abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Designer woensdag 1 augustus 2012 @ 18:49:10 #101
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_114958323
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 18:44 schreef densmee het volgende:

[..]

heb je enig idee hoeveel je ongeveer uitgegeven hebt?
en waar heb je dit besteld?
De geprinte onderdelen heb ik voor nop omdat ik ze op school uit kon printen.

Verder heb ik onderdelen besteld bij grrf.de en reprapsource.com die beide vanuit Duitsland verschepen. De stappenmotoren heb ik bij active-robots.com vandaan.

Qua totaal heb ik geen idee, als we alles in een keer hadden besteld en alles in een keer goed hadden gedaan ongeveer vierhonderd euro. Geen idee op welk bedrag we nu zitten, niet zo extreem veel meer maar het had beter gekund :P
🐙
pi_114966748
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 18:26 schreef Meike26 het volgende:
Ik blijf lekker bij SU ;)

Zou graag Autocad of 3D max willen, maar laptop kan dat niet aan.
Een oudere versie van Autodesk Inventor misschien?
  Designer woensdag 1 augustus 2012 @ 21:32:09 #103
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_114966976
Misschien is Blender wel interessant

http://www.blender.org/

Gratis, open-source, grote community en er zijn zat tutorials te vinden. :Y
🐙
pi_114967369
Dacht altijd dat Blender alleen een render programma was ? :@

Ziet er goed uit iig, ga er morgen even naar kijken !
  Designer woensdag 1 augustus 2012 @ 21:43:05 #105
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_114967617
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 21:39 schreef Meike26 het volgende:
Dacht altijd dat Blender alleen een render programma was ? :@

Ziet er goed uit iig, ga er morgen even naar kijken !
nee joh, kijk maar :D http://www.blender.org/features-gallery/features/

Heb er vroeger veel mee gespeeld, 12 jaar geleden of zo :@ Gebruik nu Solidworks
🐙
pi_114967940
Ziet er high tech uit, wel even wat anders dan SU, maar met wat tutorials zal dat wel goed kunnen komen !

Bedankt voor de suggestie nogmaals ^O^
  Designer woensdag 1 augustus 2012 @ 21:53:04 #107
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_114968199
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 21:48 schreef Meike26 het volgende:
Ziet er high tech uit, wel even wat anders dan SU, maar met wat tutorials zal dat wel goed kunnen komen !

Bedankt voor de suggestie nogmaals ^O^
:Y begin is lastig, maar als je het eenmaal doorhebt gaat het als een speer :P
🐙
pi_115071118
Hebben jullie dit al gezien?

http://samenkopen.net/action_products/10608
If not now, then when.
pi_115105700
3D printers zijn hot.
Bekijk eens de projecten die men middels microfunding willen realiseren en verkopen.

Kickstarter

photo-initiated polymer resin based 3D printing voor hoge resolutie
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_115173020
Als McGyver dit toch eens standaard bij zich kon hebben :7

Traveling 3D Printer Fits Inside a Suitcase

PopFab from MIT is a mini multi-tool that combines a 3D printer, CNC milling machine, vinyl cutter, and programmable drawing device.

MIT’s Ilan Moyer and Nadya Peek have created a briefcase-sized 3D printer, which is also a CNC milling machine, vinyl cutter, and programmable drawing tool. Designed for a more freelance and nomadic lifestyle, PopFab would allow creatives to easily take their tools along with them as they travel. Moyer’s first video shows off its 3D printing capabilities, while the toolheads for vinyl cutting, milling, and drawing will be shown in future episodes.

PopFab is a multi-tool for the 21st century. At its heart is a computer-controlled motion platform and a means of attaching various toolheads. These enable PopFab to make objects from a digital plan in a variety of ways: current capabilities include 3D printing, milling, vinyl cutting, and drawing — with more on the way. PopFab has traveled the world as a carry-on item of luggage to Saudi Arabia and Germany, and within the USA to Aspen in Colorado. We hope that this is only the beginning.

Check out the video below to see the machine in action:


http://www.zeitnews.org/a(...)fits-inside-suitcase

_O_
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_115564222
3D Printed "Magic Arms" Help Little Girl Give Hugs

The next time anybody tells me that 3-D Printing Will Go the Way of Virtual Reality, that it is a techno-fantasy, I will make him sit down and watch this video of Emma Lavelle.

She suffers from arthrogryposis, a congenital condition that leaves her muscles underdeveloped, so she doesn't have the strength to lift her own arms.



There is a device called a WREX (Wilmington Robotic Exoskeleton) designed to help people with this condition, but it is too heavy, expensive, and not designed for a growing child. But 3D printing has enabled researchers to make a smaller, lighter and more adaptable WREX.

Researchers at the Alfred I. duPont Hospital for Children in Wilmington, Delaware deemed CNC milling unsuitable to produce intricate parts with light enough weight and the durability required. However, 3D printing the parts, turned out to be the perfect manufacturing solution. As Emma grows, the size of the WREX assembly can be adjusted in the CAD files. Also, as Emma’s WREX design is still a prototype, iterations can be developed and continually tested and refined. If any parts are damaged, a replacement can be produced and ordered on demand.


Emma's arms were made on a Stratasys 3D Printer, the same machine we have seen used to build entire cars. And it isn't just a one-off prototype, fifteen kids are using these magic arms now. 3D printing is not just for toys anymore.

http://www.zeitnews.org/n(...)ittle-girl-give-hugs
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_115785712
Hey mensen,
Ik ben al een tijdje bezig om informatie te zoeken om bezig te gaan met het 3d printen van muziek instrumenten. Dit work-in-progress onderzoek heb ik hier online gegooid http://3dprintedinstruments.wikidot.com
Wie geïntereseerd is in deze toepassing van 3d printen, nodig ik ten zeerste uit om een kijkje te nemen en eventueel toe te voegen!
pi_115788357
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:05 schreef Somnitec het volgende:
Hey mensen,
Ik ben al een tijdje bezig om informatie te zoeken om bezig te gaan met het 3d printen van muziek instrumenten. Dit work-in-progress onderzoek heb ik hier online gegooid http://3dprintedinstruments.wikidot.com
Wie geïntereseerd is in deze toepassing van 3d printen, nodig ik ten zeerste uit om een kijkje te nemen en eventueel toe te voegen!
Cool! Nieuwe instrumenten bedenken!


A concept design from MIT Media Lab, to illustrate the possibilities with 3d printing. Not yet manufactured.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:18:35 #114
189216 netolk
maar dan andersom
pi_115987904
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 17:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Cool! Nieuwe instrumenten bedenken!

[ afbeelding ]
A concept design from MIT Media Lab, to illustrate the possibilities with 3d printing. Not yet manufactured.
fucking vet, wie gaat die printen?
Beware of the Raping Zebra's
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:20:22 #115
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115987950
Ik ben benieuwd wat voor geluid daar uit komt :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_116173965
Wat kost een 3D printer tegenwoordig?
pi_116249421
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 00:45 schreef Bombshell het volgende:
Wat kost een 3D printer tegenwoordig?
500 euro ongeveer
pi_116252108
Make your own action figures with a 3-D printer

Computer graphics researchers at Cornell and Harvard have created software that will translate a graphic image of a character from a movie or video game, or even something you've created yourself, into a posable plastic model manufactured by a 3-D printer. Eventually this capability might be built into games and other software, the researchers said.

The project by Moritz Bächer and Hanspeter Pfister of Harvard, Bernd Bickel of the Technische Universität Berlin, and Doug James, Cornell associate professor of computer science, was described at the SIGGRAPH conference Aug. 7 in Los Angeles and in the July 2012 issue of the Association for Computing Machinery journal Transactions on Graphics. The researchers displayed models they had made of characters created in the video game "Spore," which allows the player to evolve an alien creature, as well as an articulated model of a human hand.


An articulated model based on a 3-D scan of a human hand. Below,the steps in creating a model: The computer divides the 3-D image into segments, decides where to pace joints and adds the joints to the design, which a 3-D printer fabricates in plastic.

A 3-D printer builds a solid object by scanning across a table and depositing tiny droplets of plastic or another material, then moving upward in tiny steps to add additional layers. Professional 3-D printers, used in industry for prototyping machinery, sell for $50,000 and up. The researchers suggest that character printing might be offered as an online service or perhaps as a service by hobby stores.

In a game or movie all the computer knows about a character is the overall shape. "All previous work on printing characters has just made solid shapes. Ours makes an articulated model," said James, who is a specialist on the animation of what the industry calls "skinned characters."


An alien created in the video game Spore and fabricated by a 3-D printer

The computer represents the skin as a lot of tiny triangles linked together. By examining the angles between the triangles it can find the bends. In effect it imagines a skeleton and figures out where joints should go. The user enters the process here, specifying which kind of joint to use. Elbows and knees get hinges. Torsos, tails and perhaps tentacles get ball and socket joints with what engineers call "three degrees of freedom."

The computer has a built-in description for each type of joint but must find the right size. The joint must be strong enough to support a particular part of the body, but "It might make the joint really huge so it sticks out through the skin, or collides with other joints, or it might be too small to print, so our algorithm has an optimization step to find the best balance," James explained. Finally, small bumps are added to the joint parts to create friction so that the figure will hold a pose.

To print a joint with moving parts, the 3-D printer deposits two different materials: a plastic that forms solid parts of the figure, and a temporary material that fills in what will eventually be empty spaces. This holds the figure together during printing, but the filler essentially turns to dust when the finished figure is first moved.

The software still needs refinements to handle some types of joints, the researchers said, and adding a flexible skin to cover the joints is a possible improvement. Some day, James suggested, it might be possible to build in motors and other actuators to create robotic figures that could "walk out of the printer when they're ready."

The work has been partially supported by the National Science Foundation. James received support from a Guggenheim fellowship and from Pixar. Test figures were printed at Disney Research Boston.

http://www.zeitnews.org/a(...)-figures-3-d-printer
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_116300190
Nog iets dat ik niet snap met 3d printen. Voor mijn gevoel zit er namelijk toch een limiet in de complexiteit wat je kan printen. Veel van de methoden bouwen laag voor laag op, maar hoe zit dat dan met een vorm waarbij er geen 'steunlaag' onder een gedeelte van de vorm zit? Vooral bij voorwerpen met bewegende onderdelen zit er op een gegeven moment overal ruimte om een onderdeel binnen een 3d vorm heen?

Geen idee of ik me duidelijk maak, maar misschien dat iemand dit kan toelichten?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_116302016
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 12:46 schreef truthortruth het volgende:
Nog iets dat ik niet snap met 3d printen. Voor mijn gevoel zit er namelijk toch een limiet in de complexiteit wat je kan printen. Veel van de methoden bouwen laag voor laag op, maar hoe zit dat dan met een vorm waarbij er geen 'steunlaag' onder een gedeelte van de vorm zit? Vooral bij voorwerpen met bewegende onderdelen zit er op een gegeven moment overal ruimte om een onderdeel binnen een 3d vorm heen?

Geen idee of ik me duidelijk maak, maar misschien dat iemand dit kan toelichten?
Hangt er van af. Een SLS printer, die met poeder werkt, heeft geen supportmateriaal nodig voor complexe vormen. Een FDM printer, die laagje voor laagje neerlegt heeft soms support nodig maar kan met wat slim werk ook zelf een brug maken (binnen grenzen natuurlijk)
pi_116302131
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:47 schreef Khadgar het volgende:
[..]
Hangt er van af. Een SLS printer, die met poeder werkt, heeft geen supportmateriaal nodig voor complexe vormen. Een FDM printer, die laagje voor laagje neerlegt heeft soms support nodig maar kan met wat slim werk ook zelf een brug maken (binnen grenzen natuurlijk)
Ik heb het inderdaad net gelezen dat je een support structure aanmaakt, spoel je dat dan weg of moet je dat wegbreken ofzo?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_116329044
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:49 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik heb het inderdaad net gelezen dat je een support structure aanmaakt, spoel je dat dan weg of moet je dat wegbreken ofzo?
Je hebt al printers die een oplosbaar support materiaal gebruiken, een standaard Reprap oid print gewoon dun wegbreekbaar spul waar nodig (dit doet Slic3r voor je)
pi_116337076
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 22:45 schreef Khadgar het volgende:
[..]
Je hebt al printers die een oplosbaar support materiaal gebruiken, een standaard Reprap oid print gewoon dun wegbreekbaar spul waar nodig (dit doet Slic3r voor je)
Ah, thx.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_116365167
Iemand ervaring met shapeways? Ik heb een eenvoudig opbergdoosje (22cm x 19 cm) met wat gaatjes erin gemaakt voor kabels. Echter ik denk dat hij het als een volledig volume ziet en ik krijg een prijs te zien van $580.- :D
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  Designer maandag 3 september 2012 @ 22:28:49 #125
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_116366088
welk materiaal gebruik je? Als je voor sterling zilver gaat is het niet zo heel gek natuurlijk _O-
🐙
pi_116366549
quote:
10s.gif Op maandag 3 september 2012 22:28 schreef DeZwabber het volgende:
welk materiaal gebruik je? Als je voor sterling zilver gaat is het niet zo heel gek natuurlijk _O-
:D Neuh, gewoon zwart plastic. Even bij sculpteo geprobeerd zelfde verhaal.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_116366616
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:11 schreef truthortruth het volgende:
Iemand ervaring met shapeways? Ik heb een eenvoudig opbergdoosje (22cm x 19 cm) met wat gaatjes erin gemaakt voor kabels. Echter ik denk dat hij het als een volledig volume ziet en ik krijg een prijs te zien van $580.- :D
Tja, shapeways en materialise rekenen per bounding box. Post eens een plaatje van je ontwerp, dan denk ik even met je mee om de boel goedkoper te maken.
pi_116366813
http://www.sculpteo.com/en/gallery/today/?search=cablebox

Werkt deze url zo?

Maar die bounding box is dan idd het probleem, ik hoopte dat ze wat intelligents deden met materiaal volume of iets dergelijks.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  Designer maandag 3 september 2012 @ 22:49:59 #129
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_116367187
Kan je niet je ontwerp aanpassen dat je het zelf assembleert? En vraag jezelf af of 3d printen eigenlijk wel de geschikte techniek is om dit te maken :Y
🐙
pi_116367373
quote:
10s.gif Op maandag 3 september 2012 22:49 schreef DeZwabber het volgende:
Kan je niet je ontwerp aanpassen dat je het zelf assembleert? En vraag jezelf af of 3d printen eigenlijk wel de geschikte techniek is om dit te maken :Y
Het was voor mij min of meer een testje. En toevallig had ik zo'n doosje nodig om kabels weg te werken.... Dus ik denk even een doosje tekenen en uploaden. Heb ik een mooi doosje en zie ik gelijk wat voor resultaat dat oplevert.....Maar $500 is mij even teveel voor zo'n testje.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  dinsdag 4 september 2012 @ 02:10:13 #131
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_116373215
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 22:53 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het was voor mij min of meer een testje. En toevallig had ik zo'n doosje nodig om kabels weg te werken.... Dus ik denk even een doosje tekenen en uploaden. Heb ik een mooi doosje en zie ik gelijk wat voor resultaat dat oplevert.....Maar $500 is mij even teveel voor zo'n testje.
Probeer het anders een keer bij een Fablab, zijn er een aantal in Nederland. Meestal is er 1 dag per week waarop je gratis mag printen, zolang je zelf maar de materialen regelt. En een andere voorwaarde is dat je je design open-source maakt (lijkt me in jou geval niet echt een issue).
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Designer dinsdag 4 september 2012 @ 02:35:16 #132
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_116373369
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2012 02:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Probeer het anders een keer bij een Fablab, zijn er een aantal in Nederland. Meestal is er 1 dag per week waarop je gratis mag printen, zolang je zelf maar de materialen regelt. En een andere voorwaarde is dat je je design open-source maakt (lijkt me in jou geval niet echt een issue).
Welke printers staan er in een Fablab eigenlijk? Ik dacht alleen Reprap spinoffs, en FDM is niet de techniek waarmee je dat wilt printen. Eigenlijk alleen stereolithografie en lasersinteren lijken me sterk genoeg vanwege de grote dunwandige oppervlaktes.
🐙
pi_116374400
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 september 2012 02:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Probeer het anders een keer bij een Fablab, zijn er een aantal in Nederland. Meestal is er 1 dag per week waarop je gratis mag printen, zolang je zelf maar de materialen regelt. En een andere voorwaarde is dat je je design open-source maakt (lijkt me in jou geval niet echt een issue).
Inderdaad een goed idee.
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 september 2012 02:35 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
Welke printers staan er in een Fablab eigenlijk? Ik dacht alleen Reprap spinoffs, en FDM is niet de techniek waarmee je dat wilt printen. Eigenlijk alleen stereolithografie en lasersinteren lijken me sterk genoeg vanwege de grote dunwandige oppervlaktes.
Ik dacht zelf dit eigenlijk wel met FDM te doen? Maakt de vorm dit niet stevig genoeg?
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  Designer dinsdag 4 september 2012 @ 11:42:43 #134
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_116378622
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 08:35 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Inderdaad een goed idee.

[..]

Ik dacht zelf dit eigenlijk wel met FDM te doen? Maakt de vorm dit niet stevig genoeg?
Dunne hoge wanden is altijd gokwerk met FDM, weet natuurlijk niet precies hoe dun ze zijn. Buiten het feit dat als een Fablab reprapderivaten gebruikt, je 22cm lengte net niet gaat passen waarschijnlijk.
🐙
pi_116380114
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 september 2012 11:42 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Dunne hoge wanden is altijd gokwerk met FDM, weet natuurlijk niet precies hoe dun ze zijn. Buiten het feit dat als een Fablab reprapderivaten gebruikt, je 22cm lengte net niet gaat passen waarschijnlijk.
Ok, ik kan ze natuurlijk gewoon dikker maken voor deze test....1cm genoeg :)
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  Designer dinsdag 4 september 2012 @ 13:57:04 #136
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_116382253
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 12:36 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ok, ik kan ze natuurlijk gewoon dikker maken voor deze test....1cm genoeg :)
minder dan een cm ook wel, als hij op een reprap moet, die hebben een printbed van ongeveer 20x20

Probleem is voornamelijk kromtrekken van grote vlakken.
🐙
pi_116387760
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 september 2012 13:57 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

minder dan een cm ook wel, als hij op een reprap moet, die hebben een printbed van ongeveer 20x20

Probleem is voornamelijk kromtrekken van grote vlakken.
Ik heb bij een fablab een mini versie geprint om te kijken hoe het eruit komt. Dat valt me niks tegen en de stevigheid van de wanden is best ok, hij was zo klein dat hij in 1 pass het wandje kon printen. Volgens mij is de stevigheid van 0,3mm zat voor een stevig wandje. Kosten: 80 eurocent voor 8 gram, en dan is die ongeveer een kwart grootte van het origineel. Toch wat anders dan die $500 ;)
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_116390561
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:00 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik heb bij een fablab een mini versie geprint om te kijken hoe het eruit komt. Dat valt me niks tegen en de stevigheid van de wanden is best ok, hij was zo klein dat hij in 1 pass het wandje kon printen. Volgens mij is de stevigheid van 0,3mm zat voor een stevig wandje. Kosten: 80 eurocent voor 8 gram, en dan is die ongeveer een kwart grootte van het origineel. Toch wat anders dan die $500 ;)
4* zo groot maken kost je wel 64* zoveel materiaal ;) . Kom je alsnog op een 50 euro uit voor een doosje. Ik zou gewoon naar een standaard doosje op zoek gaan om wat kabeltjes in weg te werken.
  Designer dinsdag 4 september 2012 @ 22:07:26 #139
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_116400826
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 17:00 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik heb bij een fablab een mini versie geprint om te kijken hoe het eruit komt. Dat valt me niks tegen en de stevigheid van de wanden is best ok, hij was zo klein dat hij in 1 pass het wandje kon printen. Volgens mij is de stevigheid van 0,3mm zat voor een stevig wandje. Kosten: 80 eurocent voor 8 gram, en dan is die ongeveer een kwart grootte van het origineel. Toch wat anders dan die $500 ;)
En hij trok niet krom? nice :Y

In ABS of PLA?
🐙
pi_116403524
Volgens mij was het PLA...
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  Designer dinsdag 4 september 2012 @ 23:09:43 #141
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_116404955
Aah, oke, PLA trekt ook een stuk minder krom. Wel tof spul, gemaakt van rietsuiker / mais :D
🐙
pi_116412998
Het is wel grappig allemaal, ik ben bij uitstek een digitale man. Knutselde of maakte eigenlijk nooit iets fysieks. En nu ineens de mogelijkheid om digitale creaties eenvoudig fysiek te maken vind ik geweldig.

Ik zit nog wel een beetje te stoeien met de commerciële toepassing ervan en een goede business case. Het probleem vind ik de prijs van een printer (en dan bedoel ik dus de professionele) in combinatie met de tijd die het duurt om iets te printen.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_116413421
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 10:23 schreef truthortruth het volgende:
Het is wel grappig allemaal, ik ben bij uitstek een digitale man. Knutselde of maakte eigenlijk nooit iets fysieks. En nu ineens de mogelijkheid om digitale creaties eenvoudig fysiek te maken vind ik geweldig.

Ik zit nog wel een beetje te stoeien met de commerciële toepassing ervan en een goede business case. Het probleem vind ik de prijs van een printer (en dan bedoel ik dus de professionele) in combinatie met de tijd die het duurt om iets te printen.
Helaas voor jou zijn er al verschillende grote spelers op de belgische en nederlandse markt die dit al als diensten aanbieden, het lijkt me moeilijk om je daar nog tussen te vechten. (matrialise, 3drapidprototyping, dimarco, enz..)
  Designer woensdag 5 september 2012 @ 12:26:59 #144
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_116416438
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 10:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Helaas voor jou zijn er al verschillende grote spelers op de belgische en nederlandse markt die dit al als diensten aanbieden, het lijkt me moeilijk om je daar nog tussen te vechten. (matrialise, 3drapidprototyping, dimarco, enz..)
Dat is het 3D-printen zelf als product, wat ook kan is natuurlijk eigen ontwerpen produceren in kleine oplages. Als je een ontwerp hebt en je wilt het 20x laten maken ga je niet investeren in mallen natuurlijk, dan zou 3D printen enorm tof kunnen zijn. Vooral als de oppervlakte kwaliteit omhoog gaat :Y
🐙
pi_116416562
quote:
10s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:26 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Dat is het 3D-printen zelf als product, wat ook kan is natuurlijk eigen ontwerpen produceren in kleine oplages. Als je een ontwerp hebt en je wilt het 20x laten maken ga je niet investeren in mallen natuurlijk, dan zou 3D printen enorm tof kunnen zijn. Vooral als de oppervlakte kwaliteit omhoog gaat :Y
Daarom heeft bijvoorbeeld een 3drapidprotoyping ook de mogelijkheid om siliconenmatrijzen te maken van die eerder prints en daarmee een kleine serie goedkoop met wel de gewenste oppervlakte te kunnen maken.

Die oppervlaktekwaliteit is nog steeds mijn probleem wat ik heb met 3d rapidprototyping. De kleine en fijne details en licht bollende oppervlaktes die in veel van onze ontwerpen zitten zijn juist nog steeds (al 10 jaar) de showstopper bij 3d printen voor ons. Anders had ik hier op de zaak allang een 3d printer staan. 8-)
  Designer woensdag 5 september 2012 @ 12:42:29 #146
266257 crew  DeZwabber
dugga doo dugga dugga doo
pi_116416862
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Daarom heeft bijvoorbeeld een 3drapidprotoyping ook de mogelijkheid om siliconenmatrijzen te maken van die eerder prints en daarmee een kleine serie goedkoop met wel de gewenste oppervlakte te kunnen maken.

Die oppervlaktekwaliteit is nog steeds mijn probleem wat ik heb met 3d rapidprototyping. De kleine en fijne details en licht bollende oppervlaktes die in veel van onze ontwerpen zitten zijn juist nog steeds (al 10 jaar) de showstopper bij 3d printen voor ons. Anders had ik hier op de zaak allang een 3d printer staan. 8-)
Nu is een dubbel krommend oppervlak wel mooi glad te krijgen, maar daar heb je aceton, en veel schuur en plamuurwerk voor nodig :P

Ooit :P
🐙
pi_116417098
quote:
10s.gif Op woensdag 5 september 2012 12:42 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Nu is een dubbel krommend oppervlak wel mooi glad te krijgen, maar daar heb je aceton, en veel schuur en plamuurwerk voor nodig :P

Ooit :P
Als in die licht glooiende oppervalktes dan ook nog eens logo's als ondiepe graveringen (waarbij de kleinste freesje R0.1*25 graden voor graveringen is) erin zitten zijn die verdwenen na wat plamuur en schuurwerk. 8-)

Van de freesbanken die we hebben staan komt het product meteen glad eraf en hoeven we alleen even een dremel met koper borsteltje te poetsen (tussen de 15 en 30 minuten per model) . :D

Ooit hoop ik dat ze wel hier iets voor uitvinden maar helaas is voor het werk wat ik doe 3d printen voor de meeste producten nog niet goed genoeg.
pi_116420013
quote:
0s.gif Op twoensdag 5 september 2012 10:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Helaas voor jou zijn er al verschillende grote spelers op de belgische en nederlandse markt die dit al als diensten aanbieden, het lijkt me moeilijk om je daar nog tussen te vechten. (matrialise, 3drapidprototyping, dimarco, enz..)
Dat is natuurlijk niet echt een ondernemende instelling ;) Persoonlijk vind ik deze markt zelf nog erg onderontwikkeld maar daarentegen heb ik ook nog geen goede businesscase.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_116450561
quote:
0s.gif Op woensdag 5 september 2012 14:18 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet echt een ondernemende instelling ;) Persoonlijk vind ik deze markt zelf nog erg onderontwikkeld maar daarentegen heb ik ook nog geen goede businesscase.
Ik ben dan ook geen ondernemer, maar meer een pragmatisch ingestelde techneut. ;)

Een leuk stukje over 3d geprinte basketbal rolstoelzittingen :Paralympic design: 3D-printed seats
for wheelchair basketball
pi_116468736
Print me a Stradivarius
How a new manufacturing technology will change the world

THE industrial revolution of the late 18th century made possible the mass production of goods, thereby creating economies of scale which changed the economy—and society—in ways that nobody could have imagined at the time. Now a new manufacturing technology has emerged which does the opposite. Three-dimensional printing makes it as cheap to create single items as it is to produce thousands and thus undermines economies of scale. It may have as profound an impact on the world as the coming of the factory did.

It works like this. First you call up a blueprint on your computer screen and tinker with its shape and colour where necessary. Then you press print. A machine nearby whirrs into life and builds up the object gradually, either by depositing material from a nozzle, or by selectively solidifying a thin layer of plastic or metal dust using tiny drops of glue or a tightly focused beam. Products are thus built up by progressively adding material, one layer at a time: hence the technology's other name, additive manufacturing. Eventually the object in question—a spare part for your car, a lampshade, a violin—pops out. The beauty of the technology is that it does not need to happen in a factory. Small items can be made by a machine like a desktop printer, in the corner of an office, a shop or even a house; big items—bicycle frames, panels for cars, aircraft parts—need a larger machine, and a bit more space.



At the moment the process is possible only with certain materials (plastics, resins and metals) and with a precision of around a tenth of a millimetre. As with computing in the late 1970s, it is currently the preserve of hobbyists and workers in a few academic and industrial niches. But like computing before it, 3D printing is spreading fast as the technology improves and costs fall. A basic 3D printer, also known as a fabricator or “fabber”, now costs less than a laser printer did in 1985.

Just press print

The additive approach to manufacturing has several big advantages over the conventional one. It cuts costs by getting rid of production lines. It reduces waste enormously, requiring as little as one-tenth of the amount of material. It allows the creation of parts in shapes that conventional techniques cannot achieve, resulting in new, much more efficient designs in aircraft wings or heat exchangers, for example. It enables the production of a single item quickly and cheaply—and then another one after the design has been refined.

For many years 3D printers were used in this way for prototyping, mainly in the aerospace, medical and automotive industries. Once a design was finalised, a production line would be set up and parts would be manufactured and assembled using conventional methods. But 3D printing has now improved to the point that it is starting to be used to produce the finished items themselves (see article). It is already competitive with plastic injection-moulding for runs of around 1,000 items, and this figure will rise as the technology matures. And because each item is created individually, rather than from a single mould, each can be made slightly differently at almost no extra cost. Mass production could, in short, give way to mass customisation for all kinds of products, from shoes to spectacles to kitchenware.

By reducing the barriers to entry for manufacturing, 3D printing should also promote innovation. If you can design a shape on a computer, you can turn it into an object. You can print a dozen, see if there is a market for them, and print 50 more if there is, modifying the design using feedback from early users. This will be a boon to inventors and start-ups, because trying out new products will become less risky and expensive. And just as open-source programmers collaborate by sharing software code, engineers are already starting to collaborate on open-source designs for objects and hardware.

The jobless technology

A technological change so profound will reset the economics of manufacturing. Some believe it will decentralise the business completely, reversing the urbanisation that accompanies industrialisation. There will be no need for factories, goes the logic, when every village has a fabricator that can produce items when needed. Up to a point, perhaps. But the economic and social benefits of cities (see article) go far beyond their ability to attract workers to man assembly lines.

Others maintain that, by reducing the need for factory workers, 3D printing will undermine the advantage of low-cost, low-wage countries and thus repatriate manufacturing capacity to the rich world. It might; but Asian manufacturers are just as well placed as anyone else to adopt the technology. And even if 3D printing does bring manufacturing back to developed countries, it may not create many jobs, since it is less labour-intensive than standard manufacturing.



The technology will have implications not just for the distribution of capital and jobs, but also for intellectual-property (IP) rules. When objects can be described in a digital file, they become much easier to copy and distribute—and, of course, to pirate. Just ask the music industry. When the blueprints for a new toy, or a designer shoe, escape onto the internet, the chances that the owner of the IP will lose out are greater.

There are sure to be calls for restrictions on the use of 3D printers, and lawsuits about how existing IP laws should be applied. As with open-source software, new non-commercial models will emerge. It is unclear whether 3D printing requires existing rules to be tightened (which could hamper innovation) or loosened (which could encourage piracy). The lawyers are, no doubt, rubbing their hands.

Just as nobody could have predicted the impact of the steam engine in 1750—or the printing press in 1450, or the transistor in 1950—it is impossible to foresee the long-term impact of 3D printing. But the technology is coming, and it is likely to disrupt every field it touches. Companies, regulators and entrepreneurs should start thinking about it now. One thing, at least, seems clear: although 3D printing will create winners and losers in the short term, in the long run it will expand the realm of industry—and imagination.

http://www.economist.com/node/18114327

Hier is de 3D geprinte viool te beluisteren:

"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')