Lijkt me interessant, helaas weet ik niet of ik ooit tijd heb om ze allemaal te bekijken. Heb je toevallig een eigen samenvatting?quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:59 schreef Molurus het volgende:
Tip -->
http://thesciencenetwork.(...)-reason-and-survival
Bij elkaar 12 uur aan lezingen over precies dit onderwerp. Een hele zit, maar zeer de moeite waard!
Waarom is het een voorwaarde om God buiten het universum te plaatsen?quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:29 schreef SpecialK het volgende:
Dat lijkt mij prima te kunnen zolang je je idee van god vooral buiten het huidige universum plaatst. Zoals creationisten dat dus totaal niet kunnen.
OK, maar is dat in lijn met de wetenschap dat wetenschap slechts wat mensen ontdekken wat God gedaan/gemaakt heeft?quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:37 schreef Strani het volgende:
Als jij gelooft dat God verantwoordelijk is voor de volledige creatie van alles, dan kan dat zeker. Wetenschap is dan immers slechts dat mensen ontdekken wat God gedaan/gemaakt heeft.
Wat is dan volgens jou het gebouw onder de penthouse?quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:49 schreef 8Orly8 het volgende:
Enkel op algemene wetenschap vertrouwen voor je wereldbeeld, lijkt mij zoiets als wel willen investeren in de bouw van een penthouse maar niet in het gebouw daaronder, omdat je alleen vanuit dat penthouse de stad kan fotograferen en het resultaat aan anderen kan tonen. Futiel!
Omdat de wetenschap een naturalistische kennisfilosofie is.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:20 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Waarom is het een voorwaarde om God buiten het universum te plaatsen?
Sorry, ik begrijp je vraag niet.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:23 schreef Kniebol het volgende:
[..]
OK, maar is dat in lijn met de wetenschap dat wetenschap slechts wat mensen ontdekken wat God gedaan/gemaakt heeft?
1. Kan je aanwijzen waar dat staat in de bijbel?quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:34 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Nee, uit het feit dat er in de bijbel draken en eenhoorns genoemd worden weet je al dat het een fabeltjes boek is.
Goeie vraag. Onderliggende emoties en instinct, het fysieke lichaam en uiteindelijk het Al waarin wij geworteld zijn en waarvan ik geloof dat 't de bedoeling is dat wij ons daarmee herverbinden.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:29 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Wat is dan volgens jou het gebouw onder de penthouse?
Nouja uitsluiten kan je een god nooit, aangezien je niet van iets het tegendeel kan bewijzen waar nog geen bewijs voor is, je kan dan niks aanvechten.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:37 schreef Strani het volgende:
[..]
1. Kan je aanwijzen waar dat staat in de bijbel?
2. Wat heeft de bijbel te maken met een algemene discussie over in God geloven en tegelijkertijd de wetenschap niet afwijzen?
Jahoor. Veel sprekers van allerlei verschillende achtergronden die spreken over de geschiedenis en de toekomst van de (vaak moeizame) relatie tussen religie en wetenschap, afgewisseld door debatten tussen diezelfde sprekers.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:19 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Lijkt me interessant, helaas weet ik niet of ik ooit tijd heb om ze allemaal te bekijken. Heb je toevallig een eigen samenvatting?
Thanks. Dat over draken moet je wel een beetje in de tijdsgeest zien.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:46 schreef Granduppaaaaah het volgende:
[..]
Nouja uitsluiten kan je een god nooit, aangezien je niet van iets het tegendeel kan bewijzen waar nog geen bewijs voor is, je kan dan niks aanvechten.
En hier komt een zevenhoofdig beest uit de zee:
http://skepticsannotatedbible.com/rev/13.html
Ja. Er zullen ook best wel creationistische wetenschappers zijn. Mensen die gewoon de hele dag netjes hun werk doen, buisjes goed afvullen, rapportjes schrijven, etc.... maar stiekem geloven dat het niet de weak/strong force is wat atomen bij elkaar houd maar Jezus.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:49 schreef Strani het volgende:
[..]
Thanks. Dat over draken moet je wel een beetje in de tijdsgeest zien.
Maar goed, de vraag van TS was of je, als je in God gelooft, ook de wetenschap kunt erkennen. Mijn mening is dat dat kan, afhankelijk van wat je precies gelooft.
I bedoel dus of je inhoudelijke samenvatting kunt geven van die lezingen/debattenquote:Op donderdag 15 maart 2012 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jahoor. Veel sprekers van allerlei verschillende achtergronden die spreken over de geschiedenis en de toekomst van de (vaak moeizame) relatie tussen religie en wetenschap, afgewisseld door debatten tussen diezelfde sprekers.
Op zich zijn al die lezingen apart ook heel kijkbaar. Als je tijd beperkt is zijn er twee die ik in het bijzonder kan aanraden: de eerste spreker van session 1, Stephen Weinberg, is erg goed. Hij zet echt de toon en de sfeer van de rest van de seminar. En ook geweldig is de lezing door Neil deGrasse Tyson (ergens in session 2).
Overigens verder geen slecht woord over de andere sprekers. Als je er eenmaal 1 of 2 gezien hebt is het erg moeilijk om de rest niet te kijken.
Wat als je gelooft dat God verantwoordelijk is voor al het 'programmeerwerk' van alles wat bestaat? Ik zeg niet dat het zo is (wat ik geloof staat buiten deze discussie), maar ik wil aangeven dat je op die manier prima in zowel God als in de wetenschap kunt geloven. Zonder tegenstellingen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja. Er zullen ook best wel creationistische wetenschappers zijn. Mensen die gewoon de hele dag netjes hun werk doen, buisjes goed afvullen, rapportjes schrijven, etc.... maar stiekem geloven dat het niet de weak/strong force is wat atomen bij elkaar houd maar Jezus.
Je kan als mens best leven met 2 conflicterende ideeën in je hoofd maar of iemand dan nog op een coherente manier kan uitleggen wat die persoon nou precies gelooft is twijfelachtig. Vaak kunnen mensen ook heel goed werk en prive gescheiden houden in het hoofd. Vergelijk maar met een spelletje.
Zet je GTA aan dan accepteer je dat je 5x in je torso geraakt kan worden door een een neger met een pipa alvorens je iemand uit z'n auto sleurt om met die wagen de politie te ontwijken waarna je je smatje mee neemt naar dat wijnrestaurant want je weet zeker dat je deze keer van bil mag gaan. Allemaal op 1 dag die 24 minuten duurt.
Zet je dat spel uit dan ga je weer terug naar je treurige eenzame leven in de kelder van je oma en accepteer je dat die puisten de eerst komende jaren een onoverkomelijk feit gaan worden.
het menselijke brein.
Dan heb je een god gepostuleerd die buiten het universum is. De grote "uitroller" die 13,7 miljard jaar geleden een paar knopjes indrukte (en wel of niet wist wat de uiteindelijke uitkomst zou zijn) en die vervolgens z'n bovennatuurlijke geduld-krachten aan het inzetten is om het tafreel te aanschouwen.... Tot in de oneindigheid.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:16 schreef Strani het volgende:
[..]
Wat als je gelooft dat God verantwoordelijk is voor al het 'programmeerwerk' van alles wat bestaat? Ik zeg niet dat het zo is (wat ik geloof staat buiten deze discussie), maar ik wil aangeven dat je op die manier prima in zowel God als in de wetenschap kunt geloven. Zonder tegenstellingen.
Niet per sé. Een computerprogrammeur blijft ook constant updates maken en blijft vaak betrokken bij het product, om de vergelijking nog even voort te zettenquote:Op donderdag 15 maart 2012 21:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dan heb je een god gepostuleerd die buiten het universum is. De grote "uitroller" die 13,7 miljard jaar geleden een paar knopjes indrukte (en wel of niet wist wat de uiteindelijke uitkomst zou zijn) en die vervolgens z'n bovennatuurlijke geduld-krachten aan het inzetten is om het tafreel te aanschouwen.... Tot in de oneindigheid.
Ik denk dat dit vrij dicht bij het Deisme komt en weinig meer met bijvoobeeld islam en christendom te maken heeft.
Dat is dus een interventionalistische god die niet buiten het universum blijft. Hoe bemoeit zich er blijkbaar mee.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:21 schreef Strani het volgende:
[..]
Niet per sé. Een computerprogrammeur blijft ook constant updates maken en blijft vaak betrokken bij het product, om de vergelijking nog even voort te zetten
Ik gebruik ook specifiek het woord "bijvoorbeeld" en refereer juist naar die twee religies omdat ze sterke creationistische tendensen vertonen.quote:Overigens las ik uit de vraag van TS niet af dat het sowieso om islam of christendom zou moeten gaan. Het was een algemene vraag, leek me.
God werkt echter helaas niet in jouw opdracht.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:25 schreef SpecialK het volgende:
Had het zo geprogrammeerd dat het niet stuk ging, lul
Duidelijk.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is dus een interventionalistische god die niet buiten het universum blijft. Hoe bemoeit zich er blijkbaar mee.
Daarnaast kan je je afvragen hoe alwetend zo'n god is. Als hij steeds updates moet uitvoeren. Ik ben toevallig softwareontwikkelaar en ik denk niet dat mijn klanten mij extra intelligentie toekennen als ik de zooi moet gaan lopen patchen en hacken en fiksen om het weer operationeel te krijgen.
Had het zo geprogrammeerd dat het niet stuk ging, lul
[..]
Ik gebruik ook specifiek het woord "bijvoorbeeld" en refereer juist naar die twee religies omdat ze sterke creationistische tendensen vertonen.
Mwoah. Over het algemeen duidt de formulering "geloof in God", met een hoofdletter, op de God van Abraham. Voor Brahma/Shiva/Vishnu gebruik je die manier bijv. niet.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:21 schreef Strani het volgende:
Overigens las ik uit de vraag van TS niet af dat het sowieso om islam of christendom zou moeten gaan. Het was een algemene vraag, leek me.
Het kan ook duiden op een God die buiten religies staat. Zeker in Nederland zijn er steeds meer mensen die niet religieus zijn maar wel in God geloven, zonder die God verder een naam te willen geven.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:34 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mwoah. Over het algemeen duidt de formulering "geloof in God", met een hoofdletter, op de God van Abraham. Voor Brahma/Shiva/Vishnu gebruik je die manier bijv. niet.
Oke. Je bedoeld een soort god als matchmaker? Hij laat alles z'n beloop gaan behalve het persoonlijke geluk van de mensen?quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:29 schreef Strani het volgende:
[..]
Duidelijk.
Goed, dan moeten we de vergelijking met software misschien laten varen. Maar ook een God die zich actief met dingen bemoeit vind ik niet in strijd met de huidige wetenschap. Je kunt dan kwa bemoeienis denken aan de dingen die gebeuren in iemand's leven. Dat heeft met wetenschap weinig te maken, maar het gaat er ook niet tegen in.
Er komen zo veel verschillende onderwerpen aan bod dat een specifiekere samenvatting bijna geen doen is.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:05 schreef Kniebol het volgende:
[..]
I bedoel dus of je inhoudelijke samenvatting kunt geven van die lezingen/debatten
Nee. Wij zijn slechts de users die naar de site gaan en een 404 of 500 error te zien krijgen en denken. Welke idioot heeft dit nou weer gebouwd. Dat kan nooit een alwetend wezen zijn geweest.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:27 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
God werkt echter helaas niet in jouw opdracht.
En u is...?quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:42 schreef SpecialK het volgende:
Dat kan nooit een alwetend wezen zijn geweest.
Een gebruiker die snapt dat 404 en 500 errors wijzen op laks programmeren.quote:
God works in mysterious ways, toch?quote:
Het kan ook gaan om zaken als ongelukken, ziektes, of juist positieve dingen als met veel mazzel een mooie baan krijgen of door puur 'toeval' het perfecte huis vinden.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Oke. Je bedoeld een soort god als matchmaker? Hij laat alles z'n beloop gaan behalve het persoonlijke geluk van de mensen?
Zoiets zou wetenschappelijk reproduceerbaar zijn afhankelijk van wat voor regels de gelovige er aan koppelt. Immers. persoon X is gelovig, persoon X bid voor een vrouw, persoon X krijgt de volgende ochtend contact met kekke Anita van accounting.
En zo zou je dus kunnen meten of bidden helpt bij het vervullen van triviale wensen (dmv controle groepen, etc...). En aangezien dat al gedaan is meerdere malen zonder significante resultaten... en je dat als wetenschapper weet omdat jij ook gewoon SciAm of eerder Nature leest...
Dan prikt dat denk ik wel ergens.
Maar ik ben het sowieso met je eens dat je nog steeds prima gelovig en wetenschapper kan zijn en (afhankelijk van hoe specifiek en onwetenschappelijk je geloof is en wat voor wetenschap je beoefend) veel of weinig moet wegduwen op een dag.
Ja ik noem matchmaking als voorbeeld maar ik snap dat het gaat over alle banale dingen in het leven.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:47 schreef Strani het volgende:
[..]
Het kan ook gaan om zaken als ongelukken, ziektes, of juist positieve dingen als met veel mazzel een mooie baan krijgen of door puur 'toeval' het perfecte huis vinden.
Dat snap ik, hoor maak je geen zorgen.quote:Nogmaals, wat ik geloof staat hier buiten hè, ik richt me nu alleen op de vraag of het kan, God en wetenschap tegelijkertijd erkennen.
quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja ik noem matchmaking als voorbeeld maar ik snap dat het gaat over alle banale dingen in het leven.
[..]
Dat snap ik, hoor maak je geen zorgen.
Het gaat in dit topic ook helemaal niet over of jij en ik geloven in god en waarom wel of waarom niet. Het gaat er over of jij en ik geloven dat gelovigen kunnen geloven en wetenschap kunnen onderschrijven op hetzelfde moment.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:48 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Exact. Maareh, van mij hoeft u geen hap mysterie te vreten hoor. Ieder zijn keus.
Als niet-gelovige kunt u daar dus niet eens over meediscussieren.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:50 schreef SpecialK het volgende:
Het gaat in dit topic ook helemaal niet over of jij en ik geloven in god en waarom wel of waarom niet. Het gaat er over of jij en ik geloven dat gelovigen kunnen geloven en wetenschap kunnen onderschrijven op hetzelfde moment.
Dus daar wil ik het graag bij houden voordat dit atheists vs theists topic #548375789 wordt.
Bezit ik niet dezelfde spiegelneuronen die jij ook bezit?quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:52 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Als niet-gelovige kunt u daar dus niet eens over meediscussieren.
Wat doet u hier?
Geef er maar een draai aan.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:54 schreef SpecialK het volgende:
Bezit ik niet dezelfde spiegelneuronen die jij ook bezit?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
Dat is helemaal niet waar. SpecialK lijkt zich prima in de vraag in te kunnen leven.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:52 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Als niet-gelovige kunt u daar dus niet eens over meediscussieren.
Wat doet u hier?
Normaal..., wat is normaal. Ik vind dat zo'n betrekkelijk begrip. Trouwens ik duw u niet. Ik zwaai vriendelijk.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:59 schreef SpecialK het volgende:
Vind jij het normaal om mensen een topic uit te duwen op zo'n manier?
Om iemand te citeren:quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:01 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Normaal..., wat is normaal. Ik vind dat zo'n betrekkelijk begrip. Trouwens ik duw u niet. Ik zwaai vriendelijk.
Anytime!quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Om iemand te citeren:
Geef er maar een draai aan.
dank je trouwens, Strani.
Ik huiver van zich - naar eigen zeggen - 'inlevenden' die tegelijk zeggen niet in inleven te geloven. Hyp de la pocrite.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:00 schreef Strani het volgende:
Jij lijkt eerder het bekrompen soort gelovige te zijn waar de niet-gelovigen zo van huiveren.
Niet in inleven geloven? Waar staat dat?quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:06 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Ik huiver van zich - naar eigen zeggen - 'inlevenden' die tegelijk zeggen niet in inleven te geloven. Hyp de la pocrite.
Op het voorhoofd van een zichzelf tot atheist verklarende.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:07 schreef Strani het volgende:
Niet in inleven geloven? Waar staat dat?
Dat is werkelijk nergens op gebaseerd. Inlevingsvermogen heeft niets te maken met het wel of niet ergens in geloven.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:08 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Op het voorhoofd van een zichzelf tot atheist verklarende.
Hier zullen we wel nooit uitkomen, omdat de atheist die zich meent in te leven in een gelovige, ondertussen gelooft dat hij die gelovige denkstappen voor is. En andersom. Het zal altijd straal langs elkaar heen blijven gaan.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:11 schreef Strani het volgende:
Dat is werkelijk nergens op gebaseerd. Inlevingsvermogen heeft niets te maken met het wel of niet ergens in geloven.
Thanks, straks even checken. Misschien niet de hele twee uurquote:Op donderdag 15 maart 2012 22:14 schreef SpecialK het volgende:
Strani, wellicht is dit interessant voor jou.
Een van mijn persoonlijke helden is Ken Miller. Een biologieleraar uit de VS die als expert witness is ingezet tijdens de Dover Trials.
Ken Miller is een katholiek christen die dus prima wetenschap en geloof kan scheiden. Hoe hij het precies doen weet ik niet maar blijkbaar kan het.
(Waarschuwing: 2 uur)
Heb je hier bronnen voor?quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:39 schreef 8Orly8 het volgende:
OK. Ik zei dus net tegen Strani dat mensen die veel weten gaan beseffen hoe weinig ze weten, nadat hij zei dat er steeds meer wetenschappers in God gaan geloven door de dingen die ze dankzij hun wetenschap voor ogen krijgen.
O. Excuseer voor deze hapering in mijn memorie.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:45 schreef Strani het volgende:
Zo zei ik het niet helemaal. Ik zei dat er wetenschappers zijn die steeds meer gaan geloven, juist door hun wetenschap. Ik zei niet dat er steeds meer wetenschappers gaan geloven
Van Einstein is het algemeen bekend dat hij niet in God geloofdequote:Op donderdag 15 maart 2012 22:45 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Niet bij het handje. Maar van Einstein bijvoorbeeld is dit wel algemeen bekend.
Elk geloof? Dat geloof ik niet.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 00:55 schreef Mumit het volgende:
Geloof, welk geloof dan ook, kan perfect samengaan met wetenschap, net zoals atheïsme dat kan.
Als Einstein een allesoverheersende zinvolheid (h)erkent waarmee mensen een diepe betrekking kunnen hebben, en hij plaatst die "allesoverheersende zinvolheid" vervolgens los van de vraag of dat God is, dan is dat niet denkmatig correct. Ook al is het Einstein. Maar diplomatiek is het wel.quote:Op donderdag 15 maart 2012 23:56 schreef Mr.44 het volgende:
Van Einstein is het algemeen bekend dat hij niet in God geloofde
Wanneer hij over God sprak was het niet een persoonlijke theïstische God maar meer een God zoals beschreven door Spinoza.
In naam van God keihard tegen God ingaan, het is niet uit te roeien.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 01:02 schreef SpecialK het volgende:
Creationistische takken van het geloof spreken de wetenschap juist tegen door hun letterlijke interpretatie van hun heilige boeken.
Is het juist niet zo dat we in de loop der jaren steeds meer dingen die als daden van God werden afgedaan hebben kunnen verklaren d.m.v. wetenschap. En dat we daarmee kunnen aannemen dat er nog meer dingen zijn die we nog niet kunnen verklaren maar wellicht in de toekomst als we de nodige kennis en wetenschap hebben opgedaan.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:39 schreef 8Orly8 het volgende:
OK. Ik zei dus net tegen Strani dat mensen die veel weten gaan beseffen hoe weinig ze weten, nadat hij zei dat er steeds meer wetenschappers in God gaan geloven door de dingen die ze dankzij hun wetenschap voor ogen krijgen.
Wat denk je dat humanisme voor ogen heeft?quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:08 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Op het voorhoofd van een zichzelf tot atheist verklarende.
Dit en om het wat formeler te schrijven. De gelovige en de atheïst gebruiken andere axiomatische stelsels om de vraag over het bestaan van God te beantwoorden. De gelovige en de atheïst kleven vast aan hun eigen axiomatische stelsels. Het is daarom onzinnig dat de atheïst en de gelovige elkaar tegenspreken. De onzin zit in het feit dat ze verschillende connecties gebruiken om over hetzelfde ding te hebben, terwijl de connecties inherent zijn aan het ding.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:14 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Hier zullen we wel nooit uitkomen, omdat de atheist die zich meent in te leven in een gelovige, ondertussen gelooft dat hij die gelovige denkstappen voor is. En andersom. Het zal altijd straal langs elkaar heen blijven gaan.
Het geloof in tegennatuurlijke zaken is iets waar een atheist meestal weinig mee kan. De atheist kan/wil niet begrijpen dat de gelovige bepaalde gedachten wil en zal uitschakelen om zijn geloof te behouden.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:40 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dit en om het wat formeler te schrijven. De gelovige en de atheïst gebruiken andere axiomatische stelsels om de vraag over het bestaan van God te beantwoorden. De gelovige en de atheïst kleven vast aan hun eigen axiomatische stelsels. Het is daarom onzinnig dat de atheïst en de gelovige elkaar tegenspreken. De onzin zit in het feit dat ze verschillende connecties gebruiken om over hetzelfde ding te hebben, terwijl de connecties inherent zijn aan het ding.
Als u weten wil hoe ik dit zie. Dan is dat als volgt, en anders ook.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 09:08 schreef BlackLodge het volgende:
Is het juist niet zo dat we in de loop der jaren steeds meer dingen die als daden van God werden afgedaan hebben kunnen verklaren d.m.v. wetenschap. En dat we daarmee kunnen aannemen dat er nog meer dingen zijn die we nog niet kunnen verklaren maar wellicht in de toekomst als we de nodige kennis en wetenschap hebben opgedaan.
De wetenschap is een avontuur: een ontdekkingsreis in onbekende terrein.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 12:55 schreef 8Orly8 het volgende:
NB Dit stukje is gesimplificeerd. Ik heb meer redenen om aan de zaligmakendheid van wetenschap te twijfelen maar dat dreigt weer OT te gaan en bovendien wil ik nu lunch.
Ik denk dat er eerst een definitie van 'interventie van God' moet komen, dan kun je pas beoordelen of dat wel of niet het geval is.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat de wetenschap een naturalistische kennisfilosofie is.
De natuurwetten die hier op aarde gelden zijn precies hetzelfde als naast de zon. En In een ander melkwegstelsel.
En over tijd geldt hetzelfde. Nu zijn de natuurwetten precies hetzelfde als 4 miljard jaar geleden. En over 4 miljard jaar zijn ze nog precies zo.
Dus claimen dat er ergens een god is die eventjes met de boel loopt te fucken om de zoveel tijd om het gewenste resultaat te krijgen wordt daar door uitgesloten. Vooral omdat dat galactische gesleutel totaal niet nodig blijkt te zijn voor het nu te bewonderen resultaat.
Wetenschappers die geloven in een interventionistische god zullen (afhankelijk van hun vakgebied) vaker cognitieve dissonantie voelen dan wetenschappers die niet geloven in zo'n god.
Niet helemaal...quote:Op zaterdag 17 maart 2012 10:07 schreef Kniebol het volgende:
Een voorbeeld:
De natuurwetten beschrijven oorzaak-gevolg relaties.
Vincent Icke in http://www.humanistischve(...)eslezingicke2010.pdfquote:Stel, het is avond en u staat in een verlichte kamer met de gordijnen open.
Buiten is het donker, en u ziet uw gezicht in de vensterruit weerspiegeld.
Tegelijkertijd kan iemand anders buiten langs lopen en uw gezicht ook zien. Dat
is hoogst opmerkelijk: hetzelfde licht kan zowel terugkaatsen als door de ruit
heengaan. Een opmerkzame natuurkundige ziet hieraan dat ons Heelal zo gek in
elkaar zit dat dezelfde oorzaken niet altijd dezelfde gevolgen hebben. Een deel
van de lichtdeeltjes (fotonen) gaat door het glas heen, terwijl een ander deel
terugkaatst. Van elk afzonderlijk foton is niet te zeggen welke weg het zal
nemen.
Eenzelfde oorzaak heeft dus niet altijd dezelfde gevolgen. Die onbepaaldheid
werd geformuleerd in de quantummechanica in het begin van de twintigste
eeuw. Even doorredeneren toont aan dat er dan ook oorzaken zijn zonder gevolg,
en gevolgen zonder oorzaak. Wegens deze eigenschap van ons Heelal is
Calculemus geen optie: de onbepaaldheid van de micro-wereld waaruit wij zijn
gebouwd staat niet toe om ‘alles uit te rekenen’, zelfs nog afgezien van
praktische moeilijkheden zoals de grootte en snelheid van de rekenmachine.
Het probleem is denk ik, je kunt het allemaal beschouwen als het werk van God, maar de wetenschap ziet het niet zo. Sluit de wetenschap uit dat dat het werk van God is? Zo ja dan heb je in dit geval wel een conflict tussen het geloof in God en de wetenschap.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:47 schreef Strani het volgende:
[..]
Het kan ook gaan om zaken als ongelukken, ziektes, of juist positieve dingen als met veel mazzel een mooie baan krijgen of door puur 'toeval' het perfecte huis vinden.
Nogmaals, wat ik geloof staat hier buiten hè, ik richt me nu alleen op de vraag of het kan, God en wetenschap tegelijkertijd erkennen.
De wetenschap erkent God niet als een hypothese, maar dat is niet geheel hetzelfde.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 10:53 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Het probleem is denk ik, je kunt het allemaal beschouwen als het werk van God, maar de wetenschap ziet het niet zo. Sluit de wetenschap uit dat dat het werk van God is? Zo ja dan heb je in dit geval wel een conflict tussen het geloof in God en de wetenschap.
Er is inderdaad nog een mogelijkheid dat God ook de Schepper zou zijn van de natuurwetten die niet tot de oorzaak-gevolg wetten behoren (quantummechanica of eventuele nieuwe wetten).quote:Op zaterdag 17 maart 2012 10:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet helemaal...
[..]
Vincent Icke in http://www.humanistischve(...)eslezingicke2010.pdf
Als je stelt dat god verantwoordelijk is voor alles dat buiten het 'oorzaak-gevolg' schema valt dan zou hij net zo goed verantwoordelijk moeten zijn voor dit soort verschijnselen als voor het bestaan van 'natuurwetten' op zich.
Kun je voorbeelden hiervan noemen?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 10:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Over het algemeen gaan de conflicten meer over zaken die de wetenschap wel degelijk heeft doorgrond maar waar gelovigen gewoon andere opvattingen over hebben.
De wetenschap sluit dus uit dat God waarneembare invloed op je heeft?quote:Er zijn maar weinig gelovigen die die twee consequent gescheiden houden. En dat lijkt me ook niet eenvoudig, want je moet je er dan bij neerleggen dat God geen waarneembare invloed op je leven heeft. Het wordt dan eerder een soort deisme.
Het bekendste voorbeeld is natuurlijk hoe creationisten aankijken tegen evolutie. In de Verenigde Staten ging dit zelfs zo ver dat men t/m het federale hof heeft uitgevochten of ID zou moeten worden onderwezen op scholen als alternatief voor evolutie. En dat terwijl ID binnen de wetenschappelijke wereld op geen enkele manier serieus wordt genomen.quote:
Elke waarneembare invloed kan het onderwerp zijn van wetenschappelijk onderzoek. Zo'n waarneembare invloed zou het NOMA ideaal van Gould minstens onmogelijk maken.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 11:22 schreef Kniebol het volgende:
De wetenschap sluit dus uit dat God waarneembare invloed op je heeft?
De islam was als cultuur ooit het centrum van intellectuele en wetenschappelijke vrijheid in de wereld. Maar dan hebben we het over ruwweg de 8e tot de 11e eeuw. Grotendeels dankzij Al-Ghazali is de Islam de laatste duizend jaar juist heel intolerant geweest tav wetenschap (en andersdenkenden in het algemeen).quote:Op zaterdag 17 maart 2012 11:43 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
De islam dringt juist aan om mensen de wetenschap te gebruiken, daardoor worden dingen ontdekt waardoor veel ongelovigen zicht tot de islam hebben bekeerd.
Dit filmpje doet me erg denken aan de claim dat Mekka zich zou bevinden op 'the world's golden ratio point'. Zweverig geneuzel met geen enkele solide wetenschappelijke basis. Als je daarin wilt geloven dan is dat prima natuurlijk. Maar probeer het niet te verpakken als wetenschap. Dat is het niet.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 11:43 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
Laat ik er maar 1 opnoemen:
Graag hoor ik reacties
quote:In the City of God there will be a great thunder,
Two brothers torn apart by Chaos,
while the fortress endures,
the great leader will succumb
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 17 maart 2012 13:06 schreef Iblardi het volgende:
Er worden wel vaker onvermoede waarheden gevonden in oude teksten. Zo voorspelde Nostradamus (1503-1566) al eeuwen van tevoren dat de torens van het WTC in New York zouden worden vernietigd, en ook dat Amerika stand zou houden en dat de al-Qaedaleider ten slotte zou worden gedood:
[..]Ik dacht heel even dat je het serieus meendeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Verschrikkelijk. Wat een tijdverslindende onzin. De wetenschap kapen om even te voldoen aan jouw religieuze opvattingen is niet hetzelfde als de wetenschap gebruiken.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 11:43 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
De islam dringt juist aan om mensen de wetenschap te gebruiken, daardoor worden dingen ontdekt waardoor veel ongelovigen zicht tot de islam hebben bekeerd. Laat ik er maar 1 opnoemen:
Graag hoor ik reacties
Lol met je Nostradamus.....quote:Op zaterdag 17 maart 2012 13:06 schreef Iblardi het volgende:
Er worden wel vaker onvermoede waarheden gevonden in oude teksten. Zo voorspelde Nostradamus (1503-1566) al eeuwen van tevoren dat de torens van het WTC in New York zouden worden vernietigd, en ook dat Amerika stand zou houden en dat de al-Qaedaleider ten slotte zou worden gedood:
Ik wil niet naar doen, maar een astrofysicus als bron?!? XDquote:Op zaterdag 17 maart 2012 11:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
De islam was als cultuur ooit het centrum van intellectuele en wetenschappelijke vrijheid in de wereld. Maar dan hebben we het over ruwweg de 8e tot de 11e eeuw. Grotendeels dankzij Al-Ghazali is de Islam de laatste duizend jaar juist heel intolerant geweest tav wetenschap (en andersdenkenden in het algemeen).
Zie ook -->
een analfabeet als bron?!? XDquote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:31 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik wil niet naar doen, maar een astrofysicus als bron?!? XD
Is dit de relevante passage? Zo ja, dan illustreert jouw reactie eigenlijk mijn eerdere opmerking.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 19:45 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Toch was ook dat nog niet alles! Zelfs de tactiek waarmee Babylon werd verslagen stond opgeschreven:
Dat de rivier zou worden omgeleid zodat ze gewoon binnen konden lopen op een niet verdedigde deel vd stad. Daarbij werd ook voorzegd dat er geen tegenstand zou zijn en de deuren gewoon open stonden.
Tot in de kleinste puntjes uitgekomen! Niets vaags aan.
quote:Geen poort blijft gesloten: ‘Ik zal voor u uit gaan, hellingen maak Ik vlak voor u, bronzen deuren zal Ik breken en ijzeren sluitbomen verpletteren" (Jes. 45:1-2)
Wat hij daar vertelt is qua feiten niet controversieel, of wel?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:31 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik wil niet naar doen, maar een astrofysicus als bron?!? XD
Als alles zo letterlijk wordt beschreven in de Bijbel dan is het vast geen enkel probleem voor je om de desbetreffende passages met ons te delen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 19:45 schreef bianconeri het volgende:
Er stond letterlijk dat Cyrus Babylon zou verslaan! Dat terwijl Cyrus nog helemaal niet leefde.
Dat is nog eens een zeer duidelijke profetie. Toch was ook dat nog niet alles! Zelfs de tactiek waarmee Babylon werd verslagen stond opgeschreven: Dat de rivier zou worden omgeleid zodat ze gewoon binnen konden lopen op een niet verdedigde deel vd stad. Daarbij werd ook voorzegd dat er geen tegenstand zou zijn en de deuren gewoon open stonden. Tot in de kleinste puntjes uitgekomen! Niets vaags aan. En allang aangetoond dat deze profetie daadwerkelijk ver VOOR deze vervulling geschreven is.
Dat staat toch in Jesaja (waarschijnlijk geschreven door meerdere auteurs, in verschillende periodes en daardoor met terugwerkende kracht een uitgekomen profetie)?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:18 schreef Fenrisúlfr het volgende:
[..]
Als alles zo letterlijk wordt beschreven in de Bijbel dan is het vast geen enkel probleem voor je om de desbetreffende passages met ons te delen.
Ik heb geen idee wat er staat en ook geen Bijbel bij de hand, daarom vraag ik wat er precies staat. Daarna beoordeel ik wel in hoeverre er sprake is van een uitgekomen profetie of een schot met hagel.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat staat toch in Jesaja (waarschijnlijk geschreven door meerdere auteurs, in verschillende periodes en daardoor met terugwerkende kracht een uitgekomen profetie)?
Ik vermoed dat hij inderdaad op Deutero-Jesaja doelt. Zie het citaat hierboven.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Dat staat toch in Jesaja (waarschijnlijk geschreven door meerdere auteurs, in verschillende periodes en daardoor met terugwerkende kracht een uitgekomen profetie)?
Ja, maar zo simpel is dat niet. De tekst zoals die overgeleverd is, is niet in één keer op papier gezet. Dat is het resultaat van vele redactionele aanpassingen, meerdere vertellingen die worden gebruikt totdat het enigszins een logisch geheel is et cetera.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:28 schreef Fenrisúlfr het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat er staat en ook geen Bijbel bij de hand, daarom vraag ik wat er precies staat. Daarna beoordeel ik wel in hoeverre er sprake is van een profetie of een schot met hagel.
Kan ik daar uit opmaken dat de definitieve versie nog moet verschijnen of dat men naar gelang de aard van de vraag een bepaalde versie uitkiest? Als je verwijst naar iets lijkt het mij handig om te weten waar je precies naar verwijst.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ja, maar zo simpel is dat niet. De tekst zoals die overgeleverd is, is niet in één keer op papier gezet. Dat is het resultaat van vele redactionele aanpassingen, meerdere vertellingen die worden gebruikt totdat het enigszins een logisch geheel is et cetera.
Zolang er geen duidelijke bronnen zijn, is het controversieel.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat hij daar vertelt is qua feiten niet controversieel, of wel?
Als jij het zegt joh haha.....quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:30 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ja, maar zo simpel is dat niet. De tekst zoals die overgeleverd is, is niet in één keer op papier gezet. Dat is het resultaat van vele redactionele aanpassingen, meerdere vertellingen die worden gebruikt totdat het enigszins een logisch geheel is et cetera.
Jes 44:26-Jes 45:7quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:39 schreef Iblardi het volgende:
Is dit de relevante passage? Zo ja, dan illustreert jouw reactie eigenlijk mijn eerdere opmerking.
Hier staat min of meer hetzelfde:quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:44 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Zolang er geen duidelijke bronnen zijn, is het controversieel.
Nee, de versie die nu in de Bijbel staat is wel definitief hoor. Maar door onderzoek kunnen ze nagaan welke delen wanneer ongeveer geschreven zijn en door wie niet et cetera. Een profetie kan naderhand aangepast zijn om het beter te laten aansluiten op wat naderhand gebeurd is.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:37 schreef Fenrisúlfr het volgende:
[..]
Kan ik daar uit opmaken dat de definitieve versie nog moet verschijnen of dat men naar gelang de aard van de vraag een bepaalde versie uitkiest? Als je verwijst naar iets lijkt het mij handig om te weten waar je precies naar verwijst.
Zelfs de Bijbel zegt wat anders: http://www.bijbel.net/wb/?p=page&i=50326,50326quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als jij het zegt joh haha.....
Het is al bewezen dat dit specifieke stuk uit Jesaja VOOR deze gebeurtenis is opgeschreven.
Dus hou toch op met je nep verhaaltjes over dat het slechts geschiedenis is die werd opgeschreven.
Een interessant punt is bijvoorbeeld ook dat vele profetien uit het boek Jesaja die door sommigen geclaimd worden voor andere schrijver(met name boeken 40 t/m 66) dat ze in het NT toch die aanhalingen uit die hoofdstukken doen en die toch toeschrijven aan Jesaja. Best raar als Jesaja het niet schreef.
[..]
Jes 44:26-Jes 45:7
Wordt duidelijk Cyrus genoemd. en o.a. een stuk zoals jij die aanhaalt maar er wordt meer over die poorten gezegd. En o.a. over de drooglegging van de rivier.
Inderdaad, vlak voor de verovering van Babylon door Cyrus, denkt men. Want hoewel Cyrus al wordt genoemd, zijn de voorspellingen nogal vaag, en één ervan schijnt nooit te zijn uitgekomen:quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:51 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als jij het zegt joh haha.....
Het is al bewezen dat dit specifieke stuk uit Jesaja VOOR deze gebeurtenis is opgeschreven.
quote:IT IS UNFORTUNATE that so much critical analysis of Deutero-Isaiah has proceeded from the assumption that it was written after the fall of Babylon. This has tended to shift the attention from one portion at least (caps. xl-xlviii) which must have preceded the entry of Cyrus. The most striking proof is seen in xlvi: 1, the familiar line beginning "Bel boweth down, Nebo stoopeth." Obviously, this predicts the end of the dominion of the Babylonian gods, on the capture of the city by Cyrus. But it is equally obvious that the prophet cannot be speaking here of a fait accompli; for actually, it never occurred. His assurance (xlvi: 1-2) 3 that Cyrus will remove the images of Bel and Nebo, thus refusing to acknowledge their sovereign claims, is proved false by the conqueror's own statement that he is king by virtue of his chosen sonship of Marduk. It is he whom Marduk has chosen, according to the author of the Cyrus Cylinder,4 to be " a righteous prince according to his heart's desire who would grasp his hands."
Carroll E. Simcox, "The Rôle of Cyrus in Deutero-Isaiah", Journal of the American Oriental Society, 57.2 (1937)
In dat geval zou ik graag de definitieve versie te zien krijgen omtrent de claims die die op de vorige pagina gemaakt werden. Ik ben namelijk benieuwd in welke mate de beschrijven vergelijkbaar zijn met andere bronnen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:57 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee, de versie die nu in de Bijbel staat is wel definitief hoor. Maar door onderzoek kunnen ze nagaan welke delen wanneer ongeveer geschreven zijn en door wie niet et cetera. Een profetie kan naderhand aangepast zijn om het beter te laten aansluiten op wat naderhand gebeurd is.
Denkt men? Met andere woorden: enig empirisch of substantieel bewijs ontbreekt?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:02 schreef Iblardi het volgende:
Inderdaad, vlak voor de verovering van Babylon door Cyrus, denkt men. Want hoewel Cyrus al wordt genoemd, zijn de voorspellingen nogal vaag, en één ervan schijnt nooit te zijn uitgekomen:
[..]
Nee. Wat is dat nou voor een rare conclusie?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:17 schreef Fenrisúlfr het volgende:
[..]
Denkt men? Met andere woorden: enig empirisch of substantieel bewijs ontbreekt?
Pak je bijbel, zoek jesaja en klaar. Definitieve versie.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:08 schreef Fenrisúlfr het volgende:
[..]
In dat geval zou ik graag de definitieve versie te zien krijgen omtrent de claims die die op de vorige pagina gemaakt werden. Ik ben namelijk benieuwd in welke mate de beschrijven vergelijkbaar zijn met andere bronnen.
Het was geen conclusie maar eerder een vraag (alhoewel misschien ook een vrije interpretatie van mijn kant). De datering lijkt me van wezenlijk belang voor de discussie maar tot op heden is daar nog niet veel zinnigs over gemeld. Als men denkt dat de teksten voor de verovering van Babylon zijn geschreven dan zijn daar (mag ik hopen) redenen voor?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:25 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nee. Wat is dat nou voor een rare conclusie?
Ik haalde trouwens een stukje aan waarin één van de argumenten werd genoemd.
Als ik zelf kon nadenken waarom zou ik dan nog gelovig zijn?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:32 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
Mohammed is niet de bron. Dat Mohammed een alfabeet is, is juist ook weer een groot bewijs dat de Qoran (DE BRON) het woord van god is, want Mohammed kon niet lezen of schrijven en kan dus de Qoran (DE BRON) niet zelf geschreven hebben. Denk na.
De islam dringt juist aan om na te denken. De islam is niet een geloof dat je zomaar moet volgen zonder dat je er ook maar wat van weet of kennis van hebt opgedaan. De islam wilt zelfs dat je wetenschappelijk onderzoek doet, want alles kom er uiteindelijk neer dat de islam het ware geloof is, en dat Allah de wereld en de mens heefr geschapen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Als ik zelf kon nadenken waarom zou ik dan nog gelovig zijn?
Wat een werk zeg! Maar goed dat ik atheïst ben. Dan hoef je over geloof niet na te denken.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:40 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
De islam is hier veel anders in. Bij dit geloof hoor je te denken en niet zomaar dingen op te volgen terwijl je er niets van weet.
Nou, ik raad je het toch wel aan om de Qoran te lezen met een open hart. Want ik wens niemand de hel toe, vanwege de teksten hoe de hel is beschreven..quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Wat een werk zeg! Maar goed dat ik atheïst ben. Dan hoef je over geloof niet na te denken.
Daar stond iets in over Soera de Koe? Dat klinkt toch als iemand uit een sprookjesbos?quote:Op zondag 18 maart 2012 00:06 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Nou, ik raad je het toch wel aan om de Qoran te lezen met een open hart. Want ik wens niemand de hel toe, vanwege de teksten hoe de hel is beschreven..
Nee de hel wordt niet alleen in Soera al Baqara (de Koe) beschreven. De hel wordt in meerdere Soera's beschreven.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:08 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Daar stond iets in over Soera de Koe? Dat klinkt toch als iemand uit een sprookjesbos?
zolang je maar positief over de islam denk zeker maar oh je hebt er een slecht wordt tegen. Dan gaat je kop eraf...quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:40 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
De islam dringt juist aan om na te denken. De islam is niet een geloof dat je zomaar moet volgen zonder dat je er ook maar wat van weet of kennis van hebt opgedaan. De islam wilt zelfs dat je wetenschappelijk onderzoek doet, want alles kom er uiteindelijk neer dat de islam het ware geloof is, en dat Allah de wereld en de mens heefr geschapen.
Geloven betekent dus niet dat je je verstan niet mag gebruiken en dat verwar jij erg met de Europese geschiedenis. Want in de europese geschiedenis was er een tijd, de renaissance, waar mensen onderdrukt werden die zelf gingen denken (rationalisme). Want mensen moesten zich houden aan het christelijk geloof. Ze moesten gewoon geloven, niet nadenken, gewoon geloven. Daarna kwam de verlichting tot stand. Memento Mori naar Carpe Diem etc. Natuurwetenschappen Galileo Galilei. Ik neem aan dat je het allemaal wel weet.
De islam is hier veel anders in. Bij dit geloof hoor je te denken en niet zomaar dingen op te volgen terwijl je er niets van weet.
Dat is het juist. het verandert telkens. De fouten die er worden gemaakt, dan komen er nieuwe theorieën, blijken ook weer verkeerd te zijn.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:16 schreef Matty___ het volgende:
het verschil is dat geloven geen ruimte laat voor wijzigingen.
wetenschap verandert komt met nieuwe ideeen en gooit oude foute over hoop.
iemand die een boek, dat gewoon een verzameling verhalen zijn die door mensen zijn aangedikt, niet zijn gecontroleerd leeft en daar geen ruimte voor speling in laat vind ik gewoon triest..
puur dat het allemaal 2k jaar oud is wil niet zeggen dat het klopt.
en jij maar iets geloven wat mensen hebben opgeschreven en waar je van overtuigt ben maar niemand kan bewijzen... nee dat schiet op.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:24 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Dat is het juist. het verandert telkens. De fouten die er worden gemaakt, dan komen er nieuwe theorieën, blijken ook weer verkeerd te zijn.
Zo is dat niet in het geloof, de islam. De qoran is ongewijzigd gebleven en is het woord van god.
Ik zou echt niet weten hoe ze 1400 jaar geleden de afstand tussen de ster sirius A en B hebben kunnen meten, want de wetenschap van deze tijd heeft aangetoond dat die afstand 49,9 jaar is.
In de Qoran zijn er maar twee zinnen die gaan over de sterren sirius A en B. deze twee zinnen komen voor in Surah al Najm in regel 9 en in regel 49. Wat komt daaruit? 49,9, wat dus ook de wetenschap van deze tijd heeft bewezen.
Ja de wetenschap waar jij je zoveel aan hecht !
Ja, op grond van inhoudelijke en stilistische kenmerken wordt gedacht dat het huidige boek Jesaja het resultaat is van een samenvoeging van afzonderlijke teksten die in verschillende perioden door verschillende (niet meer te achterhalen) auteurs zijn geschreven. De historische Jesaja zou in de 8e eeuw v. Chr. hebben geleefd, maar het stuk dat de profetieën over Cyrus bevat - en dat traditioneel op naam van dezelfde Jesaja staat - is veel recenter en zou uit de jaren rond de verovering van Babylon door Cyrus dateren (in 539 v. Chr.). Of het in zijn geheel ná die verovering is geschreven of misschien ook deels ervoor ('Jesaja' maakt immers een 'fout' door ook de val van de Babylonische goden Bel en Nebo te voorspellen) is niet helemaal duidelijk.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:31 schreef Fenrisúlfr het volgende:
[..]
De datering lijkt me van wezenlijk belang voor de discussie maar tot op heden is daar nog niet veel zinnigs over gemeld. Als men denkt dat de teksten voor de verovering van Babylon zijn geschreven dan zijn daar (mag ik hopen) redenen voor?
Ja de Qoran OPgeschreven door mensen, maar niet geschreven door mensen maar door Allah. En ik snap heel je vergelijking niet met de computer. Het geloof heeft helemaal niets te maken met de computer. Daar gaat het geloof niet om, maarja, niet belangrijk.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:27 schreef Matty___ het volgende:
[..]
en jij maar iets geloven wat mensen hebben opgeschreven en waar je van overtuigt ben maar niemand kan bewijzen... nee dat schiet op.
en dat wetenschap het niet altijd bij het rechte eind heeft klopt maar er zijn zo veel dingen die wel kloppen en dan dat feit ga je even voorbij...
je zit niet dank de koraan achter je computer maar dank de wetenschap..
je gaat aan mijn stelling voorbij. je zegt dat de wetenschap het maar verkeerd hebben en de boeken het altijd aan het rechte eind.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:35 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Ja de Qoran OPgeschreven door mensen, maar niet geschreven door mensen maar door Allah. En ik snap heel je vergelijking niet met de computer. Het geloof heeft helemaal niets te maken met de computer. Daar gaat het geloof niet om, maarja, niet belangrijk.
Een oefening in associatie / numerologie (de wetenschappelijke gemeenschap beschouwt de numerologie als pseudowetenschap).quote:Op zondag 18 maart 2012 00:35 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
Ik wil je wel meteen iets bijbrengen, als een weetje: Allah heeft 99 namen. typ maar in bij google: wikpedia en je ziet ze staan. Kijk nu eens naar de binnenkant van je handen: op je linkerhand zie je Al en op je rechterhand lA (zonder het horizontale streepje natuurlijk bij de A) de A = 8 en de l = 1. Dat zijn arabische cijfers. op je linkerhand: Al= 81 rechterhand lA= 18. 81+18= 99, de namen van Allah. 81-18=63, de leeftijd waarop profeet Mohammed overleed.
Maar Maar het staat in een oud boekquote:Op zondag 18 maart 2012 00:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een oefening in associatie / numerologie (de wetenschappelijke gemeenschap beschouwt de numerologie als pseudowetenschap).
Hoezo onzin? Bang dat ik gelijk heb, omdat je het niet wilt toegeven. Komt vaak voor hoor dat mensen gewoon zeggen dat het maar onzin is omdat ze bang zijn dat het DE waarheid kan zijn.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:39 schreef Matty___ het volgende:
[..]
je gaat aan mijn stelling voorbij. je zegt dat de wetenschap het maar verkeerd hebben en de boeken het altijd aan het rechte eind.
het beste bewijs dat de wetenschap het vaak zat aan het rechte eind is is de computer waar je achter zit waar daar zit toch 200 jaar wetenschap in.
op de ahla onzin ga ik niet eens reageren. sorry.
Mooi eh hoe het brein werkt. Het brein zoekt altijd naar bekende vormen. Dus lijkt ergens op. zo heb je een gezicht in de maan en komen vaak wolken voorbij die op schapen lijkt.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:45 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Hoezo onzin? Bang dat ik gelijk heb, omdat je het niet wilt toegeven. Komt vaak voor hoor dat mensen gewoon zeggen dat het maar onzin is omdat ze bang zijn dat het DE waarheid kan zijn.
http://www.google.nl/imgr(...)4&ved=1t:429,r:0,s:0
http://www.google.nl/imgr(...)4&ved=1t:429,r:0,s:0
Bekijk die twee afbeeldingen eens. Zien eruit als mensen is het niet? En dat is tevens ook de manier hoe moslim bidden. En het prachtigste moet nog komen. Ze bidden beide nog zelfs richting Mekka, de Ka'ba.
Vandaar de innovaties canuit het midden-oostenquote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:40 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
De islam dringt juist aan om na te denken. De islam is niet een geloof dat je zomaar moet volgen zonder dat je er ook maar wat van weet of kennis van hebt opgedaan. De islam wilt zelfs dat je wetenschappelijk onderzoek doet, want alles kom er uiteindelijk neer dat de islam het ware geloof is, en dat Allah de wereld en de mens heefr geschapen.
Geloven betekent dus niet dat je je verstan niet mag gebruiken en dat verwar jij erg met de Europese geschiedenis. Want in de europese geschiedenis was er een tijd, de renaissance, waar mensen onderdrukt werden die zelf gingen denken (rationalisme). Want mensen moesten zich houden aan het christelijk geloof. Ze moesten gewoon geloven, niet nadenken, gewoon geloven. Daarna kwam de verlichting tot stand. Memento Mori naar Carpe Diem etc. Natuurwetenschappen Galileo Galilei. Ik neem aan dat je het allemaal wel weet.
Vroeger 2000 jaar geleden stelde het wel wat voor. De laatste 200 jaar niet meer.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:54 schreef damirovic het volgende:
[..]
Vandaar de innovaties canuit het midden-oosten. Hoogtepunt van het menselijke kunnen.
Ja, dat bedoel ikquote:Op zondag 18 maart 2012 00:55 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Vroeger 2000 jaar geleden stelde het wel wat voor. De laatste 200 jaar niet meer.
Ik weet dat je dat bedoeldquote:
Jep, maar dat ze beiden richting Mekka, de Ka'ba ''bidden'', daar heb je geen commentaar op geveven. Dus jij wilt dit nog steeds ontkennen, een boom en een rots die op een biddende mens lijkt EN nog eens richting mekka bidden.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:50 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Mooi eh hoe het brein werkt. Het brein zoekt altijd naar bekende vormen. Dus lijkt ergens op. zo heb je een gezicht in de maan en komen vaak wolken voorbij die op schapen lijkt.
Dat iets oud en door generaties is doorgeven wil niet zeggen dat het waar is. En gezien de geloofgemeenschap niet in staat is iets in twijfel te trekken spijt het me zeer.
want stel je zou maar twijfelen in wat er staat geschreven maar gezien de vraag niet eens in je op komt vind ik gewoon dramatisch.
De islamitische wereld stond tussen 800 CE en 1300 CE in het centrum van kennis, handel en wetenschap in die tijd.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:55 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Vroeger 2000 jaar geleden stelde het wel wat voor. De laatste 200 jaar niet meer.
Nee jij probeert er wat anders in te zien, omdat je NIET wilt dat ik gelijk heb. Koste wat het kost probeer je telkens met iets tegenstrijdigs te komen wat nog dommer is dan een ezel zoals de vergelijking van de computer, terwijl we het over godsdienst hebben.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:53 schreef Matty___ het volgende:
trouwens op de eerste foto zie ik een persoon met een vin die weer het water in duikt.
en de 2de steekt zijn kop onder water/zand als een struisvogel.
of als ik te veel het gedronken en kotsend boven de plee hang (schaamteloos gejat van Javier)
Bidden komt in mijn brein niet naar boven als ik het zien. Dat zie jij alleen maar en dat maakt het niet waar in mijn wereld.
omdat ik het niet kan controleren. Je stuurt 2 foto's door en er bestaat zoiets als toeval.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:57 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Jep, maar dat ze beiden richting Mekka, de Ka'ba ''bidden'', daar heb je geen commentaar op geveven. Dus jij wilt dit nog steeds ontkennen, een boom en een rots die op een biddende mens lijkt EN nog eens richting mekka bidden.
Jij blijft wel heel erg vast in jou overtuiging.Je staat ook echt nergens voor open. Alleen de wetenschap zeker? Ja die zou er nooit geweest zijn als Allah de wereld en de mens niet had geschapen. De wereld uitzichzelf ontstaan. Jahoor.
Net als jij wilt dat ik jouw geloof volg. Je ziet hoop ik hoe kansloos dit is. Maar dat moet ik mijn zelf ook aanrekenen.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:59 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Nee jij probeert er wat anders in te zien, omdat je NIET wilt dat ik gelijk heb. Koste wat het kost probeer je telkens met iets tegenstrijdigs te komen wat nog dommer is dan een ezel zoals de vergelijking van de computer, terwijl we het over godsdienst hebben.
Moet het dan voor jou altijd precies in detail zijn uitgewerkt? Straks ga je nog vragen waarom je geen organen of aders ziet.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:02 schreef damirovic het volgende:
[ afbeelding ]
Lijkt dit op een biddende mens? Heeft hij een tumor ofzo? Ik zie geen hoofd
Computer maakt niet gelukkig en geeft geen rust. De Qoran wel, voor 1,8 miljard mensen op deze wereld. Lees jij de computertje maar en je wetenschap. Dan lees ik de Qoran. Maar op de dag des oordeels mag je dan ook fijn vertellen dat een een persoon op de COMPUTER op fok.nl was die je waarschuwde maar je telkens negeerde.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:01 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Net als jij wilt dat ik jouw geloof volg. Je ziet hoop ik hoe kansloos dit is. Maar dat moet ik mijn zelf ook aanrekenen.
Computer is een mooi voorbeeld van wetenschap in actie en DAT wil JIJ niet zien..
jij komt aan dat het een mens moet voorstellen. Als ik de wereld zou hebben geschapen zou ik op elke steen mijn naam zetten. Zo een narcist zou ik dan wel zijn.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:05 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Moet het dan voor jou altijd precies in detail zijn uitgewerkt? Straks ga je nog vragen waarom je geen organen of aders ziet.
Ik maak me geen zorgen. Lees jij maar je fabeltjes en geloof je in je droomwereld. Ik droom ook wel eens van een ander leven op een eiland zonder computer. Geeft ook rust.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:07 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Computer maakt niet gelukkig en geeft geen rust. De Qoran wel, voor 1,8 miljard mensen op deze wereld. Lees jij de computertje maar en je wetenschap. Dan lees ik de Qoran. Maar op de dag des oordeels mag je dan ook fijn vertellen dat een een persoon op de COMPUTER op fok.nl was die je waarschuwde maar je telkens negeerde.
Ik wens je het beste.
Waarom zou Allah het zo simpel maken? Mensen moeten hem aanbidden. Dan zou eht geen geloof meer zijn als je zo makkelijk de hemel in komt, of wel. Dit is een TEST. Net als je examen die je hebt gemaakt om je diploma te behalen.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:08 schreef Matty___ het volgende:
[..]
jij komt aan dat het een mens moet voorstellen. Als ik de wereld zou hebben geschapen zou ik op elke steen mijn naam zetten. Zo een narcist zou ik dan wel zijn.
Made by Matty
Dus als je maar hard genoeg het je inbeeld ben je geslaagd. Het is ook heel makkelijk. Ben je dood ben je dood niemand die kan vertellen hoe het erna uit ziet dus valt het niet te controleren dus moet je het maar aannemen.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:12 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Waarom zou Allah het zo simpel maken? Mensen moeten hem aanbidden. Dan zou eht geen geloof meer zijn als je zo makkelijk de hemel in komt, of wel. Dit is een TEST. Net als je examen die je hebt gemaakt om je diploma te behalen.
Maar omdat je Allah's naam graag wilt zien:
Ben je serieus? Specialk heeft nog een wikiartikel gepostquote:Op zondag 18 maart 2012 01:12 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Waarom zou Allah het zo simpel maken? Mensen moeten hem aanbidden. Dan zou eht geen geloof meer zijn als je zo makkelijk de hemel in komt, of wel. Dit is een TEST. Net als je examen die je hebt gemaakt om je diploma te behalen.
Maar omdat je Allah's naam graag wilt zien:
http://www.google.nl/imgr(...)&ved=1t:429,r:19,s:0
Hier heb je er veel
http://islamicsoftware1.b(...)iracle-of-allah.html
Het staat in de Qoran jonge, en ik wist wel dat je zo zou reageren. Iemand die de teken van Allah neit wilt zien, zal ze ook niet zien. Alleen zij die er voor open staan zullen ze zien.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:15 schreef Matty___ het volgende:
Ok dus omdat die beestje het zo een keer hebben gedaan bestaat Allah. Zo kun je natuurlijk alles erbij halen. Als 4 stokjes zo op de grond liggen dan denk jij gelijk dat Allah bestaat en dat die een teken naar je stuurt?
Al het nodige om te weten, staat in de Qoran. Ik ken de Qoran niet letterlijk uit mijn hoofd. Maar er wordt wel gesproken over de zon en de maan, over de ruimte etc. Dus iets in die richting zal er wel staan.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:12 schreef Matty___ het volgende:
Maar ik wacht nog op antwoord over zwaartekracht, fotonen, blackholes etc? Heeft daar de koraan een antwoord op of staat er op de laatste blz dat het wordt vervolgd als je dood bent
Zo kan ik met mijn eigen geloof komen. Eea teken bedenken en daar vervolgens op zoek gaat.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:16 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Het staat in de Qoran jonge, en ik wist wel dat je zo zou reageren. Iemand die de teken van Allah neit wilt zien, zal ze ook niet zien. Alleen zij die er voor open staan zullen ze zien.
Die zaken over de zon, maan e.d. moeten worden gecontroleerd. En voor zover ik weet zijn die zaken niet zo goddelijk als je denkt. Hier staat wat kritiek tov je geweldige boek.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:18 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Al het nodige om te weten, staat in de Qoran. Ik ken de Qoran niet letterlijk uit mijn hoofd. Maar er wordt wel gesproken over de zon en de maan, over de ruimte etc. Dus iets in die richting zal er wel staan.
Zwaartekracht is wel belangrijk anders zou je nu niet in je stoel zitten en de vogels niet naar zuiden vliegen en leven niet mogelijk zijn omdat de zonnenstraling te sterk is.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:18 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Al het nodige om te weten, staat in de Qoran. Ik ken de Qoran niet letterlijk uit mijn hoofd. Maar er wordt wel gesproken over de zon en de maan, over de ruimte etc. Dus iets in die richting zal er wel staan.
Daar gaat het GELOOF niet over. de ISLAM is geen wetenschap. en de QORAN is geen encyclopedie. Ik vraag me af wanneer je me gaat vragen of alle wiskundige formules staan geschreven in de Qoran, want die zijn ook van belang om dat allemaal te ontdekken. MAAR daar gaat het geloof niet over. begrijp dat dat een keerquote:Op zondag 18 maart 2012 01:20 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Zwaartekracht is wel belangrijk anders zou je nu niet in je stoel zitten en de vogels niet naar zuiden vliegen en leven niet mogelijk zijn omdat de zonnenstraling te sterk is.
Verder niet van belang hoor...
Waar gaat geloof (volgens jou) dan over? en waarom moet ik me er dan bij aansluiten?quote:Op zondag 18 maart 2012 01:23 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Daar gaat het GELOOF niet over. de ISLAM is geen wetenschap. en de QORAN is geen encyclopedie. Ik vraag me af wanneer je me gaat vragen of alle wiskundige formules staan geschreven in de Qoran, want die zijn ook van belang om dat allemaal te ontdekken. MAAR daar gaat het geloof niet over. begrijp dat dat een keer
Kritiek over de Qoran, dat wil ik echt graag lezen zeg ! Jij geeft genoeg kritiek met dat andere maatje van je hier. zoals jullie je niet interesseren in de islam, interesseer ik me niet in jullie en andermans commentaar.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:20 schreef damirovic het volgende:
[..]
Die zaken over de zon, maan e.d. moeten worden gecontroleerd. En voor zover ik weet zijn die zaken niet zo goddelijk als je denkt. Hier staat wat kritiek tov je geweldige boek.
http://www.freethinker.nl(...)view&id=22&Itemid=29
Ik denk dat dit ook het punt is. Wetenschap en geloof gaat niet samen. Jij wilt niet naar ons luisteren en wij niet naar jou.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:24 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
[..]
Kritiek over de Qoran, dat wil ik echt graag lezen zeg ! Jij geeft genoeg kritiek met dat andere maatje van je hier. zoals jullie je niet interesseren in de islam, interesseer ik me niet in jullie en andermans commentaar.
Die vraag zal ik wel een andere keer proberen te beantwoorden, want ik ben nu erg moe. en omdat die vraag van je veel energie kost om te beantwoorden laat ik dat over aan een andere keer als je het neit erg vind.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:24 schreef Matty___ het volgende:
[..]
Waar gaat geloof (volgens jou) dan over? en waarom moet ik me er dan bij aansluiten?
Zou je hiervan een concreet voorbeeld kunnen geven? Welke connecties en welke axiomatische stelsels de gelovige en de atheïst hanteren?quote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:40 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dit en om het wat formeler te schrijven. De gelovige en de atheïst gebruiken andere axiomatische stelsels om de vraag over het bestaan van God te beantwoorden. De gelovige en de atheïst kleven vast aan hun eigen axiomatische stelsels. Het is daarom onzinnig dat de atheïst en de gelovige elkaar tegenspreken. De onzin zit in het feit dat ze verschillende connecties gebruiken om over hetzelfde ding te hebben, terwijl de connecties inherent zijn aan het ding.
Hiervoor moet men alles weten wat men niet weet. Dit kan volgens mij nooit omdat zelfs als men een complete stelsel wetmatigheden heeft doorgrond, men niet kan uitsluiten dat er andere complete stelsels wetmatigheden buiten die ene stelsel wetmatigheden bestaan, die men met de doorgronde wetmatigheden niet kan doorgronden.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 12:55 schreef 8Orly8 het volgende:
Maar tot die tijd kan ik mij niet verenigen met de gedachte dat wij mensen een idee kunnen hebben van de wijdte van de ons omringende duisternis.
Daarom is objectiviteit ook zo belangrijk.quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:14 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Hier zullen we wel nooit uitkomen, omdat de atheist die zich meent in te leven in een gelovige, ondertussen gelooft dat hij die gelovige denkstappen voor is. En andersom. Het zal altijd straal langs elkaar heen blijven gaan.
Het axiomatische verschil tussen beide is slechts de aanname dat God bestaat/niet bestaat.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 11:40 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik kan mij nog wel een discussie herinneren dat ik in F&L hetzelfde zei, maar daar was iemand het niet echt mee eens.quote:Op zondag 18 maart 2012 16:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Daarom is objectiviteit ook zo belangrijk.
[..]
Het verschil tussen beide is slechts de aanname dat God bestaat/niet bestaat.
Dat komt mogelijk omdat een aanname consequenties moet hebben. Als je in de Euclidische meetkunde een aanname verandert in zijn tegendeel, dan krijg je een andere meetkunde. Je kunt dan kijken welke meetkunde de werkelijkheid het beste beschrijft. Maar de aanname dat God bestaat heeft alleen consequenties op terreinen die ongrijpbaar zijn, zoals het ontstaan van het universum of je lot na je dood. Hoewel het lot na je dood eigelijkheid heel erg voor de hand ligt. Maar gelovigen fantaseren daar van alles bij, omdat je het tegendeel toch niet kunt aantonen.quote:Op zondag 18 maart 2012 16:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik kan mij nog wel een discussie herinneren dat ik in F&L hetzelfde zei, maar daar was iemand het niet echt mee eens.
Meetkunde daar heeft Gödel al wat moois over geschreven. Zelf heb ik niet zo'n problemen met axioma's, ik hoef ze niet te delen, maar je hebt ze wel nodig om ergens te komen.quote:Op zondag 18 maart 2012 16:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat komt mogelijk omdat een aanname consequenties moet hebben. Als je in de Euclidische meetkunde een aanname verandert in zijn tegendeel, dan krijg je een andere meetkunde. Je kunt dan kijken welke meetkunde de werkelijkheid het beste beschrijft. Maar de aanname dat God bestaat heeft alleen consequenties op terreinen die ongrijpbaar zijn, zoals het ontstaan van het universum of je lot na je dood. Hoewel het lot na je dood eigelijkheid heel erg voor de hand ligt. Maar gelovigen fantaseren daar van alles bij, omdat je het tegendeel toch niet kunt aantonen.
Stel dat zo'n wetenschappelijk onderzoek een wetmatigheid verklaart, kan een in God gelovige nog steeds menen dat God invloed heeft op/oorzaak is van de zojuist verklaarde wetmatigheid?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 11:25 schreef Molurus het volgende:
Elke waarneembare invloed kan het onderwerp zijn van wetenschappelijk onderzoek. Zo'n waarneembare invloed zou het NOMA ideaal van Gould minstens onmogelijk maken.
De onvolledigheidstelling van Godel bewijst alleen dat een axiomatisch systeem niet volledig kan zijn (ervan uitgaande dat het tenminste consistent moet zijn).quote:Op zondag 18 maart 2012 16:48 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Meetkunde daar heeft Gödel al wat moois over geschreven. Zelf heb ik niet zo'n problemen met axioma's, ik hoef ze niet te delen, maar je hebt ze wel nodig om ergens te komen.
Er is altijd een verklaring achter een verklaring denkbaar ja. Dat noemen ze ook wel "the god of the gaps".quote:Op zondag 18 maart 2012 16:52 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Stel dat zo'n wetenschappelijk onderzoek een wetmatigheid verklaart, kan een in God gelovige nog steeds menen dat God invloed heeft op/oorzaak is van de zojuist verklaarde wetmatigheid?
Een gelovige zou dat De Eerste Oorzaak kunnen noemenquote:Op zondag 18 maart 2012 17:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is altijd een verklaring achter een verklaring denkbaar ja. Dat noemen ze ook wel "the god of the gaps".
En de horizon waarachter die eerste oorzaak zich zou bevinden heeft zich steeds verder teruggetrokken.quote:Op zondag 18 maart 2012 17:47 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Een gelovige zou dat De Eerste Oorzaak kunnen noemen.
De onbewogen beweger van Aristoteles.quote:Op zondag 18 maart 2012 17:47 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Een gelovige zou dat De Eerste Oorzaak kunnen noemen.
O ja, want het universum kent zelf geen beginpunt zo'n 13,7 miljard geleden uit een punt met een vrijwel oneindig hoge temperatuur en een vrijwel oneindig grote dichtheid dat gezien wordt als het beginpunt van alles. Zoiets zou men natuurlijk tegenwoordig niet kunnen zien als een eerste oorzaak.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:04 schreef Molurus het volgende:
Oneindige regressie, als er sprake van is, is op z'n best paradoxaal. Niet onmogelijk per se.
Bovendien is het maar de vraag of alle verschijnselen causaal van aard zijn. Het universum heeft op de quantumschaal een fundamentele onbepaaldheid. Dat betekent heel concreet dat er gevolgen zijn zonder oorzaak en oorzaken zonder gevolg.
Voor zijn tijd was Aristoteles niet onaardig, maar dat idee lijkt me inmiddels toch wel achterhaald.
Nogmaals, kan een gelovige dan niet stellen dat God kwantummechanicawetten heeft geschapen? oftewel God als de Eerste Oorzaak van alle eventuele opeenvolgende oorzaken van kwantummechanica? Of kun je uitsluiten dat kwantummechanicawetten eerdere oorzaken hebben?quote:Op zondag 18 maart 2012 18:04 schreef Molurus het volgende:
Oneindige regressie, als er sprake van is, is op z'n best paradoxaal. Niet onmogelijk per se.
Bovendien is het maar de vraag of alle verschijnselen causaal van aard zijn. Het universum heeft op de quantumschaal een fundamentele onbepaaldheid. Dat betekent heel concreet dat er gevolgen zijn zonder oorzaak en oorzaken zonder gevolg.
Voor zijn tijd was Aristoteles niet onaardig, maar dat idee lijkt me inmiddels toch wel achterhaald.
De grote lijnen van de theorie staan al haaks op de ideeën van de kwantummechanica. Men kan beide theorieën niet eens verenigen dus om nou de ene toe te passen in de ander, tja speculatie op zijn best.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:24 schreef Molurus het volgende:
Het is bepaald niet ondenkbaar dat de big bang een oorzaak had. Het kan een enorme quantumfluctuatie geweest zijn, maar dan nog is er geen basis voor de uitspraak dat dit dan de eerste keer geweest zou zijn dat dit is gebeurd. Vooralsnog kunnen we er gewoon heel weinig van zeggen.
Maar als je het wilt zien als 'de eerste oorzaak' dan kun je dat. Maar alleen bij gratie van het feit dat dat nog achter de horizon van wetenschappelijk begrip ligt. Niet omdat daar ook maar 1 argument voor bestaat.
Dat zeg ik, we kunnen er heel weinig van zeggen.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:27 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
De grote lijnen van de theorie staan al haaks op de ideeën van de kwantummechanica. Men kan beide theorieën niet eens verenigen dus om nou de ene toe te passen in de ander, tja speculatie op zijn best.
Natuurlijk kan dat. Ik wijs er slechts op dat het geheel ontbreekt aan argumenten voor die hypothese. Maar achter de horizon van wetenschappelijk begrip kun je fantaseren wat je maar wilt.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:27 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Nogmaals, kan een gelovige dan niet stellen dat God kwantummechanicawetten heeft geschapen? oftewel God als de Eerste Oorzaak van alle eventuele opeenvolgende oorzaken van kwantummechanica? Of kun je uitsluiten dat kwantummechanicawetten eerdere oorzaken hebben?
Dan kan je nu dus de vragen van kniebol beantwoorden.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zeg ik, we kunnen er heel weinig van zeggen.
Ik denk dat jij een strenger beeld hebt van wetenschap dan dat zij waarschijnlijk is. Dan is de snaar-theorie dus eigenlijk een geloof in plaats van een wetenschappelijke theorie? Die theorie voldoet ook niet aan de criteria der wetenschap.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat. Ik wijs er slechts op dat het geheel ontbreekt aan argumenten voor die hypothese. Maar achter de horizon van wetenschappelijk begrip kun je fantaseren wat je maar wilt.
En er zijn dan ook genoeg wetenschappers die openlijk twijfelen aan het wetenschappelijke karakter van snaartheorie. Lawrence Krauss is er daar 1 van.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een strenger beeld hebt van wetenschap dan dat zij waarschijnlijk is. Dan is de snaar-theorie dus eigenlijk een geloof in plaats van een wetenschappelijke theorie? Die theorie voldoet ook niet aan de criteria der wetenschap.
Daar hoef je niet aan te twijfelen, want die theorie voldoet er gewoon niet aan.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
En er zijn dan ook genoeg wetenschappers die openlijk twijfelen aan het wetenschappelijke karakter van snaartheorie. Lawrence Krauss is er daar 1 van.
Ik weet het fijne er niet van, maar wiki zegt dit:quote:Op zondag 18 maart 2012 18:36 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Daar hoef je niet aan te twijfelen, want die theorie voldoet er gewoon niet aan.
http://nl.wikipedia.org/w(...)le_verifieerbaarheidquote:Het is mogelijk dat bepaalde deelaspecten van de snaartheorie in de meer nabije toekomst experimenteel getoetst worden. De meest waarschijnlijk geachte plaats daarvoor is de nieuwe deeltjesversneller in het CERN te Genève, de LHC.
Het staat er toch al? Bepaalde deelaspecten. Als je een onderdeel van een theorie kan falsificeren zegt dat niet dat de gehele theorie waar is. De enige conclusie die men kan trekken is over dat deelaspect zelf.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik weet het fijne er niet van, maar wiki zegt dit:
[..]
http://nl.wikipedia.org/w(...)le_verifieerbaarheid
Dan zal wel blijken of het een gedegen theorie is of dat het idee naar de prullebak moet worden verwezen. Linksom of rechtsom zal ik er niet echt van wakker liggen.
Als je model concrete waarnemingen voorspelt die daarna ook worden gedaan dan ben je in elk geval wetenschappelijk bezig. En als die waarnemingen dan niet worden gedaan dan klopt er iets niet, volgende idee. Als je idee echter volledig ontoetsbaar is dan kun je je inderdaad afvragen of we het wetenschap kunnen noemen.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:53 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Het staat er toch al? Bepaalde deelaspecten. Als je een onderdeel van een theorie kan falsificeren zegt dat niet dat de gehele theorie waar is. De enige conclusie die men kan trekken is over dat deelaspect zelf.
Nee, want de theorie is per definitie niet in zijn geheel te toetsen.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je model concrete waarnemingen voorspelt die daarna ook worden gedaan dan ben je in elk geval wetenschappelijk bezig. En als die waarnemingen dan niet worden gedaan dan klopt er iets niet, volgende idee. Als je idee echter volledig ontoetsbaar is dan kun je je inderdaad afvragen of we het wetenschap kunnen noemen.
Vooralsnog heeft snaartheorie de status van een curieuze hypothese. Of het toetsbaar is moet nog blijken.
Voila. De ons omringende duisternis, die ik aanvaard als zo goed als voldongen.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:59 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee, want de theorie is per definitie niet in zijn geheel te toetsen.
Je ziet juist een steeds grotere unificatie.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:41 schreef 8Orly8 het volgende:
Het wetenschappelijk karakter van de natuurwetenschap verliest sowieso aan kracht naarmate steeds verdergaande specialisatie zorgt voor toenemend gerommel in almaar rafeliger marges. Elk antwoord roept nog steeds tien nieuwe vragen op en alles raakt steeds meer versnipperd. Elke poging om daarin (weer) eenheid aan te brengen kan vooralsnog niet meer zijn dan een fantasievolle constructie.
Maar zo is het altijd geweest. Hypothesen zijn meestal het gevolg van een rijke fantasie: inspiratie. Toch? De daaropvolgende veri- dan wel falsificatie, is wel transpiratie.
Wat mij eigenlijk een beetje ontgaat is welk punt je hier nu precies mee wilt maken. Als het geheel ontoetsbaar blijkt te zijn (ik neem het zo van je aan) dan denk ik niet dat er veel wetenschappers moeite zullen hebben om deze hypothese overboord te gooien.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:59 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee, want de theorie is per definitie niet in zijn geheel te toetsen.
Godel: Je kunt hypothesen vervangen of toevoegen zoveel als je wilt. maar geen enkel axiomatisch systeem is helemaal te toetsen. Een theorie is wel altijd te verbeteren.quote:Op zondag 18 maart 2012 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat mij eigenlijk een beetje ontgaat is welk punt je hier nu precies mee wilt maken. Als het geheel ontoetsbaar blijkt te zijn (ik neem het zo van je aan) dan denk ik niet dat er veel wetenschappers moeite zullen hebben om deze hypothese overboord te gooien.
quote:Op zondag 18 maart 2012 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat mij eigenlijk een beetje ontgaat is welk punt je hier nu precies mee wilt maken. Als het geheel ontoetsbaar blijkt te zijn (ik neem het zo van je aan) dan denk ik niet dat er veel wetenschappers moeite zullen hebben om deze hypothese overboord te gooien.
En in contrast de creationisten: moving targets, en nooit wordt er een serieuze poging gedaan om iets toetsbaar te maken. Laat staan dat men met gemak overtuigingen overboord gooit wanneer die toch toetsbaar en onwaar blijken te zijn. (Denk even aan het enorme leger YEC's op deze planeet.)
De eerste die erover begon, ik was simpel een volger in het geheel. Vraag het de gids niet de volgeling.quote:
Dát ligt weer aan je definitie van wetenschap. Het logisch positivisme bijvoorbeeld en ook nog de resterende huidige naturalisten die menen een 'theorie van alles' e.d. te kunnen opstellen, kunnen (konden) niet verkroppen wat de conclusie van het incompleetheidstheorema.quote:Op zondag 18 maart 2012 19:16 schreef Molurus het volgende:
Deels toetsbaar is good enough om wetenschap te zijn.
Je was helemaal geen volgeling, onbewust stelde je dezelfde vraag op hetzelfde moment:quote:Op zondag 18 maart 2012 19:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
De eerste die erover begon, ik was simpel een volger in het geheel. Vraag het de gids niet de volgeling.
Maar dan nog zie ik niet waarom ik je niet zou vragen waarom je volgt. Kennelijk is daar ergens een argument dat jij wel ziet en ik niet.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een strenger beeld hebt van wetenschap dan dat zij waarschijnlijk is. Dan is de snaar-theorie dus eigenlijk een geloof in plaats van een wetenschappelijke theorie? Die theorie voldoet ook niet aan de criteria der wetenschap.
edit: Ik ben niet de enige die zich dat afvraagt zie ik.
Klopt. Er zijn nog heel veel dingen die de wetenschap nog niet heeft verklaard. En wat mij betreft houdt het dat leuk en interessant.quote:Op zondag 18 maart 2012 19:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
Waarom dan het creationisme er ineens bij betrekken? Andere axioma dan de snaartheorie doch in wezen van dezelfde aard. Die sla ik maar mooi over. Naar mijn weten is het vraagstuk der abiogenese vooralsnog net zo min door de wetenschap volledig beantwoord.
Nee, want die discussie heb je al tig maal gevoerd. Het is zoals te vaak opgewarmd eten, op een gegeven moment is de smaak er vanaf.quote:Op zondag 18 maart 2012 19:26 schreef Molurus het volgende:
Klopt. Er zijn nog heel veel dingen die de wetenschap nog niet heeft verklaard. En wat mij betreft houdt het dat leuk en interessant.
Ik denk op het moment dat een gelovige iets als de Eerste Oorzaak van het Al stelt dan moet die gelovige kunnen aantonen dat het geen andere eerdere oorzaken heeft. Of wellicht kan de gelovige het niet aantonen maar meent hij God als de Eerste Oorzaak van het Al zonder een concrete substantie te geven.quote:Op zondag 18 maart 2012 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
En de horizon waarachter die eerste oorzaak zich zou bevinden heeft zich steeds verder teruggetrokken.De eerdere 'Eerste Oorzaken' bleken het toch niet te zijn. Maar ergens moet ie zijn! *Wijst naar horizon*
Dacht het niet. Moet iedereen zelf uit komen.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:32 schreef Kniebol het volgende:
(...) dan moet die gelovige kunnen aantonen dat (...)
Als je iets stelt moet je dat kunnen aantonen. Of het valt dan niet onder wetenschap.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:41 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Dacht het niet. Moet iedereen zelf uit komen.
Grappig ben jij.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:45 schreef Kniebol het volgende:
Als je iets stelt moet je dat kunnen aantonen. Of het valt dan niet onder wetenschap.
Dit is een benadering die we gek genoeg vaak zien van gelovigen. Bekend voorbeeld is de Intelligent Design beweging die zich eigenlijk vooral (zonder veel succes) bezighoudt met het uitsluiten van evolutie.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:32 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Ik denk op het moment dat een gelovige iets als de Eerste Oorzaak van het Al stelt dan moet die gelovige kunnen aantonen dat het geen andere eerdere oorzaken heeft. Of wellicht kan de gelovige het niet aantonen maar meent hij God als de Eerste Oorzaak van het Al zonder een concrete substantie te geven.
Dat klopt. De wetenschap is (ook als het ooit af is) een onvolledige weergave van de werkelijkheid.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:45 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Als je iets stelt moet je dat kunnen aantonen. Of het valt dan niet onder wetenschap.
Snaartheorie is een natuurkundig-geïnspireerde wiskundige exercitie waarbij je alle lessen die de afgelopen eeuw zijn geleerd mbt tot fundamentele fysica worden toegepast op het idee dat alles uit snaren bestaat. De keuze voor snaren volgt ook uit die "lessen". Het uiteindelijke doel is om een consistente theorie van kwantumgravitatie te ontwikkelen.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
edit: Ik ben niet de enige die zich dat afvraagt zie ik.
Iedereen mag een persoonlijk verhouding met de wereld zoeken. Het probleem ontstaat pas als men deze persoonlijke verhouding als objectief voorstelt. Iets wordt pas erkent als objectief als het aan bepaalde criteria voldoet. Criteria die de gemeenschappelijk toegang en daarmee verificatie door anderen mogelijk maakt. Mensen hebben al zo vaak in onzin geloofd met nare gevolgen. Het zuiver houden van wat objectief kan worden vastgesteld heeft ons ook veel gebracht. Maar daarmee is het domein van het objectieve ook nooit iemands hele werkelijkheid.quote:Op maandag 19 maart 2012 06:12 schreef 8Orly8 het volgende:
Mijn geloof valt inderdaad niet onder wetenschap. Anders noemde ik het wel mijn kennis.
Het enige godsbewijs ligt in uzelf.
Live with it, gij risico-angstige bewijzen-azers.
Welke god en waarom die specifieke god?quote:Op maandag 19 maart 2012 06:12 schreef 8Orly8 het volgende:
Mijn geloof valt inderdaad niet onder wetenschap. Anders noemde ik het wel mijn kennis.
Het enige godsbewijs ligt in uzelf.
Live with it, gij risico-angstige bewijzen-azers.
Met je eens. Objectiviteit is vreselijk handig, onmisbaar zelfs, maar wel slechts het topje van de ijsberg dat boven water uitsteekt. Geen ijsberg = geen top. Geen top = geen ijsberg.quote:Op maandag 19 maart 2012 13:39 schreef deelnemer het volgende:
Iedereen mag een persoonlijk verhouding met de wereld zoeken. Het probleem ontstaat pas als men deze persoonlijke verhouding als objectief voorstelt. Iets wordt pas erkent als objectief als het aan bepaalde criteria voldoet. Criteria die de gemeenschappelijk toegang en daarmee verificatie door anderen mogelijk maakt. Mensen hebben al zo vaak in onzin geloofd met nare gevolgen. Het zuiver houden van wat objectief kan worden vastgesteld heeft ons ook veel gebracht. Maar daarmee is het domein van het objectieve ook nooit iemands hele werkelijkheid.
Die ene grote. Ik hou nou eenmaal van groot.quote:Op maandag 19 maart 2012 14:29 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Welke god en waarom die specifieke god?
Bij het christendom gelooft de overgrote meerderheid in een drie-éénheid. Heel moeilijk uit te leggen maar verrekte praktisch natuurlijk.quote:En ik hou van alles-in-1 producten. Ben praktisch ingesteld.
Heerlijk nikszeggend weer, mijn complimenten.quote:Op maandag 19 maart 2012 15:23 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Met je eens. Objectiviteit is vreselijk handig, onmisbaar zelfs, maar wel slechts het topje van de ijsberg dat boven water uitsteekt. Geen ijsberg = geen top. Geen top = geen ijsberg.
[..]
Die ene grote. Ik hou nou eenmaal van groot.
En ik hou van alles-in-1 producten. Ben praktisch ingesteld.
Mijn dank.quote:Op maandag 19 maart 2012 15:40 schreef TerryStone het volgende:
Heerlijk nikszeggend weer, mijn complimenten.
Op zich heb ik geen bezwaar tegen een hypothese van God zonder er een substantie aan toe te voegen, zodat God daarmee buiten de natuurlijke wetmatigheden staat. Sterker nog, als God onderworpen zou zijn aan Zijn eigen wetmatigheden dan staat dat god niet boven alles, en dus is niet ‘goddelijk’ genoeg.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is een benadering die we gek genoeg vaak zien van gelovigen. Bekend voorbeeld is de Intelligent Design beweging die zich eigenlijk vooral (zonder veel succes) bezighoudt met het uitsluiten van evolutie.
Je kunt echter nooit iets aantonen door alle andere oorzaken uit te sluiten, eenvoudig omdat je nooit een volledige opsomming van mogelijke oorzaken kunt geven. Om iets aan te tonen zul je het direct moeten aantonen. Uit de 'Eerste Oorzaak'-hypothese zouden dus voorspellingen moeten voortvloeien die direct kunnen worden bevestigd met waarnemingen. Helaas, dat is nu net niet het geval.
Dat idee zal dus wel altijd neerkomen op geloof zonder concrete substantie.
Ook dat laatste zou je dan nooit opmerken. Dat vereist absolute kennis van natuurwetten die wij niet hebben. Op het moment dat wij iets waarnemen dat strijdig is met wat wij denken dat een natuurwet is, dan verwerpen we die natuurwet gewoon, en zullen we niet concluderen dat er sprake was van goddelijke bemoeienis.quote:Op maandag 19 maart 2012 16:52 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Op zich heb ik geen bezwaar tegen een hypothese van God zonder er een substantie aan toe te voegen, zodat God daarmee buiten de natuurlijke wetmatigheden staat. Sterker nog, als God onderworpen zou zijn aan Zijn eigen wetmatigheden dan staat dat god niet boven alles, en dus is niet ‘goddelijk’ genoeg.
Ik begrijp je niet helemaal. Kun je dit nader toelichten?quote:Op maandag 19 maart 2012 17:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook dat laatste zou je dan nooit opmerken. Dat vereist absolute kennis van natuurwetten die wij niet hebben. Op het moment dat wij iets waarnemen dat strijdig is met wat wij denken dat een natuurwet is, dan verwerpen we die natuurwet gewoon, en zullen we niet concluderen dat er sprake was van goddelijke bemoeienis.
Alleen wetenschappelijke theorieen zijn falsificeerbaar, de wetenschappelijke methode zelf nietquote:Op maandag 19 maart 2012 20:32 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Ik begrijp je niet helemaal. Kun je dit nader toelichten?
Wat ik bedoel is dat wij nooit kunnen vaststellen of iets zich onttrekt aan "de natuurwetten". "Natuurwet" is een menselijk construct. Een idee dat wij hebben over een wetmatigheid in de natuur. En zo'n idee kan er gewoon naast zitten. Het zegt geheel niets over wat wel of niet (on)mogelijk is.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:32 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Ik begrijp je niet helemaal. Kun je dit nader toelichten?
Volgens mij bedoelt Kniebol eerder dat God per definitie niet onderworpen is aan natuurwetten. Het onttrekt zich er dan ook niet van, het is er simpelweg geen onderdeel van. Dan maakt het niets uit wat mensen wel of niet weten aan natuurwetten en in welke mate zij juist zijn of niet. Volgens mij plaatst Kniebol God buiten 'het geheel' terwijl jij het in 'het geheel' plaatst. Althans zo lees ik het. Neem aan dat Kniebol zich nog wel meldt.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat wij nooit kunnen vaststellen of iets zich onttrekt aan "de natuurwetten".
Ik zeg dat kniebol noch ik dat onderscheid kan maken op basis van waarnemingen. Een gebeurtenis die zich onttrekt aan natuurwetten (god) en een incorrecte notie van natuurwetten (menselijke fout) zien er voor ons *exact* hetzelfde uit.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt Kniebol eerder dat God per definitie niet onderworpen is aan natuurwetten. Het onttrekt zich er dan ook niet van, het is er simpelweg geen onderdeel van. Dan maakt het niets uit wat mensen wel of niet weten aan natuurwetten en in welke mate zij juist zijn of niet. Volgens mij plaatst Kniebol God buiten 'het geheel' terwijl jij het in 'het geheel' plaatst. Althans zo lees ik het. Neem aan dat Kniebol zich nog wel meldt.
Volgens mij heb je dit goed verwoordt. Daarmee kun je ook niet stellen dat zulke God in strijd is met de wetenschap (God staat er buiten) terwijl God nog steeds de oorzaak zou kunnen zijn van de complete wetmatigheden.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt Kniebol eerder dat God per definitie niet onderworpen is aan natuurwetten. Het onttrekt zich er dan ook niet van, het is er simpelweg geen onderdeel van. Dan maakt het niets uit wat mensen wel of niet weten aan natuurwetten en in welke mate zij juist zijn of niet. Volgens mij plaatst Kniebol God buiten 'het geheel' terwijl jij het in 'het geheel' plaatst. Althans zo lees ik het. Neem aan dat Kniebol zich nog wel meldt.
Wanneer wij iets zien dat wij niet kunnen verklaren dan kan God altijd de verklaring zijn. (Dat geldt zelfs voor zaken die we wel kunnen verklaren trouwens.) Het is echter nooit een voor de hand liggende verklaring.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:07 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Volgens mij heb je dit goed verwoordt. Daarmee kun je ook niet stellen dat zulke God in strijd is met de wetenschap (God staat er buiten) terwijl God nog steeds de oorzaak zou kunnen zijn van de complete wetmatigheden.
Daar draait het eigenlijk niet om. Het gaat erom dat de 'goddelijke natuurwetten' voortvloeien uit een God die buiten deze wetten zelf staat. Als wat mensen zien als een 'natuurwet' in strijdt is met waarnemingen of voorspellingen die voortvloeien uit deze 'door mensen geconstrueerde natuurwet' is de enige conclusie die men mag trekken dat deze dus (deels) onjuist is. Dat zegt niets over God noch over zijn ' goddelijke natuurwetten'. Men kan per definitie nooit wat vinden dat in contradictie is met zijn wetten. Zoiets Kniebol?quote:Op maandag 19 maart 2012 21:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wanneer wij iets zien dat wij niet kunnen verklaren dan kan God altijd de verklaring zijn. (Dat geldt zelfs voor zaken die we wel kunnen verklaren trouwens.) Het is echter nooit een voor de hand liggende verklaring.
Mocht bijvoorbeeld in een experiment blijken dat de wet van behoud van energie (ik noem maar iets) onder bepaalde omstandigheden geen stand houdt, dan denk ik niet dat veel wetenschappers zullen roepen: "ah! daar hebben we God."
Oftewel de complete wetmatigheden, ongeacht of de mens deze doorgrond heeft of niet.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:19 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Daar draait het eigenlijk niet om. Het gaat erom dat de 'goddelijke natuurwetten' voortvloeien uit een God die buiten deze wetten zelf staat. Als wat mensen zien als een 'natuurwet' in strijdt is met waarnemingen of voorspellingen die voortvloeien uit deze 'door mensen geconstrueerde natuurwet' is de enige conclusie die men mag trekken dat deze dus (deels) onjuist is. Dat zegt niets over God noch over zijn ' goddelijke natuurwetten'. Men kan per definitie nooit wat vinden dat in contradictie is met zijn wetten. Zoiets Kniebol?
Wat wel of niet goddelijk genoeg is, is aan God. Deze uitspraak die ik hier nu doe staat los van de vraag of en hoe wij goddelijkheid kunnen vaststellen.quote:Op maandag 19 maart 2012 16:52 schreef Kniebol het volgende:
Op zich heb ik geen bezwaar tegen een hypothese van God zonder er een substantie aan toe te voegen, zodat God daarmee buiten de natuurlijke wetmatigheden staat. Sterker nog, als God onderworpen zou zijn aan Zijn eigen wetmatigheden dan staat dat god niet boven alles, en dus is niet ‘goddelijk’ genoeg.
Nee, maar dat is niet omdat wetenschappers zich per se met de werkelijkheid bezighouden. Ze houden zich bezig met hun vak: wetenschap. Hun methode bestaat uit afspraken. Zoals Deelnemer zegt:quote:Op maandag 19 maart 2012 21:10 schreef Molurus het volgende:
Wanneer wij iets zien dat wij niet kunnen verklaren dan kan God altijd de verklaring zijn. (Dat geldt zelfs voor zaken die we wel kunnen verklaren trouwens.) Het is echter nooit een voor de hand liggende verklaring.
Mocht bijvoorbeeld in een experiment blijken dat de wet van behoud van energie (ik noem maar iets) onder bepaalde omstandigheden geen stand houdt, dan denk ik niet dat veel wetenschappers zullen roepen: "ah! daar hebben we God."
Wetenschappers zitten met hun methode in een loop waar ze beroepshalve niet uit kunnen. Zoals je wiskunde alleen met wiskunde kunt bewijzen. Dat is heel erg handig, maar wel slechts tot op zekere hoogte.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:41 schreef deelnemer het volgende:
Alleen wetenschappelijke theorieen zijn falsificeerbaar, de wetenschappelijke methode zelf niet
En dat zou zomaar kunnen zijn. Het enige dat ik zeg is dat het volstrekt onmogelijk is om dat onderscheid te maken op basis van waarnemingen.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:23 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Oftewel de complete wetmatigheden, ongeacht of de mens deze doorgrond heeft of niet.
Dat is dan ook een subjectief begrip. Als je daar een axiomatische invulling aan geeft dan heeft de wiskunde wel vrij veel te vertellen.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:31 schreef 8Orly8 het volgende:
Over iets als 'kwaliteit' zegt wiskunde niets. Wiskundigen kunnen dat wel, maar de wiskunde niet.
Die hypotheses zijn wel altijd gebaseerd op waarnemingen, en het betreft altijd toetsbare stellingen. "Strikt de methode volgen" betekent niet dat je niet in bad kunt zitten en ineens een ingeving krijgen.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:31 schreef 8Orly8 het volgende:
Overigens wil ik nog een keer noemen dat hypothesen meestal ontstaan op spontane wijze, door ingevingen terwijl je in bad zit, of door fouten terwijl je iets anders probeerde (bv ontdekking penicilline) en niet volgens een methode. De veri- dan wel valsificatie is wel methode. Volgens afspraak.
Ik denk de substantie sowieso niet, omdat er geen definitie is van de substantie van God. Stel dat God inderdaad de oorzaak van de complete wetmatigheden is, dan kun je wellicht eigenschappen van God op basis van de wetmatigheden herkennen zoals een ontwerper wordt herkend op basis van het ontwerp.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dat zou zomaar kunnen zijn. Het enige dat ik zeg is dat het volstrekt onmogelijk is om dat onderscheid te maken op basis van waarnemingen.
Inmiddels heeft de evolutietheorie wel vrij overtuigend bewezen dat niet alles dat er ontworpen uitziet dat ook daadwerkelijk is. Ik betwijfel of je uberhaupt in theorie ooit een bewijs van het bestaan van goden zou kunnen leveren.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:43 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Ik denk de substantie sowieso niet, omdat er geen definitie is van de substantie van God. Stel dat God inderdaad de oorzaak van de complete wetmatigheden is, dan kun je wellicht eigenschappen van God op basis van de wetmatigheden herkennen zoals een ontwerper wordt herkend op basis van het ontwerp.
Je blijft hier gevangen in je loop: vanuit jouw uitgangspunten stel jij de voorwaarden: "Als... dan..." Ik heb al vaker betoogd dat rationaliteit meer omvat dan de aristotelische logica. Het vergt alleen een bepaald dialectisch vermogen om hier bovenuit te stijgen.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dan ook een subjectief begrip. Als je daar een axiomatische invulling aan geeft dan heeft de wiskunde wel vrij veel te vertellen.
[..]
Die hypotheses zijn wel altijd gebaseerd op waarnemingen, en het betreft altijd toetsbare stellingen. "Strikt de methode volgen" betekent niet dat je niet in bad kunt zitten en ineens een ingeving krijgen.
En falsificeerbaarheid als voorwaarde stellen is wat mij betreft een volstrekt redelijke afspraak. Zonder dat is elk ontoetsbaar idee even goed en ben je dus volstrekt willekeurige dingen aan het doen. Wat niet betekent dat een ontoetsbaar idee niet correct kan zijn. Het punt is: je kunt niet weten of een ontoetsbaar idee correct is.
Definieer 'ontwerp'?quote:Op maandag 19 maart 2012 21:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Inmiddels heeft de evolutietheorie wel vrij overtuigend bewezen dat niet alles dat er ontworpen uitziet dat ook daadwerkelijk is.
Ik betwijfel dat nauwelijks. Ik denk van niet. Zeker weten is een dwingende zaak. Een dwingende God zou van ons machines maken zonder een hart.quote:Ik betwijfel of je uberhaupt in theorie ooit een bewijs van het bestaan van goden zou kunnen leveren.
Op basis van mijn vorige vier zinnen zou ik tot de conclusie komen dat het Hans Klok is.quote:Om een voorbeeld te geven. Stel even dat (puur hypothetisch) er een buitenaardse beschaving bestaat die veel ouder is dan de onze en die technologisch onvoorstelbaar ver op ons voorlopen. Op een goede dag passeert iemand uit die beschaving onze planeet en denkt: kom, ik ga eens een geintje uithalen. Hij bezoekt jou hier op aarde en vertelt jou dat hij God is. En om zijn claim kracht bij te zetten "schendt" hij op alle mogelijke manieren wat jij ziet als natuurwetten. Kun jij dan weten dat het niet God is? Op basis waarvan zou je tot die conclusie kunnen komen?
Doelmatig bedacht en uitgewerkt door een intelligente entiteit.quote:
Is dat vanaf de subatomaire deeltjes tot en met het geheel? Of begint het 'ontwerpen' ergens daartussenin, met gebruikmaking van reeds bestaande, samengestelde elementen? Just curious.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:59 schreef Molurus het volgende:
Doelmatig bedacht en uitgewerkt door een intelligente entiteit.
Ik weet niet of het zin heeft om een onbewezen hypothese te falsifiëren.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:51 schreef Molurus het volgende:
Om een voorbeeld te geven. Stel even dat (puur hypothetisch) er een buitenaardse beschaving bestaat die veel ouder is dan de onze en die technologisch onvoorstelbaar ver op ons voorlopen. Op een goede dag passeert iemand uit die beschaving onze planeet en denkt: kom, ik ga eens een geintje uithalen. Hij bezoekt jou hier op aarde en vertelt jou dat hij God is. En om zijn claim kracht bij te zetten "schendt" hij op alle mogelijke manieren wat jij ziet als natuurwetten. Kun jij dan weten dat het niet God is? Op basis waarvan zou je tot die conclusie kunnen komen?
Beide. Je zult mij niet horen beweren dat de computer waar ik achter zit niet ontworpen is.quote:Op maandag 19 maart 2012 22:01 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Is dat vanaf de subatomaire deeltjes tot en met het geheel? Of begint het 'ontwerpen' ergens daartussenin, met gebruikmaking van reeds bestaande, samengestelde elementen? Just curious.
Ik stel slechts jouw onbewezen hypothese ter discussie.quote:Op maandag 19 maart 2012 22:03 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Ik weet niet of het zin heeft om een onbewezen hypothese te falsifiëren.
Ik kan mij geen hypothetisch bewijs voorstellen.quote:dan kun je wellicht eigenschappen van God op basis van de wetmatigheden herkennen zoals een ontwerper wordt herkend op basis van het ontwerp
Dat was mij ook een vraagquote:Op maandag 19 maart 2012 22:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik stel slechts jouw onbewezen hypothese ter discussie.-->
[..]
Ik kan mij geen hypothetisch bewijs voorstellen.
Ik denk dat je mijn vraag anders begreep. Ik vroeg niet om een hypothetisch bewijs te leveren, maar eerder of deze logische implicatie waar kan zijn:quote:Op maandag 19 maart 2012 22:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik stel slechts jouw onbewezen hypothese ter discussie.-->
[..]
Ik kan mij geen hypothetisch bewijs voorstellen.
Als je de eigenschappen van God kunt afleiden uit het 'ontwerp' (het universum) dan komt dat neer op een hypothetisch bewijs voor God. Dus nee, ik denk niet dat ik je vraag verkeerd heb begrepen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 10:46 schreef Kniebol het volgende:
Als God de ontwerper is dan kun je de eigenschappen van God herleiden van het ontwerp zelf, in dit geval, van het universum en de daarbij horende complete set wetmatigheden.
Er wordt helemaal niet gevraagd of het antecedent waar is.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je de eigenschappen van God kunt afleiden uit het 'ontwerp' (het universum) dan komt dat neer op een hypothetisch bewijs voor God. Dus nee, ik denk niet dat ik je vraag verkeerd heb begrepen.
Begrijp ik nou goed dat je de ideeën achter snaartheorie op 1 lijn (van dezelfde aard) legt met creationisme?quote:Op zondag 18 maart 2012 19:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
Andere axioma dan de snaartheorie doch in wezen van dezelfde aard. Die sla ik maar mooi over. Naar mijn weten is het vraagstuk der abiogenese vooralsnog net zo min door de wetenschap volledig beantwoord.
De axioma's zijn hetzelfde van aard. De uitwerking ervan anders. Ik snap hoe filosofie werkt, misschien moet jij maar eens iets lezen van Gödel.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Begrijp ik nou goed dat je de ideeën achter snaartheorie op 1 lijn (van dezelfde aard) legt met creationisme?
In dat geval raad ik je toch es aan om op te zoeken wat de motivatie, pretentie en achterliggende gedachtes achter snaartheorie zijn
Kun je deze axioma's eens aanstippen, en een concrete vergelijking trekken?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
De axioma's zijn hetzelfde van aard.
Je bedoelt deze discussie?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
Misschien moet jij maar eens iets lezen van Gödel.
Kan jij even een opstel schrijft van 100 pagina's over de consequenties van Gödel op de rekenkunde en in hoeverre dit een probleem vormt voor het idee van falsificatie van Popper?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je deze axioma's eens aanstippen, en een concrete vergelijking trekken?
Daarbij, kun je es kort uiteen zetten wat creationisten proberen te doen, en wat snaartheoretici proberen te doen?
Tsja, als ik naar argumenten vraag en als reactie krijg dat ik maar moet "googlen" dan houdt het gauw op, natuurlijk.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Kan jij even een opstel schrijft van 100 pagina's over de consequenties van Gödel op de rekenkunde en in hoeverre dit een probleem vormt voor het idee van falsificatie van Popper?
Nee? Hetzelfde geldt voor de vragen die jij stelt. Google ze.
Zijn we het daar over eens.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, als ik naar argumenten vraag en als reactie krijg dat ik maar moet "googlen" dan houdt het gauw op, natuurlijk.
Haushofer zegt dat het wat hem betreft dan op houdt, ik beaam dit dus het logisch gevolg is dat er niet echt inhoudelijk meer over gesproken wordt. Zo, citaat waar jij op reageert heb ik nu onderbouwd.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie beweer onderbouwt. In dit geval ben jij dat.
De wetenschappelijke methode is door filosofen geformuleerd. Binnen de natuurkunde is daarop veel kritiek. Zij moeten namelijk met nieuwe ideeen op de proppen zien te komen. Als je de wetenschappelijke methoden helemaal snapt, en dat is niet moeilijk, dan helpt het je geen steek verder. Daarom is een getalenteerde wetenschapper niet iemand die de wetenschappelijke methode beter begrijpt dan anderen.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:31 schreef 8Orly8 het volgende:
Wetenschappers zitten met hun methode in een loop waar ze beroepshalve niet uit kunnen. Zoals je wiskunde alleen met wiskunde kunt bewijzen. Dat is heel erg handig, maar wel slechts tot op zekere hoogte.
Voor een wetenschapper is juist het vinden van een goed idee de kern van de zaak. De wetenschappelijke methode is waardeloos, behalve de simpele gedachte dat je deze ideeen moet toetsen. Voordat filosofen de wetenschappelijke methode geformuleerd hadden, deden natuurkundigen dat allang.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dan ook een subjectief begrip. Als je daar een axiomatische invulling aan geeft dan heeft de wiskunde wel vrij veel te vertellen.
[..]
Die hypotheses zijn wel altijd gebaseerd op waarnemingen, en het betreft altijd toetsbare stellingen. "Strikt de methode volgen" betekent niet dat je niet in bad kunt zitten en ineens een ingeving krijgen.
En falsificeerbaarheid als voorwaarde stellen is wat mij betreft een volstrekt redelijke afspraak. Zonder dat is elk ontoetsbaar idee even goed en ben je dus volstrekt willekeurige dingen aan het doen. Wat niet betekent dat een ontoetsbaar idee niet correct kant zijn. Het punt is: je kunt niet weten of een ontoetsbaar idee correct is.
Waar ik op doelde wasquote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie beweer onderbouwt. In dit geval ben jij dat.
De "axioma's" van snaartheorie en creationisme hebben in beide gevallen volslagen andere motivaties en achterliggende gedachten. Dus hoe ze "hetzelfde van aard" zijn is me niet echt duidelijk.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
De axioma's zijn hetzelfde van aard.
Dat is ook iets waar ik me wel es aan stoor, mensen die de wikipedia-definitie van "wetenschap" loslaten op b.v. snaartheorie en vervolgens roepen dat het "dus geen wetenschap is".quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:31 schreef deelnemer het volgende:
De wetenschappelijke methode is door filosofen geformuleerd. Binnen de natuurkunde is daarop veel kritiek.
De reden dat we in falsificatie geloven berust ook op inductie. Maar toch is het wel een goed idee.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Kan jij even een opstel schrijft van 100 pagina's over de consequenties van Gödel op de rekenkunde en in hoeverre dit een probleem vormt voor het idee van falsificatie van Popper?
Daar wil ik best een poging toe doen: wanneer een hypothese geen verifieerbare uitspraken doet over de waarneembare werkelijkheid dan is er geen aanwijsbare relatie tussen die hypothese en de werkelijkheid. En dan kun je je afvragen of die hypothese nog wel iets met de werkelijkheid te maken heeft.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is ook iets waar ik me wel es aan stoor, mensen die de wikipedia-definitie van "wetenschap" loslaten op b.v. snaartheorie en vervolgens roepen dat het "dus geen wetenschap is".
Wat ze daar dan precies mee willen zeggen is me volstrekt onduidelijk. Dat het daarmee op 1 lijn ligt met religie? Dat het niet de moeite waard is? Of iets anders?
Dat kun je je altijd afvragenquote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar wil ik best een poging toe doen: wanneer een hypothese geen verifieerbare uitspraken doet over de waarneembare werkelijkheid dan is er geen aanwijsbare relatie tussen die hypothese en de werkelijkheid. En dan kun je je afvragen of die hypothese nog wel iets met de werkelijkheid te maken heeft.
Het kan een mooie bron van inspirerende nieuwe ideeen zijn. Edward Witten heeft er de Fields medaille voor gekregen, dus in de wiskunde heeft het al geleid tot nieuwe ideeen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar wil ik best een poging toe doen: wanneer een hypothese geen verifieerbare uitspraken doet over de waarneembare werkelijkheid dan is er geen aanwijsbare relatie tussen die hypothese en de werkelijkheid. En dan kun je je afvragen of die hypothese nog wel iets met de werkelijkheid te maken heeft.
En dat is denk ik precies hoe de meeste snaartheoreten snaartheorie zien: als een interessant paradigma, een soort speeltuin als je wilt, waarin 1 van de allermoeilijkste vraagstukken uit de wetenschap (kwantumgravitatie) gecombineerd met een vorm van reductionisme enorm interessante nieuwe fysica voorstelt: extra dimensies, branen, nieuwe opvattingen over ruimte, tijd en zwaartekracht, etc. etc.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het kan een mooie bron van inspirerende nieuwe ideeen zijn.
Zolang dat het geval is denk ik niet dat iemand er moeite mee heeft om het wetenschap te noemen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Overigens, in zekere zin doet snaartheorie weldegelijk verifieerbare uitspraken: het voorspelt in elk geval zwaartekracht. Ook met betrekking tot kosmologie en holografie kun je met snaartheorie prima falsificeerbare uitspraken doen.
Nee, nu opeens blijkt dat er wel degelijk falsificeerbare uitspraken kunnen worden gedaan (al loopt het natuurlijk nog steeds niet over; snaartheorie is wat dat betreft erg ambitieus en abstract) heeft men er minder moeite mee, inderdaad. Maar dat is dus een typisch staaltje terugredeneren, wat ik al eerder aanstipte.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zolang dat het geval is denk ik niet dat iemand er moeite mee heeft om het wetenschap te noemen.
Kleine nuance: daarmee kun je uitleggen dat religieuze verklaringen voor natuurlijke verschijnselen niet werken. Althans, ik zie niet hoe je wetenschap kunt gebruiken om daarmee te beargumenteren dat goden niet bestaan.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:05 schreef deelnemer het volgende:
New Atheists vinden wetenschap fantastisch omdat je daarmee kunt uitleggen dat God niet bestaat.
Waarbij hij trouwens dat aspect (algemene covariantie) verkeerd begreep, getuige b.v. het "Loch-problem" wat hem een tijdlang heeft dwarsgezeten. Kretschmann wees Einstein in 1917 al op het feit dat zijn notie van algemene covariantie verkeerd was; Einstein meende onterecht dat algemene covariantie, wat een enorm belangrijke rol heeft gespeeld in zijn gedachtengang, een definierende eigenschap van de theorie is. Hij is daar na Kretschmann's kritiek op teruggekomen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:31 schreef deelnemer het volgende:
Einstein geloofde heilig in de objectiviteit van de natuurwetten en dat was behulpzaam voor het ontwikkelen van de relativiteitstheorie, maar niet voor de quantummechanica.
heb je daar een directe bron voor, toevallig? Want een dergelijke cultuurverandering ben ik nog niet tegen gekomen, maar ze is wel relevant.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De algemene rel. theorie was 100 jaar geleden net zo gek en exotisch, en in tegenstelling tot wat veel literatuur vermeldt was de experimentele status tot decennia na de lancering van de theorie niet bijster goed. Het was mede door deze theorie dat men in de elegantie van wiskunde en symmetrieën is gaan geloven. Iets om in het achterhoofd te houden wanneer je weer es kritiek leest![]()
Ik denk dat je die filosofie al veel eerder kunt vinden, o.a. bij Newton en Maxwellquote:De gedachte dat het universum een mathematisch constuct zou zijn mag ik dan ook als gevolg van deze culturele gedachte zien?
quote:But the beauty of Einstein's equations, for example, is just as real to anyone who's experienced it as the beauty of music. We've learned in the 20th century that the equations that work have inner harmony.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |