Lijkt me interessant, helaas weet ik niet of ik ooit tijd heb om ze allemaal te bekijken. Heb je toevallig een eigen samenvatting?quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:59 schreef Molurus het volgende:
Tip -->
http://thesciencenetwork.(...)-reason-and-survival
Bij elkaar 12 uur aan lezingen over precies dit onderwerp. Een hele zit, maar zeer de moeite waard!
Waarom is het een voorwaarde om God buiten het universum te plaatsen?quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:29 schreef SpecialK het volgende:
Dat lijkt mij prima te kunnen zolang je je idee van god vooral buiten het huidige universum plaatst. Zoals creationisten dat dus totaal niet kunnen.
OK, maar is dat in lijn met de wetenschap dat wetenschap slechts wat mensen ontdekken wat God gedaan/gemaakt heeft?quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:37 schreef Strani het volgende:
Als jij gelooft dat God verantwoordelijk is voor de volledige creatie van alles, dan kan dat zeker. Wetenschap is dan immers slechts dat mensen ontdekken wat God gedaan/gemaakt heeft.
Wat is dan volgens jou het gebouw onder de penthouse?quote:Op donderdag 15 maart 2012 19:49 schreef 8Orly8 het volgende:
Enkel op algemene wetenschap vertrouwen voor je wereldbeeld, lijkt mij zoiets als wel willen investeren in de bouw van een penthouse maar niet in het gebouw daaronder, omdat je alleen vanuit dat penthouse de stad kan fotograferen en het resultaat aan anderen kan tonen. Futiel!
Omdat de wetenschap een naturalistische kennisfilosofie is.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:20 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Waarom is het een voorwaarde om God buiten het universum te plaatsen?
Sorry, ik begrijp je vraag niet.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:23 schreef Kniebol het volgende:
[..]
OK, maar is dat in lijn met de wetenschap dat wetenschap slechts wat mensen ontdekken wat God gedaan/gemaakt heeft?
1. Kan je aanwijzen waar dat staat in de bijbel?quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:34 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Nee, uit het feit dat er in de bijbel draken en eenhoorns genoemd worden weet je al dat het een fabeltjes boek is.
Goeie vraag. Onderliggende emoties en instinct, het fysieke lichaam en uiteindelijk het Al waarin wij geworteld zijn en waarvan ik geloof dat 't de bedoeling is dat wij ons daarmee herverbinden.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:29 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Wat is dan volgens jou het gebouw onder de penthouse?
Nouja uitsluiten kan je een god nooit, aangezien je niet van iets het tegendeel kan bewijzen waar nog geen bewijs voor is, je kan dan niks aanvechten.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:37 schreef Strani het volgende:
[..]
1. Kan je aanwijzen waar dat staat in de bijbel?
2. Wat heeft de bijbel te maken met een algemene discussie over in God geloven en tegelijkertijd de wetenschap niet afwijzen?
Jahoor. Veel sprekers van allerlei verschillende achtergronden die spreken over de geschiedenis en de toekomst van de (vaak moeizame) relatie tussen religie en wetenschap, afgewisseld door debatten tussen diezelfde sprekers.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:19 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Lijkt me interessant, helaas weet ik niet of ik ooit tijd heb om ze allemaal te bekijken. Heb je toevallig een eigen samenvatting?
Thanks. Dat over draken moet je wel een beetje in de tijdsgeest zien.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:46 schreef Granduppaaaaah het volgende:
[..]
Nouja uitsluiten kan je een god nooit, aangezien je niet van iets het tegendeel kan bewijzen waar nog geen bewijs voor is, je kan dan niks aanvechten.
En hier komt een zevenhoofdig beest uit de zee:
http://skepticsannotatedbible.com/rev/13.html
Ja. Er zullen ook best wel creationistische wetenschappers zijn. Mensen die gewoon de hele dag netjes hun werk doen, buisjes goed afvullen, rapportjes schrijven, etc.... maar stiekem geloven dat het niet de weak/strong force is wat atomen bij elkaar houd maar Jezus.quote:Op donderdag 15 maart 2012 20:49 schreef Strani het volgende:
[..]
Thanks. Dat over draken moet je wel een beetje in de tijdsgeest zien.
Maar goed, de vraag van TS was of je, als je in God gelooft, ook de wetenschap kunt erkennen. Mijn mening is dat dat kan, afhankelijk van wat je precies gelooft.
I bedoel dus of je inhoudelijke samenvatting kunt geven van die lezingen/debattenquote:Op donderdag 15 maart 2012 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jahoor. Veel sprekers van allerlei verschillende achtergronden die spreken over de geschiedenis en de toekomst van de (vaak moeizame) relatie tussen religie en wetenschap, afgewisseld door debatten tussen diezelfde sprekers.
Op zich zijn al die lezingen apart ook heel kijkbaar. Als je tijd beperkt is zijn er twee die ik in het bijzonder kan aanraden: de eerste spreker van session 1, Stephen Weinberg, is erg goed. Hij zet echt de toon en de sfeer van de rest van de seminar. En ook geweldig is de lezing door Neil deGrasse Tyson (ergens in session 2).
Overigens verder geen slecht woord over de andere sprekers. Als je er eenmaal 1 of 2 gezien hebt is het erg moeilijk om de rest niet te kijken.
Wat als je gelooft dat God verantwoordelijk is voor al het 'programmeerwerk' van alles wat bestaat? Ik zeg niet dat het zo is (wat ik geloof staat buiten deze discussie), maar ik wil aangeven dat je op die manier prima in zowel God als in de wetenschap kunt geloven. Zonder tegenstellingen.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja. Er zullen ook best wel creationistische wetenschappers zijn. Mensen die gewoon de hele dag netjes hun werk doen, buisjes goed afvullen, rapportjes schrijven, etc.... maar stiekem geloven dat het niet de weak/strong force is wat atomen bij elkaar houd maar Jezus.
Je kan als mens best leven met 2 conflicterende ideeėn in je hoofd maar of iemand dan nog op een coherente manier kan uitleggen wat die persoon nou precies gelooft is twijfelachtig. Vaak kunnen mensen ook heel goed werk en prive gescheiden houden in het hoofd. Vergelijk maar met een spelletje.
Zet je GTA aan dan accepteer je dat je 5x in je torso geraakt kan worden door een een neger met een pipa alvorens je iemand uit z'n auto sleurt om met die wagen de politie te ontwijken waarna je je smatje mee neemt naar dat wijnrestaurant want je weet zeker dat je deze keer van bil mag gaan. Allemaal op 1 dag die 24 minuten duurt.
Zet je dat spel uit dan ga je weer terug naar je treurige eenzame leven in de kelder van je oma en accepteer je dat die puisten de eerst komende jaren een onoverkomelijk feit gaan worden.
het menselijke brein.
Dan heb je een god gepostuleerd die buiten het universum is. De grote "uitroller" die 13,7 miljard jaar geleden een paar knopjes indrukte (en wel of niet wist wat de uiteindelijke uitkomst zou zijn) en die vervolgens z'n bovennatuurlijke geduld-krachten aan het inzetten is om het tafreel te aanschouwen.... Tot in de oneindigheid.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:16 schreef Strani het volgende:
[..]
Wat als je gelooft dat God verantwoordelijk is voor al het 'programmeerwerk' van alles wat bestaat? Ik zeg niet dat het zo is (wat ik geloof staat buiten deze discussie), maar ik wil aangeven dat je op die manier prima in zowel God als in de wetenschap kunt geloven. Zonder tegenstellingen.
Niet per sé. Een computerprogrammeur blijft ook constant updates maken en blijft vaak betrokken bij het product, om de vergelijking nog even voort te zettenquote:Op donderdag 15 maart 2012 21:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dan heb je een god gepostuleerd die buiten het universum is. De grote "uitroller" die 13,7 miljard jaar geleden een paar knopjes indrukte (en wel of niet wist wat de uiteindelijke uitkomst zou zijn) en die vervolgens z'n bovennatuurlijke geduld-krachten aan het inzetten is om het tafreel te aanschouwen.... Tot in de oneindigheid.
Ik denk dat dit vrij dicht bij het Deisme komt en weinig meer met bijvoobeeld islam en christendom te maken heeft.
Dat is dus een interventionalistische god die niet buiten het universum blijft. Hoe bemoeit zich er blijkbaar mee.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:21 schreef Strani het volgende:
[..]
Niet per sé. Een computerprogrammeur blijft ook constant updates maken en blijft vaak betrokken bij het product, om de vergelijking nog even voort te zetten
Ik gebruik ook specifiek het woord "bijvoorbeeld" en refereer juist naar die twee religies omdat ze sterke creationistische tendensen vertonen.quote:Overigens las ik uit de vraag van TS niet af dat het sowieso om islam of christendom zou moeten gaan. Het was een algemene vraag, leek me.
God werkt echter helaas niet in jouw opdracht.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:25 schreef SpecialK het volgende:
Had het zo geprogrammeerd dat het niet stuk ging, lul
Duidelijk.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is dus een interventionalistische god die niet buiten het universum blijft. Hoe bemoeit zich er blijkbaar mee.
Daarnaast kan je je afvragen hoe alwetend zo'n god is. Als hij steeds updates moet uitvoeren. Ik ben toevallig softwareontwikkelaar en ik denk niet dat mijn klanten mij extra intelligentie toekennen als ik de zooi moet gaan lopen patchen en hacken en fiksen om het weer operationeel te krijgen.
Had het zo geprogrammeerd dat het niet stuk ging, lul
[..]
Ik gebruik ook specifiek het woord "bijvoorbeeld" en refereer juist naar die twee religies omdat ze sterke creationistische tendensen vertonen.
Mwoah. Over het algemeen duidt de formulering "geloof in God", met een hoofdletter, op de God van Abraham. Voor Brahma/Shiva/Vishnu gebruik je die manier bijv. niet.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:21 schreef Strani het volgende:
Overigens las ik uit de vraag van TS niet af dat het sowieso om islam of christendom zou moeten gaan. Het was een algemene vraag, leek me.
Het kan ook duiden op een God die buiten religies staat. Zeker in Nederland zijn er steeds meer mensen die niet religieus zijn maar wel in God geloven, zonder die God verder een naam te willen geven.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:34 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Mwoah. Over het algemeen duidt de formulering "geloof in God", met een hoofdletter, op de God van Abraham. Voor Brahma/Shiva/Vishnu gebruik je die manier bijv. niet.
Oke. Je bedoeld een soort god als matchmaker? Hij laat alles z'n beloop gaan behalve het persoonlijke geluk van de mensen?quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:29 schreef Strani het volgende:
[..]
Duidelijk.
Goed, dan moeten we de vergelijking met software misschien laten varen. Maar ook een God die zich actief met dingen bemoeit vind ik niet in strijd met de huidige wetenschap. Je kunt dan kwa bemoeienis denken aan de dingen die gebeuren in iemand's leven. Dat heeft met wetenschap weinig te maken, maar het gaat er ook niet tegen in.
Er komen zo veel verschillende onderwerpen aan bod dat een specifiekere samenvatting bijna geen doen is.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:05 schreef Kniebol het volgende:
[..]
I bedoel dus of je inhoudelijke samenvatting kunt geven van die lezingen/debatten
Nee. Wij zijn slechts de users die naar de site gaan en een 404 of 500 error te zien krijgen en denken. Welke idioot heeft dit nou weer gebouwd. Dat kan nooit een alwetend wezen zijn geweest.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:27 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
God werkt echter helaas niet in jouw opdracht.
En u is...?quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:42 schreef SpecialK het volgende:
Dat kan nooit een alwetend wezen zijn geweest.
Een gebruiker die snapt dat 404 en 500 errors wijzen op laks programmeren.quote:
God works in mysterious ways, toch?quote:
Het kan ook gaan om zaken als ongelukken, ziektes, of juist positieve dingen als met veel mazzel een mooie baan krijgen of door puur 'toeval' het perfecte huis vinden.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Oke. Je bedoeld een soort god als matchmaker? Hij laat alles z'n beloop gaan behalve het persoonlijke geluk van de mensen?
Zoiets zou wetenschappelijk reproduceerbaar zijn afhankelijk van wat voor regels de gelovige er aan koppelt. Immers. persoon X is gelovig, persoon X bid voor een vrouw, persoon X krijgt de volgende ochtend contact met kekke Anita van accounting.
En zo zou je dus kunnen meten of bidden helpt bij het vervullen van triviale wensen (dmv controle groepen, etc...). En aangezien dat al gedaan is meerdere malen zonder significante resultaten... en je dat als wetenschapper weet omdat jij ook gewoon SciAm of eerder Nature leest...
Dan prikt dat denk ik wel ergens.
Maar ik ben het sowieso met je eens dat je nog steeds prima gelovig en wetenschapper kan zijn en (afhankelijk van hoe specifiek en onwetenschappelijk je geloof is en wat voor wetenschap je beoefend) veel of weinig moet wegduwen op een dag.
Ja ik noem matchmaking als voorbeeld maar ik snap dat het gaat over alle banale dingen in het leven.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:47 schreef Strani het volgende:
[..]
Het kan ook gaan om zaken als ongelukken, ziektes, of juist positieve dingen als met veel mazzel een mooie baan krijgen of door puur 'toeval' het perfecte huis vinden.
Dat snap ik, hoor maak je geen zorgen.quote:Nogmaals, wat ik geloof staat hier buiten hč, ik richt me nu alleen op de vraag of het kan, God en wetenschap tegelijkertijd erkennen.
quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja ik noem matchmaking als voorbeeld maar ik snap dat het gaat over alle banale dingen in het leven.
[..]
Dat snap ik, hoor maak je geen zorgen.
Het gaat in dit topic ook helemaal niet over of jij en ik geloven in god en waarom wel of waarom niet. Het gaat er over of jij en ik geloven dat gelovigen kunnen geloven en wetenschap kunnen onderschrijven op hetzelfde moment.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:48 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Exact. Maareh, van mij hoeft u geen hap mysterie te vreten hoor. Ieder zijn keus.
Als niet-gelovige kunt u daar dus niet eens over meediscussieren.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:50 schreef SpecialK het volgende:
Het gaat in dit topic ook helemaal niet over of jij en ik geloven in god en waarom wel of waarom niet. Het gaat er over of jij en ik geloven dat gelovigen kunnen geloven en wetenschap kunnen onderschrijven op hetzelfde moment.
Dus daar wil ik het graag bij houden voordat dit atheists vs theists topic #548375789 wordt.
Bezit ik niet dezelfde spiegelneuronen die jij ook bezit?quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:52 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Als niet-gelovige kunt u daar dus niet eens over meediscussieren.
Wat doet u hier?
Geef er maar een draai aan.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:54 schreef SpecialK het volgende:
Bezit ik niet dezelfde spiegelneuronen die jij ook bezit?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
Dat is helemaal niet waar. SpecialK lijkt zich prima in de vraag in te kunnen leven.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:52 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Als niet-gelovige kunt u daar dus niet eens over meediscussieren.
Wat doet u hier?
Normaal..., wat is normaal. Ik vind dat zo'n betrekkelijk begrip. Trouwens ik duw u niet. Ik zwaai vriendelijk.quote:Op donderdag 15 maart 2012 21:59 schreef SpecialK het volgende:
Vind jij het normaal om mensen een topic uit te duwen op zo'n manier?
Om iemand te citeren:quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:01 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Normaal..., wat is normaal. Ik vind dat zo'n betrekkelijk begrip. Trouwens ik duw u niet. Ik zwaai vriendelijk.
Anytime!quote:Op donderdag 15 maart 2012 22:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Om iemand te citeren:
Geef er maar een draai aan.
dank je trouwens, Strani.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |