Ze zijn blijkbaar de 180 graden draai nog geen uur na de vorige verkiezingen vergetenquote:Op zondag 22 april 2012 12:53 schreef Mint_Clansell het volgende:
Wilders pakt zijn oude populistische onderwerp de AOW weer op, zijn kiezers slikken het toch wel.
Waarom over unanimiteit binnen de fractie spreken als die fractie maar één echt lid heeftquote:Op zondag 22 april 2012 12:43 schreef Ajacied422 het volgende:
twitter:geertwilderspvv twitterde op zondag 22-04-2012 om 12:40:37Blok kwebbelt over "dissidenten" en "terugfluiten". Grote onzin. Unanieme PVV-fractie tegen Brusselse diktaten en aanval op onze ouderen. reageer retweet
Kan je de spelfout er ook uithalen? Uit de ttquote:Op zondag 22 april 2012 12:56 schreef 99.999 het volgende:
Heb even 2 links naar nieuwssites toegevoegd aan de OP.
En dan zegt Wilders via Twitter dat dat enorme onzin is en reageren Henk en Ingrid via De Telegraaf met "Wilders, ik hou van je jonge" en "myn heele familie gaat op je stemme"quote:Op zondag 22 april 2012 12:55 schreef rubbereend het volgende:
Ik hoop dat de andere partijen maar goed gaan herhalen dat de PVV die 3% regel zelf gesteund heeft en benadrukt heeft!
Tuurlijk, dat Wilders de onderhandelingen heeft gestaakt is namelijk de schuld van de VVD, het CDA, de PvdA, de Islam, de MOE-landers, de Euro, Brussel en de EU. Aangezien zijn kiezers zich niet voor politiek interesseren en afgaan op de onderbuik, zullen ze al die onzin die Wilders opnieuw zal gaan verkondigen wederom als zoete koek slikken.quote:Op zondag 22 april 2012 12:54 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ze zijn blijkbaar de 180 graden draai nog geen uur na de vorige verkiezingen vergeten
Misschien vreesde de fractie wel voor hun zetels, en daarmee veruit het beste inkomen wat ze ooit gehad hebben of zullen krijgen, met legale activiteiten althans. Maar unaniem betekent dat Wilders gehuicheld heeft bij de onderhandelingen.quote:Op zondag 22 april 2012 12:56 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Waarom over unanimiteit binnen de fractie spreken als die fractie maar één echt lid heeft
Je verward fractie met partijquote:Op zondag 22 april 2012 12:56 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Waarom over unanimiteit binnen de fractie spreken als die fractie maar één echt lid heeft
Wilders herhaalt zichzelf constant.quote:
Bijvoorbeeld gisteren met de rugquote:Op zondag 22 april 2012 13:03 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Wilders herhaalt zichzelf constant.
Hele tijd hetzelfde riedeltje.
Is een LP met kras dan niet een betere analogie?quote:Op zondag 22 april 2012 13:03 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
'Cassette' schrijft men altijd nog met dubbel 's'.quote:Op zondag 22 april 2012 13:03 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zal 't wel even aanpassen.quote:Op zondag 22 april 2012 13:04 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
'Cassette' schrijft men altijd nog met dubbel 's'.
Een cassettebandje kun je ook steeds opnieuw afspelen.quote:Op zondag 22 april 2012 13:04 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Is een LP met kras dan niet een betere analogie?
Voor één schilder was dat bij de verbouwing in 2004 ook daadwerkelijk zo.quote:Op zondag 22 april 2012 13:03 schreef Mint_Clansell het volgende:
Dat Catshuis heeft wel wat weg van een crematorium.
Maar die blijft niet hangen, een kras op een LP zorgt daar wel voorquote:Op zondag 22 april 2012 13:06 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Een cassettebandje kun je ook steeds opnieuw afspelen.
Een mp3'tje ook...quote:Op zondag 22 april 2012 13:06 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Een cassettebandje kun je ook steeds opnieuw afspelen.
Had dat niet iets te maken met illegale, verboden verf, naar ik mij herinner?quote:Op zondag 22 april 2012 13:07 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Voor één schilder was dat bij de verbouwing in 2004 ook daadwerkelijk zo.
Ja verf met een oplosmiddel dat niet binnen gebruikt mag worden.quote:Op zondag 22 april 2012 13:09 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Had dat niet iets te maken met illegale, verboden verf, naar ik mij herinner?
Het meest sneue nog is dat al die PVV-tokkiestemmers deze doorzichtige retoriek nog geloven ook. Dat zag je gisteren in Debat op 2quote:Op zondag 22 april 2012 13:19 schreef Jojoke het volgende:
Martin Bosma schreef gisteren 3 dingen voor Greet op:
- dictaten uit Brussel (oorzaak)
- aanval op ouderen (gevolg)
- rechte rug (reactie)
En dan gelooft het PVV 'stemvee' het ook nogquote:Op zondag 22 april 2012 13:19 schreef Jojoke het volgende:
Martin Bosma schreef gisteren 3 dingen voor Greet op:
- dictaten uit Brussel (oorzaak)
- aanval op ouderen (gevolg)
- rechte rug (reactie)
quote:PVV-kiezers vinden dat Rutte en Verhagen of alle drie schuldig zijn aan de mislukking.
quote:Zo is 83 procent van de PVV-kiezers het eens met de stelling dat VVD en CDA de AOW-ers meer hadden moeten ontzien.
http://www.volkskrant.nl/(...)elf-met-crisis.dhtmlquote:Ook in de buitenlandse media is het nieuws over het klappen van de Nederlandse bezuinigingsonderhandelingen opgepakt. Een greep uit het aanbod.
New York Times
De New York Times schrijft dat het nieuws op een slecht moment komt voor de Eurozone, omdat onder meer het IMF en de Wereldbank momenteel een oplossing zoeken voor de verslechterende economische situatie van Europa. De Amerikaanse minister van Financiën Timothy Geithner drong gisteren aan op een agressieve maatregelen. De krant wijst er fijntjes op dat Nederland zich streng heeft opgesteld ten opzichte van Griekenland, maar nu zelf kampt met een binnenlandse politieke crisis die wordt veroorzaakt door de verslechterde economie.
De Morgen
De zuiderburen hebben veel aandacht voor de Nederlandse politieke situatie. 'PVV-leider Geert Wilders heeft vandaag volkomen onverwacht het coalitieberaad over forse extra bezuinigingen in 2013 opgeblazen, schrijft de Vlaamse krant De Morgen. 'Het minderheidskabinet-Rutte rest nu waarschijnlijk niets anders dan nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Die kunnen in september of oktober plaatsvinden.'
Die Welt
'Geert Wilders laat bezuinigingspakket barsten', kopt de Duitse krant Die Welt. 'Na een stijd om de bezuinigingen laat Geert Wilders met zijn rechts-populistische Vrijheidspartij de gesprekken klappen. Volgens Wilders is het onacceptabel dat de oudere Nederlandse mensen moeten betalen voor onredelijke eisen van Brussel.'
BBC
De BBC wijst erop dat de Nederlandse economie de afgelopen maanden verzwakt is, maar toch nog steeds één van de sterkste van Europa is. 'Maar de bezuinigingen zijn onvermijdelijk als Nederland wil voldoen aan de Europese regel dat het begrotingstekort niet groter mag zijn dan drie procent.'
Le Monde
De Franse krant Le Monde kopt 'Op naar vervroegde verkiezingen na falen begrotingsonderhandelingen'. De krant laat zowel premier Mark Rutte aan het woord als Geert Wilders. En zelfs PvdA-fractieleider Diederik Samsom passeert de revue. 'Dit betekent simpelweg nieuwe verkiezingen in september of oktober', tekent de krant op uit de mond van de PvdA'er.
The West Australian
Ook aan de andere kant van de wereld is het nieuws opgepakt. The West Australian kopt dat Nederland nu afstreeft op parlementsverkiezingen. 'Premier Rutte zei dat hij koningin Beatrix heeft gebeld om haar over de laatste ontwikkelingen in te lichten, en dat hij met zijn kabinet te rade gaat over de nu te nemen stappen.'
Oja, dat ook nog. Het IMF heeft dit weekend hard uitgehaald dat de EU haar zaken op orde moet stellen. En wat doet Nederland cq de grote Geert? Het kabinet laten ontploffen waardoor niet snel hervormingen doorgevoerd kunnen worden.quote:De New York Times schrijft dat het nieuws op een slecht moment komt voor de Eurozone, omdat onder meer het IMF en de Wereldbank momenteel een oplossing zoeken voor de verslechterende economische situatie van Europa. De Amerikaanse minister van Financiën Timothy Geithner drong gisteren aan op een agressieve maatregelen. De krant wijst er fijntjes op dat Nederland zich streng heeft opgesteld ten opzichte van Griekenland, maar nu zelf kampt met een binnenlandse politieke crisis die wordt veroorzaakt door de verslechterde economie.
En als nu de volgende stap zou zijn dat CDA/VVD samen met de oppositiepartijen in de Kamer zouden kunnen werken aan een alternatief plan vóór de komende verkiezingen dan zou het leed nog wel te overzien zijn, maar ik heb niet de illusie dat Samsom, Sap, Roemer en Pechtold zich erg constructief zullen gaan opstellen. Partijretoriek is namelijk een stuk belangrijker als er verkiezingen aankomen.quote:Op zondag 22 april 2012 17:58 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Oja, dat ook nog. Het IMF heeft dit weekend hard uitgehaald dat de EU haar zaken op orde moet stellen. En wat doet Nederland cq de grote Geert? Het kabinet laten ontploffen waardoor niet snel hervormingen doorgevoerd kunnen worden.
wat een vooringenomenheid. overigens komt het door rutte dat we uberhaupt in deze situatie zitten. het lijkt mij dan ook beter dat zijn club de komende jaren even vanaf de zijlijn toekijkt.quote:Op zondag 22 april 2012 18:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En als nu de volgende stap zou zijn dat CDA/VVD samen met de oppositiepartijen in de Kamer zouden kunnen werken aan een alternatief plan vóór de komende verkiezingen dan zou het leed nog wel te overzien zijn, maar ik heb niet de illusie dat Samsom, Sap, Roemer en Pechtold zich erg constructief zullen gaan opstellen. Partijretoriek is namelijk een stuk belangrijker als er verkiezingen aankomen.
Dus er gebeurt niets tot na de komende formatie. Volgend jaar lente? Dat wordt nog leuk.
En dat geldt niet voor Blok en alle anderen op rechts, zeker?quote:Op zondag 22 april 2012 18:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
maar ik heb niet de illusie dat Samsom, Sap, Roemer en Pechtold zich erg constructief zullen gaan opstellen. Partijretoriek is namelijk een stuk belangrijker als er verkiezingen aankomen.
Dan moeten ze wel met een ander type pakket komen. En als ze hier al 7 weken over moesten stoeien zie ik CDA en VVD daar ook niet eenvoudig uit komenquote:Op zondag 22 april 2012 18:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En als nu de volgende stap zou zijn dat CDA/VVD samen met de oppositiepartijen in de Kamer zouden kunnen werken aan een alternatief plan vóór de komende verkiezingen dan zou het leed nog wel te overzien zijn, maar ik heb niet de illusie dat Samsom, Sap, Roemer en Pechtold zich erg constructief zullen gaan opstellen. Partijretoriek is namelijk een stuk belangrijker als er verkiezingen aankomen.
Dus er gebeurt niets tot na de komende formatie. Volgend jaar lente? Dat wordt nog leuk.
Jawel, maar die heb ik nog niet met kreten horen komen in de geest van 'wij steunen niks tot/omdat/want'. etc.quote:Op zondag 22 april 2012 18:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En dat geldt niet voor Blok en alle anderen op rechts, zeker?
wat die 2 partijen wel en niet steun(d)en was al duidelijk toen ze kost wat het kost met de pvv eruit wilden komen, met een akkoord waar 'rechts nederland zijn vingers bij zou aflikken'.quote:Op zondag 22 april 2012 18:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jawel, maar die heb ik nog niet met kreten horen komen in de geest van 'wij steunen niks tot/omdat/want'. etc.
Ik hoop dat VVD en CDA bereid zijn om wat water bij de wijn te doen om met links/D66 etc. tot -een- overeenstemming te komen waar in ieder geval een financieel hervormingspakket uitkomt binnen nu en een aantal weken. Het pakket wat er ligt kan daarbij als basis dienen en waar nodig en mogelijk worden aangepast om de steun van links te krijgen. Het blok Wilders moet vanaf nu iig compleet worden genegeerd.
imo juich je te vroeg.quote:Op zondag 22 april 2012 18:21 schreef ErikT het volgende:
- Verhagen einde politieke carriëre
- Wilders over zijn hoogtepunt heen
- Rutte overkomt wat heel veel mensen hadden voorspeld
Topweekend
Ja, dus die gaan zich constructief opstellen. Of in ieder geval een aantal van de oppositiepartijen. Precies om wat jij hier zegt.quote:Op zondag 22 april 2012 18:38 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
imo juich je te vroeg.
De beste set die Rutte en consorten nu kunnen doen is er proberen uit te komen met het parlement. Lukt dit niet dan kunnen ze zeggen dat ze er alles aan gedaan hebben en zet dit andere partijen in een negatief daglicht.
Nou als ik de reacties hoorde dan zat iedereen al aan de verkiezingen te denken en hun partij.quote:Op zondag 22 april 2012 18:42 schreef ErikT het volgende:
[..]
Bovendien zitten er echt nog wel mensen die de serieusheid van de situatie kunnen inschatten en hun verantwoordelijkheid willen nemen. Het zijn niet allemaal PVV-ers.
Er zal ook opportunisme zijn, dat houd je niet tegen. Maar ik geloof niet in het demagogische gehuil dat de oppositiepartijen allemaal dwars gaan liggen nu. Niet in het minst omdat ze zichzelf daarmee in de voet schieten.quote:Op zondag 22 april 2012 18:46 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Nou als ik de reacties hoorde dan zat iedereen al aan de verkiezingen te denken en hun partij.
Onzin; Sap, Pechtold en Slob hebben al aangegeven open te staan voor verschillende maatregelen voor de verkiezingen. De kunduz-coalitie dusquote:Op zondag 22 april 2012 18:46 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Nou als ik de reacties hoorde dan zat iedereen al aan de verkiezingen te denken en hun partij.
Ja ik zie het ook net: zo snel als de verkiezingen uitgeschreven zijn, zijn ze bereid samen te werken. Logisch.quote:Op zondag 22 april 2012 19:18 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Onzin; Sap, Pechtold en Slob hebben al aangegeven open te staan voor verschillende maatregelen voor de verkiezingen. De kunduz-coalitie dus(hoewel natuurlijk een zeer goede zaak).
Ik moet ook lachen om 2/3 van de CDA'ers (plus vele prominenten) die dachten dat het goed was dat er met de PVV in zee gegaan werd. Oh oh, wat hebben ze toch goede speeches gehouden daar op het congresquote:
Ik moet opeens weer aan Camiel Eurlings denkenquote:Op zondag 22 april 2012 20:32 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik moet ook lachen om 2/3 van de CDA'ers (plus vele prominenten) die dachten dat het goed was dat er met de PVV in zee gegaan werd. Oh oh, wat hebben ze toch goede speeches gehouden daar op het congres.
quote:Op zondag 22 april 2012 20:45 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ik moet opeens weer aan Camiel Eurlings denken
Dat de SP wint vind ik logisch. Dat het CDA lijdt minder.quote:Op zondag 22 april 2012 20:57 schreef pberends het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
11 zetels, ik zeg: prima prestatie Camiel en machtsgeile CDA!
Camiel met z'n grote waffel over dat z'n partij leeft en een groot congres heeft.quote:
Die vraag kan ik wel voorleggen aan iemand in mijn naaste omgeving, maar helaas denk ik het antwoord te weten.quote:Op zondag 22 april 2012 21:21 schreef Arcee het volgende:
Ik zou ook niet weten waarom PVV-stemmers weer op hem zouden willen stemmen. Weggegooide stem.
Zometeen op Nederland 2.quote:22.15-23.00 uur BRANDPUNT
Onderzoeksjournalistiek programma.
Presentatie:Fons de Poel,Aart Zeeman,
Wouter Kurpershoek en Sven Kockelmann.
Het onbestuurbare land
Een speciale live-uitzending naar
aanleiding van de stukgelopen
Catshuisonderhandelingen.Wat is er
misgegaan binnen de PVV? Zijn wij
het lachertje van Europa geworden?
En,hoe bieden we deze crisis het hoofd?
Met onder andere Sybrand van Haersma
Buma,Hero Brinkman,Hans Wiegel,Guy
Verhofstadt,Paul Schnabel en Diederik
Samsom.
Alsof die domme henk en ingrid dat wat kan boeien. Zolang er maar lekker veel ketelmuziek uit die hoek komt.quote:Op zondag 22 april 2012 21:21 schreef Arcee het volgende:
Wilders moet nooit meer voor formatiegesprekken worden uitgenodigd. Als er echt beslissingen moeten worden genomen trekt hij de keutel weer in.
Ik zou ook niet weten waarom PVV-stemmers weer op hem zouden willen stemmen. Weggegooide stem.
Er staat niets over afbouwen in hoor. De volledige aftrek blijft. Alleen voor nieuwe hypotheken worden alleen annuïteitenhypotheeken aftrekbaar.quote:Op zondag 22 april 2012 22:23 schreef IkbenGradus het volgende:
Ik vind het pakket dat er lag helemaal zo slecht nog niet, tenminste zoals ik het las op NRC:
- Afbouwen HRA: eens, niet in een keer de stekker eruit, maar afbouwen.
Precies, dat levert dus pas in 2030 fatsoenlijke bedragen op, al die lopende (en nieuw af te sluiten) miljoenenhypotheken kosten ons dan nog steeds bakken met geld de komende jaren. Immers, 80% van de aftrek gaat daar de 20% hoogste hypotheken, als je naar de renteaftrek beperkt met 1/3 bespaar je dus in één klap 27% op uitgifte HRA, ofwel 3 mld/jaar.quote:Op zondag 22 april 2012 22:53 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Er staat niets over afbouwen in hoor. De volledige aftrek blijft. Alleen voor nieuwe hypotheken worden alleen annuïteitenhypotheeken aftrekbaar.
Het pakket ging helemaal nergens over, het waren zo'n beetje allemaal lastenverzwaringen. Grappig dat dit kabinet "de overheid moet snijden in eigen vlees" hier nota bene mee komt. Het pakket was vooral een truc om de boel boekhoudkundig snel onder de 3 procent te krijgen ten koste van de bevolking.quote:Op zondag 22 april 2012 22:23 schreef IkbenGradus het volgende:
Ik vind het pakket dat er lag helemaal zo slecht nog niet, tenminste zoals ik het las op NRC:
- Afbouwen HRA: eens, niet in een keer de stekker eruit, maar afbouwen.
- AOW leeftijd omhoog: zeer noodzakelijk, maar wel heel zuur voor mensen die dit bijna gingen behalen.
- BTW omhoog, laag +1% en hoog +2%, prijzen luxe goederen stijgen dus meer, koopkracht daalt, maar:
-deels compenseren door: tijdelijke verlaging van de inkomstenbelasting.
- Afschaffen studiefinanciering: daar ben ik tegen.
vergeet niet de schoothondjes van de SGPquote:Op maandag 23 april 2012 07:25 schreef Nielsch het volgende:
Ben wel benieuwd wat vandaag / deze week gaat brengen. Ik denk één lang, pijnlijk kamerdebat waarin vooral Wilders de schuld krijgt en vervolgens gaan de partijen op zoek naar deelakkoorden, waarbij vooral PvdA en D66 steun zullen verlenen aan het kabinet, al zullen zij daar ook een hoop voor terugeisen.
Het enige is dat de die 27% nu wel terugvloeit naar mensen van vlees en bloed. Grote kans dat die hun huis dan ook niet meer kunnen betalen en je de groep die weliswaar relatief meer profiteert (maar ook meer belasting betaalt - immers, je kunt alleen iets aftrekken van wat je al betaald hebt!) het afvoerputje in jaagt. Henk en Ingrid zullen dan wel vinden dat dit niet zo'n probleem is - maar het lijkt me voor de schatkist niet slecht ook deze groep enigszins te vriend te houden. Daarom is een serieus afbouwplan een serieuze optie.quote:Op zondag 22 april 2012 22:59 schreef davidov2009 het volgende:
[..]
Precies, dat levert dus pas in 2030 fatsoenlijke bedragen op, al die lopende (en nieuw af te sluiten) miljoenenhypotheken kosten ons dan nog steeds bakken met geld de komende jaren. Immers, 80% van de aftrek gaat daar de 20% hoogste hypotheken, als je naar de renteaftrek beperkt met 1/3 bespaar je dus in één klap 27% op uitgifte HRA, ofwel 3 mld/jaar.
Dus in feite nu al gaan onderhalen en compromissen sluiten over de punten waar straks campagne om gevoerd wordt?quote:Op maandag 23 april 2012 08:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik zat vanochtend te denken: Zou een scenario zijn, dat Rutte opnieuw gaat formeren en dat er een paar CDA en VVD bewindslieden worden ingeruild voor PvdA mensen? Dus dat er een nieuw volwaardig kabinet komt, maar met een andere samenstelling en gebaseerd op 3 partijen? Op basis van de verkiezingsuitslag van 2010 zou het geen probleem moeten zijn en het zou veel sneller een daadkrachtiger regering opleveren dan als we eerst door campagne, verkiezingen en formatie heen moeten om uiteindelijk hetzelfde kabinet te krijgen.
Waarom niet? Het spaart een enorme hoop tijd en we hebben de kortst mogelijke periode van inactiviteit.quote:Op maandag 23 april 2012 08:10 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dus in feite nu al gaan onderhalen en compromissen sluiten over de punten waar straks campagne om gevoerd wordt?
Of er in ieder geval voor zorgen dat er een kans is dat we onze AAA-rating behouden, onszelf niet belachelijk maken in Brussel (want, toch wel handig) en de staatsschuld niet nog een jaar elke dag met 90.000.000,- te laten groeienquote:Op maandag 23 april 2012 08:10 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Dus in feite nu al gaan onderhalen en compromissen sluiten over de punten waar straks campagne om gevoerd wordt?
Ik vroeg me hetzelfde af. Dit mag toch gewoon?quote:Op maandag 23 april 2012 08:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik zat vanochtend te denken: Zou een scenario zijn, dat Rutte opnieuw gaat formeren en dat er een paar CDA en VVD bewindslieden worden ingeruild voor PvdA mensen? Dus dat er een nieuw volwaardig kabinet komt, maar met een andere samenstelling en gebaseerd op 3 partijen? Op basis van de verkiezingsuitslag van 2010 zou het geen probleem moeten zijn en het zou veel sneller een daadkrachtiger regering opleveren dan als we eerst door campagne, verkiezingen en formatie heen moeten om uiteindelijk hetzelfde kabinet te krijgen.
Dat klopt, maar de politiek werkt nu eenmaal anders. Waarom dan überhaupt nog verkiezingen houden? Voor een partij als de CDA kunnen de verkiezingen wellicht interessanter zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het CDA überhaupt nog zin heeft om alweer door het proces van formatie te gaan.quote:Op maandag 23 april 2012 08:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Waarom niet? Het spaart een enorme hoop tijd en we hebben de kortst mogelijke periode van inactiviteit.
Natuurlijk.quote:Op maandag 23 april 2012 08:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik vroeg me hetzelfde af. Dit mag toch gewoon?
http://www.volkskrant.nl/(...)rie-scenario-s.dhtmlquote:De gedoogsteun voor het kabinet-Rutte is weg. De ministers beraden zich over de boodschap waarmee de premier vandaag naar de koningin moet. Zes vragen over wat komen gaat.
De ministers van het kabinet-Rutte komen vandaag om half tien bijeen. Waarover zullen ze het hebben?
Over datgene waarover het hele land spreekt: wat er in het Catshuis is gebeurd, hoe het nu verder moet, het opdoemende begrotingstekort van volgend jaar.
Maar vooral zullen de ministers zich beraden over de boodschap waarmee minister-president Mark Rutte maandag naar de koningin gaat. Zal hij het ontslag van zijn ministers aanbieden of hun portefeuilles ter beschikking stellen? Dat laatste maakt verder regeren op een laag pitje mogelijk.
Wat gebeurt er als de ministers naar buiten komen?
Dan vertrekt minister-president Rutte naar koningin Beatrix, net als iedere maandag, maar toch anders. Zij neemt het verzoek van Rutte waarschijnlijk in beraad en vraagt haar vaste adviseurs om raad. Dat zijn de beide Kamervoorzitters (Fred de Graaf en Gerdi Verbeet) en de vice-voorzitter van de Raad van State (Piet Hein Donner). Ook de mening van de vicepremiers en fractievoorzitters kan ze horen. Die zullen zich ook aan het grote publiek openbaren als er een Kamerdebat komt.
Welke scenario's liggen op tafel?
Er zijn drie smaken: een missionair, demissionair of beperkt missionair kabinet.
Een missionair kabinet ontstaat als de boel wordt gelijmd, of als er een nieuwe gedoogpartner opstaat. Op beide is weinig kans.
Als het kabinet-Rutte demissionair wordt, levert het zijn macht in. Dat overkwam het kabinet Balkenende IV. Talloze onderwerpen werden 'controversieel' verklaard. Dat is Rutte een blok aan het been. Hij wil juist bezuinigingen doorvoeren op de begroting van 2013.
Rutte zou de koningin dus kunnen zeggen dat hij best bereid is door te regeren, in beperkt missionaire vorm. In het landsbelang, om de begroting voor 2013 in elkaar te zetten. Probleem is dat oppositiepartijen PvdA en SP zo'n kabinet niet aan meerderheden willen helpen voor zijn voorstellen. Rutte is aangewezen op de ChristenUnie, D66 en GroenLinks.
Zullen die partijen het zinkende kabinet redden?
De ChristenUnie wel, die hamert erop dat er geen tijd is te verliezen om de begroting onder handen te nemen. Ook D66 zal er toe bereid zijn, wanneer de partijhand wordt gevuld met enkele hevig gekoesterde hervormingen op de woning- en arbeidsmarkt. GroenLinks zit in een minder comfortabele positie. De partij staat slecht in de peilingen; dat zal niet beter worden door haar ziel te verkopen aan het kabinet-Rutte.
Verkiezingen komen er sowieso, daarover zijn alle partijen het eens. Wanneer?
Na maximaal 83 dagen. De precieze datum is afhankelijk van wanneer de Tweede Kamer wordt ontbonden door een officieel besluit van de koningin. Daar zijn geen regels voor. Na dat besluit hebben politieke partijen maximaal 40 dagen de tijd om een lijst met kandidaten te maken. Op de 43ste dag nadat die lijsten zijn ingeleverd vindt de verkiezing plaats.
Na 83 dagen... Dat betekent dat de verkiezingen op zondag 15 juli kunnen zijn, als de koningin het besluit morgen neemt.
Dat gaat niet door. Verkiezingen wordt in Nederland normaliter op een woensdag gehouden. Als de partijen opschieten met hun kandidaatstelling, zou het misschien lukken de woensdag ervoor, op 11 juli. Maar de woensdag erna, 18 juli, zou meer voor de hand liggen. Los daarvan wordt een verkiezingsdatum midden in de zomer doorgaans niet geschikt geacht, omdat een groot deel van Nederland dan op vakantie gaat.
Buutenlànders?quote:Op zondag 22 april 2012 21:22 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Die vraag kan ik wel voorleggen aan iemand in mijn naaste omgeving, maar helaas denk ik het antwoord te weten.
Dat mag, inderdaad. Het is wel erg ongebruikelijk: de laatste keer dat op die manier een volledig missionair kabinet werd gevormd, was in 1965 (het Kabinet-Cals). Dat kabinet viel het jaar erop alweer trouwens.quote:Op maandag 23 april 2012 08:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dat idee heb ik dus ook. Je hoort niks anders dan doem en ellende. Maar blijkbaar is het toch niet zo erg dat de Nederlandse bevolking niet tijdens hun vakantie gestoord mag worden. Als het echt zo urgent is, dan gewoon zo snel mogelijk verkiezingen en zelfs in de "vakantie".quote:[b] Het landsbelang lijkt me momenteel iets groter.
Uiteindelijk gaat het om macht en je kont zo lang mogelijk op het pluche parkeren.quote:Op maandag 23 april 2012 08:32 schreef yyyentle het volgende:
Het landsbelang is groot als het zo uitkomt.
http://www.volkskrant.nl/(...)lamming-dreigt.dhtmlquote:Politieke verlamming dreigt
De bom die PVV-leider Geert Wilders zaterdag onder het kabinet-Rutte legde, stort Nederland in onzekere tijden. Na zeven weken onderhandelen lijkt de kans verkeken om het begrotingstekort volgend jaar onder de EU-limiet van 3 procent te brengen en wordt Nederland opeens zelf speler in de Europese schuldencrisis.
Met verkiezingen op komst in het najaar is premier Rutte nu aangewezen op de oppositiepartijen, maar die schieten hem nog niet te hulp. Geen van de hoofdrolspelers wist zondag te vertellen hoe het verder moet. Politieke verlamming dreigt.
Lege handen
Deemoedig kondigde Rutte zaterdagmiddag het einde van de gedoogcoalitie aan, nadat Wilders de deur van het Catshuis definitief achter zich had dichtgetrokken. 'Ik sta hier met lege handen', aldus de premier. 'Deze nederlaag raakt mij ook persoonlijk. Pretenties passen mij geenszins.'
Vanochtend komt het kabinet bijeen. Naar verwachting gaat Rutte daarna naar de koningin om haar te vertellen dat de gedoogsteun verdwenen is en het kabinet daardoor geen werkbare meerderheid in de Tweede Kamer meer achter zich heeft.
Hervormingen
Daarna is het aan de Kamer om te beslissen of Rutte nog even mag doorregeren in een poging de breed gewenste hervormingen en bezuinigingen alsnog door te voeren, terwijl intussen nieuwe Tweede Kamerverkiezingen worden voorbereid. Zonder de steun van de dertig PvdA-Kamerleden is een kansrijke tijdelijke doorstart sowieso uitgesloten.
Rutte (VVD) en vicepremier Verhagen (CDA) reageerden zaterdag verbouwereerd op het vertrek van Wilders, die naar eigen zeggen wegliep omdat uit berekeningen van het Centraal Planbureau bleek dat de economische groei geschaad zou worden, de werkloosheid zou stijgen en het koopkrachtverlies voor AOW'ers zou oplopen tot 3 procent in 2013. 'Dat is onaanvaardbaar en niet in het belang van onze PVV-kiezers', aldus Wilders, nadat hij de situatie met zijn vertrouwelingen had besproken. 'Ik accepteer niet dat ouderen moeten betalen voor onzinnige Brusselse eisen. Als ik hier ja tegen had gezegd, had ik de kiezers met het schaamrood op de kaken tegemoet moeten treden.'
In de steek gelaten
Rutte pareerde en sprak van een 'fatsoenlijke' verdeling van de pijn over alle inkomensgroepen: 'Het ontbrak de PVV aan de politieke wil om ook bij tegenwind orde op zaken te stellen. We waren zo goed als klaar.' Verhagen opende de aanval op Wilders. '16 miljoen Nederlanders zijn in de steek gelaten. We moeten het belang van Nederland voorop stellen. Wilders loopt weg voor deze verantwoordelijkheid.'
Uit het onderhandelingspakket, dat zaterdag naar buiten kwam, blijkt dat VVD en CDA ernst wilden maken met de bezuinigingen. Met onder meer het aanpakken van de hypotheekrenteaftrek, verhoging van de btw, meer eigen bijdragen in de zorg, versnelde invoering van de hogere AOW-leeftijd, afschaffing van de basisbeurs voor studenten en een tijdelijke bezuiniging van 500 tot 750 miljoen op de ontwikkelingshulp, telt het pakket op tot een besparing van 14,2 miljard euro. Het tekort zou dan nog 2,8 procent bedragen in 2013.
Geestdrift
De komende dagen zijn van groot belang voor de verhoudingen op het Binnenhof in de nabije toekomst. Het Catshuisoverleg is mislukt, maar in de zeven weken van onderhandelingen groeide om het Catshuis heen de geestdrift om nu echt structureel te gaan hervormen. De oppositiepartijen, PvdA en D66 voorop, lieten zich daarbij niet onbetuigd. Nogal wat langjarige politieke taboes, zoals de hypotheekrenteaftrek, zijn inmiddels geslecht.
Nu moet duidelijk worden of Rutte en Verhagen hun pakket, in elk geval voor een deel, bij de Europese Unie mogen indienen en de rijksbegroting voor 2013 af mogen maken. De partijen die mogelijk te hulp kunnen schieten, PvdA, D66 en ChristenUnie voorop, moeten zich tegelijkertijd voorbereiden op een nieuwe verkiezingscampagne, waarin zij zo veel mogelijk afstand van het kabinet willen nemen.
Stofwolken
De vraag die sinds zaterdag als een schaduw boven de Nederlandse politiek hangt, is deze: lopen kabinet en Kamer vast in verdere polarisatie? Of ontstaat, als de stofwolken rond het Catshuis zijn opgetrokken, een nieuwe consensus die ongewone politieke coalities mogelijk maakt?
De punten die men hier noemt als bezuinigingen, hoe staat bijvoorbeeld de PvdA tegenover deze zaken?quote:Op maandag 23 april 2012 08:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)lamming-dreigt.dhtml
Lokaal gaat het vaak ook al zo. Je hoeft niet opnieuw voor je gemeente of provincie te stemmen wanneer de coalitie daar breekt, dan formeren ze onderling gewoon een nieuwe constructie met de laatste verkiezingsuitslag.quote:Op maandag 23 april 2012 08:15 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
En ondertussen wacht Brussel op onze plannen. De deadline voor het inleveren daarvan gaan we waarschijnlijk sowieso al niet meer halen, maar ik vrees dat we straks in juni (wanneer het besproken gaat worden) nog steeds niks op papier hebben weten te zetten. Dan slaan we echt een enorme flaterquote:Op maandag 23 april 2012 08:20 schreef yyyentle het volgende:
Is er nu ineens weer haast dan?
1,5 geleden riep Rutte dat iedere dag kostbaar was. Sindsdien is er niets gebeurd.
In de afgelopen 7 weken was de tijd ook ineens weer extra kostbaar maar er gebeurde niets.
Er kunnen zelfs niet eens vervroegde verkiezingen uitgeschreven worden op gemeentelijk of provinciaal niveau.quote:Op maandag 23 april 2012 08:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Lokaal gaat het vaak ook al zo. Je hoeft niet opnieuw voor je gemeente of provincie te stemmen wanneer de coalitie daar breekt, dan formeren ze onderling gewoon een nieuwe constructie met de laatste verkiezingsuitslag.
Rutte lult uit z'n nek. De rente die Nederland nu betaalt is historisch laag. Als die een heel procent oploopt komend half jaar is dat echt geen ramp. Er is geen noodzaak voor een middenkabinet. Daar gaan de relatief impopulaire middenpartijen zich echt niet aan wagen.quote:Op maandag 23 april 2012 08:20 schreef yyyentle het volgende:
Is er nu ineens weer haast dan?
1,5 geleden riep Rutte dat iedere dag kostbaar was. Sindsdien is er niets gebeurd.
In de afgelopen 7 weken was de tijd ook ineens weer extra kostbaar maar er gebeurde niets.
Dat doen we al 2 jaar in Europa met een pipo de clown als Wilders aan het stuur. We kunnen beter verkiezingen organiseren en dan een stabiel progressief of Paars-kabinet neerzetten die slim hervormd en bezuinigd. Hopelijk kan de VVD wel over hun eigen schaduw heen springen, dat wordt waarschijnlijk het grootste struikelblok.quote:
Jammer dat je het zo ziet - die ene procent is weer extra bak met geld wat we niet hebben en niet terug kunnen betalen de komende tijd. Volledig te voorkomen.quote:Op maandag 23 april 2012 09:11 schreef pberends het volgende:
[..]
Rutte lult uit z'n nek. De rente die Nederland nu betaalt is historisch laag. Als die een heel procent oploopt komend half jaar is dat echt geen ramp. Er is geen noodzaak voor een middenkabinet. Daar gaan de relatief impopulaire middenpartijen zich echt niet aan wagen.
Kan dat zomaar dan?quote:Op maandag 23 april 2012 09:10 schreef freako het volgende:
Ik las afgelopen weekend een pleidooi om ook de Eerste Kamer te ontbinden, en daar nu nieuwe verkiezingen voor te houden. Nu de PVV op provinciaal niveau aan het imploderen is, zijn er genoeg ex-PVV-Statenleden die niet meer op de PVV, maar op een andere partij zouden stemmen.
Het zal theoretisch vast kunnen maar het lijkt me hoogst ongebruikelijk en ook wat gezocht.quote:Op maandag 23 april 2012 10:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, waarom niet? Iedereen mag stemmen wat 'ie wil natuurlijk.
Het is helemaal niet theoretisch, het gebeurt gewoon in de praktijk. Wanneer iemand in de Eerste of Twee Kamer het niet met een plan eens is, stemt 'ie tegen, simple as that. Natuurlijk gebeurt dat normaal gesproken niet zo vaak en sowieso is de kans groter dat je een plan steunt wanneer het van je eigen partij afkomstig is, maar zeker in het geval van de PVV is het allemaal zulk los zand, dat het me helemaal niet verbaast dat ze af en toe tegen hun eigen moties stemmen.quote:Op maandag 23 april 2012 10:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het zal theoretisch vast kunnen maar het lijkt me hoogst ongebruikelijk en ook wat gezocht.
Het gaat mij inderdaad om het ontbinden en opnieuw laten kiezen van de Eerste Kamer, Dat lijkt mij niet zo gebruikelijk en logisch.quote:Op maandag 23 april 2012 10:19 schreef Tijn het volgende:
[edit] oh wacht, ik zie dat het gaat om het kiezen van de leden van de Eerste Kamer. Maar daarvoor geldt het des te meer: er wordt altijd enorm tactisch gestemd bij het samenstellen van de Eerste Kamer. Daarom duurt het altijd ook zo lang voordat de samenstelling bekend is, want de uitslag van de verkiezingen geven alleen een indicatie van hoe het precies gaat worden.
Het ontbinden van de Eerste Kamer is inderdaad niet zo logisch. Maar als het gebeurt, is het niet raar dat de statenleden op andere partijen dan hun eigen partij stemmenquote:Op maandag 23 april 2012 10:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het gaat mij inderdaad om het ontbinden en opnieuw laten kiezen van de Eerste Kamer, Dat lijkt mij niet zo gebruikelijk en logisch.
Ja, dat laatste kan wel maar het ging me vooral om deel 1quote:Op maandag 23 april 2012 10:30 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het ontbinden van de Eerste Kamer is inderdaad niet zo logisch. Maar als het gebeurt, is het niet raar dat de statenleden op andere partijen dan hun eigen partij stemmen
http://www.volkskrant.nl/(...)eiders-opstaan.dhtmlquote:Onmacht heeft de Nederlandse politiek in een stevige houdgreep genomen. De vrijwel onwerkbare verkiezingsuitslag van 2010, de emoties van de daaropvolgende formatie en de volstrekte onberekenbaarheid van PVV-leider Wilders kwamen zaterdag in het Catshuis, na anderhalf jaar uitstel, alsnog samen in een giftige cocktail die de val van het kabinet-Rutte inluidt. De combinatie van een politieke met een financiële crisis komt op het slechtst denkbare moment. Juist nu de staatsschuld oploopt met ruim 80 miljoen euro per dag en de woning- en arbeidsmarkt schreeuwen om hervormingen, is daadkracht geboden. In plaats daarvan dreigen we terecht te komen in een verkiezingscampagne en een zomerpauze waarin het werk vrijwel stil ligt.
Schuldbesef
Hopelijk realiseren de politieke leiders zich dat dit geen optie is. Op de schouders van alle betrokkenen rust een zware verantwoordelijkheid, die begint bij schuldbesef. Niemand gaat vrijuit. Geert Wilders zeker niet. Hij heeft veel uit te leggen. Hij wist vanaf de eerste dag dat CDA en VVD aanstuurden op een bezuinigingspakket van 14 miljard euro. Hij wist dat het pijn zou doen en dat het de koopkracht van iedereen zou raken. Nu geeft hij Brussel de schuld van alle ellende, maar dat is te makkelijk. Nederland behoort tot de grootste pleitbezorgers van de begrotingsdiscipline. En zelf zette Wilders al eens zijn handtekening onder een nog strengere eis dan de Brusselse: een maximaal tekort van 2,8 procent in 2013. Wilders kan eenvoudigweg niet verrast zijn geweest door de berekeningen die het Centraal Planbureau vrijdag op tafel legde. Zijn werkelijke motief is eigenbelang: hij denkt zijn snel ontrafelende PVV vanuit de oppositie bijeen te kunnen vegen. Hij wil zijn handen vrij hebben om te doen waar hij goed in is: met scherp schieten vanaf de zijlijn. Zijn pretentie dat de PVV een verantwoordelijke bestuurderspartij is, is in geen enkel opzicht meer geloofwaardig.
Mark Rutte en Maxime Verhagen mogen ook niet wegduiken. Gretig leggen zij namens VVD en CDA de schuld bij Wilders. Maar zij gingen zelf het avontuur met hem aan. De vele waarschuwingen en de hoogoplopende emoties, met name binnen het CDA, werden tamelijk luchthartig in de wind geslagen. Het land moest bestuurd, wisten zij zeker, en ze dachten dat beter te kunnen doen met de PVV dan met andere kandidaten.
De uitgestoken hand
Nu staan zij met lege handen. Die schade kan alleen worden hersteld door een andere opstelling: de uitgestoken hand die Rutte dikwijls beloofde aan de oppositie, moet er nu echt komen, in een ultieme poging alsnog een antwoord op de crisis te bedenken. De premier past deemoed, in de hoop dat anderen nog zaken met hem willen doen. Star vasthouden aan de strikte norm van 3 procent is onzinnig, nu hij zeker weet dat de oppositie daar niet aan wil.
Daar ligt ook een verantwoordelijkheid bij de oppositie. De crisisaanpak kan niet wachten tot nieuwe verkiezingen. Er moet een compromis komen, over de polarisatie heen. Bijna eensgezind vindt het linkse kamp dat Rutte te veel bezuinigde en te weinig hervormde. Dat is waar: het pakket dat zaterdag uit het Catshuis kwam, liet de arbeidsmarkt ongemoeid. De aanpak van de woningmarkt is mager. En daar ligt ook de uitweg. Iets minder hard bezuinigen in 2013 en serieuzer hervormen op de lange termijn is dé manier om alsnog eensgezind op te treden en Nederlands financiële geloofwaardigheid te redden.
Dat vraagt wel om politici die durven te geven en te nemen. Eenieder die meent na de verkiezingen aanspraak te kunnen maken op regeringsverantwoordelijkheid, moet nu laten zien waarom de kiezers die aanspraak serieus zouden moeten nemen. De ware politieke leiders moeten opstaan.
Volgens Wikipedia is de Eerste Kamer een keer buiten de termijn om ontbonden in 1904. Verder nooitquote:Op maandag 23 april 2012 10:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, dat laatste kan wel maar het ging me vooral om deel 1
Dan kan de PvdA de hele onderhandeling gijzelen. Denk dat ze dan helemaal lang in het Catshuis blijven zittenquote:Op maandag 23 april 2012 10:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)eiders-opstaan.dhtml
Zoals ik al zei: Gewoon de PvdA erbij halen en doorstampen.
Hou toch eens op met je vooringenomenheid. Waarom zou de PvdA dat ik godesnaam doen?quote:Op maandag 23 april 2012 10:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan kan de PvdA de hele onderhandeling gijzelen. Denk dat ze dan helemaal lang in het Catshuis blijven zitten
Lijkt me stug dat Roemer door toedoen van Wilders ineens op vakantie wil naar Noord-Korea... En laten we wel zijn: de PVV heeft meer van de Noord-Koreaanse Arbeiderspartij weg dan de SP. De SP kent namelijk interne partijdemocratie.quote:Op maandag 23 april 2012 10:29 schreef Typisch het volgende:
Door Wilders krijgen we nu dit...
[ afbeelding ]
Bron: http://www.powned.tv/nieu(...)lang_interessee.htmlquote:'Wilders: landsbelang interesseert me niet'
De PVV heeft Nederland in een diepe crisis gestort, zo schrijft de Telegraaf in de opening. Terwijl het immense overheidstekort schreeuwt om doortastend ingrijpen, wacht Nederland stilstand door het weglopen van Wilders uit het Catshuis.
Volgens de Telegraaf is 2012 een verloren jaar. Een nieuw kabinet kan mogelijk pas begin volgend jaar de draad weer oppakken. Veel plannen zullen dus op zijn vroegst pas in 2014 ingaan. In de krant staat een reconstructie van de gesprekken in het Catshuis. De gesprekken tussen de (gedoog)-coalitiepartners verliepen al tijden moeizaam.
Nederlands belang
Meteen in het begin ging het al mis. CDA'er Sybrand van Haersema Buma zei dat zijn fractie hecht aan hervormingen. Wilders zei daarop dat hij niets met de CDA-fractie te maken heeft. "En het Nederlands belang interesseert me geen bal. Het gaat om mijn kiezer." aldus Wilders. "Ik wil het tekort maar terugbrengen tot 4% en geen enkele hervorming". Later zou Fleur Agema in huilen zijn uitgebarsten tijdens het overleg omdat ze het besluit om een eigen bijdrage in de zorg in te voeren niet kon verkroppen.
Volgens enkele PVV-Kamerleden heeft Geert Wilders de beslissing om de stekker eruit te trekken alleen gemaakt. Hij zou de fractie pas enkele uren na zijn besluit hebben geïnformeerd.
De onderhandelingen voor Paars Plus hadden maar 2,5 weken nodig om te mislukken. De rammelconstructie op het Catshuis zat 7 weken bijeen, om vervolgens te mislukken.quote:Op maandag 23 april 2012 10:40 schreef Scorpie het volgende:
Dan kan de PvdA de hele onderhandeling gijzelen. Denk dat ze dan helemaal lang in het Catshuis blijven zitten![]()
Voornamelijk door de starre houding van Cohen (die nu weg is) en Rutte die eigenlijk niet wilde (dat is nu anders).quote:Op maandag 23 april 2012 10:54 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De onderhandelingen voor Paars Plus hadden maar 2,5 weken nodig om te mislukken.
Omdat ze alle macht hebben hun eigen standpunten en bezuinigingen erdoor heen te drukken? Kom op zeg, als je zo`n buitenkansje krijgt maak je er gebruik van natuurlijk. Of denk je dat de PvdA bezuinigingen gaat ondersteunen die niet door hun eigen politieke achterban worden gedragen zonder wisselgeld daarvoor te krijgen? Nee toch zeker.quote:Op maandag 23 april 2012 10:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Hou toch eens op met je vooringenomenheid. Waarom zou de PvdA dat ik godesnaam doen?
Nee, ontbinden van de Eerste Kamer om politieke redenen zou uitermate ongebruikelijk zijn. De enige keer dat dat tot nu toe gebeurd is, was in 1904. Sinds de zittingsduur van de Kamer parallel loopt met die van Provinciale Staten, is dat eigenlijk zinloos. De uitslag zou bij tussentijdse verkiezingen toch weer hetzelfde zijn. Maar dat is nu lang niet zeker, omdat de PVV stemmen gaat verliezen. De opgestapte PVV'ers zijn inmiddels goed voor minstens 1 zetel in de Eerste Kamer.quote:Op maandag 23 april 2012 10:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het gaat mij inderdaad om het ontbinden en opnieuw laten kiezen van de Eerste Kamer, Dat lijkt mij niet zo gebruikelijk en logisch.
In het verleden is de Eerste Kamer wel vaker ontbonden, maar dat was omdat dat in het verleden automatisch gebeurde, na het aannemen van een Grondwetswijziging in eerste termijn. Dat is inmiddels uit de Grondwet gehaald.quote:Op maandag 23 april 2012 10:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens Wikipedia is de Eerste Kamer een keer buiten de termijn om ontbonden in 1904. Verder nooit
Politiek van voor de Tweede Wereldoorlog is natuurlijk nauwelijks relevant vandaag de dag, laat staan politiek van voor de 20e eeuwquote:Op maandag 23 april 2012 11:00 schreef freako het volgende:
[..]
In het verleden is de Eerste Kamer wel vaker ontbonden, maar dat was omdat dat in het verleden automatisch gebeurde, na het aannemen van een Grondwetswijziging in eerste termijn. Dat is inmiddels uit de Grondwet gehaald.
Holy shitquote:"En het Nederlands belang interesseert me geen bal. Het gaat om mijn kiezer." aldus Wilders. "Ik wil het tekort maar terugbrengen tot 4% en geen enkele hervorming".
Cohen was een populaire zondebok; de man kon niks goed doen, alles lag aan hem. Ik ontkom toch ook niet aan de indruk dat Rutte nauwelijks wilde bewegen en dat er ook vanuit de VVD-achterban veel gemor was over het feit dat er überhaupt met de PvdA werd gesproken. Toen men eenmaal over een rechts kabinet ging praten, verstomde de kritiek uit de achterban.quote:Op maandag 23 april 2012 10:55 schreef Tijn het volgende:
Voornamelijk door de starre houding van Cohen (die nu weg is) en Rutte die eigenlijk niet wilde (dat is nu anders).
Overigens is de samenstelling van de Eerste Kamer natuurlijk wel weer van belang voor de vraag welke coalities na de Tweede Kamerverkiezingen kunnen worden gevormd.quote:Op maandag 23 april 2012 10:56 schreef freako het volgende:
Nee, ontbinden van de Eerste Kamer om politieke redenen zou uitermate ongebruikelijk zijn. De enige keer dat dat tot nu toe gebeurd is, was in 1904. Sinds de zittingsduur van de Kamer parallel loopt met die van Provinciale Staten, is dat eigenlijk zinloos. De uitslag zou bij tussentijdse verkiezingen toch weer hetzelfde zijn. Maar dat is nu lang niet zeker, omdat de PVV stemmen gaat verliezen. De opgestapte PVV'ers zijn inmiddels goed voor minstens 1 zetel in de Eerste Kamer.
Wat een lul als dit waar is. Exit Wilders wmb.quote:Op maandag 23 april 2012 10:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Lijkt me stug dat Roemer door toedoen van Wilders ineens op vakantie wil naar Noord-Korea... En laten we wel zijn: de PVV heeft meer van de Noord-Koreaanse Arbeiderspartij weg dan de SP. De SP kent namelijk interne partijdemocratie.
Ondertussen:
[..]
Bron: http://www.powned.tv/nieu(...)lang_interessee.html
bronquote:CATSHUISBERAAD draait uit op EMOTIONELE ACHTBAAN
WILDERS’ WONDERLIJKE WEGEN
UIT RECONSTRUCTIE VAN het Catshuisberaad blijkt dat aan de onderhandelingstafel de emoties vaak hoog opliepen, met PVV’er Fleur Agema en vooral haar ’baas’ Geert Wilders in een omstreden hoofdrol en het plotselinge einde op zaterdagmiddag als verbijsterende anticlimax. Paul Jansen en Wouter de Winther zetten de zaken op een rij in een onthutsend relaas.
door PAUL JANSEN en WOUTER DE WINTHER
DEN HAAG, maandag
„Het totale pakket vind ik niet acceptabel. Wij blijven op ons standpunt dat Henk en Ingrid er niet meer dan driekwart procent op achteruit mogen gaan. En ook de koopkracht van aow’ers is een probleem.” Geert Wilders staat op en wil wegbenen. Zonder een hand te geven gaan zijn ogen richting de uitgang van de kleine vergaderzaal in het Catshuis, waar VVD, CDA en PVV zeven weken lang intensief met elkaar hebben onderhandeld. Mark Rutte en Maxime Verhagen zijn verbijsterd. Ze zijn zo dichtbij. En dan gooit Wilders op de valreep het bijltje erbij neer.
„Laten we even schorsen”, stelt Rutte voor, in een poging te redden wat er te redden valt. Adempauzes zijn de voorbije weken vaker succesvol gebleken. Als de zes onderhandelaars er niet uitkwamen, gingen Rutte, Verhagen en Wilders even met z’n drieën apart zitten om de plooien glad te strijken. Maar deze keer niet. „Ik heb geen zin meer in die drietjes!” vlamt Wilders naar de premier. Die kan het moeilijk bevatten. Het is over. Maar waarom? De geblondeerde Limburger wil alleen nog maar praten over wie wanneer de pers uitlegt dat het is misgegaan. Als dat is afgesproken, loopt hij weg. CDA’ers en VVD’ers blijven achter. De chauffeur van Verhagen wordt gevraagd de nette pakken van de CDA-onderhandelaars op te halen; bij de liberalen gebeurt hetzelfde. Niemand had verwacht dat ze vandaag in een persconferentie moesten verklaren dat het over en uit is.
En dat terwijl ze met Wilders toch wel wat gewend waren. Hij gedroeg zich bij het Catshuisberaad opvallend anders dan bij de coalitieonderhandelingen in het najaar van 2010. Toen kon hij vaak zelf bepalen waar hij mee akkoord ging. Nu wil Wilders elke keer ruggespraak houden met zijn ’team’. „Hij was onzeker”, zegt een betrokkene.
Onhandigheid
Ook mede-onderhandelaar Fleur Agema heeft het moeilijk. Agema, die jarenlang voor de PVV het woord voerde over de zorg in de Tweede Kamer, bijt zich vast in dit dossier. Ze verzet zich tegen een eigen bijdrage voor medicijnen en weigert te bewegen, zelfs als alternatieve ingrepen minder kosten. „Feiten tellen niet, het gaat haar om de beelden”, signaleert een gesprekspartner. Een ander omschrijft de verhouding tussen Wilders en Agema als die van tussen een baas en een knecht. Als de onderhandelaars uiteindelijk toch opschuiven richting het invoeren van de eigen medicijnbijdrage, barst Agema in huilen uit. Wilders neemt Rutte en Verhagen apart. „Laat haar nou nog een keer haar verhaal doen”, vraagt hij de twee. Dat mag. Maar ze zijn niet van plan van standpunt te veranderen, waterlanders of niet. „Laat haar maar lullen”, denkt één van hen. Op een zeker moment tijdens de onderhandelingen heeft ook Wilders genoeg van zijn secondante. Hij snauwt dat ze haar mond moet houden.
Op dag één gaat het al mis. Aanleiding is een onhandigheid van VVD’er Stef Blok. „We moeten onder de 3 procent uitkomen. Als het niet met jullie lukt, dan doen we het wel met andere partijen”, trapt de fractievoorzitter af. Wilders gaat direct door het plafond. Even later krijgt Sybrand van Haersma Buma een sneer, als hij zegt dat zijn fractie hecht aan hervormingen. Wilders laat weten dat hij niets met de CDA-fractie te maken heeft. „En het Nederlands belang interesseert me geen bal. Het gaat om mijn kiezers”, vuurt hij terug.
Om het ijs te breken wordt besloten de gesprekken te beginnen waar ze het makkelijk over eens lijken. Zo staat de nullijn voor overheidspersoneel al snel vast. Wilders stelt vervolgens een referendum over de euro voor. Tot verbazing van de CDA’ers lijkt de VVD alles prima te vinden, zolang het begrotingstekort maar wordt teruggeduwd.
Wilders voelt vanaf het begin niet veel voor hervormingen. De gesprekken gaan moeizaam en de PVV-eisen liggen ver verwijderd van wat VVD en CDA beogen. Zo wil de PVV 800 miljoen op defensie korten en 2,6 miljard op ontwikkelingssamenwerking. Nadat Hero Brinkman op 20 maart aankondigt de PVV te verlaten en de coalitie de meerderheid kwijt is, is Wilders aanvankelijk van de kaart en gooit hij er daarna nog een schepje bovenop. „Ik wil het tekort maar terugbrengen tot 4 procent en geen enkele hervorming”, roept hij die dinsdag opstandig aan de onderhandelingstafel. Rutte ontploft. Woedend dient hij Wilders van repliek. „Dat is onacceptabel! Dan komen er verkiezingen!” valt de premier even uit zijn rol.
Rutte belt later de VVD-bewindslieden om hen te vertellen dat het waarschijnlijk einde oefening is. Zijn VVD staat klaar om de PVV electoraal helemaal leeg te eten. Verhagen gaat die avond nog naar een voorstelling van het Cirque du Soleil. „Ik zit toch de hele dag bij een circus, dan kan het er ’s avonds ook wel bij”, zegt hij tegen een vertrouweling. De volgende dag belt ook Verhagen de CDA-ministers en staatssecretarissen om het slechte nieuws te vertellen. CDA-fractieleider Van Haersma Buma zoekt contact met D66, GroenLinks en ChristenUnie om te kijken of met hen kan worden gepraat over een alternatief bezuinigingspakket voor 2013. De onderhandelaars komen die woensdagmiddag nog bijeen om de laatste dingen af te sluiten. Verkiezingen op 27 juni, meldt Rutte.
Hervormen
Wilders trekt wit weg. „Laat me er nog een nachtje over slapen”, zegt hij die woensdag tot verwarring van de anderen in het Catshuis. De CDA’ers hebben er een hard hoofd in. Al drie weken zitten ze aan tafel en ze zijn nauwelijks wat opgeschoten. Doorpraten is tijdverspilling, denken de christendemocraten. De Rijksvoorlichtingsdienst stuurt een bericht de wereld in dat de onderhandelingen door een moeilijke fase gaan. Rutte start de zogenoemde biechtstoelprocedure op. Apart ontvangt hij Wilders en Verhagen om uit te vinden hoe ver zij serieus bereid zijn te gaan. Dan blijkt Wilders ineens wél te willen hervormen.
„Er is een ander belang dat ons belang overstijgt en dat is het Nederlands belang”, geeft Wilders donderdagochtend 29 maart ineens toe. Het is een boodschap die haaks staat op zijn mededeling aan het begin van het overleg. CDA en VVD kijken elkaar aan. „Anders komt links aan de macht en dat is nog veel erger”, licht Wilders zijn draai toe. De PVV-leider zegt op vier punten te willen bewegen. Hij gaat akkoord met het in 2015 verhogen van de aowleeftijd naar 66 jaar. Daaraan wordt wel gekoppeld dat de rekenrente voor de pensioenfondsen op 4% komt te liggen, zodat de fondsen weinig tot niets hoeven te korten.
Op het terrein van de ww en ontslagrecht wil hij niets. Maar de PVV is wel bereid de CDA-voorstellen over de woningmarkt over te nemen, inclusief het aanpakken van de hypotheekrenteaftrek. Ook wil Wilders tenminste 1 miljard euro bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking, veel minder dan de eerder geopperde 2,6 miljard. Dat is voor het CDA bespreekbaar. „En wat betreft de zorg: hoe minder hoe beter”, zegt de PVV-leider. Het hele pakket moet ’SGP-proof’ zijn, benadrukt Wilders nog. Want de coalitie mag in geen geval afhankelijk zijn van de afvallige Hero Brinkman, door wie Wilders zich zwaar bedonderd voelt.
Zo krijgen de onderhandelingen nieuw elan. Het gaat plots snel, al blijft de zorg een harde dobber. Als die horde ook is genomen, wordt SGP-leider Kees van der Staaij ingelicht. Eerst op de achterbank van de auto van Rutte, waar zij worden gesignaleerd. Een dag later komen de vier voormannen na de vrijdagse ministerraad samen op het departement van Verhagen. Van der Staaij blijkt zich goed in het pakket te kunnen vinden. Wel vraagt hij om de bezuiniging op het speciaal onderwijs nog verder te verzachten, bovenop wat VVD, CDA en PVV op eigen houtje al hebben afgesproken. Op medischethisch terrein krijgt de SGP’er niks. Hij zal het moeten doen met de afspraak dat het kabinet bestaande regelgeving niet verder zal verruimen.
Zo ligt er aan het einde van die week een principeakkoord op tafel en kan het Centraal Planbureau (CPB) de maatregelen gaan doorrekenen. De donderdag erna, op 18 april, komen de onderhandelaars bijeen om de laatste puntjes op de i te zetten. Op vrijdag rond het middaguur komen de CPB-cijfers, maar zonder de koopkrachtplaatjes. Die komen
later die middag. Wilders vraagt daarom of het overleg niet om 18.00 uur maar een uur later kan beginnen, omdat hij een precieze uitsplitsing van de effecten wil bekijken. Niemand heeft enige argwaan. De cijfers verrassen VVD en CDA niet. De verhoging van de btw raakt iedereen in de portemonnee, dat stond van begin af aan vast.
Extra’s
Maar Wilders reageert die avond bezorgd. Hij vindt de inkomenseffecten voor de lage inkomens en voor aow’ers te gortig. Afgesproken wordt om er zaterdag verder over te praten. Die avond en zaterdagochtend belt Rutte nogmaals met Wilders om onder vier ogen over de koopkrachteffecten te praten. Hij zegt dat ze nog iets extra’s kunnen doen om de PVV-zorgen te verzachten. Zo is er nog 1,2 miljard euro beschikbaar voor reparatiemaatregelen voor aow’ers en mensen met een laag inkomen. Dat zou voldoende moeten zijn.
Maar Wilders is niet meer voor rede vatbaar, blijkt die zaterdag, nadat de PVV-leider die ochtend in kleine kring het onderhandelingspakket heeft besproken. Daar moet iets gebeurd zijn; zelfs Rutte dringt niet meer tot hem door. In een ultieme poging stellen de regeringspartijen Wilders nog voor om de accijns op sigaretten nog verder te verhogen en de opbrengst naar de laagste inkomens te schuiven. Het is zinloos. Wilders trekt de stoel onder het kabinet Rutte-Verhagen vandaan. „Hij had er de moed niet voor om moeilijke beslissingen te nemen”, concludeert een onderhandelaar.
Even later staan de premier en vicepremier de pers te woord. Ze zijn aangeslagen, en Verhagen zegt waar het op staat: Wilders laat 16 miljoen Nederlanders in de steek.
Dit verhaal kwam tot stand op basis van gesprekken met betrokkenen. Geert Wilders wilde niet meewerken.
Interessant is dat daar een coalitie VVD-CDA-D66-GL ook maar 37 zetels haalt, één te weinig. Dat vergroot de kans op Paars+ (40 zetels). Vijf partijen in een coalitie lijkt me niet haalbaar.quote:Op maandag 23 april 2012 11:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Overigens is de samenstelling van de Eerste Kamer natuurlijk wel weer van belang voor de vraag welke coalities na de Tweede Kamerverkiezingen kunnen worden gevormd.
Op dit moment is de zetelverdeling daar als volgt:
VVD 16 zetels
PvdA 14 zetels
CDA 11 zetels
PVV 10 zetels
SP 8 zetels
D66 5 zetels
GroenLinks 5 zetels
ChristenUnie 2 zetels
SGP 1 zetel
50PLUS 1 zetel
PvdD 1 zetel
OSF 1 zetel
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)t-in-zijn-hand.dhtmlquote:Reconstructie: Verweesd staat Rutte in het Catshuis met een stift in zijn hand
Zeven weken lang balanceerden Mark Rutte, Maxime Verhagen en Geert Wilders in het Catshuis tussen hoop en vrees. Een reconstructie op basis van gesprekken met betrokkenen binnen en buiten het Catshuis. PVV'ers wilden niet meewerken.
21 april- Het eindspel
De zwarte auto-escorte van Geert Wilders en Fleur Agema rijdt zaterdagmiddag 21 april voor de laatste keer naar het Catshuis. Door het frisse lentegroen fietsen een goed geluimde premier Mark Rutte en VVD-fractievoorzitter Stef Blok, ze parkeren hun fiets op het bordes. De CDA-onderhandelaars Sybrand van Haersma Buma en vicepremier Maxime Verhagen stappen uit de dienstwagens. Dresscode: casual. Behalve Geert Wilders, hij is in het pak gestoken voor wat de laatste akte van de gedoogcoalitie zal worden.
Om 13.00 uur opent voorzitter Rutte de bijeenkomst in de Dameskamer. Vrijwel meteen zegt een wit weggetrokken Wilders, afgemeten: 'Alles overziende kunnen we niet akkoord gaan met het totaalpakket.' Zijn woorden slaan in als een bom. Zelfs Ruttes hoogste ambtenaar Kasja Ollongren, die in vorige kabinetsformaties al heel wat politieke horrorscènes voorbij zag trekken, is verrast. Om 13.16 schorst Rutte.
Wilders en Agema trekken zich terug in de Tuinzaal. Ze maken ruzie. Dat is voor de andere twee onderhandelingsteams waarneembaar door de prettige akoestiek van het Catshuis. Rutte neemt het CDA-team apart: 'Wat kunnen we nog doen?' Verhagen: 'Laat hem zien hoe we de gevolgen voor de koopkracht van de laagst betaalden hebben verzacht.'
Op vrijdagavond heeft Wilders al gezegd dat hij schrikt van de berekeningen van het Centraal Planbureau. 'Ik moet het eerst aan mijn fractie voorleggen.' De effecten op koopkracht van de bijstandgerechtigden en de laagst betaalden zijn fors. Maar er is ruim een miljard beschikbaar om de gevolgen te verzachten. Rutte zet ambtenaren aan het werk om Wilders gerust te stellen. Zaterdag krijgt Rutte de berekeningen en volgt hij de suggestie van Verhagen.
Terug in de Dameskamer pakt Rutte de stift om staand naast de flip-over te schetsen hoe het meevalt. Met wat slimme verschuivingen boeten bijstandgerechtigden niet ruim 3 procent aan koopkracht in, maar nog slechts 1,1 procent en de laagst betaalden 1,5 procent. Wilders hoort het aan en zegt: 'Het probleem zit bij de AOW'ers.' Andermaal totale verbijstering bij de onderhandelaars. Wilders: 'We kunnen er niet mee instemmen dat de AOW'ers de rekening betalen van wat Brussel eist.' Hij staat op en loopt naar de deur.
'Wat zeg je nou Geert', vraagt Verhagen terwijl hij meeschrijft in zijn aantekenboek. Wilders bitst over zijn schouder: 'Ik peins er niet over dit te herhalen zodat jij het in je schriftje kunt opschrijven!' Buma leunt achterover en prevelt: 'Dit kan toch niet?' Rutte staat verweesd met de stift in zijn handen: 'Wat is dit nou? Zullen we even met zijn drieën praten?' Op de drempel zegt Wilders: 'Nee, daar heb ik geen enkele zin in.'
Rutte snapt nu dat het over en uit is en vraagt Wilders: 'Ga jij nu de pers doen? Zullen we daarover bellen?' Als jullie iets gaan doen, dan ik ook, reageert Wilders. Hij stapt naar buiten. Hij geeft niemand een hand.
Verhagen zegt: 'Ik wil wel een pak.' De anderen ook. Ze bellen naar huis. Auto's met textiel draaien de oprijlaan op. Als de heren allemaal zijn omgekleed, lopen ze naar het Koetshuis om met een daverende klap de mediastilte te doorbreken die begon op 5 maart.
Lees de rest van de reconstructie van de weg naar mislukking van het Catshuisberaad in de Volkskrant van vandaag.
Hehe, prachtig.quote:
Ik moet eigenlijk niks hebben van De Telegraaf, maar voor dit stukje werk heb ik groot respect. Vooral deze passage vind ik frappant:quote:
Eigenlijk zijn het hier de drie fractievoorzitters die elkaar meteen al in de haren vliegen. Daar zit je dan als premier en vice-premier naar te kijken...quote:Op dag één gaat het al mis. Aanleiding is een onhandigheid van VVD’er Stef Blok. „We moeten onder de 3 procent uitkomen. Als het niet met jullie lukt, dan doen we het wel met andere partijen”, trapt de fractievoorzitter af. Wilders gaat direct door het plafond. Even later krijgt Sybrand van Haersma Buma een sneer, als hij zegt dat zijn fractie hecht aan hervormingen. Wilders laat weten dat hij niets met de CDA-fractie te maken heeft. „En het Nederlands belang interesseert me geen bal. Het gaat om mijn kiezers”, vuurt hij terug.
Om 14:00 pas, Rutte is nu onderweg naar Trixquote:Op maandag 23 april 2012 12:16 schreef BobW het volgende:
Kabinet heeft ontslag aangeboden volgens NOS
http://www.volkskrant.nl/(...)ormateur-kiest.dhtmlquote:Verbeet: goed mogelijk dat Kamer informateur kiest
Het zou goed kunnen dat de Tweede Kamer, in plaats van de koningin, deze keer de informateur gaat kiezen. Dat zegt Kamervoorzitter Gerdi Verbeet na afloop van een overleg met fractievoorzitters.
Verbeet heeft met de voorzitters vergaderd over de agenda van deze week. Er zal morgen geen mondeling vragenuur plaatsvinden, zegt ze. Wel zal de Kamer premier Mark Rutte vragen een korte verklaring af te leggen. Daarna volgt een debat over de ontstane situatie.
Over de vraag wie na de verkiezingen een informateur benoemd, is nog geen besluit genomen. Het zou goed kunnen, zegt Verbeet op de vraag of de Kamer dat gaat doen. 'Men is gemotiveerd om snel in actie te komen. We zullen zien.'
Ook is er nog geen besluit genomen over de lijst met controversiële zaken, onderwerpen die de Kamer zo belangrijk vindt, dat pas een volgend kabinet er een besluit over kan nemen. Onderwerpen worden als controversieel aangemerkt als het kabinet van CDA en VVD besluit demissionair verder te gaan. Verwacht wordt dat premier Rutte vanmiddag zijn ontslag aanbiedt aan koningin Beatrix.
Verbeet komt vanmiddag om 16.00 weer bijeen met de fractievoorzitters om de puntjes op de i te zetten.
Lees; er gaat helemaal niets meer gebeuren tot de volgende verkiezingen.quote:Ook is er nog geen besluit genomen over de lijst met controversiële zaken, onderwerpen die de Kamer zo belangrijk vindt, dat pas een volgend kabinet er een besluit over kan nemen.
Probleem kan alleen zijn dat de Kamer eventueel wordt ontbonden. Op zo'n moment hebben ze niets meer te zeggen. Gebeurt dat niet, dan kan de Kamer alles doen en laten wat ze willen. Mits er een meerderheid is uiteraardquote:Op maandag 23 april 2012 14:15 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik denk dat dat meevalt: D66, GL en CU hebben zich bereid verklaard maatregelen te ondersteunen.
Sap snapt echt niets van politiek he. Ze kan beter zeggen dat GL steun wil bieden aan diverse plannen op voorwaarde dat er diverse bezuinigingen van tafel gaan. Wat een muts.quote:Op maandag 23 april 2012 14:16 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Probleem kan alleen zijn dat de Kamer eventueel wordt ontbonden. Op zo'n moment hebben ze niets meer te zeggen. Gebeurt dat niet, dan kan de Kamer alles doen en laten wat ze willen. Mits er een meerderheid is uiteraard
[edit]
Sap zegt net op Pol24: GL zal alleen meedoen met het schrijven van een nieuwe begroting op voorwaarde dat er (op korte termijn) nieuwe verkiezingen komen.
Maw; de campagnes zijn al begonnen
Dat is onderdeel van het onderhandelen voor de plannen, niet het meedoen aan de onderhandelingen. Ze speelt dit juist heel slim. Zo zorgt ze er (mogelijk) voor dat er verkiezingen komen, alvorens haar eisen neer te leggen voor de bezuinigingen.quote:Op maandag 23 april 2012 14:22 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Sap snapt echt niets van politiek he. Ze kan beter zeggen dat GL steun wil bieden aan diverse plannen op voorwaarde dat er diverse bezuinigingen van tafel gaan. Wat een muts.
Sterk stuk.quote:
Alweer een krachtig leider met borium stalen ruggegraatquote:Op maandag 23 april 2012 10:29 schreef Typisch het volgende:
Door Wilders krijgen we nu dit...
[ afbeelding ]
Dat hoeft niet - je weet niet hoeveel Nederland moet herfinancieren cq nieuw geld van de markt moet halen. Dat is iig bij lange na niet de gehele staatsschuld. De meeste rentes die Nederland vandaag de dag betaalt zijn ver boven de 2,4 procent.quote:Op maandag 23 april 2012 09:43 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Jammer dat je het zo ziet - die ene procent is weer extra bak met geld wat we niet hebben en niet terug kunnen betalen de komende tijd. Volledig te voorkomen.
Ze zijn hopelijk toch niet zo dom dat ze met historisch lage rentes blijven rekenen he?quote:Op maandag 23 april 2012 14:48 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik neem aan dat dat allemaal verwerkt is in de begrotingen, met een bepaalde verwachte rentestand in de toekomst. Als die rentestand naar boven bijgesteld wordt kost dat sowieso extra geld.
http://www.z24.nl/analyse(...)eel_goed_nieuws.htmlquote:Zeven weken onderhandelen in het Catshuis lijken niets te hebben opgeleverd. Terwijl Nederland snel moet bezuinigen en hervormen maken politici ruzie. Op het eerste gezicht geen goed nieuws voor Nederlanders die smachten naar duidelijkheid over hun koophuis, pensioen of zorgkosten.
Maar toch is het einde van deze coalitie een zegen. Ja, het is beroerd dat ingrijpende hervormingen nu wellicht later tot stand komen. De PvdA zal het waarschijnlijk niet aandurven om vlak voor de verkiezingen stevige maatregelen te onderschrijven als ze niet zelf de regierol heeft.
Ongevaarlijke rol in oppositie
Maar op iets langere termijn is het mislukte overleg een 'blessing in disguise' voor de Nederlandse economie. De rol van Geert Wilders lijkt namelijk definitief uitgespeeld. Ongeacht de verkiezingsuitslag straks. Want geen partij zal meer met hem willen samenwerken. Dat dwingt Geert Wilders tot een ongevaarlijke oppositierol. (Wie weet houdt hij de Nederlandse politiek dan voor gezien, in ruil voor een rustiger bestaan bij een denktank van Amerikaanse geestverwanten bijvoorbeeld, Hirsi Ali achterna.)
En dus kan een nieuwe coalitie echt aan de slag met de zaken die voor Nederland echt belangrijk zijn. Geert Wilders gijzelde met non-problemen notabene de huidige coalitie. Straks hoeven we geen tijd meer te verspillen aan thema's als boerka's, dubbele paspoorten of dierenpolitie. Onze ambassadeurs hoeven niet meer de blaren op de tong te praten om een Oosteuropa-meldpunt te bagatelliseren. Geen persconferenties meer over een broddelrapport over de vermeende zegeningen van een herinvoering van de gulden.
Ramp voor de economie
Geert Wilders was een handige populist maar een ramp voor onze samenleving. Niet alleen voor onze reputatie maar ook voor onze economie. Nederland kan niet zonder intensieve contacten met het buitenland. De euro is daarvoor essentieel, net als buitenlandse handen en hersens, zoals elke ondernemer kan beamen. Juist die houding heeft Nederland welvarend gemaakt. Een slimme natuurkundige uit Indonesië afwijzen alleen omdat hij islamiet is, is niet de manier om internationaal concurrerend te blijven.
Wilders kwam alleen met oneliners, maar nooit met oplossingen. Daar zijn we nu van af.
Bezuinigingen noodzakelijk
Een nieuwe coalitie kan straks gewoon aan de slag met de zaken die voor iedereen onontkoombaar zijn: bezuinigingen én hervormingen van zorg, woningmarkt en AOW. Want er tekent zich wel degelijk een bredere politieke consensus af voor stevige ingrepen. Ook de PvdA ziet de noodzaak van forse bezuinigingen. En zelfs VVD en CDA durven het nu aan om de woningmarkt te hervormen, inclusief aanpak van de hypotheekrenteaftrek, zo blijkt uit de plannen die in het Catshuis gesmeed waren.
Brussel én de financiële markten zullen een extra duwtje in de rug geven: Nederland zal ongetwijfeld even op een strafbank moeten en een hogere rente op de staatsschuld betalen. Dat maakt de ingrepen helemaal onontkoombaar. Ongeacht of de premier straks Rutte, Samsom of Roemer heet.
De groep blijft misschien wel bestaan, maar of ze nog gaan stemmen is een tweedequote:Op maandag 23 april 2012 15:38 schreef Janneke141 het volgende:
Het al dan niet verdwijnen van Wilders lost niet op, de groep kiezers die hij aansprak blijft bestaan. Er zal een ander opstaan of de SP eindigt op 35 zetels, het lost niks op. Het is een bommetje onder een stabiele coalitie.
Ja ik snap daar dus niks van. Dat ze het vertrek van het kabinet eisen, dat snap ik. Maar wat schieten ze nou op met verkiezingen?quote:Op maandag 23 april 2012 15:31 schreef Janneke141 het volgende:
De linkse partijen hebben al aangegeven alleen mee te willen denken/stemmen over (economische) hervormingen als er nieuwe verkiezingen komen.
Voordat je daadwerkelijk in het stemhokje staat ben je wel weer even verder. In die tijd kan veel gebeuren.quote:Op maandag 23 april 2012 15:42 schreef ErikT het volgende:
Ja ik snap daar dus niks van. Dat ze het vertrek van het kabinet eisen, dat snap ik. Maar wat schieten ze nou op met verkiezingen?
Ja Roemer schiet er iets mee op. Maar verder?
Als ze niet in een coalitie worden opgenomen is die invloed op de stabiliteit niet zo grootquote:Op maandag 23 april 2012 15:38 schreef Janneke141 het volgende:
Het al dan niet verdwijnen van Wilders lost niet op, de groep kiezers die hij aansprak blijft bestaan. Er zal een ander opstaan of de SP eindigt op 35 zetels, het lost niks op. Het is een bommetje onder een stabiele coalitie.
Vind jij het aannemelijk dat de PvdA meer dan 30 zetels gaat halen? Of GL meer dan 10?quote:Op maandag 23 april 2012 15:48 schreef Northside het volgende:
[..]
Voordat je daadwerkelijk in het stemhokje staat ben je wel weer even verder. In die tijd kan veel gebeuren.
Dat hangt er dus nogal vanaf wat het electoraat van Wilders doet. Vooralsnog nemen ze hem niet teveel kwalijk.quote:Op maandag 23 april 2012 15:57 schreef ErikT het volgende:
[..]
Vind jij het aannemelijk dat de PvdA meer dan 30 zetels gaat halen? Of GL meer dan 10?
De kans dat de PvdA meer dan 30 zetels haalt, lijkt me beduidend groter dan de kans dat GroenLinks er meer dan 10 haalt.quote:Op maandag 23 april 2012 15:57 schreef ErikT het volgende:
Vind jij het aannemelijk dat de PvdA meer dan 30 zetels gaat halen? Of GL meer dan 10?
Ik denk dat GL over de piek heen is, maar de PvdA zie ik met Samsom wel gaan scoren bij de volgende verkiezingen, hoor.quote:Op maandag 23 april 2012 15:57 schreef ErikT het volgende:
[..]
Waarom heeft het electoraat van Wilders hiermee te maken?quote:Op maandag 23 april 2012 15:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hangt er dus nogal vanaf wat het electoraat van Wilders doet. Vooralsnog nemen ze hem niet teveel kwalijk.
Als de PVV duikelt van 24 naar 12 zetels, zijn er dus nogal wat te verdelen onder andere partijen. Dat heeft invloed. Waar blijven die kiezers?quote:Op maandag 23 april 2012 16:17 schreef ErikT het volgende:
[..]
Waarom heeft het electoraat van Wilders hiermee te maken?
Aannemelijk? Nee. Zijn dat soort verschuivingen mogelijk? Ja.quote:Op maandag 23 april 2012 15:57 schreef ErikT het volgende:
Nou, niet bij GL en PvdA.quote:Op maandag 23 april 2012 16:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als de PVV duikelt van 24 naar 12 zetels, zijn er dus nogal wat te verdelen onder andere partijen. Dat heeft invloed. Waar blijven die kiezers?
Ruimschoots, evenals de VVD. De reden is heel simpel: het wordt een titatenstrijd tussen VVD en de PvdA, waarbij zij de andere partijen een beetje leegzuigen.quote:Op maandag 23 april 2012 15:57 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ach 9 van de tien nieuwe partijen komt er toch niet in. Hoogstens een zetel voor 50+ en Hero.quote:Op maandag 23 april 2012 16:57 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Dat is net wat het land nodig heeft, nog meer kleine kutpartijen zodat de kamer nog verder verdeeld is en het nog moeilijker is om een coalitie te vormen.
Grote tegenpartij-achtigen zijn kutter dan kleine partijtjes, in verleden veel kabinetten geweest met kleine partijen erbij die minstens 2 jaar zaten.quote:Op maandag 23 april 2012 16:57 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Dat is net wat het land nodig heeft, nog meer kleine kutpartijen zodat de kamer nog verder verdeeld is en het nog moeilijker is om een coalitie te vormen.
Dit lijkt me ook sterk:quote:Burger
30. BTW verhogen per 1-10-2012.
- Het tarief BTW-laag wordt per 1-10-2012 verhoogd met 1% en het tarief BTW-algemeen gelijktijdig met 2%.
http://www.rijksoverheid.(...)ontslag-kabinet.htmlquote:32. Tabaksaccijns
- De accijns op een pakje sigaretten en shag gaat per 1-1-2013 met 0,20 cent omhoog. De opbrengst is 180 miljoen.
Citeer, ik ben luiquote:Op maandag 23 april 2012 18:26 schreef borisz het volgende:
Die rekenrente voor pensioenfondsen weer op 4% zetten. Dat is pas een domme maatregel.
quote:4. AOW naar 66 jaar in 2015; maatregel rekenrente.
- De AOW leeftijd wordt versneld verhoogd naar 66 in 2015 (opbrengst 600 miljoen). Bovendien zal hetkabinet een voorstel doen om de AOW leeftijd op den duur te koppelen aan de levensverwachting. Een overgangsregeling kan de omvang van de inkomensgevolgen beperken voor mensen die weinig tijd hebben om zich op de wijziging voor te bereiden en die weinig mogelijkheden hebben om het verlies te compenseren door te werken of te sparen. Hiervoor is in 2015 200 miljoen beschikbaar. Eventuele effecten voor overheidswerkgevers worden opgevangen binnen de desbetreffende departementale begrotingen.
- Voor het Witteveenkader wordt teruggevallen op de variant uit het Regeerakkoord/Gedoogakkoord. De inzet hiervan zal via een statistische correctie worden verwerkt - afhankelijk van de definitieve vormgeving als uitgave of inkomst - in het uitgavenkader c.q. het inkomstenkader.
- In het kader van de herziening van het financieel toetsingskader voor de pensioenfondsen zal de
risicovrije discontovoet worden berekend inclusief een zogeheten ultimate forward rate (UFR), die volgens de huidige inzichten oploopt naar circa 4%. Op basis van de actuele inzichten in beurskoersen, rente en te hanteren UFR, zal de gemiddelde korting op pensioenen in 2013 en 2014 daarmee dicht bij nul liggen.
- Het bestaande wetsvoorstel verhoging AOW-leeftijd wordt ingetrokken; de minister van SZW zal een
nieuw wetsvoorstel voorbereiden.
- Met pensioenfondsen worden afspraken gemaakt over investeren in de Nederlandse economie. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Enerzijds komen de afspraken ten goede aan de versterking van ons land. Anderzijds is het interessant voor pensioenfondsen als zij een bijdrage kunnen leveren. Dit gebeurt op marktconforme wijze.
In de categorie "na ons de zondvloed" hebben we ook nog:quote:Op maandag 23 april 2012 18:26 schreef borisz het volgende:
Die rekenrente voor pensioenfondsen weer op 4% zetten. Dat is pas een domme maatregel.
quote:14. Fiscale behandeling eigen woning.
- Vanaf 1 januari 2013 is voor nieuwe hypotheken de betaalde rente alleen aftrekbaar als het een lening betreft, die gedurende looptijd volledig en ten minste annuïtair wordt afgelost (opbrengst 3,4 miljard). De KEW blijft gehandhaafd voor bestaande gevallen.
- De hypotheekrenteaftrek blijft ongewijzigd voor bestaande gevallen.
- Eerbiedigende werking wordt als wettelijke norm vastgelegd: fiscale spelregels die gelden op het moment van het aangaan van de hypotheek, worden tijdens de gehele looptijd van de hypotheek gerespecteerd.
Pas dan ook het forfaitaire percentage voor de vermogensrendementsheffing aan.quote:Op maandag 23 april 2012 18:26 schreef borisz het volgende:
Wat onzin is trouwens, want als je bij wet kan vastleggen dat er eerbiedigende werking is, kan je daarna ook weer bij wet vastleggen dat die er niet isquote:Op maandag 23 april 2012 19:17 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
In de catagorie "na ons de zondvloed" hebben we ook nog:
[..]
quote:27 MAART
Na een week moeizame onderhandelingen lijkt de situatie uitzichtloos. Er is op geen enkel terrein vooruitgang. Wilders zegt dat hij eruit stapt. Rutte is koel, maar zijn woorden zijn dat niet. Als de PVV-leider echt stopt, zal Rutte hem kapotmaken. „Ik zal niet rusten voor je nul zetels hebt.”
Imho nogal onthutsend, als die de waarheid is....quote:Op maandag 23 april 2012 19:31 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Mooie quote uit de reconstructie van NRC trouwens:
[..]
[ afbeelding ]
Even veel of even weinig waard als Wilders die gezegd zou hebben dat het landsbelang hem een worst zal zijn.quote:Op maandag 23 april 2012 19:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Imho nogal onthutsend, als die de waarheid is....
Het spreekt toch wel weer boekdelen daar in Den Haag.quote:Op maandag 23 april 2012 19:31 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
27 MAART
Na een week moeizame onderhandelingen lijkt de situatie uitzichtloos. Er is op geen enkel terrein vooruitgang. Wilders zegt dat hij eruit stapt. Rutte is koel, maar zijn woorden zijn dat niet. Als de PVV-leider echt stopt, zal Rutte hem kapotmaken. „Ik zal niet rusten voor je nul zetels hebt.”
[ afbeelding ]
Grappig ook dat ze van plan waren de IB voor het toptarief juist te gaan verlagen, van 51 naar 49%. Als bezuinigingsmaatregel.quote:Op maandag 23 april 2012 19:31 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 23 april 2012 20:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Grappig ook dat ze van plan waren de IB voor het toptarief juist te gaan verlagen, van 51 naar 49%. Als bezuinigingsmaatregel.
Als de rijken immers meer te besteden hebben, dan geven zij ook meer uit. Dit geld komt uiteindelijk bij het volk terecht (trickle down), die daarmee extra BTW-inkomsten genereert.
gebaseerd op gesprekken met betrokkenen...quote:Op maandag 23 april 2012 19:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Imho nogal onthutsend, als die de waarheid is....
Omdat ze ook schulden moeten herfinancieren? Gokje, ik heb het fragment niet gezienquote:Op maandag 23 april 2012 20:17 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Waarom moet NL komend jaar 100 miljard lenen om een staatsschuld van 400 miljard te financieren? NOS lult gewoon maar weer eens?
En ook nu is dat toch alleen maar gunstig? Ik zou het meteen voor 10 jaar vastzetten. Zo'n kans krijgen we nooit meer.quote:Op maandag 23 april 2012 20:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Omdat ze ook schulden moeten herfinancieren? Gokje, ik heb het fragment niet gezien
Om een lopende schuld te financieren moet je een kwart van die schuld in 1 jaar opnieuw lenen? Lijkt me toch iets niet te kloppen met die berichtgeving.quote:Op maandag 23 april 2012 20:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Omdat ze ook schulden moeten herfinancieren? Gokje, ik heb het fragment niet gezien
Nou ja, als je wil kan je 400 mrd herfinancieren, he. Wel een beetje opvallend, maar het kan wel.quote:Op maandag 23 april 2012 20:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
En ook nu is dat toch alleen maar gunstig? Ik zou het meteen voor 10 jaar vastzetten. Zo'n kans krijgen we nooit meer.
Neen, je moetquote:Op maandag 23 april 2012 20:22 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Om een lopende schuld te financieren moet je een kwart van die schuld in 1 jaar opnieuw lenen? Lijkt me toch iets niet te kloppen met die berichtgeving.
Natuurlijk kan het. Het cash-overschot lenen we dan voor 3% uit de komende jaren. Waarom eigenlijk ook niet? Dan hebben we de bezuiniging te pakken.quote:Op maandag 23 april 2012 20:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nou ja, als je wil kan je 400 mrd herfinancieren, he. Wel een beetje opvallend, maar het kan wel.
De rente is laag omdat je het uitleent aan een betrouwbare overheid. Zodra die overheid dat geld weer door gaat lenen aan minder betrouwbare derden, ben je als je aan de overheid leent eigenlijk indirect aan die derden aan het lenen, met de risico's van dien. Dan eis je als koper van obligaties een hogere rente of kies je een land dat dat niet doet.quote:Op maandag 23 april 2012 20:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk kan het. Het cash-overschot lenen we dan voor 3% uit de komende jaren. Waarom eigenlijk ook niet? Dan hebben we de bezuiniging te pakken.
De staat kan er obligaties ASR @ 9,5% effectief per jaar van kopen. Ze zijn toch al eigenaar van ASRquote:Op maandag 23 april 2012 20:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk kan het. Het cash-overschot lenen we dan voor 3% uit de komende jaren. Waarom eigenlijk ook niet? Dan hebben we de bezuiniging te pakken.
Zou dit mogen? Van Brussel? Als je ze op de private markt koopt, waarom niet eigenlijk?quote:Op maandag 23 april 2012 20:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
De staat kan er obligaties ASR @ 9,5% effectief per jaar van kopen. Ze zijn toch al eigenaar van ASRToch mooi 6,5% arbritrage per jaar, winst voor de schatkist. Dat kan vast ook met ABN AMRO. Nul risico. Garant stonden ze toch al.
Misschien moeten ze gewoon een slimme investment banker inhuren.
Ik gok dat ABN AMRO en ASR gemakkelijk voor 8 mrd aan perp's en langlopende zooi hebben uitstaan, laat je daar gemiddeld eens 5% marge op pakken, is toch 400 miljoen per jaar....quote:Op maandag 23 april 2012 20:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zou dit mogen? Van Brussel? Als je ze op de private markt koopt, waarom niet eigenlijk?
Het gaat in totaal maar om een klein bedrag natuurlijk, maar met ieder miljoen aan dat soort obligaties kun je de rente op drie miljoen aan staatsobligaties betalen!
Ik denk ook niet dat dit mag. Maar wie weet, via een constructie van een of ander (staats)-beleggingsvehikel. 400 miljoen is enerzijds niks, maar als je het zo in de zak kunt steken, waarom niet? Je risicoprofiel verandert er in principe niet mee.quote:Op maandag 23 april 2012 20:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik gok dat ABN AMRO en ASR gemakkelijk voor 8 mrd aan perp's en langlopende zooi hebben uitstaan, laat je daar gemiddeld eens 5% marge op pakken, is toch 400 miljoen per jaar....
nee, het mag ws. niet, het zal wel als verkapte steun worden uitgelegd, alhoewel als je het tegen dezelfde wurgrente uitleent.....![]()
Ik weet niet hoe zo'n balans eruit ziet. Je zou verwachten van niet. Schulden-bezittingen. Dat houdt elkaar in evenwicht.quote:Op maandag 23 april 2012 20:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Trouwens, als de NL staat een lening verstrekt aan ING en SNS bijvoorbeeld - die staan nog open, vergroot dat dan het begrotingstekort? En als die terugbetaald worden, verkleint dat dan het begrotingstekort? Is dat op kasbasis, or accrual basis? Ik weet niks van overheidscomptabiliteit, maar dat scheelt zomaar 5 miljard.
Nou ja, je mag hopen dat er bij de overleggen ook naar dit soort oplossingen is gekeken.quote:Op maandag 23 april 2012 21:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe zo'n balans eruit ziet. Je zou verwachten van niet. Schulden-bezittingen. Dat houdt elkaar in evenwicht.
Je risicoprofiel stijgt juist wel iets. Want al is de staat impliciet verantwoordelijk, dan gaan ze een expliciet risico lopen. Want klapt ASR dan is dat geld wel weg. Nu hebben ze de keus om wel of niet te steunen, en als ze het niet doen ligt het risico bij de belegger.
Deze snap ik niet helemaal van ze.quote:Op maandag 23 april 2012 20:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Grappig ook dat ze van plan waren de IB voor het toptarief juist te gaan verlagen, van 51 naar 49%. Als bezuinigingsmaatregel.
Als de rijken immers meer te besteden hebben, dan geven zij ook meer uit. Dit geld komt uiteindelijk bij het volk terecht (trickle down), die daarmee extra BTW-inkomsten genereert.
Ik denk niet dat ze zo kijken. Het zijn allemaal ook maar truukjes natuurlijk.quote:Op maandag 23 april 2012 21:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nou ja, je mag hopen dat er bij de overleggen ook naar dit soort oplossingen is gekeken.
Je kan de financiele markt ook tegen zichzelf gebruiken, natuurlijk. Oosterse financiele gevechtsport in de polder
Het was ironisch bedoeld, omdat ik het zo stug vond dat ze juist die toptarieven omlaag brachten en de hele rest van de bevolking meer mochten gaan betalen.quote:Op maandag 23 april 2012 21:04 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Deze snap ik niet helemaal van ze.
Dagobert Duck is niet rijk geworden door veel te consumeren. En waarom zou er geld naar de bevolking met een lager inkomen stromen als rijkelui meer gaan consumeren.
Het is wel leuk bedacht
is een stokpaardje van Bush, daar betalen rijke mensen minder belastingquote:Op maandag 23 april 2012 21:04 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Deze snap ik niet helemaal van ze.
Dagobert Duck is niet rijk geworden door veel te consumeren. En waarom zou er geld naar de bevolking met een lager inkomen stromen als rijkelui meer gaan consumeren.
Het is wel leuk bedacht
Schokkender vind ik dat Wilders zegt dat het landsbelang hem niet interesseert. Dat las ik ook terug in het artikel van de Telegraaf.quote:Op maandag 23 april 2012 19:31 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Frits heeft gelijk. Ik heb alleen nog maar oppositie politici in het belang van hun eigen partij horen spreken. Het landsbelang hoor je ze niet over.quote:Op maandag 23 april 2012 22:27 schreef xenobinol het volgende:
Nu op Ned2.... Frits Bolkestein..... die huilie huilie doet.... Frits.... wat ben toch afgegleden
Tijd voor het bejaardentehuis voor dementen Frits![]()
Frits klets uit zijn nek... Deze plannen waren compleet waardeloos... Jarenlang heeft de VVD er geen moeite mee gehad om de bevolking zich in de schulden te laten steken en nu willen ze enkel het belang van de banken dienen. De rekening daarvoor wilden ze bij de hurende en sparende middenklasse neerleggen.... echt te walgelijk voor woorden. Dat is geen rechtvaardigheid, geen liberalisme... dat is volksverlakkerij.quote:Op maandag 23 april 2012 22:31 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Frits heeft gelijk. Ik heb alleen nog maar oppositie politici in het belang van hun eigen partij horen spreken. Het landsbelang hoor je ze niet over.
Klopt als een bus. Nederland heeft notabene zelf gepleit voor het strakker naleven van die 3%. Wij moeten het goede voorbeeld geven. Als wij dit niet doen, dan worden we niet serieus genomen in Europa.quote:Op maandag 23 april 2012 22:33 schreef TheVulture het volgende:
Je zult een begroting moeten maken rekening houdend met die 3 procent... alles wat daar vanaf wijkt is voor Nederland in de toekomst per definitie niet goed... als je Zuid-Europese landen slechte boekhouding verwijt kun je niet zelf de regels aanpassen
Waar willen ze anders het geld vandaan halen? Linksom of rechtsom. De burger zal het op moeten hoesten. We zijn geen Iran of Venezuela die kunnen leven van de olie-inkomsten.quote:Op maandag 23 april 2012 22:39 schreef xenobinol het volgende:
Hoor ze toch eens praten over het gebrek aan verantwoording bij de PVV, zelf willen ze de 'bezuinigingen' betalen uit de portemonnee van een ander![]()
Slechte verliezers zijn het.... Geert heeft voorlopig het failliet van de BV NL weten te voorkomen
Oh nee, neem je het nog op voor 'm ook?quote:Op maandag 23 april 2012 22:39 schreef xenobinol het volgende:
Hoor ze toch eens praten over het gebrek aan verantwoording bij de PVV, zelf willen ze de 'bezuinigingen' betalen uit de portemonnee van een ander![]()
Slechte verliezers zijn het.... Geert heeft voorlopig het failliet van de BV NL weten te voorkomen
In de plannen van Rutte en Verhagen wilde ze de scheefleners VOLLEDIG buiten schot houden. Zoiets doe je alleen maar als je tot doel hebt om de banken buiten schot te houden, ik noem dat landverraad.quote:Op maandag 23 april 2012 22:42 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Waar willen ze anders het geld vandaan halen? Linksom of rechtsom. De burger zal het op moeten hoesten. We zijn geen Iran of Venezuela die kunnen leven van de olie-inkomsten.
Bezuinigen == minder uitgeven, Rutte wilde gewoon meer geld binnen harken. Sterker nog... hij wilde nog meer geld richting de scheefleners smijtenquote:Op maandag 23 april 2012 22:45 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Oh nee, neem je het nog op voor 'm ook?Mijn hemel, dat verklaart.. tjah.. alles!
Enfin, ben benieuwd hoe je het overigens voor je ziet - het niet-bezuinigen terwijl er 0 euro in de portemonnee zit. Ik dacht dat je zo fel tegen het eindeloos lenen van geld was?
Volgens mij was het juist de bedoeling om minder geld uit te geven - bijvoorbeeld aan de AOW, waarop Geert besloot dat dit kwam door de EU en nu onze ouderen moesten bloeden voor de Grieken. Ik snap wel waarom je ermee aan de haal gaat, de retoriek past je welquote:Op maandag 23 april 2012 22:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Bezuinigen == minder uitgeven, Rutte wilde gewoon meer geld binnen harken. Sterker nog... hij wilde nog meer geld richting de scheefleners smijten
Vreemde gedachtengang. In plaats van te denken aan het landsbelang koos rechts Nederland er voor haar vingers af te likken en er een minderheidsgedrocht door te drukken en nu gebeurd is wat iedereen al bijna 2 jaar aan zag komen moet de oppositie de boel gaan redden?quote:Op maandag 23 april 2012 22:31 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Frits heeft gelijk. Ik heb alleen nog maar oppositie politici in het belang van hun eigen partij horen spreken. Het landsbelang hoor je ze niet over.
Achteraf is het altijd mooi wonen.quote:Op maandag 23 april 2012 22:57 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Vreemde gedachtengang. In plaats van te denken aan het landsbelang koos rechts Nederland er voor haar vingers af te likken en er een minderheidsgedrocht door te drukken en nu gebeurd is wat iedereen al bijna 2 jaar aan zag komen moet de oppositie de boel gaan redden?
Als je een kartonnen huis bouwt, dat je met wat plakband bij elkaar denkt te kunnen houden, terwijl ondertussen diverse van je medebewoners de muren proberen te slopen, hoef je geen Jomanda te heten om te kunnen voorspellen dat van mooi wonen weinig sprake zal zijn.quote:Op maandag 23 april 2012 22:58 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Achteraf is het altijd mooi wonen.
VVD+CDA zijn hier 100x voor gewaarschuwd. Rutte had zijn kabinet voor het uitkiezen en dit was zijn keuze. VVD en CDA zouden een toontje lager moeten zingen, zij hadden eerder aan het landsbelang moeten denken.quote:Op maandag 23 april 2012 22:31 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Niks achteraf, rechts is hier vooraf op gewezen (zelfs een 1/3 van het CDA was tegen). Rutte en Verhagen hebben gewoon ontzettend geblunderd.quote:Op maandag 23 april 2012 22:58 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Achteraf is het altijd mooi wonen.
Rutte en Verhagen wilde juist het scheeflenen in stand houden, dit wilde hij betalen met het schrappen van de belasingvrije omkostenvergoeding voor woon werkverkeer.... dan ben je wat mij betreft gewoon kwaadaardig bezig.quote:Op maandag 23 april 2012 22:54 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Volgens mij was het juist de bedoeling om minder geld uit te geven - bijvoorbeeld aan de AOW, waarop Geert besloot dat dit kwam door de EU en nu onze ouderen moesten bloeden voor de Grieken. Ik snap wel waarom je ermee aan de haal gaat, de retoriek past je wel
Maargoed, kun je je voorstellen hoeveel scheefgeneuzel voorkomen had geworden als Geert het oplopen van de staatsschuld met 90.000.000,- euro per dag had geremd ipv ons land een jaar naar achter te duwen. De rente op staatsschuld is meteen met een kwart opgelopen vandaag, zodat we meteen een paar miljard extra tekort komen. Geert gaat de geschiedenisboeken in als de man van 5 miljard - hij die eigenhandig in 1 dag ons land 5 miljard euro armer maakte. Kan een Vestia-directeur nog wat van leren zou je zeggen
Hoezo? De financiele markten reageren de laatste tijd volkomen irrationeel... het is heel moeilijk te voorspellen wat de waan van hun dag is.quote:Op maandag 23 april 2012 22:57 schreef sorcees het volgende:
Ik hoop alleen dat de PVV stemmers ook begrijpen wat Wilders hun heeft aangedaan!
Jij snapt hem, VVD en CDA hebben dit over zichzelf afgeroepen.quote:Op maandag 23 april 2012 23:09 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
[..]
VVD+CDA zijn hier 100x voor gewaarschuwd. Rutte had zijn kabinet voor het uitkiezen en dit was zijn keuze. VVD en CDA zouden een toontje lager moeten zingen, zij hadden eerder aan het landsbelang moeten denken.
Het was vooral Maxime die dat doorgedrukt heeft... wat een demagoogquote:Op maandag 23 april 2012 23:12 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
[..]
Niks achteraf, rechts is hier vooraf op gewezen (zelfs een 1/3 van het CDA was tegen). Rutte en Verhagen hebben gewoon ontzettend geblunderd.
Wie heeft dan gefaald? VVD/CDA of alle partijen die ook in het gat hadden kunnen springen.quote:Op maandag 23 april 2012 23:01 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als je een kartonnen huis bouwt, dat je met wat plakband bij elkaar denkt te kunnen houden, terwijl ondertussen diverse van je medebewoners de muren proberen te slopen, hoef je geen Jomanda te heten om te kunnen voorspellen dat van mooi wonen weinig sprake zal zijn.
VVD, CDA en PVV, die er koste wat het kost deze coalitie door wilden drukken. Toen die van het weekend klapte, konden de andere partijen er niet meer inspringen want dan zouden ze een regeerakkoord moeten steunen dat mijlenver van hun programma af staat.quote:Op maandag 23 april 2012 23:48 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Wie heeft dan gefaald? VVD/CDA of alle partijen die ook in het gat hadden kunnen springen.
Inderdaad, je kon op je vingers natellen dat Wilders/PVV een onbetrouwbare partner zijn. Van het debacle met de LPF hebben VVD en CDA niets geleerd.quote:Op maandag 23 april 2012 23:09 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
[..]
VVD+CDA zijn hier 100x voor gewaarschuwd. Rutte had zijn kabinet voor het uitkiezen en dit was zijn keuze. VVD en CDA zouden een toontje lager moeten zingen, zij hadden eerder aan het landsbelang moeten denken.
Precies, ze waren gewaarschuwd met dat onbetrouwbare zooitje.quote:Op maandag 23 april 2012 23:12 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
[..]
Niks achteraf, rechts is hier vooraf op gewezen (zelfs een 1/3 van het CDA was tegen). Rutte en Verhagen hebben gewoon ontzettend geblunderd.
dat zullen ze nooit toegeven. ze schuiven de schuld gewoon in de schoenen van wilders.quote:Op maandag 23 april 2012 23:53 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
VVD+CDA hadden nooit met de PVV in zee moeten gaan. Op de eerste plaats, omdat de PVV-fractie uit halve zolen bestaat. Op de tweede plaats, omdat het te weinig draagvlak had.
Hier zijn beide partijen steeds op gewezen en toch was dit hun favoriete kabinet. Nu het is mislukt kunnen Rutte en Verhagen alleen maar toegeven dat ze een blunder hebben gemaakt, die ons ontzettend veel geld gaat kosten
Daarom blijf ik ze herinneren.quote:Op dinsdag 24 april 2012 15:48 schreef dawg het volgende:
[..]
dat zullen ze nooit toegeven. ze schuiven de schuld gewoon in de schoenen van wilders.
Heb je een linkje?quote:Op dinsdag 24 april 2012 15:45 schreef rubbereend het volgende:
De reconstructie in de Volkskrant is toch wel opzienbarend
Njah, als de tegenstanders van de stoommachine altijd gelijk hadden gekregen hadden er nu nog steeds alleen maar zeilboten geweest. Het feit dat tegenstanders nu gelijk hebben gekregen betekent niet automatisch dat het een slechte keuze is geweest (of dat het alsnog niet Wilders z'n schuld is). Had onze blonde mechalomaan allicht 1,5 jaar eerder kunnen bedenken dat ie er geen zin in had, had ons net zoveel geld bespaard. Nu vind ik hem dus de man van 5 miljard - het geld wat in 1 klap verdampte toen hij Brussel en die arme bejaarden in ene in 1 zin ging noemenquote:Op dinsdag 24 april 2012 15:48 schreef dawg het volgende:
[..]
dat zullen ze nooit toegeven. ze schuiven de schuld gewoon in de schoenen van wilders.
dat is absoluut wel een slechte keuze gemaakt. met partijbelang en macht in het achterhoofd. er was geen breed mandaat, en zeker na de provinciale statenverkiezingen was duidelijk dat het draagvlak wel weg was.quote:Op dinsdag 24 april 2012 15:55 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Njah, als de tegenstanders van de stoommachine altijd gelijk hadden gekregen hadden er nu nog steeds alleen maar zeilboten geweest. Het feit dat tegenstanders nu gelijk hebben gekregen betekent niet automatisch dat het een slechte keuze is geweest (of dat het alsnog niet Wilders z'n schuld is). Had onze blonde mechalomaan allicht 1,5 jaar eerder kunnen bedenken dat ie er geen zin in had, had ons net zoveel geld bespaard. Nu vind ik hem dus de man van 5 miljard - het geld wat in 1 klap verdampte toen hij Brussel en die arme bejaarden in ene in 1 zin ging noemen
Er wordt nu wel gedaan alsof van te voren bekend was dat de PVV een onbetrouwbare partij was, maar laten we wel wezen: PvdA had even daarvoor een kabinet laten knallen voor electoraal gewin op de gemeentelijke verkiezingen. De PVV was in de jaren daarvoor juist best wel behoorlijk meewerkend op allerlei politieke gebieden in samenwerking met allerlei verschillende partijen, en kon dus zelfs als betrouwbaarder worden gezien.quote:Op dinsdag 24 april 2012 15:58 schreef dawg het volgende:
dat is absoluut wel een slechte keuze gemaakt.
...
Dat klopt, dat was genoegzaam bekend. Wilders stond er verdorie om bekend dat hij keer op keer terugkomt op afsprakenquote:Op dinsdag 24 april 2012 18:10 schreef SeanFerdi het volgende:
[..]
Er wordt nu wel gedaan alsof van te voren bekend was dat de PVV een onbetrouwbare partij was,
Je komt hier nu eerder met gelul om een keuze waarvan iedereen wist dat die vol risico zat en nooit tot een volledige regeringsperiode kon leiden goed te pratenquote:maar laten we wel wezen: PvdA had even daarvoor een kabinet laten knallen voor electoraal gewin op de gemeentelijke verkiezingen. De PVV was in de jaren daarvoor juist best wel behoorlijk meewerkend op allerlei politieke gebieden in samenwerking met allerlei verschillende partijen, en kon dus zelfs als betrouwbaarder worden gezien.
dat gelul nu, is gelul achteraf.
toch bleven genoeg partijen gewoon zaken met hem doen. En was het toen, voor al die partijen dus geen probleem.quote:Op dinsdag 24 april 2012 18:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat klopt, dat was genoegzaam bekend. Wilders stond er verdorie om bekend dat hij keer op keer terugkomt op afspraken.
tuurlijk zat er risico in, maar mijn punt was dat de andere opties net zo goed risico hadden, misschien zelfs wel meer (PVV had nog nooit een kabinet laten knallen, PvdA het vorige). Als je in deze politiek wispelturige tijden het risico sterk wil verminderen zal je richting een twee-partijen stelsel moeten gaan.quote:[..]
Je komt hier nu eerder met gelul om een keuze waarvan iedereen wist dat die vol risico zat en nooit tot een volledige regeringsperiode kon leiden goed te praten
als je had opgelet was dat gelul ook zeer zeker vooraf. door veel mensen.quote:Op dinsdag 24 april 2012 18:10 schreef SeanFerdi het volgende:
[..]
Er wordt nu wel gedaan alsof van te voren bekend was dat de PVV een onbetrouwbare partij was, maar laten we wel wezen: PvdA had even daarvoor een kabinet laten knallen voor electoraal gewin op de gemeentelijke verkiezingen. De PVV was in de jaren daarvoor juist best wel behoorlijk meewerkend op allerlei politieke gebieden in samenwerking met allerlei verschillende partijen, en kon dus zelfs als betrouwbaarder worden gezien.
Als je mijn reactie had gelezen, had je kunnen lezen dat de andere opties (met PvdA) net zo goed gelul zouden hebben opgeleverd destijds.quote:Op dinsdag 24 april 2012 18:22 schreef dawg het volgende:
[..]
als je had opgelet was dat gelul ook zeer zeker vooraf. door veel mensen.
Een enkele ad hoc afspraak is heel wat anders dan je lot in handen leggen van de eerste de beste populistquote:Op dinsdag 24 april 2012 18:21 schreef SeanFerdi het volgende:
[..]
toch bleven genoeg partijen gewoon zaken met hem doen. En was het toen, voor al die partijen dus geen probleem.
Gevallen doordat de PvdA zich wel aan de afspraken uit het regeerakkoord en met de kamer wou houden, toch wel een nuanceverschilquote:tuurlijk zat er risico in, maar mijn punt was dat de andere opties net zo goed risico hadden, misschien zelfs wel meer (PVV had nog nooit een kabinet laten knallen, PvdA het vorige).
Neuh, dat is ook kansloos.quote:Als je in deze politiek wispelturige tijden het risico sterk wil verminderen zal je richting een twee-partijen stelsel moeten gaan.
Dat is maar zeer de vraag. Maar het was voor Rutte ook nooit een optie, zijn enige optie was met Wilders.quote:Op dinsdag 24 april 2012 18:24 schreef SeanFerdi het volgende:
[..]
Als je mijn reactie had gelezen, had je kunnen lezen dat de andere opties (met PvdA) net zo goed gelul zouden hebben opgeleverd destijds.
Stond niet in het regeerakkoord destijds. Daarbij hield de PvdA zich aan meerdere afspraken niet. Zoals de AOW en het ontslagrecht, die wél in het regeerakkoord stonden.quote:Op dinsdag 24 april 2012 18:28 schreef 99.999 het volgende:
Gevallen doordat de PvdA zich [b]wel aan de afspraken uit het regeerakkoord en met de kamer wou houden, toch wel een nuanceverschil.
De PvdA liet het kabinet knallen omdat het CDA zich niet aan de afspraken wenste te houden. Dus imo is dat de schuld van het CDA.quote:Op dinsdag 24 april 2012 18:10 schreef SeanFerdi het volgende:
[..]
Er wordt nu wel gedaan alsof van te voren bekend was dat de PVV een onbetrouwbare partij was, maar laten we wel wezen: PvdA had even daarvoor een kabinet laten knallen voor electoraal gewin op de gemeentelijke verkiezingen. De PVV was in de jaren daarvoor juist best wel behoorlijk meewerkend op allerlei politieke gebieden in samenwerking met allerlei verschillende partijen, en kon dus zelfs als betrouwbaarder worden gezien.
Blijf dat geloven. Dat verklaart ook de enorme onwil bij partijen om met de PvdA de werken.quote:Op dinsdag 24 april 2012 19:26 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De PvdA liet het kabinet knallen omdat het CDA zich niet aan de afspraken wenste te houden. Dus imo is dat de schuld van het CDA.
Het was CDA'er Maxime Verhagen die destijds een kans zag om de PvdA een zware slag toe te brengen om alvast bij de NAVO in te stemmen met verlenging van de missie in Uruzgan, terwijl het kabinet er nog niet uit was.quote:Op dinsdag 24 april 2012 18:10 schreef SeanFerdi het volgende:
[..]
Had je geen grotere foto kunnen vinden?quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:05 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Als ik aan het vorige kabinet denk zie ik altijd deze man voor me en zegt het alweer genoeg.
[ afbeelding ]
Sprokkelen zal het niet worden. Als er al iets gebeurt, dan zal er toch echt gedeald moeten worden op de grote dossiers. Dat heeft Samsom ook wel duidelijk gemaakt vanmiddag. Laat het kabinet maar uitleggen waarom ze "nee" zeggen tegen plannen van de oppositie die geld opleveren.quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:13 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Als de hele kamer nou voor de verkiezingen met een meerderheid een plan voor die bezuinigingen bij elkaar weet te sprokkelen, sprookje ja, maar wordt het dan doorgevoerd?
Met bril en wat lang haar lijk ik op de allochtoneversie van JPB, dus ik ben van ellende mijn haar gaan millimeteren.quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:05 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Als ik aan het vorige kabinet denk zie ik altijd deze man voor me en zegt het alweer genoeg.
[ afbeelding ]
http://www.volkskrant.nl/(...)-in-prullenbak.dhtmlquote:PVV-agenda belandt in prullenbak
Vooral PVV-stokpaardjes lijken te sneuvelen nu de regeringspartijen VVD en CDA zich niet meer gehouden achten aan afspraken met de voormalige gedoogpartner. De dierenpolitie kan opgeheven worden. De afschaffing van de dubbele nationaliteit en het boerkaverbod komen niet meer aan de orde. De PVV kan ook fluiten naar allerlei strengere maatregelen op het gebied van immigratie en asiel.
Dit blijkt uit een rondgang langs de regeringsfracties en oppositiepartijen in de Tweede Kamer. De weerstand is groot tegen voorstellen van PVV-snit waarvan de linkse oppositie gruwde en die de regeringspartijen tegen heug en meug verdedigden omwille van Geert Wilders.
Achter de schermen zijn partijen, intern en onderling, druk bezig met het inventariseren van onderwerpen die niet in aanmerking komen voor een debat met het demissionaire kabinet, en derhalve niet tot wetgeving zullen leiden. Wat de PVV wel wist te bereiken is ook aan discussie onderhevig. De animal cops lijken hun langste tijd gehad te hebben. Het CDA was 'er nooit een fan van', zo wordt nu gezegd, en de aanstelling van 500 agenten werd door de oppositie weggehoond. Volgens de ChristenUnie kan, bij het opdoeken van de dierenpolitie, geld en mankracht vrijkomen voor een betere cao voor politieagenten en de bestrijding van mensenhandel en kinderporno.
Afschaffen dubbele nationaliteit
Een van de meest omstreden voorstellen die het kabinet presenteerde onder druk van de PVV, het afschaffen van de dubbele nationaliteit, verdwijnt in de prullenbak. Het door CDA-minister Liesbeth Spies (Binnenlandse Zaken) ingediende wetsvoorstel was bedoeld om buitenlanders die Nederlander willen worden afstand te laten doen van hun oorspronkelijke nationaliteit. De keerzijde daarvan - Nederlanders in het buitenland moeten kiezen welk paspoort ze willen - wordt door CDA, VVD en een groot deel van de oppositie ongewenst geacht.
Vooral het CDA heeft ook moeite met het boerkaverbod, een ander PVV-stokpaardje. Voor de christen-democraten 'een moeilijke keus,' omdat de vrijheid van godsdienst in het geding is. Er ligt al wel een wetsvoorstel bij de Kamer. Het wordt naar alle waarschijnlijkheid controversieel verklaard, en dus niet besproken met het zittende kabinet.
Leers
Volgens D66 moeten alle 'conservatieve thema's' op maatschappelijk vlak worden geschrapt van de Kameragenda. GroenLinks zegt dat de onderwerpen die CDA-minister Gerd Leers (Immigratie, Integratie en Asiel) onder druk van de PVV ter hand nam 'mogen verdwijnen.' Leers moest van Wilders in Europa pleiten voor een strenger asiel- en migratiebeleid, maar boekte geen concrete resultaten. Zijn partij zal van hem niet het onmogelijke eisen na de breuk met de gedoogpartner.
SGP-leider Kees van der Staaij waarschuwde gisteren 'dat niet te veel onderwerpen controversieel moeten worden verklaard.' Want: 'We kunnen niet op onze handen gaan zitten.' Maar na de mislukking van het Catshuisberaad is zijn rol als officieuze gedoogpartner, en daarmee een machtsfactor van belang, uitgespeeld.
http://www.welingelichtek(...)achterkamertjes.htmlquote:De Onmacht van de Kamer zonder achterkamertjes
Liever wachten tot na de zomer dan Rutte te hulp schieten
woensdag 25 april 2012
Door: Gerard Driehuis
Categorie: Politiek
De kans is zeer klein dat er alsnog een crisispakket komt dat het overheidstekort voldoende terugdringt en dat kan rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer. Sinds jaar en dag worden dat soort ingrijpende compromissen gesloten in achterkamertjes. Dit keer moet het in de openbaarheid en daarvan blijkt niets terecht te komen.
Eén van de populairste en beste minister presidenten die we ooit gehad hebben.quote:Op dinsdag 24 april 2012 21:05 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[ afbeelding ]
Second that... Balkenende was saai maar degelijk, absoluut geen slechte premier imo.quote:Op woensdag 25 april 2012 10:30 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Eén van de populairste en beste minister presidenten die we ooit gehad hebben.
Hier past maar 1 reactie:quote:Op woensdag 25 april 2012 10:30 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Eén van de populairste en beste minister presidenten die we ooit gehad hebben.
http://www.volkskrant.nl/(...)-lijkt-geweken.dhtmlquote:De Nederlandse positie op de financiële markten is vanochtend verder verbeterd. De grootste onrust onder beleggers over de politieke crisis lijkt voorlopig geweken, nu het renteverschil tussen Duitse en Nederlandse obligaties is teruggelopen tot het niveau van voor het weekeinde.
Het rendement op Nederlandse 10-jaarsobligaties lag vandaag even na 9.00 uur met 2,3 procent 58 basispunten (0,58 procentpunt) hoger dan dat op de veilig geachte Duitse staatsleningen. Dat niveau is vergelijkbaar met dat van donderdag, toen de regerings- en gedoogpartijen nog onderhandelden over de bezuinigingen.
Maandag liep het renteverschil op tot bijna 80 punten, door de groeiende onzekerheid over de financiële positie van Nederland. De waarde en het rendement van een obligatie bewegen tegengesteld. Een hogere rente wijst op een lagere waarde en een afname van het vertrouwen van beleggers in het betreffende staatspapier.
Het renteverschil met Duitsland is nog altijd bijna twee keer zo hoog als aan het begin van dit jaar. Dit komt vooral door een daling van de Duitse rente, de Nederlandse rente ligt niet veel hoger dan begin januari.
De Spaanse rente zakte vandaag tot 5,79 procent en kwam daarmee in de buurt van het Italiaanse rentepeil. Het rendement op Italiaanse 10-jaarsobligaties stond woensdagochtend op 5,63 procent.
Met het laatste zinsdeel valt of staat het gehele artikel. Heeft men verkopers van Nederlands staatspapier ondervraagd over hun motief om dat te doen? Of is het een aanname?quote:Maandag liep het renteverschil op tot bijna 80 punten, door de groeiende onzekerheid over de financiële positie van Nederland.
Viel het kabinet dan niet nav het Uruzganbesluit? De PvdA kon niet anders, aangezien het eerder tegen de wil van het eigen electoraat had verlengd, en toen al aangegeven had dat het de laatste keer zou zijn. Omtrent dat specifieke gegeven, wat de val van het kabinet veroorzaakt heeft, had de PvdA het gelijk dus toch echt aan hun zijde.quote:Op dinsdag 24 april 2012 19:23 schreef nikk het volgende:
[..]
Stond niet in het regeerakkoord destijds. Daarbij hield de PvdA zich aan meerdere afspraken niet. Zoals de AOW en het ontslagrecht, die wél in het regeerakkoord stonden.
Klopt, maar het CDA had wel al een keer of twee gezegd dat dit nu écht de laatste verlenging wasquote:Op dinsdag 24 april 2012 19:23 schreef nikk het volgende:
[..]
Stond niet in het regeerakkoord destijds.
11,4 miljoen euro. Jaja, mensen. De crisis in een klap opgelost!quote:
Kijk ook eens naar de aantallen vergeleken met NLquote:Op woensdag 25 april 2012 16:10 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
11,4 miljoen euro. Jaja, mensen. De crisis in een klap opgelost!
http://www.volkskrant.nl/(...)-tafel-krijgen.dhtmlquote:De SP hoopt morgen tijdens het debat over de begroting in één klap de bezuiniging op het passend onderwijs van tafel te krijgen. 'Deze bezuiniging van 300 miljoen staat al ingeboekt in de begroting van 2013 en verder en dat willen we ongedaan maken'', aldus Tweede Kamerlid Jasper van Dijk van de SP. 'De maatregel is zo omstreden, dat zelfs het CDA de bezuiniging al wilde halveren. De oppositie is in elk geval al tegen', aldus Van Dijk.
Het vertrouwen dat de financiële markt in ons heeft kun je rechtstreeks afleiden aan het rentepercentage op obligaties. Daar hoeven verder geen woorden aan vuil gemaakt te worden, want iedereen doet wat voor zijn eigen portomonee het beste is.quote:Op woensdag 25 april 2012 11:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Met het laatste zinsdeel valt of staat het gehele artikel. Heeft men verkopers van Nederlands staatspapier ondervraagd over hun motief om dat te doen? Of is het een aanname?
Ik stel voor dat voordat we bezuinigingen ongedaan maken, eerst eens overeenstemming vinden over zaken waarop we wel bezuinigen kunnen. Het is niet zo dat we geld over hebben ofzo.quote:Op woensdag 25 april 2012 18:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)-tafel-krijgen.dhtml
Mooie ontwikkeling. Ik denk dat het goed is dat we de 3%-norm in acht nemen, maar dankzij de aanwezigheid van GroenLinks zullen de echte scherpe randen van het pakket waar ik niet echt achter kon staan (bezuinigingen op sociale werkplaatsen en passend onderwijs) wel van tafel gaan (hoop ik).quote:'Crisispakket bijna rond'
DEN HAAG - De partijen VVD, CDA, D66, ChristenUnie en GroenLinks zijn het zo goed als eens over een alternatief bezuinigingspakket.
De Jager spreekt oppositiepartijen
Dat stellen bronnen rond de coalitie tegenover NU.nl. Er zou nog wel veel met budgetten geschoven moeten worden om tot een finale begroting te komen. Of dat woensdagavond ook nog lukt, is niet duidelijk.
Demissionair minister De Jager van Financiën is de hele woensdag bezig geweest met het zoeken naar meerderheden voor bezuinigingen. D66, ChristenUnie en GroenLinks toonden zich bereid een alternatief pakket op te stellen.
De Jager en de verschillende fracties hebben de hele woensdag overleg gevoerd over bezuinigingsmaatregelen waarmee de begroting op orde kan worden gebracht.
Deadline
Nadat de onderhandelingen tussen VVD, CDA en PVV daarover zaterdag klapten, ontstond de vraag hoe alsnog voor de deadline van 30 april een pakket maatregelen naar Brussel kan worden gestuurd die aan de Europese begrotingseisen tegemoet komt.
Brussel eist dat Nederland in 2013 uitkomt op een begrotingstekort van ten hoogste drie procent. Het pakket dat nu met VVD, CDA, D66, ChristenUnie en GroenLinks als alternatief in de maak is, zou een eind in de buurt komen van die norm.
Ja, als het zo ook kan. Prima.quote:Op woensdag 25 april 2012 23:01 schreef Sloggi het volgende:
Laat die verkiezingen maar zitten. Laat ze een nieuw gedoogakkoord schrijven.
Daarom is het ook beter als de PVV gewoon sterft.quote:Op woensdag 25 april 2012 23:14 schreef Kenju het volgende:
Ben alleen wel benieuwd hoe Rutten het hele 'eindelijk rechts'-verhaal zal verkopen in de toekomst. Op rechts blijven er immers maar weinig grote partners over. Aan alleen het CDA heeft hij niet genoeg.
Nee, juist niet. Zolang de PVV bestaat, is een rechts kabinet niet meer mogelijkquote:Op woensdag 25 april 2012 23:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daarom is het ook beter als de PVV gewoon sterft.
Dat hangt er dus net vanaf aan welke kant van het spectrum je staat. Maar de PVV is inderdaad de 'best enemy' van Links geworden. Een vijand, en toch heel nuttig en fijn.quote:Op woensdag 25 april 2012 23:31 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nee, juist niet. Zolang de PVV bestaat, is een rechts kabinet niet meer mogelijk
De rechtsen hebben zich anderhalf jaar verkneukeld over Wilders en het gedoogkabinet. Nu is het de beurt aan de linksen om zich te verkneukelen over de ruk naar links van VVD/CDA als gevolg van de acties van Wilders.quote:Op woensdag 25 april 2012 23:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat hangt er dus net vanaf aan welke kant van het spectrum je staat. Maar de PVV is inderdaad de 'best enemy' van Links geworden. Een vijand, en toch heel nuttig en fijn.
De tijd is heel nuttig gebruikt. Zoveel tijd was er nodig om hardhuilend en hardklagend rechts Nederland op de bek te laten gaan en het besef over te brengen dat populisme alleen niet de uitweg is van de crisis.quote:Op dinsdag 24 april 2012 17:39 schreef NiGeLaToR het volgende:
Punt is wel dat het hele terugblikgedoe zonde van de tijd is. Als je had moeten kiezen tussen een aantal maatregelen vanuit het halfbakken kabinet of de situatie nu, hadden we beter het eerste kunnen hebben. Uiteindelijk komt het er op neer dat de angst er bij Henk en Ingrid goed in is gejaagd en dat uiteindelijk de grootste reden is dat we überhaupt in de kak zitten. Gaat nog wel 5-10 jaar duren voor we in een soort-van stijgende lijn zitten - zeker omdat zo'n beetje iedereen niet anders meer durft dan wachten op een tijd die niet meer is.
Sometimes you win, sometimes you loose.quote:Op woensdag 25 april 2012 23:39 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De rechtsen hebben zich anderhalf jaar verkneukeld over Wilders en het gedoogkabinet. Nu is het de beurt aan de linksen om zich te verkneukelen over de ruk naar links van VVD/CDA als gevolg van de acties van Wilders.
Karma heet zoiets.
En dat terwijl een paar maanden terug rechts zich nog in de handen wreef omdat het kabinet er al een tijdje zat en men hoopte dat er gewoon nog een kabinetsperiode zou komen (heeft de VVD niet zoiets geroepen?).
Wat alleen niet erg bleek uit het beleid van het kabinet, want al die linkse punten waren snel weggegeven voor een burkaverbod en animalcops.quote:Op woensdag 25 april 2012 23:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Sometimes you win, sometimes you loose.
En over het hele spectrum gezien (dus los van enkel de islam), was de PVV toch heus de linkse noot in deze coalitie.
Yeah. Animalcops.quote:Op woensdag 25 april 2012 23:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wat alleen niet erg bleek uit het beleid van het kabinet, want al die linkse punten waren snel weggegeven voor een burkaverbod en animalcops.
Trouwens eigenlijk wel een links punt, want PvdDquote:Op woensdag 25 april 2012 23:45 schreef LXIV het volgende:
[..]
Yeah. Animalcops.Het beste dat de PVV ooit bereikt heeft.
Thieme is niet de Babe, Uitslag juistquote:Op woensdag 25 april 2012 23:49 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Trouwens eigenlijk wel een links punt, want PvdD
Dus de PVV heeft ook nog eens de 'thunder' van de babe van de TK gestolen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |