Dank voor deze uitgebreide verhandeling.quote:Op donderdag 29 maart 2012 09:38 schreef yyyentle het volgende:
http://www.welingelichtek(...)de-4-scenario-s.html
Landsbelang....quote:Op donderdag 29 maart 2012 09:39 schreef Nielsch het volgende:
In het landsbelang hoop ik dat Wilders buigt en Rutte zijn rug recht gaat houden. Ik vrees echter dat onze slappe weglachpremier toch Wilders zijn zin gaat geven.
Barsten.quote:
Als je dan scenario's wilt geven doe dan dezequote:Op donderdag 29 maart 2012 09:39 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dank voor deze uitgebreide verhandeling.
Bedankt,quote:Op donderdag 29 maart 2012 09:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als je dan scenario's wilt geven doe dan deze
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)mogelijke-scenarios/
Ook niet gek uitgebreid maar wel een stukje beter dan dat welingelichtekringen
twitter:politiek24 twitterde op donderdag 29-03-2012 om 09:52:54DONDERDAG LIVE: Vanaf 10 uur kijken we op politiek24.nl met het NOS Journaal even mee bij het hek van het #Catshuis reageer retweet
Zal toch niet zoveel te zien zijn. Mark, Geert & Maxime komen binnenfietsen met een sip of blij gezichtje.quote:Op donderdag 29 maart 2012 09:53 schreef StephanL het volgende:
twitter:politiek24 twitterde op donderdag 29-03-2012 om 09:52:54DONDERDAG LIVE: Vanaf 10 uur kijken we op politiek24.nl met het NOS Journaal even mee bij het hek van het #Catshuis reageer retweet
Bij het hek kijken.quote:Op donderdag 29 maart 2012 09:54 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Zal toch niet zoveel te zien zijn. Mark, Geert & Maxime komen binnenfietsen met een sip of blij gezichtje.
Ik maak een flauw grapje, ik wil het ook graag allemaal weten en heb de televisie ook aangezet.quote:Op donderdag 29 maart 2012 09:56 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Toch is het altijd leuk om die journalisten op hun af te zien rennen voor hun vragen.
Met de hooivorken naar het Catshuis...quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:01 schreef AryaMehr het volgende:
Ik hoop wel een keer dat ze door de hekken doorbreken.
Gaat niet gebeuren natuurlijk. Dan zijn die journalisten nergens meer welkomquote:Op donderdag 29 maart 2012 10:01 schreef AryaMehr het volgende:
Ik hoop wel een keer dat ze door de hekken doorbreken.
Voor vrijheid en openheid.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:02 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Met de hooivorken naar het Catshuis...
Ga achter ze staan en geef een schreeuw.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:01 schreef AryaMehr het volgende:
Ik hoop wel wel een keer dat ze door de hekken doorbreken.
quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ga achter ze staan en geef een schreeuw.
Geen grote bek achter het hek bij mij.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ga achter ze staan en geef een schreeuw.
Zou wel gruwelijk zijn.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:06 schreef StephanL het volgende:
[..]
Dan kan je beter spycams ophangen daar.
Is dat nou eigenlijk een smiley die een toost uitbrengt of één die een hooivork vasthoudt?quote:
Het bestand heet vork.gif, dus ik heb een vermoeden.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Is dat nou eigenlijk een smiley die een toost uitbrengt of één die een hooivork vasthoudt?
Zeker niet nee. Ook strafbaarquote:Op donderdag 29 maart 2012 10:08 schreef StephanL het volgende:
[..]
Daarom. Moet je wel wat trotserenLijkt mij niet erg makkelijk namelijk.
Ja vast, maar niet door mijquote:Op donderdag 29 maart 2012 10:15 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ook die moeten soms wel eens ontdooid worden.
Nee, hopelijk gaat Wilders diep buigen vandaag. Dat is een win-win-win situatie:quote:
Wilders buigt niet. De kans is dan groter dat Rutte zijn billen spreidt.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:23 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, hopelijk gaat Wilders diep buigen vandaag. Dat is een win-win-win situatie:
- PVV kiezers diep teleurgesteld in Wilders;
- Broodnodige hervormingen kunnen doorgaan;
- remlof trakteert zaterdag op bitterballen.
Ik weet niet. Het kan allebei de kanten op. Wilders heeft de laatste tijd laten zien dat het pluche blijkbaar wel erg lekker zit en dat de achterkamertjes helemaal zo eng niet zijn. Ik denk niet dat hij terug wil naar de Kamer als lulletje Rozenwater in plaats van als de macht achter het Kabinet.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wilders buigt niet. De kans is dan groter dat Rutte zijn billen spreidt.
Gewoon OSW en subsidies op kunst en cultuur volledig afschaffen om Wilders tevreden te stellen en daarnaast flink hervormen op de sociale zekerheid (versoepelen ontslagrecht, verhogen pensioensleeftijd, bevriezen uitkeringen, afschaffen subsidies op kinderopvang, etc.) en ons belastingstelsel (inclusief afschaffen aftrekposten en vrijstellingen).quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wilders buigt niet. De kans is dan groter dat Rutte zijn billen spreidt.
Denk dat dat hem weinig boeit. Hij gaat voor de zetels, niet voor zijn collega-Kamerleden.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:31 schreef AryaMehr het volgende:
Als Wilders toch doorzet, in hoeverre gaan we hem dan nog serieus nemen - voor zover men dat nu nog doet - als hij weer eens blaft? Komt zijn geloofwaardigheid niet echt ten goede denk ik.
Ik vermoed niet dat hij zetels wint door te buigen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Denk dat dat hem weinig boeit. Hij gaat voor de zetels, niet voor zijn collega-Kamerleden.
Ik zou Wilders gewoon een trap onder zn reet geven. Opgehoepeld uit het Catshuis, proleet.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:32 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Gewoon OSW en subsidies op kunst en cultuur volledig afschaffen om Wilders tevreden te stellen en daarnaast flink hervormen op de sociale zekerheid (versoepelen ontslagrecht, verhogen pensioensleeftijd, bevriezen uitkeringen, afschaffen subsidies op kinderopvang, etc.) en ons belastingstelsel (inclusief afschaffen aftrekposten en vrijstellingen).
Ik zou me wel kunnen vermaken in dat Catshuis
Tuurlijk wel. "Door hierop toe te geven, behoudt de PVV de invloed op het immigratie-beleid!"quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vermoed niet dat hij zetels wint door te buigen.
Eigenlijk kan hij geen een kant op; hij komt er hoe dan ook slechter vanaf, dat is zijn probleem. Misschien heeft hij nog een houdini-act achter de hand, je weet maar nooit...quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik weet niet. Het kan allebei de kanten op. Wilders heeft de laatste tijd laten zien dat het pluche blijkbaar wel erg lekker zit en dat de achterkamertjes helemaal zo eng niet zijn. Ik denk niet dat hij terug wil naar de Kamer als lulletje Rozenwater in plaats van als de macht achter het Kabinet.
quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik zou Wilders gewoon een trap onder zn reet geven. Opgehoepeld uit het Catshuis, proleet.
Ik bedoel bij zowel zijn collega's als bij de pers en het electoraat. De vraag is überhaupt of Rutte en Verhagen gebaat bij zijn een partij die om elke scheet moord en brand schreeuwt.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Denk dat dat hem weinig boeit. Hij gaat voor de zetels, niet voor zijn collega-Kamerleden.
Dat wisten ze van te voren en toen stoorde het hen ook niet.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:35 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ik bedoel bij zowel zijn collega's als bij de pers en het electoraat. De vraag is überhaupt of Rutte en Verhagen gebaat bij zijn een partij die om elke scheet moord en brand schreeuwt.
Welke invloed? Die zogenaamde invloed is een wassen neus.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. "Door hierop toe te geven, behoudt de PVV de invloed op het immigratie-beleid!"
Vooraf lijken sommige dingen weleens mee te vallen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het CDA inmiddels strontberoerd wordt van Wilders en zijn streken.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat wisten ze van te voren en toen stoorde het hen ook niet.
Het is maar goed dat Ger Koopmans niet aan de onderhandelingstafel zit, anders kreeg Geert er drie te verwerken.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:37 schreef Nielsch het volgende:
Wilders moet zijn aars echt breed opentrekken, zo breed dat zowel Rutte en Verhagen er allebei tegelijk inkunnen.
Denk niet dat dat een merkbaar verschil zou maken.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:38 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het is maar goed dat Ger Koopmans niet aan de onderhandelingstafel zit, anders kreeg Geert er drie te verwerken.
Voor de PVV-aanhang niet. Er is een boerkaverbod gekomen en dat heeft de PVV gedaan! Dus ze hebben invloed.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Welke invloed? Die zogenaamde invloed is een wassen neus.
Of De Jagerquote:Op donderdag 29 maart 2012 10:38 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Het is maar goed dat Ger Koopmans niet aan de onderhandelingstafel zit, anders kreeg Geert er drie te verwerken.
En ze blokkeren fatsoenlijk rechtse hervormingen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Voor de PVV-aanhang niet. Er is een boerkaverbod gekomen en dat heeft de PVV gedaan! Dus ze hebben invloed.
Prima, maar dan moet hij dergelijke zoethoudertjes wel binnenharken.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Voor de PVV-aanhang niet. Er is een boerkaverbod gekomen en dat heeft de PVV gedaan! Dus ze hebben invloed.
En, heel belangrijk, Wilders zal het zo verkopen, dat als hij de boel laat klappen, er de kans bestaat dat de verderfelijke linksen weer in de regering komen en dan komen er weer miljoenen immigranten uit moslimlanden binnen die onze banen pikken en gratis geld krijgen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
En ze blokkeren fatsoenlijk rechtse hervormingen.
Dat weten we allemaal niet, maar we doen alsof.quote:
Laat dat fatsoenlijke maar weg.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:40 schreef Monolith het volgende:
En ze blokkeren fatsoenlijk rechtse hervormingen.
Die neiging is er....quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:42 schreef waht het volgende:
[..]
Dat weten we allemaal niet, maar we doen alsof.
Het is maar wat je sluw noemt. Dagje uitrusten en moeilijk doen en de volgende dag weer inbinden. Nou, poehpoeh wat een mastermind.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:42 schreef Scarface88 het volgende:
Allemaal tactiek van Wilders natuurlijk dit. Wilders wil niet aan de bezuinigingen die Verhagen en Rutte op tafel leggen, dat gaat er natuurlijk in als zoete koek bij Henk en Ingrid. Wilders speelt het wederom sluw uit.
En die luidt?quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Al snijdt de analyse van Dominique van der Heide wel hout. Denk ik.
Het is wel wat makkelijk om achter alles een sluwe strategie te zoeken; ook in de politiek gebeurt uiteindelijk veel door verkeerde informatie, door zelfoverschatting of door twijfel.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:42 schreef Scarface88 het volgende:
Allemaal tactiek van Wilders natuurlijk dit. Wilders wil niet aan de bezuinigingen die Verhagen en Rutte op tafel leggen, dat gaat er natuurlijk in als zoete koek bij Henk en Ingrid. Wilders speelt het wederom sluw uit.
Lastig te zeggen.quote:
In de economie mag je dergelijke futiliteiten gewoon negeren hoor.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:44 schreef Reya het volgende:
[..]
Het is wel wat makkelijk om achter alles een sluwe strategie te zoeken; ook in de politiek gebeurt uiteindelijk veel door verkeerde informatie, door zelfoverschatting of door twijfel.
Hij staat voor een inmens dilemma: zijn invloed in de huidige constructie verliezen en hopeloosaan de kant de komende jaren of bezuinigingen slikken die hij niet aan de kiezer kan uitleggen. Ik snap dat wel.quote:
Zoals ik zei: hij kan hier alleen maar verliezen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:46 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hij staat voor een inmens dilemma: zijn invloed in de huidige constructie verliezen en hopeloosaan de kant de komende jaren of bezuinigingen slikken die hij niet aan de kiezer kan uitleggen. Ik snap dat wel.
quote:Tijd voor de mening van de #Derksen @viradionl om 11.05u over #AZ en gesprekken in het #Catshuis. 'Ik zou een fantastische politicus zijn'
Bovendien vaak een schromelijke overschatting van de competentie van politici.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:44 schreef Reya het volgende:
[..]
Het is wel wat makkelijk om achter alles een sluwe strategie te zoeken; ook in de politiek gebeurt uiteindelijk veel door verkeerde informatie, door zelfoverschatting of door twijfel.
Hoeft niet....Als hij breekt dan kan hij ook weer gaan groeien in de peilingen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Zoals ik zei: hij kan hier alleen maar verliezen.
En dan?quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:47 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hoeft niet....Als hij breekt dan kan hij ook weer gaan groeien in de peilingen.
Niet inbinden. Het kabinet gewoon keihard laten vallen omdat hij er niet aan wil. Henk en Ingrid zullen er van smullen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is maar wat je sluw noemt. Dagje uitrusten en moeilijk doen en de volgende dag weer inbinden. Nou, poehpoeh wat een mastermind.![]()
Doch, deze op waarde weten te schatten vergt een uitzonderlijke graad van voorstellingsvermogen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Bovendien vaak een schromelijke overschatting van de competentie van politici.
Maar dan wat? Je zit er toch om beleid te maken? Die kans is hierna wel weer even verkeken.quote:
Janken over slinks?quote:
Ongetwijfeld. Net als alles, tenslotte.quote:Op donderdag 29 maart 2012 10:51 schreef remlof het volgende:
[..]
Ah het mislukken van het Catshuisoverleg is ook de schuld van de PvdA?
quote:
SGP of PvdD? Apart dilemma.quote:Op donderdag 29 maart 2012 11:33 schreef Quarant het volgende:
Volgende keer stem ik SGP of PvdD, al vind ik wel dat Rutte mag blijven.
Ja, maatschappijkritisch en niet zuurlinksquote:
twitter:fritswester twitterde op donderdag 29-03-2012 om 11:53:26Onderhandelaars in Catshuis gaan door! reageer retweet
quote:Op donderdag 29 maart 2012 11:54 schreef MilaNL het volgende:
twitter:fritswester twitterde op donderdag 29-03-2012 om 11:53:26Onderhandelaars in Catshuis gaan door! reageer retweet
twitter:politiek24 twitterde op donderdag 29-03-2012 om 11:52:52DONDERDAG LIVE: Onderhandelingen gaan door, aldus mededeling RVD reageer retweet
Het was dus het eerste scenario.quote:Er zijn vandaag en na vandaag nog 4 opties over:
Toch akkoord
Het was van Wilders spel. De coalitiepartijen en de gedoogpartner onderhandelen verder. Daarmee is de kou voorlopig uit de lucht.
Ontwikkelingssamenwerking gok ik dan maar.quote:Op donderdag 29 maart 2012 11:59 schreef StephanL het volgende:
Wat een verrassingWilders krijgt waarschijnlijk weer wat toe geschoven.
Hopelijk een zeer grote hap uit dat budgetquote:Op donderdag 29 maart 2012 12:02 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ontwikkelingssamenwerking gok ik dan maar.
Aldus Maxime Verhagentwitter:MaximeVerhagen twitterde op donderdag 29-03-2012 om 12:00:13Er is voldoende perspectief om te komen tot afspraken die een antwoord geven op de problemen waar het land voor staat #Catshuis reageer retweet
quote:Op donderdag 29 maart 2012 12:04 schreef TheGOAT het volgende:
Maxime weer in z'n standaard nietszeggende taal, die man is stiekem gewoon een PVV-er
Ze hebben alle drie een schijn op te houden.quote:Op donderdag 29 maart 2012 12:03 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
Wilders heeft dit gewoon gedaan om zijn draai te kunnen verkopen. Ik denk dat hij weinig heeft gekregen.
Of toch dat referendum over de guldenquote:Op donderdag 29 maart 2012 12:02 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ontwikkelingssamenwerking gok ik dan maar.
Misschien is dat genoemd om de aandacht af te leiden. Het zou mij niet verbazen als we daar nooit meer iets over horen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 12:26 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Of toch dat referendum over de gulden
Ik denk dat er vooral een conflict tussen het CDA en de PVV is voorgevallen, bijvoorbeeld over de ontwikkelingshulp.quote:Op donderdag 29 maart 2012 12:24 schreef Nielsch het volgende:
De vraag is nu of Wilders gebogen heeft voor Rutte of dat Rutte gebogen heeft voor Wilders.
Ik denk toch eerder dat de moelijke fase vooral kwam door het willen hervormen van de WW en het ontslagrecht en niet door ontwikkelingshulp, al zal dat laatste wel mee hebben gespeeld.quote:Op donderdag 29 maart 2012 12:34 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik denk dat er vooral een conflict tussen het CDA en de PVV is voorgevallen, bijvoorbeeld over de ontwikkelingshulp.
En dan is het natuurlijk het meest waarschijnlijk dat het CDA op zijn knieën is gegaan. Het CDA heeft tenslotte nog nooit enige vorm van ruggengraat getoond.
Wilders slikt die hervormingen allemaal wel als het CDA en de VVD akkoord gaan met een flinke reductie in de ontwikkelingshulp + een iets sterkere commitment om de niet westerse immigratie te verminderen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 12:37 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik denk toch eerder dat de moelijke fase vooral kwam door het willen hervormen van de WW en het ontslagrecht en niet door ontwikkelingshulp, al zal dat laatste wel mee hebben gespeeld.
Dit.quote:Op donderdag 29 maart 2012 12:38 schreef Breekfast het volgende:
Wilders slikt die hervormingen allemaal wel als het CDA en de VVD akkoord gaan met een flinke reductie in de ontwikkelingshulp + een iets sterkere commitment om de niet westerse immigratie te verminderen.
Waarschijnlijk voerden ze daarom dit showtje op inderdaad. Ik geloof er allemaal weinig van.quote:Op donderdag 29 maart 2012 12:39 schreef Premium_Quality het volgende:
Wat een farce. Nu kan Wilders zijn achterban vertellen dat hij er alles aan gedaan heeft om ze niet te naaien.
Idd, op deze manier is het zo erg moeizaam, liever nu gewoon verkiezingen dan, en hervormen maar, denk niet dat je er komt met alleen maar bezuinigen. Vind dat Rutte het wel ok gedaan heeft tot nu toe trouwens, maar dat CDA hoeft niet meer mee te regeren vind ik (heb vroeger wel CDA gestemd). Maar bij nieuwe verkiezingen zou SP heel groot worden, en alsjeblieft zeg, doe maar niet.quote:
In 2012 neemt de EMU-schuld met ruim 29,7 miljard euro toe. Dat is bijna 81,2 miljoen euro per dag of 940 euro per secondequote:Op donderdag 29 maart 2012 12:41 schreef yyyentle het volgende:
Het is een grote schijnvertoning. Waarschijnlijk was dinsdag al bekend dat dit zou gebeuren. Ik kan me nog herinneren dat Rutte, toen hij nog geen minister president was, riep dat bij iedere dag langer onderhandelen de staatsschuld hoger opliep.
Zijn er signalen dat we in de tussenliggende periode met Rutte en co. verder zijn gekomen?
Zijn er beslissingen genomen?
De laatste verkiezingen gingen _alleen maar_ over bezuinigingen en VVD nam hier het stevigste standpunt in, en werd grootste...quote:Op donderdag 29 maart 2012 13:34 schreef TheGOAT het volgende:
[..]
Idd, op deze manier is het zo erg moeizaam, liever nu gewoon verkiezingen dan, en hervormen maar, denk niet dat je er komt met alleen maar bezuinigen. Vind dat Rutte het wel ok gedaan heeft tot nu toe trouwens, maar dat CDA hoeft niet meer mee te regeren vind ik (heb vroeger wel CDA gestemd). Maar bij nieuwe verkiezingen zou SP heel groot worden, en alsjeblieft zeg, doe maar niet.
Nedederland is ook zo simpel trouwens he. Als het goed gaat met de economie stemt iedereen VVD, als het slecht gaat iedereen SP omdat ze zoveel mogelijk geld willen behoudenhet heeft niets met idealen te maken, alleen maar met 'wat is op dit moment het beste voor mij'. Roemer is diep van binnen een dikke vette communist, let maar op als hij ooit in de regering komt.
Tot zover mijn klaagbak
Mwa, volgens mij wilde de VVD geen aanpassing van de HRA en wilde ze enkele andere bezuinigingen ook nie. Denk dat mensen VVD hebben gestemd om hun huisjes en hun loon op peil te houden.quote:Op donderdag 29 maart 2012 13:44 schreef Zith het volgende:
[..]
De laatste verkiezingen gingen _alleen maar_ over bezuinigingen en VVD nam hier het stevigste standpunt in, en werd grootste...
Meerderheid van de Nederlanders is toch voor aanpassing van de HRA? Dus denk dat je stelling niet kloptquote:Op donderdag 29 maart 2012 14:03 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Mwa, volgens mij wilde de VVD geen aanpassing van de HRA en wilde ze enkele andere bezuinigingen ook nie. Denk dat mensen VVD hebben gestemd om hun huisjes en hun loon op peil te houden.
Het is maar een bescheiden minderheid die op de VVD heeft gestemd. dat hoeft elkaar dus zeker niet uit te sluiten.quote:Op donderdag 29 maart 2012 14:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Meerderheid van de Nederlanders is toch voor aanpassing van de HRA? Dus denk dat je stelling niet klopt
Een meerderheid van de VVD-stemmers ziet het als een lastenverzwaring en is dus tegen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 14:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Meerderheid van de Nederlanders is toch voor aanpassing van de HRA? Dus denk dat je stelling niet klopt
Onmogelijk. Nederlanders zullen nooit uit vrije wil extra belasting willen betalen want de hervorming van de HRA is een ordinaire lastenverzwaring c.q. belastingverhoging. Je bent ook niet verplicht om er gebruik van te maken en het is een illusie om te veronderstellen dat door de hervorming de huizenprijzen zullen zakken (zie Duitsland).quote:Op donderdag 29 maart 2012 14:06 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ook de PvdA en CDA waren altijd en zijn tegen hervorming van de HRA en vormen samen met de VVD, PVV en in mindere mate de SP een flinke meerderheid.quote:Op donderdag 29 maart 2012 14:25 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is maar een bescheiden minderheid die op de VVD heeft gestemd. dat hoeft elkaar dus zeker niet uit te sluiten.
Ordinaire lastenverzwaring? Hoezo ordinair? Volgens mij is het precies andersom.quote:Op donderdag 29 maart 2012 14:54 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Onmogelijk. Nederlanders zullen nooit uit vrije wil extra belasting willen betalen want de hervorming van de HRA is een ordinaire lastenverzwaring c.q. belastingverhoging. Je bent ook niet verplicht om er gebruik van te maken en het is een illusie om te veronderstellen dat door de hervorming de huizenprijzen zullen zakken (zie Duitsland).
OnNederlands? De HRA bestaat al bijna 120 jaar!quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:05 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ordinaire lastenverzwaring? Hoezo ordinair? Volgens mij is het precies andersom.
En volgens mij kan je nederland en duitsland absoluut niet met elkaar vergelijken, vooral omdat hier alles kon qua hypotheken waarbij hypotheken groter dan de huizenprijs mogenlijk was zonder enige aflossing in 30 jaar. Hoezo een bel creeeren. In Duitsland moet je ten minsten nog eigen geld inbrengen. En de HRA is niet eerlijk en behoorlijk onNederlands
En dan gaan we er allemaal aan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:15 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
OnNederlands? De HRA bestaat al bijna 120 jaar!
Nu is het nog zo dat de terugontvangen teveel betaalde belasting terugkomt in de Nederlandse economie maar na de hervorming gaat dat geld regelrecht naar Griekenland en zal tot 100-duizenden extra werklozen leiden.
Ik was behoorlijk onduidelijk maar ik bedoelde met on-Nederlands dat er geen spraken is van de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, integendeel. Dat vind ik oneerlijk maar daar is natuurlijk iedereen vrij inquote:Op donderdag 29 maart 2012 15:15 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Nu is het nog zo dat de terugontvangen teveel betaalde belasting terugkomt in de Nederlandse economie maar na de hervorming gaat dat geld regelrecht naar Griekenland en zal tot 100-duizenden extra werklozen leiden.
Ja, stem jij maar fijn op mavo Roemer. Kun je over een paar jaar 75% van je salaris inleveren voor het grotere socialistische gedachtegoed.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:20 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
En dan gaan we er allemaal aan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gelukkig hebben we een Blonde Leider en een Lachende MP die dat allemaal snappen. Gaat u maar lekker slapen, De volgende kwartalen zal de recessie onverminderd doorgaan en gaan we verder linkse hobby's en de verzorgingsstaat af te breken.
Een echte communist zou zich nog omdraaien in zijn graf voor dat soort maatregelen, veel te rechtsquote:Op donderdag 29 maart 2012 15:27 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Ja, stem jij maar fijn op mavo Roemer. Kun je over een paar jaar 75% van je salaris inleveren voor het grotere socialistische gedachtegoed.
Maar het zijn nu juist, dankzij Rutte, de sterkste schouders die de zwaarste lasten dragen; de zwakkeren zijn als enige groep ontzien en zijn er zelfs op vooruit gegaan.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:26 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik was behoorlijk onduidelijk maar ik bedoelde met on-Nederlands dat er geen spraken is van de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, integendeel.
hahaquote:Op donderdag 29 maart 2012 15:29 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Maar het zijn nu juist, dankzij Rutte, de sterkste schouders die de zwaarste lasten dragen; de zwakkeren zijn als enige groep ontzien en zijn er zelfs op vooruit gegaan.
Ik lever nu al 52% van mijn salaris in en daar wil ik graag iets voor terug blijven krijgen (dat mijn kinderen naar de kdo kunnen bijvoorbeeld). Als er bezuinigd moet worden doe dat dan op alle valkken en niet alleen op die die je toevallig goed uitkomen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:27 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Ja, stem jij maar fijn op mavo Roemer. Kun je over een paar jaar 75% van je salaris inleveren voor het grotere socialistische gedachtegoed.
Volgens een stuk in De Pers van een dag of 10 geleden vindt 69% van de Nederlanders dat de HRA herzien moet worden. Het was qua draagvlak de breedst gedragen bezuinigingsmogelijkheid, groter dan bijvoorbeeld ontwikkelingssamenwerking (was derde volgens mij) of defensie.quote:Op donderdag 29 maart 2012 14:54 schreef rsfxrs020 het volgende:
Onmogelijk. Nederlanders zullen nooit uit vrije wil extra belasting willen betalen want de hervorming van de HRA is een ordinaire lastenverzwaring c.q. belastingverhoging. Je bent ook niet verplicht om er gebruik van te maken en het is een illusie om te veronderstellen dat door de hervorming de huizenprijzen zullen zakken (zie Duitsland).
Jij moet snel iemand jouw belastingaangifte laten doenquote:Op donderdag 29 maart 2012 15:34 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Ik lever nu al 52% van mijn salaris in en daar wil ik graag iets voor terug blijven krijgen (dat mijn kinderen naar de kdo kunnen bijvoorbeeld). Als er bezuinigd moet worden doe dat dan op alle valkken en niet alleen op die die je toevallig goed uitkomen.
Misschien moet je je eens inlezen in hoe ze de HRA willen aanpakken. Dan kraam je er niet zo een onzin uit. Er is nog nooit iemand geweest die gezegd heeft dat de HRA met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. Niemand hoeft er dus op achteruit te gaan. Pas als je gaar verhuizen moet je gaan nadenken.
Kun je lachen, maar er zijn er veel die zo denken. De rechtse propaganda machine is behoorlijk effectief. We hebben het voor het gemak maar niet over PGB's, studenten, Wahjongers, chronisch zieken etc.quote:
Want?quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jij moet snel iemand jouw belastingaangifte laten doen
Nou ja, krijg je ook niet zoiets als dalende huizenprijzen en de gevolgen daarvan?quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:34 schreef Zemi77 het volgende:
Misschien moet je je eens inlezen in hoe ze de HRA willen aanpakken. Dan kraam je er niet zo een onzin uit. Er is nog nooit iemand geweest die gezegd heeft dat de HRA met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. Niemand hoeft er dus op achteruit te gaan. Pas als je gaar verhuizen moet je gaan nadenken.
Nee, dat is uitgesloten want de HRA heeft geen enkele invloed op de huizenprijzen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:40 schreef Northside het volgende:
[..]
Nou ja, krijg je ook niet zoiets als dalende huizenprijzen en de gevolgen daarvan?
Yep, maar als je blijft zitten waar je zit heb je daar geen last van. Op een gegeven moment heb je genoeg afgelost dat je wel door kunt verhuizen. Je moet alleen iets langer wachten.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:40 schreef Northside het volgende:
[..]
Nou ja, krijg je ook niet zoiets als dalende huizenprijzen en de gevolgen daarvan?
niemand betaalt 52%, ja ik weet van de hoogste schijf.quote:
...als het goed is lever je geen 52% van je salaris in. Althans, niet aan de belastingen.quote:
ja, maar als ik een hele alinea typ leest niemand mijn reply.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
niemand betaalt 52%, ja ik weet van de hoogste schijf.
Als je een hypotheek hebt en al je aftrekposten opgeeft, betaal je minimaal 10% minder
Dat zijn dan de directe kosten, als je de indirecte kosten (zorg, onderwijs, infrastructuur etc. meerekent maak je zelfs winst, (maar dat snappen onze rechtse rakkers niet).quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
niemand betaalt 52%, ja ik weet van de hoogste schijf.
Als je een hypotheek hebt en al je aftrekposten opgeeft, betaal je minimaal 10% minder. Landelijk gezien komen wij uit op 34% iirc
Elke euro die de overheid int is verlies.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:46 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Dat zijn dan de directe kosten, als je de indirecte kosten (zorg, onderwijs, infrastructuur etc. meerekent maak je zelfs winst, (maar dat snappen onze rechtse rakkers niet).
Zo lang belastinggeld op de huidige gigantische wijze wordt geïnd en verspild? Ja.quote:Op donderdag 29 maart 2012 16:14 schreef Zemi77 het volgende:
Het was te verwachten dat onze libertarische vrienden direct en uit het niets zouden reageren. Zijn jullie een soort Big Brother of zo die alle topics in de gaten houden en als er iets positiefs over belastingen gezegd wordt direct reageren?
Natuurlijk wel.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:42 schreef rsfxrs020 het volgende:
Nee, dat is uitgesloten want de HRA heeft geen enkele invloed op de huizenprijzen.
quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Jij moet snel iemand jouw belastingaangifte laten doen
quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:28 schreef Reya het volgende:
De discussie hier bereikt weer grote hoogten.
quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:42 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Nee, dat is uitgesloten want de HRA heeft geen enkele invloed op de huizenprijzen.
Dan is de gedachte achter de HRA toch flink verdraaid in de hoofden van mensen. De HRA is een lastenverlichting, ja een belastingvoordeel, voor eigen-huizen-bezitters. Doordat men gewend is geraakt aan dit voordeel, is men blijkbaar vergeten dat dit niet de norm is, en dat zodra er bezuinigd moet worden voordelen als deze als eerst op tafel moeten komen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 14:54 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Het heeft niet zoveel met lastenverlichting of verzwaring te maken. Je kiest namelijk voor een bepaalde lastendruk, en je kiest voor een belastinggrondslag. Inkomsten zijn op zich een goede grondslag om belasting over te heffen, hoeveel je daar dan over heft is andere vraag. Om daar dan korting op te geven op basis van een vermogensgoed is al niet zuiver, het is in de praktijk ook nog eens een heel rare bevoordeling van immobiele werknemers met een vast contract, en benadeling van ondernemers, flexwerkers en mensen die regelmatig verhuizen. Bovendien komt het er in de praktijk op neer dat de overheid ná belastingheffing ook nog eens voor mensen gaat bepalen wat ze met hun netto-inkomen moeten doen: Duur wonen zult gij, in een koophuis, en vastgeketend aan de bank. Dat is immoreel.quote:Op donderdag 29 maart 2012 17:44 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Dan is de gedachte achter de HRA toch flink verdraaid in de hoofden van mensen. De HRA is een lastenverlichting, ja een belastingvoordeel, voor eigen-huizen-bezitters. Doordat men gewend is geraakt aan dit voordeel, is men blijkbaar vergeten dat dit niet de norm is, en dat zodra er bezuinigd moet worden voordelen als deze als eerst op tafel moeten komen.
Leeftijd is geen maatstaf voor rechtvaardigheid.quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:15 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Wait...what?quote:Op donderdag 29 maart 2012 15:42 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
quote:Verkiezingen waren dichtbij
PVV-leider Geert Wilders bleek tijdens de onderhandelingen in het Catshuis dinsdag totaal niet bereid om hervormingen voor zijn rekening te nemen, vooral in de sociale zekerheid. Rutte en CDA-vicepremier Maxime Verhagen maakten daarop duidelijk in dat geval geen andere weg te zien dan verkiezingen. Ze wilden niet het risico lopen door de Tweede Kamer naar huis te worden gestuurd als ze zonder steun van Wilders zouden proberen in het parlement een meerderheid te vinden voor hun bezuinigings- en hervormingsplannen.
Woensdagochtend kwamen de onderhandelaars van VVD, CDA en PVV opnieuw bijeen in het Catshuis voor wat vermoedelijk een formele afronding van de breuk van dinsdagavond zou gaan worden. Maar in een ultieme poging wisten VVD en CDA Wilders er toch van te overtuigen nog een middag en avond na te denken. Een voor Wilders belangrijke toezegging op het gebied van sociale zekerheid hielp de PVV-leider volgens ingewijden op weg. Toen het gesprek na drie uur werd afgebroken, liet de Rijksvoorlichtingsdienst weten dat de besprekingen „door een moeilijke fase” gingen.
Donderdagochtend om 10 uur kwamen de zes kopstukken van VVD, CDA en PVV opnieuw bijeen in het Catshuis. Daar haalde Wilders de spanning bij VVD en CDA er definitief af en werd besloten toch verder te gaan onderhandelen. Wilders toonde zich bereid te praten over de door VVD en CDA gewenste hervormingen in de sociale zekerheid, de zorg, op de woningmarkt en bij de pensioenen. Het gaat dan onder meer om het verkorten van de WW-duur, het versoepelen van het ontslagrecht en het beperken van de mogelijkheden voor aflossingsvrije hypotheken.
In een verklaring lieten de drie partijen aan het einde van de ochtend weten dat ze „voldoende perspectief” zien om tot afspraken te komen die Nederland door de crisis moeten helpen. De breuk in het Catshuis was ternauwernood afgewend. Een akkoord is naar verwachting binnen twee weken mogelijk. Verkiezingen zijn, in ieder geval voorlopig, van de baan.
Bron
Laten we het zo zeggen: als er gesproken wordt over bezuinigen op de HRA, dan is het per definitie een lastenverzwaring...quote:Op donderdag 29 maart 2012 14:39 schreef GSbrder het volgende:
Een meerderheid van de VVD-stemmers ziet het als een lastenverzwaring en is dus tegen.
quote:Roemer reageert laconiek op ontwikkelingen
Video De SP reageert laconiek op de ontwikkelingen. Volgens partijleider Roemer is er geen nieuws. "Ze waren met elkaar in overleg, en dat zijn ze nog steeds. Er wordt een balletje opgegooid en iedereen in Den Haag buitelt over elkaar heen", zegt hij. Roemer wil verder pas wat zeggen als de partijen eruit zijn.
Radiostilte van de oppositiequote:Op donderdag 29 maart 2012 18:26 schreef forzaudinese het volgende:
http://nos.nl/video/35695(...)-ontwikkelingen.html
[..]
Helaas voor jou blijkt uit de Memorie van Toelichting bij de Wet inkomstenbelasting 2001 dat de HRA verworden is tot een vreemde eend in de bijt die een soort van progressiedempend effect heeft die dan weer afhangt van de hoeveelheid rente die je betaald ter zake van de eigen woning.quote:Op donderdag 29 maart 2012 17:44 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Dan is de gedachte achter de HRA toch flink verdraaid in de hoofden van mensen. De HRA is een lastenverlichting, ja een belastingvoordeel, voor eigen-huizen-bezitters. Doordat men gewend is geraakt aan dit voordeel, is men blijkbaar vergeten dat dit niet de norm is, en dat zodra er bezuinigd moet worden voordelen als deze als eerst op tafel moeten komen.
Ik vraag me af of iemand daar intraptquote:Op donderdag 29 maart 2012 18:59 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
Wilders heeft gebukt, men lijkt soms te vergeten dat Wilders gewoon een VVD'er is. Die geeft geen moer om de sociale zekerheid. Dit hele spel was enkel en alleen om het aan zijn achterban te kunnen verkopen.
Dan dreigt Wilders met het grote links/islamitische gevaar en dan gaat het er weer als zoete koek in.quote:Op donderdag 29 maart 2012 19:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vraag me af of iemand daar intrapt
"Was er dan uit gestapt" kan nu iedereen gemakkelijk roepen
Er zit een grens aan de geloofwaardigheid van zoietsquote:Op donderdag 29 maart 2012 19:29 schreef JeanPaulBelmondo het volgende:
[..]
Dan dreigt Wilders met het grote links/islamitische gevaar en dan gaat het er weer als zoete koek in.
De achterban van de PVV heeft nog nooit aangetoond kritisch te zijn.
Als je 12 uur na de verkiezingen, nog voor er onderhandelingen of wat dan ook lopen al je grootste breekpunt (ja zo noemde hij het) onderhandelbaar maakt....... zelfs dat konquote:Op donderdag 29 maart 2012 19:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er zit een grens aan de geloofwaardigheid van zoiets
Dat heb ik ook vaak gedacht, maar Wilders is wel met gekkere dingen weggekomen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 19:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er zit een grens aan de geloofwaardigheid van zoiets
Nee, hij kan vooral glimlachen of grijnzen. Lekker beeld als je over 20 jaar de foto's terugkijkt... vleesgeworden indolentie met een domme grijns...quote:Op donderdag 29 maart 2012 20:04 schreef Mint_Clansell het volgende:
Rutte moet toch wel de slechtste Mi-Pre zijn die Nederland de laatste twintig jaar heeft gekend. Die vent kan alleen maar zwijgen. Wat een prutser.
Een typische one-termer. De eerste liberale premier in honderd jaar en meteen de minst liberale ooitquote:Op donderdag 29 maart 2012 20:04 schreef Mint_Clansell het volgende:
Rutte moet toch wel de slechtste Mi-Pre zijn die Nederland de laatste twintig jaar heeft gekend. Die vent kan alleen maar zwijgen. Wat een prutser.
Een van de slechtste, alleen Colijn vond ik nog slechter.quote:Op donderdag 29 maart 2012 20:04 schreef Mint_Clansell het volgende:
quote:Op donderdag 29 maart 2012 20:04 schreef Mint_Clansell het volgende:
niks gaat onder Balkenende door!quote:Op donderdag 29 maart 2012 20:04 schreef Mint_Clansell het volgende:
Wat wil je horen dan?quote:Op donderdag 29 maart 2012 20:04 schreef Mint_Clansell het volgende:
Soms, heeeel soms zou je bijna terug gaan verlangen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 21:22 schreef rubbereend het volgende:
[..]
niks gaat onder Balkenende door!
Dan kijk maar eens een algemene beschouwing terug of het drama na het raport over Irakquote:Op donderdag 29 maart 2012 21:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Soms, heeeel soms zou je bijna terug gaan verlangen.
heeeel soms heb ik het ook overquote:Op donderdag 29 maart 2012 21:28 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Dan kijk maar eens een algemene beschouwing terug of het drama na het raport over Irak
Of anders slikt Fleur wel iets van Rutte.quote:Op donderdag 29 maart 2012 18:18 schreef Hexagon het volgende:
Misschien slikt Rutte wel een eis in bij een toezegging van een leuk avondje uit met Fleur
Balkenende die directe antwoorden gaf?quote:Op donderdag 29 maart 2012 21:29 schreef Mint_Clansell het volgende:
Als ik die smerige grijns van Rutte zie snak ik naar een normen en waarden-predikende Balkenende. Je kan veel zeggen, Maar Balkie gaf, itt lulletje Rutte, wel gewoon antwoord op vragen ipv zich te hullen in stilzwijgen.
[ afbeelding ]
Balkenende was meester in het omheen lullen van de gestelde vraag waardoor hij pas na aandringen met een direct antwoord kwam.quote:
zelfs dan nog nietquote:Op donderdag 29 maart 2012 23:20 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Balkenende was meester in het omheen lullen van de gestelde vraag waardoor hij pas na aandringen met een direct antwoord kwam.
't zou me niks verbazen.quote:Op donderdag 29 maart 2012 23:34 schreef Nielsch het volgende:
Zelfs Wim Kok was liberaler dan Rutte!
Het eerste is waar, het twee niet.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 01:53 schreef Friek_ het volgende:
Ach, flikker toch op ermee. Na die tweet van Wilders weet ik wel dat die man nog liever z'n ziel verkoopt dan dat er een kans bestaat dat de PvdA enigszins aan de macht komt.
Dit kabinet zit het uit. Het is allemaal theater, die onderhandelingen. Intellectueel voer om de Volkskrant-lezer geboeid te houden en zich geweldig te laten voelen om z'n o zo scherpzinnige speculaties.
Fleur, ben jij het?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 06:49 schreef Pugg het volgende:
[..]
Het eerste is waar, het twee niet.
De weerstand in het CDA groeit met de minuut en echt Maxime heeft zijn hand allang overspeelt.
Ben je nu teleurgesteld?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 01:53 schreef Friek_ het volgende:
Ach, flikker toch op ermee. Na die tweet van Wilders weet ik wel dat die man nog liever z'n ziel verkoopt dan dat er een kans bestaat dat de PvdA enigszins aan de macht komt.
Dit kabinet zit het uit. Het is allemaal theater, die onderhandelingen. Intellectueel voer om de Volkskrant-lezer geboeid te houden en zich geweldig te laten voelen om z'n o zo scherpzinnige speculaties.
Oeh, die waren toch een beetje weggezaktquote:Op donderdag 29 maart 2012 21:28 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Dan kijk maar eens een algemene beschouwing terug of het drama na het raport over Irak
bronquote:Overeenstemming in Catshuis
Ontwikkelingshulp miljard gekort
DEN HAAG, vrijdag
Het mes gaat diep in ontwikkelingshulp. De onderhandelaars in het Catshuis hebben overeenstemming bereikt om een miljard euro te snijden in het hulpbudget, wat een forse aderlating is voor het CDA.
Klap voor linkervleugel CDA
Dat melden Haagse bronnen, nu de onderhandelingen tussen VVD, CDA en PVV in het Catshuis zijn hervat. De ingreep zal vooral hard aankomen bij de linkervleugel van de christendemocraten en de twee dissidente CDA-Kamerleden Ferrier en Koppejan. Hun steun is cruciaal voor een Kamermeerderheid van de rechtse coalitie na het vertrek van PVV-Kamerlid Brinkman.
Jaarlijks wordt 4,6 miljard uitgegeven aan ontwikkelingshulp. Met de geplande korting gaat daar ruim twintig procent vanaf en zakt de Nederlandse bijdrage tot onder de 0,6 procent van het bruto binnenlands product. De internationale VN-norm is 0,7 procent. Voor het CDA was die norm lange tijd heilig.
De korting op het hulpbudget is vooral een wens van de PVV. De partij van Wilders moet zelf ook pijn lijden om tot een akkoord te komen. Zo is overeenstemming in zicht over het eerder verhogen van de pensioenleeftijd naar 66 jaar vanaf 2015 in plaats van 2020. Daarmee zou de PvdA buitenspel worden gezet, die nu nog heeft getekend voor het pensioenakkoord.
De drie partijen hervatten gisteren vol goede moed de onderhandelingen. Een akkoord over extra miljardenbezuinigingen is in de maak nu de PVV over haar eigen schaduw is heengestapt en heeft besloten terug te keren naar de onderhandelingstafel.
Tot aan de adempauze waren de meeste thema’s bij het Catshuisberaad reeds behandeld, behalve de zorg. De onderhandelingen liepen dinsdag vast op het inkorten van de ww-duur en het versoepelen van het ontslagrecht. Tot ontsteltenis van VVD en CDA wilde Wilders ineens niet meer verder praten.
Na een tumultueuze woensdag, waarop de gedoogpartner de stekker uit het beraad leek te gaan trekken, kwam de PVV-leider tot inkeer. Het is onduidelijk of de PVV meer toezeggingen in de wacht heeft gesleept voor het oppakken van de draad, zoals een aanscherping van de immigratie- en integratieregels.
bronquote:Contouren bezuiniging en hervorming langzaam zichtbaar
Verbandtrommel Catshuis is leeg
Na het afronden van de onderhandelingen over de extra crisisbezuinigingen is de verbandtrommel in het Catshuis waarschijnlijk leeg. Vooral PVV-leider Wilders zal moeten bloeden voor de noodzakelijke hervormingen die het huishoudboekje van de staat op orde moeten brengen. Toch toont de hervatting van de besprekingen aan dat ook de gedoogpartner licht aan het einde van de tunnel ziet.
ARBEIDSMARKT
Voor de PVV ligt snoeien in de kostbare werkloosheidswet (ww) gevoelig. Wilders heeft tijdens de formatie in 2010 met succes geprobeerd de ww van Henk en Ingrid veilig te stellen. Toch liggen er nu voorstellen om de maximale duur van ww-uitkering van 38 maanden in te perken, in het meest extreme geval tot 12 maanden. Een andere, of aanvullende, optie is de werkgevers de eerste zes maanden te laten opdraaien voor de toelage. In ruil daarvoor zou er dan één wettelijke ontslagformule komen, die bijvoorbeeld nog maar een kwart maandsalaris uitkeert per gewerkt jaar. De bedoeling is dat de arbeidsmarkt zo flexibeler wordt en mensen makkelijker aan een baan komen. De PVV heeft de aantasting van het ontslagrecht tot nu toe steeds tegengehouden.
WONEN
Net als de VVD heeft de PVV zich voor aanvang van de gesprekken tegen een aanpak van de hypotheekrenteaftrek gekeerd. Maatregelen lijken zich in de eerste plaats te concentreren op het afbouwen van de enorme woningschuld die Nederlanders hebben opgebouwd. Dat kan door (toekomstige) huiseigenaren te verplichten een deel van hun woningschuld af te lossen. De overheid zal op termijn hierdoor minder geld kwijt zijn aan hypotheekrenteaftrek, want de totale hypotheekschuld wordt langzaam maar zeker minder. Hierdoor zou het instrument van de hypotheekrenteaftrek overeind blijven. Ook wordt waarschijnlijk gekeken naar een structurele oplossing voor de overdrachtsbelasting, die als de coalitie niet ingrijpt, weer wordt verhoogd naar het tarief van zes procent.
PENSIOENLEEFTIJD
Rond de bijna-breuk tussen VVD, CDA en PVV lekte uit dat de partijen wel degelijk overwegen de aow-leeftijd eerder dan in 2020 naar 66 jaar te verhogen. Naar nu blijkt is verhoging in 2015 naar 66 jaar in beeld. De PVV wilde tijdens de verkiezingen helemaal niet aan een verhoging. Tijdens de formatie stemde de gedoogpartner ermee in om de leeftijd in 2020 naar 66 te verhogen. Het lukte VVD en CDA zelfs nog om een pensioenakkoord met oppositiepartij PvdA af te spreken dat ook voorzag in verhoging naar 67 in 2025. Als de PVV met een verhoging in 2015 instemt, heeft de coalitie de PvdA niet meer nodig voor een meerderheid, want ook D66 en GroenLinks willen snellere verhoging. VVD, CDA en PVV zullen zich in dit geval overigens niet populairder maken bij de vakbeweging.
ZORG
Naar verluidt is de zorg nog alleen globaal besproken in de onderhandelingen. Bezuinigen op de zorg is voor de PVV misschien nog wel het pijnlijkst; het was het onderwerp waar Wilders’ rechterhand Fleur Agema zich jarenlang in de Tweede Kamer sterk voor heeft gemaakt. Dankzij de PVV wordt er deze kabinetsperiode fors geïnvesteerd in ouderenzorg. Het is onwaarschijnlijk dat de onderhandelingen die investeringen ongedaan maken. Ook bezuinigen op de awbz is iets waar de PVV heel veel moeite mee heeft. Daarom komt het verhogen van het eigen risico en meer eigen bijdragen eerder in het vizier. Zo is het invoeren van een ’medicijnknaak’ in beeld. De bedoeling is dat de onderhandelingspartners zo de snelle groei van de zorgkosten beteugelen.
NULLIJN
VVD, CDA en PVV zijn het er in principe over eens dat de ambtenaren de komende een of twee jaar geen salarisverhoging krijgen, de zogenaamde nullijn. De nullijn is overigens niet een hervorming maar een eenmalige bezuiniging. Want als de crisis voorbij is, zullen de overheidssalarissen op een gegeven moment wel weer moeten meegroeien met de lonen in de marktsector.
WAT KRIJGT WILDERS TERUG?
Wilders kondigde al voor de start van de Catshuisbesprekingen aan dat hij fors wil bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking. Met een korting van een miljard euro op de hulppot kan hij zijn achterban laten zien dat de PVV zijn huid bij de onderhandelingen duur heeft verkocht. Daarnaast heeft Wilders een hardere immigratiekoers geëist. Zo kunnen regels voor gezinshereniging scherper. Verder is een bezuiniging van 100 miljoen op de publieke omroep in beeld, waarmee het schrappen van Nederland 3 dichtbij komt. Ook een nieuwe snoeioperatie in het cultuurbeleid is niet uitgesloten. Een referendum over het al dan niet verlaten van de euro lijkt nooit serieus in beeld geweest.
't zal niet veel meer zijn dan een spastisch vlerkjequote:Op vrijdag 30 maart 2012 08:46 schreef Friek_ het volgende:
'De linkervleugel van het CDA..'
Uh, bestaat die?
...zonder veren...quote:Op vrijdag 30 maart 2012 08:47 schreef du_ke het volgende:
[..]
't zal niet veel meer zijn dan een spastisch vlerkje
Best redelijke plannen.quote:
Dat brengt niets op binnen 10 jaar. Je moet nu gewoon met de botte bijl.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:05 schreef JohnDDD het volgende:
Wat een kutmaatregel mbt de HRA. Die moet echt worden aangepakt in plaats van andere maatregelen te nemen die veel erger zijn.
Koppejan en Ferrier.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 08:46 schreef Friek_ het volgende:
'De linkervleugel van het CDA..'
Uh, bestaat die?
Het zou zomaar kunnen dat ze daar geen kamermeerderheid voor krijgen. En dan?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:12 schreef ErikT het volgende:
Nog een miljard op ontwikkelingssamenwerking. Nu kijken wat het CDA doet. Waarschijnlijk een beetje piepen en dan terug in het gelid.
Dan houdt het op he. Maar ik zie t niet meer gebeuren. Uiteindelijk slikken ze alles. Voor de partij!quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:16 schreef remlof het volgende:
[..]
Het zou zomaar kunnen dat ze daar geen kamermeerderheid voor krijgen. En dan?
Nou ja, dat misschien niet, maar het is geen reden om dergelijke structurele ingrepen niet te doen met het oog op de toekomst.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:06 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat brengt niets op binnen 10 jaar. Je moet nu gewoon met de botte bijl.
Er kunnen nog wel een paar miljard af voor we op het niveau van de VS zitten, ik vind 1 miljard hier op bezuinigen wat aan de lage kant. Hopelijk komt er dus nog een rondequote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:12 schreef ErikT het volgende:
Nog een miljard op ontwikkelingssamenwerking. Nu kijken wat het CDA doet. Waarschijnlijk een beetje piepen en dan terug in het gelid.
Haha.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, dat misschien niet, maar het is geen reden om dergelijke structurele ingrepen niet te doen met het oog op de toekomst.
Ik zie nog weinig echt 'botte bijl'-afspraken staan.
Goed, de ingrepen in de arbeidsmarkt en m.b.t. de pensioenleeftijd zijn hoopvol, maar ik vrees dat dat nog niet genoeg is.
Zo'n nullijn is schattig, maar een eenzijdige maatregel waarvan nog maar moet worden gezien of die ook stand houdt.
Dat klinkt natuurlijk allemaal heel kolderiek, maar weet je wat het de overheid kost als de politie besluit om een aantal dagen geen boetes uit te schrijven?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:23 schreef eriksd het volgende:
[..]
Haha.
Dan gaat de ambtenaren staken. Zozo.
Weet je wat we besparen als de politie agenten dan een aantal dagen geen loon krijgen?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat klinkt natuurlijk allemaal heel kolderiek, maar weet je wat het de overheid kost als de politie besluit om een aantal dagen geen boetes uit te schrijven?
Nogmaals weer reuzeschattig, maar als de politie dan echt besluit al het werk neer te leggen dan hebben we een iets groter probleem in dit land.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Weet je wat we besparen als de politie agenten dan een aantal dagen geen loon krijgen?
Doen ze toch niet. En ze lopen zelf te soebatten over 2% erbij, dat is dan jammer.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nogmaals weer reuzeschattig, maar als de politie dan echt besluit al het werk neer te leggen dan hebben we een iets groter probleem in dit land.
Dus we moeten ons laten kapen door de wensen van de ambtenaren? De nullijn is prima in dit soort tijden en als ambtenaren het daar niet mee eens zijn dan hebben ze gewoon pech.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:28 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nogmaals weer reuzeschattig, maar als de politie dan echt besluit al het werk neer te leggen dan hebben we een iets groter probleem in dit land.
Nou als een heel deel van de ambtenaren echt weggaan dan wordt het probleem nog kleinerquote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:30 schreef eriksd het volgende:
[..]
Doen ze toch niet. En ze lopen zelf te soebatten over 2% erbij, dat is dan jammer.
Krijg je natuurlijk het dreigement dat ze massaal weggaan. Waarnaartoe?
Ja maar! Ja maar! Ambtenaren leveren ook een product. Ze hebben niet voor niets een 13e maand.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Nou als een heel deel van de ambtenaren echt weggaan dan wordt het probleem nog kleiner
Als dit werkelijk de plannen zijn, komt die kamermeerderheid er echt wel.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:16 schreef remlof het volgende:
[..]
Het zou zomaar kunnen dat ze daar geen kamermeerderheid voor krijgen. En dan?
Het CPB is het in ieder geval met me eens.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dus we moeten ons laten kapen door de wensen van de ambtenaren? De nullijn is prima in dit soort tijden en als ambtenaren het daar niet mee eens zijn dan hebben ze gewoon pech.
Het CPB zegt dat beide partijen akkoord moeten gaan. Dat klopt. In dit geval zit er niets in het vat, jammer dan.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het CPB is het in ieder geval met me eens.
quote:Maar na vakbondsacties bij gemeenten door het hele land, met de staking van de vuilnismannen als hoogtepunt, gingen de werkgevers toch overstag. Gemeenteambtenaren kregen een structurele loonsverhoging van 0,5 procent. Hierna konden provincies en waterschappen niet achterblijven; ook daar gingen de lonen structureel omhoog.
Zo spannend is het niet hoor. Nederland is nou eenmaal een polderland. Denken dat je gewoon eenzijdig kunt beslissen dat er geen verbetering van arbeidsvoorwaarden komt, is kinderlijk naïef.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:50 schreef eriksd het volgende:
[..]
Het CPB zegt dat beide partijen akkoord moeten gaan. Dat klopt. In dit geval zit er niets in het vat, jammer dan.
Beetje een vrijblijvend stukje. Wordt ook een mooi tegenargument geleverd:
[..]
Natuurlijk is het grootspraak, dat besef ik ook wel. Maar om nou maar bij voorbaat ervanuit te gaan dat er geld bij moet lijkt mij weer het andere uiterste. Zeker als er sectoren en mensen met een pensioen al jaren op de 0-lijn zitten.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zo spannend is het niet hoor. Nederland is nou eenmaal een polderland. Denken dat je gewoon eenzijdig kunt beslissen dat er geen verbetering van arbeidsvoorwaarden komt, is kinderlijk naïef.
Als ik niet wat beters te doen had, zou ik wel even kijken of ik dit soort grootspraak uit het verleden kan traceren met bijbehorend verloop van de onderhandelingen.
het gaat niet zozeer om de 0-lijn van het bruto inkomen als wel om wat men er netto van overhoudt. Heel veel mensen houden dit jaar per maand al minder over dan vorig jaar. De verwachting lijkt me dat met aankomend beleid mensen niet netto meer overhouden van hun salaris de komende jaren dan nu het geval is. Er netto op achteruit gaan kan een jaar, misschien twee maar daarna wordt zoiets op een gegeven moment wel onhoudbaar denk ik.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 10:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
Natuurlijk is het grootspraak, dat besef ik ook wel. Maar om nou maar bij voorbaat ervanuit te gaan dat er geld bij moet lijkt mij weer het andere uiterste. Zeker als er sectoren en mensen met een pensioen al jaren op de 0-lijn zitten.
Uitkeringen op de nullijn houden is natuurlijk wel wat eenvoudiger dan lonen. Er zullen ongetwijfeld sectoren zijn waar het mogelijk is. "Ambtenaren" zijn niet echt een sector. Dat betreft ten eerste de "ambtenaren" waar mensen altijd graag op afgeven (bij gemeentes, provincies, ed) en dat verklaart waarschijnlijk ook waarom mensen massaal sympathie hebben voor en groot voorstander zijn van een nullijn voor ambtenaren.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 10:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
Natuurlijk is het grootspraak, dat besef ik ook wel. Maar om nou maar bij voorbaat ervanuit te gaan dat er geld bij moet lijkt mij weer het andere uiterste. Zeker als er sectoren en mensen met een pensioen al jaren op de 0-lijn zitten.
Lijkt in deze tijden van politieke hypes wel alsof Roemer de enige in de TK is met enig realiteitsbesefquote:
Heus wel.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 11:25 schreef GSbrder het volgende:
Het blijven lapmaatregelen, maar laten we niet doen alsof een andere coalitie betere compromissen had kunnen sluiten.
Welke coalitie?quote:
De nuances zouden wat anders liggen maar een coalitie die meer op het centrum is gericht zou hier niet heel radicaal van afwijken.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 11:25 schreef GSbrder het volgende:
Het blijven lapmaatregelen, maar laten we niet doen alsof een andere coalitie betere compromissen had kunnen sluiten.
Ik blijf erbij dat de ideale coalitie voor Nederland SP+VVD is. Pas dan krijg je een sociaal beleid, welke betaald kan worden.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 11:25 schreef GSbrder het volgende:
Ferrier en Koppejan kunnen ook niet al te moeilijk doen, want ze weten dat als zij d'r uit stappen hun zetels worden opgevangen door de SGP en Brinkman, en gaat alles gewoon door, maar zijn zij wel alle hoop op een verdere carrière binnen het CDA kwijt.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:12 schreef ErikT het volgende:
Die 2 kunnen we al heeeeeeel lang afschrijven. Echter vergeet je het handjevol stemmers die het CDA nog over heeft. Voor zover ik weet zijn die redelijk tegen bezuinigen op OSW, zo niet falikant tegen. Het CDA heeft niet voor niets besloten om een "nieuwe koers" te liegen (of varen, zoals ze het zelf beweren).quote:Op vrijdag 30 maart 2012 12:14 schreef SeanFerdi het volgende:
[..]
Ferrier en Koppejan kunnen ook niet al te moeilijk doen, want ze weten dat als zij d'r uit stappen hun zetels worden opgevangen door de SGP en Brinkman, en gaat alles gewoon door, maar zijn zij wel alle hoop op een verdere carrière binnen het CDA kwijt.
quote:Op vrijdag 30 maart 2012 12:28 schreef Nielsch het volgende:
Je kan Verhagen in ieder geval geen partijpolitiek verwijten. Al staat zijn partij op 0 zetels, dan nog zou hij diep buigen en openspreiden voor Wilders.
Volgens mij mikt Verhagen daar ook gewoon op. Na mij de zondvloed, dat idee.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 12:28 schreef Nielsch het volgende:
Je kan Verhagen in ieder geval geen partijpolitiek verwijten. Al staat zijn partij op 0 zetels, dan nog zou hij diep buigen en openspreiden voor Wilders.
Want de VS is de norm?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 09:22 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Er kunnen nog wel een paar miljard af voor we op het niveau van de VS zitten, ik vind 1 miljard hier op bezuinigen wat aan de lage kant. Hopelijk komt er dus nog een ronde
Nee, Israel.quote:
Mmm, da's ook niet zo geruststellend.quote:
Dat gaat uiteindelijk veel meer kosten dan dat ene miljard.quote:0,7%, nou en!
Wat een krankzinnige redenering. Dus omdat Nederland 2x zoveel uitgeeft dan de rest van de wereld zijn wij asociaal?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 13:18 schreef ErikT het volgende:
Wel sneu dat we voor een miezerig miljardje de internationale gemeenschap weer schofferen.
[..]
Dat gaat uiteindelijk veel meer kosten dan dat ene miljard.
Nederland op z'n smalst hoor. Voor elke 100 euro geven we 70 cent aan de meest kansarmen van deze wereld. En zelfs dat kunnen we niet meer opbrengen.
Er zijn andere landen die meer uitgeven, hoor. Ook procentueel gezien.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 17:47 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Wat een krankzinnige redenering. Dus omdat Nederland 2x zoveel uitgeeft dan de rest van de wereld zijn wij asociaal?
We blijven gewoon in de top 5 van de wereld zitten. De internationale gemeenschap schofferen, kom op zegquote:Op vrijdag 30 maart 2012 13:18 schreef ErikT het volgende:
Wel sneu dat we voor een miezerig miljardje de internationale gemeenschap weer schofferen.
[..]
Dat gaat uiteindelijk veel meer kosten dan dat ene miljard.
Nederland op z'n smalst hoor. Voor elke 100 euro geven we 70 cent aan de meest kansarmen van deze wereld. En zelfs dat kunnen we niet meer opbrengen.
En veel, veel meer landen die veel en veel minder geven.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 18:10 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Er zijn andere landen die meer uitgeven, hoor. Ook procentueel gezien.
Nou en?quote:Op vrijdag 30 maart 2012 18:10 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Zo'n referendum kan simpelweg geen gevolgen hebben. Kortom, als hij zonodig wil, lekker houden. Men kan er toch niets mee.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 17:58 schreef sitting_elfling het volgende:
Mocht dat referendum er toch nog komen hoop ik dat de andere partijen gezamenlijk ten strijde trekken tegen de PVV en de rest weten te overtuigen dat een middelvinger tegen de euro niet verstandig is.
Een referendum peilt de publieke opinie stukken beter dan statistieken a la Maurice de Hond.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 19:09 schreef eriksd het volgende:
[..]
Zo'n referendum kan simpelweg geen gevolgen hebben. Kortom, als hij zonodig wil, lekker houden. Men kan er toch niets mee.
Niet al zo lang en ononderbroken als wij. Crisis of geen crisis, we behoren tot de rijksten ter wereld dus er kan altijd wat af.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 18:10 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Eensquote:Op vrijdag 30 maart 2012 19:10 schreef JohnDDD het volgende:
Bezuinigen op OWS lijkt me eigenlijk geen goed idee; ik denk dat Nederland internationaal op dit gebied erg veel aanzien geniet; het is goed voor de economie en de reputatie; misschien kun je zelfs zeggen dat dat miljard wordt terugverdiend juist door het uit te geven ...
Reputatie is belangrijk in een wereld met onzekere informatie, maar die verkrijg je juist door een solide overheidsfinancieen, betrouwbare wetgeving omtrent intellectueel eigendom, stabiel macro-economisch beleid enzovoort. Ik kan echter werkelijk niet bedenken hoe reputatie op het gebied van ontwikkelingssamenwerking positief kan uitpakken als het gaat om private investeringen. Wat is het voordeel voor een private partij om te investeren in een land dat 0,7 % van het BBP aan ontwikkelingssamenwerking uit geeft? Het is leuk geprobeerd van de CDA-partijbonzen maar ik heb er zeer grote twijfels over. Juist in het kader van solide overheidsfinanciën acht ik het belangrijk om op ontwikkelingssamenwerking te besparen.quote:Op vrijdag 30 maart 2012 19:10 schreef JohnDDD het volgende:
Bezuinigen op OWS lijkt me eigenlijk geen goed idee; ik denk dat Nederland internationaal op dit gebied erg veel aanzien geniet; het is goed voor de economie en de reputatie; misschien kun je zelfs zeggen dat dat miljard wordt terugverdiend juist door het uit te geven ...
quote:Oud-premier De Jong dreigt zijn partij het CDA te verlaten als het kabinet-Rutte inderdaad een miljard euro bezuinigt op ontwikkelingssamenwerking. Dat zegt hij in Nieuwsuur.
"Als dat gebeurt, wil ik er niets meer mee te maken hebben", zegt De Jong over het kabinet waar zijn partij deel van uitmaakt. "Ik stap er dan uit en ga er tegen vechten, met mijn laatste krachten."
In een brief aan de CDA-onderhandelaars in het Catshuis waarschuwden andere CDA-prominenten zoals oud-premier Lubbers eerder al voor bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking.
Twee kranten meldden vanmorgen dat er overeenstemming zou zijn over een bezuiniging van een miljard. Ingewijden zeggen dat er verschillende varianten op tafel liggen, waarin de bedragen uiteen lopen van een half tot anderhalf miljard.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |