Is hetzelfde.quote:Op zondag 4 maart 2012 19:27 schreef SLP_ het volgende:
Vraagje, ik heb vier jaaropgaven. Op 3 daarvan wordt de heffing 'ingehouden loonbelasting / premie volksverzekering' genoemd, bij de andere staat er 'loonbelasting / premie volksverzekering'. Is dit hetzelfde, ook al staat er bij de laatste niet 'ingehouden' bij?
En je pa wilt het niet even invullen?quote:Op zondag 4 maart 2012 19:27 schreef SLP_ het volgende:
Edit: oke pa zei dat dat hetzelfde isIk ben echt een ramp wat dit betreft, snap er niets van
![]()
quote:Op vrijdag 2 maart 2012 17:30 schreef Sextreme het volgende:
Ik zit met een vraag betreffende de afrekpost studiekosten. Het is namelijk zo dat ik in 2011 van januari t/m augustus mijn HBO studie heb afgerond. Vanaf september 2011 ben ik begonnen met een WO masterstudie.
Over de periode van januari t/m augustus heb ik collegegeld betaald zonder een basisbeurs te krijgen. Ik heb echter wel een studentenreisproduct behouden.
Kan ik mijn studiekosten dan wel of niet aftrekken? In de Voorwaarden aftrek studiekosten en andere scholingsuitgaven staat het volgende:
Vormen van studiefinanciering zijn:
- een basisbeurs
- een aanvullende beurs
- een rentedragende lening
- een nullening
- een studentenreisproduct
Echter, bij de Niet-aftrekbare kosten staat ook:
De volgende kosten mag u niet aftrekken:
- rente voor studieschulden
- kosten van levensonderhoud, bijvoorbeeld huisvesting, voeding en kleding
- reis- en verblijfkosten
- kosten voor studiereizen of excursies
Dus, ik zou de reiskosten sowieso niet kunnen aftrekken. Als specificatie bij de aftrekpost studiekosten heb ik ook aangegeven dat het gaat om het collegegeld over de periode van januari t/m augustus. Zou ik dit dan zo kunnen opgeven?
Maar dat betekend toch niet automatisch dat ik dan mijn collegegeld kan aftrekken? Want ik heb wel gewoon een ov studentenreisproduct gehad, dit telt ook als studiefinanciering!quote:Op zaterdag 3 maart 2012 00:51 schreef Bastoenie het volgende:
[..]
Je hebt toch een nullening gehad met je OV? Dat betekent dat je geen reiskosten hebt gedaan en je schoolgeld gewoon kan aftrekken. Staat er duidelijk toch?
dat zegt bastoenie toch juist?quote:Op zondag 4 maart 2012 20:32 schreef Sextreme het volgende:
[..]
[..]
Maar dat betekend toch niet automatisch dat ik dan mijn collegegeld kan aftrekken? Want ik heb wel gewoon een ov studentenreisproduct gehad, dit telt ook als studiefinanciering!
Nee, het gaat erom dat ik mijn collegegeld niet kan aftrekken, omdat mijn OV geldt als studiefinanciering volgens de voorwaarden.quote:Op zondag 4 maart 2012 20:34 schreef Nizno het volgende:
[..]
dat zegt bastoenie toch juist?
of ben ik nou gek?
Volgens mij kan dat inderdaad niet. Je moet de normbedragen gebruiken, en niet de daadwerkelijk betaalde studiekosten.quote:Op zondag 4 maart 2012 20:38 schreef Sextreme het volgende:
[..]
Nee, het gaat erom dat ik mijn collegegeld niet kan aftrekken, omdat mijn OV geldt als studiefinanciering volgens de voorwaarden.
Wat bedoel je met normbedragen?quote:Op zondag 4 maart 2012 20:48 schreef DonJames het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat inderdaad niet. Je moet de normbedragen gebruiken, en niet de daadwerkelijk betaalde studiekosten.
of Nizno gek is laat ik even in het midden![]()
Zie het aangifteprogramma. Staat het keurig uitgelegd als je het juiste vakje aanvinkt.quote:
Nee hij wil dat ik het ga lerenquote:Op zondag 4 maart 2012 19:59 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
En je pa wilt het niet even invullen?
Voor (een deel van) invullend Nederland is in de VIA 2011 de betaalde hypothecaire rente en evtl. betaalde dividendbelasting opgenomen. Naast andere gegevens. De betaalde hypotheekrente staat er op dit moment nog niet in. Pas volgende week 12 maart. Zie de informatie van de Belastingdienst - 15e item:quote:Op zaterdag 3 maart 2012 20:21 schreef 314 het volgende:
[..]
hebben ze mijn hypotheekgegevens niet? ik had de data automatisch laten invullen, maar die download dus alleen salaris en data van voorlopige aanslag 2011, had verwacht dat ze inmiddels ook wel automatisch hypotheek en banksaldo mee zouden nemen
Je vraag van afgelopen vrijdag (....) is in de wirwar van vragen en reacties wat ondergesneeuwd.quote:
Wanneer je bijvoorbeeld een middelingsverzoek indient voor 2009, 2010 en 2011 dan is het niet mogelijk om ook een verzoek voor 2011, 2012 en 2013 in te dienen. Het jaar 2011 mag niet dubbel gebruikt worden. Wel is mogelijk: 2009, 2010, 2011 en daarna 2012, 2013, 2014quote:Op zaterdag 3 maart 2012 10:37 schreef Dynamic_System het volgende:
Nog een andere vraag over middeling.
Het zou voor mij gunstig zijn om dit jaar te middelen over de 2 voorgaande jaren (2009,2010).
Echter ik heb een aanzienlijke loonsverhoging gehad en op basis van mijn huidige verwachte loon voor 2012 is het dan gunstiger om te middelen over 2010,2011 en 2012.
Uiteraard zou ik ook 2012, 2013 en 2014 weer kunnen middelen, want ik verwacht dat mijn inkomen zal dalen in 13 en 14.
Mijn vraag is, stel ik besluit te middelen over 2009-2011 (levert 2.2k op). Zou ik dan eventueel later kunnen hermiddelen over 2010-2012 (levert 2.9k op) en dat ik dan alsnog het verschil extra krijg?
Deze gegevens zijn voor de Belastingdienst beschikbaar. Of er altijd op wordt gecontroleerd: nee. Maar het lijkt niet verstandig om anders in te vullen als de werkelijkheid. En we gaan de 'discussie' van get_ rich hier toch niet herhalen?quote:Op maandag 5 maart 2012 00:22 schreef Lienekien het volgende:
Weet of controleert de BD wie een samenlevingscontract heeft, aangezien dat een van de voorwaarden is waarmee je fiscaal partner kunt zijn van elkaar?
Wie heeft het over iets anders invullen dan de werkelijkheid?! Gaan we nou willekeurige posters verdenken van dubieuze zaken?quote:Op maandag 5 maart 2012 01:12 schreef belfis het volgende:
[..]
Deze gegevens zijn voor de Belastingdienst beschikbaar. Of er altijd op wordt gecontroleerd: nee. Maar het lijkt niet verstandig om anders in te vullen als de werkelijkheid. En we gaan de 'discussie' van get_ rich hier toch niet herhalen?
Als je minder dan 6 maanden op hetzelfde adres stond ingeschreven, ben je voor 2011 inderdaad geen fiscaal partner.quote:Op maandag 5 maart 2012 07:49 schreef peterselieplukkker het volgende:
Help! Ik kom er niet meer uit!
Heb vorig jaar een appartement gekocht samen met mijn vriendin. We hebben ons niet ingeschreven op het nieuwe woonadres omdat we er nog niet wonen.
Heeft te maken met de verbouwing die inmiddels bijna af is.
Het huis is gekocht met een deel aflossingsvrij , 1 deel bankspaar op mijn naam en 1 deel bankspaar op haar naam.
(1)
Ik begrijp uit de formuleringen van de belastingdienst dat wij dus geen fiscale partners zijn omdat we niet zijn ingeschreven op hetzelfde woonadres. Klopt dit?
Aangezien jullie geen fiscaal partner zijn, moet ieder zijn eigen deel van het eigenwoningforfait en de hypotheek invullen.quote:(2)
Voor het invullen van de eigenwoningschuld raak ik in het duister. Moet ik onze gehele hypotheeklening opvoeren? Of alleen mijn deel (bankspaardeel 1+ (aflossingsvrij/2).
Zoals bij punt 3 vermeld: ieder vult zijn eigen deel in.quote:(3)
Ook het invullen van de aftrekbare rente weet ik niet goed. Mag ik hiervoor simpelweg mijn maandelijkse rente betalingen optellen van vorig jaar? Hypotheek was halverwege juni ingegaan, dus dat is dan 6x maandrente + +- halve maand rente.
Klik eens op Help of het vraagteken. Hier staat uitgebreid vermeld wat er onder valt.quote:(4)
Dan het deel aftrekbare financieringskosten. Wat ze hier vragen lijkt me precies hetzelfde wat ze vragen bij "aankoopkosten gekochte woning inclusief aankoopkosten".
En als je even wacht, zal belfis lang komen voor een herhaling.quote:[ afbeelding ]
(Nee, de genoten rente op de bankspaarhypotheek mag je niet aftrekken. Deze rente is belast op het moment van uitkering voor zover het boven de vrijstelling komt.quote:Op maandag 5 maart 2012 08:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
Niet op alle vragen een antwoord, maar wel op (4):
Je kan de kosten voor de hypotheekakte, de afsluitprovisie en (indien van toepassing) de NHG-borgtocht aftrekken.
Makelaarskosten, taxatiekosten, overdrachtsbelasting en eventuele kosten van de notaris voor de akte van levering, kun je niet aftrekken.
(Overigens een kleine vraag tussendoor; weet iemand of ik de genoten rente op mijn bankspaarhypotheek moet aftrekken van de betaalde hypotheekrente; dus zeg maar dat ik alleen de netto betaalde rente mag opvoeren?)
