abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116634660
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zo'n prikkelarme kermis :)

Alleen die is speciaal voor autistische kinderen en kinderen met epilepsie, toch? Dat heeft toch verder niks met Nieuwetijdskinderen te maken, of vergis ik me?
pi_116635430
Lijkt mij ook wel wat. Al die herrie en flitsende lichten heel de tijd, wat moet je ermee? Wat moet je eigenlijk met een kermis, behalve je kinderen bezig houden?
pi_116636278
Ik heb in het Openluchtmuseum weleens een kermis gezien zoals die een paar eeuwen geleden moet zijn geweest.. Met een zweefmolen op stoom en vooral veel kraampjes en gezelligheid. En met beslist minder prikkels dan een moderne kermis. Ik vond het wel zo leuk, eigenlijk. :)
pi_116647412
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 09:29 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zo'n prikkelarme kermis :)

Alleen die is speciaal voor autistische kinderen en kinderen met epilepsie, toch? Dat heeft toch verder niks met Nieuwetijdskinderen te maken, of vergis ik me?
De kermis was inderdaad voor mensen met autisme, epilepsi, maar ook minder valide personen. En niet te vergeten mensen die moeilijk om kunnen gaan met prikkels, de hooggevoelige onder ons...
pi_116648564
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:27 schreef Watiswijsheid het volgende:

[..]

De kermis was inderdaad voor mensen met autisme, epilepsi, maar ook minder valide personen. En niet te vergeten mensen die moeilijk om kunnen gaan met prikkels, de hooggevoelige onder ons...
Dat is inderdaad een mooi initiatief voor mensen met een handicap ^O^
  dinsdag 11 september 2012 @ 20:04:39 #106
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_116656729
Hooggevoeligheid zie ik toch niet als handicap, eigenlijk.
(Un)masking for the greater good.
pi_116660542
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 20:04 schreef Natalie het volgende:
Hooggevoeligheid zie ik toch niet als handicap, eigenlijk.
Ik ook niet. Als je er eenmaal mee om weet te gaan is het een verrijking vind ik.
  dinsdag 11 september 2012 @ 21:10:40 #108
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_116661076
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 21:01 schreef lezzer het volgende:

[..]

Ik ook niet. Als je er eenmaal mee om weet te gaan is het een verrijking vind ik.
Touché.
pi_116742080
Mensen die vinden dat hooggevoeligheid geen handicap is, moeten maar eens proberen een gesprek te voeren met iemand, terwijl er mensen op pannen slaan naast je oren. Hooggevoeligheid is een handicap, net als doof zijn, of blind. Nee, het is niet hetzelfde als autisme of een been missen (beiden ook een handicap), maar het is verrekkes lastig.
pi_116742859
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 15:10 schreef MevrouwCactus het volgende:
Mensen die vinden dat hooggevoeligheid geen handicap is, moeten maar eens proberen een gesprek te voeren met iemand, terwijl er mensen op pannen slaan naast je oren. Hooggevoeligheid is een handicap, net als doof zijn, of blind. Nee, het is niet hetzelfde als autisme of een been missen (beiden ook een handicap), maar het is verrekkes lastig.
Goh, zo ervaar ik dat dus totaal niet.
Maar als jij jezelf een gehandicapte wilt noemen, dan is dat natuurlijk jouw keuze.

Ik denk overigens dat niemand het prettig vindt om een gesprek te voeren terwijl mensen op pannen slaan naast je oren. Maar dat terzijde.
pi_116743038
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 15:31 schreef Natalie het volgende:

[..]

Goh, zo ervaar ik dat dus totaal niet.
Maar als jij jezelf een gehandicapte wilt noemen, dan is dat natuurlijk jouw keuze.

Ik denk overigens dat niemand het prettig vindt om een gesprek te voeren terwijl mensen op pannen slaan naast je oren. Maar dat terzijde.
Ten eerste heb ik er geen last van, want ik ben niet hooggevoelig o.i.d. Ik zou het het hokje 'normaal' vallen.

Nee, niemand zal het prettig vinden. Maar kinderen die hooggevoelig zijn, kunnen de wereld om zich heen wel zo ervaren. En dan is het voor hen lastig communiceren.

Loop eens in de supermarkt. Wij horen gewone geluiden en niet alles dringt tot ons door. Kinderen die hooggevoelig zijn, horen de bliepjes bij de kassa, ze horen alle winkelwagentjes en mandjes, ze horen iedereen praten, ze horen de snijmachine van het brood en bij de kaas, ze horen alles! En concentreer je dan eens op wat je vader of moeder je vraagt over welke hagelslag je wilt hebben. Dat lukt niet hoor :)
pi_116743254
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 15:36 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Ten eerste heb ik er geen last van, want ik ben niet hooggevoelig o.i.d. Ik zou het het hokje 'normaal' vallen.

Nee, niemand zal het prettig vinden. Maar kinderen die hooggevoelig zijn, kunnen de wereld om zich heen wel zo ervaren. En dan is het voor hen lastig communiceren.

Loop eens in de supermarkt. Wij horen gewone geluiden en niet alles dringt tot ons door. Kinderen die hooggevoelig zijn, horen de bliepjes bij de kassa, ze horen alle winkelwagentjes en mandjes, ze horen iedereen praten, ze horen de snijmachine van het brood en bij de kaas, ze horen alles! En concentreer je dan eens op wat je vader of moeder je vraagt over welke hagelslag je wilt hebben. Dat lukt niet hoor :)
Maar als dat zo is he, waarom gaan ze dan zelf nog meer lawaai toevoegen aan het lawaai wat ze horen? Dat klinkt toch niet logisch?
Wat ik vaak zie is dat kinderen gewoon alles pakken wat ze maar te pakken kunnen krijgen en als hun vader of moeder het dan teruglegt gaan ze gillen, schreeuwen en zijn ze onhandelbaar. Dan denk ik echt niet aan hooggevoelig, maar aan vervelend. Een gewoon vervelend, lastig kind.
pi_116743330
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 15:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar als dat zo is he, waarom gaan ze dan zelf nog meer lawaai toevoegen aan het lawaai wat ze horen? Dat klinkt toch niet logisch?
Wat ik vaak zie is dat kinderen gewoon alles pakken wat ze maar te pakken kunnen krijgen en als hun vader of moeder het dan teruglegt gaan ze gillen, schreeuwen en zijn ze onhandelbaar. Dan denk ik echt niet aan hooggevoelig, maar aan vervelend. Een gewoon vervelend, lastig kind.
Kinderen (en ook mensen met een verstandelijke beperking die het EQ hebben van een peuter/kleuter) weten niet hoe ze zich goed kunnen uiten. Dat zit nog niet bij hen ingebakken. Dat jij en ik kunnen zeggen dat we het ergens niet mee eens zijn, en ook nog eens argumenten kunnen bedenken, is moeilijk voor een kind. Wat doen ze dan? Schreeuwen, krijsen, hoe je het wilt noemen. Dat is voor hen op dat moment de enige manier van uiten.
pi_116743530
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 15:44 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Kinderen (en ook mensen met een verstandelijke beperking die het EQ hebben van een peuter/kleuter) weten niet hoe ze zich goed kunnen uiten. Dat zit nog niet bij hen ingebakken. Dat jij en ik kunnen zeggen dat we het ergens niet mee eens zijn, en ook nog eens argumenten kunnen bedenken, is moeilijk voor een kind. Wat doen ze dan? Schreeuwen, krijsen, hoe je het wilt noemen. Dat is voor hen op dat moment de enige manier van uiten.
Je hebt mijn voorbeeld niet gelezen. Ik heb het over kinderen die alles waar ze zin in hebben uit de vakken trekken, dus niet dat ze het ergens niet mee eens zijn.
En als ze hun zin niet krijgen zich heel vervelend gedragen met veel gegil en gekrijs.
En dan zie je vaak een moeder maar toegeven omdat iedereen er naar kijkt.
Ik had een tik op mijn kont gekregen van mijn moeder , die zou dat niet als hooggevoelig bestempelen, maar als oervervelend.
Het hoort toch ook bij de opvoeding, een kind leren wat wel en niet hoort?
pi_116743837
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 15:51 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Je hebt mijn voorbeeld niet gelezen. Ik heb het over kinderen die alles waar ze zin in hebben uit de vakken trekken, dus niet dat ze het ergens niet mee eens zijn.
En als ze hun zin niet krijgen zich heel vervelend gedragen met veel gegil en gekrijs.
En dan zie je vaak een moeder maar toegeven omdat iedereen er naar kijkt.
Ik had een tik op mijn kont gekregen van mijn moeder , die zou dat niet als hooggevoelig bestempelen, maar als oervervelend.
Het hoort toch ook bij de opvoeding, een kind leren wat wel en niet hoort?
Ik heb dat wel gelezen, maar heb je ook gelezen dat ik zeg dat kinderen niet kunnen beargumenteren dat ze iets willen? Ze willen iets en laten dat zien door iets te pakken in de supermarkt. Dat mams het afpakt, is dus de "nee". En dan kunnen zij niet zeggen: "Goh mams, ik had dat eigenlijk wel graag gehad. Ik heb op school namelijk hard gewerkt en ik heb een 9 gekregen voor rekenen. Ik denk dus dat ik het verdiend heb."

Ja, het hoort bij de opvoeding. Natuurlijk. En ik vind het ook heel erg irritant als ik in de supermarkt loop en een kind in de gang naast me op de grond gaat liggen krijsen, begrijp me niet verkeerd. Ik kijk dan ook altijd naar de ouders en denk: "doe d'r eens wat aan".

Ouders kunnen er iets aan doen. Opvoeden is niet meer zwart/wit, zoals in de jaren '50. Je moet met je kind meebewegen. En ouders doen dat niet altijd. Een corrigerende tik kan werken, maar het hoeft niet. Sommige kinderen hebben een uitleg nodig, waarom het niet mag. En dat doen ouders ook lang niet altijd.
pi_116744646
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 15:10 schreef MevrouwCactus het volgende:
Het is vreselijk lastig als je er niet mee weet om te gaan, en voor jezelf geen grenzen weet te stellen.
Daar komt mijn opmerking vandaan dat je er mee om kunt leren gaan, en dat het dan heel mooi is eigenlijk.

Ik kan bijvoorbeeld voelen bij (de meeste) mensen wat ze van iets vinden als ze iets zeggen. Ik kan ook voelen of mensen mij oprecht aardig vinden, en eerste indrukken van mensen.
Dat is best wel iets moois en soms gewoon ronduit praktisch.
pi_116744739
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 16:21 schreef lezzer het volgende:

[..]

Het is vreselijk lastig als je er niet mee weet om te gaan, en voor jezelf geen grenzen weet te stellen.
Daar komt mijn opmerking vandaan dat je er mee om kunt leren gaan, en dat het dan heel mooi is eigenlijk.

Ik kan bijvoorbeeld voelen bij (de meeste) mensen wat ze van iets vinden als ze iets zeggen. Ik kan ook voelen of mensen mij oprecht aardig vinden, en eerste indrukken van mensen.
Dat is best wel iets moois en soms gewoon ronduit praktisch.
Oh dat lijkt me best mooi om te kunnen. Maar jij kan er dan inderdaad mee omgaan. Kinderen niet. Die hebben dat nog niet geleerd.
pi_116747771
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 16:23 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Oh dat lijkt me best mooi om te kunnen. Maar jij kan er dan inderdaad mee omgaan. Kinderen niet. Die hebben dat nog niet geleerd.
Daarom zijn er generaties voor hen die het ook mee maken.
pi_116749056
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 15:36 schreef MevrouwCactus het volgende:

Wat is normaal en wat is abnormaal? :)
Ik moet bekennen dat ik ervan schrik dat je een hooggevoelig persoon durft te bestempelen als gehandicapte, terwijl je niet uit eigen ervaring spreekt. Als in: je bent zelf niet hooggevoelig.
Het lijkt mij beter om degene die het wél zijn zelf te laten bepalen of het een handicap is of niet.

quote:
Kinderen zijn een ander verhaal. Dat ben ik met je eens. In je eerst post sprak je echter niet over kinderen met hooggevoeligheid, maar mensen met hooggevoeligheid. Daar zal hem de verwarring wel in zitten.

quote:
Loop eens in de supermarkt. Wij horen gewone geluiden en niet alles dringt tot ons door. Kinderen die hooggevoelig zijn, horen de bliepjes bij de kassa, ze horen alle winkelwagentjes en mandjes, ze horen iedereen praten, ze horen de snijmachine van het brood en bij de kaas, ze horen alles!
Je denkt dat hooggevoelige volwassenen die dingen niet horen? :)
Verschil is dat (de meeste) volwassenen tegen die tijd geleerd hebben om zich af te sluiten voor dergelijke geluiden. Je kunt het 'filteren'. Al moet ik zeggen dat na een drukke dag, veel hectiek en daarmee dus ook opbouwende spanning dat filteren mij ook niet altijd lukt, hoor.
Kinderen zullen dat nog niet kunnen. Touché, en daarmee zullen ze in hun gedrag ook lastiger zijn.

quote:
En concentreer je dan eens op wat je vader of moeder je vraagt over welke hagelslag je wilt hebben. Dat lukt niet hoor :)
Dat weet ik.
pi_116772316
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 18:34 schreef Natalie het volgende:
Je denkt dat hooggevoelige volwassenen die dingen niet horen? :)
Verschil is dat (de meeste) volwassenen tegen die tijd geleerd hebben om zich af te sluiten voor dergelijke geluiden. Je kunt het 'filteren'. Al moet ik zeggen dat na een drukke dag, veel hectiek en daarmee dus ook opbouwende spanning dat filteren mij ook niet altijd lukt, hoor.
Er zijn ook wel mensen die met een koptelefoon op boodschappen doen. :)

Ik zat gisteren bij een gesprek waarbij 2 mensen een soort van conflict kregen dat niet uitgesproken werd, maar qua energie heel heftig was.
Pfff, dan heb ik het zwaar hoor.

Ik heb het trouwens open gegooid uiteindelijk, en ze hebben nog met elkaar gepraat ook.
Soms denk ik wel dat dat ook wel een doel voor zoiets kan zijn.
  vrijdag 14 september 2012 @ 11:31:44 #121
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_116772954
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 11:12 schreef lezzer het volgende:

[..]

Er zijn ook wel mensen die met een koptelefoon op boodschappen doen. :)
Bij mij staat ie de helft van de tijd uit :)

quote:
Ik zat gisteren bij een gesprek waarbij 2 mensen een soort van conflict kregen dat niet uitgesproken werd, maar qua energie heel heftig was.
Pfff, dan heb ik het zwaar hoor.

Ik heb het trouwens open gegooid uiteindelijk, en ze hebben nog met elkaar gepraat ook.
Soms denk ik wel dat dat ook wel een doel voor zoiets kan zijn.
Misschien wel, idd.
Gebruik het waar je kan. Je hebt het niet voor niets.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')