abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111312014
Originele openingspost:

quote:
Ik heb gemaild met een christelijke site en had het onder andere over evolutie en creationisme, ik kreeg dit argument tegen evolutie:

De hoofdwetten van de thermodynamica bewijzen dat evolutie niet kan. De eerste hoofdwet zegt dat er geen energie geschapen kan worden of verloren kan gaan. Dit houdt dus in dat het heelal nooit uit het niets kan zijn ontstaan. De tweede hoofdwet zegt zoveel als dat elk systeem dat aan zichzelf wordt overgelaten vervalt tot wanorde. Er gaan dus nooit moleculen spontaan bij elkaar zitten om een levende cel te vormen. Als het leven uit de mens weggaat, dan sterft zijn lichaam, en vergaat het...
Een hele goede link: http://evolutionfacts.com/
Alle onderwerpen uit de evolutie komen op deze site volgens mij aan de orde.

Als iemand die een gebrek heeft aan kennis van natuurkunde en biologie om te kunnen ninzien of dit nou wel of niet onzin is is mijn vraag, klopt het wat hier beweerd wordt?
edit: voor de zekerheid: dus niet mijn openingspost.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2012 22:38:17 ]
pi_111312190
evolutie is juist geen diversificatie.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:32:15 #3
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_111312240
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:28 schreef Jigzoz het volgende:
Originele openingspost:

[..]

wat is deze :')

je lichaam ziet er dood uit, omdat als je dood bent, je bloed niet meer wordt rondgepompt. Zo wordt je bleek
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
pi_111312354
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:31 schreef man1986 het volgende:
evolutie is juist geen diversificatie.
Via een omweggetje dan: eerst waren er oude soorten en daaruit zijn nieuwe soorten ontstaan.
pi_111312532
quote:
De tweede hoofdwet zegt zoveel als dat elk systeem dat aan zichzelf wordt overgelaten vervalt tot wanorde. Er gaan dus nooit moleculen spontaan bij elkaar zitten om een levende cel te vormen.
Het systeem wordt alleen niet aan zichzelf overgelaten, er zijn constant wisselingen van energie, door warmte vanuit de aarde en de zon, waardoor omstandigheden ontstaan waarbij aminozuren kunnen ontstaan etc. Het is inderdaad niet zo dat vanuit CO2 + H2O ineens heel complexe moleculen ontstaan, dat gebeurt in stappen.
pi_111312558
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:28 schreef Jigzoz het volgende:
Ik heb gemaild met een christelijke site en had het onder andere over evolutie en creationisme, ik kreeg dit argument tegen evolutie:

De hoofdwetten van de thermodynamica bewijzen dat evolutie niet kan. De eerste hoofdwet zegt dat er geen energie geschapen kan worden of verloren kan gaan. Dit houdt dus in dat het heelal nooit uit het niets kan zijn ontstaan.
Dit is toch wel de killerblow t.o.v. de evolutie theorie! Klaar, in pakken en naar huis!!! :D *O*

oh wacht eens even. Dit gaat geen eens over de evolutietheorie, maar wat ze altijd maar beweren is dat de bigbang uit niet komt. Wat ze niet begrijpen is dat een singulariteit is gaan uitdijen en niet is ontploft.
quote:
De tweede hoofdwet zegt zoveel als dat elk systeem dat aan zichzelf wordt overgelaten vervalt tot wanorde. Er gaan dus nooit moleculen spontaan bij elkaar zitten om een levende cel te vormen. Als het leven uit de mens weggaat, dan sterft zijn lichaam, en vergaat het...
Ik dacht dat de tweede hoofdwet was dat de temperatuur in een gesloten systeem na een equilibrium streeft (of eigenlijk vanzelf gaat).

Trouwens, het tweede punt is ook geen argument tegen de evolutietheorie.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:39:06 #7
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_111312703
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Via een omweggetje dan: eerst waren er oude soorten en daaruit zijn nieuwe soorten ontstaan.
heb jij je nou laten overtuigen of niet? :')
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
pi_111312747
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Alle oorspronkelijke ´soorten´ werden op het creatieweek gecreëerd. Sindsdien is er door natuurlijke selectie vele variaties ontstaan en velen ook uitgestorven. Diversificatie houd in dat er vanuit de bestaande genenpool bepaalde de eigenschappen doorgegeven worden om een diersoort te laten overleven. Maar bij difersificatie veranderd er geen informatie in de genenpool, noch komen er nieuwe informatie bij, maar alleen een shuffling dat ervoor zorgt dat de juiste bestaande eigenschappen doorgegeven kunnen worden.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111312846
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

Alle oorspronkelijke ´soorten´ werden op het creatieweek gecreëerd. Sindsdien is er door natuurlijke selectie vele variaties ontstaan en velen ook uitgestorven. Diversificatie houd in dat er vanuit de bestaande genenpool bepaalde de eigenschappen doorgegeven worden om een diersoort te laten overleven. Maar bij difersificatie veranderd er geen informatie in de genenpool, noch komen er nieuwe informatie bij, maar alleen een shuffling dat ervoor zorgt dat de juiste bestaande eigenschappen doorgegeven kunnen worden.
Dus... Mijn kat stamt via diversificatie af van... leeuwen? Tijgers? Wat was de protokat voor beest?
pi_111312878
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:39 schreef TBakkert het volgende:

[..]

heb jij je nou laten overtuigen of niet? :')
Ik denk dat je een beetje scheef in het topic valt.
pi_111312979
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zij-opmerking: Complimenten. De meeste creationisten ageren tegen natuurlijke selectie . Jij bent iets origineler :)
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:45:30 #12
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_111313081
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:42 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik denk dat je een beetje scheef in het topic valt.
sorry, ik heb deeltje 1 niet gevolgd :')
kortom:
pi_111313155
quote:
3s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:43 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Zij-opmerking: Complimenten. De meeste creationisten ageren tegen natuurlijke selectie . Jij bent iets origineler :)
Mijn moeder is precies zo. Misschien is hij haar wel.
We're slowly approaching inevitable death.
pi_111313200
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:41 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dus... Mijn kat stamt via diversificatie af van... leeuwen? Tijgers? Wat was de protokat voor beest?
Nee, alle kat achtigen stammen af van een handvol (of 1) oorspronkelijke soort. Dit geldt voor alle huidige ´soorten´. Oorsponkelijk waren er maar veel minder diersoorten gecreeerd in de creatieweek. Via diversificatie is er vele malen meer erbij gekomen, mede door natuurlijke selectie.

Momenteel zien we dat terug doordat we via wolven honderden hondenrassen hebben voortgebracht door kunstmatige selectie. Dit heet diversificatie en is een werkbare proces.
pi_111313491
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:47 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nee, alle kat achtigen stammen af van een handvol (of 1) oorspronkelijke soort. Dit geldt voor alle huidige ´soorten´. Oorsponkelijk waren er maar veel minder diersoorten gecreeerd in de creatieweek. Via diversificatie is er vele malen meer erbij gekomen, mede door natuurlijke selectie.

Momenteel zien we dat terug doordat we via wolven honderden hondenrassen hebben voortgebracht door kunstmatige selectie. Dit heet diversificatie en is een werkbare proces.
Interessant. Hoe passen micro organismen die alleen maar plastics kunnen eten in dit plaatje ? Ten tijde van de schepping bestond plastic immers nog niet.
pi_111313523
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:47 schreef man1986 het volgende:

[..]

Aan fossielen zien we of een een massale uitsterving is geweest. Zoals de permische uitsterving. Is er ooit iets vernomen van uitsterving door watervloed?
We're slowly approaching inevitable death.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 22:54:08 #17
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_111313578
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:53 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Aan fossielen zien we over een een massale uitsterving is geweest. Zoals de permische uitsterving. Is er ooit iets vernomen van uitsterving door watervloed?
maar natuurlijk niet.
Christenen zijn best naïef als je al deze argumenten bekijkt
kortom:
pi_111313896
quote:
3s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:52 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Interessant. Hoe passen micro organismen die alleen maar plastics kunnen eten in dit plaatje ? Ten tijde van de schepping bestond plastic immers nog niet.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:53 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Aan fossielen zien we over een een massale uitsterving is geweest. Zoals de permische uitsterving. Is er ooit iets vernomen van uitsterving door watervloed?
Het probleem met een lange reeks topics is dat er vaak antwoorden gegeven worden op vragen die eerder langs zijn gekomen. Niet jullie of mijn fout, maar toch nuttig om op te merken.

Plastic etende bacteriën:
De genetische informatie om plastic te verteren was al aanwezig in het genenpool van de bacterie, alleen was er daar nog niet op geselecteerd omdat de omstandigheden nog niet toereikend waren. Ook kunnen we door onze huidige technologie genen van de ene soort overbrengen op het andere soort om hun functie uit te breiden (gene crossing).

Fossielen (korte antwoord):
Deels zijn de fossielen te verklaren door de vloed, deels door natuurlijke uitsterving na de vloed (ziekte, vulkaanuitbarstingen etc.)
pi_111314068
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:59 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Het probleem met een lange reeks topics is dat er vaak antwoorden gegeven worden op vragen die eerder langs zijn gekomen. Niet jullie of mijn fout, maar toch nuttig om op te merken.

De genetische informatie om plastic te verteren was al aanwezig in het genenpool van de bacterie, alleen was er daar nog niet op geselecteerd omdat de omstandigheden nog niet toereikend waren. Ook kunnen we door onze huidige technologie genen van de ene soort overbrengen op het andere soort om hun functie uit te breiden (gene crossing).
We hebben het hier over bacterien die alleen maar plastic kunnen eten he. Dus dat antwoord klopt nog niet helemaal ;)

Maar hoeveel "voor de toekomst" materiaal zeulden de protodieren wel niet mee dan ?

En dan de belangrijkste vraag:

Wat kunnen we met deze hypothese ? Kunnen we daar geneesmiddelen mee maken die beter werken dan de huidige ? Kunnen we ons eigen "voor de toekomst" materiaal al activeren ?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 23:04:16 #20
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_111314139
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 22:59 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Fossielen (korte antwoord):
Deels zijn de fossielen te verklaren door de vloed, deels door natuurlijke uitsterving na de vloed (ziekte, vulkaanuitbarstingen etc.)
hoe komt het dat er vulkaanuitbarstingen ontstaan door een zondvloed?
kortom:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')