Skattie, je weet toch wie hier reageert?quote:Op maandag 5 maart 2012 06:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wie heeft het over iets anders invullen dan de werkelijkheid?! Gaan we nou willekeurige posters verdenken van dubieuze zaken?
Dat ik die rente die ik ontvang niet mag aftrekken had ik wel al doorquote:Op maandag 5 maart 2012 09:05 schreef ManAtWork het volgende:
(Nee, de genoten rente op de bankspaarhypotheek mag je niet aftrekken. Deze rente is belast op het moment van uitkering voor zover het boven de vrijstelling komt.
BTW: Waarom zou je minder rente willen opvoeren?)
Ik bedoelde dan ook aftrekken van de betaalde hypotheekrente. (Denk dat de zin niet helemaal volledig was.quote:Op maandag 5 maart 2012 09:09 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat ik die rente die ik ontvang niet mag aftrekken had ik wel al door![]()
Nee dus.quote:Ik bedoelde dus, ik betaal een deel aan rente, en ik ontvang een deel aan rente. Ik vroeg me dus af of ik alleen dat deel van de hypotheekrente mag aftrekken, gecorrigeerd voor de ontvangen rente op het bankspaardeel. Het is immers aan elkaar gekoppeld in box 1...
Graag gedaan.quote:Thanks voor je antwoord![]()
Waar staat dat het niet kan?quote:Op maandag 5 maart 2012 09:20 schreef _VoiD_ het volgende:
Taxatiekosten kun je dus wel aftrekken hoor. Deze is vaak benodigd voor het verkrijgen van de hypotheek, dus aftrekbaar.
Hoe bedoel je "voorlopige aangifte"? Heb je aangifte gedaan over het jaar 2011 of heb je een voorlopige teruggaaf aangevraagd voor het jaar 2012?quote:Op maandag 5 maart 2012 09:59 schreef Cocktailprikker het volgende:
Misschien een gekke vraag, maar ik heb mijn voorlopige aangifte ingevuld en opgestuurd (DigiD). Normaal gesproken duurt het dus enkele maanden voordat je bericht krijgt en het geld op je rekening staat.
Weet iemand in hoeverre het in bepaalde situaties mogelijk is dat de BD eerder uitbetaald? Dit i.v.m. een financieel kutte situatie nu. Ik kan me vaag herinneren dat mijn moeder dit ooit gedaan heeft. Helaas is het niet meer mogelijk om dat na te vragen bij haar
Uhm ik heb aangifte over 2011 gedaan en heb het dus over eigenlijk over de voorlopige teruggaaf die ik in +- juni zou ontvangen geloof ik? Uit de aangifte bleek dat ik een bedrag X terug zou krijgen, hier zal weinig aan veranderen want het is allemaal heffingskorting. Vraag is dus, kan ik dit ook éérder krijgen, aangezien ik er nu veel meer aan hebquote:Op maandag 5 maart 2012 10:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hoe bedoel je "voorlopige aangifte"? Heb je aangifte gedaan over het jaar 2011 of heb je een voorlopige teruggaaf aangevraagd voor het jaar 2012?
nee je kunt geen voorang krijgen.quote:Op maandag 5 maart 2012 10:08 schreef Cocktailprikker het volgende:
[..]
Uhm ik heb aangifte over 2011 gedaan en heb het dus over eigenlijk over de voorlopige teruggaaf die ik in +- juni zou ontvangen geloof ik? Uit de aangifte bleek dat ik een bedrag X terug zou krijgen, hier zal weinig aan veranderen want het is allemaal heffingskorting. Vraag is dus, kan ik dit ook éérder krijgen, aangezien ik er nu veel meer aan heb
Als het een beleggingsverzekering is met een eigenwoningclausule, klopt het dat je dit nergens invult.quote:Op maandag 5 maart 2012 13:06 schreef tinny het volgende:
Ik zit me ineens iets af te vragen vwb aangifte 2011.
Ik krijg elk jaar een mooie fiscale jaaropgave van mijn verzekeringsboer voor mijn belegginsverzekering die ik gebruik om over 30 jaar een (gedeelte) van mijn hypotheek af te lossen.
Echter wat mij opviel dat ik dit bedrag nergens invul/niet gebruik in de aangifte!
Klopt dit? of doe ik iets fout en moet het wel ergens staan?
Klopt het is een KeW met eigenwoningclausule... dank....quote:Op maandag 5 maart 2012 13:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als het een beleggingsverzekering is met een eigenwoningclausule, klopt het dat je dit nergens invult.
Pas op het moment van uitkeren, moet je het opnemen in je aangifte. Nu dus nog niet van toepassing.quote:Op maandag 5 maart 2012 13:54 schreef tinny het volgende:
[..]
Klopt het is een KeW met eigenwoningclausule... dank....
Niet, ik wil max aftrekkenquote:Op maandag 5 maart 2012 09:47 schreef ManAtWork het volgende:
Maar nogmaals de vraag: waarom zou je minder rente in aftrek willen brengen?
Ps kan het zijn dat dat gewoon 0 is ?quote:Op maandag 5 maart 2012 16:54 schreef egelhond het volgende:
waar kan ik het levensloopkorting zien hoeveel dat is?
Heb je afgelopen jaar gebruikgemaakt van de levensloopregeling?quote:Op maandag 5 maart 2012 17:21 schreef egelhond het volgende:
[..]
Ps kan het zijn dat dat gewoon 0 is ?
Ik bedoel levensloopregeling, maar als er geen belletje gaat rinkelen is het 0.quote:Op maandag 5 maart 2012 17:46 schreef egelhond het volgende:
nee weet niet eens wat het is dus zal wel 0 zijn haha
Ahh, OK.quote:Op maandag 5 maart 2012 16:58 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Niet, ik wil max aftrekken![]()
Maar als ik van tevoren weet dat ik alleen de betaalde-minus-genoten-rente mag aftrekken, dan doe ik dat natuurlijk om naheffing te voorkomen
Zie OP, het topic enz. enz.quote:Op maandag 5 maart 2012 19:38 schreef princem het volgende:
Vandaag aangifte ingeleverd wanneer kan ik ongeveer de terug gaaf verwachten?
Was dat nou zo moeilijkquote:
Sceptisch waarover? Dat je de aangifte niet goed hebt ingevuld en je het geld niet zo krijgen?quote:Op maandag 5 maart 2012 19:56 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Nou ik heb het ingevuld, er kwam een best hoog bedrag uit aan wat ik terug zou krijgen. Jammer dat het nog zo lang duurt. Nou moet ik wel zeggen dat ik nogal sceptisch ben maargoed, we gaan het meemaken.
En je bent verplicht aangifte te doen als je weet dat je moet betalen.quote:Op maandag 5 maart 2012 19:45 schreef YoshiBignose het volgende:
Je bent verplicht aangifte te doen als de Belastingdienst dat zegt
Ja, dat kan. Net zo goed als dat jij de OP kunt lezen.quote:Op maandag 5 maart 2012 19:56 schreef princem het volgende:
Kan je t niet gewoon vertellen ben aan t werk?
Graag gedaan.quote:
Nouja dit is de eerste keer dat ik wat zou krijgen en het is toch een vrij hoog bedrag (je kan er een leuke fotocamera voor kopen) dus ik ben sceptisch of het wel kloptquote:Op maandag 5 maart 2012 20:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Sceptisch waarover? Dat je de aangifte niet goed hebt ingevuld en je het geld niet zo krijgen?
Splitting hairs, maar bewustheid is geen criterium. Als je niet wist dat je moet betalen, had je het moeten weten.quote:Op maandag 5 maart 2012 20:02 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En je bent verplicht aangifte te doen als je weet dat je moet betalen.
Had nu 2 baantjes tegelijk en meer inkomen.quote:Op maandag 5 maart 2012 20:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Het is meestal heel logisch hoor, dus wat is er dit jaar veranderd tov voorgaande jaren?
Het is een logisch gevolg, mee eens.quote:Op maandag 5 maart 2012 21:52 schreef DonJames het volgende:
[..]
Splitting hairs, maar bewustheid is geen criterium. Als je niet wist dat je moet betalen, had je het moeten weten.
Je had recht op stufi, dus moet je gebruik maken van de optie 'met studiefinanciering'.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 01:01 schreef Rootje88 het volgende:
Lieve medefokkers,
Ik heb even een specifieke vraag.
Zelf studeer ik aan de uni. Natuurlijk maak je dan studiekosten (laptop, boeken etcetc). Echter heb ik een goed betaalde baan ernaast.
In de eerste maanden van 2011 heb ik geen stufi ontvangen (wilde ik niet), vanaf maart t/m augustus heb ik wel stufi ontvangen. Vanaf september tm december had ik geen recht meer op studiefinanciering.
Bij de aftrekposten studiekosten heb je echter 2 subposten.
- "studie zonder studiefinanciering"
- "studie met studiefinanciering"
Nu heb ik de Belastingtelefoon gebeld met de vraag welke posten ik precies moet gebruiken. Die hebben aangegeven dat je in de periode dat je sowieso GEEN recht had (bijverdiengrens) op stufi, dat je de kosten die in die periode gemaakt zijn mag aftrekken onder het kopje "studie zonder stufi".
De vraag is echter wat ik met die eerste twee maanden waarin ik geen stufi heb gekregen omdat ik het niet wilde moet doen. Mag ik de kosten die ik daar dan voor boeken heb gemaakt ook aftrekken onder het kopje "studie zonder studiefinanciering"?
Als je januari en februari wel of niet meetelt, het resultaat blijft toch gelijk? Twee keer nul meetellen, maakt toch geen verschil?quote:Verder had ik als laatste vraag het volgende: op een gegeven moment moet je een vakje invullen met hoeveel stufi je hebt ontvangen (ik hoop dat jullie dit begrijpen, want de formulering kan misschien vaag zijn). Maar wat moet ik hier invullen? Is dat het bedrag wat ik daadwerkelijk aan stufie gekregen heb? (dus van maart t/m augustus) of moet ik jan & feb ook meerekenen?
Graag gedaan.quote:Graag jullie hulp! Alvast bedankt!!
En de incompetentie bij de Belastingtelefoon strikes again.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 01:01 schreef Rootje88 het volgende:
Lieve medefokkers,
Ik heb even een specifieke vraag.
Nu heb ik de Belastingtelefoon gebeld met de vraag welke posten ik precies moet gebruiken. Die hebben aangegeven dat je in de periode dat je sowieso GEEN recht had (bijverdiengrens) op stufi, dat je de kosten die in die periode gemaakt zijn mag aftrekken onder het kopje "studie zonder stufi".
Je hebt in jan en feb niks ontvangen, dus wat wil je invullen?quote:De vraag is echter wat ik met die eerste twee maanden waarin ik geen stufi heb gekregen omdat ik het niet wilde moet doen. Mag ik de kosten die ik daar dan voor boeken heb gemaakt ook aftrekken onder het kopje "studie zonder studiefinanciering"?
Je had recht op studiefinanciering, je werkt dus met normbedrage. Hier trek je de door jou ontvangen studiefinanciering (en drempel) vanaf.
Verder had ik als laatste vraag het volgende: op een gegeven moment moet je een vakje invullen met hoeveel stufi je hebt ontvangen (ik hoop dat jullie dit begrijpen, want de formulering kan misschien vaag zijn). Maar wat moet ik hier invullen? Is dat het bedrag wat ik daadwerkelijk aan stufie gekregen heb? (dus van maart t/m augustus) of moet ik jan & feb ook meerekenen?
Als je verder geen aftrekposten, box 2 en/of box 3 inkomen hebt, dan wel ja.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 10:33 schreef Kekaa het volgende:
Even een vraag tussendoor (misschien stom). Je verzamelinkomen, dat is toch bruto??
Nope. Thanks voor je antwoord!quote:Op dinsdag 6 maart 2012 10:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je verder geen aftrekposten, box 2 en/of box 3 inkomen hebt, dan wel ja.
Recht hebben op lening / nullening / OV-jaarkaart = studie met studiefinanciering = werken met normbedragen.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 22:19 schreef Babbatuur het volgende:
Ha beste FOK!kers,
Mijn situatie als volgt: ik krijg het nodige terug naar aanleiding van het door mij verdiende loon.
Nu zit ik echter te dubben over welke studiekosten ik terug kan vragen en waar ik deze in moet vullen in dat gedownloade programma van de Belastingdienst.
Ik heb zelf mijn collegegeld betaald (¤1600), daarnaast heb ik vanaf mei geen studiefinanciering meer ontvangen, enkel een lening. Heb nog wel mijn OV-kaart waardoor ik geen reiskosten af kan trekken.
Buiten dat heeft de aanschaf van een nieuwe laptop en studieboeken mij +- ¤1000 gekost.
Onder welk kopje kan ik dit scharen (in het programma van de belastingdienst) en kan ik door het feit dat ik nu geen studiefinanciering meer ontvang ook ¤250 per maand (vanaf mei) terugvragen?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Duidelijk, bedankt! Studiekosten als aanschaf laptop en boek kan ik dus niet verwerken daar ik die normbedragen opgelegd krijg?quote:Op dinsdag 6 maart 2012 22:37 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Recht hebben op lening / nullening / OV-jaarkaart = studie met studiefinanciering = werken met normbedragen.
Yes.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 22:41 schreef Babbatuur het volgende:
[..]
Duidelijk, bedankt! Studiekosten als aanschaf laptop en boek kan ik dus niet verwerken daar ik die normbedragen opgelegd krijg?
De toelichting in het aangifte formulier geeft het volgende aan.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 20:11 schreef Viking84 het volgende:
Hallo.
Ik ben ook bezig en ik heb een vraagje over de reiskostenaftrek. Mijn werkgever vergoedt tot 150 euro per maand en zelf moet ik zo'n 200 euro bijleggen. Ik heb in augustus 4 dagen gereisd en van september t/m december 5.
Kan ik dat dan zo invullen?
Veld 1: Plaats werkzaamheden - 01-08 t/m 31/08 - aantal kilometers - 4 dagen
Veld 2: Plaats werkzaamheden - 01-09 t/m 31-12 - aantal kilometers - 5 dagen
Ik neem aan dat ik in het vakje aantal kilometers het aantal kilometers per enkele reis per dag moet invullen? (of 4 of 5 keer het aantal kilometers per enkele reis?)
Laatste vraag: weet iemand waar ik kan zien hoeveel kilometers ik afleg met het ov? Dat staat niet op de NS-site namelijk.
Bij "vergoedingen van de werkgever voor het openbaar vervoer" nog wel je (gedeeltelijke) reiskostenvergoeding invullen.quote:Vul bij "Km" in: het aantal kilometers van de enkele reis van uw woning naar uw werk met het openbaar vervoer.
treinKMs.. je gaat toch gewoon uit van auto KMs.. makkelijker en in vergelijking met treinKMs bijna gelijk.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 23:06 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
De toelichting in het aangifte formulier geeft het volgende aan.
[..]
Bij "vergoedingen van de werkgever voor het openbaar vervoer" nog wel je (gedeeltelijke) reiskostenvergoeding invullen.
Hoe je de treinkilometers kunt berekenen, heb ik zo 1-2-3 nog niet gevonden....
Dus alleen in een jaar dat je zo'n brief krijgt is het verplicht?quote:Op maandag 5 maart 2012 19:45 schreef YoshiBignose het volgende:
Je bent verplicht aangifte te doen als de Belastingdienst dat zegt
Of als je moet dokken.quote:Op woensdag 7 maart 2012 11:40 schreef Tegan het volgende:
[..]
Dus alleen in een jaar dat je zo'n brief krijgt is het verplicht?
Nee dat zeg ik niet. Als je een brief krijgt ben je verplicht die aangifte te doenquote:Op woensdag 7 maart 2012 11:40 schreef Tegan het volgende:
[..]
Dus alleen in een jaar dat je zo'n brief krijgt is het verplicht?
Als jij liever een anonieme twitterbron en de herhaaldelijk incompetente gebleken belastingtelefoon gelooft in plaats van 2 fiscalisten, dan moet je dat doen. Oftewel, ik blijf bij mijn standpunt.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:13 schreef Tochjo het volgende:
Ik wil toch graag nog even terugkomen op dit bericht dat ik eerder plaatste, over aftrek studiekosten na stopzetten studiefinanciering in verband met de bijverdiengrens.
Daarop is vervolgens gereageerd door DonJames met de opmerking dat ik ook de maanden na stopzetting onder het kopje "studie met studiefinanciering" moet opvoeren. Naar aanleiding van dit bericht is daar vervolgens nog bevestigend op gereageerd door ManAtWork en Maharbal.
Nu heb ik mijn Berichten van DUO er nog eens bijgepakt, en daarin staat letterlijk: "Je hebt vanaf oktober 2011 geen recht meer op studiefinanciering, omdat je aanvraag is beëindigd". Naast de reactie van de Belastingtelefoon die eerder in dit topic is aangehaald, heb ik ook op Twitter een reactie staan waaruit ik haal dat ik toch de optie "studie zonder studiefinanciering" moet gebruiken voor de maanden oktober t/m december.
Nu ga ik graag mee in de redeneringen van de mensen in dit topic die vinden dat die laatste maanden in de categorie "met studiefinanciering" vallen - dat scheelt mij 58 euro - maar het zit me toch niet lekker dat de Belastingdienst herhaaldelijk iets anders zegt. Blijven jullie bij je eerdere standpunten?
Je kan het aantal trein km wel vinden op de site van NS. Dit zijn tariefeenheden en 1 tariefeenheid is ong 1 km. Je kan het vinden door in de reisplanner een reis te plannen en dan onderaan te klikken op de link 'Toon uitgebreid prijsadvies' te klikken. De Tariefeenheden staan dan onder de tabel met kosten voor de verschillende kaartsoorten. Ik zou gebruiken wat voor jouw het beste is. Dus welke het hoogst isquote:Op dinsdag 6 maart 2012 20:11 schreef Viking84 het volgende:
Hallo.
Ik ben ook bezig en ik heb een vraagje over de reiskostenaftrek. Mijn werkgever vergoedt tot 150 euro per maand en zelf moet ik zo'n 200 euro bijleggen. Ik heb in augustus 4 dagen gereisd en van september t/m december 5.
Kan ik dat dan zo invullen?
Veld 1: Plaats werkzaamheden - 01-08 t/m 31/08 - aantal kilometers - 4 dagen
Veld 2: Plaats werkzaamheden - 01-09 t/m 31-12 - aantal kilometers - 5 dagen
Ik neem aan dat ik in het vakje aantal kilometers het aantal kilometers per enkele reis per dag moet invullen? (of 4 of 5 keer het aantal kilometers per enkele reis?)
Laatste vraag: weet iemand waar ik kan zien hoeveel kilometers ik afleg met het ov? Dat staat niet op de NS-site namelijk.
Ad 1: als je werkgever alles betaald heeft, kun jij volgens mij inderdaad niets terugkrijgen. Ook wel logisch, je hebt immers niets betaald.quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:36 schreef secondant het volgende:
Hallo,
M.b.t. mijn IB aangifte heb ik een aantal vragen die ik graag zou willen checken.
1). Ik krijg mijn reiskosten 100% vergoed door mijn werkgever. Heb een OV Abbo waarmee ik onbeperkt kan reizen. Ik heb een kopie van mijn OV Verklaring ingeleverd bij mijn werkgever. Klopt het dat ik nu geen belasting kan aftrekken voor het reizen met het OV? M.a.w. is de aftrekpost bedoeld als tegemoedkoming voor de kosten als er niks van je werkgever vergoed wordt of om het reizen per OV te bevorderen (en bijvoorbeeld minder CO2).
2) Doordat ik afgelopen jaar een deel een WW uitkering heb gehad krijg ik veel geld terug. Als ik mijn verzamelinkomen dat uit mijn door de belastingdienst ingevulde, en door mij gecontroleerde aangite invul in het toeslagenprogramma over 2011 dan krijg ik fors meer zorgtoeslag (verschil is 30 e per maand). Is het zinnig om na de aangifte meteen ook een wijziging naar toeslagen te sturen met een nieuw inkomen? Of moet ik wachten totdat de afdeling toeslagen het verzamelinkomen van IB krijgt en zetten ze het dan recht?
3) Ik heb met het oog op samenwonen (per 1-1-2012) mijn studeerkamer opgeknapt. Ik werk hier ook vaak en vroeg mij af of en zo ja hoe ik deze kosten nog kan aftrekken. Meen dat daar in het verleden een regeling voor bestond? Ik heb overigens geen contractuele afspraken over thuiswerken maar doe dit gewoon met grote regelmaat.
4) als ik niet meer spaargeld heb dan 20.000 euro hoef ik het dan niet allemaal invullen? vorig jaar heb ik al mijn rekeningen opgegeven maar dit jaar zie ik dat niet voorbij komen!
Alvast bedankt!
Ah joh, ik had laatst een grapjas bij de belastingtelefoon die mij vertelde dat ik de winstberekeningsregels van de VPB niet mocht verwarren met die van winst (IB).quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als jij liever een anonieme twitterbron en de herhaaldelijk incompetente gebleken belastingtelefoon gelooft in plaats van 2 fiscalisten, dan moet je dat doen. Oftewel, ik blijf bij mijn standpunt.
Je hebt geen recht meer op de basisbeurs/aanvullende beurs omdat je te veel verdient. Echter, zelfs als je te veel (bij)verdient kun je nog lenen bij de DUO.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:13 schreef Tochjo het volgende:
Ik wil toch graag nog even terugkomen op dit bericht dat ik eerder plaatste, over aftrek studiekosten na stopzetten studiefinanciering in verband met de bijverdiengrens.
Daarop is vervolgens gereageerd door DonJames met de opmerking dat ik ook de maanden na stopzetting onder het kopje "studie met studiefinanciering" moet opvoeren. Naar aanleiding van dit bericht is daar vervolgens nog bevestigend op gereageerd door ManAtWork en Maharbal.
Nu heb ik mijn Berichten van DUO er nog eens bijgepakt, en daarin staat letterlijk: "Je hebt vanaf oktober 2011 geen recht meer op studiefinanciering, omdat je aanvraag is beëindigd". Naast de reactie van de Belastingtelefoon die eerder in dit topic is aangehaald, heb ik ook op Twitter een reactie staan waaruit ik haal dat ik toch de optie "studie zonder studiefinanciering" moet gebruiken voor de maanden oktober t/m december.
Nu ga ik graag mee in de redeneringen van de mensen in dit topic die vinden dat die laatste maanden in de categorie "met studiefinanciering" vallen - dat scheelt mij 58 euro - maar het zit me toch niet lekker dat de Belastingdienst herhaaldelijk iets anders zegt. Blijven jullie bij je eerdere standpunten?
1. Nee.quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:36 schreef secondant het volgende:
Hallo,
M.b.t. mijn IB aangifte heb ik een aantal vragen die ik graag zou willen checken.
Tnx!quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:49 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
1. Nee.
2. Je kan het beter zo snel mogelijk wijzigen, is ook vrij makkelijk tegenwoordig.
3. Je bent gewoon in loondienst? Nee.
4. Had u bezitting zoals... : Ja. Waren uw bezittingen meer waard dan ¤ 20.785...: Nee.
Wij hebben weleens bij wijze van proef een aantal keren de belastingtelefoon gebeld met dezelfde vraag. 8 keer gesteld en 5 verschillende antwoorden was het resultaat geloof ikquote:Op woensdag 7 maart 2012 12:58 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als jij liever een anonieme twitterbron en de herhaaldelijk incompetente gebleken belastingtelefoon gelooft in plaats van 2 fiscalisten, dan moet je dat doen. Oftewel, ik blijf bij mijn standpunt.
Omdat mijn naam ook genoemd wordt, bij deze mijn reactie: ik verwijs voor het gemak naar de reacties van DJ en Maharbal.quote:Op woensdag 7 maart 2012 12:13 schreef Tochjo het volgende:
Ik wil toch graag nog even terugkomen op dit bericht dat ik eerder plaatste, over aftrek studiekosten na stopzetten studiefinanciering in verband met de bijverdiengrens.
Daarop is vervolgens gereageerd door DonJames met de opmerking dat ik ook de maanden na stopzetting onder het kopje "studie met studiefinanciering" moet opvoeren. Naar aanleiding van dit bericht is daar vervolgens nog bevestigend op gereageerd door ManAtWork en Maharbal.
Nu heb ik mijn Berichten van DUO er nog eens bijgepakt, en daarin staat letterlijk: "Je hebt vanaf oktober 2011 geen recht meer op studiefinanciering, omdat je aanvraag is beëindigd". Naast de reactie van de Belastingtelefoon die eerder in dit topic is aangehaald, heb ik ook op Twitter een reactie staan waaruit ik haal dat ik toch de optie "studie zonder studiefinanciering" moet gebruiken voor de maanden oktober t/m december.
Nu ga ik graag mee in de redeneringen van de mensen in dit topic die vinden dat die laatste maanden in de categorie "met studiefinanciering" vallen - dat scheelt mij 58 euro - maar het zit me toch niet lekker dat de Belastingdienst herhaaldelijk iets anders zegt. Blijven jullie bij je eerdere standpunten?
Echt? Serieus?quote:
Letterlijk staat er: 'vergoedingen van de werkgever voor het openbaar vervoer'.quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:36 schreef secondant het volgende:
Hallo,
M.b.t. mijn IB aangifte heb ik een aantal vragen die ik graag zou willen checken.
1). Ik krijg mijn reiskosten 100% vergoed door mijn werkgever. Heb een OV Abbo waarmee ik onbeperkt kan reizen. Ik heb een kopie van mijn OV Verklaring ingeleverd bij mijn werkgever. Klopt het dat ik nu geen belasting kan aftrekken voor het reizen met het OV? M.a.w. is de aftrekpost bedoeld als tegemoedkoming voor de kosten als er niks van je werkgever vergoed wordt of om het reizen per OV te bevorderen (en bijvoorbeeld minder CO2).
Als je voor 2011 al zorgtoeslag hebt aangevraagd, krijg je op basis van je aangifte vanzelf een definitieve beschikking van je zorgtoeslag. De gegevens uit je aangifte worden daar voor gebruikt.quote:2) Doordat ik afgelopen jaar een deel een WW uitkering heb gehad krijg ik veel geld terug. Als ik mijn verzamelinkomen dat uit mijn door de belastingdienst ingevulde, en door mij gecontroleerde aangite invul in het toeslagenprogramma over 2011 dan krijg ik fors meer zorgtoeslag (verschil is 30 e per maand). Is het zinnig om na de aangifte meteen ook een wijziging naar toeslagen te sturen met een nieuw inkomen? Of moet ik wachten totdat de afdeling toeslagen het verzamelinkomen van IB krijgt en zetten ze het dan recht?
Helaas. Ik zie geen mogelijkheid.quote:3) Ik heb met het oog op samenwonen (per 1-1-2012) mijn studeerkamer opgeknapt. Ik werk hier ook vaak en vroeg mij af of en zo ja hoe ik deze kosten nog kan aftrekken. Meen dat daar in het verleden een regeling voor bestond? Ik heb overigens geen contractuele afspraken over thuiswerken maar doe dit gewoon met grote regelmaat.
Als je de vragen juist beantwoordt, klopt het dat je niets hoeft in te vullen.quote:4) als ik niet meer spaargeld heb dan 20.000 euro hoef ik het dan niet allemaal invullen? vorig jaar heb ik al mijn rekeningen opgegeven maar dit jaar zie ik dat niet voorbij komen!
Graag gedaan. (Ook al waren er een aantal mensen me voor.)quote:Alvast bedankt!
Jij treft het gewoon niet als je de BD-telefoon belt.quote:Op woensdag 7 maart 2012 15:44 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ah joh, ik had laatst een grapjas bij de belastingtelefoon die mij vertelde dat ik de winstberekeningsregels van de VPB niet mocht verwarren met die van winst (IB).
Ik heb 'm vriendelijk bedankt voor zijn expertise.
Ik bel de BD-telefoon alleen als allerlaatste redmiddel, wanhoopsdaad in de hoop doorverbonden te worden naar een inspecteur. Wat ben ik naiefquote:Op woensdag 7 maart 2012 18:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Jij treft het gewoon niet als je de BD-telefoon belt.
heb netjes alles opgegeven.. incl mn reiskosten obv openbaar vervoerquote:Op woensdag 7 maart 2012 18:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Echt? Serieus?
(Heb jij trouwens alles opgegeven of moet ik ook nog een deel vermelden?)
Aangezien hij een OVverklaring heeft ingeleverd zou hij het neem ik aan niet gekregen hebben als hij niet met het OV ging...quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:37 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Letterlijk staat er: 'vergoedingen van de werkgever voor het openbaar vervoer'.
Krijg je de reiskostenvergoeding ook als je niet met het openbaar vervoer gaat?
Zo ja, dan zou je nog kunnen aanvoeren dat de vergoeding niet voor het openbaar vervoer is maar voor de (algemene) reiskosten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |