Dat was mij ook een vraagquote:Op maandag 19 maart 2012 22:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik stel slechts jouw onbewezen hypothese ter discussie.-->
[..]
Ik kan mij geen hypothetisch bewijs voorstellen.
Ik denk dat je mijn vraag anders begreep. Ik vroeg niet om een hypothetisch bewijs te leveren, maar eerder of deze logische implicatie waar kan zijn:quote:Op maandag 19 maart 2012 22:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik stel slechts jouw onbewezen hypothese ter discussie.-->
[..]
Ik kan mij geen hypothetisch bewijs voorstellen.
Als je de eigenschappen van God kunt afleiden uit het 'ontwerp' (het universum) dan komt dat neer op een hypothetisch bewijs voor God. Dus nee, ik denk niet dat ik je vraag verkeerd heb begrepen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 10:46 schreef Kniebol het volgende:
Als God de ontwerper is dan kun je de eigenschappen van God herleiden van het ontwerp zelf, in dit geval, van het universum en de daarbij horende complete set wetmatigheden.
Er wordt helemaal niet gevraagd of het antecedent waar is.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je de eigenschappen van God kunt afleiden uit het 'ontwerp' (het universum) dan komt dat neer op een hypothetisch bewijs voor God. Dus nee, ik denk niet dat ik je vraag verkeerd heb begrepen.
Begrijp ik nou goed dat je de ideeën achter snaartheorie op 1 lijn (van dezelfde aard) legt met creationisme?quote:Op zondag 18 maart 2012 19:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
Andere axioma dan de snaartheorie doch in wezen van dezelfde aard. Die sla ik maar mooi over. Naar mijn weten is het vraagstuk der abiogenese vooralsnog net zo min door de wetenschap volledig beantwoord.
De axioma's zijn hetzelfde van aard. De uitwerking ervan anders. Ik snap hoe filosofie werkt, misschien moet jij maar eens iets lezen van Gödel.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Begrijp ik nou goed dat je de ideeën achter snaartheorie op 1 lijn (van dezelfde aard) legt met creationisme?
In dat geval raad ik je toch es aan om op te zoeken wat de motivatie, pretentie en achterliggende gedachtes achter snaartheorie zijn
Kun je deze axioma's eens aanstippen, en een concrete vergelijking trekken?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
De axioma's zijn hetzelfde van aard.
Je bedoelt deze discussie?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
Misschien moet jij maar eens iets lezen van Gödel.
Kan jij even een opstel schrijft van 100 pagina's over de consequenties van Gödel op de rekenkunde en in hoeverre dit een probleem vormt voor het idee van falsificatie van Popper?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je deze axioma's eens aanstippen, en een concrete vergelijking trekken?
Daarbij, kun je es kort uiteen zetten wat creationisten proberen te doen, en wat snaartheoretici proberen te doen?
Tsja, als ik naar argumenten vraag en als reactie krijg dat ik maar moet "googlen" dan houdt het gauw op, natuurlijk.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Kan jij even een opstel schrijft van 100 pagina's over de consequenties van Gödel op de rekenkunde en in hoeverre dit een probleem vormt voor het idee van falsificatie van Popper?
Nee? Hetzelfde geldt voor de vragen die jij stelt. Google ze.
Zijn we het daar over eens.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, als ik naar argumenten vraag en als reactie krijg dat ik maar moet "googlen" dan houdt het gauw op, natuurlijk.
Haushofer zegt dat het wat hem betreft dan op houdt, ik beaam dit dus het logisch gevolg is dat er niet echt inhoudelijk meer over gesproken wordt. Zo, citaat waar jij op reageert heb ik nu onderbouwd.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie beweer onderbouwt. In dit geval ben jij dat.
De wetenschappelijke methode is door filosofen geformuleerd. Binnen de natuurkunde is daarop veel kritiek. Zij moeten namelijk met nieuwe ideeen op de proppen zien te komen. Als je de wetenschappelijke methoden helemaal snapt, en dat is niet moeilijk, dan helpt het je geen steek verder. Daarom is een getalenteerde wetenschapper niet iemand die de wetenschappelijke methode beter begrijpt dan anderen.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:31 schreef 8Orly8 het volgende:
Wetenschappers zitten met hun methode in een loop waar ze beroepshalve niet uit kunnen. Zoals je wiskunde alleen met wiskunde kunt bewijzen. Dat is heel erg handig, maar wel slechts tot op zekere hoogte.
Voor een wetenschapper is juist het vinden van een goed idee de kern van de zaak. De wetenschappelijke methode is waardeloos, behalve de simpele gedachte dat je deze ideeen moet toetsen. Voordat filosofen de wetenschappelijke methode geformuleerd hadden, deden natuurkundigen dat allang.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dan ook een subjectief begrip. Als je daar een axiomatische invulling aan geeft dan heeft de wiskunde wel vrij veel te vertellen.
[..]
Die hypotheses zijn wel altijd gebaseerd op waarnemingen, en het betreft altijd toetsbare stellingen. "Strikt de methode volgen" betekent niet dat je niet in bad kunt zitten en ineens een ingeving krijgen.
En falsificeerbaarheid als voorwaarde stellen is wat mij betreft een volstrekt redelijke afspraak. Zonder dat is elk ontoetsbaar idee even goed en ben je dus volstrekt willekeurige dingen aan het doen. Wat niet betekent dat een ontoetsbaar idee niet correct kant zijn. Het punt is: je kunt niet weten of een ontoetsbaar idee correct is.
Waar ik op doelde wasquote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie beweer onderbouwt. In dit geval ben jij dat.
De "axioma's" van snaartheorie en creationisme hebben in beide gevallen volslagen andere motivaties en achterliggende gedachten. Dus hoe ze "hetzelfde van aard" zijn is me niet echt duidelijk.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
De axioma's zijn hetzelfde van aard.
Dat is ook iets waar ik me wel es aan stoor, mensen die de wikipedia-definitie van "wetenschap" loslaten op b.v. snaartheorie en vervolgens roepen dat het "dus geen wetenschap is".quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:31 schreef deelnemer het volgende:
De wetenschappelijke methode is door filosofen geformuleerd. Binnen de natuurkunde is daarop veel kritiek.
De reden dat we in falsificatie geloven berust ook op inductie. Maar toch is het wel een goed idee.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Kan jij even een opstel schrijft van 100 pagina's over de consequenties van Gödel op de rekenkunde en in hoeverre dit een probleem vormt voor het idee van falsificatie van Popper?
Daar wil ik best een poging toe doen: wanneer een hypothese geen verifieerbare uitspraken doet over de waarneembare werkelijkheid dan is er geen aanwijsbare relatie tussen die hypothese en de werkelijkheid. En dan kun je je afvragen of die hypothese nog wel iets met de werkelijkheid te maken heeft.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is ook iets waar ik me wel es aan stoor, mensen die de wikipedia-definitie van "wetenschap" loslaten op b.v. snaartheorie en vervolgens roepen dat het "dus geen wetenschap is".
Wat ze daar dan precies mee willen zeggen is me volstrekt onduidelijk. Dat het daarmee op 1 lijn ligt met religie? Dat het niet de moeite waard is? Of iets anders?
Dat kun je je altijd afvragenquote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar wil ik best een poging toe doen: wanneer een hypothese geen verifieerbare uitspraken doet over de waarneembare werkelijkheid dan is er geen aanwijsbare relatie tussen die hypothese en de werkelijkheid. En dan kun je je afvragen of die hypothese nog wel iets met de werkelijkheid te maken heeft.
Het kan een mooie bron van inspirerende nieuwe ideeen zijn. Edward Witten heeft er de Fields medaille voor gekregen, dus in de wiskunde heeft het al geleid tot nieuwe ideeen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar wil ik best een poging toe doen: wanneer een hypothese geen verifieerbare uitspraken doet over de waarneembare werkelijkheid dan is er geen aanwijsbare relatie tussen die hypothese en de werkelijkheid. En dan kun je je afvragen of die hypothese nog wel iets met de werkelijkheid te maken heeft.
En dat is denk ik precies hoe de meeste snaartheoreten snaartheorie zien: als een interessant paradigma, een soort speeltuin als je wilt, waarin 1 van de allermoeilijkste vraagstukken uit de wetenschap (kwantumgravitatie) gecombineerd met een vorm van reductionisme enorm interessante nieuwe fysica voorstelt: extra dimensies, branen, nieuwe opvattingen over ruimte, tijd en zwaartekracht, etc. etc.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het kan een mooie bron van inspirerende nieuwe ideeen zijn.
Zolang dat het geval is denk ik niet dat iemand er moeite mee heeft om het wetenschap te noemen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Overigens, in zekere zin doet snaartheorie weldegelijk verifieerbare uitspraken: het voorspelt in elk geval zwaartekracht. Ook met betrekking tot kosmologie en holografie kun je met snaartheorie prima falsificeerbare uitspraken doen.
Nee, nu opeens blijkt dat er wel degelijk falsificeerbare uitspraken kunnen worden gedaan (al loopt het natuurlijk nog steeds niet over; snaartheorie is wat dat betreft erg ambitieus en abstract) heeft men er minder moeite mee, inderdaad. Maar dat is dus een typisch staaltje terugredeneren, wat ik al eerder aanstipte.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zolang dat het geval is denk ik niet dat iemand er moeite mee heeft om het wetenschap te noemen.
Kleine nuance: daarmee kun je uitleggen dat religieuze verklaringen voor natuurlijke verschijnselen niet werken. Althans, ik zie niet hoe je wetenschap kunt gebruiken om daarmee te beargumenteren dat goden niet bestaan.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:05 schreef deelnemer het volgende:
New Atheists vinden wetenschap fantastisch omdat je daarmee kunt uitleggen dat God niet bestaat.
Waarbij hij trouwens dat aspect (algemene covariantie) verkeerd begreep, getuige b.v. het "Loch-problem" wat hem een tijdlang heeft dwarsgezeten. Kretschmann wees Einstein in 1917 al op het feit dat zijn notie van algemene covariantie verkeerd was; Einstein meende onterecht dat algemene covariantie, wat een enorm belangrijke rol heeft gespeeld in zijn gedachtengang, een definierende eigenschap van de theorie is. Hij is daar na Kretschmann's kritiek op teruggekomen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:31 schreef deelnemer het volgende:
Einstein geloofde heilig in de objectiviteit van de natuurwetten en dat was behulpzaam voor het ontwikkelen van de relativiteitstheorie, maar niet voor de quantummechanica.
heb je daar een directe bron voor, toevallig? Want een dergelijke cultuurverandering ben ik nog niet tegen gekomen, maar ze is wel relevant.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De algemene rel. theorie was 100 jaar geleden net zo gek en exotisch, en in tegenstelling tot wat veel literatuur vermeldt was de experimentele status tot decennia na de lancering van de theorie niet bijster goed. Het was mede door deze theorie dat men in de elegantie van wiskunde en symmetrieën is gaan geloven. Iets om in het achterhoofd te houden wanneer je weer es kritiek leest![]()
Ik denk dat je die filosofie al veel eerder kunt vinden, o.a. bij Newton en Maxwellquote:De gedachte dat het universum een mathematisch constuct zou zijn mag ik dan ook als gevolg van deze culturele gedachte zien?
quote:But the beauty of Einstein's equations, for example, is just as real to anyone who's experienced it as the beauty of music. We've learned in the 20th century that the equations that work have inner harmony.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |