abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111201267
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 13:39 schreef sp3c het volgende:
maar het ging hier toch niet echt over de SS of de Wehrmacht of de bezetting of de holocaust

gewoon een jongetje dat door de oorlog de broer van zijn opa nooit heeft kunnen leren kennen, dat de koningin geen krans gaat leggen bij het graf van die soldaat gaat leggen geloof ik nog wel en die 10 Duitse militairen in Vorden oid herdenken vind ik ook nergens voor nodig, daarvoor kun je als burgemeester op de Duitse herdenkingsdag even langsgaan als je het er echt tijd voor vind

maar ik snap niet zo heel goed waarom het verhaal van dat jongetje geen Nederlands oorlogsleed is
In elk geval leed van de moeder van die oudoom. Tijdens de oorlog. Onschuldig aan wat dan ook.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111201310
Infantiel actiecomité dat zich druk maakt om niets. Gewoon lekker duitsers herdenken en hun laten huilen.
Conscience do cost.
  Moderator zondag 6 mei 2012 @ 13:43:57 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111201347
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 13:41 schreef Kees22 het volgende:

[..]

In elk geval leed van de moeder van die oudoom. Tijdens de oorlog. Onschuldig aan wat dan ook.
dat ook
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 6 mei 2012 @ 13:46:06 #44
241662 Jian
Well, well, well
pi_111201425
quote:
14s.gif Op zondag 6 mei 2012 13:03 schreef RM-rf het volgende:

[..]

duidelijke post, mooi :)
Mmm, wat mij betreft een vaag verhaal waar niet zoveel van klopt.
Op iemand (Puma) die zegt dat tijd geen excuus is zolang de mensen nog leven die hier pijn door ervaren, wordt gereageerd met "Nee, dat is incorrect en tevens onjuist." Om vervolgens een verhaal af te steken over een herdenking m.b.t. de slavernij om dit te onderbouwen. Om daaruit de conclusie te trekken dat dit kan omdat wij tolerant zijn. Vaag omdat de statement van Puma gaat over empathisch vermogen richting de nog levende en voelende slachtoffers en het 2e, het slavernij-verhaal, puur gaat over de rationele conclusie dat slavernij geen goede zaak is.
Daarnaast
quote:
door een rechterlijke macht VERBOTEN
De rechter heeft één ieder gewoon de vrijheid gegeven om te doen wat hij of zij juist acht in deze. De rechter heeft alleen de gemeente, althans haar officiële vertegenwoordigers, gebonden, hetgeen niet zo gek is omdat zij in deze niet zichzelf als natuurlijk persoon vertegenwoordigen!

(bovenstaande staat wat mij betreft overigens los van de zielige vertoning met dat vliegtuigje)
  Moderator zondag 6 mei 2012 @ 13:50:15 #45
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111201583
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 13:42 schreef ems. het volgende:
Infantiel actiecomité dat zich druk maakt om niets. Gewoon lekker duitsers herdenken en hun laten huilen.
Duitsers herdenken hun doden in november ofzo

ik zie niet zo veel reden omdat ook maar op 4 mei te gaan doen eerlijk gezegd
  zondag 6 mei 2012 @ 13:52:58 #46
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_111201698
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 13:39 schreef sp3c het volgende:
maar het ging hier toch niet echt over de SS of de Wehrmacht of de bezetting of de holocaust

gewoon een jongetje dat door de oorlog de broer van zijn opa nooit heeft kunnen leren kennen, dat de koningin geen krans gaat leggen bij het graf van die soldaat gaat leggen geloof ik nog wel en die 10 Duitse militairen in Vorden oid herdenken vind ik ook nergens voor nodig, daarvoor kun je als burgemeester op de Duitse herdenkingsdag even langsgaan als je het er echt tijd voor vind

maar ik snap niet zo heel goed waarom het verhaal van dat jongetje geen Nederlands oorlogsleed is
Die post van mij waar ik net naar refereerde kwam als een reactie op een opmerking over mijn mening over dat 'foute' gedicht. Misschien een idee om die post hier ook te plaatsen om het compleet te maken. ;)

[DEF] SC#349 Stilte op de Greb
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_111201844
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 13:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

Duitsers herdenken hun doden in november ofzo

ik zie niet zo veel reden omdat ook maar op 4 mei te gaan doen eerlijk gezegd
Ik zie geen reden om dat niet ook op 4 mei te doen.

Eerlijkgezegd zie ik helemaal geen reden om zo collectief te herdenken maar dat terzijde :P
Conscience do cost.
  Moderator zondag 6 mei 2012 @ 14:01:42 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111202006
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2012 13:52 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Die post van mij waar ik net naar refereerde kwam als een reactie op een opmerking over mijn mening over dat 'foute' gedicht. Misschien een idee om die post hier ook te plaatsen om het compleet te maken. ;)

[DEF] SC#349 Stilte op de Greb
als ik 2x dezelfde discussie op verschillende plaatsen ga voeren raakt mijn hoofd in de war :D

ik reageerde overigens niet op jouw posts want die heb ik nog niet gelezen :@
misschien na de boodschapjes :Y

quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 13:57 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik zie geen reden om dat niet ook op 4 mei te doen.

Eerlijkgezegd zie ik helemaal geen reden om zo collectief te herdenken maar dat terzijde :P
ik zie ook geen reden om met zijn allen achter een voetbal aan te rennen maar ik zou het dan alsnog raar vinden als iemand er met een hockeystick tegenaan begint te meppen omdat de sporten een beetje op elkaar lijken
pi_111202020
Een geschiedkundige op 1 vandaag verwoordde het mooi:
Het is compleet logisch dat de Joodse gemeenschap actie voert/tekeer gaat. Het zijn de laatste stuiptrekkingen van het alleenrecht voor Joden om helemaal bovenaan de ranglijst te staan van het herdenken van de 2e wereldoorlog. 4-mei en 5 mei evolueert langzaam maar zeker tot een algemene dodenherdenking/bevrijdingsdag voor alle slachtoffers van alle oorlogen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_111202076
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 14:01 schreef sp3c het volgende:

ik zie ook geen reden om met zijn allen achter een voetbal aan te rennen maar ik zou het dan alsnog raar vinden als iemand er met een hockeystick tegenaan begint te meppen omdat de sporten een beetje op elkaar lijken
Dat zou ik ook raar vinden ja. Maar dat vind ik heel wat anders dan waar het om gaat.
Conscience do cost.
  Moderator zondag 6 mei 2012 @ 14:08:54 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_111202256
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 14:03 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat zou ik ook raar vinden ja. Maar dat vind ik heel wat anders dan waar het om gaat.
ja misschien heb je ook wel gelijk, lastig uit te leggen :D
  zondag 6 mei 2012 @ 14:10:36 #52
241662 Jian
Well, well, well
pi_111202320
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 14:03 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik kan 'm wel heel goed volgen moet ik zeggen :Y
pi_111202518
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 14:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja misschien heb je ook wel gelijk, lastig uit te leggen :D
Ik begrijp je vergelijking wel enigszins maar toch ligt het zwaartepunt net ergens anders imo :P

Ik ben van mening dat, als we zo nodig zoiets emotioneels als een nationale herdenking willen hebben, we consequent moeten zijn en alles en iedereen moeten herdenken. Er zijn niet alleen Nederlanders en/of Joden dood gegaan, er zijn gewoon een heleboel mensen om het leven gekomen terwijl dat nergens nodig voor was.

Afgezien van het feit dat de doden er geen fuck aan hebben of we wel of niet zo massaal herdenken, lijkt me het júist belangrijk om bij iedereen stil te staan. Helaas zijn er groepen (voornamelijk joden uiteraard) die blijkbaar het alleenrecht op zieligheid willen behouden. Niet begrijpende dat ze daarmee zichzelf afschilderen als racisten.
Conscience do cost.
pi_111202567
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 14:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

waarom?

het is de Nederlandse dodenherdenking, dan moet je niet mensen gaan herdenken die mogelijk verantwoordelijk waren voor een aantal van de slachtoffers ... of dit nu dmv een oorlogsmisdaad of een 'eerlijk' gevecht is gebeurt maakt mij niet zoveel uit
mee eens
het wordt tijd om dat begrip "herdenken" te ontrafelen.
veel mensen verstaan daaronder herinneren van, rouwen over en eerbetoon geven aan diegene van de eigen familie, van het eigen land die gedood werden of wel overleefden maar later na die oorlog overleden.
voor mij horen daar rouwen om en eerbetoon geven aan die gewone mensen die ook maar op straffe van executie gedwongen werden met "de daders" mee te marcheren daar niet bij
Genuanceerd denken over die gewone soldaten van de vijand kun je altijd nog 365 dagen per jaar, ook als je naar een herdenking kijkt.
pi_111202630
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 14:01 schreef Knipoogje het volgende:
Een geschiedkundige op 1 vandaag verwoordde het mooi:
Het is compleet logisch dat de Joodse gemeenschap actie voert/tekeer gaat. Het zijn de laatste stuiptrekkingen van het alleenrecht voor Joden om helemaal bovenaan de ranglijst te staan van het herdenken van de 2e wereldoorlog. 4-mei en 5 mei evolueert langzaam maar zeker tot een algemene dodenherdenking/bevrijdingsdag voor alle slachtoffers van alle oorlogen.
Dat zou voor Nederland kunnen gelden of althans meespelen.
Maar een paar jaar geleden schreef een joodse geleerde in de VSvA een boek over de Holocaust-industrie, waarin hij betoogde dat veel joden het leed opkloppen en naar zich toetrekken zondar dat ze daar echt iets mee te maken hebben (gehad).
Uiteraard werd er erg over hem heengevallen: hij was een antisemiet en zelfs nog erger: een joodse antisemiet.
Het probleem van het monopoliseren van het leed door joden speelt dus ook elders en al langer.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111202669
quote:
Genuanceerd denken over die gewone soldaten van de vijand kun je altijd nog 365 dagen per jaar, ook als je naar een herdenking kijkt.
Je kan ook 365 dagen per jaar gewoon herdenken, natuurlijk. Als je daar behoefte aan hebt. Daar heb je geen aparte dag voor nodig.
Conscience do cost.
pi_111202935
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 14:19 schreef ems. het volgende:

[..]

Je kan ook 365 dagen per jaar gewoon herdenken, natuurlijk. Als je daar behoefte aan hebt. Daar heb je geen aparte dag voor nodig.
Een aparte dag om het collectief te beleven kan ook. Dat vinden velen mooier, helender, meer eerbetoon.
Ik ben Indisch. En op 15 augustus denk ik vooral aan mijn familie en oudere kennissen die er niet meer zijn. Waarvan de meesten ver na de oorlog overleden. Maar die herdenking gaat wel over hun. Het is hun geschiedenis.En dus mijn voorgeschiedenis.. Het gaat ook over de geschiedenis van niet gewenst zijn in Indonesië en zo is men de diaspora ingegaan. En om dat collectief te beleven vind ik ook wel waardevol.
Idd... dan herdenk je meer dan het eind van de wereldoorlog en de capitulatie van Japan.
Het specifiek herdenken van de Japanse soldaten ( rouwen om, eerbetoon geven aan) hoort daar niet bij.
Natuurlijk denk ik op die dag ook aan de honderdduizenden van Hirosjima en Nagasaki die vermoord zijn.
pi_111202951
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 14:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

mee eens
het wordt tijd om dat begrip "herdenken" te ontrafelen.
veel mensen verstaan daaronder herinneren van, rouwen over en eerbetoon geven aan diegene van de eigen familie, van het eigen land die gedood werden of wel overleefden maar later na die oorlog overleden.
voor mij horen daar rouwen om en eerbetoon geven aan die gewone mensen die ook maar op straffe van executie gedwongen werden met "de daders" mee te marcheren daar niet bij
Vet en onderstreping van mij.
Ik heb wel eens betere ontrafelingen gelezen.

Daar gaat de discussie nou juist over, en hier althans, verstaan veel mensen ook het herdenken van doden van andere families daaronder. Of sluiten dat tenminste niet uit. Sterker nog: dat is, zoals inmiddels al een paar keer getoond is, tegenwoordig de officiële omschrijving van de herdenking: allen die gevallen zijn sinds het begin van de Tweede Wereldoorlog.
(Overigens zal iedereen in of na een oorlog overlijden, maar daarvoor hebben we Allerzielen al.)

Dat dat voor jou niet geldt, was inmiddels wel duidelijk, ja.

Slap argument: herdenken van je eigen doden kun je net zo goed 365 dagen per jaar.
pi_111203051
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 14:27 schreef Kees22 het volgende:

Slap argument: herdenken van je eigen doden kun je net zo goed 365 dagen per jaar.
Het herdenken van de eigen doden is heel normaal iets.
Misschien doe jij dat niet, maar de rest van de mensheid wel.
Je hebt zelf niet door hoe hardvochtig en ongevoelig je bent met zo'n zinnetje ?
pi_111203285
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 14:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het herdenken van de eigen doden is heel normaal iets.
Misschien doe jij dat niet, maar de rest van de mensheid wel.
Je hebt zelf niet door hoe hardvochtig en ongevoelig je bent met zo'n zinnetje ?
Nee, want ik ga niet in op het herdenken, maar op de kracht van je argument.
Volgens jou kun je het hele jaar doden van andere families herdenken, dus hoeft dat niet op die ene dag. Maar dat argument gaat even hard op voor het herdenken van je eigen doden. Dus is het geen argument meer voor het een of het ander.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')