen in wetenschap in plaats van theorieën net zo hersenloos na te wauwelen als creationisten met de Bijbel doen.
Waarvoor kudos
(nouja, dat - of hij gelooft oprecht dat de werkelijkheid uit allemaal kleine eilandjes bestaat die totaal niets met elkaar te maken hebben, noch elkaar beïnvloeden, noch dat iemand zijn ideeen ooit daadwerkelijk getest heeft. Maar dat is deprimerend, dus kies ik ervoor de leuke verklaring te geloven. Noem het een religie)

Ik heb juist sterk de indruk dat hij alleen maar de argumenten napapegaait van creationistische sites zonder daadwerkelijk te weten waar hij het over heeft en die "kennis" gebruikt om zijn geloof te legitimeren.quote:Op donderdag 10 mei 2012 21:47 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Waarvoor kudos

Nee, dat lijkt me evident. Niemand beweert dat de oerknaltheorie "het ontstaan van het universum verklaart".quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:06 schreef man1986 het volgende:
[..]
Prima Haushofer.
De BB theorie is geen verklaring over de oorzaak van het universum, maar juist een verklaring voor het gevolg van het universum.
Nee, daarvoor hebben we kwantumgravitatie nodig.quote:Hierdoor hebben we dus nog steeds geen eenduidig inzicht over het hele vraagstuk.
Ja, maar dat zijn ook niet de standaard benaderingen van dit probleem. Dat zijn vooral benaderingen die je in de populaire literatuur zult vinden.quote:En om daar met acrobatische manoeuvres er proberen uit te ontsnappen door met multi-universes en eeuwige universum aan te komen is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van het probleem maar steeds verder weg te schuiven naar onbereikbare en semiwetenschappelijke hoeken.
Die kun je in elk standaard tekstboek vinden. Kortgezegd pas je de Einsteinvergelijkingen toe op het gehele universum, waarbij je het universum als een isotrope en homogene ideale vloeistof benadert. Deze benadering is gebaseerd op metingen van o.a. de CMB. Dat geeft je de Friedmanvergelijkingen. Deze impliceren dat het universum dynamisch is, en dat het dus ooit veel kleiner is geweest dan nu.quote:Meermaals heb ik in de topic reeksen om een redelijke uiteenzetting gevraagd van de BB.

Nu ja, Vera Rubin en Michio Kaku kun je moeilijk ' semi-wetenschappers ' noemen, maar houden ernstig rekening met het bestaan van andere universums, de ene al wat ouder en de andere al wat jonger dan de onze. Nog niet zo heel lang geleden dacht men ook nog dat ons sterrenstelsel het enige was.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:06 schreef man1986 het volgende:
De BB theorie is geen verklaring over de oorzaak van het universum, maar juist een (ontoereikende) verklaring voor het gevolg van het universum. Hierdoor hebben we dus nog steeds geen eenduidig inzicht over het hele vraagstuk. En om daar met acrobatische manoeuvres er proberen uit te ontsnappen door met multi-universes en eeuwige universum aan te komen is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van het probleem maar steeds verder weg te schuiven naar onbereikbare en semiwetenschappelijke hoeken.

Dit is geen antwoord op mijn vraag, je zei tenslotte dit:quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:06 schreef man1986 het volgende:
Iemand verklaarde dat er 6 creatiedagen waren, maar de rustdag hoort daar er dus ook bij, dus uiteindelijk toch wel 7 creatiedagen. De rustdag kun je daar niet van scheiden. Sterker nog, de laatste dag is de meest gezegende en de meest speciale dag, maar dat terzijde.
Maar er is een indeling over de ritmes/cycli van ongeveer 7 dagen speciaal bedoelt voor de mens (en de mens hoort eenmaal ook bij de natuur, dus is de 7 dagen cyclus ook deel van de natuur). Dat betekent niet dat het een strikte natuurwet is dat niet overtreden kan worden, maar is gewoon een reflectie van de oorspronkelijke creatietijd (6 dagen activiteit en 1 dag rust). Oorspronkelijk was het voor de mens ook 6 dagen werken en 1 dag rust.
Maar ik ben onder de indruk dat je aan de hand van de 7 dagen een strikte dogmatische wet van meden en perzen wilt maken. Maar dat ik dus niet zo en ook heb ik niet gezegd dat de 7 dagen een voorwaarde is voor iets anders per se.
Maar feit is dat God van de mens verwacht om de 7 dagen cyclus aan te houden, omdat die cyclus voor Hem een reflectie is van Zijn werk en het goed vindt dat wij daaraan houden wat werk-rust-werk betreft (de 7 dagen is namelijk Zijn kalender bedoelt voor de mens grof gezegd). Dat is dus geen eis of voorwaarde voor alles dat wij doen of alles dat in de natuur voorkomt, maar we zien wel dat 7 dagen hierbij wel een betekenis heeft.
Nogmaals, het is niet iets wat verder bijdraagt aan ons begrip over vergiffenis en redding van onze zonden. Niemand zal er op aangesproken worden door God als je daar niet aan de 7 dagen cyclus houdt wanneer je om vergiffenis vraagt etc.
Ik denk ook dat we daar te veel achter willen zoeken, maar het is wel leuke voer voor een gesprek. Ook zien we het getal 7 heel vaak in de bijbel terugkomen (7 jaren van overvloed, Egypte etc.).
Wil je daar meer over weten, dan is er meer uitleg te vinden op internet, zoals deze, (niet dat ik met alles wat daar staat het eens ben).
Dus ik herhaal:quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:06 schreef man1986 het volgende:

De babylonische kalender ohh nee, wacht, dat is waar de joden de 7 dagen van de week van hebben gejatquote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:09 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dit is geen antwoord op mijn vraag, je zei tenslotte dit:
[..]
Dus ik herhaal:
Wat volgt er precies een 7 dagen cyclus? Heb jij hier voorbeelden van?

Ik vraag het me wel es af hoe ernstig ze hier rekening mee houden. Ik denk dat ze vooral snappen dat het goed verkooptquote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:01 schreef ATON het volgende:
[..]
Nu ja, Vera Rubin en Michio Kaku kun je moeilijk ' semi-wetenschappers ' noemen, maar houden ernstig rekening met het bestaan van andere universums, de ene al wat ouder en de andere al wat jonger dan de onze. Nog niet zo heel lang geleden dacht men ook nog dat ons sterrenstelsel het enige was.

Denken staat je vrij hoor. Wat hebben die wetenschappers te verkopen? Doen ze dan ook maar voor de gezelligheid ?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 14:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vraag het me wel es af hoe ernstig ze hier rekening mee houden. Ik denk dat ze vooral snappen dat het goed verkoopt

Huh?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 16:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Denken staat je vrij hoor. Wat hebben die wetenschappers te verkopen? Doen ze dan ook maar voor de gezelligheid ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Vera_Rubin
En hoe ernstig kunnen we met jou mening nog rekening houden als je Nobelprijswinnaars in vraag stelt.
http://news.discovery.com(...)the-nobel-prize.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Michio_Kaku
quote:But the Nobel Prize continues to elude her.

Ten eerste is dit een nogal controversieel onderwerp. Ten tweede leer je tijdens een promotie je eigen mening te vormen ipv anderen na te blaten. Zelfs als het om Nobelprijswinnaars gaat, maar zowel Rubin als Kaku hebben die niet gewonnen zover ik weet.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 16:15 schreef ATON het volgende:
En hoe ernstig kunnen we met jou mening nog rekening houden als je Nobelprijswinnaars in vraag stelt.

Kun jij lullen man.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 20:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ten eerste is dit een nogal controversieel onderwerp. Ten tweede leer je tijdens een promotie je eigen mening te vormen ipv anderen na te blaten. Zelfs als het om Nobelprijswinnaars gaat, maar zowel Rubin als Kaku hebben die niet gewonnen zover ik weet.
Maar ga je gang, maak een standbeeld voor deze mensen en ga ze verafgoden.

Kijk, zo kennen we onze ATON weer.quote:

O, wat ben jij toch een flink baasje.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 20:56 schreef Haushofer het volgende:
Maar ik vraag me dan toch serieus af wat je met je uitspraak bedoelde. Mag ik als onderzoeker in de fundamentele natuurkunde geen Nobelprijswinnaars in vraag stellen?
Ik vrees dat je dan niet helemaal begrijpt hoe wetenschap en haar methodiek werkt. Maar dat is nou net iets wat je moeilijk kunt leren uit alleen maar boekjes en websites lezen. Iets wat vaker pijnlijk duidelijk is geworden uit je posts.

Doe mij dan ook nog maar een standbeeldquote:

Met of zonder je groot ego ?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Doe mij dan ook nog maar een standbeeld

Inderdaad. God bestaat niet. En nu?quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:52 schreef sneakypete het volgende:
Nu heb ik niets tegen christenen, maar ik heb vaak het idee dat ze -net als heel wat atheïsten- niet begrijpen wat Darwin of de evolutieleer betekent. Het betekent een radicale transformatie van de wereld tot één mechanisme. Levend en levenloos gaat via mutaties in elkaar over. De grens ertussen is arbitrair, semantisch, zinvol voor het leven zelf maar daarbuiten waar noch onwaar. Dat betekent ook juist het einde van de vraag naar een origin of species. Die hoeft er niet meer te zijn. Soorten zijn soorten wanneer ze binnen een kader van criteria een voldoende scoren. Mensen zijn slechts varianten in de biosfeer (welke een variant is binnen de kosmos zelf), toevallig ontstaan.
De big bang en de oersoep zijn eigenlijk christelijke residuen, aanhangsels wachtend op hun einde. Ook de geschiedenis zelf gaat op in het heelal. Er is geen begin of eindpunt vast te stellen, slechts een proces dat zich aan ons openbaart (zonder dat er sprake is van een openbaring door een entiteit of profeet).
Zó kan het lijken of de evolutie zich tegenspreekt: als alles mechanisch is opgebouwd, kan mijn denken met betrekking tot de mechanisch-evolutionaire wereld niet anders zijn. Hoe kan het daar dan iets over te zeggen hebben? Mijn bestaan is even toevallig en vergankelijk als mijn gedachten daarover. Hoe kan dat nog wáár heten?
Waarheid: je kunt geen moment zonder het geloof erin, maar wat waarheid heet is zo veranderlijk als het weer.

Een mechanisch universum maakt het juist mogelijk om (voor een deel) een redelijk waar beeld op te bouwen over dit universum. Het gaat in ieder geval makkelijker dan in een universum waar alles is overgeleverd aan de wil van de goden.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:52 schreef sneakypete het volgende:
Nu heb ik niets tegen christenen, maar ik heb vaak het idee dat ze -net als heel wat atheïsten- niet begrijpen wat Darwin of de evolutieleer betekent. Het betekent een radicale transformatie van de wereld tot één mechanisme. Levend en levenloos gaat via mutaties in elkaar over. De grens ertussen is arbitrair, semantisch, zinvol voor het leven zelf maar daarbuiten waar noch onwaar. Dat betekent ook juist het einde van de vraag naar een origin of species. Die hoeft er niet meer te zijn. Soorten zijn soorten wanneer ze binnen een kader van criteria een voldoende scoren. Mensen zijn slechts varianten in de biosfeer (welke een variant is binnen de kosmos zelf), toevallig ontstaan.
De big bang en de oersoep zijn eigenlijk christelijke residuen, aanhangsels wachtend op hun einde. Ook de geschiedenis zelf gaat op in het heelal. Er is geen begin of eindpunt vast te stellen, slechts een proces dat zich aan ons openbaart (zonder dat er sprake is van een openbaring door een entiteit of profeet).
Zó kan het lijken of de evolutie zich tegenspreekt: als alles mechanisch is opgebouwd, kan mijn denken met betrekking tot de mechanisch-evolutionaire wereld niet anders zijn. Hoe kan het daar dan iets over te zeggen hebben? Mijn bestaan is even toevallig en vergankelijk als mijn gedachten daarover. Hoe kan dat nog wáár heten?
Waarheid: je kunt geen moment zonder het geloof erin, maar wat waarheid heet is zo veranderlijk als het weer.

Streeft een gesloten systeem na een evenwicht misschien nog naar wat anders?quote:Op dinsdag 8 mei 2012 22:36 schreef Pakspul het volgende:
Ik dacht dat de tweede hoofdwet was dat de temperatuur in een gesloten systeem na een equilibrium streeft (of eigenlijk vanzelf gaat).

Nee, want de entropie is dan gemaximaliseerd. Statistisch gezien is het mogelijk dat het systeem zich daarna weer uit evenwicht bevindt, maar dat is onwaarschijnlijk.quote:Op zondag 13 mei 2012 02:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Streeft een gesloten systeem na een evenwicht misschien nog naar wat anders?

Ah. Dus een gesloten systeem streeft naar een evenwicht en na dat evenwicht naar niks meer.quote:Op maandag 14 mei 2012 17:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, want de entropie is dan gemaximaliseerd. Statistisch gezien is het mogelijk dat het systeem zich daarna weer uit evenwicht bevindt, maar dat is onwaarschijnlijk.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |