Stefan | vrijdag 20 april 2012 @ 22:56 |
![]() › WAT IESCH DEESCHE TOPIQ? In deel 1 maakte KaMo een topic aan om videografie met digitale spiegelreflexcamera's centraal ergens onder te brengen. Met als doel 'om bevindingen met elkaar te delen om te kijken of we van elkaar kunnen leren'. ![]() Zijn openingspost eindigde als volgt: [..] Bespreek hier dus hoe jij filmt met je DSLR óf hoe ben je van plan te gaan filmen, mocht je op het moment geïnteresseerd, maar nog niet bezig ermee zijn. › MENSEN KIEZEN SERIEUS EEN DSLR OM TE FILMEN? › DSLR'S ZIJN TOCH VOOR FOTO'S? NEEM TOCH EEN VIDEOCAMERA JOH! › CONCLUSIE Voor videoproductie is een DSLR dus de beste keuze qua prijs/kwaliteit/mogelijkheden en flexibiliteit zonder tientallen duizenden euro's uit te geven aan een professioneler systeem. Hiermee is het schieten van HD-video dus ook voor iedereen met een klein budget binnen handbereik gekomen. Let wel! Behalve geld in gear, moet je ook tijd investeren in kennis/skills! ![]() [ Bericht 87% gewijzigd door Stefan op 21-04-2012 00:44:56 ] | |
Stefan | vrijdag 20 april 2012 @ 23:17 |
Heb nu al spierpijn | |
shiz | zaterdag 21 april 2012 @ 00:26 |
- gefabriceerde OP stond - Check. ![]() [ Bericht 96% gewijzigd door shiz op 21-04-2012 00:47:21 ] | |
Stefan | zaterdag 21 april 2012 @ 00:46 |
Eerste repo met de complete rig http://www.leidschdagblad(...)en-trekt-4955-lopers | |
shiz | zaterdag 21 april 2012 @ 00:57 |
Nice. Wel zonde dat je geen HD-optie hebt daar (of ik vind em nie) dan weer. ![]() Vroeg me af of compressie voor de moire (0:18 0:22) en rolling shutter (0:47) zorgde, of dat de camera was. Al doe je daar weinig tegen als het de camera is natuurlijk. Wel lekker stabiel. ![]() PS. De quote uit de OP van KaMo, waar nu [..] staat is:
| |
Stefan | zaterdag 21 april 2012 @ 01:00 |
Ja, ellende, loopt niet eens synchroon. Ik zet mn leukste filmpjes op YT die wel een full hd optie heeft dus http://www.youtube.com/stefantetelepta#g/u | |
Stefan | zaterdag 21 april 2012 @ 01:01 |
Nee is gewoon de camera, dat heeft elke DSLR. Je moet vooral niet op een snelweg autos filmen die met 120 kmpu langsrijden | |
shiz | zaterdag 21 april 2012 @ 01:03 |
Ah, ik zal daar af en toe eens een blik werpen. Over synchroon gesproken... Hoe synchroniseer je audio dat je extern opneemt in post met de video? Normalerwijze heb je een clapperboard natuurlijk, maar dat gaat niet op voor camjo-werk lijkt me? | |
Stefan | zaterdag 21 april 2012 @ 01:03 |
Bedoel je bij 18 sec de mensen die wazig zijn trouwens? Daar staat de shutter gewoon laag, als ik dat hoger zet is dat ook weg. | |
shiz | zaterdag 21 april 2012 @ 01:04 |
Nee, dat metalen gebeuren (platen/raster) op de achtergrond dat freaky doet. ;P | |
Stefan | zaterdag 21 april 2012 @ 01:05 |
Ik neem niks externs op. Krijg prima audio. Als ik straks daar een speciaal kastje voor koop kan ik t helemaal afstellen voor ik t opneem | |
shiz | zaterdag 21 april 2012 @ 01:06 |
Ach so. Dus gewoon via de micinput? Zie iedereen altijd extern opnemen en daarna syncen, dacht dat dat beter moest zijn. ![]() ![]() | |
Stefan | zaterdag 21 april 2012 @ 01:08 |
Ik heb een kabel minijack naar XLR laten maken. Perfect geluid. In mn 5D kan ik t harder en zachter zetten. | |
Stefan | zaterdag 21 april 2012 @ 01:13 |
http://www.aemstore.nl/lo(...)evices-mixpre-d.html Dit wordt mn nieuwste aanschaf over een maand | |
shiz | zaterdag 21 april 2012 @ 01:20 |
Das wel ideaal dan ja. ![]() Kun je ook airmiles inwisselen? ![]() Dure tak van sport is het toch ook eigenlijk, maar... daar krijg je dan ook wat voor! | |
Stefan | zaterdag 21 april 2012 @ 01:28 |
Het was dit of een Sony EX3 Nu ben ik en goedkoper uit, heb fullframe en kan elk onderdeel los vervangen. Ik neem ook niet altijd mn rig mee, soms alleen camera en mic. | |
nietzman | zaterdag 21 april 2012 @ 08:31 |
Wut? Dit is eerder een no-budget versie van de RED epic of C300, en oh Lordie do I want one. | |
KaMo | zaterdag 21 april 2012 @ 08:50 |
Al schijnt de sensor wel kleiner te zijn. Dus minder bokeh. Wel prachtige contrasten enzo. en het feit dat hij gewoon RAW schiet. Wel twijfels of mijn MacBookje dat aankan :p | |
KaMo | zaterdag 21 april 2012 @ 08:52 |
extern is ook hogere bitrate en meer mogelijkheden (phantom power enzo) maar je moet je afvragen of het jou de extra moeite waard is. | |
Stefan | zaterdag 21 april 2012 @ 09:12 |
Ik draai complete docu's met de minijack naar XLR. Op den duur ga ik voor docu doeleinden oa wel zo'n kastje kopen, dat gaat ook niet meer via minijack Voor Camjo is het idd helemaal niet nodig, je hebt perfect audio. Ik zou zo'n externe recorder alleen als backup gebruiken bij een huwelijksplechtigheid bv. Maar ga er geen een kopen | |
KaMo | zaterdag 21 april 2012 @ 10:09 |
Ik heb een firewire audio interface voor mijn MacBook. Dus als ik echt multimic audio wil doe ik het daar wel mee! | |
Stefan | zaterdag 21 april 2012 @ 10:16 |
Ik kan straks met die fieldmixer audio splitsen naar links en naar rechts, in de montage heb ik dan 2 aparte mono audiokanalen | |
KaMo | zaterdag 21 april 2012 @ 11:31 |
Ja tof, daar heb ik met mijn oude kodak zi8 ook nog mee geëxperimenteerd (audio splittert) | |
bart13 | zondag 22 april 2012 @ 12:10 |
Ben aan het prutsen met een DIY slider ![]() [ Bericht 32% gewijzigd door bart13 op 22-04-2012 12:19:05 ] | |
KaMo | zondag 22 april 2012 @ 12:26 |
succes, houd ons op de hoogte. Als het echt goed wordt wil ik je best rijk helpen maken ![]() | |
Stefan | zondag 22 april 2012 @ 20:14 |
2 dagen gefilmd met de rig, gaat erg lekker | |
KaMo | zondag 22 april 2012 @ 20:48 |
Doe eens een fototje ![]() | |
Stefan | zondag 22 april 2012 @ 20:51 |
van de rig of van de leuke elfjes van de fantasy fair? | |
KaMo | zondag 22 april 2012 @ 20:53 |
Ik bedoelde de rig, maar leuke elfjes zijn ook niet mis ![]() | |
Boy_Snakeye | woensdag 25 april 2012 @ 09:42 |
Gister voor het eerst gefilmd met mijn D3100 op een evenement. Vond het leuk om te doen. Resultaat heb ik gisteravond nog niet echt goed bekeken. Had gefilmd met 720p en 30fps. Helaas vond adobe premiere de bestanden niet echt prettig om mee te werken. Dat had ik al gemerkt met proef shots met 1080p, dus vandaar op 720. In de preview scherm haperde alles na 3 seconde. Blijkt het gewoon aan de extensie te liggen (.MOV) Dus als je de extensie aanpast naar .MPG dan kan Adobe daar gewoon goed mee omgaan. Vanavond maar eens kijken wat het is geworden. Merkte wel dat de live-preview van de D3100 veel duidelijker beeld geeft dan wanneer je de REC knop indrukt. Dan schiet het beeld in een donker geheel. Wat dat is weet ik niet, maar zeker in half verlichte zalen is de live-view net goed, maar bij het daadwerkelijk filmen is het beeld weer net iets te donker en ontstaat er aardig wat ruis. Met de goedkope schouderrig was goed te filmen btw. ![]() | |
Stefan | woensdag 25 april 2012 @ 10:04 |
Dat het beeld verschiet is omdat je denk ik de ISO en/of andere instelling op auto hebt staan. Maar daarom is een viewfinder belangrijk omdat er dan geen licht valt op je LCD. | |
Boy_Snakeye | woensdag 25 april 2012 @ 10:15 |
Merkte wel dat de Active D-lighting enorm veel invloed heeft bij het filmen. Dus die staat bij mij standaard uit. Iso had ik op 800 staan. Ook auto-iso eens ingeschakeld, maar geen verandering. | |
bart13 | woensdag 25 april 2012 @ 11:38 |
Hij stelt niet scherp op het schermpje ![]() | |
shiz | woensdag 25 april 2012 @ 14:07 |
Dat heeft mijn GH2 ook. Dat heeft niets met de daadwerkelijke opname te maken (bij mij in ieder geval), dat is omdat de sensors prioriteit bij het opnemen en dus uitlezen van de sensor en wegschrijven is en de datastream voor de liveview op dat moment ingeperkt wordt. Op de computer heb je die 'artifacts' niet. Als je trouwens werkt met je materiaal, moet je niet op 100%/1:1 preview resolutie kijken, dan is het nu eenmaal langzaam. | |
shiz | woensdag 25 april 2012 @ 19:22 |
Zijn er ook mensen die 'anamorphic' schieten/geschoten hebben? Las daar vandaag opeens over. Best coole filosofie. Zonder crop widescreen footage krijgen! ![]() AG-7200 (AG-LA7200) True Anamorphic Lens Adapter Tutorial on DSLRs using 5d mark II door Eric Manche & Jeff Nitzberg Deze gast zegt dat het i.c.m. die BlackMagic Digital Cinema camera waanzinnig goed werken zal. Ik had er nog nooit van gehoord. ![]() | |
KaMo | woensdag 25 april 2012 @ 20:44 |
Sinds gister een LCD viewfinder van marktplaats binnen. Filmt erg lekker ![]() ![]() | |
KaMo | vrijdag 27 april 2012 @ 16:07 |
https://vimeo.com/41065253 | |
mitchelll0181 | vrijdag 27 april 2012 @ 16:44 |
Pffoe s wel groot he die video mic .. | |
KaMo | vrijdag 27 april 2012 @ 17:02 |
Ja, dat wel. Maar de rest van mijn setup is ook bizar klein ![]() 550D is al niet zo gek groot, zit er ook nog eens een 50mm 1.8 op! | |
bart13 | vrijdag 27 april 2012 @ 20:53 |
Welke viewfinder heb je besteld en hoeveel koste dat ding? Moet er nog 1 voor op me 60d hebben. | |
KaMo | vrijdag 27 april 2012 @ 22:25 |
Gevonden via marktplaats, maar hij is vrijwel hetzelfde als deze: http://www.dealextreme.co(...)n-5d2-7d-500d-104875 | |
KaMo | zaterdag 28 april 2012 @ 16:09 |
Komende week komt mijn clip uit voor deze single: http://itunes.apple.com/nl/album/red-single/id522647159 Best siked voor de reacties op de clip! | |
Broer123 | dinsdag 1 mei 2012 @ 18:37 |
Heb gisteren voor de eerste keer gefilmd met de canon 550d samen met een vriend .We hebben er een kort filmpje van gemaakt.Gemonteerd met sony vegas.De belichting is wel slecht en het acteertalent kan beter. ![]() http://www.dailymotion.co(...)volging-kortfilm_fun [ Bericht 12% gewijzigd door Broer123 op 01-05-2012 18:40:44 (niet genoeg info) ] | |
kanovinnie | dinsdag 1 mei 2012 @ 20:54 |
Beeld blijft zwart hier. | |
Broer123 | dinsdag 1 mei 2012 @ 21:25 |
Dat is raar.Voor de zekerheid met internet explorer en firefox op een andere computer opgezocht. Bij mij werkt het...? Bij een ander forum heb ik deze raad gelezen.Het probleem ligt volgens hun bij de laatste adobe flash player update click the right mouse button in the middle of the video.Click settings.In the menu that appears click on the left icon.Uncheck "enable hardware acceleration" to disable this feature. Refresh the page. [ Bericht 9% gewijzigd door Broer123 op 01-05-2012 21:36:55 ] | |
shiz | dinsdag 1 mei 2012 @ 22:26 |
Werkt hier wel. In het algemeen puur technisch vrij okay voor een eerste shoot. Er zijn alleen wat kleine dingetjes die dat al in een klap veel beter hadden kunnen maken. Niet zozeer filmtechnische tips over het opnemen, maar tips om als filmmaker rekening mee te houden hoe iets overkomt op een kijker: › Colorgrading! (zoek op YouTube eens wat Magic bullet looks filmpjes op) Een achtervolging voor spanning is veel effectiever in het donker. Film bij schemering, dan krijg je veel sfeervoller licht en grade het daarna. Het is allemaal veel te helder, kleurrijk en vrolijk. › Tekst. Font(styling) ('t was nog net geen plain comic sans ms). Denk ook aan de tijdsduur dat tekst zichtbaar is (20 seconden is veel te lang). › Casual (C&A-achtige) kleding. Kleed je geschikt voor de scène. Eenvoudige aanpassing en ziet er dan serieuzer uit. Kleding met minder details zodat de aandacht naar het gezicht en de omgeving gaat. I.p.v. een blauw t-shirt met een grijze sweater met opdruk bijv een plain grijs shirt met zwarte jas. › Continuïteit. Hij rent weg in een hoodie. Later zit 'ie tegen een boom in een t-shirt? ![]() Over het acteerwerk ga ik me niet uitlaten. ![]() ![]() Oh, en doe jezelf en je kijkers een plezier: als je iets online zet, gooi het dan op YouTube, of nog liever Vimeo. ![]() | |
Broer123 | dinsdag 1 mei 2012 @ 23:05 |
Super dat je een reactie geeft!Had een beetje angst voor het te posten. Ben al jaren gefascineerd door films(Lord of the rings,A beautiful mind,2001,...) en tv-series(Game of thrones, Sopranos,...) en daarom wilde ik mezelf ontwikkelen in videografie. Na wat te werken had ik de canon 550d gekocht en probeer ik nu met mijn beste vriend er toch wel iets mee te doen met natuurlijk steun van mijn familie(Mijn broer is degene met de grijze sweater). Nog bedankt voor alle tips!!! -Vooral met dit filmpje heb ik me gefixeerd op de montage en de muziek.Dit is ook de eerste keer dat ik monteer. -Ik weet bijna niets over colorgrading. Ik zal het zeker is een keer opzoeken! -Wat kleding betreft: Helemaal niet aan gedacht!We zullen de volgende keer is wat meer nadenken over de sfeer van de film en de kleding die er bij past. -Ja, die wisseling van hoodie naar t-shirt hadden we zopas gemerkt, klein foutje ![]() ja ik weet het!Dat acteren...Mijn broer zal ik de volgende keer maar thuislaten ;D. Ik zal dan maar zeker een youtube profiel maken! | |
bart13 | dinsdag 1 mei 2012 @ 23:19 |
Een handige vuistregel die je aan kunt houden is dat je tekst anderhalf keer moet kunnen lezen. | |
Broer123 | dinsdag 1 mei 2012 @ 23:52 |
Om nog iets te zeggen.Bij dit filmpje wilde ik het cliffhanger gevoel weten te brengen op het einde met toch een bepaalde spanning.Dus er komt niet echt een vervolg. | |
KaMo | woensdag 2 mei 2012 @ 12:41 |
Voor een eerste filmpje erg goed hoor ![]() Vergeet niet dat een kortfilm vooral om een verhaal moet gaan. Dit soort dingen zijn leuk, maar mocht je een verhaal kunnen maken (met een begin, middenstuk en einde) dan zul je zien dat de entertainment waarde omhoog schiet! | |
KaMo | woensdag 2 mei 2012 @ 12:42 |
https://vimeo.com/41408323 En de videoclip die ik moest maken is af! Bekijk het resultaat op vimeo ![]() | |
Stefan | woensdag 2 mei 2012 @ 12:45 |
Nu je met DSLR schiet moet je veel meer DOF er ingooien bij de close ups, die jongen die achter die boom schuilt bv, gooi de F naar 5,6 ofzo of 5 of zelfs 4 kan | |
nietzman | woensdag 2 mei 2012 @ 12:50 |
Maar net welke look je wil, non? | |
KaMo | woensdag 2 mei 2012 @ 12:54 |
Ja, klopt. Bij mijn short (die bijna af is!!! ![]() ![]() | |
nietzman | woensdag 2 mei 2012 @ 12:56 |
Even los van m'n persoonlijke mening over de muziek; ik vind het een beetje jammer dat het zo'n kakofonie aan beelden is. Het kan een thema zijn, maar ik mis er een beetje een rode draad/verhaal of concept in. | |
shiz | woensdag 2 mei 2012 @ 12:56 |
Nou ja, met een short film wil je voor een 'cinematic look' gaan, dus daar heeft 'ie een punt natuurlijk. ![]() ![]() Pretty damn good job. ![]() Sommige dingen begreep ik niet echt of waren random, bijvoorbeeld waarom auto's in de clip? En dan ook een auto filmen waar een GoPro op de motorkap zit? ![]() ![]() | |
KaMo | woensdag 2 mei 2012 @ 13:03 |
Helaas had ik weinig inspraak op het concept (labels enzo) maar het idee was dat de zwartwit beelden 'backstage beelden' waren Dankje ![]() ![]() De volle versie. Hoop wel dat een hit wordt nu ![]() Hij stond de eerste dag wel op 6 in de iTunes dancechart van Nederland ![]() | |
Stefan | woensdag 2 mei 2012 @ 13:18 |
In deze film wil hij overbrengen dat iemand achtervolgt wordt, dus dan verklein je de wereld om het claustrofobischer te maken en enger, want nu zie je dat er op 20 meter niemand is, met een grote DOF verklein je de wereld naar 2 meter | |
Stefan | woensdag 2 mei 2012 @ 13:26 |
Waarom cinematographic formaat? | |
Stefan | woensdag 2 mei 2012 @ 13:33 |
Mijn opbouwende kritiek Mijn eerste vraag: Is het een parodie? Formaat vind ik niet passen De behind the scenes: die negerin kijkt saggo en danst uit de maat of zet verkeerd in, dat haalt de glamour eruit Als de zanger de trap afloop kadreer hem dan goed, nu valt zn hoofd weg, die hoort op 2/3e van het beeld te zien te zijn raar shot met die sjaal, wat doet ie met zn schouders? Waarom stelt ie zich aan midden op straat? Sowieso teveel rare beelden, teveel beelden Teveel disolves, niet elke beeld hoeft een disolve Ik vraag of t een parodie is omdat Ferry of zichzelf heel erg of juist niet serieus neemt | |
KaMo | woensdag 2 mei 2012 @ 13:45 |
Het is geen parodie. Dankje voor de kritiek. Formaat heb ik afgekeken van de grotere artiesten eigenlijk ![]() Het snelle bewerken was een vereiste, en ja Ferry is een vreemd persoon ![]() | |
nietzman | woensdag 2 mei 2012 @ 13:46 |
Tja, tenzij ze het script en de edit ook voor je gemaakt hebben had je daar natuurlijk ook nog wel wat in kunnen schipperen. Verhaaltje "Ferry oefent met dansers-Ferry gaat naar een optreden-Ferry wordt opgenomen voor een videoclip-Ferry staat op te treden" is natuurlijk makkelijk gemaakt en valt prima te versnijden met éen type aan studiobeeld. Persoonlijk vind ik het allemaal net iets te veel en te random overkomen. | |
Stefan | woensdag 2 mei 2012 @ 13:52 |
Jammer, als parodie was de clip best geslaagd geweest. | |
Stefan | woensdag 2 mei 2012 @ 13:54 |
Yep, eens. Studio had 2 keer gemoeten 1x close 1x totaal En Backstage in scene zetten met enthousiaste dansers en Ferry die mee oefent En handtekening uitdelen aan lekkkere chicks Geen mannen erin | |
KaMo | woensdag 2 mei 2012 @ 14:05 |
er stond vooraf vast wat er waar gefilmd werd, en of ik er maar iets van kon maken. Dat eigenlijk. Totaal had ik nog gefilmd van de studio, maar dat was niet mooi. Het was namelijk gewoon in een afgezet cafe met veel lampen. en dat werd dus nie ooi genoeg voor een overview. | |
Stefan | woensdag 2 mei 2012 @ 14:13 |
Maar waarom nu widescreen? | |
KaMo | woensdag 2 mei 2012 @ 14:30 |
Zie je tegenwoordig erg veel in videoclips en ik houd erg van de look. En meeste shots waren erg wide geframed. | |
bart13 | woensdag 2 mei 2012 @ 22:47 |
Ik kom er even niet aan toe om uitgebreide kritiek te geven maar: De comments komen op mij wat negatief over toch denk ik dat je aan de negatiefe factor niet te zwaar moet tillen maar dat gaat je volgensmij goed af. Ik vind het niet een slechte clip ofzo maar ook niet echt mijn stijl denk ik. Dat extra wide is iets wat ik zelf niet zou gebruiken. Puur omdat anderen het doen en het er misschien in jouw ogen wel leuk uit ziet is geen goede reden om het te gebruiken. Als iets er leuk uitziet en je denk hey! dat kan ik wel eens gebruiken analyseer dan wat het doet met je en waarom het dat met je doet. Op deze manier kun je een beter overwogen keuze maken met wanneer je wel of niet iets moet gebruiken in je eind product. Als ik het zo lees heb je een vrij dominante opdrachtgever gehad, probeer dit om te draaien. Wie is hier nou de filmmaker gij of ik? | |
kanovinnie | woensdag 2 mei 2012 @ 22:48 |
Nou, wie betaald er nou? De opdrachtgever of gij? | |
bart13 | woensdag 2 mei 2012 @ 22:57 |
Dat dacht ik ook vaak. Maar de opdrachtgever huurt jou in omdat jij goed bent in films maken. Hij kan er geen fuck van anders had hij jou niet in hoeven te huren, ze denken vaak dat ze het allemaal wel weten maar dat is niet zo. De opdrachtgever heeft een doel, die moet je zien te achterhalen en om te zetten naar een goed concept. Als je alle keuzes wel overwogen hebt gemaakt dan zou het eenvoudig moeten zijn om de opdrachtgever te overtuigen. Heb je dat niet dan krijg je een probleem. Ik heb een bedrijfsfilm gemaakt met 2 vrienden van me, de opdrachtgever wist erg goed wat hij wou en het maakte redelijk sense met wat aapassingen. Wij dachten dat als wij deden wat hij graag wou hebben dat het allemaal goud zou komen, wat blijkt! Wil die gast er elke keer wat erbij wat er uit wat anders nog ff dit filmen dit shot anders deze korter tot op een moment dat hij eigenlijk alles overneemt en wij gewoon poppen zijn die hij bestuurt. Het resultaat? Een film die ik hier niet eens durf te posten. Ik heb niet mijn volledige expertise gebruikt en dus ook niet mijn uurloon waargemaakt. Gelukkig nog goed afgelopen hij is er nu relatief tevreden mee en wij zijn gewoon betaald. | |
shiz | woensdag 2 mei 2012 @ 23:11 |
Doet me hieraan denken: http://theoatmeal.com/comics/design_hell . ![]() ![]() Briljant. Voornamelijk omdat het gewoon waar is. ![]() ![]() | |
nietzman | woensdag 2 mei 2012 @ 23:27 |
De ene opdrachtgever is de ander natuurlijk niet, van een label mag je op zich verwachten dat ze wel weten hoe je een fatsoenlijke clip maakt, van een beginnende artiest niet. | |
bart13 | woensdag 2 mei 2012 @ 23:32 |
Ik denk dat er weinig labels zijn die weten wat over de as gaan is of the rule of thirds en dat terwijl je dit leert bij les 1 of 2. Natuurlijk is de ene de ander niet, dat ben ik met je eens. Maar daar kom je(vaak) pas achter als het te laat is. - wel interesant onderwerp IMO - @ shiznuts, helaas herken ik dit ![]() | |
nietzman | woensdag 2 mei 2012 @ 23:34 |
Denk dat je als filmmaker echt iets verkeerd aan het doen bent op het moment dat een opdrachtgever zich met dat soort dingen zou gaan bemoeien. | |
bart13 | woensdag 2 mei 2012 @ 23:45 |
Mijn punt is dat wanneer iemand hier een video zou posten waar dat soort dingen fout gaan zouden we zeggen hey misschien moet je even deze beginnerslessen doornemen want dit kan echt niet. Diezelfde gast kan ergens op een communcatie afdeling werken en jou opdrachtgever wordenn. Waarom zou je iemand die dit al niet weet wel beslissingen laten maken m.b.t. andere aspecten zoals bv 16:9 VS 21:9 of wat dan ook. En dan kom je op het punt aan waar ik zei "wie is hier nu de filmmaker" Als jij je vak goed verstaat en goed weet te communiceren maak jij een product dat hun doelen haalt en niet hun visie van een mooie video. Je zult goed moeten weten wat je doet, want als die opdrachtgever zegt van dat 21;9 heb ik gezien op vimeo, erg mooi dat willen wij ook! Dan kun jij niet zeggen nee dat is niet mooi geloof mij! want dan krijg je een conflict. Wanneer jij zegt ja dat 21:9 is wel mooi maar deze filmt leent zich daar niet voor want *reden* 1,2,3 dan zal hij je niet tegenspreken. | |
nietzman | donderdag 3 mei 2012 @ 00:00 |
Mjah, zonder concrete voorbeelden is dit een beetje een stuurloze discussie. Mijn ervaring met communicatieafdelingen is in ieder geval dat ze zelf nooit gaan tornen als kadrering en beeldverhoudingen (Behalve dan bij producties voor 21:9) en negen van de tien keer gewoon te veel willen vertellen. Veel dieper op inhoudelijk vlak dus, op dezelfde manier als ik me voor kan stellen waarop het label wat KaMo heeft ingehuurd een bepaalde inhoud voor die clip voor ogen had. Maar zonder zijn specifieke briefing te weten is het lastig te oordelen of dat 'm gelukt is. (En believe me, genoeg communicatieafdelingen -vooral als ze een beetje groot zijn- die *reden* 1,2,3 aanhoren en vervolgens zeggen: "Jaaa.... Maar doe toch maar wel." ![]() | |
Stefan | donderdag 3 mei 2012 @ 00:04 |
Wie betaalt bepaalt maar op een gegeven moment betalen mensen je omdat ze jouw werk waarderen In een eerste opdracht wordt je ws niet of weinig betaalt dus dan kun je meer je eigen ding doen. Ik denk dat Ferry de Ruiter een gratis clip heeft en Kamo gewoon zijn eigen ding heeft gedaan met dingen waarvan ie dacht dat t cool was De kritiek hier is niet nagatief om t negatief zijn maar opbouwend. | |
Drommelsch85 | zondag 6 mei 2012 @ 18:02 |
Wat voor statieven en koppen gebruiken jullie? Ik heb momenteel een Velbon met fluid hoofd en een Manfrotto met gaar non-fluid hoofd, die ook geen waterpas heeft. Die Velbon is voor veel serieuze dingen eigenlijk te licht. Ik zoek dus een fluid videokop / balhoofd voor de Manfrotto, mits daar ook een waterpas op zit. Anders kan ik evengoed kijken naar een compleet beter statief ![]() | |
KaMo | zondag 6 mei 2012 @ 22:29 |
Zit er aan te denken om er zoeen aan te schaffen: http://www.statiefshop.nl/product/148652/benro-kh25.html Heb al een cheapy könig ding, maar die is alles behalve fluid ![]() | |
Drommelsch85 | zondag 6 mei 2012 @ 22:44 |
Ziet er goed uit, niet duur voor dat geld.. Het voordeel van die Velbon is wel dat hij erg licht is om mee te nemen, maar alsnog een waterpas en vloeistofkop heeft. Heeft me gelukkig ook niets gekost.. | |
KaMo | maandag 7 mei 2012 @ 01:00 |
interessant... Wel type is dat dan? | |
Drommelsch85 | maandag 7 mei 2012 @ 01:59 |
Velbon CX686. Voor bijna niets gekocht, nu niet meer verkrijgbaar maar was origineel ook niet gek duur. De service van Velbon is wel super, kleine onderdelen krijg je voor niets opgestuurd ![]() | |
shiz | donderdag 10 mei 2012 @ 01:08 |
Kom net dit tegen: http://www.kickstarter.co(...)mounted-follow-focus ![]() | |
Stefan | donderdag 10 mei 2012 @ 01:52 |
Dat kan je dan ook doen met een tierap | |
KaMo | donderdag 10 mei 2012 @ 08:23 |
Wel handig dat je de focus kan aangeven met een marker, dat kan bj een tierap niet | |
mitchelll0181 | donderdag 10 mei 2012 @ 10:37 |
Nice! Animo voor een inkoopactie ? met 10 man ofzo ? | |
KaMo | donderdag 10 mei 2012 @ 11:08 |
Het is een kickstarter project he, dus het bestaat nog niet. Zou wel liever een echte follow focus willen. Iemand ervaring met goedkope alternatieven? | |
Stefan | donderdag 10 mei 2012 @ 15:29 |
De manier waarop de camera wordt vastgehouden icm FF krijg je nooit stabiel beeld | |
KaMo | donderdag 10 mei 2012 @ 15:41 |
Niet? Wat raadt je dan aan? Ik zou eigenlijk een snelle preciese focus shift willen kunnen doen tussen 2 punten (gecontroleerde environment) | |
Stefan | donderdag 10 mei 2012 @ 18:03 |
Die heb ik, maar die kost 200 euro en moet op een rig | |
KaMo | donderdag 10 mei 2012 @ 19:16 |
Je hebt follow focus, maar voor stabiliteit raad je het niet aan? Heb je veel last van stabiliteit bij gebruik dan? | |
Stefan | donderdag 10 mei 2012 @ 19:25 |
Ik heb t over die cheapass FF in t filmpje, daar heeft iemand de camera in zn hand en beweegt met de andere de focus, dat bedoel ik Een rig of iets dergelijks is wel essentieel, of die goedkope FF werkt weet ik niet, misschien wel | |
LolaLovesYou | donderdag 17 mei 2012 @ 08:49 |
Probleem. Ik heb een filmpje gemaakt van een Bandje wat ze graag willen hebben, dus ik import hem via lightroom waar hij opeens maar de eerste 22 seconden afspeeld en dan roept ie gewoon dat het filmpje afgelopen is, terwijl het filmpje 5 minuten + is. Ook als ik hem exporteer slaat hij alleen de eerste 22 seconden op. Is dit gewoon omdat canon vind dat je iets anders moet kopen voor je filmpjes of gewoon een faal actie in de software? | |
LolaLovesYou | donderdag 17 mei 2012 @ 08:51 |
Oh nvm, is een software fout. Om een of andere reden roept ie dat korte filmpjes ook veel langer zijn als ze werkelijk zijn.. :\ Toevallig 2 proefjes opgenomen van precies 22 sec | |
shiz | donderdag 17 mei 2012 @ 13:56 |
Lightroom? Geen Premiere (+ After Effects), Sony Vegas Pro, Final Cut Pro of Avid software? | |
AceHighHugo | donderdag 17 mei 2012 @ 20:23 |
Vorige week mijn nieuwe statief binnen gekregen: een Sachtler Ace. Echt een geweldig statief, aanrader. | |
KaMo | donderdag 17 mei 2012 @ 21:53 |
Laats 4 bandjes opgenomen met veelal DSLR's ![]() http://www.chameleoncave.nl/?p=113 Helaas waren bij fictionals de 550D's uitgevallen (na 12 minuten stoppen ze ermee, en het nummer dat het beste ging begon pas na 17 ofzo ![]() Audio via Multitrack uit het mengpaneel! | |
Stefan | donderdag 17 mei 2012 @ 21:55 |
Alle DSLR's stoppen na 12 min als je 1080 filmt, beste is dat je het handmatig stopt en weer oppikt, in n seconde, met extern audio is dat geen probleem | |
KaMo | vrijdag 18 mei 2012 @ 09:45 |
Ja klopt, had ik geen rekening mee gehouden, was vergeten de ML functieaan te zetten die dat zelf herstart | |
shiz | vrijdag 18 mei 2012 @ 09:48 |
De GH2 heeft daar dus geen last van. ![]() | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 09:50 |
Bij een panasonic denk ik niet zo snel aan een fototoestel ![]() | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 09:51 |
Overigens, ga vandaag een ND filter kopen, bij zonnig weer moet ik steeds de sluiter dicht gooien als ik film | |
shiz | vrijdag 18 mei 2012 @ 09:52 |
Met filterbox en dan meteen french flags en alles, of gewoon als schroefring? | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 09:57 |
Nee gewoon een schroeffilter Is t handigst | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 09:59 |
Ik film 90 procent van mn repos buiten en zonder ND kun je niet met een open shutter filmen zodra er zon is | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 10:49 |
Ben aan t lezen over ND filters maar zo makkelijk is t niet, het kan je kleur vernaggelen, de scherpte weghalen. Wat is het nadeel als ik de shutter heel erg snel zet ipv dat ik een ND filter gebruik? | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 10:56 |
https://vimeo.com/32209825 | |
shiz | vrijdag 18 mei 2012 @ 11:12 |
De vraag maar of je het een nadeel vindt... maar de nattevingerregel is 2x je framerate. Dus 25fps -> 1/50 is ideaal. Maak je daar pak en beet 1/200e van dan heb je minder bewegingsonscherpte en zijn alle individuele frames wat scherper. Schroef je dat helemaal op dan krijg je een flikkerend effect wat minder vloeiend loopt omdat de frames elkaar zonder zachte overgang opvolgen. 't Is maar net waar je voor gaat. Ter compensatie voor de belichting moet je je diafragma aanpassen. Schiet je al wijd open en wil je je bewegingsonscherpte om het vloeiend te houden en een gevoel van beweging mee te geven aan je video en dus je shutterspeed laag houden, dan kom je inderdaad niet onder een ND-filter uit. Verder is het alsof je een zonnebril op zet. Dus gaat er altijd goed licht/kwaliteit verloren. | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 11:14 |
Ik zet de Fwaarde vooral laag met interviews. Als ik beweging film zet ik de Fwaarde vaak hoog en de shutter kan dan weer lager. Hoge F om groot scherpte gebied te creeeren. | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 11:17 |
Kijk deze video maar eens, de scene waar ik 360 graden meedraai shutter staat op 2000 ofzo en de F op 12 Interview staat de shutter schat ik in op 800 a 1000 Ik film standaard 24p http://www.leidschdagblad(...)etest-en-goedgekeurd | |
KaMo | vrijdag 18 mei 2012 @ 12:20 |
GH2 heeft ook geen last van de veel canon lenzen verkrijgbaar | |
shiz | vrijdag 18 mei 2012 @ 12:31 |
Ik heb al zes lenzen. ![]() (14-140mm f/4-f/5.8, 28mm f/2.8, 35mm f/1.4, 50mm f/1.4, 50mm f/1.7, 58mm f/2) Kan tevens met EF-adapter ook gewoon alle Canon-lenzen gebruiken. ![]() Zo'n filterset heb ik btw: ![]() | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 12:35 |
Wat film jij eigenlijk zoal? | |
KaMo | vrijdag 18 mei 2012 @ 12:35 |
Jemig, mooi arsenaal! ![]() | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 12:37 |
Met F1,7 kun je toch eigenlijk niks fatsoenlijks op film krijgen? | |
shiz | vrijdag 18 mei 2012 @ 12:39 |
Random schtuff voor non-commerciële doeleinden. ![]() Ideaal voor indoorsopnamen en low light. ![]() | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 12:40 |
Maar het scherptegebied van 1,7 is 4 centimeter ofzo? | |
shiz | vrijdag 18 mei 2012 @ 12:41 |
Ligt aan de verhouding afstand tot onderwerp (focus is eigenlijk nooit een probleem geweest). Ideaal om de boel er cinematic uit te laten zien. Wil uiteindelijk ook wat short films gaan schieten. | |
hlmllp | vrijdag 18 mei 2012 @ 17:03 |
Iemand die de MK III al heeft? | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 17:15 |
Ik weet nog niet eens wat t beter doet qua film mbt de MK2. iemand de t weet? | |
shiz | vrijdag 18 mei 2012 @ 17:19 |
Ja, hij is beter, ook beter dan de D800 voor video, maar is het waarschijnlijk niet voor iedereen waard qua meerprijs. ![]() | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 17:20 |
Maar waardoor is hij beter. Als t alleen de ISO is is de meerwaarde al niet waard | |
hlmllp | vrijdag 18 mei 2012 @ 17:22 |
De beeldkwaliteit in onderbelichte ruimtes is echt prachtig | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 17:25 |
Voor foto of video? | |
nietzman | vrijdag 18 mei 2012 @ 17:27 |
Jij hecht geen waarde aan low-light performance? | |
hlmllp | vrijdag 18 mei 2012 @ 17:28 |
Voor video, maar voor foto's zal het wel hetzelfde zijn aangezien het dezelfde sensor is voor een focus op het foto element van de camera: | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 17:33 |
Niet als ik een nieuwe body moet kopen voor 4000 euro. Als ik een interview film bij lowlight gebruik ik een lamp. Als ik over 2 jaar wat nieuws koop is er vast nog wel een betere versie. | |
shiz | vrijdag 18 mei 2012 @ 17:34 |
ISO inderdaad, betere low-light performance, meer mogelijkheden met exposure compensation, nieuw metering-systeem, meer video modes, betere AF, 100% viewfinder, betere LCD-display, maar ook praktische features zoals dual card-slot en SD-support, 30 mins clips limit, live view/movie knop. Headphone-jack manual audio control. Voor foto trouwens tof: een in-camera HDR-feature. | |
hlmllp | vrijdag 18 mei 2012 @ 17:36 |
En vergeet niet dat deze in tegenstelling tot de II geen problemen heeft met anti-aliasing. De kleuren zijn ook realistischer, minder grauw, maar ook weer niet oversaturnated als bij de nikon, waardoor je raw video dus nog mooier is | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 17:36 |
Ow das wel tof, vooral dat audiogedeelte | |
KaMo | vrijdag 18 mei 2012 @ 22:46 |
Maar nogsteeds geen hoge framerates in 1080. ![]() | |
Stefan | vrijdag 18 mei 2012 @ 22:50 |
Eigenlijk zou je toch superslowmo moeten kunnen filmen, technisch gezien | |
shiz | vrijdag 18 mei 2012 @ 23:37 |
Ja, ik begrijp ook niet waarom dat altijd nog niet zover is. ![]() Zal wel te maken hebben met 'maar... maar... anders hebben we geen upgrades voor het volgende model'? De technologie moet dat toch makkelijk kunnen zou je denken. Met een fullframe moet je dan geloof ik wel een goede memorycard hebben. Idealerwijze koop je voor de GH2 een Sandisk 64GB 95MB/s i.c.m. de hoogste bitrate hacks, de mogelijkheid te spannen en wegschrijven zonder errors. Alleen kost 'ie zo'n 130,- euro, *slik*, ondertussen probeer ik uit wat het beste houdt op 32GB 30MB/s (45MB/s waren ze niet zo weg van las ik op de fora, was gisteren in de aanbiedinges op iBood). | |
KaMo | zaterdag 19 mei 2012 @ 00:25 |
Tot hoe hoog gaat die bitrate dan? | |
Stefan | zaterdag 19 mei 2012 @ 00:38 |
Ik heb een extreme, 32 gig 64mb/s, die kost 180 euro | |
shiz | zaterdag 19 mei 2012 @ 00:38 |
Nick Driftwood heeft een hack uitgebracht die 244 Mbit AVC-Intra variable bitrate ondersteunt, resultaten van de populairdere 176 Mbit-release zijn overal op YouTube en Vimeo te vinden. Check 13:28 en vergelijk het met de rest van de serieuze camera's. ![]() Dat zijn de -experimental- versies. Erg gebruikelijk en veel stabieler zijn de 66 Mbit-releases. Ah ok, Compact Flash dan natuurlijk. I see. ![]() | |
Stefan | zaterdag 19 mei 2012 @ 00:44 |
Ik heb geen zin in hacks of third party software. Ben ook al niet tevreden over de third party accu's. Ga in t vervolg weer canon accu's kopen | |
shiz | zaterdag 19 mei 2012 @ 00:48 |
Je opdrachtgever enthousiast vertellen over de kleine camera met geweldige kwaliteit video doordat je 'em hebt gehackt met een mogelijk onstabiele patch lijkt me ook niet alles nee. ![]() En die third party shizzle stelt inderdaad vaak teleur ja, vaak de goedkoopste alternatieven dan, er zijn best waardige alternatieven te vinden, maar dan weer zo'n prijsverschilletje maar dat je net zo goed de originele kan nemen voor dat beetje extra. | |
Stefan | zaterdag 19 mei 2012 @ 01:35 |
Ben wat reviews aan t lezen maar de scherpte van de video schijnt tegen te vallen. MicJack zou handig zijn en de electronische waterpas ook en de iso. En dat je simultaan kan opnemen op 2 geheugenkaartjes. Maar voor de prijs en omdat ik film zal de 5d2 nog wel een hele tijd voldoen. En ik werk toch al niet met AF | |
Stefan | zaterdag 19 mei 2012 @ 01:36 |
3rd party batterijen communiceren slecht met mn camera. Heel vaak geeft ie 50% stroom over aan maar dan is t ineens toch op | |
shiz | zaterdag 19 mei 2012 @ 01:52 |
Vandaag kwam ik ook een 1800mAh accu tegen voor m'n smartphone die origineel een 1300mAh heeft. ![]() ![]() 't Is inderdaad moeilijk te verantwoorden... nog een best prijsverschil. Je hebt voor minder dan het geld van de body only mkIII de mkII met Canon EF 70-300 L IS USM. Dan moeten die features echt zo goed als dealbreakers zijn geweest of geld niet echt rol spelen wil je de mkIII nemen. Imho. Maar ligt misschien ook net wanneer je er op welk level en met welk doel instapt. | |
Stefan | zaterdag 19 mei 2012 @ 11:00 |
Ik wil een audiomixer kopen met 2 XLR ingangen, dus daar zit a;l een headphone plug bij. Ja, een headphone op de 2 zou handig zijn maar een nieuwe camera er voor kopen. Audio gaat goed, ook met de minijack ingang zonder hoofdtelefoon. | |
Stefan | zaterdag 19 mei 2012 @ 11:30 |
Mk3 schijnt minder scherp te zijn door de lowpasfilter http://www.digifotopro.nl(...)onder-lowpass-filter ![]() | |
shiz | zaterdag 19 mei 2012 @ 14:50 |
Is dat niet hetzelfde verschil als tussen de D800 en de D800E? Op de E hebben ze ook een filter weggelaten, waardoor de beelden scherper zijn. Wel heb je dan meer last van moiré en kleurdistorsie. | |
hlmllp | zaterdag 19 mei 2012 @ 16:37 |
Maar zal een sharpen filtertje achteraf dan niet voldoen? of komen de compressie artifacts dan naar voren | |
shiz | zaterdag 19 mei 2012 @ 16:43 |
Volgens mij is het ook meer een pixelpeeping-argument dan echt iets storends of iets dat je meteen opmerkt. Denk niet dat je footage daardoor uiteindelijk minder zal ogen als eindresultaat. | |
ebeaydojraes | maandag 21 mei 2012 @ 08:50 |
eindelijk deel 3 online van de review. Geen verrassingen ten opzichte van alle voorgangers die de video functies hebben onderzocht, maar toch goed om te zien. en ja de 5D III is dus minder scherp, maar kan je aanscherpen in post. D800 is scherper maar met meer artefacten zoals de 5D II (al is t beter dan met de 5D II). En ja je kan dat custom filter gebruiken voor de D800 om ook dat te verbeteren, maar zie phillip boom review voor dat verschil. | |
bart13 | dinsdag 22 mei 2012 @ 23:06 |
Het scherpte probleem van de MKIII Is vrij eenvoudig op te lossen in post. Heb gister met de C300 gespeeld dat ding is ZIEKELIJK SCHERP gewoon eng! Maargoed wel veeeeul duurder en had toch nog vrij veel moire! | |
KaMo | woensdag 23 mei 2012 @ 00:16 |
Gaaf! Waar krijg je de kans om met de c300 te spelen? ![]() | |
Stefan | woensdag 23 mei 2012 @ 00:31 |
Hoe maak je dingen scherper in post? Ik bewerk nooit beeld na in post vooralsnog, niet de kleur en niet de scherpte Enige dat ik doe is beeld een beetje rechter zetten als dat off is | |
AceHighHugo | woensdag 23 mei 2012 @ 09:45 |
Waarom zou je dit niet doen? Beelden direct uit de camera zijn vaak erg lelijk. Geen flauw idee waarom je niet zou willen kleuren.. | |
Stefan | woensdag 23 mei 2012 @ 09:48 |
Ik heb t nog nooit gedaan, maar zou er eerst mee moeten oefenen. | |
Stefan | woensdag 23 mei 2012 @ 09:49 |
Maar voor dit soort filmpjes zie ik zelf niet wat ik aan t beeld zou moeten doen in post http://www.leidschdagblad(...)in-Cronesteyn-Leiden http://www.leidschdagblad(...)uurtschap-Tienhuizen | |
shiz | woensdag 23 mei 2012 @ 10:06 |
Op die resolutie en voor camjo-werk wil je het zo goed mogelijk 1:1 met de realiteit hebben. Lijkt me voor dat doel ook niet heel erg van belang en zou je alleen maar onnodige tijd kosten vermoed ik. Een live-broadcasting op het nieuws of van een voetbalwedstrijd kan ook niet uitgebreid gemanipuleerd worden en ziet er niet veel anders uit dan een opgenomen verslag. Maar dat het kan, is natuurlijk een gegeven. Al zou ik het wel tof vinden wanneer een nieuwsuitzending er opeens uitzag als een Avengersfilm. ![]() Enige wanneer je dan zoiets ziet is eigenlijk bij reconstructies van een ontvoering ofzo. Bij shortfilms, musicvideo's e.d. is het een wereld van verschil hoe het eruit ziet op de set, hoe je het vastlegt op camera en hoe je het terugziet op het doek. ![]() | |
Stefan | woensdag 23 mei 2012 @ 10:11 |
Ik film 24p Voor camjo is nabewerking van beeld niet belangrijk, tenzij t echt slecht is qua kleur Audio is belangrijker dat dat goed is. Verder kan ik kleurwarmte van te voren ook al instellen eventueel | |
nietzman | woensdag 23 mei 2012 @ 11:55 |
Waarom 24p voor camjowerk? | |
nietzman | woensdag 23 mei 2012 @ 11:55 |
Ik heb begin volgende maand m'n eerste shoot met C300, drie dagen op locatie fietsen schieten. Zal mij benieuwen. | |
Stefan | woensdag 23 mei 2012 @ 11:58 |
Omdat ik dat wel mooi vind. | |
nietzman | woensdag 23 mei 2012 @ 12:04 |
En in cinestyle schieten en overal een snelle grade overheen gooien niet? | |
Stefan | woensdag 23 mei 2012 @ 12:05 |
grade? | |
KaMo | woensdag 23 mei 2012 @ 12:15 |
Kleurcorrectie | |
Stefan | woensdag 23 mei 2012 @ 12:18 |
Ik doe helemaal niet aan kleurcorrectie. http://www.youtube.com/stefantetelepta#g/u Enige beeldbewerking is beeld rechtzetten zo nodig, of opnieuw een interview kaderen zo nodig | |
bart13 | woensdag 23 mei 2012 @ 18:33 |
Render je dan wel op 24p? als je filmed op 24 en rendered op 25 verzint hij dat 1ne framepje er gewoon bij. Moet zeggen dat ik er persoonlijk voor camjo werk niet zo veel in zie, maargoed dat is jouw smaak. Kreeg de kans om met de c300 te testen op mijn oude stage bedrijf. Ik film af en toe nog voor hun, kwam mijn shoulderig vast langsbrengen zodat ik niet dubbel ermee hoef te sjouwen en plots stond daar een hagel nieuwe c300. Ze gaan hem waarschijnlijk kopen, maar er is nog wel wat twijfel vooral door de moire die toch wel duidelijk aanwezig was. Wel erg fijn dat je weer XLR, ingebouwde ND filters hebt etc. Hoe je dingen scherper maakt in post verschilt per NLE pakket. Maar bij de 5dII moet je dit niet doen, heeft geen nut (over het algemeen) Heb afgelopen weekend met de samyang 14mm op een 7d gedraaid,manuele diafragma, geinig ding. Heb nog niet ge-pixel-peeped maar ziet er in 1e instantie goed uit, wel wat vertekening maargoed, tis dan ook een flinke groot hoek met een mooi bol glaswerk. btw; die rigs zijn ook handig om diverse attributen bij je te houden, alleen niet te veel tilten ![]() ![]() Met de samyang | |
shiz | woensdag 23 mei 2012 @ 18:52 |
Een rig met cupholder. ![]() ![]() C300 lijkt me wel een gaaf apparaat. Hier verder vandaag eindelijk de laatstverwachte lensadapter binnengekregen (na MD en M42, nu ook PX -> M4/3), binnenkort maar eens wat testen met de Asahi SMC Pentax-M 50mm f/1.4 en welke hack nu het best werkt. En anders toch maar die 64GB 95MB/s halen... | |
Stefan | woensdag 23 mei 2012 @ 19:37 |
Uiteraard ![]() | |
KaMo | woensdag 23 mei 2012 @ 20:15 |
24p is iets wat ik zelf ook nog eens zou moeten proberen... Heeft het filmen in 30/25 fps maar in 24p een soortgelijk effect? | |
bart13 | woensdag 23 mei 2012 @ 20:29 |
Ik denk dat je het verschil amper(niet) zult zien tbh. Maar in theorie zou het een zelfde effect moeten zijn ja. Zoals ik hierboven al zei; zorg wel dat je je post production dan ook aan past naar 30/25/24. Daarbij zal een dergelijke site als youtube je video alsnog omzetten naar 30fps NTSC op het moment dat je upload. | |
KaMo | woensdag 23 mei 2012 @ 21:11 |
Maakt het eigenlijk uit als je je camera in NTSC zou zetten, dan kan je namelijk iets meer fps filmen? | |
Stefan | donderdag 24 mei 2012 @ 00:21 |
Ik zet mn films om naar 24p, wist niet dat YT t weer opnieuw omzette, al zie ik geen verschil als ik t terugkijk op YT | |
Stefan | maandag 28 mei 2012 @ 11:11 |
Gisteren item gedraaid op t strand. Ik film zonder ND filter, maar laat t sluitertijd dienst doen als filter http://www.leidschdagblad(...)it-pinksterweekeinde Overigens met de camera en rig door de zee gelopen naar de boot en ik ging tot mn middel | |
mitchelll0181 | maandag 28 mei 2012 @ 12:44 |
en dan maar denken : Goed vasthouden!, goed vasthouden! hahaha | |
bart13 | maandag 28 mei 2012 @ 18:38 |
In princiepe niet. | |
Susteren | maandag 28 mei 2012 @ 22:11 |
Kan iemand me helpen met Filmen met 7d ![]() | |
hlmllp | maandag 28 mei 2012 @ 23:09 |
Je ziet ook alleen verschil als de framerate omlaag gaat als je een 24p filmpje omzet naar een 48 of een 92p zie je ook geen verschil. Er worden alleen identieke frames aangebracht | |
Stefan | dinsdag 29 mei 2012 @ 22:41 |
En hier is mijn RIG, alleen de FF zit er niet op![]() | |
shiz | dinsdag 29 mei 2012 @ 22:55 |
Khad nog niet eerder een camera op een rig gezien met de draagriem eraan. ![]() Toffe setup wel. ![]() Ik zag weleens van die gare oplossingen met elastiekjes voorbijkomen... ![]() | |
mitchelll0181 | dinsdag 29 mei 2012 @ 22:56 |
Magnetisch op je body evt met zon plak raampje denk ik | |
Stefan | dinsdag 29 mei 2012 @ 23:00 |
Ideaal, tussen t lopen rust een gedeelte van de rig op mn nek | |
Stefan | dinsdag 29 mei 2012 @ 23:03 |
Op een baseplate | |
shiz | dinsdag 29 mei 2012 @ 23:18 |
Hendig sjiek. ![]() | |
bart13 | dinsdag 29 mei 2012 @ 23:31 |
Moet je eens 10 posts boven die van stefan kijken, zie je er nog een ![]() | |
shiz | dinsdag 29 mei 2012 @ 23:40 |
Oh ja, true story. ![]() Nam altijd aan dat de body altijd een standalone ding was. Zo'n neckwrap is toch meer een fotografie iets, zie je niet bij videocams. Ik vind 'em nu al onhandig in de weg zitten vaak trouwens. ![]() Moet er eigenlijk eentje met zo'n clicksysteem hebben of iets. | |
Stefan | woensdag 30 mei 2012 @ 00:10 |
Nee, wil geen clicksysteem, dit is perfect Ik film niet altijd met rig, soms met statief zonder rig en soms uit de hand Maar als ik de rig heb gaat het koord om mn nek, zeker als ik zoals bij de elf fantasy fair 5 uur rondloop, dan gaat de rug naar voren, grips op mn buik en rust een klein gedeelte van het geheel op mn nek en kan het nooit vallen. | |
bart13 | woensdag 30 mei 2012 @ 00:22 |
Meestal draai/knoop ik de strap aan de rig, mocht de mount breken of wat dan ook dan hangt hij hopelijk nog aan de rods. De strap moet absoluut niet in de weg zitten. Vaak laten ze hem in studio's of geregiseerd werk weg omdat er dan zoveel zooi omheen zit gebouwd. | |
Stefan | woensdag 30 mei 2012 @ 12:37 |
Ja, met studio zit ie de meeste tijd op een statief | |
Stefan | donderdag 31 mei 2012 @ 18:05 |
Overigens gebruik de riem als ik geen rig heb ook als soort steadycam, door m straks tegen mn nek te trekken camera voor me uit | |
MrManuel | vrijdag 1 juni 2012 @ 21:34 |
Ik ben eigenlijk van plan om eens te gaan uitproberen hoe clips opnemen nou precies in z'n werk gaat.. ![]() | |
Stefan | vrijdag 1 juni 2012 @ 22:24 |
Je laat iemand optreden Je neemt het op Je monteert het | |
shiz | vrijdag 1 juni 2012 @ 23:31 |
Nu toch maar de Sandisk 64GB 95MB/s besteld. ![]() | |
nietzman | vrijdag 1 juni 2012 @ 23:32 |
Neem aan 'ie van een clip wel iets meer wil maken dan een camjo registratie. [ Bericht 7% gewijzigd door nietzman op 01-06-2012 23:37:59 ] | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 00:14 |
Dan is dit nog steeds de basis ![]() | |
shiz | zaterdag 2 juni 2012 @ 00:24 |
Lights? Camera's rolling? ACTION! | |
nietzman | zaterdag 2 juni 2012 @ 00:26 |
Nee, dan is je verhaal de basis. | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 00:45 |
Het ligt er maar net aan wat voor soort clip je wil maken De beste clips zijn imho de clips waar je de artiest niet eens ziet | |
nietzman | zaterdag 2 juni 2012 @ 00:47 |
Precies, en dan is een gefilmd optreden dus niet je basis. | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 00:53 |
Oke Dan is het Camera aan Monteren De band is niet eens nodig dus per se. Spike Jonze deed t ook meestal zonder. ![]() | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 00:54 |
Een plan hebben is wel handig trouwens. Als je weet welke style je wilt en een idee is al de helft van je clip | |
nietzman | zaterdag 2 juni 2012 @ 01:01 |
Hoe zeg je nou niet hetzelfde, kwast. | |
bart13 | zaterdag 2 juni 2012 @ 01:10 |
- Pre production Opdracht Concepten Script Storyboard Draaiboek Callsheet -Production Uitvoeren van draaiboek -Post production Inladen Monteren Color correcten Exporteren Distrubuteren Wss een paar vergeten, tis al laat. | |
MrManuel | zaterdag 2 juni 2012 @ 01:40 |
Thanks all.. Gaat me waarschijnlijk lang niet lukken maar wil het binnenkort toch een keer proberen. Om zoiets te maken: alleen dan zonder gepraat, en als clip. ![]() ![]() | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 01:54 |
Ja, maar t hoeft niet zo ingewikkeld, je kan ook random beelden gebruiken en er een clip van maken. Net wat je wil | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 02:03 |
Vrij ambitieus idd maar kan mooi worden. Wat voor muziek is t? | |
shiz | zaterdag 2 juni 2012 @ 02:06 |
Whut? Een maandenproject? Ik mag toch hopen van niet hoor hey. ![]() | |
Susteren | zaterdag 2 juni 2012 @ 09:37 |
WHLOAAAAAAAA ![]() EINDELIJK SLOMO OP DE 5D mk2! | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 10:16 |
Wil niet lullig doen maar het is een artikel uit 2009 | |
bart13 | zaterdag 2 juni 2012 @ 12:39 |
Tja kan, je kan ook gewoon webcam op de band richten en recorden, een plaatje op het beeld toveren of geen clip maken. Ik zou daar persoonlijk dus niet voor kiezen. Veel artiesten brengen een boodschap over met hun liederen en het is aan de filmmaker die te vertalen naar beeld. p.s. Susteren, kijk eens naar twixtor. Met wat oefening kun je daar ook redelijk wat mee bereiken. | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 12:46 |
met Twixtor en 60 fps kun je heel mooi slomotion naar 5 procent, met 24 fps kan je dat niet zonder dat t lelijk wordt. Maar hoevaak heb je 3% slomo nodig | |
nietzman | zaterdag 2 juni 2012 @ 13:45 |
Erm, een shot op 60fps van beweging op een drukke achtergrond zal Twixtor eerder verneuken dan een 25fps shot van beweging op een egale achtergrond. En dan nog is 5% een lastige. | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 13:49 |
Ik heb 24 fps wat ik wil vertragen, shots van een vallende gevel en een ruit die wordt ingegooid | |
nietzman | zaterdag 2 juni 2012 @ 13:57 |
'kay, dan is het een beetje trial and error, Twixtor gaat vaak over z'n nek van vlakken die over elkaar heen lopen. Daar kun je ook nog wat om heen met wat roto-werk, maar dat is natuurlijk ridicuul arbeidsintensief. | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 15:02 |
Vooralsnog vertraag ik t beeld gewoon in t programma zelf, tis niet zo mooi als 2000 fps bewerken in twixtor maar mij gaat t altijd in de eerste plaats op t verhaal | |
Susteren | zaterdag 2 juni 2012 @ 19:49 |
In mijn geval (voor een downhill film) is twixtor redelijk ongeschikt aangezien de spaken dan helemaal gaan trippen. | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 20:16 |
Ik heb geen ervaring met twixtor, misschien gewoon proberen? | |
Susteren | zaterdag 2 juni 2012 @ 20:21 |
jep | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 20:22 |
Zijn er nog meer programmas dan twixtor die het kunstje doen? | |
Susteren | zaterdag 2 juni 2012 @ 20:26 |
ja, oa. AE en FCP, het heet daar smooth motion oid | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 20:27 |
5d footage en twixtor Dit is wel mooi https://vimeo.com/14873213 | |
nietzman | zaterdag 2 juni 2012 @ 20:34 |
![]() | |
nietzman | zaterdag 2 juni 2012 @ 20:39 |
FCP komt er niet bij in de buurt, de time remapping van AE wil inderdaad nog wel eens afdoende zijn. Maar imo levert een 3rd party tool Twixtor nog altijd de beste resultaten. | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 20:39 |
Ik weet hoe het eruit kan zien, ik heb t alleen nog nooit zelf gedaan | |
Susteren | zaterdag 2 juni 2012 @ 20:46 |
Je ziet bijv. bij de benen dat er gewoon te weinig frames zijn om een goede slomo te creëren. Dit zal bij de spaken van een fiets nog veel erger zijn, vandaar dat het toch warsch. een 60d voor mij wordt vanwege de 60fps ![]() | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 20:47 |
Maar ga je zoveel in slomotion monteren dat je per se een 60 fps toestel wil? | |
Susteren | zaterdag 2 juni 2012 @ 20:52 |
Jep, kijk maar eens ![]() Zoiets gaat het worden, zelf heb ik jarenlang ervaring als fotograaf maar sinds een paar jaar ben ik ook aan het experimenteren met videografie (een hele tijd geleden had ik nog een 550d, maar toen ik hem had verkocht en een 1d wilde aanschaffen ben ik opgelicht: het toestel was nooit geleverd, dus vandaar dat ik een hele tijd zonder camera zat). Een paar vrienden van me behoren tot de top van de Nederlandse downhillers, vandaar dat we op dit idee kwamen ![]() | |
nietzman | zaterdag 2 juni 2012 @ 21:07 |
Volgens mij zijn die shots geschoten op een RED Epic, daghuur iets van 800¤. | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 21:50 |
25 fps in slomo https://vimeo.com/17975081 Maar een auto is natuurlijk makkelijker dan een fiets | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 21:54 |
Dit vind ik echt mooi | |
Susteren | zaterdag 2 juni 2012 @ 22:02 |
Jep, kijk maar eens Haha een van de vetste behind the scenes imho | |
Susteren | zaterdag 2 juni 2012 @ 22:02 |
Jep, en dat is dan weer opgenomen in 60p | |
nietzman | zaterdag 2 juni 2012 @ 22:10 |
Ik wou eigenlijk voor m'n werk en een fashion shoot volgende week een Epic huren, durfde het alleen op zo'n korte termijn niet aan. Je wil toch wat meer met een camera oefenen voordat je 'm op een shoot dropped, en het zou meteen net iets te veel eisen aan gaffer en post stellen. | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 22:12 |
Ja, heel jammer dan de 5D mk2 dat niet heeft en ook niet zal krijgen | |
nietzman | zaterdag 2 juni 2012 @ 22:20 |
60fps op 720p is anders ook niet heilig. | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 22:27 |
Voor een doorsnee bedrijfsfilm of repo op internet of tv zal t prima resultaten opleveren toch? | |
nietzman | zaterdag 2 juni 2012 @ 22:39 |
Klopt, maar daarin heb je natuurlijk ook minder snel de behoefte aan een theatraal slowmotion shot. Ik zou er in bepaalde situaties eerder voor kiezen een bak licht op een onderwerp te gooien en met een korte sluitertijd in 25fps/1080 schieten, dan in 60fps/720. Verder zit ik vanwege m'n werk wel wat meer op picture quality. Soms moet de trukendoos open om grappen als noise, banding en moiré te voorkomen. | |
Stefan | zaterdag 2 juni 2012 @ 23:01 |
Ik heb zes shots die ik wel in ultraslomo zou willen bewerken voor een docu die ik wil maken maar voor mn doorsnee werk zal ik t niet nodig hebben. Maar mn volgende camera wordt weer een canon, die MK3 ws of misschien is er over een jaar wel weer een andere en soms zal t idd wel mooi zijn als je utra slowmo kan. Maar volgende stappen worden ws 60 fps 1080 of 200 fps Lijkt me vooral kwestie van software Maar bij moet t niet afleiden van mn verhaal dus t zal vooral voor de mooi zijn [ Bericht 18% gewijzigd door Stefan op 02-06-2012 23:06:40 ] | |
Susteren | zondag 3 juni 2012 @ 09:40 |
RED en color correction / grading ![]() Die dynamic range, echt gewoon ![]() | |
Susteren | zondag 3 juni 2012 @ 09:47 |
Jep, ik heb zelfs even naar de nieuwe alpha's zitten kijken (ondanks dat ik écht een canon fan ben ![]() En ja, de effective pixels bij een 1080p opnamen op een dslr is nogsteeds ![]() | |
Susteren | zondag 3 juni 2012 @ 09:58 |
Nouja, nu ik films opgenomen met de a77 zie (movie mode is exact het zelfde als de a65), ben ik toch wel redelijk overtuigd! En hij heeft 60fps @ 1080p ![]() Wat vinden jullie van deze camera? En is het het waard om mijn huidige 70-200 f2.8 van canon te verkopen voor een swap naar sony? | |
MrManuel | zondag 3 juni 2012 @ 11:25 |
Mega vet! | |
hlmllp | zondag 3 juni 2012 @ 12:13 |
Magic Bullet Looks zocht ik dus al een hele tijd naar, thnx ![]() | |
Susteren | zondag 3 juni 2012 @ 12:23 |
Als je het gaat gebruiken wel met mate doen he ![]() ![]() | |
Stefan | zondag 3 juni 2012 @ 12:33 |
De filmer had ook kunnen zorgen voor ie opnam om de kleuren beter te filmen ipv achteraf t zo extreem te bewerken. | |
nietzman | zondag 3 juni 2012 @ 12:50 |
Nee, altijd zo neutraal mogelijk filmen, liefst in cinestyle, zodat je later nog alle kanten op kan. Aan je kleurinstellingen van je camera kutten is net zoiets je fototoestel op sepia instellen. En hlmllp; beter ga je met Colorista aan de slag. | |
Stefan | zondag 3 juni 2012 @ 12:57 |
Maar zo flets als in t voorbeeldfilmpje hoeft t niet te zijn | |
Susteren | zondag 3 juni 2012 @ 13:45 |
Jawel hoor, hoe fletser hoe beter! | |
bart13 | zondag 3 juni 2012 @ 14:42 |
(over het algemeen)Hoe fletser hoe meer details er over blijven in de lichtere en donkere gebieden en dus betere kwaliteit. Het bereik van een camera van donker naar licht in 1 shot heet dynamisch bereik. Er zitten voor en nadelen aan, zoals ons hele leven werkt ![]() | |
bart13 | donderdag 7 juni 2012 @ 14:39 |
FF op 1080P zetten natuurlijk. | |
shiz | donderdag 7 juni 2012 @ 14:59 |
Nice! ![]() Ik ga maar eens kijken wat ik qua video kan. Ik heb gisteren m'n SDXC Sandisk Extreme Pro 64GB 95MB/s binnengekregen. Geen schrijffouten gedoe of iets dergelijks meer op m'n GH2 en Driftwood heeft net een nieuwe fijne hack uitgebracht: Cluster V3. Nu alleen nog tijd vinden om test footage te schieten en editten onder de knie te krijgen. The first babysteps. ![]() | |
Susteren | donderdag 7 juni 2012 @ 16:57 |
Wow, voor documentary is die continue af echt handig! | |
Drommelsch85 | donderdag 7 juni 2012 @ 22:43 |
Hieronder wat ik ooit van ruwe GoPro footage heb gebakken en met Twixtor heb bewerkt... je ziet dus wel een aantal 'glitches', maar ben tevreden met het eindresultaat. | |
Stefan | donderdag 7 juni 2012 @ 22:47 |
Welke instellingen gefilmd? | |
shiz | donderdag 7 juni 2012 @ 22:50 |
Zal dan wel of 1080p = 1920×1080 pixels (16:9), 30 fps, 15 Mbit/s data rate; óf 720p = 1280×720 pixels (16:9), 60 fps, 15 Mbit/s data rate zijn geweest. Verder valt er weinig in te stellen natuurlijk bij een GoPro. ![]() | |
Drommelsch85 | donderdag 7 juni 2012 @ 22:50 |
Behalve spotmeting, NTSC of PAL en resolutie valt er aan een GoPro niet zoveel in te stellen, maar was dacht ik 1080p/25. Om het met Twixtor zo goed mogelijk te krijgen heb ik een tutorial gevolgd. | |
kanovinnie | donderdag 7 juni 2012 @ 22:51 |
Hoe stel je bij een gopro 60 fps en 30 fps in? Wil zaterdag met MTB'en een gopro mee. | |
Drommelsch85 | donderdag 7 juni 2012 @ 22:51 |
![]() | |
Drommelsch85 | donderdag 7 juni 2012 @ 22:52 |
Even de opties stap voor stap doorlopen met behulp van de manual. Vergeet trouwens geen firmware update te doen, voor de originele GoPro HD hero die ik had maakte dat een hoop verschil. | |
shiz | donderdag 7 juni 2012 @ 22:54 |
Ze zijn wel tof. Ik doe af en toe weer eens een poging er eentje te winnen. ![]() | |
Stefan | donderdag 7 juni 2012 @ 22:54 |
Weer wat geleerd: Voor bepaalde onderwerpen wel handig, doe liever manual focus maar bij snelle interviews zit ik er soms net naast omdat ik niet eerst kan scherpstellen en dan pas kan filmen, soms film je en heb je 1 kans | |
Drommelsch85 | donderdag 7 juni 2012 @ 23:00 |
En bij welke sites doe je zoal een gok? | |
shiz | donderdag 7 juni 2012 @ 23:01 |
Die van GoPro zelf. Daily giveaway of everything they make. ![]() Heb ook wel 'Nederland' voorbij zien komen... Alleen mijn naam ontbreekt telkens. | |
nietzman | vrijdag 15 juni 2012 @ 21:55 |
Net twee dagen shoot met een C300 achter de rug. _wauw_ | |
Stefan | vrijdag 15 juni 2012 @ 22:14 |
Hoe duur is ie als je m koopt? 18000 euro? Mooie beelden wel http://www.dpreview.com/news/2011/11/4/canoneoscinema | |
Stefan | vrijdag 15 juni 2012 @ 22:15 |
Wel de lelijkste camera ooit | |
nietzman | vrijdag 15 juni 2012 @ 22:25 |
Ja we kunnen niet allemaal een blackmagic camera zijn hè. 15K kost 'ie, maar we filmen bijna altijd met een veelvoud van dat bedrag aan glas. | |
Stefan | vrijdag 15 juni 2012 @ 22:37 |
Zag laatst iemand ermee filmen in Amsterdam , was een project Nijntje de Wereld Rond | |
Susteren | zondag 17 juni 2012 @ 18:42 |
Als de Blackmagic een 60p mode had was ik verkocht, maar het ontbreken hiervan is van te groot belang voor slow-motion, heel jammer. | |
nietzman | zondag 17 juni 2012 @ 20:49 |
Laat me dan maar even een knuppel tegen die eerdere vermoeiende discussie aangooien; 60fps ís geen slowmotion. Huur een dedicated Phantom oid als je iets wil vertragen. | |
KaMo | zondag 17 juni 2012 @ 22:04 |
Of een epic, 120 fps bij Hd ![]() | |
nietzman | zondag 17 juni 2012 @ 22:47 |
Of kijk het kunstje van deze eikels af; | |
shiz | maandag 18 juni 2012 @ 02:15 |
Of deze gasten: http://www.youtube.com/user/theslowmoguys (Deze vid heeft ruim 16 miljoen views ![]() | |
KaMo | maandag 18 juni 2012 @ 08:10 |
Geweldig ![]() Die eerste keer ook vol op zijn buik, prachtig gewoon! | |
Susteren | maandag 18 juni 2012 @ 22:05 |
Is er een hoorbaar verschil tussen zoom h1 + videomic of de rode videomic direct in een 600d icm. magic lantern? | |
Susteren | maandag 18 juni 2012 @ 22:15 |
En is HD footage van een compact camera (bijv. een powershot) te combineren met die van een 600d wanneer je kleurcorrecties gaat uitvoeren? Is er een neutral/flat color profile op een powershot? En is het verschil in videokwaliteit/kleuren merkbaar voor het normale publiek? Ik hang mijn dslr met L glas erop namelijk niet graag aan een cable cam, en wil daar graag een compact camera voor gebruiken. | |
KaMo | maandag 18 juni 2012 @ 22:42 |
Dat verschil ga je zien, maar bruikbaar is het zeker. Hoe vaak zie je dat ze in televisie shows switchen naar een GoPro? Vrij vaak, dus het zal prima te combineren zijn (ik heb ook goedkope camcorders gecombineerd met DSLR in een project waar ik nu aan werk)
| |
Susteren | maandag 18 juni 2012 @ 23:10 |
Als het zo gaat: dslr shot (3 seconden) > compact shot (5 seconden) > dslr shot (6 seconden) En wanneer de video ongeveer even scherp is gemaakt (dmv. sharpen / blur), en met kleurcorrectie de video ongeveer de zelfde kleur heeft, zou iemand dit dan merken? | |
Stefan | maandag 18 juni 2012 @ 23:16 |
Ligt eraan wie die iemand is. Een doorsnee iemand ziet niet eens het verschil tussen HD en DV | |
hlmllp | maandag 18 juni 2012 @ 23:32 |
Je kan beter de zoom h1 als mic gebruiken zonder die videomic. De zoom h1 geeft trouwens heel mooi geluid. | |
Susteren | dinsdag 19 juni 2012 @ 09:27 |
of een Tascam DR-05 ![]() | |
KaMo | donderdag 21 juni 2012 @ 02:08 |
![]() | |
Stefan | donderdag 21 juni 2012 @ 11:48 |
Ik vind de kleuren erg flets, is dat een keuze? | |
KaMo | donderdag 21 juni 2012 @ 12:23 |
Was nodig, er was veel verschil in de footage, op de film dag was het qua zon nogal wisselvallig namelijk. En het team en ik vonden deze stijl allemaal wel tof ![]() | |
merino | donderdag 21 juni 2012 @ 12:26 |
Of gewoon de Sony FS700 voor minder dan de helft van het geld @ 240fps in HD | |
Susteren | zondag 24 juni 2012 @ 17:39 |
http://www.linkdelight.co(...)ount-USB-Socket.html Dit is toch gewoon een v-lock adapter he? Er staat Sony BD? Misschien een tip, spotgoedkoop! Zelfs met aansluiting om direct je 5d / 7d / 60d aan te sluiten. Ze hebben daar ook een goedkope cage (90 dollar) voor je spiegelreflex. Nice website, graag had ik zo'n fancier ENG style statief gekocht, maar dat risico wil ik niet nemen met de douane (en hun woekerprijzen) ![]() | |
shiz | zondag 24 juni 2012 @ 17:51 |
Grappig. ![]() Ik kwam ook al veel van LinkDelight tegen op Ebay trouwens... En die Triopo tri-/monopods zien er wel geinig uit... | |
Susteren | zondag 24 juni 2012 @ 17:55 |
En een optie als je een rig hebt: http://www.dslrtriggers.c(...)duct&product=9545014 Zeer sjiek product, lekker simpel! Zo hoef je niet de hele tijd op de camera de knop in te drukken, maar kun je gewoon je handen aan je handles houden. | |
Stefan | zondag 24 juni 2012 @ 23:39 |
Alleen focus, iso, sluiter, zoom moet je nog steeds handmatig doen, dus om t knopje in te drukken van rec is geen moeite | |
Susteren | maandag 25 juni 2012 @ 07:06 |
Als de instellingen eenmaal goed zijn scheelt het toch moeite, en het scheelt misschien zelfs shots die je zou missen als je niet meteen kon opnemen. En focus is ook in de buurt van de grips met een follow focus. | |
Stefan | maandag 25 juni 2012 @ 10:42 |
Mijn instellingen veranderen per shot. Maar ik film 80% buiten. | |
nietzman | maandag 25 juni 2012 @ 12:27 |
Als je niet camjoot maak je vaak een reeks aan dezelfde shotjes. | |
shiz | dinsdag 26 juni 2012 @ 19:12 |
Zojuist de 650D in handen gehad (Saturn AT). De STM-lenzen waren er nog niet (was vooral benieuwd naar de 40mm pancake), dus de standaard 18-55mm IS II zat erop, maar die autofocus tijdens video is nou niet echt om over naar huis te schrijven. Ik hoop dat het aan de jonge firmware ligt en dat dat nog beter wordt, want het hebben is een, dat het ook nog bruikbaar is en een reden kan zijn richting deze camera te swingen een tweede. Het scherm zelf verder en de touchgevoeligheid is wel echt goed en kan me voorstellen dat dat heel fijn werkt. Goede toevoeging om via het quickmenu alles met een aanraak van je vinger snel te kunnen veranderen. Verder is de aparte movie-stap wel handig zodat je je verschillende modes niet alleen bij foto, maar ook bij video hebt. Of het de meerprijs t.o.v. een 550D (was vandaag met kitlens 449,-)/600D waard is weet ik eerlijk gezegd niet, maar het is wel weer eens iets anders. | |
Stefan | dinsdag 26 juni 2012 @ 19:15 |
Ik ga even op zoek naar een lens die zo rond de 200mm komt, heb t niet vaak nodig maar zijn wel momenten dat t handig is, ff 2e handsje zoeken | |
shiz | dinsdag 26 juni 2012 @ 19:21 |
Had je er al eentje in mind dan? De Canon 70-300mm IS ofzo? | |
Stefan | dinsdag 26 juni 2012 @ 22:40 |
Geen idee, wat doen die 2e hands? | |
shiz | dinsdag 26 juni 2012 @ 22:46 |
Zo'n 275,- als ik dat zo bekijk... (bij Foka nieuw 459,-) | |
Stefan | dinsdag 26 juni 2012 @ 22:48 |
Hoe zit het met 50mm 1,8F als je het op 1,8f zet, heb je dan een klein scherptegebied? | |
shiz | dinsdag 26 juni 2012 @ 22:54 |
Dat is wel het doel erachter ja. ![]() Met de 600D + 50mm f/1.8 weleens een foto gemaakt. Voor jou misschien wel interessant op interview afstand zo'n beetje en dan met een 'prop' pistool voor me uit zwaaiend en de achtergrond een bos. M'n hand met wapen en het bos is blurry, alleen m'n hoofd zit in het scherptegebied. Doe je een stap naar voren of naar achteren, kom je inderdaad moet je inderdaad compenseren, want anders valt je onderwerp buiten dat scherptegebied. Hier een voorbeeld gegoogled dat erop lijkt: ![]() [ Bericht 22% gewijzigd door shiz op 26-06-2012 23:00:54 ] | |
LeNick | dinsdag 26 juni 2012 @ 22:56 |
Dagprijs?? ![]() | |
shiz | dinsdag 26 juni 2012 @ 23:01 |
Saturn AT, hè! ![]() Viel me trouwens mee dat er geen run op was, lagen er nog ruimschoots vanmiddaglaat. ![]() 650D moet trouwens 899,- doen. Pfff... (niet eens met 18-135mm maar 18-55mm IS II). | |
LeNick | dinsdag 26 juni 2012 @ 23:02 |
Oh.. crap.. ![]() | |
Stefan | woensdag 27 juni 2012 @ 12:49 |
Het gaat me vooral om of ik bij genoeg afstand genoeg scherptegebied heb en niet alleen een neus. Dan is de 1,8f handig bij avondlicht te gebruiken voor interviews | |
Stefan | woensdag 27 juni 2012 @ 13:22 |
http://www.vergelijk.nl/o(...)_5_6_iii/specs.rhtml wat is t verschil tussen deze 2? http://www.vergelijk.nl/o(...)00mm_f_4_5_6_is_usm/ ow wacht, IS is t verschil | |
Stefan | woensdag 27 juni 2012 @ 13:24 |
game of | |
Mirjam | woensdag 27 juni 2012 @ 13:24 |
volgens mij heeft de onderste een eigen scherpstelmotor, de bovenste niet. vandaar ook het grote prijsverschil |