abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111343176
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:05 schreef man1986 het volgende:

[..]

Tot

[..]

zover we weten is de snelheid van C een constante. Maar de snelheid van het licht staat los van de leeftijd van universum.
Hoe kan een foton van een nova waarvan we weten dat die miljoenen lichtjaren ver weg staat hier aankomen als het universum jonger is?
pi_111343185
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:06 schreef man1986 het volgende:

[..]

Kunnen we de leeftijd van de maan of de zon bepalen door de afstand tussen de aarde en de maan/zon te meten? Nou, als we dat niet kunnen bereiken, waarom zou dat dan volgens jouw redenering wel mogelijk zijn voor de leeftijd van de universum?
Omdat er tussen sterrenstelsels (anders dan tussen de aarde en de maan) expansie plaatsvindt.
We're slowly approaching inevitable death.
pi_111343259
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:07 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Omdat er tussen sterrenstelsels (anders dan tussen de aarde en de maan) expansie plaatsvindt.
Tussen de maan en de aarde vindt er ook expansie plaats, waarom kunnen we de leeftijd dan niet uit herleiden? Wel met dezelfde maten meten.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:07 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Hoe kan een foton van een nova waarvan we weten dat die miljoenen lichtjaren ver weg staat hier aankomen als het universum jonger is?
Een lichtjaar is een afstand, geen leeftijd!
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_111343335
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:10 schreef man1986 het volgende:

[..]

Tussen de maan en de aarde vindt er ook expansie plaats, waarom kunnen we de leeftijd dan niet uit herleiden? Wel met dezelfde maten meten.

[..]

Bron? Er vind namelijk vrijwel geen expansie plaats door de zwaartekracht tussen de sterren van de sterrenstelsels zelf. Wel tussen sterrenstelsel onderling. Je pretendeert dus weer dingen die volkomen bullshit zijn als je niet snel met een bron komt.

Je weet dus niet eens waar die aannames op gebaseerd zijn. Ik heb er geen zin meer in. Als je zo vriendelijk wilt zijn om eerst kennis op te doen voor je nog meer belachelijke posts maakt.
pi_111343456
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:12 schreef dustbrain het volgende:

[..]

Bron? Er vind namelijk vrijwel geen expansie plaats door de zwaartekracht tussen de sterren van de sterrenstelsels zelf. Wel tussen sterrenstelsel onderling. Je pretendeert dus weer dingen die volkomen bullshit zijn als je niet snel met een bron komt.
De afstand tussen de aarde en de maan is aan het toenemen, doordat de maan van ons steeds verwijderd wordt en langzaam loskomt van de aantrekkingskracht van de aardse zwaartekracht. Ik geloof met 3 cm per jaar dat de afstand toeneemt.
Zie wiki Maan.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  woensdag 9 mei 2012 @ 18:18:25 #156
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111343499
quote:

[..]

Kan op zich tot een zekere hoogte wel degelijk. De afstand tussen de Maan en de Aarde wordt namelijk elk jaar groter, de hoeveelheid is redelijk constant. (4 cm) Je kan dus aan de hand van die kennis ongeveer terug rekenen wanneer de Maan en de Aarde "op de zelfde plek" zaten of beter gezegd, wanneer de Maan ontstond.

Het zal niet de meest accurate methode zijn, maar het zal je wel degelijk een redelijke schatting geven.

Dit staat nog totaal los van het feit dat je de expansie van het Universum en het groter worden van de afstand tussen de Maan en de Aarde niet kan vergelijken, omdat het over totaal andere mechanismen fenomenen gaat.

quote:
Het is de afstand gemeten over één jaar, het licht van een object dat een x aantal lichtjaar van de Aarde afkomt doet er dan dus ook een x aantal jaar over om bij de Aarde te komen. Dat is gewoon vrij logisch.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_111343502
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:17 schreef man1986 het volgende:

[..]

De afstand tussen de aarde en de maan is aan het toenemen, doordat de maan van ons steeds verwijderd wordt en langzaam loskomt van de aantrekkingskracht van de aardse zwaartekracht. Ik geloof met 3 cm per jaar dat de afstand toeneemt.
Zie wiki Maan.
Godverdomme, je weet dus niet eens wat het expanderen van het universum is?

Lees eerst dit a.u.b http://en.wikipedia.org/wiki/Metric_expansion_of_space. Dan kun je een paar nieuwe dingen tevergeefs aanvallen.
  woensdag 9 mei 2012 @ 18:19:53 #158
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111343550
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:17 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zie wiki Maan.
Ja, maar die "expansie" vergelijken met de expansie van het Universum is op z'n zacht gezegd nogal onnozel. Het gaat om twee totaal verschillende fenomenen.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_111343578
quote:

[..]

[..]

heel goed het is de afstand die een foton in 1 jaar aflegt
pi_111343705
Nog iets, ik vind het een beetje gemeen om je in je onwetendheid weg te laten rotten. dus laat ik je kennis maken met wetenschapsforum.nl

Een heleboel slimme moderators kunnen je haarfijn uitleggen hij alles werkt. Maar kom niet ongefundeerd claimen zoals je hier doet. Open maar een topic dan kom je veel sneller aan een goed antwoord en wie weet heb je wel gelijk.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/forum/70-ruimtefysica/
pi_111344264
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:20 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

heel goed het is de afstand die een foton in 1 jaar aflegt
Hoe snel of langzaam een object van een ander object in afstand toeneemt staat volkomen los van de daadwerkelijke leeftijd van het object in kwestie.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:24 schreef dustbrain het volgende:
Nog iets, ik vind het een beetje gemeen om je in je onwetendheid weg te laten rotten. dus laat ik je kennis maken met wetenschapsforum.nl

Een heleboel slimme moderators kunnen je haarfijn uitleggen hij alles werkt. Maar kom niet ongefundeerd claimen zoals je hier doet. Open maar een topic dan kom je veel sneller aan een goed antwoord en wie weet heb je wel gelijk.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/forum/70-ruimtefysica/
Voor jou ook hetzelfde:

Hoe snel of langzaam een object van een ander object in afstand toeneemt staat volkomen los van de daadwerkelijke leeftijd van het object in kwestie.

Stel dat persoon A 30 jaar oud is.
Hij verplaatst zich met een zeer hoge snelheid van persoon B.
Het enige wat persoon B weet over persoon A is:

1) De snelheid van persoon A en
2) de sneheid van het licht.

Met deze 2 gegevens kan persoon B niet terug herleiden hoe oud persoon A daadwerkelijk is.

Maar dit is precies waar onze huidige modellen van de leeftijd van het universum op gebaseerd zijn. Foutieve aannames dus en dat probeer ik weer te geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door man1986 op 09-05-2012 18:46:29 ]
  woensdag 9 mei 2012 @ 18:54:46 #162
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111344965
De aanname dat de snelheid van het licht in het verleden anders geweest zou kunnen zijn om daarmee je wereldbeeld dat het universum een paar duizend jaar oud is in stand te houden is niet alleen volledig nergens op gebaseerd, het werkt ook voornamelijk tegen je:

Een lesje over de geschiedenis en de huidige stand van de kosmologie:

Verder een algemene tip: als je puur vanuit een amateuristische interesse kijkt naar vakgebieden zoals evolutie en kosmologie dan ben je niet in de positie om rigoureus de wetenschappelijke consensus te verwerpen.

Dat kun je wel doen op zich, maar geloofwaardig is anders.

En het is strikt genomen ook niet nodig: je hoeft niet per se een conflict te zoeken tussen de Bijbel en hedendaagse wetenschappelijke opvattingen. De meeste christenen zien daar in elk geval geen probleem.

Je kunt wetenschap en religie ook zien als "non-overlapping magisteria".
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 9 mei 2012 @ 18:55:45 #163
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111345025
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:38 schreef man1986 het volgende:

Maar dit is precies waar onze huidige modellen van de leeftijd van het universum op gebaseerd zijn. Foutieve aannames dus en dat probeer ik weer te geven.
Wellicht zou je je eerst even in moeten lezen voordat je _alweer_ van dit soort uitspraken doet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lambda-CDM_model

Geef eens voor de gein één enkele bron die dit model weerlegd? Eéntje maar, meer vraag ik op dit moment niet van je.
pi_111345349
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 18:38 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Voor jou ook hetzelfde:

Stel dat persoon A 30 jaar oud is.
Hij verplaatst zich met een zeer hoge snelheid van persoon B.
Het enige wat persoon B weet over persoon A is:

1) De snelheid van persoon A en
2) de sneheid van het licht.

Met deze 2 gegevens kan persoon B niet terug herleiden hoe oud persoon A daadwerkelijk is.

Als we een object zien op 100 lichtjaar afstand
dan zegt dat inderdaad niks over de leeftijd van dat object
het zegt we wat over de tijd die het licht nodig heeft om van dat object naar ons toe te komen

Als we een supernova zien dan kunnen wij de lichtsterke meten waarmee de supernova ons bereikt.
Aangezien supernova's een redelijk vaste intensiteit hebben kan iemand die intensiteit vergelijken met de intensiteit waarmee we de supernova waarnemen, dit geeft een afstand los van roodverschuiving of radioactief verval.
Als we die afstand weten kunnen we aangezien de lichtsnelheid in vacuüm een constante is uitrekenen hoelang het licht erover doet om hier aan te komen.

En net als we kunnen vaststellen dat licht er iets meer dan 8 minuten over doet om ons te bereiken
kunnen we berekenen dat licht van een supernova op 1.000.000 lichtjaar afstand er ook 1.000.000 jaar over doet om hier aan te komen.
pi_111347043
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 19:03 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Als we een object zien op 100 lichtjaar afstand
dan zegt dat inderdaad niks over de leeftijd van dat object
het zegt we wat over de tijd die het licht nodig heeft om van dat object naar ons toe te komen

Als we een supernova zien dan kunnen wij de lichtsterke meten waarmee de supernova ons bereikt.
Aangezien supernova's een redelijk vaste intensiteit hebben kan iemand die intensiteit vergelijken met de intensiteit waarmee we de supernova waarnemen, dit geeft een afstand los van roodverschuiving of radioactief verval.
Als we die afstand weten kunnen we aangezien de lichtsnelheid in vacuüm een constante is uitrekenen hoelang het licht erover doet om hier aan te komen.

En net als we kunnen vaststellen dat licht er iets meer dan 8 minuten over doet om ons te bereiken
kunnen we berekenen dat licht van een supernova op 1.000.000 lichtjaar afstand er ook 1.000.000 jaar over doet om hier aan te komen.

Maar de tijd dat het licht erover doet om ons te bereiken staat los van de daadwerkelijke leeftijd van het object!
Dat is dus wat ik via mijn voorbeeldje duidelijk wilde maken.
pi_111347267
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 19:40 schreef man1986 het volgende:

[..]

Maar de tijd dat het licht erover doet om ons te bereiken staat los van de daadwerkelijke leeftijd van het object!
Het staat gelijk aan de tijd die er op aarde is verstreken sinds het licht vanaf dat object is vertrokken.
pi_111347310
quote:

[..]

Ja, daar moet je de daadwerkelijke leeftijd bij optellen.

Kijk, een indrukwekkend plaatje:

Zie hier. Je kijkt hier 13 miljard jaar terug in de tijd. Tof hè?
  woensdag 9 mei 2012 @ 19:49:01 #168
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111347446
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 19:46 schreef Jigzoz het volgende:

[ afbeelding ]

"Tof" is wat mij betreft een understatement. De schoonheid en indrukwekkendheid van het universum gaan veel verder dan de meest bizarre fantasieen die religieuzen ooit hebben weten te bedenken.

Ofwel:

"How is it that hardly any major religion has looked at science and concluded, 'This is better than we thought! The Universe is much bigger than our prophets said, grander, more subtle, more elegant'? Instead they say, 'No, no, no! My god is a little god, and I want him to stay that way.'" - Carl Sagan.
  woensdag 9 mei 2012 @ 19:49:53 #169
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111347493
quote:

[..]

Tja, maar je beseft dat de leeftijd van zo'n object dan enkel maar ouder kan zijn dan de leeftijd die we er hier op Aarde aan kunnen geven aan de hand van de beschikbare data?

En ja dat zal dan ook voor het universum gelden en dat betekend nog meer tijd voor natuurlijke processen zoals evolutie. :D
pi_111347572
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 19:46 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, daar moet je de daadwerkelijke leeftijd bij optellen.

[ afbeelding ]

Dan heb je het niet begrepen wat betreft de snelheid van het licht, afstand en de leeftijd van hemellichamen.
Zie mijn eerdere voorbeeld.
  woensdag 9 mei 2012 @ 19:53:11 #171
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_111347678
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 19:51 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dan heb je het niet begrepen wat betreft de snelheid van het licht, afstand en de leeftijd van hemellichamen.
Je probeert volgens mij al een aantal keer te suggereren dat de snelheid van het licht geen constante is. Als dat werkelijk is wat je wilt zeggen, zeg het dan hardop. Dan kunnen we dat idee tenminste met fatsoen afschieten. ;)
pi_111347683
quote:

[..]

Ja? Zegt de NASA het verkeerd?
  woensdag 9 mei 2012 @ 19:53:26 #173
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111347698
quote:
.
Dat is grappig, want tot nu toe in dit topic heb je geen enkel voorbeeld gegeven, je hebt namelijk enkel maar wat uitspraken gedaan.
pi_111347804
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 19:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Tof" is wat mij betreft een understatement. De schoonheid en indrukwekkendheid van het universum gaan veel verder dan de meest bizarre fantasieen die religieuzen ooit hebben weten te bedenken.

Ofwel:

"How is it that hardly any major religion has looked at science and concluded, 'This is better than we thought! The Universe is much bigger than our prophets said, grander, more subtle, more elegant'? Instead they say, 'No, no, no! My god is a little god, and I want him to stay that way.'" - Carl Sagan.
Kijk omhoog: wie heeft dit alles geschapen?
Hij laat het leger sterren voltallig uitrukken,
hij roept ze bij hun naam, een voor een;
door zijn kracht en onmetelijke grootheid
ontbreekt er niet één.
Jesaja 40:26
pi_111347806
quote:

[..]

Je geeft enkel aan dat we niks kunnen zeggen over de leeftijd/oudheid van een object op die afstand
dat is 1) waar en 2) irrelevant
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')