abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110139497
Nieuwetijdskinderen zijn gevoelige kinderen, waarvan sommigen, New age aanhangers, zeggen dat het kinderen zijn met een bijzonder empathisch vermogen en vaak een zekere paranormale begaafdheid. Ook lijken ze over een soort van ingeboren wijsheid te beschikken.

Vaak zijn het ook overgevoelige en lastige kinderen. sterker nog: de wat minder leuke kenmerken zijn oa. impulsiviteit, chaotisch gedrag, ongeconcentreerdheid en ordeloosheid.
Kenmerken die ook bij bv. ad(h)d, borderliner en pdd-nos horen. Stoornissen die de laatste tijd vaker voor lijken te komen.
Waar ligt dit aan? Worden vroeger bepaalde zaken niet onderkend? Is het een modegril, waar 'big pharma' dankbaar gebruik van maakt om meer medicijnen te verkopen? Komen deze aandoeningen inderdaad vaker voor? En vooral: zijn het labels die we graag op nieuwetijdskinderen plakken zodat we ze kunnen drogeren en handelbaar maken, of is het precies andersom en is 'Nieuwetijdskind' een label dat sommige ouders graag op hun kind plakken, zodat ze het 'bijzonder' kunnen noemen ipv. 'problematisch'?

Nou hebben we allemaal snel een label mening klaar ten gunste of ten nadele van dit fenomeen.
Ik ben echter vooral benieuwd of er mensen zijn die zelf ervaring hebben met zg. Nieuwetijdskinderen.
pi_110139769
TV
pi_110140480
P
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_110144149
Ik geloof zelf dat het komt doordat de ouders blootgesteld zijn aan zoveel meer culturen dan voorheen via tv, radio, internet. Dat pikken kinderen op terwijl ze groeien. Daarvoor was er in de meeste samenlevingen een enkele duidelijke cultuur en was er niets te kiezen maar nu wordt de gemiddelde psyche blootgesteld aan meerdere opvattingen over hetzelfde onderwerp en moet het keuzes maken wat het voorheen niet hoefde te doen. Volwassenen van deze generatie hebben die overgang geleidelijk/gedoseerd meegemaakt maar kinderen krijgen al deze invloeden ineens te zien, zonder die sterke basis (de culturele wortels) die de vorige generatie wel heeft meegekregen.

Persoonlijk heb ik liever dat ouders inzien dat hun kinderen een andere ontwikkeling doormaken dan zijzelf vroeger en dat zij zelf moeten (bij)leren om zich af te sluiten voor het gedrag van hun kind wat voor hen zelf te druk is, ipv het kind te drogeren. Maar ik snap ook dat er de tijdsdruk is om te presteren, er is gewoon te weinig tijd voor werken, je kind het broodnodige bijleren en daarnaast ook nog een beetje van het leven genieten.
pi_110146627
Ik geloof zonder meer dat sommige kinderen 'bijzonder' zijn. Maar misschien voelen ze dat zelf helemaal niet zo en vinden ze dat wat hen overkomt heel normaal. Ook als ze dingen zien of meemaken die andere kinderen niet zien en meemaken. Dus ja, ik denk wel dat er kinderen zijn die iets meer hebben dan het doorsnee kind.
Welk etiketje dat kind moet krijgen weet ik niet.
Misschien net zo noemen als de vader van Dik Trom het zei: "Het is een bijzonder kind, en dat is het ".
pi_110149366
Meer prikkels, bredere interesses, meer gebeurtenissen, meer mensen, meer interactie, computer, internet + en complexe staat van zijn in de wereld maakt dat deze mensen zich meer hebben aangepast aan de nieuwe snelheid, dan voorgaande generaties. :)
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  dinsdag 10 april 2012 @ 21:12:43 #7
8372 Bastard
Persona non grata
pi_110155622
Misschien komen er wel steeds meer nieuwetijdskinderen, maar zijn we zelf nog in een wereld die gemaakt is op oudetijdskinderen. Geef het wat jaren en er zullen nieuwe scholen komen met aangepaste leerstof, aangepaste leermethode gemaakt door nieuwetijdskinderen voor nieuwetijdskinderen.
Het kind onderscheidt zich nu van een groep, maar je ziet ze wel steeds vaker, meerdere in een groep (ook anders aangeduidt want we labelen nog zo graag) en uiteindelijk is het gewoon een nieuwe generatie, geef ze de ruimte maar om uit te leggen hoe het beter kan worden gemaakt.
The truth was in here.
  † In Memoriam † woensdag 11 april 2012 @ 10:56:13 #8
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_110173108
Krijgen we die onzin weer.
Nieuwetijdskinderen :')
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_110175607
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 10:56 schreef Ratelslangetje het volgende:
Krijgen we die onzin weer.
Nieuwetijdskinderen :')
Ik vroeg eigenlijk naar ervaringen van betrokkenen zelf. Dit soort reacties is de reden waarom mensen die zich al kwetsbaar voelen, niet meer posten. Dat is ook de reden waarom het stiller is geworden in TRU. Dat is jammer.
Natuurlijk mag je het onzin vinden, maar dan kun je beter niet posten, zodat dit soort topics niet dood slaat. (en ik weet het, er wordt ook wel overgevoelig gereageerd, maar ja, zo zijn TRUth-ers, lieve mensen, maar met eigenaardigheden. )
pi_110176903
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 12:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

(en ik weet het, er wordt ook wel overgevoelig gereageerd, maar ja, zo zijn TRUth-ers, lieve mensen, maar met eigenaardigheden. )
Je zou TRUth-ers bijna nieuwetijdsinternetters kunnen noemen zo gevoelig zijn ze.. ;)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 11 april 2012 @ 12:45:16 #11
8372 Bastard
Persona non grata
pi_110177002
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 12:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik vroeg eigenlijk naar ervaringen van betrokkenen zelf. Dit soort reacties is de reden waarom mensen die zich al kwetsbaar voelen, niet meer posten. Dat is ook de reden waarom het stiller is geworden in TRU. Dat is jammer.
Natuurlijk mag je het onzin vinden, maar dan kun je beter niet posten, zodat dit soort topics niet dood slaat. (en ik weet het, er wordt ook wel overgevoelig gereageerd, maar ja, zo zijn TRUth-ers, lieve mensen, maar met eigenaardigheden. )
Ach een label meer of minder maakt niet uit, zo kun je ook vandaag boomknuffelaar, xenofoob, extremist, tokkie oid wezen, als je maar op het juiste subforum post van FOK!
Het zegt alleen inderdaad niet zoveel, het is de mening van iemand anders over een onderwerp, of de mening terecht is is nog maar te bezien of wordt de mening gestaafd aan het aantal reacties op een onderwerp, dan krijg je wel een vertekend beeld.

Ergo, soms kun je beter je mening voor je houden of je dient terwille te wezen om tekst en uitleg erbij te geven. Zoals ik al zei " ik zou niet durven mijn kind het nieuwetijdsstempel te geven " . Juist omdat er onbegrip bestaat. Daarbij, zou ik het moeten aantonen middels papierwerk waarschijnlijk dus blijft over hooguit " mijn kind is anders " nou, dat mag je veilig vinden denk ik.
The truth was in here.
  woensdag 11 april 2012 @ 12:47:29 #12
8372 Bastard
Persona non grata
pi_110177093
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 12:42 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Je zou TRUth-ers bijna nieuwetijdsinternetters kunnen noemen zo gevoelig zijn ze.. ;)
Mogelijk. Ander zijde zou dan wezen dat de oudetijdskinders botte boeren zijn, die er alleen op uit zijn andermans gevoelens af te kraken. Zal dus ook wel niet zo'n vaart lopen nietwaar?
The truth was in here.
pi_110178283
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 12:47 schreef Bastard het volgende:

[..]

Mogelijk. Ander zijde zou dan wezen dat de oudetijdskinders botte boeren zijn, die er alleen op uit zijn andermans gevoelens af te kraken. Zal dus ook wel niet zo'n vaart lopen nietwaar?
Zo voelen ze dat soms wel...

Maar goed, ontopic:
zijn er mensen die ervaring hebben met zg. nieuwetijdskinderen? Zijn er ouders die door deze benadering zijn geholpen? Of ouders die juist tot de tegengestelde conclusie komen?
Zijn al die labels, adhd, autisme, whatever inderdaad maar labels om schijnbaar moeilijke kinderen in hokjes te plaatsen? Is het andersom? Is 'nieuwetijdskind' een label juist om problematisch gedrag te verdoezelen of goed te praten?
pi_110187960
Ik denk dat het komt (steeds meer nieuwetijdskinderen) door te veel prikkels om ons heen.
Dat de hersenen van de kinderen overwerkt zijn. (Het is een soort gevoel wat ik over dit onderwerp heb dat ik omschrijf en dat is moeilijk.)
Door dat de hersenen zo overladen worden met prikkels/ beelden zou dat wel eens voor een soort "kortsluiting" in de hersenen kunen zorgen, waardoor de kinderen de dingen anders beleven, gevoelliger zijn voor de wereld om hen heen.
Dingen gaan zien, dingen waarnemen die er misschien wel helemaal niet zijn, een soort verstoring door al die prikkels invloeden etc
Kijk om je heen er is ook zoveel invloed overal .
Vroeger toen ik kind was speelde ik buiten en kwam s'avond moe maar voldaan van t spelen thuis. Je ging eten en daarna douchen ff tv kijken en naar bed.
Tegenwoordig spelen veel kinderen niet meer buiten en steeds meer word er gedaan met computers, ook lessen op school worden tegenwoordig met computers gedaan.
Misschien heeft het ook wel met de straling te maken die van electrische apparaten afkomen. Vroeger stonder enkel een radio in huis en later een tv.
Kijk eens in je eigen huis hoeveel electronisch apparatuur er in je huis staat. En ook zijn overal mobiele telefoon masten geplaatst daar komt straling vanaf dus wie weet zijn onze kinderen daarom wel gevoelliger.
De normale levensenergie die van de aarde afkomt is verstoord.

Zag vandaag iets heel interessants op discovery world en dat was met Morgan Freeman het ging over de Godhelm.
Ze zette bij het proefpersoon de helm op en sloten allerlei draadjes aan en gaven aan 1 kan van haar hersenen een magnetisch veld , zij ervaarde op dat moment dat er "mensen"om haar heen waren ze kon ze tellen. Ze ervaarde er 5 , maar er was niemand,(ze zat in een afgesloten donkere kamer) alleen omdat op dat moment dat gedeelte van haar hersenen gestimuleerd werden zag zij ze om zich heen. Daar komt mn gevoel of idee dus weg over dit onderwerp.
Dus wie weet wat al die electronische shit om ons heen met de hersenen doet.

Heb hier een filmpje waar het experiment in te zien is
  woensdag 11 april 2012 @ 18:58:56 #15
8372 Bastard
Persona non grata
pi_110193644
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Zo voelen ze dat soms wel...

Maar goed, ontopic:
zijn er mensen die ervaring hebben met zg. nieuwetijdskinderen? Zijn er ouders die door deze benadering zijn geholpen? Of ouders die juist tot de tegengestelde conclusie komen?
Zijn al die labels, adhd, autisme, whatever inderdaad maar labels om schijnbaar moeilijke kinderen in hokjes te plaatsen? Is het andersom? Is 'nieuwetijdskind' een label juist om problematisch gedrag te verdoezelen of goed te praten?
Misschien is het een combinatie? Er zijn kenmerken die je kan bestuderen en dan kan zeggen "adhd" of "huilbaby", "leven op emotie en niet op ratio" "motorische problemen" "bang voor dingen die wij niet zien" , dat zijn gewoon kenmerken die je kan testen en beoordelen, daar komt een bepaald kind uit, je kan het moeilijk lerend noemen, of adhdér, autistisch maar je zou het ook nieuwetijdskind kunnen noemen als je dat wilt. Voor mij blijft het kind dan nog steeds een uniek persoon, net als ieder ander, en net als ieder ander heb je een bepaalde omgang afgestemd op dat kind nodig.
Het labelen kan helpen, je kan zeggen dat is adhd en daarmee gerustgesteld zijn, misschien vind je dat je je kind dan met kalmerende pillen een plezier doet (of misschien alleen jezelf) het kan helpen met het bijstellen van je eigen verwachtingspatroon bij het kind ook nu het gelabeld is, maar het blijft denk ik een proces waarin je open moet staan voor nieuwe behandelmethode, misschien zijn er technieken waardoor je je kind beter kan helpen en misschien kan dat beter als je je mindset zet op meer mogelijkheden dan "adhd" of "autist" of "nieuwetijdskind" daarom zeg ik, misschien is het een combinatie.
The truth was in here.
pi_110198240
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 16:49 schreef mousy31 het volgende:
Ik denk dat het komt (steeds meer nieuwetijdskinderen) door te veel prikkels om ons heen.
Dat de hersenen van de kinderen overwerkt zijn. (Het is een soort gevoel wat ik over dit onderwerp heb dat ik omschrijf en dat is moeilijk.)
Door dat de hersenen zo overladen worden met prikkels/ beelden zou dat wel eens voor een soort "kortsluiting" in de hersenen kunen zorgen, waardoor de kinderen de dingen anders beleven, gevoelliger zijn voor de wereld om hen heen.
Dingen gaan zien, dingen waarnemen die er misschien wel helemaal niet zijn, een soort verstoring door al die prikkels invloeden etc
Kijk om je heen er is ook zoveel invloed overal .
Vroeger toen ik kind was speelde ik buiten en kwam s'avond moe maar voldaan van t spelen thuis. Je ging eten en daarna douchen ff tv kijken en naar bed.
Tegenwoordig spelen veel kinderen niet meer buiten en steeds meer word er gedaan met computers, ook lessen op school worden tegenwoordig met computers gedaan.
Misschien heeft het ook wel met de straling te maken die van electrische apparaten afkomen. Vroeger stonder enkel een radio in huis en later een tv.
Kijk eens in je eigen huis hoeveel electronisch apparatuur er in je huis staat. En ook zijn overal mobiele telefoon masten geplaatst daar komt straling vanaf dus wie weet zijn onze kinderen daarom wel gevoelliger.
De normale levensenergie die van de aarde afkomt is verstoord.

Zag vandaag iets heel interessants op discovery world en dat was met Morgan Freeman het ging over de Godhelm.
Ze zette bij het proefpersoon de helm op en sloten allerlei draadjes aan en gaven aan 1 kan van haar hersenen een magnetisch veld , zij ervaarde op dat moment dat er "mensen"om haar heen waren ze kon ze tellen. Ze ervaarde er 5 , maar er was niemand,(ze zat in een afgesloten donkere kamer) alleen omdat op dat moment dat gedeelte van haar hersenen gestimuleerd werden zag zij ze om zich heen. Daar komt mn gevoel of idee dus weg over dit onderwerp.
Dus wie weet wat al die electronische shit om ons heen met de hersenen doet.

Heb hier een filmpje waar het experiment in te zien is
Mooie post!
En ik voel wel wat voor het idee dat kinderen sowieso drukker zijn, nu.. Ze krijgen zo ontzettend veel prikkels.
Dat de concentrieboog korter wordt, dat ze drukker worden en dat ze onhandelbaar worden omdat ze zich onmiddellijk vervelen als er even geen afleiding is, is niet ondenkbaar.
pi_110222835
Dank je wel
Ik merk het dus ook bij mn zoon als hij zich verveeld. Dan gaat hij echt negatief aandacht lopen trekken e.d.
Maar zelf heb ik ook last van veel prikkels als ik bijv een verjaardag heb ben ik daarna doodmoe er komt dan ineens zoveel op me af en ook dat mensen allemaal doorelkaar praten k word er soms letterlijk gek van net of mn hoofd zegt en nu heb ik kortsluiting. Mn hoofd is dan vol.
pi_110223328
Las net een artikel in de telegraaf , weet niet of t echt in dit topic past maar het gaat over een kindje met een hechtings stoornis die zn knuffel kwijt is en dat de politie meehelpt met het zoeken.
Als ik dan echter de reacties lees word ik niet vrolijk.
http://www.telegraaf.nl/b(...)knuffelpingun__.html
Er is dus duidelijk geen plek voor bijzondere kinderen in deze samenleving.
  donderdag 12 april 2012 @ 12:42:37 #19
8372 Bastard
Persona non grata
pi_110225223
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:53 schreef mousy31 het volgende:
Las net een artikel in de telegraaf , weet niet of t echt in dit topic past maar het gaat over een kindje met een hechtings stoornis die zn knuffel kwijt is en dat de politie meehelpt met het zoeken.
Vooral dat laatste idd.. maar helaas kun je dat veel breder opmerken. Denk een Mauro, of de asielzoeker die gisteren zelfmoord pleegde omdat hij werd uitgezet zodat zn kinderen hopelijk toch mogen blijven. Niemand die zich lijkt te bekommeren, maar alleen mee bemoeien.
The truth was in here.
pi_110226644
Daar heb je gelijk in.
pi_110230222
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:53 schreef mousy31 het volgende:
Vroeger was er solidariteit. Wij leren van de overheid dat anderen die gebruik maken van algemene middelen, slecht zijn. Ondertussen hebben zij een mandaat om te bezuinigen op die mensen.
En nu doet men het al uit zichzelf: waarom moet ik belasting betalen voor een politie die meehelpt knuffels zoeken? Het leven is al zo duur. enz.
Ondertussen vergeten ze dat dit soort verschraling er niet voor zorgt dat ze het beter krijgen, immers, de overheid is degene die bezuinigt en daarvan krijg je het echt niet terug.
pi_110230489
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 11:40 schreef mousy31 het volgende:
Dank je wel
Ik merk het dus ook bij mn zoon als hij zich verveeld. Dan gaat hij echt negatief aandacht lopen trekken e.d.
Maar zelf heb ik ook last van veel prikkels als ik bijv een verjaardag heb ben ik daarna doodmoe er komt dan ineens zoveel op me af en ook dat mensen allemaal doorelkaar praten k word er soms letterlijk gek van net of mn hoofd zegt en nu heb ik kortsluiting. Mn hoofd is dan vol.
Joh,ik merk het bij mezelf. Als ik vroeger moest wachten, op de bus, op het postkantoor, gemeentehuis, whatever. Dan wachtte je gewoon.
Nu heb je je telefoon Even internetten, muziekje luisteren, chatten, sms'en.. Er is altijd wat te doen en ik merk zelf dat ik onrustig wordt als ik die prikkels niet heb.
Ik kan me voorstellen dat dat dubbel opgaat voor kinderen die opgroeien met voortdurende prikkels.
pi_110241072
Ik vind het maar een soort "zweverig" etiketje. Kinderen kunnen toch ook gewoon "anders" zijn zonder dat men er daarom gelijk een naam op moet plakken?
  † In Memoriam † donderdag 12 april 2012 @ 20:40:39 #24
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_110247145
quote:

[..]

Sorry.
quote:
Ik mag heus wel posten dat het onzin is.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Vroeger was het gewoon een (heel) rustig of strontvervelend en onhandelbaar gedrag, tegenwoordig noemt men het een speciaal karakter mits je na het juiste geboortejaar bent geboren. 8)7
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
  donderdag 12 april 2012 @ 20:45:36 #25
323368 Blaadje11
Laat maar waaiennn!
pi_110247504
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 20:40 schreef Ratelslangetje het volgende:

Vroeger was het gewoon een (heel) rustig of strontvervelend en onhandelbaar gedrag, tegenwoordig noemt men het een speciaal karakter mits je na het juiste geboortejaar bent geboren. 8)7
Of men was niet wijzer vroeger en nu wel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')