De geprinte onderdelen heb ik voor nop omdat ik ze op school uit kon printen.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:44 schreef densmee het volgende:
[..]
heb je enig idee hoeveel je ongeveer uitgegeven hebt?
en waar heb je dit besteld?

Een oudere versie van Autodesk Inventor misschien?quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:26 schreef Meike26 het volgende:
Ik blijf lekker bij SU
Zou graag Autocad of 3D max willen, maar laptop kan dat niet aan.

nee joh, kijk maarquote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:39 schreef Meike26 het volgende:
Dacht altijd dat Blender alleen een render programma was ?
Ziet er goed uit iig, ga er morgen even naar kijken !
 http://www.blender.org/features-gallery/features/
  http://www.blender.org/features-gallery/features/ Gebruik nu Solidworks
  Gebruik nu Solidworks

quote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:48 schreef Meike26 het volgende:
Ziet er high tech uit, wel even wat anders dan SU, maar met wat tutorials zal dat wel goed kunnen komen !
Bedankt voor de suggestie nogmaals
 begin is lastig, maar als je het eenmaal doorhebt gaat het als een speer
 begin is lastig, maar als je het eenmaal doorhebt gaat het als een speer   

Cool! Nieuwe instrumenten bedenken!quote:Op maandag 20 augustus 2012 16:05 schreef Somnitec het volgende:
Hey mensen,
Ik ben al een tijdje bezig om informatie te zoeken om bezig te gaan met het 3d printen van muziek instrumenten. Dit work-in-progress onderzoek heb ik hier online gegooid http://3dprintedinstruments.wikidot.com
Wie geļntereseerd is in deze toepassing van 3d printen, nodig ik ten zeerste uit om een kijkje te nemen en eventueel toe te voegen!

fucking vet, wie gaat die printen?quote:Op maandag 20 augustus 2012 17:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Cool! Nieuwe instrumenten bedenken!
[ afbeelding ]
A concept design from MIT Media Lab, to illustrate the possibilities with 3d printing. Not yet manufactured.

500 euro ongeveerquote:Op donderdag 30 augustus 2012 00:45 schreef Bombshell het volgende:
Wat kost een 3D printer tegenwoordig?

Hangt er van af. Een SLS printer, die met poeder werkt, heeft geen supportmateriaal nodig voor complexe vormen. Een FDM printer, die laagje voor laagje neerlegt heeft soms support nodig maar kan met wat slim werk ook zelf een brug maken (binnen grenzen natuurlijk)quote:Op zondag 2 september 2012 12:46 schreef truthortruth het volgende:
Nog iets dat ik niet snap met 3d printen. Voor mijn gevoel zit er namelijk toch een limiet in de complexiteit wat je kan printen. Veel van de methoden bouwen laag voor laag op, maar hoe zit dat dan met een vorm waarbij er geen 'steunlaag' onder een gedeelte van de vorm zit? Vooral bij voorwerpen met bewegende onderdelen zit er op een gegeven moment overal ruimte om een onderdeel binnen een 3d vorm heen?
Geen idee of ik me duidelijk maak, maar misschien dat iemand dit kan toelichten?

Ik heb het inderdaad net gelezen dat je een support structure aanmaakt, spoel je dat dan weg of moet je dat wegbreken ofzo?quote:Op zondag 2 september 2012 13:47 schreef Khadgar het volgende:
[..]
Hangt er van af. Een SLS printer, die met poeder werkt, heeft geen supportmateriaal nodig voor complexe vormen. Een FDM printer, die laagje voor laagje neerlegt heeft soms support nodig maar kan met wat slim werk ook zelf een brug maken (binnen grenzen natuurlijk)

Je hebt al printers die een oplosbaar support materiaal gebruiken, een standaard Reprap oid print gewoon dun wegbreekbaar spul waar nodig (dit doet Slic3r voor je)quote:Op zondag 2 september 2012 13:49 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik heb het inderdaad net gelezen dat je een support structure aanmaakt, spoel je dat dan weg of moet je dat wegbreken ofzo?

Ah, thx.quote:Op zondag 2 september 2012 22:45 schreef Khadgar het volgende:
[..]
Je hebt al printers die een oplosbaar support materiaal gebruiken, een standaard Reprap oid print gewoon dun wegbreekbaar spul waar nodig (dit doet Slic3r voor je)

quote:Op maandag 3 september 2012 22:28 schreef DeZwabber het volgende:
welk materiaal gebruik je? Als je voor sterling zilver gaat is het niet zo heel gek natuurlijk
 Neuh, gewoon zwart plastic. Even bij sculpteo geprobeerd zelfde verhaal.
 Neuh, gewoon zwart plastic. Even bij sculpteo geprobeerd zelfde verhaal.

Tja, shapeways en materialise rekenen per bounding box. Post eens een plaatje van je ontwerp, dan denk ik even met je mee om de boel goedkoper te maken.quote:Op maandag 3 september 2012 22:11 schreef truthortruth het volgende:
Iemand ervaring met shapeways? Ik heb een eenvoudig opbergdoosje (22cm x 19 cm) met wat gaatjes erin gemaakt voor kabels. Echter ik denk dat hij het als een volledig volume ziet en ik krijg een prijs te zien van $580.-

Het was voor mij min of meer een testje. En toevallig had ik zo'n doosje nodig om kabels weg te werken.... Dus ik denk even een doosje tekenen en uploaden. Heb ik een mooi doosje en zie ik gelijk wat voor resultaat dat oplevert.....Maar $500 is mij even teveel voor zo'n testje.quote:Op maandag 3 september 2012 22:49 schreef DeZwabber het volgende:
Kan je niet je ontwerp aanpassen dat je het zelf assembleert? En vraag jezelf af of 3d printen eigenlijk wel de geschikte techniek is om dit te maken

Probeer het anders een keer bij een Fablab, zijn er een aantal in Nederland. Meestal is er 1 dag per week waarop je gratis mag printen, zolang je zelf maar de materialen regelt. En een andere voorwaarde is dat je je design open-source maakt (lijkt me in jou geval niet echt een issue).quote:Op maandag 3 september 2012 22:53 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het was voor mij min of meer een testje. En toevallig had ik zo'n doosje nodig om kabels weg te werken.... Dus ik denk even een doosje tekenen en uploaden. Heb ik een mooi doosje en zie ik gelijk wat voor resultaat dat oplevert.....Maar $500 is mij even teveel voor zo'n testje.

Welke printers staan er in een Fablab eigenlijk? Ik dacht alleen Reprap spinoffs, en FDM is niet de techniek waarmee je dat wilt printen. Eigenlijk alleen stereolithografie en lasersinteren lijken me sterk genoeg vanwege de grote dunwandige oppervlaktes.quote:Op dinsdag 4 september 2012 02:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Probeer het anders een keer bij een Fablab, zijn er een aantal in Nederland. Meestal is er 1 dag per week waarop je gratis mag printen, zolang je zelf maar de materialen regelt. En een andere voorwaarde is dat je je design open-source maakt (lijkt me in jou geval niet echt een issue).

Inderdaad een goed idee.quote:Op dinsdag 4 september 2012 02:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Probeer het anders een keer bij een Fablab, zijn er een aantal in Nederland. Meestal is er 1 dag per week waarop je gratis mag printen, zolang je zelf maar de materialen regelt. En een andere voorwaarde is dat je je design open-source maakt (lijkt me in jou geval niet echt een issue).
Ik dacht zelf dit eigenlijk wel met FDM te doen? Maakt de vorm dit niet stevig genoeg?quote:Op dinsdag 4 september 2012 02:35 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Welke printers staan er in een Fablab eigenlijk? Ik dacht alleen Reprap spinoffs, en FDM is niet de techniek waarmee je dat wilt printen. Eigenlijk alleen stereolithografie en lasersinteren lijken me sterk genoeg vanwege de grote dunwandige oppervlaktes.

Dunne hoge wanden is altijd gokwerk met FDM, weet natuurlijk niet precies hoe dun ze zijn. Buiten het feit dat als een Fablab reprapderivaten gebruikt, je 22cm lengte net niet gaat passen waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 4 september 2012 08:35 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Inderdaad een goed idee.
[..]
Ik dacht zelf dit eigenlijk wel met FDM te doen? Maakt de vorm dit niet stevig genoeg?

Ok, ik kan ze natuurlijk gewoon dikker maken voor deze test....1cm genoegquote:Op dinsdag 4 september 2012 11:42 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Dunne hoge wanden is altijd gokwerk met FDM, weet natuurlijk niet precies hoe dun ze zijn. Buiten het feit dat als een Fablab reprapderivaten gebruikt, je 22cm lengte net niet gaat passen waarschijnlijk.

minder dan een cm ook wel, als hij op een reprap moet, die hebben een printbed van ongeveer 20x20quote:Op dinsdag 4 september 2012 12:36 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ok, ik kan ze natuurlijk gewoon dikker maken voor deze test....1cm genoeg

Ik heb bij een fablab een mini versie geprint om te kijken hoe het eruit komt. Dat valt me niks tegen en de stevigheid van de wanden is best ok, hij was zo klein dat hij in 1 pass het wandje kon printen. Volgens mij is de stevigheid van 0,3mm zat voor een stevig wandje. Kosten: 80 eurocent voor 8 gram, en dan is die ongeveer een kwart grootte van het origineel. Toch wat anders dan die $500quote:Op dinsdag 4 september 2012 13:57 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
minder dan een cm ook wel, als hij op een reprap moet, die hebben een printbed van ongeveer 20x20
Probleem is voornamelijk kromtrekken van grote vlakken.

4* zo groot maken kost je wel 64* zoveel materiaalquote:Op dinsdag 4 september 2012 17:00 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik heb bij een fablab een mini versie geprint om te kijken hoe het eruit komt. Dat valt me niks tegen en de stevigheid van de wanden is best ok, hij was zo klein dat hij in 1 pass het wandje kon printen. Volgens mij is de stevigheid van 0,3mm zat voor een stevig wandje. Kosten: 80 eurocent voor 8 gram, en dan is die ongeveer een kwart grootte van het origineel. Toch wat anders dan die $500
 . Kom je alsnog op een 50 euro uit voor een doosje. Ik zou gewoon naar een standaard doosje op zoek gaan om wat kabeltjes in weg te werken.
 . Kom je alsnog op een 50 euro uit voor een doosje. Ik zou gewoon naar een standaard doosje op zoek gaan om wat kabeltjes in weg te werken.

En hij trok niet krom? nicequote:Op dinsdag 4 september 2012 17:00 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik heb bij een fablab een mini versie geprint om te kijken hoe het eruit komt. Dat valt me niks tegen en de stevigheid van de wanden is best ok, hij was zo klein dat hij in 1 pass het wandje kon printen. Volgens mij is de stevigheid van 0,3mm zat voor een stevig wandje. Kosten: 80 eurocent voor 8 gram, en dan is die ongeveer een kwart grootte van het origineel. Toch wat anders dan die $500

Helaas voor jou zijn er al verschillende grote spelers op de belgische en nederlandse markt die dit al als diensten aanbieden, het lijkt me moeilijk om je daar nog tussen te vechten. (matrialise, 3drapidprototyping, dimarco, enz..)quote:Op woensdag 5 september 2012 10:23 schreef truthortruth het volgende:
Het is wel grappig allemaal, ik ben bij uitstek een digitale man. Knutselde of maakte eigenlijk nooit iets fysieks. En nu ineens de mogelijkheid om digitale creaties eenvoudig fysiek te maken vind ik geweldig.
Ik zit nog wel een beetje te stoeien met de commerciėle toepassing ervan en een goede business case. Het probleem vind ik de prijs van een printer (en dan bedoel ik dus de professionele) in combinatie met de tijd die het duurt om iets te printen.

Dat is het 3D-printen zelf als product, wat ook kan is natuurlijk eigen ontwerpen produceren in kleine oplages. Als je een ontwerp hebt en je wilt het 20x laten maken ga je niet investeren in mallen natuurlijk, dan zou 3D printen enorm tof kunnen zijn. Vooral als de oppervlakte kwaliteit omhoog gaatquote:Op woensdag 5 september 2012 10:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Helaas voor jou zijn er al verschillende grote spelers op de belgische en nederlandse markt die dit al als diensten aanbieden, het lijkt me moeilijk om je daar nog tussen te vechten. (matrialise, 3drapidprototyping, dimarco, enz..)

Daarom heeft bijvoorbeeld een 3drapidprotoyping ook de mogelijkheid om siliconenmatrijzen te maken van die eerder prints en daarmee een kleine serie goedkoop met wel de gewenste oppervlakte te kunnen maken.quote:Op woensdag 5 september 2012 12:26 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Dat is het 3D-printen zelf als product, wat ook kan is natuurlijk eigen ontwerpen produceren in kleine oplages. Als je een ontwerp hebt en je wilt het 20x laten maken ga je niet investeren in mallen natuurlijk, dan zou 3D printen enorm tof kunnen zijn. Vooral als de oppervlakte kwaliteit omhoog gaat

Nu is een dubbel krommend oppervlak wel mooi glad te krijgen, maar daar heb je aceton, en veel schuur en plamuurwerk voor nodigquote:Op woensdag 5 september 2012 12:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarom heeft bijvoorbeeld een 3drapidprotoyping ook de mogelijkheid om siliconenmatrijzen te maken van die eerder prints en daarmee een kleine serie goedkoop met wel de gewenste oppervlakte te kunnen maken.
Die oppervlaktekwaliteit is nog steeds mijn probleem wat ik heb met 3d rapidprototyping. De kleine en fijne details en licht bollende oppervlaktes die in veel van onze ontwerpen zitten zijn juist nog steeds (al 10 jaar) de showstopper bij 3d printen voor ons. Anders had ik hier op de zaak allang een 3d printer staan.

Als in die licht glooiende oppervalktes dan ook nog eens logo's als ondiepe graveringen (waarbij de kleinste freesje R0.1*25 graden voor graveringen is) erin zitten zijn die verdwenen na wat plamuur en schuurwerk.quote:Op woensdag 5 september 2012 12:42 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Nu is een dubbel krommend oppervlak wel mooi glad te krijgen, maar daar heb je aceton, en veel schuur en plamuurwerk voor nodig
Ooit

Dat is natuurlijk niet echt een ondernemende instellingquote:Op twoensdag 5 september 2012 10:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Helaas voor jou zijn er al verschillende grote spelers op de belgische en nederlandse markt die dit al als diensten aanbieden, het lijkt me moeilijk om je daar nog tussen te vechten. (matrialise, 3drapidprototyping, dimarco, enz..)
 Persoonlijk vind ik deze markt zelf nog erg onderontwikkeld maar daarentegen heb ik ook nog geen goede businesscase.
 Persoonlijk vind ik deze markt zelf nog erg onderontwikkeld maar daarentegen heb ik ook nog geen goede businesscase.

Ik ben dan ook geen ondernemer, maar meer een pragmatisch ingestelde techneut.quote:Op woensdag 5 september 2012 14:18 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet echt een ondernemende instellingPersoonlijk vind ik deze markt zelf nog erg onderontwikkeld maar daarentegen heb ik ook nog geen goede businesscase.

Een evolutie van de mens naar volwassenheid toe. Ik zie dat alleen niet zo snel gebeuren helaas...quote:Op vrijdag 14 september 2012 03:34 schreef LelijKnap het volgende:
En wat moet men ervan weerhouden wapens te fabriceren ?

Serieus, is daar nog niks op bedacht terwijl printers al verkocht worden ?quote:Op vrijdag 14 september 2012 03:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Een evolutie van de mens naar volwassenheid toe. Ik zie dat alleen niet zo snel gebeuren helaas...

Nee, daar is ook niks op te bedenken. In principe als je handig bent, kun je ook wel materialen bij de bouwmarkt kopen waarmee je uiteindelijk een wapen kunt maken waarmee je iemand kunt doden.quote:Op vrijdag 14 september 2012 03:44 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Serieus, is daar nog niks op bedacht terwijl printers al verkocht worden ?

Als je handig bent indd... dit wordt veelste toegankelijk/makkelijk imo..quote:Op vrijdag 14 september 2012 03:55 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nee, daar is ook niks op te bedenken. In principe als je handig bent, kun je ook wel materialen bij de bouwmarkt kopen waarmee je uiteindelijk een wapen kunt maken waarmee je iemand kunt doden.

Hopelijk gaan we ook heel snel naar een wereld toe waarin we leven met meer dan genoeg voor iedereen. Men is al bezig met 3D printen op nanoschaal. Dat betekent dat we misschien al over 20 jaar voedsel kunnen printen bijvoorbeeld. Samen met de steeds meer geavanceerde robotica en AI, zal dit alles onze samenleving voor goed veranderen.quote:Op vrijdag 14 september 2012 04:05 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Als je handig bent indd... dit wordt veelste toegankelijk/makkelijk imo..

Tuurlijk is dat er alquote:Op vrijdag 14 september 2012 09:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Is er al een 3D print"lab" waar ze je ontwerpen voor je printen en het je thuissturen zoals met je fotos?

STL is een veel gebruikt formaat in die wereld, maar ook surface modellen (.sat, .igs, .stp zal men wel mee kunnen werken)quote:Op vrijdag 14 september 2012 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
En is er een standaard formaat voor de aanlevering, zoals JPEG of TIFF bij fotos?

Bij I.Materialise zijn het .obj files volgens mij.quote:Op vrijdag 14 september 2012 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
En is er een standaard formaat voor de aanlevering, zoals JPEG of TIFF bij fotos?

Eens. Echter denk ik wel dat het nog even zal duren voordat dit tijdperk echt aanbreekt. Voor de meeste mensen bestaat iets pas als het kant en klaar in de winkel ligt. Op dit moment is 3D-printen nog iets te duur en te 'nerdy' voor de meeste mensen. Dit ligt al aan simpele dingen zoals de 'look' van de betaalbare 3D-printers. Die zien er vaak erg technisch uit wat veel mensen al direct het idee geeft van 'ik kan dit niet.' Bovendien heb je nog het gedoe van de 3D modellen.quote:Op vrijdag 14 september 2012 04:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hopelijk gaan we ook heel snel naar een wereld toe waarin we leven met meer dan genoeg voor iedereen. Men is al bezig met 3D printen op nanoschaal. Dat betekent dat we misschien al over 20 jaar voedsel kunnen printen bijvoorbeeld. Samen met de steeds meer geavanceerde robotica en AI, zal dit alles onze samenleving voor goed veranderen.
De meeste mensen beseffen dit zich niet, maar we staan aan het begin van een nieuw tijdperk. Het tijdperk van hoogwaardige goedkope en gedecentraliseerde technologie waarmee de bestaande machtsstructuren uiteen zullen vallen. Ook zullen we in zo'n maatschappij geen geld meer nodig hebben en de meeste misdaad vandaag de dag vindt plaats uit monetaire redenen.
In Zeitgeist Moving Forward wordt dit alles zeer goed uiteen gezet in mijn ogen:

De printers worden al beter en mooier:quote:Op zaterdag 15 september 2012 20:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Eens. Echter denk ik wel dat het nog even zal duren voordat dit tijdperk echt aanbreekt. Voor de meeste mensen bestaat iets pas als het kant en klaar in de winkel ligt. Op dit moment is 3D-printen nog iets te duur en te 'nerdy' voor de meeste mensen. Dit ligt al aan simpele dingen zoals de 'look' van de betaalbare 3D-printers. Die zien er vaak erg technisch uit wat veel mensen al direct het idee geeft van 'ik kan dit niet.' Bovendien heb je nog het gedoe van de 3D modellen.
Stel dat er een degelijke 3D-printer op de markt komt met, zeg, honderd voorgeprogrammeerde huishoudelijke objecten (eventueel met wat customization opties zoals kleur of een patroontje) die met 1 druk op de knop te printen zijn, dan kan het pas echt hard gaan.
Die printers ala Makerbot zien er cool uit voor hobbyisten, nerds en mensen die in het DIY wereldje zitten maar de rest van de mensen worden juist afgeschrikt door het uiterlijk. Er moet meer gewerkt worden naar een mooie totaaloplossing, zoals dat ook met computers is gebeurd.

http://www.stedebouwarchi(...)tenpand.108315.lynkxquote:DUS architects werkt aan 3D-geprint grachtenpand
18 september 2012 Wijnand Beemster
Met een druk op de knop opende 16 september wethouder Carolien Gehrels De KamerMaker, een verplaatsbaar paviljoen met een geļntegreerde 3D printmachine die objecten maakt voor het publieke domein. Het idee en ontwerp van de KamerMaker is van DUS architects.
De Kamermaker bestaat uit een container met 3D printer die ruim 3 meter hoge prints maakt. De container is bekleed met roestvast stalen panelen met 3D geprinte perforaties.
DUS architects benaderde najaar 2011 Ultimaking Ltd voor de bouw van een 3D print-paviljoen. Ultimaking, een Nederlands bedrijf, wereldwijd een van de grootste leveranciers van Do-It-Yourself, open source 3D printers, baseerde de KamerMaker op de Ultimaker, een machine om kleine 3D-objecten printen van PLA (biologisch afbreekbaar plastic) te printen. De KamerMaker kan echter grotere objecten aan: afmetingen van 2.2 tot 2.2 bij 3.5.
Naast Ultimaking pariciperen het Amsterdams bouwbedrijf Fiction Factory en 3D-print expert Joris van Tubergen, Protospace / Fablab Utrecht, stichting DOEN, en Stimuleringsfonds voor Architectuur. Als basisgrondstof voor de printer gaan de architecten gerecycled plastic gebruiken.
3D-geprint grachtenpand
De KamerMaker kijkt ook over de grens. De printmachine is in te zetten bij rampen en tijdelijke evenementen. In sloppenwijken kan uit afval bouwmateriaal worden geprint. In Nederland zijn de ambities van DUS architectst: voor 2013 een grachtenpand te bouwen in Amsterdam Noord.
Meer informatie over 3D printing eest u in de Innovatiecatalogus die Stedebouw & Architectuur eind dit jaar publiceert.

In de jaren 80 betaalde je een klein vermogen voor een dot matrix printer, heb nu een kleuren laser printer staan. Hebben we over 20-30 jaar allemaal een 3D printer?quote:Op zondag 16 september 2012 01:48 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De printers worden al beter en mooier:
Maar inderdaad moeten ze nog wat volwassener worden. De experts vergelijken de huidige generatie 3D printers met de pc uit de jaren 80.

Ik verwacht het eigenlijk niet, omdat je voor een fatsoenlijk product nog wel redelijk wat ontwerpkennis nodig hebt. Ook al klinken de verhalen heel leuk, er is nog steeds een flink gebrek aan matriaal keuzes en bij veel producten is juist een bepaald materiaal gekozen omdat dat bepaalde eigenschappen heeft, zolang men niet in nog meer materialen kan gaan printen blijft het gewoon een niche markt, leuk voor wow spelers die poppetjes willen uitprinten, prototypes te maken, maar echt meteen werkenden functionele producten eruit krijgen is toch een stuk moeilijker. Laat staan dat men ook al een integratie met electronica kan gaan maken.quote:Op donderdag 20 september 2012 08:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de jaren 80 betaalde je een klein vermogen voor een dot matrix printer, heb nu een kleuren laser printer staan. Hebben we over 20-30 jaar allemaal een 3D printer?

Ik weet eigenlijk zeker van wel. Maar zoals Basp1 al aangeeft, is het de vraag hoe zulke geavanceerde producten je dan kunt printen.quote:Op donderdag 20 september 2012 08:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de jaren 80 betaalde je een klein vermogen voor een dot matrix printer, heb nu een kleuren laser printer staan. Hebben we over 20-30 jaar allemaal een 3D printer?

Nu heb je ook print- en copyshops, en _ik_ verwacht dat ze in de toekomst een 3d versie krijgen. Winkels met in de computer een enorme betaalde database aan artikelen, en een 3d printer om ze uit te printen.quote:Op donderdag 20 september 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik verwacht het eigenlijk niet, omdat je voor een fatsoenlijk product nog wel redelijk wat ontwerpkennis nodig hebt. Ook al klinken de verhalen heel leuk, er is nog steeds een flink gebrek aan matriaal keuzes en bij veel producten is juist een bepaald materiaal gekozen omdat dat bepaalde eigenschappen heeft, zolang men niet in nog meer materialen kan gaan printen blijft het gewoon een niche markt, leuk voor wow spelers die poppetjes willen uitprinten, prototypes te maken, maar echt meteen werkenden functionele producten eruit krijgen is toch een stuk moeilijker. Laat staan dat men ook al een integratie met electronica kan gaan maken.
Als ik gewoon naar bijvoorbeeld mijn toestenbord kijk verwacht ik niet dat dit binnen 30 jaar zomaar met kabels, stekkers,bedrading, elekctronica, klikkende toesten, enz, al uit een 3d printer komt.

Cool!quote:Op woensdag 19 september 2012 23:54 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
De MakerBot 2 ziet er al 'vriendelijker' uit
http://www.engadget.com/2012/09/19/makerbot-unveils-replicator-2/

Ben benieuwd!quote:Op donderdag 20 september 2012 07:32 schreef Resistor het volgende:
En we gaan weer een 'maatje' groter printen...
[..]
http://www.stedebouwarchi(...)tenpand.108315.lynkx

Was dat bij de NOS? Dat is waar ik werkquote:Op donderdag 20 september 2012 16:24 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ben benieuwd!
Ook grappig hoe 3D printing nu steeds meer begint op te komen. Gisteren bij een reportage over het nieuw geopende stedelijk museum in Amsterdam, zag je ook mensen bezig met 3D printers.

30 jaar is lang he?quote:Op donderdag 20 september 2012 09:25 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik verwacht het eigenlijk niet, omdat je voor een fatsoenlijk product nog wel redelijk wat ontwerpkennis nodig hebt. Ook al klinken de verhalen heel leuk, er is nog steeds een flink gebrek aan matriaal keuzes en bij veel producten is juist een bepaald materiaal gekozen omdat dat bepaalde eigenschappen heeft, zolang men niet in nog meer materialen kan gaan printen blijft het gewoon een niche markt, leuk voor wow spelers die poppetjes willen uitprinten, prototypes te maken, maar echt meteen werkenden functionele producten eruit krijgen is toch een stuk moeilijker. Laat staan dat men ook al een integratie met electronica kan gaan maken.
Als ik gewoon naar bijvoorbeeld mijn toestenbord kijk verwacht ik niet dat dit binnen 30 jaar zomaar met kabels, stekkers,bedrading, elekctronica, klikkende toesten, enz, al uit een 3d printer komt.

De reportage was volgens mij van de NOS. Maar ze waren aan het filmen bij een groep kunstenaars omdat alle kunst van het museum online was gezet. En deze kunstenaars maakten daar gebruik van op allerlei manieren.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Was dat bij de NOS? Dat is waar ik werk
Edit: Nevermind, waarschijnlijk was het iets anders.

Ja dat filmpje bedoelde ikquote:Op donderdag 20 september 2012 16:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik doelde op dit:
http://nos.nl/op3/video/4(...)museumcollectie.html

Cool! Een aantal van die lui die je in het filmpje ziet zijn van Fablab Amsterdam (zit in de Waag op de Nieuwmarkt). Daar staan ook 3D-printers.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:36 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ja dat filmpje bedoelde ik

Ja we zullen het allemaal gaan zien de komende jarenquote:Op donderdag 20 september 2012 16:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Cool! Een aantal van die lui die je in het filmpje ziet zijn van Fablab Amsterdam (zit in de Waag op de Nieuwmarkt). Daar staan ook 3D-printers.
Over je post hierboven, je hebt gelijk maar die exponentiėle groei gaat natuurlijk niet voor alles tegelijk op. Als 3D-printers net begonnen zijn kan het natuurlijk nog even duren voordat we zeg maar in het steile gedeelte van de 'curve' zitten waar alles heel snel gaat. Bovendien heb je ook te maken met andere zaken die de boel kunnen vertragen. Zoals bijvoorbeeld rechtszaken tegen mensen die dingen gaan printen (Games Workshop heeft dit al gedaan bij iemand die, ik dacht Warhammer poppetjes, ging printen) en de angst dat er wapens geprint gaan worden...
Ik hoop ontzettend dat het snel gaat, maar ik ben gewoon een beetje pessimistisch wat dat betreft.

Het nadeel van exponentiele toenames is dat de fysieke grenzen soms sneller dichterbij komen dan je eigenlijk verwacht hebt. De resolutie van de bestaande 3p printertechnieken die men gebruikt zijn al jaren ongeveer hetzelfde daar zie ik in ieder geval weinig progressie in.quote:Op donderdag 20 september 2012 16:32 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
30 jaar is lang he?
In de documentaire "Visions of the Future" van de BBC, gaan ze op bezoek bij een wetenschapper die bezig is met een 3D printer die werkt op atomair niveau. Deze wetenschapper zelf schatte dat met 20 jaar deze technologie echt gebruikt kan gaan worden, Michio Kaku de presentator, dacht zelf meer aan 50 jaar.
30 jaar vooruitkijken is gewoon moeilijk, helemaal aangezien Ray Kurzweil op een overtuigende manier laat zien, dat technologische vooruitgang een exponentieel proces is. En aan de hand van simpele trendanalyses laat Kurzweil zien dat we rond 2012 op de knie van de curve zitten. Dat deel waarbij het meer lineaire deel overgaat in het explosief groeiende deel.
Als we Kurzweil mogen geloven, gaan we de komende decennia nog sneller veranderen. En Kurzweil heeft eigenlijk tot nu toe altijd nog gelijk gehad met zijn voorspellingen, daar waar experts hem vaak tegenspraken. De reden is dat wij mensen intuļtief altijd lineair naar de toekomst kijken. Zo werken onze hersenen nou eenmaal. Maar een exponentiėle toename, dat is iets waar de meeste mensen geen echt beeld bij hebben.

Nice! Hoe sneller de massa bekend raakt met 3D-printers hoe beter. (hoewel de eerste indruk natuurlijk wel erg belangrijk is)quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:00 schreef Basp1 het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)-willen-tasten.dhtml
Zelfs een artikel in de VK over 3d printen. Daarin vermeld men dat de bijenkorf ook wat 3d printers gaat verkopen.

De Groene Amsterdammer had er afgelopen week zelfs het nummer aan toegewijd!quote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:00 schreef Basp1 het volgende:
Zelfs een artikel in de VK over 3d printen. Daarin vermeld men dat de bijenkorf ook wat 3d printers gaat verkopen.

De webshop is open.... en je gelooft het niet maar er is een wachtrij, op een website jaquote:Op woensdag 3 oktober 2012 20:00 schreef Basp1 het volgende:

Het lijkt wel de voorverkoop van lowlands.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
De webshop is open.... en je gelooft het niet maar er is een wachtrij, op een website ja
Van meer dan 77000 mensen
Natuurlijk is dat voor de gehele webshop, maar toch.

Jaa snap ik haha, dit is niet voor de 3D printer maar dat ding krijgt natuurlijk wel meer aandacht.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:07 schreef pfaf het volgende:
Jullie hebben geen vrouw?Het zijn de dwaze dagen..

Hehe, ik denk dat wij drieėn de enige van de 100000 op de site zijn die weten wat een 3d-printer is.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Jaa snap ik haha, dit is niet voor de 3D printer maar dat ding krijgt natuurlijk wel meer aandacht.
Althans, en daar ben ik dus heel benieuwd naar, hoe groot wordt het uitgelicht als je binnenkomt op die webshop?
 Over een paar dagen maar eens kijken, ik ben ook wel benieuwd.
 Over een paar dagen maar eens kijken, ik ben ook wel benieuwd.

1050 euro.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:14 schreef Karina het volgende:
Wat kost die 3D printer? Niet dat ik er eentje wil kopen, maar ik ben wel benieuwd.

Klinkt gek: maar valt me nog mee.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
1050 euro.
Nog steeds prijzig natuurlijk, maar al gigantisch veel goedkoper dan 5 jaar geleden.

Ja, maar voor een gemiddelde consument?.... Voor DIYers is het prima te doen. Mij lijkt het ook wel gaaf om m'n eigen iPhone hoesjes te kunnen ontwerpenquote:

Het klinkt tof, maar volgens mij is de lol er snel af.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja, maar voor een gemiddelde consument?.... Voor DIYers is het prima te doen. Mij lijkt het ook wel gaaf om m'n eigen iPhone hoesjes te kunnen ontwerpen

Klopt, de lol is er snel af denk ik als je er niks nuttigs mee doet. Er zijn wel groepen mensen die hier echt iets aan hebben. Een goudsmit kan bijvoorbeeld makkelijk hele complexe mallen maken voor sieraden. Architecten kunnen maquettes printen en interaction designers kunnen super snel prototypes bouwen.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 12:25 schreef Karina het volgende:
[..]
Het klinkt tof, maar volgens mij is de lol er snel af.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |