Wat mij eigenlijk een beetje ontgaat is welk punt je hier nu precies mee wilt maken. Als het geheel ontoetsbaar blijkt te zijn (ik neem het zo van je aan) dan denk ik niet dat er veel wetenschappers moeite zullen hebben om deze hypothese overboord te gooien.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:59 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee, want de theorie is per definitie niet in zijn geheel te toetsen.
Godel: Je kunt hypothesen vervangen of toevoegen zoveel als je wilt. maar geen enkel axiomatisch systeem is helemaal te toetsen. Een theorie is wel altijd te verbeteren.quote:Op zondag 18 maart 2012 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat mij eigenlijk een beetje ontgaat is welk punt je hier nu precies mee wilt maken. Als het geheel ontoetsbaar blijkt te zijn (ik neem het zo van je aan) dan denk ik niet dat er veel wetenschappers moeite zullen hebben om deze hypothese overboord te gooien.
quote:Op zondag 18 maart 2012 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat mij eigenlijk een beetje ontgaat is welk punt je hier nu precies mee wilt maken. Als het geheel ontoetsbaar blijkt te zijn (ik neem het zo van je aan) dan denk ik niet dat er veel wetenschappers moeite zullen hebben om deze hypothese overboord te gooien.
En in contrast de creationisten: moving targets, en nooit wordt er een serieuze poging gedaan om iets toetsbaar te maken. Laat staan dat men met gemak overtuigingen overboord gooit wanneer die toch toetsbaar en onwaar blijken te zijn. (Denk even aan het enorme leger YEC's op deze planeet.)
De eerste die erover begon, ik was simpel een volger in het geheel. Vraag het de gids niet de volgeling.quote:
Dát ligt weer aan je definitie van wetenschap. Het logisch positivisme bijvoorbeeld en ook nog de resterende huidige naturalisten die menen een 'theorie van alles' e.d. te kunnen opstellen, kunnen (konden) niet verkroppen wat de conclusie van het incompleetheidstheorema.quote:Op zondag 18 maart 2012 19:16 schreef Molurus het volgende:
Deels toetsbaar is good enough om wetenschap te zijn.
Je was helemaal geen volgeling, onbewust stelde je dezelfde vraag op hetzelfde moment:quote:Op zondag 18 maart 2012 19:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
De eerste die erover begon, ik was simpel een volger in het geheel. Vraag het de gids niet de volgeling.
Maar dan nog zie ik niet waarom ik je niet zou vragen waarom je volgt. Kennelijk is daar ergens een argument dat jij wel ziet en ik niet.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een strenger beeld hebt van wetenschap dan dat zij waarschijnlijk is. Dan is de snaar-theorie dus eigenlijk een geloof in plaats van een wetenschappelijke theorie? Die theorie voldoet ook niet aan de criteria der wetenschap.
edit: Ik ben niet de enige die zich dat afvraagt zie ik.
Klopt. Er zijn nog heel veel dingen die de wetenschap nog niet heeft verklaard. En wat mij betreft houdt het dat leuk en interessant.quote:Op zondag 18 maart 2012 19:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
Waarom dan het creationisme er ineens bij betrekken? Andere axioma dan de snaartheorie doch in wezen van dezelfde aard. Die sla ik maar mooi over. Naar mijn weten is het vraagstuk der abiogenese vooralsnog net zo min door de wetenschap volledig beantwoord.
Nee, want die discussie heb je al tig maal gevoerd. Het is zoals te vaak opgewarmd eten, op een gegeven moment is de smaak er vanaf.quote:Op zondag 18 maart 2012 19:26 schreef Molurus het volgende:
Klopt. Er zijn nog heel veel dingen die de wetenschap nog niet heeft verklaard. En wat mij betreft houdt het dat leuk en interessant.
Ik denk op het moment dat een gelovige iets als de Eerste Oorzaak van het Al stelt dan moet die gelovige kunnen aantonen dat het geen andere eerdere oorzaken heeft. Of wellicht kan de gelovige het niet aantonen maar meent hij God als de Eerste Oorzaak van het Al zonder een concrete substantie te geven.quote:Op zondag 18 maart 2012 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
En de horizon waarachter die eerste oorzaak zich zou bevinden heeft zich steeds verder teruggetrokken.De eerdere 'Eerste Oorzaken' bleken het toch niet te zijn. Maar ergens moet ie zijn! *Wijst naar horizon*
Dacht het niet. Moet iedereen zelf uit komen.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:32 schreef Kniebol het volgende:
(...) dan moet die gelovige kunnen aantonen dat (...)
Als je iets stelt moet je dat kunnen aantonen. Of het valt dan niet onder wetenschap.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:41 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Dacht het niet. Moet iedereen zelf uit komen.
Grappig ben jij.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:45 schreef Kniebol het volgende:
Als je iets stelt moet je dat kunnen aantonen. Of het valt dan niet onder wetenschap.
Dit is een benadering die we gek genoeg vaak zien van gelovigen. Bekend voorbeeld is de Intelligent Design beweging die zich eigenlijk vooral (zonder veel succes) bezighoudt met het uitsluiten van evolutie.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:32 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Ik denk op het moment dat een gelovige iets als de Eerste Oorzaak van het Al stelt dan moet die gelovige kunnen aantonen dat het geen andere eerdere oorzaken heeft. Of wellicht kan de gelovige het niet aantonen maar meent hij God als de Eerste Oorzaak van het Al zonder een concrete substantie te geven.
Dat klopt. De wetenschap is (ook als het ooit af is) een onvolledige weergave van de werkelijkheid.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:45 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Als je iets stelt moet je dat kunnen aantonen. Of het valt dan niet onder wetenschap.
Snaartheorie is een natuurkundig-geīnspireerde wiskundige exercitie waarbij je alle lessen die de afgelopen eeuw zijn geleerd mbt tot fundamentele fysica worden toegepast op het idee dat alles uit snaren bestaat. De keuze voor snaren volgt ook uit die "lessen". Het uiteindelijke doel is om een consistente theorie van kwantumgravitatie te ontwikkelen.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een strenger beeld hebt van wetenschap dan dat zij waarschijnlijk is. Dan is de snaar-theorie dus eigenlijk een geloof in plaats van een wetenschappelijke theorie? Die theorie voldoet ook niet aan de criteria der wetenschap.
edit: Ik ben niet de enige die zich dat afvraagt zie ik.
Iedereen mag een persoonlijk verhouding met de wereld zoeken. Het probleem ontstaat pas als men deze persoonlijke verhouding als objectief voorstelt. Iets wordt pas erkent als objectief als het aan bepaalde criteria voldoet. Criteria die de gemeenschappelijk toegang en daarmee verificatie door anderen mogelijk maakt. Mensen hebben al zo vaak in onzin geloofd met nare gevolgen. Het zuiver houden van wat objectief kan worden vastgesteld heeft ons ook veel gebracht. Maar daarmee is het domein van het objectieve ook nooit iemands hele werkelijkheid.quote:Op maandag 19 maart 2012 06:12 schreef 8Orly8 het volgende:
Mijn geloof valt inderdaad niet onder wetenschap. Anders noemde ik het wel mijn kennis.
Het enige godsbewijs ligt in uzelf.
Live with it, gij risico-angstige bewijzen-azers.
Welke god en waarom die specifieke god?quote:Op maandag 19 maart 2012 06:12 schreef 8Orly8 het volgende:
Mijn geloof valt inderdaad niet onder wetenschap. Anders noemde ik het wel mijn kennis.
Het enige godsbewijs ligt in uzelf.
Live with it, gij risico-angstige bewijzen-azers.
Met je eens. Objectiviteit is vreselijk handig, onmisbaar zelfs, maar wel slechts het topje van de ijsberg dat boven water uitsteekt. Geen ijsberg = geen top. Geen top = geen ijsberg.quote:Op maandag 19 maart 2012 13:39 schreef deelnemer het volgende:
Iedereen mag een persoonlijk verhouding met de wereld zoeken. Het probleem ontstaat pas als men deze persoonlijke verhouding als objectief voorstelt. Iets wordt pas erkent als objectief als het aan bepaalde criteria voldoet. Criteria die de gemeenschappelijk toegang en daarmee verificatie door anderen mogelijk maakt. Mensen hebben al zo vaak in onzin geloofd met nare gevolgen. Het zuiver houden van wat objectief kan worden vastgesteld heeft ons ook veel gebracht. Maar daarmee is het domein van het objectieve ook nooit iemands hele werkelijkheid.
Die ene grote. Ik hou nou eenmaal van groot.quote:Op maandag 19 maart 2012 14:29 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Welke god en waarom die specifieke god?
Bij het christendom gelooft de overgrote meerderheid in een drie-éénheid. Heel moeilijk uit te leggen maar verrekte praktisch natuurlijk.quote:En ik hou van alles-in-1 producten. Ben praktisch ingesteld.
Heerlijk nikszeggend weer, mijn complimenten.quote:Op maandag 19 maart 2012 15:23 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Met je eens. Objectiviteit is vreselijk handig, onmisbaar zelfs, maar wel slechts het topje van de ijsberg dat boven water uitsteekt. Geen ijsberg = geen top. Geen top = geen ijsberg.
[..]
Die ene grote. Ik hou nou eenmaal van groot.
En ik hou van alles-in-1 producten. Ben praktisch ingesteld.
Mijn dank.quote:Op maandag 19 maart 2012 15:40 schreef TerryStone het volgende:
Heerlijk nikszeggend weer, mijn complimenten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |