Voor filmpjes en plaatje link even volgen.quote:Onderzoekers maken snelle 3d-nanoprinter
Door Pieter Molenaar, maandag 12 maart 2012 14:39, views: 17.176
Onderzoekers van de Vienna University of Technology hebben een zeer snelle 3d-printer voor het printen van structuren op nanoschaal ontwikkeld. De 3d-printer werkt op basis van spiegels en een laser, en maakt gebruik van een vloeibare hars.
3d-nanoprinter rechtsHuidige 3d-printers die op een dergelijke kleine schaal werken hebben snelheden die worden uitgedrukt in millimeters per seconde, maar de door de Weense onderzoekers ontwikkelde 3d-printer kan ragfijne structuren produceren met snelheden tot vijf meter per seconde.
De onderzoekers maken voor de 3d-printer gebruik van spiegels om een laserstraal te richten en zo een vloeibare hars op specifieke plaatsen uit te laten harden. De acceleratie en deceleratie van de draaiing van de spiegels bleek het grootste struikelblok bij de ontwikkeling.
De vloeibare hars is samengesteld uit onder meer moleculen die onder invloed van laserlicht een kettingreactie veroorzaken onder de monomeren in de hars, waardoor de hars op die plekken uithardt. Deze 'katalysator'-moleculen reageren alleen als ze twee fotonen tegelijk absorberen en dat gebeurt alleen in het centrum van de laserstraal.
Het voordeel van de oplossing van het Weense onderzoeksteam is dat complexere structuren zijn te maken doordat de lagen van de structuren onafhankelijk van elkaar afgezet kunnen worden. De hars kan namelijk op elke 3d-locatie uitgehard worden.
De onderzoekers denken dat de snelheid van de 3d-printer het mogelijk maakt om de technologie te gebruiken voor onder meer medische toepassingen.
Volgens mij gaan die de strijd aan met de WUR, daar zijn ze als het goed is ergens rond deze tijd klaar met het kweken van hun eerste hamburgers (uit spiervezel).quote:Op dinsdag 13 maart 2012 05:20 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Nog een mooi artikel:
Printing Muscle
Organovo's 3-D printer creates human tissues that could help speed drug discovery.
In a small clean room tucked into the back of San Diego–based startup Organovo, Chirag Khatiwala is building a thin layer of human skeletal muscle. He inserts a cartridge of specially prepared muscle cells into a 3-D printer, which then deposits them in uniform, closely spaced lines in a petri dish. This arrangement allows the cells to grow and interact until they form working muscle tissue that is nearly indistinguishable from something removed from a human subject.
[ afbeelding ]
The technology could fill a critical need. Many potential drugs that seem promising when tested in cell cultures or animals fail in clinical trials because cultures and animals are very different from human tissue. Because Organovo's product is so similar to human tissue, it could help researchers identify drugs that will fail long before they reach clinical trials, potentially saving drug companies billions of dollars. So far, Organovo has built tissue of several types, including cardiac muscle, lung, and blood vessels.
Unlike some experimental approaches that have used ink-jet printers to deposit cells, Organovo's technology enables cells to inPrinting Muscleteract with each other much the way they do in the body. They are packed tightly together and incubated, prompting them to adhere to each other and trade chemical signals. When they're printed, the cells are kept bunched together in a paste that helps them grow, migrate, and align themselves properly. Muscle cells, for example, orient themselves in the same direction to create tissue that can contract.
[ afbeelding ]
So far, Organovo has made only small pieces of tissue, but its ultimate goal is to use its 3-D printer to make complete organs for transplants. Because the organs would be printed from a patient's own cells, there would be less danger of rejection.
Organovo plans to fund its organ-printing research with revenue from printing tissues to aid in drug development. The company is undertaking experiments to prove that its technology can help researchers detect drug toxicity earlier than is possible with other tests, and it is setting up partnerships with major companies, starting with the drug giant Pfizer.
http://www.zeitnews.org/applied-sciences/printing-muscle.html
Vanaf 4:45 wordt de quantum printer besproken:quote:Op dinsdag 17 april 2012 00:42 schreef Senor__Chang het volgende:
Zo fakking vet is dit he. Weet je misschien ook of je computers enzo uiteindelijk kan printen?
Met een korrel zout te nemen. Het enige dat ie print zijn een aantal plastic stukken. Het Mendelmax model bijvoorbeeld kost 700$ en bevat 85$ aan geprinte onderdelen.quote:Op woensdag 18 april 2012 23:05 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
In 2004, Adrian Bowyer, a lecturer at Bath University in England, invented a machine that manufactured 50 percent of its own parts and in 2008, the machine printed itself. There was no real profit to be made in a self-replicating machine so Bowyer put the RepRap in the public domain, "open source" in the lexicon. Anyone could buy this desktop printer for under $400 and adapt it at will to print more copies of itself, or other items.
[..]
wow zo'n 3d scanner op 1:55 lijkt me ook zeer leuk speelgoed.quote:Op donderdag 19 april 2012 02:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wat leuke voorwerpen geprint met een 3D-printer:
Ja echt niet normaal zo'n scanner! Hij scant een object tot een nauwkeurigheid van minder dan een mensenhaar. En hij lijkt ook de bewegende objecten binnenin de sleutel gewoon mee te scannen en te identificeren als losse objecten.quote:Op donderdag 19 april 2012 02:49 schreef Golden_Pauper het volgende:
3D printen lijkt me zo vet. Ik wacht nog wat jaartjes totdat dit soort projecten nog goedkoper worden en dan schaf ik me er zeker eentje aan.
[..]
wow zo'n 3d scanner op 1:55 lijkt me ook zeer leuk speelgoed.
Cool, je eigen printer! Kun je ons eens af en toe op de hoogte houden over je projectjes? Ik wil er zelf in principe ook wel eentje hebben, dus ben erg benieuwd naar jouw ervaringen.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 09:21 schreef Khadgar het volgende:
Gister in RTL nieuws:
http://www.rtl.nl/xl/#/u/63abd627-7282-4e02-afcc-06467c1b46cd/
een 3d printer van TNO speciaal voor massaproductie
http://www.tno.nl/content(...)2-04-27%2016:24:06.0
The Economist heeft er een uitgebreid stuk over geschreven: http://www.economist.com/node/21552901 (in het midden zit een rijtje linkjes 'in this report' naar de diverse pagina's in dit stuk)
Overigens zit ik nog steeeeds te wachten op mijn 3d printer van Printrbot.com, maar ik heb geduld, liever een goede printer iets later dan een haastklus...
Als ie binnen 125 cm3 te passen is (5x5x5 maar alle andere maten mogen ook) kun je voor 12 euro ex btw klaar zijn bij i.materialise.com.quote:Op donderdag 10 mei 2012 10:56 schreef ATuin-hek het volgende:
Ik wil nog steeds een keer een print maken van mijn eigen schedelIk heb al een gedetailleerde MRI scan, en een script die daar soort van de schedel uit kan vissen. Ik vond het voorheen alleen wat te duur. Misschien binnenkort nog eens kijken wat het tegenwoordig kost om dat te laten doen.
Very very interestingquote:Op donderdag 10 mei 2012 19:47 schreef Khadgar het volgende:
[..]
Als ie binnen 125 cm3 te passen is (5x5x5 maar alle andere maten mogen ook) kun je voor 12 euro ex btw klaar zijn bij i.materialise.com.
Helaas is het een mooi staaltje van misleidende reklame...quote:Op donderdag 19 april 2012 02:54 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ja echt niet normaal zo'n scanner! Hij scant een object tot een nauwkeurigheid van minder dan een mensenhaar. En hij lijkt ook de bewegende objecten binnenin de sleutel gewoon mee te scannen en te identificeren als losse objecten.
Die sleutel die ze uitprinten is gewoon in een keer geprint, echt vet!
Volgens mij is het plastic, en dat kan je in principe zo hard maken als je zelf wil. Zelfs harder dan vele metalen.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:27 schreef Mister1977 het volgende:
Mooi spul!
Hoe sterk is dat materiaal eigenlijk. Ik kan me niet voorstellen dat het geschikt is voor ieder soort onderdeel. Temperatuurbestendigheid, elasticiteitsmodulus, kerfweerstand.
Ja, maar het ene plastic is het andere niet. En de manier waarop je plastic verwerkt tot product is ook van grote invloed op de uiteindelijke prestaties/sterkte. Volgens mij is het 3d printen vooral beperkt tot sinteren door verhoogde temperaturen en het aanelkaar binden met andere materialen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 00:55 schreef Gray het volgende:
[..]
Volgens mij is het plastic, en dat kan je in principe zo hard maken als je zelf wil. Zelfs harder dan vele metalen.
Klopt ja.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:29 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Ja, maar het ene plastic is het andere niet. En de manier waarop je plastic verwerkt tot product is ook van grote invloed op de uiteindelijke prestaties/sterkte. Volgens mij is het 3d printen vooral beperkt tot sinteren door verhoogde temperaturen en het aanelkaar binden met andere materialen.
Een mooi reactie op een ander forum:quote:3-D Printing’s Legal Morass
Last winter, Thomas Valenty bought a MakerBot — an inexpensive 3-D printer that lets you quickly create plastic objects. His brother had some Imperial Guards from the tabletop game Warhammer, so Valenty decided to design a couple of his own Warhammer-style figurines: a two-legged war mecha and a tank.
He tweaked the designs for a week until he was happy. “I put a lot of work into them,” he says. Then he posted the files for free downloading on Thingiverse, a site that lets you share instructions for printing 3-D objects. Soon other fans were outputting their own copies.
Until the lawyers showed up.
Games Workshop, the UK-based firm that makes Warhammer, noticed Valenty’s work and sent Thingiverse a takedown notice, citing the Digital Millennium Copyright Act. Thingiverse removed the files, and Valenty suddenly became an unwilling combatant in the next digital war: the fight over copying physical objects.
“The DMCA knocked the wind out of me,” he wrote in an e-mail to me. “I haven’t uploaded many of my printable models since it happened.”
When I first heard about 3-D printers, I figured the trend wouldn’t go mainstream for decades, if ever. Oops. Companies now offer 3-D printers for just over $1,000, and prices are dropping rapidly.
Observers predict that in a few years we’ll see printers that integrate scanning capability — so your kid can toss in a Warhammer figurine, hit Copy, and get a new one. The machine will become a photocopier of stuff.
This has all the makings of an epic and surreal legal battle. You thought Hollywood and record labels were powerful lobbyists, crushing Napster and suing file-sharers? Wait until you see what the manufacturing industry can do. The American Chamber of Commerce is the single largest lobbyist on Capitol Hill, spending $60 million a year.
“Printing in 3-D is a disruptive technology that raises a lot of intellectual property issues,” says Michael Weinberg, a senior staff attorney with Public Knowledge, a group that advocates for consumers’ digital rights.
But there’s one big difference in this clash: The legal situation might actually favor the amateurs.
That’s because, as Weinberg points out, disputes over copies of physical objects are often fought using patent law, which is far less strict than copyright. For example, patents last only 20 years, which means many cool everyday objects (Lego bricks!) are long out of patent. What’s more, patent law generally governs only a complete assembled product, so creating replacement parts — a thriving pastime among hobbyists — is probably legal.
What 3-D printing hobbyists mostly have to watch out for, Weinberg argues, is copying artistic patterns or designs on an object. That violates copyright. But if you stick to reproducing or modeling the basic physical nature of something — particularly if you’re rejiggering a physical concept into a new form — you’re probably safe. (Indeed, Weinberg isn’t even sure Valenty infringed on Warhammer’s copyrighted designs, because Games Workshop is accusing him of creating figurines in the style of the game, and you can’t copyright style.)
So really, the longer-term danger here is that manufacturers will decide the laws aren’t powerful enough. Once kids start merrily copying toys, manufacturers will push to hobble 3-D printing with laws similar to the Stop Online Piracy Act. “You’ll have people going to Washington and saying we need new rights,” Weinberg frets. Imagine laws that keep 3-D printers from outputting anything but objects “authorized” by megacorporations — DRM for the physical world. To stave this off, Weinberg is trying to educate legislators now.
I hope he’s successful. After all, 3-D printers aren’t just about copying. They’re a powerful new tool for experimenting with the design of the physical world, for thinking, for generating new culture, for stretching our imaginations.
quote:Knew that would happen.
There will be a similar ongoing battle now to try to introduce the same kind of controls on 3D printing that exist on file sharing. DRM. Always-online internet-connection-required printers. Etc, etc, etc.
There will be a time when we are going to have to start questioning whether the current concept of intellectual property even works anymore, in a world where movies can be copied instantly, or physical objects can be replicated. Which will modern man choose; to heavily protect intellectual property and criminalise people for something that can be done instantly with a button click, or to bite the bullet and come up with some new form of economics that acknolwedges we don't have control over a piece of intellectual property once it has been released (i.e. the death of albums in favour of smaller-scale live-music). It's obvious that only one of these two options is possible without large collapses in the current system.
Ach, als fabrikanten zich zo opstellen, delven ze vanzelf het onderspit.quote:Op donderdag 14 juni 2012 09:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Tsja, dit zat er natuurlijk aan te komen.
http://www.wired.com/design/2012/05/3-d-printing-patent-law/
[ afbeelding ]
[..]
Een mooi reactie op een ander forum:
[..]
Lijkt me fantastisch. Ik prefereer open source toch al boven commerciële producten en zelfs gratis diensten (want reclame is meh).quote:Op donderdag 14 juni 2012 17:22 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ach, als fabrikanten zich zo opstellen, delven ze vanzelf het onderspit.
Dan creeeren we toch lekker met z'n allen een open-source Warhammer-achtig concept en laten we de fabrikanten gewoon links liggen
Coolquote:Op vrijdag 29 juni 2012 15:35 schreef Mijtthas het volgende:
Wat een leuk topic. Ik heb zelf een Prusa Mendel gebouwd. Ik heb nu nog wat problemen met de extruder, aangezien deze waarschijnlijk te lang is. Hierdoor had de PLA de neiging om verstopt te raken waardoor je niet verder kon printen. Ik krijg een nieuwe Hot End die het probleem hopelijk oplost.
Foto'tje:
[ afbeelding ]
Zal binnenkort even betere foto's maken. Dit is iig mijn 'werkplekje'.
Nice!quote:Op maandag 16 juli 2012 19:54 schreef Khadgar het volgende:
Zo, tijd voor huisvlijt!
Ik heb een Printrbot Lasercut (LC) en na veel vloeken ben ik er blij mee!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik moet dat ook hebbenquote:Op maandag 16 juli 2012 19:54 schreef Khadgar het volgende:
Zo, tijd voor huisvlijt!
Ik heb een Printrbot Lasercut (LC) en na veel vloeken ben ik er blij mee!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Grappig .. ik heb vergevorderde plannen voor het realiseren van een nanorobot die structuren molecuul voor molecuul kan opbouwen; de eerste stap op weg naar een nanofabriek, zoals getoond in het gequote filmpje ... om deze plannen te realiseren heb ik een eigen bedrijf opgericht.quote:Op dinsdag 17 april 2012 00:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Vanaf 4:45 wordt de quantum printer besproken:
Met dit apparaat kunnen we gaan printen op atomair niveau en kunnen we dus in principe alles bouwen wat we willen. Net zoals de replicator in Star Trek. De wetenschapper in het filmpje dacht 5 jaar geleden dat het nog zo'n 20 jaar zou duren voordat we zo'n printer zullen hebben. Michio Kaku denkt meer aan 50 jaar, maar hij komt er in ieder geval aan!
Cool!quote:Op zondag 22 juli 2012 15:35 schreef PontifexMaximus het volgende:
[..]
Grappig .. ik heb vergevorderde plannen voor het realiseren van een nanorobot die structuren molecuul voor molecuul kan opbouwen; de eerste stap op weg naar een nanofabriek, zoals getoond in het gequote filmpje ... om deze plannen te realiseren heb ik een eigen bedrijf opgericht.
Het idee is om door mechanosynthese (het stap voor stap opbouwen van een structuur door er actieve moleculen tegenaan te houden die 1 of 2 atomen aan de te bouwen structuur toevoegen, zie deze link) allerlei diamant- en grafietstructuren te bouwen, die weer dienen als onderdelen van een zelfreplicerend fabricagesysteem op nanoschaal waarmee andere materialen aan een te bouwen object worden toegevoegd, bv. als nanokristallen of als gesmolten materiaal. Het is nl. erg inefficient (en ook onnodig) een macroscopisch object atoom voor atoom op te bouwen. Diamant (isolator) en grafiet (geleider) is alles wat je nodig hebt om zo'n nanofabriek te realiseren, en voor deze materialen is al theoretisch bepaald hoe ze door mechanosynthese kunnen worden opgebouwd.quote:Op maandag 23 juli 2012 00:03 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Cool!![]()
Maar het gaat dus om moleculen? Je kunt dan nog niet op atomair niveau zelf moleculen opbouwen?
http://www.guardian.co.uk(...)hat-prints-out-drugsquote:The 'chemputer' that could print out any drug
When Lee Cronin learned about the concept of 3D printers, he had a brilliant idea: why not turn such a device into a universal chemistry set that could make its own drugs?
Chemistry professor Lee Cronin with the 'chemputer' he has adapted from a 3D printer. Photograph: Murdo Macleod
Professor Lee Cronin is a likably impatient presence, a one-man catalyst. "I just want to get stuff done fast," he says. And: "I am a control freak in rehab." Cronin, 39, is the leader of a world-class team of 45 researchers at Glasgow University, primarily making complex molecules. But that is not the extent of his ambition. A couple of years ago, at a TED conference, he described one goal as the creation of "inorganic life", and went on to detail his efforts to generate "evolutionary algorithms" in inert matter. He still hopes to "create life" in the next year or two.
....
Natuurlijk. Als je een goede 3D tekening van het muntje hebt, kun je 'm zo uitprinten. Moet ook niet zo moeilijk zijn om een 3D plaatje van het muntje te maken, en om die dan weer in te voeren.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 08:08 schreef boyv het volgende:
Kan zo'n 3D-printer ook niet gebruikt worden om valse botsautomuntjes te maken, ik noem maar iets.
Die printers hebben net zoals normale printers resolutie, de laagdikte bij de dure zakelijke modellen is 0.05 mm. Als je lichtbollende oppervlaktes maakt zie je nog steeds duidelijk trapjes zitten en moet je nog wel wat schuren voor een mooie finishing. Ook de te gebruiken matrialen zijn nog niet onbeperkt.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 08:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Natuurlijk. Als je een goede 3D tekening van het muntje hebt, kun je 'm zo uitprinten. Moet ook niet zo moeilijk zijn om een 3D plaatje van het muntje te maken, en om die dan weer in te voeren.
Je wilt er gewoon mee spelenquote:Op zaterdag 28 juli 2012 08:34 schreef Lyrebird het volgende:
Dit topic heeft me wel aan het denken gezet. Voor m'n werk maak ik hoge 3D resolutieplaatjes van het menselijke netvlies. Toch maar eens kijken of we niet zo'n printer aan kunnen schaffen. Met die plaatjes moet het supereenvoudig zijn om een 3D model van een beschadigd netvlies uit te printen, zodat doctoren een nieuwe manier hebben om naar een netvlies met een oogziekte te kijken. Kan natuurlijk ook op een computer, maar als je het in een model voor je ziet, wordt het toch pakkender.
Mixen van kleuren, bijvoorbeeld zwart en wit, kan met bijvooreeld de MakerBot, een van de 3D printers. Waarschijnlijk zijn 256 grijswaarden te veel gevraagd, maar bijvoorbeeld 4 verschillende grijswaarden moet wel kunnen. Maar als de buitenkant wit is, dan kun je het binnenste van een volume niet zien.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 10:39 schreef boyv het volgende:
Kan je de kleuren niet uitzetten in verschil in hoogte. Zeg maar de hoogte van zo'n geprinte pixel afhankelijk laten zijn van zijn spectrale equivalent; wit is laagst, zwart is hoogst?
Echt veel zin zal het niet hebben, maar het is een nieuwe manier om onze plaatjes in beeld te brengen. ATuinhek hierboven heeft hetzelfde gedaan met een MRI volume van een schedel. Maar die MRI plaatjes zijn ook veel gemakkelijker om mee te werken (in 3Dslicer bijvoorbeeld krijg je hele mooie resultaten met MRI data, maar met onze data blijft het behelpen).quote:Wat doe je ermee eigenlijk
Als je eerder zegt dat je 500 tot 1000 plaatjes hebt, zijn het dan niet allemaal slices en is de software welke je gebruikt eigenlijk nog niet ver genoeg ontwikkeld om het in 3d te krijgen?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 10:51 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Echt veel zin zal het niet hebben, maar het is een nieuwe manier om onze plaatjes in beeld te brengen. ATuinhek hierboven heeft hetzelfde gedaan met een MRI volume van een schedel. Maar die MRI plaatjes zijn ook veel gemakkelijker om mee te werken (in 3Dslicer bijvoorbeeld krijg je hele mooie resultaten met MRI data, maar met onze data blijft het behelpen).
Zoals je in het geuploade plaatje kunt zien, zij onze plaatjes erg ruisig/speckelig. De (gratis) 3Dslicer software heeft er veel moeite mee om er iets moois van te maken. Het kan wel, maar het kost wat kruim om de juiste instellingen te vinden.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 11:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je eerder zegt dat je 500 tot 1000 plaatjes hebt, zijn het dan niet allemaal slices en is de software welke je gebruikt eigenlijk nog niet ver genoeg ontwikkeld om het in 3d te krijgen?
Puik idee!quote:De andere vraag bij jou model is ook waarom zou je het uit 1 onderdeel willen opbouwen en niet een stel losse delen maken die in elkaar passen zodat je op die manier ook de achterliggende delen zichtbaar kan maken.
uitbesteden naar Shapeways is natuurlijk een mooie route om te testen zonder eerst een dure printer aan te schaffenquote:Op zaterdag 28 juli 2012 08:34 schreef Lyrebird het volgende:
Dit topic heeft me wel aan het denken gezet. Voor m'n werk maak ik hoge 3D resolutieplaatjes van het menselijke netvlies. Toch maar eens kijken of we niet zo'n printer aan kunnen schaffen. Met die plaatjes moet het supereenvoudig zijn om een 3D model van een beschadigd netvlies uit te printen, zodat doctoren een nieuwe manier hebben om naar een netvlies met een oogziekte te kijken. Kan natuurlijk ook op een computer, maar als je het in een model voor je ziet, wordt het toch pakkender.
De scans die ik ken, dat zijn normale optische scan die hebben ook altijd wel wat ruis erdoorheen zitten en daaraan moet eigenlijk altijd wel wat opknapwerk in plaatsvinden. Wat juiste filter instelling zien te vinden voor je plaatjes. Als ik je plaatje zo zie kan ik met voorstellen dat er best wat met curvefitting mogelijk zou moeten zijn om de slices op te knappen om een 3dmodel voor printen van te maken.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 11:13 schreef Lyrebird het volgende:
Zoals je in het geuploade plaatje kunt zien, zij onze plaatjes erg ruisig/speckelig. De (gratis) 3Dslicer software heeft er veel moeite mee om er iets moois van te maken. Het kan wel, maar het kost wat kruim om de juiste instellingen te vinden.
Coolquote:Op zaterdag 28 juli 2012 16:35 schreef Khadgar het volgende:
Ik ben bezig met een flink printje:
http://www.thingiverse.com/thing:27515
Het is het hoogste ding dat ik tot nog toe aan het printen ben: 107mm hoog! Ik zit nu op ongeveer 60mm hoogte. Gaat nog wel even duren, de software verwacht er maximaal 2.5 uur over te doen in totaal en heeft nog een uurtje nodig.
[ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ] [ link | afbeelding ]
Edit: hij is klaar!
[ afbeelding ]
quote:Rostock is a delta robot 3D printer prototype with the following design goals:
Build volume: 8x8x16 inches or 200x200x400 mm
Footprint: 12x14 inches
Print surface: 8x8 inches heated glass which never moves
Mass of end effector with two hotends: less than 150g
Positioning speed: 800 mm/s in all 3 directions
Positioning accuracy: at least 30 steps/mm in all 3 directions
Simplicity: fewer than 200 parts (not including washers, nuts and SMD-mounted electronics)
Blijft cool om die dingen in actie te zienquote:Op zondag 29 juli 2012 18:05 schreef Digi2 het volgende:
De Makerbot kan weer gebruikt worden om de onderdelen te printen voor een nog veel toffere 3D printer![]()
Qua snelheid, kosten, kwaliteit en grote van de objecten heb ik nog niet iets beters kunnen vinden.
Het platform is trouwens op termijn zelfs uit te breiden om een pcb te printen van printbanen te voorzien en zelfs de componenten te plaatsen op de print. Dat laatste is een industriele toepassing waarvoor dit type bots veel gebruikt worden.
[..]
[ afbeelding ]
Thingiverse
Delta bot trail
quote:Op maandag 30 juli 2012 17:29 schreef Digi2 het volgende:
Ik zat mezelf af te vragen hoe de 3D printers een hogere snelheid en betere nauwkeurigheid zouden kunnen krijgen. Daarvoor is positie feedback nodig die zeer snel, goedkoop en accuraat is. Mijn 1ste gedachte was lasers. Een laser zou de printhead kunnen volgen en de positie kunnen bepalen maar dat zou nogal een opgave kunnen zijn met dergelijk kleine afstanden. Toen kwam ik de oplossing tegen de combinatie van deze technologie maakt het zelfs mogelijk de gehele vorm als directe feedback in milliseconden terug te voeren. Zeer exacte snelle correcties behoren dan tot de mogelijkheid.
The Most Important New Technology Since the Smart Phone Arrives December 2012
[ afbeelding ]
ZN
Ik vind de smartphone daarentegen niet echt een grote technologische ontwikkelingquote:Op maandag 30 juli 2012 17:29 schreef Digi2 het volgende:
Ik zat mezelf af te vragen hoe de 3D printers een hogere snelheid en betere nauwkeurigheid zouden kunnen krijgen. Daarvoor is positie feedback nodig die zeer snel, goedkoop en accuraat is. Mijn 1ste gedachte was lasers. Een laser zou de printhead kunnen volgen en de positie kunnen bepalen maar dat zou nogal een opgave kunnen zijn met dergelijk kleine afstanden. Toen kwam ik de oplossing tegen de combinatie van deze technologie maakt het zelfs mogelijk de gehele vorm als directe feedback in milliseconden terug te voeren. Zeer exacte snelle correcties behoren dan tot de mogelijkheid.
The Most Important New Technology Since the Smart Phone Arrives December 2012
[ afbeelding ]
ZN
Dan ben je al te laat, op de servomotor zou men bij de markrobot nog stappentellers kunnen zetten, dat zou al iets helpen.quote:Op maandag 30 juli 2012 17:29 schreef Digi2 het volgende:
en hoe sterk is dat nou, waar kan ik het mee vergelijkenquote:Op maandag 30 juli 2012 22:02 schreef Khadgar het volgende:
Kijk en dit vind ik nou zo geinig: overbuurmeisje heeft net een pup gehad van d'r ouders. En wat doe ik? Ik print even een doggytag voor het beestje in de vorm van een botje(van gaan zitten in stoel tot complete print, inclusief tekenen in Inventor in ongeveer 15 minuten
)
[ afbeelding ]
Jazeker heb je afwijkingen in dynamisch gedrag maar middels feedback kan je daar beter voor compenseren. Veel kennis op dat gebied is opgedaan in de harddisk industrie vanwege de snelle en exactie positionering van de harddiskkoppen die nodig is om de enorme datadichtheden en data transferrates te halen van moderne harddrives.quote:Op maandag 30 juli 2012 18:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ben je al te laat, op de servomotor zou men bij de markrobot nog stappentellers kunnen zetten, dat zou al iets helpen.
Zolang er riemen op dat apparaat zitten hou je altijd last van onnauwkeurigheden. Zoals we in het opbouwfilmpje zagen zit er een veer op om de tandriemen, bij snelheidswisselingen zal hier altijd een dynamisch gedrag door plaats vinden.
Moet het nog beter dan ga je op den duur op linieare motor met een glasliniaal als meting uitkomen, daarmee kan men freesbanken op 0.0005 mm nauwkeurig positioneren en zie je in de meetresultaten de resolutie van de glasliniaal terug.
Kijk in de folders van roders.
www.roeders.de/
Pff ik persoonlijk word helemaal gek van Sketchup, maar veel mensen gebruiken een STL plugin om van Sketchup naar STL bestand te gaan.quote:Op maandag 30 juli 2012 22:43 schreef Meike26 het volgende:
Vraag, ik ben redelijk handig met 3D tekenen in bijv SketchUp en daar heb ik vaak modellen die voorzien zijn van "faces", maar voor de rest zijn ze maar leeg. Hoe maak ik dit soort modellen dan gereed/solid voor de printer ?
Of zijn daar aparte plug-ins voor ?
Tja, gewoon een stukje plastic. Zachter dan lego, harder dan spaghettiquote:Op maandag 30 juli 2012 22:05 schreef densmee het volgende:
[..]
en hoe sterk is dat nou, waar kan ik het mee vergelijken
Ook wel interessant. Had ik nog niet eens over nagedacht.quote:Op maandag 30 juli 2012 22:09 schreef Verbodsbord het volgende:
Las vandaag toevallig een artikel over vuurwapens en 3D-printers. Over de mogelijkheid om zelf wapens te printen, wel interessant om te lezen. Even kijken of ik de link nog kan vinden.
Edit: http://www.forbes.com/sit(...)-end-of-gun-control/
Sketchup is voor mij persoonlijk geen optie om fatsoenlijk te ontwerpen. Ik ga met dingen smijten, boos voor me uit kijken etc als ik dat weer eens probeer. Toch zijn er veel mensen heel blij mee (want gratis). Je kunt ook Tinkercad.com gebruiken, die is iets meer solidequote:Op maandag 30 juli 2012 23:04 schreef Meike26 het volgende:
Ga ik daar eens naar zoeken, bedankt !
Edit:
Kan het mij wel inbeelden hoor, heb het wel vaker gehoord dat SU maar een vaag programma os met soms erg vage bewerkingen om een face sluitend te krijgen.
heb je enig idee hoeveel je ongeveer uitgegeven hebt?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:29 schreef DeZwabber het volgende:
Verrek een 3D printertopic![]()
Ben zelf bezig met het bouwen van een Reprap, samen met een vriend. We werken niet bepaald efficient en maken een hoop troep, maar leuk is het wel
[ afbeelding ]
De geprinte onderdelen heb ik voor nop omdat ik ze op school uit kon printen.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:44 schreef densmee het volgende:
[..]
heb je enig idee hoeveel je ongeveer uitgegeven hebt?
en waar heb je dit besteld?
Een oudere versie van Autodesk Inventor misschien?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:26 schreef Meike26 het volgende:
Ik blijf lekker bij SU![]()
Zou graag Autocad of 3D max willen, maar laptop kan dat niet aan.
nee joh, kijk maarquote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:39 schreef Meike26 het volgende:
Dacht altijd dat Blender alleen een render programma was ?
Ziet er goed uit iig, ga er morgen even naar kijken !
quote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:48 schreef Meike26 het volgende:
Ziet er high tech uit, wel even wat anders dan SU, maar met wat tutorials zal dat wel goed kunnen komen !
Bedankt voor de suggestie nogmaals
Cool! Nieuwe instrumenten bedenken!quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:05 schreef Somnitec het volgende:
Hey mensen,
Ik ben al een tijdje bezig om informatie te zoeken om bezig te gaan met het 3d printen van muziek instrumenten. Dit work-in-progress onderzoek heb ik hier online gegooid http://3dprintedinstruments.wikidot.com
Wie geïntereseerd is in deze toepassing van 3d printen, nodig ik ten zeerste uit om een kijkje te nemen en eventueel toe te voegen!
fucking vet, wie gaat die printen?quote:Op maandag 20 augustus 2012 17:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Cool! Nieuwe instrumenten bedenken!
[ afbeelding ]
A concept design from MIT Media Lab, to illustrate the possibilities with 3d printing. Not yet manufactured.
500 euro ongeveerquote:Op donderdag 30 augustus 2012 00:45 schreef Bombshell het volgende:
Wat kost een 3D printer tegenwoordig?
Hangt er van af. Een SLS printer, die met poeder werkt, heeft geen supportmateriaal nodig voor complexe vormen. Een FDM printer, die laagje voor laagje neerlegt heeft soms support nodig maar kan met wat slim werk ook zelf een brug maken (binnen grenzen natuurlijk)quote:Op zondag 2 september 2012 12:46 schreef truthortruth het volgende:
Nog iets dat ik niet snap met 3d printen. Voor mijn gevoel zit er namelijk toch een limiet in de complexiteit wat je kan printen. Veel van de methoden bouwen laag voor laag op, maar hoe zit dat dan met een vorm waarbij er geen 'steunlaag' onder een gedeelte van de vorm zit? Vooral bij voorwerpen met bewegende onderdelen zit er op een gegeven moment overal ruimte om een onderdeel binnen een 3d vorm heen?
Geen idee of ik me duidelijk maak, maar misschien dat iemand dit kan toelichten?
Ik heb het inderdaad net gelezen dat je een support structure aanmaakt, spoel je dat dan weg of moet je dat wegbreken ofzo?quote:Op zondag 2 september 2012 13:47 schreef Khadgar het volgende:
[..]
Hangt er van af. Een SLS printer, die met poeder werkt, heeft geen supportmateriaal nodig voor complexe vormen. Een FDM printer, die laagje voor laagje neerlegt heeft soms support nodig maar kan met wat slim werk ook zelf een brug maken (binnen grenzen natuurlijk)
Je hebt al printers die een oplosbaar support materiaal gebruiken, een standaard Reprap oid print gewoon dun wegbreekbaar spul waar nodig (dit doet Slic3r voor je)quote:Op zondag 2 september 2012 13:49 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik heb het inderdaad net gelezen dat je een support structure aanmaakt, spoel je dat dan weg of moet je dat wegbreken ofzo?
Ah, thx.quote:Op zondag 2 september 2012 22:45 schreef Khadgar het volgende:
[..]
Je hebt al printers die een oplosbaar support materiaal gebruiken, een standaard Reprap oid print gewoon dun wegbreekbaar spul waar nodig (dit doet Slic3r voor je)
quote:Op maandag 3 september 2012 22:28 schreef DeZwabber het volgende:
welk materiaal gebruik je? Als je voor sterling zilver gaat is het niet zo heel gek natuurlijk
Tja, shapeways en materialise rekenen per bounding box. Post eens een plaatje van je ontwerp, dan denk ik even met je mee om de boel goedkoper te maken.quote:Op maandag 3 september 2012 22:11 schreef truthortruth het volgende:
Iemand ervaring met shapeways? Ik heb een eenvoudig opbergdoosje (22cm x 19 cm) met wat gaatjes erin gemaakt voor kabels. Echter ik denk dat hij het als een volledig volume ziet en ik krijg een prijs te zien van $580.-
Het was voor mij min of meer een testje. En toevallig had ik zo'n doosje nodig om kabels weg te werken.... Dus ik denk even een doosje tekenen en uploaden. Heb ik een mooi doosje en zie ik gelijk wat voor resultaat dat oplevert.....Maar $500 is mij even teveel voor zo'n testje.quote:Op maandag 3 september 2012 22:49 schreef DeZwabber het volgende:
Kan je niet je ontwerp aanpassen dat je het zelf assembleert? En vraag jezelf af of 3d printen eigenlijk wel de geschikte techniek is om dit te maken
Probeer het anders een keer bij een Fablab, zijn er een aantal in Nederland. Meestal is er 1 dag per week waarop je gratis mag printen, zolang je zelf maar de materialen regelt. En een andere voorwaarde is dat je je design open-source maakt (lijkt me in jou geval niet echt een issue).quote:Op maandag 3 september 2012 22:53 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het was voor mij min of meer een testje. En toevallig had ik zo'n doosje nodig om kabels weg te werken.... Dus ik denk even een doosje tekenen en uploaden. Heb ik een mooi doosje en zie ik gelijk wat voor resultaat dat oplevert.....Maar $500 is mij even teveel voor zo'n testje.
Welke printers staan er in een Fablab eigenlijk? Ik dacht alleen Reprap spinoffs, en FDM is niet de techniek waarmee je dat wilt printen. Eigenlijk alleen stereolithografie en lasersinteren lijken me sterk genoeg vanwege de grote dunwandige oppervlaktes.quote:Op dinsdag 4 september 2012 02:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Probeer het anders een keer bij een Fablab, zijn er een aantal in Nederland. Meestal is er 1 dag per week waarop je gratis mag printen, zolang je zelf maar de materialen regelt. En een andere voorwaarde is dat je je design open-source maakt (lijkt me in jou geval niet echt een issue).
Inderdaad een goed idee.quote:Op dinsdag 4 september 2012 02:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Probeer het anders een keer bij een Fablab, zijn er een aantal in Nederland. Meestal is er 1 dag per week waarop je gratis mag printen, zolang je zelf maar de materialen regelt. En een andere voorwaarde is dat je je design open-source maakt (lijkt me in jou geval niet echt een issue).
Ik dacht zelf dit eigenlijk wel met FDM te doen? Maakt de vorm dit niet stevig genoeg?quote:Op dinsdag 4 september 2012 02:35 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Welke printers staan er in een Fablab eigenlijk? Ik dacht alleen Reprap spinoffs, en FDM is niet de techniek waarmee je dat wilt printen. Eigenlijk alleen stereolithografie en lasersinteren lijken me sterk genoeg vanwege de grote dunwandige oppervlaktes.
Dunne hoge wanden is altijd gokwerk met FDM, weet natuurlijk niet precies hoe dun ze zijn. Buiten het feit dat als een Fablab reprapderivaten gebruikt, je 22cm lengte net niet gaat passen waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 4 september 2012 08:35 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Inderdaad een goed idee.
[..]
Ik dacht zelf dit eigenlijk wel met FDM te doen? Maakt de vorm dit niet stevig genoeg?
Ok, ik kan ze natuurlijk gewoon dikker maken voor deze test....1cm genoegquote:Op dinsdag 4 september 2012 11:42 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Dunne hoge wanden is altijd gokwerk met FDM, weet natuurlijk niet precies hoe dun ze zijn. Buiten het feit dat als een Fablab reprapderivaten gebruikt, je 22cm lengte net niet gaat passen waarschijnlijk.
minder dan een cm ook wel, als hij op een reprap moet, die hebben een printbed van ongeveer 20x20quote:Op dinsdag 4 september 2012 12:36 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ok, ik kan ze natuurlijk gewoon dikker maken voor deze test....1cm genoeg
Ik heb bij een fablab een mini versie geprint om te kijken hoe het eruit komt. Dat valt me niks tegen en de stevigheid van de wanden is best ok, hij was zo klein dat hij in 1 pass het wandje kon printen. Volgens mij is de stevigheid van 0,3mm zat voor een stevig wandje. Kosten: 80 eurocent voor 8 gram, en dan is die ongeveer een kwart grootte van het origineel. Toch wat anders dan die $500quote:Op dinsdag 4 september 2012 13:57 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
minder dan een cm ook wel, als hij op een reprap moet, die hebben een printbed van ongeveer 20x20
Probleem is voornamelijk kromtrekken van grote vlakken.
4* zo groot maken kost je wel 64* zoveel materiaalquote:Op dinsdag 4 september 2012 17:00 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik heb bij een fablab een mini versie geprint om te kijken hoe het eruit komt. Dat valt me niks tegen en de stevigheid van de wanden is best ok, hij was zo klein dat hij in 1 pass het wandje kon printen. Volgens mij is de stevigheid van 0,3mm zat voor een stevig wandje. Kosten: 80 eurocent voor 8 gram, en dan is die ongeveer een kwart grootte van het origineel. Toch wat anders dan die $500
En hij trok niet krom? nicequote:Op dinsdag 4 september 2012 17:00 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik heb bij een fablab een mini versie geprint om te kijken hoe het eruit komt. Dat valt me niks tegen en de stevigheid van de wanden is best ok, hij was zo klein dat hij in 1 pass het wandje kon printen. Volgens mij is de stevigheid van 0,3mm zat voor een stevig wandje. Kosten: 80 eurocent voor 8 gram, en dan is die ongeveer een kwart grootte van het origineel. Toch wat anders dan die $500
Helaas voor jou zijn er al verschillende grote spelers op de belgische en nederlandse markt die dit al als diensten aanbieden, het lijkt me moeilijk om je daar nog tussen te vechten. (matrialise, 3drapidprototyping, dimarco, enz..)quote:Op woensdag 5 september 2012 10:23 schreef truthortruth het volgende:
Het is wel grappig allemaal, ik ben bij uitstek een digitale man. Knutselde of maakte eigenlijk nooit iets fysieks. En nu ineens de mogelijkheid om digitale creaties eenvoudig fysiek te maken vind ik geweldig.
Ik zit nog wel een beetje te stoeien met de commerciële toepassing ervan en een goede business case. Het probleem vind ik de prijs van een printer (en dan bedoel ik dus de professionele) in combinatie met de tijd die het duurt om iets te printen.
Dat is het 3D-printen zelf als product, wat ook kan is natuurlijk eigen ontwerpen produceren in kleine oplages. Als je een ontwerp hebt en je wilt het 20x laten maken ga je niet investeren in mallen natuurlijk, dan zou 3D printen enorm tof kunnen zijn. Vooral als de oppervlakte kwaliteit omhoog gaatquote:Op woensdag 5 september 2012 10:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Helaas voor jou zijn er al verschillende grote spelers op de belgische en nederlandse markt die dit al als diensten aanbieden, het lijkt me moeilijk om je daar nog tussen te vechten. (matrialise, 3drapidprototyping, dimarco, enz..)
Daarom heeft bijvoorbeeld een 3drapidprotoyping ook de mogelijkheid om siliconenmatrijzen te maken van die eerder prints en daarmee een kleine serie goedkoop met wel de gewenste oppervlakte te kunnen maken.quote:Op woensdag 5 september 2012 12:26 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Dat is het 3D-printen zelf als product, wat ook kan is natuurlijk eigen ontwerpen produceren in kleine oplages. Als je een ontwerp hebt en je wilt het 20x laten maken ga je niet investeren in mallen natuurlijk, dan zou 3D printen enorm tof kunnen zijn. Vooral als de oppervlakte kwaliteit omhoog gaat
Nu is een dubbel krommend oppervlak wel mooi glad te krijgen, maar daar heb je aceton, en veel schuur en plamuurwerk voor nodigquote:Op woensdag 5 september 2012 12:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarom heeft bijvoorbeeld een 3drapidprotoyping ook de mogelijkheid om siliconenmatrijzen te maken van die eerder prints en daarmee een kleine serie goedkoop met wel de gewenste oppervlakte te kunnen maken.
Die oppervlaktekwaliteit is nog steeds mijn probleem wat ik heb met 3d rapidprototyping. De kleine en fijne details en licht bollende oppervlaktes die in veel van onze ontwerpen zitten zijn juist nog steeds (al 10 jaar) de showstopper bij 3d printen voor ons. Anders had ik hier op de zaak allang een 3d printer staan.
Als in die licht glooiende oppervalktes dan ook nog eens logo's als ondiepe graveringen (waarbij de kleinste freesje R0.1*25 graden voor graveringen is) erin zitten zijn die verdwenen na wat plamuur en schuurwerk.quote:Op woensdag 5 september 2012 12:42 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Nu is een dubbel krommend oppervlak wel mooi glad te krijgen, maar daar heb je aceton, en veel schuur en plamuurwerk voor nodig![]()
Ooit
Dat is natuurlijk niet echt een ondernemende instellingquote:Op twoensdag 5 september 2012 10:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Helaas voor jou zijn er al verschillende grote spelers op de belgische en nederlandse markt die dit al als diensten aanbieden, het lijkt me moeilijk om je daar nog tussen te vechten. (matrialise, 3drapidprototyping, dimarco, enz..)
Ik ben dan ook geen ondernemer, maar meer een pragmatisch ingestelde techneut.quote:Op woensdag 5 september 2012 14:18 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet echt een ondernemende instellingPersoonlijk vind ik deze markt zelf nog erg onderontwikkeld maar daarentegen heb ik ook nog geen goede businesscase.
Een evolutie van de mens naar volwassenheid toe. Ik zie dat alleen niet zo snel gebeuren helaas...quote:Op vrijdag 14 september 2012 03:34 schreef LelijKnap het volgende:
En wat moet men ervan weerhouden wapens te fabriceren ?
Serieus, is daar nog niks op bedacht terwijl printers al verkocht worden ?quote:Op vrijdag 14 september 2012 03:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Een evolutie van de mens naar volwassenheid toe. Ik zie dat alleen niet zo snel gebeuren helaas...
Nee, daar is ook niks op te bedenken. In principe als je handig bent, kun je ook wel materialen bij de bouwmarkt kopen waarmee je uiteindelijk een wapen kunt maken waarmee je iemand kunt doden.quote:Op vrijdag 14 september 2012 03:44 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Serieus, is daar nog niks op bedacht terwijl printers al verkocht worden ?
Als je handig bent indd... dit wordt veelste toegankelijk/makkelijk imo..quote:Op vrijdag 14 september 2012 03:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nee, daar is ook niks op te bedenken. In principe als je handig bent, kun je ook wel materialen bij de bouwmarkt kopen waarmee je uiteindelijk een wapen kunt maken waarmee je iemand kunt doden.
Hopelijk gaan we ook heel snel naar een wereld toe waarin we leven met meer dan genoeg voor iedereen. Men is al bezig met 3D printen op nanoschaal. Dat betekent dat we misschien al over 20 jaar voedsel kunnen printen bijvoorbeeld. Samen met de steeds meer geavanceerde robotica en AI, zal dit alles onze samenleving voor goed veranderen.quote:Op vrijdag 14 september 2012 04:05 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Als je handig bent indd... dit wordt veelste toegankelijk/makkelijk imo..
Tuurlijk is dat er alquote:Op vrijdag 14 september 2012 09:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Is er al een 3D print"lab" waar ze je ontwerpen voor je printen en het je thuissturen zoals met je fotos?
STL is een veel gebruikt formaat in die wereld, maar ook surface modellen (.sat, .igs, .stp zal men wel mee kunnen werken)quote:Op vrijdag 14 september 2012 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
En is er een standaard formaat voor de aanlevering, zoals JPEG of TIFF bij fotos?
Bij I.Materialise zijn het .obj files volgens mij.quote:Op vrijdag 14 september 2012 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
En is er een standaard formaat voor de aanlevering, zoals JPEG of TIFF bij fotos?
Eens. Echter denk ik wel dat het nog even zal duren voordat dit tijdperk echt aanbreekt. Voor de meeste mensen bestaat iets pas als het kant en klaar in de winkel ligt. Op dit moment is 3D-printen nog iets te duur en te 'nerdy' voor de meeste mensen. Dit ligt al aan simpele dingen zoals de 'look' van de betaalbare 3D-printers. Die zien er vaak erg technisch uit wat veel mensen al direct het idee geeft van 'ik kan dit niet.' Bovendien heb je nog het gedoe van de 3D modellen.quote:Op vrijdag 14 september 2012 04:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hopelijk gaan we ook heel snel naar een wereld toe waarin we leven met meer dan genoeg voor iedereen. Men is al bezig met 3D printen op nanoschaal. Dat betekent dat we misschien al over 20 jaar voedsel kunnen printen bijvoorbeeld. Samen met de steeds meer geavanceerde robotica en AI, zal dit alles onze samenleving voor goed veranderen.
De meeste mensen beseffen dit zich niet, maar we staan aan het begin van een nieuw tijdperk. Het tijdperk van hoogwaardige goedkope en gedecentraliseerde technologie waarmee de bestaande machtsstructuren uiteen zullen vallen. Ook zullen we in zo'n maatschappij geen geld meer nodig hebben en de meeste misdaad vandaag de dag vindt plaats uit monetaire redenen.
In Zeitgeist Moving Forward wordt dit alles zeer goed uiteen gezet in mijn ogen:
De printers worden al beter en mooier:quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Eens. Echter denk ik wel dat het nog even zal duren voordat dit tijdperk echt aanbreekt. Voor de meeste mensen bestaat iets pas als het kant en klaar in de winkel ligt. Op dit moment is 3D-printen nog iets te duur en te 'nerdy' voor de meeste mensen. Dit ligt al aan simpele dingen zoals de 'look' van de betaalbare 3D-printers. Die zien er vaak erg technisch uit wat veel mensen al direct het idee geeft van 'ik kan dit niet.' Bovendien heb je nog het gedoe van de 3D modellen.
Stel dat er een degelijke 3D-printer op de markt komt met, zeg, honderd voorgeprogrammeerde huishoudelijke objecten (eventueel met wat customization opties zoals kleur of een patroontje) die met 1 druk op de knop te printen zijn, dan kan het pas echt hard gaan.
Die printers ala Makerbot zien er cool uit voor hobbyisten, nerds en mensen die in het DIY wereldje zitten maar de rest van de mensen worden juist afgeschrikt door het uiterlijk. Er moet meer gewerkt worden naar een mooie totaaloplossing, zoals dat ook met computers is gebeurd.
http://www.stedebouwarchi(...)tenpand.108315.lynkxquote:DUS architects werkt aan 3D-geprint grachtenpand
18 september 2012 Wijnand Beemster
Met een druk op de knop opende 16 september wethouder Carolien Gehrels De KamerMaker, een verplaatsbaar paviljoen met een geïntegreerde 3D printmachine die objecten maakt voor het publieke domein. Het idee en ontwerp van de KamerMaker is van DUS architects.
De Kamermaker bestaat uit een container met 3D printer die ruim 3 meter hoge prints maakt. De container is bekleed met roestvast stalen panelen met 3D geprinte perforaties.
DUS architects benaderde najaar 2011 Ultimaking Ltd voor de bouw van een 3D print-paviljoen. Ultimaking, een Nederlands bedrijf, wereldwijd een van de grootste leveranciers van Do-It-Yourself, open source 3D printers, baseerde de KamerMaker op de Ultimaker, een machine om kleine 3D-objecten printen van PLA (biologisch afbreekbaar plastic) te printen. De KamerMaker kan echter grotere objecten aan: afmetingen van 2.2 tot 2.2 bij 3.5.
Naast Ultimaking pariciperen het Amsterdams bouwbedrijf Fiction Factory en 3D-print expert Joris van Tubergen, Protospace / Fablab Utrecht, stichting DOEN, en Stimuleringsfonds voor Architectuur. Als basisgrondstof voor de printer gaan de architecten gerecycled plastic gebruiken.
3D-geprint grachtenpand
De KamerMaker kijkt ook over de grens. De printmachine is in te zetten bij rampen en tijdelijke evenementen. In sloppenwijken kan uit afval bouwmateriaal worden geprint. In Nederland zijn de ambities van DUS architectst: voor 2013 een grachtenpand te bouwen in Amsterdam Noord.
Meer informatie over 3D printing eest u in de Innovatiecatalogus die Stedebouw & Architectuur eind dit jaar publiceert.
In de jaren 80 betaalde je een klein vermogen voor een dot matrix printer, heb nu een kleuren laser printer staan. Hebben we over 20-30 jaar allemaal een 3D printer?quote:Op zondag 16 september 2012 01:48 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De printers worden al beter en mooier:
Maar inderdaad moeten ze nog wat volwassener worden. De experts vergelijken de huidige generatie 3D printers met de pc uit de jaren 80.
Ik verwacht het eigenlijk niet, omdat je voor een fatsoenlijk product nog wel redelijk wat ontwerpkennis nodig hebt. Ook al klinken de verhalen heel leuk, er is nog steeds een flink gebrek aan matriaal keuzes en bij veel producten is juist een bepaald materiaal gekozen omdat dat bepaalde eigenschappen heeft, zolang men niet in nog meer materialen kan gaan printen blijft het gewoon een niche markt, leuk voor wow spelers die poppetjes willen uitprinten, prototypes te maken, maar echt meteen werkenden functionele producten eruit krijgen is toch een stuk moeilijker. Laat staan dat men ook al een integratie met electronica kan gaan maken.quote:Op donderdag 20 september 2012 08:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de jaren 80 betaalde je een klein vermogen voor een dot matrix printer, heb nu een kleuren laser printer staan. Hebben we over 20-30 jaar allemaal een 3D printer?
Ik weet eigenlijk zeker van wel. Maar zoals Basp1 al aangeeft, is het de vraag hoe zulke geavanceerde producten je dan kunt printen.quote:Op donderdag 20 september 2012 08:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de jaren 80 betaalde je een klein vermogen voor een dot matrix printer, heb nu een kleuren laser printer staan. Hebben we over 20-30 jaar allemaal een 3D printer?
Nu heb je ook print- en copyshops, en _ik_ verwacht dat ze in de toekomst een 3d versie krijgen. Winkels met in de computer een enorme betaalde database aan artikelen, en een 3d printer om ze uit te printen.quote:Op donderdag 20 september 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik verwacht het eigenlijk niet, omdat je voor een fatsoenlijk product nog wel redelijk wat ontwerpkennis nodig hebt. Ook al klinken de verhalen heel leuk, er is nog steeds een flink gebrek aan matriaal keuzes en bij veel producten is juist een bepaald materiaal gekozen omdat dat bepaalde eigenschappen heeft, zolang men niet in nog meer materialen kan gaan printen blijft het gewoon een niche markt, leuk voor wow spelers die poppetjes willen uitprinten, prototypes te maken, maar echt meteen werkenden functionele producten eruit krijgen is toch een stuk moeilijker. Laat staan dat men ook al een integratie met electronica kan gaan maken.
Als ik gewoon naar bijvoorbeeld mijn toestenbord kijk verwacht ik niet dat dit binnen 30 jaar zomaar met kabels, stekkers,bedrading, elekctronica, klikkende toesten, enz, al uit een 3d printer komt.
Cool!quote:Op woensdag 19 september 2012 23:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
De MakerBot 2 ziet er al 'vriendelijker' uit
http://www.engadget.com/2012/09/19/makerbot-unveils-replicator-2/
Ben benieuwd!quote:Op donderdag 20 september 2012 07:32 schreef Resistor het volgende:
En we gaan weer een 'maatje' groter printen...
[..]
http://www.stedebouwarchi(...)tenpand.108315.lynkx
Was dat bij de NOS? Dat is waar ik werkquote:Op donderdag 20 september 2012 16:24 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ben benieuwd!
Ook grappig hoe 3D printing nu steeds meer begint op te komen. Gisteren bij een reportage over het nieuw geopende stedelijk museum in Amsterdam, zag je ook mensen bezig met 3D printers.
30 jaar is lang he?quote:Op donderdag 20 september 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik verwacht het eigenlijk niet, omdat je voor een fatsoenlijk product nog wel redelijk wat ontwerpkennis nodig hebt. Ook al klinken de verhalen heel leuk, er is nog steeds een flink gebrek aan matriaal keuzes en bij veel producten is juist een bepaald materiaal gekozen omdat dat bepaalde eigenschappen heeft, zolang men niet in nog meer materialen kan gaan printen blijft het gewoon een niche markt, leuk voor wow spelers die poppetjes willen uitprinten, prototypes te maken, maar echt meteen werkenden functionele producten eruit krijgen is toch een stuk moeilijker. Laat staan dat men ook al een integratie met electronica kan gaan maken.
Als ik gewoon naar bijvoorbeeld mijn toestenbord kijk verwacht ik niet dat dit binnen 30 jaar zomaar met kabels, stekkers,bedrading, elekctronica, klikkende toesten, enz, al uit een 3d printer komt.
De reportage was volgens mij van de NOS. Maar ze waren aan het filmen bij een groep kunstenaars omdat alle kunst van het museum online was gezet. En deze kunstenaars maakten daar gebruik van op allerlei manieren.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Was dat bij de NOS? Dat is waar ik werk
Edit: Nevermind, waarschijnlijk was het iets anders.
Ja dat filmpje bedoelde ikquote:Op donderdag 20 september 2012 16:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik doelde op dit:
http://nos.nl/op3/video/4(...)museumcollectie.html
Cool! Een aantal van die lui die je in het filmpje ziet zijn van Fablab Amsterdam (zit in de Waag op de Nieuwmarkt). Daar staan ook 3D-printers.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:36 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ja dat filmpje bedoelde ik
Ja we zullen het allemaal gaan zien de komende jarenquote:Op donderdag 20 september 2012 16:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Cool! Een aantal van die lui die je in het filmpje ziet zijn van Fablab Amsterdam (zit in de Waag op de Nieuwmarkt). Daar staan ook 3D-printers.
Over je post hierboven, je hebt gelijk maar die exponentiële groei gaat natuurlijk niet voor alles tegelijk op. Als 3D-printers net begonnen zijn kan het natuurlijk nog even duren voordat we zeg maar in het steile gedeelte van de 'curve' zitten waar alles heel snel gaat. Bovendien heb je ook te maken met andere zaken die de boel kunnen vertragen. Zoals bijvoorbeeld rechtszaken tegen mensen die dingen gaan printen (Games Workshop heeft dit al gedaan bij iemand die, ik dacht Warhammer poppetjes, ging printen) en de angst dat er wapens geprint gaan worden...
Ik hoop ontzettend dat het snel gaat, maar ik ben gewoon een beetje pessimistisch wat dat betreft.
Het nadeel van exponentiele toenames is dat de fysieke grenzen soms sneller dichterbij komen dan je eigenlijk verwacht hebt. De resolutie van de bestaande 3p printertechnieken die men gebruikt zijn al jaren ongeveer hetzelfde daar zie ik in ieder geval weinig progressie in.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
30 jaar is lang he?
In de documentaire "Visions of the Future" van de BBC, gaan ze op bezoek bij een wetenschapper die bezig is met een 3D printer die werkt op atomair niveau. Deze wetenschapper zelf schatte dat met 20 jaar deze technologie echt gebruikt kan gaan worden, Michio Kaku de presentator, dacht zelf meer aan 50 jaar.
30 jaar vooruitkijken is gewoon moeilijk, helemaal aangezien Ray Kurzweil op een overtuigende manier laat zien, dat technologische vooruitgang een exponentieel proces is. En aan de hand van simpele trendanalyses laat Kurzweil zien dat we rond 2012 op de knie van de curve zitten. Dat deel waarbij het meer lineaire deel overgaat in het explosief groeiende deel.
Als we Kurzweil mogen geloven, gaan we de komende decennia nog sneller veranderen. En Kurzweil heeft eigenlijk tot nu toe altijd nog gelijk gehad met zijn voorspellingen, daar waar experts hem vaak tegenspraken. De reden is dat wij mensen intuïtief altijd lineair naar de toekomst kijken. Zo werken onze hersenen nou eenmaal. Maar een exponentiële toename, dat is iets waar de meeste mensen geen echt beeld bij hebben.
Nice! Hoe sneller de massa bekend raakt met 3D-printers hoe beter. (hoewel de eerste indruk natuurlijk wel erg belangrijk is)quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:00 schreef Basp1 het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)-willen-tasten.dhtml
Zelfs een artikel in de VK over 3d printen. Daarin vermeld men dat de bijenkorf ook wat 3d printers gaat verkopen.
De Groene Amsterdammer had er afgelopen week zelfs het nummer aan toegewijd!quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:00 schreef Basp1 het volgende:
Zelfs een artikel in de VK over 3d printen. Daarin vermeld men dat de bijenkorf ook wat 3d printers gaat verkopen.
De webshop is open.... en je gelooft het niet maar er is een wachtrij, op een website jaquote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:00 schreef Basp1 het volgende:
Het lijkt wel de voorverkoop van lowlands.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
De webshop is open.... en je gelooft het niet maar er is een wachtrij, op een website ja
Van meer dan 77000 mensen
Natuurlijk is dat voor de gehele webshop, maar toch.
Jaa snap ik haha, dit is niet voor de 3D printer maar dat ding krijgt natuurlijk wel meer aandacht.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:07 schreef pfaf het volgende:
Jullie hebben geen vrouw?Het zijn de dwaze dagen..
Hehe, ik denk dat wij drieën de enige van de 100000 op de site zijn die weten wat een 3d-printer is.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Jaa snap ik haha, dit is niet voor de 3D printer maar dat ding krijgt natuurlijk wel meer aandacht.
Althans, en daar ben ik dus heel benieuwd naar, hoe groot wordt het uitgelicht als je binnenkomt op die webshop?
1050 euro.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:14 schreef Karina het volgende:
Wat kost die 3D printer? Niet dat ik er eentje wil kopen, maar ik ben wel benieuwd.
Klinkt gek: maar valt me nog mee.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
1050 euro.
Nog steeds prijzig natuurlijk, maar al gigantisch veel goedkoper dan 5 jaar geleden.
Ja, maar voor een gemiddelde consument?.... Voor DIYers is het prima te doen. Mij lijkt het ook wel gaaf om m'n eigen iPhone hoesjes te kunnen ontwerpenquote:
Het klinkt tof, maar volgens mij is de lol er snel af.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja, maar voor een gemiddelde consument?.... Voor DIYers is het prima te doen. Mij lijkt het ook wel gaaf om m'n eigen iPhone hoesjes te kunnen ontwerpen
Klopt, de lol is er snel af denk ik als je er niks nuttigs mee doet. Er zijn wel groepen mensen die hier echt iets aan hebben. Een goudsmit kan bijvoorbeeld makkelijk hele complexe mallen maken voor sieraden. Architecten kunnen maquettes printen en interaction designers kunnen super snel prototypes bouwen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:25 schreef Karina het volgende:
[..]
Het klinkt tof, maar volgens mij is de lol er snel af.
Hier heb je nog een interessant artikel over deze ontwikkelingenquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 02:30 schreef GeenInspiratie. het volgende:
Het blijft in mijn eigen maar bizar. Het is natuurlijk wel onwijs gaaf.
Ik snap echt niet hoe dit allemaal kan.
Technologie wordt echt steeds geavanceerder.
Als je alles wat wij nu hebben zou moeten uitleggen aan iemand van 100 jaar terug.
Diegene zou je maar een apart figuur vinden.
Ik vind dit soort dingen toch altijd wel interessant.
Bedankt voor de linkquote:Op zaterdag 13 oktober 2012 02:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hier heb je nog een interessant artikel over deze ontwikkelingen
3D printing may put global supply chains out of business: report
http://www.kurzweilai.net(...)t-of-business-report
Niet voor alles, de komende tientallen jaren in ieder geval niet, omdat objecten van verschillende materialen moeilijk te maken zijn, en dingen zoals textiel. En sowieso zullen de grondstoffen nodig blijven. Ontwerpende beroepen en kennis van zaken zoals electronica blijft relevant om dingen te blijven creëren. Op de lange termijn zullen mensen meer in die richting een beroep moeten zoeken. Maar ik denk dat de ontwikkeling langzaam genoeg gaat voor de economie om zich daar op aan te passen.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 02:38 schreef GeenInspiratie. het volgende:
[..]
Bedankt voor de link![]()
Dat gaat ook zeker wel gebeuren als de mogelijkheid er eenmaal is.
Stort dan eigenlijk niet ook een stuk van de economie in elkaar? Zo, ik wil dit hebben, even printen. Oeeeeh.. dat is ook leuk, ook even printen.
Het is echt revolutionair en bizar.
Kleding kan men ook al printen volgens mij. Eerder in dit topic heb ik wat doorgelinkt over 3D printen in de modewereld.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 02:43 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Niet voor alles, de komende tientallen jaren in ieder geval niet, omdat objecten van verschillende materialen moeilijk te maken zijn, en dingen zoals textiel. En sowieso zullen de grondstoffen nodig blijven. Ontwerpende beroepen en kennis van zaken zoals electronica blijft relevant om dingen te blijven creëren. Op de lange termijn zullen mensen meer in die richting een beroep moeten zoeken. Maar ik denk dat de ontwikkeling langzaam genoeg gaat voor de economie om zich daar op aan te passen.
Ik heb het gezien, maar dat was alsnog geen echte stof volgens mij maar een laag polymeren, en het filmpje met de catwalk dragen ze ook alleen hoedjes en zwaar geperforeerde decoraties.Een echt t-shirt printen lijkt me nog een heel end weg.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 04:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Kleding kan men ook al printen volgens mij. Eerder in dit topic heb ik wat doorgelinkt over 3D printen in de modewereld.
Op een conferentie deze week vergeleek iemand de high-end 3d-printers van nu met de matrix-printers uit het papiertijdperk. Daar moest ik wel even over nadenken...we staan met 3d-printen in de kinderschoenen en over 20 jaar kijken we terug op die dingen van nu en denk we:"Ha! Weet je nog, in 2012 moest je 8 uur wachten op een blok metaal van 300 bij 300 bij 400 mm met een resolutie van 50 micron.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 02:50 schreef DeZwabber het volgende:
Persoonlijk lijkt het me ook tof om te zien hoe breed 3D printen kan worden, bijvoorbeeld door een printer die voedsel kan printen met ruwe grondstoffen zoals kruiden, bloem, melk en eiwitten en dooiers. Of de printer die er nu al is en chocolade bonbons print.
"Myhrvold & Co. is onderdeel van Intellectual Ventures, een bedrijf wat zich met name met intellectueel eigendom bezighoudt en te boek staat als patent troll. Waarschijnlijk wil het bedrijf er voor zorgen dat makers van 3d-printinstructies een licentie nemen op de ontwikkelde techniek."quote:Bedrijf krijgt patent op drm-systeem voor 3d-printers
Het bedrijf Myhrvold & Co. heeft een patent verkregen op een drm-systeem dat bedoeld is voor ontwerpen voor 3d-printers. Daarmee moet het ongeoorloofd printen van met copyright beschermde designs aan banden worden gelegd.
Hoop het ook maar, vergis je niet, de lobby in deze industrie is NOG groter dan die van de film en muziek industrie en doen er nu al alles aan om 3D-printen in te dammen. Allemaal puur uit angst omdat ze bang zijn hun oude business model niet meer te kunnen gebruiken en - the horror - moeten overstappen op een eerlijker systeem.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:21 schreef DeZwabber het volgende:
Bijzonder jammer dit![]()
Gelukkig is juist de open community nu zo sterk met sites als thingiverse, hopen dat dat blijft.
Nja ik haal het onderwerp aan omdat Games Workshop dus onlangs de eerste rechtszaak is gestart tegen iemand die zelf die dingen ging printen. Zelfs puur voor eigen gebruik. Staat ook in het artikel.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:30 schreef DeZwabber het volgende:
Mwah, Games Workshop, het bedrijf dat bouwpakketjes van figuren voor een spel verkoopt en geen 3D printables, heeft niets met 3D printen te maken. En wat ik zo weet van GW is dat zo al 20 jaar heel steng zijn over het kopieren van hun figuurtjes, niet zo gek, want die krengen zijn duur
Ja, maar hij heeft het vervolgens wel online gezet wat minder slim is van dat bedrijf heeft zo'n reputatie. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat het moet kunnen.Maar dit had hij zelf ook wel kunnen bedenken.quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nja ik haal het onderwerp aan omdat Games Workshop dus onlangs de eerste rechtszaak is gestart tegen iemand die zelf die dingen ging printen. Zelfs puur voor eigen gebruik.
http://greyhawkgrognard.b(...)gal-action-over.html
Had het zelf ook niet helemaal goed gelezen zie ik nu. Op Tweakers stond een reactie over dit onderwerp waarin verteld werd dat het ging om slechts de stijl van de modellen die teveel lijkt op Warhammer modellen van Games Workshop en hier al een probleem van maakte. Nog erger dus!quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 18:40 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Ja, maar hij heeft het vervolgens wel online gezet wat minder slim is van dat bedrijf heeft zo'n reputatie. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat het moet kunnen.Maar dit had hij zelf ook wel kunnen bedenken.
Neemt niet weg dat dit soort grappen inderdaad de vrijheid die zo'n printer biedt de nek om kan draaien. An sich ben ik wel voor een iTunes-voor-printers model voor bedrijven die er geld mee willen verdienen, maar ik hoop toch dat de community die zelf originele ontwerpen gratis aanbied groter blijft. Vooral de hoeveelheid originele voorwerpen is belangrijk, voordat de printer een kopieermachine imago krijgt en de overheid besluit dat sites zoals Thingiverse net als de Piratebay gecensureerd moeten worden.
Hmm, waarom heb ik eigenlijk nog een abonnement op het tijdschrift als de artikelen meteen online staanquote:Op zondag 14 oktober 2012 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:
In Wired een artikel over 3D printen
http://www.wired.com/desi(...)sktop-manufacturing/
Edit, nu met link
Geen ramp toch, en er zullen vast wel wat modellen te downloaden zijn dan.quote:Op zondag 14 oktober 2012 18:51 schreef wormtrein het volgende:
Wel jammer dat je modelbouwkunsten straks af te lezen zijn aan je SolidWorks skills..
Begint er leuk uit te zien.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:58 schreef DeZwabber het volgende:
[ afbeelding ]
zonder support geprint
Deze een uurtje, maar ben nog bezig de snelheden langzaam op te schroeven.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 21:21 schreef victorinox het volgende:
[..]
Begint er leuk uit te zien.
Hoe lang doet ie erover om deze eierdop te maken?
Creeperquote:Op woensdag 17 oktober 2012 17:25 schreef DeZwabber het volgende:
[ afbeelding ]
Eerste testprint en de nieuwste naast elkaar, vooruitgang is merkbaar
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 23:38 schreef DeZwabber het volgende:
Met de printer nu een tweede printer aan het uitprinten
[ afbeelding ]
Best een hoop, de koppelingen op het frame, de lagerhouders, het extrusiemechanisme van de printkop met tandwielen en al. en de motorhouders. Als je wilt kun je zelfs de glijlagers printen van PLA. De mijne is al voor een hoop geprint, maar degene die we nu printen (een RepRap Wallace) heeft procentueel nog meer printdelen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 17:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hoeveel procent van de printer kan je ongeveer printen?
Ken je Ultimaker? Nederlands 3Dprint initiatief. Hebben ook best goede ideeën.quote:Op zaterdag 27 oktober 2012 13:03 schreef raptorix het volgende:
Tof topic, ik volg 3d printers ook al paar jaartjes, ik heb nog wat spaargeld en die makerbot 2 lijkt me tof ding
Ik ben groot voorstander van open standaarden en software, maar dit ding ziet er wel heel "af" uit.quote:Op zondag 28 oktober 2012 00:45 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Ken je Ultimaker? Nederlands 3Dprint initiatief. Hebben ook best goede ideeën.
http://www.ultimaker.com/
Vind het zo jammer van die Replicator 2 van Makerbot dat ze de boel op slot hebben gegooid terwijl in feite alles geleend is van open-source projecten.
[ afbeelding ]
Nice.quote:Op zondag 28 oktober 2012 02:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben groot voorstander van open standaarden en software, maar dit ding ziet er wel heel "af" uit.
In mijn werk als software engineer heb ik jarenlang lopen pushen om een bepaald open source CMS meer te gaan inzetten, na 5 jaar is het het meest gebruikte product binnen onze organisatie en zetten we het voor meerdere multinationals in
Nee dat is niet netjes, daarom hadden ze beter een andere licentie kunnen kiezen waar dat wel verplicht is.quote:Op zondag 28 oktober 2012 02:24 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Nice.
En het is een mooie machine, vind het alleen geen stijl als je van iedereen ideeën leent en vervolgens de deur dicht doet.
Ik heb voor een rol van 2 KG abs 50 euro betaald, het is wel iets goedkoper te krijgen. Maar daar kan je een hoop mee printen, vooral als je de infill op een raster patroon zet. Het is nog steeds onwijs stevig vanwege de soort van honingraat die je creëert maar ontzettend licht en weinig kunststof. 2,5 cent per gram geprint materiaal valt dus meequote:Op zondag 28 oktober 2012 02:44 schreef raptorix het volgende:
Vraagje, hoe staat het met gebruik van dat materiaal, is dat erg kostbaar?
Cool, ga me baas eens porren of we niet zo een ding kunnen aanschaffen das echt een gadget freakquote:Op zondag 28 oktober 2012 02:06 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Ik heb voor een rol van 2 KG abs 50 euro betaald, het is wel iets goedkoper te krijgen. Maar daar kan je een hoop mee printen, vooral als je de infill op een raster patroon zet. Het is nog steeds onwijs stevig vanwege de soort van honingraat die je creëert maar ontzettend licht en weinig kunststof. 2,5 cent per gram geprint materiaal valt dus mee
nicequote:Op zondag 28 oktober 2012 02:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Cool, ga me baas eens porren of we niet zo een ding kunnen aanschaffen das echt een gadget freakGast bouwde in de jaren 90 al ze eigen CPU's
Hoeveel had je nou in totaal betaald voor deze printer?quote:Op donderdag 18 oktober 2012 21:24 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Deze een uurtje, maar ben nog bezig de snelheden langzaam op te schroeven.
Meer dan noodzakelijk omdat ik een beetje een warbol ben, maar je kan tussen de 300 / 400 klaar zijn.quote:Op zondag 28 oktober 2012 07:44 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Hoeveel had je nou in totaal betaald voor deze printer?
Plus: stel dat je een qua dimensies perfect wapen kunt printen, we hebben het hier toch over plastic? Dat knalt in 10.000 kleine brokjes uit elkaar als je de trekker overhaalt.quote:Op zondag 28 oktober 2012 17:07 schreef DeZwabber het volgende:
Dat issue komt tegenwoordig vaker voorbij en is complete onzin. Dat "wapen" waar ze het nu iedere keer over hebben was alleen 1 onderdeel van dat wapen. Je moet alle andere onderdelen nog wel kopen.
Printers kunnen overigens geen kruit printen, dus kogels zal je zelf moeten kopen. En iedereen kan wat kruit en kogellagers in een pijp stoppen voor een primitief wapen. Niemand doet het.
Overigens heb je best precieze toleranties nodig om een functionerend wapen te printen, toleranties die voor consumententoestellen over het algemeen overbodig zullen zijn.
Morgen weer printen trouwens, misschien dan wat foto's van een 3Dprinter in aanbouw.quote:Op zondag 28 oktober 2012 17:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
Plus: stel dat je een qua dimensies perfect wapen kunt printen, we hebben het hier toch over plastic? Dat knalt in 10.000 kleine brokjes uit elkaar als je de trekker overhaalt.
Toffe foto's trouwens, van jouWil meer zien
Valt nog heel erg mee!quote:Op zondag 28 oktober 2012 16:34 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Is dus ongeveer 280 euro, als je een beetje zoekt kan het goedkoper. Dan heb je nu alleen nog de geprintte onderdelen nodig.
Als je een vriend die laat uitprinten kost het niet zo veel, als je ze ergens koopt betaal je voornamelijk voor de uren die het kost om te printen. 60 tot 80 euro meestal. Dus onder de 400 is goed te doen.
quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 23:38 schreef DeZwabber het volgende:
Met de printer nu een tweede printer aan het uitprinten
[ afbeelding ]
Alsof het zo moeilijk is aan vuurwapens te komen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 17:00 schreef Epictetuss het volgende:
Ik vraag me af of het wel zo verstandig is om deze dingen in de toekomst te verkopen aan particulieren, er zitten dan vast wel mensen bij die dan vuurwapens kunnen printen.
of heb ik het mis?
De printer waarmee we printen is zelf ook uitgeprintquote:Op zondag 28 oktober 2012 19:01 schreef Karina het volgende:
[..]Dat is echt tof man. Met je printer een printer printen
geweldig.
Ik vind het echt heel bijzonder. De mogelijkheden die je hebt! Of die er gaan komen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:07 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
De printer waarmee we printen is zelf ook uitgeprint
Filmpje:
[ link | afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik doe dit samen met een vriend van me, en dat rode spul wordt zijn printer. Als die af is ga ik eigen dingen printen, waaronder een nieuw handvat voor de koelkastdeur van m'n moeder. Die is jaren geleden afgebroken. En zo nog een hele waslijstquote:Op zondag 28 oktober 2012 19:10 schreef Karina het volgende:
[..]
Ik vind het echt heel bijzonder. De mogelijkheden die je hebt! Of die er gaan komen.
Niet alleen maar spelen maar nog handig ookquote:Op zondag 28 oktober 2012 19:15 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Ik doe dit samen met een vriend van me, en dat rode spul wordt zijn printer. Als die af is ga ik eigen dingen printen, waaronder een nieuw handvat voor de koelkastdeur van m'n moeder. Die is jaren geleden afgebroken. En zo nog een hele waslijst
quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:18 schreef Gray het volgende:
Het zal mensen verbazen hoe makkelijk het allemaal gaat en hoe snel je kan leren om in hoge kwaliteit creaties te leveren.
DeZwabber, hoeveel was je in totaal kwijt voor je printer?
quote:Op zondag 28 oktober 2012 16:34 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Meer dan noodzakelijk omdat ik een beetje een warbol ben, maar je kan tussen de 300 / 400 klaar zijn.
5x stappenmotor van ongeveer 15 euro
1x RAMPS printplaat ongeveer 45 euro
1x Arduino Mega ongeveer 40 euro
4x stappenmotor aandrijving 40 euro
1x extruder ongeveer 50 euro
aandrijfriemen ongeveer 10 euro
moeren, schroeven, ringen en lagers ongeveer 15 euro
framedelen (draadeind en glijassen) ongeveer 40 euro
Printbed 25 euro
Is dus ongeveer 280 euro, als je een beetje zoekt kan het goedkoper. Dan heb je nu alleen nog de geprintte onderdelen nodig.
Als je een vriend die laat uitprinten kost het niet zo veel, als je ze ergens koopt betaal je voornamelijk voor de uren die het kost om te printen. 60 tot 80 euro meestal. Dus onder de 400 is goed te doen.
Vorige pagina staat een kort lijstje, ben wel meer kwijt omdat ik tussendoor ook dingen geupgrade heb en dingen vergat te bestellen, en een keer de stappenmotorchips heb opgeblazen. (kleurenlind, rode en groene draadjes en zo)quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:18 schreef Gray het volgende:
Het zal mensen verbazen hoe makkelijk het allemaal gaat en hoe snel je kan leren om in hoge kwaliteit creaties te leveren.
DeZwabber, hoeveel was je in totaal kwijt voor je printer?
Jep, het doet me denken aan de eerste jaren van het internet.quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:10 schreef Karina het volgende:
[..]
Ik vind het echt heel bijzonder. De mogelijkheden die je hebt! Of die er gaan komen.
quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:19 schreef Karina het volgende:
Ik sta er ook versteld van hoeveel al mogelijk is.
Nee, die is met een poederbedprinter gemaakt, voorlopig nog buiten bereik van de gewone consument. Printers zoals de z650 van Zcorp kunnen fullcolor printen. Kan je bij bedrijven zoals Materialise en Shapeways laten printen.quote:
Ik zag het al ja.quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:19 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Vorige pagina staat een kort lijstje, ben wel meer kwijt omdat ik tussendoor ook dingen geupgrade heb en dingen vergat te bestellen, en een keer de stappenmotorchips heb opgeblazen. (kleurenlind, rode en groene draadjes en zo)
Niet de motoren, de aanstuurchips. Die zijn een beetje gevoelig.quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:23 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik zag het al ja.
Hoe heb je de motoren opgeblazen? Dat is bij mij met een microfrees nooit gebeurd, en die heb ik aan het begin regelmatig moeten repareren.
Heh, m'n leeskunsten zijn niet op z'n best vandaag.quote:Op zondag 28 oktober 2012 19:24 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Niet de motoren, de aanstuurchips. Die zijn een beetje gevoelig.
Ik wilde er ook wel heen, ironisch genoeg had ik net die dag dat het 3D print event was afgesproken om zelf te gaan printenquote:Op zondag 28 oktober 2012 19:33 schreef Gitank2 het volgende:
Vandaag ook weer gezien op de dutch design week.
Kerel was een klein sculptuur aan het printen (duurde blijkbaar wel uren) en had ook wat kleine varkentjes, een escherpuzzel (met die hagedissen) en onderdelen voor een apparaat (geloof ik) geprint.
De rode rol is omdat hij een rode printer wilde. Het kunststof is in verschillende kleuren te krijgen. Van zichzelf is ABS gewoon wit, ik heb een witte rol.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:16 schreef RobertoCarlos het volgende:
Kun je eigenlijk dit soort plastic verven? Ik bedoel: als je een handvat voor een koelkast wilt printen, dan moet die eigenlijk niet felrood zijn op een witte koelkast
Ik heb er nu een spuitkop van 0,5mm op zitten, dus horizontaal kan hij minimaal 0,5mm breed printen. Alhoewel het de vraag is of je dat moet willenquote:Op zondag 28 oktober 2012 20:17 schreef Gray het volgende:
DeZwabber, wat zijn de dunste lijnen die je kan printen? Zowel in breedte als in hoogte?
Duidelijk, bedanktquote:Op zondag 28 oktober 2012 20:21 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
De rode rol is omdat hij een rode printer wilde. Het kunststof is in verschillende kleuren te krijgen. Van zichzelf is ABS gewoon wit, ik heb een witte rol.
Sowieso is alles schuurbaar, en verfbaar. En als je het kort in aceton dompelt worden de ribbels ook minder zichtbaar.
Amen. Begin dat angst en sensatie gedoe inmiddels een beetje zat te worden.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik voorzie een grote toekomst in het leveren van vervangende onderdelen die kapot zijn en niet meer geleverd worden. 3D copie, etc.
De angst voor wapens printen is absurt en typisch voor de media die technologie niet begrijpen. In de woorden van Mart Smeets, dat Internet is maar eng.
Das best netjes.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:21 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Ik heb er nu een spuitkop van 0,5mm op zitten, dus horizontaal kan hij minimaal 0,5mm breed printen. Alhoewel het de vraag is of je dat moet willen. Ik wil binnenkort overstappen op 0,3mm zodat ik wat fijner kan printen.
De hoogte van de lagen doet hij nu op 0,4mm, die wil ik ook omlaag brengen. Er zijn mensen die met 0,1mm laaghoogte printen.
Sowieso is alles schuurbaar, en verfbaar. En als je het kort in aceton dompelt worden de ribbels ook minder zichtbaar.
Das best een goed idee, een onderdelen wiki, waar iedereen de maten van allerlei zaken in kan zetten.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:31 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Amen. Begin dat angst en sensatie gedoe inmiddels een beetje zat te worden.
En inderdaad, ga je bij de garage langs, onderdeel voor je auto hoeft niet op voorraad te zijn. Of besteld te worden. Gewoon de printer aan, en hoppa. Een vriendin begon er al over dat er een database zou moeten komen met alle batterijklepjes van alle afstandsbedieningen
www.thingiverse.comquote:Op zondag 28 oktober 2012 20:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Das best een goed idee, een onderdelen wiki, waar iedereen de maten van allerlei zaken in kan zetten.
Ik zie in mijn glazen bol... een kopieerheffing op plasticquote:Op zondag 28 oktober 2012 21:21 schreef kanovinnie het volgende:
Tof! Zit er niet een markt in om zelf 3D printers te maken en die te verkopen? Uiteindelijk verpest je wel je eigen markt, maar daar moet toch wel wat geld uit te halen zijn?
Er zijn veel mensen die een webwinkel of naar ebay stappen en dat doen. Ik heb daar echt geen zin in persoonlijk. Vind het leuk om zo'n ding steeds beter te maken, en er leuke ontwerpen mee te maken. Hoef er geen geld mee te verdienen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:21 schreef kanovinnie het volgende:
Tof! Zit er niet een markt in om zelf 3D printers te maken en die te verkopen? Uiteindelijk verpest je wel je eigen markt, maar daar moet toch wel wat geld uit te halen zijn?
quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik zie in mijn glazen bol... een kopieerheffing op plastic
http://tweakers.net/nieuw(...)oor-3d-printers.htmlquote:Op zondag 28 oktober 2012 21:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik zie in mijn glazen bol... een kopieerheffing op plastic
Dat moet toch ontzettend makkelijk te omzeilen zijn?quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 02:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
http://tweakers.net/nieuw(...)oor-3d-printers.html
Haha, I see what you did there!quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 08:49 schreef Resistor het volgende:
Op The Piratebay al een hele categorie Physibles![]()
'You wouldn't download a car'
Hell yeah I would![]()
Ten minste, zeker als de auto's in de toekomst ook 5 minuten onzin gaan verkondigen over wat je er wel en niet mee mag, en een paar trailers over waar je allemaal naartoe kan gaan. Ik wil gewoon instappen en wegrijden
Die batterijklepjes hebben een speling van 0.1 mm maximaal, die resolutie halen de huis tuin en keuken 3d printers nu nog niet eens dus of het klepje past niet, of zit er met een werppassing in en ziet er niet uit, nog afgezien van het kleurverschil wat je gaat krijgen.quote:Op zondag 28 oktober 2012 20:31 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Amen. Begin dat angst en sensatie gedoe inmiddels een beetje zat te worden.
En inderdaad, ga je bij de garage langs, onderdeel voor je auto hoeft niet op voorraad te zijn. Of besteld te worden. Gewoon de printer aan, en hoppa. Een vriendin begon er al over dat er een database zou moeten komen met alle batterijklepjes van alle afstandsbedieningen
Die resolutie is een kwestie van oefenen, al heeft het natuurlijk wel een limiet. Je kan met wat werk achteraf het product nog wat verfijnen, zoals schuren en polijsten. Een graatstructuur kan echter wel sterker zijn dan spuitgieten, al vraag ik me af hoe je zoiets echt zou kunnen vergelijken.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 12:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die batterijklepjes hebben een speling van 0.1 mm maximaal, die resolutie halen de huis tuin en keuken 3d printers nu nog niet eens dus of het klepje past niet, of zit er met een werppassing in en ziet er niet uit, nog afgezien van het kleurverschil wat je gaat krijgen.
Veel kunstofonderdelen zijn vaak ook zo ontworpen dat ze stevig zijn omdat ze gespuitgiet worden, als de ribben in die onderdelen als laagjes opgebouwd zijn zal de kopie uiterlijk wel een benadering van het product zijn, maar qau belastbaarheid kan het zijn dat die object veel minder stevig zijn dan het orgineel.
Ander verdienmodel, verdienen aan de printmaterialen, service & support,quote:Op zondag 28 oktober 2012 21:21 schreef kanovinnie het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |