Ik vroeg eigenlijk naar ervaringen van betrokkenen zelf. Dit soort reacties is de reden waarom mensen die zich al kwetsbaar voelen, niet meer posten. Dat is ook de reden waarom het stiller is geworden in TRU. Dat is jammer.quote:Op woensdag 11 april 2012 10:56 schreef Ratelslangetje het volgende:
Krijgen we die onzin weer.
Nieuwetijdskinderen
Je zou TRUth-ers bijna nieuwetijdsinternetters kunnen noemen zo gevoelig zijn ze..quote:Op woensdag 11 april 2012 12:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
(en ik weet het, er wordt ook wel overgevoelig gereageerd, maar ja, zo zijn TRUth-ers, lieve mensen, maar met eigenaardigheden. )
Ach een label meer of minder maakt niet uit, zo kun je ook vandaag boomknuffelaar, xenofoob, extremist, tokkie oid wezen, als je maar op het juiste subforum post van FOK!quote:Op woensdag 11 april 2012 12:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik vroeg eigenlijk naar ervaringen van betrokkenen zelf. Dit soort reacties is de reden waarom mensen die zich al kwetsbaar voelen, niet meer posten. Dat is ook de reden waarom het stiller is geworden in TRU. Dat is jammer.
Natuurlijk mag je het onzin vinden, maar dan kun je beter niet posten, zodat dit soort topics niet dood slaat. (en ik weet het, er wordt ook wel overgevoelig gereageerd, maar ja, zo zijn TRUth-ers, lieve mensen, maar met eigenaardigheden. )
Mogelijk. Ander zijde zou dan wezen dat de oudetijdskinders botte boeren zijn, die er alleen op uit zijn andermans gevoelens af te kraken. Zal dus ook wel niet zo'n vaart lopen nietwaar?quote:Op woensdag 11 april 2012 12:42 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Je zou TRUth-ers bijna nieuwetijdsinternetters kunnen noemen zo gevoelig zijn ze..
Zo voelen ze dat soms wel...quote:Op woensdag 11 april 2012 12:47 schreef Bastard het volgende:
[..]
Mogelijk. Ander zijde zou dan wezen dat de oudetijdskinders botte boeren zijn, die er alleen op uit zijn andermans gevoelens af te kraken. Zal dus ook wel niet zo'n vaart lopen nietwaar?
Misschien is het een combinatie? Er zijn kenmerken die je kan bestuderen en dan kan zeggen "adhd" of "huilbaby", "leven op emotie en niet op ratio" "motorische problemen" "bang voor dingen die wij niet zien" , dat zijn gewoon kenmerken die je kan testen en beoordelen, daar komt een bepaald kind uit, je kan het moeilijk lerend noemen, of adhdér, autistisch maar je zou het ook nieuwetijdskind kunnen noemen als je dat wilt. Voor mij blijft het kind dan nog steeds een uniek persoon, net als ieder ander, en net als ieder ander heb je een bepaalde omgang afgestemd op dat kind nodig.quote:Op woensdag 11 april 2012 13:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Zo voelen ze dat soms wel...
Maar goed, ontopic:
zijn er mensen die ervaring hebben met zg. nieuwetijdskinderen? Zijn er ouders die door deze benadering zijn geholpen? Of ouders die juist tot de tegengestelde conclusie komen?
Zijn al die labels, adhd, autisme, whatever inderdaad maar labels om schijnbaar moeilijke kinderen in hokjes te plaatsen? Is het andersom? Is 'nieuwetijdskind' een label juist om problematisch gedrag te verdoezelen of goed te praten?
Mooie post!quote:Op woensdag 11 april 2012 16:49 schreef mousy31 het volgende:
Ik denk dat het komt (steeds meer nieuwetijdskinderen) door te veel prikkels om ons heen.
Dat de hersenen van de kinderen overwerkt zijn. (Het is een soort gevoel wat ik over dit onderwerp heb dat ik omschrijf en dat is moeilijk.)
Door dat de hersenen zo overladen worden met prikkels/ beelden zou dat wel eens voor een soort "kortsluiting" in de hersenen kunen zorgen, waardoor de kinderen de dingen anders beleven, gevoelliger zijn voor de wereld om hen heen.
Dingen gaan zien, dingen waarnemen die er misschien wel helemaal niet zijn, een soort verstoring door al die prikkels invloeden etc
Kijk om je heen er is ook zoveel invloed overal .
Vroeger toen ik kind was speelde ik buiten en kwam s'avond moe maar voldaan van t spelen thuis. Je ging eten en daarna douchen ff tv kijken en naar bed.
Tegenwoordig spelen veel kinderen niet meer buiten en steeds meer word er gedaan met computers, ook lessen op school worden tegenwoordig met computers gedaan.
Misschien heeft het ook wel met de straling te maken die van electrische apparaten afkomen. Vroeger stonder enkel een radio in huis en later een tv.
Kijk eens in je eigen huis hoeveel electronisch apparatuur er in je huis staat. En ook zijn overal mobiele telefoon masten geplaatst daar komt straling vanaf dus wie weet zijn onze kinderen daarom wel gevoelliger.
De normale levensenergie die van de aarde afkomt is verstoord.
Zag vandaag iets heel interessants op discovery world en dat was met Morgan Freeman het ging over de Godhelm.
Ze zette bij het proefpersoon de helm op en sloten allerlei draadjes aan en gaven aan 1 kan van haar hersenen een magnetisch veld , zij ervaarde op dat moment dat er "mensen"om haar heen waren ze kon ze tellen. Ze ervaarde er 5 , maar er was niemand,(ze zat in een afgesloten donkere kamer) alleen omdat op dat moment dat gedeelte van haar hersenen gestimuleerd werden zag zij ze om zich heen. Daar komt mn gevoel of idee dus weg over dit onderwerp.
Dus wie weet wat al die electronische shit om ons heen met de hersenen doet.
Heb hier een filmpje waar het experiment in te zien is
Vooral dat laatste idd.. maar helaas kun je dat veel breder opmerken. Denk een Mauro, of de asielzoeker die gisteren zelfmoord pleegde omdat hij werd uitgezet zodat zn kinderen hopelijk toch mogen blijven. Niemand die zich lijkt te bekommeren, maar alleen mee bemoeien.quote:Op donderdag 12 april 2012 11:53 schreef mousy31 het volgende:
Las net een artikel in de telegraaf , weet niet of t echt in dit topic past maar het gaat over een kindje met een hechtings stoornis die zn knuffel kwijt is en dat de politie meehelpt met het zoeken.
Als ik dan echter de reacties lees word ik niet vrolijk.
http://www.telegraaf.nl/b(...)knuffelpingun__.html
Er is dus duidelijk geen plek voor bijzondere kinderen in deze samenleving.
Vroeger was er solidariteit. Wij leren van de overheid dat anderen die gebruik maken van algemene middelen, slecht zijn. Ondertussen hebben zij een mandaat om te bezuinigen op die mensen.quote:Op donderdag 12 april 2012 11:53 schreef mousy31 het volgende:
Las net een artikel in de telegraaf , weet niet of t echt in dit topic past maar het gaat over een kindje met een hechtings stoornis die zn knuffel kwijt is en dat de politie meehelpt met het zoeken.
Als ik dan echter de reacties lees word ik niet vrolijk.
http://www.telegraaf.nl/b(...)knuffelpingun__.html
Er is dus duidelijk geen plek voor bijzondere kinderen in deze samenleving.
Joh,ik merk het bij mezelf. Als ik vroeger moest wachten, op de bus, op het postkantoor, gemeentehuis, whatever. Dan wachtte je gewoon.quote:Op donderdag 12 april 2012 11:40 schreef mousy31 het volgende:
Dank je wel
Ik merk het dus ook bij mn zoon als hij zich verveeld. Dan gaat hij echt negatief aandacht lopen trekken e.d.
Maar zelf heb ik ook last van veel prikkels als ik bijv een verjaardag heb ben ik daarna doodmoe er komt dan ineens zoveel op me af en ook dat mensen allemaal doorelkaar praten k word er soms letterlijk gek van net of mn hoofd zegt en nu heb ik kortsluiting. Mn hoofd is dan vol.
Sorry.quote:Op woensdag 11 april 2012 12:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik vroeg eigenlijk naar ervaringen van betrokkenen zelf. Dit soort reacties is de reden waarom mensen die zich al kwetsbaar voelen, niet meer posten. Dat is ook de reden waarom het stiller is geworden in TRU. Dat is jammer.
Ik mag heus wel posten dat het onzin is.quote:Natuurlijk mag je het onzin vinden, maar dan kun je beter niet posten, zodat dit soort topics niet dood slaat. (en ik weet het, er wordt ook wel overgevoelig gereageerd, maar ja, zo zijn TRUth-ers, lieve mensen, maar met eigenaardigheden. )
Vroeger was het gewoon een (heel) rustig of strontvervelend en onhandelbaar gedrag, tegenwoordig noemt men het een speciaal karakter mits je na het juiste geboortejaar bent geboren.quote:Op woensdag 11 april 2012 13:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Zijn al die labels, adhd, autisme, whatever inderdaad maar labels om schijnbaar moeilijke kinderen in hokjes te plaatsen? Is het andersom? Is 'nieuwetijdskind' een label juist om problematisch gedrag te verdoezelen of goed te praten?
Of men was niet wijzer vroeger en nu wel?quote:Op donderdag 12 april 2012 20:40 schreef Ratelslangetje het volgende:
Vroeger was het gewoon een (heel) rustig of strontvervelend en onhandelbaar gedrag, tegenwoordig noemt men het een speciaal karakter mits je na het juiste geboortejaar bent geboren.
Elke generatie heeft prikkels te verwerking door de vooruitgang. De kinderen/jongeren van nu hebben het op vele gebieden veel makkelijker als toen ik kind was. Geen rekenmachientjes maar zelf ploeteren op de sommen, geen internet om iets makkelijk op te zoeken maar boeken doorworstelen en er zelfs voor naar de bieb moeten fietsen in weer en wind. Wat een prikkels en wat een stress afentoe.quote:Op woensdag 11 april 2012 16:49 schreef mousy31 het volgende:
Ik denk dat het komt (steeds meer nieuwetijdskinderen) door te veel prikkels om ons heen.
Dat de hersenen van de kinderen overwerkt zijn. (Het is een soort gevoel wat ik over dit onderwerp heb dat ik omschrijf en dat is moeilijk.)
Door dat de hersenen zo overladen worden met prikkels/ beelden zou dat wel eens voor een soort "kortsluiting" in de hersenen kunen zorgen, waardoor de kinderen de dingen anders beleven, gevoelliger zijn voor de wereld om hen heen.
Fantaseren is kind eigen.quote:Dingen gaan zien, dingen waarnemen die er misschien wel helemaal niet zijn, een soort verstoring door al die prikkels invloeden etc
Kijk om je heen er is ook zoveel invloed overal .
Ik zie genoeg kinderen buitenspelen hoor, en de jeugd hangt gewoon wat rond.quote:Vroeger toen ik kind was speelde ik buiten en kwam s'avond moe maar voldaan van t spelen thuis. Je ging eten en daarna douchen ff tv kijken en naar bed.
Tegenwoordig spelen veel kinderen niet meer buiten en steeds meer word er gedaan met computers, ook lessen op school worden tegenwoordig met computers gedaan.
Dan moeten volwassenen daar ook last van hebben.quote:Misschien heeft het ook wel met de straling te maken die van electrische apparaten afkomen. Vroeger stonder enkel een radio in huis en later een tv.
Kijk eens in je eigen huis hoeveel electronisch apparatuur er in je huis staat. En ook zijn overal mobiele telefoon masten geplaatst daar komt straling vanaf dus wie weet zijn onze kinderen daarom wel gevoelliger.
De normale levensenergie die van de aarde afkomt is verstoord.
Invloed van electriciteit slaat op elk levend wezen, mens en dier. Zelfs planten.quote:Zag vandaag iets heel interessants op discovery world en dat was met Morgan Freeman het ging over de Godhelm.
Ze zette bij het proefpersoon de helm op en sloten allerlei draadjes aan en gaven aan 1 kan van haar hersenen een magnetisch veld , zij ervaarde op dat moment dat er "mensen"om haar heen waren ze kon ze tellen. Ze ervaarde er 5 , maar er was niemand,(ze zat in een afgesloten donkere kamer) alleen omdat op dat moment dat gedeelte van haar hersenen gestimuleerd werden zag zij ze om zich heen. Daar komt mn gevoel of idee dus weg over dit onderwerp.
Dus wie weet wat al die electronische shit om ons heen met de hersenen doet.
Heb hier een filmpje waar het experiment in te zien is
Q:"Wat is er met jouw kind ?"quote:Op donderdag 12 april 2012 18:46 schreef Little_Dolls het volgende:
Ik vind het maar een soort "zweverig" etiketje. Kinderen kunnen toch ook gewoon "anders" zijn zonder dat men er daarom gelijk een naam op moet plakken?
Je hebt helemaal gelijk in mijn ogen.quote:Op donderdag 12 april 2012 18:46 schreef Little_Dolls het volgende:
Ik vind het maar een soort "zweverig" etiketje. Kinderen kunnen toch ook gewoon "anders" zijn zonder dat men er daarom gelijk een naam op moet plakken?
Klopt, maar dat heeft ook te maken met de maakbaarheid van de maatschappij van de laatste jaren. Als we iets niet kennen, plakken we er een etiketje op en dan hebben we het probleem gedefinieerd. Pas na definitie van een probleem gaan we aan de oplossing werken.quote:Op donderdag 12 april 2012 18:46 schreef Little_Dolls het volgende:
Mensen hebben veel meer weerstand tegen wat ze voelen en vinden van een probleem, dan tegen het probleem zelf.quote:
Mee eensch en je edit is je vergevenquote:Op donderdag 12 april 2012 22:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Mensen hebben veel meer weerstand tegen wat ze voelen en vinden van een probleem, dan tegen het probleem zelf.
Mja, vooralsnog gaat het eerder om onvermogen. Het niet kunnen functioneren binnen die maatschappij zoals de maatschappij dat graag wil/ziet. (zonder daar direct een oordeel aan te hangenquote:Op donderdag 12 april 2012 22:25 schreef vogeltjesdans het volgende:
Klopt, maar dat heeft ook te maken met de maakbaarheid van de maatschappij van de laatste jaren. Als we iets niet kennen, plakken we er een etiketje op en dan hebben we het probleem gedefinieerd. Pas na definitie van een probleem gaan we aan de oplossing werken.
Wat niet wil zeggen dat nieuwetijdskinderen best kunnen bestaan, ik geloof best dat steeds meer vermogens aan het ontluiken zijn.
Daar hadden ze vroeger al een pasklaar antwoord op. Abonnement bij de psycholoog of enkeltje internaat voor moeilijk opvoedbare kinderen. De kinderen van nu verschillen niet met de kinderen van 30 of 100 jaar geleden.quote:Op donderdag 12 april 2012 22:25 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Klopt, maar dat heeft ook te maken met de maakbaarheid van de maatschappij van de laatste jaren. Als we iets niet kennen, plakken we er een etiketje op en dan hebben we het probleem gedefinieerd.
Die vermogens waren er vroeger ook al maar werden gewoonweg verkeerd begrepen of ontkent.quote:Wat niet wil zeggen dat nieuwetijdskinderen best kunnen bestaan, ik geloof best dat steeds meer vermogens aan het ontluiken zijn.
Iets meer invoelingsvermogen zou je niet misstaan Ratelslangetje, daar is het hier TRU voor, nietwaar?quote:Op donderdag 12 april 2012 23:04 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Daar hadden ze vroeger al een pasklaar antwoord op. Abonnement bij de psycholoog of enkeltje internaat voor moeilijk opvoedbare kinderen. De kinderen van nu verschillen niet met de kinderen van 30 of 100 jaar geleden.
[..]
Die vermogens waren er vroeger ook al maar werden gewoonweg verkeerd begrepen of ontkent.
Die nieuwetijds flauwekul is een gevaarlijk iets. Kinderen met een stoornis worden vertroeteld (sterker nog: gestimuleerd!) omdat ze zogenaamd speciaal zijn terwijl ze net zo geflipt zijn als kinders uit de jaren 20 vorige eeuw.
Dat is de oude structuurquote:Op vrijdag 13 april 2012 00:57 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Mja leg dat de mens eens uit...Als je de reacties hier leest en her en der elders in tru (en fok) gaat het om ego en elkaar afbranden. Kijk nou eens hoe belachelijk hij post hahaha.......
Een discussie over de zin en onzin van nieuwetijdskinderen is prima, maar dat is niet waar dit topic over gaat.quote:Op vrijdag 13 april 2012 00:20 schreef Little_Dolls het volgende:
Zolang jullie maar niet vergeten dat iedereen recht heeft op een eigen mening... Precies of je mag hier enkel reageren als je het eens bent met de rest.
Ja. waar komen ze vandaan?quote:Op vrijdag 13 april 2012 13:49 schreef Lavenderr het volgende:
Er bestaan dus meerdere soorten bijzondere kinderen.
En ja, velen krijgen het stempel adhd, dus ik vraag me af waar die benamingen vandaan komen en in hoeverre die dan kloppen.
Wat me opviel was de eerste zin van het artikel :
'Indigo ofwel nieuwetijds kinderen zijn gewone kinderen die echter nog sterk verbonden zijn met waar ze vandaan komen. Hun herinnering aan wie ze zijn versterkt hun gevoel van eigenwaarde dusdanig dat zij doorgaans niet de gemakkelijkste kinderen zijn om op te voeden of te onderwijzen.'
http://people.zeelandnet.(...)wetijds_kinderen.htm
Een ex-vriendin van me classificeerde zichzelf als nieuwetijdskind.. stond al bij een helikopter in de nacht te roepen dat 't een UFO was en er als een bezetene met haar mobiel achteraan te rennen. Haar wereldbeeld was zo'n beetje omgekeerd. Al het Nieuws van TV was slecht en die hoaxes van youtube echt. Ik zou haar eens een filmpje over gekke Belgen met aluminium hoedjes laten zien maar ik dacht .. nee toch maar niet, anders zitten we er straks ook zo bij.quote:Op donderdag 12 april 2012 23:04 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Daar hadden ze vroeger al een pasklaar antwoord op. Abonnement bij de psycholoog of enkeltje internaat voor moeilijk opvoedbare kinderen. De kinderen van nu verschillen niet met de kinderen van 30 of 100 jaar geleden.
[..]
Die vermogens waren er vroeger ook al maar werden gewoonweg verkeerd begrepen of ontkent.
Die nieuwetijds flauwekul is een gevaarlijk iets. Kinderen met een stoornis worden vertroeteld (sterker nog: gestimuleerd!) omdat ze zogenaamd speciaal zijn terwijl ze net zo geflipt zijn als kinders uit de jaren 20 vorige eeuw.
Dat kan heel goed.quote:Op donderdag 26 april 2012 10:33 schreef Beathoven het volgende:
Is dat niet gewoon ontwikkeling van een beschaving? Nieuwetijdskind is iets wat in onze eigen fantasie gecreëerd is en het zou me niets verbazen als het ooit begonnen is bij ouders die hun kind speciaal vonden of bij iemand die zichzelf nogal speciaal vond.
Ik vind de term ook onzinnig. Lijken me overigens een "afwijkingen" die altijd al voorkomen, maar waar je momenteel meer over hoort o.a. door de medische wetenschap en media. Misschien heeft het ooit een natuurlijk functie gehad, misschien zijn het afwijkingen. Dat het iets met een paranormaal verschijnsel heeft te maken, sluit ik volledig uit.quote:Op woensdag 11 april 2012 10:56 schreef Ratelslangetje het volgende:
Krijgen we die onzin weer.
Nieuwetijdskinderen
Waarom kom je tot die conclusie? Als ik het verhaal zo lees, lijkt het een intelligent meisje dat gemakkelijk informatie opneemt en dat tegelijk overgevoelig reageert op prikkels. Ik ben heel benieuwd of dit een verzonnen of echt fenomeen is, wat maakt het voor jou aannemelijk dat er meer is tussen hemel en aarde?quote:Op woensdag 5 september 2012 16:47 schreef Watiswijsheid het volgende:
Dus hierbij het verhaal van een realistische moeder die onder ogen moet zien, dat er meer is dan de gebruikelijke zintuigen opmerken.
En waarom denk je dat?quote:Op woensdag 5 september 2012 20:30 schreef MrBaas het volgende:
Het heeft te maken met chemtrails en bepaalde chemicaliën die de overheid in de vaccinaties voor kleine kinderen stopt. Ook doet de overheid bepaalde chemicaliën in het drinkwaternet zodat ze ons kunnen beïnvloeden. We worden ook geïndoctrineerd door de media.
Dat is niet wat ik denk maar wat sommige complotdenkers wel denken.quote:Op woensdag 5 september 2012 20:35 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
En waarom denk je dat?
Dat klopt, ja.quote:Op woensdag 5 september 2012 20:36 schreef MrBaas het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik denk maar wat sommige complotdenkers wel denken.
Dat hoort bij het complot van een Nieuwe Wereld Orde ofwel illuminati.quote:Op woensdag 5 september 2012 20:30 schreef MrBaas het volgende:
Het heeft te maken met chemtrails en bepaalde chemicaliën die de overheid in de vaccinaties voor kleine kinderen stopt. Ook doet de overheid bepaalde chemicaliën in het drinkwaternet zodat ze ons kunnen beïnvloeden. We worden ook geïndoctrineerd door de media.
Ik vind wel dat je gelijkt hebt.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:41 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Dat hoort bij het complot van een Nieuwe Wereld Orde ofwel illuminati.
Nieuwetijdskinderen is een verzinsel en goed excuus om onaangepast gedrag van kinderen goed te praten. Ik zou mijn kind ook liever zo'n mooie naam geven ipv toegeven dat mijn kind niet helemaal spoort.
Vooral niet kijken wat mijn kind nou precies mankeert en daardoor de rest van zijn/haar leven problemen blijft houden want mijn kind is een nieuwetijds/indigo/kristalkind en daar ben ik trots op.
Een kind dat bijvoorbeeld hyper actief gedrag vertoont door allergie voor kleurstoffen etc en waarbij de ouders het willen voorkomen door onthouden van zulk voedsel of temperen door medicatie is van een geheel andere orde dan dat psychische nieuwetijdskind gezever.quote:Op donderdag 6 september 2012 17:20 schreef mousy31 het volgende:
[..]
Ik vind wel dat je gelijkt hebt.
Ik zou zo'n naam ook nooit aan mn kind hangen. Maar bijzonder is ie wel voor mij maar ja ik ben zn moeder.
Ik heb wel heel erg in dubio gestaan hoor of ik mn zoon wel medicatie zou moeten geven , hebben t ook vaak zonder geprobeerd en dan is hij echt niet te handelen, voor hem zelf ook heel vervelend.
Dus ja wat is wijs, niets geven en je kind kan niet eens met zichzelf overweg of wel medicatie geven en zowel hij als wij, zn ouders een iets prettiger leven hebben.
Misschien kan hij als hij ouders is en beter geleerd heeft hoe met zichzelf om te gaan wel zonder medicatie.
quote:Op donderdag 6 september 2012 19:00 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Een kind dat bijvoorbeeld hyper actief gedrag vertoont door allergie voor kleurstoffen etc en waarbij de ouders het willen voorkomen door onthouden van zulk voedsel of temperen door medicatie is van een geheel andere orde dan dat psychische nieuwetijdskind gezever.
Maar jij doet er tenminste wat aan! Jij laat je kind niet ellendig voelen en volvreten met voor hem slechte producten en gaat vervolgens interessant doen dat dit allemaal komt omdat hij nu eenmaal een nieuwetijdskind/indigo/kristalkind is.
En dat is waar ik zo'n probleem mee heb. Zoeken naar een oorzaak voor bepaald gedrag is er voor veel ouders niet meer bij, zij schuiven liever alles af op een mooie naam.
Kinders met voedselallergie, kinders die ontzettend verlegen zijn, kinders die te sterk reageren op emoties van anderen, kinderen die gewoonweg strontvervelend en brutaal zijn....allemaal verdienen, nee, hebben ze recht op een leven als volwaardige volwassene zonder trauma's/onverwerkte jeugdproblemen alleen maar omdat hun ouders er niets aan deden omdat zij vinden dat hun kind een nieuwetijdskind/indigo/kristalkind is.
Het is zo makkelijk voor hedendaagse ouders met hun drukke baan etc het problematische gedrag van hun kind te scharen in nieuwetijdskind blabla hok. Niets mee doen, kind onbehandeld laten en een kutleven bezorgen met een nasleep (of juist nog erger) als het volwassen is maar wel op dit moment willen pronken en afschuiven met een mooie naam waar je kind later niets meer aan heeft omdat het te oud is als doelgroep.
Het gedrag van kinderen is nu niet anders dan eeuwen geleden. Nu zijn er kinders met allergie voor kleurstoffen, vroeger dronk men veel melk direct van de koe en waren ze daar allergisch voor.
Nu krijgen ze teveel prikkels door internet, vroeger kwam dat door school icm harde arbeid.
Nu zien kinderen spoken en zijn ze heel gevoelig, vroeger was dat niet anders maar moesten ze gewoon in het donker gaan slapen.
De speciale gevallen zoals extreem onaangepast gedrag kregen aandacht en werden behandeld itt nu waar men het afdoet als typisch mooie naam kenmerk. Oja, heel belangrijk...moet je wel in het juiste jaar zijn geboren. Anders ben je geen nieuwetijdskind/indigo of kristalkind maar ben je gewoon gek en krijg je alsnog een behandeling in een psychiatrische inrichting.
Ziet niemand het gevaar van deze nieuwetijdskind hype? Ziet niemand wat de gevolgen voor later zijn doordat problemen en/of oorzaken niet worden aangepakt omdat het zo mooi klinkt je kind een nieuwetijds/indigo/kristalkind te noemen en die zogenaamde kenmerken de schuld te geven voor ontspoort gedrag van je kroost?
Pak het probleem bij de wortel aan en verschuil je als ouders niet achter een 'niets aan te doen want nieuwetijds/indigo/kristalkind'! Ik heb medelijden met deze kinderen. Wat zullen zij zich onbegrepen voelen met zulke zweverige ouders.
En wat denk je van later? De mooie naam kinderen van nu zijn op latere leeftijd niet speciaal of goddelijk meer maar staan nog verder af van de maatschappij dan in hun prille jeugd.
Ik heb gezegd. Amen.
Aardige preek jaquote:
Hier herken k wel iets in.quote:Op donderdag 6 september 2012 19:15 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Aardige preek ja
Maar ben het niet geheel met je eens. In die zin, vroeger werd er ook geen ruk aan gedaan. "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg." was het devies.
Zelf ben ik een hoogbegaafde 40'er die er op school weinig van bakte. Geen interesse enz.
+ een berg dingen waarmee ik tegenwoordig als "indigo" bestempeld zou kunnen worden.
Niemand die daar iets mee of aan deed. Werd niet naar gekeken, of rekening mee gehouden.
Toen was de gedachte dat het met dat soort mensen vanzelf goed komt (wat dus bullcrap is)
Dat ik super slim was viel de meesten wel op, dat ik nooit mijn huiswerk deed ook, dat ik in de les niet tot weinig oplette ook, dat ik toch voldoendes haalde ook, maar ... Hij kan 't wel maar wil het gewoon niet, was de conclusie van mijn lagere school directeur.
Dat ik mijn Mavo diploma eigenlijk niet had verdiend omdat ik er niets voor had gedaan, was de conclusie van de directeur aldaar.
Anyway, ook al waren die labels er vroeger niet, de oorzaken en problemen werden evengoed niet, of niet juist, aangepakt.
edit:
waarbij sommige problemen wel behoorlijk van deze tijd zijn (Geur, kleur & smaakstoffen die voor doffe ellende zorgen b.v.)
Dat er een label aan gehangen wordt, kan ik alleen maar goed vinden. het is een erkening voor het bestaan van een 'probleem' (wat voor die tijd werd genegeerd).quote:Op donderdag 6 september 2012 19:30 schreef mousy31 het volgende:
[..]
Hier herken k wel iets in.
Ik heb een goed stel hersenen maar k vond school gewoon niet leuk. k Was liever buiten.
Ik heb mn landbouwschool diploma met levensmiddelen technologie ook wel gehaald en had maar 2 onvoldoendes , ik had met veel hogere cijfers kunnen eindigen.
Maar ik had geen trek in uren in de boeken kijken.
Kon me ook slecht consentreren, Ik ben van 1974 ik zou in deze tijd ook een nieuwetijdskind genoemd worden. Ik voel andere mensen hun stemmingen aan , ik pik vanalles op soms heldervoelend en heb de stempel adhd gekregen , vroeger werkte ritalin bij mij erg goed, wat was het heerlijk eens goed te kunnen consentreren om gewoon eens wat af te maken waar je aan begonnen bent en bij stap 1 begint ipv bij stap 5.
Ben nu ouder en kan beter met mn emoties etc omgaan en beter tegen mezelf zeggen, eerst maak ik dit af en dan pas het volgende. medicatie ben ik dus daarvoor niet meer nodig.
Beetje structuur aanbrengen in mn leven was voldoende.
Maar k vind t gewoon niet logisch om zon stempel nieuwetijdskind op een kind te plakken. Daarbij plaats je ze nl in mijn ogen ook boven een ander.
Wat ratel ook zegt, sommige kinderen hebben gewoon ook echt iets. Bij mijn zoon kwam dat duidelijk bij de testen naar voren.
Ook hij kan je soms aankijken en dingen zeggen dat je denkt hoe kom je erbij en dat is van kleins af aan. In sommige dingen is hij erg goed bijv met computers maar zn motoriek is bijv heel grof, ik laat m nog steeds niet graag bijv brood snijden (ongesneden brood ) met het grote mes.
Hij is nu 15 en pubert behoorlijk, voor hem is t ook fijner dat de medicatie tenminste zorgt dat hij iets van rust in zn hoofd heeft. Op school niet continu geschorst word etc etc.
Kan m toch moeilijk aan de weed doen.
Ik vind de new age hype wel gevaarlijk worden ja. Vooral als mensen zich als dokter gaan gedragen en zomaar diagnoses geven en dan bijv zulke troep als zwarte zalf voorschrijven en vooral adviseren om niet naar de reguliere artsen te gaan.
Vind wel dat er uitgebreid getest moet worden en niet na gesprek van 10minuten even hup er een paar pillen in zoals je vaak hoort.quote:Op donderdag 6 september 2012 19:43 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat er een label aan gehangen wordt, kan ik alleen maar goed vinden. het is een erkening voor het bestaan van een 'probleem' (wat voor die tijd werd genegeerd).
Vooral voor de kinderen erg zielig.quote:Het label "nieuwetijds-/indigokind" vind ik verder ook ...![]()
Nee idd daar moet je aan werken. Je kan als je wat ouder bent zoals ik nu, het op een gegeven moment wel zelf, Heb mn eigen weg gevonden en dat werkt.quote:Dat zweverige new-agers daar mee dweepen ook. Dat mensen stoppen bij het erkennen van een probleem evengoed.
... maar de eerste stap: het erkennen en benoemen van een 'afwijking' (van wat we met z'n allen als 'normaal' bestempelen), op weg naar een oplossing is daarmee iig gezet.
Nu die oplossing nog
(& nee, het gaat niet vanzelf "over")
Ik ben ook niet voor medicatie , zie liever dat mensen bijv. biologisch eten (Al kan ik dat zelf niet altijd soms is er gewoon niet genoeg geld daarvoor, maar dan haal ik bijv de aardappels bij een boer hier in de omgeving, die zijn ook met bestrijdingsmiddelen 10x beter als die troep in die plastic zakken uit de supermakt, want die zijn gewassen en in plastic verpakt. Gewassen groenten verliezen kracht (lees vitaminen etc))quote:Net als die medicijnen voor je zoon. Ik zie hetzelfde bij mijn nichtje gebeuren. Op zich ben ik er voor om zo min mogelijk met medicijnen te klooien, maar soms moet je wel. Met niets doen en achterover leunen "-want nieuwetijdskind, niets aan te doen" los je zeker niets op. Daarover ben ik het absoluut met jullie eens
HSP heet dat met een normaal woord. Lijkt wel of ouders liever willen dat het paranormaal heet, ik haat dat woord trouwens t maakt je kind alleen maar zweverig.quote:Op donderdag 6 september 2012 19:56 schreef By1 het volgende:
Nieuwetijdskinderen zijn er altijd in de evolutie. Alleen denk ik niet dat ze paranormaal begaafd zijn maar gewoon gevoeliger, empatischer en een sterke intuïtie hebben.
Ben ik t mee eens luisteren naar je gevoel, je lichaam is heel belangrijk.quote:Dat is een volgende stap in de evolutie. De afgelopen decennia gingen met name om hard werken, geld verdienen, status met als gevolg veel stress en dergelijke. Als gevolg daarvan geloof ik dat de kinderen waar je het over hebt als gevolg die eigenschappen hebben. Dan komt vanzelf de balans weer terug omdat ze wel moeten luisteren naar gevoelens omdat het anders te veel wordt.
Dankje.quote:
Dank je , gelukkig gaat het tussen hem en mij een stuk beter als in het verleden.quote:Op donderdag 6 september 2012 19:59 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Dankje.
Ik wil er verder niets aan toevoegen behalve dan dat ik je veel succes en sterkte wil wensen met je zoon.
Zolang je aandacht aan hem als persoon (en niet als blabla kind...daar ga ik weer) besteed komt alles goed.
Absoluut. Nieuwetijdskinderen, paranormaal, etc is allemaal heel storend.quote:Op donderdag 6 september 2012 19:58 schreef mousy31 het volgende:
[..]
HSP heet dat met een normaal woord. Lijkt wel of ouders liever willen dat het paranormaal heet, ik haat dat woord trouwens t maakt je kind alleen maar zweverig.
[..]
Ben ik t mee eens luisteren naar je gevoel, je lichaam is heel belangrijk.
HSP, leuk is anders Gray maar verder idd niets mis mee.quote:Op donderdag 6 september 2012 20:11 schreef Gray het volgende:
Niets mis met hoogsensitief zijn. Zegt alleen niet dat je hoger staat in de sociale pikorde of dat je je in hogere sferen bevindt.
Je zal daar zelf een middenweg in moeten vinden, als je naar je zelf luisterd geeft je lichaam wel aan wat juist en niet juist is. Intuitief.quote:Op donderdag 6 september 2012 20:13 schreef By1 het volgende:
[..]
Absoluut. Nieuwetijdskinderen, paranormaal, etc is allemaal heel storend.
Ben zelf ook door de molen gegaan en op het begin overal in verdiept maar dat paranormale en zweverige is nonsens. Als je hoort wat mensen allemaal verkondigen en geloven! Ik kan het me overigens ook wel voorstellen als je een wat labielere periode hebt maar sommige mensen blijven hangen in die wereld.
Kan zijn dat je als een soort antenne fungeert k herken wel wat je zegt. Heb wel eens gehad in de kroeg dat er iemand naast me zat die intens verdrietig was en maar zat te lachen, dus k vroeg t hem en hij schrok zich rot, hoe weet jij dat???? Ik zeg t tegenwoordig niet meer mensen schrikken.quote:Geef mij maar de wetenschap en de feiten van wat je voelt, hoort en ervaart. Ook dat heldervoelende is zo'n onjuiste uitdrukking. Ik heb wel gehad dat ik bv voelde als iemand ergens last van had puur door het zelf te voelen maar dat is gewoon gevoelig zijn en wellicht is op dat moment je weerstand niet zo goed en raakt het je. Als je weerstand beter is dan kun je het beter van je af houden.
Mooi dan ben ik ook blij voor jou. Ik heb mn eigenweg inmiddels ook gevonden. Voeten op de vloer, meer bezig zijn in de natuur en gewoon lekker leven en genieten.quote:Dit soort discussies zullen nog wel een tijd doorgaan maar ik ben blij dat ik dat traject achter me heb liggen.
Ik weet er alles van.quote:Op vrijdag 7 september 2012 08:32 schreef mousy31 het volgende:
[..]
HSP, leuk is anders Gray maar verder idd niets mis mee.
Dat dus.quote:Op donderdag 6 september 2012 20:11 schreef Gray het volgende:
Niets mis met hoogsensitief zijn. Zegt alleen niet dat je hoger staat in de sociale pikorde of dat je je in hogere sferen bevindt.
Het is heel vervelend voor mij als mensen dat proberen, boven mij te gaan staan, ik wil dat ook niet voor een ander, in mijn ogen is ieder mens gewoon gelijk. Soms proberen ze mijn gewoontes die ervoor zorgen dat ik lekker stabiel leef te veranderen, ik haat dat. Dan denk ik laat me met rust, voor mij werkt het op die manier dus laat me aub.quote:Op vrijdag 7 september 2012 14:14 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat dus.
Nooit prat op gaan![]()
En wat Ratelslangetje zegt.
Wat ben ik dan? Ik ben van 1974 en gedroeg me vroeger precies zo. Maar omdat ik niet in de juiste tijd ben geboren kan ik geen nieuwetijdskind zijn....sorry hoor maar voor mij is t gezwam.quote:Op vrijdag 7 september 2012 22:37 schreef MevrouwCactus het volgende:
Nieuwetijdskinderen, de term dan, is in het begin ontstaan omdat mensen die aura's kunnen zien, een nieuwe kleur konden zien in de aura's van kinderen. Ze konden niet verklaren waar die kleur vandaan kwam, maar ze zagen wel dat de kleur steeds vaker voor kwam en dat al die kinderen iets speciaals hadden (alle kinderen zijn speciaal natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel).
Ik geef zwemles aan heel veel kinderen en ik geef therapie aan kinderen die volgens mij als nieuwetijdskinderen bestempeld mogen worden. Die kinderen hebben veel behoefte aan serieus genomen worden en niet als klein kind behandeld worden. Dus geen "oh wat ben jij een lief klein meisje" maar gewoon zeggen waar het op staat. Met dat eerste kunnen ze namelijk niets. Ik weet niet of ik in de theorie 'nieuwetijdskinderen' geloof, maar ik merk wel het volgende op:
Er is een groot verschil tussen kinderen, waardoor het eigenlijk makkelijk te zien is wie een nieuwetijdskind is of niet. Ik zal het proberen uit te leggen. Je hebt kinderen die 'gewoon' zijn, die spelen gewoon, stellen kinder-vragen, zijn geïnteresseerd in gewone dingen, kunnen lekker spelen en ja, ik weet het niet, ik zie gewoon dat het gewone kinderen zijn. Zoals ik vroeger kind was. Niets meer en niets minder dan kind zijn. Nieuwetijdskinderen kan je heel makkelijk herkennen door de manier waarop ze kijken, waarop ze je benaderen, waarop ze naar andere kinderen zijn. In één van mijn groepen van de zwemles heb ik zeven gewone kinderen zitten en eentje kan ik echt als nieuwetijdskind bestempelen. Zij heeft behoefte aan duidelijke communicatie, want zij neemt niet zomaar alles van me aan. Ze wil aan het einde van de les niet spelen met de andere kinderen, maar nog extra zwemles. Ze kan niet met alle volwassenen door 1 deur, omdat die haar niet voor vol aanzien (zo vertelde ze tegen mij). Sowieso dat ze dat kan verwoorden is al heel anders natuurlijk. Ze is overigens zes jaar, hoogsensitief en hoogbegaafd. Ze gaat te snel, in vergelijking met de andere kinderen.
Ik vind het lastig uit te leggen, maar ik zie dus wel degelijk verschil tussen kinderen. Aura's kan ik niet zien, maar ik zie wel of een kind 'gewoon' is of een andere, volwassenere aanpak nodig heeft. En ik denk dat ik die laatste als nieuwetijdskind kan bestempelen.
Heet dat dan ook een indigo-kind?quote:Op vrijdag 7 september 2012 22:37 schreef MevrouwCactus het volgende:
Nieuwetijdskinderen, de term dan, is in het begin ontstaan omdat mensen die aura's kunnen zien, een nieuwe kleur konden zien in de aura's van kinderen. Ze konden niet verklaren waar die kleur vandaan kwam, maar ze zagen wel dat de kleur steeds vaker voor kwam en dat al die kinderen iets speciaals hadden (alle kinderen zijn speciaal natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel).
Jij bent ook speciaal!quote:Op zaterdag 8 september 2012 08:24 schreef mousy31 het volgende:
[..]
Wat ben ik dan? Ik ben van 1974 en gedroeg me vroeger precies zo. Maar omdat ik niet in de juiste tijd ben geboren kan ik geen nieuwetijdskind zijn....sorry hoor maar voor mij is t gezwam.
Lief van je,you are special tooquote:
Bloemenkind?quote:Op zaterdag 8 september 2012 08:46 schreef mousy31 het volgende:
[..]
Lief van je,you are special toomaar ik vroeg me dat dus echt af nieuwetijdskind ben je dus alleen als je in een bepaalde tijd geboren bent, wat ben ik dan?
Ik vroeg dit omdat ik zoveel dingen herken van hoe ik vroeger was en nu nog ben. Niet dat ik bijzonder wil zijn zo bedoelde ik het dus niet.
Maar vroeg me af hebben ze daar ook een naam voor? nieuwetijdsoudere?
Dat vind k een mooiequote:
Dat ligt eraan of jij de nieuwe kleur in je aura hebt, volgens de mensen die dat kunnen zien.quote:Op zaterdag 8 september 2012 08:24 schreef mousy31 het volgende:
[..]
Wat ben ik dan? Ik ben van 1974 en gedroeg me vroeger precies zo. Maar omdat ik niet in de juiste tijd ben geboren kan ik geen nieuwetijdskind zijn....sorry hoor maar voor mij is t gezwam.
Ja, want die nieuwe kleur was indigo. Vandaar de naam. Tijdens mijn opleiding heb ik er een paar boeken over gelezen.quote:
Studiemateriaal over indigokinderen? Wat voor een studie mag dat wel niet wezen?quote:Op zondag 9 september 2012 00:14 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ja, want die nieuwe kleur was indigo. Vandaar de naam. Tijdens mijn opleiding heb ik er een paar boeken over gelezen.
Psychomotorische therapie en bewegingsagogiequote:Op zondag 9 september 2012 09:06 schreef Gray het volgende:
[..]
Studiemateriaal over indigokinderen? Wat voor een studie mag dat wel niet wezen?
M'n UI is ook een beetje indigo.
Aura's geloof ik ook niet in, al heb ik wel wat opzienbarende dingen gehoord van mensen die stellen ze te kunnen zien.quote:Op zondag 9 september 2012 10:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Psychomotorische therapie en bewegingsagogie![]()
Ik heb ze niet voor mijn studie hoeven lezen, maar hoorde ervan van een klasgenoot en ben me er eens in gaan verdiepen. Hoewel ik aura's altijd wat 'zweverig' vind, klopte een hoop wat in die boeken stond wel.
Mensen geven graag andere mensen een label, want dan is het makkelijker om alles te organiseren in hun hoofd. Daarom krijgen veel drukke kinderen het label ADHD, terwijl dat vroeger gewoon 'druk' was. Mensen denken graag in hokjes, want dat maakt het leven makkelijker.quote:Op zondag 9 september 2012 10:48 schreef Gray het volgende:
[..]
Aura's geloof ik ook niet in, al heb ik wel wat opzienbarende dingen gehoord van mensen die stellen ze te kunnen zien.
Veel van de eigenschappen bij 'nieuwetijdskinderen' zijn wel opvallend correct, maar dat doe mij eerder denken dat het een nieuw soort label is dan een nieuw soort mens.
Waarom ik tot deze conclusie kom....omdat het voor mij zo is (en niet dat er meer is tussen hemel en aarde, maar deze persoontjes zitten anders in elkaar. Je hebt wasmiddel en ultra ultra geconcentreerd wasmiddel. Ik plaats haar in de laatste productgroep). Ik kan er niets anders van maken. Mijn dochters zintuigen vangen meer op en dan vooral haar aantenne. Zoals ik al omschreef, ze kan kan zo slecht omgaan met prikkels (sensomotorische integratie).... Ze kan volledig door het lint gaan in een warenhuis, speeltuin, zwembad, supermarkt (en nu hoor ik iedereen al denken, ja dat doet die van mij ook......, maar dit is anders. Je hebt schreeuwen en je hebt SCHREEUWEN. Blinde paniek, paniek waar ze van gaat hyperventileren, hoestaanvallen krijgt en noem maar op. De eerste tijd dacht ik, die valt om, dit komt niet meer goed. Inmiddels heb ik een paar trucjes om haar sneller "op de normale wereld" te krijgen en dat communicatie mogelijk is, zodat je kunt achterhalen wat er aan de hand is....,maar soms ook niet en dan is er maar 1 optie rechtsomkeer en naar huis). Vaak is het iets simpels, iets waar ze veel te ver over nadenkt (lees gevaren te erg onder ogen ziet zoals een roltrap, klimrek, lift: mijn voeten raken de grond niet aan, dus ik heb geen controle en als het misgaat kan IK er niets aan doen).quote:Op woensdag 5 september 2012 20:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Waarom kom je tot die conclusie? Als ik het verhaal zo lees, lijkt het een intelligent meisje dat gemakkelijk informatie opneemt en dat tegelijk overgevoelig reageert op prikkels. Ik ben heel benieuwd of dit een verzonnen of echt fenomeen is, wat maakt het voor jou aannemelijk dat er meer is tussen hemel en aarde?
Al is dat juist helemaal niet zo.quote:Op maandag 10 september 2012 09:16 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Mensen geven graag andere mensen een label, want dan is het makkelijker om alles te organiseren in hun hoofd. Daarom krijgen veel drukke kinderen het label ADHD, terwijl dat vroeger gewoon 'druk' was. Mensen denken graag in hokjes, want dat maakt het leven makkelijker.
De 'kleur'.quote:Er was iets nieuws ontdekt en dus is er een label aan gegeven. Alleen is het dan de vraag van de kip en het ei: Wat was er eerder? Het label of de nieuwe kleur?
Dus je gaat ervan uit dat je kind ook dingen waarneemt buiten de normale zintuiglijke waarneming om?quote:Op maandag 10 september 2012 10:09 schreef Watiswijsheid het volgende:
[..]
Waarom ik tot deze conclusie kom....omdat het voor mij zo is (en niet dat er meer is tussen hemel en aarde, maar deze persoontjes zitten anders in elkaar. Je hebt wasmiddel en ultra ultra geconcentreerd wasmiddel. Ik plaats haar in de laatste productgroep). Ik kan er niets anders van maken. Mijn dochters zintuigen vangen meer op en dan vooral haar aantenne. Zoals ik al omschreef, ze kan kan zo slecht omgaan met prikkels (sensomotorische integratie).... Ze kan volledig door het lint gaan in een warenhuis, speeltuin, zwembad, supermarkt (en nu hoor ik iedereen al denken, ja dat doet die van mij ook......, maar dit is anders. Je hebt schreeuwen en je hebt SCHREEUWEN. Blinde paniek, paniek waar ze van gaat hyperventileren, hoestaanvallen krijgt en noem maar op. De eerste tijd dacht ik, die valt om, dit komt niet meer goed. Inmiddels heb ik een paar trucjes om haar sneller "op de normale wereld" te krijgen en dat communicatie mogelijk is, zodat je kunt achterhalen wat er aan de hand is....,maar soms ook niet en dan is er maar 1 optie rechtsomkeer en naar huis). Vaak is het iets simpels, iets waar ze veel te ver over nadenkt (lees gevaren te erg onder ogen ziet zoals een roltrap, klimrek, lift: mijn voeten raken de grond niet aan, dus ik heb geen controle en als het misgaat kan IK er niets aan doen).
Toevallig was er dit weekend een nieuwsbericht over een prikkelarme kermis. Een kermis open tussen tussen 12 en 14 waarbij de muziek zachter was, gedempt licht en de attracties langzamer gingen. Wellicht dat mensen die HSP als iets zweverigs zien er op deze wijze een nuchtere kijk op kunnen hebben.
Als ik de latere reactie's lees vraag ik me steeds af, waarom er zo negatief gedaan moet worden over het gebrek (of misschien wel verrijking) van een ander....
Wanneer ik mocht kiezen tussen het karakter van het nuchtere,onbezonne buurmeisje of het complexe karakter / omgang van mijn dochter, maakt ik op het 1ste moment een andere keuze dan wanneer ik er langer over na zou denken. De 1ste keuze is vanwege het gemak. Na langer nadenken kies ik toch voor de complexe worsteling.....aangezien mijn dochter mij vaak een andere inslag laat zien.
Voor mij in iedergeval niet als excuus.... ik ben "blij" dat ze een label heeft omdat ik en de mensen die haar momenteel begeleiden nu gericht op zoek kunnen gaan naar mogelijkheden om haar makkelijker om te laten kunnen gaan met "blokkerende" prikkels. Ik denk, dat de ouders die werkelijk te maken hebben met een kind wat terecht een label heeft, weten/snappen wat het is om een dergelijk kind op te voeden... De buitenwereld praat makkelijk aangezien het hun niet meer energie kost dan een mening te geven en dan is men er klaar mee.quote:Op maandag 10 september 2012 15:48 schreef Natalie het volgende:
Ieder mens, ieder kind is anders. De ene is intelligenter, en ander is gevoeliger, een derde heeft een intuïtie waar je 'U' tegen zegt. Wat is 'normaal'? is deze wereld?
Volgens mij is het niet meer dan menselijke diversiteit. Zou niet fijn zijn als we allemaal hetzelfde waren. Je wordt geboren met een bepaald talent, en hopelijk kun je daar iets mee in je verdere leven. Waarom er meteen een label op alles wat 'buiten het normale kader valt' moet, dat snap ik niet. Denk ook dat zo'n label averechts kan werken op de ontwikkeling van een kind. Ze komen meteen in een speciaal traject, maar ik vraag me af of dat ze soms juist niet verder bij de 'normale wereld' weg houdt. Dat is toch waar iedereen later in moet functioneren, of men nu wil of niet.
En tegenwoordig heeft iedereen ineens een stoornis in het autistisch spectrum, wat soms niet meer inhoud dan 'intelligent, gevoelig en maakt moeilijk contact'. Daar hebben we allemaal wel trekjes van. Niet dat ik autisme ontken, overigens. Ken er genoeg, ook mensen/kinderen die er echt wel problemen mee hebben. Maar kom op, zeg, wordt het soms niet een béétje overdreven.
Of erger: als excuus gebruikt?
Allemachtig zeg, een prikkelarme kermis.quote:Op maandag 10 september 2012 10:09 schreef Watiswijsheid het volgende:
[..]
Waarom ik tot deze conclusie kom....omdat het voor mij zo is (en niet dat er meer is tussen hemel en aarde, maar deze persoontjes zitten anders in elkaar. Je hebt wasmiddel en ultra ultra geconcentreerd wasmiddel. Ik plaats haar in de laatste productgroep). Ik kan er niets anders van maken. Mijn dochters zintuigen vangen meer op en dan vooral haar aantenne. Zoals ik al omschreef, ze kan kan zo slecht omgaan met prikkels (sensomotorische integratie).... Ze kan volledig door het lint gaan in een warenhuis, speeltuin, zwembad, supermarkt (en nu hoor ik iedereen al denken, ja dat doet die van mij ook......, maar dit is anders. Je hebt schreeuwen en je hebt SCHREEUWEN. Blinde paniek, paniek waar ze van gaat hyperventileren, hoestaanvallen krijgt en noem maar op. De eerste tijd dacht ik, die valt om, dit komt niet meer goed. Inmiddels heb ik een paar trucjes om haar sneller "op de normale wereld" te krijgen en dat communicatie mogelijk is, zodat je kunt achterhalen wat er aan de hand is....,maar soms ook niet en dan is er maar 1 optie rechtsomkeer en naar huis). Vaak is het iets simpels, iets waar ze veel te ver over nadenkt (lees gevaren te erg onder ogen ziet zoals een roltrap, klimrek, lift: mijn voeten raken de grond niet aan, dus ik heb geen controle en als het misgaat kan IK er niets aan doen).
Toevallig was er dit weekend een nieuwsbericht over een prikkelarme kermis. Een kermis open tussen tussen 12 en 14 waarbij de muziek zachter was, gedempt licht en de attracties langzamer gingen. Wellicht dat mensen die HSP als iets zweverigs zien er op deze wijze een nuchtere kijk op kunnen hebben.
Als ik de latere reactie's lees vraag ik me steeds af, waarom er zo negatief gedaan moet worden over het gebrek (of misschien wel verrijking) van een ander....
Wanneer ik mocht kiezen tussen het karakter van het nuchtere,onbezonne buurmeisje of het complexe karakter / omgang van mijn dochter, maakt ik op het 1ste moment een andere keuze dan wanneer ik er langer over na zou denken. De 1ste keuze is vanwege het gemak. Na langer nadenken kies ik toch voor de complexe worsteling.....aangezien mijn dochter mij vaak een andere inslag laat zien.
Wanneer deze prikkelarme kermis in de buurt was geweest had ik hem graag uitgetest. Gewoon om te zien hoe dochterlief daar op zou reageren.... Het was een normale kermis waar 2 uurtjes dezelfde bombarie was als normaal, maar dan ietwat zachter. Kleine aanpassing lijkt me zo en daarmee uiterst geschikt voor kinderen / mensen met autisme en epilepsi...die graag een kermis mee willen maken, maar het domweg niet kunnen.quote:Op maandag 10 september 2012 18:32 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Allemachtig zeg, een prikkelarme kermis.
Ga dan lekker de natuur in als het kind niet tegen dit soort prikkels kan.
Een kermis is herrie en muziek en je hóeft er een kind niet mee naartoe te slepen toch?
Lijkt me vreselijk als een kind zich helemaal niet kan gedragen in bijv een supermarkt, zou geloof ik de neiging hebben om hem/haar een tik op de billen te geven als ze erg aan het schreeuwen zijn, maar dat mag niet meer he? Wat mag nog wel? Toespreken op zachte toon?
Ik word er eerlijk gezegd een beetje kriegel van, van al die nieuwetijds en indigo etiketjes.
De kermis was inderdaad voor mensen met autisme, epilepsi, maar ook minder valide personen. En niet te vergeten mensen die moeilijk om kunnen gaan met prikkels, de hooggevoelige onder ons...quote:Op dinsdag 11 september 2012 09:29 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zo'n prikkelarme kermis
Alleen die is speciaal voor autistische kinderen en kinderen met epilepsie, toch? Dat heeft toch verder niks met Nieuwetijdskinderen te maken, of vergis ik me?
Dat is inderdaad een mooi initiatief voor mensen met een handicapquote:Op dinsdag 11 september 2012 16:27 schreef Watiswijsheid het volgende:
[..]
De kermis was inderdaad voor mensen met autisme, epilepsi, maar ook minder valide personen. En niet te vergeten mensen die moeilijk om kunnen gaan met prikkels, de hooggevoelige onder ons...
Ik ook niet. Als je er eenmaal mee om weet te gaan is het een verrijking vind ik.quote:Op dinsdag 11 september 2012 20:04 schreef Natalie het volgende:
Hooggevoeligheid zie ik toch niet als handicap, eigenlijk.
Touché.quote:Op dinsdag 11 september 2012 21:01 schreef lezzer het volgende:
[..]
Ik ook niet. Als je er eenmaal mee om weet te gaan is het een verrijking vind ik.
Goh, zo ervaar ik dat dus totaal niet.quote:Op donderdag 13 september 2012 15:10 schreef MevrouwCactus het volgende:
Mensen die vinden dat hooggevoeligheid geen handicap is, moeten maar eens proberen een gesprek te voeren met iemand, terwijl er mensen op pannen slaan naast je oren. Hooggevoeligheid is een handicap, net als doof zijn, of blind. Nee, het is niet hetzelfde als autisme of een been missen (beiden ook een handicap), maar het is verrekkes lastig.
Ten eerste heb ik er geen last van, want ik ben niet hooggevoelig o.i.d. Ik zou het het hokje 'normaal' vallen.quote:Op donderdag 13 september 2012 15:31 schreef Natalie het volgende:
[..]
Goh, zo ervaar ik dat dus totaal niet.
Maar als jij jezelf een gehandicapte wilt noemen, dan is dat natuurlijk jouw keuze.
Ik denk overigens dat niemand het prettig vindt om een gesprek te voeren terwijl mensen op pannen slaan naast je oren. Maar dat terzijde.
Maar als dat zo is he, waarom gaan ze dan zelf nog meer lawaai toevoegen aan het lawaai wat ze horen? Dat klinkt toch niet logisch?quote:Op donderdag 13 september 2012 15:36 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ten eerste heb ik er geen last van, want ik ben niet hooggevoelig o.i.d. Ik zou het het hokje 'normaal' vallen.
Nee, niemand zal het prettig vinden. Maar kinderen die hooggevoelig zijn, kunnen de wereld om zich heen wel zo ervaren. En dan is het voor hen lastig communiceren.
Loop eens in de supermarkt. Wij horen gewone geluiden en niet alles dringt tot ons door. Kinderen die hooggevoelig zijn, horen de bliepjes bij de kassa, ze horen alle winkelwagentjes en mandjes, ze horen iedereen praten, ze horen de snijmachine van het brood en bij de kaas, ze horen alles! En concentreer je dan eens op wat je vader of moeder je vraagt over welke hagelslag je wilt hebben. Dat lukt niet hoor
Kinderen (en ook mensen met een verstandelijke beperking die het EQ hebben van een peuter/kleuter) weten niet hoe ze zich goed kunnen uiten. Dat zit nog niet bij hen ingebakken. Dat jij en ik kunnen zeggen dat we het ergens niet mee eens zijn, en ook nog eens argumenten kunnen bedenken, is moeilijk voor een kind. Wat doen ze dan? Schreeuwen, krijsen, hoe je het wilt noemen. Dat is voor hen op dat moment de enige manier van uiten.quote:Op donderdag 13 september 2012 15:41 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar als dat zo is he, waarom gaan ze dan zelf nog meer lawaai toevoegen aan het lawaai wat ze horen? Dat klinkt toch niet logisch?
Wat ik vaak zie is dat kinderen gewoon alles pakken wat ze maar te pakken kunnen krijgen en als hun vader of moeder het dan teruglegt gaan ze gillen, schreeuwen en zijn ze onhandelbaar. Dan denk ik echt niet aan hooggevoelig, maar aan vervelend. Een gewoon vervelend, lastig kind.
Je hebt mijn voorbeeld niet gelezen. Ik heb het over kinderen die alles waar ze zin in hebben uit de vakken trekken, dus niet dat ze het ergens niet mee eens zijn.quote:Op donderdag 13 september 2012 15:44 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Kinderen (en ook mensen met een verstandelijke beperking die het EQ hebben van een peuter/kleuter) weten niet hoe ze zich goed kunnen uiten. Dat zit nog niet bij hen ingebakken. Dat jij en ik kunnen zeggen dat we het ergens niet mee eens zijn, en ook nog eens argumenten kunnen bedenken, is moeilijk voor een kind. Wat doen ze dan? Schreeuwen, krijsen, hoe je het wilt noemen. Dat is voor hen op dat moment de enige manier van uiten.
Ik heb dat wel gelezen, maar heb je ook gelezen dat ik zeg dat kinderen niet kunnen beargumenteren dat ze iets willen? Ze willen iets en laten dat zien door iets te pakken in de supermarkt. Dat mams het afpakt, is dus de "nee". En dan kunnen zij niet zeggen: "Goh mams, ik had dat eigenlijk wel graag gehad. Ik heb op school namelijk hard gewerkt en ik heb een 9 gekregen voor rekenen. Ik denk dus dat ik het verdiend heb."quote:Op donderdag 13 september 2012 15:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je hebt mijn voorbeeld niet gelezen. Ik heb het over kinderen die alles waar ze zin in hebben uit de vakken trekken, dus niet dat ze het ergens niet mee eens zijn.
En als ze hun zin niet krijgen zich heel vervelend gedragen met veel gegil en gekrijs.
En dan zie je vaak een moeder maar toegeven omdat iedereen er naar kijkt.
Ik had een tik op mijn kont gekregen van mijn moeder , die zou dat niet als hooggevoelig bestempelen, maar als oervervelend.
Het hoort toch ook bij de opvoeding, een kind leren wat wel en niet hoort?
Het is vreselijk lastig als je er niet mee weet om te gaan, en voor jezelf geen grenzen weet te stellen.quote:Op donderdag 13 september 2012 15:10 schreef MevrouwCactus het volgende:
Mensen die vinden dat hooggevoeligheid geen handicap is, moeten maar eens proberen een gesprek te voeren met iemand, terwijl er mensen op pannen slaan naast je oren. Hooggevoeligheid is een handicap, net als doof zijn, of blind. Nee, het is niet hetzelfde als autisme of een been missen (beiden ook een handicap), maar het is verrekkes lastig.
Oh dat lijkt me best mooi om te kunnen. Maar jij kan er dan inderdaad mee omgaan. Kinderen niet. Die hebben dat nog niet geleerd.quote:Op donderdag 13 september 2012 16:21 schreef lezzer het volgende:
[..]
Het is vreselijk lastig als je er niet mee weet om te gaan, en voor jezelf geen grenzen weet te stellen.
Daar komt mijn opmerking vandaan dat je er mee om kunt leren gaan, en dat het dan heel mooi is eigenlijk.
Ik kan bijvoorbeeld voelen bij (de meeste) mensen wat ze van iets vinden als ze iets zeggen. Ik kan ook voelen of mensen mij oprecht aardig vinden, en eerste indrukken van mensen.
Dat is best wel iets moois en soms gewoon ronduit praktisch.
Daarom zijn er generaties voor hen die het ook mee maken.quote:Op donderdag 13 september 2012 16:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Oh dat lijkt me best mooi om te kunnen. Maar jij kan er dan inderdaad mee omgaan. Kinderen niet. Die hebben dat nog niet geleerd.
Wat is normaal en wat is abnormaal?quote:Op donderdag 13 september 2012 15:36 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ten eerste heb ik er geen last van, want ik ben niet hooggevoelig o.i.d. Ik zou het het hokje 'normaal' vallen.
Kinderen zijn een ander verhaal. Dat ben ik met je eens. In je eerst post sprak je echter niet over kinderen met hooggevoeligheid, maar mensen met hooggevoeligheid. Daar zal hem de verwarring wel in zitten.quote:Nee, niemand zal het prettig vinden. Maar kinderen die hooggevoelig zijn, kunnen de wereld om zich heen wel zo ervaren. En dan is het voor hen lastig communiceren.
Je denkt dat hooggevoelige volwassenen die dingen niet horen?quote:Loop eens in de supermarkt. Wij horen gewone geluiden en niet alles dringt tot ons door. Kinderen die hooggevoelig zijn, horen de bliepjes bij de kassa, ze horen alle winkelwagentjes en mandjes, ze horen iedereen praten, ze horen de snijmachine van het brood en bij de kaas, ze horen alles!
Dat weet ik.quote:En concentreer je dan eens op wat je vader of moeder je vraagt over welke hagelslag je wilt hebben. Dat lukt niet hoor
Er zijn ook wel mensen die met een koptelefoon op boodschappen doen.quote:Op donderdag 13 september 2012 18:34 schreef Natalie het volgende:
Je denkt dat hooggevoelige volwassenen die dingen niet horen?
Verschil is dat (de meeste) volwassenen tegen die tijd geleerd hebben om zich af te sluiten voor dergelijke geluiden. Je kunt het 'filteren'. Al moet ik zeggen dat na een drukke dag, veel hectiek en daarmee dus ook opbouwende spanning dat filteren mij ook niet altijd lukt, hoor.
Bij mij staat ie de helft van de tijd uitquote:Op vrijdag 14 september 2012 11:12 schreef lezzer het volgende:
[..]
Er zijn ook wel mensen die met een koptelefoon op boodschappen doen.
Misschien wel, idd.quote:Ik zat gisteren bij een gesprek waarbij 2 mensen een soort van conflict kregen dat niet uitgesproken werd, maar qua energie heel heftig was.
Pfff, dan heb ik het zwaar hoor.
Ik heb het trouwens open gegooid uiteindelijk, en ze hebben nog met elkaar gepraat ook.
Soms denk ik wel dat dat ook wel een doel voor zoiets kan zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |