abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 16 maart 2012 @ 12:55:45 #76
351396 8Orly8
ook al barst er geen reet van
pi_109165400
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 09:08 schreef BlackLodge het volgende:

Is het juist niet zo dat we in de loop der jaren steeds meer dingen die als daden van God werden afgedaan hebben kunnen verklaren d.m.v. wetenschap. En dat we daarmee kunnen aannemen dat er nog meer dingen zijn die we nog niet kunnen verklaren maar wellicht in de toekomst als we de nodige kennis en wetenschap hebben opgedaan.
Als u weten wil hoe ik dit zie. Dan is dat als volgt, en anders ook.

Als onze toenemende wetenschappelijke kennis een zich uitbreidende lichtbron is, dan kun je focussen op de hoeveelheid licht nu in vergelijking met vroeger en onszelf heel knap vinden. Of je kunt focussen op de steeds omvangrijker grens met de eromheen aanwezige duisternis en onszelf nog onbeholpener weten.

Beide reacties vinden plaats. De eerste bij wetenschapsaanbidders, de tweede bij wetenschapsrelativisten (ik verzin dit woord maar misschien bestaat het al wel).

Misschien hebben de wetenschapsrelativisten ongelijk en blijkt volgende week donderdag om 16:28 de intellectuele duisternis plotsklaps geheel opgevreten. En leven wij allen nog lang en gelukkig in het hemelsche licht der totale kennis. Persoonlijk vind ik die situatie toe te juichen, begrijp mij niet verkeerd. Maar tot die tijd kan ik mij niet verenigen met de gedachte dat wij mensen een idee kunnen hebben van de wijdte van de ons omringende duisternis.

NB Dit stukje is gesimplificeerd. Ik heb meer redenen om aan de zaligmakendheid van wetenschap te twijfelen maar dat dreigt weer OT te gaan en bovendien wil ik nu lunch.
  vrijdag 16 maart 2012 @ 21:38:57 #77
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_109184343
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2012 12:55 schreef 8Orly8 het volgende:

NB Dit stukje is gesimplificeerd. Ik heb meer redenen om aan de zaligmakendheid van wetenschap te twijfelen maar dat dreigt weer OT te gaan en bovendien wil ik nu lunch.
De wetenschap is een avontuur: een ontdekkingsreis in onbekende terrein.
The view from nowhere.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 10:07:38 #78
370548 Kniebol
Tussen de knie en de bol.
pi_109196999
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 20:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Omdat de wetenschap een naturalistische kennisfilosofie is.

De natuurwetten die hier op aarde gelden zijn precies hetzelfde als naast de zon. En In een ander melkwegstelsel.

En over tijd geldt hetzelfde. Nu zijn de natuurwetten precies hetzelfde als 4 miljard jaar geleden. En over 4 miljard jaar zijn ze nog precies zo.

Dus claimen dat er ergens een god is die eventjes met de boel loopt te fucken om de zoveel tijd om het gewenste resultaat te krijgen wordt daar door uitgesloten. Vooral omdat dat galactische gesleutel totaal niet nodig blijkt te zijn voor het nu te bewonderen resultaat.

Wetenschappers die geloven in een interventionistische god zullen (afhankelijk van hun vakgebied) vaker cognitieve dissonantie voelen dan wetenschappers die niet geloven in zo'n god.
Ik denk dat er eerst een definitie van 'interventie van God' moet komen, dan kun je pas beoordelen of dat wel of niet het geval is.

Een voorbeeld:
De natuurwetten beschrijven oorzaak-gevolg relaties. Sommigen kunnen de interventie van God definiëren als de Schepper van deze wetten, die zoals je beschrijft, onveranderd blijven.
pi_109197249
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 10:07 schreef Kniebol het volgende:

Een voorbeeld:
De natuurwetten beschrijven oorzaak-gevolg relaties.
Niet helemaal...

quote:
Stel, het is avond en u staat in een verlichte kamer met de gordijnen open.
Buiten is het donker, en u ziet uw gezicht in de vensterruit weerspiegeld.
Tegelijkertijd kan iemand anders buiten langs lopen en uw gezicht ook zien. Dat
is hoogst opmerkelijk: hetzelfde licht kan zowel terugkaatsen als door de ruit
heengaan. Een opmerkzame natuurkundige ziet hieraan dat ons Heelal zo gek in
elkaar zit dat dezelfde oorzaken niet altijd dezelfde gevolgen hebben. Een deel
van de lichtdeeltjes (fotonen) gaat door het glas heen, terwijl een ander deel
terugkaatst. Van elk afzonderlijk foton is niet te zeggen welke weg het zal
nemen.
Eenzelfde oorzaak heeft dus niet altijd dezelfde gevolgen. Die onbepaaldheid
werd geformuleerd in de quantummechanica in het begin van de twintigste
eeuw. Even doorredeneren toont aan dat er dan ook oorzaken zijn zonder gevolg,
en gevolgen zonder oorzaak.
Wegens deze eigenschap van ons Heelal is
Calculemus geen optie: de onbepaaldheid van de micro-wereld waaruit wij zijn
gebouwd staat niet toe om ‘alles uit te rekenen’, zelfs nog afgezien van
praktische moeilijkheden zoals de grootte en snelheid van de rekenmachine.
Vincent Icke in http://www.humanistischve(...)eslezingicke2010.pdf

Als je stelt dat god verantwoordelijk is voor alles dat buiten het 'oorzaak-gevolg' schema valt dan zou hij net zo goed verantwoordelijk moeten zijn voor dit soort verschijnselen als voor het bestaan van 'natuurwetten' op zich.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 10:53:33 #80
370548 Kniebol
pi_109197790
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 21:47 schreef Strani het volgende:

[..]

Het kan ook gaan om zaken als ongelukken, ziektes, of juist positieve dingen als met veel mazzel een mooie baan krijgen of door puur 'toeval' het perfecte huis vinden.

Nogmaals, wat ik geloof staat hier buiten hè, ik richt me nu alleen op de vraag of het kan, God en wetenschap tegelijkertijd erkennen.
Het probleem is denk ik, je kunt het allemaal beschouwen als het werk van God, maar de wetenschap ziet het niet zo. Sluit de wetenschap uit dat dat het werk van God is? Zo ja dan heb je in dit geval wel een conflict tussen het geloof in God en de wetenschap.
pi_109197906
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 10:53 schreef Kniebol het volgende:

[..]

Het probleem is denk ik, je kunt het allemaal beschouwen als het werk van God, maar de wetenschap ziet het niet zo. Sluit de wetenschap uit dat dat het werk van God is? Zo ja dan heb je in dit geval wel een conflict tussen het geloof in God en de wetenschap.
De wetenschap erkent God niet als een hypothese, maar dat is niet geheel hetzelfde. :)

Over het algemeen gaan de conflicten meer over zaken die de wetenschap wel degelijk heeft doorgrond maar waar gelovigen gewoon andere opvattingen over hebben. Stephen Jay Gould heeft ooit voorgesteld dat religie en wetenschap over verschillende dingen zouden moeten gaan (Non-overlapping magisteria), maar dat is op z'n best een volstrekt irreeel ideaal.

Er zijn maar weinig gelovigen die die twee consequent gescheiden houden. En dat lijkt me ook niet eenvoudig, want je moet je er dan bij neerleggen dat God geen waarneembare invloed op je leven heeft. Het wordt dan eerder een soort deisme.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 11:18:33 #82
370548 Kniebol
pi_109198246
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 10:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet helemaal...

[..]

Vincent Icke in http://www.humanistischve(...)eslezingicke2010.pdf

Als je stelt dat god verantwoordelijk is voor alles dat buiten het 'oorzaak-gevolg' schema valt dan zou hij net zo goed verantwoordelijk moeten zijn voor dit soort verschijnselen als voor het bestaan van 'natuurwetten' op zich.
Er is inderdaad nog een mogelijkheid dat God ook de Schepper zou zijn van de natuurwetten die niet tot de oorzaak-gevolg wetten behoren (quantummechanica of eventuele nieuwe wetten).
  zaterdag 17 maart 2012 @ 11:22:48 #83
370548 Kniebol
pi_109198328
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 10:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Over het algemeen gaan de conflicten meer over zaken die de wetenschap wel degelijk heeft doorgrond maar waar gelovigen gewoon andere opvattingen over hebben.

Kun je voorbeelden hiervan noemen?

quote:
Er zijn maar weinig gelovigen die die twee consequent gescheiden houden. En dat lijkt me ook niet eenvoudig, want je moet je er dan bij neerleggen dat God geen waarneembare invloed op je leven heeft. Het wordt dan eerder een soort deisme.
De wetenschap sluit dus uit dat God waarneembare invloed op je heeft?
pi_109198373
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 11:22 schreef Kniebol het volgende:

[..]

Kun je voorbeelden hiervan noemen?
Het bekendste voorbeeld is natuurlijk hoe creationisten aankijken tegen evolutie. In de Verenigde Staten ging dit zelfs zo ver dat men t/m het federale hof heeft uitgevochten of ID zou moeten worden onderwezen op scholen als alternatief voor evolutie. En dat terwijl ID binnen de wetenschappelijke wereld op geen enkele manier serieus wordt genomen.

Verder kun je denken aan de talloze onderzoeken die er zijn geweest naar de effecten van gebed op genezing, de bewering dat moraliteit door god ingegeven is, het idee dat alleen mensen bewust zijn en dieren slechts biologische machines zijn, enzovoort enzovoort.

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 11:22 schreef Kniebol het volgende:
De wetenschap sluit dus uit dat God waarneembare invloed op je heeft?
Elke waarneembare invloed kan het onderwerp zijn van wetenschappelijk onderzoek. Zo'n waarneembare invloed zou het NOMA ideaal van Gould minstens onmogelijk maken.

[ Bericht 9% gewijzigd door Molurus op 17-03-2012 11:43:12 ]
  zaterdag 17 maart 2012 @ 11:43:43 #85
370688 TheRockyBalboa100
لا &#1
pi_109198757
De islam dringt juist aan om mensen de wetenschap te gebruiken, daardoor worden dingen ontdekt waardoor veel ongelovigen zicht tot de islam hebben bekeerd. Laat ik er maar 1 opnoemen:

Graag hoor ik reacties
pi_109198804
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 11:43 schreef TheRockyBalboa100 het volgende:
De islam dringt juist aan om mensen de wetenschap te gebruiken, daardoor worden dingen ontdekt waardoor veel ongelovigen zicht tot de islam hebben bekeerd.
De islam was als cultuur ooit het centrum van intellectuele en wetenschappelijke vrijheid in de wereld. Maar dan hebben we het over ruwweg de 8e tot de 11e eeuw. Grotendeels dankzij Al-Ghazali is de Islam de laatste duizend jaar juist heel intolerant geweest tav wetenschap (en andersdenkenden in het algemeen).

Zie ook -->

quote:
Laat ik er maar 1 opnoemen:

Graag hoor ik reacties
Dit filmpje doet me erg denken aan de claim dat Mekka zich zou bevinden op 'the world's golden ratio point'. Zweverig geneuzel met geen enkele solide wetenschappelijke basis. Als je daarin wilt geloven dan is dat prima natuurlijk. Maar probeer het niet te verpakken als wetenschap. Dat is het niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 17-03-2012 12:19:02 ]
  zaterdag 17 maart 2012 @ 13:06:08 #87
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_109200525
Er worden wel vaker onvermoede waarheden gevonden in oude teksten. Zo voorspelde Nostradamus (1503-1566) al eeuwen van tevoren dat de torens van het WTC in New York zouden worden vernietigd, en ook dat Amerika stand zou houden en dat de al-Qaedaleider ten slotte zou worden gedood:
quote:
In the City of God there will be a great thunder,
Two brothers torn apart by Chaos,
while the fortress endures,
the great leader will succumb
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_109203164
quote:
12s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 13:06 schreef Iblardi het volgende:
Er worden wel vaker onvermoede waarheden gevonden in oude teksten. Zo voorspelde Nostradamus (1503-1566) al eeuwen van tevoren dat de torens van het WTC in New York zouden worden vernietigd, en ook dat Amerika stand zou houden en dat de al-Qaedaleider ten slotte zou worden gedood:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik dacht heel even dat je het serieus meende _O-
  zaterdag 17 maart 2012 @ 15:04:44 #89
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_109203244
quote:
De islam dringt juist aan om mensen de wetenschap te gebruiken, daardoor worden dingen ontdekt waardoor veel ongelovigen zicht tot de islam hebben bekeerd. Laat ik er maar 1 opnoemen:

Graag hoor ik reacties
Verschrikkelijk. Wat een tijdverslindende onzin. De wetenschap kapen om even te voldoen aan jouw religieuze opvattingen is niet hetzelfde als de wetenschap gebruiken.

Het is juist het soort "met je conclusie zoeken naar bewijs" strategie wat de wetenschap probeert uit te bannen.

[ Bericht 9% gewijzigd door SpecialK op 17-03-2012 15:13:15 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_109210845
quote:
12s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 13:06 schreef Iblardi het volgende:

Lol met je Nostradamus.....
Ooit programma's over hem gezien met zijn voorspellingen?
Vast niet. Die voorspellingen die hij maakte waren zo ontzettend vaag.
die ene quote was de voorspelling over het WTC? Nou lekker veel fantasie.
Of je het nou serieus meent of niet.

Hier staat tegenover dat in de Bijbel het juist heel duidelijk staat.
Meest makkelijke voorbeeld is de profetie over de val van Babylon.
Deze profetie werd vele vele jaren ervoor geschreven toen Babylon nog oppermachtig was.

Echter staat er niet in deze profetie iets vaags zoals Nostradamus deed!
Er stond letterlijk dat Cyrus Babylon zou verslaan! Dat terwijl Cyrus nog helemaal niet leefde.
Dat is nog eens een zeer duidelijke profetie.
Toch was ook dat nog niet alles! Zelfs de tactiek waarmee Babylon werd verslagen stond opgeschreven:
Dat de rivier zou worden omgeleid zodat ze gewoon binnen konden lopen op een niet verdedigde deel vd stad. Daarbij werd ook voorzegd dat er geen tegenstand zou zijn en de deuren gewoon open stonden.

Tot in de kleinste puntjes uitgekomen! Niets vaags aan. En allang aangetoond dat deze profetie daadwerkelijk ver VOOR deze vervulling geschreven is.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 19:46:13 #91
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_109210859
:')

Episch dit.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_109212247
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 11:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

De islam was als cultuur ooit het centrum van intellectuele en wetenschappelijke vrijheid in de wereld. Maar dan hebben we het over ruwweg de 8e tot de 11e eeuw. Grotendeels dankzij Al-Ghazali is de Islam de laatste duizend jaar juist heel intolerant geweest tav wetenschap (en andersdenkenden in het algemeen).

Zie ook -->

Ik wil niet naar doen, maar een astrofysicus als bron?!? XD
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_109213668
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 20:31 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

een analfabeet als bron?!? XD
  zaterdag 17 maart 2012 @ 21:39:27 #94
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_109214331
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 19:45 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Toch was ook dat nog niet alles! Zelfs de tactiek waarmee Babylon werd verslagen stond opgeschreven:
Dat de rivier zou worden omgeleid zodat ze gewoon binnen konden lopen op een niet verdedigde deel vd stad. Daarbij werd ook voorzegd dat er geen tegenstand zou zijn en de deuren gewoon open stonden.

Tot in de kleinste puntjes uitgekomen! Niets vaags aan.
Is dit de relevante passage? Zo ja, dan illustreert jouw reactie eigenlijk mijn eerdere opmerking.
quote:
Geen poort blijft gesloten: ‘Ik zal voor u uit gaan, hellingen maak Ik vlak voor u, bronzen deuren zal Ik breken en ijzeren sluitbomen verpletteren" (Jes. 45:1-2)
pi_109214486
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 20:31 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Wat hij daar vertelt is qua feiten niet controversieel, of wel?
  zaterdag 17 maart 2012 @ 22:18:44 #96
288595 Fenrisúlfr
Waiting for Ragnarok
pi_109215457
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 19:45 schreef bianconeri het volgende:
Er stond letterlijk dat Cyrus Babylon zou verslaan! Dat terwijl Cyrus nog helemaal niet leefde.
Dat is nog eens een zeer duidelijke profetie. Toch was ook dat nog niet alles! Zelfs de tactiek waarmee Babylon werd verslagen stond opgeschreven: Dat de rivier zou worden omgeleid zodat ze gewoon binnen konden lopen op een niet verdedigde deel vd stad. Daarbij werd ook voorzegd dat er geen tegenstand zou zijn en de deuren gewoon open stonden. Tot in de kleinste puntjes uitgekomen! Niets vaags aan. En allang aangetoond dat deze profetie daadwerkelijk ver VOOR deze vervulling geschreven is.
Als alles zo letterlijk wordt beschreven in de Bijbel dan is het vast geen enkel probleem voor je om de desbetreffende passages met ons te delen.
We come and cry and that is life, we cry and go and that is death.
  † In Memoriam † zaterdag 17 maart 2012 @ 22:24:03 #97
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109215635
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 22:18 schreef Fenrisúlfr het volgende:

[..]

Als alles zo letterlijk wordt beschreven in de Bijbel dan is het vast geen enkel probleem voor je om de desbetreffende passages met ons te delen.
Dat staat toch in Jesaja (waarschijnlijk geschreven door meerdere auteurs, in verschillende periodes en daardoor met terugwerkende kracht een uitgekomen profetie)?
  zaterdag 17 maart 2012 @ 22:28:07 #98
288595 Fenrisúlfr
Waiting for Ragnarok
pi_109215764
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 22:24 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat staat toch in Jesaja (waarschijnlijk geschreven door meerdere auteurs, in verschillende periodes en daardoor met terugwerkende kracht een uitgekomen profetie)?
Ik heb geen idee wat er staat en ook geen Bijbel bij de hand, daarom vraag ik wat er precies staat. Daarna beoordeel ik wel in hoeverre er sprake is van een uitgekomen profetie of een schot met hagel.
We come and cry and that is life, we cry and go and that is death.
  zaterdag 17 maart 2012 @ 22:28:51 #99
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_109215788
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 22:24 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ik vermoed dat hij inderdaad op Deutero-Jesaja doelt. Zie het citaat hierboven.
  † In Memoriam † zaterdag 17 maart 2012 @ 22:30:27 #100
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109215841
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 22:28 schreef Fenrisúlfr het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat er staat en ook geen Bijbel bij de hand, daarom vraag ik wat er precies staat. Daarna beoordeel ik wel in hoeverre er sprake is van een profetie of een schot met hagel.
Ja, maar zo simpel is dat niet. De tekst zoals die overgeleverd is, is niet in één keer op papier gezet. Dat is het resultaat van vele redactionele aanpassingen, meerdere vertellingen die worden gebruikt totdat het enigszins een logisch geheel is et cetera.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')